Richman en Merryll
over den Oceaan
Oost-Indiê
GLMENGD NIEUWS
HFXDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG 5 SEPTEMBER 1936
Te laag gevlogen.
6
Ned. Bond van gemeente
ambtenaren.
De verlaging van den
huurbijslag.
De baconkwestie.
Het weer gaat achteruit.
De Indische luchtmacht.
Opleiding van marinepersoneel.
Luchtvaart
Stewardessen bij de K.L.M.
Televisie in de luchtvaart.
Botsing tusschen militaire vliegtuigen
in België.
Weer een Oceaan vlucht.
Geregelde luchtdienst Rusland
Tsjechoslowakije geopend.
Binnenland
Leeraar voor f 30.000
opgelicht.
De verdwenen vijf mille.
Ernstig motorongeluk bij
Roermond.
Vader en zoontje van een
plat gevallen.
Storing in het electrische
treinverkeer.
Door een auto overreden en gedood
Ongeluk bij ruiteroefeningen.
Botsing tusschen 2 auto's.
Kindje gestikt.
Door een auto overreden.
Aangeboden diensten.
„De schrik der wouden".
Koning Edward met roeiboot
omgeslagen.
Aardverschuiving bij Luzern.
Diefstal van een vliegmachine.
partijen en vakbondbesturen den eisch van
medezeggenschap is gaan formuleeren. Want
hoezeer de werkgever op reëel overleg gesteld
moge zijn, van een wettelijke regeling tot toe
kenning van een geleidelijk groeiende mede
zeggenschap is lUj uitermate afkeerig.
Spr. eindigde met een overzicht van ver-
bondswerk in het afgeloopen jaar.
DE KONINGIN EN DE PRINSES NAAR
DEN RUIGENHOEK.
Het ligt in het voornemen van de Koningin
en de Prinses op 10 of 11 dezer van Het Loo
naar de residentie terug te keeren en voor
eenigen tijd den Ruigenhoek te betrekken.
Openingsrede van den heer Kamman.
Donderdag heeft de Nederlandsche bond
van gemeenteambtenaren zijn jaarljjksche ver
gadering gehouden in het Schuttershof te
Middelburg. In de aanvankelijk besloten ver
gadering kwam de begrooting aan de orde.
In de daarop volgende openbare vergade
ring hield de voorzitter, de heer J. Kamman,
zijn openingsrede.
Spr. merkt op, dat het te betreuren valt,
dat de regeeringsmaatregelen er nog niet toe
hebben geleid den oeconomischen en finan-
cieelen toestand in ons vaderland er ook maar
iets op te doen vooruitgaan, terwijl zulks in
verschillende andere landen wel het geval is.
De gemeentelijke autonomie is kapot ge
slagen en daarmede is een der hechtste pijlers
aan het gemeentewezen ontnomen. Natuurlijk
is deze toestand voor de gemeentebestuurders
en voor de gemeenteambtenaren zeer depri-
meerend.
Ook de loonpolitiek der hooge regeering
doet groote afbreuk aan de arbeidsvreugde.
De ambtenaren verkeeren voortdurend in een
groote onzekerheid omtrent hun financieele
positie. De regeering treedt nog steeds inzake
de salarissen met vrij groote gestrengheid op
tegen excessen in de hoogte, terwijl zij bij
voortduring tal van excessen in de laagte laat
voortbestaan.
Maar het schijnt spr. toe, dat er een ken
tering komt en men niet meer zoo sterk aan
dringt op slarisverlaging, doch meer stuwt in
de richting van meer werk.
In de Donderdagmiddag voortgezette, niet
openbare vergadering werden de voorstellen
inzake wijziging van de statuten en het huis
houdelijk reglement, het werkprogramma en
het reglement van orde voor het hoofdbestuur
aangehouden, behalve de bepaling, dat de
huidige voorzitter, ook nu hij geen actief
gemeente-ambtenaar meer is, herkiesbaar zal
Zijn.
Geen onredelijke uitzetting aan
wezig geacht na eigenmachtige ge-
heele inhouding van de verlaging
door den huurder.
Het Hdbl. meldt:
Naar ons ter oore komt, zou het in geenen-
deele de bedoeling der regeering zijn, indien
werklooze arbeiders-huurders na afschaffing
van de huurbijslagen eigenmachtig en eenzijdig
een evenredig gedeelte van hun huurbetalingen
achterwege zouden laten, een daarop gevolgde
woninguitzetting als „onredelijk" te beschou
wen. Wel verwacht men blijkbaar, dat derge
lijke huurverlagingen door minnelijke schik
king zullen geschieden. Weigert de eigenaar
ieder overleg of tegemoetkoming, dan nemen
V\j aan, dat in dat geval de figuur van „on
redelijke woninguitzetting" aanwezig zal zijn.
Maar dit begrip is van de zijde der regeering
tot dusverre niet nader gepreciseerd.
Vragen van het Tweede Kamerlid
Van der Sluis aan Minister Decker».
De heer van der Sluis heeft de volgende
Schriftelijke vragen gesteld aan den minister
Van landbouw en visscherij:
Heeft het de instemming van den minister,
dat aan de stilgelegde baconfabrieken, alsmede
aan de fabrieken, waaraan minder varkens
ter verwerking zijn toegewezen dan waarvoor
was ingeschreven, een vergoeding wordt ge
geven
Kan de minister meedeelen of deze vergoe
ding alleen aan de desbetreffende fabrikanten,
dan wel ook aan de in die fabrieken werkzame
arbeiders ten goede zal komen
Als de in de eerste vraag bedoelde vergoeding
de instemming van den minister heeft, acht
hij het dan juist, dat de toekenning daarvan
buiten hem om geschiedt en dat anderen, op
kosten van het Landbouw-crisisfonds, en dus
op kosten van de consumenten of van de boe
ren, de hoogte van de vergoeding vaststellen?
Zoo neen, is de minister dan bereid de noo-
dlge maatregelen te treffen om het gebeurde
bij de laatste inschrijving in de toekomst on
mogelijk te maken?
In ons land Is bij buiig weer nog
eenlge afkoeling te wachten.
Het Kon. Ned. meteorologisch instituut ln de
Bilt meldt:
De depressie in het Westen is weer verder
Oostwaarts doorgedrongen; haar kern bevindt
zich thans ten Noorden van Ierland. Een se
cundaire ligt boven de Iersche zee en Wales,
terwijl een andere uitlooper zich tot boven
Duitschland uitstrekt.
Donderdagavond passeerde de as van laatst
genoemden uitlooper ons land met eenig on
weer en betrekkelijk weinig neerslag. De wind
ruimde van het Zuidoosten naar het Zuidwes
ten. In Frankrijk en West-Duitschland ging de
omslag plaatselijk met zware regens gepaard.
De depressie boven Finland is verder Oost
waarts getrokken; boven Scandinavië stijgen
de barometers nog.
De algemeene weerstoestand is boven het
vasteland aanzienlijk verslecht. Boven FYank-
rjjk zijn de temperaturen gedaald en blijft het
bij Zuidwestelijken wind betrokken en regen
achtig, evenals in Zwitserland. Boven Duitsch
land is de temperatuur nog gestegen doch neigt
de toestand tot onweersvorming.
Ten onzent is bij buiig weer nog eenige af
koeling te wachten.
MEER INVOER VAN INDISCHE RIJST.
Naar wjj van bevoegde zijde vernemen, heeft
de Regeering besloten de hoeveelheid van
15.000 ton Indische rijst, die in de periode
1 April tot 31 December 1936 met vrijstelling
van de monopoliewinst van 1.hier te lande
kan worden Ingevoerd, te verhoogen tot
20.000 ton.
STEUNVERLEENING ERWTEN.
De Nederlandsche Akkerbouwcentrale
maakt bekend, dat de steunvergoeding voor
de laagste klasse groene erwten, voor groene
erwten van de kwaliteitsklasse C, en voor an
dere erwten, gedenatureerd in het tijdvak van
17 tot en met 22 Augustus 1936 zal bedragen
respectievelijk 1.90, 2.40 en 1.90 per
100 kg
En de Nederlandsche vliegtuig
industrie.
De Javabode meldt d.d. 27 Augustus:
„Men herinnert zich, dat het langen tijd de
vraag was, of de voor het Indische leger be
stemde bommenwerpers ln Amerika zouden
worden besteld, dan wel in Nederland aange
maakt na aankoop der licentie.
Tenslotte is, op dringend vertoog van Indië,
besloten, tot aankoop in Amerika, omdat onmo
gelijk was te verwachten, dat de Nederland
sche fabrieken, die zich nog geheel op dit werk
moeten instellen, tijdig zouden kunnen af
leveren.
Wij vernemen, aldus vervolgt de Javabode,
dat ook ten aanzien van den bouw van Dor-
niers wordt overwogen dit blijkt eveneens
uit de mededeeling van minister Coljjn in het
vlootbouwprogram dit werk in Nederland
te doen geschieden.
Ook de marine is echter bevreesd, dat dit tot
ernstige vertraging zal leiden en daarom is
door den minister bepaald, dat men aan de
levering door Nederland niet is gebonden.
Moch die levering niet binnen bepaalden tijd
mogelijk zijn, dan zullen de Dorniers worden
besteld bij de fabriek te Friedrichshafen,
Duitschland.
Met het voor het leger onlangs geschapen
antecedent voor oogen, schijnt het dus zeker,
dat de marine niet lang zal behoeven te wach
ten".
In verband met bovenstaand bericht van de
Javabode is de N. R. Crt. bij informatie hier
te lande gebleken, dat het Inderdaad het
ernstige voornemen van de bevoegde instan
ties is de Nederlandsche industrie in den aan
bouw van deze vliegtuigen te betrekken.
Een en ander is echter op het oogenblik
nog niet aan de orde en zal pas het volgende
jaar besloten kunnen worden. Er zal ver
moedelijk eerlang een mededeeling van de
regeering over deze aangelegenheid gedaan
worden.
Aan boord van een verdoopte
„Zeven Provinciën".
Batavia. Inzake de opleiding van het per
soneel voor de marine verneemt „De Java
Bode", dat de regeering er mee accoord gaat
de opleiding niet langer aan wal te doen
plaats vinden, doch ter zee. Met dit doel zal
Hr. Ms. „Zeven Provinciën" worden ingericht
tot opleidingsschip. De bodem zal daartoe een
belangrjjke verbouwing moeten ondergaan,
terwijl tevens de naam zal worden veranderd.
(Aneta).
Na een langen tijd van voorbereiding en
training in Den Haag en op Schiphol, zijn de
zeven nieuwe stewardessen gisteren bq de
K.L.M. in dienst genomen en wel voor een
voorloopige verbintenis van drie maanden.
Woensdag en Donderdag werden nog de laat
ste examens afgenomen en daarna verschenen
de eerste meisjes in haar nieuwe uniformen.
Aan het einde van de drie maanden worden
de meisjes nogmaals aan een examen onder
worpen, om dan, als zij slagen, definitief in
dienst te worden genomen. Gedurende de drie
maanden vóór het „eindexamen" doen de
meisjes gewoon dienst op de Europeesche lij
nen behalve op de lijn naar Rome.
Een zeer geslaagde proefneming
In een Fokker-Douglas D.C. 2 te
Croydon.
In opdracht van de Gaumont British Distrl-
bution Ltd. te Londen is gistermiddag een
zeer geslaagde televisieproef genomen in de
cabine van een der Fokker-Douglas D.C. 2-
toestellen van de K.L.M., gedurende een vlucht
boven Londen.
Aan boord bevonden zich behalve de ver
keersvlieger Geyssendorffer en de twee opera
teurs nog 12 passagiers. De muziek en de
beeldenfilm, uitgezonden door het Alexandra
Palace en overgebracht via de radiotentoon
stelling naar het vliegtuig, kwamen in de
cabine van het vliegtuig schitterend over.
De zich aan boord bevindende vertegen
woordigers van Gaumont en journalisten wa
ren vol lof over deze eerste televisie-proefne
ming in de lucht. De vakmenschen waren van
oordeel, dat deze proefneming gesloagd is,
mede wegens de geruischloosheid van dit type
vliegtuig.
Beide vliegers door hun val
scherm gered.
Woensdagochtend tegen 10 uur zijn boven
Tervueren, tusschen Brussel en Leuven, twee
militaire vliegtuigen, tijdens het maken van
loopings, met elkaar in botsing gekomen. De
beide vliegers sprongen met een valscherm
uit hun toestel en kwamen behouden op den
grond.
Een der vliegers, die eerst in een boom te
recht kwam, was zeer licht gewond.
Het eene vliegtuig is in tweeën gebroken,
het ander vloog vijfhonderd meter verder en
is minder gehavend. Beide toestellen zjjn van
het type Fairey Fox.
Tengevolge van ben zin eg eb rek in Wales
gedaald. Het vliegtuig onbeschadigd.
De Amerikaansche vliegers Richman en
Merryll zijn Donderdagmiddag 4 uur door
gebrek aan brandstof genoodzaakt geweest in
Wales een tusschenlanding te maken die zeer
goed gelukt is, maar op een zoo klein terrein,
dat het zeer de vraag zal zijn of zij van deze
plek een weide in Carmathen Shire zul
len kunnen opstijgen ter voortzetting van hun
tocht.
Een goed half uur na de landing heeft Rich
man het vliegveld Croydon opgebeld, vanwaar
per vliegmachine dadelijk benzine is gezonden
en een relaas van zjjn tocht gegeven.
Een kort relaas van den tocht.
„Tot een goede honderd mjjl uit de Iersche
kust hebben we goed weer gehad, maar door
de bewolking hebben wij den Oceaan van onze
gemiddelde hoogte van 3300 M. slechts nu en
dan even gezien. Boven Ierland regende het
zoo zwaar, dat wij van het geheele eiland
niets gezien hebben en pas bemerkten dat wij
er over heen moesten zijn toen wij de steile
kusten van Wales onder ons bemerkten. Onze
motor heeft zich prachtig gehouden, maar
toch iets te veel benzine verbruikt en wij be
grepen dat wij Croydon niet konden halen.
Wij zijn toen omlaag gecirkeld op zoek naar
een geschikt landingsterrein ,wat zeer moei
lijk te vinden was omdat het land of uit rotsen
bestond of uit weiland met ontelbare koeien
en schapen. Na 40 minuten zoeken vonden wij
een weiland waarop wij slechts drie koeien
zagen en daar hebben we de landing vol
bracht. Aan het toestel mankeert niets en
zoodra we brandstof hebben zullen we trach
ten hier weer vandaan te komen.
Wij vliegen in elk geval naar Londen door,
maar zullen er waarschijnlijk eenige dagen
blijven en niet dadelijk terugkeeren zooals 't
oorspronkelijk plan is geweest. Wij hebben
met een gemiddelde snelheid van 230 mijl
(350 K.M.) gevlogen, maar wij hebben ook
stukken met 250 mijl (400 K.M.) afgelegd.
Bij de nadering van de Iersche kust is onze
snelheid echter tot nauwelijks 100 mijl ge
krompen door den regen en den tegenwind
uit Z.O.
Een gesprek over langen afstand.
Onderweg, boven den Atlantischen Oceaan,
hebben de beide Amerikanen draadloos- tele
fonisch gesproken met het bureau van een
luchtverkeersmaatschappij te Jacksonville in
Florida. De afstand bedroeg 3052 mijlen. De
Lady of Peace bevond zich toen op 150 mijlen
ten Westen van de Iersche kust.
Richman deelde ln dit gesprek nog mede,
dat hij en zijn makker tengevolge van een
hevigen remous beiden van hun zitplaatsen
werden geworpen. Er gingen eenige minuten
voorbij, die den Amerikanen als een eeuwig
heid toeschenen voordat zij weer opgekrab
beld waren en de bestuurder het vliegtuig
weer in de hand had. Tn dezen tijd had het
vliegtuig ruim 900 meter hoogte verloren.
Toen het vliegtuig onderweg door een on-
weersgebied vloog geraakte het radio-toestel
buiten werking. De overtocht over den Oceaan
nam ongeveer 15 uur in beslag.
Richman en Merrill te Croydon.
De Amerikanen zijn gistermiddag op vrij
avontuurlijke wijze van het land van den heer
Evans, waar ze geland waren, opgestegen. De
eigenaar verleende toestemming dat een schut
ting werd afgebroken om de machine den noo-
digen uitloop te geven, en toen voldoende
benzine was ingeladen om den korten afstand
naar Bristol af te leggen en alle overtollige
ballast op het terrein was achtergelaten, steeg
Merrill op prachtige wijze op. Zoo gering was
echter zijn bewegingsvrijheid, dat het geen haar
gescheeld had of hij had een auto geraakt, die
zich in de verte in beweging had gezet toen de
bestuurder zag, dat het vliegtuig begon te rol
len en die vlak in den weg stond.
Na 5 angstige seconden steeg de machine op
60 M. van den auto van den grond en zij
scheerde juist over den auto heen met niet meer
dan een yard tusschenruimte. Toen Merril een
maal in de lucht was, waren er echter geen
moeilijkheden meer.
De Lady Peace daalde 40 minuten later te
Bristol, waar de vliegers het noenmaal ge
bruikten terwijl de tanks intusschen bijgevuld
werden en toen het weer opklaarde stegen zij
te 2 u. 20 (G.T.) van het vliegveld bij Bristol
op om, nauwelijks 37 minuten later, dus nog
een paar minuten voor drieën vlot te Croydon
te landen. Er was weinig publiek, maar er
waren veel journalisten tot wie Richman uit de
cabine riep: Daar zjjn wij. Verheugd u te zien
dames en heeren van Engeland.
Waarschijnlijk zullen de Amerikanen spoedig
terugkeeren, maar toch niet voor begin vol
gende week, Maandag of Dinsdag.
Een Engelsche vliegster uit Enge
land vertrokken.
Gisteravond om 6 u. 50 ls mevrouw Beryl
Markham vertrokken van het vliegveld
Abingdon voor een solovlucht over den Atlan
tischen Oceaan.
Mevrouw Markham is een jonge vrouw uit
de Londensche society en moeder van een
jongetje van 7 jaar.
Indien zij in haar voornemen slaagt, is zij
de eerste vrouw, die er in Blaagt van Enge
land naar Amerika, dus van Oost naar West,
te vliegen.
Mevr. Markham heeft voor haar vliegtocht
een Percil Gull, een licht sportvliegtuig, welk
type den laatsten tijd zeer en vogue ls. Het
vliegtuig heeft geen radio aan boord, hetgeen
verwondering, volgens Reuter, heeft gewekt
bij de Amerikaansche vliegers Richman en
Merrill. Zij is een zeer moedige vrouw, zeide
Richman, en ik hoop, dat zij succes zal
hebben.
De Engelsche vliegster hoopt den afstand in
22 uur af te leggen. Haar plan is de scheep
vaartroute te volgen.
Op 1 September is de geregelde luchtdienst
tusschen de sowjet-unie en Tsjechoslowakije
geopend. Zooals men weet werd verleden jaar
de overeenkomst inzake dezen dienst onder
teekend. De lijn heeft een lengte van 2400
km en gaat over Russisch, Roemeensch en
Tsjechisch gebied.
Tot 25 boete veroordeeld.
Donderdag was gedagvaard de vliegenier J.
Th. R., wonende in Badhoevedorp (gemeente
Haarlem). Hem was ten laste gelegd, dat hij
met een door hem bestuurd vliegtuig op 13
Juni j.1. boven den Stationsweg in Den Haag
op een hoogte van ongeveer 200 meter zou
hebben gevlogen. De minimum toegestane
hoogte bedraagt 400 meter.
Verdachte had verstek laten gaan. De ver
balisant zeide, de hoogte van de huizen
op den Stationsweg op 20 meter te heb
ben geschat en van meening te zijn, dat de
vliegenier gevlogen heeft op een hoogte, die
overeenkomt met 9 huizen van den Stations
weg op elkaar.
Het O.M., waargenomen door mr. Lange-
mijer, achtte het ten laste gelegde wettig en
overtuigend bewezen. Verdachte is al vele
malen voor eenzelfde overtreding bekeurd en
dikwijls vrijgesproken, omdat het bewijs zoo
moeilijk te leveren is. De eisch luidde 25.
boete, subsidiair 15 dagen hechtenis.
De kantonrechter wees comform dezen eisch
vonnis.
Negentienjarige jongen gearresteerd.
Een complot?
Een leeraar aan een paedagogische instelling
te Amsterdam, is twee jaar geleden ontslagen
door het bestuur. De man was het met dezen
maatregel niet eens; hij meende onrechtvaar
dig ontslagen te zijn, zoodat hij alles in het
werk stelde, om weer in zijn functie te worden
hersteld.
Een jongeman, waarvoor hij zich zeer inte
resseerde en die les van hem had gehad, toen
zeventien jaar oud, praatte dikwijls met
hem over de questie en kwam op zekeren dag
ftiet het verhaal, dat zich uit eenige notabe
len een commissie had gevormd, die het hare
wilde doen om het eerherstel te bevorderen,
doch die geheim wilde blijven. Daarvoor was
echter geld noodig.
Om zijn verhaal geloofwaardig te maken,
toonde hij verschillende brieven keurige
brieven, met klinkende briefhoofden en van
fraaie handteekeningen voorzien. In den loop
der jaren zou hij niet minder dan 30,000 van
den leeraar hebben losgekregen.
Op zeker oogenblik is de politie achter
deze zaak gekomen en heeft den jongeman in
zijn woning, in de Plantagebuurt, gearres
teerd. Hij reed in een auto en ook deze auto
is door de politie in beslag genomen. Te
Bussum had hij met een vriend samen een
vliegenden winkel opgericht; de politie heeft
thans den winkel gesloten.
De jongen is in het hoofdbureau van politie
opgesloten. Hij geeft toe, dat hij van den lee
raar belangrijke geldsommen heeft gekregen,
én».. dat hij die inderdaad aan „een soort
comité" heeft afgedragen, zoodat hij zelf als
Werktuig is gebruikt.
De politie stelt naar deze belangrijke op
lichtingszaak een uitvoerig onderzoek in; het
staat vast, dat de „commissieleden", aanvan
kelijk door verdachte genoemd, niets met de
zaak hebben uit te staan.
De jongeman had zelfs een secretaresse
aangesteld, die de brieven zoogenaamd uit
naam der commissie moest schrijven. Het
staat nog niet vast, wie de valsche handtee
keningen heeft gezet. Verdachte houdt vol,
dat hij deze niet heeft geplaatst. Een schrift
kundige zal dit uit moeten maken.
De jongen leefde ver boven zijn stand, hij
deed buitenlandsche reisjes en deed zich als
een groot zakenman voor. Hij was verloofd en
ten huize van zijn a.s. schoonouders had hij
zijn kantoor. Ook dezen had hij verteld voor
een commissie tot eerherstel van den leeraar
te werken.
Vijfhonderd briefjes van tien ln een
zijzak van zijn colbertjasje!
Het onderzoek der politie in de zaak van
de gisteren op het Amsterdamsche Geldkan
toor ten nadeele van een kaslooper van de
Amst. Rijtuigmij. gestolen vijf mille, heeft uit
gewezen, dat die vijf mille in elk geval op zeer
onvoorzichtige wijze vervoerd zijn: de kas
looper had dit bedrag samengesteld uit vijf
honderd biljetten van tien gulden, n.1. eenvou
dig in een der zijzakken van zijn colbertjasje
gestoken!
Het geld had hij ontvangen ten kantore van
de Nederl. Handelsmij. en vandaar was hij per
auto naar het Geldkantoor gegaan om daar
weer een ander bedrag aan bankpapier te wis
selen in pasmunt. Op het Geldkantoor ont
dekte hij, naar wij gisteren reeds gemeld heb
ben, de vermissing van de 5000, waarna aan
gifte bij de politie volgde. Hierbij moet aan-
geteekend worden, dat bedoelde kaslooper 72
jaar oud en reeds 52 jaar in dienst van de
Rijtuigmij. is.
Inmiddels heeft de politie van het bureau
Warmoesstraat naar aanleiding van den heden
morgen gepubliceerden oproep, waarin ge
vraagd werd wie gisteren aan hetzelfde loket
van het geldkantoor hebben gestaan, een tele
fonische mededeeling ontvangen van de Rot-
terdamsche politie, waaraan misschien eenige
waarde valt te hechten. Een dezer dagen heeft
men n.1. bij een Rotterdamsche bankinstelling
twee personen ontdekt, die zich daar op ver
dachte wijze bij de loketten ophielden. Een
der procuratie-houders waarschuwde het per
soneel: „hou ze in de gaten!" De verdachte
lieden bemerkten, dat de aandacht op hen ge
vallen was en gingen er toen vandoor, maar
in elk geval kon het personeel de politie het
signalement van dit duo verschaffen. De Am
sterdamsche kaslooper heeft nu op zijn beurt
aan de politie het signalement kunnen opge
ven van een man, die bij het wisselloket op
het Geldkantoor dicht bij hem zou hebben ge
staan en dit signalement klopt vrijwel met
dat van een der twee verdachte Rotterdam
sche bankbezoekers. In die richting zet de po
litie dan ook haar onderzoek voort.
(Hbl.)
DOOR EEN KAR OVERREDEN EN
GEDOOD.
Gisteravond is het 7-jarig zoontje van de
familie issink te Doetinchcm toen htj op een
passeerende groentekar wilde springen, ge
vallen en er onder geraakt. De wielen gingen
hem over hoofd en borst. Het kind was ter
stond dood.
Dame uit Den Haag gedood, haar
zoon ernstig gewond.
Gistermiddag omstreeks kwart over twee is
op den Maastrichter weg nabij Roermond, een
ernstig motorongeluk gebeurd, waarbij een
dame het leven heeft verloren.
Uit de richting Maastricht naderde een
motorrijwiel, op de duo waarvan de 59-jarige
mevrouw de Fremery geb. Rochebrune, uit de
Laan van Nieuw Oost-Indië te 's-Gravenhage,
zat Haar zoon bestuurde de motorfiets.
Nabij de brug in den weg, tegenover het
Shell-tankstation, is de motorfiets, waar
schijnlijk door een olieplek op den weg, ge
slipt. De bestuurder verloor de macht over
het stuur en twintig meter verder sloeg het
rijwiel met beide berijders met een harden
smak tegen den grond.
Beide personen bleven bewusteloos liggen.
Ijlings toegeschoten hulp constateerde, dat
de dame zware hoofdwonden had opgeloopen
en dat zij vrijwel onmiddellijk dood moet zijn
geweest. Haar zoon werd naar het nabij
gelegen huis van dr. Hoyng overgebracht en
vandaar naar het St. Laurentius-ziekenhuis te
Roermond vervoerd. Zrjn toestand is ernstig.
Beiden zwaar gewond.
Gisteravond is aan de achterzijde van een
woning aan de Pastoorstraat te Amsterdam de
ongeveer 40-jarige stucadoor A. Elbracht van
een op de tweede verdieping gelegen platje
gevallen en van een hoogte van ongeveer 15
meter naar beneden gestort.
E., die door een verlicht raam van een na
burig gelegen perceel wilde kijken, heeft ver
moedelijk te veel geleund tegen een vrij primi
tieve en lage leuning, welke aan den rand van
het platje was aangebracht en welke zich op
een gegeven oogenblik begaf. E. kwam in een
gangetje, dat achter de woning loopt, terecht
en brak beide polsen, terwijl hij verschillende
snij wonden aan den rug opliep.
Toen het 9-jarige zoontje van E. even later
wilde kijken, waar zijn vader bleef, is de jon
gen eveneens in de diepte gestort en op een
ongeveer 12 meter leger gelegen afdak terecht
gekomen. Het kind werd opgenomen met een
schedel-basisfractuur.
Beide slachtoffers zijn per ziekenauto naar
het gemeente-ziekenhuis te Arnhem gebracht.
De toestand van het jongetje is zorgwek
kend, die van den vader redelijk wel.
Rijdraad in het station Leiden
doorgebrand.
Gisteravond heeft zich te Leiden een ern
stige stagnatie in het electrische treinverkeer
voorgedaan, welke zich vrijwel den geheelen
avond op het traject DordrechtAmsterdam
heeft doen gevoelen.
Trein 148, welke om 19.08 uit Dordrecht
was vertrokken, had in het station Leiden om
20.08 het vertreksein gekregen. Kort daarna
sloeg, bjj het Inschakelen van den stroom,
plotseling een groote vlam tusschen beugel en
rijdraad uit, welke den rijdraad doorbrandde.
Er vielen geen persoonlijke ongelukken voor,
doch de gevolgen voor den dienst waren
ernstig.
De reizigers moesten den trein verlaten en
zagen zich voorshands genoopt, op het perron
te wachten tot de gelegenheid, dat verder ge
reisd kon worden.
De volgende trein, welke om 20.37 te Lei
den moest binnenkomen, werd opgehouden,
terwijl de Parijsche stoomtrein, die om 20.46
uit Den Haag naar Amsterdam vertrekt, te
Leiden stopte, ten einde de gestrande reizigers
mede te nemen naar Haarlem en Amsterdam.
Met een en ander was anderhalf uur ge
moeid, zoodat om half tien het verkeer weer
op gang was.
Gisteravond is de 52-jarige kolenhandelaar
L. Brans uit Berghem, toen hjj zonder teeken
te geven den rijweg per fiets overstak, ge
grepen door een passeerenden auto, bestuurd
door den heer G. uit Groenlo. De wielrijder
werd tegen den grond geworpen en bleef
hevig bloedend liggen. De automoblisit waar
schuwde terstond den burgemeester van
Heesch, die de motorpolitie van het gebeurde
in kennis stelde. De ontboden geneesheer kon
slechts den dood constateeren.
Uit het politie-onderzoek is komen vast te
staan dat den automobilist geen schuld treft.
Het slachtoffer was gehuwd en vader van zes
kinderen. Het Ijjk is in den loop van den
avond naar het klooster te Berghem vervoerd.
Kapitein gewond.
Bjj de springoefeningen met paarden voor
officieren van het derde regiment veldartil
lerie op het terrein van de Seelig-kazerne te
Breda heeft gistermiddag een ernstig ongeluk
plaats gehad. Bij een sprong over een hinder
nis kwam het paard van kapitein C. M. A. C.
Stoffels te vallen en sloeg het eenige malen
over den kop, waarbij de berijder er onder
terecht kwam. Hij bleef bewusteloos liggen.
Met inwendige kneuzingen en enkele gebroken
ribben is hjj naar zijn woning vervoerd. Gister
avond was zijn toestand niet levensgevaarlijk.
Drie gewonden.
Gisteravond ongeveer half zeven reden
enkele auto's op den rijksweg te Baarn in de
richting Amersfoort. In een er van bevond
zich de heer G. G. uit Enschede met zijn echt-
genoote en schoonouders. Onverwachts sloeg
de voor hem rijdende auto rechts af. De heer
G. week naar links uit om een aanrijding te
voorkomen en kwam daarbij in botsing met
een uit tegenovergestelde richting komenden
auto, waarin zich bevonden dr. J. H. E. uit
Amsterdam, mr. A. H. P. en de heer W. F. C.
De botsing was zoo hevig, dat beide auto's
zoo goed als geheel vernield werden.
De heer G. kreeg een ernstige hoofdwond
en een hersenschudding. Zijn vrouw werd
licht gewond en zijn schoonouders kregen ont
vellingen en vleeschwonden. Van de inzitten
den van den anderen auto kreeg de heer C.
een lichte hoofdwonde en een ernstige wond
aan de knie; de beide andere heeren bleven
ongedeerd.
De heer G. en zijn echtgenoote zijn per
ziekenauto naar het ziekenhuis te Baarn ver
voerd. De auto's zijn door de politie in beslag
genomen.
Gisternacht heeft ten huize van de famili»
G. in de Heistraat te Helmond een droevig
ongeluk plaats gehad.
De dienstbode had te circa half tien het tien
1 maanden oude zoontje in zjjn bed gelegen. Toen
zij enkele uren later ging kijken of de kleine
was ingeslapen, trof zij tot haar ontzetting
het kindje levenloos aan. De kleine was door
de onderlaag van zjjn bedje gezakt en met het
gezichtje naar beneden in dekens en kussens
terecht gekomen. De onmiddellijk gewaar
schuwde dokter kon slechts den dood consta
teeren.
Gisterenochtend wilden op den rijksstraat
weg onder de gemeente Liempode de 45-jarige
gehuwde landbouwer N. Abellen den rijweg
oversteken. Hij verliet daartoe het rijwielpad,
doch bemerkte niet, dat achter hem met
groote snelheid een personenauto naderde. De
wielrijder werd gegrepen en tegen den weg
geslingerd, waar hij bewusteloos bleef liggen.
De ontboden geneesheer constateerde, dat het
slachtoffer een ernstige hoofdwonde had op
geloopen en beide beenen gebroken had. In
zorgwekkenden toestand is de man naar het
ziekhuis getransporteerd. Het rijwiel was ge
heel vernield.
Een aantal artsen benadeeld.
Verscheidene doctoren in vrijwel alle deelen
des lands zijn de dupe geworden van een man,
die aanbood zich te belasten met 't innen van
achterstallige vorderingen. Gingen de doctoren
op dit aanbod in, dan inde de man de gelden,
maar droeg deze niet aan de doctoren af.
Door deze practijken zjjn vele artsen, o.a. te
Haarlem en Halfweg, voor belangrijke bedra
gen benadeeld.
De 40-jarige T. S. was vroeger kassier en
woonde in Amersfoort. Den laatsten tijd hield
hij verblijf in Amsterdam. In verband met de
vele klachten van artsen, welke de politie ont
ving, was zjjn aanhouding verzocht.
Gisteren is de gemeentepolitie van Haar-
lemmerliede erin geslaagd den gezochte ln
een café te Halfweg te arresteeren. In over
leg met de Haarlemsche politie, die hem even
eens zocht, is hij naar Haarlem overgebracht.
Bij zjjn verhoor heeft hij bekend ten nadeele
van acht Haarlemsche doctoren in totaal
1118 verduisterd te hebben gedurende de
laatste 6 maanden. Bovendien geeft hij toe
circa 2000 verduisterd te hebben ten nadeele
van elders gevestigde artsen. De aangehou
dene is in bewaring gesteld.
Het Leeuwarder gerechtshof heeft Donder
dag overeenkomstig den eisch van den pro
cureur-generaal bevestigd het vonnis van de
rechtbank aldaar, waarbij de 52-jarige koop
man W. Rozema, bjjgenaamd de schrik der
wouden, wegens diefstal van schapen uit de
weide, veroordeeld is tot 3 jaar gevangenis
straf.
Buitenland
Geen nadeelige gevolgen.
Naar de „News Chronicle" van zijn corres
pondent te Athene verneemt, is koning Ed
ward Dinsdagavond ternauwernood aan een
zeer ernstig ongeluk ontsnapt.
De koning was aan het roeien te Aedipso,
de Grieksche badplaats, toen de motorboot
van zjjn eigen jacht, de „Nahlin" hem full
speed passeerde. De hoog opslaande golven
deden het roeibootje kantelen, met het ge
volg, dat de koning in het water viel.
Op de motorboot had men het ongeval ge
zien. Onmiddellijk werd bijgedraaid, waarna
men den vorst aan boord hielp komen. Be
halve het natte pak had het ongeval voor
den koning geen onaangename gevolgen.
Later vertrok de „Nahlin" met den koning
aan boord uit de Yaltra-baai naar het eiland
Skiathos en vervolgens naar het 100 km
verderop gelegen eiland Skyros, waar het
jacht gistermorgen aankwam.
Waarschjjnljjk vjjf dooden.
Gisterenmorgen ls na een hevig onweer in
het dorpje Schipfheim (kanton Luzern) een
aardverschuiving op de boerderjj van Rösli
neergekomen, die volkomen vernield werd. De
vjjf bewoners werden onder het puin begra
ven, waaruit men reeds de lijken van Rösli
en zijn oudsten zoon heeft opgegraven. De
moeder en twee dochters liggen nog bedolven.
Er is weinig kans dat zjj nog levend zullen
worden aangetroffen. Een andere zoon was
reeds op het land aan het werk.
De dader wilde ermee naaf
Spanje vluchten.
Een 27-jarige houtbewerker in dienst van
de Airspeed Ltd., die met een kameraad op
20 Augustus geprobeerd had met een der toe
stellen van deze onderneming naar Spanje te
vliegen, moest zich Donderdag voor den rech
ter verantwoorden, die hem wegens diefstal
van het vliegtuig tot vier maanden gevange
nisstraf veroordeelde. Het toestel was op het
vliegveld van Portsmouth verongelukt, waar
de medeplichtige ernstig werd gewond. Deze
man wordt nog steeds in een ziekenhuis ver
pleegd.
GRAAF EN GRAVIN COVADONGA.
250 dollar per maand.
De rechtbank heeft bepaald, dat graal
Covadonga (de zoon van ex-koning Alfons),
aan zjjn vrouw, van wie hij gescheiden leeft,
en die een uitkeering van 250 dollar per week
had geëischt, 250 dollar per maand moet be
talen. De graaf zal ontbinding van zjjn huwe'
lijk trachten te verkrijgen.