POPULAIR BIJVOEGSEL VAN DE HELDERSCHE COURANT
Hoe het buitenland
zijn Kerstmis viert.
Olympisch allerlei
li ih
728
AUTEURSRECHTEN VOORBEHOUDEN
ZATERDAG 21 DECEMBER 1935
Waar er reeds zooveel is geschreven
over de Kerstviering in ons land, welke
overigens uit eigen ervaring genoegzaam
bekend is, willen wij thans in enkele trek
ken iets verhalen omtrent de Kerstviering
in het buitenland en wel vooreerst hoe
Frankrjjk
en in het bijzonder de Provence. zijn Kerst
vreugde uit. Op den vooravond van het
feest, wanneer ieder van zijn werk komt,
vereenigt de geheele familie, kinderen en
kleinkinderen, zich in het ouderlijk huis
teneinde er gemeenschappelijk het sobere
maal te gebruiken. Als dit is afgeloopen,
krijgt het feest meer een religieus karak
ter. De kribbe wordt opgezet en moet
steeds zooveel mogelijk verschillen, zoowel
wat het landschap als de grot betreft, van
den opzet van het jaar tevoren. Vóór mid-
dernaoht Vindt men in de grot slechts
Maria en Josef; na 12 uur het Kindje erbij
cn de herders. De kribbe blijft meestal tol
I "■htmis staan. Voor het overige vindt
men in Frankrijk geen karakteristieke
Kerstviering.
V/el staan op de markt nog de vele San.
to..kramers; veeleer echter vormen de res
taurants, waar men danst en eet, Le Ré-
voillon, le portuguises et les escargots het
middelpunt van de belangstelling, welk ge
bruik in België wordt gevolgd.
In
Oostenrijk
daarentegen ligt er een meer poëtische
sfeer over de viering; hier vormt de Kerst
boom het middelpunt van het feest. Da
gen te voren wordt gewerkt aan de schoon
maak van het huis, terwijl de kinderen dui
zenden boomen uit het Wienerwald slepen,
om, wanneer de boom netjes in orde is,
hem geheel te behangen met slingers,
ballen en bonbons. De Weeners hebben nog
de gewoonte levendig gehouden om jaar
lijks op den 24sten December de dooden op
hun graven een denneboompje te gaan
brengen, ofwel daar kaarsen te ontsteken.
Tyroi
viert zijn Kerstfeest weer op een zoo ge
heel andere wijze, de „Krampus", de
schrikaanjagende Zwarte Piet, als duivel
verkleed, trekt door de dorpen. Bij zijn be
zoeken toont hij zich meestal goed inge
licht over het gedrag der kinderen. St. Ni-
colaas komt hem na om de kinderen met
geschenken te overladen; waarna beiden
weer vertrekken tot het vólgend jaar.
Van Tyrol begeven wij ons naar
Roemenië,
waar het godsdienstig ^element in de viering
een sterke overwegende factor is.
Wie hier het feest wil vieren, zal zich
gedurende den Advent van vele spijzen en
dranken, o.a. vleesch, eieren, varkensvet en
melk, moeten onthouden. Op den vooravond
van Kerstmis, wanneer de straten vol zijn
van het roepen „Hazen- en Konijnen
vellen", trekken de kinderen van huis tot
huis om door het zingen van liederen te
verkondigen, dat de Heer werd geboren.
Tegen den avond trekken de jongens en
meisjes door de straten en als het donkef
is, gaan de volwassenen een bezoek bren
gén aan den Pope. Den eersten Kertdag
gaan de bewoners naar het dorp, naar de
kerk, waar de Pope de spijzen zegent,
waarna den dag in ingetogenheid wordt
doorgebracht. In
Rusland
hebben zeer oude gewoonten wortel ge
schoten onder het volk, zoodat overal,
waar dit in deze dagen van godsdienstver
volging nog maar eenigszins mogelijk is,
de wetgeworden ritus van de Sovjet-vie
ring ten uitvoer wordt gebracht. In het
algemeen bestaat de viering, van de heilige
dagen in den tijd van 25 December tot 7
Januari, welke laatste dag in Rusland
deze nabootsing van den stal van Bethle-
hem een erfstuk, dat in eere wordt ge
houden. In vrijwel elk Duisch gezin vindt
men een Kerstboom.
geldt als de dag, waarop door Johannes
de Dooper aan Christus hët Doopsel werd
toegediend.
Juist als bij de Orthodoxen in Roemenië
gaan ook hier de kinderen op den voor
avond van Kerstmis na een strengen
Adventtijd de huizen langs, om aan ieder,
die van goeden wil is, de blijde boodschap
van de Geboorte van Christus te verkon
digen. Dikwijls echter ook, vooral in die
streken, waar het arme kinderen zijn, die
langs de huizen trekken, geven de bewo
ners,- bij wil de jeugd aanbelt, ham, worst,
enz. Het gebruik om met een ster langs de
deuren te gaan, bestaat ook in Rusland.
Gedurende de periode der gewijde dagen
heerscht er vroolijkheid bij de Russen, die
bij die gelegenheid een. stevig glas Wodka
drinken, zonder hetwelk voor geen Rus
ware vroolijkheid denkbaar is. In
Turktfe,
waar eveneens verschillende Christenge
meenten worden gevonden, begint de Kerst
avond niet eerder, dan wanneer het zeven
gesternte aan den hemel staat te schitte
ren, ook het feestmaal wordt niet eerder
aangevangen. Te Constantinopel bestaat de
gewoonte om ineen klein kerkje een
brandstapel aan te steken, waarop velen
een stukje hout komen werpen, ter herin
nering aan het rviiur, dat de herders zouden
hebben ontstoken om het -Goddelijke Kind te
verwarmen. In
Zuid-Amerika,
waar de Spanjaarden vanuit hun land de
Kerstgebruiken hebben ingevoerd, worden
veelal primitieve' tooneelstukken opge
voerd, terwijl bij- de gemeenschappelijke
feestviering op-de openbare pleinen der-
"mëëst" verscheidene-"TJanséfi Wórden üïfge-j'
voerd" waarvan de woeste Indianendans
niet zelden hét feest sluit Op
IJsland t. -
wordt Kerstmis op zeer bescheiden ma
nier gevierd; buiten de enkele volksgebrui
ken, welke in nauw verband staan met die
van de Scandinavische landen, wordt er
veel zoete koffie gedronken en daarbij veel
kleine pannekoekèn gegeten. De best-gesi
tueerden veroorloven zich daarbij nog de
weelde van een bord pap en wat gedroogd
vleesch. Geen feest is in
Duitschland
wel zoo innig verbonden met het gevoels
leven van het gansche volk als het Kerst
feest. „Weihnachten" beteekent voor oud
en jong een tijdperk van vreugde. Overal
wordt het Kerstfeest gevierd, maar nieft
overal in dezelfde type. In vele streken
van het land worden nog de oeroude Kerst
gebruiken in eère gehouden. Zij geven aan
de feestdagen èen bijzondere wijding. Reeds
gedurende den Advent, de vier weken,
welke aan het Kerstfeest voorafgaan,
heersch bijna overal een plechtige, feeste
lijke stemming. In talrijke plaatsen en wel
voornamelijk in enkele streken van Silezië,
worden dan de Middeleeuwsche „Adverit-
spiele" uitgevoerd; Tooneelen uit het Kerst
evangelie worden daarbij door groote kin
deren opgevoerd. Zooals in aüe oude volks
stukken ontbreken oök hier niet de zuiver
religieuze tooneelen, de kluchtige scènes
niet.
In verschillende deelen' van Baden, Wür-
temburg en Beieren trekken gedurende de
drie Donderdagdagen vóór Kerstmis de
jongelieden des nachts door de straten en
werpen erwten, boonen of steentjes tegen
de ruiten der woningen; Deze nachten
noemt men de „rooknachten".
In verschillende deelen van het rijk wor
den met Kerstmis, in de kerk en de wo
ning, kerstkribben geplaatst, die vaak met
rijk houtsnijwerk zijn getooid. In vele
musea vindt men prachtige, ouderwetsehe
kribben, maar ook in talrijke gezinnen is
De Olympiafakkel brandt zelfs
onder water. Sven Hedin
zal in het stadiörr
spreken.
Eikeboompjes voor de winnaars van de
Olympia-spelen.
(Van een bijzonderen corrèspondent.)
In een rede, gehouden in de Berlijn-
sche Lessing-hoogeschool sprak Staats
secretaris Lewald over de ontwikkeling
der Olympische Spelen -en de voorbe
reidingen voor Berlijn 1936.
De bewoners van het oude Hellas had
den zeker nooit kunnen droomen, dat hun
Olympische Spelen eens, tót nieuw leven
gewekt op een zoo grootsche wijze én" zoo
veel omvattend weer zouden, worden op-
gezet. Maar ook toen de vertegenwoordi
gers van het moderne Olympische. Con-
gres te Barcélona eenige jaren -geleden de
vraag bespraken, aan wie dezën keef de:
zorg voor dé Spelen zou worden toevér-
trouwd, had men er nog niet het flauwste
vermoeden van,wat Berlijn 19.36 zou - we
ten te bieden.. CÏ
De eene moeilijkheid na de andere deed
zich voor. Tot het tenslotte, aan'- het .initia
tief van den „Führer" te danken was,dat
men op de bekende grootscheepsche wijze
S - r- '1h f
van het oude Olympia naar "Berlijn. De
3600 fakkels zijn reeds vervaardigd. Zij
Zijii van jNnosm-staal gemaakt, met een
aluminium buis en met brandbare chemi
caliën gevuld en door Krupp ten geschenke
aangeboden. De fakkel geeft een flinke,
heldere vlam. Men heeft bjj regen en storm
reeds proefnemingen genomen en er is ge
bleken, dat het vuur, zelfs in een plas ge
worpen, niet uitgebluscht wordt. De eerste
winnaar van den Marathon-loop, Spiridion
Luis, zal bovendien een olijftak uit den
heiligen hof te Olympia per vliegtuig naar
Berlijn brengen.
Caiifornië denkt eikenbosschen
te winnen.
Interessant is ook het voornemen, gedu
rende de Spelen in het stadion voor de
honderduizenden bezoekers-toespraken döor
bekende persoonlijkheden te doen houden.
Namens iedér werelddeel zal Iemand spfe-
ken. Eenige dagen geleden heeft men reeds
den spreker voor Europa gekozen. Sven
Hedin, die het aanbod reeds heeft aange
nomen: Een r aardig plan was dat van een
Berlijnsch tuinarchitect, die voorstelt,
eiken Olympischen winnaar een klein, in
geplant, eikenboompje te overhandigen.
Een der Olympische vertegenwoordigers
van Caiifornië was zeer enthousiast over
dit voorstel, want, zoo zeide hij geksche
rend, naar wij hopen zullen de mee'Ste
Olympische winnaars Californiërs zijn en
dan krijgen wij in ons vaderland ook ein
delijk eikenbosschen!
Ë#Ml|
met de voorbereidingen een aanvang "kon
maken.
Döberitz een modeldofpr
Het was een reden tol groote voldoening
voor het Duitsche Organisatie-Comité, toén
de verschillende staten hun deelname toe
zegden. Het geweldige aantal deelnemers,
4000 tegenover 1700 in LOS Angelos, deed
de kwestie rijzen van het- zorgen voor het
Olympische dorp. Dr. Diem, die In het 2e
garderegiment heeft gediend en Döberitz
kent, opperde het denkbeeld, de athleten in
dit kamp onder te brengen.
Aan de buitengewone medewerking van
Generaal-majoor von Reichenau en van
den minister van Oorlog, geheraal-ovérste
von Blomberg zelf is het te danken, dat.
niet alleen de oude barakken wat opge-;-
knapt werden, maar werkelijk een model
dorp ontstond. „Niemand zai weer willen
weggaan", zeide de Fransche vertegen
woordiger van het comité enthousiast,'
De chemische fakkel.
Een moeilijk te organisèeren en tevens'
grootsche opzet is de fakkel-estafetteloop
Tentoonstelling van Olympische
kunst.
Buitengewoon van opzet is de groote
„Olympia der Musea", waartoe het initia
tief van Baron de Coubertin uitging. Daar
sedert 1932 niet al te veel Olympische
kunst is ontstaan, hebben alle musea van
het Rijk tot taak gekregen, mooie stukken
naar Berlijn te sturen, waaruit men in het
Duitsche Musea een tentoonstelling wil sa
menstellen met als onderwerp:
„De Sport der Hellenen", die een prach-
tigen indruk van de sport der antieken zal
geven.
Zpo zou men op ontelbare bijzonderheden
kunnen ingaan, vanaf den aanleg van we
gen tot de Olympische postduiven, die ter
gelegenheid van de opening zullen worden
losgelaten, van het componeeren van een
Olympische hymne- tot den 76 meter hoo-
gen leiderstoren op het Rijkssportveld. Een
arbeid, waarover nog velen na ons zullen
spreken.