Julianadorp,
Schagen
Ingezonden
GEMENGD NIEUWS
Reizen naar het buitenland
Sport
WatcipM
Zwemmen
bokten
Atklctick
5m\ib
%cUen
SUaetfvliecpn.
Ome 3&oM#ftohing
WiclunMn
HELDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG 4 JULI 1936
Een nieuwe epidemie.
Een expeditie uitgemoord in Brazilië
De „onderwereld" in Amerika bestaat
uit een leger van 500.000
goedgewapenden.
Hoenderparken als smokkelcentra.
Een gevaarlijke politiek.
Hooge salarissen in Amerika.
Twaalf geboden voor reizigers.
Welke documenten heeft de toerist
noodig?
Stoomvaartberichten.
Tijdschriften en
Weekbladen.
PREDIKBEURTEN.
IS'ed. Herv. Gemeente.
's Avonds 8 uur, Eerw. Heer J. Luther Ramp
van Den Helder.
Zendingsgebouw „De Ster der Hope".
's Avonds 7.30 uur, de Heer Sevensma
van Amsterdam.
f MARKTOVERZICHT.
De aanvoer van vette koeien was Donderdag
J.L heel goed. De koelen werden duur en vlug
Verkocht. Hoogste noteering was f 220
De handel in gelde- en kalfkoeien was matig.
Nuchtere kalveren duur en vlug. De handel in
paarden was goed. Oude slachtschapen f 17f22.
Vette schapen hoogste noteering f 21.
handel goed. Lammeren voor de slacht niet
aangevoerd, voor de weide f5.tot f8.de
handel was stil. Voor vette varkens werd later
op den dag 19 ct. besteed, noteering was 18 ct.
De handel ln biggen was stug. Schrammen
waren niet aangevoerd. Op de kippenmarkt
was weinig drukte.
Buitenland
Gebroken ribben.
Er zijn verschillende manieren om andere
menschen door bedriegerij geldelijk te bena-
deelen. Dit is weer eens gebleken bij een pro
ces, dat te Londen aan den gang is en
waarbij drie mannen elk met zijn vrouw te
rechtstaan, wegens poging tot oplichting van
couranten. Tegen nog elf anderen is een der
gelijke zaak aanhanging gemaakt, die echter
nog moet voorkomen.
De misleiding bestond hierin, dat de be
trokken personen zich aanmeldden om een
uitkeering wegens letsel, waartegen zy ver
zekerd waren door het op hun persoon heb
ben, toen het ongeluk gebeurde, van een be
paalde courant. In alle gevallen was het let
sel een gebroken rib, maar in geen van de
gevallen schijnt die fractuur anders dan denk
beeldig te zijn geweest. De belanghebbenden
hadden achterdocht gekregen, doordat de ge
broken ribben-epidemie uitsluitend heerschte
in een bepaalde streek van Engeland.
Sporen van vermoorde zendelin-
lingen ontdekt.
Uit Para (Brazilië) werd gemeld, dat Ho
race Banner, lid van de missie-vereeniging
Voor het binnenland, medegedeeld heeft, dat
sporen zijn gevonden van de drie Britsche
ttiissionaressen Frederick Wright, Frederick
Dawson en Frederick Robert, die door de
Wilde Cayapo-Indianen in de wouden van
Zuid-Para vermoord zijn. Horace Banner had
de leiding over een expeditie, die uitgezonden
was om een onderzoek in te stellen in de nog
niet geëxploreerde valleien van de rivier
Xingü.
l'/2 millioen misdaden per jaar.
In een rede voor het militaire college van
Pennsylvanië te Chester verklaarde Edgar
Hoover, het hoofd van de „G-men", de fede
rale poliUe, belast met de bestrijding van de
gangsters, dat de onderwereld van de Ver.
Staten een goed georganiseerd leger van
500.000 man vormt, dus twee maal zoo sterk
als het staande leger van de Ver. Staten
it leger is bewapend met de modernste gewe
ren en rijkelijk voorzien van munitie. Boven
dien wordt het geleid door knappe koppen.
Verder deelde hij mede, dat jaarlijks
1.500.000 misdaden worden begaan. Hij becri-
tiseerde verder het gratie-systeem in de Ver.
Staten, waardoor het mogelijk wordt, dat ge
woonte-misdadigers op de kalme burgerij
worden losgelaten. Alle ambtenaren van het
departement van jusütie, die de laatste 4 of
5 jaar werden gedood, werden gedood door
misdadigers, die reeds verscheidene malen
Wegens zware misdaden in de gevangenis
hebben gezeten.
Volgens een mdedeeling van het hoofdkan
toor der douane te Heinsberg by Aken is de
Strijd tegen de „wilde" hoenderparken in het
grensgebied, die tot ware centra van smok
kelarij werden, thans met succes bekroond.
Toen in het voorjaar van 1935 het invoer
recht op eieren van 30 tot 70 mark verhoogd
Werd, schoten de hoenderparken in de on
middellijke nabijheid der Nederlandsche grens
als paddestoelen uit den grond. Alleen in het
district Am Rothenbach by Wasserberg wer
den niet minder dan 34 bedrijven in het lever»
geroepen. In den loop van den tijd konden zy
alle, met uitzondering van drie, onschadelijk
worden gemaakt op grond van de rijks-
douanewet, daar men kon bewijzen, dat in
groote mate eieren, voeder en in verschillende
gevallen ook deviezen over de Nederlandsche
grens werden gesmokkeld. Onder de schuldi
gen bevonden zich zoowel Nederlanders als
Duitschers, die uit andere streken hierheen
waren gekomen, vooral uit Rheydt en
Muenchen-Gladbach. In October 1935 werd te
Aken een proces tegen tien eigenaars van
hoenderparken gehouden, waarbij hooge geld
en vrijheidsstraffen werden opgelegd. Op het
oogenblik worden 34 kippenboeren vervolgd
Wegens ontduiking van rechten.
Gisteren zijn met behulp van den arbeids
dienst de drie laatste hoenderparken ont-
ruimd.
Wilfred Hill, een Engelsche zakenman, heeft
aan boord van de Empress of Brittain van de
.Canadian Pacific 12.000 pond sterling verloren
aan kaarthaaien. Hij had een overtocht ge
maakt van Quebec naar Southampton en hij
Wist, dat hij met valsche spelers te doen had,
maar hij wilde het avontuur wel eens mee
maken. Zy lieten hem de eerste dagen 60 pond
winnen en stelden toen den laatst en avond aan
boord voor de inzetten te verhoogen. Zoo ge
schiedde het en in een ommezien was Hill
12.000 pond sterling kwijt. Hij weigerde te be
talen, maar gaf hun de gewonnen veertig pond
terug. De valsche spelers maakten niet veel
moeilijkheden en zorgden, dat zij te Cherbourg
grauw aan boord kwamen. Het optreden van
Hill ly'kt echter gevaarlijk en afkeurenswaar
dig. Wanneer men weet of vreest, dat men
schen valach spelen, moet men niet met hen
aan een kaarttafel gaan zitten
Hoewel het in de Amerikaansche groot
industrie niet te best gaat. worden er toch nog
bij verschillende fabrieken en bedrijven groote
salarissen betaald. De chairman van de United
States Steel Corporation, Myron Taylor, ont
vangt 165.000 dollar per jaar. De president van
genoemde maatschappij, Wiliiam Irvin. 125.000
dollar. De chairman van de General Electric
Company en de president van dat lichaam, de
heeren Owen D. Young en Gerard Swope, ont
vangen ieder 95.000 dollar per jaar. De Socony
Vacuum Oil Company deelt mede. dat negen
commissarissen samen 620.000 dollar te verdee-
len kregen. De Standard Oil Company van In-
diana beloont haar president Edward Seubert
met 3 100.000, de Goodyear Tyre Rubber Com
pany betaalt haar chairman, P. W. Litchfield
90.000 dollar. Bovendien ontving hy aan aan-
deelen voor een waarde van 20.000 dollar.
In de Hongaarsche spoorwegen zullen dit
jaar tot heil van de Hongaren, die naar het
buitenland reizen, de volgende twaalf geboden
worden opgehangen. 1. Denk eraan, dat buiten
de grenzen van Uw land, ook Gij dat land
vertegenwoordigt. 2. Spreek niet te luid!; 3.
Tracht niet meer te schijnen dan gij zijt. 4.
Pas U aan aan de zeden van het land, waar
Gij zijt. 5. Bewonder niet alles, wat Gij ziet,
want wie Boedapest kent, heeft een van de
schoonste steden van de wereld gezien. 6.
Denk niet, dat alles goed is, wat ge in het
buitenland ziet. 7. Bereid U op de reis voor.
8. Gewen U er aan, dat gij niet alleen de
dingen met de oogen, maar ook met het ver
ziet. 9. Smijt niet met geld, denk niet, dat ge
daarmede Uw aanzien zult verhoogen. 10.
Laat U door kleine onaangenaamheden niet
uit het humeur brengen. 11. Praat in het
buitenland niet over politiek. 12. Om in het
buitenland goed voor Uw land het woord te
kunnen doen, moet Gy talen leeren.
(Buiten verantwoordelijkheid van de Redactie,
Niet geplaatste stukken worden
niet teruggezonden).
ONS POSTKANTOOR.
Onder dit opschrift trok mijn aandacht een
ingezonden stuk in Uw courant van 23 Juni 1.L
Het daarin aangegeven gebrek is m.i. nog
veel te zwak aangegeven.De ellende van het
wachten is hier onoverkomelijk. Ieder die
maar eens zoo af en toe op het postkantoor
komt, weet dit.
De vraag is: Heeft in deze het gemeente
bestuur niet een taak te vervullen of wel de
Economische Commissie?
Het betreft hier toch wel een groot ge
meentebelang.
B.
DE STANK IN ONS HELDERSCHE
KANAAL.
Geachte Redactie.
't Is ongeveer 24 jaren geleden, dat door
ondergeteekende een felle campagne werd ge
voerd, over den onhoudbaren toestand van
bovengenoemd kanaal. Ik heb daarbij destijds
niet veel eer mede ingehaald. Ik bazelde maar
wat! Toen ik met myn plan, n.1. „een auto
matisch zelfwerkende Hevelsluis", by de be
trokkene autoriteiten kwam, liet men my op
het matje staan. Wat zou ook zoo'n manneke
van een kanaalverfrissching weten, daar moet
je immers iets anders voor onder je pet heb
ben zitten. Geachte redactie, ik wil en zal niet
opnieuw memoreeren, wat ik by die campagne
heb meegemaakt. Alleen wensch ik na 24 jaren
te constateeren, dat mijn crltiek toendertyd,
volkomen gerechtvaardigd is geweest en zelfs
myn voorspelling, n.m.dat er een tyd zou
aanbreken, dat het nieuw gegraven Spuikanaal
niet stankvry zou blyven. Welnu, momenteel
is het dat dan ook niet meer. Geachte redactie
ik ben van verschillende grachtbewoners ge
vraagd geworden, of deze toestand nog langer
bestendigd zal blyven. Zelfs werd daarbij de
opmerking gemaakt, of onze stad bij deze be
stendiging aanspraak maakt, zich hier te
komen vestigen. Feiten werden er zelfs aan
gehaald. Eén daarvan wil ik er van noemen.
Iemand uit Amersfoort dacht zich hier te
komen vestigen en kwam daarvoor ongeluk
kigerwijze terecht by iemand, die aan de gracht
woont. Resultaat Terug naar Amersfoort
Ik memoreer dit, om rede het van zeergroot
belang is, niet alleen voor onze stad, maar
zelfs voor onze Badplaats. Welke indruk laat
het by een badgast achter, wanneer hij of zy
na hun dagelijksch verkwikking in het frissche
zeewater, des avonds een wandeling denkt
te maken, langs een van onze hoofdwegen en
constateert daar het inktwater, met zijn stank
verspreiding.
Dempen, werd my ook al toegevoegd. Ik wil
daarover niet uitwijden, te meer daar dit object
in studie genomen, vele bezwaren met zich
zou medebrengen. Men zie de dempingkwestie
van het „Rokin" te Amsterdam. Maar hoe het
zij, spoedig ingrijpen is gewenscht, neen nood
zakelijk. Momenteel is er geen noodzakelijker
probleem in onze stad, dan de stank van het
Heldersche Kanaal tot een minimum terug
te brengen.
Daarvoor is noodig het frissche zeewater
te brengen in het Kanaal. Daarvoor is noodig,
om dit te kunnen volbrengen, een „automatisch
zelfwerkende Hevelinrichting".
Thans is het woord aan de betrokken auto
riteiten.
Hoogachtend,
J. J. SCHOEFFELENBERGER.
Den Helder, 29 Juni 1936.
STRIJDT MEE TEGEN HET
ANALPHABETISME
Prijsvraag schoolfonds „Schuttevaer".
Het Schoolfonds „Schuttevaer", dat sedert
1904 bestaat en dat zich tot taak stelt het
lager onderwijs mogelyk te maken voor
schipperskinderen, waarvan er in ons land
nog bijna 8000 zijn van 814 jaar, die nim
mer eenig onderwijs genoten, ziet zich voor
de noodzakelijkheid geplaatst op vele serieuze
aanvragen afwijzend te beschikken, doordat
de regeeringssubsidie voor dezen tak van on
derwijs veel en veel te weinig is om aan al
die aanvragen te voldoen.
Het bestuur, van meening zijnde, dat het
een algemeen belang is om het analphabetis-
me ook onder de schippers met kracht te
bestrijden, doet een beroep op de lezers van
dit blad door plaatsing van onderstaande
eenvoudige puzzle.
De puzzle bestaat uit een zin van 8 woor
den, gevormd uit 65 letters, welke worden
gevonden uit de hieronder volgende gegevens:
45. 5, 51, 18. 34. 20, 62. 28. 47. 55, 42 is de
naam van een bekende Schippersvereeniging.
17, 64, 31. 4L 12 is een ander woord voor
vandaag.
30. 8. 21. 56 is het middel waarmee men een
schip bestuurt.
25. 11, 29, 49. 37. 27, 63 ligt in een kachel.
43, 44, 48 is druivensap.
58, 33, 59, 15, 3, 46, 9 is een dure glassoort.
14. 50, 35, 23. 54, 2, 60 zyn de dieren die ons
de wol leveren.
61, 52. 32, 53, 57, 19 is de overtreffende trap
van diep.
26, 36, 65, 32. 13. 24. 39 is het tegengestelde
van boven.
6, 38, 7, 10. 40 is een deel van het mensche-
lijk lichaam.
22, 52, 4, 16, 1 is een gezond volksvoedsel.
Het geheel licht u in omtrent het doel van
de Vereeniging Schoolfonds voor Schippers
kinderen „Schuttevaer".
Onder de inzenders van goede oplosingen
worden tal van fraaie en nuttige voorwerpen
verloot, waaronder als hoofdprijzen: een 2-
persoons kano met zeil. en één 1-persoons
kano.
Oplossingen in te zenden vóór 31 Juli a.s,
op briefkaart, waarop minstens 15 cent aan
postzegels boven de frankeerwaarde moet zijn
geplakt, aan: Comité van Actie Schoolfonds
Schuttevaer, Keizersgracht 276, Amsterdam-C.
Met het oog op de aanstaande vacantie
geven wij hieronder een beknopt overzicht
van hetgeen men aan papieren e.d. noodig
heeft voor een buitenlandsche reis. Deze ge
gevens zijn ons verstrekt door den Kon. Ned.
Toeristenbond A.N.W.B., tot welken Bond
men zich rechtstreeks kan wenden, ingeval
men nader ingelicht wenscht te worden. Uit
den aard der zaak is onderstaand overzicht
niet volledig, doch het geeft antwoord op de
meest voorkomende vragen.
Paspoort is noodig voor alle landen;
alleen België en Luxemburg nemen genoegen
met een bewijs van Nederlanderschap of een
vervallen paspoort, mits niet langer dan 5
jaren vervallen. Een visum wordt vereischt
door de volgende Europeesche landen: Alba
nië, Bulgarije, Gibraltar, Griekenland, Hon
garije, Letland, Lithauen, Polen en .Danzig,
Roemenië, Turkije en Zuid-Slavië.
Gebruikte rijwielen worden zonder forma
liteiten toegelaten in België en Luxemburg,
Bulgarije, Denemarken. Duitschland, Groot-
Britannië en Ierland, Griekenland, Noorwe
gen, Portugal, Roemenië en Zweden.
Een triptiek of ander document wordt ver
eischt door: Albanië, Frankrijk, Hongarije,
Italië, Oostenrijk, Tsjecho-Slowakije, Turkije,
Zuid-Slavië en Zwitserland; deze documenten
kan de A.N.W.B. verschaffen.
Automobilisten en Motorrijders hébÖin in
in het algemeen noodig:
le. een internationaal rijbewijs voor dep be
stuurder en een internationaal bewijs voctr het
motorrijtuig; evenwel kunnen toeristen voor
een bezoek aan België, Frankrijk, Italië en
Zwitserland volstaan met hun geldige natio
nale rijbewijs en nummerbewijs en zal
Duitschland deze zelfde faciliteit toepassen in
de periode van 25 Juli 1936 tot en met 16
Augustus 1936. Het is echter aan te beveljen,
ook voor deze laatste landen de internationale
bewijzen tóch mede te nemen, niet alleen om
dat men dan vrij is andere landen te bezoe
ken, als men zijn reisplan onderweg wil wij
zigen, maar ook omdat dit gemak aan de
grens en bij controle kan geven.
2e. een carnet de passages en douanes
(geldig voor vrijwel alle landen van Europa
en vele daarbuiten) of triptiek (geldig voor
één land). Wie verzuimd heeft zich daarvan
te voorzien, kan aan de grens van Frankrijk,
Hongarije, Italië, Oostenrijk, Tsjecho-Slowa
kije en Zwitserland (en van 25 Juli tot 16
Augustus a.s. ook aan de grens van Duitsch
land) tegen betaling geholpen worden aan
een papier van gelijke beteekenis als een
triptiek en met een korteren of langeren
geldigheidsduur. Men is echter goedkooper
uit en wordt aan de grenzen vlugger gehol
pen, als men zijn grensdocumenten reeds bij
zich heeft. De verkrijgbaarstelling aan de
grens is op te vatten als een faciliteit, waar
van men in speciale gevallen gaarne gebriiik
zal maken, maar als regel dient men al van
een triptiek of carnet voorzien te zijn als men
aan de grens komt.
3e. het nationaliteitsbewijs van het motor
rijtuig.
4e. de N.L.-plaat en het identiteitsplaatje.
5e. voor Denemarken, Groot-Britannië en
Ierland, Noorwegen en Zweden de speciale
papieren, voorgeschreven in verband met de
geldende verplichte Verzekering tegen Wette
lijke Aansprakelijkheid.
6e. voor Groot-Britannië en Ierland, Polen
en Roemenië een internationaal belasting
carnet, hetgeen recht geeft op vrijstelling van
betaling van wegenbelasting gedurende 90
dagen per jaar.
Speciale bepaling bestaan ten slotte in ver
schillende landen op het gebied van: belas
tingvrijstelling, reductie op benzineprijs voor
buitenlanders, radiotoestellen, rookartikelen
en andere bagage, contingenteering van mo
torrijtuigen, enz.
Men vrage daarover in elk speciaal geval
inlichtingen.
F M. KRIJGT POLOLES IN VELZEN.
De Donderdagavond in het Noordzeekanaal
naby Velzen gespeelde waterpolowedstrjjd
tusschen V.Z.V. en de ploeg van onze zwem-
club „Frissche Morgen" is op een déb&cle
voor de Heldersche zwemmers uitgeloopen.
Zjj verloren met100, welke uitslag hen
echter niet ontmoedigden moet doch integen
deel een aansporing dient te zyn om op het
gebied van waterpolo flink te blyven oefenen.
EUROPEESCH RECORD i X 400 METER
ESTAFETTE VRIJE SLAG.
In het zwemstadion Tourellea te Parijs, heeft
een Fransche ploeg, bestaande uit de zwem
mers Cavalero, Diener, Nakache en Taris het
Europeesch record 4 x 200 meter estafette vrije
slag met 0.9 sec. verbeterd en gebracht op
9 min. 22,6 sec.
EEN NIEUW WERELDRECORD VAN
KAGHII.D HVEGER.
De 17-jarige Deensche zwemster Ragnhild
Hveger slaagde er gisteravond in het wereld
record 800 meter vrije slag te verbeteren door
dezen afstand af te leggen in den tijd van
11 min. 11.7 sec.
De Deensche zwemster heeft het record
met ruim 22 sec. verbeterd.
EEN VOLLEDIGE NEDERLANDSCHE
BOKSPLOEG NAAR BERLIJN.
Na overleg tusschen het Nederlansdche
Olympisch comité en het bestuur van den Ne-
derlandschen Boksbond is besloten een volledig
team naar Berlijn af te vaardigen ter deel
neming aan de Olympische Spelen.
De ploeg bestaat uit de volgende boksers:
Vlieggewicht: M. Lambillion (Rotterdam).
Bantamgewicht: J. F. de Moor (Amsterdam).
Vedergewicht: J. G. Nicolaas (Den Haag).
Lichtgewicht: A. Rasenberg (Breda).
Wel tergewicht: H. G. Dekkers (Den Haag).
Middengewicht: G. C. Dekkers (Den Haag).
Halfzwaargewicht: W. Fock (Amsterdam).
Zwaargewicht: A. M. C. van Bemmel (Rot
terdam).
BERGER WEER IN DE OLYMPISCHE
PUOEG.
Chris Berger is weer in de Olympische
athletiek-ploeg opgenomen. Het conflict met
de K.N.A.U.-leiding is tot een bevredigende
oplossing gebracht, waarna hij alsnog zal
deelnemen aan den toer naar Engeland om
de A.A.A-kampioenschappen.
Hierdoor is de estafette-ploeg, die door
Bergeris uittreden zeer verzwakt was, weer
op volle sterkte gekomen.
Of Berger, ingeval van uitzending naar
Berlijn, wat wel zeker geacht mag worden,
op de 100 en 200 meter, dan wel op de 400
meter zal uitkomen, staat nog niet vast.
WIMBLEDON.
Perry wint het enkelspel.
De finale van het Wimbledon-heerenenkel-
spel is op een teleurstelling uitgeloopen. Von
Cramm (Duitschland) verrekte na één van
zijn bekende top-spin-services een spiertje en
was daardoor zoo zeer gehandicapt, dat Perry
(Engeland) nagenoeg vrij spel had en dan ook
geen moeite had om den officieuzen titel
„wereldkampioen" voor de derde achtereen
volgende maal te winnen. De cijfers 61,
6—1, 60 demonstreeren duidelijk, dat aan
deze finale alle sfeer en strijd ontbrak.
Jammer!
Bij de dames zal de groote strijd uitge
vochten moeten worden door Mevr. Sperling
(Denemarken) en de Amerikaansche Helen
Jacobs. Zou de laatste wederom in het gezicht
van de haven verliezen?
De finale van het heerendubbelspel zal ge
speeld worden tusschen de Engelsche paren
Hughes-Tuckey (de favorieten, die in de demi
finale Allison en Van Rijn wisten te slaan) en
Hare-Wilde, die een overwinning op (den ge
blesseerden) Borotra en Brugnon op hun
naam hebben staan.
De eindstrijd tusschen de dames dubbels zal
gaan tusschen Mej. Jacobs en Mevr. Fabyan
(beiden Amerika) eenerzijds en Mej. Stam-
mers-Mej. James (Engeland) anderzijds.
In het gemeend dubbelspel is de finale nog
niet bereikt.
KON. MARINE JACHTCLUB.
Modelsloepen BI en B 2.
Aantal deelnemers 13, waarvan 2 buiten
mededinging.
Aantal punten: 24
1. 24 luit. ter zee 2e kl. J. van Wateren,
„Van Speyk".
Buiten mededinging: bootsman H. Melgers,
„Hertog Hendrik".
2. 18 sergt. tel. G. Meng, Onderzeedienst.
3. 15 bootsman J." Hamers, Mar.kaz.
4. 11 luit. ter zee 2e kl. A. P. Ferwerda,
„Gelderland".
Fantasiesloepen.
UITSLAGEN DEK TRAININGS-
WEDSTRIJDEN OP DE WIEKINGER
WIELERBAAN.
De trainingswedstrijden van Donderdag
leverden een buitengemeen sportief schouw
spel op. Op bezoek hadden wy renners uit
Assendelft en omstreken. Over het algemeen
is er goed gereden. Dan is er een droeve
mare in het rennerskwartier gedrongen. De
helper van Klink, een bekende verschijning
op onze baan, heeft tijdens het verrichten
zijner dagelyksche werkzaamheden by de
sluizen te Den Oever een doodelyk ongeval
gekregen.
Thans de uitslagen van Donderdagavond.
Sprint over 3 ronden
Demi-finale: L Hegeman (13.4sec.) 2. Pronk
L Snood ijk 2. S. Lont
Finale: 1. Hegeman, 2. Snoodijk. 3e en 4e
plaats: Pronk, Lont.
Achtervolging over 10 ronden:
Korshuizen wint van Meijer met 45 m voor
sprong, Baardman passeert Glim in de laatste
ronde, Jonker haalt Kaptein na 9 ronden in-
Kuiper wint van Duineveld met 40 m voor,
sprong.
Finale1. Kuiper, 2. Baardman, 3. Kors
huizen. (Jonker gevallen).
Klassement race 10 ronden le serie.
L DUineveld 34 is 7 pnt. 2. Neysink 4.
is 4 pnt. 3. Deykers 3is 3 pnt. en 4.
Meyer 12 is 3 pnt.
2e serie: 1. Hegeman 44is 8 pnt. 2. C.
Smit 33is 6 pnt. 3. Geerligs 2 pnt. 4. C.
Bakker 2 pnt. V. Snijders f pnt.
Finale over 15 ronden met 3 klassen
2. Hegeman 442 is 10 pnt, 2. Geerligs
34 is 7 pnt. 3. Smit 13—1 is 5 pnt. 4.
Duineveld 22is 4 pnt.
Sprint over 5 ronden tusschen Snijders en
C. Smit. Winnaar Smit 15.2 sec.
Koppelwedstrijd over 100 ronden:
1. BakkerDuineveld 8 pnt. 2. Korshuizen
Deykers 4 pnt. 3. Lont-Hegeman 4 pnt. 4.
SnijdersKuiper 3 pnt.
HET EERSTE VLIEGTUIG VAN DE
HELDERSCHE WE EF VLIEGC L l,B
GEKEURD EN INGEVLOGEN.
Eindelijk is het dan zoover gekomen, dat
het bestuur van H.Z.C. met trots kan zeggen,
dat men klaar is om de eerste lessen aan te
vangen.
Donderdag te ca. 2 uur, verscheen Ingenieur
de Lange op „de Kooy" om het eerste toestel
van onze plaatselijke vereeniging een laatste
keuring te doen ondergaan. Gezien het uur
waren uiteraard slechts weinige leden op het
vliegveld aanwezig, maar het tiental, dat er
was, zal zich de verrassing van dezen middag
nog lang heugen.
Onmiddellijk, toen de heer de L. de hangar
binnentrad en het geheel met aluminiumverf
bespoten toestelletje zag staan, kon hij een
uitroep van bewondering niet onderdrukken.
Ofschoon deze heer reeds vele van dergelijke
toestellen heeft gekeurd en gevlogen, zeide
hy nooit eerder een fraaier 10.5 M. Zögling
te hebben gezien.
De keuring liep vlot van stapel. De heerL.
was zeer tevreden en toonde zich zeer verrast
over het betrekkelijk geringe gewicht van
het toestel. Het woog n.1., ondanks de zware
verspanningen, slechts 85 kg.
Hoe het toestel in de lucht zou zyn, was
nog steeds een open vraag. Wanneer het in
gevlogen zou worden, was nog steeds niet
bekend. Maar nu toonde de heer L. zyn spor
tieve geest en bood aan dit te willen doen.
De autoriteiten van „de Kooy" stelden een
tweetal sleepkabels beschikbaar en klokslag
4 uur, toen het werk op het kamp afgeloopen
was, werd het toestel met vereende krachten
naar buiten gebracht en werd de heer L. op
het stuurstoeltje „vastgegespt".
De geheele staf van de Kooy, commandant
en officieren incluis, keken met belangstelling
toe, hoe het toestel allereerst aan een 100 M.
kabel werd bevestigd. Even een paar korte
aanwijzingen aan den bestuurder van een auto,
die hem zou opsleepen endaar ging 't
met een vaartje van slechts 33 KM. over het
terrein, recht tegen den wind op. Nog geen
30 M. was het toestel weg, of het was al los
en schoot als een vlieger peilsnel omhoog tot
een hoogte van ca. 50 M. De sliphaak klikte
los en een oogenblik huiverden we, want het
ranke toestelletje prikte plotseling geweldig.
Maar dat doet elk zweefvliegtuig, zoodra het
zich van de kabel losmaakt. Even een ruk aan
den stuurknuppel van dat mascotteachtige
poppetje, dat daar hoog in de lucht vóór op
het toestel zat en sierfijk zweefde het een
oogenblik horizontaal door de lucht om daarna
onberispelijk op het terrein neer te strijken.
Toen kwam de groote proef, het opsleepen
met de 300 M. kabel en bochten draaien. Nu
werd de snelheid 35 K.M., de aanloop werd
iets langer, maar even zeker als den eersten
keer snorde de zilveren meeuw naar een hoogte
van ca. 125 M. Een hartelijk applausje was
de dank van de aanwezigen, toen de heer L.
het sieraad van H.Z.C. weer aan den grond
had gezet. En weer toonde de heer L. zich
sportief, toen hij aanbood om thans onmid
dellijk den technischen leider der vereeniging,
den heer ter Horst, die zelf sportvlieger is,
tot zweefinstructeur op te leiden. De heer
ter Horst bleek iemand met aangeboren zweef-
talenten te zijn, want reeds na een zestal
starts draaide hij een pracht van een S-bocht.
Het was dan ook niet voor niets, dat de heer
de L. zei, dat deze nieuwe instructeur met
een gerust hart de leerlingen kon gaan aflessen.
Hoe dat aflessen moest geschieden, ook
hiervan gaf de heer de L. een demonstratie.
Het 100clublid Rein Steeman genoot de
eer als eerste leerling op het stoeltje te mogen
plaats nemen. Vliegen mocht hij niet, enkel
maar rijden achter de auto met een vaartje
van 20 K.M. en trachten het toestel in even
wicht te houden. Maar hoe moeilijk dat is,
demonstreerde deze leerling heel duidelijk,
want na een tiental meters over het terrein
te hebben gehobbeld, „tipte" hij zoo angstig
met de rechtervleugel op den grond, dat alleen
door het tijdig losgooien van de sliphaak de
vereeniging voor het eerste „kraakje" werd
behoed. Om half zeven was het „schluss" en
werd het nog naamlooze toestel weer op stal
gezet. Wanneer de officieele doop- en inwy-
dingsplechtigheid zal zijn zal spoedig worden
bekend gemaakt.
Waarschijnlijk zal eerst a.s. Zaterdagmiddag
de heer Meyer nog eenige instructeurs aflessen.
Dus liefhebbersnaar „de Kooy".
„Stad en Land" van 4 Juli wijdt haar eer
ste pagina's aan het onderwerp .Klokken
gieten", een onderwerp, dat reeds Schiller
inspireerde tot het componeeren van een zijner
schoonste gedichten. We lezen in het betref
fende artikel ook iets over het carillon van
ons „Helden der Zee Monument".
Van den overigen inhoud noemen wij de met
levendige foto's geïllustreerde schets betref
fende Amerika's Scotland Yard en niet te
vergeten Daggy Henn'a beschouwing over een
der meest romantische steden in het oude
EuropaVenetië.
J. H. Schaper, Een halve eeuw van
stryd. Herinneringen. H. Groningen,
Wolters. Prijs geb. 4.90.
Dit tweede en laatste deel van Schapers
herinneringen is aanmerkelijk omvangrijker
dan het eerste, dat in 1933 is verschenen. Dit
had een omvang van ruim 16 vel druks (262
bladz.), terwijl deel H circa 27 vel groot is
(437 bladz.). Nochtans is dit laatste deel,
tengevolge van Schapers overlijden, in den
strikten zin des woords niet „af". Schapers
zoon deelt in het voorwoord mede, dat het
manuscript voltooid in de nalatenschap zijns
vaders werd gevonden, die er, de week vóór
zijn dood, de laatste hand aan had gelegd.
Maar, aldus de zoon, „het boek draagt hier
en daar de sporen van haastig te zijn afge
werkt, vooral geldt dit voor het laatste ge
deelte."
Het spreekt vanzelf, dat wij te dezer
plaatse ons moeten bepalen tot een simpele
aankondiging van het werk en dat een cri-
tische beschouwing hier allerminst thuis
hoort. De uitgave van deel I is den schr.
destijds nogal kwalijk genomen, voorname
lijk wegens de kritiek, die hij zich „veroor
loofde" (ja, veroorloofde is hier wel het juiste
woord) jegens de gestie van Troelstra. Bij
de lezing van het werk echter (ook van deel
I) krijgen wij den indruk van eerlijkheid en
objectiviteit van den schr.
Hij vertelt in dit 2e deel op vaak boeiende
en interessante wijze van „De proletarische
opmarsch" (oprichting der partij), „de poli-
tiek-parlementaire aera", van de verkiezings
campagne, zijn entrée in de Tweede Kamer
(dit gedeelte is niet zonder humor), van de
groote spoorwegstaking, de befaamde ob
structie van 1910, toen de meerderheid, naar
aanleiding van de wetten van minister Tal-
ma, de s.d. minderheid het spreken wilde be
letten, van den wereldoorlog... Wij doen
slechts hier en daar een greep uit het veel
zijdige van den inhoud van dit deel. Het is
mogelyk, dat niet alles wat schr. vertelt, even
belangrijk is, maar boeiend is het zeer zeker.
En schr. had gevoel voor humor ook. Aan
het slot van het werk komt de sch. op het
drama der „Zeven Provinciën"; inderdaad
draagt dit gedeelte de sporen van onvolledig
heid en haast. Evenals in deel I op Troelstra,
ontziet schr. zich ook hier niet critiek te
oefenen op de houding van sommige voor
mannen der s.d.a.p. (nog levende ditmaal).
Wij moeten met dit korte en onvolledige
woord volstaan. Wie deel I beziet, moet na
tuurlijk deel n óók hebben, en naast de
levensherinneringen van anderen Vliegen,
Troelstra, straks ook Wibaut vormt schr,
uitvoerig en met fragmenten uit de „Hande
lingen", Kameroverzichten en hoofdartikelen
uit de bladen zeer gedocumenteerd werk een
waardevolle bijdrage tot de geschiedenis der
s.d. arbeidsbeweging in ons land. De firma
Wolters (behoeft dit nog te worden ver
meld?) gaf het keurig uit; Schaper zelf be
zat blijkbaar zeer veel illustratief materiaal
voor de verluchting, zooals politieke platen,
portretten, e.d. Br.
Verschenen by Van Holkema Waren*
dorf's Uitg. Mij. te Amsterdam.
Sinclair Lewis: „Dat gebeurt hier niet",
geautoriseerde vertaling uit het Ameri-
kaansch door J. H. Pauls.
Schrijver bedoelt eigenlijk met zijn titelt
„ik hoop, dat zooiets hier nooit gebeurt en ik
geloof ook niet, dat het gebeuren kan" n.L.
een fascistische dictatuur in de Vereenigde
Staten met een millioenenleger, censuur,
rechtspraak zonder onderzoek, concentratie
kampen en terreur, even erg, of op z'n Ameri-
kaansch erger dan in alle dictatuur-landen.
Sinclair Lewis stelt het voor, alsof de nieuwe
presidentsverkiezingen in '37 by het begin
van het boek aan den gang zijn. Door de
lauwheid van een deel der bevolking en het
vertrouwen van een ander deel, die ook den
ken: „dat gebeurt hier niet," komt het fascis
tisch bewind er en daarmee de dagelyksche
schoone beloften, wier vervulling onmogelijk
is en alle genoemde zegeningen van het ré
gime. We lezen van den ongelyken strijd, die
de redacteur-uitgever van „Het Dagelijksch
Nieuws" van Fort Beulak, de Keer Doremu3
Jessup al spoedg werkend lid wordt. Ze ver
leidt tot de onmiddellijke ondergang van het
blad. Jessup zelf wordt voorloopig gespaard
en gedwongen den nieuwen redacteur het
werk te leeren. Dan lezen we van het werk
van de „Ondergrondsche", die politieke vluch
telingen over de grens helpt en waarvan
Jesup al spoedig werkend lid wordt. Ze ver
spreiden pamfletten over wandaden' van de
regeering en wreedheden in concentratiekam
pen. tot Jessup tegen de lamp vliegt en zelf
naar een kamp wordt gestuurd. Hy ontmoet
daar diverse anderen, die tegen het regime
zyn, maar meestal vóór een andere dictatuur,
bijv. communistisch. Zoo rijpt meer en meer.
Jessups idee, dat hy het met geen van hen
eens is en alleen uit absoluut vry'e geesten,
uit een pacifistisch liberalisme, dat hy altijd
toegedaan is geweest, geluk, vrijheid en wel
vaart geboren kunnen worden. Wij hopen, dat
schrijver gelijk zal krijgen met zijn slotzins
„een Doremus Jessup kan niet sterven". Een
prachtig werk in boeienden romanvorm ge
schreven. waard om millioenen tot inzicht te
brengen!
Verschenen bij Van Holkema Waren-
dorf'8 U.M. te Amsterdam:
2. „Liefde doet wonderen", roman door
Pamela Wynne.
Weer een nieuw boek van de hand der,
schrijfster van society-romans, gelukkig iets
minder van toevalligheden aan elkaar han
gend, hoewel toch ook hier weer op het juiste
moment het wonder gebeurt, waardoor de
twee hoofdpersonen trouwen kunnen. Natuur
lijk zwelgen we in rijkdommen, natuurlijk
ontmoeten we hevig egoïstische karakters
naast zeer edelmoedige, de gewone Pamela
Wynne overdrevenheden, maar toch heeft het
boek wel wat aardigs, al zal het nergens
hevig ontroeren of veel van ons vergen by
de lezing. Geschikt voor treinlectuur.
Ing. 1.90, geb. 2.50.
Stconiv. Maatscn. Neder.and.
Marnix v. St. Aldegonde (toeristenv.) 1 Juli
v. Amsterdam naar Kopenhagen.
Tabian, u., 3 Juli v. Calcutta.
Poelau Laut, 3 Juli v. Amsterdam.
Kotterdamsche Lloyd.
Blitar, u., pass. 3 Juli Ouessant.
Kertosono, 2 Juli v. Hamburg.
Dempo, 2 Juli te Batavia.
Garoet, t., 3 Juli te Londen.
Indrapoera, u., 2 Juli te Marseille.
Soekaboemi, t., 3 Juli te Londen.
Slamat, t.. 3 Juli v. Singapore.
Kon. Paketv Maatschappij.
Houtman, 1 Juli v. Batavia.
Ombilin, 2 Juli te Réunion.
Tasman, 1 Juli te Hongkong.
1. 19 luit. ter zee 2e kl. H. L. Nagtglas,
„Wachtschip".
2. 13 idem G. F. Zeegers, „Gelderland".
3. 10 opper-schipper W. P. H. Smit, Mar.
kazerne.
DRIE HELDERSCHE RENNERS NAAR
DE RONDE VAN ROOZENDAAL.
Morgen wordt de Ronde van Roozendaal
over een traject van 80 K.M. verreden. Naar
wy vernemen zullen de drie D.O.K-leden F.
Zoons, C. Hollander en N. Kossen aan deze
Ronde deelnemen en wel in de gecombineerde
klasse der amateurs en nieuwelingen. W(j zijn
zeer benieuwd hoe onze renners zich in dit
sterk bezette veld zullen houden. Veel succes.
„Panorama" van 2 Juli staat ditmaal min
of meer in het teeken van Spanje. Ten eerste
vangt dit nummer aan met een artikel ,Jn
het land der balcons" en waarin men iets
leest over het land der grandes en Don Qui-
chote en vervolgens troffen wy er een be
schouwing aan betreffende de kortelings uit
te brengen eerste Spaansche film.
Voorts is er een magnifiek geïllustreerde
schets over het landgoed „De Hooge Vuur-
sche", terwyl wij eveneens gaarne verwijzen
naar het epistel waarin geschreven wordt
over het natuurschoon van Kennemerland's
hoofdstad, Haarlem.