Texel
3&t fBafawten
3a. 2- tBtmitoifwi Zilmeia
Visscherij
Veel stormschade op bouwlanden.
Politierechter Alkmaar
BINNENLAND
Steun van Nederland
aan Indië.
Kon. Ned. Stoomboot Mij
Ontslag op groote schaal bij de
Kwatta-fabriek op handen.
Eerste Kamer
De versnelde bruggenbouw.
De Indische begrooting.
GEMENGD NIEUWS
Binnenland
Kindje verdronken
Motorrijder verongelukt.
Brand te Winkel.
Laffe inbraak bij een werklooze.
Noodlanding van een
Tsjechisch vliegtuig
bij Elburg.
Laatste berichten
Wat voor weer vandaag?
Buitenland
De sneeuwstormen
Duitschland.
in
Vijf Engelsche jongens van
ontbering gestorven.
Luchtvaart
471ste STAATSLOTERIJ
Het postvliegtuig Nachtegaal
licht beschadigd
Proeven met stratosfeervliegtuigen
in Engeland.
Zweefvliegrecord verbeterd.
J onze voorouders aten met hun vingers, dit was niet jj
erg zindelijk, maar wij gebruiken vlekvrije
lepels en vorken. De nieuwste modellen zijn aanwezig.
Complete cassettes, inhoudende t
Prijzen t
f 9.65
f 11.75
f 12.95
f 14.80
6 tafellepels
6 tafelvorken
1 soeplepel
1 groentelepel
1 Aardappellepel
1 Sauslepel
De aal vangsten in het IJsseLmeer worden al
lengs beter en de prijzen handhaven zich tot
dusverre tamelijk goed.
Wat betreft het vervroegde openingsuur van
den afslag te IJmuiden, heerschen er verschil
lende meeningen omtrent de doeltreffendheid
er van.
Verscheidene groepen z(jn er tegen, terwijl er
ook verscheidene groepen het als een verbete
ring beschouwen. De tijd zal moeten uitwijzen
of er inderdaad voordeel in schuilt.
Het Rotterdamsche overzicht heft weer een
klaagtoon aan over de vlsch welke vanuit
IJmuiden naar Rotterdam is gezonden, in
tegenstelling met de visch, die uit Noorwegen
was aangevoerd.
De buitenlandsche was goed volgroeid en
uitstekend verzorgd, terwijl de verzorging van
die uit IJmuiden veel te wenschen overliet
Deze steeds terugkeerende klacht over de
Inferieure kwaliteit van de IJ mulder visch
vraagt, dunkt ons, een ernstig onderzoek. Het
gaat hier om een groot belang voor onze vis
scherij. Is de klacht werkelijk gegrond, dan
dienen er maatregelen te worden genomen, dat
er voor betere kwaliteit wordt gezorgd. Blijkt
de klacht overdreven of ongegrond, dan wordt
het tijd, dat op deze wijze niet wordt voortge
gaan met de kwalificatie of liever diskwa
lificatie van door onze vloot aangebrachte
visch.
Zoo krijgt men sterk den indruk, dat er wel
Iets hapert aan onze visch, hetgeen tot funeste
gevolgen moet leiden voor onze visscherij.
In dit verband is het wel kenmerkend, het
geen ons onlangs door een groot visch handel aar
werd verteld, nX, dat men in Keulen zeer ge
steld was op visch uit IJmuiden aangevoerd,
zoo zelfs, dat wanneer er ook visch uit Weser-
munde was aangebracht, de kooplui te Keulen
deze visch niet in behandeling namen, maar
tot de IJmuider visch hun aandacht bepaalden,
ondanks dat deze visch meer moest opbrengen.
Helaas kon men deze zendingen, die recht
streeks per auto naar Keulen werden gebracht,
niet laten doorgaan, omdat de kosten er aan
verbonden, te groot waren en ook in dit geval
weer de betalingsmoeilijkheden onoverkome
lijke bezwaren opleverden.
MAJRKTO VERZICHT.
De veeaanvoer was Maandag veel grooter
dan vorige week, vooral kwamen er ditmaal
veel nuchtere kalveren aan den markt. Door
dezen grooten aanvoer zakten de priJven echter.
Voor 6 gld. kocht men een zeer groot kalf.
Verder bestond de ruodvee-aanvoer uit een
6-tal koeien, voornamelijk Jong vee; de prijzen
liepen van 80 tot 100 gulden.
Varkens op de boerderij doen 16'/i tot 17
cent per pond. De biggenhandel op den markt
was belangrijk, zij brachten gemiddeld 11 gld.
per stuk op.
Verder werden eenige gelde schapen ver
handeld, de prijs bedroeg gemiddeld f 16.
per stuk.
Aan de eierenvelllng viel een geringe prijs
stijging waar te nemen.
De storm uit Noordelijke richting heeft
Vrijdag en Zaterdag in de bouwpolders in
onze gemeente zeer veel schade veroorzaakt.
Door den harden wind geraakte, vooral op de
lichte gronden in het Noorden, P. H. Polder,
Eierland en nabil de Staalabosschen, het droge
zand zon in verstuiving, dat tulnwallen be
dolven werden en slooten gjheel dichtstoven.
De schade aan het jonge gewas, dat op vele
plaatsen bloot kwam te liggen of zwaar met
zand werd bedekt, is groot, terwijl veel van
den uitgestrooiden kunstmest met het zaDd
van de landerijen verdwenen. Vooral de boer
derijen in den polder Het Noorden zijn door
den storm zwaar getroffen en hebben enorme
schade. Gelukkig is thans eenige regen ge
vallen, waardoor nog veel van het gewas terecht
kan komen.
ScheepadiefstaL
Pieter Carnelis V., niet verschenen, was op
13 December zoo vrfl geweest van de te Texel
gestrande Zweedsetie stoomboot hout en andere
voorwerpen te kapen, wat door 2 getuigen
werd bevestigd. De officier rekende dan ook
geducht af met den verdachte en eischte 3
maanden gevangenisstraf, temeer daar dit
niet onder strandjutten viel, maar degelijk op
diefstal. Uitspraak conform.
Misluuideling.
De 22-jarige Wilhelmus Hubertus St. land
arbeider te Anna Paulowna, die op 28 Februari
door zijn patroon met 8 dagen was opgezegd,
was hierover in woede ontstoken en had toen
de man 'n flinke opdoffer verkocht. Verdachte
zei, dat men hem zonder reden had gedaan
gegeven en dat zijn patroon slecht bekend
staat, vooral tegenover zijn personeel wat de
behandeling aangaat. In 't dorp, Edelachtbare,
praat men over hem als 't concentratiekamp,
heigeen hilariteit verwekte. Eisch; f 15.—
of 10 dagen. Uitspraak f 10.of 5 dagen.
„Wat rijden al die menschen ge
vaarlijk vandaag", dacht u Immer»
vanmiddag achter het «tuur (Hoe
zegt men dal ook weer van dien
splinter,dien balk en uw oog?...)
1
Een bedrug van 25 luillloeii, ver
deeld over drie jaren.
De besprekingen met mr. Hart in Nederland
hebben onder meer geloopen over de oecono-
mische betrekkingen tusschen Indië en Neder
land. Mr. Hart heeft verschillende voorstellen
naar Indië medegenomen, om die met de
Indische regeering te bespreken.
Naar de N. R. Crt. verneemt, behoort daar
onder het plan om, met het oog op de geble
ken noodzaak om aan Indië steun te verleenen
dat Nederland een bedrag van 25 mlllioen
voor dit doel beschikbaar zal stellen, welk
bedrag over drie Jaren zal worden verdeeld.
De steun, die Nederland op deze wijze aan de
Indische huishouding zal verleenen, zal dus
ongeveer gelijk zijn aan het bedrag, dat Indië
thans nog aan de maritieme defensie bij
draagt Zooals men weet, betaalt Nederland
aan de vlootkosten thans reeds 12 mlllioen,
terwijl 2 mlllioen kosten aan onderzeebooten
naar het Defensiefonds zijn overgebracht. Op
de Indische begrooting van 1636 was dus nog
een bedrag van 8.4 mlllioen voor militaire
uitgaven aan de zeemacht uitgetrokken,
welk bedrag b(j suppletoirs begrooting met
200.000 ls verhoogd. In totaal bedraagt
de Indische bijdragen in de kosten der mari
tieme defensie dus 8.6 mlllioen 's jaar. De
bijdrage, die Nederland thans aan Indië zal
geven, en die voor andere doeleinden zal wor
den besteed, heeft dus uit algemeen finan
cieel oogpunt bezien, hetzelfde effect, als zou
Nederland gedurende drie jaren de geheele
maritieme defensie van Indië voor haar reke
ning nemen.
A&ndoelcnknpltaal afgeschreven.
Naar het Aig. Hbld, verneemt, is tusschen
het beschermiqgscomité voor obligatiehouders
der Koninklijke Nederlandsche Stoomboot
Maatschappij N.V. en het bestuur dier ven
nootschap overeenstemming bereikt Inzake de
voor te stellen reorganisatie.
Hlerby zullen de obligatiehouders voor elke
obligatie groot t 1000 vierhonderd gulden in
geld en vijfhonderd gulden in aandeelen ont
vangen.
Het beslaande aandeelen-kapilaal wordt, op
f 5000 preferente aandeelen na, geheel afge
schreven. De oude aandeelhouders ontvangen
voor elk aandeel groot f 500 een amortisatie-
bewijs, hetwelk uit de overwinst aflosbaar is
met f 50.
Gisteren verleende de President van de
rechtbank te Amsterdam de door de maat
schappij gevraagde goedkeuring om een ver
gadering van houders van te harer laste
uitstaande obligaties te houden, waar deze
voorstellen in behandeling zullen komen.
SUBSIDIEERUVG VAN BIJZONDERE
SCHOLEN.
De heer Suring heeft aan den minister van
Onderwijs, K. en W. gevraagd of het juist is,
dat de minister d.d. 31 Maart aan de bestu
ren der door het rijk gesubsidieerde bijzon
dere hoogere burgerscholen, gymnasia, lycea
en handelsdagscholen een omzendbrief heeft
gericht, waarin aan die besturen wordt mede
gedeeld, dat de minister subsldieering in de
kosten van bezoldiging van directeuren, rec
toren. leeraren en beambten, die den leeftijd
van 65 jaar hebben overschreden en uit dien
hoofde niet zijn ontslagen, als regel slechts
zal bevorderen tot het bedrag, dat benoodigd
zou zijn geweest, Indien z(j door jongeren met
aanvangswedde waren vervangen. Voorts of
de minister niet van oordeel is, dat hem de
bevoegdheid ontbreekt, een zoodanige korting
op de subsidieering in de kosten van bezoldi
ging der in die vraag genoemde functionaris
sen te bevorderen, en of de minister bereid is,
totdat eventueel terzake een wijziging der
M.O.-wet en der H.O.-wet is tot stand geko
men, den aangeduiden omzendbrief, indien
deze inderdaad is uitgegaan, in te trekken.
B(j de Kwatta-fabrieken te Breda zijn
gedurende de laatste weken 40 volwassen
arbeiders, onder wie er waren met 10, 15 en
20 dienstjaren, ontslagen en vervangen door
jeugdige arbeidskrachten, die te werk gesteld
z(jn op een aanvangssalaris van 5 per week.
Naar de directie der fabriek mededeelde,
zal dit ontslag van volwassen arbeiders in de
eerstkomende weken nog gevolgd worden door
dat van 200 anderen, terwijl, wanneer niet
spoedig regeeringsmaatregelen worden ge
troffen, in de verschillende genotmiddelen
industrieën 2000 volslagen arbeiders door
evenzooveel jeugdige arbeidskrachten zullen
worden vervangen.
De vervanging van volslagen arbeiders door
jeugdige arbeidskrachten is een eisch van
zelfbehoud.
HET CAPITULANTENBESLUIT.
Instelling van een capitulan ten-
rand en oen centraal eaplhilanten-
bureau.
Ingesteld wordt een capitulantenraad en
tot bijstand van dezen raad een centraal ca-
pitulantenbureau. tot directeur van welk
bureau de minister van defensie Inmiddels
heeft aangewezen de heer J. Vennlk, referen
daris aan zijn departement
De capitulantenraad bestaat uit 11 hoofd
ambtenaren, van elk departement één en den
directeur van het centraal capitulanten-
bureau, terwijl voorts de spoorwegmaatschap
schappijen en de Ver. van Ned. gemeenten
leder een lid kunnen aanwijzen.
De raad heeft tot taak te beslissen in alle
zaken, welke zich voordoen met betrekking
tot de toelating van dtenstplicntige onder
officieren. als bedoeld in artikel 1 van het
capitulanten-reglement, tot een vrijwillige
verbintenis als militair ambtenaar bi) de
Kon. landmacht, alsmede met betrekking tot
de plaatsing van militairen en gewezen mili
tairen. bedoeld in de artikelen 1 en 2, in be-
trekikngen als ambtenaar dan wel als spoor
wegambtenaar.
Uit het voorloopig verslag van de
Eerste Kamer.
Verschenen is het voorloopig verslag van
de Eerste Kamer over het ontwerp van wet
tot financiering van den versnelden bruggen
bouw door verhooging van de tijdelijke hef
fing van het bijzonder invoerrecht op benzine.
Daaraan verklaarde men, voor te zullen stem
men, trots de ernstige bezwaren tegen het
ontwerp, welke men echter niet overwegend
achtte.
Eengie leden echter oordeelden die beden
kingen van dusdanigen aard, dat z() meenden
tegen te moeten stemmen. De voorgestelde
regeling zal h.i. de draagkracht van een be- 1
langrijke groep der bevolking verminderen
terwijl thans veeleer naar versterking van die
draagkracht moet worden gestreefd.
Extra-bate en spoorwegtekort.
Enkele leden, constateerden, dat jaarlijks
als extra-bate, afkomstig van de weggebrui
kers, in de schatkist vloeit een bedrag van
ruim 45 mlllioen. Zjj meenden, dat dit be
drag wordt besteed tot dekking van het
spoorwegtekort, ten beloope van ruim
30 mlllioen, en voor andere doeleinden, die
al evenmin met het wegverkeer verband hou
den. Z(j vragen daaromtrent nadere inlichtin
gen.
Sommige leden wezen er op, dat de regee
ring destijds eene ordening van het verkeer in
uitzicht stelde, doch zjj trokken in twijfel,
of het toen in de bedoeling lag, die langs fis
calen weg te bereiken. Mocht dit wel het ge
val zijn geweest, dan achtten zij dien weg
niet den juisten om tot oplossing van het or-
deningsvraagstuk bjj het verkeer te geraken.
Naar aanleiding hiervan was tevens bij hen
de vraag gerezen, of wel terecht de verkeers-
politiek in de eerste plaats is toevertrouwd
aan den minister van waterstaat onder wien
tevens het oppertoezicht op de Ned. Spoor
wegen ressorteert, in welk bedrijf men. we
gens den ongunstlgen financieelen toestand,
waarin het verkeert het vervoer per automo
biel en te water als de gevaarlijkste concur
renten beschouwt.
Voorloopig verslag van de Eerste
Kamer.
Aan het voorloopig verslag van de Eerste
Kamer over de Indische begrooting voor 1936
wordt het volgende ontleend;
De gezagshandhaving.
Eenige leden verklaarden, niet te kunnen
Instemmen met de hulde den gouverneur-
generaal gebracht voor de wijze, waarop deze
het gezag zou hebben gehandhaafd. Huns in
ziens is het Indische regeeringsbeleid te dier
zake in de afgeloopen vijf Jaren al te zeer
gekenmerkt geweest door een noodeloos
streng beperken van het recht op vrije mee-
ningsulting en van vereeniging en vergade
ring, hetgeen de natuurlijke staatkundige
ontwikkeling van de Inlandsche bevolking
kunstmatig heeft belemmerd.
Sommige leden waren van oordeel, dat de
houding van de Indische regeering ten op
zichte van buitenlandsche politieke actie niet
krachtig genoeg is. Op dat stuk achtten zij
een positiever beleid gewenscht.
Naar aanleiding hiervan vestigden zi) er de
aandacht op, dat vooral van Japansche ztjde
telkens uitingen worden vernomen, welke voor
ons gezag over Nederlandsoh-Indië bedenke
lijk moeten worden geacht.
Ook vestigden z(j de aandacht op het ge
vaar, dat is gelegen in de „penetration paci-
fique" van Japanners in Nederlandsch-Indië.
Onvoldoende staat van de weermacht.
Zeer vele leden vestigden de aandacht op
den onvoldoenden staat, waarin de weer
macht, en met name de vloot, in Neder
landsch-Indië verkeert.
Eenige andere leden waren van meening,
dat de meest afdoende verdediging van Indië
tegen mogelijken aanval van buiten af niet is
gelegen in het onderhouden van eene omvang
rijke weermacht, doch in het voeren van eene
koloniale politiek, welke de inhecmsche be
volking bindt aan het Nederlandsche regime.
i
De houding tegenover de N.S.B.
Enkele leden brachten de houding ter;
sprake, welke de gouverneur-generaal aan
neemt ten opzichte van de nationaal socialis
tische beweging, welke houding wel zeer af
wijkt van die, welke de regeering hier te,<
lande tegenover die partij heeft aanvaard.
Zonder aan het feit, dat de gouverneur-/
generaal aan ir. Mussert twee keeren audiën
tie heeft verleend, bijzonder gewicht te hech
ten, waren zij van oordeel, dat de landvoogd
te dier zake niet juist had gehandeld.
De pensioenen.
Wat de pensioenen betreft zou men gaarne
vernemen, of het niet wenschetijk ware, hier
in op den duur verandering te brengen, door
den diensttermijn, welke in Indië recht op
pensioen geeft, te verleenen en het bedrag
der pensioenen meer in overeenstemming te
brengen met de pensioenen van Nederlandsche
ambtenaren en militairen.
Vele andere leden waren van meening, dat
de Indische pensioenen niet met de hier te
lande genotene, gelijk kunnen worden gesteld,
al achten z(j de mogelijkheid van verminde
ring der eerstbedoelde niet priori verwer
pelijk.
De toestand van de Inlandsche be
volking.
Verscheidene leden traden in beschouwin
gen over den oeconom lachen toestand van de,
bevolking. Dien toestand achtten z(j in ver
schillende streken, inzonderheid op Java, on
bevredigend, mede in verband met de groote
werkloosheid onder de Europeanen.
Verscheidene leden betoogden, dat Neder
land niet kan volstaan met besef alleen van
de oeconomische moeilijkheden, waarin Indië
verkeert, doch dat het van dat besef blijk be
hoort te geven door hier te lande ten minste
maatregelen achterwege te laten, welker toe
passing de belangen van de Indische cultures
schaadt.
Inzonderheid hadden deze leden het oog op
den afzet van de Indische suiker in Neder
land. De achterstelling van dit artikel bij de
Nederlandsche bietsuiker, welker verbouw
hier te lande van overheidswege kunstmatig
wordt gesteund en de daarmede samenhan
gende fiscale bepalingen ten onzent laakten
zij ten zeerste. Ook de exorbitante belasting
op thee achtten zjj bezwaarlijk te verant
woorden.
De samenwerking NederlandNed.-
Indië.
Naar aanleiding van de wenschelijkheid van
een nauwer verband tusschen Nederland en
Nederlandsch-Indië werd de vraag gesteld, of
zulks niet zou zjjn te bevorderen door de in
stelling van eenen, door de Kroon te benoe
men, rijksraad van advies, waarin aan voor
aanstaande personen uit de verschillende ge-
biedsdeelen van het Koninkrijk zitting zou
worden gegeven.
Andere leden vroegen de aandacht van den
minister voor het denkbeeld van een centraal
vertegenwoordigend orgaan.
Te Sijbrandahuis onder Rinsumageest is
Vrijdag een 3-jarig meisje, dat met haar zusje
op het erf van de boerderij van haar vader
aan het spelen was, te water geraakt, zonder
dat de andere kinderen dit merkten. Toen het
kind vermist werd. ging men ijlings aan het
zoeken. Men vond haar in de gracht, die achter
de boerderij loopt; de levensgeesten waren
toen reeds geweken.
Op het gevaarlijke kruispunt bjj
Laren.
Wederom is op het kruispunt van den rijks
weg van AmsterdamAmersfoort met den
straatweg HilversumLaren een ernstig ver
keersongeluk geschied. Zondagmorgen vond
daar een zeer ernstige botsing plaats tus
schen een luxe auto en een motorrijwiel.
Slechts korten tijd na de botsing overleed de
motorrijder, de 24-jarige R. A. Mijne uit
Haarlem.
Zondagnacht is te Winkel (N.-H.) brand
uitgebroken in het woonhuis van den heer J.
Puyck; het vuur greep zoo snel om zich heen
dat aan behoud van het huis niet te denken
viel, zoodat de brandweer zich beperkte tot
een poging om het belendende perceel te be
houden.
Vermoedelijk is het felle branden van een
kachel oorzaak van den brand geweest Huis
en inboedel waren verzekerd.
De laatste spaarduitjes werden
gestolen.
Inbrekers hebben Zondagavond in een
woonhuis aan de Marnixstraat te Amsterdam
een werkloos gezin beroofd van het weinige,
waarvan het moest leven, en dat het met
moeite bjj elkaar geschraapt had om te voor
zien in de noodzakelijkste behoeften. Het ge-
Zin woont in een van de dichtbevolkte blok
ken volkswoningen aan de Marnixstraat, één
hoog voor, en heeft de gewoonte den Zondag
avond ergens anders door te brengen. De
daders schijnen hiervan op de hoogte te zijn
geweest. Toen de familie Zondagavond tegen
tien uur huiswaarts keerde, vond zij de deur
van de woning opengebroken, evenals de
deur van de binnenkamer. Hieruit waren een
busje met veertig bijeengespaarde kwartjes,
een bankbiljet van tien gulden alsmede eenige
losse guldens verdwenen. Bovendien bleken de
indringers den muntmeter te hebben gelicht.
Do slag voor het beroofde gezin is zeer zwaar.
De bestuurder licht gewond. De
passagiers ongedeerd.
Het Douglas-vliegtuig O.K.-AJ.A., een van
de beide nieuwe vliegtuigen van dit type, die
de Tsjechische Luchtvaartmaatschappij C. L.
S„ onlangs heeft aangeschaft en dat gebruikt
wordt op de nieuwe luchtlijn BoedapestAm
sterdam, werd gisteravond tien minuten over
zeven op Schiphol verwacht. Dit toestel heeft
omstreeks acht uur bij Elburg een noodlan
ding moeten doen. Daarbij is het vliegtuig ern
stig beschadigd. De bestuurder werd licht ge
wond. De negen passagiers bleven ongedeerd.
Zijn zijn per autobus naar Amsterdam ver
voerd.
Op Schiphol nam men aan, zoo meldt men,
dat de radio-installatie van het toestel onklaar
was geraakt, aangezien men na half acht geen
verbinding meer met het vliegtuig kon krij
gen. Het vliegtuig schijnt bi) Elburg door een
sneeuwbui te zijn overvallen, zoodat de be
stuurder zich vermoedelijk niet heeft kunnen
oriënteeren en derhalve tot een landing heeft
besloten.
Het toestel was gistermiddag van Praag
naar Amsterdam vertrokken. De Tsjechische
piloot Balik, die reeds jaren lang tusschen Am
sterdam en Praag vliegt en bekend staat als
een ervaren bestuurder is de eenige, die licht
aan het hoofd gewond is. De beide andere leden
van de bemanning en de negen passagiers zijn
er allen zonder verwondingen afgekomen.
Voor de oriëntatie bij de landing maakte de
bestuurder gebruik van een z.g.n. parachute
fakkel, die den omtrek verlichte De landing
lukte vrij behoorlijk op een weiland nabij den
weg Elburg—Epe, doch bij den uitloop schijnt
het toestel in aanraking te zijn gekomen met
een groep boomen, waardoor het ernstig werd
beschadigd.
BRITSCHE EN NEDERLANDSCHE
AMBULANCE IN VEILIGHEID.
Naar het A.NJP. hedenmorgen verneemt
zijn alle leden der Britsche en Nederlandsche
ambulance te Addis Abeba aangekomen.
Enkele Nederlanders (volgens het pers
bureau een drietal) zouden evenwel wederom
een avontuur meegemaakt hebben, aangezien
deze, (waaronder dr. Veeneklaas) zich in een
vrachtauto b(j Kworam bevonden en zich ter
nauwernood met muildieren, ter beschikking
gesteld door de Engelschc expeditie, in veilig
heid wisten te stellen.
DE OORLOG IN OOST-AUUKA.
Groote slag aan Noordelijk front.
Naar het ANP hedenmorgen vanuit Addis
Abeba verneemt wordt aan het Noordelijk
front momenteel een grooten slag geleverd.
Nadere bijzonderheden ontbreken nog.
DE ONGEREGELDHEDEN IN PALESTINA.
7 dooden, 58 gewonden.
Naar het ANP uit Jeruzalem verneemt
staat op het oogenbllk het aantal slachtoffers
van de jongste ongeregeldheden vast: 5 joden
zijn gedood en 26 gewond. Voorts werden 2
Arabieren gedood en 32 gewond.
Uit Haifa wordt nog nader medegedeeld,
dat de Arabieren besloten hebben a.s. Woens
dag voor onbepaalden tijd in staking te gaan.
Medegedeeld door net Koninklijk
Meteorologisch instituut.
Naar waarneming verricht In den
morgen van 21 April.
Hoogste barometerstand te Akureyri.
Laagste barometerstnad 740.1 te Nordöyon.
Verwachting
Zwakke tot matige, later meer toenemende
W. tot Z. wind. Tijdelijke opklaringen, later
weer toenemende bewolking en veel kans op
regen. Aanvankelijk zachter.
Barometerstand te Den Helder 753.8.
Nog een lid van de bemanning gewond.
De bestuurder en de radiotelegrafist hebben
lichte kwetsuren opgeloopen. Zij konden zich
echter te voet naar het dorp begeven, waar z(j
door een geneesheer werden verbonden. De
passagiers hadden inmiddels het vliegtuig ver
laten en zich naar het hotel Kleykamp be
geven, waar de komst van den autobus uit
Amsterdam is afgewacht
Met het Tsjechische vliegtuig dat bij Elburg
is verongelukt, werd de nieuwe luchtlijn in de
richting BoedapestAmsterdam geopend. Het
Douglas-vliegtuig van de K.L.M., Rietvink,
welke Nederlandsche onderneming in samen
werking met de Tsjechische luchtvaartmaat
schappij deze luchtlijn exploiteert, is gisteren
van Amsterdam naar Boedapest gevlogen.
D.N.B. meldt uit Frelburg im Breisgau:
Een groep Engelsche scholleren, die een
Paaschuitstapje naar het Zwarte Woud
maakten, zijn Donderdagmiddag ondanks
slechte weersomstandigheden aan een wan
deltocht in de streek van Schau-lns-land be
gonnen. De leider was eveneens een vreemde
ling en de groep raakte al vrii spoedig in
dikken mist en later In een heftigen sneeuw
storm. De jongens, die gemiddeld 1214 Jaar
oud waren, dwaalden den geheelen dag rond
tot zij 't avonds tegen half tien eindelijk
lichtjes zagen van het gehucht Hofsgrund.
Vier jongens waren zoo uitgeput, dat zij daar
zijn overleden, twee anderen zjjn in allerijl
naar het ziekenhuis te Frelburg vervoerd,
waar er ook nog een is gestorven.
Ook winter in Beteren.
In Zuid-Beieren is de winter teruggekeerd.
Uit Kempten in Allg&u wordt gemeld, dat
daar een sneeuwstorm woedt, welke reeds 30
uur duurt. De verkeersstoringen nemen een
aanzienlijken omvang aan; de wissels van de
spoorwegen konden slechts met de grootste
moeite sneeuwvrij worden gehouden en de
dienst van de autobussen van de rijkspost is
geheel gestaakt. Ook het telefoonverkeer is
op vele plaatsen verbroken.
Ook boven het Ertsgebergte. De
West-Pfalz heeft het meeste geleden.
In toenemende mate heeft sinds Zaterdag
middag de sneeuwstorm ook boven het Erts
gebergte gewoed. Vele straatwegen waren in
korten t(jd ondergesneeuwd. Met het intreden
van het duister kwamen er steeds meer ver-
keersstagnaties voor. In de hoogere gebieden
werd hier en daar 40 cm sneeuw gemeten.
Nog in den loop van den avond werden
sneeuwploegen gerequireerd om de hoofdver
keerswegen vr(j te maken.
OPENING VAN DE KLM-LIJN
AMSTERDAM WEENEN BUDAPEST.
Het eerste toestel van den nieuwen
dienst vertrokken.
Met eenige plechtigheid is gisterenmorgen
de nieuwe dienst van de KLM naar Weenen
en Biidapest geopend.
De eerste pasagiers op deze l(jn waren
autoriteiten en persvertegenwoordigers, die
gasten van de KLM de reis meemaakten en
te Budapest eenige dagen de gasten van de
Kurdirectie aldaar zullen zijn.
Te half tien precies werd van den toren het
vertreksein gegeven en rolde het Douglas-
vliegtuig naar den anderen kant van het veld
om met een korten aanloop zich van den grond
te verheffen.
De dienst van Nederland naar het hart van
midden-Europa was officieel geopend.
(Niet officieel)
3de klasse, Iste lijst
Trekking van Maandag 20 April lo»c
Hooge Pryzen
5000.— 12660
1500.— 20726
1000.— 758 4312 10765 15254
400.— 20944
200.— 8036 8756
100.— 526 4178 4785 9458
Prijzen van f 45
17 65 80 115 123 139 151 K,*
158 183 238 256 283 295 299 3n»
329 336 396 429 432 474 483 49»
567 580 605 639 644 657 665 684
735 739 763 765 768 814 877 900
909 972 1028 1039 1052 1084 1106 lm
1129 1153 1157 1160 1162 1219 1339 137»
1380 1395 1460 1541 1548 1585 1698 1704
1756 1778 1780 1790 1813 1852 1859 1901
1912 1917 1958 1961 2056 2126 2154 216Q
2173 2193 2379 2402 2405 2" 74 2485 2506
2542 2545 2594 2600 2606 2614 2621 2631
2681 2689 2775 2786 2796 2834 2853 2855
2873 2894 2898 2922 3023 3034 3071 3039
3106 3160 3170 3172 3181 3229 3252 3329
3373 3395 3477 3490 3545 3566 3598 3049
3724 3730 3760 3777 3780 3794 3834 3917
3930 3950 4090 4093 4100 4151 4209 4222
4239 4248 4314 4320 4344 4352 4353 4432
4440 4524 4565 4578 4618 4654 4683 4687
4717 4747 4775 4782 4817 4834 4904 4925
4933 4935 4949 4855 4994 5001 5022 5042
5046 5049 5053 5064 5083 5095 5114 5159
5151 5152 5162 5185 5245 5313 5328 5352
5358 5397 5464 5468 5472 5528 5535 5553
5596 5625 5664 5698 5710 5720 5742 5768
5782 5806 5808 5829 5903 5957 5976 6000
6042 6059 6109 6148 6172 6213 6276 6301
6324 6334 6386 6406 6411 6429 6445 6491
6501 6574 6590 6625 6659 6677 6701 6714
6745 6752 6760 6763 6771 6918 S919 6952
6962 6963 6965 6966 7047 7052 7116 7128
7146 7277 7285 7288 7290 7292 7296 7320
7368 7400 7437 7444 749. 7495 7516 7541
7543 7611 7637 7641 7664 7692 7732 7747'
7790 7829 7834 7958 7905 7S3! 8000 8076'
8116 8147 8162 8170 8185 8215 8236 8261 1
8280 8293 8334 8360 8389 8441 8446 8465
8519 8531 8555 8573 8586 8596 8637 8649
3662 8716 8817 8839 8850 8926 9032 9017
9082 9116 9117 9227 9245 9320 9356 9365
9379 9393 9429 9524 9527 9659 9572 9677
9690 9698 9724 9767 8786 9801 9804 9813
9830 9859 9861 9866 9893 9897 9903 9910
9987 9994 10007 10021 10034 10047 10075 10095
0128 10140 10142 10185 10201 10207 10208 10240
•0286 10298 10313 10318 10322 10355 10393 10410
'0487 10544 10631 10650 10678 10684 10737 10790
0824 10825 10828 10837 10950 10958 10967 10D8S
11013 11053 11075 11084 11130 11144 11150 11188
11254 11285 11298 11346 11385 11442 11464 11483
11505 11563 11610 11617 11619 11635 11701 11725
11798 11833 11848 11858 11912 11927 U933 11992
12002 12005 12037 12075 12077 12102 12139 12148
12188 12213 12224 12234 12259 12270 12380 12451
'2469 12503 12514 12524 12525 12581 12588 12623
'2629 12659 12705 12711 12719 12730 12741 12796
'2910 12918 12922 12934 12953 12958 12969 12993
'2995 13027 13028 1?060 13068 13091 13093 1312#
'3147 13154 13193 13194 13226 13247 13254 13321
13365 13381 13416 13438 13465 13478 13485 13514
13533 13577 13586 13625 13626 13653 13679 13708
13735 13747 13789 13805 13837 13839 13841 13844
13906 13965 13975 14019 14054 14083 14106 14107
14125 14164 14193 14257 14264 14273 14354 14366
14378 14380 14384 14387 14391 14481 14486 14523-
'4525 14562 14575 14638 14664 14703 14741 14767
14774 14825 14864 14904 14917 14926 14966 14986
14992 15007 15126 15129 15201 15229 15233 15234,
15277 15356 15373 15380 15386 15438 15538 15622
15625 15646 15652 15675 15759 15761 15779 15816
15916 15951 15983 16003 16083 16093 16116 16184
16204 16232 16245 16249 16277 16368 16379 16381
16433 16462 16467 16477 16530 16533 16601 16657
16665 16670 16717 16737 16756 16776 16783 1679»
'6823 16891 16901 16903 1690e 16909 16924 17016'
17027 17065 17086 17156 17174 17182 17229 17248,
17C43 17430 17556 17568 17595 17659 17671 17687
17694 17714 17746 17766 17870 17898 17906 17910,
17914 17916 17947 18008 18010 18017 18075 18087
18102 18103 18129 18156 18233 18289 18304 18351
18353 18367 18460 18503 38531 18533 18668 18679
18803 18870 18897 18929 18940 18957 18979 19053
19067 19068 19129 19174 19246 19278 19311 19351
19361 19380 19383 19387 19418 19432 19436 19437
19496 19520 19595 19615 19616 19617 19657 19615
19702 19706 19764 19781 19843 19912 19931 19932
19946 19997 20007 20009 20026 20028 20041 2004»
20049 20082 20083 20190 20222 20300 20350 20364
20368 20381 20467 20473 20489 20492 20513 20518
20630 20676 20684 20715 20738 20752 20759 20790
20841 20868 20903 20910 20911 20925 20982 20999
21000
Het Douglasvliegtulg Nachtegaal van de
KLM, dat Zaterdagochtend van Schiphol naar
Indië is vertrokken, heeft de landing te Mar-
seille, tengevolge van een rukwind, een licht
beschadiging aan den vleugel opgeloopen.
Het Douglasvliegtulg Lijster zal zoo spoedig
mogelijk naar Marseille vertrekken en do
reis naar Indië voortzetten ln plaats van de
Nachtegaal voortzetten.
De Nachtegaal zal na reparatie ter plaatse
naar Nederland terugkeeren.
In een van de loodsen van het vliegveld
Fllton bij Bristol is een stratosfeervliegtuig ih
aanbouw. Dit vliegtuig, een eendekker, wordt
gebouwd op kosten van het departement van
luchtvaart
Omtrent de afmetingen enz. van het vlieg
tuig ia weinig bekend. De motor zou van
een zeer bijzondere cosntructie zijn. waardoof
het vliegtuig een zeer groote hoogte zou
kunnen bereiken. Men verwacht, dat het
vliegtuig tot een hoogte van 60,000 voet zal
kunnen stijgen.
De proeven met stratosfeervliegtuigen,
waarmee wijlen de Amerikaansche vlieg0*
Wlley Post en de Russische vlieger Kokinaky
groote hoogten hebben bereikt, hebben teI1
doei om gegevens te verkrijgen omtrent d»
weersomstandigheden in de zeer hooge lucht
lagen. Deskundigen meenen, dat hermetisch
afgesloten verkeersvliegtuigen ln het gebied
der stratosfeer fantastische snelheden kunnen
ontwikkelen. De zeer geringe weerstand
van de lucht in dat gebied en het afwezig ril11
van atmosferische invloeden bevorderen d«
snelheidsontwikkeling ln hooge mate.
De proefvluchten met het Engelsche vlieg"
tuig zullen waarschijnlijk nog ir. dit j00'
plaats vinden.
Op 5 uur en 44 minuten gebracht»
De Nederlandsche sport- en zweefvlieg0'
van Neyenhoff is er Zondag in geslaagd het
Nederlandsche uithoudingsrecord zweefvliegen
te verbeteren.
Zondagmiddag om twee uur vertrek 110
sporttoestei van de Ned. Zweefvliegclub,
P.H.ALT., bestuurd door den heer
Hoekstra, van Schiphol met het Gru»a
zweeftoestel PH-25 van het nationaal in«
tuut voor zweefvliegen, bestuurd door
heer van Neyenhoff, op sleeptouw. Om eV