BINNENLAND Oosulndiê. Laatste berichten. GEMENGD NIEUWS 6 HHLDHRSCHR COURANT VAN DONDHRDAG 23 JANUARI 1936. Zeventig jaar in dienst bij een firma. De 4 btaatsleening 1936. Met ruim 5 millioen overteekend. Gemeenteschulden op 1 Jan. 1936. De politiek-strategische positie van Ned. Indië. Eerste Kamer. Het ongeluk op Hr. Ms. Flores in September. Nadere bijzonderheden omirent de amok te Larantoeka. LUCHTVAART De uitbreiding van de Amerikaansche luchtmacht. Een Fransch watervliegtuig bij Corsica vermist. Ned. vliegtuigen voor Spanje. Politierechter Alkmaar Arrondissements rechtbank te Alkmaar. Binnenland Het veevervoer met de Odysseus. Treinontsporing bij een onbewaakten overweg Een sleepboot omgetrokken. Auto te water gereden. Meisje verdronken. Dood gevallen. Nederlandsch koopman in Duitschlari^ verdwenen. dan in Hoofdzaak bij Harderwijk en Marken. We weten, dat deze haring in de geheele Zuiderzee werd gevangen en dat er ook te Den Helder flinke aanvoeren waren. Maar dat daargelaten. Hoofdzaak is, dat de vernie tigende prijzen worden opgevangen, hetgeen van deze voorgenomen maatregenen kan wor den verwacht. Een paar Texelsche kotters hebben Dins dag te Scheveningen gemarkt en het schijnt, dat de besommingen niet tegenvielen, dank zjj de bchoefe welke er is aan versche visch, omdat er tengevolge van het ruwe weer een sterk verminderde aanvoer was. Wanneer daarvan kan worden geprofiteerd, is men een boffer in deze gelegenheid. Het Verkeershuis te IJmuiden is Dinsdag middag geopend. Men zal daarin ook een mu seum vestigen en daarin zal alles wat op de zee betrekking heeft, langzamerhand wel een plaatsje vinden, zoodat er wel veel aantrek kelijks zal zijn te aanschouwen ln den loop van den tijd. De opening geschiedde op eenvoudige wijze, omdat men te IJmuiden sterk doordrongen Is van het feit, dat in dezen tijd alle vermijding van kosten noodzakelijk Is. AANVOER EN VERKOOP VAN WADDENZEE-HAKING. Naar wij vernemen is bij het Ministerie van Landbouw en Visscherjj een regeling in voor bereiding betreffende aanvoer en verkoop van Waddenzeeharing. Het ligt in het voornemen om. te bepalen, dat het aanvoeren van Wad denzeeharing slechts zal zijn toegestaan ann georganiseerden bij de Nederlandsche Vis- scasrijcenirale, als hoedanig alleen zullen wor den toegelaten degenen, die in 1935 het vis- schen op Waddenzeeharing daadwerkelijk heb ben uitgeoefend, terwijl anderzijds de hande laars zich eveneens zullen dienen aan te slui ten bij de regeling. Voor het afleveren van de haring door de Vtsschers zal een minimumprijs worden vast gesteld, terwijl de haring welke dezen prijs niet opbrengt, aan de Nederlandsche Vis- scherjjcenlrale moet worden overgedragen, die ze zal doen verwerken in vischmeelfa- brleken. De vtsschers zullen hun vangst uitsluitend mogen verkoopen over één der nader aan te wijzen vischatslagen. De opbrengst zal vol gens een vast te stellen systeem onder de aanvoerende visschers worden verdeeld. DE TENTOONSTELLING VAN VISSCHERIJ EN REDDING WEEN TE UTRECHT. Woensdagmiddag om half drie ls deze ten- toonstelling geopend door den Burgemeester van Utrecht, eere-voorzitter van „Het School museum", mr. dr. G. A. W. ter Pelkwijk. De Voorzitter van dit Schoolmuseum, de heer J. Vermaas hield een inleidende rede. De Burgemeester van Utrecht opende de tentoonstelling en uit zijn rede willen we vooral aanstippen, dat zij een sterk propagandistisch kaïalcter droeg voor het gebruik van visch. Spr. hoopte, dat de maatregelen, welke de Regeering nog zal treffen ln het werkelijke belang van de visscherjj zal zijn. Spr. wees op den teruggang van dit zoo bjj Uitstek nationale bedrijf en gaf daarvan ver gelijkende cijfers. In 1920: 6083 schepen, in 1933: 3303 schepen. De opbrengst der visscherjjen was ln 1920: i 12 COO.OOO, in 1933: 16.000.000 Het gemeentebestuur wil al het mogeljjke doen. om het vischgebruik te bevorderen. Zoo is er in Utrecht in 6 maanden tijd 63470 stuks haring onder de bevolking gebracht voor 8 stuks ét 10 cent. Onkunde op het gebied der bereiding van VlSch is vaak oorzaak, dat men niet tot het gebruik er van overgaat. Daarom is verspreiding op ruime schaal van de op de tentoonstelling voorhanden zjjnde boekjes van zoo'n groot nut. Ofschoon niet liggende op het terrein der werkzaamheden van een schoolmuseum, ware het gewenscht geweest, dat er een lokaal zou zijn ingericht, waar allerlei soorten van visch, op verschillende wjjzen bereid, tegen een zacht prijsje verkrijgbaar waren gesteld. T 'ant dat er veel bezoek zal komen, lijkt ons niet denkbeeldig. •i elk geval staat, ook met deze tentoon stelling, de visscherjj weer ln ruimer belang stelling en uiteindelijk zal dat vruchten af werpen. De bejaarde heer A. van Happen vierde gis eren een zeer zeldzaam jubileum: het was 70 jaar geleden, dat hij in dienst trad van de Comm. Venn. v.h. Lutkie ea Cranenburg Ie 's Hertogen bosch. Gedurende deze 70 jaar heeft h(j gewerkt met vier generaties der familie Lutkie. De 4 pet. Nederlandsche Staatsleening 1936 waarvoor de inschrijving Dinsdag heeft plaats gevonden, is geheel geslaagd. Je leening was nominaal 104 mlliioen groot, waarvan de deelneming reeds tot een bedrag van 50 millioen door de Rjjksfondsen was ver zekerd. Daarnaast is thans voor ruim 59 mil lioen ingeschreven, zoodat de leening met ruim 5 millioen is overteekend. Deze 5 mil lioen zullen op de eerstgenoemde 50 millioen worden gekort, opdat de inschrijvingen van het publiek geheel kunnen worden toegewe zen. De minister van Binnenlandsche Zaken heeft aan de gemeentebesturen een circulaire gezonden betreffende gegevens aangaande de gcmeenteschulden 1936. De circulaire gaat vergezeld door een aan tal formulieren, welke beoogen een inzicht te krijgen in de grootte en de samenstelling van de gemeenschulden op 1 Januari 1936. In de circulaire wijst de minister erop. dat het bij de samenstelling van de formulieren speciaal ten aanzien van de schuld ter zake van het gemeentelijk grondbedrijf onmoge lijk bleek om door opvraging van enkele ge gevens een voldoend betrouwbare basis voor de splitsing in oen rendabel en een onrenda bel Bchuldgedeelte te vinden. De inrichting en plaatselijke omstandigheden van de grondbe drijven loopen dermate uiteen, dat slechts op grond van een volledige kennis voor ieder bedrijf schattenderwijs een indruk omtrent die splitsing kan worden gevormd. Lezing van jhr. Schorer voor het N. J. V. Voor de afdeeling Den Haag van het Na tionaal Jongeren Verbond heeft Donderdag avond gep. vice-admiraal jhr. G. L. Schorer het tweede deel van zijn voordracht gehou den over De politiek-strategische positie van Nederlandsch-Indië. In een oorlog tusschen de Ver. Staten en Japan kan men een aanval op de groote Ja- pansche eilanden of op het Amerikaansche vasteland buiten beschouwing laten; de kans van slagen bij een dergelijken aanval lijkt uitgesloten. Blijven de Amerikanen ln het be zit van de Filippijnen en beschikken zij daar over een goed verdedigende marinebasis, dan ls een oorlog tegenover de Japansche han delsvloot te verwachten. De Japansche han del, die voor een belangrijk deel op de Ver. Staten ls georiënteerd, zal ln een dergelijken oorlog naar China en het Westen en het Zui den gericht worden, en moet, als levensvoor waarde voor het Japansche volk, onvoor waardelijk door de Japanners gehandhaafd blijven. De handelswegen naar het Westen en het Zuiden loopen via de nauwe zeestra ten ln den Archipel, die ongetwijfeld ln sterke mate den handelsoorlog tot zich zullen trek ken. De neutraliteit van Ned.-Indië wordt hier door ernstig bedreigd. Evenzeer door de groote behoefte, die de Japanners aan pe troleum zullen hebben, vooral wanneer Groot-Brittannië neutraal tegenover de Ver. Staten staat en den petroleumtoevoer uit Europa stillegt. Beschikken de Amerikanen niet over een marinebasis op de Filippijnen en zijn zij dus teruggedrongen naar de Hawai-eilanden, dan wordt een handelsoorlog ln den ïndlschen Archipel veel moeilijker. In een oorlog tusschen Japan en Groot- Brittannië zal laatstgenoemd tand min of meer ln een verdedigende positie staan. De gevaren over een handelsoorlog zullen hierbij voor de neutraliteit van Ned.-Indië minder groot zijn, doordat de Japansche handel met het Zuiden en Westen vanzelf al stilgelegd zal zijn, maar daar staat tegenover de drei gende mogelijkheid, dat Japan ln Ned.-Indië een steunpunt voor zijn vloot en zijn lucht macht zal zoeken ten einde van daar uit Singapore aan te tasten en daarmee de ma ritieme macht van het Britsche rijk ln Oost- Azië ten val te brengen. De veiligheid van Ned.-Indië tegenover ge varen van buitenaf ligt volgens spr. voor een belangrijk deel In een zooveel mogelijk toe gepaste open-deur-politiek, een goed bestuur en een voorzichtig buitenlandsch beleid, zoo mede ln de belangentegenstelling van de groote zeemogendheden of misschien ln de hulp van den Volkenbond. Spr. merkte op. dat de Nederlandsche re geering de door haarzelf voor de weermacht noodlg geachte plannen niet ten uitvoer heeft gebracht Het gevolg hiervan ls, dat die weer macht voor Ned.-Indië thans onvoldoende is. Het Nederlandsche volk zal zijn kleinere be langen aan zijn levensbelangen hebben op te offeren En één van die levensbelangen, aldus besloot de heer Schorer dezen avond, ls het behoud van Ned.-Indië. BEELDTELEGRAMDIENST. Een beeldtelegramdienst ls geopend tus schen Zwitserland en Nederland en Neder- landsch-Indië. CRISIS-HYPOTHEEKWET. Verschenen is het voorioopige verslag over het ontwerp, houdende bijzondere maatregelen ter voorkoming van opvordering onder be paalde omstandigheden van hoofdsommen, tot waarborg waarvan hypotheek op onroerend goed is bedongen, en ter voorkoming van vexa- toire beslagen. Ontleend ls daaraan: Enkele leden verklaarden, uit principieele overwegingen, de leenrente ethisch ongeoor loofd te achten. Vermits nu bij dit wetsont werp de regeering zich stelt op een daaraan tegengesteld standpunt, waren deze leden niet bereid, hun stem daaraan te geven. Zeer vele leden konden met deze rente-theorie in geenen deele instemmen. Vele leden verklaarden zich met de ontwor pen regeling te kunnen vereenigen, al be treurden zij, dat de overige gepriviligieerde en de concurrente crediteuren vrij uitgaan en alleen wordt getroffen de hypothecaire cre diteur, die Juist voor zich den hoogstcn waar borg heeft bedongen. Sommige leden waren van oordeel, dat het evenvermelde doel beter had kunnen worden bereikt, indien in stede van in te grijpen in de civielrechtelijke verhoudingen, ware over gegaan tot de stichting van een Staatscre- dietbank met uitgifte van pandbrieven. Voorts werd bepleit de totstandkoming van een alge- meene uitwinningswet. Weder andere leden verzochten de regeering niet voort te gaan op den, met de indiening van dit wetsontwerp ingeslagen weg en het crediet te ontzien daar anders het beoogde voordeel zou kunnen worden ove rtroffen door de ermee veroorzaakte schade. Bovendien be twistten enkele hunner de noodzakelijkheid van den betrokken maatregel. Verscheiden leden waren van oordeel, dat dit wetsontwerp, dat in zijn aanvankelijken vorm vrij gematigd opgezet was, er met op is verbeterd gedurende de behandeling in de Tweede Kamer als gevolg van al te groote toegevendheid van den minister van justitie wat betreft de positie van de schuldenaren. Het meest betreurden de leden, hier aan het woord, dat de minister van justitie een amen dement in dit verband van de commissie van voorbereiding had overgenomen. Zij achtten de dientengevolge ln het wetsontwerp opge nomen bepaling een uiterst bedenkelijke, niet slechts wijl deze h.i. indruischt tegen de be staande beginselen vm het burgerlijk proces recht, doch ook wijl zij dat voorschrift zeer In het nadeel van den crediteur achtten. Ten gevolge van de overneming van dit amende ment ls het wetsontwerp voor de hier aan het wootd zijnden leden vrijwel anaanneme- Itjk geworden. Strafvervolging tegen enkele personen. Aneta meldt uit Soerabaja: Op last van den commandant van de zee macht is de Instructie geopend naar aanleiding van het onge.uk op het flottieljevaartuig Flores op 12 September J.l. B(j een schietoefening is toen een kanon af gegaan, waardoor de matroos der 1ste klasse J. J. Ursum door een vol-treffer werd gedood, de schipper W. van Baars ernstig gewond en een Inlandsch kwartiermeester en een In- landsch matroos 2e kl. licht gewond werden. Tegen enkele personen is een strafvervol ging Ingesteld, terwijl ten aanzien van andere personen de zaak in overweging is. Batavia, 21 Jan. (Aneta). Naar Aneta ver neemt zijn thans bij het Departement van Oorlog de bijzonderheden bekend geworden omirent de amok te Larantoeka Oost-Flores),' waarbij de kapitein der Infanterie H. J. M. Kos.er en de sergeant-majoor van Zandbergen werden gedood. De Maleische fuselier Amat werd op Nieuw jaarsdag op heeterdaad betrapt by het stelen van geld van een korporaal en is daardoor blikbaar „maloe" geworden. De man wist zich op 5 Januari in den namiddag meester ie maken van een karabijn uit het wachtlokaal van het kampement van het te Laiantoeka liggende detachement, met welk wapen hij eenige schoten gelost heeft op den fuselier Planton, die op wacht zat, echter zonder dezen te treilen. Door het geluid van het schol gealarmeerd, kwanten de kapitein Koster en luitenant Vos toesnellen, gewapend met een pistool en ge volgd door den contro.eur. Ee amokmaker nam toen de houding aan alsof hij geen kwaad wilde, maar loste niettemin plotseling op kor ten afstand eenige schoten, waarvan er één den kapitein Koster trof: De controleur en de luitenant Vos en eenige anderen slaagden er in hoewel zij door Amat werden beschoten, den kapitein Koster uaar de ziekenzaal te brengen, waar hij een uur later overleed. Sergeant-majoor van Zandbergen vuurde op den amokmaker, die een beweging maakte alsof hij viel. Van Sandbergen dacht hem te hebben geraakt, doch dit bleek onjuist te zjjn, waarna Amat tweemaal schoot, daarbij den onieroJRier dooielij.i verwoaienie De amok-maker is vervolgens gevlucht doch werd 's morgens vroeg, op 6 Januari, bij een poging om het kampement binnen te dringen, door de wachthoudende militairen doodge schoten. DE LT. DE VAISSEAU PARIS GELICHT. Ernstig beschadigd. Volgens een bericht uit Pensacola is de eenigen tijd geleden gezonken vliegboot Lieu- tenant de Vaisseau de Paris Maandag gelicht. Het onderzoek naar de schade heeft uitge- i wezen, dat de vleugel is vernield en een mo tor geheel is afgerukt en zich op den bodem van de baai bevindt, waar duikers er naar zoeken. Ook alle toestellen aan boord zijn be schadigd. Men weet nog niet of het toestel ter plaatse zal worden gerepareerd of aan boord van een schip naar Frankrijk zal wor den vervoerd. Een groote bestelling Douglas- vliegtuigen. Het D. N. B. verneemt uit Washington: Het departement van marine maakt be kend, dat opdracht gegeven is aan de vlieg tuigfabrieken van D. W. Douglas te Santa Monica (Californië) tot den bouw van 114 nieuwe torpedo-bommenwerpers. De totale kosten van deze vliegtuigen be dragen 3.636.000 dollar. In het communiqué van het departement van marine wordt medegedeeld, dat het bjj deze nieuwe vliegtuigen gaat om toestellen van het z.g.n, type TD, die, vergeleken met andere typen, een veel grootere snelheid be reiken en een grooter actieradius bezitten. De vliegtuigen zjjn bestemd om dienst te doen op de vliegtuig moederschepen der Amerikaansche marine. Zes inzittenden. Een Fransch watervliegtuig, dat op de ijjn MarseilleTunis dienst deed en Dinsdagmor gen met een bemanning van drie koppen en drie passagiers aan boord, te Marseille ge start was, heeft zich gedwongen gezien, ten gevolge van een motorstoring, ten zuiden van Ajaccio (Corsica), op zee een noodlanding te doen. Ofschoon onmiddellijk uit Ajaccio twee stoomschepen naar de plaats des onhells te hulp schoten, zijn alle pogingen om het toe stel te vinden, vergeefsch gebleven. Ook een vliegtuig, dat later langs dezelfde route vloog, heeft het toestel niet gezien. In luchvaartkringen maakt men zich dan ook ernstig bezorgd omtrent toestel en inzitten den. Levering van 50 bommenwerpers door Koolhoven. De onderhandelingen, die de n.v. Koolho ven Vliegtuigen, reeds sedert acht maanden, voert met de Spaansche autoriteiten, zjjn thans in een stadium gekomen, dat de kans zeer groot is, dat deze Rotterdamsche onder neming de leverantie aan Spanje zal krijgen van 50 twee-motorigi bommenwerpers. Het ligt voor de hand dat ;en dergelijke levering niet alleen voor deze Rotterdamsche, doch ook voor andere industrieën men denke aan de levering van de radio-ui'rusting voor deze vliegtuigen e.d. van groote beteekenis zou zjjn. STAMPEKIUS OVERLEDEN. Uit Zeist: Op bjj na 78-jarigen leeftjjd is lil den afge- loopen nacht alhier overleden de heer J. Stamperius, één van de groote mannen op onaei vjjsgeoied. In I85f werd de heer J. S. te Wilhelminadorp bjj Goes geboren Onge veer in 1888 verscheen het eerstt nummer van zjjn „Nieuwe Bibliotheek voor de jeugd" dat een ommekeer bracht in de richting der kinderboeken. Van zjjn hand verscheer, nog veel andere spannende lectuur, o.a. „F ans Naerebout", „Het veerhuis aan de Ooster- schelde", „De mantel der marketentster". Ook was hjj medewerker van peadagogische tijdschriften. EEN RADIOBOODSCHAP VAN KONING EDWARD. Uit Londen: Koning Edward de VHIste zal, naar de bladen vermelden, waarschjjntjjk na de bij zetting van het stoffeljjk overschot van zjjn vader een radioboodschap uitspreken, die tot de geheele wereld gericht is. DE S.D.A.P. EN HET ENGELSOHE KONINGSHUIS. Uit Amsterdam: A.s. Zaterdagavond zal de Amsterdamsche wethouder E. Boekman van 9.10—9.20 uur voor de Vara-microfoon een korte rede uit spreken naar aanleiding van het overlijden van den Engelschen koning. Met een gummislang Hcldersch gemeente-gas afgetapt. Aan dit listige feit had zich op 19 Novem ber schuldig gemaakt de 69-jarige weduwe N. de B., gehuwd geweest met A. H. H., wo nende te Den Helder. Bjj het opnemen van den meter had de beambte der gemeente, H. Reekers, deze clandestiene leiding ontdekt Zjj stond heden deswege terecht en erkende zelf de leiding op bovenomschreven wijze tot stand gebracht te hebben. Ze deed het reeds 3 jaar lang en 8 jaar geleden had ze dat kunstje al geleerd van een kennis uit Am sterdam Het kwade opzet was hier dus dui delijk aangetoond. Bovendien was de juf frouw reeds eenmaal wegens diefstal veroor deeld door de rechtbank te Alkmaar. De po litierechter noemde haar handelwijze wel treurig. De officier bleek ook niet bijster met het oude vrouwtje vrouwtje te sympathiseeren en vorderde 55 boete of 30 dagen, waarbjj in begrepen het bedrag van 30 aan gestolen gas. waarmede zij de gemeente Den Helder volgens lage schatting had benadeeld. Mr. Veltman, de verdediger, stelde het ge val wat meer gunstig en onschuldig voor en verzocht het opleggen van een meer aan- nemelijke boete voor het oude mensch, dat van 13 per week moet leven. Uitspraak 25 boete of 10 dagen. Een zuinig adres. De visscher O. P., woonachtig te Den Helder en reeds eenige malen veroordeeld wegens minder eervolle feiten, had zich nu weer te verantwoorden wegens mishandeling van T. v. P., die er met zijn meisje van door was gegaan. Hjj erkende loyaal en werd ver oordeeld tot 15 boete of 10 dagen. Weer een Heldersehe familie-ruzie. Er bestaat in Den Helder een ruzie-familie, die voortdurend in de Alkmaarsche recht zaal als gevolg van veelvuldig voorkomende conflicten verschijnt. Heden was het weer iemand, die zjjn nicht met een steen in het gelaat zou hebben ge gooid, waardoor zij bloedend werd verwond. Volgens verdachte had zijn nicht, die aan het straatschrobben was, met een bezem zijn paard gelief clkoosd, wat thans door nicht werd ontkend. Verdachte had twee klachten tegen zjjn familie ingediend bij de Heldersehe politie. Öp verzoek van mr. Buiskool werden twee leden van de familie décharge gedag vaard. De eene verklaarde, dat niet zjjn broer maar hij de bewuste steen had gegooid. De r.icht laat zich echter niet van de wijs bren gen en zei, op verdachte wijzend: Hjj heeft het gedaan! Op den morgen van de terechtzitting waa er nog weer oneenigheid tusschen de familie leden voorgevallen. Den officier ging deze voortdurende ruzie vervelen en requireerde in casu het feit be wezen achtende 30 boete of 15 dagen hech tenis. Mr. Dr. Buiskool beriep zich op de verklaring van den jongen getuige en achtte de zaak te twijfelachtig voor een veroor deeling en concludeerde vrjjspraak, subsidair een lichtere boete. Vonnis niet malsch: 1 maand onvoorwaardelijk gevangenisstraf. Zitting van 14 Januari. Callantsoog. Belust op een bontjekker. Een 31-jarig arbeider uit Oudkarspel met name Jan B.. compareerde op de bank der zondaren als verdacht van diefstal van een bontjekker, ten nadeele van den monteur Kl. Schagen uit Callantsoog, in welke plaats het strafbaar feit ook waa gepleegd en wel ln den nacht van 3 op 4 September. De bontjek ker lag ln de garage en de heer Jan B. be vond zich te voren met een ander heerschap zjjn vriend H., met wien we aanstonds zullen kennis maken, ln het café. Het schjjnl, dat deze Jan B. een soort .an jassen-kleptomaan is, althans hij was alreeds 2 maal ter zake een dergelijk feit veroordeeld. Hjj heeft nog meer liefhebberijtjes, is verzot op cafébezoek, dansen en sigaretten. Bovendien plaagt hjj zijn brave ouders en ontziet zich niet zjjn vader te dreigen; al leze fraaiigheden lepelde de president op uit het omstandig door den heer Wiggers samengesteld rapport. De con clusie van dat rapport was dan ook beslist ongunstig. Verdere consideratie achtte de heer Wiggers uitgesloten. Het bleek uit het requisitoir dat ook de officier zijn geduld met dit wonderlijk heer schap uitgeput was en werd gerequireerd 10 maanden gevangenisstraf onvoorvoorwaarde- Ijjk. Broek op Langendtfk: Een deftige verdachte. Tot slot van de morgenzitting stond alsnog terecht de 34-jarige koopman Jan Gerrit N. destjjds te Zjjpe. thans uit anderen hoofde ge- detineerd te Amsterdam wegens heling, welke zaak verband schijnt te houden met de be ruchte pseudo-rechercheurs in Den Haag. Deze beroemde verdachte was thans ten laste gelegd, diefstal van een Chevrolet, waarin geborgen een scheepsmotor, welk feit was gepleegd in 1933 te Broek op Langendijk en ten nadeele van den aidaar gevestigde scheeps bouwer P de Wit. Bedoelde auto met inhoud bevond zich ln een garage te Broek op Lan gendijk. Deze verdachte, die het feit ontkende werd verdedigd door Mr. Jacob Frünkel, advocaat te Amsterdam. Brigadier Djjk had na gewaarschuwd te zijn, de zaak onderzocht en de aut^ in beslag genomen bij zekeren Reynders. Verdachte uad destijds de Chevrolet met scheepsmotor tevergeefs te koop aangeboden aan den getuige V. Er ontbrak aan den auto een contact-sleuteltji en een nationatltelta- bewjjs. Verdachte zou de auto op de beurs te A'dam gekocht hebben van zekeren mijnheer P F., thans vertoevend in Z-Amerika (een zeer gemakkelijk te vinden adres!) Het bleek voorts uit het verslag van briga dier van Dijk. dat de gestolen «ragen meer malen van eigenaar waa verwisseti De off. vermeende uit de gedurende de be handeling naar voren gekomen gegevens te kunnen distilleeren dat verdach' ten tijde van den diefstal in i93o ln het oezit was van de ontvreemde voorwerp n de Chevrolet en de scheepsmotor. Achtte voorts het feit wetttg en overtuigend bewezen en requireerde tegen den gladden vogel, nog nimmet veroordeeld, doch meermalen verdacht. 10 maanden gev. Mr. Frünkel verkreeg daarop het woord tot het houden van zjjn pleidooi, dat eindigde met het concludeeren van vrijspraak. De inspecteur-generaal acht geen schuld bjj kapitein en bemanning aanwezig. De raad voor de scheepvaart te Amster dam heeft het onderzoek voortgezet naar de' ooi-zaak van de schade, die op de reis van het s.s. Odysseus van de K.N.S.M. tusschen San Domingo en Curagao toegebracht aan de deklading runderen, bjj het slechte weer op deze reis. De rjjks veterinaire dienst had een klacht tegen den kapitein ingediend wegens het onoordeelkundig behandelen van dit vee, waaraan het te wjjten zou zjjn, dat er zeven onderweg gestorven zjjn. De ruimte was te klein geweest, de koptouwen waren te kort en het vee was niet voldoende gedrenkt. Bjj het slechte weer was er onophoudeljjk water over het voorschip geslagen, waar de 110 runderen stonden, allemaal halfwilde dieren, die vóór de reis eenige dagen lang opgejaagd en dus doodmoe waren. Bij aankomst van het schip op Curagao was een der koeien on- middelljjk overboord gesprongen, wat als be wijs aangevoerd wordt, dat het dier erge dorst leedal de dieren hadden na aankomst overmatig gedronken. Er waren er verschil lende onder die ernstig inwendig gekneusd waren en afgemaakt moesten worden. De kapitein van de Odysseus verklaarde dat hij op Curagao veroordeeld is, wegens dierenmishandeling tot 350 boete, welke boete de maatschappjj voor hem betaald heeft. Toen de kapitein na het laden te San Pedro gezien had. dat al de dieren op het schip konden staan, heeft hjj tegen het ver voer geen bezwaar gemaakt De inspecteur-generaal, ln deze zaak con clusie nemend, gaf als zjjn meening te ken nen, dat er van eenige daad of nalatigheid van den kapitein geen sprake is. Aanvanke lijk heeft de indruk bjj hem bestaan, dat er op dit vervoer wel iets aan -te merken Is ge weest, doch wat bjj de behandeling van de zaak gebleken ls, heeft dien indruk niet be vestigd. De beesten waren, toen zjj aan boord kwamen, over het algemeen niet ln een toe stand, welke hen voor de reis geschikt deed zijn en zeker niet voor een reis onder zulke weersomstandigheden, onverwacht ontstaan door het opsteken van een passaat-wind. De Inspecteur-generaal was van meening, dat het gebeurde te wjjten Is aan het slechte weer en aan de ongunstige Inrichting van de Odyseus voor dergeljjk veetransport. Den ka pitein treft geen schuld. Spr. wil niet zeg gen dat deze wjjze van vervoer Ideaal ls, maar voor slachtvee kunnen moelljjk hoogere kosten gemaakt worden. Geen persoonljjke ongelukken. Dinsdagavond omstreeks half zes heeft op den spoorweg tusschen Sluiskil en Terneuzen een spoorwegongeluk plaats gehad, dat nog vrjj goed is afgeloopen. De machinist van een trein zag plotseling op den onbewaakten overweg een auto. Hjj remde krachtig, met het gevolg, dat de lo comotief uit de rails schoof. De buffers van den kolenwagen drongen door den eersten personenwagen heen, waarin zich eenige scholieren bevonden. Deze Hepen evenwel geen letsel op. Gebleken is, dat de trein eerst tot stil stand kwam. nadat de locomotief den vracht auto van de Firma Overbeek Leunes uit Ter- neuzen had aangereden. De auto, die vernield ls. stond reeds op den weg toen de trein in de verte naderde. De chauffeur was n.1. niet op de hoogte met den weg en wilde plotseling een andere route nemen, waarom hjj den auto trachtte te kee- ren. Evenwel is de weg ter plaatse zoodanig, dat de auto geen ruimte had te draaien en genoodzaakt was op den spoorweg te bljjven staan. Toen rie chauffeur uit den wagen waa ge- stap- en den trein zag naderen, gaf hjj den machinist een wenk, dat deze zou stoppen. Hotwel deze dit krachtig deed, kon hij toch niet verhinderen dat de auto in puin werd ge reden. De kapitein en de machinist om het leven gekomen. Dinsdagmorgen ls ln de Petroleumhaven te Rotterdam een zeer ernstig ongeluk gebeurd, dat twee menschen het leven heeft gekost De sleepboot Drecht van de n.v. Phs. van Otrt- meren's Scheepvaartbedrijf is bjj het assl- stecren van een zeeschip gekapseisd en ge. zonken. De kapitein, de 61-jarige J. Hoefl nagel uit Vlaardingen en de machinist 50-jarlge A. Handstede uit Rotterdam, zjjn verdronken. De beide andere opvarenden zijn gered. De toedracht van het ongeluk. Des morgens tegen acht uur zou het Noor. sche tankschip Svenor naar zee vertrekken, Bjj het uitvaren van de Petroleumhaven assi steerden de sleepbooten Argus van L. Smit en Co's Internationalen Sleepdienst, en d» Drecht van de n.v. Phs van Ommeren'» Scheepvaartbedrijf. De Argus had een tros uitgebracht op het voorschip van de Svenor, de Drecht lag achter In -verband met den sterken zijwind moest de Drecht dwars op de vaarrichtlng van de sleep trekken, teneinde te voorkomen, dat het achterschip van den Noor zjjwaarts zou afdrjjven. De afstand tusschen het achter* schip van de Svenor en de Drecht bedroeg ongeveer 20 meter. Dicht bjj den havenmond heeft men aan boord van den Noor de schroef krachtig aangezet met het gevolg, dat veel schroefwater met groote kracht ln de richting van de dwarsliggende Drecht werd gestuwd. Vermoedelijk heeft deze stroom den onder kant van de sleepboot schuin weggeduwd. De bovenzijde van de boot werd door de sleep- tros evenwel ln de tegenovergestelde richting getrokken, met het gevolg, dat de Drecht hoe langer hoe scheever kwam te Hggen. On middellijk werden noodseinen gegeven eu door schreeuwen trachtte men de aandacht van de opvarenden van de Svenor op het groote gevaar te vestigen. Hier had men ook al spoedig gemerkt, dat er een ongeluk dreigde en onmiddellijk liet men de sleeptro» slippen. Inmiddels was echter de Drecht reeds ln zulk een schuinen stad gekomea, dat over stuurboord een groote hoeveelheid water overkwam, dat terstond ln de machine kamer stroomde. De boot kon zich niet mee» oprichten en sloeg om. Nog even bleef de Drecht met den kiel naar boven drjjven. Toea zonk het schip naar de diepte. Aan boord van de Drecht bevonden zich vier personen, n.1. de kapitein, de 61-jarige J. Hoefnagel, de machinist, de 50-jarige A. Handstede, de 65-jarige dekknecht J. van Bel en de 34-jarige stoker A. de Groot De laatste twee bevonden zich aan dek. De Groot wist een reddingsboei te grjjpen en daarop is hjj drjjvende gebleven, totdat hjj door de roeier», die bjj het losmaken van de meertrossen van de Svenor hadden geholpen en met hun boot nog ln de buurt waren, werd opgepikt. Van Bel zag kans om op de kiel te klauteren. Ook Hoefnagel, die in de stuurhut had gestaan wist op de kiel te komen. Toen het schip evenwel zonk raakten beiden te water. Z» wisten zich zwemmende boren het water t* houden. Van Bel werd ook door de roeiers opgepikt De opvarenden van de Argu% welke onmiddellijk de sleeptros had los ge- gooid en terug was gestoomd, om hulp t» bieden, wisten Hoefnagel uit het water te ha len. Nauweljjks was de kapitein evenwel aan boord of hj) is overleden, vermoedelijk ten gevolge van de kou, het naar binnen krjjgea van veel water en de emotie. Handstede, d» machinist was, toen de boot kapseisde, ln d» machinekamer en hjj heeft geen kans meer gezien aan dek te komen. Hjj ls met d» Drecht in de diepte verdwenen en verdronken De bestuurder verdronken. Gistermiddag is de heer v. d. Wall, inspeo- teur van den raad van arbeid te Njjmegea, van den Waaldijk onder Haalde ren, gemeent» Bemmel, met zjjn auto bultendjjks ln het hooge Waal water gereden. Van alle kanten snelde hulp toe, doch het was niet mogeljjk den auto direct te bereiken. Toen het elndeljjk gelukt was en de bestuur der uit den auto waa verlost, bleken de 1®" vensgeesten reeds te zjjn geweken. Dinsdagavond tien voor vjjf is het 12-Jartf meisje M. J. van Ooyen, uit Rotterdam, dl* speelde met een vriendinnetje op een aanleg steiger, op de raillng van een sleepboot gaan zitten. Door de deining raakte deze van den wal af, waardoor het kind tusschen wal en raillng ls gevallen. Na twee uur dreggen heeft de politie het ljjk opgehaald en per aft® naar huis doen vervoeren. Dinsdagmiddag ls op het terrein van d» Bataafsche Petroleum Maatschappjj gemeent» Rotterdam, een ernstig ongeluk gebeurd. Of een ln uitvoering zijnd werk van de firn»» de Vriea en Robbé bevond zich de 33-jarlg* werkman J. Verhoef, gewoond hebbend t» Rotterdam, die aan het werk was op e®® ongeveer 18 meter hoog ketelhuls. Waar- schjjnljjk door achteruitloopen ls hjj misg®" stapt en gevallen. De man was onmiddelHJ* dood. Hjj laat een vrouw en kind na. Zaterdag 1» de heer M. uit Eefde, handels reiziger van beroep, die vaak ln West-Duitsch- land vertoefde, met den heer K. uit Apcldoor» ln een auto naar Duitschland vertrokken. dusverre la de heer M. niet uit Duitschland teruggekeerd en zjjn verwanten meenen da* hem tets ernstigs is overkomen. De heer heeft den heer M. Zaterdag het laatst gezien. Hij is hem in Dusseldorp kwjjtgeraakt eO heeft nog den geheelen nacht naar den he M. gezocht, evenwel zonder resultaat. ®e stadgenoot van den heer M. Is naar DU9»e' dorp vertrokken, teneinde daar een onderzoo in te stellen. De politie van Eefde is van het geval kennis gesteld. Dinsdagmorgen heeft een millelid van M. per telefoon den Nederlan^ schen consul te Dusseldorp mededeellng do vermissing gedaan en hem verzocht onderzoek te willen instellen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 6