kinderleven Het Menu T JUTTERTJE ZATERDAG 4 JANUARI 1936 PAG. 3 Spel en fantasie. - Karaktervorming, door van deze iveek. liet opbergen van levens middelen. specerijen e.d. Mevr. G. C. Meyer—Schwencke. Het is een zeer natuurlijke eigenschap van moeders, dat zij zorgen, dat haar kin deren goed gevoed worden, netjes gekleed gaan, in één woord een góede verzorging hebben, maar vragen wij ons af, wordt er wel genoeg aandacht besteed aan de vor ming van het karakter, de ontwikkeling van het verstand, het tegengaan van ver keerde gewoonten? Kinderen doen soms aan een machine denken, die steeds in werking is. Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat zijn zij in de weer, gaan zij wandelen, dan loopen zij kilometers meer dan noodig is, nu eens hollen zij vooruit, dan weer blij ven ze achter, vooral als zij buitenwan delingen maken, om in een drafje den afstand in te alen. Kinderen, die gezond zijn, hebben een natuurlijke behoefte hun krachten te ont plooien. Wij zien dit reeds als zij nog ba- bies zijn en hun morgenbad krijgen, dan zijn zij één en al leven, trappelen met de beentjes, slaan met de handjes en ont wikkelen op deze wijze uitstekend hun spieren. Zwakke babies, reageeren geheel anders op hun badje, missen de kracht zich flink te bewegen. Iets oudere kindertjes oefenen zich door ln de wieg of het ledikant je niet meer stil te blijven liggen, gaan zich bewegen, trachten zich omhoog te werken, weer iets later in de box rond te kruipen en zich aan de kanten op te gaan trekken, totdat zij eindelijk den eerste stap wagen, die straks door meerdere gevolgd zal worden. Zijn zij reeds zoover gevorderd, dan stel len zij zich met deze beperkte ruimte al spoedig niet meer tevreden en wenschen uitbreiding van hun oefenterrein. Jongens van drie, vier jaar hebben be hoefte zich uit te leven, terwijl meisjes zich in den regel weer op andere wijze bezighouden; aan haar spel zullen wij een volgend artikeltje wijden. Kunnen jongens van dezen leeftijd (en natuurlijk ook ouder) zich wel ooit rustig houden, ook wanneer zij buiten spelen? Ziet hoe ze den trottoirband langs hup pelen, één voet er op en één op de straat of stoepjes op en af springen, alles uitin gen van hun levenskracht. Wij, moeders, slaan hun kracht- en be- hendigheidstoeren wel eens met een ang stig hart gade, al laten wij het niet merken. In het spel leven de kinderen soms in een apart wereldje en moeten de ouders, doch vooral de moeder, die steeds om en bij hen is, zich in hun gedaehtengang weien te verplaatsen. De onderlinge band wo'dt slechts versterkt als moedei s en kinderen elkander begrijpen. Kinderen zien tegen volwassenen op, hetgeen zfl uit beelden in hun spel, want hoe dikwijls hooren wij jongsen niet zeggen, dat zij later conducteur, timmerman, kruidenier, enz. willen worden, omdat een of ander van het beroep dezer menschen hen aan trekt. Ze maken van stoelen een tram of loopen, met een kistje gereedschap rond om denkbeeldige reparaties uit te voeren... Moeders, die het volhandig hebben en hun bezigheden op een bepaald uur klaar moe ten hebben, werken gaarne ongestoord door. Komt nu de kleine baas met zijn kar aanrijden en zegt: „Groenteboer me- Touw. Is er nog iets noodig vandaag?" dan zal: „Ik ben druk bezig en heb geen tijd. Je moet alleen spelen", hem zeker teleurstellen. Vol verwachting keek hij moeder zooeven aan, doch gaat nu lang zaam weg, teleurgesteld, want moeder begrijpt hem niet. Vraagt zij evenwel belangstellend, wat htj wel op zijn kar heeft en hoe duur de kool of de appelen zijn, dan zal hij In alle ernst zijn groenten verkoopen en denk beeldige centen terugbetalen. Met een op gewekt „Goedenmorgen, mevrouw", trekt hij weer weg, even een tikje tegen het voorhoofd gevende. Het spel speelt een groote rol ln de op voeding en men leert er het karakter der kinderen door kennen. Ouders, die gezelschapsspelen met hun kinderen doen, ontdekken meermalen tal van kleine karakterfouten bij hen, die zij met geduld en tact in andere banen kunnen leiden of althans trachten dit te doen. Verkeerd is het om hen tegemoet te ko men door woord of gebaar bij het spel indien blijkt, dat de kinderen niet tegen I hun verlies kunnen en de winstkansen I vergroot zouden worden op deze wijze. Het spel, of de wijze, waarop zij zich bezig houden, moet hun denkvermogen ontwikkelen, daarom zjjn meccano's, bouw- en blokkendoozen, puzzle's e.d. voor kinderen zoo nuttig. Zij moeten reeds vroeg kleuren leeren onderscheiden (kieurenboekjes) meerdere vaardigheid verkrijgen door uitknippen van plaatjes, knipplaten e.d., terwijl hun gevoel voor vorm en lijn aangekweekt wordt door van plasticine (gekleurde klei allerlei kleine voorwerpen te leeren maken. Zij moeten bij hun spel reeds hun aandacht leeren concentreeren, netgeen hun later, Op school in de allereerste plaats, ten goede komt. Een zekere gemakzucht is het meermalen om te doen, alsof zij niet hooren, indien hun iets opgedragen wordt, uitstel trachten te vinden door te vragen: „Wat zegt u?" Kinderen moeten doen, wat de OUdörs hen zeggen, geen herhaald vragen „waarom" doch gehoorzamen. Alhoewel wij hierooven gezegd hebben, dat de moeders zich in het spel harer kin deren in moeten leven, wil dat allerminst zeggen, dat zij voortdurend met hen bezig moeten zijn. Zij moet belangstelling weten te toonen waar zulks vereischt wordt en de sfeer, waarin de kinderen leven leeren begrijpen. Want een feit is het, dat kin deren met hun rijke fantasie het meest genieten van het spel, waardoor ze geïn spireerd worden en dat moeder met hen beleeft. Zondag. (Tomatensoep). Kalfsrollade. Spruitjes met kastanjes. Aardappelen. Vanillepudding met citroengelei. Maandag. Koud vleesch. Groene kool wan Gestoofde aardappelen. Rijnstruif. Dinsdag. Gestoofde zuurkool met aardappelpurée. Griesmeel met abrikozen. Woensdag. Varkenslapjes. Gestoofde prei. Aardappelen. Bessensap met rozijntjes. Donderdag. Runderlapjes. Andijvie. Aardappelen. Weensche rijst. Vrijdag. Vlschgehakt Botersaus. Aardappelen. Worteltjes (gesnipperd). Watergruwel. Zaterdag. Jachtschotel. Gebraden appelen. Vanillepudding met citroengele!. 1 pakje gelei (citroen), 1 pakje vanille- puddingpoeder, L. melk, 1 eetlepel sui ker, (indien althans geen suiker ln de custardpoeder is). We brengen schraal L. water aan de kook, doen de Cry3tal Jelly in een kom en gieten hierop steeds roerende het ko kende water, totdat gelatine en suiker -geheel zijn opgelost, hetgeen in enkele oogenblikken het geval is. Het beste is de Crystal in een maat te doen, waarop een halve Liter is aangegeven, aangezien de inhoud van het pakje en het water niet meer dan een halven liter mogen bedra gen. Een steenen vorm wordt met koud water omgespoeld en de vloeistof hierin overgegoten. Het beste is de gelei daags te voren te maken om zeker te zijn, dat deze goed stijf is. De melk wordt aan de kook gebracht op kopje na, daarna lossen we de sui ker er in op en voegen de aangemaakte custardpoeder erbij, flink roeren, alles even laten doorkoken en daarna de pan van het vuur nemen en de massa met de garde opkloppen, totdat deze bekoeld is, overgieten in een puddingvorm en koud laten worden. Bij het opdienen wordt in het midden van de schotel de pudding gestort, terwijl de stijf geworden gelei met een mes aan kleine blokjes Wórdt gesneden en om de pudding heen gelegd, hetgeen een buiten gewoon aardige versiering geert. Gestoofde zuurkool. 1% pond zurkool, 2% ons rookspek, des- verk. knackworstjes, kopje rijst, 2 kopjes water. We overgieten de zuurkool even met water, indien ze te zuur mocht zijn, snij den het spek in blokjes en braden het uit, totdat de dobbelsteentjes doorschijnend zijn, doen daarna de kool erbij met de goed gewasschen rijst en het water en laten alles aan de kook komen, draaien het gas laag en smoren de zuurkool zachtjes gaar, ongeveer een uur. We moeten ech ter zorgen, dat de kool voldoende vochtig blijft om aanbranden te voorkomen. Te veel water mag echter ook niet bijgevoegd worden, omdat we geen vocht afgieten. We geven hierbij aardappel-purée b.v. V2 kg aardappelen worden goed gaar ge kookt, fijn gestampt en vermengd met 4 dl warme melk as 4 theekopjes, waarin 100 gr. margarine is gesmolten. Na het doormengen kloppen we de purée flink Op, liefst met een garde, zoodat we heerlijk luchtig op kunnen dienen. We doen dé zuurkool op een groote platte (verwarm de) schaal met een rand van purée er om heen en over het geheel de worstjes, die 8 min. in zacht kokend water geweest zijn. Noodig zijn deze worstjes echter niet, daar het maal op zichzelf reeds voedzaam genoeg is. Varkenslapjes. De varkenslapjes worden gezouten en in half reuzel half boter aan beide kanten bruin gebraden, daarna water bijgevoegd en eenige schijfjes citroen, waarvan het gele randje evenals de pitten is verwij derd en zachtjes gaar gesmoord. De ci troen geeft een fijnen smaak aan het vleesch en maakt het, indien er een randje vet aan zit, minder machtig. Gestoofde pre!. 4 bossen prei, boter, sap van 1 citroen, zout, peper en sago. We snijden de prei aan stukken van 3 cm. Zetten ze daarna in water en zout en wasschen tenslotte zoolang, tot dat geen zand meer op den bodem van de teil te zien is. We zetten de prei op met ongeveer 2 kopjes water, doen er wat zout bfl en laten deze groente ongeveer drie kwartier zachtjes koken, doen er daarna het gezeefde sap van een citroen bij, boter en peper, laten dit alles nog wat stoven en binden het vocht met sago of maizena, zoo noodig wat azijn bijvoegen. Jachtschotel. 1% kg aardappelen, 3 4 dl melk, 400 gr. vleeschresten van runderlapjes, 600 gr. uien, 1 platte eetlepel, kerry, peper, zout noot, 100 gr. vet gerookt spek, 1 blokje delfrite, 1 dl jus met water of 1 dl water met 1 bouillonblakje. We koken de aardappelen op de gewone wijze met zout gaar en stampen ze met den etenstamper goed fijn, zoo, dat er geen stukjes meer in blijven en roeren 3 k 4 kleine kopjes warme melk er door heen, zóóveel echter, totdat de massa niet te slap wordt, daarna met de garde flink opkloppen om een luchtige massa te krij gen. We moeten dit laatste bü de berei ding van purée nooit over het hoofd zien, daar de smaak er zeer door wint. Gelijk met het opzetten van de aardappelen heb ben we het spek aan kleine blokjes gesne den en uitgebraden, de uien schoonge maakt en aan plakken gesneden, bij het spekvet is het blokje delfrite gesmolten, hierin worden de plakken ui gelijkmatig bruin gebakken, kerry en peper naar smaak bijvoegen. Het vleesch hebben we aan kleine stukjes gesneden of gehakt, en voegen dit bij de uienmassa, evenals de uitgebraden stukjes spek en 1 dl jus of water waarin X bouillonblokje is opgelost. Een vuurvaste schotel wordt ingevet en hierin komt laag om laag aardappelpurée en uien met vleesch. De bovenste laag moet uit purée bestaan en afgedekt wor den met paneermeel en stukjes boter, daarna wordt de schotel gedurende of 1 uur in den oven geplaatst. Aangezien de oven toch gebruikt wordt, plaatsen we tevens de appelen in een vuurvaste schaal in den oven. „Je wou trouwen met de jongste doch- t van Smit en je verloofde je met de oudste?" „Jawel, haar vader zei, dat de oudste verloofd moest zijn, vóór ik met de jong ste kon ..rouwen." Het bewaren van levensmiddelen in zak ken is niet alleen weinig overzichtelijk, doch het is tevens veel minder geschikt om ze in een goede conditie te houden, terwijl de zakken meermalen scheuren of vochtig worden. Steenen potten met aangegeven inhoud zijn wel het aangenaamst, doch niet ieder kan zich deze kosten veroorlóoven. Een uitstekend vervangingsmiddel zijn bussen, die wij alleen wel kunnen bewaren of tegen een kleine vergoeding in ons bezit kunnen krijgen. Leege jampotten met schroefdeksel zijn eveneens uitstekend om te gebruiken, en het groote voordeel is, dat wij met één oogopslag den inhoud overzien. Op bussen wordt een etiket geplakt, dat den inhoud aangeeft, desnoods worden er nog bijzon dere teekens aan gegegen. Indien we een plank in keuken- of gangkast reserveeren en bussen en potten steeds op dezelfde plaats zetten, kunnen wij zonder moeite het verlangde vinden. Aardig is het om gewone bussen in kleu ren te verven, waadoor ze tevens met een vochtigen doek afgenomen kunnen worden. Mosterdfleschjes zijn uitstekend voor het bewaren van specerijen en we sluiten ze af met een in parafine gedrenkte kurk, waar over heen desnoods een papier wordt ge spannen, waardoor de geur en lucht worden behouden. Glazen potten geven onmiddel lijk weer, welke levensmiddelen aangevuld moeten worden, zijn dus in dubbel opzicht practisch. Tijd sparen we, indien planken van keu ken- of provisiekast belegd worden met zeildoek, b.v. een wit-rood of wit-blauw blokje staat aardig en frisch. Pannenkast- jes worden belegd met een zeer goedkoope kwaliteit linoleumzeil, omdat zeildoek in dit geval te gauw slijt. Het vele beleggen met couranten-papier staat niet fraai en kost tijd, terwijl het tel kens vernieuwen met wit, rood of blauw kastpapier én tijd én geld kost.Waarom dus niet den eenvoudigsten weg gekozen en één maal een kleine uitgaven voor zeildoek en linoleum gedaan, waardoor wij ons de moeite besparen telkens schoon papier op de planken te moeten leggen, afgezien van

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 7