BINNENLAND Een nieuw militair water vliegtuig van Fokker. GEMENGD NIEUWS Wieringen* HKLDKRSCHR COURANT VAN DINSDAG 14 JANUARI 1936. Visscherij. De Postvluchten van. en naar Indië- 1 LUCHTVAART Het eerste Nederlandsche catapult-vltegtuig. De katapultinrichting voor Hr. Ms. kruiser De Ruyter Nederland en het Britsch- Fransche bemiddelings voorstel. De omzetbelasting en het publiek. Brand in druk logement De ramp van de Ooievaar Plotselinge vorst in Engeland. Veerpont omgeslagen. Sneeuw in Zuid- Duitschland Overstroomingen het gevolg. Het onge'uk van de City of~ Khartoem. Eenige schepen in den storm vergaan GT1K. ORANJEVEREENIG1NG. Blijkens een advertenie in dit nummer houdt de Chr. Oranjevereeniging Woensdag 15 Januari haar jaarvergadering in het Te huis voor Militairen aan den Kanaalweg. Teneinde meer belangstelling te wekken voor deze jaarvergadering, die uit den aard der zaak tot heden een meer zakelijk karak ter droeg, heeft het bestuur gemeend deze vergadering aantrekkelijke» te maken door er een gezellig karakter aan te geven. Door een der bestuursleden zal in een korte lezing een en ander uit het levei van Willem Lode- wijk, stadhouder van Friesland (Us Heit) worden medegedeeld. De dames Vreeswijk verlecnen muzikale medewerking, terwijl door het zingen van vaderlandsche liederen de gezelligheid zal worden verhoogd. ITALIAANSCHE AVOND NED. KEISVER. Men verzoekt ons, met verwijzing naar de a vertentie, te herinneren aan den Italiaan- schen avond van de Ned. Reisver., die Don derdag in Musis Sacrum wordt gehouden. Voor bizonderheden zie men de betreffende advertentie. MAN OVERBOORD GESLAGEN OP HR. MS. Z 7. Maandagmorgen te circa 11 uur bevond zich Hr. Ms. torpedoboot Z 7, tot het houden van oefeningen even buiten het Schulpengat, toen tengevolge van een grondzee het schip een onverwachten kaaier maakte, waardoor de 21-jarige stoker z.m. W. Niessing onder de reeling doorschot en in zee terecht kwam. Oogenblikkelijk stopte het schip, en werd een jol gestreken, welke den drenkeling al spoedig uit het even natte als koude element opvischte. -Ir. Ms. Z 7 is vervolgens naar de haven teruggekeerd, alwaar de man in het hospitaal opgenomen is. .laar alle waarschijnlijkheid zal hij van een en ander geen nadeelige gevolgen onder vinden. Waar zoo dit vraagstuk ln veler belang stelling begint te komen te staan, meen en wjj, dat de drang zoo groot zal worden, dat het er toch eindelijk van zal komen, hetgeen we van ganscher harte hopen. De overzichtschrijver van de Nw. R. Crt. klaagt er deze week weer over, dat er veel te weinig visch aan de markt komt, waar door de distribuai'ten zeer zijn gedupeerd. Hij houdt weer een pleidooi voor meer aan voer van visch uit het buitenland, voor welke soort de Nederlansche vloot niet zou kunnen zorgen, en houdt een soort philippica over de mentaliteit van visschers en reeders; die niet voor voldoenden aanvoer zorgen. Men weet, dat deze klacht herhaaldelijk is geuit en dat we er ook meermalen op wezen, dat daar naar een grondig onderzoek werd ingesteld, opdat er maatregelen zouden kunnen worden genomen, dat aan dezen toestand, zoo moge lijk spoedig een einde kan komen. Wy beschouwen het zoo, dat er overleg dient plaats te hebben tusschen reeder en handel. Als beide groepen dit vraagstuk in goedwillend overlaag gaan bekijken dan kan daaruit toch iets goeds tot stand komen. Het moet immers niet noodig zijn, dat er telkens op meer aanvoer uit het biutenland wordt aangedrongen, terwijl onze schepen werkeloos aan den kant liggen. vliegtuig is gebouwd in de bekende gemengde Fokkerconstructie van staal en hout en kan 5 personen vervoeren en natuurlijk de torpedo's en bommen, noo ig voor militaire doeleinden. De inhoud van de benzinetanks van 1500 lit^r geeft aan het toestel een werkingssfeer vin 970 km. De practische hoogtegrens is 5400 m. De Nachtegaal is op de heenreis 13 Jan. van Rangoon vertrokken en denzelfden dag te Singapore aangekomen. De „Kwak" (terugreis) vertrok 13 Jan. van Jodlipoer en arrivieerde denzelfden dag te Bagdad. De „Overzwaluw" (terugreis) vertrok 13 Jan. van Rome en arriveerde denzelfden dag te Marseille. De „Perkoetoet" (heenreis) vertrok 13 Jan. van Selloem en arriveerde denzelfden dag te Bagdad. Van Yerseke wordt aan de Nieuwe Rott. Crt. bericht over de oestercultuur in 1935. De eerste helft van de campagne is weer voorbij. Daarin zijn bijna 4.5 millioen oesters ver zonden tegen 6.9 millioen van het vorige jaar in dezelfde periode. 'an een prijsregeling is geen sprake, zoo dat de concurrentie groot is. De groote soor ten brengen nog een redelijken prijs op, de kleine brengen nauwelrjk de kosten van het opvisschen, enz. op. .Iet geldt, zoo schrijft men, geen gewoon crisisverschijnsel. De cultuur zelf dreigt ten onder te gaan. Wanneer we ons dit laatste goed realiseeren, dan rijst voor ons, als randbewoners van de Waddenzee, deze vraag: „Kan dit ook van belang zijn voor de Waddenzee? Men heeft wel eens gezegd, dat er „bloed armoede" is in de Zeeuwsche oestercultuur. Er is, wat men in den landbouw noemt, een uitputting, zoodat de grond een poos onge bouwd moet worden gelaten. Kan dit inder daad hier het geval zijn? Moeten deze oester- banken eenige jaren met rust worden gelaten En als dat blijkt het geval te zijn, komt er dan geen gelegenheid voor de Waddenzee om te trachten de oestercultuur op peil te krijgen? Het is al lange jaren, dat de Waddenzee bijna geen oesters op de natuurperceelen voortbracht. Daar is dus een zekere rust in getreden. Men poogt in Zeeland, door middel van planting van Fransche oesters de cultuur te bevorderen, maar blijkens hetgeen uit Yerseke wordt geschreven, zou men haast gaan denken, dat dit niet zal gelukken, om dat men meent, dat de cultuur dreigt te gronde te gaan. We geven in overweging dit vraagstuk in studie te nemen, want als werkelijk mocht blijken, dat het met de Zeeuwsche cultuur achteruit gaat, dan kan er, bij ontwikkeling van deze cultuur in de Wadenzee, voor onze streek een belangrijk perspectief worden ge opend. Maar dan het ijzer gesmeed als het heet is, want het ligt voor de hand, dat de Zeeuwen in zocfn geval zullen pogen van het terrein in de Waddenzee dan zooveel mogelijk ln pacht te krijgen. Men dient dus minstens gelijktijdig ge gadigde te zijn. Napleiten, als eenmaal de zaak geregeld zal zijn, zal dan weinig meer baat kunnen geven. O.i. zijn er nu twee objecten in de Wadden zee. waaraan bijzondere aandacht moet wor den geschonken, n.1. de mosselen en de oesters. De haringvangsten in de Waddenzee blijven nog zeer gering. Vandaar dat er flinke prys wordt besteed, schommelend zoo om en bi) de tien gulden per tal. Iet bewijst, dat men voor dit soort haring altijd bereid ia een goeden prijs te betalen als weinig aanvoer is. De mosselzaadvisschers van Zeeuwsch- Vlaanderen hebben zich tot den minister van Waterstaat en van L&nbouw en Visscherij gewend met het verzoek gratis naar mossel zaad te mogen visschen ln de Waddenzee. Ook hieruit ziet men, dat de Waddenzee mogelijkheden biedt. Maar dan komt het ons toch gewenscht voor, dat de voordeelen die dit watergebied kan opleveren, ln de eerste plaats ten goede moeten komen aan de be langhebbenden rond de Waddenzee. De vischrookera beklagen zich al meer over de maatregelen die genomen zijn ten opzichte van den invoer van sloe- en steurharing, waardoor ze hun bedryf moeten stil leggen. Daardoor wordt de werkeloosheid vergroot met al de funeste gevolgen daarvan. In Monnikendam alleen zouden voor de eerstvolgende drie maanden daardoor circa 200 personen broodeloos worden. Al weer een bewijs hoe moeilijk het is om maatregelen te nemen, die alle onderscheiden bedrijven ten goede komen. Deze taak schynt schier hopeloos. Een conserven-techniker houdt in De Tele graaf een pleidooi voor oprichting hier te lande van een vischconserven-industrie. Ook hij acht deze industrie de eenige oplossing om het vischbedrijf weer op pooten te zetten. Hij blijkt iemand uit de practijk te zijn en hij geeft aan welke soorten visch hiervoor in aanmerking komen. Vooral de haring acht hi) daardoor geschikt en deze vischsoort kunnen wij wel in onbe perkte hoeveelheid leveren, zoodat het niet noodig zal behoeven te zijn tot beperking van haringvangst over te gaan. De Fokker C. XI-W een succes. Op 9 December j.1. vertrok het nieuwste Fokker-vliegtuig, de C XIW. dat voor den kruiser „De Ruyter" bestemd is, naar Warne- m'inde om aldaar op de voor dezen kruiser vervaardigde catapult-installatie beproefd to worden. Het toestel werd bestuurd door den officier-vlieger le klasse H. van der Kroef, vergezeld door lr. F. Stok van de Fokker fabriek. De afstand Amsterdam—Waxne- münde werd zonder tusschenlanding afge legd. Reeds bij de eerste catapult-proeven bleek, dat de C. XI-W geheel aan de bij de opdracht gestelde eischen voldeed, zoodat geen enkele wijziging in de constuctie behoeft te worden aangebracht. De proeven werden bijgewoond door den schout-bij-nacht A. Vos, den officier M.S.D. le klasse J. N. Kramer van de afdeeling Materieel van het Departement van Defensie en den officier-vlieger le klasse J. W. F. Back er. die zich eveneens naar Warnemünde had begegeven om zich vertrouwd te maken met de catapult startmethode. Verder was de Marine-commissie, belast met de overne ming van de catapult-installatie bij de proe ven tegenwoordig. Buiten de afname-proeven werden ver scheidene catapultstarts gemaakt, welke alle een uitnemend verloop hadden. De vliegers, zoowei als de autoriteiten, waren zeer te vreden over de bereikte resultaten. De Fokker C. XI-W is het eerste Neder landsche catapultvliegtuig en Is speciaal ge bouwd om aan boord van kruisers te worden meegevoerd. In opdracht van de Nederlandsche Marine heeft de Nederlandsche Vliegtuigenfabriek het nieuwe vliegtuig speciaal voor dit doel ontworpen. De Fokker C. XI-W is uitgerust met een luchtgekoelden Wright Cyclone motor van 750 pw. Met een nuttigen last van 730 kg bereikt deze machine een maximum snel heid van 262 km per uur en heeft, door ge bruikmaking van landingsklapppen aan den ondervleugel, een landingssnelheid van slechts 90 km per uur. Met volle tanks kan de C. XI-W een afstand afleggen van ongeveer 600 km. Geslaagde proeven te Rostock. In de afgeloopen week zijn by de Ernst Heinkel Flugzeugwerke te Rostock de over- nemlngsp roeven gehouden met de door deze firma ten behoeve van Hr. Ms. kruiser „De Ruyter" ontworpen en vervaardigde katapult inrichting voor vliegtuigen. Een dergeiyke katapult dient om vüegtui gen af te schieten van varende schepen, die niet voldoende ruimte ter beschikking hebben voor den aanloop, dien een vliegtuig op nor male wijze noodig heeft om in de lucht te komen. Daarom wordt hier door middel van samengeperste lucht aan het vliegtuig, dat, op een slede geplaatst, aan een kabel over de startbaan wordt getrokken, een zoodanige versnelling gegeven, dat deze snelheid, die voor het vliegen noodig is, reeds na 13,6 me ter wordt bereikt. De overneming, die eenige dagen in beslag nam en zeer naar wensch verliep, werd geleid door schout-by-nacht A. Vos, te ijl als leden aan de commissie waren toegevoegd de toe komstige eerste-officier van den kruiser, lui tenant ter zee der le klasse H. J. de Bruyne, de hoofdingenieur van de afdeeling scheeps bouw van het departement van defensie, ir. Ch. van Dam, de officier M.S.D. der le klasse J. N. Kramer en de officier M.S.D. le klasse J. W. Holterman. De katapult is ontworpen op grond van de vele patenten, die de op dit gebied zeer erva ren firma Heinkel heeft verworven. De montage van de katapult-inrichting aan boord van den kruiser „De Ruyter" zal nog in den loop van deze maand plaats hebben. De Fokker „T 4". Nu het katapult-vliegtuig voor de nieuwe kruiser „De Ruyter" met zooveel succes de startproeven op de katapultinstallatie te Warnemünde heeft afgelegd is het wel be langwekkend te weten, dat nog een nieuw product van de Nederlandsche Vliegtuigenfa briek byna gereed is om afgeleverd te worden. Dat is de Fokker „T 4", een marine-water vliegtuig en wel ln de nieuwe uitvoering. In de oude uitvoering had dit toestel reeds zeer goed voldaan, maar de snelheid, hoogtegrens enz. moesten wat worden opgevoerd. Dit is goed gelukt. De maximumsnelheid van de nieuwe machine is 235 km per uur. De oude machine had een maximumsnelheid van 200 km per uur. De kruissnelheid is thans 197 km per uur, tegen vroeger 168 km per uur. Deze „T 4", een vrydragende eendekker met hoogliggenden vleugel, waarin twee Wright Cyclone SR1820F 2 luchtgekoelde motoren van 700 pk elk zfla ingebouwd, is een torpedo- en bombardementsvliegtuig op dryvers. Het BIO-V AC A NTIE-OORD. Opbrengst kerstcollecte. De Kerstcollecte, welke in vrijwel .alle bioscooptheaters ten bate van het „Bio- Vacantie-oord", de Stichting van het film en bioscoopbedrijf is gehouden, heeft in totaal opgebracht 40.388.08 (v. j. 40.521.19). BEZOEK VAN GENERAAL EVANGELINE BOOTH AAN ONS LAND. Na een tournée ln Canada en de Ver. Staten is nu officieel vastgesteld, dat generaal Evan- geline Booth ook in Nederland eDkele byeen- komsten zal leiden. Te Amsterdam zal haar by aankomst op 1 Februari om 21.07 aan het Centraal Station een openbaar welkom worden gegeven. FONDS TOT ONDERSTEUNING VAN WEDUWEN EN WEEZEN VAN MILITAIREN. Huldiging van generaal Hacker. Wegens zyn verdiensten voor het Fonds tot ondersteuning vaD weduwen en weezen van militairen beneden den rang van officier, welk fonds thans is overgedragen aan een verzeke- ringsmaatschappy, is generaal F. J. Backer, die gedurende zes jaren directeur van het Fonüs was. Zaterdagmiddag in den Dierentuin te 's-GraveDhage gehuldigd. Ook de familie van generaal Backer was by deze huldigiDg tegenwoordig. Voorts' waren aanwezig eenige afgevaardigden van de af- deelingen van het fonds. GEDENKPENNING VAN DE K XVIU. De Koninklijke-Begeer te Voorschoten deelt mede, dat binnenkort de gedenkpenning zal verschenen, welke zij op den beroemden tocht heeft vervaardigd in overleg met prof. dr. F. A. Vening Meinesz en het ministerie van de fensie. Op de voorzijde staat de K. XVTH met den aardbol, waarop de route is aangegeven. Op de keerzijde staan de namen van de ge- heele bemanning. De penning wordt in den handel gebracht op een grootte van 50 mm. Commentaar van de Völkiscbe Beo- bachter. De Völkische Beobachter publiceerde in zyn nummer van Zondagochtend het antwoord van Minister de Graeff op de vragen van het lid van de Eerste Kamer, van Vessem, en laat er den volgenden comentaar van zijn Rotterdamschen correspondent op volgen: „Door deze verklaring heeft de Nederland sche minister van buitenlandsche zaken zekere achtergronden van het fiasco van het Fransch- Engelsche bemiddelingsvoorstel in he: daglicht gesteld, welke tot nu toe in ingewijder kringen niet geheel onbekend waren. De Nederlo-ndsche regeering geeft hiermee in elk geval officieel toe, dat zy er te Genève actief toe heeft by- gedragen, het voorstel van Hoare en Laval ten val te brengen. Men begrypt, dat deze regeeringsverklaring in Nederland het grootste opzien heeft ge baard, aangezien thans blijkt vast te staan, dat Nederland op een zeer belangrijk historisch oogenblik met grooten nadruk het gansche gewicht van zyn op de geschiedenis steunen den invloed in de weegschaal van Genève heeft - geworpen en hiermee een rol heeft gespeeld, Naa. ït den raad voorkomt, ware het wenscheiyk, uat de geheele middenstand be sloot de omzetbelasting in den prys te cal- culeeren en niet afzonderlyk uit te trekken by levering aan particulieren, tenzy de belas ting in den vorm van opgeplakte zegels is voldaan. De middenstandsraad vertrouwt, dat door een en ander zal worden bereikt, dat de omzetbelasting door de consumenten zal worden betaald. EEN ALGEMEEN, VERVROEGD OUDER DOMSPENSIOEN OP 55-JARIGEN LEEFTIJD VOOR SPOORWEG PERSONEEL? Naar aanleiding van de door den perstoneel- raad by de directie van de Nederlandscne Spoorwegen geuite bezwaren inzake het ver schil in inkomsien van personeel H.S. en S.S. by afvloeiing op of boven den 60-jarigen leef- tyi, neett de directie aan den persoueclraad een brief gericht, waarin zy mededeelt, dat h.i. dit bezwaar ondervangen Kan woroen door haar de bevoegdheid te geven al het personeel by ontslag op 55-jarigen ieeftjjd of ouder ver- vervroegd ouderdomspensioen toe te kennen, zooals thans reeds bestaat ten aanzien van personeel in bepaalde betrekkingen by de exploitatie van het spoorwegbedryf. De directie wyst er nog op dat dan de pensioenwet ge wijzigd zal moeten worden, waarby dan tevens voorzieningen getroffen zullen dienen te wor den in verband met de financieele offers, welke dan van het pensioenfonds gevorderd zullen worden. De personeelraad heeft een afschrift van dezen brief aan de verschillende personeels verenigingen gezonden, welke vereenigiDgen het denkbeeld van de directie in nadere be spreking zullen nemen. SMOKKELAAKSPLAATS OP EEN KERKHOF. Smokkelaars vinden er altijd iets nieuws op. Winzucht maakt nu eenmaal vindingrijk en zoo hebben zij te Aarle Rixtel op de Ne- derl. Herv. begraafplaats een graftombe in gericht gehad alsbewaarplaats voor ge smokkelde margarine, totdat ook deze lugu bere bergplaats thans ontdekt is. (Msb.) Binnenland. welke tot de beslissing heeft bijgedragen. De vraag, welke het Nederlandsche volk zich thans stelt, is deze, of de door de regeer ring ingeslagen weg wel degelijk geheel be antwoordt aan de traditioneele gereserveerd heid van Nederland bij buitenlandsche tegen stellingen." Het is de bedoeling van den wetgever ge weest, dat de omzetbelasting niet door den fabrikant of door den wederverkooper zal worden gedragen, maar aan het koopend publiek in rekening zal worden gebracht. Gebleken is echter, dat de omzetbelasting in strijd met de bedoeling vaak zwaar drukt op de bedrijven, wijl de winkeliers die be lasting voor hun rekening nemen, hetzy uit concurrentie-overwegingen, hetzij door den consument gedwongen. Deze omstandigheden zijn voor den middenstandsraad aanleiding ge weest, aan de middenstandsbonden in over weging te geven hun leden te wijzen op het onjuiste van zoodanige concurrentie, die boven dien oncontroleerbaar is, en aan dezen met aandrang te verzoeken daarvan af te zien, daarby het vertrouwen uitsprekend, dat dan ook de ongeorganiseerden die gedragslyn zullen volgen, en dat, mochten onverhoopt sommigen blijven voortgaan met te annon ceeren, dat omzetbelasting niet wordt be rekend, hopend daardoor klanten te trekken, de consumenten zich juist van zoodanige win keliers zullen afwenden. In de tweede plaats heeft de middenstands raad er de bonden op gewezen, dat veel anti pathie tegen de omzetbelasting by het koopend publiek kan worden voorkomen, indien allen bij het in rekening brengen van de omzetbelasting eenzelfde methode volgen. Zestig personen vluchtten naar buiten. In den nacht van Zondag op Maandag te ongeveer twee uur werd brand ontdekt in het Tehuis voor Mannen, gelegen aan de Prinsen gracht te Amsterdam. By deze gelegenheid moesten ongeveer zestig personen het gebouw ontvluchten, wat in goede orde gebeurde. De brand was gelykstraats uitgebroken, zoodat de bovengelegen slaapzalen spoedig in een dikken rook gehuld waren. Persoonlijke ongelukken bleef den vluchtenden gespaard. Omstreeks twee uur namen eenige inwo- nenden een brandlucht waar. Spoedig klonk de kreet: brand! door het logement. De meeste mannen schoten haastig eenige overkleeding over hun nachtgoed; van eenige étages men de gasten langs ijzeren brandladders naar ^beneden, ondanks den rook, die aan de ach- terzijde vry nevig was. De brandweer was inmiddels gealarmeerd. De motorladder werd uitgeschoven, omdat voor geopende ramen aan de gracht eenige personen om hulp riepen. In totaal werden vijf mannen over de ladder naar beneden ge bracht Alle bewoners werden in veiligheid gebracht. En door het optreden van de brandweer èn door de min of rneer laoonieke wijze, waarop de slaapgas ten het geval op namen, geschiedde alles vlot en in goede orde. Het feit, dat voor behoorlyke vluchtwegen in het tehuis was gezorgd, droeg daartoe niet weinig by. Het vuur was wel hevig geweest. Zoowel in de keuken als in de waschruimte waren de houten zolderingen door den brand aange vreten. Dikke balken waren verkoold, de in ventaris was vernield en een groot gedeelte van de wasch werd een prooi van het vuur. Pleidooien in de zaak van de weduwe Bauuart tegen de voor het Gerechtehof in Den Haag. Voor het Haagsche Gerechtshof zyn giste ren in hooger beroep de pleidooien gehouden in de zaaK tusschen de weduwe van ir. Bau- dart en de K.L.M. Ir. Baudart is by het vliegtuigongeluk met de Ooievaar op 6 December 1931 op het vlieg veld te Bangkok om het leven gekomen, toen dit vliegtuig, na 1600 m over het ve.d te hebben getaxied, tegen een dyk van 50 cm hoogte aanvloog en daarby over den kop sloeg. Ir Baudart, die een zeer behoorlyke be trekking bekleedde in dienst van de Siamee- sche regeering. waaraan echter geen pensioen verbonden was, was kostwinner voor zyn echtgenoote en twee minderjarige kinderen, die na het ongeluk de K.L.M. aansprakelyk hebben gesteld voor de door hen geleden schade. By die actie hebben zy gesteld, dat er grove schuld aanwezig is geweest bij de vliegers, doch ook by de K.L.M. De Haagsche rechtbank heeft de weduwe, die mede voor haar kinderen optrad, niet ont- vankelyk verklaard ln deze vordering, o.m. op grond, dat aan deze actie kon worden tegen geworpen het vervoercontract tuschen K.L.M. en ir. Baudart, volgens hetwelk laatstge noemde afstand heeft gedaan van een even tueel vorderingsrecht voor zyn nagelaten be trekkingen. Verder was het vonnis gebaseerd op de overweging, dat er tusschen schuld van de K.L.M. en het ongeluk geen oorzakelyk verband bestaat. Pleidooi van mr. Beerman. Mr. Beerman uit Rotterdam, voor de weduwe optredend, achtte dit vonnis onjuist gewezen. Hy merkte op. dat uit de opge maakte rapporten, zoowel uit het Nederland sche als uit het Siameesche, duidelijk blykt, dat hier aperte schuld aanwezig is geweest by de vliegers. Immers, zy hebben getracht op te stijgen met een overbelast toestel (er was zelfs één passagier meer dan men ge woonlijk met dit vliegtuig vervoerde, zoodat zelfs de werktuigkundige op den grond moest zitten), met een open noodluik en met den wind mee. Daar het voorts practiach bijna nooit voorkomt, dat een vliegtuig bij een start 300 m noodig heeft, is het onbegrijpelijk, dat de vlieger, toen hij dien afstand reeds over schreden had, en het vliegtuig niet van den grond kwam. dit niet tot stilstand heeft ge bracht door middel van de handrem, en hot vliegtuig zelfs 1600 m heeft laten taxiën. Wat ue scnuiuviaag van ue ix.u.m. oetreft, ment te pleiter op, uat deze menn gelegen is, uat zy op de goneeie route een oe.aotmg toe laat, weute voor Europa geiut, waarvan net gevolg is geweest, dat by dit ongeiuk het vuegtuig overbelast was. Liat tuer beslissend is net Siameesche recht en voigens uat reent kan een sutchtoifer van te voren geen afstand Uoen van een vorue- ringsrechi, uat aan zyn nabesntaaaeu zou kunnen toekomen. Pleiter kwam daarna tot de kwestie van den mnoud van het vervoercontract. ln het contract staal, dat de iucntvaarcmaatschappy geenerlei aansprakexykheid op z.ch neemt tegen den passagier of tegen hen, die namens den passagier een acne zouuen kunnen geldig maxen. Aan dezen tekst wenscht eischeresse zich te houden, er daarby den nadruk op leggende, uat zy geen vordering namens den passagier Baudart instelt, doen een geheel zelfstandige, haar toekomende actie voert. Wel tracht de tegenparty aan deze bepaling een beteekenis van verdere strekking toe te kennen, daarby verwijzend naar de bedoeling, welke bij het opmaken van deze bepaling zou hebben voorgezeten, en de rechtbank is haar daarin gevolgd, doch pleiter komt ten stellig ste tegen zoodanige uitlegging op en wenscht zich uitsluitend aan de woorden der bepaling te houden. Wat ten slotte de gebondenheid van het contract betreft, merkte pleiter op, dat het toch niet aannemelyk is te achten, dat iemand, die passage neemt by een luchtvaartmaat schappij, daarby toestemt in eilte uitsluiting van aansprakelijkheid, zelfs by grove schuld of opzet. Wanneer dat de beteekenis van het contract zou zyn, dan hebben we hier toch zeker te doen met een overeenkomst met immoreelen grondslag, in strijd met de open bare orde, en in dat geval is er zeer zeker aanleiding om aan zoodanig contract slechts een beperkte gebondenheid toe te kennen. Pleiter hoopte, derhalve, dat het Hof alsnog de ingestelde vordering zal toewijzen. Mr. Telders voor de K.L.M. Prof. mr. B. M. Telders. voor de K.L.M. pleitend, merkte op, dat het thans uitsluitend gaat over het vervoercontract. En volgens dit contract heeft eischeres geen actie tegen de K.L.M., omdat de heer Baudart reeds by voor baat by het nemen van zijn ticket de aan- sprake'ijkheid der K.L.M. had uitgesloten, zoowel voor zichzelf als voor zijn eventueele nabestaanden. Ten aanzien van de ingestelde vordering constateerde pleiter, dat de actie is ingesteld wegens schuld bij de KX.M. en wegens grove schuld van de vliegers. De schuld van de K.L.M. zou daarin gelegen zyn, dat zij niet voldoende belastingnormen zou hebben doen gelden. Wat hier echter van zy, in ieder geval moet bij de beoordeeling van de vraag, of hier schuld by de K.L.M. aanwezig is. Neder- landsch recht worden toegepast. Wat nu de mogeiykheid van actie van eischeres ten aanzien van het tweede punt aangaat, merkte spreker op, dat ir. Baudart met zyn arbeidskracht kostwinner was voor zich en zyn gezin. Met die arbeidskracht kon ir. Baudart echter doen wat hy wilde; hij kon haar op volle kracht ontplooien, maar hy kon ook lui zijn; hij en hy alleen had daarover te oordeelen en had er de volle beschikking' over. Wenschte nu de heer Baudart eenig risico op zich te nemen, waardoor die arbeidskracht ln gevaar werd gebracht, dan stond hem dat vrij en by vermindering van zyn arbeidskracht zou niemand uit dien hoofde kunnen ageeren. En zoo heeft lr. Baudart, toen hy aansprake lijkheid van de K.L.M. uitsloot, zoodanig risico zich genomen. Als nu lr. op Baudart was blijven leven, doch niet meer werken kon. dan zou zijn vrouw ook geen actie hebben gehad, terwiil bovendien Baudart zef geen actie had. omdat hij deze had prijsgegeven. Dat Baudart ts overleden, kan daarin geen verandering brengen. Pleiter concludeerde tot bevestiging van het gewezen vonnis. Het arrest van het Hof volgt later. 36 dooden to Tuquerrez. Het blijkt, dat de aardbeving langs au grens van Coiumbië en Ecuador inderdaad groote verwoestingen heeft aangericht. De autoriteiten van Tuquerrez, waar het een- trum der beving was gelegen, deelen mede, dat reeds 33 lyken zyn geborgen. Buitenland. ltaliè zendt levensmiddelen aan een Fransch plaatsje. Het plaatsje Clavière in de Fransche alpen is door een aantal lawines afgesloten van het verdere Frankrijk, waarom hulp werd ge vraagd aan Italië. Onmiddellijk werden levens middelen gezonden naar Clavière, hoewel de Fransch-Italiaansche grens voor vele artike len is gesloten in verband met het toepassen van sancties door Frankrijk. Na de regen der laatste weken is gister de temperatuur in geheel Engeland belangryk gedaald en te Manchester vroor het 11 graden, Londen had 's morgens 8 uur 5 graden vorst te Croydon maar 10 in de tuinen van Kent en slechts in enkele plaatsen aan de Zuidwesikust was de thermometer nog boven het vriespunt. In Ierland heeft het nog harder gevroren en Galway meldde 21 graden vorst. Zeventien passagiers verdronken. Een veerpont, die dienst deed tusschen het Finsche dorp Hangde en het eilandje Russaria is door een plotseling aanrollende zware golf omvergeworpen. Zeventien personen verdron ken. Slechts zeven passagiers en drie leden oer bemanning zyn er in geslaagd zich in veilig heid te brengen. Een zware sneeuwval, die Zondag begon en tot Maandagmorgen heeft aangehouden, heeft te Stuttgart groote schade aangericht en be- langryke verkeersstoringen veroorzaakt. Het tramverkeer heeft geuurende verscheidene uren stilgestaan. Ook hel telefoonverkeer heell groote storingen ondervonden. De hooge en lage deelen van Baden zyn door een dikke sneeuwvacht bedekt. UitWur- temberg komen echter berichten over groote overstroomingen, evenals uit het Hohenzol- lernsche Oberland. Deze overstroomiDgen zyn veroorzaakt door het smelten van sneeuw en de onophoudelyke regens der laatste dagen. De kelders zijn voor het grootste gedeelte overstroomd. Sedert 1919 is in dit gebied niet een zoo hoog waterpeil gezien als gisteren. Daar het nog steeds blyft regenen, kan een verder stygen van het water worden verwacht, Honderden dooden. De Associated Press verneemt uit Bo^i (Co.umbia), dat het aantal slachtoffers v de aardbeving in de Columbiasche provin^ Nanno tusscuen do twee- en driehonderd bedragen en dat men zelfs vreest, dat rt aantal nog hooger is. Byna tweehonderd n, sonen werden levend begraven in de aard spleten, die zich in het dorp La Chon.'.'J openden. a MOEDER MET ACHT KINDEREN OMGEKOMEN BIJ EEN BRAND. By een brand in de arbeiderswyk van Tyldesley, in het graafschap Lancashire ia een moeder met haar acht kinderen om het leven gekomen. De vader wist zich te redden door uit het venster van de slaapkamer te springen. Toen de brandweer kwam, stond het huis in lichterlaaie, zoodat het 'niet te benaderen was. Het relaas van den geredden bestuurder. Angstige uren. Gistermiddag is de nog overlevende van hef ongeluk vaD de City of Khartoem in de haven van Alexandrië, de besmurder Wilson, doorue politie gehoord over ae oorzaken van de ramn V\ ilson zeide dal alle drie mototen ploiselin? en gelijktydig stil stonden, toen hy zich, 200 meter boven de oppervlakte van de zee bevond en gereed was om te dalen. Hy nam dadelyk aile maatregelen om in een gly vlucht over te gaan maar de schroeven die hy hiertoe in beweging moest stellen bleken mei de moi oren te hebben gestopt en er was niets aan te doen dan te trachten zoo vlot mogelyk op het water te dalen. In precies 16 seconden viel het toestel echter vry wel loodrecht naar beneden en sloeg het op het water te pletter. Wilson had zich uit de open cockpit weten te bevrijden en hy ging boven op den staart zitten, maar na een kwartier verdween het vliegtuig geheel in de diepte. Wilson had zich 8 uur laDg zwemmende en op zijn rug liggende drijvende welen le houden tot het oorlogsschip Brilliant naderde. Hy riskeerde overvaren te worden maar bleef zoo dicht mogelyk in de buurt-en zyn schreeu wen werd door een der uitkyks gehoord waarop hij werd opgepikt. Hy heeft 10 dagen in het ziekenhuis gelegen, maar voelde zich nu weer goed. De voorzitter van de commissie die het verhoor afDam zeide dat hy thans nog niets over de waarschyniyke oorzaak van de ramp kon zeggen, maar dat hy binnen 14 dagen een rapport zou indienen. Het Javaansche restaurant op de Brusselsche tentoonstelling afgebrand. Naar de correspondent van de „Nw. Rott. Crt" te Brussel meldt, is het by de Astrid- laan, op het terrein van de voormaligé we reldtentoonstelling gelegen Javaansche res taurant dat in afbraak was, door brand ge heel vernield. Het gebouw was al lang geleden ontruimd en alleen het houten geraamte stond nog overeind. De brandweer slaagde erin, na een kwartiertje werken, het vuur, dat naar een gebouw van den beplantingsdienst ider stad Brussel dreigde over te slaan, te beper ken. Omtrent de oorzaak van den brand is niets bekend. Vele dooden. Reuter meldt uit Seattle: Het kustwacht-station Point Adams deelt mede. dat Zondag tijdens den storm twee of drie schepen by de monding van de Columbia- rivier op de rotsen zyn vergaan. Er zou een groot aantal personen om het leven gekomen zyn. Aan den mast van het wrak, waarschijnlijk dat van het vrachtschip „Iowa", werden drie personen opgemerkt. Het schip had een be manning van 35 koppen. Reuter meldt nader uit New-York, dat het kustwachtstation Astoria bevestigt, dat de vrachtboot „Iowa", metende 1289 ton, in een storm is vergaan. Alle 35 opvarenden zyn om gekomen. Pogingen om de opvarenden van de „Iowa" te redden vergeefsch. Reuter meldt nog uit Portland: De „Iowa" werd door een storm van 120 km per uur tegen de rotsen geworpen. Een vaartuig van de kustwacht naderde en zag drie mannen zich aan een mast vastklemmen, doch men slaagde er niet in een lyn over te werpen. Drie motorbooten trotseerden eveneens de bergenhooge golven, doch konden er evenmin in slagen iemand te redden. Een reddingboei en andere wrakstukken, welke aan land spoelden, geven gegronde aanleiding tot vrees voor den schoener Lum- berman, metende 1389 ton. De schoener „North Point" kwam niet ver van de „Iowa", eveneens by c\ verraderlyke uitmonding der Columbia-rivier, in ernstige moeiiykheden. De „Vinland" en het Britsche stoomschip „Rochelle" verloren hun uit timmerhout be staande deklading, terwyl zy voor de kust van Oregon met den storm hadden te kampen. Later werd gemeld, dat de „Rochelle" naby Coos-baai in gevaar verkeerde. De schoener „Sjasta", met 12 man aan boord, zou zich in zinkenden toestand bevinden. Tenslotte be stond ongerustheid over de bemanning van 3 booten der kustwacht, die waren uitgevaren om de „Iowa" by te staan, doch van welke men niets meer heeft gehoord. Hippolytushoef JAARVERGADERING K.K. VOLKSBOND. Deze vergadering is Zaterdagavond gehou den bij den heer S. A. Veerdig. In de vacature Vroone werd de heer C. A. Eekelen benoemd, zoodat thans het bestuur wederom geheel is aangevu'd. Tot commissieleden vror de controle* commissie werden aangewezen de heeren Th* Koning en H. Hulsman.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 6