LUCHTVAART De Postvluchten van en naar Indië. BINNENLAND De wijziging der Drankwet. GEMENGD NIEUWS Ochtendbladen in Batavia opgeheven. „Kosten van den oorlog niet ie schatten". I De nieuwe Douglas- vliegtuigen der K L-M. De recordvlucht van Pharabod en Klein mislukt. Lindb?rgh's verhuizing naar Engeland Lindbergh in Engeland. Jean Batten. Kon ngin schenkt weder- om eei i bedrag van f30.000 Werelduiizendingen van den K.R.O. Reorganisatie van het Rijksmuseum. De Alkmaarsche kaasmarkt. Diploma stuurman kleine vaart. Teeltregeling pluimvee houderij. Hetni uwebaconcontract De stranding van „Kerkpleinen „Drente Marineberichten. Nederlandsche oorlogsbodems te Saigon Hr. Ms. Sumatra. Marktberichten. i8 WRT.DHRSCHH COURANT VAN T)TNSPAG 3I DHCHMBFR 1935. 1 l''^aan ontzet is. Doorloopend worden na schokken gevoeld. Padang Sidempoean. Zaterdagmorgen te ongeveer 9 uur werd alhier een sterke aard beving geconstateerd; de gebouwen schom- den duidelijk heen en weer. De beving had e richting Oost-West en duurde ongeveer een halve minuut. De menschen vluchtten uit de huizen en winkels naar buiten. Zaterdagnacht, iets over half twaalf werd tcn lichte aardbeving gevoeld in de richting Oost-West. Gistermorgen zyn Inheemsche stccnen winkelhuizen te Sibolga ingestort. Zondagmorgen te elf uur werd wederom een lichte aardbeving waargenomen; deze was in de richting Oost-West en werd op verschil lende plaatsen gevoeld. Medan. Zaterdagmorgen te 9 uur 10 werd hier een vry hevige aardbeving geconstateerd, hetgeen aan het bewegen der boomen duide lijk te zien was. In de hulzen zwaaiden de lampen heen en weer. De menschen vlucht ten uit hun huizen en kantoren. De k'okken stonden stil. (Aneta). Na den stryd. Batavia. De Java-Bode, het Bat. Nieuws blad en Het Nieuws van den Dag voor Ned.- Indië, de drie dagbladen, welke te Batavia verschenen, hebben besloten van 1 Januari af geen ochtendbladen meer te doen verschijnen. (Aneta). De Italiaansche kabinetsraad. Een exposé van Mussolini. (Van onzen specialen correspondent.) Home, Maandag. Het waas van mysterie, da, o». uen iui.aanschen financieeien toe stand hing, is ook na de heden gehouden bijeenkomst van het kabinet niet opgetrokken. Het kabinet heeft niet alleen de begrooting besproken, maar -ook een exposé van den Duce over de internationale situatie aange hoord en niet minder dan 49 wetten ont worpen. Vc.gens de begrooting voor 1936/37 zou er een overschot van 21 millioen Ure zijn. Maar de kosten van den oorlog ln Abessinië slaan hier geheej buiten. Het communiqué, dat na den kabinetsraad is uitgegeven, zegt zeer naief, dat de kosten van den oorlog niet te berekenen zijn, „omdat zy niet voor de toe korist geschat kunnen worden". Als men bedenkt, dat in betrouwbare krin gen de kosten van den oorlog per dag worden geschat op 18 tot 24 millioen lire, dan is het begrootingsoverschot niet meer dan een drup pel op een gloeienden steen. Geen enke e mededeeling wordt gedaan over het bedrag, dat de stryd tot dusverre heeft verslonden en de begrooting over het afge- loopen jaar sluit met een tekort van ruim 2Ü00 millioen. waarvan 800 millioen Voor bui tengewone uitgaven in Oost-Afrika werd ge bruikt en 725 mililoen als subsidie aan de spoorwegen werd gegeven, zoodat volgens deze cgfers de spoorwegen bijna evenveel geld zouden kosten als de oorlog. Jn sommige Italiaansche kringen weet men dan ook niet, wat men moet denken van het buitengewoon opwekkende beeld, dat de heden gepubliceerde cijfers geven; men staat er sceptisch tegenover. In zijn uitvoerige analyse van den inter nationalen toestand roerde de Duce allereerst de pijnlijke kwestie van het onfortulniyke vredesplan van Parijs aan. Sinds hot vroeg tijdig overlijden van het plan heeft Mussollnl geen officieele verklaring aan Londen of Parijs doen toekomen en in het communiqué van vandaag wordt verklaard, dat de Duce zijn ministers heeft medegedeeld, dat de voor stellen niet aanvaardbaar geweest zouden I zijn, omdat zij geen rekening hielden met de minimum-eischen van Italië, speciaal ten aan- zien van de vei igheid er grenzen. Bij velen heeft deze verklaring verbazing gewekt, om dat men zich herinnert, dat de Duce had ver klaard. de voorstellen als basis van onder handeling te kunnen aanvaarden, nog vóór hfl de voorstellen officieel had ontvangen. De Duce heeft overigens den toestand aan het front in gloedvolle bewoordingen geschetst „ïn een oorlog, en speciaal in een kolonialen oorlog aldus zeide hij is een pauze abso luut onvermijdelijk. De pauze is noodig om de verworven posities te consolldeeren." Geen er,kei woord wordt gezegd over de plannen van maarschalk Badoglio. Tusschen de regels van het communiqué door kan men lezen, dat de Duce er bij den maarschalk op aandringt, dat de opmarsch zal worden begonnen, omdat h -t Italiaansche volk ongeduldig zou kunnen v orden, nu het geen mededeelingen omtrent ^^SKtliaansche overwinningen meer ontvangt. De Duce heeft verder den strijd tegen de sancties besproken en gezegd, dat er aan leiding tot tevredenheid is. Hij legde den na druk op de efficiency der wapenfabrieken, die onder zijn toezicht werken en ondef leiding staan van den speciaal daarvoor benoemden „minister van munitie", generaal Dallollo. Het kabinet heeft heden ook mogelijk ge maakt, dat officieren, die ln Oost-Afrika dienen, bij volmacht trouwen. Deze mogelijk heid bestond tot dusverre alleen voor gewone manschappen. Het voor onbepaalden tijd opheffen van de belasting op openbare motorvoertuigen wordt door de taxi-ondernemers, die ernstig getrof fen zijn door de buitengewone stijging der benzineprijzen, zeer toegejuicht. De Kwak is op de heenreis 30 December van Athene vertrokken en denzelfden dag te Cairo aangekomen. De „Nachtegaal" (terugreis) vertrok 30 rv;c. v. Rome en arriveerde denzelfden dag op Schiphol. De „Overzwaluw" (heenreis) vertrok 30 Dcc. van Jodhpoer en arriveerde denzelfden dag te Rangoon. jjaifM.koetoet" (terugreis) vertrok 30 de Kerngoon en arriveerde denzelfden Den r- r-. Levering in Mei 1936. Omstreeks half December hebben wg ge- meld. dat de K.L.M. zou overgaan tot Je aanschaffing van nieuwe Douglas-vliegtuigen. Deze vliegtuigen zullen de plaats innemen van eenige Fokker-vliegtuigen, welke aan een Kngelsche luchtvaart-onderneming zyn verkocht. De levering van deze drie nieuwe Douglas- vliegtulgen, zoo meldt thans het A.N.P. zaï ln Mei 1936 geschieden. Beide vliegers omgekomen. De poging van de Fransche vliegers Phara bod en Klein, die Donderdag uit Parijs vertrok ken waren om te trachten het record van Génin-Robert te breken. Is mislukt. Zij zyn kort na het vertrek van het tusschenlanding's- terrein Wadi Halfa ln den Soedan gevallen. Hierby kwam Pharabod om het leven en werd Klein gewond. De Petit Parisien meldt, dat het toestel bij het ongeluk werd vernield en Klein ernstig werd gewond, o.a. zijn zijn beide beenen ge broken. Hy zou directeur worden van een nieuwe Engelsche luchtvaart-mvj. Victor Burnet, de luchtvaart-medewerker van de Sunday Express, beweert, dat Llnd- bergh's komst naar Engeland eigenlijk niets te maken heeft met de bedreigingen van kin derroof. Kolonel Lindbergh zou, volgens geruchten in luchtvaartkringen,- naar Engeland komen, om daar bestuurder te worden van een groote luchtvaartmaatschappij, die plannen heeft, een dienst over den Oceaan in te richten. Reeds zijn een zestal groote vliegbooten besteld, teder groot genoeg om 32 passagiers en een volledige bemanning en de noodige vracht te kunnen vervoeren met een kruis snelheid van 140 mijl per uur. In de buurt van Southampton zou de fa briek al in oprichting zijn en een groote Britsche combinatie zou het kapitaal leveren. Ook ln New York zouden de machines ge maakt worden en evenals bij Southampton zou daar een vlieghaven ln gereedheid wor den gebracht Onzekerheid omtrent zyn plaats van bestemming. De familie Lindbergh is gisteren te Liverpool aan boord van de „American Imporier" aan gekomen. Lindbergh zou geen kamers in een der groote hótels van de stad hebben bespro ken, en geen enkele van zijn bloedverwanten ls hier aangekomen om hem te ontvangen. Algemeen gelooft men, dat de familie Lind bergh terstond den trein naar Londen zal nemen. Lindbergh heeft meer dan 40 aanbie dingen voor onderdak gekregen. Zy moet een noodlanding uitvoeren, maar is er vry goed afgekomen. Op den terugweg van Southampton naar Londen heeft Jean Batten Zaterdagmiddag door een defect aan de benzineleiulng een nood landing moeten maken ln een wei op zoowat 5 K.M. voorby Midhurst. Haar toestel kwam daarby ln aanraking met een heg die gelukkig meegaf, zoodat zy de landing nog kon uit voeren maar toch met een vry hevigen schok op den grond terecht kwam. De vliegster kreeg een lichte hersenschudding en zou op advies van den plaatselyken geneesheer Zon dagnacht in een hotel te Midhurst blijven en Zondag nog ln observatie worden gehouden. Het toestel ls niet noemenswaard beschadigd. H. M. de Koningin heeft een bedrag van 30.000 ter beschikking gesteld van het Nationaal Crisis-comité, evenals het vorig jaar speciaal bestemd voor kleeding en dekking In dringende gevallen. Vla de Pholii-zeuders. Naar het Alg. Handelsblad verneemt, heeft de minister van Binnenlandsche Zaken gunstig beschikt op een verzoek van den K. R. O. In zake de uitzending van wereldprogramma's vla de Phohl-zenders uitzendingen derhalve, die niet speciaal voor Indië, doch voor de ver schillende werelddeelen bestemd zyn. Daartoe zullen op de verschillende golflengten, waar over de zenders PCJ te Eindhoven en PHI te Hulzen beschikken (elk twee) z.g.n. gerichte uitzendingen geschieden op tijdstippen, dat de zenders niet voor de Phohi ln gebruik zijn. De wereld-uitzendingen van den K. R. O. zullen ln den loop van Februari 1936 een aan vang nemen. Verschénen is de Memorie van Antwoord op het Voorloopig Verslag der Eerste Kamer betreffende het wetsontwerp tot wijziging van Hoofdstuk VT der Ryksbegrooting 1934. In de Memorie zegt de minister, dat hy betreurt, dat hy de beantwoording van de opmerkingen, welke in de Tweede Kamer der Staten-Generaal ten aanzien van artikel 161 zijn gemaakt, in verband met den grooten spoed, welke met die beantwoording moest worden betracht, over het hoofd is gezien, dat bij de suppletoire begrooting voor 1932 eenige leden van de Eerste Kamer bezwaar tegen het sedert vele jaren bij het Rij; eum te Amsterdam gebruikelijke sy - .den onder nul. gebracht. Dat dit ook reeds by de suppletoire begrooting van 1931 zou zijn geschied, kan niet geheel worden toegegeven. In verband met de toezegging van den ambtsvoorganger van den minister, is naar beperking van de overschrijdingen gestreefd. De minister is intusschen van oordeel, dat overschrijdingen als zich bij het Rijksmuseum te Amsterdam hebben voorgedaan, riiet of slechts in onvermijdelijke gevallen behooren voor te komen. Ky zegt dan ook gaarne toe de noodige maatregelen daartegen te zullen nemen. Biyven of verdwijnen In de najaarsvergadering van den Nieuwen Bond van Zuivelfabrieken in Noordholland werd mededeeling gedaan van de tot stand gekomen samenwerking tusschen enkele pro ducenten en een handelaar voor het oprich ten van een kaasbeurs te Alkmaar. Deze plannen konden uitgevoerd worden, wanneer ten minste 20 fabrieken zich verbonden tot 'n wekelijksche bijdrage van een rijksdaalder Op de te stichten kaasbeurs zou dan aan elke fabriek een vaste standplaats worden toege kend. De op coöp. grondslag werkende bond van zuivelfabrieken in Noordholland stelde zich op het standpunt, dat de producenten vry ge laten moesten worden. B. en W. hadden in den loop van den zomer een verzoek van den z.g. ouden Bond, om de wik- en weegloonen te verlagen, afgewezen, omdat toen juist de kaasprijzen opliepen, doch zegden toe, nu de pryzen zich nog steed3 op een laag niveau bewegen, verlaging van, wik- en weegloonen te zul'.en overwegen. Voor het behoud van de markt heeft Vrij dagmorgen de bond van Noordhollandsche kaashandelaren vergadert. De heer van Loon deelde mede. dat hij als handelaar het initiatief voor de te stichten kaasbeurs na overleg met eenige producenten had genomen, omdat hij Alkmaar als centrum van den kaashandel wenschte te behouden en hij overtuigd was, dat de markt langzaam stervende was, aangezien de aanvoer sinds 1928 van 7 millioen kg tot 5 m'llioen kg was teruggeloopen. Ook oordeelde spr. dat het voor de producenten overweging verdiende, om te ontkomen aan de 21.000 gulden wik- en weegloonen, die per jaar door de aanvoerende producenten moesten worden opgebracht. Z.L bracht de billijkheid mede, dat wr.ar de markt als reclame het geheelc product ten goede kwam, deze kosten ook door alle producenten moesten worden gedragen. Zijn betoog werd met klem bestreden door den heer Manen uit Edam, die met nadruk be toogde dat er van een stervende markt geen sprake was, aangezien dit jaar de aanvoer die in 1934 5 millioen kg bedroeg, met een half millioen kg was gestegen. Oordeel van de Tweede Kamer over vergunningen. Aan het voorloopig verslag der Tweede Kamer inzake hei wetsontwerp wijziging van de Drankwet worul ontleend, dat vele leden niet zonder verwondering kennis hadden ge nomen van het voorstel, het verbod van de zgn. verpachtingen op te heffen en deze in de wet te regelen. Zij vroegen, hoe de minister nu reeds, nadat de bepalingen goeddeels eerst sinds 1 April 1934 van kracht zijn en ten deele pas na 1 M ai 1937 in werking zullen treden, van handhaving van de wettelijke regelen wil afzien. Tegen zoodanig beleid had den zy, uit een oogpunt van we^schelijke con tinuïteit in de wetgeving, ernstig bezwaar. Overigens waren zij in beginsel afkeerig van het verpachtin^setclscl Wie uit drank verkoop voordeel wil trekken, moet zooveel mogelijk dit bedryf zelf uitoefenen en open lijk als drankverkooper bekend staan. Kneve larijen van den pachter zullen ook by de voor gestelde regeling i.iet uitblijven. De voorge stelde regeling zaï leiden te' herstel van den vroegeren toestand, waarbij bet bedrijf steeds meer in handen kwam van brouwerijen en distillateurs. Ver der ingrepen? Verschillende anaere leden vereenigden zich daarentegen met de voorgestelde principieele wijziging. H.l. heeft de drankwet willen tegen gaan en verbieden, wat uit de eischen van het leven met noodzakelijkheid is opgekomen. Sommigen dezer leden wilden nog verder gaan dan de minister en wenschten, dat een vergunning of een verlof A steeds op een anderen persoon zou kunnen worden overge schreven. H.1. zijn de vergunning en het ver lof A een vermogensbestanddeel en zou de erkenning daarvan in de wet aan tal van onhoudbare toestanden een ein/Je maken, zy zouden het eveneens toejuichen, indien het uit sterven van vergu iningen en verloven A zou worden geremd. Verdere daling van het aan-1 tal zou bij eenige verbetering van den econo- mischen toestand clandestiene verkoopgele genheden doen ontstaan. Eenige leden misten een voorziening tegen het voortwoekerende kwaad, dat zwak-alco- holische dranken per flesch worden verkocht in allerlei zaken, waar deze verkoop niet thuis behoort Aan toezicht is dringend behoefte, omdat in de winkels, waarop deze leden het oog hadden, niet zelden clandestien sterke drank wordt verkocht Sommige leden bepleitten een breede, tech nische herziening der drankwet Andere leden achtten het niet voor tegen spraak vatbaar, dat de daling van het alcohol gebruik een product is van allerlei factoren, waaronder de drankwet een plaats van be- teeekenls inneemt In geen geval zou de wet in haar strekking mogen worden aangetast of verzwakt. Artikelen. Punt 1. Verscheidene leden merkten op, dat de verkoop van sterken of zwak-alcoholi- schen drank bij hoeveelheden van 5—10 liter, welke tot dusver slechts mogelijk is voor ver- gunning- of verlofhouders, voortaan ook zon der vergunning of verlof vry zal staan. Zy zagen hierin een niet bedenkelyko verzwak king van de wet. Punt 4. Verscheidene leden achtten niet gcwenscht een ophefing van den regel: voor één localiteit één vergunning, met het gevolg, dat één vergunninghouder aansprakelijk is voor hetgeen in die localiteit geschiedt. Verscheidene andere leden meenden met den minister, dat de voorgestelde wijziging Inder daad moeilijkheden kan besparen aan eige naren van panden, waarin een vergunning \vordt uitgeoefend. ■Jrschillende leden waren van oo- I t de wet ter berekenii.g van het vergunnings recht rekening zal moeten houden niet alleen met het aantal verkochte hectoliters sterken drank, maar ook althans de mogelijkheid daartoe moet openstaan met het percen tage van de daarop gemaakte bruto-winst. Eenige leden meenden, dat de voorgestelde regeling tot aanzienlijke verzwaring van las ten zal leiden, Indien thans de maximale hef fing zal worden gevorderd, hetgeen, naar hun meening kan worden verwacht. Als heffings stelsel zouden deze leden de voorkeur geven aan een vast recht, zooals dat thans voor hotelvergunningen en verloven A bestaan. Sommige leden achtten een algemeen mini mum van 30 te hoog. Punt 15. Verscheidene leden, onder wie ook leden, die zich ln begin sel konden vereenigen met het stelsel van overdracht van een vergunning, konden niet Inzien, waarom de overdracht slechts aan een natuurlijk persoon zal kunnen geschieden. Sommige leden achtten ongemotiveerd den eisch, dat de pachter niet reeds een vergun ning op eigen naam of andere vergunning of verlof A in pacht zou mogen hebben. Verscheidene leden meenden, dat aan het stellen van een limiet van 750 als geldelijke vergoeding, die van den plaatsvervanger zal mogen worden gevorderd, geen groote waarde voor het tegengaan van woekerpryzen kan worden toegekend, daar deze bepaling gemak- keiyk zal kunnen worden ontdoken, o.a. door bepalingen betreffende overneming van huur en inventaris. Andere leden achtten Integendeel een be drag van 750 nog te hoog. Naar hun oordeel behoort de pachtsom niet hooger te zijn dan 10 per week. Punt 17. Naar aanleiding van het voor stel, de mogelijkheid te openen tot omzetting van tapvergunningen in slytvergunningen en omgekeerd merkten sommige leden op, dat het laatste zich in verband met de localiteits- eischen voor tapvergunningen niet licht zal voordoen. HARE MAJESTEIT BLOEMEN KOOPENDE. Men schrijft aan de N.R.Crt.: Het was Vry dagmiddag 27 December, des middags ongeveer 2 uur. H. M. de Koningin, vergezeld van een hof dame, komt ln een open rytuig Van den Wasscnaarschen weg de Javabrug op. Op den hoek van de Koninginnegracht zwenkt het rijtuig en stopt by den daar geposteer- den bloemenverkooper. Deze wordt by H. M. ontboden, die ver schillende bossen bloemen koopt. Men ziet geen politie noch militairen. De toevallig aan wezigen blijven eerbiedig op het trottoir, hee- ren en jongens, vrijwel allen met ontblooten hoofde. Niemand dringt onbescheiden op naar het rijtuig; ieder neemt onwillekeurig een eerbiedigen afstand in acht. Toen H. M. weer verder reed, dacht ik by muzelf: Gelukkig het land waar de Vorstin zich op zoo ongedwongen wijze te midden van haar volk kan bewegen; gelukkig de Vorstin, die zich zoo gedragen weet door de liefde van haar volk. By Kon. besluit zyn voor het jaar 1936 aangewezen als scholen, welker besturen be voegd zyn tot het afgeven van het bovenge noemde diploma, mits door haar de daartoe gestelde voorwaarden worden nageleefd, aan gewezen: a. de zeevaartschool te Groningen; b. de zeevaartschool te Delfzyl; c. de zee vaartschool te Rotterdam; d. de visschery school te Scheveningen; e. de visscheryschool te Vlaardingen; f. de visscheryschool te IJmui- den. AANVULLEND ONDERWIJS. Wetsontwerp ingetrokken. De minister van Onderwys, Kunsten en Wetenschappen heeft met machtiging van H. M. de Koningin ingetrokken het wetsont werp tot-regeling van het aanvullend onderwys. ECON. TECHN. DIENST IN NOORD-HOLLAND. Zaterdagmiddag is in de vergaderzaal van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland de Kaait van Advies van den economisch-techno- logische dienst in Noord-Holland geïnstalleerd. Naar gemeld wordt, is dezer dagen de af kondiging te verwachten van het Crisis- Pluimveehouderijbesluit 1936 I. Dit besluit houdt in een bestendigng van de geldende teeltregeling voor de pluimveehoudery. Gelijk men weet, zyn de twee grondbeginselen van deze teeltregeling: beperking en verbetering van den pluimveestapel. Wat de beperking aangaat, kan worden medegedeeld, dat aan de kuikenbroeders zal worden toegestaan evenveel broedeieren in hun broedmachine (s) te leggen a:s zy ln 1935 hebben ingelgd. Om deze bepaling mede dienst baar te maken aan het tweede doel der teelt regeling; verbetering van de kwaliteit van den pluimveestapel, zal aan de gewone broederijen worden toegestaan in hun broedmachine (s) in te leggen 55 pet. van het totaal aantal pluimvee-eieren, vastgesteld in de hun voor 1935 uitgereikte broedvergunning. Daarenboven zullen zy echter nog 25 pet. van het hiervoor genoemde aantal broedeieren mogen inleggen, indien zy zich verbinden, deze broedeieren rechtstreeks te betrekken van fokkers en/of houders van vermeerde- ringsbedryven. Het ligt in het voornemen van den minister van landbouw en visschery de totstandkoming van een regeling te bevorderen, waardoor de broedeieren van fokkers en houders van ver- meerderingsbedryven tegen matige prijzen ter beschikking van de gewone kuikenbroeders zullen kunnen worden gesteld. Het broedseizoen zal aanvangen op 20 Januari 1936 en eindigen met ingang van 10 Mei 1936. Naar gemeld wordt, ligt het in de bedoeling van de bedryven, welke zyn aangesloten by de groep bacon van de Nederlandsche Veree- niging van Exporteurs van Vleesch en Vleesch- producten, zich tot de Nederlandsche Veehou- Jery Centiale te wenden, met het verzoek wijziging te brengen ln de vergoeding, welke van 1 Januari af betaald zal worden voor de beieilir.g van. de voor uitvoer naar Engeland bestemde bacon. De in uitzicht gestelde vergoeding bedraagt 3.80 per 100 kg geslacht gewicht, hetgeen neerkomt --p ».gevee! J 2.50 per varken, al- dus deelt bedoelde groep mede. Deze vergoeding is zoo laag, dat slechts enkele bedryven daarmede hun werkeiyke uitgaVen zullen kunnen dekken. De x>rstelling, alsof de baconbedryven door deze vergoeding aardige winsten maken, is geheel in strijd met het oordeel van tei zake deskundigen. De bezuiniging, welke door deze nieuwe verlaging der vergoeding, aan de Nederlandsche Veehoudery Centrale bereik wordt, wordt op ongeveer 30 pet. geschat. Hierdoor is het nadeel der verhoogde produc tiekosten per eenheid, welke het gevolg is van den sterken achteruitgang van den export, geheel op de schouders van de betrokken be drijven gelegd. Een voor de N. V. C. zeer belangrijke fac tor is het komen vervallen van de garantie, dat minimaal vergoed zal worden 85 pet. der kosten in het laatste kwartaal van 1933. Het behoeft voorts geen betoog, dat de fabrikan ten door de annuleering dezer bepaling in be duidend ongunstiger positie zijn gekomen. Om stopzetting der bedryven te voorko men, zullen de baconfabrikanten trachten on derling een schaa- van verdeeling op te ma ken, waarby de kleinere fabrieken 60 A 70 eti per 100 kg meer ontvangen, dan de grootere bedrijven, verder dat zulks door de N. V. C. hoogere lasten medebrengt. Binnenland Een ramp te wijten aan de schuld van den kapitein der „Kerkplein Gezagvoerder 8 maanden geschorst. De Raad voor de Scheepvaart heeft uit spraak gedaan Inzake de stranding bezuiden Egmond aan Zee van het stoomschip „Kerk plein" en de ter assistentie uitgevaren sleep boot „Drente". De raad is van oordeel, dat de stranding van de „Kerkplein" en van de sleepboot „Drente" in de eerste plaats moet worden toegeschreven aan het hevige stormweer, wat de „Kerkplein" betreft, in verband met de omstandigheid, dat de sleeptros is gebroken en wat de „Drente" betreft, in verband met de omstandigheid, dat de tros ln haar schroef is gekomen, waardoor het ook voor deze sleepboot te eenenmale onmogeiyk was om van de kust weg te komen. De sleepboot-heeft gedaan wat zy kon om de „Kerkplein" voor stranding te behoeden, doch in verband met de ondervonden tegen slagen moesten die pogingen afstuiten op de kracht van den storm. Wat de stranding van de „Kerkplein" be treft, is met het vaststellen van de oorzaken, het onderzoek geenszins afgeloopen. De vraag doet zich voor, of de betrokkene het niet aan zichzelf heeft te wijten, dat zijn schip tn ge vaar is gebracht en indien het gevolg, te weten, de stranding van het schip, is Inge treden mede tengevolge van handelingen of verzuimen van den betrokkene, waarvoor dezen een verwijt kan worden gemaakt, ter wijl de stranding geenszins als een voor hem onvoorziene gebeurtenis kan worden be schouwd, dan moet hier worden gesproken van een ramp, welke aan de schuld van den betrokkene is te wyten, in den zin van art. 48 der Schepenwet Dienaangaande nu treden twee momenten in het by zonder op den voorgrond: lo. het naar zee gaan, en 2o. het om de Z.Z.West gaan liggen, welke belde handelingen onge twijfeld tot de ramp hebben geleid. Het is onbegrypelijk, hoe een Nederland sche kapitein, die toch bekend moet zijn met de gevaren van onze kust, tot zulk een koers verandering overgaat en daardoor het stran dingsgevaar ten zeerste vergroot, ja als 't ware dat gevaar opzoekt. De kapitein bevond zich in een zwaren storm. Maar hij was ten minste van de kust afgekomen. Hy bevond zich te 8 uur voorm. van den 19den October op ongeveer 18 myi afstand Noordwest van IJmuiden en was dus in Zuidelyke richting nog niets opgeschoten. Het lag toen voor de hand om vóór den wind het Schulpengat op te zoeken. Het schip was dan geheel buiten gevaar. In plaats daarvan brengt de kapi tein den wind op den anderen boeg en na dert de kust, met het bekende gevolg. Dit ls geen goede zeemanschap. Zelfs nadat de sleepboot „Drente" te hulp was gekomen, wilde de kapitein van de „Kerkplein" het schip nog naar den Waterweg laten sleepen. Eerst toen de tros voor den tweeden keer was vastgemaakt, ging hy accoord met het sleepen naar Den Helder. De raad kan van dit alles niets begiypen. Geen acht geslagen op stormseln. Toch rekent de raad de gedragingen van den betrokkene betreffende het Z.Z.West koersen niet zoo zwaar aan als de eerstge noemde handeling; het zee kiezen met zyn leege schip onder omstandigheden, waarin dit geheel onverantwoord was. Dienaangaande vernam de raad van den kapitein de onbe- grijpelyke verklaring, dat hij by het uitgaan ln het geheel niet had gekeken naar het sein van den stormwaarschuwingsdienst („Wordt verwacht storm uit het Zuidwesten"), waar aan hij de ontstellende mededeeling toevoeg de, dat, indien hy het stormsein wel gezien had, hy vermoedelyk toch uitgegaan zou zyn. Wat de ketels betreft, staat de raad hier eveneens voor een raadsel. Het schip heeft drie ketels. Er stond stoom op twee ketels. De derde ketel was pas gerepareerd en had geen stoom. Wel was het vuur aangemaakt en had de ketel op 19 October te 12 u. stoom. Maar de reis zou zeven uur duren. Ware alles gegaan, zooals volgens het reisplan het geval zou zyn, dan zou het schip al lang op de plaats waar het moest dokken zyn gear riveerd, voordat die derde ketel kon mee doen. Opheldering van deze onklaarheid heeft de raad gedurende het onderzoek niet kunnen verkrygen. Intusschen zag de betrokkene er geen bezwaar in om met het ledige schip, met stoom op twee ketels, zee te kiezen. De Raad acht ook de eerste omstandig heid het zee kiezen voor den betrok kene het meest bezwarend, omdat de kapi tein alle gelegenheid had, in rust en kalmte te overleggen, of hy uit zou gaan of niet, terwijl hij zich, by het nemen van het besluit om Z.Z.West te gaan voorliggen, in den woe denden storm bevond. Hier heeft door lichtvaardig optreden, door gemis aan bekwaamheid en zeeman schap, een ramp plaats gehad, welke wel licht tot verlies van het geheele schip en in elk geval tot zeer groote schade zal lelden. De Raad voor de Scheepvaart strafte den kapitein van het stoomschip „Kerkplein", door hem de bevoegdheid te ontnemen om als kapit' i" varen op een schip, als bedoeld by art was> <1a"hepenwet, Y00r den tijd van ,i-en. A. J. VAN STOCKUM. t In den ouderdom van 71 jaar is tn Den Haag overleden gep. kapitein ter zee A. J. van Stockum. Langer dan 30 jaar heeft de thans ont slapene deel uitgemaakt van het korps offi cieren der Konlnklyke Marine. De heer Van Stockum was officier ln de Orde van Oranje-Nassau. De teraardebestelling van het stoifelyk overschot zal plaats hebben op Donderdag 2 Januari om half 12 op Oud Eik en Duinen. Lult. ter zee J<- kl. Tn. F. Walma van der Molen, onlangs uit Oost-Indië gerepatrieerd, wordt 6 Januari geplaatst aan boord van Hr, Ms. pantserschip Hertog Hendrik te Nieuwe- diep. Luit. ter zee 2e kl. A. W. Kruk, wordt 10 Januari overgeplaatst van Hr. Ms. pantser schip Hertog Hendrik, naar Schiedam, by de n.v. Wilton-Feyenoord's scheepswerf. Lult. ter zee 2e klasse E. A. Labouchère, onlangs uit Oost-Indië in Nederland terugge keerd, wordt 10 Januari geplaatst aan boord van Hr. M?. mynenlegger Hydra te Vllsslngen. Officier van den marinestoomvaartdienst le klasse A. Pezie ls overgeplaatst van het wachtschip te Willemsoord naar 'a-Ryksworf aldaar. OOST-IN DIR. Geplaatst by den dienst der conservatie, de luit. ter zee der 2e kl. S. de Waal en de off. van gez. der le kl. H. L. de Grave, beiden verwacht uit Nederland. Een feestmaal. De gouverneur van Cochinchina en me vrouw Pagès hebben een maaltyd aangebo den, gevolgd door een groote receptie, ter eere van schout by nacht Ollvier en de offi cieren van de Nederlandsche oorlogsschepen ter reede van Saigon. Aan tafel zaten mede aan de consul en mevr. Sauer. De gouverneur heeft een dronk uitgebracht op de Fransch- Nederlandsche vriendschap. Men Is tevreden. Het Soer. Hbl. schryft: Hr. Ms. Sumatra heeft op de reis naar Saigon en terug opnieuw uitmuntend voldaan. Er is gedurende deze reis veel geoefend, ea alle mogelijke vaarsnelheden werden geloopen, driemaal op 26 myi. Er deden zich geenerlel moeilijkheden voor, er viel is dat niet het beste wat er te zeggen valt? niets byzon- ders te vermelden. Men zou nog gedurende December geregeld met den kruiser varen tot een snelheid van 26 myi. Vermoedelyk ln Januari zal op vol vermogen geloopen wor den. Men weet dat de deskundigen met het volste vertrouwen deze laatste proef tegemoet zien. Gedurende deze reis is echter al gebleken dat de Sumatra bij de z.g. hoofdvaart, dit le by grootere snelheid, thans zuiniger is dan de Java. By de behouden vaart van 15 myi is dit niet het geval, maar ook dan ls de Sumatra niet duurder. De Veemarkt. ALKMAAR, 30 December 1935. Op de he den gehouden veemarkt waren aanvoer ea pryzen als volgt: 72 Vette koeien 110200, handel goed; 9 Kalveren, w.o. gras 3038, vette 7090 en per kg 0.801; 31 Nuch tere kalveren (slacht) 616;. 329 Vette varkens (zware) per kg 36—39 cent. Handel stug. Amsterdamscbe aardappelprijzen. AMSTERDAM, 30 December 1935. Op de heden gehouden aardappe'.enmarkt waren de prijzen als volgt: Zeeuwsche bonter en blau wen f 2.702.90, eigenheimers 22.25, Bintjes 2—2.20 en Poters 1.70—1.90; Noordholl. Eigenheimers J 22.20; Friesche Borgers 2.202.30; Andyker bonten en blau wen 2.302.50; Drentsche Zandaardappelen f 22.30; Duinzandaardappelen 3.503.75. Alles per hl. Aanvoer 131100 kg. Amsterdamsche Veemarkt. AMSTERDAM, 30 Decefnber 1935. Op de heden gehouden veemarkt waren aanvoer ea pryzen als volgt: 656 Vette koeien, le kw, 4952 cent, 2e kw. 4248 cent, 3e kw. 32 —40 cent per kg slachtgewicht; 94 Melk- ea kalfkoeien 160190; 171 Vette kalveren, le kw. 6470 cent, 2e kw. 5662 cent, 3e kw. 5055 cent per kg. levendgewicht; 57 i.uch ere kalveren 4.507.50; 51 Schapen en Lammeren, res>p. 1315 en 1013; 596 Varkens, vleeschvarkens, 4849 cent, zware varkens 46—47 cent en vette varkens 45 46 cent per kg slachtgewicht. BROEK OP LANGEN DIJK, 30 Dec. '35, Aanvoer en prijzen wa en heden als volgt: 9700 kg Uien: gele drielingen 0.901, gele uien 1—2.20, grove 2.30—2.50; 1125 kg Peen 1.801.90; 600 kg Roode kool 2.70; 1100 kg Gele kool 17.90 en 1500 kg D. witte kool 4.205.30, alles per 100 kg. NOORDSCHARWOUDE, 30 Dec. Aanvoer 1900 kg uien, 2850 kg witte kool. Grove uien 2.30, doorschot D. witté kooi 3.905, alles per 100 kg. DE TEXELSCHE MARKT. De marktaanvoer bestond Maandag alleen in enkele nuchtere kalveren, die tot 12 gul den per stuk opbrachten. Varkens op de boerdery doen pl.m. 19 cent per pond. De eierenprys aan de veiling leverde wei nig "erschil op bij vorige week, de midden- prijs (eieren van 60 kg) bedroeg j 4.50 per 100 stuks. TEXEL, 30 Dec. Eioren veiling. Aangevoerd 25707 eieren: 5862 kg 4.35—4.70, 6264 kg 4.60—4.80, 66—70 kg 4.90—5.25, 50—56 Kg 3.80—4.30, alles per 100 kg. PURMEREND, 31 Dcc. 417 kg boter jer kg 1.551.60; 327 koeien: 205 vette koeien per kg 0.380.48, matig; 62 gelde koeien 80130. matig; 35 melkkoeien 110175, matig; 25 stieren per kg 0.330.38, matig; 4 paarden 60— 130, stug; 69 vette kalveren per kg 0.30 0.55, matig; 233 nuchtere kalveren: voor de slacht 5 11, stug, voor de fok 813, stug; 72 vette varkens voor de slacht per kg 0.38—0.40; 22 magere varkens 16 36; 242 biggen 1017; 641 schapen 8l"! 16 bokkei 3—9; p' ikuikens per kg 0.65—0.75. Elerenvoiling. Kippeneieren per 1.00 4.00 - 4.50; eieren per 100 8.00.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 22