FOTO-PAGINA HELDERSCHE COURANT Ontzettend auto-ongeluk. GEMENGD NIEUWS Twee dooden, twee zwaar en een licht gewonde. Het genot van „toeren", Stranding van de „Mewa' Door stortzee overboord geslagen. Het Concertgebouworkest, dat de orkestrale partij vervult bij de opvoering van de opera .Ariana et Barbe Bleue", repeteerde Woensdag onder leiding van Philippe Gaubert. dirigent der Parijsche Opera De „Oriol", bet te Schiphol omgebouwde vliegtuig de „Oehoe", Is Woensdag In het ss. „Alkmaar" te Amsterdam ingeladen om naar West-lndië vervoerd te worden. Het gevaarte wordt aan boord geheschen Met de laatste betonstorting voor het Noordelijk landhoofd van de nieuwe Moerdijkbrujg is men Woensdag begonnen, bij welke gelegenheid m het bijzijn van de burgemeesters der omliggende gemeenten de vlag op het werk werd geplaatst Het doodelijk auto-ongeluk te Heesch bij Oss. De luxe auto, welke geheel vernield werd door de ontzettende botsing Het proces inzake den koningsmoord te Marseille Een overzicht gedurende de zitting te Aix- En- Provence. Links de verdediger Desbon* die van zijn ambt ontheven is De Lord Mayor van Ham- mersmith was persoonlijk tegenwoordig bij de bereiding der Kerstpudding te Londen voor de Engelsche koloniën. Een aardig snapshot Winter. Zijn er koude dagen op komst en krijgen wij strenge maanden De leeuwin .Gertha", eigendom van een der bewoners van het woonwagen kamp aan den Osdorperweg te Am sterdam, is Woensdag naar den Haag vervoerd, waar de Haagsche Die< en- tuin zich over het beest onttei md heett Een militair vliegtuig uit Soesterberg moest Woensdagmiddag bij den spoordijk onder de gemeente de Bilt een noodlanding maken en weid daarbij nagenoeg geheel vernield. Het wrak wordt naar Soesterbe.g getransporteerd Oud-minister Van Dijk (tweede van rechts) is Woensdag uit Ned Indië te den Haag teruggekeerd. De aankomst in de residentie Binnenland Met 100 km vaart tegen stilstaande vrachtauto gereden, In den nacht van Dinsdag op Woensdag omstreeks 1 uur, is op den rijksweg Nijmegen's-Hertogenbosch, onder de ge meente Geffen, een verschrikkelijk ver keersongeluk geschied, waarbij twee bekende Nijmegenaars op slag werden gedood en twee zwaar werden gewond. De dooden zijn mr. H. J. C. van Scher- penberg en de heer Seeuwen Jrde gewonden zijn dr. J. Herweijer, tandarts te Nijmegen, en mej. L. A. Phaff, die beiden naar het St. Anna-ziekenhuis te Oss zijn vervoerd. Omtrent de oorzaak van het verschrikkelijk ongeluk vernam het „Hbl." de volgende bijzonderheden. De heeren Van Scherpenberg, Seeuwen, Herweijer en mej. Phaff waren naar 's-Her- togenbosch gegaan teneinde aldaar aan een bridgedrive deel te nemen. Op den terugweg werd met een snelheid van naar schatting 100 km per uur gereden. Van bevoegde zijde deelde men ons met nadruk mede, dat 'geen der inzittenden onder invloed van drank ver keerde. Onder de gemeente Geffen stond ter rechterzijde van den weg een zware vracht auto van een express-besteldienst uit Gouda, waaraan een defect was, dat het personeel op den weg poogde te herstellen. De bestuurder van den Nijmeegschen auto, mr. Van Scherpenberg, moet dezen auto niet hebben opgemerkt, althans hij reed met volle vaart op den wagen. De gevolgen van de botsing waren ontzet tend. De personenauto werd in de letterlijke beteekenis van het woord aan splinters ge slagen. De brokstukken lagen naar alle zijden over den weg verspreid. De zware vrachtauto werd door de kracht der aanrijding ongeveer twintig meter vooruit geslingerd en kwam ter linkerzijde van den weg terecht. Deze wagen was betrekkelijk licht beschadigd. De vier inzittenden van den Nijmeegschen auto lagen over den weg verspreid. Onmid dellijk werd geneeskundige hulp ingeroepen, waarbij de doktoren Stoltz uit Oss, Jansen uit Geffen en Bouman uit Nestelrode ter plaatse Verschenen. Ook de maréchaussée uit Geffen, Oss en's-Hertogenbosch waren spoe dig aanwezig. De geneesheeren konden brj mr. Van Scher penberg en den heer Seeuwen slechts den dood constateeren. Dr. Herweijer en mej. Phaff waren beiden bewusteloos en hadden ontzettende verwondingen bekomen. De ge neesheeren constateerden bij mej. Phaff, wier toestand levensgevaarlijk is, drie kaakfrac-' turen, zwar e verwondingen in het gelaat, een aimfractuur, een hoofdfractuur, een schedel breuk waarbij de hersenen werden verwond, alsmede een zware hersenschudding. Bi> dr. Herweijer constateerde men een zware verwonding aan het voorhoofd, een dubbele kaakfraetuur, een enkelfractuur en een zware hersenschudding. Zijn toestand is zorgwek kend, alhoewel niet direct levensgevaarlijk. Na ter plaatse voorloopig verbonden te zijn werden de twee gewonden naar het St. Anna- ziekenhuis te Oss vervoerd. Het stoffelijk overschot van de beide gedooden werd voor loopig te Heesch ondergebracht. De chauffeur van den vrachtauto werd aan de knie ver wond en kreeg inwendige kneuzingen. Ook hij is in het St. Anna-ziekenhuis te Oss opge nomen. Onderzoek. Het onderzoek naar dit vreeselijk ongeluk werd ingesteld door de Koninklijke Maré chaussée onder leiding van de districtscomr mandanten te 's-Hertogenbosch en te Nijme gen, luitenant Kest en kapt. jhr. G. A. Bowier, die vrij spoedig op de plaats van de ramp aanwezig waren. Voorts verscheen nog ter plaatse de officier van justitie te 's-Hertogen bosch, mr. Dubois. Uit het onderzoek bleek dat alle regelen van het verkeer in acht waren genomen. De vrachtauto stona tér rechterzijde van den weg, was van achteren verlicht, terwijl de per sonenauto den stilstaanden wagen aan de rechterzijde van den weg gereden heeft en den vrachtwagen niet, of te laat heeft opge merkt. De snelheidsmeter van den personen auto wees na de aanrijding een vaart van 65 km aan. Men neemt echter aan dat (Je stand is teruggevallen, daar uit verklaringen van ooggetuigen is komen vast te staan, dat die snelheid zeker 100 km per uur heeft be dragen. De Voorburgsche politie heeft Dinsdag twee jeugdige autodieven uit Hillegersberg aange houden. De jongelui, beiden twintig jaar oud, hadden in hun woonplaats een auto gestolen en waren daarmede gaan toeren. Toen ze in het Oosteinde te Voorburg waren, bleek de benzine op te zijn. Ze hebben den gestolen wagen toen laten staan en zijn onmiddellijk op zoek gegaan naar een anderen waren. ïn de Groen van Prinslererlaan zagen zij een auto staan, die hen geschikt leek voor het be oogde doel. Echter was dit door een bewoner van de Groen van Prinstererlaan gezien, die met eenige zijner gasten de jongens achterna ging en hen wist te dwingen tot stoppen. Po litie werd erbij gehaald; die onderwierp de beide jongens aan een verhoor, waarna zij op transport zijn gesteld naar Hillegersberg. BijKatwijk aan Zee. Mede op daad of nalatigheid werd voor den Raad voor de Scheepvaart de schipper ge hoord van den motorlogger „Mewa X" GDIJ 132, die op 27 October j.1. bij Katwijk aan Zee is gestrand. Dit vaartuig behoort aan een Poolschen reeder, gevestigd te Scheveningen. Onder de bemanning bevinden zich 5 Polen. Het schip was in het zicht van Noordwijk op den wind gebracht om de haring, die aan dek lag, te kunnen verwerken. Het was tamelijk goed weer voor dit soort werk. Toen deze werk zaamheden waren afgeloopen, werd de motor weer op volle kracht gezet, koers weer Z.W. De stagfok werd weer geheschen. Noordwijk was nog steeds in zicht. De schipper ging naar beneden om koffie te drinken en even te rusten. Later is hij weer aan dek gekomen, toen Scheveningen in zicht was. Hij gaf zijn orders en ging naar beneden voor drie kwar tier om zich te warmen en te drogen. Om 10 min. vóór half 4 werd hij aan dek geroe pen, omdat het schip zich te na aan den wal bevond. Enkele oogenblikken daarna gaf het schip achter een stoot. De monteur heeft get. verklaard, dat hij opeens het gevaar zag aan komen en het roer nog op koers had ge bracht. Get. is van oordeel, dat de roerganger .te veel was bijgedraaid. De president, prof. mr. Taverne: „Dus hij heeft den wal in gestuurd of zitten slapen." Get. geeft dit toe. Hij heeft den man her haaldelijk gevraagd, of hij zich nu even alleen kon redden, waarop deze met ja had geant woord. Het schip is aan den grond blijven zitten; het is niet gelukt, het in N.W.-richting van den wal af te krijgen. Een anker werd uit gezet, rtiaar dat maakte den toestand eer minder dan beter. Het weer was niet slecht. Nadat noodseinen waren gegeven, is de red dingboot uit Katwijk gekomen, die negen man heeft meegenomen, o.a. de vijf Polen. De kapitein is met vier man tot pl.m. half elf aan boord gebleven. De lading visch is vrij wel verloren gegaan. Het schip zit thans nog op die plaats. Het wordt nog niet als ver loren beschouwd. De schipper gaf toe, dat het vaartuig, ten tijde, dat noodseinen werden gegeven, niet in oogenblikkelijk gevaar verkeerde. Als getuige werd voorts gehoord de vis- scher, die de wacht had, toen het schip aan den grond liep. Deze ontkent, dat hij recht den wal in heeft gestuurd. De schipper had gezegd: „laat 'cm maar lijen over de lichten". Get. hield aan bakboord, maar het schip heeft een af valler gedaan. Op het kompas was de koers Z.W. Onder het sturen heeft get. niet meer op het kompas maar alleen naar de vuren gekeken. Get. zag geen kust in hij heeft ook niet zitten slapen. Dat de monteur een paar slagen aan het roer heeft gegeven, ontkent getuige. Ook op dat moment heeft get. het strand nog niet gezien. Hij heeft, zegt hij, niet kunnen verhinderen, dat het schip op het zand liep, en iemand anders evenmin. De voorzitter: „Als het zicht slecht is en u loodt niet, dan weet u ook niet, hoever u van den wal af zit." De motordrijver zegt, dat hij op de brug was gekomen en tegen den roerganger heeft gezegd: „Kerel, we zitten veels te na, haal bij." en toen een draai aan het roer heeft ge geven. Get. had ook aan den roerganger ge zegd: „Wat is dat voor een licht?" „Sche veningen!" Scheveningen? dat kan nooit!" Volgens dezen get. was de koers Z.O. tot Z.O.O. De insp. gen. v. d. Scheepvaart meent, dat er heelemaal geen aanwijzing is, hoe ver men uit de kust was, toen de schipper naar bene den ging. De schipper heeft, toen hij naar beneden ging, geen koers opgegeven. Maar als de roerganger had nagedacht, had h\j be grepen, dat de koers Z.W. was. Een half uur later zat hij op de kust. In dien tijd heeft de roerganger niet op de juiste wijze gestuurd. Hij kan zich vergist hebben in een licht of hebben zitten soezen of wat dan ook. Daar door is het schip vastgeraakt. De schipper heeft op dezen roerganger teveel vertrouwd. Als hij vooraf nog eens ge lood had en een vasten koers had opgegeven, was het beter geweest, maar de eigenlijke fout ligt hier vast en zeker bij den roergan ger. Als de schipper een koers opgeeft, is hij veel safer. Uitspraak later. De Raad voor de Scheepvaart heeft uit spraak gedaan in zake het overboord slaan van een matroos van het stoomschip „Jonge Jacobus" in de Golf van Biscaje. De Raad is van oordeel, dat de Epaansche matroos door een stortzee over boord is ge slagen, terwijl het, ondanks alle daartoe ge dane pogingen, niet gelukt is hem te red( en. De Raad heeft te dien aanzien op ca scheepsleiding geen aanmerkingen te rraken. Wel acht de Raad het nuttig er op iewi,zcn, dat bjj man over boord, de persoon, die een drenkeling ziet, niet onnoodig zijn plaats vei- laat. Dit is hier geschied. Ce derde stuui nra zag den man in het water liggen en ce e€rf stuurman, die, na door een eerden stuuiira gewaarschuwd te zjjn. op de brug kwrm, r.ei niets gezien. Ket is echter zaak, cat véoi a de drenkeling niet uit het cog wordt verlor Voorts is bjj den Raad de vraaggenet, de „Jonge Jacobus" niet ongewoon vee'v"'" overnam. Het schip had 14 duimkoplas geen zeker geen gunstige factor was. ten gelijke koplast moet voor een aan zyn - geladen schip, wanneer het de reis aanv worden afgekeurd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 16