Gemeenteraad van Den Helder F f W©I!ft9§0^€SCIHII IN DJ Min Dl N En/'RECLAME B Stofvrij Schoorsteenvegen JM. PI TWEEDE BLAD HELDERSCHE COURANT VAN WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1936 Voorstel van B. en W. om een tweede vuilnistransportschip aan te schaffen en het bestaande Storthuis te vergrooten aangenomen - Die olie^affaire niet meer dan een sisser - Dr. Feenstra Kuiper bedankt voor den Commissie v. Bijstand voor het onderwijs. FILIVl's, alle soorten AFDRUKJES, alleen het allerbeste KEIZERSTRAAT 113 TEL. 450 De tweede Hygiea en de vergrooting van het storthuis. .VERHOOGT UW OHZET. VERLOOFD? II Voorzitter: Burgemeester G. Ritmeester. Secretaris: Mr. Dr. E. van Bolhuis. Afwezig zijn de heeren Terra (r.-k.) en Kraak (S.D.A.P.). Installatie van den heer J. Bregman. De heer J. Bregman wordt door den Secre taris binnengeleid, waarna hij in handen van den Burgemeester de belofte aflegt. Daar mede was de heer Bregman als raadslid voor de fractie „Gemeentebelang" geïnstalleerd. Bezwaren van de heeren Van Loo en Smith. Mede namens het S.-D. raadslid Smith voert de heer Van Loo (v.-d.) hierna het woord. Z. i. is de benoeming van den heer Bregman bezwaarlijk, omdat deze lid is van de N.V. HeijligenbergBregman en deze N.V. in zekere verhouding staat tot de gemeente, n.1. inzake de levering van radio. „Naar onze meening," aldus de heer Van Loo, „verzet art. 26, laatste lid der Gemeentewet zich tegen het handhaven van den heer Bregman als raadslid, en stellen wij dan ook, overeenkomstig art. 28, eerste lid, voor, hem als zoodanig te schorsen. Zeer nadrukkelijk willen wij hierbij ver klaren, dat het ons niet gaat, om iemand te grieven, maar dat wij meenen het ge meentebelang te dienen door een juiste handhaving van wettelijke bepalingen te betrachten." De Burgemeester citeert het betrok ken artikel 28, waaruit blijkt, dat de Raad een lid k&n schorsen, hetgeen dus zuiver faculta tief is. Het College is bereids over enkele punten met den heer Bregman in bespreking geweest en er zijn nog vraagstukken, die op gelost moeten worden. Het lijkt spr. echter beter, dat dit niet in den Raad geschiedt, doch dat een commissie wordt benoemd om deze kwestie te onderzoeken en daarna rapport uit te brengen aan den Raad. De Raad gaat met deze zienswijze accoord. De Burgemeester benoemt dan in deze com missie: de heeren Van Loo en Smith als voor stellers en de heeren Dr. Feenstra Kuiper, Mr. Mulder en Ran. De verloving van Prinses Juiiana. De Voorzitter doet mededeeling, dat op 31 Augustus een telegram van gelukwensch, mede namens de burgerij, is gezonden aan H. M. de Koningin. Hierop mocht het College een dankbetuiging namens de Koningin ont vangen. Bij het ontvangen van de tijding van de verloving van H. K. H. Prinses Juiiana is ©ogenblikkelijk door het College, mede namens de burgerij, een telegrafische gelukwensch ge zonden aan H. M. de Koningin en aan H.K.H. Prinses Juiiana. De Burgemeester voegt aan deze me dedeeling toe, dat het bericht van de ver loving met groote vreugde door de burgerij is ontvangen. Die vreugde was niet om dat huwelijk alleen, doch vooral omdat nu voor ons land en ons volk belangrijke dingen te verwachten ijn. De toekomst van Nederland is toch in eenigszins veiligere haven gekomen. Spr. wijst op de groote beteekenis van den band tusschen Oranje en Nederland. Ons land verleent gastvrijheid aan hen, die elders geen plaats kunnen vinden en onze geestes vrijheid is van groote beteekenis. Onze voor vaderen hebben er voor gestreden en wij kun nen er thans prat op gaan haar te bezitten. Spr. is er diep van overtuigd, dat die gast vrijheid zal blijven, zoolang Oranje regeert. De Burgemeester eindigt met de hoop uit te spreken, dat de band tusschen Oranje en Ne derland nog eeuwen en eeuwen zal blijven be staan tot aller vreugde en tot voorspoed van ons land. (Applaus). Notulen. Vastgesteld worden de notulen van de ver gaderingen van 16 April en van 9 Juni 1936. Later op den avond blijkt, dat de heer Van Loo nog een kleine wijziging wenscht. Voor kennisgeving aangenomen Worden de volgende stukken: a. Goedkeuring door Gedeputeerde Staten van het besluit van 21 Juli j.1., tot vaststel ling van de achtergevelrooilijn van perceel Keizerstraat 68. b. Resolutie in zake gewijzigde steunrege ling, welke resolutie op het buitengewoon con gres van de Nederlandsche Vakcentrale met algemeene stemmen werd aanvaard. c. Goedkeuring door Gedeputeerde Staten op het besluit van 9 Juni j.1. betreffende ver huur van het gebouw van de Hoogere Han delsschool voor het jaar 1935. Om prae-advies wordt in handen van B. en W. gesteld het d. Verzoek van Y. Grimijser en A. Volker om kwijtschelding van de opgelegde boete we gens het niet tijdig voltooien van het bouw plan Duynwijck (plan 49 woningen aan en nabij de Badhuisstraat). Gemeente-rekening. Algemeen Rapport van de Raadscommissie voor het instellen van een onderzoek naai de ingezonden balansen en verlies- en winst rekeningen van de onderscheidene gemeente bedrijven over het jaar 1935, alsmede naar de ingezonden Rekening en Verantwoording dezer Gemeente, eveneens over het jaar 1935, met voorstel tot voorloopige vaststelling van het bedrag der baten en lasten, resp. Inkomsten en Uitgaven van de takken van dienst. Den heer Feenstra Kuiper (Gem.- Belang) is het opgevallen, dat bij hoofdstuk 6 geraamd was een nadeelig saldo van 14.400 en er thans een voordeelig saldo van 6100 ls- Een groot verschil in uitkomst consta teerde spr. ook bij hoofdstuk 7. Voorts is het saldo van den dienst van Gemeentewerken *ihil,. terwijl op de verschillende uitgevoerde werken een percentage voor algemeene kosten in rekening gebracht is. Volgens spr. moest de rekening een overschot opleveren. Wethouder Van der Vaart (s.-d.), de oorzaak van de genoemde verschillen verkla rend, zegt, dat uitgaven, die geraamd waren, niet gedaan zijn. Dit om den algemeenen dienst sluitend te krijgen. Door tusschentijds ingediende en aangenomen wijzigingsbegroo- tingen zijn deze bedragen echter allang „ver brast", zooals de wethouder zich uitdrukt. Wat de percentages voor algemeene kosten betreft, deze zijn al verwerkt en hebben de rekening van 1935 wel degelijk beïnvloed. Het algemeen rapport wordt hierna vastge steld. Aangehouden wordt het voorstel tot onbewoonbaar verklaring van 20 woningen. De Burgemeester deelt in antwoord op opmerkingen van den heer Me ij er (v.-d.) mede, dat inderdaad bezwaren tegen het voor stel in te brengen zijn en dat de zaak eerst nog eens bekeken zal worden met den Inspec teur van Volksgezondheid. Vastgesteld wordt het voorstel tot nadere vaststelling van de achtergevelrooilijn voor perceel Koningstraat 61/67. Ten aanizen van het beroep van den heer Gorter inzake de weigering eener vergunning tot het verbouwen van perceel Parallelweg 1 vraagt de heer Uithol (Nat. Herstel) of het nPt mogelijk is, dat van de bouwverordening afge weken wordt. Als de achtermuur versterkt wordt door een halfsteens-muurtje bij te zet ten, zou het plan van vrager dan uitgevoerd kunnen worden? Wethouder v. d. Vaart wenscht aan de Bouwverordening vast te houden, omdat er voor hem geen reden is om er van af te wijken. Het voorstel aanhouden, zooals de heer Uithol tevens verzocht, gaat niet, om dat de tijd van beroep is verstreken. Het voorstel wordt aangenomen onder aanteekening, dat de heer Uithol tegen is. Voorschotten aan landbouwers verleend. Zonder hoofdelijke stemming worden aan genomen: Voorstel tot het toekennen van een voor schot ingevolge de Landarbeiderswet aan J. Hofstra. Voorstel tot het toekennen van een voor schot ingevolge de Landarbeiderswet aan H. Bruins. De cursus in Oude Talen. Aan de orde is het Voorstel tot voortzetting van den gemeen telijken cursus in Oude Talen. Blijkens een ingekomen schrijven van den heer Feenstra Kuiper wenscht dit lid eenige wijzigingen in de betreffende verordening. Deze voorstellen zullen in de Commissie van Onderwijs gebracht worden. Het voorstel werd hierna gearresteerd. Het internaat van de Zeevaartschool. In behandeling komt nu: Voorstel tot het huren van een huis voor het Internaat der Zeevaartschool en het ver- leenen van een crediet voor de inrichting daarvan. De heer Ran (R.-K.) vraagt ln welk stadium het te bouwen internaat aan de Buitenhaven verkeert. Wethouder De Boer (V.-D.) antwoordt hem, dat de plannen nog steeds van kracht zijn. Bij een van de departementen zijn nog bezwaren; het kost nog al eenige moeite om den grond, dien men voor den bouw geschikt acht (aan de Buitenhaven) te kunnen koo- pen. Door het College is al enkele malen ge tracht schot achter de zaak te zetten. Zoo gauw de grond gekocht kan worden, komt het betreffende voorstel in den Raad. In dankbaarheid noemt spreker de medewer king van het Departement van Financiën, van Defensie en van admiraal T. L. Kruys. Het voorstel wordt z.h.s. vastgesteld. Evenzoo het Voorstel tot het verleenen van medewerking overeenkomstig art. 72 der Lager Onderwijs wet 1920 voor het aanschaffen van gordijnen voor de Rehobothschool. De U.L.O.-school voortaan een 4-jarige cursus. Bij het voorstel tot het omzetten van de U.L.O.-school in een vierjarigen cursus grijpt dr. Feenstra Kuiper (Gem. Belang) de gelegenheid aan om een compliment te maken aan den wethouder van Onderwijs, den heer W. de Boer en aan het betrokken schoolhoofd. Met het aannemen van dit voor stel zal het betrekkelijke onderwijs belang rijk meer resultaat opleveren. Wethouder De Boer dankt dr. Feenstra Kuiper voor de vriendelijke woorden en voegt er aan toe, dat hij de verandering ook van zeer groote waarde voor de school acht. Vooral het diploma B. heeft beteekenis; het zal door meerdere leerlingen behaald kun nen worden. Bovendien verwacht spr., dat het onderwijs op deze school zal gaan aan sluiten op dat van de Zeevaartschool. Voorste' tot het aanschaffen van een tweede transportschip voor den reini gingsdienst en uitbreiding van het stort huis (bouw van een tweede storthuis). Het is allereerst dr. Feenstra Kui per (Gem.-Belang), die in deze aangelegen heid het woord voert. Hij komt met een serie getallen en cijfers, waaruit blijkt, dat hij praktische en financieele bezwaren tegen het voorstel heeft. De Hygiea doet over een tocht ongeveer 6 uur en de nieuwe boot, die een langeren tocht zal hebben te maken, zal er 1 k 2 uur langer over doen. Het schip zal dus per week 48 uur in dienst zijn, d.i. juist de arbeidstijd van het personeel. Hij voorziet nu, dat de gemeente veeV aan over werk zal hebben te betalen. De lasten hier van rekent spr. op 850.— per jaar. Daar bij zullen 2 schepen geëxploiteerd worden, welke kosten, plus die voor de z.i. noodzake lijke uitbreiding van het personeel, spr. taxeert op 5000.per jaar. Dan houdt spr. er rekening mede, dat de vaart door ijsgang gestremd kan worden, dat het schip daarenboven meerdere dagen buiten dienst zal zijn. Ook voorziet hij, dat vervoer van vuilnis naar de belt noodig zal blijven, welke kósten hij op 2000.per jaar schat. De exploitatiekosten worden met 9000.verhoogd, volgens de bijlage, en dan zijn de kosten voor het stoken en voor het personeel z.i. door den directeur nog aan den langen kant geschat. Per m3 vuil zal de gemeente dan volgens deze berekening 62 cent moeten betalen. Spr. gaat dan uit voerig in op het voorstel van den vracht rijder Kaan, dat door den Directeur zonder meer was afgewezen als zijnde te duur. Dit nu acht spr. overdreven en hij vreest daar enboven, dat de directeur onjuist is. De bere kening van den directeur komt volgens spr. n.1. veel te hoog uit. Spreker komt zelf tot een prijs van 61 cent per m3, als de ge meente het vuil naar Anna Paulowna laat vervoeren. Hij komt tot de volgende getallen, die hij tegenover elkaar stelt: Bij den bestaanden toestand betaalt de ge meente 68 cent per M3. Wordt een nieuw schip aangeschaft, enz., dan betaalt de gemeente 62 ct. per M3. Wordt het vuil vervoerd naar Anna Pau lowna dan betaalt de gemeente 61 ct. p. M3. Een belangrijk voordeel van het laatste plan noemt spr. nog, dat bij aannemen daar van geen leening behoeft te worden ge sloten. De heer Bot steunt het voorstel. De heer Bot (C.-D.), die deel uitgemaakt heeft van de Commissie, die in deze van ad vies gediend heeft, spreekt op enkele pun ten het betoog van den heer Feenstra Kui per tegen. Het brengen van het vuil naar zee noemt deze spr. de goedkoopste wijze van opruimen en volgens de commissie komt het de gemeente op 50 cent per M3. Bij aan schaffing van een nieuw schip zal dat 57 ct. per m3 worden. Van belang is, de zuivere wijze waarop het vervoer van het stadsvuil plaats heeft. Dat er doorgegaan zou kun nen worden met de Hygiea buitengaats te laten gaan, acht spr. dubieus. Hij vindt het absoluut onverantwoord in den winter. Als er geen nieuw schip aangeschaft mocht worden, kunnen we beter stoppen met het storten van vuil in zee, zoo waarschuwt hij als man van ervaring. Spr. verwacht geen heil van particulier vervoer, vooral ook om dat het vuil vervoeren heelemaal geen ge makkelijk karwei is. Spr. had geen tegen stand verwacht van den Raad. Volgens hem zal de vaartijd van de nieuwe schuit geen 8 uur bedragen. Ook de exploitatie zal niet duurder zijn, omdat het nieuwe materiaal beter is. Met hand en tand wil spr. er op aandringen, dat het voorstel van B. en W. aangenomen wordt. De heer Ran (R.-K.) vraagt of het Col lege wel voldoende zekerheid heeft, dat na 1938 door Waterstaat steeds toestemming zal worden verleend om het vuil in zee te storten. De plannen van den heer Schoeffelenberger. De heer S c h o ef f e 1 en b e r g e r (Opp.) meent, dat voor het opruimen van het vuil andere bestemmingen aan te wijzen zijn. Mis schien zou een „onderlegger" aan de Hygiea toe te voegen zijn Dat is veel goedkooper dan zoo'n nieuwe schuit. Men moet het durven aanpakken, aldus vervolgt de heer S., en hij voelt nog steeds voor het dempen van het Heldersche Kanaal met het vuilnis. Dan krijgen we een mooie boulevard en een terrein, geschikt voor het houden van een kermis enz. De prijs, die1 voor den grond gemaakt zou worden zou het dubbele opbrengen van hetgeen het vervoer van vuilnis de gemeente-reiniging kost. Ook brengt de heer S. het idee naar voren, om het vuil met ijzeren vletten naar Anna Pau lowna te laten brengen. Als men dit door werkloozen zou laten doen dan zou dat een extra voordeel beteekenen. Nog een verdediger van het voorstel. De heer Hoornsman (V.-D.) sluit zich aan bij het betoog van den heer Bot. Z.i. zal het vervoer door particulieren naar den pol der nog duurder zijn, dan men verwacht, om dat de polder zijn voorwaarden zal stellen. Er zou b.v. een verharding moeten komen, natuurlijk voor rekening van Den Helder. Kortom het particulier vervoer zou veel sousah veroorzaken. Het \torten in zee is z.i. veel goedkooper. Nu is 90.000.een groot bedrag, doch spr.'s fractie is er van overtuigd, dat er niets anders op zit dan het te besteden; hg zal voor de bglage stemmen. laag. Dit zou voor de nieuwe schuit op 8 gebracht moeten worden. Volgens hem is voorts de raming van de exploitatie, zooals die in de bijlage genoemd wordt, belangrijk te laag. Hoe komt het College aan een be drag van 48.350.voor een nieuw schip? Spreker adviseert, dat, indien het voorstel aangenomen mocht worden, B. en W. een openbare inschrijving zullen houden. Het ver dient z.i. aanbeveling om te profiteeren van de huidige concurrentie. Ook wat den bouw van het storthuis betreft. Wat het vervoer van het vuil betreft, denkt spr. aan een transportonderneming, die het naar den pol der zou kunnen vervoeren. De rest moet men blijven storten in zee. Moreel© bezwaren van den heer Steenlage De heer Steenlage (s.d.) voert naast finantieele ook moreele bezwaren aan tegen de overwegingen die gelden om het vuil in den polder te doen storten. Hg noemt enkele plagen, die in andere plaatsen zouden voorgekomen zijn, terwijl hij het anderzijds ook niet oorbaar vindt om een andere gemeente het vuil op het dak te schuiven. Hij betwijfelt of Ged. Staten er wel toestemming voor zouden verleenen. De s.d.-fractie verklaart zich vóór afvoer van het vuil naar zee; het bewijs is geleverd, dat deze wijze goed is. Al zouden de kosten inderdaad iets hooger zijn dan door den directeur be rekend, dan nog zou het vervoer naar zee goed kooper zijn, dan welke andere methode ook. Spr. verklaarde zich voor het aanschaffen van een nieuw schip en hij adviseert om dit spoedig aan te schaffen, daar Waterstaat zijn toestem ming wel eens zou kunnen intrekken als de zaak traineert. De heer Van Zwijndrecht (c.h.) dringt er op aan, dat steeds rekening zal worden ge houden met de eischen van Waterstaat. Waren die steeds opgevolgd, dan zou de Raad mis schien niet zoo ver behoeven te gaan als thans ibefc geval is. Wethouder De Boer verdedigt het v i voorstel. Wethouder De Boer (v.d.), die thans het woord verkrijgt, zegt, dat hij de verantwoor delijkheid gevoelt om een voorstel te verdedi gen, dat een uitgaaf van bijna 100.000. vraagt. Juist daarom is hij overtuigd van de redëlijke gronden die het voorstel bezit. Spr. is tot de overtuiging gekomen, dat het vervoer van vuilnis hier ter stede zoo hygiënisch, zoo zuiver en zoo goedkoop is, dat Den Helder zich daarover gelukkig mag prijzen. In dit verband wijst de wethouder op de soesah, die Den Haag met het vervoer van het stadsvuil heeft. Komende tot de beantwoording van de ver schillende sprekers, zegt spr. tot den heer Feenstra Kuiper, dat hij wel gezien heeft, dat de directeur geen rekening heeft gehouden met de 5% pensioenpremie en de 700.voor huur van den grond voor het storthuis, maar dat daartegenover geen rekening is gehouden met de loonsverlaging van het personeel. De nieuwe schuit zal een sterkeren motor hebben en men mag dus aannemen, dat met de groote snelheid de vaartijd wellicht niet langer zal zijn dan met de huidige „Hygiëa" het geval is. Daarbij zal het nieuwe schip een grootere hoe veelheid vuil kunnen medenemen, zoodat het aantal vaarbeurten wellicht geringer zal zijn. Spr. is van meening, dat geen nieuw personeel zal behoeven aangesteld te worden. Doch hier zal de ervaring moeten leeren; de cijfers zijn niet onbetrouwbaar. Wat het aanbod van Kaan betreft, deze heeft waarschijnlijk niet beseft wat hij op zich wilde nemen. Kaan wilde eerst prijsopgave doen als in principe besloten was, dat het vuil naar den polder gebracht zou worden en dan wel door hem! Daar B. en W. geen cijfers kregen, is dit aanbod onbesproken gebleven. Volgens berekening door den directeur zou het vervoer naar Anna Paulowna 1.18 kosten, maar een particulier zal ook wegenbelasting hebben te betalen. Daarbij genomen de andere verplich tingen, die wel eens niet zouden kunnen mede- vallen, gelooft spr., dat de genoemde 1.18 nog wel eens aan den lagen kant zouden kunnen zijn. Volgens spr. zou het vervoer door parti culieren de bron van de grootste ellende zijn. Bovendien moet het bedrijf in handen van de gemeente blijven: de bedrijfszekerheid zou an ders verloren gaan. Den heer Ran zegt spr., dat de strandvervuiling op Texel nooit een ge volg is geweest van het storten van vuil in zee. Dat is destijds door een Commissie in een rap port vastgesteld en dat rapport is nooit aan gevochten. Daarom twijfelt spr. er ook niet aan, of Waterstaat zal de gemeente nooit het recht onthouden om het vuil in zee te storten. Den heer Van Zwijndrecht zegt spr., dat de Gemeentereiniging nooit nagelaten heeft om de voorschriften van Waterstaat direct op te vol gen. Op hetgeen de heer Schoeffelenberger ge zegd heeft, antwoordt spr., dat vroeger al eens een proef is genomen met onderlossers, maar die proef mislukte volkomen, omdat het vuil ;er niet uit weg te krijgen was. Wat het dem pen van het kanaal betreft. Zou dit met vuilnis geschieden, wee en schande zou men roepen als de Raad tot het laten doen van zulke dwaze dingen besloot. Ook het vervoer van vuil met ijzeren vletten is practisch onuitvoerbaar, om dat door den af te leggen afstand deze wijze van exploitatie veel te duur zou worden. Ook als het door werkloozen zou geschieden! Den heenUithol zegt de wethouder, dat de „Hygiëa" nog zeer goed kan worden gebruikt en dat men er op kan rekenen, dat zij nog jaren dienst zal doen. Volgens spr. kan de afschrijving op het nieuwe schip op 4 gesteld blijven. Wat de openbare inschrijving betreft, spr. zou gaarne zien, dat het werk en het kapitaal in de stad bleef. Daar zal ook op gelet worden. Of er een aanbesteding zal plaats hebben, kon spreker nu nog niet zeggen. Kunnen menschen van bui ten ook de bijzondere eischen inwilligen, dan heeft hij tegen een openbare aanbesteding geen bezwaar. Vanzelfsprekend is de wethouder den heer Steenlage dankbaar voor diens steun. Spr. on derstreept nog eens de moreele bezwaren die door den heer Steenlage genoemd zijn inzake het vervoer naar den polder. Tenslotte geeft spr. de verzekering, dat alles zal worden gedaan om de voorwaarden van Waterstaat uit te voeren. Er is geen sprake van, dat een buur, welke dan ook, last van het vuilnisstorten zal hebben. Trouwens over 1935 en 1936 zijn geen klachten binnengekomen. Spr. eindigde in eerste instantie met de bijlage sterk aan te bevelen.' Replieken. JDe heer Feenstra Kuiper (gem. bel.) is er niet van overtuigd, dat de onderhavige 'kwestie van alle kanten bekeken is. Hij is er Over afschrijvingspercentages. Volgens den heer Uithol (Nat. Herstel), is het afschrijvingspercentage van 4 te 1 Levenrekkers. De strijd aan het Gezondheidsfront 1 duurt voort en men hoeft zich tegenwoor- 1 dig over niets meer te verbazen. Het minst nog als het eerstdaags gewoonte mocht worden, dat de menschen tweehonderd jaar aan één stuk blijven leven dank zij de vi taminen, die al een half alphabet beslaan. (Men zegt, dat de vitamine A honderd maal zoo gezond is als tien boterletters B) dank zij verder stoom- en schuim- en modder- en zoAnebaden, dank zij den mas seur, die ons behandelt als brooddeeg en de gymnastiekleerares,die ons drilt als waren wij Italiaansche balilla. Wg leeren hoe we onze voeten moeten neerzetten om geen neusverkoudheid op te doen, hoe we onzen buik moet en houden (n.1. in) om niet naar beneden te groeien, hoe onze schouders, om onze hakken niet scheef te loo pen, enzoovoort, enzoovoort. We wor den nog wel geboren, maar we onder houden iedere moer van onze machinerie alsof we kunstmenschen waren. We eten geen biefstuk maar calorieën, geen groente maar koolhydraten, hebben een huis apotheek die een Roode Kruis-lazaret alle eer zou aandoen, en drinken iederen dag maar één glaasje, zooals de advertentie het ons gebiedt behalve natuurlijk in feestweken als deze, wanneer onze blijde opwinding met onze goede voornemens op den loop gaat, en tenzij men een goede tempelier is en ieder glaasje verfoeit, het geen het leven zeker niet kan bekorten. Kortom, we zijn wetenschappelijke leven rekkers geworden. Maar wat op het Internationaal Con gres voor Physieke Genezing te Londen is besproken, is weer iets heel nieuws. Daar werd niet meer of niet minder be weerd dan dat de meeste menschen véél te nonchalant ademhalen. Onze fout schijnt te zijn, dat wij dit veel te onbewust doen. Dat wg niet bij iederen ademtocht tegen onszelf zeggen: „Ik haal adem en ik moet het goed doen." Pas als we op houden te ademen, valt het ons op. Dan zeggen we: „Hé, ik adem niet meer". Maar dan is het te laat! Wat we dus moeten doen, is, onze ademhaling onop houdelijk controleeren; tellen hoe vaak per minuut, per uur, per dag, per week we inademen, door neus of mond, met pleizier of met tegenzin, en alles zorgvuldig op- teekenen in een stevig, in varkensleer ge bonden, notitieboekje. Zoo zullen we leeren beseffen, dat ademhalen net zoo belangrijk is als pingpong of golf. Of als... ochtendgymnastiek: „Buig uw hoofd naar voren tot u het niet meer kunt uithouden van de pijn. Vouw daarna uw handen achter uw nek, tot uw ellebogen kraken. Druk uw nagels diep in uw vleesch tot u het van pijn uitschreeuwt en draai tege lijkertijd uw ééne been om het andere, tot ge op uw knieën valt. Druk nu uw teenen tegen den grond, tot ze bijna breken en zet uw borst uit, tot ge haast geen adem meer kunt halen. Zet uw mond dan zoo wijd mogelijk open, tot uw wangen on dragelijke pijn doen. Druk uw oogen stijf dicht, tot uw heele gezicht van kramp ver gaat, en hamer dan met uw kin op den grond tot er iets ontwricht. Rol nu op uw rug, bons uw hoofd eenige malen hard op den grond en strek uw beenen een uur in de lucht, tot ge geen gevoel meer in uw dijen hebt. Verhef u nu op uw elle bogen en maak van uw hollen rug een poort; druk de schouderbladen naar binnen tot ge als een vaatdoek neerzijgt. Nu hebt u bijna ieder lichaamdeels een beurt gegeven en kunt u frisch en monter uw dagelijkschen arbeid aanvangen." Maar hoe zou Methusalem het hebben klaargespeeld, zonder onze geraffineerde middelen iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiHiiilliliiililliiiilHtiiiiiiiniiiiiiiiiiimii niet zeker van, dat de personeelsvoorziening geen meerdere kosten voor de gemeente met zich zal brengen. Hij handhaaft de cijfers zoo als hij die genoemd heeft en die niet bestreden zijn. Juist omdat het College geen cijfers van particulieren kent, had spr. gaarne gezien, dat pogingen waren gedaan om prijzen te weten te komen. Tegen de moreele bezwaren van den heer Steenlage voert spr. aan, dat het op de belt opgeslagen vuil ook de bakermat kan zijn van kakkerlakken, enz. Ook heeft de heer Steenlage gesproken over het storten van vuil in de zijgrachtjes van de Fortgrachten. M.a.w. als de vuilopruiming maar op goedkoope wijze geschieden kan, dan wordt er niet zoo aan de moreele bezwaren gedacht. Onderzocht zou voorts dienen te worden of het vervoer naar zee des zomers wel zoo riskant is als door den heer Bot geschilderd werd. De heer Bot (c.d.) zegt, dat de verzwaar de voorwaarden van Waterstaat een gevolg zijn van de klachten van de vissoherij afkom stig. Spr. houdt vol, dat het storten in zee met de tegenwoordige schuit riskant is. Het storten bg ton 7 gaat wel, maar dat is ver boden. Bij paal 4 gaat het met de Hygiëa be paald bezwaarlijk. Met een nieuw schip levert het geen bezwaar op verder in zee te gaan en bovendien zal de vissoherij dan geen last meer van het vuil hebben. Spr. keurt het storten bij nacht af. Verder is hij van mee ning, dat bij ingebruikneming van een nieuw schip het overwerk eerder minder zal worden dan meer. 's winters zal er even goed gelegen heid genoeg bestaan om in zee te gaan stor ten. Spr. dringt er nogmaals op aan de bijlage te steunen. Wethouder De Boer, in tweede instantie sprekend, refereert aan hetgeen de heer Bot zeide, dat met een nieuwe schuit het vervoer van het vuil de gemeente nu eens 58 of 59 cent per m3 zou kosten, dan nog is deze me thode te prefereeren boven de andere. Nadat spr. de houding, van Kaan gelaakt heeft, constateert hij, dat het College inderdaad niet de beschikking had over cijfers van particu lieren, maar dat de berekeningen van den Directeur ampel en breed zijn bekeken. Spr. is er van overtuigd, dat particulieren het vervoer niet goedkooper zullen kunnen doen. De stemming. Het voorstel van B. en W. wordt vervol gens in stemming gebracht. Het resultaat was, dat slechts 4 raadsleden tegen stem den. Dit waren de heeren: Uithol (nat. her stel), Bregman en Feenstra Kuiper (gem. belang) en Schoeffelenberger (opp.). Het voorstel was dus aangenomen. Met algemeene stemmen wordt de heer G. J. Sonnenberg benoemd tot tijdelijk leeraar in de radio-telegrafie aan den gemeentelijken radio-cursus. Commissies van Bijstand. Benoemd worden tot leden van de commis sies van Bijstand, in de Commissie voor de Gemeentereiniging de heeren: C. Bot, K. Hoornsman, C. Steenlage en Th. A. A. Terra; Commissie voor de Publieke Werken en Plantsoenen de heeren: W. Kraak, J. B. F. Meijer, J. J. Schoeffelenberger en J. van Zwijndrecht; Commissie voor het Grondbedrijf de heeren: W. Kraak, Th. A. A. Terra en P. van der Veer, Steenlage; Commissie voor de Water- en Lichtbedrgven de heeren: R. Boogaard, L. F. van Loo, C. Ran en J. van Zwijndrecht; Commissie voor het Onderwijs de heeren: Dr. P. Feenstra Kuiper, L. F. van Loo, Mr. J. Mulder en J. H. Smith; Commissie voor de Financiën de heeren: A. van der Heide, J. B. F. Meijer Mr. J. Mulder en Ran. Vermeld dient te worden, dat de heer Feen stra Kuiper pogingen in het werk gesteld had om den heer Bregman in de Commissie voor de Financiën en den heer Uithol in de com missie voor het Grondbedrijf benoemd te krij gen. De stemming wees echter anders uit, zooals men uit het bovenstaande kan zien. Incident- Plotseling verklaarde daarop de heer v. d. Veer (a.r.), dat hij geen zitting wilde nemen in een commissie, waarin 3 s.d.a.p.ers zitten. Dit tot groote verwondering van den bur- Denk er dan aan tijdig Uw Trouwauto's te bestellen bij Garage MANSHANDEN, Middenweg 189—191. - Tel. 533. Keus uit 8 Luxe ATJTO'S. f! Chauffeurs in nieuwe Uniform. ^Prijzen van af f 2.50 per gemeester, die den heer v. d. Veer toevoegde, dat de Raad de commissies toch zelf aan wees. De commissies zijn daar om van voorlichting te dienen en als zij eenzijdig samengesteld zfln, dan zullen B. en W. daar wellicht reke ning mede houden. Men wordt in de Cora-< missie van Bijstand nooit overstemd, omdat er altijd gelegenheid bestaat om een rapport van minderheid in te dienen. De burgemees ter ried den heer v. d. Veer zeer zeker aan om zitting in de commissie te nemen. De heer V. d. Veer ging hiermede accoord. Anders was het met Dr. Feenstra Kuiper, die er bezwaar tegen maakte, dat de opvolger van den heer Biersteker niet in de commissie benoemd was. Zijn voor stel was dus genegeerd en als de Raad daarmee te kennen geeft, dat hij geen samenwerking wil, dan wenscht ook spr. die samenwerking niet en bedankt hij voor de benoeming in de Commissie van Onderwijs. De burgemeester wijst op het ge meentebelang, dat Dr. Kuiper slechts te behartigen heeft. Dr. Kuiper blijft echter op zijn stand punt staan en neemt de benoeming niet aan. De oliekwestie. De heer Uithol zeide in deze kwestie o.m.: Men zegt wel eens, „Geduld overwint alles" en dat kan in deze oliekwestie ook worden gezegd, want na 5 maanden wachten op de resultaten van het werk van de Commissie van Bijstand, werd een dezer dagen ter inzage gelegd de beantwoording over de oliekwestie. De commissie van Bijstand zegt in haar antwoord eenvoudig: „De Commissie van Bijstand heeft uitvoerig deze kwestie be sproken en acht zich niet competent een definitieve uitspraak te doen." En met dit antwoord is deze belangrijke zaak door de commissie afgedaan. Hoe is dat mogelijk? Spr. vraagt zich af, hebben de commissieleden dan geen persoonlijk onder zoek ingesteld of zich door technische per sonen laten voorlichten? Wei verwijst de commissie naar het schrgven van den Direc teur van de Reiniging, wat niet logisch is, want het schrgven van den Directeur van de Reiniging is in vele opzichten aanvechtbaar. Als spr. lid van deze commissie was geweest, dan had hg dat schrijven nooit kunnen aan vaarden. De directeur zegt o.a. in zijn schrijven: „Wel moet men voorzichtig zijn zich niet te laten beïnvloeden door het zoet gefluit van de leveranciers". Ziedaar een uitdrukking welke in dit verband zeer slecht gekozen is, want heeft hij zich niet juist laten voorlichten door den leverancier van de Valvoline-olie Het schrijven van den leverancier is in het schrij ven van den Directeur verwerkt. Men kan toch van deze firma niet verwachten dat zij haar eigen geleverde product zal afkeuren. Is in dat verband wellicht van toepassing „zoet gefluit?" Want zegt deze firma niet, dat haar product 35 voordeeliger is in verge lijking met het Shell product? Deze firma maakt in haar schrijven, gericht aan den Directeur van de Reiniging, een rekensom metje (hetzelfde rekensommetje vindt men terug in het betoog van den Directeur) n.1. kostprijs Shell-oTie is 42.per kg. s.g. 0.905 is dus een literprijs van 0.38. Kost- per stuk 75 cent, 2 stuks f 1.25. Gratis plaatsen v. haard of kachel. C. GROOT, ZUIDSTRAAT 2 0.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 5