/T> Modepraatje PAG. 4 ZATERDAG 4 JULI 1936 j 1 CO W*R ASTB R10 CE T JUTTERTJE JAPONNEN VOOR WERKENDE VROUWEN. G 62. Prijs per patroon 0.25 plus 0.05 voor adm.- en verzendkosten. Een practisch model, dat zich buitenge woon goed leent voor werkende vrouwen, omdat alle overbodige garneering achter wege is gelaten. Rug uit één deel; voor pand met opgestikte bovenpas en opgestik te plooi in het midden. De sluiting is in de bovenpas aangebracht met drukknoopen. De beide opgezette knoopen vormen de garneering. Tweebaans rok, waarvan de achterbaan een paar figuurnaadjes heeft. Patronen in de maten 40, 42, 44, 46. MEISJES JURK EN BROEKJE G 59. Prijs per patroon 0.25 plus 0.05 voor adm.- en verzendkosten. De zomerdagen, die aan strand, in bosch of hei worden doorgebracht vragen vóór alles practische kleeding. Deze meisjes jurk, die van aardige bedrukte cretonne is gemaakt is doodeenvoudig te maken en bestaat uit een rechte lap, zoodat alleen de zijnaden dicht gestikt worden. Hals en armsgaten worden omgeslagen en omge- haakt met waschechte borduurkatoen of coton perlé evenals de bovenkant van de zakjes. Het bijbehoorende broekje is met elastiek aan boven- en onderkant afgewerkt, BON VOOR GOEDKOOPE PATRONEN. Op te zenden aan „Het Practische Mode blad", Postbus 36, Den Haag, giro 203203. NAAM; STRAAT: PLAATS: Patroon No.Maat Hierbij ingesloten aan postzegels. Indien u tevens het laatste nummer van „Het Practisch Modeblad" wenscht te ont vangen, gelieve u 10 cent extra in te sluiten. LINNEN DECORATIES. Het voorjaar brengt altijd een gevoel over de huisvrouw, dat zij toch iets nieuws in huis moet hebben. Zelfs een paar nieu we kussens doen al prettig aan, terwijl men thans geheele garnituren ziet van lin nen, die vooral in moderne interieurs mooi aandoen. De kleur kan in overeenstem ming zijn met de meubileering, gordijnen enz. zijn of hiermede een volkomen tegen stelling bieden, doch zóó, dat het geheel toch harmonieus blijft. Rood, groen, blauw, beige, bruin en naturel linnen wordt met passende kleuren in huis- of plattesteek bewerkt; terwijl open randen en handge knoopte franjes de tafelkleeden een mooie afwerking geven. Men kan het handbor duursel b.v. in één hoofdkleur uitvoeren, die in verschillende nuances bewerkt wordt. PRACTISCHE RUIMTEVERDEELING. De moderne aangebouwde en stapel meubels bieden zeer veel ruimte en tevens ook vele mogelijkheden. Het komt er slechts op aan, dat men ze op de juiste wijze laat aanbrengen en ze tevens voor verschillende doeleinden kan benutten. Uit- Heeft Uw vrouw altijd het laatste Woord?" - „Niet altijd. Ze praat nog wel eens met andere vrouwen", schuifbare laden maken dit mogelijk, ter wijl men b.v. een divanbed met kastje kan laten maken, dat tevens als theetafel dienst doet. Zeer practisch zijn aan zij- en voor kan aangebrache planken, welke uitschuif- baar zijn en meerdere plaatsruimte bieden. WENKEN. Over glimmende kragen van jassen en mantels zoowel als vlekken wrijft men met een doekje met warm water en ammoniak; Slechte lucht verdwijnt uit kamers, indien men eenige druppels azijn op een heeten kolenschep druppelt. Gekristalliseerde honing wordt weer bruikbaar, indien men de pot in een pan netje heet water plaatst. PARIJS KRIJGT EEN BAD. De stad van het licht hecht er groote waarde aan, zich ter gelegenheid van ae Wereldtentoonstelling 1937 in al haar schoonheid te presenteeren. Overal ziet men thans beambten bezig fiaar vuil in de stra ten te speuren. Alle schandvlekken worden opgeteekend en de volgende stap zal een groote schoonmaak van de Fransche hoofdstad zijn. De „reinigingsbrigade" heeft reeds een aanval ondernomen op het gebouw van het Legioen van Eer op den Quai d'Orsay, een van de merkwaardigste bouwwerken van Parijs. In de parken zijn de tuinlieden druk bezig oude planten te verwijderen en nieuwe aanplantingen aan te leggen. De koepel van de Invalidendom zal voor het eerst sinds zeventig jaren weer opnieuw verguld worden. Acht kilogram zuiver bladgoud heeft men daarvoor noodig. Op 1 October heeft een nieuw offensief tegen het vuil van Parijs plaats. Alle ge bouwen in het vijfde en zesde arrondisse ment zullen grondig schoongemaakt wor den. De stadswijken van Parijs komen de een na de ander aan de beurt. Wanneer de tentoonstellingsbezoekers het Quartier Latin of Montparnasse opzoeken, in de ver wachting, daar het oude, behaaglijke, door den ouderdom gelouterde Parijs te vinden, zullen zjj teleurgesteld worden. Ook hier ontkomen de huisgevels niet aan den groo- ten schoonmaak. Bovendien zullen ook de standbeelden, die natuurlijk de belangstelling van de vreem delingen tijdens de Wereldtentoonstelling zullen trekken, een flinke reiniging moeten ondergaan. A- T. P. Mijnheer: „Marietje, je verloofde wacht op je." Het meisje: „Hoe weet u dat 't mijn verloofde is?" Mijnheer: „Ik ruik één van mijn ciga- ren." jP door N. D. SANTIFORT. VERDUIDELIJKING VAN 4 S,A. De vraagbiedingen van Culbertson kun nen eigenaardige gevallen opleveren, waarvan wel één der belangrijkste is het antwoord van 4 S.A. op een vraagbod, dat eerste kan beteekenen het aas van de gevraagde kleur met nog een ander aas en tweedens controle op de tweede ronde van de gevraagde kleur, dus sing- leton of heer-x, met twee andere azen; in elk geval dus twee azen. Heeft de vrager nu zelf de beide andere azen, dan zullen er niet veel moeilijkheden zijn om tot slam te komen, anders wordt het, als de vrager slechts 1 aas heeft en daarnaast b.v. een renonce, zoodat het voor hem van het grootste belang kan wezen, precies te weten welke azen de partner heeft, die hij met 4 S.A. te kennen heeft gegeven. In het nieuwe Gold Book is hiervoor de volgende regel gegeven: Als het antwoord op het eerste vraagbod 4 S.A. is geweest, moet de partner, bij herhaling van het vraagbod in dezelfde kleur, dit 4 S.A.-bod verduidelijken. Is het eerste vraagbod op een ander niveau dan 4 geweest, waar door ook het S.A.-antwoord op een ander niveau zal zijn, dan blijven de antwoorden hetzelfde, doch op het vooraf bepaalde niveau door het eerste vraagbod. In de laatste Bridge-World wordt deze regel door Alfred P. Sheinwold met een mooi voorbeeld uitgewerkt, en wel als volgt: Er zijn nu eenmaal menschen, die meestal goede kaarten krijgen, waaronder meerdere malen zooiets als: S. h.v.9.8.5.3. H. h.v.9.6.4. R. K. a,v, waarop zij 1 S.-openen en meteen als ant woord van den partner 3 S. krijgen. Er zijn nu verschillende mogelijkheden, waar van het bieden door Askingbids gemakke lijk is geworden. Vroeger zouden vele spelers maar op hun goed geluk hebben vertrouwd en 6 hebben geboden, dat echter nooit te maken is, als de partner met b.v. S. 10.7.6.4.2. H. 3. R. a.h.v.b. K. h.b.10. volkomen terecht 3 S. had geantwoord. Bovendien is er nog de mogelijkheid van 7, dus groot-slam, als de partner zoowel S. als H. aas heeft, hetgeen ook niet uit te zoeken is zonder vraagbiedingen. Na 3 S. wordt nu door den opener een vraagbod gedaan van 4 H., waarop ae partner met 4 S.A. antwoordt. Nu is klein- slam al zeker, maar de kans op groot slam is nu ook grooter geworden en vrij wel met zekerheid te bieden als de opener maat te weten kan komen op welke azen het 4 S.A. antwoord is gebaseerd. Door nu het vraagbod in H. te herhalen, dus 5 H., moet de partner dit aangeven en wel op de volgende wijze: Zonder het aas van de gevraagde kleur moet hij afwijzen in de overeengekomen kleur. Met het aas van de gevraagde kleur, moet hij antwoorden met het tweede aas; is dit tweede aas het aas van de troefkleur dan moet hij 1 hooger bieden dan noodza kelijk. Antwoordt de partner dus met 5 S., dan heeft hij R. aas en singleton H., zoodat een contract van 6 altijd gemaakt kan worden, omdat K. v op R. aas kan worden afge gooid. Antwoordt de partner met 6 R., dan heeft hij H. en R. aas en is 6 ook altijd gemaakt, omdat alleen S. aas wordt verlo ren. Antwoordt de partner met 6 S., dan heeft hij S. en H. aas, en heeft 7 een zeer goede kans. Bij K. uitkomst is 7 altijd gemaakt, ter wijl er bovendien nog de kans is, dat de partner 6 of minder kaarten in H. en K. tezamen heeft, waardoor deze op de lange H. kleur kunnen worden weggegooid, waarna K. v. kan worden afgetroefd. In elk geval is de kans voor 7 méér dan 50 volgens Sh. zelfs 3—1, zoodat deze kans moet worden genomen. DE AMERIKAANSCHE VERKIEZINGS STRIJD BEGONNEN. Een machine, die het applaus registreert. De verkiezingsstrijd voor het president schap in November a.s. wordt met de meest zonderlinge technische hulpmiddelen gevoerd. De vroegere president der V.S., Hoover, steunt den candidaat der Repu blikeinen, Landon, door het houden van een tournee, waarop hij in verschillende groote en kleine steden en dorpe» redevoeringen houdt. Oud-president Hoover was een tijd lang zeer impopulair, doch sedert ongeveer een jaar mag hij zich in een grootere pu blieke belangstelling verheugen en zijn speeches, welke hij van tevoren aankon digt, worden vaak door duizenden aange hoord. Op een van zijn laatstgehouden rede voeringen in Chicago bracht Hoover een bijzonder apparaat mede, hetwelk hij naast zich opstelde, alvorens hij met spreken be gon. Het bleek te zijn een machine, die het applaus registreert... De machine noteert op nauwkeurige wijze den duur van het handengeklap, zoowel voor, tijdens als na de speech. Alvorens Hoover te Chicago ging spreken, duurde het applaus 12 y2 mi nuut, tijdens de redevoering gingen 23 minuten aan ht applaus verloren, terwijl het geklap nó, de rede 18 minuten duurde! Het voorbeeld van Hoover had spoedig navolging. Ook andere candidaten, die goede sprekers op hun propaganda-toumee meenemen, hebben zich een dergelijk appa raat laten aanschaffen, doch tot nog toe zijn er verder geen cijfers bekend. Wellicht spande Hoover de krbon en willen zijn tegenstanders dit liever niet weten! HET ONTSIERDE STANDBEELD VOOR BALZAC. Parijs eischt er een eereplaats voor. Voor ongeveer veertig jaar kreeg Auguste Rodin, een te Parijs woonachtige beeldhouwer, van de stad opdracht een standbeeld te ontwerpen voor Balzac. Rodin, die voor een zeer modern kunste naar gold, ontwierp het beeld, doch een storm van protesten stak op, toen men het beeld in het midden der stad wilde plaat sen. Men vond het toendertijd een hoogst ontsierend beeld en een blamage voor ge heel kunstlievend Parijs. Dies werd het beeld weggezet en een ander beeld, naar ontwerp van een anderen Franschen beeld houwer, werd er voor in de plaats gezet. Het beeld van Rodin kreeg toen een heel bescheiden plaatsje ergens in een veraf gelegen plantsoentje, terwijl het andere werk een eereplaats kreeg op den hoek van de Avenue Friedland en de Rue Balzac. Thans heeft zich echter te Parijs een comité gevormd, welks doel het is, het eenmaal verafschuwde ontwerp van Rodin weer in eere te herstellen. Ten slotte is het beeld toch in den loop der jaren als een groot kunstwerk erkend. Inmiddels is ook de gemeenteraad wat moderner ge worden en men kan zich thans bijna niet meer voorstellen, hoe men Rodin's werk vóór 50 jaar zoo wanstaltig kon vinden, dat de Parijzenaars van de stad eischten, dat het standbeeld zou worden weggehaald! DE „STANDARD OIL" HANDELT IN MONDHARMONICA'S Zonderlinge toestanden door de clearingswetten. Tot welke zonderlinge toestanden de clearingsmaatregelen kunnen leiden, bewijst een nieuw geval, waarbij ditmaal de „Standard Oil" betrokken is. Sedert jaren had Duitschland veel schuld aan deze Ame- rikaansche maatschappij en gezien de om standigheden, waarin Duitschland zich thans bevindt, zou het nog jaren duren, alvorens de olie-mij. haar rekening betaald kreeg

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 8