Geen prijsstijging Dank van van eenige belangrijke eerste levensmiddelen. Huismoeders hamstert niet H. M. de Koningin Spoorweg door de Sahara» Donderdag 1 October 1936 Tweede Blad De winkeliers en de val van den gulden» De nieuwe monetaire situatie Slager door het publiek bedreigd» *s GRAVENHAQE, 30 September. Grfijk reeds werd medegedeeld, is het de beioe ling der regeering zoodanige maatregele» te nemen, dat zekerheid bestaat, dat de prijzen yan brood, aardappelen, boter, melk, ton- sumptie-zetmeelen en suiker zich niet zul len wijzigen als gevolg van de nieuwe mone taire situatie. De heffing op b o t e r is daarom met terug werkende kracht van Maandag '28 September af verlaagd van f 0.85 op f 0.75, terwijl met ingang van dien datum de restitutie bij ex port van boter f 0.75 zal bedragen. De sieun uit het landbouw-crisisfonds op zuivel zal, in verband met de stijging van de zuivel- waarde, met ingang van 5 October a.s. wor den verlaagd. De prijs van consumptiemelk zal ten gevolge van een en ander geen velhoo- ging ondergaan. De restitutie bij export van kaas -wordt (verlaagd voor volvet en 40+ tot 1 cent en yoor 30+ en 20+ tot Vi cent per kg. Ten aanzien van tarwe zijn zoodinige maatregelen getroffen, dat zekerheid bestaat, dat de bloemprijs en dus de prijs van ïrood niet beinvloed wordt door de monetaire maatregelen. Ten einde een ontwrichting van de markt ,van consumptie-a ardappelei te ivoorkomen, is de denaturatietoeslag op de zelfde hoogte gehandhaafd, de toeslaj bij export is echter vervallen, zoodat de aard appelprijs ongeveer in evenwicht is op het zelfde peil als in de vorige week. Voor zoover de suiker betreft z»l de crisisheffing op suiker evenveel worden ver laagd, als de stijging van de wereldmarkt prijs bedraagt. De heffing op de voornaamste zetmee- 1 e n zal met ingang van 30 Septemba* a.s. evenveel worden verlaagd als de wereld marktprijs gestegen is. In verband met de stijging van den we reldmarktprijs van rogge en gerst is met ingang van 28 September jl. de denaturatie toeslag op rogge verlaagd van f 3.op f 2. en de dorschtoeslag op gerst verlaagd van f 2.25 tot f 0.75. In verband met een en ander worden de monopoliewinsten bij invoer en de restitutie daarvan bij uitvoer, gehandhaafd op het zelfde peil als de vorige week, zulks met uitzondering van eenige technische wijzi gingen als gevolg van bovengenoemde maat regelen, zoodat de monopoliewinst van rogge .Vastgesteld wordt op f 4.(f 2.monopolie- Winst op gedenatureerde rogge f 2.— de naturatietoeslag). Een ministerieele commissie. Door den raad van ministers is, onder lei ding van den minister-president, ingesteld een ministerieele commissie, waarvan ook de ministers van financiën, van sociale zaken ,van landbouw en visscherij en van handel nijverheid en scheepvaart deel uitmaken. Deze commissie heeft tot taak na te gaan voor welke goederen, in verband met de ge wijzigde valutaverhoudingen, een redtlijke prijsverhooging onvermijdelijk moet worden geacht. Zij vergadert eiken dag, met uilzon dering van den Zondag, om 9.15 voomid- dags, aan het departement van koloniën. Verzoeken van fabrikanten of anderei be langhebbenden moeten intusschen aanhan gig worden gemaakt bij een der departemen ten, welke in de commissie vertegenwoor digd zijn. Geen brieven aan minister Colijn. De minister-president ontvangt vele hïe- yen, verband houdende met hier en daaj lo caal optredende prijsverhoogingen. Aangezien deze brieven ter behande ng moeten worden doorgegeven, hetzij aan iet departement van handel, nijverheid en scheepvaart, hetzij aan dat van landb uw en visscherij of van sociale zaken, verz >kt de minister-president klachten van d ;en aard voortaan, voor zooveel zulks na de ot- standkoming van de wet tegen prijsop rij- ying nog noodig, niet meer aan hem te doen toekomen, doch deze aanhangig te la ken, hetzij bij den burgemeester der be ef fende gemeente, hetzij bij de Kamers tan Koophandel, hetzij bij de 3 genoemde dejar- tementen rechtstreeks. f WINTERPRIJZEN BRANDSTOFFEN, De bond van Ned. Handelaren in Brand stoffen verzoekt ons opname van het tol- gende: In verband met het feit, dat op Donfer- dag 1 October in de meeste plaatsen In ons land de winterprijzen van brandstolen ,van kracht worden, vestigen wij er ten overvloede de aandacht van het publiek op, dat deze prijsverhooging hoegenaamd nfets te maken heeft met den huidigen toesttnd en daaruit dan ook in geen enkel opziet voortvloeit. De per 1 October ingaande Mn- terprijzen znij reeds in Mei van dit jiar vastgesteld. Omdat hij verhoogen. den vetprijs wifce Amsterdam, 30 Sept. 1 Een slager, zijn zaak heeft in de Dotterbloemstraat an den overkant van het IJ, heeft Dinsdjg- avond aanleiding gegeven tot het requiite- ren van een politiemacht, aangezien hij had aangekondigd, dat hij den prijs voor pond vet met 5 cent zou verhoogen, omdati naar hij voorgaf hij zijn leveranciers ook meer moest betalen. Het gevolg was, dat hij mede van de zijde van het publiek een aankondiging ontving, hierop neerkomend, dat zij hem( als hij zijn voornemen zou uitvoeren) „een kopje klei ner zouden maken". De politie, die ernstige ongeregelmatighe- den vreesde, trok daarop in de nabijheid van den winkel een politiemacht samen. Tot eenig ingrijpen is het echter niet geko men, omdat de slager, uit vrees voor wraak neming, besloot, geen gevolg te geven aan zijn voornemen en den ouden prijs voor vet handhaafde. „MIDDENSTANDERS IN EEN ZEER MOEILIJKE POSITIE GERAAKT" MEENT EEN BESTUURDER VAN DE AMSTERDAMSCHE WINKELIERSVEREENIGING De Middenstandsbonden hebben zich, nadat de regeering bekend had gemaakt, dat zij de gouden standaard moest los laten, onmiddellijk bereid verklaard ach ter haar te staan en mede te werken aan het tegengaan van onredelijke prijsstij ging. Aan alle leden van deze bonden is me dewerking gevraagd. Omtrent het resultaat van dat verzoek hebben we ons gewend tot den heer M. W. Wiewei, administrateur van de alge- meene winkeliersvereeniging te Amster dam. Deze was van meening dat in verband met de monetaire aangelegenheden er geen prijsopdrijvipgjs. Toch meende de heer Wie wel dat de Middenstand in een zeer moeilijke positie is geraakt. Er zijn toch in den handel altijd prijs- schommelingen. Het aantal factoren, dat daarvan oorzaak is, is zeer talrijk en doet thans weinig ter zake, maar om een fictief geval te nemen: Een winkelier in schoenen heeft een partij gekocht tegen vijf gulden, verkoop" prijs bedraagt zes gulden. Nu krijgt hij bericht van den fabrikant dat deze sohoe nen in het vervolg zes gulden inkoop zullen kosten. Deze winkelier zou geen koopman zijn als hij dan deze schoenen nog zou verkoopen voor zes gulden Hij gaat ze verkoopen voor zeven gulden. Niemand zal daar in gewone omstandig heden aanstoot aan nemen. Maar nu? Maakt den winkelier zich thans schuldig aan prijsopdrijving' De ze prijsverhooging was een gevolg van den groothandelprijs in schoenen. Een redelijke prijsverhooging mag dan ook niet veroordeeld worden als deze geheel onafhankelijk is van de monetaire maat regelen. Echter het publiek zal daar ver moedelijk anders op reageeren. Pit zal in elke prijsverhooging een onredelijk heid zien en den winkelier brandmerken als een afzetter. Met de zoogenaamde merkartikelen staat het anders. De winkeliers hebben de prijzen daarvan niet in de hand. Zij worden vastgesteld door den fabrikant of den importeur. Wanneer straks deze laatsten de prijzen zouden verhoogen. dan moet de winkelier daaraan voldoen. Wanneer dat inderdaad van eenig belang zou zijn, gaat dan de fabrikant of de importeur vrij uit? Een vraag die nog niet beantwoord is. In het algemeen toch kan gezegd worden dat de winkelier af hankelijk is van de groothandelprijzen. Evenwel kan geconstateerd worden dat het publiek weinig of niet gereageerd heeft op de monetaire omstandigheden. Alleen in het confectie-bedrijf is meer drukte waar te nemen Echter valt dat ook niet samen met de omstandigheden van de laatste dagen? En zal men nu vandaag niet koopen wat men van plan was de volgende week te doen. Het is een verschijnsel onder het publiek dat te be grijpen is. De heer Wie wel legde er den nadruk op dat men vooral niet moet verwarren een prijsstijging met een prijsopdrijving. Aan dit laatste gelooft hij dat de win kelier in h«t algemeen gesproken niet zal doen. DE MARGARINE-INDUSTRIE EX PORTEERT KATOENTJES Het Unilever-concern verschaft werk aan onze textiel-industrie. Men schrijft ons uit Den Haag In de textielindustrie is weer werk aan den winkel. In dezen tijd een zoo verheugend feit, dat er de aandacht wel eens extra op ge- vestig mag worden. Het blijkt ons, dat eenige textielfabrie ken hier te lande, zoowel weverijen als drukkerijen, ten zeerste gebaat zijn met belangrijke orders, welke afkomstig zijn van een van de belangrijkste dochter maatschappijen der Unilever, de United Africa co. Ltd., een onderneming die de grondstoffen voor de margarine-, olie-, en zeepbereiding in de tropische gewes ten, speciaal in Afrika, koopt en daarte genover tal van Europeesche en in het bijzonder Nederlandsche goederen in die gewesten verkoopt. Het afzetgebied van deze Unilever- dochtermaatschappij is enorm en spe ciaal ook aan katoentjes neemt de olie- vruohtenleverende bevolking groote hoe veelheden op. Dit komt dan weer aan onze industrie ten goede en vermeerdert de werkgele genheid hier te lande. Zoo moet het gaan. Hare Majesteit de Koningin, zeer getroffen door de bnitengewoon groote belangstelling en het mede leven ter gelegenheid van de verlo ving van H.K.H. Prinses Juliana der Nederlanden met Prins Bernhard van Lippe-Biesterfeld wenscht langs dezen weg aan alle colleges, corpo raties, instellingen, vereenigingen en particuliere personen, hoogstder- zelver oprechten dank te betuigen, aangezien het onnoemelijk groot aantal gelukwenschen het Hare Ma jesteit niet mogelijk maakt om een ieder afzonderlijk te bedanken. De Particulier Secretaris van H.M. van Heemstra. Hieronder een verzameling van de mun ten en geldswaardige papieren, die een deel van hun goudwaarcle hebben inge boet Rechts boven vóór en achterzij de van de Fransche francdaaronder de beide zijden van de Zwitsersche franc, links onder vóór en achterzijde Holland- sche gulden en daarboven de dito zijden van de Belga, de Belgische muntéénheid. In het midden het Engelsche Pond-biljet (boven) en het Amerikaansche Dollar biljet (beneden). Nederlandsche vereeniging van Huisvrouwen spoort aan tot kalmte. Wij ontvingen het volgende schrijven, on derteekend door mevrouw C. Eerdmans-de Holl, presidente en mevrouw D. Oppenhei- mer-Belinfante, secretaresse, van de Neder landsche Vereeniging voor Huisvrouwen: Het hoofdbestuur der Nederlandsche Ver eeniging van Huisvrouwen meent goed te doen, zich langs dezen weg tot de Nederland sche huisvrouwen in het algemeen en tot de leden der vereeniging in het bijzonder te richten, om haar, in verband met de tijds omstandigheden tot het betrachten van de noodige kalmet aan te sporen. Minister Colijn heeft het zoo uitdrukkelijk gezegd, dat het van groot belang is, de ge wone levenswijze niet te veranderen, geen overmatige inkoopen te doen of te hamste ren. Plotselinge groote vermeerdering van vraag lokt prijsopdrijving uit en doet daar door de levenskosten stijgen. Dit moet steeds en thans in het bijzonder worden vermeden. Geeft daarom gehoor aan de raadgevingen van den voorzitter van den ministerraad en voorziet in de behoeften van uw huishou den op de wijze, die gij gewoon zijt geweest te volgen. Gij helpt daardoor maatschappe lijke ontwrichting te voorkomen en maaki het mogelijk, dat het economische leven zich verder zonder hinderlijke schokken ontwik kelen kan. Het hoofdbestuur vertrouwt, dat elke huis vrouw zich van haar plicht bewust zal zijn KOSTBARE HOND TE AMSTERDAM GESTOLEN Onbekenden hebben zich toegang ver schaft tot een leegstaand perceel aan de Jan Pieter Heyestraat. Een sa,mojeden hond die ter bewaking in het huis was achtergelaten, is meegenomen. Het dier vertegenwoordigt een waarde van 200 gulden. FRANKRIJK LEGT EEN TRANS- SAHARA-SPOORWEG AAN AFRI KA ANSCHE TROEVEN TEGEN AZIATISCHE DUMPING! EEN CONTINENT MET ENORME TOE KOMSTMOGELIJKHEDEN WORDT ONTSLOTEN. Parijs, September 1936 DE aanleg van den trans- Sahara- Spoorweg, waarover reeds jaren lang gesproken is, staat op het oogenblik vast. Een technische sensatie beteekent hij zeer zeker niet meer De eerste Pacific-Express, die New York met San Fran cisco verbindt, is 5200 km. en leidt over een rotsgebergte van 2000 m. hoogte. De van 1892 tot 1903 aangelegde trans-Siberische spoorweg is zelfs 8000 km. lang. De eveneens door Rusland aangelegde, in 1885 gereed ge komen trans-Kaspische spoorweg, die bij een lengte van 1900 km. de Kaspi sche Zee met de grens van Chineesch- Toerkestan verbindt, leidt door woestij nen van hetzelfde karakter als de Saha ra. Evenzoo is het met de 1464 km. langen trans-Arabischen spoorweg van Damascus naar den Hedzjas. In Zuid- Amerika leidt de trans-Andus-spoorweg over de 3190 m. hooge Cordilleras. MEER DAN 2 MILLIARD FRANCS AANLEGKOSTEN Het argument van de technische on mogelijkheid, dat de tegenstanders van het object naar voren brachten hield dus geen steek. Ook het kostenvraagstuk beteekent geen onoverkomelijke hinder nis. De spoorweg begint bij Djelfa in Zuid-Algiers, kruist het Ouled-Nailge berg-te, leidt over Laghouat en Sjardaia door de westelijke Sahara en verder over de hoogvlakte van Tademait, doet Tane- zrouft aan en eindigt bij Bamba aan den Niger. De aanlegkosten van dezen ongeveer 2000 km. langen spoorweg wor den in een rapport van den inspecteur- generaal van openbare werken, Maitre- Devallon, in totaal op 2600 millioen francs becijferd. Deze som vormt geen onoverkomelijke hindernis. Anders stond het echter met de vraag, of de door een zoo dunbevolkt gebied leidende spoor weg rendabel en de watervoorziening in dit volkomen waterlooze gebied wel mogelijk zou zijn. De laatste vraag is reeds opgelost. De trans Sahara spoor weg zal met dieselmotor-tractoren wor den uitgerust en daarom slechts mini male hoeveelheden water behoeven, die in groote reservoirs medegenomen kun nen worden. HOE STAAT HET MET DE RENTABILITEIT? Veel moeilijker is het probleem van de rentabiliteit. De weinige woestijnbe woners zijn zwakke producenten en nog zwakkere verbruikers. Daarentegen heeft het eindpunt van den spoorweg. de streek aan den Nigerbocht, zich in den laatsten tijd verwonderlijk snel ontwik keld De bevolking vermeerderde zich hier in de laatste tien jaren met onge veer 15% en ook productie en consump tie stijgen snel. Groenten, katoen, sisal, kapok, hennep, rubber, huiden, wol en rijst, die het moederland gebruikt en hier in groote hoeveelheden geprodu ceerd worden, garandeeren den spoor weg een rendabel goederentransport en ook de veeteelt is op het oogenblik reeds aanzienlijk groot dan het eigenverbruik Daarbij komt de immense oliewinning, die met de voortschrijdende populari seering van de ruwe-oliemotoren binnen afzienbaren tijd van groote beteekenis zal worden. De afgevaardigde van Réu- nion en vroegere gouverneur-generaal van den Soedan. A. Brunet heeft daar om in zijn rapport de rentabiliteit van den spoorweg als buiten allen twijfel stande betiteld Even optimistisch laat de schepper van den Parijschen Métro, Berthelot, zich met het oog op het pas- sagiersverkeer uit en 'n groote Fransche spoorwegmaatschappij heeft zich reeds bereid verklaard tegenover een conces sie voor den tijd van 99 jaren den aan leg uit eigen middelen te bekostigen. TEGEN JAPAN GERICHT Daarbij komt de overweging, dat de trans-Sahara-spoorweg slechts het be ginstuk van den grooten toekomstigen transafrikaansche spoorweg vormt, die een gebied van 92 millioen inwoners (Noord-Afrika, Senegal, WestSoedan, Kameroen, AequatoriaalAfrika, Con- go, Kenya, Tanganyika en Mozambique) met een jaarlijkschen handelsomzet van 52 milliard francs zal ontsluiten. Er wordt reeds beraadslaagd over de des betreffende FranschBelgischEngel sche samenwerking en de voortschrijden de industrialiseering van Azië met de daaruit resulteerende overstrooming van den aardbol met goedkoope Japansche waarde geeft haar de noodigen prikkel Frankrijk, België en Engeland zijn het er in principe over eens, dat de twin tigste eeuw niet de eeuw van Azië, maar van Afrika zijn economische ontwik keling en zijn nauwe samenwerking met Europa moet zijn. Hier wachten nieu we grondstofbronnen en afzetmarkten, hier zijn velé arbeidsmogelijkheden en de voortschrijdende civilisatie zal de koopkracht en de consumptie behoefte enorm doen stijgen. HET WERK BEGINT! Het eerste plan in plaats van een spoorweg, autowegen aan te leggen, heeft men snel laten varen. Deze wegen zouden even veel kosten als een spoor weg: de kosten van onderhoudt, uitgaven voor meer personeel, enz. zouden ech ter aanzienlijk hooger zijn. Een beslist onpartijdig deskundige, de kortgele den gestorven president van de trans- SaharaAutomobielclub generaal Es- tienne, heetf in zijn rapport uitgerekend, dat het transport per vrachtauto on ge ver 8 a 10 maal zoo duur zou zijn dan per spoorweg, De debatten zijn beëindigd; het gigantische project, dat reeds in 1933 dooi den Oppersten Raad der Natio nale Verdediging warm aanbevolen was zal in het kader van het groote werk verschaffingsprogramma van de regee ringBlum ten uitvoer worden gebracht en twee oontinenten binnen afzienba ren tijd een aanmerkelijk stuk dichter bij elkaar brengen. (v.p.b.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 5