Texel 3&t fBafawten 3a. 2- tBtmitoifwi Zilmeia Visscherij Veel stormschade op bouwlanden. Politierechter Alkmaar BINNENLAND Steun van Nederland aan Indië. Kon. Ned. Stoomboot Mij Ontslag op groote schaal bij de Kwatta-fabriek op handen. Eerste Kamer De versnelde bruggenbouw. De Indische begrooting. GEMENGD NIEUWS Binnenland Kindje verdronken Motorrijder verongelukt. Brand te Winkel. Laffe inbraak bij een werklooze. Noodlanding van een Tsjechisch vliegtuig bij Elburg. Laatste berichten Wat voor weer vandaag? Buitenland De sneeuwstormen Duitschland. in Vijf Engelsche jongens van ontbering gestorven. Luchtvaart 471ste STAATSLOTERIJ Het postvliegtuig Nachtegaal licht beschadigd Proeven met stratosfeervliegtuigen in Engeland. Zweefvliegrecord verbeterd. J onze voorouders aten met hun vingers, dit was niet jj erg zindelijk, maar wij gebruiken vlekvrije lepels en vorken. De nieuwste modellen zijn aanwezig. Complete cassettes, inhoudende t Prijzen t f 9.65 f 11.75 f 12.95 f 14.80 6 tafellepels 6 tafelvorken 1 soeplepel 1 groentelepel 1 Aardappellepel 1 Sauslepel De aal vangsten in het IJsseLmeer worden al lengs beter en de prijzen handhaven zich tot dusverre tamelijk goed. Wat betreft het vervroegde openingsuur van den afslag te IJmuiden, heerschen er verschil lende meeningen omtrent de doeltreffendheid er van. Verscheidene groepen z(jn er tegen, terwijl er ook verscheidene groepen het als een verbete ring beschouwen. De tijd zal moeten uitwijzen of er inderdaad voordeel in schuilt. Het Rotterdamsche overzicht heft weer een klaagtoon aan over de vlsch welke vanuit IJmuiden naar Rotterdam is gezonden, in tegenstelling met de visch, die uit Noorwegen was aangevoerd. De buitenlandsche was goed volgroeid en uitstekend verzorgd, terwijl de verzorging van die uit IJmuiden veel te wenschen overliet Deze steeds terugkeerende klacht over de Inferieure kwaliteit van de IJ mulder visch vraagt, dunkt ons, een ernstig onderzoek. Het gaat hier om een groot belang voor onze vis scherij. Is de klacht werkelijk gegrond, dan dienen er maatregelen te worden genomen, dat er voor betere kwaliteit wordt gezorgd. Blijkt de klacht overdreven of ongegrond, dan wordt het tijd, dat op deze wijze niet wordt voortge gaan met de kwalificatie of liever diskwa lificatie van door onze vloot aangebrachte visch. Zoo krijgt men sterk den indruk, dat er wel Iets hapert aan onze visch, hetgeen tot funeste gevolgen moet leiden voor onze visscherij. In dit verband is het wel kenmerkend, het geen ons onlangs door een groot visch handel aar werd verteld, nX, dat men in Keulen zeer ge steld was op visch uit IJmuiden aangevoerd, zoo zelfs, dat wanneer er ook visch uit Weser- munde was aangebracht, de kooplui te Keulen deze visch niet in behandeling namen, maar tot de IJmuider visch hun aandacht bepaalden, ondanks dat deze visch meer moest opbrengen. Helaas kon men deze zendingen, die recht streeks per auto naar Keulen werden gebracht, niet laten doorgaan, omdat de kosten er aan verbonden, te groot waren en ook in dit geval weer de betalingsmoeilijkheden onoverkome lijke bezwaren opleverden. MAJRKTO VERZICHT. De veeaanvoer was Maandag veel grooter dan vorige week, vooral kwamen er ditmaal veel nuchtere kalveren aan den markt. Door dezen grooten aanvoer zakten de priJven echter. Voor 6 gld. kocht men een zeer groot kalf. Verder bestond de ruodvee-aanvoer uit een 6-tal koeien, voornamelijk Jong vee; de prijzen liepen van 80 tot 100 gulden. Varkens op de boerderij doen 16'/i tot 17 cent per pond. De biggenhandel op den markt was belangrijk, zij brachten gemiddeld 11 gld. per stuk op. Verder werden eenige gelde schapen ver handeld, de prijs bedroeg gemiddeld f 16. per stuk. Aan de eierenvelllng viel een geringe prijs stijging waar te nemen. De storm uit Noordelijke richting heeft Vrijdag en Zaterdag in de bouwpolders in onze gemeente zeer veel schade veroorzaakt. Door den harden wind geraakte, vooral op de lichte gronden in het Noorden, P. H. Polder, Eierland en nabil de Staalabosschen, het droge zand zon in verstuiving, dat tulnwallen be dolven werden en slooten gjheel dichtstoven. De schade aan het jonge gewas, dat op vele plaatsen bloot kwam te liggen of zwaar met zand werd bedekt, is groot, terwijl veel van den uitgestrooiden kunstmest met het zaDd van de landerijen verdwenen. Vooral de boer derijen in den polder Het Noorden zijn door den storm zwaar getroffen en hebben enorme schade. Gelukkig is thans eenige regen ge vallen, waardoor nog veel van het gewas terecht kan komen. ScheepadiefstaL Pieter Carnelis V., niet verschenen, was op 13 December zoo vrfl geweest van de te Texel gestrande Zweedsetie stoomboot hout en andere voorwerpen te kapen, wat door 2 getuigen werd bevestigd. De officier rekende dan ook geducht af met den verdachte en eischte 3 maanden gevangenisstraf, temeer daar dit niet onder strandjutten viel, maar degelijk op diefstal. Uitspraak conform. Misluuideling. De 22-jarige Wilhelmus Hubertus St. land arbeider te Anna Paulowna, die op 28 Februari door zijn patroon met 8 dagen was opgezegd, was hierover in woede ontstoken en had toen de man 'n flinke opdoffer verkocht. Verdachte zei, dat men hem zonder reden had gedaan gegeven en dat zijn patroon slecht bekend staat, vooral tegenover zijn personeel wat de behandeling aangaat. In 't dorp, Edelachtbare, praat men over hem als 't concentratiekamp, heigeen hilariteit verwekte. Eisch; f 15.— of 10 dagen. Uitspraak f 10.of 5 dagen. „Wat rijden al die menschen ge vaarlijk vandaag", dacht u Immer» vanmiddag achter het «tuur (Hoe zegt men dal ook weer van dien splinter,dien balk en uw oog?...) 1 Een bedrug van 25 luillloeii, ver deeld over drie jaren. De besprekingen met mr. Hart in Nederland hebben onder meer geloopen over de oecono- mische betrekkingen tusschen Indië en Neder land. Mr. Hart heeft verschillende voorstellen naar Indië medegenomen, om die met de Indische regeering te bespreken. Naar de N. R. Crt. verneemt, behoort daar onder het plan om, met het oog op de geble ken noodzaak om aan Indië steun te verleenen dat Nederland een bedrag van 25 mlllioen voor dit doel beschikbaar zal stellen, welk bedrag over drie Jaren zal worden verdeeld. De steun, die Nederland op deze wijze aan de Indische huishouding zal verleenen, zal dus ongeveer gelijk zijn aan het bedrag, dat Indië thans nog aan de maritieme defensie bij draagt Zooals men weet, betaalt Nederland aan de vlootkosten thans reeds 12 mlllioen, terwijl 2 mlllioen kosten aan onderzeebooten naar het Defensiefonds zijn overgebracht. Op de Indische begrooting van 1636 was dus nog een bedrag van 8.4 mlllioen voor militaire uitgaven aan de zeemacht uitgetrokken, welk bedrag b(j suppletoirs begrooting met 200.000 ls verhoogd. In totaal bedraagt de Indische bijdragen in de kosten der mari tieme defensie dus 8.6 mlllioen 's jaar. De bijdrage, die Nederland thans aan Indië zal geven, en die voor andere doeleinden zal wor den besteed, heeft dus uit algemeen finan cieel oogpunt bezien, hetzelfde effect, als zou Nederland gedurende drie jaren de geheele maritieme defensie van Indië voor haar reke ning nemen. A&ndoelcnknpltaal afgeschreven. Naar het Aig. Hbld, verneemt, is tusschen het beschermiqgscomité voor obligatiehouders der Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V. en het bestuur dier ven nootschap overeenstemming bereikt Inzake de voor te stellen reorganisatie. Hlerby zullen de obligatiehouders voor elke obligatie groot t 1000 vierhonderd gulden in geld en vijfhonderd gulden in aandeelen ont vangen. Het beslaande aandeelen-kapilaal wordt, op f 5000 preferente aandeelen na, geheel afge schreven. De oude aandeelhouders ontvangen voor elk aandeel groot f 500 een amortisatie- bewijs, hetwelk uit de overwinst aflosbaar is met f 50. Gisteren verleende de President van de rechtbank te Amsterdam de door de maat schappij gevraagde goedkeuring om een ver gadering van houders van te harer laste uitstaande obligaties te houden, waar deze voorstellen in behandeling zullen komen. SUBSIDIEERUVG VAN BIJZONDERE SCHOLEN. De heer Suring heeft aan den minister van Onderwijs, K. en W. gevraagd of het juist is, dat de minister d.d. 31 Maart aan de bestu ren der door het rijk gesubsidieerde bijzon dere hoogere burgerscholen, gymnasia, lycea en handelsdagscholen een omzendbrief heeft gericht, waarin aan die besturen wordt mede gedeeld, dat de minister subsldieering in de kosten van bezoldiging van directeuren, rec toren. leeraren en beambten, die den leeftijd van 65 jaar hebben overschreden en uit dien hoofde niet zijn ontslagen, als regel slechts zal bevorderen tot het bedrag, dat benoodigd zou zijn geweest, Indien z(j door jongeren met aanvangswedde waren vervangen. Voorts of de minister niet van oordeel is, dat hem de bevoegdheid ontbreekt, een zoodanige korting op de subsidieering in de kosten van bezoldi ging der in die vraag genoemde functionaris sen te bevorderen, en of de minister bereid is, totdat eventueel terzake een wijziging der M.O.-wet en der H.O.-wet is tot stand geko men, den aangeduiden omzendbrief, indien deze inderdaad is uitgegaan, in te trekken. B(j de Kwatta-fabrieken te Breda zijn gedurende de laatste weken 40 volwassen arbeiders, onder wie er waren met 10, 15 en 20 dienstjaren, ontslagen en vervangen door jeugdige arbeidskrachten, die te werk gesteld z(jn op een aanvangssalaris van 5 per week. Naar de directie der fabriek mededeelde, zal dit ontslag van volwassen arbeiders in de eerstkomende weken nog gevolgd worden door dat van 200 anderen, terwijl, wanneer niet spoedig regeeringsmaatregelen worden ge troffen, in de verschillende genotmiddelen industrieën 2000 volslagen arbeiders door evenzooveel jeugdige arbeidskrachten zullen worden vervangen. De vervanging van volslagen arbeiders door jeugdige arbeidskrachten is een eisch van zelfbehoud. HET CAPITULANTENBESLUIT. Instelling van een capitulan ten- rand en oen centraal eaplhilanten- bureau. Ingesteld wordt een capitulantenraad en tot bijstand van dezen raad een centraal ca- pitulantenbureau. tot directeur van welk bureau de minister van defensie Inmiddels heeft aangewezen de heer J. Vennlk, referen daris aan zijn departement De capitulantenraad bestaat uit 11 hoofd ambtenaren, van elk departement één en den directeur van het centraal capitulanten- bureau, terwijl voorts de spoorwegmaatschap schappijen en de Ver. van Ned. gemeenten leder een lid kunnen aanwijzen. De raad heeft tot taak te beslissen in alle zaken, welke zich voordoen met betrekking tot de toelating van dtenstplicntige onder officieren. als bedoeld in artikel 1 van het capitulanten-reglement, tot een vrijwillige verbintenis als militair ambtenaar bi) de Kon. landmacht, alsmede met betrekking tot de plaatsing van militairen en gewezen mili tairen. bedoeld in de artikelen 1 en 2, in be- trekikngen als ambtenaar dan wel als spoor wegambtenaar. Uit het voorloopig verslag van de Eerste Kamer. Verschenen is het voorloopig verslag van de Eerste Kamer over het ontwerp van wet tot financiering van den versnelden bruggen bouw door verhooging van de tijdelijke hef fing van het bijzonder invoerrecht op benzine. Daaraan verklaarde men, voor te zullen stem men, trots de ernstige bezwaren tegen het ontwerp, welke men echter niet overwegend achtte. Eengie leden echter oordeelden die beden kingen van dusdanigen aard, dat z() meenden tegen te moeten stemmen. De voorgestelde regeling zal h.i. de draagkracht van een be- 1 langrijke groep der bevolking verminderen terwijl thans veeleer naar versterking van die draagkracht moet worden gestreefd. Extra-bate en spoorwegtekort. Enkele leden, constateerden, dat jaarlijks als extra-bate, afkomstig van de weggebrui kers, in de schatkist vloeit een bedrag van ruim 45 mlllioen. Zjj meenden, dat dit be drag wordt besteed tot dekking van het spoorwegtekort, ten beloope van ruim 30 mlllioen, en voor andere doeleinden, die al evenmin met het wegverkeer verband hou den. Z(j vragen daaromtrent nadere inlichtin gen. Sommige leden wezen er op, dat de regee ring destijds eene ordening van het verkeer in uitzicht stelde, doch zjj trokken in twijfel, of het toen in de bedoeling lag, die langs fis calen weg te bereiken. Mocht dit wel het ge val zijn geweest, dan achtten zij dien weg niet den juisten om tot oplossing van het or- deningsvraagstuk bjj het verkeer te geraken. Naar aanleiding hiervan was tevens bij hen de vraag gerezen, of wel terecht de verkeers- politiek in de eerste plaats is toevertrouwd aan den minister van waterstaat onder wien tevens het oppertoezicht op de Ned. Spoor wegen ressorteert, in welk bedrijf men. we gens den ongunstlgen financieelen toestand, waarin het verkeert het vervoer per automo biel en te water als de gevaarlijkste concur renten beschouwt. Voorloopig verslag van de Eerste Kamer. Aan het voorloopig verslag van de Eerste Kamer over de Indische begrooting voor 1936 wordt het volgende ontleend; De gezagshandhaving. Eenige leden verklaarden, niet te kunnen Instemmen met de hulde den gouverneur- generaal gebracht voor de wijze, waarop deze het gezag zou hebben gehandhaafd. Huns in ziens is het Indische regeeringsbeleid te dier zake in de afgeloopen vijf Jaren al te zeer gekenmerkt geweest door een noodeloos streng beperken van het recht op vrije mee- ningsulting en van vereeniging en vergade ring, hetgeen de natuurlijke staatkundige ontwikkeling van de Inlandsche bevolking kunstmatig heeft belemmerd. Sommige leden waren van oordeel, dat de houding van de Indische regeering ten op zichte van buitenlandsche politieke actie niet krachtig genoeg is. Op dat stuk achtten zij een positiever beleid gewenscht. Naar aanleiding hiervan vestigden zi) er de aandacht op, dat vooral van Japansche ztjde telkens uitingen worden vernomen, welke voor ons gezag over Nederlandsoh-Indië bedenke lijk moeten worden geacht. Ook vestigden z(j de aandacht op het ge vaar, dat is gelegen in de „penetration paci- fique" van Japanners in Nederlandsch-Indië. Onvoldoende staat van de weermacht. Zeer vele leden vestigden de aandacht op den onvoldoenden staat, waarin de weer macht, en met name de vloot, in Neder landsch-Indië verkeert. Eenige andere leden waren van meening, dat de meest afdoende verdediging van Indië tegen mogelijken aanval van buiten af niet is gelegen in het onderhouden van eene omvang rijke weermacht, doch in het voeren van eene koloniale politiek, welke de inhecmsche be volking bindt aan het Nederlandsche regime. i De houding tegenover de N.S.B. Enkele leden brachten de houding ter; sprake, welke de gouverneur-generaal aan neemt ten opzichte van de nationaal socialis tische beweging, welke houding wel zeer af wijkt van die, welke de regeering hier te,< lande tegenover die partij heeft aanvaard. Zonder aan het feit, dat de gouverneur-/ generaal aan ir. Mussert twee keeren audiën tie heeft verleend, bijzonder gewicht te hech ten, waren zij van oordeel, dat de landvoogd te dier zake niet juist had gehandeld. De pensioenen. Wat de pensioenen betreft zou men gaarne vernemen, of het niet wenschetijk ware, hier in op den duur verandering te brengen, door den diensttermijn, welke in Indië recht op pensioen geeft, te verleenen en het bedrag der pensioenen meer in overeenstemming te brengen met de pensioenen van Nederlandsche ambtenaren en militairen. Vele andere leden waren van meening, dat de Indische pensioenen niet met de hier te lande genotene, gelijk kunnen worden gesteld, al achten z(j de mogelijkheid van verminde ring der eerstbedoelde niet priori verwer pelijk. De toestand van de Inlandsche be volking. Verscheidene leden traden in beschouwin gen over den oeconom lachen toestand van de, bevolking. Dien toestand achtten z(j in ver schillende streken, inzonderheid op Java, on bevredigend, mede in verband met de groote werkloosheid onder de Europeanen. Verscheidene leden betoogden, dat Neder land niet kan volstaan met besef alleen van de oeconomische moeilijkheden, waarin Indië verkeert, doch dat het van dat besef blijk be hoort te geven door hier te lande ten minste maatregelen achterwege te laten, welker toe passing de belangen van de Indische cultures schaadt. Inzonderheid hadden deze leden het oog op den afzet van de Indische suiker in Neder land. De achterstelling van dit artikel bij de Nederlandsche bietsuiker, welker verbouw hier te lande van overheidswege kunstmatig wordt gesteund en de daarmede samenhan gende fiscale bepalingen ten onzent laakten zij ten zeerste. Ook de exorbitante belasting op thee achtten zjj bezwaarlijk te verant woorden. De samenwerking NederlandNed.- Indië. Naar aanleiding van de wenschelijkheid van een nauwer verband tusschen Nederland en Nederlandsch-Indië werd de vraag gesteld, of zulks niet zou zjjn te bevorderen door de in stelling van eenen, door de Kroon te benoe men, rijksraad van advies, waarin aan voor aanstaande personen uit de verschillende ge- biedsdeelen van het Koninkrijk zitting zou worden gegeven. Andere leden vroegen de aandacht van den minister voor het denkbeeld van een centraal vertegenwoordigend orgaan. Te Sijbrandahuis onder Rinsumageest is Vrijdag een 3-jarig meisje, dat met haar zusje op het erf van de boerderij van haar vader aan het spelen was, te water geraakt, zonder dat de andere kinderen dit merkten. Toen het kind vermist werd. ging men ijlings aan het zoeken. Men vond haar in de gracht, die achter de boerderij loopt; de levensgeesten waren toen reeds geweken. Op het gevaarlijke kruispunt bjj Laren. Wederom is op het kruispunt van den rijks weg van AmsterdamAmersfoort met den straatweg HilversumLaren een ernstig ver keersongeluk geschied. Zondagmorgen vond daar een zeer ernstige botsing plaats tus schen een luxe auto en een motorrijwiel. Slechts korten tijd na de botsing overleed de motorrijder, de 24-jarige R. A. Mijne uit Haarlem. Zondagnacht is te Winkel (N.-H.) brand uitgebroken in het woonhuis van den heer J. Puyck; het vuur greep zoo snel om zich heen dat aan behoud van het huis niet te denken viel, zoodat de brandweer zich beperkte tot een poging om het belendende perceel te be houden. Vermoedelijk is het felle branden van een kachel oorzaak van den brand geweest Huis en inboedel waren verzekerd. De laatste spaarduitjes werden gestolen. Inbrekers hebben Zondagavond in een woonhuis aan de Marnixstraat te Amsterdam een werkloos gezin beroofd van het weinige, waarvan het moest leven, en dat het met moeite bjj elkaar geschraapt had om te voor zien in de noodzakelijkste behoeften. Het ge- Zin woont in een van de dichtbevolkte blok ken volkswoningen aan de Marnixstraat, één hoog voor, en heeft de gewoonte den Zondag avond ergens anders door te brengen. De daders schijnen hiervan op de hoogte te zijn geweest. Toen de familie Zondagavond tegen tien uur huiswaarts keerde, vond zij de deur van de woning opengebroken, evenals de deur van de binnenkamer. Hieruit waren een busje met veertig bijeengespaarde kwartjes, een bankbiljet van tien gulden alsmede eenige losse guldens verdwenen. Bovendien bleken de indringers den muntmeter te hebben gelicht. Do slag voor het beroofde gezin is zeer zwaar. De bestuurder licht gewond. De passagiers ongedeerd. Het Douglas-vliegtuig O.K.-AJ.A., een van de beide nieuwe vliegtuigen van dit type, die de Tsjechische Luchtvaartmaatschappij C. L. S„ onlangs heeft aangeschaft en dat gebruikt wordt op de nieuwe luchtlijn BoedapestAm sterdam, werd gisteravond tien minuten over zeven op Schiphol verwacht. Dit toestel heeft omstreeks acht uur bij Elburg een noodlan ding moeten doen. Daarbij is het vliegtuig ern stig beschadigd. De bestuurder werd licht ge wond. De negen passagiers bleven ongedeerd. Zijn zijn per autobus naar Amsterdam ver voerd. Op Schiphol nam men aan, zoo meldt men, dat de radio-installatie van het toestel onklaar was geraakt, aangezien men na half acht geen verbinding meer met het vliegtuig kon krij gen. Het vliegtuig schijnt bi) Elburg door een sneeuwbui te zijn overvallen, zoodat de be stuurder zich vermoedelijk niet heeft kunnen oriënteeren en derhalve tot een landing heeft besloten. Het toestel was gistermiddag van Praag naar Amsterdam vertrokken. De Tsjechische piloot Balik, die reeds jaren lang tusschen Am sterdam en Praag vliegt en bekend staat als een ervaren bestuurder is de eenige, die licht aan het hoofd gewond is. De beide andere leden van de bemanning en de negen passagiers zijn er allen zonder verwondingen afgekomen. Voor de oriëntatie bij de landing maakte de bestuurder gebruik van een z.g.n. parachute fakkel, die den omtrek verlichte De landing lukte vrij behoorlijk op een weiland nabij den weg Elburg—Epe, doch bij den uitloop schijnt het toestel in aanraking te zijn gekomen met een groep boomen, waardoor het ernstig werd beschadigd. BRITSCHE EN NEDERLANDSCHE AMBULANCE IN VEILIGHEID. Naar het A.NJP. hedenmorgen verneemt zijn alle leden der Britsche en Nederlandsche ambulance te Addis Abeba aangekomen. Enkele Nederlanders (volgens het pers bureau een drietal) zouden evenwel wederom een avontuur meegemaakt hebben, aangezien deze, (waaronder dr. Veeneklaas) zich in een vrachtauto b(j Kworam bevonden en zich ter nauwernood met muildieren, ter beschikking gesteld door de Engelschc expeditie, in veilig heid wisten te stellen. DE OORLOG IN OOST-AUUKA. Groote slag aan Noordelijk front. Naar het ANP hedenmorgen vanuit Addis Abeba verneemt wordt aan het Noordelijk front momenteel een grooten slag geleverd. Nadere bijzonderheden ontbreken nog. DE ONGEREGELDHEDEN IN PALESTINA. 7 dooden, 58 gewonden. Naar het ANP uit Jeruzalem verneemt staat op het oogenbllk het aantal slachtoffers van de jongste ongeregeldheden vast: 5 joden zijn gedood en 26 gewond. Voorts werden 2 Arabieren gedood en 32 gewond. Uit Haifa wordt nog nader medegedeeld, dat de Arabieren besloten hebben a.s. Woens dag voor onbepaalden tijd in staking te gaan. Medegedeeld door net Koninklijk Meteorologisch instituut. Naar waarneming verricht In den morgen van 21 April. Hoogste barometerstand te Akureyri. Laagste barometerstnad 740.1 te Nordöyon. Verwachting Zwakke tot matige, later meer toenemende W. tot Z. wind. Tijdelijke opklaringen, later weer toenemende bewolking en veel kans op regen. Aanvankelijk zachter. Barometerstand te Den Helder 753.8. Nog een lid van de bemanning gewond. De bestuurder en de radiotelegrafist hebben lichte kwetsuren opgeloopen. Zij konden zich echter te voet naar het dorp begeven, waar z(j door een geneesheer werden verbonden. De passagiers hadden inmiddels het vliegtuig ver laten en zich naar het hotel Kleykamp be geven, waar de komst van den autobus uit Amsterdam is afgewacht Met het Tsjechische vliegtuig dat bij Elburg is verongelukt, werd de nieuwe luchtlijn in de richting BoedapestAmsterdam geopend. Het Douglas-vliegtuig van de K.L.M., Rietvink, welke Nederlandsche onderneming in samen werking met de Tsjechische luchtvaartmaat schappij deze luchtlijn exploiteert, is gisteren van Amsterdam naar Boedapest gevlogen. D.N.B. meldt uit Frelburg im Breisgau: Een groep Engelsche scholleren, die een Paaschuitstapje naar het Zwarte Woud maakten, zijn Donderdagmiddag ondanks slechte weersomstandigheden aan een wan deltocht in de streek van Schau-lns-land be gonnen. De leider was eveneens een vreemde ling en de groep raakte al vrii spoedig in dikken mist en later In een heftigen sneeuw storm. De jongens, die gemiddeld 1214 Jaar oud waren, dwaalden den geheelen dag rond tot zij 't avonds tegen half tien eindelijk lichtjes zagen van het gehucht Hofsgrund. Vier jongens waren zoo uitgeput, dat zij daar zijn overleden, twee anderen zjjn in allerijl naar het ziekenhuis te Frelburg vervoerd, waar er ook nog een is gestorven. Ook winter in Beteren. In Zuid-Beieren is de winter teruggekeerd. Uit Kempten in Allg&u wordt gemeld, dat daar een sneeuwstorm woedt, welke reeds 30 uur duurt. De verkeersstoringen nemen een aanzienlijken omvang aan; de wissels van de spoorwegen konden slechts met de grootste moeite sneeuwvrij worden gehouden en de dienst van de autobussen van de rijkspost is geheel gestaakt. Ook het telefoonverkeer is op vele plaatsen verbroken. Ook boven het Ertsgebergte. De West-Pfalz heeft het meeste geleden. In toenemende mate heeft sinds Zaterdag middag de sneeuwstorm ook boven het Erts gebergte gewoed. Vele straatwegen waren in korten t(jd ondergesneeuwd. Met het intreden van het duister kwamen er steeds meer ver- keersstagnaties voor. In de hoogere gebieden werd hier en daar 40 cm sneeuw gemeten. Nog in den loop van den avond werden sneeuwploegen gerequireerd om de hoofdver keerswegen vr(j te maken. OPENING VAN DE KLM-LIJN AMSTERDAM WEENEN BUDAPEST. Het eerste toestel van den nieuwen dienst vertrokken. Met eenige plechtigheid is gisterenmorgen de nieuwe dienst van de KLM naar Weenen en Biidapest geopend. De eerste pasagiers op deze l(jn waren autoriteiten en persvertegenwoordigers, die gasten van de KLM de reis meemaakten en te Budapest eenige dagen de gasten van de Kurdirectie aldaar zullen zijn. Te half tien precies werd van den toren het vertreksein gegeven en rolde het Douglas- vliegtuig naar den anderen kant van het veld om met een korten aanloop zich van den grond te verheffen. De dienst van Nederland naar het hart van midden-Europa was officieel geopend. (Niet officieel) 3de klasse, Iste lijst Trekking van Maandag 20 April lo»c Hooge Pryzen 5000.— 12660 1500.— 20726 1000.— 758 4312 10765 15254 400.— 20944 200.— 8036 8756 100.— 526 4178 4785 9458 Prijzen van f 45 17 65 80 115 123 139 151 K,* 158 183 238 256 283 295 299 3n» 329 336 396 429 432 474 483 49» 567 580 605 639 644 657 665 684 735 739 763 765 768 814 877 900 909 972 1028 1039 1052 1084 1106 lm 1129 1153 1157 1160 1162 1219 1339 137» 1380 1395 1460 1541 1548 1585 1698 1704 1756 1778 1780 1790 1813 1852 1859 1901 1912 1917 1958 1961 2056 2126 2154 216Q 2173 2193 2379 2402 2405 2" 74 2485 2506 2542 2545 2594 2600 2606 2614 2621 2631 2681 2689 2775 2786 2796 2834 2853 2855 2873 2894 2898 2922 3023 3034 3071 3039 3106 3160 3170 3172 3181 3229 3252 3329 3373 3395 3477 3490 3545 3566 3598 3049 3724 3730 3760 3777 3780 3794 3834 3917 3930 3950 4090 4093 4100 4151 4209 4222 4239 4248 4314 4320 4344 4352 4353 4432 4440 4524 4565 4578 4618 4654 4683 4687 4717 4747 4775 4782 4817 4834 4904 4925 4933 4935 4949 4855 4994 5001 5022 5042 5046 5049 5053 5064 5083 5095 5114 5159 5151 5152 5162 5185 5245 5313 5328 5352 5358 5397 5464 5468 5472 5528 5535 5553 5596 5625 5664 5698 5710 5720 5742 5768 5782 5806 5808 5829 5903 5957 5976 6000 6042 6059 6109 6148 6172 6213 6276 6301 6324 6334 6386 6406 6411 6429 6445 6491 6501 6574 6590 6625 6659 6677 6701 6714 6745 6752 6760 6763 6771 6918 S919 6952 6962 6963 6965 6966 7047 7052 7116 7128 7146 7277 7285 7288 7290 7292 7296 7320 7368 7400 7437 7444 749. 7495 7516 7541 7543 7611 7637 7641 7664 7692 7732 7747' 7790 7829 7834 7958 7905 7S3! 8000 8076' 8116 8147 8162 8170 8185 8215 8236 8261 1 8280 8293 8334 8360 8389 8441 8446 8465 8519 8531 8555 8573 8586 8596 8637 8649 3662 8716 8817 8839 8850 8926 9032 9017 9082 9116 9117 9227 9245 9320 9356 9365 9379 9393 9429 9524 9527 9659 9572 9677 9690 9698 9724 9767 8786 9801 9804 9813 9830 9859 9861 9866 9893 9897 9903 9910 9987 9994 10007 10021 10034 10047 10075 10095 0128 10140 10142 10185 10201 10207 10208 10240 •0286 10298 10313 10318 10322 10355 10393 10410 '0487 10544 10631 10650 10678 10684 10737 10790 0824 10825 10828 10837 10950 10958 10967 10D8S 11013 11053 11075 11084 11130 11144 11150 11188 11254 11285 11298 11346 11385 11442 11464 11483 11505 11563 11610 11617 11619 11635 11701 11725 11798 11833 11848 11858 11912 11927 U933 11992 12002 12005 12037 12075 12077 12102 12139 12148 12188 12213 12224 12234 12259 12270 12380 12451 '2469 12503 12514 12524 12525 12581 12588 12623 '2629 12659 12705 12711 12719 12730 12741 12796 '2910 12918 12922 12934 12953 12958 12969 12993 '2995 13027 13028 1?060 13068 13091 13093 1312# '3147 13154 13193 13194 13226 13247 13254 13321 13365 13381 13416 13438 13465 13478 13485 13514 13533 13577 13586 13625 13626 13653 13679 13708 13735 13747 13789 13805 13837 13839 13841 13844 13906 13965 13975 14019 14054 14083 14106 14107 14125 14164 14193 14257 14264 14273 14354 14366 14378 14380 14384 14387 14391 14481 14486 14523- '4525 14562 14575 14638 14664 14703 14741 14767 14774 14825 14864 14904 14917 14926 14966 14986 14992 15007 15126 15129 15201 15229 15233 15234, 15277 15356 15373 15380 15386 15438 15538 15622 15625 15646 15652 15675 15759 15761 15779 15816 15916 15951 15983 16003 16083 16093 16116 16184 16204 16232 16245 16249 16277 16368 16379 16381 16433 16462 16467 16477 16530 16533 16601 16657 16665 16670 16717 16737 16756 16776 16783 1679» '6823 16891 16901 16903 1690e 16909 16924 17016' 17027 17065 17086 17156 17174 17182 17229 17248, 17C43 17430 17556 17568 17595 17659 17671 17687 17694 17714 17746 17766 17870 17898 17906 17910, 17914 17916 17947 18008 18010 18017 18075 18087 18102 18103 18129 18156 18233 18289 18304 18351 18353 18367 18460 18503 38531 18533 18668 18679 18803 18870 18897 18929 18940 18957 18979 19053 19067 19068 19129 19174 19246 19278 19311 19351 19361 19380 19383 19387 19418 19432 19436 19437 19496 19520 19595 19615 19616 19617 19657 19615 19702 19706 19764 19781 19843 19912 19931 19932 19946 19997 20007 20009 20026 20028 20041 2004» 20049 20082 20083 20190 20222 20300 20350 20364 20368 20381 20467 20473 20489 20492 20513 20518 20630 20676 20684 20715 20738 20752 20759 20790 20841 20868 20903 20910 20911 20925 20982 20999 21000 Het Douglasvliegtulg Nachtegaal van de KLM, dat Zaterdagochtend van Schiphol naar Indië is vertrokken, heeft de landing te Mar- seille, tengevolge van een rukwind, een licht beschadiging aan den vleugel opgeloopen. Het Douglasvliegtulg Lijster zal zoo spoedig mogelijk naar Marseille vertrekken en do reis naar Indië voortzetten ln plaats van de Nachtegaal voortzetten. De Nachtegaal zal na reparatie ter plaatse naar Nederland terugkeeren. In een van de loodsen van het vliegveld Fllton bij Bristol is een stratosfeervliegtuig ih aanbouw. Dit vliegtuig, een eendekker, wordt gebouwd op kosten van het departement van luchtvaart Omtrent de afmetingen enz. van het vlieg tuig ia weinig bekend. De motor zou van een zeer bijzondere cosntructie zijn. waardoof het vliegtuig een zeer groote hoogte zou kunnen bereiken. Men verwacht, dat het vliegtuig tot een hoogte van 60,000 voet zal kunnen stijgen. De proeven met stratosfeervliegtuigen, waarmee wijlen de Amerikaansche vlieg0* Wlley Post en de Russische vlieger Kokinaky groote hoogten hebben bereikt, hebben teI1 doei om gegevens te verkrijgen omtrent d» weersomstandigheden in de zeer hooge lucht lagen. Deskundigen meenen, dat hermetisch afgesloten verkeersvliegtuigen ln het gebied der stratosfeer fantastische snelheden kunnen ontwikkelen. De zeer geringe weerstand van de lucht in dat gebied en het afwezig ril11 van atmosferische invloeden bevorderen d« snelheidsontwikkeling ln hooge mate. De proefvluchten met het Engelsche vlieg" tuig zullen waarschijnlijk nog ir. dit j00' plaats vinden. Op 5 uur en 44 minuten gebracht» De Nederlandsche sport- en zweefvlieg0' van Neyenhoff is er Zondag in geslaagd het Nederlandsche uithoudingsrecord zweefvliegen te verbeteren. Zondagmiddag om twee uur vertrek 110 sporttoestei van de Ned. Zweefvliegclub, P.H.ALT., bestuurd door den heer Hoekstra, van Schiphol met het Gru»a zweeftoestel PH-25 van het nationaal in« tuut voor zweefvliegen, bestuurd door heer van Neyenhoff, op sleeptouw. Om eV

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 6