POPULAIR BIJVOEGSEL VAN DE HELDERSCHE COURANT
AUTEURSRECHTEN VOORBEHOUDEN
De Prins van Wales
gaat jubileeren.
Een verkeersevenement
in de bergen.
Ratten, de roofdieren
van Parijs.
Franrijk poogt de snelste
luchtpost te krijgen.
ZATERDAG 28 DECEMBER 1935
25 jaar drager van den titel van
.Prins van Wales".
In Juli van het volgend jaar zal de Prins
van Wales, de oudste zoon van Koning
George V van Engeland, een zilveren jubi
leum vieren. Op den 13en Juli 1936 zal het
n.L vijf en twintig jaar geleden zijn, dat
de Prins in het oude Slot van Carnavon
den titel verkreeg van „Prince of Wales".
Dit feit wordt door de koningsgezinde
Engelschen, onder wie de Prins zeer po
pulair is, natuurlijk op feestelijke wijze
herdacht.
Reeds thans maakt men voorbereidingen
tot de viering van dit _,ubileum.
Zoowel de overheid, de burgers als de
jeugd zal den jubileerenden prins huldi
gen. Lloyd George, die vóór 25 jaar op
het slot Carnavon bij de verheffing tot
den koninklijken titel tegenwoordig was,
zal ook thans weer aan de zijde van den
prins staan, wanneer Engeland's toekom
stige heerscher In hetzelfde slot zal worden
gehuldigd.
De minder officietie feestelijkheden vin
den plaats in de Universiteit van Wales,
alwaar zij worden geopend met een groot
feestmaal. De Prins zal aan d galatafel
een radioboodschap aan alle volkeren zen-
len. Wanneer de duisternis Intreedt, zul-
.en alle steden in Wales feestelijk worden
verlicht en op de Snowaen bergtop wordt
,;en reusachtig vuurwerk afgestoken.
De feestelijkheden worden besloten met
een schitterend hofbal in het Buckingham
Palace. Het programma der feestelijkhe
den zal, near men vermoedt, nog meer wor
den uitgebreid, doch tot nog toe heeft men
hieraan geen bekendheid gegeven.
Vijf'ervdertig jaar zweefspoor boven
het dal van den Wupper. Een
drukke „luchtlijn' tusschen Eiber'
feld en Barmen.
door
Marie Falkenheim.
In het Westen van Duitschland, niet ver
van Keulen en Dusseldorf, ligt het roman
tische Belgische .and met zijn wouden be
dekte bergtoppen en statige oude burch
ten. Talrijke wegen leiden door de.lieflijke
landschappen met hun zilveren beekjes,
>ude ijzergieterijen en vijvers. Overal slin-
Zwierbol: ,,Die heb -ik wel, die staat op
keerplaats."
Agent: „Maar u heeft geen auto."
Zwierbol: „Die heb ik wel, die is op de
de parkeerplaats, waar ik naar zoek."
ker en komt naderbij.'Sierlijk glijdt langs
het enkele spoor de wagon. Boven het dak
van den wagon bevinden zich de wielen,
die in de rails grijpen, tusschen elke twee
raderen een steun, die de rails aan de on
derzijde omklemt en tegelijkertijd den wa
gon draagt en voor ontsporing behoedt.
Eenig in haar soort is deze spoorlijn, die
voor het zich steeds uitbreidende verkeer
tusschen de beide zustersteden Elberfeld-
Barmen, sedert 1 Augustus 1929 tot één
stad vereenigd, een dringende noodzake
lijkheid werd, om de smalle verkeerswe
gen van het Wuppértal te ontlasten.
Op 31 October 1896 werd aai. dé „Con-
tinetale Gesellschaft fü electriscne Unter-
nehmungen" te Neurenberg, de conssie voor
het aanleggen en het exploiteeren van dit
zweefspoor voor der duur van 75 jaren
verleend. In het jaar 1900 werd een 'suc
cesvolle proefrit gemaakt en spoedig nam
hét aantalpajssgglêrs zoodanig toe, dat
dikwijls "de halteö Voor hét publiek gesto
ten moestei. worden, daar het beschikbare
aantal wagons niet voldoende was.
Het gewicht van een' zweefspoorwagon
bedraagt 12.5 ton, de grootste lengte, die
een trein mag hebben .s 3 wagons, waar
van elk ruimte, biedt voor 75 passagiers en
van 2 motoren k 35 PK bij een stroom
spanning van 600 volt gelijkstroom is voor
zien. De wagons zijn in den loop van den
tijd op grond van practische ervaringen op
allerlei wijze hverbeterd en maken een vei
lig enrustig vervoer mogelijk. Er zijn twee
klassen, waarvan de nieuwste typen kun-
senbedekking hebben. Het openen en slui
ten van de deuren geschiedt door den wa
genbestuurder met behulp van een handel;
noch de conducteur, noch de passagiers
Elberfeld naar Barmen en het panorama,
dat men door de groote ramen i nonaf
gebroken wisseling aanschouwt, ls steeds
weer even mooi. Met een behaaglijk vrij
gevoel geniet men dit alles en zou uren
lang zoo over het welvarende industriege
bied van het Wuppértal kunnen zweven.
Om dit zweefspoor, zoo eenig in zijn
soort, te leeren kennen, zal nog menigeen
het Wuppértal bezoeken en steeds vol en
thousiasme terugdenken aan den tocht in
den zwevenden trein.
Parijs bindt een strijd
aan tegen deze ziekte'
verspreiders. De
dierenbescherming
grijpt in
I
gert zich echter door dalen met stedes wis
selend natuurschoon de rivier van het Ber-
gische land: De Wupper. Deze streek heeft
steeds weer een buitengewone aantrek
kingskracht voor treklustigen en wande
laars uit alle streken.
Maar er is nog iets, dat den toerist uit
binnen- en buitenland naar dit gebied lokt:
het wereldberoemde zweefspoor.
Een lichte, doorzichtige ijzerconstructie
slingert zich boven de rivier, door den Wup
pértal als een langpootig dier uit een fabel.
Het typische gezoem van een nog on
zichtbare machine doet óns opzien en aan
dachtig luisteren. Het geronk wordt ster-
kunnen de deuren tijdens den rit openen.
Het geheele traject van 13,3 KM, waar
aan 20 haltes liggeh, "wordt in 34 minuten
afgelegd. De kortste tusschenpoos tusschen
de aankomst, van den een eenen trein en
van den andere is 2 minuten. Men kan
zich op deze wijze een voorstelling van de
eischen maken, die aan het steeds toene
mende verkeer op deze lijn worden gesteld.
De tocht gaat lartgs straten met fabrieks
gebouwen, prachtige parken, pleinen, ker
ken en over bruggen en op hét traject „Zoo"
tot Vohwinkel een tijdlang boven den groo-
ten verkeersweg naar Keulen en Dusseldorf.
Het zweefspoor leidt van Vohwinkel over
Es gibt zwei Sorten von Ratten.
Die hungrigen und die satten...
(HEINE)
Zonder twijfel is Parijs de meest geplaag
de stad ter wereld. Reeds vele jaren bindt
de Pransche Gezondheidsdienst den strijd
aan tegen de vlooien en thans moet men
zijn oog weer vestigen op de. enorme rat
ten plaag, die schadelijk is voor mensch
en dier.
Zoo kon men vóór enkele dagen in de
„Peut Parisien" lezen, hoe een bewoner
van een oud perceel in de Rue Lournel zoo
danig door ratten werd gekweld, dat h£|
de hulp der politie moest inroepen. En
deze, bewapend met dik leeren laarzen, trok
de kelders in, welke onder het huis lóopen.
Men ging over tot giftaanvallen, toen
iedereen het huis verlaten had. Doch tegen
dezen „oarbaarschen maatregel", zoóals
men het noemde, kwam de Fransche die
renbescherming op. „Haal er "liever katten
"Bij"; 'W3s Ka&fadviës. GèTuRkTg stoorde de
politie zicb niét atm^Öé'smèeitbéden van
de Dierenbescherming en ging rustig haar
gang.
De ratten van Parijs hebben de grens van
fatsoen verre overschreden, zooals een
brief van een stadsraad van Parijs, Mon
sieur George Prade, aan den Politiepre-
fect documenteert. In dramatische bewoor
dingen wordt in dezen brief geschilderd,
hoe de bezoeker van het heerlijk mooi park
Montsouris (Muizenberg!), zich op een
schoonen Zondagmorgen verheugt in de
natuur en het vrooiijk spel der kinderen.
Plotseling ziet hij tusschen het struikge
was, dat naar den vijver loopt, vier vijf
reusachtige ratten aankomen, die een der
mooie zwanen, die zich koestert in hèt zon
netje, aanvallen en doodbijten. De overige
zwanen gaan stuk voor stuk denzelfden
weg op...
Misschien is het verhaal van Monsieur
Prade een weinig overdreven, het néémt
toch niet weg, dat Parijs zijn maatregelen
tegen deze ziektedragende dieren, moet
nemen.
De strijd, welke Parijs tegen de ratten-
plaag aangebonden heeft, is niet gemakke
lijk en zeker niet, wanneer men weet, dat
de kanaliseering van de Pransche hoofdstad
voor een groot deel verouderd is, hetgeen
slechts voordeelig kan zijn voor de uitbrei
ding der rattenfamilies.
Het is ambtelijk bewezen, dat de meeste
besmettelijke iekten, welke zich te Parijs
voordoen, meestal in verouderde woningen,
overgebracht worden door de ratten, die
onder de stad Parijs huizen.
SCOTLAND YARD ZOEKT
„RUCHTGANGSTERS".
Het groeiend bedrijf van de „luehtgang-
sters" wordt steeds gevaarlijker. Onder
„luehtgangsters" verstaat men dieven, die
vliegmachines op vlieghavens stelen, ze
naar een plaats brengen, Waar de heler
hen opwacht en waar de toestellen gede
monteerd worden en van kleur en num
merbord veranderd. Scotland Yard is be
gonnen met een ware jacht op deze soort
misdadigers te maken. De koopers der ge
stolen machines recruteeren zich uit de
internationale gangsterwereld; de meeste
gestolen vliegtuigen worden voor smok
keldoeleinden gebruikt. Om den strijd te
gen de vliegtuigdieven met succes aan te
gaan, heeft Engeland evehwel een politie
corps noodig, dat zich ook van vliegtui
gen bedient.
vm l .IONNAIRS STERVEN UIT!
Amerika's maatregelen hebben
succes.
Millionnairs sterven uit. Niet, dat men
werkelijk geen enkele millionnair meer
vindt. Zoo erg is het met. In Amerika, het
land, waar zij vroeger, en vooral na den
oorlog, als paddestoelen uit den grond op
rezen, vii»lt men genoeg rijke lieden. Doch
de bemoeiingen der Amerikaansche re
geering, om door verlaging der groote
Amerikaansche inkomens een soort van
verdeeling van den rijkdom te bereiken,
schijnen niet zonder succes te zijn geble
ken. Volgens de laatste schattingen, het
welk het Officieele Bureau voor de Sta
tistiek te Washington heeft gedaan, blijkt,
dat het aantal millionnairs belangrijk is ie-
ruggeloopen. In 1933 nadden 46 burgers der
Vereenigde Saten een jaarlijksch inkomen
van een millioen dollar. In 1934 was dit aan
tal teruggeloopen tot 32. Dit is wel zeer
merkwaardig, ais men nagaat dat de inge
komen belastingen voor de regeering in het
vorig jaar grooter waren dan die van 1933.
In 1933 werden 10.845.654 dollars aan be
lastingen betaald; in het jaar 1934 werden
12.456.262 dollars aan belastingen betaald.
„Wat zei Papsweigerde hij?"
De ongewone activiteit Van den Minister
van het Postwezen, Mendel, laat duidelijk
zien, hoe Frankrijk er naar streeft de
snelste luchtpost ter wereld te krijgen.
Binnenkort zal in den vliegdienst een
nieuwe regeling worden opgenomen,
waarbij het mogelijk wordt, dat een per
vliegtuig te vervoeren brief vanuit Parijs
reeds den volgenden dag op de plaats van
bestemming, binnen de Fransche grens,
aankomt. Hiertoe heeft men twee nieuwe
toestellen in dienst gesteld, welke de vlieg-
haven Le Bourget kort na middernacht
verlaten en in de eerste morgenuren te
Lyon, Marseille, Niza, Toulouze, Bor
deaux en Nantes arriveeren. Daar wordt
de vliegpost dadelijk gesorteerd en met
tremen of postauto's naar de provincie
steden gebracht.
Het merkwaardigste van dezen nieuwen
maatregel is echter, dat de brieven slechts
50 centimes hooger worden aangeslagen
als een brief, welke met den trein wordt
vervoerd.
EEN GESCHENK VAN DEN KONING
VAN SIAM.
Te Lausanne arriveerde een bijzondere
delegatie van Engelsche industrieelen, om
den jongen koning van Siarn, Vorst
Ananda, een geschenk te overhandigen in
den vorm van een fiets. Het rijwiel is op
zeer bijzondere wijze geconstrueerd en is
een wonderwerk van moderne techniek.
Het geheele rijwiel is vederlicht; het
weegt slechts 20 pond. Het mechanisme is
dusdanig, dat men nauwelijks lichamelijke
kracht behoeft te ontwikkelen, om het
rijwiel in beweging te krijgen. De 10-jarige
koning beweerde, dat dit geschenk het
mooiste is van alle geschenken, welke hij
op zijn verjaardag mocht ontvangen.
s