Radio- ram ma Op reis Avonturen aan den lagen wal BINNENLAND GEMENGD NIEUWS Beschieting van Badplaats. een HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG 23 JULI 1936 De reis van de Koningin en de Prinses. Het bezoek van minister Colijn aan Engeland. Nederlandsche Spoorwegen. De opheffing van de sancties tegen Italië. De K.N.S.M. en de onrust in Spanje. Paspoort-Visum-en Douane voorschriften. Binnenland Het verkeersongeluk op den Scheveningschen weg te 's-Oravenhage. Inbraak te Haarlem. Het verwaarloosde kind. Zware straffen voor straatroovers. Botsing tusschen auto en tram. Reist daarom nooit zonder Het verzwijgen van verdiensten door steuntrekkenden. Inbreker in een woonwagenkamp gearresteerd. Een hoofdige boer. Jeugdige dieven. Een dorp afgebrand. Ernstig autobusongeluk in Frankrijk. Vele schepen in Poolzee ingevroren. FEUILLETON. Twee man in een kano en wat hun ti urr overkwam Zy blijven twee weken te Howald. Koningin Wllhelmina en Prinses Juliana zijn Dinsdagmorgen om half tien met haar uit 20 personen bestaand gevolg te Straats burg aangekomen. Na de ontvangst door de autoriteiten be gaven zij zich per auto naar Hohwald. om daar twee weken vacantie door te brengen» Hartelijke begroeting te Hohwald. Om half elf kwamen de Koningin en Prin ses Juliana te Howald aan. De Inwoners had den allen de vlag uitgestoken en een vroo- Itjk zonnetje, na een nacht van slecht weer, droeg er toe bij om het dorp een feestelijk aanzien te geven. Het hooge gezelschap werd ontvangen door den sous-prefect van het departement van den beneden-Elzas, met wien de vorstinnen zich enkele oogenblikken onderhielden. Daar na trokken zij zich In hun appartementen terug. Van zuiver particulieren aard- Reu ter meldt uit Londen: Het bezoek, dat dr. Coiyn aan Engeland brengt, wordt als van zuiver particulieren aard bestempeld. Tot dusver heeft de Nederlandsche premier geen officieel bezoek gebracht aan het depar tement van buitenlandsche zaken. De Nederlandsche legatie bewaart een vol strekt stilzwegen over het bezoek. Men legt er den nadruk op, dat de minister uitsluitend een vacantlereis maakt. Ontvangsten eerste halfjaar 44.T (v.j. 49.2) mlllioen. De geschatte ontvangsten der Nederland sche Spoorwegen (incl. die der geëplolteerde spoor- en tramwegen) hebben In Juni 7.366,388 (v.j. 8.339,000) bedragen. Gespe- cificeerd waren de ontvangsten als volgt: reizigers 4.042.800, bagage 78.100. brief en pakketpost 149.588, goederen 2.942.400, levende dieren en lijken 29.900, diversen 123.600, totaal 7.366.388. De totale ontvangsten van 1 Januari af be llepen 44.768.669 (v.j. 49.255.527), gemid- del aantal kilometers in exploitatie van 1 Jan. af 3429 (3557), dus ontvangst per dagkilo meter 71.73 (76.52). De mailvrachtschepen van de Stoomvaart- Mij. Nederland en den Rotterdamschen Lloyd, welke vóór de toepasing der sancties tegen Italië Napels aanliepen, welke aanloophaven tydens de sancties is veranderd in Marseille, zullen voortaan alle gebruik maken van Genua voor het in- resp. ontschepen van post en passagiers. Als eerste schip ln uitgaande rich ting zal het m.s. Kota Nopan (14 Aug. van Rotterdam) de gewijzigde route volgen, ter wijl als eerste schip in thuiskomende richting Via Genua naar Amsterdam zal verstrekken clë Poelah Roebiah (12 Aug. van Batavia). (Sch.) Hot 1() 11 bed rijf vindt normaal voort gang. Naar aanleiding van den onzekeren toe- Stand, welke blijkens ontvangen telegrammen in Spanje heerscht, heeft het A.N.P. de directie van de Kon. Ned. Stoomboot Mij. ge vraagd, of er speciale maatregelen zijn ge troffen. De directie deelde mede, dat ladingen voor Spanje op de gewone wijze worden aange nomen, waarbij men in aanmerking kan ne men dat schepen, die naar Spanje vertrokken zijn of op vertrek staan, dit land na onge veer twee weken bereiken, ln welk tijds verloop de situatie zich uiteraard geheel kan hebben gewijzigd. Wat de schepen der maatschappij betreft, die zich op het oogenblik in Spanje bevin den, is do Poseidon Maandagavond op nor male wijze van Taragona vertrokken, terwijl ook de Ajax in verschillende Spaansche ha vens lading lost. zonder dat eenigerlei van den gewonen gang van zaken afwijkende mededeelingen zijn ontvangen. De Kon. Ned. Toeristenbond A.N.W.B. zendt ons een overzicht van verschillende thans geldende pasvoorschriften, enz., voor zoover deze voor toeristen van belang zijn. Een aantal hiervan nemen wij over. Paspoorten. Voor een reis naar het buitenland moet men als algemeenen regel voorzien zijn van een geldig paspoort; voor België en Luxem burg is een bewijs van Nederlandschap of een Nederlandsch paspoort, dat niet langer dan 5 jaar vervallen is, voldoende. Voor Bel gië kan ook volstaan worden met een z.g. toeristenkaart. verkrijgbaar bij de Belgische diplomatieke en consulaire ambtenaren, on der overlegging van een foto en bewijs, dat men Nederlander is (kosten 1 belga). Paspoorten vraagt men aan bij het ge meentebestuur; de kosten voor het rijk be dragen 5.waarbij nog eventueel gemeen telijke en provinciale leges komen. Bij de aan vrage (welke, evenals het afhalen, ln het al gemeen persoonlijk dient te geschieden) moe- 14 3 onopgeplakte foto's worden overgelegd. De geldigheidsduur is 2 jaren (verlenging nog mogelijk binnen 6 maanden na afloop). Een familiepaspoort kan worden uitgereikt voor man, vrouw en kinderen tot 15 jaar; de kosten voor het Rijk bedragen ƒ7.50, waar bij nog eventueel gemeentelijke en provinciale leges komen. In Duitschland kunnen kinde ren beneden 15 jaar binnenkomen op een be wijs van Nederlandschap speciaal voor reizen naar Duitschland (Klnderausweis), dat voor kinderen boven 10 jaar van een foto voorzien moet zijn, in andere gevallen is het ge- wenscht. Alleen gemeentelijke en eventueel provinciale leges. In de praktijk kunnen ln België kinderen beneden 15 jaar, mits door hun ouder(s) vergezeld, vrij binnenkomen. Voor Zwitserland kunnen kinderen tot 15 jaar binnenkomen op een bewijs van Neder landerschap, hetwelk van een foto voorzien moet zijn. Voor kinderen tot 10 jaar Is de foto niet verplicht, echter wel gewenscRt. Ook in Frankrijk kunnen kinderen tot 15 jaar binnenkomen op vertoon van een bewijs van Nederlanderschap met foto. Ook bewijzen van Nederlanderschap moe ten bij het gemeentebestuur worden aange vraagd; de geldigheidsduur hiervan is 6 jaren. Visa. Het viseeren van paspoorten is voor Ne derlandsche staatsburgers niet meer noodig voor: Algiers, Andorra, Australië, België, Canada, Ceylon, Costa Rica, Cuba, Cyprus, Danzig, Denemarken, Duitschland, Estland, Finland, Frankrijk, Groot Brittannië en N. Ierland, Haïti, Iersche Vrijstaat, Italië, Ja pan, Llchtensteln, Luxemburg, Marokko (Sp.), Mexico, Monaco, New Foundland, Ni caragua, Nieuw Zeeland, Noorwegen, Nyasa- land, Oostenrijk, Panama, Portugal, N. en Z. Rhodesië, San Marino, Siam, Spanje, Tsjecho- Slowakije, Uruguay, IJsland, Zuid-Afrika (Unie), Zweden en Zwitserland. Voor de overige landen is een visum wel vereischt, de handteekening van den pas poorthouder moet dan vooraf gelegaliseerd worden door den Burgemeester. Het tweede slachtoffer overleden. Men herinnert zich het ernstige ongeluk, dat j.1. Vrijdag op den Scheveningschenweg tegenover de Adr. Goedkooplaan te 's-Gra- venhage heeft plaats gevonden en waarbij de heer P. S. Postema door een wagen van lijn 8 werd gegerepen en op slag gedood. Thans is ook zijn metgezel, de 56-jarige heer J. P. A. Lamers, die door den wagen gegrepen werd, aan zijn verwondingen over leden. De heer Lamers was gepensionneerd adju dant-onderofficier van het Nederlandsche leger, en heeft vroeger in Den Helder ge woond. 830 gestolen. Gisternacht is ingebroken in perceel Kleine Houtstraat 53 zwart te Haarlem, waarin ge vestigd is een heeren modezaak van den heer Kostermans. De Inbrekers hebben een ruit uit de winkeldeur gelicht en een geldkistje open gebroken, waaruit zy een bedrag van f 830 hebben gestolen. Een van de bewoners, die ia een vertrek naast den winkel sliep, heeft van de inbraak niets gehoord. Vele vingerafdruk ken zjjn op de winkelruit gevonden, doch de politie heeft de inbrekers nog niet kunnen vatten. In verband met het geval van ergerlijke kindermishandeling te Mill en St, Hubert vra; neemt de Nw. Rott. Crt., dat de 3%-jarige Hendrik van G. aan de ouderlijke macht is onttrokken. Het kind is onder de hoede gestelei van den voogdijraad te 's-Hertogenbosch en is overgebracht naar Venlo, waar het in het r.k. St. Jozefgestioht Nazareth een onderdak, heeft gevonden. t.t 5 Maart heeft de 29-jarige timmerman G. F. van W. in de Dunklerstraat te 's-Graven- hage aan een 55-jarige dame een tasch ont rukt, waarin zich o.m, ongeveer 50 gulden bevond. Deswege werd hij Dinsdag door de Haag- sche rechtbank veroordeeld tot een gevange nisstraf van 1 jaar en 6 maanden. Dezelfde straf werd opgelegd aan zijn mede plichtige b(j deze berooving, den 23-jarigea reiziger H. de L. Zeeman zwaar gewond. Maandagnacht tusschen half één en één uur heeft op den 's-Gravendijkwal naby de Coolhavenbrug te Rotterdam een ernstige aanrijding plaats gehad tusschen een tram wagen van lijn 15, bestuurd door den 35-jari- gen A. van Dyk en een personenauto, waarin behalve de chauffeur, de 36-jarige A. Seykens uit Schiedam, gezeten waren drie opvarenden van het in de Wilhelminahaven te Schiedam liggen stoomschip Clare Hugo Stines I. De chauffeur van de auto merkte te laat de tram op, hetgeen, naar hij verklaarde, te wy- ten was aan 't feit, dat een van de zeelieden i voortdurend met een electrische zaklantaarn bezig was, welk instrument hij steeds aan en uit draaide. Door vol gas te geven heeft de chauffeur nog getracht een aanrijding te voor komen. doch dit bleek echter niet meer moge lijk. Een der achterspatborden van de auto werd door de tram gegrepen, met het gevolg dat de auto over den kop sloeg. Een van de zeelieden ,de 35-jarige P. A. bent U in t bijzonder blootgesteld aan het ge vaar van kouvatten j Uitsluitend verkrijgbaar in de oranje-bandbuisjes van w 20 tab!. 70 ets. en oranjezakjes van 2 tabl. 10 ets. 8.00 'it, ,\l (H VRIJDAG 24 JULI 1936. Hilversum I, 1875 m. 8.00 VARA, 12.00 AVRO, 4.00 VARA, VPRO, 11.00—12.00 VARA, 8,00 Gramofoonplaten. 10.00 Morgenwijding VPRO. 10.15 Voordracht. 10.35 Gramofoonplaten, 11.00 Voordracht. 11.20 Gramofoonplaten. 12.00 Het Omroeporkest. 2.00 Het Lyra-Trio, 2.45 Voordracht. 3.15 Gramofoonplaten, 4.00 Gramofoonplaten, 5.00 Voor de kinderen, 5.30 De Flierefluiters en solist, 6.15 Schaakpraatje. 6.20 E. Walis' orkest. 7.15 Gramofoonplaten. 7.50 Berichten ANP. 7.57 SOS-berichten. 8.00 Berichten. 8.05 Cursus „Het beloofde land". 8.30 Cjoncert. 9.00 Cursus „Gezin, cultuur, volk". 9.30 Vervolg concert. 10.00 Cursus „De vensters open". 10.30 Gramofoonplaten, 10.40 Avondwijding. 11.00 Berichten ANP. 11.05 Jazzmuziek. 11.3512.00 Gramofoonplaten. Hilversum n, 301 m. Algemeen programma, verzorgd door den KRO. 8.00915 en 10.00 Gramofoonplaten. 11.3012.00 Voor zieken en ouden-van-dagen 12.15 Gramofoonplaten. 2.00 KRO-melodisten. rji 3.00 Orgelconcert en Gramofoonplaten. 4.05 Gramofoonplaten, 4.45 KRO-orkest. j. r 5.15 Gramofoonplaten, 5.30 Orgelconcert. 6.00 Causerie over TBC-bestryding. 6.10 Vervolg orgelconcert. 6.45 Gramofoonplaten. 7.00 Berichten. 7.15 Vocaal concert. - 8.00 Berichten ANP. 8.10 Kon. Militaire Kapel. 9.00 Rotterd. Kath. Mannenkoor. 9.10 Gramofoonplaten. 10.30 Berichten ANP. 1035 Populair orkestconcert. 11.301200 Gramofoonplaten. ZATERDAG 25 JULI 1936. f"' Hilversum L 1875 m. VARA-uitzending. 8,DO Gramofoonplaten. 8.00 Gramofoonplaten. 10.00 Morgenwijding VPRO. I.0.15 Orgelspel, voordacht en gramofoonpL. 12.00—1.45 Gramofoonplaten. 210 Economische lezing. 2.30. Gramofoonplaten, 3.;55 Voordracht. I 4.25 Gramofoonplaten. j 5.40 Literaire causerie, j 6.00 Gramofoonplaten. I 6.15 Schaakpraatje. Q..20 Gramofoonplaten. j 7.15 VARA-orkest (gr.pl.). 8.03 Herhaling SOS-berichten. i 8.05 Nieuwsberichten ANP. en VARA-varla. j 8.15 Gramofoonplaten. j 9.00 Amateurs-uitzending, i 9.30 Radiotooneel. i 9.40 Gramofoonplaten, j 10.00 Berichten ANP, 10.05 Gramofoonplaten, fÓ.15 Schaakpraatje 10.20 VARA-orkest (gr.pl.), II.20 Zangrecital. 11.351—1200 Gramofoonplaten, Hilversum H, 301 m. KRO-uitzending. 8.009.15 en 10.00 Gramofoonplaten. 11.30—12.00 Godsd. halfuur. 12.15 Gramofoonplaten (Om 1.30 Postduiven- berichten). 2.00 Voor de jeugd. 2.30 Gramofoonplaten. 3.00 Kinderuur. 4.00 KRO-melodisten, 4.30 Gramofoonplaten. 5.30 Esperanto. 5.45 KRO-melodisten. 6.20 Journ. weekoverzicht. 6.45 Gramofoonplaten. 7.00 Berichten. 7.15 Hedend. Kerkelyke Kunst. 7.35 Actueele aetherflitsen. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen, 8.10 Overpeinzing en concert. 8.30 Gramofoonplaten, 9.00 KRO-melodisten en gramofoonplaten. 10.00 Sportpraatje. 10.15 Gramofoonplaten. 1030 Berichten ANP. 1035 KRO-boys. 11.0012.00 Gramofoonplaten, Plümer uit Seefeld. werd uit de auto geslin gerd en tegen de straat gesmakt. Met een hersenschudding en een gekneusden borstkas is de man door den geneeskundigen dienst naar het ziekenhuis aan den Coolsingel ge- braoht, waar hij in zeer ernstigen toestand werd opgenomen. De 3 overige inzittenden bleven ongedeerd. Knoeit 90 pet. der steuntrekkers 7 Op de vragen van den heer Drop: I Wil de minister doen onderzoeken of het waar is, dat ter zitting van den politierechter bij de rechtbank te 's-Hertogenbosch op 8 of 9 Juni j.1. door den officier van justitie is gezegd, dat naar zijn meening ongeveer 90 pet. der steuntrekkende werkloozen door valsche op gaven, waarbij verdiensten worden verzwegen, zich bevoordeelt ten koste van de belasting betalers, dat de strafzaken over dergelijke gevallen met den dag taltijker worden, de belastingen er niet lager van zullen worden en zoo het volk arm geparasiteerd wordt? II. Indien een onderzoek mocht bevestigen, dat de bedoelde officier van justitie zich aldus heeft uitgelaten, wil de minister dan doen nagaan, op welke feitelijke gegevens deze uitlatingen steunen en van die gegevens aan de Kamers mededeeling doen? III. Acht de minister het juist, dat een ambtenaar van de rechtelijke macht op de omschreven wijze een oordeel geeft over de gebreken, welke naar zyn meening aan de controle op de steunverleening kleven en over de gevolgen daarvan? heeft de heer van Schalk, minister van justitie geantwoord: I. Volgens de ingekomen ambtsberichten heeft de betrokken vertegenwoordiger van het openbare ministerie op de bedoelde terecht zitting zich in dezen zin uitgelaten, dat het aantal dergenen, die als werkloozen valscheljjk de opgaveformulieren invullen, zelfs geschat wordt op 90 pet. van het totaal aantal steun trekkenden. De bedoelde ambtenaar gaf dit percentage niet als zyn eigen meening; het was ontleend aan een artikel van mr. Röling in het Nederiand3ch Juristenblad van 30 Mei. Deze laatste schreef aldaar: Maar gezien het massale voorkomen van dit delict men hoort deskundigen, die schatten, dat 90 pet. van alle steuntrekkenden knoeien enz. Voort bouwende op dit losse gegeven waarvan de juistheid naar het oordeel van onderge- teekende niet wel aannemelijk is te achten heeft de ambtenaar gezegd, dat onder derge- lijke omstandigheden belastingverlaging langer op zich zou kunnen laten wachten; voorts dat verscheidene steun-fraudezaken ten par- kette inkwamen. Dat zoo het volk arm ge parasiteerd wordt, is door het parket niet beweerd. II. Deze vraag vindt in het medegedeelde op vraag I haar beantwoording. III. Over de gebreken van de controle op de steunverleening en de gevolgen daarvan heeft ket parket zich niet uitgelaten. Men waande hem verdronken. In den nacht van 4 op 5 Juli hebben twee mannen ingebroken in de woning van den heer J. Verhoeven te Nijmegen. Het bleken te zyn de Luxemburger G. en de 19-jarige Nederlander M. Bij de vlucht is de Luxemburger in den Rijn verdronken. Van M. vermoedde men, dat ook hij door verdrinking om het leven was ge komen. Na langdurige nasporingen echter ont dekte men, dat hij verblijf hield in een woon wagenkamp. De politie te Driel heeft in samenwerking met die te Dieren den Jonge man kunnen arresteeren. Hem wordt behalve deze inbraak ten laste gelegd, de inbraak by de familie Ver hoeven te hebben gepleegd, alsmede een rij wieldiefstal te Randwijk bij Driel. Tevens wordt hij verdacht bij zijn vlucht op den zoon van Verhoeven te hebben geschoten. Men heeft het vermoeden, dat M. deel uit maakt van een groote dievenbende, die vele diefstallen en inbraken in de buurt van Nij megen heeft gepleegd. Het is voorts geble ken, dat M, reeds eerder voorwaardelijk is veroordeeld. Dinsdagmiddag moest de bestuurder van een veewagen op den Rijksweg bij de Hakke- laarsbrug tusschen Muiden en Naarden plot seling uitwijken voor een motorfiets, waardoor de auto kantelde en de varkens en schapen ontsnapten op den drukken weg. Teneinde on gelukken te voorkomen dreven de chauffeur en eenige automobilisten de dieren een wei land op. Toen de auto die overigens nogal wrak was, hersteld was, wilde de man zijn vee weer verzamelen. De eigenaar van het weiland weigerde echter de hekken te openen, alvorens hij 10 7-°u krijgen ter vergoeding van het gras. waaraan de dieren zich te goed hadden gedaan. Om snoeplust bot te vieren. Een fietser waarschuwde Dinsdagmiddag op den Rijksweg tusschen de Hakkelaarsbrug en Keverdijk te Naarden den chauffeur van een vrachtauto, dat er drie jongens van da achterzijde van zijn auto waren gesprongen met doozen in de hand. De chauffeur, later geassisteerd door manschappen van de mil, politie, achtervolgden de jongens door de wei landen, waarbij hij over een paar doozen struikelde. Na een spannenden jacht werden de jongens gegrepen. Hun zakken puilden uit van bonbons en chocoladeflikken. Een van hen had een doos in de hand. Zij zijn naar het politiebureau te Naarden gebracht, waar het jongens van 1617 jaar bleken te zijn, die te Amsterdam woonden. Zij zullen ter be schikking van de justitie gesteld worden. JOURNALIST VEROORDEELD TOT LEVENSLANGE GEVANGENISSTRAF. De volksrechtbank te Berlijn heeft den journalist Walter Schwertfeger wegens hoog verraad veroordeeld tot levenslange gevange nisstraf en onthouding der burgerrechten. Hij was redacteur van de Boersenzeitung en werd in Juli 1935 gearresteerd, omdat hij aan buitenlandsche journalisten vertrouwe lijke daginstructies zou hebben verstrekt, welke door het ministerie van propaganda aan de Dultsche pers waren doorgegeven. In de buurt van Lubllnt (Polen) is een brand uitgebroken, die een heel dorp in de aseti gelegd heeft. Er zijn 66 hoeven met levende en doode have afgebrand. De oorzaak is on opgehelderd, Negentien zwaar gewonden- Een autobus, die van Parys naar Nice onderweg was, is in de nabijheid van deze plaats, tengevolge van een verkeerde ma noeuvre van den weg geraakt en van een hoogte van 45 M. op de rotsen gevallen. Zeventien inzittenden en de belde chauffeur^ werden ernstig gewond. Talrijke Russische schepen zyn bij het va ren door het ijsgebied van de Poolzee inge vroren. Nadat S.O.S.-seinen waren ultgezon- den, heeft men een ijsbreker en vliegtuigen f naar de schepen gestuurd. Het hulpwerk wordt echter gehinderd door een dichten mist. 'V In de badplaats Saint Tropez aan da Rivièrakust, heeft zich Vrijdagavond een verbijsterend feit voorgedaan. Een in de haven liggend jacht was in brand geraakt en ook de omliggende zeilbooten werden een prooi der vlammen. Daar de politie niet over geschikt materiaal beschikte, trachtte de duikboot Atalante het brandende vaartuig in zee te sleepen. Door den stroom en den wind raakte het jacht weer los en dreef naar den oever terug. Nu trachtten de kanonniers van de Atalante het vaartuig door beschieting tot zinken te brengen. Ongeveer vijftien schoten werden gelost, maar slechts drie bereikten hun doel. De overige projectielen kwamen op den oever terecht. Er ontstond een paniek en de menschen vluchtten de kelders in. Een van de schoten vernielde de electrische geleiding, een ander sloeg in voor het terras van het Palace Hotel, en nog anderen vielen op den spoor weg, maar ontploften niet. Wonder boven wonder werd niemand gedeerd. De materieele schade wordt geraamd op 500 .000 francs. Tyd om raad te schaffen was er niet, maar toen we 30 meters uit de kust waren werd het Texel-plan opgegeven en begraven. De Marsdiepsche golven rommelden en klapper den tegen het cano-vooronder, dat je er bang van werd en voorts was er een ijseiyke dei ning, die alle pleizier in den kiem smoorde. Ook gulpten .er maar constant machtige scheuten zeewater over de reeling, hetgeen volgens mjjn vriend toe te schrijven was aan het feit, dat ik „overhing". Al had hij me duizend piaster gebodenik had geen fractie van een milimeter kunnen gaan ver zitten. Het leek wel of ik door het over gekomen water top-zwaar geworden was. We hebben de zwarte ton vóór de haven bereikt en ik heb het oog ervan vastgehou den. Daar hebben we gerust en lang en droe vig naar Texel gekeken. Ter verzachting van het leed werd tevens de eerste sinaasappel soldaat gemaakt (de Storthuis-stank namen We op den koop toe) en nadat we rugge spraak gehouden hadden werd bjj acclamatie besloten de Texel-tocht te laten varen. Wat heb Je er tenslotte aan of je nu op het Huis- duiner of Texelsche strand lig. Nou, zegt Uwes nou zelf! Dus:den anderen kant op, niet naar Friesland, nee, maar naar den lagen wal. En zoo geschiedde het weer, dat twee Heldersche jongens met een mooi bootje koersten naar den welbekenden lagen wal, achter de Harssens en het kloek besluit na men een ontdekkingstocht te gaan maken naar het uiterste puntje van den Strekdam, die zich, bij laag water als een enorme tong achter het Kruitmagazijn uitstrekt. Als ik den afstand van de Harssens naar dat puntje eens mag 3chatten dan kom ik op 12 kilometer, maar later bleek het er nog geen 2 te zyn, waaruit dan weer het betrekkelijke van alle dingen bewezen wordt De eerste 300 meter gingen naar omstan digheden "vloed, stroom, wind, golven waren namelijk tegen!) redelyk wel, maar toen ook waren we volkomen op. We hadden roode koppen van noeste inspanning en kreunden bij iederen peddel-slag. En net, toen we besloten ons maar ette- lyke minuten aan de willekeur van stroom en wind over te geven, toen dook het Nood lot naar beneden, precies op onze boot. En op het zelfde moment zaten we op grond. Dood stil. We moeten elkaar toen ontzettend stom aangekeken hebben en gingen vervolgens in comité-generaal. Er was maar één oplossing, althans, indien wij nog ooit aan bewoonde stranden terugkeeren wilden. Het geschiedde alzoo, dat m'n achter-zitter z'n schoenen en kousen uittrok, z'n grijze (boven)-broek tot boven de welgevormde knieën opstroopte, z'n truitje in de boot de poneerde enbuitenboord stapte. Vervol gens maakte ik een lang touw aan z'n linker- achter-bretelknoop vast enwerd alzoo het schip voorgetrokken in de richting van den Dam. Kunt U zich voorstellen lezer, hoe ik daar zat! Als een vorst, als een pacha, een radjah...- en allee» de Inlander met de rhythmisch wie gende pajong boven m'n hoofd ontbrak. Ik kon heerlyk uitrusten en de omstreken in oogenschouw nemen. Woest sleepte de trekker onze boot door de ondiepe wateren, schuivelend meermalen over den kleigrondScheldend op ieder steentje, ieder krabje, dat z'n weg kruiste en hy riep rare dingen van luiaards, die alles „afschuiven" Na 10 minuten begon m'n zit-vlak wat te ontdooien, 't gevoel keerde erin terug en alleen de duizend rimpeltjes van de onder-latjes ble ven, precies als in boter-sprits, in genoemde lichaamsdeelen geprent. De tocht duurde anderhalf uur en 20 minuten en we hebben 8 maal gerust. We hebben scharren en puit- alen en pieren voorbij zien hollen en krab ben kropen van schrik over de vreemde na derende equipage onder den grond. 10 Als we in de buurt kwamen van piere- stekers, bleven dezen in stomme verbazing onze processie nastaren als kwamen we zop van de een of andere planeet en er was een enkele, die van schrik naar huis ging De laatste 300 meter kregen we, o welk een vreugd'! weer diep water en peddelend naderden we den Dam der Dammen. En weer schuurde de grond onder de boot, thans echter voorgoed. We waren er bijna. En hier gebeurde het, dat ik het schoonste avontuur van den middag beleefde, een eve nement, dat nimmer meer zal wyken vanuit de vele herinneringen van dien middag. M'n maat zei: blyf jij zitten, dan trek ik de boot op den wal! Goed. Dus wipte hij z'n linkerbeen over de reeling, het ging in het water en niet anders denkende, dan dat hij op fatsoenlijken grond zou komen te staan, volgde ook het andere been. v Het yselijke geschieddeer was daar geen grond!!! Er was zooiets als vettige prut, slagroom-achtige modder, half water, half vaste substantie, men zou het drijf-modder kunnen noemen. Het hield geen menschen- been en zoo geschiedde het, dat m'n vriend en makker er wegzakte, wegzakte, eerst z'n enkels, toen z'n door de kou rose gekleurde kuiten, en een gedeelte van z'n dijen. Men moet het gezien hebben om er een juist idéé van te kunnen krijgen. De modder zopte en blies en stonk! Ja, vooral stinken! Het spatte en borrelde en het kwakte klef- fend op z'n broek. Het was een erbarme lijk gezicht, en eerst na vele mislukte pogin gen gelukte het hem op het droge van den Dam te krijgen Zoo was onze entrée aldaar. Koud, mieze rig, geurend naar duizend ondefineerbare geu ren en aromen, met kilo's modder aan onze lichamen. Hoe anders hadden we ons dat voorgesteld, hoe ganschelyk anders! We hebben ons gereinigd, en ondanks alle ellende een inspectietocht op het Dam- puntje gemaakt. Een tocht, waarop al bitter weinig te beleven was. Er waren alleen hon derdduizenden mosselen en alikruken, die daar hun leven van kluizenaars slijten en er boven gillende meeuwen. Verder niets, alleen maar eenzaamheid (en stank). We zijn maar weer teruggegaan na een half uur. En weer hebben we de duizend moeiten moeten doorstaan, en de ellende van het in den modder wegzakken, van puntige keien onder bezeerde voeten, van koud water en zoo voorts. Moe-getobt zaten we ten slotte in de boot en de Harssens leek oneindig ver weg. Het leek minstens 40 mijl. Totdaar de eerste lichtstraal van dien middag op ons neerkwam. Wég waren vermoeidheid, wèg de droevenis en ellende, want zie, wat schoone blijdschap; we hadden den stroom mee. Het was een ware overwinning van den tegenslag. Als op vleugelen schoten we terug en ons zelve kwamen we voor als een zwaluw op de wateren. De plerstekers keken weer op en waren nog verbaasder. Ze hebben min stens vermoedt dat De Vliegende Hollander langs kwam. In nog geen 20 minuten legden we het tra ject af. Alleen bij de Harssens, toen we dwarszee kwamen, wipten wat golven over, maar daar werd minder op gelet. Tenslotte hadden we in de voorbije uren zooveel in wa ter gelegen, geloopen, gezeten, dat het ons alleen nog maar verwondering kon baren dat we nog niet in opgelosten staat waren... In de haven waren onze krachten aan het eind, en nog maar net wisten we de sluizen bij het Kuitje te bereiken. Toen kwam de laatste opstopper van het noodlot: er was geen sluiswacher, die onze zwart-bemodderde cano wilde schutten, de deuren waren dicht en bleven dicht. Wat te doen'? Terug, terug de haven ln, al drijvende tot voor dat gedeelte van de Bin nenhaven, waar het veerbootje van Plooy ligt. Lezer, we hebben de cano, de groote 2-per- soons, daar bij een vlot op het droge gehe- schen,... we hebben haar op den wal getrok ken, we hebben haar over de haven gedragen, en we hebben haar in de Binnenhaven laten neerzakken. En dan wil ik u al de gruwelijke kwellingen besparen, die ons deze manipu laties kostten. De cano, die als een wig, wat zeg ik, als een scheermes door onze schouders sneed, de cano, loodzwaar van de tonnen wa- De weg terug Geteekend „n<xar-het-leven"). ters, die ze dien middag geabsorbeerd had. Het was een oneervolle terugtocht, wij daar op de haven. Met knieën, blauw en rood van kou, met knikkende lijven, die slingerden onder de ontzaglijke last en met ruggegraten, die haast knapten... We kwamen er en we wisten zelf niet hoe! Kermend, steunend, zuchtend, krakend, afge marteld. En toen het bootje eindelijk in het rimpel» looze water van de Binnenhaven lag, toen hebben we ons er weer ingewurmd en zijn naar huis gegaan. Gebroken door zooveel tegenslag op één middag. Terug... langs Storthuis... de bruggen met spuwende jongens onderdoor... de grachtjes langs... We lieten ons maar dryven. B(j het huis zag het zwart van 't volk en alleen het Stedelijk ontbrak om een welver» diende hulde te brengen voor zooveel door» zettingsvermogen en dapperheid. Hoe we er uit geklommen zyn is me nog een raadsel: schrijver dezes was door het vela water naar alle waarschynlykheid dusdanig uitgezet, dat hij tusschen de cano-wanden in geklemd zat als tusschen de tanden van een bankschroef. Het duurde een kwartier en da cano kraakte toen ik me wist te verlossen. Toen we tenslotte op den wal stonden lie» pen de menschen weg... en er vielen vief spreeuwen en twee musschen dood uit de boo» men. Dat kwam van de lucht die we meegeno* men hadden... En nu zou men nog willen beweren dat niets kan avonturen in Den Helder.., Vertel het ons nietl - EINDE.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 2