Ingezonden
Legerberichten
Laatste berichten
Nieuwe uitgaven
HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG 23 JULI 1936
Tijdschriften en
Weekbladen
Verkeersregels in
zakformaat.
Reeds meer dan 20.000
dooden in Spanje?
jnoest men photografeeren", merkte Grün-
feld genoeglijk lachend op.
Dan heeft men daar Bogoljubow. Die meent
Bteeds dat hij beter staat Zoo ook de partij
van Zondag tegen Van Doesburg. Deze had
de geheele partij beter gestaan. Maar Boggie
natuurlijk steeds gemeend dat hij beter
Btond.
Nadat de partij remise geworden was ging
hij dan ook zijn nood klagen bij Fine en
Keres.
„Ik had op alle mogelijke manieren kunnen
winnen" beweerde Boggie.
Vaar toen ze een tijdje aan het analysee
ren waren kwam het steeds zoo dat Bogol
jubow op het laatst zei: „Maar als ik nu dit
speel, dan hou ik vast remise.
„Ja, maar daarnet beweerde U dat het op
alle manieren gewonnen was," antwoordde
Fine.
„Nou", zei Bogoljubow", ik denk toch, dat
ik het had kunnen winnen". Maar het slot
was dan toch, dat hij het of net remise hield
©f verloor, maar winnen deed hij niet.
Maar even later was het weer.
„Zeg, begrijpen Jullie nou, dat ze tegen mij
Bogoljubow in zoo'n eindspel op winst gaan
Spelen?"
Wel, dat begrepen ze heel goed.
„Maar ik stond toch veel beter!"
Ja, dat wisten ze nu wel.
Als men Bogoljubow tijdens een partij dan
ook vraagt: „Nu Boggie, wat denk je er
van"
En hij antwoordt: „Nou, misschien remise".
Dan kan men er staat op maken, dat hij glad
verloren staat en op het punt om de partg
op te geven.
Het was Zondag tegen het einde van de
middagzitting rondom het bord van Euwe
een ware opeenhooping.
Er waren er zelfs, net als verleden jaar
tijdens de match om het wereldkamipoen-
schap, op stoelen en tafels geklommen om
het beter te kunnen volgen.
Spielmann zorgde daarbij ongewild voor
een komische noot. Hij was namelijk, terwijl
Fine nadacht even naar Eeuwe's bord ge-
loopen om te zien hoe het stond.
Op, dat moment kwamen echter een paar
leden van het comité en eenige verslag
gevers achter hem staan.
Spielman, die verdiept was in de partij, had
er geen erg in. Toen iemand hem dan ook
op de schouder tikte en hem zei, dat Fine
Zijn zet gedaan had; draaide hij zich pardoes
Cm teneinde zo weinig mogelijk tijd te ver
liezen.
Dit had natuurlijk ten gevolge, dat Spiel
mann op eenige eksteroogen te land kwam,
heftig gebarend eenige verontschuldigingen
prevelde en toen een opening ziende als een
kogel naar zijn bord schoot. Een en ander
was niet onopgemerkt voorbijgegaan en het
gelach bewees, dat men Spielmann's teenen-
trappartij naar waarde beoordeeld.
S. K. M.
HOLLANDS NOORDPUNT.
Zondag opende bovengenoemde vereeniging
haar jonge-duiven-vluchten met het concours
Oudenbosch 153 K.M.
Aan de wedvlucht, welke tevens de jaarlijksche
-Dorus Rijkers" vlucht was, namen deel 206
Vogels.
De loslating had met een stormachtige Zui
denwind om 8.25 plaats. Bij aankomst wind Z.Z.W.
kracht 8.
De eerstgeconstateerde vogel bereikte meteen
snelheid van 1563 meter per minuut om 10.2.50
i(jn eigenaar. De laatste of 42e prijsvlieger om
10.20.52.
De prijzen werden toegekend aan: A. Felkers
ie, 9e, ne, 29e pr.J. Riemers 2e, 4e, 5e, 8e,
12e, 15e, 16e, 18e, 21e, 24e, 35e, 37e, 38e, 42e
pr.R. F. Mulder 3e, 36e pr.J. Nebbeling 6e,
»7e, 28e pr.; H. Prins 7e, 10, 17e, 23e, 39e pr.;
J. v. Stein 13e, 34e pr.H. J. Bok 14e, 20e, 30e
pr.; P. v. 't Hert 19e, 22e, 26e pr.F. Scholten
95e, 31e, 40e, 41e pr.W. Messink 32e pr.J.
Brand 33e pr.
a.s. Zondag St. Katelijne Wavre 211 K.M.
POSTDUIVENVEKEENIGING V.O.V.
Bovengenoemde Vereeniging hield Zondag Jl.
haar tweede wedvlucht voor jonge duiven
yanaf Oudenbosch 153 KJM.
In concours waren 163 duiven.
De duiven, die om 8.25 de vrijheid kregen
met Z.W. wind, bereikten reeds na goed 1'/,
Uur een hok.
De eerste duif werd reeds geconstateerd op
10.2.10 en de 25ste op 10.14.51. Zoodat het
Concours toch nog 12 minuten openstond.
ï>e vlucht had verder een goed verloop.
De prijzen werden verdiend door de heeren:
H. v. d. Wal 1.3.4.18, A. Verhoef 2, J. Hoek 5,
W. de Boer 6.12.14, P. Ham 7.16, J. Bruin
1.21.23.24, H. v.d. Giezen 9.13, G. de Wit 10.19.20.25,
Kramer 11, M. de Boer 15.17, J. Woord 22.
PJD.V. „VICTORIA".
Zondag was er een dubbel concours en wel
Roosendaal, jonge duiven, en van Bordeaux
&f met oude duiven, welke Zaterdagmiddag
om 1.50 de lucht ingingen, met een Z.W.
wind. De eerste vogel werd Zondagmorgen
om 6.42 geconstateerd, dus die behaalde een
flinke snelheid. De prijzen werden verdiend
hls volgt:
Gebr. Ramler le; Bak 2e; Duinker 3e, 6e,
10e; Brian 4e, 7e, 9e, 12e; Goosen 6e; Bunck
Be; de Ruiter 11e, 13e.
Van Roosendaal ging het met een snelheid
van 1643 m per min. en daar werden de prij
ken verdiend door: Duinker le; Bak 2e, 14e,
15e; Boosen 3e; Rietveld 4e, 5e, 25e; Leen
6e; J. Koster 7e; de Ruiter 8e, 12e, 13e;
Bunck 9e, 16e, 19e, 24e; J. Kramers 10e, 11e;
fJijpels 17e, 18e; Brian 20e, 21e; P. Bruin
22e, 23e.
A.s. Zondag wordt gevlogen van Duffel
{Belgiëaf.
P.D.V. „HET NOORDEN".
Bovengenoemde vereeniging hield J.l. Zon
dag haar 9e wedvlucht vanaf Bordeaux, af
stand 954 km. In concours 50 duiven. Los Za
terdagmiddag 10 min. voor twee met Z.W.
Wind, bij aankomst W. De eerste vogel be
reikte zijn hok om v.m. 7 u. 5 min. De laat
ste of 20e prjjsvliegende duif om 12 u. 15 m.
85 sec. Het is een schitterende prestatie van
(3e eerste volgels ongeveer 100 km per uur
te vliegen.
De prijzen werden behaald door de heeren:
Buis le, 2e, 6e, 8e, 13e, 15e; Schotting 3e,
Te, 12e; Holz 4e, 19e; Bontes 5e, 11e, 14e, 16e;
Manshanden 9e, 17e; Landman 10e; Zwier-
Jtyckl 18e en de Leeuw 20e.
Tevens hield bovengenoemde vereeniging
haar le wedvlucht jonge duiven vanaf Dor
drecht, afstand 128 km. In concours 370 dul-
yen. Los Zondagmorgen 8 uur met Z.W. wind.
De eerste vogel bereikte zijn hok om 9 u. 17
inin. De 25e vogel om 9 u. 21 min., zoodat het
Concours een vlot verloop had.
De prijzen werden behaald door de heeren:
Puis le, 2e, 11e, 15e, 20e; Holtz 3e, 5e; Li-
tnonard 4e, 12e, 19e; v. Riel 6e, 9e, 10e, 14e,
J6e; Huber 7e, 8e, 13e, 25e; de Leeuw 17e,
18e; ten Kate 21e, 24e; Ariës 22e, 23e.
Zaterdagmiddag van 3 u. tot 5 u. voor
Duffel.
(Bulten verantwoordelijkheid van de Redactie,
Niet geplaatste stukken worden
niet teruggezonden^.
Geachte Redactie,
Beleefd verzoek ik U nogmaals een
plaatsje in Uw geacht blad, bij voorbaat mijn
dank.
Mijnheer Schoeffelenberger.
Uw antwoord op mijn ingezonden stukje
noodzaakt mij nog enkele opmerkingen te
maken.
Vooreerst U geeft dus toe nooit in
Amersfoort geweest te zijn, maar hoe kan U
dan beoordeelen dat ik overdrijf als U im
mers van den toestand ter plaatse geheel niet
op de hoogte bent.
Vervolgens, U schijnt mij in een soort de
bat over den toestand van het Heldersche
Kanaal te willen betrekken. Dat toont tevens
aan dat U mijn opmerking niet be
grepen hebt. Ik wilde n.1. niet aantoonen, dat
de toestand van het Heldersche Kanaal geen
voorziening behoeft, ik wilde slechts opmer
ken, dat Uw argument aangaande den be
woner uit Amersfoort geheel geen grond had.
En wat die reuklooze modder betreft, och
dat weet U zelf ook wel beter.
Piet Sandkuyl.
Geachte redactie,
Verzoeke beleefd onderstaand in Uw veel
gelezen blad te willen plaatsen.
Bij voorbaat hartelijk dank.
Hoogachtend.
INZAMELING OUDE RIJWIELPLAATJES
EN ANDERE METALEN.
Oude rijwielplaatjes bij vrachten,
schenkt velen nieuwe levenskrachten.
Bezitters van rijwielen, de eerste Augus
tus is meer nabij. Wat dit beteekent?
De fiscus zal U weder de verplichting op
leggen Uw belastingplaatje te vernieuwen.
Wat zult U met Uw oude rijwielplaatje
doen? Toch zeker niet nutteloos wegwerpen?
De Vereeniging tot bevordering der belan
gen van tuberculose patiënten in Nederland,
die in 1931 het initiatief heeft genomen de
oude rijwielplaatjes, benevens oud koper,
lood, tin, zilverpapier, capsules, de honden
penningen, enz., ten bate van de tuberculose
bestrijding in te zamelen, doet ook nu weder
een beroep op Uw medewerking.
Brengt Uw plaatje, alsook andere oude
metalen, daar waar onze reclamebiljetten
hangen.
Voor Julianadorp kan men deze inleveren
bij Jan de Vries, winkelier, Proeftuinweg 2,
aldaar, die zich gaarne met de inzameling en
doorzending belast.
Mocht U er prijs opstellen aan onze lijst
van inzamelaars worden toegevoegd, vraagt
dan raambiljetten bij ons aan.
Geeft U dan op aan ons hoofdkantoor,
Vereeniging tot bevordering der belangen
van tuberculose patiënten in Nederland,
Breedeweg 5, Amsterdam C. Tel. 54761.
WIE HELPT ONS AAN GEBRUIKTE
POSTZEGELS?
Ondergeteekenden zouden gaarne in het
bezit komen van een millioen gebruikte post
zegels, om daardoor twee zwakke kinderen
in de gelegenheid te stellen een paar maan
den in een herstellingsoord weer geheel op
krachten te komen.
Dagelijks worden er honderden postzegels
weggegooid, toe, doet U even de moeite en
twee kinderen zijn ermede gebaat,
zendt ze s.v.p. aan laatst ondergeteekende,
A. Kleingeld, Dalweg 2.
G. D. Schoemakers, L. Hilleweg 86.
J. Koster, Resedastraat 58b.
C. Noort, Randweg 132b.
Rotterdam-Zuid.
J. W. Schotman, Naar open water.
De koers uit den Cultuurnood. 2.90,
geb. 3.50. (Boucher, Den Haag).
Weer iemand, die ons uit den put wil hel
pen. Niet echter uit den economischen: „de
economische crisis, hoe ernstig ook, is maar
bijzaak; een economische crisis heeft de ge
lukkige gewoonte, weer even eigengereid te
verdwijnen als zjj gekomen is", zegt, met be-
nijdenswaaridge lichtzinigheid, de schr. al
dadelijk in den vierden zin van zijn werk.
Maaor in den vijfden zin luidt het: „Het ge
voel van angst en onbehagen reikt dieper, is
verontrustender", en hier is het, dat de cri
ticus neiging krijgt te meesmuilen en de
vraag opwerpt of dan die geestelijke crisis in
't geheel geen verband houdt met de econo
mische? Vraag, waarover men op een regen-
achtigen achtermiddag geanimeerd zou kun
nen debatteeren.
Hoe dan ook, de heer Schotman wil ons uit
den put helpen. Niet langs den weg der dog
matiek, op alle dogmatiek, religieuse zoowel
als economische en politieke, geeft hij gewel
dig af, maar langs den weg van... u raadt
het in geen tienen: internationalisme. In zijn
voorwoord constateert hij,~ dat we staan aan
den tweesprong: ondergang of een nieuwe
wereldorde, dat we geestelijk gegroeid zijn en
voor het eerst in de geschiedenis der mensch-
heid in staat zijn te onderscheden en te be
grijpen (Zijn we dat werkelijk? ree.) „De
moderne mensch is machtig geworden, hij is
echter slechts een machtige, die zijn wapens
gebruikt als een onwijs kind en ze domweg in
dienst stelt van zijn onbewuste en noodlottige
begeeren". De mensch zal al zijn Idealen moe
ten afzweren en zich alleen houden aan de
nuchtere rede.
Zoo ongeveer is schr. gedachtengang, die
dan tenslotte terechtkomt bij den ouden heer
Marx, die immers óók van een internationale
broederschap droomde, en bij Schiller, die het
over „Alle Menschen" had, die „Briider wer
den", en bij den Prediker, die vond, dat er
„niets nieuws onder de zon was", en bij dien
Franschman, die zeide: „plus que sa change
plus c'est la mêwe chose". En bij... ach, vult
u maar in.
Maar scherts terzijde: wat de heer Schot
man te zeggen heeft, al biedt het dan in 't al
gemeen weinig nieuwe gezichtspunten, is ze
ker de moeite waard daarvan kennis te ne-
III. Voor wielrijders.
1. Gebruik elk beschikbaar rijwielpad.
2. Houd rechts, en op een rijweg zooveel
mogelijk rechts. Houd nimmer links zonder
absolute noodzaak (voorbijrijden of inhalen).
Bedenk, dat het llnkshouden verboden is in
bochten binnen bebouwde kommen en in on
overzichtelijke bochten daarbuiten.
3. Neem daarom een rechterbocht kort,
een linkerbocht ruim.
4. Wijk uit naar rechts bij tegemoetkomend
verkeer en bij ingehaald worden; naar links
bij het inhalen.
5. Geef tijdig teekens bij richtingverande
ring, zoowel naar links als naar rechts, en bij
plotseling stilhouden of vaart verminderen en
verricht deze manoeuvres met de uiterste
voorzichtigheid. Maak geen bruuske bewe
gingen, welke van uw normale rijrichting
afwijken.
6. Laat bij kruisingen of samenkomsten
van wegen het van rechts komende verkeer
voorgaan. Denk er om, dat trams steeds
voorrang hebben. Werk eigener beweging
mee het verkeer op den hoofdweg zooveel
mogelijk voorang te geven. Binnenkort wordt
dit verplicht gesteld.
7. Wees vooral voorzichtig met voorrang
nemen, stap desnoods liever af en wacht even.
8. Rijd niet onnoodig, en nooit meer dan
met tweeën, naast elkaar.
9. Laat u niet meesleepen door trams of
auto's.
10. Voer geen tweede persoon mee, indien
het rijwiel daarvoor niet is ingericht en ver
mijdt het meevoeren van buiten het rijwiel
uitstekende voorwerpen.
De Duitsche Rijkssportleider, v. Tschammer
und Oosten in gesprek met de Argentijnsche
zwemster Jeanette Campbell en den Aus-
tralischen bokser Leen Cook.
De hardlooper Roma Castelltort,
vermoedelijk Spanje's eenige vertegenwoggj
diger bij de a.s. Olympische Speleifc
De diverse roeiploegen, momenteel in Berlijn aanwezig, oefenen iederen d|j|
ijverig op de Regattabaan. Hierboven de Brazilianen brengen
hun schip naar de loods.
AMERIKA'S HOPE I
men. Zijn beschouwingen zijn uitgwerkte
voordrachten over massa-psyohologie, door
den schr. voor de Volks-universiteit gehouden.
Voor dogmatici, zeiden we, is het niet ge
schreven; van christendom noch van nationa
lisme moet hfl iets hebben. Er moet komen,
zoo concludeert hij, een Groot-Europa en we
groeien er naar toe. „Alleen door economische
versmelting kan men uit het moeras komen
Het zal Coudenhove Kalergi en zijn pan-
Europa beweging (die wij, aan de hand van
diens boek „Europa erwache!" hier indertijd
óók bespraken), deugd doen dit te vernemen.
Br.
„Ons Nederland", Juli-nummer, off. orgaan
der A.N.V.V. Uitg. A. J. S. Strenholt's Uitg.-
mij., Heerengracht 390, Amsterdam
Zooals gewoonlijk kan „Ons Nederland"
ook thans weer aanspraak maken op onze be
wondering inzake tekst en illustratie - mate
riaal
H. Hotke, vaste medewerker en voorttref-
felijke styllist, beschouwt de Residentieweelt
en noemt de vele (gunstige!) gevolgen ervan.
Voorts Is daar het belangrijke jaarverslag
der A.N.V.V., terwijl voorts plaats ingeruimd
is voor een artikel over het Friesche land in
zomertooi.
Het Kind, 14-daagsch blad voor ouders en
opvoeders, Uitg. J. Ploegsma, Zeist, No. 14-15
gecomb.
J. W. Kesler schrijft over de Jeugdherber
gen in Nederland, T. B. Jordans, de bekende
paedagoog, over „Oude of nieuwe school?" en
Hoffmann geeft een aantal zeer practische
wenken inzake kinder-opvoeding. Wenken,
waarbij men verder gaat dan de „grauwe
Theorie". En dan treffen wij vanzelfsprekend
een antwoord aan van S. LugterReys aan
het adres van drs. H. Jordan Jr. (die dan
weer repliek geeft) betreffende het fenomeen
„Shirley Temple". In het Temple-kamp zijn
voor- en tegenstanders, en het blijkt dat de
eersten al even enhousiast zijn als de anderen
ontgoocheld.
Gids voor Schoolreizen.
Deze reisgids geeft alle gegevens, die u
noodig heeft voor een uitstapje binnen onze
landsgrenzen. Zij is voor leiders van school-,
club- en vereenigingsreizen gratis verkrijg
baar. Ook ouders, die hun kinderen wat van
ons mooie land willen laten zien, kunnen het
boekje gratis toegezonden krijgen. Zendt
naamkaartje of briefkaart aan de admini
stratie van den Gids voor Schoolreizen,
Thomsonlaan 109a, 's-Gravenhage, en per
omgaande volgt toezending, gratis en franco.
De K.N.A.C. schrijft:
Nu vooral in verband met het reisseizoen
en met den vacantietijd de verkeersdrukte op
de wegen en daarmede de gevarenkans voor
alle weggebruikers zooveel grooter is gewor
den, lijkt het nuttig de belangrijkste catego
rieën van weggebruikers, de voetgangers, de
wielrijders en het motorverkeer, enkele van
de voornaamste regels in herinnering te bren
gen, waarvan de opvolging in hooge mate zal
bjjdragen tot de veiligheid van het verkeer
voor allen.
I. Wenken voor alle weggebruikers.
1. Betracht onafgebroken oplettendheid en
voorzichtigheid. Let speciaal op kinderen en
ouden van dagen.
2. Houd rekening met mogelijke fouten of
tekortkomingen van anderen en brengt nim
mer het verkeer in gevaar. Neem geen risi
co's en heb geen haast.
3. Neem met gevoel voor verantwoordelijk
heid en met zelfbeheersching aan het verkeer
deel.
4. Wees beschaafd en hoffelijk en gun een
ander zijn plaats op den weg. Verleen hulp,
indien dit noodig is.
5. Wees bijzonder voorzichtig bij wegkrui-
singen en bij onbewaakte overwegen.
6. Let op de verkeersborden, zij staan er
niet voor niets.
7. Beperk zooveel doenlijk het gebruik van
sterken drank.
II. Voor voetgangers.
1. Houd waar mogelijk het voetpad of i
trottoir of desnoods den wegberm.
2. Wijk op een rijwielpad voor wielrijders
uit.
3. Steek een rijweg alléén over wanneer de
weg vrij is. Kijk daarbij eerst naar links,
dan naar rechts. Steek nooit plotseling over.
4. Steek langs den kortsten weg over en
niet over pleinen of wegkruisingen. Ook niet
achter stilstaande trams.
5. Sta niet stil op rijweg of rijwielpad.
6. Indien geen voepad, rijwielpad of weg
berm aanwezig is, volg dan den uitersten
wegkant en pas dubbel op.
11. Denk bij gladheid van de wegen aan
slipgevaar, ook op tramrails.
12. Zorg voor een helder wit, echter niet
verblindend, lioht aan de voorzijde en voor
een verticaal geplaatsten rooden reflector, ech
ter veel liever voor een rood licht aan de
achterzijde, tijdens de duisternis.
13. Zorg voor een deugdelijke rem en een
bruikbare bel.
IV. Voor automobilisten en motorrijders.
1. Blijf steeds meester van uw rijtuig.
2. Houd rechts en de meest rechtsche rij
baan op speciale autowegen en houd nimmer
zonder absolute noodzaak links (voorbijrijden
of inhalen). Houd in bochten óók rechts. Be
denk, dat het links houden verboden is in
bochten binnen bebouwde kommen en in on
overzichtelijke dochten daarbuiten.
3. Neem daarom een rechterbocht kort,
een linkerbocht ruim.
4. Wijk uit naar rechts voor tegemoetko
mend verkeer en bij ingehaald worden; naar
links bij het inhalen.
5. Rijd nimmer voorbij, voordat zekerheid
bestaat, dat dit zonder gevaar mogelijk is en
rijdt niet rakelings langs een ander wegge
bruiker. Vermijd het snijden.
6. Geef tijdig teekens bij richtingverande
ring of bij plotseling stilhouden of vaart ver
minderen en verricht deze manoeuvres met
de uiterste behoedzaamheid Maak geen
bruuske bewegingen, welke van uw normale
rijrichting afwijken.
7. Laat bij kruisingen of samenkomsten
van wegen het van rechts komende verkeer
voorgaan. Denk er om, dat trams steeds
voorrang hebben. Werk eigener beweging
mee het verkeer op den hoofdweg zooveel
mogelijk voorrang te geven. Binnenkort
wordt dit verplicht gesteld.
9. Bedenk bij het voorrang nemen, dat 'ter
dege rekening moet worden gehouden met
het van links komende verkeer. Geef militaire
colonnes voorang.
9. Geef een signaal indien de veiligheid van
het verkeer dit noodzakelijk maakt. Vermijd
overigens alle geluidsignalen, u rijdt veiliger.
Motorrijders, rijdt met goed functionneerende
knaldemper.
10. Zorg bij stilstaan het andere verkeer
niet te hinderen (bochten, straathoeken, enz.).
Gebruik bermen om te parkeeren en parkeer
overigens aan den uitersten wegkant en zoo
mogelijk in de rijrichting.
11. Rijd geen trams voorbij aan de zijde
waar de passagiers in- en uitstappen, tenzij
een vluchtheuvel aanwezig is en rijd ook
dan met groote behoedzaamheid. Rijd g^en
tram linksvoorbij, indien u daardoor op den
linkerwegkant komt.
12. Rijd niet buiten noodzaak op een
rijwielpad.
13. Zorg voor het tot rust brengen van den
motor, indien uw rijtuig onbeheerd op den
weg blijft staan.
14. Houd behoorlijk afstand van uw voor
ganger.
15. Zorg, dat uw rijtuig in orde is en be-
steeds de uiterste zorg aan remmen en stuur
inrichting. Rijd nimmer met afgesleten ban
den. Denk bij gladheid aan slipgevaar, ook op
tramrails.
16. Bedenk, dat het zeer gevaarlijk is, in
dien uw rjjtuig tijdens de duisternis niet is
voorzien van de voorgeschreven verlichting.
Houd er rekening mede, dat het voeren van
een verblindende verlichting is verboden bin
nen bebouwde kommen, wanneer het rijtuig
stilstaat en bij tegemoetkomen van ander
verkeer.
(K.N.A.C.)
Dinsdag 28 Juli a.s. zal aan onzen ovid-
stadgenoot, den heer C. Th. A. Verdujjn, s.m.i.
behoorende tot den staf der artillerie, de gou
den medaille voor 36-jarigen dienst te D »n
Haag uitgereikt worden.
De negerverspringer Jessie Owens,
die als onovertrefbaar in het
Olympische dorp geldt.
De Fin Kotkas die bij de vooroefeningen buitengewone resultaten wist te bereik^
OLYMPISCHE ROEIERS TRAINEN.
De Amenkaansche dameszwemsters: v.l.n.r. Marvis Froeman, Elizabeth Kompfr
Toni Redfern, Janice Lifson, Eleanor HolnvJarret en Erna Kompa.
Hoewel bet nog steeds uiterst moeilijk
blijft zich een juist oordeel over den
Spaanschen burgerstrjjd te verschaffen
(de berichten spreken elkaar hiervoor
nog te veel tegen), wordt van officieuze
zijde het A.N.P. medegedeeld, dat tijdens
de ontelbare gevechten in den loop der
week reeds 20.000 dooden gevallen zou
den zijn. Hier en daar wordt zelfs be
weerd, dat dit aantal reeds 25.000 zou
bedragen.
ONTSTEKING DER OLYMPISCHE
FAKKEL
ARGENTINIË'S OLYMPISGHE HOC»
Een Grieksche sportsman ontsteekt aan het
altaar voor het standbeeld van Athene In
Olympia de Olympische fakkel, vanwaar
qs estafette'loopers het vuur naar Berlijn
sullen brepgen,
HO?»
Juan Zabala, de Argentijnsche Marathofl?
looper en kampioen, waarop geheel Argenfljöft
*l»n hoop .gevestigd heeft.