w ■jX >*r .nJTTERTJE ZATERDAG 11 APRIL 1936 PAG. 3 Kinderen moeten de gevaren 0p de juiste wijze leeren zien. Maakt echter de kinderen niet bangl „Vaja Shqiptare". i Wï Ml] door Mevr. G. C. MeyerSchwencke. Men leest meermalen ln de couranten, dat weer een of ander proces is behandeld tegen onverlaten, die zich vergrepen heb- ben 0p een of andere wijze aan onschul dige kinderen. Alhoewel het natuurlijk on- 2in Is om de kinderen in lederen vreemde, die hen op straat iets vraagt, een moor denaar te doen zien, moeten zjj evenmin denken, dat zjj ln een wonderland leven, waar alle menschen even lief en goed zijn en ben wenschen te tracteeren op een of ander. Kinderen, die niet weten dat er bepaal de gevaren bestaan, worden veel gauwer het slachtoffer, dan andere, die voorbereid zj|n. Het is nog niet zoo heel lang geleden, dat een van de beren ln den Berlijnschen dierentuin een kind, dat „Teddy" wilde aaien, een arm afbeet Het kleintje had er geen denkbeeld van, dat deze levende Teddy zoo kwaadaardig kon zijn! Men moet geen muren om het kind trachten te bouwen, doch moet hem een zekere vrij heid geven, door hem ln kinderlijken zin voor te bereiden op de gevaren, die rond om hem kunnen zijn. Vreemde honden moet een kind niet aanhalen en paarden, zonder dat er een volwassene of de eige naar bij is, niet van de hand laten eten. Dergelijke dingen moeten vanzelfsprekend zijn en het behoeft de opvoeder niet de minste moeite te kosten dit aan het ver stand te brengen. Men behoeft voor kinderen niet veel te verbergen, ze hebben een uiterst fijn ge voel, zoodat zij al spoedig aanvoelen, als er iets hiet in den haak is althans in dien zij voorbereid zijn. Zij moeten er op gewezen worden, dat moeder het goed vindt. Zij moeten tevens weten, dat zij nimmer iets van onbekenden mogen aan nemen. Zeer verkeerd is het daarentegen, dat vele moeders hare kinderen bang maken met de politie, indien zij eens ondeugend zijn. Integendeel moeten kinderen weten, dat een agent als het ware de vertrouwens man Is, tot wien zij zich steeds kunnen richten, indien gevaar dreigt of zij hulp noodig hebben. Indien kinderen hier of daar heen moe ten en den weg niet precies weten te vin den moeten zij weten, dat zij zich steeds tot een agent moeten wenden, nimmer tot vreemden. Een verbod, dat een kind niet begrijpt, leidt tot overtreding en daarom is het noodig uit te leggen, waarom dit of dat niet mag. „Waarom mag ik een vreemden hond niet aanhalen?" vraagt het kind, dat thuis zelf een hond heeft, waarop moeder zal antwoorden: „Het kan zijn, dat de hond, die jou niet kent zal schrikken tn je zal bijten! Het kind begrijpt en is te vreden en tevens voorkomt men, dat het bang wordt voor dieren. Tegenover vreem den mogen kinderen gerust min of meer terughoudend zijn, vooral als de ouders er niet bij zijn. Veel leed is reeds aan ouders berokkend, doordat hun kleinen te goed van vertrouwen waren en met den onbe kenden „oom", die hun lekkers gaf, mee ging. Treffend ls een geval, dat ln 1906 in Berlijn tot een opzienbarend proces aan leiding gaf. Een achtjarig meisje was ver moord en de ongelukkige moeder hield voor het gerecht steeds vol, dat de moor denaar een bekende moest zijn, daar zij bet kind steeds gewaarschuwd had, niet met vreemden mee te gaan. De klasse onderwijzer zeide, dat het meisje nog twee dagen vóór het vreeselijke gebeuren in zijn b'jztjn tegen kinderen gezegd had: „Moe der zegt altyd, dat ik niet met vreemden mee mag gaan!" Op grond hiervan werd bet Justitioneele onderzoek steeds meer uitgebreid en ook de familie en kennissen werden erin betrokken, totdat tenslotte uitkwam, dat een van de buren, die het kind kende, de misdaad gepleegd had! We leven allerminst in een sprookjes land, waar alles moo' en goed is, daarom is het de plicht van ouders en opvoeders de kinderen te wjjzen op de gevaren, die hen omringen. Ieder kind vereischt een andere toelichting, afhankelijk van zjjn aard en aanleg en daarom moet men dit zoo weten te doen, dat hij noch bang, noch wantrouwend wordt Wanneer men het gevoel van verantwoordelijkheid aan kweekt dan zal het kind tevens zelfstan diger worden en zich gemakkelijker leeren bewegen en weten te handelen, wanneer eventueel gevaar mocht dreigen. Zondag. Ie Paaschdag. Ragoutsoep met champignons Ossenhaas met verschillende groenten Gebakken aardappelen Verschillende soorten kaas Weensche beschuitjes Boter Maandag. Vruchten Hors d'oeuvre Koud vleesch Brusselsch lof Aardappelen Blanc manger met marasquin Dinsdag. Runderlappen Raapstelen Aardappelen Griesmeel m-~t rozijnen. Woensdag. Vegetarisch voorschoteltje Gemengde sla Gebakken aardappelen Vruchten Donderdag. Gehakt Gekruide rijst Spinazie Vruchten Vrijdag. Zalmschoteltje Kropsla Aardappelsla Rijst met bessensap Zaterdag. Lamsragout met wortelen en groene erwten Aardappelen Karnemelksche pap Ossenhaas met groenten en gebakken aardappeltjes. 1 Kg. ossenhaas, 100 gram boter, klein busje doperwten, princesseboonen, peen tjes, 1 bloemkool, 1 Kg. kleine aardappe len, vet. De ossenhaas wordt gelardeerd, hetgeen meestal reeds door den slager gedaan wordt en waardoor het vleesch smakelijker is. Boter wordt in de braadpan klaar ge maakt, de gezouten ossenhaas hierin ge daan, aan alle kanten omgewenteld, en daarna bruin gebraden, waarna van tijd tot tijd een scheut water wordt bijgevoegd: we moeten vooral oppassen, dat de boter niet te bruin wordt, hetgeen de jus niet smakelijker zou maken. Heeft het vleesch 15 20 minuten per pond gebraden, dan wordt het op een verwarmde schaal ge legd en in de oven warm gehouden. De verschillende groenten zijn goed warm gemaakt en gestoofd met boter; de bloemkool is gaar gekookt en nu worden alle groenten afwiselend in vakjes om het vleesch gelegd, over de bloemkool komt een weinig zout en noot. Kleine aardappeltjes worden half gaar gekookt, afgegoten, gedroogd en daarna in heete slaolie of vet gaar en bruin gebak ken en in een aparte schaal geserveerd. Kan men geen kleine aardappeltjes krij gen, dan is er in winkels voor huishoude lijke artikelen een handig instrumentje te krijgen, waarmede men kleine aardappel tjes uit de groote steekt. Vruchten hors d'oeuvre. Aangezien de vorige week een recept werd gegeven voor plumpudding, herhalen wij dit hier niet, maar laten thans hier vruchten hors d'oeuvre volgen. Men zorgt voor een aantal glazen bord jes of kleine compóte-schaaltjes, die alle op een groot blad geplaatst worden, waar op een kanten kleedje. Ie schaaltje is gevuld met pruimen, die 24 uur geweekt hebben, daarna van de pit ontdaan zijn en waarvan de opening met slagroom gevuld wordt Het geheel be strooien met gemalen of gehakte noten. 2e schaaltje mandarijnen, partjes met gemalen cocosnoot. De mandarijnen wor den geschild in partjes verdeeld, die ge heel en al ontdaan zijn van het witte schil letje, daarna bestrijkt men deze met abri kozenjam en rolt ze in gemalen cocosnoot. De laatste is ln comestibles-winkels ver krijgbaar. 8e schaaltje ananas-bouchée's. Blokjes ken en flink bestrooid met fijn gehakr okkernoot. 4e schaaltje bananensehijfjes. Rijpe, geu rige bananen worden ln de lengte in vin gerdikke stukjes gesneden en daarna 1 uur weggezet, in citroensap en suiker, het vocht laat men uitlekken en spuit op elk stukje wat slagroom; een half geconfijt kersje dient als garneering. 5e schaaltje. Heele vijgen worden 24 uur weggezet ln sap van sinaasappels en ci troenen met een weinig water, daarna laat men ze uitlekken en steek in het midden een heele amandel, waarvan het velletje is verwijderd. Vegetarisch voorschoteltje. 500 gram koude aardappelen, 2 groote uien, 2 goudrelnetten, blokje delfrite, 1 theelepel kerry, paneermeel, boter. Men maakt de uien schoon, snippert ze en fruit ze in de vooraf warm gemaakte delfrite, echter zóó, dat ze gelijkmatig van kleur blijven en niet te donker worden. Intusschen schilt men de appels, en snijdt ze aan dunne reepjes of kleine blokjes, of dunne plakjes gesneden aardappel er luch tig door geroerd worden, zoodat het ge heel vooral niet te fijn wordt Een vuur vast schoteltje wordt ingevet en de massa hierin gedaan, bedekt met een laag pa neermeel, klontjes boter, daarna plaatat men het in de oven, totdat me-1 ziet, dat de bovenkant mooi bruin is geworden- Lamsragout met groenten. 500 gr. lamspouiet, 150 gr. boter, 15 gr. bloem, zout, 500 gr. wortelen, 300 gr. WL uien en 300 gr. erwten. Het vleesch wordt gewasschen en in stukjes gesneden, daarna gezouten en in de braadpan in de boter bruin gebraden en bij scheutjes tegelijk L. water toege voegd. Men schrapt de worteltjes en ont doet de uitjes, die klein moeten zijn van het buitenste schilletje en voegt beide bij het vleesch in de braadpan; zijn de tomaten niet te duur, dan kunnen ook eenige kleine tomaten meestoven, doch men moet zor gen, dat alle groente heel blijft De wor telerwten (kleine groene erwten, die niet stuk koken) zjjn daags te voren gewas schen en in ruim water te weeken gezet en worden apart gaar gekookt. Heeft bet vleesch met de groenten plun. 3 kwartier gestoofd, dan schept men eerst het vleesch uit en legt dit midden op een flinke schaal, daaromheen komen in groepjes de wortel- jes, uitjes en erwten, terwijl het overble ven vleeschvocht met de bloem gebonden wordt en gedeeltelijk over het vleesch wordt geschonken en gedeeltelijk in de juskom wordt gedaan. Vereen!ging van Albaansche meisjes. Albanië heeft meer dan vier eeuwen onder Turksche heerschappij gestaan en als gevolg hiervan zjjn de vrouwen van dit land ln vele opzichten zeer veel ten achter bi) haar Europeesche zusters. Het nieuwe Albanië heeft zijn poorten wjjd geopend voor den Europeeschen geest en beschaving en wil zich zooveel mogelijk geleden is een onderwij «statistiek versche nen, waaruit op te merken valt, dat aan de volksscholen 277 vrouwelijke leerkrach ten verbonden waren, aan de middelbare scholen 33 leeraressen. De grootste meis jesschool in Albanië voor middelbaar on derwijs is genoemd „Koningin Moeder" Mbretueska Mana en gevestigd ln Tirana, De leerlingen dragen zwarte jurken met beijveren om ook de vrouwen hieraan deel te doen nemen. Koning Zogoe en zijn zuster getroosten zich zeer veel moeite en inspan ning om de vrouwen van hun land vrij te maken, los van alle banden, waarmede zij aan het verleden gebonden zijn. Voor het eerst heeft men thans in Al banië meisjesscholen opgericht, terwijl alk mogelijke inrichtingen voor hooger onder wijs ook voor haar toegankelijk zijn. Kort witte kragen, waardoor zfl lederen bezoe ker van Albanië's hoofdstad onmiddellijk opvallen. Prinses Senyé Zogo heeft enkele jaren geleden een Vereeniglng opgericht „Gruja Shqiptare", wat beteekent „De Albanee- sche Vrouw" en zeer kort geleden is een 'ereeniging van Albaneesche jonge meis jes opgericht, die den naam draagt van „Vaja Shqiptare", en ten doel heeft de bc«

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 19