POPULAIR BIJVOEGSEL VAN DE HELDERSCHE COURANT Hoe het buitenland zijn Kerstmis viert. Olympisch allerlei li ih 728 AUTEURSRECHTEN VOORBEHOUDEN ZATERDAG 21 DECEMBER 1935 Waar er reeds zooveel is geschreven over de Kerstviering in ons land, welke overigens uit eigen ervaring genoegzaam bekend is, willen wij thans in enkele trek ken iets verhalen omtrent de Kerstviering in het buitenland en wel vooreerst hoe Frankrjjk en in het bijzonder de Provence. zijn Kerst vreugde uit. Op den vooravond van het feest, wanneer ieder van zijn werk komt, vereenigt de geheele familie, kinderen en kleinkinderen, zich in het ouderlijk huis teneinde er gemeenschappelijk het sobere maal te gebruiken. Als dit is afgeloopen, krijgt het feest meer een religieus karak ter. De kribbe wordt opgezet en moet steeds zooveel mogelijk verschillen, zoowel wat het landschap als de grot betreft, van den opzet van het jaar tevoren. Vóór mid- dernaoht Vindt men in de grot slechts Maria en Josef; na 12 uur het Kindje erbij cn de herders. De kribbe blijft meestal tol I "■htmis staan. Voor het overige vindt men in Frankrijk geen karakteristieke Kerstviering. V/el staan op de markt nog de vele San. to..kramers; veeleer echter vormen de res taurants, waar men danst en eet, Le Ré- voillon, le portuguises et les escargots het middelpunt van de belangstelling, welk ge bruik in België wordt gevolgd. In Oostenrijk daarentegen ligt er een meer poëtische sfeer over de viering; hier vormt de Kerst boom het middelpunt van het feest. Da gen te voren wordt gewerkt aan de schoon maak van het huis, terwijl de kinderen dui zenden boomen uit het Wienerwald slepen, om, wanneer de boom netjes in orde is, hem geheel te behangen met slingers, ballen en bonbons. De Weeners hebben nog de gewoonte levendig gehouden om jaar lijks op den 24sten December de dooden op hun graven een denneboompje te gaan brengen, ofwel daar kaarsen te ontsteken. Tyroi viert zijn Kerstfeest weer op een zoo ge heel andere wijze, de „Krampus", de schrikaanjagende Zwarte Piet, als duivel verkleed, trekt door de dorpen. Bij zijn be zoeken toont hij zich meestal goed inge licht over het gedrag der kinderen. St. Ni- colaas komt hem na om de kinderen met geschenken te overladen; waarna beiden weer vertrekken tot het vólgend jaar. Van Tyrol begeven wij ons naar Roemenië, waar het godsdienstig ^element in de viering een sterke overwegende factor is. Wie hier het feest wil vieren, zal zich gedurende den Advent van vele spijzen en dranken, o.a. vleesch, eieren, varkensvet en melk, moeten onthouden. Op den vooravond van Kerstmis, wanneer de straten vol zijn van het roepen „Hazen- en Konijnen vellen", trekken de kinderen van huis tot huis om door het zingen van liederen te verkondigen, dat de Heer werd geboren. Tegen den avond trekken de jongens en meisjes door de straten en als het donkef is, gaan de volwassenen een bezoek bren gén aan den Pope. Den eersten Kertdag gaan de bewoners naar het dorp, naar de kerk, waar de Pope de spijzen zegent, waarna den dag in ingetogenheid wordt doorgebracht. In Rusland hebben zeer oude gewoonten wortel ge schoten onder het volk, zoodat overal, waar dit in deze dagen van godsdienstver volging nog maar eenigszins mogelijk is, de wetgeworden ritus van de Sovjet-vie ring ten uitvoer wordt gebracht. In het algemeen bestaat de viering, van de heilige dagen in den tijd van 25 December tot 7 Januari, welke laatste dag in Rusland deze nabootsing van den stal van Bethle- hem een erfstuk, dat in eere wordt ge houden. In vrijwel elk Duisch gezin vindt men een Kerstboom. geldt als de dag, waarop door Johannes de Dooper aan Christus hët Doopsel werd toegediend. Juist als bij de Orthodoxen in Roemenië gaan ook hier de kinderen op den voor avond van Kerstmis na een strengen Adventtijd de huizen langs, om aan ieder, die van goeden wil is, de blijde boodschap van de Geboorte van Christus te verkon digen. Dikwijls echter ook, vooral in die streken, waar het arme kinderen zijn, die langs de huizen trekken, geven de bewo ners,- bij wil de jeugd aanbelt, ham, worst, enz. Het gebruik om met een ster langs de deuren te gaan, bestaat ook in Rusland. Gedurende de periode der gewijde dagen heerscht er vroolijkheid bij de Russen, die bij die gelegenheid een. stevig glas Wodka drinken, zonder hetwelk voor geen Rus ware vroolijkheid denkbaar is. In Turktfe, waar eveneens verschillende Christenge meenten worden gevonden, begint de Kerst avond niet eerder, dan wanneer het zeven gesternte aan den hemel staat te schitte ren, ook het feestmaal wordt niet eerder aangevangen. Te Constantinopel bestaat de gewoonte om ineen klein kerkje een brandstapel aan te steken, waarop velen een stukje hout komen werpen, ter herin nering aan het rviiur, dat de herders zouden hebben ontstoken om het -Goddelijke Kind te verwarmen. In Zuid-Amerika, waar de Spanjaarden vanuit hun land de Kerstgebruiken hebben ingevoerd, worden veelal primitieve' tooneelstukken opge voerd, terwijl bij- de gemeenschappelijke feestviering op-de openbare pleinen der- "mëëst" verscheidene-"TJanséfi Wórden üïfge-j' voerd" waarvan de woeste Indianendans niet zelden hét feest sluit Op IJsland t. - wordt Kerstmis op zeer bescheiden ma nier gevierd; buiten de enkele volksgebrui ken, welke in nauw verband staan met die van de Scandinavische landen, wordt er veel zoete koffie gedronken en daarbij veel kleine pannekoekèn gegeten. De best-gesi tueerden veroorloven zich daarbij nog de weelde van een bord pap en wat gedroogd vleesch. Geen feest is in Duitschland wel zoo innig verbonden met het gevoels leven van het gansche volk als het Kerst feest. „Weihnachten" beteekent voor oud en jong een tijdperk van vreugde. Overal wordt het Kerstfeest gevierd, maar nieft overal in dezelfde type. In vele streken van het land worden nog de oeroude Kerst gebruiken in eère gehouden. Zij geven aan de feestdagen èen bijzondere wijding. Reeds gedurende den Advent, de vier weken, welke aan het Kerstfeest voorafgaan, heersch bijna overal een plechtige, feeste lijke stemming. In talrijke plaatsen en wel voornamelijk in enkele streken van Silezië, worden dan de Middeleeuwsche „Adverit- spiele" uitgevoerd; Tooneelen uit het Kerst evangelie worden daarbij door groote kin deren opgevoerd. Zooals in aüe oude volks stukken ontbreken oök hier niet de zuiver religieuze tooneelen, de kluchtige scènes niet. In verschillende deelen' van Baden, Wür- temburg en Beieren trekken gedurende de drie Donderdagdagen vóór Kerstmis de jongelieden des nachts door de straten en werpen erwten, boonen of steentjes tegen de ruiten der woningen; Deze nachten noemt men de „rooknachten". In verschillende deelen van het rijk wor den met Kerstmis, in de kerk en de wo ning, kerstkribben geplaatst, die vaak met rijk houtsnijwerk zijn getooid. In vele musea vindt men prachtige, ouderwetsehe kribben, maar ook in talrijke gezinnen is De Olympiafakkel brandt zelfs onder water. Sven Hedin zal in het stadiörr spreken. Eikeboompjes voor de winnaars van de Olympia-spelen. (Van een bijzonderen corrèspondent.) In een rede, gehouden in de Berlijn- sche Lessing-hoogeschool sprak Staats secretaris Lewald over de ontwikkeling der Olympische Spelen -en de voorbe reidingen voor Berlijn 1936. De bewoners van het oude Hellas had den zeker nooit kunnen droomen, dat hun Olympische Spelen eens, tót nieuw leven gewekt op een zoo grootsche wijze én" zoo veel omvattend weer zouden, worden op- gezet. Maar ook toen de vertegenwoordi gers van het moderne Olympische. Con- gres te Barcélona eenige jaren -geleden de vraag bespraken, aan wie dezën keef de: zorg voor dé Spelen zou worden toevér- trouwd, had men er nog niet het flauwste vermoeden van,wat Berlijn 19.36 zou - we ten te bieden.. CÏ De eene moeilijkheid na de andere deed zich voor. Tot het tenslotte, aan'- het .initia tief van den „Führer" te danken was,dat men op de bekende grootscheepsche wijze S - r- '1h f van het oude Olympia naar "Berlijn. De 3600 fakkels zijn reeds vervaardigd. Zij Zijii van jNnosm-staal gemaakt, met een aluminium buis en met brandbare chemi caliën gevuld en door Krupp ten geschenke aangeboden. De fakkel geeft een flinke, heldere vlam. Men heeft bjj regen en storm reeds proefnemingen genomen en er is ge bleken, dat het vuur, zelfs in een plas ge worpen, niet uitgebluscht wordt. De eerste winnaar van den Marathon-loop, Spiridion Luis, zal bovendien een olijftak uit den heiligen hof te Olympia per vliegtuig naar Berlijn brengen. Caiifornië denkt eikenbosschen te winnen. Interessant is ook het voornemen, gedu rende de Spelen in het stadion voor de honderduizenden bezoekers-toespraken döor bekende persoonlijkheden te doen houden. Namens iedér werelddeel zal Iemand spfe- ken. Eenige dagen geleden heeft men reeds den spreker voor Europa gekozen. Sven Hedin, die het aanbod reeds heeft aange nomen: Een r aardig plan was dat van een Berlijnsch tuinarchitect, die voorstelt, eiken Olympischen winnaar een klein, in geplant, eikenboompje te overhandigen. Een der Olympische vertegenwoordigers van Caiifornië was zeer enthousiast over dit voorstel, want, zoo zeide hij geksche rend, naar wij hopen zullen de mee'Ste Olympische winnaars Californiërs zijn en dan krijgen wij in ons vaderland ook ein delijk eikenbosschen! Ë#Ml| met de voorbereidingen een aanvang "kon maken. Döberitz een modeldofpr Het was een reden tol groote voldoening voor het Duitsche Organisatie-Comité, toén de verschillende staten hun deelname toe zegden. Het geweldige aantal deelnemers, 4000 tegenover 1700 in LOS Angelos, deed de kwestie rijzen van het- zorgen voor het Olympische dorp. Dr. Diem, die In het 2e garderegiment heeft gediend en Döberitz kent, opperde het denkbeeld, de athleten in dit kamp onder te brengen. Aan de buitengewone medewerking van Generaal-majoor von Reichenau en van den minister van Oorlog, geheraal-ovérste von Blomberg zelf is het te danken, dat. niet alleen de oude barakken wat opge-;- knapt werden, maar werkelijk een model dorp ontstond. „Niemand zai weer willen weggaan", zeide de Fransche vertegen woordiger van het comité enthousiast,' De chemische fakkel. Een moeilijk te organisèeren en tevens' grootsche opzet is de fakkel-estafetteloop Tentoonstelling van Olympische kunst. Buitengewoon van opzet is de groote „Olympia der Musea", waartoe het initia tief van Baron de Coubertin uitging. Daar sedert 1932 niet al te veel Olympische kunst is ontstaan, hebben alle musea van het Rijk tot taak gekregen, mooie stukken naar Berlijn te sturen, waaruit men in het Duitsche Musea een tentoonstelling wil sa menstellen met als onderwerp: „De Sport der Hellenen", die een prach- tigen indruk van de sport der antieken zal geven. Zpo zou men op ontelbare bijzonderheden kunnen ingaan, vanaf den aanleg van we gen tot de Olympische postduiven, die ter gelegenheid van de opening zullen worden losgelaten, van het componeeren van een Olympische hymne- tot den 76 meter hoo- gen leiderstoren op het Rijkssportveld. Een arbeid, waarover nog velen na ons zullen spreken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 13