Marine-Manoeuvres Julianadorp. Wieririgen Schagen. HELDER3CHE COURANT VAN ZATERDAG iB fÜLI TQgfl Die schele Hoofdpijn die telkens Uw dag vergalt Mexico zonder licht. De ontvoering van Emmy Houston Verscherping der strafwet tegen roekelooze motorbestuurders. Regeering zet spoed achter inpolderingswerken. IQ Augustus wordt Lemmer aanbesteed. AKKER.CACHETS Dikkers en gevormd door Hr. Ms. „Gelder* land". Hr. Ms. „Hertog Hendrik", een gr08p G-booten en een groep L-vliegtuigen hebben 't weer op te nemen tegen een blauwen vijand^ die er vandaag als volgt uitziet: Hr. Ms. groep Z-booten (jagers). Hr. Ms. onderzee, booten (O 9. 10, 11 en 15) en 2 groepen G-vliegtuigen. Vanmorgen om 9 uur lag de roode scheepsmacht op 5 myl ten westen van het lichtschip Noord Hinder en zette vandaar koers naar het Noorden tot Noord-Oosten. De blauwen zijn er nog niet achter kunnen komen, wat hun tegenstanders in het schild voeren, maar zij verwachten blijkbaar, dat het smaldeel op weg is naar het zeegat van Ter. schelling om een eskader te versterken, dat daar een operatie aan het verrichten is. Natuurlijk zal blauw trachten te verhinderen, dat het z-oode smaldeel contact krijgt met het eskader en daarom heeft zij zich in de buurt van het lichtschip Maas genesteld om te trachten de roode schepen te vernietigen. We zien thans de roode scheepsmacht al zig-zaggend haar weg naar het Noorden ver- volgen. Voorop gaat het admiraalschip Gel. derland, aan beide kanten geflankeerd door een G-boot en achter dit trio sluit de Hertog Hendrik, een tusschenruimte van ongeveer 400 tot 500 meter bewarend, zich aan. Ook zien we nog de Z 5 achter ons, doch deze is neutraal, doet alleen dienst als oppikboot voor eventueel te lanceeren torpedo's. De beide kruisers stooten zware rookwolken uit hun schoorsteenen, hetgeen zeer funest is, daar de vijand nu van verre onze nadering kan ver. kennen. De moderne oorlogsschepen hebben daar geen last van, maar wij zullen 't er zoo lang mee moeten stellen. Hoe lang nog? De groep roode vliegtuigen heeft een groot rayon verkend, maar ook de vijandelijke vliegers zitten niet stil, want om half tien zien we ze over onze scheepsmacht vliegen. We zijn ver kend en de vijand weet onzen koers en heeft zijn vermoedens bewaarheid gezien, zijn schepen zullen thans de juiste opstelling kiezen om ons den doortocht te beletten. Voor. loopig is een ontmoeting nog niet te vreezen en enkele uren gebeurt er dan ook verder niets. Om half een 's middags worden we er aan herinnerd, dat we dicht bij den vijand aangekomen zijn. Deze begroet ons n.1. met een escadrille bommenwerpers, dat een bom. menaanval op ons hoofdschip uitvoert. Het werpt' van 1200 meter hoogte 3 bommen met een totaal gewicht van 600 kg naar beneden, maar de Gelderland komt onder het moor. dend vuur door en kan ongehinderd haar tocht vervolgen. De vliegtuigen verdwijnen, maar zij zullen terugkomen. Met een nieuwen voorraad bommen zullen zij hoogstwaarschijnlijk een nieuwen aanval op de roode kruisers doen. Inderdaad, het roode smaldeel heeft een tweede aanval tusschen 2 en 3 uur te door. staan. Thans hebben de vliegers het op da Hertog Hendrik gemunt, doch ook nu hebben zij geen succes, de bommen missen hun doel. Aan dit alles is te merken, dat de we hoofd- macht van Blauw zullen ontmoeten. Om half vier verkennen de roode vliegtuigen aan stuurboord van onze schepen een vijandelijke onderzeeër. Zij blijven boven het schip cirkelen en drukken het door hun dreigende bommen onder water. De onderzeeboot neemt daarop de vlucht en de Rooden zullen van haar wel geen last meer hebben. Steeds verder dringen de roode schepen, om het kwartier wordt van koers veranderd om de vijandelijke verkenningen te bemoei lijken. Toch doemt aan de horizon een blauwe Z-boot op, vaart onze masten in elkaar en gaat dan snel haar bevindingen aan de eigen onderzeebooten melden. Ook vijandelijke vlie gers laten zich zien, zij zorgen er echter wel voor buiten het bereik van de roode scheeps- mitrailleurs te blijven. geen woord gesproken, iedereen zwoegde zwijgend voorwaarts... aan het natte pak werd in de verste verte niet gedacht. Wij achter blijvers genoten van het tafereel, dat de zee met haar ruim twee honderd landbestormers bood. Weldra hadden de eersten het strand bereikt, spoedig volgden de anderen. De divi sies van de Hertog Hendrik maakten de lan ding nog wat „echter", door in stormpas de duinen te beklimmen. Zij rustten niet eerder, dan nadat zij de top ervan bereikt hadden... eerst toen beschouwden zij de zege als een feit! De divisie van de Gelderland deden aan deze bestorming niet mee, doch moesten on middellijk na aankomst uit het water aan treden. Enkele minuten laten waren zij geflan keerd door hun vrienden van de Hendrik, die hijgend maar glunderend van hun duin bestijging waren teruggekomen. Het verblijf op het „veroverde" land de landing had plaats tusschen Oosterhoofd en Vrouwenpolder op Walcheren heeft slechts enkele minuten geduurd, want spoedig werd het bevel gegeven, dat de divisies zich weer naar de sloepen moesten begeven. We kregen nu het zelfde schouwspel doch van omge keerde richting. De mannen hadden bepaald pleizier in het bad, zoo zagen we onder de mariniers een enkeling, die zich maar had laten vallen om in vol ornaat naar de sloep te zwemmen. Kletsnat, het water siepelde in de „kissies", zaten allen spoedig weer in de sloe pen, men kon het ze aanzien, dat ze zelf tevreden waren over de geslaagdheid van deze oefening. In een echte overwinningsroes werd de terugtocht naar de schepen dan ook aan vaard en zonder dat zich ook maar een enkele stagnatie voordeed of een wanklank gehoord werd stonden allen voor half negen weer aan dek. Een buitengewoon nuttige en geslaagde manoeuvre was volbracht! Tusschen 9 en 10 uur legde het aan de Roode scheepsmacht toe gewezen nevelvliegtuig een nevel om de terug tocht der divisies te maskeeren. Aan boord Hr. Ms. „Hertog Hendrik, 15 Juli. Het was vroeg op, den derden dag der vloot-manoeuvres. Reeds om half vijf in den ochtend klonk het schetterende signaal door de ingewanden van de in de Roompot gelegen schepen en om kwart over vijf stonden de verschilende secties reeds aan stuurboord en bakboord aan getreden. Het was één en al bedrijvigheid aan boord; er zou een landing uitgevoerd worden en dat beteekent, dat er van te voren heel wat verhapstukt (zooals dat in een marine term heet) moest worden. De officieren, on derofficieren en manschappen, die aan de lan dingsdivisie zouden deelnemen, hadden zich in het z.g. debarkementstenu gestoken, d.w.z. zij droegen een grijs-groenen linnen broek en puttees. Voorts waren zij op de voorgeschre ven wijze gewapend, dus de officieren met revolver en klewang en de overigen met ge weer. Man over boord! Het zal even zes uur geweest zijn, toen het bevel „Sloepen strijken" gegeven werd. Het was nauwelijks tot de manschappen doorge drongen toen de „Gelderland" de T-vlag (Fransche vlag) heesch, waarop de Uitkijk van de Hendrik onmiddellijk meldde: Man over boord! De kreet werd overgenomen door de bemanning en een oogenblik was er ont roering onder de mannen. Men haastte zich naar de verschansing en inderdaad de alarm kreet bleek gerechtvaardigd te zijn. Daar dreef een man en de stroom voerde hem in snelle vaart langs de „Hertog Hendrik". Aan boord van de „Gelderland" was den drenke ling een boei, waaraan een brandende fakkel, nageworpen, doch de man was blijkbaar reeds dermate buiten bewustzijn, dat hij dat red dingsmiddel niet zag en zich dan ook daar van af bewoog. Onmiddellijk waren op de „Hertog Hendrik" maatregelen genomen om den drenkeling te kunnen redden. Een sloep werd bemand en gereed gehouden, het schip draaide zelf intusschen bij. Men wachtte zeer verstandig tot de man langszij gekomen zou zijn, want tegen den stroom inroeien zou dwaasheid geweest zijn. Juist toen de drenkeling de „Hertog Hen drik" genaderd was, zonk hij zonder een tee- ken te geven plotseling weg. Twee matrozen sprongen den zinkenden kameraad na, de sloep was intusschen gestreken. In spanning volgde men aan boord van de schepen de handelingen in en op het water. De belde moedige mannen doken en doken, de sloep zochthelaas de drenkeling kwam niet meer boven water. Meerdere sloepen werden gestreken, ook van de „Hydra" en de „Douwe Aukes"; de „Gelderland" liet zich met den stroom wat meedrijven, de beide watervlieg tuigen, die inmiddels gearriveerd waren, zoch ten al cirkelend de Roompot af. Dit alles mocht echter niet meer baten en ten langen leste, diep teleur gesteld, moest men de red dingspogingen staken. Het slachtoffer, de zee- milicien 2e kl. S. van Dijk, was met den stroom meegesleur en bleef aan de turende blikken van de manschappen onttrokken zoo'n migraine, die U ongeschikt maakt voor Uw werk, die Uw geest versluiert en U het denken onmogelijk maakt, daar door behoeft Ge U niet te laten kwellen. Gebruik daarvoor nu eens één of twee "AKKERTJES" en dat ellendige gevoel zal optrekken als 'n grauwe mist voor de zon. Dan zult Ge U weer verjongd en als her boren gevoelen, vol werk- en levenslust. "AKKERTJES" bevatten een zeer bijzondere samenstelling van geneesmiddelen, bereid volgens recept van Apotheker Dumont en zijn onschadelijk. "AKKERTJES zijn ook ongeëvenaard door hun snelle en prompte werking bij allerlei aandoeningen zooals i Griep, Kou, Spierpijn, Zenuwpijn, Rheu- matische pijnen, Lendenpijn, Migraine Vrouwenpijn, Kiespijn en Lusteloosheid. Overal verkrijgbaar. Per 12 stuks 52 cent. Donderdagmiddag" is onder de electriciteits- arbeiders in Mexico een staking uitgebroken. De electriciens van de acht belangrijkste staten van Mexico hebben zich bjj de staking ge voegd. De trams kunnen niet rijden en de stroom voor licht en telefoon ontbreekt. Naspel van een studentengrap. Gisteren zijn te Edinburgh twee Schotsche studenten tot betaling van boeten van 5 en 3 pond of 10 dagen hechtenis veroordeeld wegens hun aandeel in de tijdelijke ontvoering van de tponeelspeelster Emmy Houston bij den stu denten rag van eenige maanden geleden bij de wisseling van het dectoraat. In antwoord op een Interpellatie van den bisschop van Winchester ln het Engelsche Hoogerhuls, die er de aandacht op vestigde, dat meer dan 20 procent van het aantal slacht offers op de openbare wegen kinderen onder 15 jaar waren, heeft Lord De la Warr namens dn regeering gezegd, dat er Inderdaad een zekere categorie van chauffeurs en motor rijders scheen te bestaan, die niet konden beschouwd worden als verantwoordelijke men- schen, en het was de vraag of de straffen hun door de rechtbanken opgelegd, wel vol doende afschrikwekkend werkten. In de prac- tijk was hier althans weinig van gebleken en bovendien waren de rechtbanken met hun langzame procedure misschien niet de ge schiktste instanties voor deze soort misdrij ven. De regeering overweegt nieuwe speciale wetgeving voor deze gevallen, waarbij in de eerste plaats aan verscherping van de straf wet wordt gedacht. Volgens recept van Apotheker Dumont_ Daar Rood geen middelen bezat om de Blau we jagers te verdrijven, konden deze door voortdurend verkenningsberichten te seinen de Blauwe onderzeebooten ten aanval brengen. Rood trachtte tevergeefs Blauwe radio- berichtgeving te storen. Van zijn kant liet Rood door zijn verken ningsvliegtuigen een groot zeegebied af pa- trouilleeren, om de Blauwe onderzeebooten te verkennen en zoo mogelijk onder water te drukken. De Blauwe vliegtuigen verichtten daarna herhaalde bomaanvallen, waartegen de groote schepen zich trachtten te beschermen door verspreiding. Beide liepen zoodoende aanvankelijk geen zware schade op. Te omstreeks 4 u. n.m. ontdekten de Roode vliegtuigen een Blauwe onderzeeboot en druk ten deze onder, waardoor een aanval werd ver hinderd. Het Roode verband trachtte toen door koerswijziging het gevaarlijke gebied te ont wijken. Te 4 u. 21 werd de „Gelderland" niettemin door de „O 10" kort na een bommenaanval mld- scheepsch getroffen, waardoor de vaart ver minderd moest worden tot 7 myl. Hierop splitste Rood zijn macht en liet de „Hertog Hendrik", beschermd door 2 torpedo booten ter uitvoering van de opdracht verder gaan. Vergeefs trachtte de „Gelderland" daarop de Roode vliegtuigen voor bescherming aan te trekken. Deze waren door benzinegebrek even wel reeds genoodzaakt geweest naar hun basis terug te keeren. Om 6 u. 10 n.m. viel zoodoende de „Gelderland" ten offer aan de „O 11", ter wijl de „Hertog Hendrik", die aan de onderzee booten ontsnapt was, tenslotte bij een bomaan val om 6 u. 20 werd vernietigd. Inmiddels was Rood er in geslaagd met ge schutvuur een Blauwe torpedojager, die zich binnen vuurbereik waagde, te vernietigen. Het resultaat was aldus, dat Rood zijn op dracht niet heeft kunnen uitvoeren. Wederom slecht weer. Intusschen was de wind weer opgestoken, hetgeen bjj voorbaat geen al te beste middag voorspelde. Niettemin werd om 12 uur precies het anker gelicht om het tweede gedeelte van deze oefening uit te voeren. De Roode scheeps macht, ditmaal bestaande uit Hr. Ms. Gelder land, Hertog Hendrik, de mijnenleggers Douwe Aukes en Hydra en een nevelvliegtuig (de groep L-vliegtuigen moest wegens het slechte weer verstek laten gaan) moest zich vanuit de Roompot naar zee (Noord Hinder) begeven en zoo manoeuvreeren, dat zij de aan vallen van Blauw, bestaande uit Hr. Ms. onderzeebooten O 9, O 10, O 11 en O 15, een groep Z-booten (Z7 en Z8), een groep G-boot (G15 en G16) en een groep G-vliegtuigen, zou kunnen ontloopen. Daar het traject naar den Noord Hinder in korten tijd afgelegd kan worden zou Rood een aantal schijnkoer- sen loopen, waarbij het nevelvliegtuig bij het veranderen van koers een nevel zou leggen. De blauwe bevelhebber, luit. ter zee 1ste klasse C. W. Slot, had de opdracht om de roode scheepsmacht te vernietigen. Tot een ontmoeting, laat staan tot een strijd is het echter niet gekomen. Want nauwelijks waren de schepen een uur buiten gaats en had het nevelvliegtuig zijn eerste gordijn gehangen (dat echter door den ster ken wind spoedig verdwenen was), of de zee werd zoo hoog, dat de beide mijnenleggers in moeilijkheden kwamen. Mijn begrijpe goed, deze schepen zijn uitsluitend bestemd om dicht onder den wal te opereeren en vandaar, dat zij niet op hooge zeeën berekend zijn. De „Hydra" kon weldra het tempo niet meer volgen en daar het er uit zag, dat het weer eer slechter dan beter zou worden, wendde het admiraalsschip „Gelderland" den steven en zette koers terug naar Vlissingen. De oefening werd afgelast... Op den terugweg, die enkele uren vorderde omdat de schepen alles tegen hadden, hebben we er van gelust! De wind was plotseling van zoo ongekende hevigheid, dat zware stortzeeën over de boeg kwamen. Af en toe bereikte de wind een kracht van 10 meter per secunde, hetgeen een dikke storm is. Kolonel Wakerlin en de eerste officier, luit. ter zee 1ste klasse Meyer, bleven dan ook constant op de brug van de Hertog Hendrik, die zich manhaftig door de beukende rollers sloeg. Voor ons uit steigerde de Gelderland als een jong veulen, maar bepaald te kwaad hadden het de Hydra en de Douwe Aukes, die ver achter geraakt waren. Het gebeurde ette lijke malen, dat de Hendrik halve kracht ging loopen om de Hydra niet uit het oog te verliezen, terwijl de Douwe Aukes een tijd lang achter haar zuster ging varen. Langen tijd keek men uit, waar de Z. en G booten bleven. Na verloop van tijd zagen we de Z 8 en de G 15 voorbij loopen, beter ge zegd voorbij duiken, want zij zaten meer onder water dan boven water. De anderen waren blijkbaar een ander „gaatje" binnen- geloopen. En steeds meer wakkerde de wind aan, zoodat het met recht spookte. Het was een sauve qui peut. Omstreeks half vijf ln den middag kwam men echter behouden voor Vlissingen aan, ook de mijnenleggers hadden de voor hen wel zeer moeilijke tocht naar behooren volbracht. Daarzijn heel wat zeemanschap en heel wat zweetdruppels op de stookplaat voor noodig geweest! A/b. Hr. Ms. Hertog Hendrik, dd. 16 Juli. Blauw slaat Rood met mijnen Oefening ln samenwerking met de Kust Artillerie. In den prillen morgen van den 16en Juli is oorlog uitgebroken tusschen Rood en Blauw. De Gelderland en Hertog Hendrik, geassi steerd door een groep Z-booten. n.1. de Z 7 en de Z 8 en een groep G-booten, de G 15 en de G löbenevens een groep L-vliegtuigen (wier deelname aan den krijg, zooals steeds tot nu toe( niet doorging, hebben de opdracht gekregen om de belangen van het Roode fictieve rijk te verdedigen, terwijl zulks voor Blauw is opgedragen aan het commando Zee land, waaronder ressorteeren de mijnenleggers Friso, Douwe Aukes en Hydra, welke laatste twee in dit verband als pantserbooten be schouwd moeten worden. Voorts een divisie mijnenvegers en een groep G-vliegtuigen. Te land is men terdege op zijn qul vlve, want het ls Rood bekend, dat de Marine Kust PREDIKBEURTEN. Nod. Herv. Gemeente. 's Morgens 10.30 uur, Ds. M. van Wlchen H. Doop. Zendingsgebouw „De Ster der Hope". 's Morgens 10 uur en 's avonds 7.30 uur, de Heer I. Kuiper, van Bilthoven, Nog slechts kort zijn de eerste werken nabij prk voor de uitvoering van den Noord-Oost polder ln uitvoering of thans reeds wordt een ongeveer gelijk werk, iets minder in omvang dan Urk, aangekondigd. 19 Augustus zal Zuiderzeewerken n.1. aan besteden het maken van een fundeeringsput met omringdam, een gedeelte van den ringdijk yan den Noord-Oostelijken Polder en een werkhaven met opslagterreinen nabij Lemmer. Het ligt dus ongetwijfeld ln de bedoeling yan de Regeering nog dit jaar met de uit voering dezer werken aan te vangen. De landingsdivisie. Tengevolge van dit ongeval kon de voorge nomen landing van 8 divisies, 4 van de „Gel derland" en 4 van de „Hertog Hendrik" eerst een uur later dan oorspronkelijk vastgesteld was, plaats vinden. De betrokken divisies stel den zich nu om pl.minus 7 uur onder bevel van hun divisiecommandanten, als hoedanig oudste jaars adelborsten optraden, bij de sloepen op, waarna wederom het commando „sloepen strijken" weerklonk. De Journalis ten zouden de landing van nabij meemaken, dus zat er niet anders op dan dat zij in de sloepen zouden plaats nemen. De netelige tocht van boord via het Jacob's laddertje naar de sloep leverde nog al moeilijkheden op, zeer ten pleiziere van de manschappen, die dit schouwspel maar al te graag beleefden. Dan volgden de troepen, die in volmaakte orde en hun bekwaamheid in het afdalen per touwladder demonstreerend vlot in de sloepen aankwamen. Het was met name het keurcorps der marine, dat der mariniers, dat den eersten indruk maakte, ook later tijdens deze oefe ning. In onze sloep nam de commandant dezer landingsdivisie de luit. ter zee der 1ste klasse C. J. van Wingender plaats. Vier motorbarkassen waren beschikbaar om de sloepen naar het strand te trekken, tot zoo ver de diepte van het water dat tenminste toeliet. Het was een aardig schouwspel de 8 sloepen getrokken door de 4 barkassen over de grauwe zee richting landwaarts te zien varen. De regen zorgde ervoor, dat de laatste draadjes, die droog aan het lichaam gebleven waren, eveneens doorweekt werden. Achter ons dreunde het geschut van de schepen, die we zoo juist verlaten hadden. Zij dekten onze divisiën tegen de verdediging van het land. Dreigend richtten de mitrailleurs, die op de punt van de barkassen opgesteld waren hun trompen naar het strand, waar achter alleen een fictieve vijand te bedreigen viel. Bij deze oefening waren n.1. alleen ingedeeld de Marine Kust Wacht posten: Oosterhoofd, West Kapelle en Kruishoofd. Snel stoomen de barkassen op, zoodat ln een minimum van tijd de grens van bevaar baarheid voor hen bereikt is. Vlug worden de touwen, die hen met de sloepen verbinden los gegooid, reeds hebben de manschappen de riemen gereed en dan gaat het op eigen kracht verder. Door luide het tempo aan te geven wakkeren de officieren de matrozen en mariniers tot een uiterste krachtsinspan ning aan, we schieten dan ook flink op. Nog een paar slagen, dan stoot onze boot. Er zit tempo en vaart, kortom actie achter alles wat er gebeurt. Op een kort bevel van hun com mandanten halen de roeiers hun riemen bin nen boord, zfl grijpen hun wapenen en „Over boord" klinkt het in alle sloepen. Daar gaan ze reeds, gekleed en wel, het geweer in de hoogte houdend, het zeewater in. Tot hun heupen verdwijnen zij er in, kat achter kat. Ze vinden het heelemaal niet erg, integendeel deze actie doet hen goed, zij haasten zich door het water naar het strand. In tegen stelling met dit beeld van levendigheid en activiteit ls de bijkans geluidloosheid, waar mede deze landing plaats heeft. In werkelijk heid ls dat natuurlijk ook noodig, want by voorbaat zal zulk een landing bij verrassing en ln het duister geschieden, zoodat geen kik gegeven mag worden. Er werd dus ook nu De vernietiging van de Gelderland en Hertog Hendrik door de blauwe mijnen. Hier volgt nog de inhoud van het officieele telegram, over de oefening van Donderdag verstrekt: Het roode verband, bestaande uit de Gel derland, Hertog Hendrik en vier torpedo booten, poogden de blauwe mijnenvegersdivisie te verrassen, welke gedekt door drie pantser booten, een passage moest vegen in een rood mijnenveld tusschen Thorntonbank en het lichtschip Wandelaar. Door zeegang was ver kenning door middel van vliegtuigen voor beide partijen onmogelijk en was een actie, uitgaande van mijnenvegers, uitgesloten. De roode torpedobooten verkenden de blauwe strijdkrachten, terwijl roode kruisers op grooten afstand volgden. Blauw had zich genesteld bij den verkenningston Deurloo en slaagde er in, met behulp van nevelschermen, te ontkomen en de eigen basis te bereiken. Hierop trachtte Rood met haar geheele scheepsmacht de Wielingen te forceeren, waarbij zij zich lieten voorgaan door torpedo booten, voorzien van paravanes. Toen de roode schepen binnen het vuur bereik van de landmachtbatterijen gekomen waren, legden de torpedobooten nevelscher men, waardoor de batterijen korten tyd blind werden gemaakt. Teneinde het nevelen te verhinderen, viel een blauwe pantserboot de nevelende torpedo boot aan. Zij slaagde er in de torpedoboot het verder nevelen te verhinderen, maar zij werd daarop zelf door de roode kruisers ver nietigd. De beide kruisers werden om beurten door de batterijen van de kustartillerie onder vuur genomen; deze vuurstryd duurde 25 minuten. Tijdens het passeeren van de mijnversper- ring werd de Hertog Hendrik vernietigd en even later de Gelderland zwaar beschadigd, waarna deze laatste de onderneming opgaf. Fraai succes van de O. 10. De Hertog Hendrik door vliegtuigen ge bombardeerd. A/b. Hr. Ms. Hertog Hendrik, 17 Juli. Het is de laatste dag van de marine manoeuvres 1936 en als gold het tot com pensatie voor het gemiste, heeft het weer zich een echt zomersch pakje aangetrokken, waar door het verblijf op de Noordzee, die er thans vredig uitziet, een waar pretje is. Er waait een koel windje, dat de zon, die stralend aan den hemel staat, verhindert al te warm op te treden. Er is weer oorlog vandaag, hoe kan een mensch vechten bij zulk weer! Toch doen ze 't, omdat ze menschen zyn Een roode scheepsmacht, wederom onder bevel staande van den schout-bij-nacht J. J, MARKTBERICHT. JJ. Donderdag was ter markt een groot ^antal vette koeien aangevoerd. Er was een Vlugge handel; hoogste noteering 22.(28 cents). Deze prijzen blijven dus den laatsten tijd vrij stabiel. Eveneens viel de handel in CaLfkoeien vlug te noemen. Melkkoeien heel duur. Hoogste noteering 215.Aange voerd waren ook beste Friesche kalfkoeien. Uitstekende aanvoer eveneens in gelde- koeien tamelijk goed. Er was maar een matige handel in gras kalveren. Nuchtere kalverenhandel goed, f 30— tot 90.—. Handel in paarden matig en in schapen jvlug: 19.tot 23.50. Vette schapen vlugl Tot 23.—. Lammeren voor den slacht werden niet ge kocht. Lammeren voor de weide tot 9, Stille handel. Vette varkens best verkocht. Tot 18 V4 ot. Aanvoer goed. Ooed ook de handel in biggen en schram- jnen; noteering iets hooger dan vorige week, Oyer het algemeen een gunstige markt, Welke een aardig bezoek ten deel viel. Het einde van den strijd. Onverwachts is dan de strijd, die nog maar zoo kortgeleden ontbrand is, ten einde. Om 6.10 uur loopt de „Geldrland" op een vijan delijken mijn en wordt op deze wijze buiten gevecht gesteld. Onversaagd zet de „Hertog Hendrik" en de haar begeleidende kleinere schepen de opmarsch voort, terwijl het vuur van de kustbatterijen over het water weer klinkt. Echter ook de brave „Hendrik" zal het niet lang meer maken, want 5 minuten nadat de „Gelderland" slachtofferde, trof een nieuwe blauwe mijn doel. De „Hertog Hen drik" was getroffen en moest uitvallen. Daarmede was Rood haar stootkracht kwijt en moest den thans ongeljjken strijd opgeven. Blauw had de overwinning met mijnen be haald. Radiografisch communiqué der oefening van Vrijdag oef. E.) Rood kan zijn opdracht niet uit voeren. Te 9 uur v.m. vertrok van de Noord-Hinder de Roode scheepsmacht, bestaande uit 2 krui sers, beschermd door 2 torpedobooten en een groep van 3 watervliegtuigen, met de opdracht voor 11 u. n.m. lichtschip „Haaks" te pas seeren. By lichtschip „Haaks" was de Blauwe partij opgesteld, bestaande uit 4 onderzeebooten en 2 torpedobootjagers. Voorts beschikte Blauw over een groep verkenningsvliegtuigen met basis Veere en een groep bommenwerpers van de Mok. Te 9 uur zond Blauw torpedojagers en ver kenningsvliegtuigen uit om Rood op te sporen, terwijl de bommenwerpers van de Mok naar Veere werden verplaatst. Reeds te 9.30 u. slaagden de Blauwe vliegtui gen er in het Roode verband te vinden en dit vast te houden tot de torpedobootjagers de ver kenning konden overnemen. Barometerstand te Den Helder 764.8. Temperatuur van het zeewater 17.8° G,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 14