BINNENLAND
Oosulndiê.
Laatste berichten.
GEMENGD NIEUWS
6
HHLDHRSCHR COURANT VAN DONDHRDAG 23 JANUARI 1936.
Zeventig jaar in dienst bij een
firma.
De 4 btaatsleening 1936.
Met ruim 5 millioen overteekend.
Gemeenteschulden op
1 Jan. 1936.
De politiek-strategische
positie van Ned. Indië.
Eerste Kamer.
Het ongeluk op Hr. Ms. Flores
in September.
Nadere bijzonderheden
omirent de amok te
Larantoeka.
LUCHTVAART
De uitbreiding van de Amerikaansche
luchtmacht.
Een Fransch watervliegtuig bij
Corsica vermist.
Ned. vliegtuigen voor Spanje.
Politierechter Alkmaar
Arrondissements
rechtbank te Alkmaar.
Binnenland
Het veevervoer met de
Odysseus.
Treinontsporing bij een
onbewaakten overweg
Een sleepboot
omgetrokken.
Auto te water gereden.
Meisje verdronken.
Dood gevallen.
Nederlandsch koopman in Duitschlari^
verdwenen.
dan in Hoofdzaak bij Harderwijk en Marken.
We weten, dat deze haring in de geheele
Zuiderzee werd gevangen en dat er ook te
Den Helder flinke aanvoeren waren. Maar
dat daargelaten. Hoofdzaak is, dat de vernie
tigende prijzen worden opgevangen, hetgeen
van deze voorgenomen maatregenen kan wor
den verwacht.
Een paar Texelsche kotters hebben Dins
dag te Scheveningen gemarkt en het schijnt,
dat de besommingen niet tegenvielen, dank
zjj de bchoefe welke er is aan versche
visch, omdat er tengevolge van het ruwe
weer een sterk verminderde aanvoer was.
Wanneer daarvan kan worden geprofiteerd,
is men een boffer in deze gelegenheid.
Het Verkeershuis te IJmuiden is Dinsdag
middag geopend. Men zal daarin ook een mu
seum vestigen en daarin zal alles wat op de
zee betrekking heeft, langzamerhand wel een
plaatsje vinden, zoodat er wel veel aantrek
kelijks zal zijn te aanschouwen ln den loop
van den tijd.
De opening geschiedde op eenvoudige wijze,
omdat men te IJmuiden sterk doordrongen Is
van het feit, dat in dezen tijd alle vermijding
van kosten noodzakelijk Is.
AANVOER EN VERKOOP VAN
WADDENZEE-HAKING.
Naar wij vernemen is bij het Ministerie van
Landbouw en Visscherjj een regeling in voor
bereiding betreffende aanvoer en verkoop van
Waddenzeeharing. Het ligt in het voornemen
om. te bepalen, dat het aanvoeren van Wad
denzeeharing slechts zal zijn toegestaan ann
georganiseerden bij de Nederlandsche Vis-
scasrijcenirale, als hoedanig alleen zullen wor
den toegelaten degenen, die in 1935 het vis-
schen op Waddenzeeharing daadwerkelijk heb
ben uitgeoefend, terwijl anderzijds de hande
laars zich eveneens zullen dienen aan te slui
ten bij de regeling.
Voor het afleveren van de haring door de
Vtsschers zal een minimumprijs worden vast
gesteld, terwijl de haring welke dezen prijs
niet opbrengt, aan de Nederlandsche Vis-
scherjjcenlrale moet worden overgedragen,
die ze zal doen verwerken in vischmeelfa-
brleken.
De vtsschers zullen hun vangst uitsluitend
mogen verkoopen over één der nader aan te
wijzen vischatslagen. De opbrengst zal vol
gens een vast te stellen systeem onder de
aanvoerende visschers worden verdeeld.
DE TENTOONSTELLING VAN
VISSCHERIJ EN REDDING WEEN
TE UTRECHT.
Woensdagmiddag om half drie ls deze ten-
toonstelling geopend door den Burgemeester
van Utrecht, eere-voorzitter van „Het School
museum", mr. dr. G. A. W. ter Pelkwijk.
De Voorzitter van dit Schoolmuseum, de heer
J. Vermaas hield een inleidende rede.
De Burgemeester van Utrecht opende de
tentoonstelling en uit zijn rede willen we vooral
aanstippen, dat zij een sterk propagandistisch
kaïalcter droeg voor het gebruik van visch.
Spr. hoopte, dat de maatregelen, welke de
Regeering nog zal treffen ln het werkelijke
belang van de visscherjj zal zijn.
Spr. wees op den teruggang van dit zoo bjj
Uitstek nationale bedrijf en gaf daarvan ver
gelijkende cijfers.
In 1920: 6083 schepen, in 1933: 3303 schepen.
De opbrengst der visscherjjen was ln 1920:
i 12 COO.OOO, in 1933: 16.000.000
Het gemeentebestuur wil al het mogeljjke
doen. om het vischgebruik te bevorderen.
Zoo is er in Utrecht in 6 maanden tijd 63470
stuks haring onder de bevolking gebracht voor
8 stuks ét 10 cent.
Onkunde op het gebied der bereiding van
VlSch is vaak oorzaak, dat men niet tot het
gebruik er van overgaat.
Daarom is verspreiding op ruime schaal van
de op de tentoonstelling voorhanden zjjnde
boekjes van zoo'n groot nut.
Ofschoon niet liggende op het terrein der
werkzaamheden van een schoolmuseum, ware
het gewenscht geweest, dat er een lokaal zou
zijn ingericht, waar allerlei soorten van visch,
op verschillende wjjzen bereid, tegen een zacht
prijsje verkrijgbaar waren gesteld.
T 'ant dat er veel bezoek zal komen, lijkt ons
niet denkbeeldig.
•i elk geval staat, ook met deze tentoon
stelling, de visscherjj weer ln ruimer belang
stelling en uiteindelijk zal dat vruchten af
werpen.
De bejaarde heer A. van Happen vierde
gis eren een zeer zeldzaam jubileum: het was
70 jaar geleden, dat hij in dienst trad van de
Comm. Venn. v.h. Lutkie ea Cranenburg Ie
's Hertogen bosch. Gedurende deze 70 jaar heeft
h(j gewerkt met vier generaties der familie
Lutkie.
De 4 pet. Nederlandsche Staatsleening 1936
waarvoor de inschrijving Dinsdag heeft plaats
gevonden, is geheel geslaagd.
Je leening was nominaal 104 mlliioen groot,
waarvan de deelneming reeds tot een bedrag
van 50 millioen door de Rjjksfondsen was ver
zekerd. Daarnaast is thans voor ruim 59 mil
lioen ingeschreven, zoodat de leening met
ruim 5 millioen is overteekend. Deze 5 mil
lioen zullen op de eerstgenoemde 50 millioen
worden gekort, opdat de inschrijvingen van
het publiek geheel kunnen worden toegewe
zen.
De minister van Binnenlandsche Zaken
heeft aan de gemeentebesturen een circulaire
gezonden betreffende gegevens aangaande de
gcmeenteschulden 1936.
De circulaire gaat vergezeld door een aan
tal formulieren, welke beoogen een inzicht te
krijgen in de grootte en de samenstelling
van de gemeenschulden op 1 Januari 1936.
In de circulaire wijst de minister erop. dat
het bij de samenstelling van de formulieren
speciaal ten aanzien van de schuld ter zake
van het gemeentelijk grondbedrijf onmoge
lijk bleek om door opvraging van enkele ge
gevens een voldoend betrouwbare basis voor
de splitsing in oen rendabel en een onrenda
bel Bchuldgedeelte te vinden. De inrichting en
plaatselijke omstandigheden van de grondbe
drijven loopen dermate uiteen, dat slechts op
grond van een volledige kennis voor ieder
bedrijf schattenderwijs een indruk omtrent
die splitsing kan worden gevormd.
Lezing van jhr. Schorer voor het
N. J. V.
Voor de afdeeling Den Haag van het Na
tionaal Jongeren Verbond heeft Donderdag
avond gep. vice-admiraal jhr. G. L. Schorer
het tweede deel van zijn voordracht gehou
den over De politiek-strategische positie van
Nederlandsch-Indië.
In een oorlog tusschen de Ver. Staten en
Japan kan men een aanval op de groote Ja-
pansche eilanden of op het Amerikaansche
vasteland buiten beschouwing laten; de kans
van slagen bij een dergelijken aanval lijkt
uitgesloten. Blijven de Amerikanen ln het be
zit van de Filippijnen en beschikken zij daar
over een goed verdedigende marinebasis, dan
ls een oorlog tegenover de Japansche han
delsvloot te verwachten. De Japansche han
del, die voor een belangrijk deel op de Ver.
Staten ls georiënteerd, zal ln een dergelijken
oorlog naar China en het Westen en het Zui
den gericht worden, en moet, als levensvoor
waarde voor het Japansche volk, onvoor
waardelijk door de Japanners gehandhaafd
blijven. De handelswegen naar het Westen
en het Zuiden loopen via de nauwe zeestra
ten ln den Archipel, die ongetwijfeld ln sterke
mate den handelsoorlog tot zich zullen trek
ken.
De neutraliteit van Ned.-Indië wordt hier
door ernstig bedreigd. Evenzeer door de
groote behoefte, die de Japanners aan pe
troleum zullen hebben, vooral wanneer
Groot-Brittannië neutraal tegenover de Ver.
Staten staat en den petroleumtoevoer uit
Europa stillegt.
Beschikken de Amerikanen niet over een
marinebasis op de Filippijnen en zijn zij dus
teruggedrongen naar de Hawai-eilanden, dan
wordt een handelsoorlog ln den ïndlschen
Archipel veel moeilijker.
In een oorlog tusschen Japan en Groot-
Brittannië zal laatstgenoemd tand min of
meer ln een verdedigende positie staan. De
gevaren over een handelsoorlog zullen hierbij
voor de neutraliteit van Ned.-Indië minder
groot zijn, doordat de Japansche handel met
het Zuiden en Westen vanzelf al stilgelegd
zal zijn, maar daar staat tegenover de drei
gende mogelijkheid, dat Japan ln Ned.-Indië
een steunpunt voor zijn vloot en zijn lucht
macht zal zoeken ten einde van daar uit
Singapore aan te tasten en daarmee de ma
ritieme macht van het Britsche rijk ln Oost-
Azië ten val te brengen.
De veiligheid van Ned.-Indië tegenover ge
varen van buitenaf ligt volgens spr. voor een
belangrijk deel In een zooveel mogelijk toe
gepaste open-deur-politiek, een goed bestuur
en een voorzichtig buitenlandsch beleid, zoo
mede ln de belangentegenstelling van de
groote zeemogendheden of misschien ln de
hulp van den Volkenbond.
Spr. merkte op. dat de Nederlandsche re
geering de door haarzelf voor de weermacht
noodlg geachte plannen niet ten uitvoer heeft
gebracht Het gevolg hiervan ls, dat die weer
macht voor Ned.-Indië thans onvoldoende is.
Het Nederlandsche volk zal zijn kleinere be
langen aan zijn levensbelangen hebben op te
offeren En één van die levensbelangen, aldus
besloot de heer Schorer dezen avond, ls het
behoud van Ned.-Indië.
BEELDTELEGRAMDIENST.
Een beeldtelegramdienst ls geopend tus
schen Zwitserland en Nederland en Neder-
landsch-Indië.
CRISIS-HYPOTHEEKWET.
Verschenen is het voorioopige verslag over
het ontwerp, houdende bijzondere maatregelen
ter voorkoming van opvordering onder be
paalde omstandigheden van hoofdsommen, tot
waarborg waarvan hypotheek op onroerend
goed is bedongen, en ter voorkoming van vexa-
toire beslagen. Ontleend ls daaraan:
Enkele leden verklaarden, uit principieele
overwegingen, de leenrente ethisch ongeoor
loofd te achten. Vermits nu bij dit wetsont
werp de regeering zich stelt op een daaraan
tegengesteld standpunt, waren deze leden niet
bereid, hun stem daaraan te geven. Zeer vele
leden konden met deze rente-theorie in
geenen deele instemmen.
Vele leden verklaarden zich met de ontwor
pen regeling te kunnen vereenigen, al be
treurden zij, dat de overige gepriviligieerde
en de concurrente crediteuren vrij uitgaan en
alleen wordt getroffen de hypothecaire cre
diteur, die Juist voor zich den hoogstcn waar
borg heeft bedongen.
Sommige leden waren van oordeel, dat het
evenvermelde doel beter had kunnen worden
bereikt, indien in stede van in te grijpen in
de civielrechtelijke verhoudingen, ware over
gegaan tot de stichting van een Staatscre-
dietbank met uitgifte van pandbrieven. Voorts
werd bepleit de totstandkoming van een alge-
meene uitwinningswet.
Weder andere leden verzochten de regeering
niet voort te gaan op den, met de indiening
van dit wetsontwerp ingeslagen weg en het
crediet te ontzien daar anders het beoogde
voordeel zou kunnen worden ove rtroffen door
de ermee veroorzaakte schade. Bovendien be
twistten enkele hunner de noodzakelijkheid
van den betrokken maatregel.
Verscheiden leden waren van oordeel, dat
dit wetsontwerp, dat in zijn aanvankelijken
vorm vrij gematigd opgezet was, er met op
is verbeterd gedurende de behandeling in de
Tweede Kamer als gevolg van al te groote
toegevendheid van den minister van justitie
wat betreft de positie van de schuldenaren.
Het meest betreurden de leden, hier aan het
woord, dat de minister van justitie een amen
dement in dit verband van de commissie van
voorbereiding had overgenomen. Zij achtten
de dientengevolge ln het wetsontwerp opge
nomen bepaling een uiterst bedenkelijke, niet
slechts wijl deze h.i. indruischt tegen de be
staande beginselen vm het burgerlijk proces
recht, doch ook wijl zij dat voorschrift zeer
In het nadeel van den crediteur achtten. Ten
gevolge van de overneming van dit amende
ment ls het wetsontwerp voor de hier aan
het wootd zijnden leden vrijwel anaanneme-
Itjk geworden.
Strafvervolging tegen enkele personen.
Aneta meldt uit Soerabaja:
Op last van den commandant van de zee
macht is de Instructie geopend naar aanleiding
van het onge.uk op het flottieljevaartuig
Flores op 12 September J.l.
B(j een schietoefening is toen een kanon af
gegaan, waardoor de matroos der 1ste klasse
J. J. Ursum door een vol-treffer werd gedood,
de schipper W. van Baars ernstig gewond en
een Inlandsch kwartiermeester en een In-
landsch matroos 2e kl. licht gewond werden.
Tegen enkele personen is een strafvervol
ging Ingesteld, terwijl ten aanzien van andere
personen de zaak in overweging is.
Batavia, 21 Jan. (Aneta). Naar Aneta ver
neemt zijn thans bij het Departement van
Oorlog de bijzonderheden bekend geworden
omirent de amok te Larantoeka Oost-Flores),'
waarbij de kapitein der Infanterie H. J. M.
Kos.er en de sergeant-majoor van Zandbergen
werden gedood.
De Maleische fuselier Amat werd op Nieuw
jaarsdag op heeterdaad betrapt by het stelen
van geld van een korporaal en is daardoor
blikbaar „maloe" geworden. De man wist zich
op 5 Januari in den namiddag meester ie
maken van een karabijn uit het wachtlokaal
van het kampement van het te Laiantoeka
liggende detachement, met welk wapen hij
eenige schoten gelost heeft op den fuselier
Planton, die op wacht zat, echter zonder dezen
te treilen.
Door het geluid van het schol gealarmeerd,
kwanten de kapitein Koster en luitenant Vos
toesnellen, gewapend met een pistool en ge
volgd door den contro.eur. Ee amokmaker
nam toen de houding aan alsof hij geen kwaad
wilde, maar loste niettemin plotseling op kor
ten afstand eenige schoten, waarvan er één
den kapitein Koster trof:
De controleur en de luitenant Vos en eenige
anderen slaagden er in hoewel zij door Amat
werden beschoten, den kapitein Koster uaar
de ziekenzaal te brengen, waar hij een uur
later overleed.
Sergeant-majoor van Zandbergen vuurde
op den amokmaker, die een beweging maakte
alsof hij viel. Van Sandbergen dacht hem te
hebben geraakt, doch dit bleek onjuist te zjjn,
waarna Amat tweemaal schoot, daarbij den
onieroJRier dooielij.i verwoaienie
De amok-maker is vervolgens gevlucht doch
werd 's morgens vroeg, op 6 Januari, bij een
poging om het kampement binnen te dringen,
door de wachthoudende militairen doodge
schoten.
DE LT. DE VAISSEAU PARIS GELICHT.
Ernstig beschadigd.
Volgens een bericht uit Pensacola is de
eenigen tijd geleden gezonken vliegboot Lieu-
tenant de Vaisseau de Paris Maandag gelicht.
Het onderzoek naar de schade heeft uitge- i
wezen, dat de vleugel is vernield en een mo
tor geheel is afgerukt en zich op den bodem
van de baai bevindt, waar duikers er naar
zoeken. Ook alle toestellen aan boord zijn be
schadigd. Men weet nog niet of het toestel
ter plaatse zal worden gerepareerd of aan
boord van een schip naar Frankrijk zal wor
den vervoerd.
Een groote bestelling Douglas-
vliegtuigen.
Het D. N. B. verneemt uit Washington:
Het departement van marine maakt be
kend, dat opdracht gegeven is aan de vlieg
tuigfabrieken van D. W. Douglas te Santa
Monica (Californië) tot den bouw van 114
nieuwe torpedo-bommenwerpers.
De totale kosten van deze vliegtuigen be
dragen 3.636.000 dollar.
In het communiqué van het departement
van marine wordt medegedeeld, dat het bjj
deze nieuwe vliegtuigen gaat om toestellen
van het z.g.n, type TD, die, vergeleken met
andere typen, een veel grootere snelheid be
reiken en een grooter actieradius bezitten.
De vliegtuigen zjjn bestemd om dienst te
doen op de vliegtuig moederschepen der
Amerikaansche marine.
Zes inzittenden.
Een Fransch watervliegtuig, dat op de ijjn
MarseilleTunis dienst deed en Dinsdagmor
gen met een bemanning van drie koppen en
drie passagiers aan boord, te Marseille ge
start was, heeft zich gedwongen gezien, ten
gevolge van een motorstoring, ten zuiden van
Ajaccio (Corsica), op zee een noodlanding te
doen.
Ofschoon onmiddellijk uit Ajaccio twee
stoomschepen naar de plaats des onhells te
hulp schoten, zijn alle pogingen om het toe
stel te vinden, vergeefsch gebleven.
Ook een vliegtuig, dat later langs dezelfde
route vloog, heeft het toestel niet gezien. In
luchvaartkringen maakt men zich dan ook
ernstig bezorgd omtrent toestel en inzitten
den.
Levering van 50 bommenwerpers
door Koolhoven.
De onderhandelingen, die de n.v. Koolho
ven Vliegtuigen, reeds sedert acht maanden,
voert met de Spaansche autoriteiten, zjjn
thans in een stadium gekomen, dat de kans
zeer groot is, dat deze Rotterdamsche onder
neming de leverantie aan Spanje zal krijgen
van 50 twee-motorigi bommenwerpers. Het
ligt voor de hand dat ;en dergelijke levering
niet alleen voor deze Rotterdamsche, doch
ook voor andere industrieën men denke
aan de levering van de radio-ui'rusting voor
deze vliegtuigen e.d. van groote beteekenis
zou zjjn.
STAMPEKIUS OVERLEDEN.
Uit Zeist:
Op bjj na 78-jarigen leeftjjd is lil den afge-
loopen nacht alhier overleden de heer J.
Stamperius, één van de groote mannen op
onaei vjjsgeoied. In I85f werd de heer J. S.
te Wilhelminadorp bjj Goes geboren Onge
veer in 1888 verscheen het eerstt nummer
van zjjn „Nieuwe Bibliotheek voor de jeugd"
dat een ommekeer bracht in de richting der
kinderboeken. Van zjjn hand verscheer, nog
veel andere spannende lectuur, o.a. „F ans
Naerebout", „Het veerhuis aan de Ooster-
schelde", „De mantel der marketentster".
Ook was hjj medewerker van peadagogische
tijdschriften.
EEN RADIOBOODSCHAP VAN
KONING EDWARD.
Uit Londen:
Koning Edward de VHIste zal, naar de
bladen vermelden, waarschjjntjjk na de bij
zetting van het stoffeljjk overschot van zjjn
vader een radioboodschap uitspreken, die tot
de geheele wereld gericht is.
DE S.D.A.P. EN HET ENGELSOHE
KONINGSHUIS.
Uit Amsterdam:
A.s. Zaterdagavond zal de Amsterdamsche
wethouder E. Boekman van 9.10—9.20 uur
voor de Vara-microfoon een korte rede uit
spreken naar aanleiding van het overlijden
van den Engelschen koning.
Met een gummislang Hcldersch gemeente-gas
afgetapt.
Aan dit listige feit had zich op 19 Novem
ber schuldig gemaakt de 69-jarige weduwe
N. de B., gehuwd geweest met A. H. H., wo
nende te Den Helder. Bjj het opnemen van
den meter had de beambte der gemeente, H.
Reekers, deze clandestiene leiding ontdekt
Zjj stond heden deswege terecht en erkende
zelf de leiding op bovenomschreven wijze tot
stand gebracht te hebben. Ze deed het reeds
3 jaar lang en 8 jaar geleden had ze dat
kunstje al geleerd van een kennis uit Am
sterdam Het kwade opzet was hier dus dui
delijk aangetoond. Bovendien was de juf
frouw reeds eenmaal wegens diefstal veroor
deeld door de rechtbank te Alkmaar. De po
litierechter noemde haar handelwijze wel
treurig.
De officier bleek ook niet bijster met het
oude vrouwtje vrouwtje te sympathiseeren en
vorderde 55 boete of 30 dagen, waarbjj in
begrepen het bedrag van 30 aan gestolen
gas. waarmede zij de gemeente Den Helder
volgens lage schatting had benadeeld.
Mr. Veltman, de verdediger, stelde het ge
val wat meer gunstig en onschuldig voor en
verzocht het opleggen van een meer aan-
nemelijke boete voor het oude mensch, dat
van 13 per week moet leven.
Uitspraak 25 boete of 10 dagen.
Een zuinig adres.
De visscher O. P., woonachtig te Den
Helder en reeds eenige malen veroordeeld
wegens minder eervolle feiten, had zich nu
weer te verantwoorden wegens mishandeling
van T. v. P., die er met zijn meisje van door
was gegaan. Hjj erkende loyaal en werd ver
oordeeld tot 15 boete of 10 dagen.
Weer een Heldersehe familie-ruzie.
Er bestaat in Den Helder een ruzie-familie,
die voortdurend in de Alkmaarsche recht
zaal als gevolg van veelvuldig voorkomende
conflicten verschijnt.
Heden was het weer iemand, die zjjn nicht
met een steen in het gelaat zou hebben ge
gooid, waardoor zij bloedend werd verwond.
Volgens verdachte had zijn nicht, die aan
het straatschrobben was, met een bezem zijn
paard gelief clkoosd, wat thans door nicht
werd ontkend.
Verdachte had twee klachten tegen zjjn
familie ingediend bij de Heldersehe politie.
Öp verzoek van mr. Buiskool werden
twee leden van de familie décharge gedag
vaard. De eene verklaarde, dat niet zjjn broer
maar hij de bewuste steen had gegooid. De
r.icht laat zich echter niet van de wijs bren
gen en zei, op verdachte wijzend: Hjj heeft
het gedaan!
Op den morgen van de terechtzitting waa
er nog weer oneenigheid tusschen de familie
leden voorgevallen.
Den officier ging deze voortdurende ruzie
vervelen en requireerde in casu het feit be
wezen achtende 30 boete of 15 dagen hech
tenis. Mr. Dr. Buiskool beriep zich op de
verklaring van den jongen getuige en achtte
de zaak te twijfelachtig voor een veroor
deeling en concludeerde vrjjspraak, subsidair
een lichtere boete. Vonnis niet malsch: 1
maand onvoorwaardelijk gevangenisstraf.
Zitting van 14 Januari.
Callantsoog.
Belust op een bontjekker.
Een 31-jarig arbeider uit Oudkarspel met
name Jan B.. compareerde op de bank der
zondaren als verdacht van diefstal van een
bontjekker, ten nadeele van den monteur Kl.
Schagen uit Callantsoog, in welke plaats het
strafbaar feit ook waa gepleegd en wel ln
den nacht van 3 op 4 September. De bontjek
ker lag ln de garage en de heer Jan B. be
vond zich te voren met een ander heerschap
zjjn vriend H., met wien we aanstonds zullen
kennis maken, ln het café. Het schjjnl, dat
deze Jan B. een soort .an jassen-kleptomaan
is, althans hij was alreeds 2 maal ter zake
een dergelijk feit veroordeeld. Hjj heeft nog
meer liefhebberijtjes, is verzot op cafébezoek,
dansen en sigaretten. Bovendien plaagt hjj
zijn brave ouders en ontziet zich niet zjjn
vader te dreigen; al leze fraaiigheden lepelde
de president op uit het omstandig door den
heer Wiggers samengesteld rapport. De con
clusie van dat rapport was dan ook beslist
ongunstig. Verdere consideratie achtte de heer
Wiggers uitgesloten.
Het bleek uit het requisitoir dat ook de
officier zijn geduld met dit wonderlijk heer
schap uitgeput was en werd gerequireerd 10
maanden gevangenisstraf onvoorvoorwaarde-
Ijjk.
Broek op Langendtfk:
Een deftige verdachte.
Tot slot van de morgenzitting stond alsnog
terecht de 34-jarige koopman Jan Gerrit N.
destjjds te Zjjpe. thans uit anderen hoofde ge-
detineerd te Amsterdam wegens heling, welke
zaak verband schijnt te houden met de be
ruchte pseudo-rechercheurs in Den Haag.
Deze beroemde verdachte was thans ten laste
gelegd, diefstal van een Chevrolet, waarin
geborgen een scheepsmotor, welk feit was
gepleegd in 1933 te Broek op Langendijk en
ten nadeele van den aidaar gevestigde scheeps
bouwer P de Wit. Bedoelde auto met inhoud
bevond zich ln een garage te Broek op Lan
gendijk.
Deze verdachte, die het feit ontkende werd
verdedigd door Mr. Jacob Frünkel, advocaat
te Amsterdam.
Brigadier Djjk had na gewaarschuwd te
zijn, de zaak onderzocht en de aut^ in beslag
genomen bij zekeren Reynders.
Verdachte uad destijds de Chevrolet met
scheepsmotor tevergeefs te koop aangeboden
aan den getuige V. Er ontbrak aan den auto
een contact-sleuteltji en een nationatltelta-
bewjjs. Verdachte zou de auto op de beurs te
A'dam gekocht hebben van zekeren mijnheer
P F., thans vertoevend in Z-Amerika (een
zeer gemakkelijk te vinden adres!)
Het bleek voorts uit het verslag van briga
dier van Dijk. dat de gestolen «ragen meer
malen van eigenaar waa verwisseti
De off. vermeende uit de gedurende de be
handeling naar voren gekomen gegevens te
kunnen distilleeren dat verdach' ten tijde
van den diefstal in i93o ln het oezit was van
de ontvreemde voorwerp n de Chevrolet en
de scheepsmotor. Achtte voorts het feit wetttg
en overtuigend bewezen en requireerde tegen
den gladden vogel, nog nimmet veroordeeld,
doch meermalen verdacht. 10 maanden gev.
Mr. Frünkel verkreeg daarop het woord tot
het houden van zjjn pleidooi, dat eindigde
met het concludeeren van vrijspraak.
De inspecteur-generaal acht geen
schuld bjj kapitein en bemanning
aanwezig.
De raad voor de scheepvaart te Amster
dam heeft het onderzoek voortgezet naar de'
ooi-zaak van de schade, die op de reis van
het s.s. Odysseus van de K.N.S.M. tusschen
San Domingo en Curagao toegebracht aan de
deklading runderen, bjj het slechte weer op
deze reis. De rjjks veterinaire dienst had een
klacht tegen den kapitein ingediend wegens
het onoordeelkundig behandelen van dit vee,
waaraan het te wjjten zou zjjn, dat er zeven
onderweg gestorven zjjn. De ruimte was te
klein geweest, de koptouwen waren te kort
en het vee was niet voldoende gedrenkt. Bjj
het slechte weer was er onophoudeljjk water
over het voorschip geslagen, waar de 110
runderen stonden, allemaal halfwilde dieren,
die vóór de reis eenige dagen lang opgejaagd
en dus doodmoe waren. Bij aankomst van
het schip op Curagao was een der koeien on-
middelljjk overboord gesprongen, wat als be
wijs aangevoerd wordt, dat het dier erge
dorst leedal de dieren hadden na aankomst
overmatig gedronken. Er waren er verschil
lende onder die ernstig inwendig gekneusd
waren en afgemaakt moesten worden.
De kapitein van de Odysseus verklaarde
dat hij op Curagao veroordeeld is, wegens
dierenmishandeling tot 350 boete, welke
boete de maatschappjj voor hem betaald
heeft. Toen de kapitein na het laden te San
Pedro gezien had. dat al de dieren op het
schip konden staan, heeft hjj tegen het ver
voer geen bezwaar gemaakt
De inspecteur-generaal, ln deze zaak con
clusie nemend, gaf als zjjn meening te ken
nen, dat er van eenige daad of nalatigheid
van den kapitein geen sprake is. Aanvanke
lijk heeft de indruk bjj hem bestaan, dat er
op dit vervoer wel iets aan -te merken Is ge
weest, doch wat bjj de behandeling van de
zaak gebleken ls, heeft dien indruk niet be
vestigd.
De beesten waren, toen zjj aan boord
kwamen, over het algemeen niet ln een toe
stand, welke hen voor de reis geschikt deed
zijn en zeker niet voor een reis onder zulke
weersomstandigheden, onverwacht ontstaan
door het opsteken van een passaat-wind. De
Inspecteur-generaal was van meening, dat
het gebeurde te wjjten Is aan het slechte
weer en aan de ongunstige Inrichting van de
Odyseus voor dergeljjk veetransport. Den ka
pitein treft geen schuld. Spr. wil niet zeg
gen dat deze wjjze van vervoer Ideaal ls,
maar voor slachtvee kunnen moelljjk hoogere
kosten gemaakt worden.
Geen persoonljjke ongelukken.
Dinsdagavond omstreeks half zes heeft op
den spoorweg tusschen Sluiskil en Terneuzen
een spoorwegongeluk plaats gehad, dat nog
vrjj goed is afgeloopen.
De machinist van een trein zag plotseling
op den onbewaakten overweg een auto. Hjj
remde krachtig, met het gevolg, dat de lo
comotief uit de rails schoof. De buffers van
den kolenwagen drongen door den eersten
personenwagen heen, waarin zich eenige
scholieren bevonden. Deze Hepen evenwel
geen letsel op.
Gebleken is, dat de trein eerst tot stil
stand kwam. nadat de locomotief den vracht
auto van de Firma Overbeek Leunes uit Ter-
neuzen had aangereden.
De auto, die vernield ls. stond reeds op den
weg toen de trein in de verte naderde. De
chauffeur was n.1. niet op de hoogte met den
weg en wilde plotseling een andere route
nemen, waarom hjj den auto trachtte te kee-
ren. Evenwel is de weg ter plaatse zoodanig,
dat de auto geen ruimte had te draaien en
genoodzaakt was op den spoorweg te bljjven
staan.
Toen rie chauffeur uit den wagen waa ge-
stap- en den trein zag naderen, gaf hjj den
machinist een wenk, dat deze zou stoppen.
Hotwel deze dit krachtig deed, kon hij toch
niet verhinderen dat de auto in puin werd ge
reden.
De kapitein en de machinist om
het leven gekomen.
Dinsdagmorgen ls ln de Petroleumhaven te
Rotterdam een zeer ernstig ongeluk gebeurd,
dat twee menschen het leven heeft gekost De
sleepboot Drecht van de n.v. Phs. van Otrt-
meren's Scheepvaartbedrijf is bjj het assl-
stecren van een zeeschip gekapseisd en ge.
zonken. De kapitein, de 61-jarige J. Hoefl
nagel uit Vlaardingen en de machinist
50-jarlge A. Handstede uit Rotterdam, zjjn
verdronken. De beide andere opvarenden zijn
gered.
De toedracht van het ongeluk.
Des morgens tegen acht uur zou het Noor.
sche tankschip Svenor naar zee vertrekken,
Bjj het uitvaren van de Petroleumhaven assi
steerden de sleepbooten Argus van L. Smit en
Co's Internationalen Sleepdienst, en d»
Drecht van de n.v. Phs van Ommeren'»
Scheepvaartbedrijf.
De Argus had een tros uitgebracht op het
voorschip van de Svenor, de Drecht lag achter
In -verband met den sterken zijwind moest de
Drecht dwars op de vaarrichtlng van de
sleep trekken, teneinde te voorkomen, dat
het achterschip van den Noor zjjwaarts zou
afdrjjven. De afstand tusschen het achter*
schip van de Svenor en de Drecht bedroeg
ongeveer 20 meter. Dicht bjj den havenmond
heeft men aan boord van den Noor de schroef
krachtig aangezet met het gevolg, dat veel
schroefwater met groote kracht ln de richting
van de dwarsliggende Drecht werd gestuwd.
Vermoedelijk heeft deze stroom den onder
kant van de sleepboot schuin weggeduwd. De
bovenzijde van de boot werd door de sleep-
tros evenwel ln de tegenovergestelde richting
getrokken, met het gevolg, dat de Drecht
hoe langer hoe scheever kwam te Hggen. On
middellijk werden noodseinen gegeven eu
door schreeuwen trachtte men de aandacht
van de opvarenden van de Svenor op het
groote gevaar te vestigen. Hier had men ook
al spoedig gemerkt, dat er een ongeluk
dreigde en onmiddellijk liet men de sleeptro»
slippen. Inmiddels was echter de Drecht
reeds ln zulk een schuinen stad gekomea,
dat over stuurboord een groote hoeveelheid
water overkwam, dat terstond ln de machine
kamer stroomde. De boot kon zich niet mee»
oprichten en sloeg om. Nog even bleef de
Drecht met den kiel naar boven drjjven. Toea
zonk het schip naar de diepte.
Aan boord van de Drecht bevonden zich
vier personen, n.1. de kapitein, de 61-jarige J.
Hoefnagel, de machinist, de 50-jarige A.
Handstede, de 65-jarige dekknecht J. van Bel
en de 34-jarige stoker A. de Groot De laatste
twee bevonden zich aan dek. De Groot wist
een reddingsboei te grjjpen en daarop is hjj
drjjvende gebleven, totdat hjj door de roeier»,
die bjj het losmaken van de meertrossen van
de Svenor hadden geholpen en met hun boot
nog ln de buurt waren, werd opgepikt. Van
Bel zag kans om op de kiel te klauteren. Ook
Hoefnagel, die in de stuurhut had gestaan
wist op de kiel te komen. Toen het schip
evenwel zonk raakten beiden te water. Z»
wisten zich zwemmende boren het water t*
houden. Van Bel werd ook door de roeiers
opgepikt De opvarenden van de Argu%
welke onmiddellijk de sleeptros had los ge-
gooid en terug was gestoomd, om hulp t»
bieden, wisten Hoefnagel uit het water te ha
len. Nauweljjks was de kapitein evenwel aan
boord of hj) is overleden, vermoedelijk ten
gevolge van de kou, het naar binnen krjjgea
van veel water en de emotie. Handstede, d»
machinist was, toen de boot kapseisde, ln d»
machinekamer en hjj heeft geen kans meer
gezien aan dek te komen. Hjj ls met d»
Drecht in de diepte verdwenen en verdronken
De bestuurder verdronken.
Gistermiddag is de heer v. d. Wall, inspeo-
teur van den raad van arbeid te Njjmegea,
van den Waaldijk onder Haalde ren, gemeent»
Bemmel, met zjjn auto bultendjjks ln het
hooge Waal water gereden.
Van alle kanten snelde hulp toe, doch het
was niet mogeljjk den auto direct te bereiken.
Toen het elndeljjk gelukt was en de bestuur
der uit den auto waa verlost, bleken de 1®"
vensgeesten reeds te zjjn geweken.
Dinsdagavond tien voor vjjf is het 12-Jartf
meisje M. J. van Ooyen, uit Rotterdam, dl*
speelde met een vriendinnetje op een aanleg
steiger, op de raillng van een sleepboot gaan
zitten. Door de deining raakte deze van den
wal af, waardoor het kind tusschen wal en
raillng ls gevallen. Na twee uur dreggen
heeft de politie het ljjk opgehaald en per aft®
naar huis doen vervoeren.
Dinsdagmiddag ls op het terrein van d»
Bataafsche Petroleum Maatschappjj gemeent»
Rotterdam, een ernstig ongeluk gebeurd. Of
een ln uitvoering zijnd werk van de firn»»
de Vriea en Robbé bevond zich de 33-jarlg*
werkman J. Verhoef, gewoond hebbend t»
Rotterdam, die aan het werk was op e®®
ongeveer 18 meter hoog ketelhuls. Waar-
schjjnljjk door achteruitloopen ls hjj misg®"
stapt en gevallen. De man was onmiddelHJ*
dood. Hjj laat een vrouw en kind na.
Zaterdag 1» de heer M. uit Eefde, handels
reiziger van beroep, die vaak ln West-Duitsch-
land vertoefde, met den heer K. uit Apcldoor»
ln een auto naar Duitschland vertrokken.
dusverre la de heer M. niet uit Duitschland
teruggekeerd en zjjn verwanten meenen da*
hem tets ernstigs is overkomen. De heer
heeft den heer M. Zaterdag het laatst gezien.
Hij is hem in Dusseldorp kwjjtgeraakt eO
heeft nog den geheelen nacht naar den he
M. gezocht, evenwel zonder resultaat. ®e
stadgenoot van den heer M. Is naar DU9»e'
dorp vertrokken, teneinde daar een onderzoo
in te stellen.
De politie van Eefde is van het geval
kennis gesteld. Dinsdagmorgen heeft een
millelid van M. per telefoon den Nederlan^
schen consul te Dusseldorp mededeellng
do vermissing gedaan en hem verzocht
onderzoek te willen instellen.