JUT TE RT JE „Ons kind gaat naar school" Een nieuw tijd' perk treedt in. Belegging voor de boter ham voor overblijvers Plichtsgevoel wordt aangekweekt, door G. C. MEIJER—SCHWENCKE. Alhoewel in de meeste steden het nieu we schooljaar met September aanvangt, zijn er toch nog scholen, waartjp zulks in April het geval is. Op den laatsten verjaardag worden reeds allerlei schoolbenoodigdheden aan de kleine zesjarige gegeven, die hierop recht trotsch is. Een leeren étui met potlooden. penhouder, vlakgom en andere nuttige en noodige dingen vervangt de houten koker van eertijds en die wjj in onze jeugd met laagjes watten voerden, om het breken van punten te voorkomen. Het wordt ernst; de dag nadert, waar op het kind zijn zorgelooze leventje verwis selt voor de schoolbanken. Voor de ouders in het bijzonder voor de moeder be- teekent dit heel wat. vooral als de oudste zijn intrede op de school doet! Het is voor het eerst, dat moeder haar kind afstaat en langzaam maar zeker zal hij zijn eigen weg moeten zoeken en vinden. Vreemde menschen zullen door hun opvoedkundige lessen wellicht grooten invloed op hem uitoefenèn en veel wat tot dusverre op den bodem der ziel rustte, komt in beroering. Verschillende sluimerende eigenschappen. In kiem reeds aanwezig, ontplooien zich. zoowel goede als minder goede. De eerste schooldag! Moeder gevoelt zich wat onwennig zon der haar kind en een gevoel van weemoed overvalt haarWaarom eigenlijk, zoo vragen wij ons af. beheerschen deze ge voelens het moederhart, alsof een tragi sche gebeurtenis plaats vond? Is het niet de meest natuurlijke loop der dingen en is het niet egoïschtisch, het kind als ons uitsluitend eigendom te willen beschou wen ?Het jonge kind, eenmaal man of vrouw geworden, zal deel moeten uitma ken van het groote, allesomvattende leven en zal reeds vroeg voorbereid moeten zijn. °m zijn taak in de. zij het verre, toe komst als een krachtige persoonlijkheid te kunnen vervullen. Als vrouw van ervaring weet de moeder, dut reeds na de eerste schooldagen het leven met zijn lief en leed zich zal doen voelen aan haar kind. doch het Is haar Pücht, het niets te laten bemerken van etgeen In haar binnenste omgaat. Vroolijk en opgewekt zal hem mis schien zelfs tot in de klas mogen bren- Seu om hem vol vertrouwen over te ge- aan de leerkrachten, die hem. In sa- enwerking met de ouders, datgene zul- ,en bijbrengen wat noodig is voor zfln toe- komstig leven. >.Jan weet reeds zooveel", zegt de trot- f°he moeder tot de onderwijzeres, „hij cui alle letters en telt tot honderd is echter min of meer verbaasd, wan- aeer zij bemerkt, dat de onderwijzeres hze thuis bijgebrachte kennis nu niet zoo ^zonder op prijs 8telt anneer de moeders er inderdaad van d^ngen waren, hoe verkeerd het is kinderen dit „voorbereidende" onder- ai3 te geven, dan zouden zij het zeker achterwege laten. m 14 voor de onderwijzeres veel ge- keiijker om alle kinderen tegelijk iets te brengen. Deze moeten onbevangen Ij ®nover de leerstof zijn, die hun Iets ge- op n'euws moet bieden, en hun tevens Weloverdachte wijze wordt bijgebracht, unneer een kind verschillende vakken de kent. laten wij bijv. aannemen etters, dan zal de leesles hem veel Wo®r boeien dan andere kinderen. Hij verst* 0noPlettend, zoekt zijn gedachten Vel Ü°0lin6 te geven en vindt de les ver- i]) h zouden alle moeders dan ook hen Ct be'an8 der kinderen willen raden. ^onvoorbereid naar de school te laten niet altjjd kunnen de kinderen zich onmiddellijk schikken naar de discipline, die op de school noodzakelijk Is, terwijl de moeilijkheid voor eenige kinderen ligt in het feit, dat zij met zoovele anderen samen zijn, hetgeen eveneens een groote overgang is. Voor deze kinderen is de aangewezen weg om een jaar naar de fröbelschool of een kleuterklas te laten gaan, waardoor zij gewennen aan den omgang met andere kinderen. Het schoolgaan heeft zich in den loop der jaren zeer gewijzigd en vooral ln de eerste klassen worden spel en lessen ge combineerd, zoodat de eerste beginselen van het onderwijs spelenderwijs worden bijgebracht. Denken wij slechts aan de nu reeds toegepaste wijze van leeren lezen met de aardige leesplank en lettertjes. Van angst voor de school is dan ook Inderdaad geen sprake meer en de modern gebouwde scholen, waar licht, lucht en zon kunnen toetreden en de vensterbanken vol vazen bloemen en bloeiende planten bie den den kinderen een in alle opzichten aangenaam verblijf. Wellicht zal menig kind zich de eerste dagen moeten aanpassen aan de geheel andere leefwijze en vooral verwende kin deren zullen eerst wat bleek zien en min der trek ln eten hebben, doch hierover komen zi) ongetwijfeld heen. Spoedig lee ren zij andere kinderen kennen en vriend schap op de schoolbanken gesloten duurt soms een menschenleven. ..Ons kind gaat naar school Binnen korter of langeren tijd zullen vele moeders zich met deze gedachte be zighouden. Een nieuw leven vangt aan en zij weten, dat de zorgelooze tijd voorbij is. want mét het schoolgaan moeten zij tevens vertrouwd raken met het begrip: ..plicht". ..Zijn plicht doen", dat moet de levens leuze zijn. die de ouders bij hun kinderen moeten aankweeken en wanneer zij dit begrip op de juiste wijze ieeren aanvoelen, dan wordt de beteekenis voor heen geen kwelling, die leder menschenkind te wach ten staat. Het komt dikwijls voor, dat man en kin deren moeten overblijven en de huisvrouw niet altijd genoeg variatie in de belegging weet te vinden. Het is echter van groot belang, dat de boterhammen smakelijk zijn en daarom laten wij een en ander volgen, dat alhoewel minder bekend toch smakelijk is. Voor de kinderen: le. geklopte banaan met jam. 2e. gehakte geweekte vijgen met jam. 3e. gehakte noten en jam. 4e. roomkaas met gehakte noten. 5e. gehakte dadels en noten met sinaas appeljam. 6e. een paste gemaakt van een mengsel van donkerbruine suiker, boter en fijn gemalen noten. 7e. geraspte rauwe peen met honing. Voor vader: le. Gebakken lever met spek tusschen bruin brood. 2e. Platte vleeschkoekjes, gemaakt van restjes vleesch en gebakken uien. 3e. Gebraden sausjjsjes, koud door midden gesneden en bestreken met mosterd. 4e Gebakken spek met dunne plakjes appel tusschen bruin brood. 5e. Cornedbeef met mosterd en geraspte mierikswortel Citroensap is uitstekend om doffe glas- en kristalwaren te reinigen en glanzend te kragen. „Wie zat op den troon voor Karei I?" Karei 0". Onverbeteriya. Iemand was een restaurant binnen ge gaan, had neerlijke dingen besteld en goed gegeten. Daarna liet hjj den eigenaar van het restaurant roepen en zei: Bent u de eigenaar? Jawel, meneer. Ja, ziet u, eenige jaren geleder heb ik hier gegeten en omdat ik toen geen geld- bij me had, hebt u my op straat laten gooien. Dat spjjt me erg, meneer, zei de eige naar, maar u begrijpt Daar wil ik het niet over hebben, zei de vriendelijke gast, ik wilde u alleen maar even zeggen, lat ik nu weer geen geld bij me heb. Zoni'ag. Kop bouillon. Biefstukjes. Versche andijvie. Aardappelen. Vruchtengeleidpudding. Maandag. Vleesch in schelpen. Roereieren. Savoyekool. Aardappelen. Gebruinde boter. Dinsdag. Klapstuk. Hutspot, peen. aardappelen, uien, enz. Abrikozen-vla. Woensdag. Sla van andijvie. Boonen-gehakt. Spruitjes en kastanjes. Aardappelpurée. (Vruchten.) Donderdag. Runderlappen. Roode kool. Aardappelen. Rijstommelet. V rij dag. Gestoofde kabeljauw. Worteltjes. Aardappelen. Havermoutschotel. Zaterdag. Gebakken spek. Capucijners. Gedroogde appeltjes. Citroenpudding. Vastenmenu's. Eieren, sla van bieten, andijvie, selderij en geraspte wortel, gebakken aardappelen, griesmeel met bessensap, Gestoofde schelvisch, gebakken aard appelen, worteltjes, sinaasappelvla. Magere erwtensoep, macaronischotel met rozijnen. V ruchtengeleipuddlng. I ons biscuits, b.v. bonne mère, og z.g. vingerbiscuits, 1 blik peren, 1 pakje poe- dergelatine (frambozen) 10 12 roode ge- confjjte kersjes. De biscuits worden ln kleine stukjes verdeeld ln een glazen schaal, daarna wordt het blik peren geopend en het vocht in een pannetje gedaan, dat men met zooveel water aanvult, totdat men 4 dl. vocht heeft, dat aan de kook gebracht wordt en waarin de vruchtengelatine- oplossing wordt gedaan afkoelen en over de biscuits gieten. Wij zetten de glazen schaal op een koele plaats en laten de jelly volkomen stijf worden, het meest aan te bevelen is om het daags te voren klaar te maken. Is de gelei stijf, dan worden de gehal veerde peren er in een cirkel opgelegd met de punt naar het midden, dus straalvormig, terwijl het midden aan gevuld wordt met de geconfijte kersjes. Het geheel ziet er aardig uit en moet eenigszins aan een margariet doen denken, waarvan de peren de bloembladen voor stellen. Inplaats van kersjes kan men in het midden enkele mooie geweekte abri kozen leggen. Vleesch van de bouillon bewaren voor Maandag. Vleesch ln schelpen. 250 gr. resten (het bouillonvleesch), S dL. melk of jus met water, 35 gr. bloem, 35 gr. boter, 1 eetlepel fijngehakte peter selie, zout, peper, noot, 1 ei, paneermeel, stukje boter. De schelpen worden met boter bestreken en met paneermeel bestrooid. Het vleesch wordt fijn gehakt, daarna smelten we de boter in een steelpannetje, doen er de bloem bij en 3 dL. melk of jus met water, 3 kleine theekopjes. We doen de vloeistof er bij kleine scheutjes gelijk bij. steeds roe rende om een mooie gelijke massa te krijgen, die we eenige minuten laten door koken. daarna het vleesch er door roeren, dit goed warm laten worden, daarna nemen we de pan van het vuur. voegen het geklopte eierdooier bij. gehakte peterselie, zout. peper, en noot naar smaak, en ten slotte het stijfgeklopte eiwit. We ver- deelen het vleeschmengsei over de schel pen. strooien er paneermeel over en doen hierop enkele klontjes boter, waarna we ze in den oven plaatsen gedurende 20 25 minuten. Abrikozen-schotel. blik abrikozen, 50 gr. biscuits, 3 dL. melk, 2 eierdooiers, 1 eetlepel custard- poeder, 2 eetlepels suiker. We brengen de melk met de suiker aan de kook en maken de custardpoeder aan met de geklopte eierdooier, waarbij wij lepelsgewijze en goed kloppende de warme melk gieten en het mengsel daarna terug doen in de pan om nog even door te laten koken. In een kristallen schaal worden de arbikozen gedaan, terwijl de biscuits in het vocht geweekt en op de abrikozen worden gelegd, hieroverheen wordt de vla gegoten, die wij na het koken flink hebben opge klopt om het vormen van een vlies te voorkomen en af te laten koelen. Rijstommelet. 300 gram koude rijst is ongeveer 1 kopje rauwe rijst, met 2 maal zooveel water of 5 maal zooveel melkt gekookt, 3 eieren, 75 gram suiker, 75 gram bloem, 60 gram boter. 1 theelepel kaneel, jam, melk, poedersuiker. We kloppen de eierdooiers met de suiker en eenige eetlepels melk zoolang, totdat de suiker geheel opgelost is. voegen er dan de bloem en de rijst bjj en tenslotte het zeer stijf geklopte eiwit en de kaneel. De helft van de boter wordt ln een koeke- pan warm gemaakt en hierin wordt de helft van het rijstmengsel aan beide kan ten lichtbruin gebakken, daarna op een verwarmde schotel gelegd en dik bestreken met jam (of appelmoes). De rest van het beslag in de overgebleven boter aan beide zijden gebakken, terwij) we de tweede om- melet op de jam-laag leggen en den boven kant met poedersuiker bestrooien. EEN KWART MILLIARD DOLLARS VOOR DE SCHOONHEID. Volgens berekeningen van vaktijdschrif ten moeten de Amerikaansche vrouwen in het Jaar 1935 niet minder dan een kwart milliard dollers hebben uitgegeven voor schoonheidsmiddelen. Er bestaan ln de Vereenigde Staten momenteel rond 30.000 schoonheidsinstituten, die allen zeer goede zaken maken. Goedgeschoold personeel voor deze salons wordt zelfs meer gevraagd dan beschikbaar is. Daarom was het geen slecht idee van de New Yorker Arbeids beurs om, op een der drukke punten der drukke punten der stad, een school te openen, waar thans meer dan 600 Jonge dames worden in ge wij d in de geheimen van het vak. Al deze meisjes genieten een op leiding van deskundigen. Wanneer zij den leertijd hebben doorloopen. moeten zij een examen afleggen. Slagen zjj. dan krijgen z(j een diploma, welke voor de salons veel waard zijn. Amerika kreeg zijn eerste schoonheids salon in 1838. In 1905 telde men reeds 262 dergelijke salons. Na den oorlog klom dit aantal snel op.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 19