Julianadorp, Schagen Ingezonden GEMENGD NIEUWS Reizen naar het buitenland Sport WatcipM Zwemmen bokten Atklctick 5m\ib %cUen SUaetfvliecpn. Ome 3&oM#ftohing WiclunMn HELDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG 4 JULI 1936 Een nieuwe epidemie. Een expeditie uitgemoord in Brazilië De „onderwereld" in Amerika bestaat uit een leger van 500.000 goedgewapenden. Hoenderparken als smokkelcentra. Een gevaarlijke politiek. Hooge salarissen in Amerika. Twaalf geboden voor reizigers. Welke documenten heeft de toerist noodig? Stoomvaartberichten. Tijdschriften en Weekbladen. PREDIKBEURTEN. IS'ed. Herv. Gemeente. 's Avonds 8 uur, Eerw. Heer J. Luther Ramp van Den Helder. Zendingsgebouw „De Ster der Hope". 's Avonds 7.30 uur, de Heer Sevensma van Amsterdam. f MARKTOVERZICHT. De aanvoer van vette koeien was Donderdag J.L heel goed. De koelen werden duur en vlug Verkocht. Hoogste noteering was f 220 De handel in gelde- en kalfkoeien was matig. Nuchtere kalveren duur en vlug. De handel in paarden was goed. Oude slachtschapen f 17f22. Vette schapen hoogste noteering f 21. handel goed. Lammeren voor de slacht niet aangevoerd, voor de weide f5.tot f8.de handel was stil. Voor vette varkens werd later op den dag 19 ct. besteed, noteering was 18 ct. De handel ln biggen was stug. Schrammen waren niet aangevoerd. Op de kippenmarkt was weinig drukte. Buitenland Gebroken ribben. Er zijn verschillende manieren om andere menschen door bedriegerij geldelijk te bena- deelen. Dit is weer eens gebleken bij een pro ces, dat te Londen aan den gang is en waarbij drie mannen elk met zijn vrouw te rechtstaan, wegens poging tot oplichting van couranten. Tegen nog elf anderen is een der gelijke zaak aanhanging gemaakt, die echter nog moet voorkomen. De misleiding bestond hierin, dat de be trokken personen zich aanmeldden om een uitkeering wegens letsel, waartegen zy ver zekerd waren door het op hun persoon heb ben, toen het ongeluk gebeurde, van een be paalde courant. In alle gevallen was het let sel een gebroken rib, maar in geen van de gevallen schijnt die fractuur anders dan denk beeldig te zijn geweest. De belanghebbenden hadden achterdocht gekregen, doordat de ge broken ribben-epidemie uitsluitend heerschte in een bepaalde streek van Engeland. Sporen van vermoorde zendelin- lingen ontdekt. Uit Para (Brazilië) werd gemeld, dat Ho race Banner, lid van de missie-vereeniging Voor het binnenland, medegedeeld heeft, dat sporen zijn gevonden van de drie Britsche ttiissionaressen Frederick Wright, Frederick Dawson en Frederick Robert, die door de Wilde Cayapo-Indianen in de wouden van Zuid-Para vermoord zijn. Horace Banner had de leiding over een expeditie, die uitgezonden was om een onderzoek in te stellen in de nog niet geëxploreerde valleien van de rivier Xingü. l'/2 millioen misdaden per jaar. In een rede voor het militaire college van Pennsylvanië te Chester verklaarde Edgar Hoover, het hoofd van de „G-men", de fede rale poliUe, belast met de bestrijding van de gangsters, dat de onderwereld van de Ver. Staten een goed georganiseerd leger van 500.000 man vormt, dus twee maal zoo sterk als het staande leger van de Ver. Staten it leger is bewapend met de modernste gewe ren en rijkelijk voorzien van munitie. Boven dien wordt het geleid door knappe koppen. Verder deelde hij mede, dat jaarlijks 1.500.000 misdaden worden begaan. Hij becri- tiseerde verder het gratie-systeem in de Ver. Staten, waardoor het mogelijk wordt, dat ge woonte-misdadigers op de kalme burgerij worden losgelaten. Alle ambtenaren van het departement van jusütie, die de laatste 4 of 5 jaar werden gedood, werden gedood door misdadigers, die reeds verscheidene malen Wegens zware misdaden in de gevangenis hebben gezeten. Volgens een mdedeeling van het hoofdkan toor der douane te Heinsberg by Aken is de Strijd tegen de „wilde" hoenderparken in het grensgebied, die tot ware centra van smok kelarij werden, thans met succes bekroond. Toen in het voorjaar van 1935 het invoer recht op eieren van 30 tot 70 mark verhoogd Werd, schoten de hoenderparken in de on middellijke nabijheid der Nederlandsche grens als paddestoelen uit den grond. Alleen in het district Am Rothenbach by Wasserberg wer den niet minder dan 34 bedrijven in het lever» geroepen. In den loop van den tijd konden zy alle, met uitzondering van drie, onschadelijk worden gemaakt op grond van de rijks- douanewet, daar men kon bewijzen, dat in groote mate eieren, voeder en in verschillende gevallen ook deviezen over de Nederlandsche grens werden gesmokkeld. Onder de schuldi gen bevonden zich zoowel Nederlanders als Duitschers, die uit andere streken hierheen waren gekomen, vooral uit Rheydt en Muenchen-Gladbach. In October 1935 werd te Aken een proces tegen tien eigenaars van hoenderparken gehouden, waarbij hooge geld en vrijheidsstraffen werden opgelegd. Op het oogenblik worden 34 kippenboeren vervolgd Wegens ontduiking van rechten. Gisteren zijn met behulp van den arbeids dienst de drie laatste hoenderparken ont- ruimd. Wilfred Hill, een Engelsche zakenman, heeft aan boord van de Empress of Brittain van de .Canadian Pacific 12.000 pond sterling verloren aan kaarthaaien. Hij had een overtocht ge maakt van Quebec naar Southampton en hij Wist, dat hij met valsche spelers te doen had, maar hij wilde het avontuur wel eens mee maken. Zy lieten hem de eerste dagen 60 pond winnen en stelden toen den laatst en avond aan boord voor de inzetten te verhoogen. Zoo ge schiedde het en in een ommezien was Hill 12.000 pond sterling kwijt. Hij weigerde te be talen, maar gaf hun de gewonnen veertig pond terug. De valsche spelers maakten niet veel moeilijkheden en zorgden, dat zij te Cherbourg grauw aan boord kwamen. Het optreden van Hill ly'kt echter gevaarlijk en afkeurenswaar dig. Wanneer men weet of vreest, dat men schen valach spelen, moet men niet met hen aan een kaarttafel gaan zitten Hoewel het in de Amerikaansche groot industrie niet te best gaat. worden er toch nog bij verschillende fabrieken en bedrijven groote salarissen betaald. De chairman van de United States Steel Corporation, Myron Taylor, ont vangt 165.000 dollar per jaar. De president van genoemde maatschappij, Wiliiam Irvin. 125.000 dollar. De chairman van de General Electric Company en de president van dat lichaam, de heeren Owen D. Young en Gerard Swope, ont vangen ieder 95.000 dollar per jaar. De Socony Vacuum Oil Company deelt mede. dat negen commissarissen samen 620.000 dollar te verdee- len kregen. De Standard Oil Company van In- diana beloont haar president Edward Seubert met 3 100.000, de Goodyear Tyre Rubber Com pany betaalt haar chairman, P. W. Litchfield 90.000 dollar. Bovendien ontving hy aan aan- deelen voor een waarde van 20.000 dollar. In de Hongaarsche spoorwegen zullen dit jaar tot heil van de Hongaren, die naar het buitenland reizen, de volgende twaalf geboden worden opgehangen. 1. Denk eraan, dat buiten de grenzen van Uw land, ook Gij dat land vertegenwoordigt. 2. Spreek niet te luid!; 3. Tracht niet meer te schijnen dan gij zijt. 4. Pas U aan aan de zeden van het land, waar Gij zijt. 5. Bewonder niet alles, wat Gij ziet, want wie Boedapest kent, heeft een van de schoonste steden van de wereld gezien. 6. Denk niet, dat alles goed is, wat ge in het buitenland ziet. 7. Bereid U op de reis voor. 8. Gewen U er aan, dat gij niet alleen de dingen met de oogen, maar ook met het ver ziet. 9. Smijt niet met geld, denk niet, dat ge daarmede Uw aanzien zult verhoogen. 10. Laat U door kleine onaangenaamheden niet uit het humeur brengen. 11. Praat in het buitenland niet over politiek. 12. Om in het buitenland goed voor Uw land het woord te kunnen doen, moet Gy talen leeren. (Buiten verantwoordelijkheid van de Redactie, Niet geplaatste stukken worden niet teruggezonden). ONS POSTKANTOOR. Onder dit opschrift trok mijn aandacht een ingezonden stuk in Uw courant van 23 Juni 1.L Het daarin aangegeven gebrek is m.i. nog veel te zwak aangegeven.De ellende van het wachten is hier onoverkomelijk. Ieder die maar eens zoo af en toe op het postkantoor komt, weet dit. De vraag is: Heeft in deze het gemeente bestuur niet een taak te vervullen of wel de Economische Commissie? Het betreft hier toch wel een groot ge meentebelang. B. DE STANK IN ONS HELDERSCHE KANAAL. Geachte Redactie. 't Is ongeveer 24 jaren geleden, dat door ondergeteekende een felle campagne werd ge voerd, over den onhoudbaren toestand van bovengenoemd kanaal. Ik heb daarbij destijds niet veel eer mede ingehaald. Ik bazelde maar wat! Toen ik met myn plan, n.1. „een auto matisch zelfwerkende Hevelsluis", by de be trokkene autoriteiten kwam, liet men my op het matje staan. Wat zou ook zoo'n manneke van een kanaalverfrissching weten, daar moet je immers iets anders voor onder je pet heb ben zitten. Geachte redactie, ik wil en zal niet opnieuw memoreeren, wat ik by die campagne heb meegemaakt. Alleen wensch ik na 24 jaren te constateeren, dat mijn crltiek toendertyd, volkomen gerechtvaardigd is geweest en zelfs myn voorspelling, n.m.dat er een tyd zou aanbreken, dat het nieuw gegraven Spuikanaal niet stankvry zou blyven. Welnu, momenteel is het dat dan ook niet meer. Geachte redactie ik ben van verschillende grachtbewoners ge vraagd geworden, of deze toestand nog langer bestendigd zal blyven. Zelfs werd daarbij de opmerking gemaakt, of onze stad bij deze be stendiging aanspraak maakt, zich hier te komen vestigen. Feiten werden er zelfs aan gehaald. Eén daarvan wil ik er van noemen. Iemand uit Amersfoort dacht zich hier te komen vestigen en kwam daarvoor ongeluk kigerwijze terecht by iemand, die aan de gracht woont. Resultaat Terug naar Amersfoort Ik memoreer dit, om rede het van zeergroot belang is, niet alleen voor onze stad, maar zelfs voor onze Badplaats. Welke indruk laat het by een badgast achter, wanneer hij of zy na hun dagelijksch verkwikking in het frissche zeewater, des avonds een wandeling denkt te maken, langs een van onze hoofdwegen en constateert daar het inktwater, met zijn stank verspreiding. Dempen, werd my ook al toegevoegd. Ik wil daarover niet uitwijden, te meer daar dit object in studie genomen, vele bezwaren met zich zou medebrengen. Men zie de dempingkwestie van het „Rokin" te Amsterdam. Maar hoe het zij, spoedig ingrijpen is gewenscht, neen nood zakelijk. Momenteel is er geen noodzakelijker probleem in onze stad, dan de stank van het Heldersche Kanaal tot een minimum terug te brengen. Daarvoor is noodig het frissche zeewater te brengen in het Kanaal. Daarvoor is noodig, om dit te kunnen volbrengen, een „automatisch zelfwerkende Hevelinrichting". Thans is het woord aan de betrokken auto riteiten. Hoogachtend, J. J. SCHOEFFELENBERGER. Den Helder, 29 Juni 1936. STRIJDT MEE TEGEN HET ANALPHABETISME Prijsvraag schoolfonds „Schuttevaer". Het Schoolfonds „Schuttevaer", dat sedert 1904 bestaat en dat zich tot taak stelt het lager onderwijs mogelyk te maken voor schipperskinderen, waarvan er in ons land nog bijna 8000 zijn van 814 jaar, die nim mer eenig onderwijs genoten, ziet zich voor de noodzakelijkheid geplaatst op vele serieuze aanvragen afwijzend te beschikken, doordat de regeeringssubsidie voor dezen tak van on derwijs veel en veel te weinig is om aan al die aanvragen te voldoen. Het bestuur, van meening zijnde, dat het een algemeen belang is om het analphabetis- me ook onder de schippers met kracht te bestrijden, doet een beroep op de lezers van dit blad door plaatsing van onderstaande eenvoudige puzzle. De puzzle bestaat uit een zin van 8 woor den, gevormd uit 65 letters, welke worden gevonden uit de hieronder volgende gegevens: 45. 5, 51, 18. 34. 20, 62. 28. 47. 55, 42 is de naam van een bekende Schippersvereeniging. 17, 64, 31. 4L 12 is een ander woord voor vandaag. 30. 8. 21. 56 is het middel waarmee men een schip bestuurt. 25. 11, 29, 49. 37. 27, 63 ligt in een kachel. 43, 44, 48 is druivensap. 58, 33, 59, 15, 3, 46, 9 is een dure glassoort. 14. 50, 35, 23. 54, 2, 60 zyn de dieren die ons de wol leveren. 61, 52. 32, 53, 57, 19 is de overtreffende trap van diep. 26, 36, 65, 32. 13. 24. 39 is het tegengestelde van boven. 6, 38, 7, 10. 40 is een deel van het mensche- lijk lichaam. 22, 52, 4, 16, 1 is een gezond volksvoedsel. Het geheel licht u in omtrent het doel van de Vereeniging Schoolfonds voor Schippers kinderen „Schuttevaer". Onder de inzenders van goede oplosingen worden tal van fraaie en nuttige voorwerpen verloot, waaronder als hoofdprijzen: een 2- persoons kano met zeil. en één 1-persoons kano. Oplossingen in te zenden vóór 31 Juli a.s, op briefkaart, waarop minstens 15 cent aan postzegels boven de frankeerwaarde moet zijn geplakt, aan: Comité van Actie Schoolfonds Schuttevaer, Keizersgracht 276, Amsterdam-C. Met het oog op de aanstaande vacantie geven wij hieronder een beknopt overzicht van hetgeen men aan papieren e.d. noodig heeft voor een buitenlandsche reis. Deze ge gevens zijn ons verstrekt door den Kon. Ned. Toeristenbond A.N.W.B., tot welken Bond men zich rechtstreeks kan wenden, ingeval men nader ingelicht wenscht te worden. Uit den aard der zaak is onderstaand overzicht niet volledig, doch het geeft antwoord op de meest voorkomende vragen. Paspoort is noodig voor alle landen; alleen België en Luxemburg nemen genoegen met een bewijs van Nederlanderschap of een vervallen paspoort, mits niet langer dan 5 jaren vervallen. Een visum wordt vereischt door de volgende Europeesche landen: Alba nië, Bulgarije, Gibraltar, Griekenland, Hon garije, Letland, Lithauen, Polen en .Danzig, Roemenië, Turkije en Zuid-Slavië. Gebruikte rijwielen worden zonder forma liteiten toegelaten in België en Luxemburg, Bulgarije, Denemarken. Duitschland, Groot- Britannië en Ierland, Griekenland, Noorwe gen, Portugal, Roemenië en Zweden. Een triptiek of ander document wordt ver eischt door: Albanië, Frankrijk, Hongarije, Italië, Oostenrijk, Tsjecho-Slowakije, Turkije, Zuid-Slavië en Zwitserland; deze documenten kan de A.N.W.B. verschaffen. Automobilisten en Motorrijders hébÖin in in het algemeen noodig: le. een internationaal rijbewijs voor dep be stuurder en een internationaal bewijs voctr het motorrijtuig; evenwel kunnen toeristen voor een bezoek aan België, Frankrijk, Italië en Zwitserland volstaan met hun geldige natio nale rijbewijs en nummerbewijs en zal Duitschland deze zelfde faciliteit toepassen in de periode van 25 Juli 1936 tot en met 16 Augustus 1936. Het is echter aan te beveljen, ook voor deze laatste landen de internationale bewijzen tóch mede te nemen, niet alleen om dat men dan vrij is andere landen te bezoe ken, als men zijn reisplan onderweg wil wij zigen, maar ook omdat dit gemak aan de grens en bij controle kan geven. 2e. een carnet de passages en douanes (geldig voor vrijwel alle landen van Europa en vele daarbuiten) of triptiek (geldig voor één land). Wie verzuimd heeft zich daarvan te voorzien, kan aan de grens van Frankrijk, Hongarije, Italië, Oostenrijk, Tsjecho-Slowa kije en Zwitserland (en van 25 Juli tot 16 Augustus a.s. ook aan de grens van Duitsch land) tegen betaling geholpen worden aan een papier van gelijke beteekenis als een triptiek en met een korteren of langeren geldigheidsduur. Men is echter goedkooper uit en wordt aan de grenzen vlugger gehol pen, als men zijn grensdocumenten reeds bij zich heeft. De verkrijgbaarstelling aan de grens is op te vatten als een faciliteit, waar van men in speciale gevallen gaarne gebriiik zal maken, maar als regel dient men al van een triptiek of carnet voorzien te zijn als men aan de grens komt. 3e. het nationaliteitsbewijs van het motor rijtuig. 4e. de N.L.-plaat en het identiteitsplaatje. 5e. voor Denemarken, Groot-Britannië en Ierland, Noorwegen en Zweden de speciale papieren, voorgeschreven in verband met de geldende verplichte Verzekering tegen Wette lijke Aansprakelijkheid. 6e. voor Groot-Britannië en Ierland, Polen en Roemenië een internationaal belasting carnet, hetgeen recht geeft op vrijstelling van betaling van wegenbelasting gedurende 90 dagen per jaar. Speciale bepaling bestaan ten slotte in ver schillende landen op het gebied van: belas tingvrijstelling, reductie op benzineprijs voor buitenlanders, radiotoestellen, rookartikelen en andere bagage, contingenteering van mo torrijtuigen, enz. Men vrage daarover in elk speciaal geval inlichtingen. F M. KRIJGT POLOLES IN VELZEN. De Donderdagavond in het Noordzeekanaal naby Velzen gespeelde waterpolowedstrjjd tusschen V.Z.V. en de ploeg van onze zwem- club „Frissche Morgen" is op een déb&cle voor de Heldersche zwemmers uitgeloopen. Zjj verloren met100, welke uitslag hen echter niet ontmoedigden moet doch integen deel een aansporing dient te zyn om op het gebied van waterpolo flink te blyven oefenen. EUROPEESCH RECORD i X 400 METER ESTAFETTE VRIJE SLAG. In het zwemstadion Tourellea te Parijs, heeft een Fransche ploeg, bestaande uit de zwem mers Cavalero, Diener, Nakache en Taris het Europeesch record 4 x 200 meter estafette vrije slag met 0.9 sec. verbeterd en gebracht op 9 min. 22,6 sec. EEN NIEUW WERELDRECORD VAN KAGHII.D HVEGER. De 17-jarige Deensche zwemster Ragnhild Hveger slaagde er gisteravond in het wereld record 800 meter vrije slag te verbeteren door dezen afstand af te leggen in den tijd van 11 min. 11.7 sec. De Deensche zwemster heeft het record met ruim 22 sec. verbeterd. EEN VOLLEDIGE NEDERLANDSCHE BOKSPLOEG NAAR BERLIJN. Na overleg tusschen het Nederlansdche Olympisch comité en het bestuur van den Ne- derlandschen Boksbond is besloten een volledig team naar Berlijn af te vaardigen ter deel neming aan de Olympische Spelen. De ploeg bestaat uit de volgende boksers: Vlieggewicht: M. Lambillion (Rotterdam). Bantamgewicht: J. F. de Moor (Amsterdam). Vedergewicht: J. G. Nicolaas (Den Haag). Lichtgewicht: A. Rasenberg (Breda). Wel tergewicht: H. G. Dekkers (Den Haag). Middengewicht: G. C. Dekkers (Den Haag). Halfzwaargewicht: W. Fock (Amsterdam). Zwaargewicht: A. M. C. van Bemmel (Rot terdam). BERGER WEER IN DE OLYMPISCHE PUOEG. Chris Berger is weer in de Olympische athletiek-ploeg opgenomen. Het conflict met de K.N.A.U.-leiding is tot een bevredigende oplossing gebracht, waarna hij alsnog zal deelnemen aan den toer naar Engeland om de A.A.A-kampioenschappen. Hierdoor is de estafette-ploeg, die door Bergeris uittreden zeer verzwakt was, weer op volle sterkte gekomen. Of Berger, ingeval van uitzending naar Berlijn, wat wel zeker geacht mag worden, op de 100 en 200 meter, dan wel op de 400 meter zal uitkomen, staat nog niet vast. WIMBLEDON. Perry wint het enkelspel. De finale van het Wimbledon-heerenenkel- spel is op een teleurstelling uitgeloopen. Von Cramm (Duitschland) verrekte na één van zijn bekende top-spin-services een spiertje en was daardoor zoo zeer gehandicapt, dat Perry (Engeland) nagenoeg vrij spel had en dan ook geen moeite had om den officieuzen titel „wereldkampioen" voor de derde achtereen volgende maal te winnen. De cijfers 61, 6—1, 60 demonstreeren duidelijk, dat aan deze finale alle sfeer en strijd ontbrak. Jammer! Bij de dames zal de groote strijd uitge vochten moeten worden door Mevr. Sperling (Denemarken) en de Amerikaansche Helen Jacobs. Zou de laatste wederom in het gezicht van de haven verliezen? De finale van het heerendubbelspel zal ge speeld worden tusschen de Engelsche paren Hughes-Tuckey (de favorieten, die in de demi finale Allison en Van Rijn wisten te slaan) en Hare-Wilde, die een overwinning op (den ge blesseerden) Borotra en Brugnon op hun naam hebben staan. De eindstrijd tusschen de dames dubbels zal gaan tusschen Mej. Jacobs en Mevr. Fabyan (beiden Amerika) eenerzijds en Mej. Stam- mers-Mej. James (Engeland) anderzijds. In het gemeend dubbelspel is de finale nog niet bereikt. KON. MARINE JACHTCLUB. Modelsloepen BI en B 2. Aantal deelnemers 13, waarvan 2 buiten mededinging. Aantal punten: 24 1. 24 luit. ter zee 2e kl. J. van Wateren, „Van Speyk". Buiten mededinging: bootsman H. Melgers, „Hertog Hendrik". 2. 18 sergt. tel. G. Meng, Onderzeedienst. 3. 15 bootsman J." Hamers, Mar.kaz. 4. 11 luit. ter zee 2e kl. A. P. Ferwerda, „Gelderland". Fantasiesloepen. UITSLAGEN DEK TRAININGS- WEDSTRIJDEN OP DE WIEKINGER WIELERBAAN. De trainingswedstrijden van Donderdag leverden een buitengemeen sportief schouw spel op. Op bezoek hadden wy renners uit Assendelft en omstreken. Over het algemeen is er goed gereden. Dan is er een droeve mare in het rennerskwartier gedrongen. De helper van Klink, een bekende verschijning op onze baan, heeft tijdens het verrichten zijner dagelyksche werkzaamheden by de sluizen te Den Oever een doodelyk ongeval gekregen. Thans de uitslagen van Donderdagavond. Sprint over 3 ronden Demi-finale: L Hegeman (13.4sec.) 2. Pronk L Snood ijk 2. S. Lont Finale: 1. Hegeman, 2. Snoodijk. 3e en 4e plaats: Pronk, Lont. Achtervolging over 10 ronden: Korshuizen wint van Meijer met 45 m voor sprong, Baardman passeert Glim in de laatste ronde, Jonker haalt Kaptein na 9 ronden in- Kuiper wint van Duineveld met 40 m voor, sprong. Finale1. Kuiper, 2. Baardman, 3. Kors huizen. (Jonker gevallen). Klassement race 10 ronden le serie. L DUineveld 34 is 7 pnt. 2. Neysink 4. is 4 pnt. 3. Deykers 3is 3 pnt. en 4. Meyer 12 is 3 pnt. 2e serie: 1. Hegeman 44is 8 pnt. 2. C. Smit 33is 6 pnt. 3. Geerligs 2 pnt. 4. C. Bakker 2 pnt. V. Snijders f pnt. Finale over 15 ronden met 3 klassen 2. Hegeman 442 is 10 pnt, 2. Geerligs 34 is 7 pnt. 3. Smit 13—1 is 5 pnt. 4. Duineveld 22is 4 pnt. Sprint over 5 ronden tusschen Snijders en C. Smit. Winnaar Smit 15.2 sec. Koppelwedstrijd over 100 ronden: 1. BakkerDuineveld 8 pnt. 2. Korshuizen Deykers 4 pnt. 3. Lont-Hegeman 4 pnt. 4. SnijdersKuiper 3 pnt. HET EERSTE VLIEGTUIG VAN DE HELDERSCHE WE EF VLIEGC L l,B GEKEURD EN INGEVLOGEN. Eindelijk is het dan zoover gekomen, dat het bestuur van H.Z.C. met trots kan zeggen, dat men klaar is om de eerste lessen aan te vangen. Donderdag te ca. 2 uur, verscheen Ingenieur de Lange op „de Kooy" om het eerste toestel van onze plaatselijke vereeniging een laatste keuring te doen ondergaan. Gezien het uur waren uiteraard slechts weinige leden op het vliegveld aanwezig, maar het tiental, dat er was, zal zich de verrassing van dezen middag nog lang heugen. Onmiddellijk, toen de heer de L. de hangar binnentrad en het geheel met aluminiumverf bespoten toestelletje zag staan, kon hij een uitroep van bewondering niet onderdrukken. Ofschoon deze heer reeds vele van dergelijke toestellen heeft gekeurd en gevlogen, zeide hy nooit eerder een fraaier 10.5 M. Zögling te hebben gezien. De keuring liep vlot van stapel. De heerL. was zeer tevreden en toonde zich zeer verrast over het betrekkelijk geringe gewicht van het toestel. Het woog n.1., ondanks de zware verspanningen, slechts 85 kg. Hoe het toestel in de lucht zou zyn, was nog steeds een open vraag. Wanneer het in gevlogen zou worden, was nog steeds niet bekend. Maar nu toonde de heer L. zyn spor tieve geest en bood aan dit te willen doen. De autoriteiten van „de Kooy" stelden een tweetal sleepkabels beschikbaar en klokslag 4 uur, toen het werk op het kamp afgeloopen was, werd het toestel met vereende krachten naar buiten gebracht en werd de heer L. op het stuurstoeltje „vastgegespt". De geheele staf van de Kooy, commandant en officieren incluis, keken met belangstelling toe, hoe het toestel allereerst aan een 100 M. kabel werd bevestigd. Even een paar korte aanwijzingen aan den bestuurder van een auto, die hem zou opsleepen endaar ging 't met een vaartje van slechts 33 KM. over het terrein, recht tegen den wind op. Nog geen 30 M. was het toestel weg, of het was al los en schoot als een vlieger peilsnel omhoog tot een hoogte van ca. 50 M. De sliphaak klikte los en een oogenblik huiverden we, want het ranke toestelletje prikte plotseling geweldig. Maar dat doet elk zweefvliegtuig, zoodra het zich van de kabel losmaakt. Even een ruk aan den stuurknuppel van dat mascotteachtige poppetje, dat daar hoog in de lucht vóór op het toestel zat en sierfijk zweefde het een oogenblik horizontaal door de lucht om daarna onberispelijk op het terrein neer te strijken. Toen kwam de groote proef, het opsleepen met de 300 M. kabel en bochten draaien. Nu werd de snelheid 35 K.M., de aanloop werd iets langer, maar even zeker als den eersten keer snorde de zilveren meeuw naar een hoogte van ca. 125 M. Een hartelijk applausje was de dank van de aanwezigen, toen de heer L. het sieraad van H.Z.C. weer aan den grond had gezet. En weer toonde de heer L. zich sportief, toen hij aanbood om thans onmid dellijk den technischen leider der vereeniging, den heer ter Horst, die zelf sportvlieger is, tot zweefinstructeur op te leiden. De heer ter Horst bleek iemand met aangeboren zweef- talenten te zijn, want reeds na een zestal starts draaide hij een pracht van een S-bocht. Het was dan ook niet voor niets, dat de heer de L. zei, dat deze nieuwe instructeur met een gerust hart de leerlingen kon gaan aflessen. Hoe dat aflessen moest geschieden, ook hiervan gaf de heer de L. een demonstratie. Het 100clublid Rein Steeman genoot de eer als eerste leerling op het stoeltje te mogen plaats nemen. Vliegen mocht hij niet, enkel maar rijden achter de auto met een vaartje van 20 K.M. en trachten het toestel in even wicht te houden. Maar hoe moeilijk dat is, demonstreerde deze leerling heel duidelijk, want na een tiental meters over het terrein te hebben gehobbeld, „tipte" hij zoo angstig met de rechtervleugel op den grond, dat alleen door het tijdig losgooien van de sliphaak de vereeniging voor het eerste „kraakje" werd behoed. Om half zeven was het „schluss" en werd het nog naamlooze toestel weer op stal gezet. Wanneer de officieele doop- en inwy- dingsplechtigheid zal zijn zal spoedig worden bekend gemaakt. Waarschijnlijk zal eerst a.s. Zaterdagmiddag de heer Meyer nog eenige instructeurs aflessen. Dus liefhebbersnaar „de Kooy". „Stad en Land" van 4 Juli wijdt haar eer ste pagina's aan het onderwerp .Klokken gieten", een onderwerp, dat reeds Schiller inspireerde tot het componeeren van een zijner schoonste gedichten. We lezen in het betref fende artikel ook iets over het carillon van ons „Helden der Zee Monument". Van den overigen inhoud noemen wij de met levendige foto's geïllustreerde schets betref fende Amerika's Scotland Yard en niet te vergeten Daggy Henn'a beschouwing over een der meest romantische steden in het oude EuropaVenetië. J. H. Schaper, Een halve eeuw van stryd. Herinneringen. H. Groningen, Wolters. Prijs geb. 4.90. Dit tweede en laatste deel van Schapers herinneringen is aanmerkelijk omvangrijker dan het eerste, dat in 1933 is verschenen. Dit had een omvang van ruim 16 vel druks (262 bladz.), terwijl deel H circa 27 vel groot is (437 bladz.). Nochtans is dit laatste deel, tengevolge van Schapers overlijden, in den strikten zin des woords niet „af". Schapers zoon deelt in het voorwoord mede, dat het manuscript voltooid in de nalatenschap zijns vaders werd gevonden, die er, de week vóór zijn dood, de laatste hand aan had gelegd. Maar, aldus de zoon, „het boek draagt hier en daar de sporen van haastig te zijn afge werkt, vooral geldt dit voor het laatste ge deelte." Het spreekt vanzelf, dat wij te dezer plaatse ons moeten bepalen tot een simpele aankondiging van het werk en dat een cri- tische beschouwing hier allerminst thuis hoort. De uitgave van deel I is den schr. destijds nogal kwalijk genomen, voorname lijk wegens de kritiek, die hij zich „veroor loofde" (ja, veroorloofde is hier wel het juiste woord) jegens de gestie van Troelstra. Bij de lezing van het werk echter (ook van deel I) krijgen wij den indruk van eerlijkheid en objectiviteit van den schr. Hij vertelt in dit 2e deel op vaak boeiende en interessante wijze van „De proletarische opmarsch" (oprichting der partij), „de poli- tiek-parlementaire aera", van de verkiezings campagne, zijn entrée in de Tweede Kamer (dit gedeelte is niet zonder humor), van de groote spoorwegstaking, de befaamde ob structie van 1910, toen de meerderheid, naar aanleiding van de wetten van minister Tal- ma, de s.d. minderheid het spreken wilde be letten, van den wereldoorlog... Wij doen slechts hier en daar een greep uit het veel zijdige van den inhoud van dit deel. Het is mogelyk, dat niet alles wat schr. vertelt, even belangrijk is, maar boeiend is het zeer zeker. En schr. had gevoel voor humor ook. Aan het slot van het werk komt de sch. op het drama der „Zeven Provinciën"; inderdaad draagt dit gedeelte de sporen van onvolledig heid en haast. Evenals in deel I op Troelstra, ontziet schr. zich ook hier niet critiek te oefenen op de houding van sommige voor mannen der s.d.a.p. (nog levende ditmaal). Wij moeten met dit korte en onvolledige woord volstaan. Wie deel I beziet, moet na tuurlijk deel n óók hebben, en naast de levensherinneringen van anderen Vliegen, Troelstra, straks ook Wibaut vormt schr, uitvoerig en met fragmenten uit de „Hande lingen", Kameroverzichten en hoofdartikelen uit de bladen zeer gedocumenteerd werk een waardevolle bijdrage tot de geschiedenis der s.d. arbeidsbeweging in ons land. De firma Wolters (behoeft dit nog te worden ver meld?) gaf het keurig uit; Schaper zelf be zat blijkbaar zeer veel illustratief materiaal voor de verluchting, zooals politieke platen, portretten, e.d. Br. Verschenen by Van Holkema Waren* dorf's Uitg. Mij. te Amsterdam. Sinclair Lewis: „Dat gebeurt hier niet", geautoriseerde vertaling uit het Ameri- kaansch door J. H. Pauls. Schrijver bedoelt eigenlijk met zijn titelt „ik hoop, dat zooiets hier nooit gebeurt en ik geloof ook niet, dat het gebeuren kan" n.L. een fascistische dictatuur in de Vereenigde Staten met een millioenenleger, censuur, rechtspraak zonder onderzoek, concentratie kampen en terreur, even erg, of op z'n Ameri- kaansch erger dan in alle dictatuur-landen. Sinclair Lewis stelt het voor, alsof de nieuwe presidentsverkiezingen in '37 by het begin van het boek aan den gang zijn. Door de lauwheid van een deel der bevolking en het vertrouwen van een ander deel, die ook den ken: „dat gebeurt hier niet," komt het fascis tisch bewind er en daarmee de dagelyksche schoone beloften, wier vervulling onmogelijk is en alle genoemde zegeningen van het ré gime. We lezen van den ongelyken strijd, die de redacteur-uitgever van „Het Dagelijksch Nieuws" van Fort Beulak, de Keer Doremu3 Jessup al spoedg werkend lid wordt. Ze ver leidt tot de onmiddellijke ondergang van het blad. Jessup zelf wordt voorloopig gespaard en gedwongen den nieuwen redacteur het werk te leeren. Dan lezen we van het werk van de „Ondergrondsche", die politieke vluch telingen over de grens helpt en waarvan Jesup al spoedig werkend lid wordt. Ze ver spreiden pamfletten over wandaden' van de regeering en wreedheden in concentratiekam pen. tot Jessup tegen de lamp vliegt en zelf naar een kamp wordt gestuurd. Hy ontmoet daar diverse anderen, die tegen het regime zyn, maar meestal vóór een andere dictatuur, bijv. communistisch. Zoo rijpt meer en meer. Jessups idee, dat hy het met geen van hen eens is en alleen uit absoluut vry'e geesten, uit een pacifistisch liberalisme, dat hy altijd toegedaan is geweest, geluk, vrijheid en wel vaart geboren kunnen worden. Wij hopen, dat schrijver gelijk zal krijgen met zijn slotzins „een Doremus Jessup kan niet sterven". Een prachtig werk in boeienden romanvorm ge schreven. waard om millioenen tot inzicht te brengen! Verschenen bij Van Holkema Waren- dorf'8 U.M. te Amsterdam: 2. „Liefde doet wonderen", roman door Pamela Wynne. Weer een nieuw boek van de hand der, schrijfster van society-romans, gelukkig iets minder van toevalligheden aan elkaar han gend, hoewel toch ook hier weer op het juiste moment het wonder gebeurt, waardoor de twee hoofdpersonen trouwen kunnen. Natuur lijk zwelgen we in rijkdommen, natuurlijk ontmoeten we hevig egoïstische karakters naast zeer edelmoedige, de gewone Pamela Wynne overdrevenheden, maar toch heeft het boek wel wat aardigs, al zal het nergens hevig ontroeren of veel van ons vergen by de lezing. Geschikt voor treinlectuur. Ing. 1.90, geb. 2.50. Stconiv. Maatscn. Neder.and. Marnix v. St. Aldegonde (toeristenv.) 1 Juli v. Amsterdam naar Kopenhagen. Tabian, u., 3 Juli v. Calcutta. Poelau Laut, 3 Juli v. Amsterdam. Kotterdamsche Lloyd. Blitar, u., pass. 3 Juli Ouessant. Kertosono, 2 Juli v. Hamburg. Dempo, 2 Juli te Batavia. Garoet, t., 3 Juli te Londen. Indrapoera, u., 2 Juli te Marseille. Soekaboemi, t., 3 Juli te Londen. Slamat, t.. 3 Juli v. Singapore. Kon. Paketv Maatschappij. Houtman, 1 Juli v. Batavia. Ombilin, 2 Juli te Réunion. Tasman, 1 Juli te Hongkong. 1. 19 luit. ter zee 2e kl. H. L. Nagtglas, „Wachtschip". 2. 13 idem G. F. Zeegers, „Gelderland". 3. 10 opper-schipper W. P. H. Smit, Mar. kazerne. DRIE HELDERSCHE RENNERS NAAR DE RONDE VAN ROOZENDAAL. Morgen wordt de Ronde van Roozendaal over een traject van 80 K.M. verreden. Naar wy vernemen zullen de drie D.O.K-leden F. Zoons, C. Hollander en N. Kossen aan deze Ronde deelnemen en wel in de gecombineerde klasse der amateurs en nieuwelingen. W(j zijn zeer benieuwd hoe onze renners zich in dit sterk bezette veld zullen houden. Veel succes. „Panorama" van 2 Juli staat ditmaal min of meer in het teeken van Spanje. Ten eerste vangt dit nummer aan met een artikel ,Jn het land der balcons" en waarin men iets leest over het land der grandes en Don Qui- chote en vervolgens troffen wy er een be schouwing aan betreffende de kortelings uit te brengen eerste Spaansche film. Voorts is er een magnifiek geïllustreerde schets over het landgoed „De Hooge Vuur- sche", terwyl wij eveneens gaarne verwijzen naar het epistel waarin geschreven wordt over het natuurschoon van Kennemerland's hoofdstad, Haarlem.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 19