T .IITTERTJE pe bron in de woestijn. Washington: De Amerikaansche anthro- poloog, Dr. Hyrldlick wijdt sinds 20 jaar zijn geheele werkkracht aan het onder zoeken van zekere veranderingen, welke bij de verschillende rassen in den loop hunner ontwikkeling optreden. Practische wenken. Naar een Arabische legende. get gebeurde eens in het land van de jiünde zon, dat op een middag een moede voor een schamele hut stilhield. voorzichtig schoof hy het gordijn terzijde n Zeen oude vrouw 111 het vertrek, die »ch hem vangen mem met vriendelijk lachend gelaat tot wendde. Ieder geluid moest zij op- om zich een beeld te kunnen vor- van wat zij niet kon zien, want ze was daar oogen waren levenloos, blind- Zonder een woord te kunnen zeggen, ^erp (je vreemdeling zich op zijn knieën voor haar neer. Met zachten drang weer- 'ie pj hem en zeide: „Eindelijk kom je bij mij terug, mijn zoon! Heb je een lange af stand in de brandende zon moeten afleg- Ben je vermoeid van den langen Heeft geen leed je getroffen in de gen weg ro0te verre wereld? Laat mij een bad voor je Waar maken, opdat je je ver- frissohen kunt en een maal voor je be reiden om je honger te stillen. Je bed zal worden gespreid, zoodat je dezen nacht heerlijk kunt rusten". Weenend zat de zoon in een hoek van het kleine vertrek. Twintig jaar geleden had hij in toorn het ouderlijk huis verla ten en nimmer had eenig bericht zijn ouders bereikt. Met een verhard gemoed had hij daarna gewacht geld en goed en macht te verkrijgen. Geluk had hij niet gevonden en het leven had hem vele te leurstellingen gegeven. Bloedend van harteleed groeide diep in zijn binnenste °lfet verlangen naar zijn moeder en thans was hij gekomenna twintig lange jaren. De Moeder had hem aan haar hart gedrukt zonder één enkel verwijt. De groote en kostbare geschenken, waarmede hij zijn Moeder had willen ver blijden en die hij door karavanen vóór zijn komst had laten brengen, hadden geen indruk op haar gemaakt en had zij terzijde gelegd. De moeder hield de hand van haar zoon in de hare en zeide: Hoe groot is de Al machtige God, dat Hij rrqjn geliefd kind nog eenmaal tot mij deed komen". Na deze woorden stierf zij. De zoon dwaalde opnieuw door de we reld en vroeg aan wijze mannen op welke wijze hij de herinnering aan zijn Moeder kon eeren. Een hunner zeide: „Ga naar de woestijn en graaf een bron!" De zoon maakte zich op om naar de woestijn te vertrekken en groef tien lange jaren moeizaam voort op een plaats waar alles dor en droog en eenzaam was. Na verloop van tien lange jaren vond hij de eerste sporen van water en steeds groef hij onafgebroken verder nog vele jaren lang, totdat eindelijk een rijke bron gevormd was, die het dorre land ver in den omtrek drenkte. Uit de gansche wereld trokken moede reizigers naar deze bron om lafenis te zoeken en verkwikt te kunnen verder gaan. De naam van dezen bron is „Moeder liefde" en ieder kan hem vinden indien hij zich slechts open stelt om te ontvangen. OOREN EN NEUZEN WORDEN GROOTER. Thans gelooft hij te kunnen vaststellen, dat met het ouder worder van een ras, de ooren grooter worden, terwijl de neuzen zich aanzienlijk verlengen. Maar ook de mond zou in den loop der tijden breeder geworden zjjn. Deze constateeringen heeft hij aan de werkelijkheid kunen toetsen. Bij de Indianenstammen van Mexico. Bij deze stammen, die welteverstaan uit dezelfde rassen voortkomen, In het warme dal leef den en zich vlugger ontwikkelden, groei den de ooren, de neuzen en monden ster ker, terwijl ze, bij de zelfde Indianen, die in de bergen leefden, klein en smal bleven. ..Juffrouw, wat beteekenen die stokjes 'h de thee?" „Hoe weet Ik dat nou! Ik ben kellner fieen waarzegster." Zondag. Asperges met boter en eieren. Kalfoesters met appelmoes. Aardappelen. Abrikozenpudding. Maandag Rollade (varkens). Bloemkool. Aardappelen. Sinaasappelschotel. Dinsdag (Bloemkoolsoep met groene kruiden). Koud vleesch. Gestoofde prei. Vanillepudding met rabarber. Woensdag Slaschotel met kaasballetjes. Spinazie met aardappel in de schil. Jus. Hangop met room. Donderdag Gehakt. Stoofsla. Aardappelen. Am andelpudding. Vrijdag Rijst met garnalen. Tomaten met roereieren. Gemengde sla. Gebakken aardappelen. Zaterdag Runderlapjes. Postelein. Aardappelen. Havermout. Vruchtentaartjes. Abrikozenpudding. 1 klein blikje abrikozen, 1 melk, 1 eetlepel griesmeel, 50 gr. custardpoeder, 50 gr. suiker. 4 dl melk met de suiker aan de kook brengen, de rest gebruiken om custard poeder en griesmeel tot een gelijk papje te maken, hierbij de helft van de heete melk voegen, daarna alles terug doen in pan en de massa even laten doorkoken, steeds blijven roer en de bodem van de pan goed maken; daarna kloppen totdat de pudding wat afgekoeld en goed luchtig is en er de inhoud van het kleine blikje abrikozen door mengen, ook de sap en de pudding overbrengen in een glazen schaal en koud opdienen. Naar verkiezing kan de massa ook worden overgebracht in een ingevet vuur vast schoteltje en gedurende 15 min, in den oven geplaatst worden. In dit geval kan de pudding warm worden opgediend. Vanille-pudding met rabarber. 1 pakje vanille custardpoeder, 1 melk, 1 eetlepel suiker, 1 bos rabarber, 100 gram suiker, wat maïzena. We maken de pudding volgens de aan wijzing, die op het pakje is aangegeven, doch voegen nog 1 eetlepel suiker bij de melk, omdat er over het algemeen wat te weinig suiker bjj de pakjes custard is. Heeft de pudding volgens de aanwijzing de vereischte dikte, dan wordt deze over goten in een met koud water omgespoel- den, liefst een weinig hoogen vorm. De rabarber ontdoen wij van de bladen en snijden de stelen in kleine stukjes, die wij daarna wasschen en met het aanhan gende water en de suiker opzetten en ko ken, totdat de stukjes gaar zijn, ze mogen echter niet stuk gaan. Om een aardige kleur te krijgen, voegen we er een weinig chachenille bij en binden het vocht met wat maizena. Indien de pudding koud en stijf is wordt deze gestort en de afge koelde rabarber erom heen gedaan. De pudding en rabarber geven een aardig en tevens smakelijke en gezonde toespijs. Slaschotels met kaasballetjes. 1 krop sla, 2 tomaten, 100 gram ge raspte kaas, 2 eieren, 1 eetlepel bloem, een weinig water, eenige lepels mayonaise, frituurvet. De dooiers worden met een eetlepel water geklopt en daarna vermengd met geraspte kaas en de bloem tot een stevige massa, waarbij we zoo noodig nog wat water voegen, indien het geheel te stijf mocht zijn. We vormen van dit deeg kleine balletjes, liefst met vochtig ge maakte handen, die we door paneermeel rollen en een paar uur laten rusten, daar na in heet frituurvet lichtbruin bakken. Op een ronde glazen schotel wordt de gewasschen en uitgeslagen sla gelegd met een rand van pakjes tomaat, waarna de warme croquante kaasballetjes op de sla „gelegd worden. Opdienen met mayonaise, liefst apart in een glazen schaaltje. Rijst met garnalen, tomatenpurée 500 gram rijst, 1 busje tomatenpurée, 250 gram garnalen, 50 gr boter, 6 eieren. De rijst wordt met zout op de gewone manier gaar gestoofd en daarna nog even nagestoofd met de botor en de purée. Een vuurvaste schotel wordt met boter bestre ken en met paneerpaneel bestrooid. De helft van de rjjst, waardoor de gewas schen en uitgelekte garnalen zijn ge mengd, wordt hierin overgebracht, daar- no volgt een laagje roereieren en tenslotte de rest van de rijst; het geheel wordt be dekt met paneermeel en klontjes boter en in den oven geplaatst om een bruin korstje te krijgen. Zout onttrekt water aan de stoffen waarmede het in aanraking komt, daarom is het aan te bevelen vleesch niet lang vooraf te zouten. Bij het trekken van vleesch voor bouillon, dat met koud water wordt opgezet, doet men met het vleesch tegelijkertijd het zout bij het water. De sap komt dan beter uit het vleesch en de bouillon wordt krachtiger. Klein vleesch, wordt eerst gezouten, nadat het even aangebraden is. Indien men crêpestoffen op een grove badhanddoek strijkt, dan behouden zij hun bijzonder soort van weefsel. WAT VROUWEN INTERESSEERT. Het getal zeven wordt door vele volken als heilig beschouwd en als een geluks getal. In het bijzonder geldt dit voor de Iersche Kelten en de, op de Hebriden levende Schotten. Het zevende kind wordt als een soort Zondagskind beschouwd en zal, zooals men beweert, zijn omgeving geluk aanbrengen. Is het een jongen, dan zullen eenigszins bemiddelde ouders hem gaarne dokter laten worden. Wanneer een Koreaan in het huwelijk treedt, draagt hjj als teeken van zijn waar digheid een lakhoed op het hoofd. Geen ongehuwde man zal het wagen deze hoofd bedekking te dragen. Nagenoeg alle eskimo's in Alaska, zoo wel mannen als vrouwen kenmerken zich door kaalhoofdigheid. DAR-ES-SALAAM. (N.R.) In Tangkangka woont in Moshi een negervrouw, die, toen zij in haar tuin werkte, plots bemerkte, dat een kleine grijze vogel, welke zjj dikwijls tegen den avond wat voedsel had gegeven, haar voortdurend boven het hoofd vloog. Zij gaf er in het begin geen acht op. De vogel fladderde weg en keerde even later nog opgewondener terug. De negerin werd on rustig en liep in de door den vogel aan geduide richting. Tot haar ontzetting be speurde zij een leeuw, die reeds eenige weken de streek onveilig maakte. Zij kon zich nog juist in alle omzichtigheid terug trekken, ging de andere dorpsbewoners verwittigen, die den leeuw verjaagden. Deze vrouw dus dankt haar leven aan de kleine grijze vogel die door zijn onrustig gefladder de aandacht op het ondier ge trokken had. De negers spreken van dank over de kleine vogel, twijfelaars zullen het een toeval noemen en glimlachen om de opvatting der negers. Mijnheer Tripman heeft een nieuwe typiste ze is erg langzaam. Mijnheer Tripman. „Hoor es juffrouw, zoo gaat 't niet... bij een dictaat behoort een goed typiste drie zinnen voor te zijn." WERELDOVERZICHT IN KORTE BERICHTEN. Spinnen moeten een bruidskleed weven. Madrid: In geheel Spanje spreekt men op het oogenblik van de bruid, die in een klein dorpje in de omstreken van Barce- lona leeft en een eed heeft gedaan, zoo lang te zullen wachten met trouwen, tot de spinnen voor haar een bruidskleed zul len hebben gesponnen. Zij heeft evenwel alles in het werk gesteld om zoo spoedig mogelijk haar doel te bereiken. Zij heeft daartoe in een vertrek een reusachtig aan tal spinnen bijeengebracht en nu verzamelt ze langzamerhand de draden. Deze draden bewerkt en spint ze nu gelijk gewone zijde. Hoe ook deze jonge vrouw zal wer ken, haar verloofde zal een reusachtige mate van geduld moeten bezitten. Want zelfs bij een sterke vermeerdering van de spinkweekerij, zal er eerst na 50 jaar vol doende stof zijn. Men heeft n.1. op dit ge bied eenige ervaring, daar een Spaansche monnik jaren geleden reeds op een derge lijk idee gekomen was en na 30 jaren slaagde juist 673 gram zijde te verkrijgen, het dubbele waarvan voor het bruidskleed nog onvoldoende zou zijn. OORLOGSBLINDE VINDT NA 20 JAAR ZIJN HUIS TERUG. (NR) Warschau: In 't jaar 1906 eindigde voor Johann Pycek de oorlog op tragische wijze. Een kogel had hem blind gemaakt en tegelijkertijd van zijn geheugen beroofd. Sindsdien door kruiste hij als een bedelaar geheel Polen. Menigmaal flitste het hem vaag door de geest, dat hij te Dublin gewoond had en een rijk man was geweest. Maar wanneer hij in de bedelaarsherbergen daarover ver telde, werd hij uitgelachen. Toen hij nu, enkele dagen geleden te Dublin, ergens in een hoek zat en de voorbijgangers om een aalmoes bad, zag men plotseling een rijk gekleede vrouw voor den bedelaar blijven staan, om hem aan te staren. Dan sprak zij slechts een enkel woord „Johann!" Zij omhelsde den blinden bede laar, die van vreugde in snikken uitbarstte. Johann Pycek de rijke koopman uit Dublin had zijn huis teruggevonden, daar ztjn vrouw hem na 20 jaren herkend had.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 19