Ingezonden Legerberichten Laatste berichten Nieuwe uitgaven HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG 23 JULI 1936 Tijdschriften en Weekbladen Verkeersregels in zakformaat. Reeds meer dan 20.000 dooden in Spanje? jnoest men photografeeren", merkte Grün- feld genoeglijk lachend op. Dan heeft men daar Bogoljubow. Die meent Bteeds dat hij beter staat Zoo ook de partij van Zondag tegen Van Doesburg. Deze had de geheele partij beter gestaan. Maar Boggie natuurlijk steeds gemeend dat hij beter Btond. Nadat de partij remise geworden was ging hij dan ook zijn nood klagen bij Fine en Keres. „Ik had op alle mogelijke manieren kunnen winnen" beweerde Boggie. Vaar toen ze een tijdje aan het analysee ren waren kwam het steeds zoo dat Bogol jubow op het laatst zei: „Maar als ik nu dit speel, dan hou ik vast remise. „Ja, maar daarnet beweerde U dat het op alle manieren gewonnen was," antwoordde Fine. „Nou", zei Bogoljubow", ik denk toch, dat ik het had kunnen winnen". Maar het slot was dan toch, dat hij het of net remise hield ©f verloor, maar winnen deed hij niet. Maar even later was het weer. „Zeg, begrijpen Jullie nou, dat ze tegen mij Bogoljubow in zoo'n eindspel op winst gaan Spelen?" Wel, dat begrepen ze heel goed. „Maar ik stond toch veel beter!" Ja, dat wisten ze nu wel. Als men Bogoljubow tijdens een partij dan ook vraagt: „Nu Boggie, wat denk je er van" En hij antwoordt: „Nou, misschien remise". Dan kan men er staat op maken, dat hij glad verloren staat en op het punt om de partg op te geven. Het was Zondag tegen het einde van de middagzitting rondom het bord van Euwe een ware opeenhooping. Er waren er zelfs, net als verleden jaar tijdens de match om het wereldkamipoen- schap, op stoelen en tafels geklommen om het beter te kunnen volgen. Spielmann zorgde daarbij ongewild voor een komische noot. Hij was namelijk, terwijl Fine nadacht even naar Eeuwe's bord ge- loopen om te zien hoe het stond. Op, dat moment kwamen echter een paar leden van het comité en eenige verslag gevers achter hem staan. Spielman, die verdiept was in de partij, had er geen erg in. Toen iemand hem dan ook op de schouder tikte en hem zei, dat Fine Zijn zet gedaan had; draaide hij zich pardoes Cm teneinde zo weinig mogelijk tijd te ver liezen. Dit had natuurlijk ten gevolge, dat Spiel mann op eenige eksteroogen te land kwam, heftig gebarend eenige verontschuldigingen prevelde en toen een opening ziende als een kogel naar zijn bord schoot. Een en ander was niet onopgemerkt voorbijgegaan en het gelach bewees, dat men Spielmann's teenen- trappartij naar waarde beoordeeld. S. K. M. HOLLANDS NOORDPUNT. Zondag opende bovengenoemde vereeniging haar jonge-duiven-vluchten met het concours Oudenbosch 153 K.M. Aan de wedvlucht, welke tevens de jaarlijksche -Dorus Rijkers" vlucht was, namen deel 206 Vogels. De loslating had met een stormachtige Zui denwind om 8.25 plaats. Bij aankomst wind Z.Z.W. kracht 8. De eerstgeconstateerde vogel bereikte meteen snelheid van 1563 meter per minuut om 10.2.50 i(jn eigenaar. De laatste of 42e prijsvlieger om 10.20.52. De prijzen werden toegekend aan: A. Felkers ie, 9e, ne, 29e pr.J. Riemers 2e, 4e, 5e, 8e, 12e, 15e, 16e, 18e, 21e, 24e, 35e, 37e, 38e, 42e pr.R. F. Mulder 3e, 36e pr.J. Nebbeling 6e, »7e, 28e pr.; H. Prins 7e, 10, 17e, 23e, 39e pr.; J. v. Stein 13e, 34e pr.H. J. Bok 14e, 20e, 30e pr.; P. v. 't Hert 19e, 22e, 26e pr.F. Scholten 95e, 31e, 40e, 41e pr.W. Messink 32e pr.J. Brand 33e pr. a.s. Zondag St. Katelijne Wavre 211 K.M. POSTDUIVENVEKEENIGING V.O.V. Bovengenoemde Vereeniging hield Zondag Jl. haar tweede wedvlucht voor jonge duiven yanaf Oudenbosch 153 KJM. In concours waren 163 duiven. De duiven, die om 8.25 de vrijheid kregen met Z.W. wind, bereikten reeds na goed 1'/, Uur een hok. De eerste duif werd reeds geconstateerd op 10.2.10 en de 25ste op 10.14.51. Zoodat het Concours toch nog 12 minuten openstond. ï>e vlucht had verder een goed verloop. De prijzen werden verdiend door de heeren: H. v. d. Wal 1.3.4.18, A. Verhoef 2, J. Hoek 5, W. de Boer 6.12.14, P. Ham 7.16, J. Bruin 1.21.23.24, H. v.d. Giezen 9.13, G. de Wit 10.19.20.25, Kramer 11, M. de Boer 15.17, J. Woord 22. PJD.V. „VICTORIA". Zondag was er een dubbel concours en wel Roosendaal, jonge duiven, en van Bordeaux &f met oude duiven, welke Zaterdagmiddag om 1.50 de lucht ingingen, met een Z.W. wind. De eerste vogel werd Zondagmorgen om 6.42 geconstateerd, dus die behaalde een flinke snelheid. De prijzen werden verdiend hls volgt: Gebr. Ramler le; Bak 2e; Duinker 3e, 6e, 10e; Brian 4e, 7e, 9e, 12e; Goosen 6e; Bunck Be; de Ruiter 11e, 13e. Van Roosendaal ging het met een snelheid van 1643 m per min. en daar werden de prij ken verdiend door: Duinker le; Bak 2e, 14e, 15e; Boosen 3e; Rietveld 4e, 5e, 25e; Leen 6e; J. Koster 7e; de Ruiter 8e, 12e, 13e; Bunck 9e, 16e, 19e, 24e; J. Kramers 10e, 11e; fJijpels 17e, 18e; Brian 20e, 21e; P. Bruin 22e, 23e. A.s. Zondag wordt gevlogen van Duffel {Belgiëaf. P.D.V. „HET NOORDEN". Bovengenoemde vereeniging hield J.l. Zon dag haar 9e wedvlucht vanaf Bordeaux, af stand 954 km. In concours 50 duiven. Los Za terdagmiddag 10 min. voor twee met Z.W. Wind, bij aankomst W. De eerste vogel be reikte zijn hok om v.m. 7 u. 5 min. De laat ste of 20e prjjsvliegende duif om 12 u. 15 m. 85 sec. Het is een schitterende prestatie van (3e eerste volgels ongeveer 100 km per uur te vliegen. De prijzen werden behaald door de heeren: Buis le, 2e, 6e, 8e, 13e, 15e; Schotting 3e, Te, 12e; Holz 4e, 19e; Bontes 5e, 11e, 14e, 16e; Manshanden 9e, 17e; Landman 10e; Zwier- Jtyckl 18e en de Leeuw 20e. Tevens hield bovengenoemde vereeniging haar le wedvlucht jonge duiven vanaf Dor drecht, afstand 128 km. In concours 370 dul- yen. Los Zondagmorgen 8 uur met Z.W. wind. De eerste vogel bereikte zijn hok om 9 u. 17 inin. De 25e vogel om 9 u. 21 min., zoodat het Concours een vlot verloop had. De prijzen werden behaald door de heeren: Puis le, 2e, 11e, 15e, 20e; Holtz 3e, 5e; Li- tnonard 4e, 12e, 19e; v. Riel 6e, 9e, 10e, 14e, J6e; Huber 7e, 8e, 13e, 25e; de Leeuw 17e, 18e; ten Kate 21e, 24e; Ariës 22e, 23e. Zaterdagmiddag van 3 u. tot 5 u. voor Duffel. (Bulten verantwoordelijkheid van de Redactie, Niet geplaatste stukken worden niet teruggezonden^. Geachte Redactie, Beleefd verzoek ik U nogmaals een plaatsje in Uw geacht blad, bij voorbaat mijn dank. Mijnheer Schoeffelenberger. Uw antwoord op mijn ingezonden stukje noodzaakt mij nog enkele opmerkingen te maken. Vooreerst U geeft dus toe nooit in Amersfoort geweest te zijn, maar hoe kan U dan beoordeelen dat ik overdrijf als U im mers van den toestand ter plaatse geheel niet op de hoogte bent. Vervolgens, U schijnt mij in een soort de bat over den toestand van het Heldersche Kanaal te willen betrekken. Dat toont tevens aan dat U mijn opmerking niet be grepen hebt. Ik wilde n.1. niet aantoonen, dat de toestand van het Heldersche Kanaal geen voorziening behoeft, ik wilde slechts opmer ken, dat Uw argument aangaande den be woner uit Amersfoort geheel geen grond had. En wat die reuklooze modder betreft, och dat weet U zelf ook wel beter. Piet Sandkuyl. Geachte redactie, Verzoeke beleefd onderstaand in Uw veel gelezen blad te willen plaatsen. Bij voorbaat hartelijk dank. Hoogachtend. INZAMELING OUDE RIJWIELPLAATJES EN ANDERE METALEN. Oude rijwielplaatjes bij vrachten, schenkt velen nieuwe levenskrachten. Bezitters van rijwielen, de eerste Augus tus is meer nabij. Wat dit beteekent? De fiscus zal U weder de verplichting op leggen Uw belastingplaatje te vernieuwen. Wat zult U met Uw oude rijwielplaatje doen? Toch zeker niet nutteloos wegwerpen? De Vereeniging tot bevordering der belan gen van tuberculose patiënten in Nederland, die in 1931 het initiatief heeft genomen de oude rijwielplaatjes, benevens oud koper, lood, tin, zilverpapier, capsules, de honden penningen, enz., ten bate van de tuberculose bestrijding in te zamelen, doet ook nu weder een beroep op Uw medewerking. Brengt Uw plaatje, alsook andere oude metalen, daar waar onze reclamebiljetten hangen. Voor Julianadorp kan men deze inleveren bij Jan de Vries, winkelier, Proeftuinweg 2, aldaar, die zich gaarne met de inzameling en doorzending belast. Mocht U er prijs opstellen aan onze lijst van inzamelaars worden toegevoegd, vraagt dan raambiljetten bij ons aan. Geeft U dan op aan ons hoofdkantoor, Vereeniging tot bevordering der belangen van tuberculose patiënten in Nederland, Breedeweg 5, Amsterdam C. Tel. 54761. WIE HELPT ONS AAN GEBRUIKTE POSTZEGELS? Ondergeteekenden zouden gaarne in het bezit komen van een millioen gebruikte post zegels, om daardoor twee zwakke kinderen in de gelegenheid te stellen een paar maan den in een herstellingsoord weer geheel op krachten te komen. Dagelijks worden er honderden postzegels weggegooid, toe, doet U even de moeite en twee kinderen zijn ermede gebaat, zendt ze s.v.p. aan laatst ondergeteekende, A. Kleingeld, Dalweg 2. G. D. Schoemakers, L. Hilleweg 86. J. Koster, Resedastraat 58b. C. Noort, Randweg 132b. Rotterdam-Zuid. J. W. Schotman, Naar open water. De koers uit den Cultuurnood. 2.90, geb. 3.50. (Boucher, Den Haag). Weer iemand, die ons uit den put wil hel pen. Niet echter uit den economischen: „de economische crisis, hoe ernstig ook, is maar bijzaak; een economische crisis heeft de ge lukkige gewoonte, weer even eigengereid te verdwijnen als zjj gekomen is", zegt, met be- nijdenswaaridge lichtzinigheid, de schr. al dadelijk in den vierden zin van zijn werk. Maaor in den vijfden zin luidt het: „Het ge voel van angst en onbehagen reikt dieper, is verontrustender", en hier is het, dat de cri ticus neiging krijgt te meesmuilen en de vraag opwerpt of dan die geestelijke crisis in 't geheel geen verband houdt met de econo mische? Vraag, waarover men op een regen- achtigen achtermiddag geanimeerd zou kun nen debatteeren. Hoe dan ook, de heer Schotman wil ons uit den put helpen. Niet langs den weg der dog matiek, op alle dogmatiek, religieuse zoowel als economische en politieke, geeft hij gewel dig af, maar langs den weg van... u raadt het in geen tienen: internationalisme. In zijn voorwoord constateert hij,~ dat we staan aan den tweesprong: ondergang of een nieuwe wereldorde, dat we geestelijk gegroeid zijn en voor het eerst in de geschiedenis der mensch- heid in staat zijn te onderscheden en te be grijpen (Zijn we dat werkelijk? ree.) „De moderne mensch is machtig geworden, hij is echter slechts een machtige, die zijn wapens gebruikt als een onwijs kind en ze domweg in dienst stelt van zijn onbewuste en noodlottige begeeren". De mensch zal al zijn Idealen moe ten afzweren en zich alleen houden aan de nuchtere rede. Zoo ongeveer is schr. gedachtengang, die dan tenslotte terechtkomt bij den ouden heer Marx, die immers óók van een internationale broederschap droomde, en bij Schiller, die het over „Alle Menschen" had, die „Briider wer den", en bij den Prediker, die vond, dat er „niets nieuws onder de zon was", en bij dien Franschman, die zeide: „plus que sa change plus c'est la mêwe chose". En bij... ach, vult u maar in. Maar scherts terzijde: wat de heer Schot man te zeggen heeft, al biedt het dan in 't al gemeen weinig nieuwe gezichtspunten, is ze ker de moeite waard daarvan kennis te ne- III. Voor wielrijders. 1. Gebruik elk beschikbaar rijwielpad. 2. Houd rechts, en op een rijweg zooveel mogelijk rechts. Houd nimmer links zonder absolute noodzaak (voorbijrijden of inhalen). Bedenk, dat het llnkshouden verboden is in bochten binnen bebouwde kommen en in on overzichtelijke bochten daarbuiten. 3. Neem daarom een rechterbocht kort, een linkerbocht ruim. 4. Wijk uit naar rechts bij tegemoetkomend verkeer en bij ingehaald worden; naar links bij het inhalen. 5. Geef tijdig teekens bij richtingverande ring, zoowel naar links als naar rechts, en bij plotseling stilhouden of vaart verminderen en verricht deze manoeuvres met de uiterste voorzichtigheid. Maak geen bruuske bewe gingen, welke van uw normale rijrichting afwijken. 6. Laat bij kruisingen of samenkomsten van wegen het van rechts komende verkeer voorgaan. Denk er om, dat trams steeds voorrang hebben. Werk eigener beweging mee het verkeer op den hoofdweg zooveel mogelijk voorang te geven. Binnenkort wordt dit verplicht gesteld. 7. Wees vooral voorzichtig met voorrang nemen, stap desnoods liever af en wacht even. 8. Rijd niet onnoodig, en nooit meer dan met tweeën, naast elkaar. 9. Laat u niet meesleepen door trams of auto's. 10. Voer geen tweede persoon mee, indien het rijwiel daarvoor niet is ingericht en ver mijdt het meevoeren van buiten het rijwiel uitstekende voorwerpen. De Duitsche Rijkssportleider, v. Tschammer und Oosten in gesprek met de Argentijnsche zwemster Jeanette Campbell en den Aus- tralischen bokser Leen Cook. De hardlooper Roma Castelltort, vermoedelijk Spanje's eenige vertegenwoggj diger bij de a.s. Olympische Speleifc De diverse roeiploegen, momenteel in Berlijn aanwezig, oefenen iederen d|j| ijverig op de Regattabaan. Hierboven de Brazilianen brengen hun schip naar de loods. AMERIKA'S HOPE I men. Zijn beschouwingen zijn uitgwerkte voordrachten over massa-psyohologie, door den schr. voor de Volks-universiteit gehouden. Voor dogmatici, zeiden we, is het niet ge schreven; van christendom noch van nationa lisme moet hfl iets hebben. Er moet komen, zoo concludeert hij, een Groot-Europa en we groeien er naar toe. „Alleen door economische versmelting kan men uit het moeras komen Het zal Coudenhove Kalergi en zijn pan- Europa beweging (die wij, aan de hand van diens boek „Europa erwache!" hier indertijd óók bespraken), deugd doen dit te vernemen. Br. „Ons Nederland", Juli-nummer, off. orgaan der A.N.V.V. Uitg. A. J. S. Strenholt's Uitg.- mij., Heerengracht 390, Amsterdam Zooals gewoonlijk kan „Ons Nederland" ook thans weer aanspraak maken op onze be wondering inzake tekst en illustratie - mate riaal H. Hotke, vaste medewerker en voorttref- felijke styllist, beschouwt de Residentieweelt en noemt de vele (gunstige!) gevolgen ervan. Voorts Is daar het belangrijke jaarverslag der A.N.V.V., terwijl voorts plaats ingeruimd is voor een artikel over het Friesche land in zomertooi. Het Kind, 14-daagsch blad voor ouders en opvoeders, Uitg. J. Ploegsma, Zeist, No. 14-15 gecomb. J. W. Kesler schrijft over de Jeugdherber gen in Nederland, T. B. Jordans, de bekende paedagoog, over „Oude of nieuwe school?" en Hoffmann geeft een aantal zeer practische wenken inzake kinder-opvoeding. Wenken, waarbij men verder gaat dan de „grauwe Theorie". En dan treffen wij vanzelfsprekend een antwoord aan van S. LugterReys aan het adres van drs. H. Jordan Jr. (die dan weer repliek geeft) betreffende het fenomeen „Shirley Temple". In het Temple-kamp zijn voor- en tegenstanders, en het blijkt dat de eersten al even enhousiast zijn als de anderen ontgoocheld. Gids voor Schoolreizen. Deze reisgids geeft alle gegevens, die u noodig heeft voor een uitstapje binnen onze landsgrenzen. Zij is voor leiders van school-, club- en vereenigingsreizen gratis verkrijg baar. Ook ouders, die hun kinderen wat van ons mooie land willen laten zien, kunnen het boekje gratis toegezonden krijgen. Zendt naamkaartje of briefkaart aan de admini stratie van den Gids voor Schoolreizen, Thomsonlaan 109a, 's-Gravenhage, en per omgaande volgt toezending, gratis en franco. De K.N.A.C. schrijft: Nu vooral in verband met het reisseizoen en met den vacantietijd de verkeersdrukte op de wegen en daarmede de gevarenkans voor alle weggebruikers zooveel grooter is gewor den, lijkt het nuttig de belangrijkste catego rieën van weggebruikers, de voetgangers, de wielrijders en het motorverkeer, enkele van de voornaamste regels in herinnering te bren gen, waarvan de opvolging in hooge mate zal bjjdragen tot de veiligheid van het verkeer voor allen. I. Wenken voor alle weggebruikers. 1. Betracht onafgebroken oplettendheid en voorzichtigheid. Let speciaal op kinderen en ouden van dagen. 2. Houd rekening met mogelijke fouten of tekortkomingen van anderen en brengt nim mer het verkeer in gevaar. Neem geen risi co's en heb geen haast. 3. Neem met gevoel voor verantwoordelijk heid en met zelfbeheersching aan het verkeer deel. 4. Wees beschaafd en hoffelijk en gun een ander zijn plaats op den weg. Verleen hulp, indien dit noodig is. 5. Wees bijzonder voorzichtig bij wegkrui- singen en bij onbewaakte overwegen. 6. Let op de verkeersborden, zij staan er niet voor niets. 7. Beperk zooveel doenlijk het gebruik van sterken drank. II. Voor voetgangers. 1. Houd waar mogelijk het voetpad of i trottoir of desnoods den wegberm. 2. Wijk op een rijwielpad voor wielrijders uit. 3. Steek een rijweg alléén over wanneer de weg vrij is. Kijk daarbij eerst naar links, dan naar rechts. Steek nooit plotseling over. 4. Steek langs den kortsten weg over en niet over pleinen of wegkruisingen. Ook niet achter stilstaande trams. 5. Sta niet stil op rijweg of rijwielpad. 6. Indien geen voepad, rijwielpad of weg berm aanwezig is, volg dan den uitersten wegkant en pas dubbel op. 11. Denk bij gladheid van de wegen aan slipgevaar, ook op tramrails. 12. Zorg voor een helder wit, echter niet verblindend, lioht aan de voorzijde en voor een verticaal geplaatsten rooden reflector, ech ter veel liever voor een rood licht aan de achterzijde, tijdens de duisternis. 13. Zorg voor een deugdelijke rem en een bruikbare bel. IV. Voor automobilisten en motorrijders. 1. Blijf steeds meester van uw rijtuig. 2. Houd rechts en de meest rechtsche rij baan op speciale autowegen en houd nimmer zonder absolute noodzaak links (voorbijrijden of inhalen). Houd in bochten óók rechts. Be denk, dat het links houden verboden is in bochten binnen bebouwde kommen en in on overzichtelijke dochten daarbuiten. 3. Neem daarom een rechterbocht kort, een linkerbocht ruim. 4. Wijk uit naar rechts voor tegemoetko mend verkeer en bij ingehaald worden; naar links bij het inhalen. 5. Rijd nimmer voorbij, voordat zekerheid bestaat, dat dit zonder gevaar mogelijk is en rijdt niet rakelings langs een ander wegge bruiker. Vermijd het snijden. 6. Geef tijdig teekens bij richtingverande ring of bij plotseling stilhouden of vaart ver minderen en verricht deze manoeuvres met de uiterste behoedzaamheid Maak geen bruuske bewegingen, welke van uw normale rijrichting afwijken. 7. Laat bij kruisingen of samenkomsten van wegen het van rechts komende verkeer voorgaan. Denk er om, dat trams steeds voorrang hebben. Werk eigener beweging mee het verkeer op den hoofdweg zooveel mogelijk voorrang te geven. Binnenkort wordt dit verplicht gesteld. 9. Bedenk bij het voorrang nemen, dat 'ter dege rekening moet worden gehouden met het van links komende verkeer. Geef militaire colonnes voorang. 9. Geef een signaal indien de veiligheid van het verkeer dit noodzakelijk maakt. Vermijd overigens alle geluidsignalen, u rijdt veiliger. Motorrijders, rijdt met goed functionneerende knaldemper. 10. Zorg bij stilstaan het andere verkeer niet te hinderen (bochten, straathoeken, enz.). Gebruik bermen om te parkeeren en parkeer overigens aan den uitersten wegkant en zoo mogelijk in de rijrichting. 11. Rijd geen trams voorbij aan de zijde waar de passagiers in- en uitstappen, tenzij een vluchtheuvel aanwezig is en rijd ook dan met groote behoedzaamheid. Rijd g^en tram linksvoorbij, indien u daardoor op den linkerwegkant komt. 12. Rijd niet buiten noodzaak op een rijwielpad. 13. Zorg voor het tot rust brengen van den motor, indien uw rijtuig onbeheerd op den weg blijft staan. 14. Houd behoorlijk afstand van uw voor ganger. 15. Zorg, dat uw rijtuig in orde is en be- steeds de uiterste zorg aan remmen en stuur inrichting. Rijd nimmer met afgesleten ban den. Denk bij gladheid aan slipgevaar, ook op tramrails. 16. Bedenk, dat het zeer gevaarlijk is, in dien uw rjjtuig tijdens de duisternis niet is voorzien van de voorgeschreven verlichting. Houd er rekening mede, dat het voeren van een verblindende verlichting is verboden bin nen bebouwde kommen, wanneer het rijtuig stilstaat en bij tegemoetkomen van ander verkeer. (K.N.A.C.) Dinsdag 28 Juli a.s. zal aan onzen ovid- stadgenoot, den heer C. Th. A. Verdujjn, s.m.i. behoorende tot den staf der artillerie, de gou den medaille voor 36-jarigen dienst te D »n Haag uitgereikt worden. De negerverspringer Jessie Owens, die als onovertrefbaar in het Olympische dorp geldt. De Fin Kotkas die bij de vooroefeningen buitengewone resultaten wist te bereik^ OLYMPISCHE ROEIERS TRAINEN. De Amenkaansche dameszwemsters: v.l.n.r. Marvis Froeman, Elizabeth Kompfr Toni Redfern, Janice Lifson, Eleanor HolnvJarret en Erna Kompa. Hoewel bet nog steeds uiterst moeilijk blijft zich een juist oordeel over den Spaanschen burgerstrjjd te verschaffen (de berichten spreken elkaar hiervoor nog te veel tegen), wordt van officieuze zijde het A.N.P. medegedeeld, dat tijdens de ontelbare gevechten in den loop der week reeds 20.000 dooden gevallen zou den zijn. Hier en daar wordt zelfs be weerd, dat dit aantal reeds 25.000 zou bedragen. ONTSTEKING DER OLYMPISCHE FAKKEL ARGENTINIË'S OLYMPISGHE HOC» Een Grieksche sportsman ontsteekt aan het altaar voor het standbeeld van Athene In Olympia de Olympische fakkel, vanwaar qs estafette'loopers het vuur naar Berlijn sullen brepgen, HO?» Juan Zabala, de Argentijnsche Marathofl? looper en kampioen, waarop geheel Argenfljöft *l»n hoop .gevestigd heeft.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 8