/T>
Modepraatje
PAG. 4
ZATERDAG 4 JULI 1936
j
1 CO W*R ASTB R10 CE
T JUTTERTJE
JAPONNEN VOOR WERKENDE
VROUWEN.
G 62.
Prijs per patroon 0.25 plus 0.05 voor
adm.- en verzendkosten.
Een practisch model, dat zich buitenge
woon goed leent voor werkende vrouwen,
omdat alle overbodige garneering achter
wege is gelaten. Rug uit één deel; voor
pand met opgestikte bovenpas en opgestik
te plooi in het midden. De sluiting is in de
bovenpas aangebracht met drukknoopen.
De beide opgezette knoopen vormen de
garneering. Tweebaans rok, waarvan de
achterbaan een paar figuurnaadjes heeft.
Patronen in de maten 40, 42, 44, 46.
MEISJES JURK EN BROEKJE
G 59.
Prijs per patroon 0.25 plus 0.05 voor
adm.- en verzendkosten.
De zomerdagen, die aan strand, in bosch
of hei worden doorgebracht vragen vóór
alles practische kleeding. Deze meisjes
jurk, die van aardige bedrukte cretonne is
gemaakt is doodeenvoudig te maken en
bestaat uit een rechte lap, zoodat alleen
de zijnaden dicht gestikt worden. Hals en
armsgaten worden omgeslagen en omge-
haakt met waschechte borduurkatoen of
coton perlé evenals de bovenkant van de
zakjes.
Het bijbehoorende broekje is met elastiek
aan boven- en onderkant afgewerkt,
BON
VOOR GOEDKOOPE PATRONEN.
Op te zenden aan „Het Practische Mode
blad", Postbus 36, Den Haag, giro 203203.
NAAM;
STRAAT:
PLAATS:
Patroon No.Maat
Hierbij ingesloten aan postzegels.
Indien u tevens het laatste nummer van
„Het Practisch Modeblad" wenscht te ont
vangen, gelieve u 10 cent extra in te
sluiten.
LINNEN DECORATIES.
Het voorjaar brengt altijd een gevoel
over de huisvrouw, dat zij toch iets nieuws
in huis moet hebben. Zelfs een paar nieu
we kussens doen al prettig aan, terwijl
men thans geheele garnituren ziet van lin
nen, die vooral in moderne interieurs mooi
aandoen. De kleur kan in overeenstem
ming zijn met de meubileering, gordijnen
enz. zijn of hiermede een volkomen tegen
stelling bieden, doch zóó, dat het geheel
toch harmonieus blijft. Rood, groen, blauw,
beige, bruin en naturel linnen wordt met
passende kleuren in huis- of plattesteek
bewerkt; terwijl open randen en handge
knoopte franjes de tafelkleeden een mooie
afwerking geven. Men kan het handbor
duursel b.v. in één hoofdkleur uitvoeren,
die in verschillende nuances bewerkt
wordt.
PRACTISCHE RUIMTEVERDEELING.
De moderne aangebouwde en stapel
meubels bieden zeer veel ruimte en tevens
ook vele mogelijkheden. Het komt er
slechts op aan, dat men ze op de juiste
wijze laat aanbrengen en ze tevens voor
verschillende doeleinden kan benutten. Uit-
Heeft Uw vrouw altijd het laatste
Woord?" -
„Niet altijd. Ze praat nog wel eens met
andere vrouwen",
schuifbare laden maken dit mogelijk, ter
wijl men b.v. een divanbed met kastje kan
laten maken, dat tevens als theetafel dienst
doet. Zeer practisch zijn aan zij- en voor
kan aangebrache planken, welke uitschuif-
baar zijn en meerdere plaatsruimte bieden.
WENKEN.
Over glimmende kragen van jassen en
mantels zoowel als vlekken wrijft men met
een doekje met warm water en ammoniak;
Slechte lucht verdwijnt uit kamers, indien
men eenige druppels azijn op een heeten
kolenschep druppelt.
Gekristalliseerde honing wordt weer
bruikbaar, indien men de pot in een pan
netje heet water plaatst.
PARIJS KRIJGT EEN BAD.
De stad van het licht hecht er groote
waarde aan, zich ter gelegenheid van ae
Wereldtentoonstelling 1937 in al haar
schoonheid te presenteeren. Overal ziet men
thans beambten bezig fiaar vuil in de stra
ten te speuren. Alle schandvlekken worden
opgeteekend en de volgende stap zal een
groote schoonmaak van de Fransche
hoofdstad zijn.
De „reinigingsbrigade" heeft reeds een
aanval ondernomen op het gebouw van het
Legioen van Eer op den Quai d'Orsay, een
van de merkwaardigste bouwwerken van
Parijs. In de parken zijn de tuinlieden druk
bezig oude planten te verwijderen en
nieuwe aanplantingen aan te leggen. De
koepel van de Invalidendom zal voor het
eerst sinds zeventig jaren weer opnieuw
verguld worden. Acht kilogram zuiver
bladgoud heeft men daarvoor noodig.
Op 1 October heeft een nieuw offensief
tegen het vuil van Parijs plaats. Alle ge
bouwen in het vijfde en zesde arrondisse
ment zullen grondig schoongemaakt wor
den. De stadswijken van Parijs komen de
een na de ander aan de beurt. Wanneer de
tentoonstellingsbezoekers het Quartier
Latin of Montparnasse opzoeken, in de ver
wachting, daar het oude, behaaglijke, door
den ouderdom gelouterde Parijs te vinden,
zullen zjj teleurgesteld worden. Ook hier
ontkomen de huisgevels niet aan den groo-
ten schoonmaak.
Bovendien zullen ook de standbeelden, die
natuurlijk de belangstelling van de vreem
delingen tijdens de Wereldtentoonstelling
zullen trekken, een flinke reiniging moeten
ondergaan. A- T. P.
Mijnheer: „Marietje, je verloofde wacht
op je."
Het meisje: „Hoe weet u dat 't mijn
verloofde is?"
Mijnheer: „Ik ruik één van mijn ciga-
ren."
jP
door
N. D. SANTIFORT.
VERDUIDELIJKING VAN 4 S,A.
De vraagbiedingen van Culbertson kun
nen eigenaardige gevallen opleveren,
waarvan wel één der belangrijkste is het
antwoord van 4 S.A. op een vraagbod,
dat eerste kan beteekenen het aas van
de gevraagde kleur met nog een ander
aas en tweedens controle op de tweede
ronde van de gevraagde kleur, dus sing-
leton of heer-x, met twee andere azen; in
elk geval dus twee azen.
Heeft de vrager nu zelf de beide andere
azen, dan zullen er niet veel moeilijkheden
zijn om tot slam te komen, anders wordt
het, als de vrager slechts 1 aas heeft en
daarnaast b.v. een renonce, zoodat het
voor hem van het grootste belang kan
wezen, precies te weten welke azen de
partner heeft, die hij met 4 S.A. te kennen
heeft gegeven.
In het nieuwe Gold Book is hiervoor de
volgende regel gegeven: Als het antwoord
op het eerste vraagbod 4 S.A. is geweest,
moet de partner, bij herhaling van het
vraagbod in dezelfde kleur, dit 4 S.A.-bod
verduidelijken. Is het eerste vraagbod op
een ander niveau dan 4 geweest, waar
door ook het S.A.-antwoord op een ander
niveau zal zijn, dan blijven de antwoorden
hetzelfde, doch op het vooraf bepaalde
niveau door het eerste vraagbod.
In de laatste Bridge-World wordt deze
regel door Alfred P. Sheinwold met een
mooi voorbeeld uitgewerkt, en wel als
volgt:
Er zijn nu eenmaal menschen, die
meestal goede kaarten krijgen, waaronder
meerdere malen zooiets als:
S. h.v.9.8.5.3. H. h.v.9.6.4. R. K. a,v,
waarop zij 1 S.-openen en meteen als ant
woord van den partner 3 S. krijgen. Er
zijn nu verschillende mogelijkheden, waar
van het bieden door Askingbids gemakke
lijk is geworden.
Vroeger zouden vele spelers maar op
hun goed geluk hebben vertrouwd en 6
hebben geboden, dat echter nooit te maken
is, als de partner met b.v.
S. 10.7.6.4.2. H. 3. R. a.h.v.b. K. h.b.10.
volkomen terecht 3 S. had geantwoord.
Bovendien is er nog de mogelijkheid van
7, dus groot-slam, als de partner zoowel
S. als H. aas heeft, hetgeen ook niet uit
te zoeken is zonder vraagbiedingen.
Na 3 S. wordt nu door den opener een
vraagbod gedaan van 4 H., waarop ae
partner met 4 S.A. antwoordt. Nu is klein-
slam al zeker, maar de kans op groot
slam is nu ook grooter geworden en vrij
wel met zekerheid te bieden als de opener
maat te weten kan komen op welke azen
het 4 S.A. antwoord is gebaseerd.
Door nu het vraagbod in H. te herhalen,
dus 5 H., moet de partner dit aangeven en
wel op de volgende wijze:
Zonder het aas van de gevraagde kleur
moet hij afwijzen in de overeengekomen
kleur.
Met het aas van de gevraagde kleur,
moet hij antwoorden met het tweede aas;
is dit tweede aas het aas van de troefkleur
dan moet hij 1 hooger bieden dan noodza
kelijk.
Antwoordt de partner dus met 5 S., dan
heeft hij R. aas en singleton H., zoodat een
contract van 6 altijd gemaakt kan worden,
omdat K. v op R. aas kan worden afge
gooid. Antwoordt de partner met 6 R., dan
heeft hij H. en R. aas en is 6 ook altijd
gemaakt, omdat alleen S. aas wordt verlo
ren. Antwoordt de partner met 6 S., dan
heeft hij S. en H. aas, en heeft 7 een zeer
goede kans.
Bij K. uitkomst is 7 altijd gemaakt, ter
wijl er bovendien nog de kans is, dat de
partner 6 of minder kaarten in H. en K.
tezamen heeft, waardoor deze op de lange
H. kleur kunnen worden weggegooid,
waarna K. v. kan worden afgetroefd. In
elk geval is de kans voor 7 méér dan 50
volgens Sh. zelfs 3—1, zoodat deze kans
moet worden genomen.
DE AMERIKAANSCHE VERKIEZINGS
STRIJD BEGONNEN.
Een machine, die het applaus
registreert.
De verkiezingsstrijd voor het president
schap in November a.s. wordt met de
meest zonderlinge technische hulpmiddelen
gevoerd. De vroegere president der V.S.,
Hoover, steunt den candidaat der Repu
blikeinen, Landon, door het houden van een
tournee, waarop hij in verschillende groote
en kleine steden en dorpe» redevoeringen
houdt. Oud-president Hoover was een tijd
lang zeer impopulair, doch sedert ongeveer
een jaar mag hij zich in een grootere pu
blieke belangstelling verheugen en zijn
speeches, welke hij van tevoren aankon
digt, worden vaak door duizenden aange
hoord.
Op een van zijn laatstgehouden rede
voeringen in Chicago bracht Hoover een
bijzonder apparaat mede, hetwelk hij naast
zich opstelde, alvorens hij met spreken be
gon. Het bleek te zijn een machine, die het
applaus registreert... De machine noteert
op nauwkeurige wijze den duur van het
handengeklap, zoowel voor, tijdens als na
de speech. Alvorens Hoover te Chicago
ging spreken, duurde het applaus 12 y2 mi
nuut, tijdens de redevoering gingen 23
minuten aan ht applaus verloren, terwijl
het geklap nó, de rede 18 minuten duurde!
Het voorbeeld van Hoover had spoedig
navolging. Ook andere candidaten, die
goede sprekers op hun propaganda-toumee
meenemen, hebben zich een dergelijk appa
raat laten aanschaffen, doch tot nog toe
zijn er verder geen cijfers bekend. Wellicht
spande Hoover de krbon en willen zijn
tegenstanders dit liever niet weten!
HET ONTSIERDE STANDBEELD VOOR
BALZAC.
Parijs eischt er een eereplaats voor.
Voor ongeveer veertig jaar kreeg
Auguste Rodin, een te Parijs woonachtige
beeldhouwer, van de stad opdracht een
standbeeld te ontwerpen voor Balzac.
Rodin, die voor een zeer modern kunste
naar gold, ontwierp het beeld, doch een
storm van protesten stak op, toen men het
beeld in het midden der stad wilde plaat
sen. Men vond het toendertijd een hoogst
ontsierend beeld en een blamage voor ge
heel kunstlievend Parijs. Dies werd het
beeld weggezet en een ander beeld, naar
ontwerp van een anderen Franschen beeld
houwer, werd er voor in de plaats gezet.
Het beeld van Rodin kreeg toen een heel
bescheiden plaatsje ergens in een veraf
gelegen plantsoentje, terwijl het andere
werk een eereplaats kreeg op den hoek
van de Avenue Friedland en de Rue Balzac.
Thans heeft zich echter te Parijs een
comité gevormd, welks doel het is, het
eenmaal verafschuwde ontwerp van Rodin
weer in eere te herstellen. Ten slotte is
het beeld toch in den loop der jaren als
een groot kunstwerk erkend. Inmiddels is
ook de gemeenteraad wat moderner ge
worden en men kan zich thans bijna niet
meer voorstellen, hoe men Rodin's werk
vóór 50 jaar zoo wanstaltig kon vinden, dat
de Parijzenaars van de stad eischten, dat
het standbeeld zou worden weggehaald!
DE „STANDARD OIL" HANDELT IN
MONDHARMONICA'S
Zonderlinge toestanden door de
clearingswetten.
Tot welke zonderlinge toestanden de
clearingsmaatregelen kunnen leiden, bewijst
een nieuw geval, waarbij ditmaal de
„Standard Oil" betrokken is. Sedert jaren
had Duitschland veel schuld aan deze Ame-
rikaansche maatschappij en gezien de om
standigheden, waarin Duitschland zich
thans bevindt, zou het nog jaren duren,
alvorens de olie-mij. haar rekening betaald
kreeg