Ontzettend
auto'Ongeluk.
FOTO-PAGINA HELDERSCHE COURAN1
GEMENGD NIEUWS
Twee dooden, twee zwaar en een
licht gewonde.
Het genot van „toeren
Stranding van de „Mewa"
Door stortzee overboord
geslagen.
Binnenland
Mei 100 km vaart tegen stilstaande
vrachtauto gereden.
In den nacht van Dinsdag' op Woensdag
omstreeks 1 uur, is op den rijksweg
Nijmegen's-Hertogenbosch, onder de ge
meente Geffen, .een verschrikkelijk ver
keersongeluk geschied, waarbij twee
bekende Nijmcgenaars op slag werden
gedood en twee zwaar werden gewond.
De dooden zijn mr. H. J. C. van Scher
pen berg en de heer Seeuwen Jrde
gewonden zijn dr. J. Herweijer, tandarts
te Nijmegen, en mej. L. A. Phaff, die
beiden naar het St. Anna-ziekenhuis te
Oss zijn vervoerd.
Omtrent de oorzaak van het verschrikkelijk
ongeluk vernam het „Hbl." de volgende
bijzonderheden.
De heeren Van Scherpenberg, Seeuwen,
Herweijer en mej. Phaff waren naar 's-Her
togenbosch gegaan teneinde aldaar aan een
bridgedrive deel te nemen. Op den terugweg
werd met een snelheid van naar schatting
100 km per uur gereden. Van bevoegde zijde
deelde men ons met nadruk mede, dat geen
der inzittenden onder invloed van drank ver
keerde. Onder de gemeente Geffen stond ter
rechterzijde van den weg een zware vracht
auto van een express-besteldienst uit Gouda,
waaraan een defect was, dat het personeel op
den weg poogde te herstellen.
De bestuurder van den Nijmeegschen auto,
mr. Van Scherpenberg, moet dezen auto niet
hebben opgemerkt, althans hij reed met volle
vaart op den wagen.
De gevolgen van de botsing waren ontzet
tend. De personenauto werd in de letterlijke
beteekenis van het woord aan splinters ge
slagen. De brokstukken lagen naar alle zijden
over den weg verspreid. De zware vrachtauto
werd door de kracht der aanrijding ongeveer
twintig meter, vooruit geslingerd en kwam
ter linkerzijde van den weg terecht. Deze
wagen was betrekkelijk licht beschadigd.
De vier inzittenden van den Nijmeegschen
auto lagen over den weg verspreid. Onmid
dellijk werd geneeskundige hulp ingeroepen,
waarbij de doktoren Stoltz uit Oss, Jansen
uit Geffen en Bouman uit Nestelrode ter
plaatse verschenen. Ook de maréchaussée uit
Geffen, Oss en 's-Hertogenbosch waren spoe
dig aanwezig.
De geneesheeren konden bij mr. Van Scher
penberg en den heer Seeuwen slechts den
tlood constateeren. Dr. Herweijer en mej.
Phaff waren beiden bewusteloos en hadden
ontzettende verwondingen bekomen. De ge
neesheeren constateerden bij mej. Phaff, wier
toestand levensgevaarlijk is, drie kaakfrac-
turen, zware verwondingen in het gelaat, een
armfractuur, een hoofdfractuur, een schedel
breuk waarbij de hersenen werden verwond,
alsmede een zware hersenschudding. Bij
dr. Herweijer constateerde men een zware
verwonding aan het voorhoofd, een dubbele
kaakfractuur, een enkelfractuur en een zware
hersenschudding. Zijn toestand is zorgwek
kend, alhoewel niet direct levensgevaarlijk.
Na ter plaatse voorloopig verbonden te zijn
werden de twee gewonden naar het St. Anna-
ziekenhuis te Oss vervoerd. Het stoffelijk
overschot van de beide gedooden werd voor
loopig te Heesch ondergebracht. De chauffeur
van den vrachtauto werd aan de knie ver
wond en kreeg inwendige kneuzingen. Ook
Wj is in het St. Anna-ziekenhuis te Oss opge
nomen.
Onderzoek.
Het onderzoek naar dit vreeselijk ongeluk
werd ingesteld door de Koninklijke Maré
chaussée onder leiding van de districtscom
mandanten te 's-Hertogenbosch en te Nijme
gen, luitenant Kest en kapt. jhr. G. A. Bowier,
die vrij spoedig op de plaats van de ramp
aanwezig waren. Voorts verscheen nog ter
plaatse de officier van justitie te 's-Hertogen
bosch, mr. Dubois.
Uit het onderzoek bleek dat alle regelen
van het verkeer in acht waren genomen. De
vrachtauto stona ter rechterzijde van den weg,
was van achteren verlicht, terwijl de per
sonenauto den stilstaanden wagen aan de
rechterzijde van den weg gereden heeft en
den vrachtwagen niet, of te laat heeft opge
merkt. De snelheidsmeter van den personen
auto wees na de aanrijding een vaart van
65 km aan. Men neemt echter aan dat dei
stand is teruggevallen, daar uit verklaringen
van ooggetuigen is komen vast te staan, dat
die snelheid zeker 100 km per uur heeft be
dragen.
'I»
De Voorburgsche politie heeft Dinsdag twee
jeugdige autodieven uit Hillegersberg aange- j
houden. De jongelui, beiden twhitlg j.-iar oud,
hadden in hun woonplaats een autc gestolen i
en waren daarmede gaan toeren. Toen ze jrij
het Oosteinde te Voorburg waren, bleek de
benzine op te zijn. Ze hebben den gestolen
wagen toen laten staan en zijn onmiddellijk
op zoek gegaan naar een anderen waren, in
de Groen van Prinstererlaan zagen zij een
auto staan, die hen geschikt leek voor het be
oogde doel. Echter was dit door een bewoner
van de Groen van Prinstererlaan gezien, dje
met eenige zjjner gasten de jongens achterria
ging en hen wist te dwingen tot stoppen. Po
litie werd erbij gehaald; die onderwierp de
beide jongens aan een verhoor, waarna zij op
transport zijn gesteld naar Hillegersberg.
Bjj Katwjjk aan Zee.
Mede op daad of nalatigheid werd voor den
Raad voor de Scheepvaart de schipper ge
hoord van den motorlogger „Mewa X" GD1J
132, die op 27 October j.1. bij Katwijk aan Zee
is gestrand.
Dit vaartuig behoort aan een Poolschen
reeder, gevestigd te Scheveningen. Onder de
bemanning bevinden zich' 5 Polen. Het schip
was in het zicht van Noord wijk op den wind
gebracht om de haring, die aan dek lag, te
kunnen verwerken. Het was tamelijk goed
weer voor dit soort werk. Toen deze werk
zaamheden waren afgeloopen, werd de motor
weer op volle kracht gezet, koers weer Z.W.
De stagfok werd weer geheschen. Noordwijk
was nog steeds in zicht. De schipper ging
nkar beneden om koffie te drinken en even te
rusten. Later is hjj weer aan dek gekomen,
toen Scheveningen in zicht was. Hij gaf zijn
orders en ging naar beneden voor drie kwar
tier om zich te warmen en te drogen. Om
10 min. vóór half 4 werd hij aan dek geroe
pen, omdat het schip zich te na aan den wal
bevond. Enkele oogenblikken daarna gaf het
schip achter een stoot. De monteur heeft get.
verklaard, dat hij opeens het gevaar zag aan
komen en het roer nog op koers had ge
bracht. Get. is van oordeel, 'dat de roerganger
te veel was bijgedraaid.
De president, prof. mr. Taverne: „Dus hij
heeft den wal in gestuurd of zitten slapen."
Get. geeft dit toe. Hij heeft den man her
haaldelijk gevraagd, of hij zich nu even alleen
kon redden, waarop deze met ja had geant
woord.
Het schip is aan den grond blijven zitten;
het is niet gelukt, het in N.W.-richting van
den wal af te krijgen. Een anker werd uit
gezet, maar dat maakte den toestand' eer
minder dan beter. Het weer was niet slecht.
Nadat noodseinen waren gegeven, is de red
dingboot uit Katwijk gekomen, die negen
man heeft meegenomen, o.a. de vijf Polen. De
kapitein is met vier man tot pl.m. half elf
aan boord gebleven. De lading visch is vrij-1
wel verloren gegaan. Het schip zit thans nog
op die plaats. Het wordt nog niet als ver
loren beschouwd.
De schipper gaf toe, dat het vaartuig, ten
tijde, dat noodseinen werden gegeven, niet in
oogenblikkelijk gevaar verkeerde.
Als getuige werd voorts gehoord de vis-
scher, die de wacht had, toen het schip aan
den grond liep.
Deze ontkent, dat hij recht den wal in
heeft gestuurd. De schipper had gezegd: „laat
'cm maar lijen over de lichten". Get. hield
aan bakboord, maar het schip heeft een af
valler gedaan. Op het kompas was de koers
Z.W. Onder het sturen heeft get. niet meer
op het kompas maar alleen naar de vuren
gekeken. Get. zag geen kust -m hij heeft ook
niet zitten slapen. Dat de monteur een paar
slagen aan het roer heeft gegeven, ontkent
getuige. Ook op dat moment heeft get. het
strand npg niet gezien. Hij heeft, zegt hij, niet
kunnen verhinderen, dat het schip op het zand
liep, en iemand anders evenmin.
De voorzitter: „Als het zicht slecht is en u
loodt niet, dan weet u ook niet, hoever u van
den wal af zit."
De motordrijver zegt, dat hij op de brug
was gekomen en tegen den roerganger heeft
gezegd: „Kerel, we zitten veels te na, haal
bij." en toen een draai aan het roer heeft ge
geven. Get. had ook aan den roerganger ge
zegd: „Wat is dat voor een licht?" „Sche
veningen!" Scheveningen? dat kan nooit!"
Volgens dezen get. was de koers Z.O. tot
Z.O.O.
De insp. gen. v. d. Scheepvaart meent, dat
er heelemaal geen aanwijzing is, hoe ver men
uit de kust was, toen de schipper naar bene
den ging. De schipper heeft, toen hij naar
beneden ging, geen koers opgegeven. Maar
als de roerganger had nagedacht, had hij be
grepen, dat de koers Z.W. was. Een half uur
later zat hij op de kust. In dien tijd heeft de
roerganger niet op de juiste wijze gestuurd.
Hij kan zich vergist hebben in een licht of
hebben zitten soezen of wat dan ook. Daar
door is het schip vastgeraakt.
De schipper heeft op dezen roerganger
teveel vertrouwd. Als hjj vooraf nog eens ge
lood had en een vasten koers had opgegeven,
was het beter geweest, maar de eigenlijke
fout ligt hier vast en zeker bij den roergan
ger. Als de schipper een koers opgeeft, is bij
veel safer.
Uitspraak later.
De Raad voor de Scheepvaart heeft uit
spraak gedaan in zake het overboord slaan
van een matroos van het stoomschip „Jonge
Jacobus" in de Golf van Biscaje.
De Raad is van oordeel, dat de Spaansche
matroos door een stortzee over toord is ge
slagen, terwijl het, ondanks alle daartoe ge
dane pogingeD, niet gelukt is hem te redt en.
De Raad heeft te dien aanzien op de
scheepsleiding geen aanmerkingen te treken.
Wel acht de Raad het nuttig er op te w^zen,
dat bij man over boord, de persoon, die ce
I drenkeling ziet, niet onnoodig zijn plaats ve
laat. Dit is hier geschied. Ce derde stuuina
zag den man in het water liggen en de €Cr"
stuurman, die, na door een terden stuuin_,
gewaarschuwd te zijn. op de brug kwem,
niets gezien. Eet is echter zaak, catvCör ai
de drenkeling niet uit het cog wordt ver I
Voorts is bij den Raad de vraag Seie'^„' r
de „Jonge Jacobus" piet ongewoon vee
overnam. Het sehip had 14 duim kop las
'geen zeker geen gunstige factor was. i
gelijke koplast moet voor een aan zijn
geladen schip, wanneer het de reis aan
worden afgekeurd.
-mmmmmWMBBgMgBgB
Het Concertgebouworkest, dat de o.kestrale partij vervult bij de opvoering van de opera .Ariana et
Barbe Bleue*, repeteerde Woensdag onder leiding van Philippe Gaubert, dirigent der Parijsche Opera
De „Oiiol", het te Schiphol omgebouwde vliegtuig de „Oehoe", Is Woensdag In het ss. „A'kmaar" te
Amsterdam ingeladen om naar West-Indië vervoerd te worden Het gevaat te wordt aan boord geheschen
Winter. Zijn er koude dagen
op komst en krijgen wij strenge
maanden?
De leeuwin .Gertha eigendom van
een der bewoners van het woonwagen
kamp aan den Osdorperweg te Am
sterdam, is Woensdag naar den Haag
vervoerd, waar de Haagsche Die> en-
tuin zich over het beest onttei md heelt
Een militair vliegtuig uit Soesteiberg moest Woensdagm'ddag bij den spoordijk
onder de gemeente de Bilt een noodlanding maken en we-d daarbij nagenoeg
geheel vernield. Het wiak woidt naai Soesterbe.g getianspoiteeid
Oud-minister Van Dijk (tweede van rechts) is Woensdag uit Ned Indië
te den Haag teruggekeerd. De aankomst in de residentie
Het proces inzake den koningsmoord te Marseille Een overzicht
gedurende de zitting te Aix- En Provence. Links de verdediger Desbon*
die van zijn ambt ontheven is
Het doodelijk auto-ongeluk te Heesch bij Oss. De luxe auto, welke
geheel vernield werd door de ontzettende botsing
Met de laatste betonstorting voor het Noordelijk landhoofd van de n euwe
Moerdijkbrug is men Woensdag begonnen, bij we ke gedegenheid >n het bijzijn
van de burgemeesters der omliggende gemeenten de vlag op het weik werd
geplaatst
De Lord Mayor van Ham-
mersmith was persoonlijk
tegenwoordig bij de bereiding
der Kerstpudding te Londen
voor de Engelsche koloniën.
Een aardig snapshot