Gemeenteraad van Den Helder
F f
W©I!ft9§0^€SCIHII IN DJ Min Dl
N En/'RECLAME
B
Stofvrij Schoorsteenvegen
JM. PI
TWEEDE BLAD
HELDERSCHE COURANT VAN WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1936
Voorstel van B. en W. om een tweede vuilnistransportschip aan te schaffen
en het bestaande Storthuis te vergrooten aangenomen - Die olie^affaire
niet meer dan een sisser - Dr. Feenstra Kuiper bedankt voor den
Commissie v. Bijstand voor het onderwijs.
FILIVl's, alle soorten
AFDRUKJES, alleen het allerbeste
KEIZERSTRAAT 113 TEL. 450
De tweede Hygiea en de vergrooting
van het storthuis.
.VERHOOGT UW OHZET.
VERLOOFD?
II
Voorzitter: Burgemeester G. Ritmeester.
Secretaris: Mr. Dr. E. van Bolhuis.
Afwezig zijn de heeren Terra (r.-k.) en
Kraak (S.D.A.P.).
Installatie van den heer J. Bregman.
De heer J. Bregman wordt door den Secre
taris binnengeleid, waarna hij in handen van
den Burgemeester de belofte aflegt. Daar
mede was de heer Bregman als raadslid voor
de fractie „Gemeentebelang" geïnstalleerd.
Bezwaren van de heeren Van Loo en Smith.
Mede namens het S.-D. raadslid Smith
voert de heer Van Loo (v.-d.) hierna het
woord. Z. i. is de benoeming van den heer
Bregman bezwaarlijk, omdat deze lid is van
de N.V. HeijligenbergBregman en deze N.V.
in zekere verhouding staat tot de gemeente,
n.1. inzake de levering van radio.
„Naar onze meening," aldus de heer
Van Loo, „verzet art. 26, laatste lid der
Gemeentewet zich tegen het handhaven
van den heer Bregman als raadslid, en
stellen wij dan ook, overeenkomstig art.
28, eerste lid, voor, hem als zoodanig te
schorsen.
Zeer nadrukkelijk willen wij hierbij ver
klaren, dat het ons niet gaat, om iemand
te grieven, maar dat wij meenen het ge
meentebelang te dienen door een juiste
handhaving van wettelijke bepalingen te
betrachten."
De Burgemeester citeert het betrok
ken artikel 28, waaruit blijkt, dat de Raad een
lid k&n schorsen, hetgeen dus zuiver faculta
tief is. Het College is bereids over enkele
punten met den heer Bregman in bespreking
geweest en er zijn nog vraagstukken, die op
gelost moeten worden. Het lijkt spr. echter
beter, dat dit niet in den Raad geschiedt, doch
dat een commissie wordt benoemd om deze
kwestie te onderzoeken en daarna rapport uit
te brengen aan den Raad.
De Raad gaat met deze zienswijze accoord.
De Burgemeester benoemt dan in deze com
missie: de heeren Van Loo en Smith als voor
stellers en de heeren Dr. Feenstra Kuiper, Mr.
Mulder en Ran.
De verloving van Prinses Juiiana.
De Voorzitter doet mededeeling, dat op
31 Augustus een telegram van gelukwensch,
mede namens de burgerij, is gezonden aan
H. M. de Koningin. Hierop mocht het College
een dankbetuiging namens de Koningin ont
vangen.
Bij het ontvangen van de tijding van de
verloving van H. K. H. Prinses Juiiana is
©ogenblikkelijk door het College, mede namens
de burgerij, een telegrafische gelukwensch ge
zonden aan H. M. de Koningin en aan H.K.H.
Prinses Juiiana.
De Burgemeester voegt aan deze me
dedeeling toe, dat het bericht van de ver
loving met groote vreugde door de burgerij
is ontvangen. Die vreugde was niet om dat
huwelijk alleen, doch vooral omdat nu voor
ons land en ons volk belangrijke dingen te
verwachten ijn. De toekomst van Nederland
is toch in eenigszins veiligere haven gekomen.
Spr. wijst op de groote beteekenis van den
band tusschen Oranje en Nederland. Ons
land verleent gastvrijheid aan hen, die elders
geen plaats kunnen vinden en onze geestes
vrijheid is van groote beteekenis. Onze voor
vaderen hebben er voor gestreden en wij kun
nen er thans prat op gaan haar te bezitten.
Spr. is er diep van overtuigd, dat die gast
vrijheid zal blijven, zoolang Oranje regeert.
De Burgemeester eindigt met de hoop uit te
spreken, dat de band tusschen Oranje en Ne
derland nog eeuwen en eeuwen zal blijven be
staan tot aller vreugde en tot voorspoed van
ons land. (Applaus).
Notulen.
Vastgesteld worden de notulen van de ver
gaderingen van 16 April en van 9 Juni 1936.
Later op den avond blijkt, dat de heer Van
Loo nog een kleine wijziging wenscht.
Voor kennisgeving aangenomen
Worden de volgende stukken:
a. Goedkeuring door Gedeputeerde Staten
van het besluit van 21 Juli j.1., tot vaststel
ling van de achtergevelrooilijn van perceel
Keizerstraat 68.
b. Resolutie in zake gewijzigde steunrege
ling, welke resolutie op het buitengewoon con
gres van de Nederlandsche Vakcentrale met
algemeene stemmen werd aanvaard.
c. Goedkeuring door Gedeputeerde Staten
op het besluit van 9 Juni j.1. betreffende ver
huur van het gebouw van de Hoogere Han
delsschool voor het jaar 1935.
Om prae-advies
wordt in handen van B. en W. gesteld het
d. Verzoek van Y. Grimijser en A. Volker
om kwijtschelding van de opgelegde boete we
gens het niet tijdig voltooien van het bouw
plan Duynwijck (plan 49 woningen aan en
nabij de Badhuisstraat).
Gemeente-rekening.
Algemeen Rapport van de Raadscommissie
voor het instellen van een onderzoek naai
de ingezonden balansen en verlies- en winst
rekeningen van de onderscheidene gemeente
bedrijven over het jaar 1935, alsmede naar de
ingezonden Rekening en Verantwoording dezer
Gemeente, eveneens over het jaar 1935, met
voorstel tot voorloopige vaststelling van het
bedrag der baten en lasten, resp. Inkomsten
en Uitgaven van de takken van dienst.
Den heer Feenstra Kuiper (Gem.-
Belang) is het opgevallen, dat bij hoofdstuk 6
geraamd was een nadeelig saldo van 14.400
en er thans een voordeelig saldo van 6100
ls- Een groot verschil in uitkomst consta
teerde spr. ook bij hoofdstuk 7. Voorts is het
saldo van den dienst van Gemeentewerken
*ihil,. terwijl op de verschillende uitgevoerde
werken een percentage voor algemeene kosten
in rekening gebracht is. Volgens spr. moest de
rekening een overschot opleveren.
Wethouder Van der Vaart (s.-d.), de
oorzaak van de genoemde verschillen verkla
rend, zegt, dat uitgaven, die geraamd waren,
niet gedaan zijn. Dit om den algemeenen
dienst sluitend te krijgen. Door tusschentijds
ingediende en aangenomen wijzigingsbegroo-
tingen zijn deze bedragen echter allang „ver
brast", zooals de wethouder zich uitdrukt.
Wat de percentages voor algemeene kosten
betreft, deze zijn al verwerkt en hebben de
rekening van 1935 wel degelijk beïnvloed.
Het algemeen rapport wordt hierna vastge
steld.
Aangehouden wordt het
voorstel tot onbewoonbaar verklaring
van 20 woningen.
De Burgemeester deelt in antwoord
op opmerkingen van den heer Me ij er (v.-d.)
mede, dat inderdaad bezwaren tegen het voor
stel in te brengen zijn en dat de zaak eerst
nog eens bekeken zal worden met den Inspec
teur van Volksgezondheid.
Vastgesteld wordt het voorstel tot nadere
vaststelling van de achtergevelrooilijn voor
perceel Koningstraat 61/67.
Ten aanizen van het
beroep van den heer Gorter
inzake de weigering eener vergunning tot het
verbouwen van perceel Parallelweg 1 vraagt
de heer Uithol (Nat. Herstel) of het nPt
mogelijk is, dat van de bouwverordening afge
weken wordt. Als de achtermuur versterkt
wordt door een halfsteens-muurtje bij te zet
ten, zou het plan van vrager dan uitgevoerd
kunnen worden?
Wethouder v. d. Vaart wenscht aan
de Bouwverordening vast te houden, omdat
er voor hem geen reden is om er van af te
wijken. Het voorstel aanhouden, zooals de
heer Uithol tevens verzocht, gaat niet, om
dat de tijd van beroep is verstreken.
Het voorstel wordt aangenomen onder
aanteekening, dat de heer Uithol tegen is.
Voorschotten aan landbouwers verleend.
Zonder hoofdelijke stemming worden aan
genomen:
Voorstel tot het toekennen van een voor
schot ingevolge de Landarbeiderswet aan J.
Hofstra.
Voorstel tot het toekennen van een voor
schot ingevolge de Landarbeiderswet aan H.
Bruins.
De cursus in Oude Talen.
Aan de orde is het
Voorstel tot voortzetting van den gemeen
telijken cursus in Oude Talen.
Blijkens een ingekomen schrijven van den
heer Feenstra Kuiper wenscht dit lid eenige
wijzigingen in de betreffende verordening.
Deze voorstellen zullen in de Commissie van
Onderwijs gebracht worden.
Het voorstel werd hierna gearresteerd.
Het internaat van de Zeevaartschool.
In behandeling komt nu:
Voorstel tot het huren van een huis voor
het Internaat der Zeevaartschool en het ver-
leenen van een crediet voor de inrichting
daarvan.
De heer Ran (R.-K.) vraagt ln welk
stadium het te bouwen internaat aan de
Buitenhaven verkeert.
Wethouder De Boer (V.-D.) antwoordt
hem, dat de plannen nog steeds van kracht
zijn. Bij een van de departementen zijn nog
bezwaren; het kost nog al eenige moeite om
den grond, dien men voor den bouw geschikt
acht (aan de Buitenhaven) te kunnen koo-
pen. Door het College is al enkele malen ge
tracht schot achter de zaak te zetten. Zoo
gauw de grond gekocht kan worden, komt
het betreffende voorstel in den Raad. In
dankbaarheid noemt spreker de medewer
king van het Departement van Financiën,
van Defensie en van admiraal T. L. Kruys.
Het voorstel wordt z.h.s. vastgesteld.
Evenzoo het
Voorstel tot het verleenen van medewerking
overeenkomstig art. 72 der Lager Onderwijs
wet 1920 voor het aanschaffen van gordijnen
voor de Rehobothschool.
De U.L.O.-school voortaan een 4-jarige
cursus.
Bij het voorstel tot het omzetten van de
U.L.O.-school in een vierjarigen cursus grijpt
dr. Feenstra Kuiper (Gem. Belang)
de gelegenheid aan om een compliment te
maken aan den wethouder van Onderwijs,
den heer W. de Boer en aan het betrokken
schoolhoofd. Met het aannemen van dit voor
stel zal het betrekkelijke onderwijs belang
rijk meer resultaat opleveren.
Wethouder De Boer dankt dr. Feenstra
Kuiper voor de vriendelijke woorden en voegt
er aan toe, dat hij de verandering ook van
zeer groote waarde voor de school acht.
Vooral het diploma B. heeft beteekenis; het
zal door meerdere leerlingen behaald kun
nen worden. Bovendien verwacht spr., dat
het onderwijs op deze school zal gaan aan
sluiten op dat van de Zeevaartschool.
Voorste' tot het aanschaffen van een
tweede transportschip voor den reini
gingsdienst en uitbreiding van het stort
huis (bouw van een tweede storthuis).
Het is allereerst dr. Feenstra Kui
per (Gem.-Belang), die in deze aangelegen
heid het woord voert. Hij komt met een serie
getallen en cijfers, waaruit blijkt, dat hij
praktische en financieele bezwaren tegen het
voorstel heeft. De Hygiea doet over een
tocht ongeveer 6 uur en de nieuwe boot,
die een langeren tocht zal hebben te maken,
zal er 1 k 2 uur langer over doen. Het schip
zal dus per week 48 uur in dienst zijn, d.i.
juist de arbeidstijd van het personeel. Hij
voorziet nu, dat de gemeente veeV aan over
werk zal hebben te betalen. De lasten hier
van rekent spr. op 850.— per jaar. Daar
bij zullen 2 schepen geëxploiteerd worden,
welke kosten, plus die voor de z.i. noodzake
lijke uitbreiding van het personeel, spr.
taxeert op 5000.per jaar. Dan houdt
spr. er rekening mede, dat de vaart door
ijsgang gestremd kan worden, dat het schip
daarenboven meerdere dagen buiten dienst
zal zijn. Ook voorziet hij, dat vervoer van
vuilnis naar de belt noodig zal blijven,
welke kósten hij op 2000.per jaar
schat. De exploitatiekosten worden met
9000.verhoogd, volgens de bijlage, en
dan zijn de kosten voor het stoken en voor
het personeel z.i. door den directeur nog
aan den langen kant geschat. Per m3 vuil zal
de gemeente dan volgens deze berekening
62 cent moeten betalen. Spr. gaat dan uit
voerig in op het voorstel van den vracht
rijder Kaan, dat door den Directeur zonder
meer was afgewezen als zijnde te duur. Dit
nu acht spr. overdreven en hij vreest daar
enboven, dat de directeur onjuist is. De bere
kening van den directeur komt volgens spr.
n.1. veel te hoog uit. Spreker komt zelf tot
een prijs van 61 cent per m3, als de ge
meente het vuil naar Anna Paulowna laat
vervoeren. Hij komt tot de volgende getallen,
die hij tegenover elkaar stelt:
Bij den bestaanden toestand betaalt de ge
meente 68 cent per M3.
Wordt een nieuw schip aangeschaft, enz.,
dan betaalt de gemeente 62 ct. per M3.
Wordt het vuil vervoerd naar Anna Pau
lowna dan betaalt de gemeente 61 ct. p. M3.
Een belangrijk voordeel van het laatste
plan noemt spr. nog, dat bij aannemen daar
van geen leening behoeft te worden ge
sloten.
De heer Bot steunt het voorstel.
De heer Bot (C.-D.), die deel uitgemaakt
heeft van de Commissie, die in deze van ad
vies gediend heeft, spreekt op enkele pun
ten het betoog van den heer Feenstra Kui
per tegen. Het brengen van het vuil naar zee
noemt deze spr. de goedkoopste wijze van
opruimen en volgens de commissie komt het
de gemeente op 50 cent per M3. Bij aan
schaffing van een nieuw schip zal dat 57 ct.
per m3 worden. Van belang is, de zuivere
wijze waarop het vervoer van het stadsvuil
plaats heeft. Dat er doorgegaan zou kun
nen worden met de Hygiea buitengaats te
laten gaan, acht spr. dubieus. Hij vindt het
absoluut onverantwoord in den winter. Als
er geen nieuw schip aangeschaft mocht
worden, kunnen we beter stoppen met het
storten van vuil in zee, zoo waarschuwt hij
als man van ervaring. Spr. verwacht geen
heil van particulier vervoer, vooral ook om
dat het vuil vervoeren heelemaal geen ge
makkelijk karwei is. Spr. had geen tegen
stand verwacht van den Raad. Volgens hem
zal de vaartijd van de nieuwe schuit geen
8 uur bedragen. Ook de exploitatie zal niet
duurder zijn, omdat het nieuwe materiaal
beter is. Met hand en tand wil spr. er op
aandringen, dat het voorstel van B. en W.
aangenomen wordt.
De heer Ran (R.-K.) vraagt of het Col
lege wel voldoende zekerheid heeft, dat na
1938 door Waterstaat steeds toestemming
zal worden verleend om het vuil in zee te
storten.
De plannen van den heer Schoeffelenberger.
De heer S c h o ef f e 1 en b e r g e r (Opp.)
meent, dat voor het opruimen van het vuil
andere bestemmingen aan te wijzen zijn. Mis
schien zou een „onderlegger" aan de Hygiea
toe te voegen zijn Dat is veel goedkooper
dan zoo'n nieuwe schuit.
Men moet het durven aanpakken, aldus
vervolgt de heer S., en hij voelt nog steeds
voor het dempen van het Heldersche Kanaal
met het vuilnis. Dan krijgen we een mooie
boulevard en een terrein, geschikt voor het
houden van een kermis enz. De prijs, die1
voor den grond gemaakt zou worden zou het
dubbele opbrengen van hetgeen het vervoer
van vuilnis de gemeente-reiniging kost. Ook
brengt de heer S. het idee naar voren, om
het vuil met ijzeren vletten naar Anna Pau
lowna te laten brengen. Als men dit door
werkloozen zou laten doen dan zou dat een
extra voordeel beteekenen.
Nog een verdediger van het voorstel.
De heer Hoornsman (V.-D.) sluit zich
aan bij het betoog van den heer Bot. Z.i. zal
het vervoer door particulieren naar den pol
der nog duurder zijn, dan men verwacht, om
dat de polder zijn voorwaarden zal stellen.
Er zou b.v. een verharding moeten komen,
natuurlijk voor rekening van Den Helder.
Kortom het particulier vervoer zou veel
sousah veroorzaken. Het \torten in zee
is z.i. veel goedkooper. Nu is 90.000.een
groot bedrag, doch spr.'s fractie is er van
overtuigd, dat er niets anders op zit dan het
te besteden; hg zal voor de bglage stemmen.
laag. Dit zou voor de nieuwe schuit op 8
gebracht moeten worden. Volgens hem is
voorts de raming van de exploitatie, zooals
die in de bijlage genoemd wordt, belangrijk
te laag. Hoe komt het College aan een be
drag van 48.350.voor een nieuw schip?
Spreker adviseert, dat, indien het voorstel
aangenomen mocht worden, B. en W. een
openbare inschrijving zullen houden. Het ver
dient z.i. aanbeveling om te profiteeren van
de huidige concurrentie. Ook wat den bouw
van het storthuis betreft. Wat het vervoer
van het vuil betreft, denkt spr. aan een
transportonderneming, die het naar den pol
der zou kunnen vervoeren. De rest moet men
blijven storten in zee.
Moreel© bezwaren van den heer
Steenlage
De heer Steenlage (s.d.) voert naast
finantieele ook moreele bezwaren aan tegen
de overwegingen die gelden om het vuil in den
polder te doen storten. Hg noemt enkele plagen,
die in andere plaatsen zouden voorgekomen
zijn, terwijl hij het anderzijds ook niet oorbaar
vindt om een andere gemeente het vuil op het
dak te schuiven. Hij betwijfelt of Ged. Staten er
wel toestemming voor zouden verleenen. De
s.d.-fractie verklaart zich vóór afvoer van het
vuil naar zee; het bewijs is geleverd, dat deze
wijze goed is. Al zouden de kosten inderdaad
iets hooger zijn dan door den directeur be
rekend, dan nog zou het vervoer naar zee goed
kooper zijn, dan welke andere methode ook.
Spr. verklaarde zich voor het aanschaffen van
een nieuw schip en hij adviseert om dit spoedig
aan te schaffen, daar Waterstaat zijn toestem
ming wel eens zou kunnen intrekken als de
zaak traineert.
De heer Van Zwijndrecht (c.h.) dringt
er op aan, dat steeds rekening zal worden ge
houden met de eischen van Waterstaat. Waren
die steeds opgevolgd, dan zou de Raad mis
schien niet zoo ver behoeven te gaan als thans
ibefc geval is.
Wethouder De Boer verdedigt het
v i voorstel.
Wethouder De Boer (v.d.), die thans het
woord verkrijgt, zegt, dat hij de verantwoor
delijkheid gevoelt om een voorstel te verdedi
gen, dat een uitgaaf van bijna 100.000.
vraagt. Juist daarom is hij overtuigd van de
redëlijke gronden die het voorstel bezit. Spr.
is tot de overtuiging gekomen, dat het vervoer
van vuilnis hier ter stede zoo hygiënisch, zoo
zuiver en zoo goedkoop is, dat Den Helder zich
daarover gelukkig mag prijzen. In dit verband
wijst de wethouder op de soesah, die Den Haag
met het vervoer van het stadsvuil heeft.
Komende tot de beantwoording van de ver
schillende sprekers, zegt spr. tot den heer
Feenstra Kuiper, dat hij wel gezien heeft, dat
de directeur geen rekening heeft gehouden met
de 5% pensioenpremie en de 700.voor
huur van den grond voor het storthuis, maar
dat daartegenover geen rekening is gehouden
met de loonsverlaging van het personeel. De
nieuwe schuit zal een sterkeren motor hebben
en men mag dus aannemen, dat met de groote
snelheid de vaartijd wellicht niet langer zal zijn
dan met de huidige „Hygiëa" het geval is.
Daarbij zal het nieuwe schip een grootere hoe
veelheid vuil kunnen medenemen, zoodat het
aantal vaarbeurten wellicht geringer zal zijn.
Spr. is van meening, dat geen nieuw personeel
zal behoeven aangesteld te worden. Doch hier
zal de ervaring moeten leeren; de cijfers zijn
niet onbetrouwbaar.
Wat het aanbod van Kaan betreft, deze heeft
waarschijnlijk niet beseft wat hij op zich wilde
nemen. Kaan wilde eerst prijsopgave doen als
in principe besloten was, dat het vuil naar
den polder gebracht zou worden en dan wel
door hem! Daar B. en W. geen cijfers kregen,
is dit aanbod onbesproken gebleven. Volgens
berekening door den directeur zou het vervoer
naar Anna Paulowna 1.18 kosten, maar een
particulier zal ook wegenbelasting hebben te
betalen. Daarbij genomen de andere verplich
tingen, die wel eens niet zouden kunnen mede-
vallen, gelooft spr., dat de genoemde 1.18 nog
wel eens aan den lagen kant zouden kunnen
zijn. Volgens spr. zou het vervoer door parti
culieren de bron van de grootste ellende zijn.
Bovendien moet het bedrijf in handen van de
gemeente blijven: de bedrijfszekerheid zou an
ders verloren gaan. Den heer Ran zegt spr.,
dat de strandvervuiling op Texel nooit een ge
volg is geweest van het storten van vuil in zee.
Dat is destijds door een Commissie in een rap
port vastgesteld en dat rapport is nooit aan
gevochten. Daarom twijfelt spr. er ook niet
aan, of Waterstaat zal de gemeente nooit het
recht onthouden om het vuil in zee te storten.
Den heer Van Zwijndrecht zegt spr., dat de
Gemeentereiniging nooit nagelaten heeft om de
voorschriften van Waterstaat direct op te vol
gen. Op hetgeen de heer Schoeffelenberger ge
zegd heeft, antwoordt spr., dat vroeger al eens
een proef is genomen met onderlossers, maar
die proef mislukte volkomen, omdat het vuil
;er niet uit weg te krijgen was. Wat het dem
pen van het kanaal betreft. Zou dit met vuilnis
geschieden, wee en schande zou men roepen als
de Raad tot het laten doen van zulke dwaze
dingen besloot. Ook het vervoer van vuil met
ijzeren vletten is practisch onuitvoerbaar, om
dat door den af te leggen afstand deze wijze
van exploitatie veel te duur zou worden. Ook
als het door werkloozen zou geschieden! Den
heenUithol zegt de wethouder, dat de „Hygiëa"
nog zeer goed kan worden gebruikt en dat men
er op kan rekenen, dat zij nog jaren dienst zal
doen. Volgens spr. kan de afschrijving op het
nieuwe schip op 4 gesteld blijven. Wat de
openbare inschrijving betreft, spr. zou gaarne
zien, dat het werk en het kapitaal in de stad
bleef. Daar zal ook op gelet worden. Of er een
aanbesteding zal plaats hebben, kon spreker
nu nog niet zeggen. Kunnen menschen van bui
ten ook de bijzondere eischen inwilligen, dan
heeft hij tegen een openbare aanbesteding geen
bezwaar.
Vanzelfsprekend is de wethouder den heer
Steenlage dankbaar voor diens steun. Spr. on
derstreept nog eens de moreele bezwaren die
door den heer Steenlage genoemd zijn inzake
het vervoer naar den polder.
Tenslotte geeft spr. de verzekering, dat alles
zal worden gedaan om de voorwaarden van
Waterstaat uit te voeren. Er is geen sprake
van, dat een buur, welke dan ook, last van het
vuilnisstorten zal hebben. Trouwens over 1935
en 1936 zijn geen klachten binnengekomen. Spr.
eindigde in eerste instantie met de bijlage sterk
aan te bevelen.'
Replieken.
JDe heer Feenstra Kuiper (gem. bel.)
is er niet van overtuigd, dat de onderhavige
'kwestie van alle kanten bekeken is. Hij is er
Over afschrijvingspercentages.
Volgens den heer Uithol (Nat. Herstel),
is het afschrijvingspercentage van 4 te 1
Levenrekkers.
De strijd aan het Gezondheidsfront
1 duurt voort en men hoeft zich tegenwoor-
1 dig over niets meer te verbazen. Het minst
nog als het eerstdaags gewoonte mocht
worden, dat de menschen tweehonderd jaar
aan één stuk blijven leven dank zij de vi
taminen, die al een half alphabet beslaan.
(Men zegt, dat de vitamine A honderd
maal zoo gezond is als tien boterletters B)
dank zij verder stoom- en schuim- en
modder- en zoAnebaden, dank zij den mas
seur, die ons behandelt als brooddeeg en
de gymnastiekleerares,die ons drilt als
waren wij Italiaansche balilla. Wg leeren
hoe we onze voeten moeten neerzetten
om geen neusverkoudheid op te doen, hoe
we onzen buik moet en houden (n.1. in) om
niet naar beneden te groeien, hoe onze
schouders, om onze hakken niet scheef te
loo pen, enzoovoort, enzoovoort. We wor
den nog wel geboren, maar we onder
houden iedere moer van onze machinerie
alsof we kunstmenschen waren. We eten
geen biefstuk maar calorieën, geen groente
maar koolhydraten, hebben een huis
apotheek die een Roode Kruis-lazaret alle
eer zou aandoen, en drinken iederen dag
maar één glaasje, zooals de advertentie
het ons gebiedt behalve natuurlijk in
feestweken als deze, wanneer onze blijde
opwinding met onze goede voornemens op
den loop gaat, en tenzij men een goede
tempelier is en ieder glaasje verfoeit, het
geen het leven zeker niet kan bekorten.
Kortom, we zijn wetenschappelijke leven
rekkers geworden.
Maar wat op het Internationaal Con
gres voor Physieke Genezing te Londen
is besproken, is weer iets heel nieuws.
Daar werd niet meer of niet minder be
weerd dan dat de meeste menschen véél
te nonchalant ademhalen. Onze fout
schijnt te zijn, dat wij dit veel te onbewust
doen. Dat wg niet bij iederen ademtocht
tegen onszelf zeggen: „Ik haal adem en
ik moet het goed doen." Pas als we op
houden te ademen, valt het ons op. Dan
zeggen we: „Hé, ik adem niet meer".
Maar dan is het te laat! Wat we dus
moeten doen, is, onze ademhaling onop
houdelijk controleeren; tellen hoe vaak
per minuut, per uur, per dag, per week we
inademen, door neus of mond, met pleizier
of met tegenzin, en alles zorgvuldig op-
teekenen in een stevig, in varkensleer ge
bonden, notitieboekje. Zoo zullen we
leeren beseffen, dat ademhalen net zoo
belangrijk is als pingpong of golf. Of als...
ochtendgymnastiek: „Buig uw hoofd naar
voren tot u het niet meer kunt uithouden
van de pijn. Vouw daarna uw handen
achter uw nek, tot uw ellebogen kraken.
Druk uw nagels diep in uw vleesch tot u
het van pijn uitschreeuwt en draai tege
lijkertijd uw ééne been om het andere, tot
ge op uw knieën valt. Druk nu uw teenen
tegen den grond, tot ze bijna breken en
zet uw borst uit, tot ge haast geen adem
meer kunt halen. Zet uw mond dan zoo
wijd mogelijk open, tot uw wangen on
dragelijke pijn doen. Druk uw oogen stijf
dicht, tot uw heele gezicht van kramp ver
gaat, en hamer dan met uw kin op den
grond tot er iets ontwricht. Rol nu op uw
rug, bons uw hoofd eenige malen hard op
den grond en strek uw beenen een uur
in de lucht, tot ge geen gevoel meer in
uw dijen hebt. Verhef u nu op uw elle
bogen en maak van uw hollen rug een
poort; druk de schouderbladen naar binnen
tot ge als een vaatdoek neerzijgt. Nu
hebt u bijna ieder lichaamdeels een beurt
gegeven en kunt u frisch en monter uw
dagelijkschen arbeid aanvangen."
Maar hoe zou Methusalem het hebben
klaargespeeld, zonder onze geraffineerde
middelen
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiHiiilliliiililliiiilHtiiiiiiiniiiiiiiiiiimii
niet zeker van, dat de personeelsvoorziening
geen meerdere kosten voor de gemeente met
zich zal brengen. Hij handhaaft de cijfers zoo
als hij die genoemd heeft en die niet bestreden
zijn. Juist omdat het College geen cijfers van
particulieren kent, had spr. gaarne gezien, dat
pogingen waren gedaan om prijzen te weten
te komen. Tegen de moreele bezwaren van den
heer Steenlage voert spr. aan, dat het op de
belt opgeslagen vuil ook de bakermat kan zijn
van kakkerlakken, enz. Ook heeft de heer
Steenlage gesproken over het storten van vuil
in de zijgrachtjes van de Fortgrachten. M.a.w.
als de vuilopruiming maar op goedkoope wijze
geschieden kan, dan wordt er niet zoo aan de
moreele bezwaren gedacht. Onderzocht zou
voorts dienen te worden of het vervoer naar zee
des zomers wel zoo riskant is als door den
heer Bot geschilderd werd.
De heer Bot (c.d.) zegt, dat de verzwaar
de voorwaarden van Waterstaat een gevolg
zijn van de klachten van de vissoherij afkom
stig. Spr. houdt vol, dat het storten in zee
met de tegenwoordige schuit riskant is. Het
storten bg ton 7 gaat wel, maar dat is ver
boden. Bij paal 4 gaat het met de Hygiëa be
paald bezwaarlijk. Met een nieuw schip
levert het geen bezwaar op verder in zee te
gaan en bovendien zal de vissoherij dan geen
last meer van het vuil hebben. Spr. keurt het
storten bij nacht af. Verder is hij van mee
ning, dat bij ingebruikneming van een nieuw
schip het overwerk eerder minder zal worden
dan meer. 's winters zal er even goed gelegen
heid genoeg bestaan om in zee te gaan stor
ten. Spr. dringt er nogmaals op aan de bijlage
te steunen.
Wethouder De Boer, in tweede instantie
sprekend, refereert aan hetgeen de heer Bot
zeide, dat met een nieuwe schuit het vervoer
van het vuil de gemeente nu eens 58 of 59
cent per m3 zou kosten, dan nog is deze me
thode te prefereeren boven de andere. Nadat
spr. de houding, van Kaan gelaakt heeft,
constateert hij, dat het College inderdaad niet
de beschikking had over cijfers van particu
lieren, maar dat de berekeningen van den
Directeur ampel en breed zijn bekeken. Spr. is
er van overtuigd, dat particulieren het vervoer
niet goedkooper zullen kunnen doen.
De stemming.
Het voorstel van B. en W. wordt vervol
gens in stemming gebracht. Het resultaat
was, dat slechts 4 raadsleden tegen stem
den. Dit waren de heeren: Uithol (nat. her
stel), Bregman en Feenstra Kuiper (gem.
belang) en Schoeffelenberger (opp.). Het
voorstel was dus aangenomen.
Met algemeene stemmen wordt de heer G.
J. Sonnenberg benoemd tot tijdelijk leeraar
in de radio-telegrafie aan den gemeentelijken
radio-cursus.
Commissies van Bijstand.
Benoemd worden tot leden van de commis
sies van Bijstand, in de
Commissie voor de Gemeentereiniging de
heeren:
C. Bot, K. Hoornsman, C. Steenlage en Th.
A. A. Terra;
Commissie voor de Publieke Werken en
Plantsoenen de heeren: W. Kraak, J. B. F.
Meijer, J. J. Schoeffelenberger en J. van
Zwijndrecht;
Commissie voor het Grondbedrijf de heeren:
W. Kraak, Th. A. A. Terra en P. van der
Veer, Steenlage;
Commissie voor de Water- en Lichtbedrgven
de heeren:
R. Boogaard, L. F. van Loo, C. Ran en J.
van Zwijndrecht;
Commissie voor het Onderwijs de heeren:
Dr. P. Feenstra Kuiper, L. F. van Loo, Mr.
J. Mulder en J. H. Smith;
Commissie voor de Financiën de heeren:
A. van der Heide, J. B. F. Meijer Mr. J.
Mulder en Ran.
Vermeld dient te worden, dat de heer Feen
stra Kuiper pogingen in het werk gesteld had
om den heer Bregman in de Commissie voor
de Financiën en den heer Uithol in de com
missie voor het Grondbedrijf benoemd te krij
gen. De stemming wees echter anders uit,
zooals men uit het bovenstaande kan zien.
Incident-
Plotseling verklaarde daarop de heer v. d.
Veer (a.r.), dat hij geen zitting wilde nemen
in een commissie, waarin 3 s.d.a.p.ers zitten.
Dit tot groote verwondering van den bur-
Denk er dan aan tijdig Uw
Trouwauto's te bestellen bij
Garage MANSHANDEN,
Middenweg 189—191. - Tel. 533.
Keus uit 8 Luxe ATJTO'S.
f! Chauffeurs in nieuwe Uniform.
^Prijzen van af f 2.50 per
gemeester, die den heer v. d. Veer toevoegde,
dat de Raad de commissies toch zelf aan wees.
De commissies zijn daar om van voorlichting
te dienen en als zij eenzijdig samengesteld
zfln, dan zullen B. en W. daar wellicht reke
ning mede houden. Men wordt in de Cora-<
missie van Bijstand nooit overstemd, omdat
er altijd gelegenheid bestaat om een rapport
van minderheid in te dienen. De burgemees
ter ried den heer v. d. Veer zeer zeker aan
om zitting in de commissie te nemen. De heer
V. d. Veer ging hiermede accoord.
Anders was het met Dr. Feenstra
Kuiper, die er bezwaar tegen maakte, dat
de opvolger van den heer Biersteker niet
in de commissie benoemd was. Zijn voor
stel was dus genegeerd en als de Raad
daarmee te kennen geeft, dat hij geen
samenwerking wil, dan wenscht ook spr.
die samenwerking niet en bedankt hij
voor de benoeming in de Commissie van
Onderwijs.
De burgemeester wijst op het ge
meentebelang, dat Dr. Kuiper slechts te
behartigen heeft.
Dr. Kuiper blijft echter op zijn stand
punt staan en neemt de benoeming niet
aan.
De oliekwestie.
De heer Uithol zeide in deze kwestie o.m.:
Men zegt wel eens, „Geduld overwint alles"
en dat kan in deze oliekwestie ook worden
gezegd, want na 5 maanden wachten op de
resultaten van het werk van de Commissie
van Bijstand, werd een dezer dagen ter inzage
gelegd de beantwoording over de oliekwestie.
De commissie van Bijstand zegt in haar
antwoord eenvoudig: „De Commissie van
Bijstand heeft uitvoerig deze kwestie be
sproken en acht zich niet competent een
definitieve uitspraak te doen."
En met dit antwoord is deze belangrijke
zaak door de commissie afgedaan. Hoe is dat
mogelijk? Spr. vraagt zich af, hebben de
commissieleden dan geen persoonlijk onder
zoek ingesteld of zich door technische per
sonen laten voorlichten? Wei verwijst de
commissie naar het schrgven van den Direc
teur van de Reiniging, wat niet logisch is,
want het schrgven van den Directeur van de
Reiniging is in vele opzichten aanvechtbaar.
Als spr. lid van deze commissie was geweest,
dan had hg dat schrijven nooit kunnen aan
vaarden.
De directeur zegt o.a. in zijn schrijven: „Wel
moet men voorzichtig zijn zich niet te laten
beïnvloeden door het zoet gefluit van de
leveranciers". Ziedaar een uitdrukking welke
in dit verband zeer slecht gekozen is, want
heeft hij zich niet juist laten voorlichten door
den leverancier van de Valvoline-olie Het
schrijven van den leverancier is in het schrij
ven van den Directeur verwerkt. Men kan
toch van deze firma niet verwachten dat zij
haar eigen geleverde product zal afkeuren. Is
in dat verband wellicht van toepassing „zoet
gefluit?" Want zegt deze firma niet, dat
haar product 35 voordeeliger is in verge
lijking met het Shell product? Deze firma
maakt in haar schrijven, gericht aan den
Directeur van de Reiniging, een rekensom
metje (hetzelfde rekensommetje vindt men
terug in het betoog van den Directeur) n.1.
kostprijs Shell-oTie is 42.per kg. s.g.
0.905 is dus een literprijs van 0.38. Kost-
per stuk 75 cent, 2 stuks f 1.25.
Gratis plaatsen v. haard of kachel.
C. GROOT, ZUIDSTRAAT 2 0.