GRATIS reizen naar AMSTERDAM Stadsnieuws. Uitvoering „Matthaus Passion". Velthuys vedtmn m Sascfrn Predikbeurten f (ton Aeenf Sproeten komen vroeg in het voorjaar, koop tijdig een pot Sprutol. Bij alle Drogisten. nhrdh blad Lichten op voor alle voertuigen. De belastbare inkomens. wenscht 100°/o waarde? LUXE en HUISHOUDELIJKE ARTIKELEN Buitenlandsche reisbiljetten (met korting) en Luchtvaart-Tickets Inlichtingen: KANAALWEG 120, HELDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG 4 APRIL 1936 Op' en ondergang van Zon en tijd van hoog water (Texel). Apr» Z 5 M 6 P 7 W 8 D 9 V 10 Z 11 Wintertyd. Zon Hoogwater op: ond.: sm. nam) 5.27 18.39 8.06 8.24 5.25 18.41 8.39 8.58 5.22 18.43 9.12 9.28 5.20 18.45 9.41 10.04 5.18 18.47 10.11 10.34 5.15 18.48 10.40 10.54 5.13 18.50 11.00 11.23 Zaterdag 4 April 19.08 Zondag 6 1909 jlaandag 6 19.11 Heden slaagde aan de Internationale School of practipedy voor het diploma voetspecialist en voetverzorger, de heer J. van Schie, filiaal houder der firma Hoogenbosch, Keizerstraat 120. Met het reeds behaalde diploma pedi cure is dit het tweede, dat de heer van Schie aan voornoemd instituut behaalde. COMITÉ GRAFMONUMENT WIJLEN BURGEMEESTER DRIESSEN. Be verantwoording ingezamelde gelden: E. H. W. V. ,,de Jutter" 2.50; Tooneelver. Tavenu" 2.50; Vereen, van Burgemeesters en Secretarissen in de Provincie Noord-Holland 10.—; Harmoniekapel „Winnubst" 2.50; afd. Den Helder Alg. Bond van Politiepersoneel 2.50; Handteekening onleesbaar 10. Schepen en inrichtingen der Marine te Den Helder 103.80; Idem te Soerabaia 56.60. Tezamen i 190.40. Totaal met vorige verant woordingen 714.45. APOTHEKEN. Van hedenavond 10 uur tot Maandagmor gen is alleen geopend de apotheek van de firma SmeetsSnel, Weststraat. Vah Maandag 6 April tot 13 April wordt avonden Zondagdienst waargenomen door A. P. Hoolmans, Spoorstraat. HERDENKING INNAME VAN DEN BRIEL. Door de Marinekapel van het Staf muziekkorps. Wö vestigen er alsnog de aandacht op, dat Woensdag 1 April J.l. des morgens aan boord van Hr. Ms. Wachtschip door de Marinekapel van het Stafmuziekcorps de inneming van Den Briel herdacht is. Door de kapel, Onder leiding van den heer Leistikow, werden uit gevoerd allereerst 3 coupletten van Koppel- stock's „In naam van Oranje" en daarna „Merck toch hoe sterck" van Valerius. Verschillende inkomens lager dan f550 worden óók belast. Zij, die het Gemeenteraadsverslag gelezen hebben, weten natuurlijk, dat onze gemeente dezer dagen van de tweede klasse naar de klasse van de gemeentefondsbelasting is ge bracht, waardoor de belasting verhoogd wordt, maar waardoor ook de inkomens tot 550. belast zullen worden. In zooverre is dit laatste juist, dat het voor gehuwden geldt. Voor een ongehuwde ligt de grens nog 100.lager, zoodat ook hy of zy, die een inkomen van 450.per jaar geniet, voortaan belasting zal hebben te betalen. Een ongehuwde, die bij ouders inwoont (dus samenwonen) heeft reeds by een inkomen van 350.belasting te betalen, zoodat voor hem (haar) het be sluit van Gemeentebestuur en Raad nog on gunstiger is dan uit de Raadsverslagen (er werd in den Raad alleen over een grens van 550.gesproken) is gebleken. In geval een ongehuwde met een inkomen van b.v. 350.samenwoont met zijn ouders, die een inkomen genieten van b.v. 550.zyn beide inkomens belastbaar. Volledigheidshalve deelen wy nog mede, dat Den Helder gedurende 1934/1935 en 1935'1936 ln de tweede klasse van de gemeentefondsbe lasting „vertoefd" heeft, waarbij de grenzen van de belastbare inkomens alsvolgt waren: voor gehuwden 650, voor ongehuwden 550, en voor „samenwoners" 450. De belastbare grens is dus over de geheele linie met 100 lager geworden. A. VAN DE POLL. t In de overlijdensadvertentie van den heer v. d. Poll is abusieveiyk het adres van den onderteekenaar van de advertentie, den heer A. M. v. d. Poll, weggevallen. Dit moet zijn: Havenplein 13. WIE Z'N HOED IS DATT ®y de receptie van den burgemeester, Woensdag gehouden van 57 uur, heeft een van de bezoekers by het heengaan abusieveiyk *®n verkeerden hoed meegenomen. '0 den bode van het Raadhuis, Singel 1, js het adres te krygen waar men den hoed kan Inruilen voor z'n eigen hoofddeksel. i EENHEIDSPRIJZEN BIJ O. P. Een nieuwtje voor Den Helder. Wederom heeft een onzer plaatsciyke zaken besloten het haar clientèle by den verkoop ge- niakkeiyk te maken: het is de bekende winkel ^au O, P,, Keizerstraat 76, .welke vanaf edenmiddag, begint een gedeelte van haar ^aren van z.g. eenheids-prijzen te voorzien. Er *Un diverse prysklassen ingesteld, zoodat men an voren weet hoeveel men voor een be paald artikel heeft te besteden. Dat dit systeem gewild is, bewyst wel het feit, dat tal van sroote concerns reeds eerder deze eenheids- Pr,izen instelden. Jn een speciale etalage by O. P. kunt U de wn etreffentie artikelen zien uitgestald, ter- dit V°°r verciere bijzonderheden naar de in nummer opgenomen advertentie verwyzen. Dan kiest U een FONGERS t en koopt bij een vakman. o.di' ,H' VAN GRUNNINGEN, Mr. Rijwielhersteller (V.VA). Keizerstraat 54-56 Kunt U een mooier tijdstip denken Laat de hechtheid en trouiv van Uw band zich afspiegelen in de degelijkheid van Uw ring JiiambUïboci garandeert L 14 krt. massief gouden ringen zonder voeg Diverse modellen Prijzen van f7.—, tot f 25.—. Een fraai etui %UilCÏ-pleet theeleepels ontvangt L als $&&óc/icfGóc(icn& bij aankoop van een paar ringen. Bach's geniale werk in de Nieuwe Kerk door Toonkunst opgevoerd Eerste klas solisten. Het levenswerk van den heer Leewens. Donderdagavond en Vrijdagavond heeft in de Nieuwe Kerk aan de Weststraat de door geheel muzikaal Den Helder reeds lang ver belde opvoering plaats gevonden van Bach's grootste schepping, de „Matthaus Passion", welke vertolking onder algemeene leiding stond van onzen bekenden plaatselijken muziekmees ter, den heer A. J. Leewens. De dirigent, de heer A. J. LEEWENS. Alvorens op de details van deze Passie in te gaan, zouden wy priori willen wyzen op de waarlijk grootsche taak, die hier door den heer Leewëhs gepresteerd is, een taak, die men zonder meer de kroon op een meer dan 40-jarigen succesvollen arbeid hier ter plaatse zou kunnen noemen. Een grootsche taak: omdat beide uitvoerin gen onmiskenbaar het stempel van vakman schap droegen, het stempel van een interpre tatie, Bach volkomen waardig. Het was de eerste maal, dat Den Helder in de gelegenheid was met de „Matthaus Pas sion" kennis te maken: een o.a. zéér gelukkige kennismaking! Byzonderheden van 't werk. Wat het werk zelf betreft, willen wij eerst eenige byzonderheden hieromtrent vermelden, Het is bekend, dat de teksten direct ontleend zfln aan het Evangelie, zooals wij dat vinden in de beschryving van Mattheus, en dat Bach de muziek dus schreef by de woorden, die in wezen reeds een ideale dramatiek in zich ver bergen. Oorspronkeiyk schreef de meester de Passion uit voor twee vierstemmige koren, niet minder dan twee orkesten (voor ieder koor één), twee orgels en een cymbalo. In het eerste deel van het werk laat Bach de z.g. soprano di ripieno optreden, doch by de hedendaagsche uitvoering wordt hiervoor in de plaats gebruikt een jon genskoor. Het werk, in tweeën verdeeld, omvat niet minder dan 24 scènes, omsloten door een pro loog en epiloog. Wat het openingskoor betreft, hierby treedt direct het jongenskoor op, en door welk dubbel-koor men oogenblikkelyk onder den niet te ontganen wijding komt welke deze muziek in zich heeft. Na het openings koor vangt direct de Evangelist met het iy- densverhaal aan, dat tal van malen, daar, waar sprake is van hoogtepunten in den gewijden tekst, onderbroken wordt door de koralen, en aria's der solisten. Het verhaal is nagenoeg compleet, daar zyn momenten uit het Avondmaal, van het ïyden in Gethsemané, de Gevangenneming, Jezus voor Kajafas en Pilatus, de Kruisiging en de Begrafenis. Behoeven wij er nog nader op te wyzen, dat deze Passie van een waarlijk verheven schoon heid is? Dat men er ln deze dagen, voor Paschen, die zoo zeer zyn ingesteld op het Licht, dat zich aan de wereld gaf, die heel by- zondere wyding van te genieten krygt welke het oog naar eigen binnenste doet slaan, en welke mede door de waariyk opvallend knappe vertolking van deze plaatselijke uitvoering, waaraan een eerste klas solisten-ensemble haar medewerking verleende, tot een feest werd van muzikale schoonheid. Oorspronkeiyk werd de „Matth&us Passion'' geschreven voor een uitvoering op den Goeden Vrydag, op welken dag des morgens het eerste en in den namiddag het tweede deel gegeven werd. Dat dit bezwaren voor een hedendaag sche uitvoering met zich brengt, niet te over komen bezwaren, is duidelijk. Vandaar, dat meestentijds een aantal coupures wordt aan gebracht, ondanks welke het werk toch nog circa drie uur duurt. De uitvoering. De uitvoering die wy hebben mogen beluis teren, leed niet aan ingrypende consessies op vocal en instrumentaal gebied, zulks in ver band met financieele bezwaren enz. aange bracht. Integendeel, door den heer Leewens waren een aantal terzake volkomen deskun dige solisten verzocht hun medewerking te ver- leenen, een medewerking die in de eerste plaats gezorgd heeft het werk te Interpreteeren op een wyze, die muzikaal Den Helder, hetwelk belde avonden in groote getale in de Nieuwe Kerk present was, ongetwyfeld tot waardee ring gestemd zal hebben. Allereerst was daar Johan van der Ploeg, die de tenorparty van den Evangelist, een der; zwaarste rollen uit het geheele werk, voor zijn rekening nam en met een opvallende zuiver-i heid en gevoel gezongen heeft. Laurens Bogt- man, de Hilversumsche bas-bariton, vertolkte de Jezus-partij, terwyl de overige mannelijke soli, die van Judas, Petrus, den Hoogepriester en nog enkele anderen, door onzen plaatsge noot, Gerhard Mey'er, gegeven werden. De beide vrouwelyke solisten waren xle sopraan Ankie van WickevoortCrommeliri uit Den Haag en Annie Woud, uit Haarlem, over wier bevoegdheid inzake het zingen in oratoria wij zeker geen verder commentaar behoeven te gevén. De wel buitengewoon zware orgel-begelei ding (wie schreef ooit schooner en...... moei- lyker orgelpartyen dan juist Bach?) was inj handen van Feike Asma. Het groote koor van de afdeeling „Toonkunst", dat een zoo zeer; primaire plaats by dit alles inneemt, werd in het eerste gedeelte aangevuld door het uit eeij 70-tal jongens, bestaand Jongenskoor, onder leiding van den heer Fr. van der Mey,' terwyl men voor het instrumentale koör gebruik) heeft gemaakt van het Amsterdamsche Baohi orkest, hetwelk zich gespecialiseerd heeft op de begeleiding dezer werken. Vermelden fvy eveneens, dat de 'cymbalo-begeleiding, diei steeds op zulk een gelukkige wyze de wóór den van den Evangelist introduceerde, verzorgd werd door Mevr. VelthuysHuchshorn en dat de specifiek oude instrumenten, zooals oboe d'amore, gamba, viola d'amore e.a. eveneens door een aantal Amsterdamsche instrumenta listen bespeeld werden, welke ieder voor zich reeds lang hun sporen op dit gebied verdien den. Een bezetting tenslotte, die het beste deed hopen. Ondanks dit alles echter bleef daar de vrees, dat hier te hoog gegrepen was en dat het) werk, als geheel gezien, zou tegenvallen. De uitvoeringen hebben een ander resultaat bereikt, een resultaat, dat met name voor deri heer Leewens wel buitengewoon voldoe ning gevend moet geweest zyn, een resultaatj dat bewyst, dat de vele maanden van voorbe reiding niet voor niets geweest zyn! Het koor. Als wy dit neerschryven, dan nog zyn wy gevangen in de waariyk niet in proza te ver tolken bekoring van dit alles, een bekoring, die zoowel bereikt werd door de solisten als door koor en orkest. Meermalen was daar eeri opvallende eenheid in muziek en het vocale ge deelte, een eenheid, waarover men, de kortheid van voorbereiding in aanmerking ge nomen (slechts één middag) terecht met groote waardeering van gewagen kan. Daar zyn de koralen, door het koor gegeven, die goed ingestudeerd bleken, terwyl een by- zonder woord van hulde ongetwijfeld op zyn plaats is voor de vertolking van het machtige dubbel-koor, dat de ouverture zong „Kommt ihr Töchter, helft mir klagen". Op hetzelfde moment vervaagde direct alle wantrouwen, die men gekoesterd kon hebben, daar was bezie ling en een begrypen van den tekst, zooals men niet verwacht had en het was alleen te betreu ren, dat men in Den Helder aangewezen is op dit gebouw, waarvan, zooals te begrypen, de accoustiek niet ideaal is. Het is ondoeniyk alle gedeelten te noemen, waarin het koor uitblonk: daar was het prach tige „Erkenne mich, mein HUter" (even weife-> lend in de laatste passages), daar was het duet met koor „So ist mein Jesus nun gefan- gen" en de koraal, welke het eerste gedeelte besluit. „O Mensch, bewein dein Stinde grosz", waar een hapering op den eersten avond by het Jongenskoor te constateeren viel. En dan de koraal „O Haupt voll Blut und Wunden", die met ingehouden beleving gezon gen werd, zonder een enkele maal in een te sterke accentuatie te vervallen, het niet min der schoone „Wenn ich einmal soli scheiden" en het koor met soli van bas, tenor, alt en sopraan „Nun ist der Herr zur Ruh gebracht". Ook het slotkoor „Wir setzen uns mit Tr&nen nieder" was te roemen, met name Vrydag avond. Behoeven wij er op te wyzen, voor welke moeilykheden hier een dirigent staat? Hoe uitermate zwaar het is, steeds tot een juiste nuanceering van deze lydens-muziek te dwin gen, waarby men alleen dén van een resultaat; mag spreken, indien er een volkomen eenheid bereikt is? Welnu, deze eenheid was er, zy het dat er begrypelykerwyze op den eersten avond eenige niet belangryke correcties, met name in het tweede gedeelte, aan te brengen waren. Doch daar is door allen gezongen met een enthousiasme en een liefde, die opvallend waren en waarbij men eerst om half twaalf weder uit den ban van een heerlyk muzikaal beleven ontwaakte. De solisten» By een beschouwing over de solisten is daar allereerst de Evangelist, hier in de persooii van Johan van der Ploeg, gegeven. De Evangelist uit zich goeddeels in die kal rakteristiek-melodische declamatie, welke deze Passion kenmerkte, en welke declamatie een zeer sterk individueel karakter draagt, zyn zang heeft geen ander fond dan enkele accoor- den van het clavecimbel en wanneer hy aan het woord komt, zwygt het geheele ensemble. Het is merkwaardig, dat, by een nabeschouwing als deze, met name de party die Johan van der Ploeg vertolkte, nog zoo helder voor onzen geest staat. Want daar was een volkomen natuurlijke en ongezochte declamatie, waarin eohter de spanning met lederen tekst toeneemt, evenals de bewogenheid en uitdrukkingskracht. Het kwam ons voor, dat Van der Ploeg de ontroering van dit alles op ideale wijze tot uitdrukking vermocht te brengen. Een orgaan van opvallende helderheid, met name in de hooge passages. Direct na Van der Ploeg is daar Laurens Bogtman, de Jezus-figuur. Deze rol moet met groote verhevenheid, eveneens zonder een zweem van pathos en met een volkomen wyding gegeven worden. Ook deze zong doorleefd in de zoo zeer subtiele rol, en getuigde van een groote ervaring. Over- duidelyk bleek ook hier, dat niets in dezen zang aangedikt behoeft te worden, dat geen enkel moment een geforceerde accentuatie vereischt is en een enkele stem, simpel en eenvoudig, met de bescheiden begeleiding, sorteert hier meermalen een effect, dat bewonderenswaar dig is. Want tenslotte ligt hier ln ieder woord van dit schoone drama van den Christus het menscheiyk drama zelf. Bogtman heeft ons ontroerd, zoowel door zyn sobere interpretatie als door zyn zuiverheid van toon. Een belang- ryk Oratorium-zanger, waarvan men ongetwy feld nog belangryke prestaties kan ver wachten. Gerhard Mey er, over wien wy eenigen tyd geleden reeds waardeerend mochten schrijven, had de overige mannelyke soll-nummers voor zyn rekening genomen. „Als „Jüngster im Bunde" heeft hy thans met zyn beide col lega's gezongen. Ook by hem was meermalen begrip voor stemming en bewogenheid, met name in de rol van den Hoogepriester. Als wy ons niet vergissen, zal in dezen categorie zang een toekomst voor dezen zanger liggen. Annie Woud en Ankie van Wicke voortCrommelln. Wat de vrouwelyke rollen betreft, hiervan Werd de zoo belangryke alt-party gezongen door de bekende Haarlemsche zangeres Annie Woud. Is het noodzakeiyk dat wy ons enthou siasme trachten te verwoorden voor deze soliste, die een alt-orgaan bezit, van een zon der meer ideaal timbre? Een uitzondering maken wy voor de wondermooi gezongen aria in den aanvang van het twCède gedeelte, Waarin zy het „Erbarme dich, mein Gott" zingt, op een wijze, die men nog zelden zóó gehoord heeft. Haar stemdiepte is buiten gewoon groot, en daarby zeldzaam geculti veerd. Daarby is het orgaan van een warmte en een diepte, ideaal voor de te zingen aria'S uit de Passie-muziek. Reeds tal van jaren zingt deze zangeres haar rol in het Lydensverhaal en steeds weer biykt, dat dit talent aan artistieke-zeggings- Kracht en een volkomen rol-inleving wint. Met name voor het hooren van deze zangeres mogen wy dankbaar zyn. Ankie van WickevoortCrommelin uit Den Haag was voor de sopraan-partyen geëngageerd en van haar wisten wy eveneens by voorbaat, dat zij ons een serieuze vertolking zou bren gen, gezien haar prestaties reeds eerder in Den Helder geleverd. Zy heeft een zeer heldere stem, met een boeiende dictie, die met name in de recitatieven tot uiting komt. Zy zingt met een kracht en een glans, die den luisteraar nog lang byblyft. Vermelden wy nogmaals, dat vooral in de door beide solisten gezongen duetten een artistieke hoogte werd bereikt, zooals men alleen van onze beste vrouwelyke vocalisten kan verwachten. Wat het koor van „Toonkunst" betreft, ook dit hebben wy reeds in onze hulde doen deelen. Weliswaar waren in het tweede ge deelte den eersten avond eenige passages, die niet geheel en al sloten en waar aan de afwer king nog enkele foutjes waren blyven kleven, qua geheel heeft het koor hier een prestatie geleverd, waarvoor èn zangers èn zangeressen èn dirigent met recht op kunnen bogen. Ook de samenzang met het jongenskoor viel vooral in het aanvangskoor te roemen. In het „O Mensch, bewein' dein' Siinde grosz", wy zeiden het reeds hierboven, ging het Donderdagavond even mis, doch...... het waren slechts momenten. Feike Asma. Wat Feike Asma betreft, deze jonge orgelist heeft zich in de laatste jaren een dusdanige reputatie verworven, dat er van hem met recht een goede orgel-vertolking verwacht kon worden. Welnu, onze verwachtingen werden dien aangaande bevestigd: de sobere partyen brachten afwisseling waar noodig en waren een belangryke steun voor het geheele instrumentale apparaat. Voor de cymbalo-bespeling van mevr. Velt huysHuchshorn is een woord van waar deering eveneens op z'n plaats: in haar inleiding van den Evangelist en ook by andere solisten was zy steeds op haar post, miste nimmer by het invallen en hielp daardoor ln niet onbelangryke mate mede tot het succes van het geheel. Besluiten wy met het Amsterdamsche Bach- orkest, dat volkomen voor zyn taak berekend is, en noemen wy van de solo-solisten Jo Juda, viool, die enkele malen van zijn prachtig vak manschap blyk gaf. Daarby werden ook de overige obligaten met groote toewyding ge speeld. Eerst te half twaalf (gisteren iets vroeger) eindigde deze Heldersche uitvoering van de „Matth&us Passion" en ondanks het vele, wat men van deze avonden ten gehoore gebracht had, waren wy gaarne van een niet-gecom- primeerde vertolking getuige geweest. Ook al is het duideiyk, dat dit practisch, althans in Den Helder, tot de onmogelijkheden behoort. En als- slotindruk: een succes van de plaat sciyke afdeeling van de Maatschappy tot Bevordering der Toonkunst, waarop deze trotsch kan zyn. Trotsch op het koor, trotsch op onze plaatsgenooten die voca® en instru mentaal hun solistische medewerking verleen den en trotsch: in eerste en laatste Instantie op den gryzen leider van dit alles: den heer Leewens. Een tweetal avonden met voor velen tal van schoone herinneringen! ESSO-DEMONSTRATIE. Door den heer H. v. d. wyst. Hoewel met name in Amerika en Duitsch- land de ESSO-benzine reeds geruimen tyd ingeburgerd is, kan dit van het grootste ge deelte van Nederland nog niet gezegd worden! Vandaar dat men bezig is op effectieve wyze reclame voor dit (betere!) product te ma ken. Dinsdag hebben wy ons door den heer Van der Wyst, garagehouder ln de Boota- mansteeg alhier, de voortreffeiyke anteceden ten van ESSO laten demonstreeren en deze waren inderdaad overtuigend. voor iedere beurs Fa. H. J. VAN GRUNNINGEN Tel. 265 - Keizerstraat 54-56 Voor hen, die ESSO nog niet kennen, zij opgemerkt, dat deze benzine een roode kleur heeft en door haar samenstelling belangryk beter voor de motoren is dan gewone ben zine, iets wat zich dan ook in den prys weer spiegelt, die per liter 2 cents duurder dan ge wone benzine is. De kleurstof is in uiterst ge ringe hoeveelheid in de vloeistof aangebracht (4 gr. op 1000 liter) en is volkomen op gelost. De directe voordeelen zyn: ESSO ontwik kelt meer kracht, het is belangryk zuiniger in 't gebruik en het doet den motor soepeler loopen. Er is voor ESSO aardig reclamemateriaal te verkrygen, hetwelk de heer van der Wyst U op verzoek gaarne verstrekt. Vooral het boekje „Benzine, zooals uw wagen die noodig heeft", hetwelk F. R. Banks uit „The Auto car" vertaalde, is zoowel wat tekst als illus tratie betreft, het nalezen waard. In 't byzonder voor hem, die in de toekomst van ESSO gebruik zal gaan maken. Reisbureau t-o. Postbrug. INSTITUUT VOOR ARBEIDERS ONTWIKKELING. Lezing van den heer J. Nykamp over het onderwerp: „Bloembestuiving". Nu de lente reeds eenigen tyd haar intrede heeft gedaan en bloemen en planten weer tot nieuw leven komen, is een onderwerp als bloembestuiving, wat direct in verband staat met het voortplantingsproces der bloemen, niet alleen actueel, maar zeer zeker ook hoogst interessant. Het was dan ook te betreuren, dat Donder dagavond de bovenzaal van het Marine Bonds- geboüw nog niet half bezet was. Dr. Ketner die in een kort openingswoord de aanwezigen welkom heette, gaf direct het woord aan den spreker. Voordat de heer Nijkamp overgaat om, ter- verduideiyking van zijn lezing een uitgebreid aantal meest schematische voorstellingen van de bloem te vertoonen, geeft hy een korte uiteenzetting van de organen die voor de voortplanting zorg dragen. Men onderscheidt dan de meeldraden en den stamper. De stam per bestaat uit den stempel, den styl en het vruchtbeginsel, de meeldraden uit helmdraad en helmknop. Er zijn tweeërlei wijze van bestuiving; n.1. zelfbestuiving en kruisbestuiving. By de zelf- bestuiving wordt het stuifmeel van een bloem overgebracht op den stamper van dezelfde bloem, terwyl by kruisbestuiving het stuif meel van de eene bloem op den stamper van een andere bloem wordt overgebracht. Voor dit overbrengen van het stuifmeel kan gezorgd worden door het water, b.v. by water planten o.a. het zeegras, door den wind, b.v. by katjes of door de insecten. Vooral dit laatste vindt in de natuur heel veel plaats. Bloemen waarby zoowel kruis- als zelfbestui ving voorkomt, behooren niet tot een zeld zaamheid. Van de bestuivingsbiologie weet men nog niet zoo heel lang iets af. De Duit- scher Sprengel wydde het grootste deel van z'n leven aan het onderzoek van het leven der bloemen en planten. In zyn boek „Das entdeckte Geheimniss der Natur", verlucht met tal van teekenin- gen, schreef hy o.a. dat de kleur en de geur der bloemen hoofdzakelijk bestemd was voor het lokken der insecten. Tot een bewijs hier van kwam hy echter niet. De spreker vertoont dan een aantal platen over diverse soorten overbrenging van stuif meel door insecten. Met de meeste interesse worden deze wonderen in de natuur door de aanwezigen gevolgd. Wanneer een by zich neerzet op de zwaarden van een bloem, ge beurt het, dat de meeldraden naar buiten zwenken en het lichaam van dit insect met stuifmeel bestrooien, begeeft het diertje zich dan naar een andere bloem, dan is het de kleverige stempel, die door aanraking mét het insectenlichaam het stuifmeel opneemt. Het feit alleen al dat insecten by het op sporen van honing zich bepalen tot eenzelfde soort bloem is al iets wonderlyks. By som mige bloemen wordt zelfbestuiving tegen gegaan door het ontydig ryp zyn van meel draden en stamper. Na een korte pauze geeft de heer Nykamp dan een uiteenzetting, ook weer door tal van lantaarnplaatjes verduideiykt, van de proeven die genomen zyn om te bewyzen dat kleur en geur van de bloem door het insect worden opgemerkt. En dan biykt, dat hoewel de zin tuigen van de insecten nu nit zoo heel scherp zijn, zy toch wel degeiyk het onderscheid kennen tusschen diverse kleuren en geuren. Door het zetten van een spiegel achter een bloem bleek, dat evenveel insecten op de weer kaatsing als op de origineele bloem zelf gingen zitten, terwyl andere insecten eerst met hun pooten, waarin zich de reukorganen bevonden, de bloem betastten, voordat zy overgingen met hun tong de honing op te sporen. Met het uitspreken van de hoop, dat deze lezing een aansporing mocht zyn zyn om in den komenden zomer nog meer op de eigen aardigheden van het bloem- en plantenleven te letten, besloot de spreker zyn lezing. De voorzitter van het Instituut voor Arbei dersontwikkeling, Dr. Ketner, bedankte dan den heer Nykamp voor zijn leerzame en interes sante uiteenzetting over de bloembestuiving. DE HELDERSCHE „MOTORCLUB". Een eerste lezing, verzorgd door de A.P.C. Zooals algemeen bekend verondersteld mag worden, houdt de heer H. Verkerk cursussen ln motor-techniek, waarvoor hy van de Ver- eeniging Ambachtsschool en Omstreken een lokaal in de school heeft gehuurd. Deze cursus valt by hen, die er aan deel nemen, zeer in den smaak, waarvan dezer da gen een treffend blyk gegeven is. De crusus liep n.I. ten einde, maar de leerlingen von den, dat hun contact met den heer Verkerk nog niet afgeloopen moest zyn. Zy besloten derhalve om een club te vormen, deze door contributie aan baten te helpen en met die baten eens per maand een lezing te doen hou den over een onderwerp, dat door de leden Zondag 5 April 1936 Ned. Herv. Gem. (Nw. Kerk, Weststraat)! Zondag: geen dienst. Dinsdagavond 8.15 u., Oecumenische dienst Westerkerk, (Helden der Zeeplein). 's Morgens 10.30 uur, Ds. F. W. J. v. d. Poel Bevestiging van Adelborsten. Geref. Kerk (Juiianapark). 's Morgens 10 uur, Ds. Meynen 's Avonds 5.30 uur, Ds. Tollenaar Geref. Kerk (Rehoboth-Kerk). 's Morgens 10 uur, Ds. Tollenaar 's Avonds 5.30 uur, Ds. Meynen Oud Geref. Kerk (Hoogstraat). 's Morgens 10 uur en 's middags 5.30 uur Ds. N. v. d. Kraats. Chr. Geref. Kerk (Steengracht). 's Morgens 10 uur en 's middags 5 uur de heer J. Rebel. Herst Evang. Luth Gem. (Weezenstr.). 's Morgens 10.30 uur, Ds. Dulvendak, van. Haarlem. Doopsgez. Gem. 's Morgens 10 uur, Ds. P. J. Smldts Doopsbedienlng. Evangelisatie (Palmstraat). 's Morgens 10 uur, Dr. M. v. d. Voet, van Haarlem. 's Avonds half zes, J. Luther Ramp Gebouw Middenstraat 117. 's Avonds 8 u., Evangelisatie samenkomst Oud-Katholieke Kerk (Langestraat 76). 's Morgens 10 uur, kerkdienst 's Avonds 7 uur, lydensoverweging Bvangelisatiegebouw, Vyzelstraat: Zondagmiddag 4 uur, straatpredlking Tuindorp. Verschillende sprekers. Byeenkomst 's avonds 8 uur, Verschillende sprekers. Leger des Heils. 10 uur v.m. Heiligings-Sarnenkomst 3.30 Openluchtsamenkomst. 8 uur n.m. Verlossings-Samenkomst. Donderdagav. 8 u., Hejligings-samenkomst Hersteld Apostolische Zending Gemeente Sluisdijkstraat hóek Schagenstraat Geen dienst Kerk van Jezus Christus, Janzendw.str. 8 's Morgens 9.30 en 's avonds 5 uur Samenkomsten. HUISDUINEN Ned. Herv. Gemeente. 's Avonds 7 uur, Ds. M. van Wichen Bioscopen. Tivoli-Theateraanvang 7 uur. Witte Bioscoopaanvang half acht. Rialto-Theater, aanvang, half acht. Zaterdag 4 April. Casino, 8-15 uur:Non-stop Cabaret-avond Marine Sanatorium Fonds. Musis Sacrum, 8 uur: Ouderavond Speel tuinvereniging Tuindorp. Café Prins Hendrik, Julianadorp, 7.30 uurf Feestavond Alg. Ned. Landarbeidersbond, Zondag 6 April. Musis Sacrum, 8 uur: Populaire Soirée. Casino, 3.30 en 8 uur: Band Freddy Johnson, Maandag 6 April. Casino: Tentoonstelling Wereldbibliotheek. Dinsdag 7 April. Oebouw Hoogstraat 66, 8.15 uuri Spiritisti sche séance (schilderen). per luxe Touringcar. zelf bepaald wordt. In veile gevallen zal die lezing door den heer Verkerk zelf worden verzorgd, doch waar mogelyk, zal gertacht worden vertegenwoordigers van motQren- fabrieken naar hier' te krygen. Zoo kan in de toekomst een lezing over de Diesel- en wel licht ook over de Sax-motoren tegemoet gè- zien worden. De Jonge, nog naamlooze vereeniging, trof het by haar ëerste lezing, dat de A.P.C. deze wilde verzorgen. Donderdagavond kwamén de leden en nóg enkele andere belangstellen den in de Ambachtsschool byeen en daar werd eerst door den heer Plasman van de A.P.C. een demonstratie gegeven met Esso en een andere benzine, Als een motor overbelast wordt, b.v. by het beklimmen van een helling, dan gaat de motor tikken. Dit is de z.g. de tonatie. De heer Plasman toonde nu aan, dat by gé bruik van Esso déze detonatie niet voorkomt, by gebruik van de andere benzine wel. Vervolgens trokken allen naar het „fïlnji- lokaal", het domein van den heer Verkerk, waar de bekende rijder Bakker Schut eerst een beschouwing gaf over het ontstaan en de voordeelen van Essolube, de bekende smeer olie, en daarna tot aller tevredenheid ver schillende vragen beantwoordde. Zooals wellicht bekend is, heeft de heer Bakker Schut deelgenomen aan enkele Rallye's naar Monte Carlo. Welnu, als attrac tie vertelde hy tensluotte over deze ritten, welke aan materiaal en ryder zooveel zware eischen stellen. Twee aardige films, de een van 1934, toen de heer Schut in Athene startte en de ander van de laatste Rallye,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 13