T .IITTERTJE
pe bron in de woestijn.
Washington: De Amerikaansche anthro-
poloog, Dr. Hyrldlick wijdt sinds 20 jaar
zijn geheele werkkracht aan het onder
zoeken van zekere veranderingen, welke
bij de verschillende rassen in den loop
hunner ontwikkeling optreden.
Practische wenken.
Naar een Arabische legende.
get gebeurde eens in het land van de
jiünde zon, dat op een middag een moede
voor een schamele hut stilhield.
voorzichtig schoof hy het gordijn terzijde
n Zeen oude vrouw 111 het vertrek, die
»ch
hem
vangen
mem
met vriendelijk lachend gelaat tot
wendde. Ieder geluid moest zij op-
om zich een beeld te kunnen vor-
van wat zij niet kon zien, want
ze was
daar oogen waren levenloos,
blind-
Zonder een woord te kunnen zeggen,
^erp (je vreemdeling zich op zijn knieën
voor haar neer. Met zachten drang weer-
'ie pj hem en zeide: „Eindelijk kom je bij
mij terug, mijn zoon! Heb je een lange af
stand in de brandende zon moeten afleg-
Ben je vermoeid van den langen
Heeft geen leed je getroffen in de
gen
weg
ro0te verre wereld? Laat mij een bad
voor je Waar maken, opdat je je ver-
frissohen kunt en een maal voor je be
reiden om je honger te stillen. Je bed zal
worden gespreid, zoodat je dezen nacht
heerlijk kunt rusten".
Weenend zat de zoon in een hoek van
het kleine vertrek. Twintig jaar geleden
had hij in toorn het ouderlijk huis verla
ten en nimmer had eenig bericht zijn
ouders bereikt. Met een verhard gemoed
had hij daarna gewacht geld en goed en
macht te verkrijgen. Geluk had hij niet
gevonden en het leven had hem vele te
leurstellingen gegeven. Bloedend van
harteleed groeide diep in zijn binnenste
°lfet verlangen naar zijn moeder en thans
was hij gekomenna twintig lange
jaren. De Moeder had hem aan haar hart
gedrukt zonder één enkel verwijt.
De groote en kostbare geschenken,
waarmede hij zijn Moeder had willen ver
blijden en die hij door karavanen vóór
zijn komst had laten brengen, hadden
geen indruk op haar gemaakt en had zij
terzijde gelegd.
De moeder hield de hand van haar zoon
in de hare en zeide: Hoe groot is de Al
machtige God, dat Hij rrqjn geliefd kind
nog eenmaal tot mij deed komen". Na
deze woorden stierf zij.
De zoon dwaalde opnieuw door de we
reld en vroeg aan wijze mannen op welke
wijze hij de herinnering aan zijn Moeder
kon eeren. Een hunner zeide: „Ga naar de
woestijn en graaf een bron!"
De zoon maakte zich op om naar de
woestijn te vertrekken en groef tien lange
jaren moeizaam voort op een plaats waar
alles dor en droog en eenzaam was.
Na verloop van tien lange jaren vond
hij de eerste sporen van water en steeds
groef hij onafgebroken verder nog vele
jaren lang, totdat eindelijk een rijke bron
gevormd was, die het dorre land ver in
den omtrek drenkte. Uit de gansche
wereld trokken moede reizigers naar deze
bron om lafenis te zoeken en verkwikt te
kunnen verder gaan.
De naam van dezen bron is „Moeder
liefde" en ieder kan hem vinden indien hij
zich slechts open stelt om te ontvangen.
OOREN EN NEUZEN WORDEN
GROOTER.
Thans gelooft hij te kunnen vaststellen,
dat met het ouder worder van een ras, de
ooren grooter worden, terwijl de neuzen
zich aanzienlijk verlengen. Maar ook de
mond zou in den loop der tijden breeder
geworden zjjn. Deze constateeringen heeft
hij aan de werkelijkheid kunen toetsen. Bij
de Indianenstammen van Mexico. Bij deze
stammen, die welteverstaan uit dezelfde
rassen voortkomen, In het warme dal leef
den en zich vlugger ontwikkelden, groei
den de ooren, de neuzen en monden ster
ker, terwijl ze, bij de zelfde Indianen, die
in de bergen leefden, klein en smal bleven.
..Juffrouw, wat beteekenen die stokjes
'h de thee?"
„Hoe weet Ik dat nou! Ik ben kellner
fieen waarzegster."
Zondag.
Asperges met boter en eieren.
Kalfoesters met appelmoes.
Aardappelen.
Abrikozenpudding.
Maandag
Rollade (varkens).
Bloemkool.
Aardappelen.
Sinaasappelschotel.
Dinsdag
(Bloemkoolsoep met groene kruiden).
Koud vleesch.
Gestoofde prei.
Vanillepudding met rabarber.
Woensdag
Slaschotel met kaasballetjes.
Spinazie met aardappel in de schil.
Jus.
Hangop met room.
Donderdag
Gehakt.
Stoofsla.
Aardappelen.
Am andelpudding.
Vrijdag
Rijst met garnalen.
Tomaten met roereieren.
Gemengde sla.
Gebakken aardappelen.
Zaterdag
Runderlapjes.
Postelein.
Aardappelen.
Havermout.
Vruchtentaartjes.
Abrikozenpudding.
1 klein blikje abrikozen, 1 melk, 1
eetlepel griesmeel, 50 gr. custardpoeder,
50 gr. suiker.
4 dl melk met de suiker aan de kook
brengen, de rest gebruiken om custard
poeder en griesmeel tot een gelijk papje
te maken, hierbij de helft van de heete
melk voegen, daarna alles terug doen in
pan en de massa even laten doorkoken,
steeds blijven roer en de bodem van de
pan goed maken; daarna kloppen totdat
de pudding wat afgekoeld en goed luchtig
is en er de inhoud van het kleine blikje
abrikozen door mengen, ook de sap en de
pudding overbrengen in een glazen schaal
en koud opdienen.
Naar verkiezing kan de massa ook
worden overgebracht in een ingevet vuur
vast schoteltje en gedurende 15 min, in
den oven geplaatst worden. In dit geval
kan de pudding warm worden opgediend.
Vanille-pudding met rabarber.
1 pakje vanille custardpoeder, 1 melk,
1 eetlepel suiker, 1 bos rabarber, 100
gram suiker, wat maïzena.
We maken de pudding volgens de aan
wijzing, die op het pakje is aangegeven,
doch voegen nog 1 eetlepel suiker bij de
melk, omdat er over het algemeen wat te
weinig suiker bjj de pakjes custard is.
Heeft de pudding volgens de aanwijzing
de vereischte dikte, dan wordt deze over
goten in een met koud water omgespoel-
den, liefst een weinig hoogen vorm.
De rabarber ontdoen wij van de bladen
en snijden de stelen in kleine stukjes, die
wij daarna wasschen en met het aanhan
gende water en de suiker opzetten en ko
ken, totdat de stukjes gaar zijn, ze mogen
echter niet stuk gaan. Om een aardige
kleur te krijgen, voegen we er een weinig
chachenille bij en binden het vocht met
wat maizena. Indien de pudding koud en
stijf is wordt deze gestort en de afge
koelde rabarber erom heen gedaan. De
pudding en rabarber geven een aardig en
tevens smakelijke en gezonde toespijs.
Slaschotels met kaasballetjes.
1 krop sla, 2 tomaten, 100 gram ge
raspte kaas, 2 eieren, 1 eetlepel bloem,
een weinig water, eenige lepels mayonaise,
frituurvet.
De dooiers worden met een eetlepel
water geklopt en daarna vermengd met
geraspte kaas en de bloem tot een stevige
massa, waarbij we zoo noodig nog wat
water voegen, indien het geheel te stijf
mocht zijn. We vormen van dit deeg
kleine balletjes, liefst met vochtig ge
maakte handen, die we door paneermeel
rollen en een paar uur laten rusten, daar
na in heet frituurvet lichtbruin bakken.
Op een ronde glazen schotel wordt de
gewasschen en uitgeslagen sla gelegd met
een rand van pakjes tomaat, waarna de
warme croquante kaasballetjes op de sla
„gelegd worden. Opdienen met mayonaise,
liefst apart in een glazen schaaltje.
Rijst met garnalen, tomatenpurée
500 gram rijst, 1 busje tomatenpurée,
250 gram garnalen, 50 gr boter, 6 eieren.
De rijst wordt met zout op de gewone
manier gaar gestoofd en daarna nog even
nagestoofd met de botor en de purée. Een
vuurvaste schotel wordt met boter bestre
ken en met paneerpaneel bestrooid. De
helft van de rjjst, waardoor de gewas
schen en uitgelekte garnalen zijn ge
mengd, wordt hierin overgebracht, daar-
no volgt een laagje roereieren en tenslotte
de rest van de rijst; het geheel wordt be
dekt met paneermeel en klontjes boter en
in den oven geplaatst om een bruin
korstje te krijgen.
Zout onttrekt water aan de stoffen
waarmede het in aanraking komt, daarom
is het aan te bevelen vleesch niet lang
vooraf te zouten. Bij het trekken van
vleesch voor bouillon, dat met koud water
wordt opgezet, doet men met het vleesch
tegelijkertijd het zout bij het water. De
sap komt dan beter uit het vleesch en de
bouillon wordt krachtiger.
Klein vleesch, wordt eerst gezouten,
nadat het even aangebraden is.
Indien men crêpestoffen op een grove
badhanddoek strijkt, dan behouden zij hun
bijzonder soort van weefsel.
WAT VROUWEN INTERESSEERT.
Het getal zeven wordt door vele volken
als heilig beschouwd en als een geluks
getal. In het bijzonder geldt dit voor de
Iersche Kelten en de, op de Hebriden
levende Schotten. Het zevende kind wordt
als een soort Zondagskind beschouwd en
zal, zooals men beweert, zijn omgeving
geluk aanbrengen. Is het een jongen, dan
zullen eenigszins bemiddelde ouders hem
gaarne dokter laten worden.
Wanneer een Koreaan in het huwelijk
treedt, draagt hjj als teeken van zijn waar
digheid een lakhoed op het hoofd. Geen
ongehuwde man zal het wagen deze hoofd
bedekking te dragen.
Nagenoeg alle eskimo's in Alaska, zoo
wel mannen als vrouwen kenmerken zich
door kaalhoofdigheid.
DAR-ES-SALAAM.
(N.R.) In Tangkangka woont in Moshi
een negervrouw, die, toen zij in haar tuin
werkte, plots bemerkte, dat een kleine
grijze vogel, welke zjj dikwijls tegen den
avond wat voedsel had gegeven, haar
voortdurend boven het hoofd vloog. Zij gaf
er in het begin geen acht op. De vogel
fladderde weg en keerde even later nog
opgewondener terug. De negerin werd on
rustig en liep in de door den vogel aan
geduide richting. Tot haar ontzetting be
speurde zij een leeuw, die reeds eenige
weken de streek onveilig maakte. Zij kon
zich nog juist in alle omzichtigheid terug
trekken, ging de andere dorpsbewoners
verwittigen, die den leeuw verjaagden.
Deze vrouw dus dankt haar leven aan de
kleine grijze vogel die door zijn onrustig
gefladder de aandacht op het ondier ge
trokken had. De negers spreken van dank
over de kleine vogel, twijfelaars zullen het
een toeval noemen en glimlachen om de
opvatting der negers.
Mijnheer Tripman heeft een nieuwe
typiste ze is erg langzaam.
Mijnheer Tripman. „Hoor es juffrouw,
zoo gaat 't niet... bij een dictaat behoort
een goed typiste drie zinnen voor te zijn."
WERELDOVERZICHT IN KORTE
BERICHTEN.
Spinnen moeten een bruidskleed
weven.
Madrid: In geheel Spanje spreekt men
op het oogenblik van de bruid, die in een
klein dorpje in de omstreken van Barce-
lona leeft en een eed heeft gedaan, zoo
lang te zullen wachten met trouwen, tot
de spinnen voor haar een bruidskleed zul
len hebben gesponnen. Zij heeft evenwel
alles in het werk gesteld om zoo spoedig
mogelijk haar doel te bereiken. Zij heeft
daartoe in een vertrek een reusachtig aan
tal spinnen bijeengebracht en nu verzamelt
ze langzamerhand de draden. Deze draden
bewerkt en spint ze nu gelijk gewone
zijde. Hoe ook deze jonge vrouw zal wer
ken, haar verloofde zal een reusachtige
mate van geduld moeten bezitten. Want
zelfs bij een sterke vermeerdering van de
spinkweekerij, zal er eerst na 50 jaar vol
doende stof zijn. Men heeft n.1. op dit ge
bied eenige ervaring, daar een Spaansche
monnik jaren geleden reeds op een derge
lijk idee gekomen was en na 30 jaren
slaagde juist 673 gram zijde te verkrijgen,
het dubbele waarvan voor het bruidskleed
nog onvoldoende zou zijn.
OORLOGSBLINDE VINDT NA 20 JAAR
ZIJN HUIS TERUG.
(NR) Warschau:
In 't jaar 1906 eindigde voor Johann Pycek
de oorlog op tragische wijze. Een kogel
had hem blind gemaakt en tegelijkertijd
van zijn geheugen beroofd. Sindsdien door
kruiste hij als een bedelaar geheel Polen.
Menigmaal flitste het hem vaag door de
geest, dat hij te Dublin gewoond had en
een rijk man was geweest. Maar wanneer
hij in de bedelaarsherbergen daarover ver
telde, werd hij uitgelachen. Toen hij nu,
enkele dagen geleden te Dublin, ergens in
een hoek zat en de voorbijgangers om een
aalmoes bad, zag men plotseling een rijk
gekleede vrouw voor den bedelaar blijven
staan, om hem aan te staren.
Dan sprak zij slechts een enkel woord
„Johann!" Zij omhelsde den blinden bede
laar, die van vreugde in snikken uitbarstte.
Johann Pycek de rijke koopman uit Dublin
had zijn huis teruggevonden, daar ztjn
vrouw hem na 20 jaren herkend had.