De wonderen van het eiland Bali. POPULAIR BIJVOEGSEL VAN DE HFI DFRSC.HF COURANT ZATERDAG !8 JULI m* AUTEURSRECHTEN VOORBEHOUDEN VOOR DE School en maatschappij. 75* Een werekJ op zïcTi, ondanks het 1 0 0 0-jarig contact met Europa. De Balinees en zijn Goden Wanneer men het land Bali, ten Oosten van Java, met het schip nadert, dan komt onwillekeurig de gedachte op, dat Bali het eenigst stukje grond is, dat, paradijsach tig schoon, zichzelf heeft geciviliseerd, of schoon moet worden erkend, dat men op Bali nog verscheidene oude, primitieve zeden vindt, De ontwikkeling op Bali heeft hier andere wegen gezocht, dan bij ons m het Westen. Zij bouwde op het lichaam en niet op het intellect. Het handwerk op Bali is belangrijker dan de pen. Het bijge loof legt er meer gewicht in de schaal dan de wetenschap. De jeugd in het Westen leert lezen, schrijven en rekenen; de jeugd op Bali leert dansen, rhytme, zingen en kunstzinnig handwerken. Het is wonderlijk hoezeer onze Indische Archipel steeds meer de aandacht der vreemde toeristen trekt. Niet alleen de grootere centra van handel en nijverheid wekken de bewondering van den vreemde ling op, doch vooral de prachtige natuur, welke zich alom aan zijn oog vertoonc, doen hem in onafgebroken bewondering voortreizen. De oorspronkelijke bewoners van het eiland Bali stammen af van in vroeger eeuwen geëmigreerde Hindoe- Javanen, van die slechts een klein deel de leer van Mohammed aanvaardde. De Ba- liër toont veel overeenkomst met den ge goeden Javaan. Hij is echter forscher van bouw en lichter van tint. Zoowel mannen als vrouwen dragen het zeer donkere haar lang, hetwelk gewoonlijk wordt opgebon- den. "Alteen de priesters en hoogepaatste personen laten het los hangen. Onder de vrouwen, die over het algemeen slank ge bouwd zijn, treft men bijzonder fraaie typen. Met de meerdere lichaamsontwik keling houdt ook die van den geest gelij ken tred. De Baliër is vrijmoedig, doch openhartig en neemt steeds de goede vormen in acht. Vóór alles streeft hij er naar zijn kennis te verrijken. Zijn hartstocht uit hij in het dobbelspel, dansen en drinken. De vrouw staat op Bali op een hoogen trap van be schaving. Zij kenmerkt zich door arbeid zaamheid en levenslust en is bescheiden cn zachtzinnig. De kleeding van de Baliër is hoogsteenvoudig; een langen smallen doek om de lendenen, waarover een boven kleed wordt gedragen. Het bovenlijf is in den regel onbedekt. Niet zoodra is de Ba liër volwassen, of hij tooit zich met zijn kris en een tasch van bamboereepen ge vlochten, waarin de ingrediënten voor zijn onontbeerlijken sirihpruim worden bewaard. Ook de vrouwen hebben in den regel het bovenlichaam onbedekt en dragen twee kains boven elkaar, door een buikband aan het lichaam bevestigd. Het haar wordt los gedragen. Zijn zij ongehuwd, dan laten zrj als teeken daarvan een vrij langen tres loshangen. Vrouw en man dragen een bloem in het haar, evenals haarkammen, welke laatste dikwijls zeer kostbaar zijn. Als sieraden komen na oorversierselen ook borstspelden en halskettingen. Men kent op Bali vier standen, n.1. de Brahmanen, de Ksatria's, de Wesja's en de. Soedra's. Wat - recht 'en verplichtingen betreft staan deze standen op gelijken voet. Jongens uit de hoogvlakte van Bali. De godsdienst op Bah. Deze is het Hindoeisme, dat echter met andere vormen van eeredienst is vermengd. Hij doordringt als het ware het geheele leven van den Baliër en de invloed van de goden op het lot der menschen doet zich alom gevoelen. Het Christendom kan op Bali geen wortel schieten. De zendeling Vroom, die trachtte de bevolking daarvoor te winnen, moqet deze poging met den dood bekoopen (1881). Talrijk zijn de tempels en offerplaatsen, oa. de dessa-tempels, de doodentempels, de zeetempels, de boetetempels, de soebak- tempels, enz. De woning van den Baliër. Deze woning is nochthans zeer primitief en de zindelijkheid laat veel te wenschen over. Sedert het eiland onder Nederlandsch bestuur kwam, is hierin veel verandering ten goede gekomen. Over het algemeen zijn familiebanden onder de bevolking zeer sterk; de man neemt daarbij een overheer- schende positie in, doch sedert onze be moeienissen is het lot der vrouw heel wat Verbeterd, Iets bijzonders op Bali is de lijkverbran ding. Zonder de lijkverbranding kan de ziel van den Baliër niet gelukkig zijn. De cre matie is buitengewoon kostbaar en gaat met groote plechtigheden gepaard. Sterft er iemand kort daarop, dan wordt het lijk tot een volgende gelegenheid bewaard. Blijkt het intusschen vergaan te zijn, dan neemt men een pop, die als remplagant dienst doet! Ditzelfde geschiedt ook, wan neer een Baliër buiten het eiland is over leden. Is de dag van verbranding aangebro ken, dan wordt het lijk in een kist gelegd, waaraan men een dierenvorm, naar gelang den rang en stand van den overledene, meestal die van een leeuw of koe is gege ven. Deze kist wordt op een versierde pyramide geplaatst en met veel omslag naar de verbrandingsplaats gebracht. Niet alle lijken worden verbrand. Ter dood ver oordeelden, pokkenlijders en zwangere vrouwen komen hiervoor met in aanmer king. Spel en vermaak op Bali. Groot is het aantal spelen en vermaken der bevolking, o.a. de bekende volksdansen, waarby de deelnemers zich op sierlijke wijze weten uit te dosschen. Schermdansen worden uitsluitend door mannen uitgevoerd Een geliefde uitspatting is ook het hanen gevecht, waarbg gelegenheid tot wedden niet ontbreekt. In den laatsten tijd worden de daartoe vereischte vergunningen door de overheid zeer beperkt. Kinderen houden- zich in den regel on ledig met het oplaten van vliegers, verder knikkeren en tollen zij. Op Bali bloeit de kunstnijverheid. De ornamentiek neemt 'n voorname plaats in; er is bjjna geen ge bruiksvoorwerp, dat niet versierd is. Het menu van den Baliër. Dit bestaat in hoofdzaak uit rijst. In het bereiden van vleeschschotels, vooral speen varkens, doet hg voor den besten kok niet onder. Het gebruik van rundvleesch is hem evenwel verboden. Vroeger was het eiland berucht om zijn pokken- en cholera-epide- miën. Verbetering van hygiënische toestan den hebben hierin verandering gebracht. Onze regeering liet na de Bali-expeditie de bevolking in het bezit van haar eigen rechtspleging, waarin vroeger door de vorsten willekeurig werd ingegrepen. De vroeger bestaande verminkenden en folterenden straffen behooren tot het ver leden. Het Balineesch heeft sterk den invloed van het Javaansch ondervonden; het klankenstelsel komt in hoofdzaak daarmee overeen. In meer dan één opzicht is dit eiland een wonder-eiland te noemen. Zij, die het bezochten, staan verbaasd over de harmonie tusschen natuurschoon en aanpassende zeden en gewoonten der be volking; zooals b.v. de bekende Engelsche schrijver Edward E. Long, die vooral den nadruk legt op de individualiteit van de bewoners, die, ondanks een meer dan dui zendjarig contact met vreemdelingen, deze tot op den huidigen dag hebben weten te handhaven. RATTEN ALS BELASTING-BETAAL MIDDEL. Nog nooit hebben de groote steden in Britsch-Indië zooveel last van ratten de dragers van vele besmettelijke ziekte kiemen te lijden gehad als dit jaar. Daarom heeft men een waren rattenstrijd op touw gezet en het stadsbestuur van Bombay begon zijn strijd op een zeer ori- gineele wijze. De Fiscus verklaarde op een goeden dag, dat allen, die tot op heden be lasting hadden betaald, dit gedurende een bepaalden tijd mocht doen door het geven van doode ratten, zulks om de rattenverdel- ging te bevorderen. Geheel Bombay ging toen aan het jagen en in minder dan geen tijd was Bombay van zijn rattenplaag bevrijd.. Intusschen echter is het aantal „belastinggelden" zoo hoog opgeloopen, dat de heeren van de be lasting er werkelijk geen raad mee weten. In een vorig artikel wees ik er reeds op, dat bij velen de meening heeft post gevat, dat er tusschen deze twee werel den: school en maatschappij, op verschil lende punten een afstand bestaat, welke in beider belang dient te worden over brugd of weg gewerkt. Ik wil hier enkele voorbeelden noemen. Daar is allereerst de spelling. De vertegenwoordigers uit de maat schappij beweren, dat de vertegenwoordi gers der school in samenwerking met een minister, die hiertoe bereid bleek, een spelling hebben doorgedreven, zonder zich voldoende rekenschap gegeven te hebben van de eischen en wenschen, welke bij de eersten aanwezig waren. Het gevolg is geweest, dat de spelling er weliswaar i s, doch door de maat schappij slecht of geheel niet aanvaard werd. (Men denke in dit verband aan de meeste dag- en weekbladen, de verschil lende regeeringsbureaux, letterkundigen, enz., die allen van de nieuwe spelling niets willen weten of althans niet wen schen te gebruiken.) We krijgen de kwestie dus alzoo: De school gaat ijverig door met de kinderen de nieuwe spelling bij te brengen, de maatschappij houdt even ijverig vast aan de oude. Ieder jaar verlaten eenige hon derdduizenden leerlingen de school. Zij ko men in de maatschappij met een taalken- nies, of liever gezegd een spelling, die door de maatschappij niet aanvaard wordt. Gevolg; willen deze jongelui een baantje verwerven op kantoor of redac- tiébureaux, dan moeten zij opnieuw de oude spelling gaan leeren! Willen zg naar een of andere betrekking solliciteeren, dan moeten zrj hun brieven schrijven in de oude spelling, enz., enz. Er ligt hier inderdaad een afstand tus schen school en maatschappij. Het is in het belang van ons volk en niet in het minst van de opgroeiende jon geren, dat aan deze chaos een einde komt. Een der twee groepen zal moeten toegeven. Zoo kan en mag het niet blij ven gaan, nu niet en in de toekomst niet! Welke spelling er komt laat mg per soonlijk koud. Alleen dit hoop ik, dat bin nen afzienbaren tijd op dit terrein een ware nationale eenheid tot stand aai ko men. De toestand, zooals die thans is, is ernstig enbespottelijk. Een ander voorbeeld. De maatschappij verwijt de school, dat deze niet voldoende het volle leven bij houdt. Men beweert, dat de school conser vatief is, zich teveel isoleert. De vertegenwoordigers van de school daarentegen beweren, dat het onmogelijk is een zoo bewegelijke en voortdurend veranderende maatschappij bij te houden. Wat vandaag als onmisbare eisch geldt, wordt morgen doodkalm verworpen! Ter- wille van de sfeer van rust, welke er noodzakelijk in een school wereld van kinderen moet zijn, zou totaal ver loren gaan wanneer we er den kloppen- den polsslag van den tijd vrijelijk toegang verleenden. Voor beide meening valt veel te zeggen. Inderdaad is de school in vele dingen conservatief. Maar daartegenover staat ook, dat de maatschappij van thans wel wat erg wisselend is in zijn eischen. Ook in dit opzicht moet de ontstane kloof weggewerkt of althans zooveel mogelijk overbrugd worden. Men voelt echter, welke bezwaren aan een dergelijken arbeid verbonden zijn. Het zou inderdaad van groot nationaal belang zijn, wanneer hiervoor een coördi natiecommissie in het leven geroepen kon worden. Ik volsta met bovenstaande twee voor beelden. Later hoop ik nog enkele andere te geven. Beantwoorde vraag: Enkele belangstellende lezers vroegen mij, naar een eenvoudig, doch degelijk tijdschrift over praktische opvoedkunde. Er bestaan natuurlijk talrijke tijdschrif ten, waarin opvoedkundige problemen be handeld worden. Voor ouders acht ik evenwel het maandblad: „Het Kind" (Uit gave Ploegsma te Zeist) en „Onze Kin deren en hun Toekomst", (Uitgave C. A. Mees, te Santpoort) de meest geschikte. Beide uitgaven zijn neutral, al hebben zij medewerkers van allerlei gezindten. f*.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 5