Nieuwe verkeersbepalingen
Ge monetaire maatregelen
der regeering
De Vrijheidsbond en de
monetaire politiek
Hooftwegen gaan voor
Subsidieering aan de
industrie stopgezet
'sNachfs geen geluidssignalen
Veranderde verlichtings-
voorschriften.
Verhooging kolenprijs
Aangifte dienstplicht.
Gisteren is het nieuwe motor- en rijwiel
reglement in het Staatsblad afgekondigd en
uit de vele bepalingen en voorschriften la
ten wij hier een duidelijk overzicht volgen.
Voorrangwegen.
De allerbelangrijkste bepaling is onge
twijfeld de instelling van z.g. voorrangswe
gen. Het verkeer dat daarop rijdt, heeft bij
kruisingen, splitsingen, enz. voorrang zoo
wel boven het voor hem van links als van
rechts naderende verkeer.
Hoe de voorrangswegen aangeduid zullen
worden, zal op in motorrijwiel-beschikking
'te bepalen wijze aan de weggebruikers wor
den kenbaar gemaakt.
Niet alleen op als zoodanig aangeduide
voorrangswegen heeft zoowel het van links
als van rechts komende verkeer voorrang,
doch bij kruising van een verharden weg
met een onverharden weg of een rijwielpad
wordt de verharde weg als hoofdweg be
schouwd.
In het nieuwe motor- en rijwielreglement
is nu ook de verplichting vastgelegd, in elk
geval voorrang te. verleenen aan begrafenis
stoeten, tot dusverre gold deze verplichting
voor trams en militaire colonnes.
Inhalen van trams.
Als grondregel geldt, dat men trams
rechts moet voorbijrijden. Indien ter rechter
zijde evenwel niet voldoende wegbreedte is,
mag men de tram ook links inhalen. Een
tram, die ten behoeve van de passagiers
stilstaat, mag men slechts dan voorbijrijden
aan de zijde waar moet worden in- of uit
gestapt, indien daar een vluchtheuvel ligt
of door het trampersoneel toestemming tot
doorrijden wordt gegeven.
Vluchtheuvels.
Het langzame verkeer (fietsers, paarde-
karren, enz.) moet vluchtheuvels (daaron
der begrepen tramuitstapheuvels) altijd
rechts voorbijrijden. Voor auto's en motor
rijtuigen geldt deze verplichting eveneens,
t e n z ij op den vluchtheuvel is aangegeven,
dat ter weerszijden mag worden voorbijge
reden.
Niet hinderlijk stilstaan.
Tot dusverre was alleen het rijden ver
boden op zoodanige wijze, dat men de vei
ligheid in gevaar brengt of de vrijheid van
het verkeer belemmert, dit voorschrift is nu
ook uitgebreid tot het stilstaan (zoowel
met auto's, motorrijwielen en rijwielen als
handkarren enz.)
Het is verboden, op bruggen stil te staan.
Voor uitritten en binnen 8 meter van auto-
bushaltebordjes mag men alleen stilstaan
voor onmiddellijk in- en uitstappen. In
bochten binnen bebouwde kommen en on
overzichtelijke bochten daarbuiten, binnen
8 meter van vluchtheuvels of binnen 8 me
ter van straathoeken is het daarenboven
ook nog toegestaan, onmiddellijk te laden
of te lossen.
Tusschen een half uur na zonsondergang
en 10 uur des avonds mag men, indien een
geluidssignaal noodig is, in plaats van zoo'n
sein ook knipperen met de koplichten. Van
10 uur 's avonds tot een half uur voor zons
opgang zijn geluidssignalen verboden
(tenzij natuurlijk in een noodgeval, dan
moet men echter tevens zichtbaar vaart
verminderen).
Voorts zijn nu ook bepalingen vastgesteld
inzake de maximum geluidssterkte van
den hoorn en in het algemeen ook van het
geluid, dat het motorrijtuig voortbrengt).
Voor ziekenauto's is een speciaal drietonig
signaal voorgeschreven.
Lantaarns van motorrijtuigen.
Automobielen, motorische bakfietsen, mo
torrijwielen met zijspan, kortom alle motor
rijtuigen op meer dan twee wielen, moeten
aan de voorzijde voorzien zijn van twee
ongeveer even heldere gele of witte lichten,
aangebracht op nadere te bepalen wijze
(overgangstermijn tot 1 Januari 1938).
Auto's, langer dan 9 meter moeten boven
hun roode achterlicht een tweede rood ach
terlicht voeren (lengtelicht), zoodat men
direct ziet, dat men een zeer lange auto
moet inhalen.
De, bermlampen (mistlampen) moeten
links zitten, hun stralen moeten bij nade
ring van andere weggebruikers, rechts ge
richt zijn.
Stilstaande auto's
Alleen als een auto staat op een als zoo
danig aangeduid parkeerterrein of niet
verder dan 30 m. van een brandende straat
lantaarn, behoeven de lichten bij avond niet
te branden.
Een rechts langs den weg stilstaande
auto behoeft slechts één lichtbron te voeren
(links aangebracht, naar achteren rood en
naar voren wit licht gevend). Een links
van den weg stilstaande auto mag van 1
Januari 1938 af slechts één lichtbron voeren
(rechts aangebracht, naar voren rood en
naar achteren wit licht gevend).
Verblindend licht. Voorschrift
omtrent dimmen.
Verblindend licht is verboden:
1. voor wielrijders onder alle omstandighe
den
2. voor motorrijtuigen tijdens het stilstaan;
3. voor motorrijtuigen tijdens het rijden:
a. binnen bebouwde kommen, waar
straatverlichting aanwezig is;
b. tijdens het tegemoetkomen van de
overige weggebruikers van het moment
af, dat de tegenligger zich in de gerich
te stralenbundels der koplampen be
vindt tot het oogenblik, waarop men el
kaar gepasseerd is.
Snelheid en verlichting.
1. Motorrijtuigen die niet sneller rijden
dan 40 K.M. per uur behoeven den weg
voor zich niet verder dan tot op 25 M. te
verlichten.
2. Motorijtuigen die sneller rijden dan
40 KM. per uur moeten den weg tot min
stens 100 M. voor zich verlichten.
De minister van Waterstaat kan voorts
bepalen, dat op sommige wegen verblin
dend licht steeds verboden is (b.v. waar
natrium-verlichting aanwezig is), hier
moet men dus hetzij met stadslicht rijden
of met gedimde koplampen.
Diversen.
Het is verboden, een voorrijdende auto in
te halen, indien deze op zijn beurt al bezig
is een voor hem uit rijdende auto voorbij te
rijden. Bij het ingehaald worden moet men
zooveel mogelijk rechts houden en mag
men zijn snelheid niet vermeerderen.
Naast den autobestuurder mogen slechts
dan twee personen zitten indien de totale
breedte van de bank minstens 140 c.M. be
draagt (120 c.M., indien die personen nog
geen 12 jaar oud zijn). Naast of voor den
bestuurder mag men niet anders zitten dan
op de daarvoor bestemde zitplaatsen (kin
deren tot 5 iaar mogen op schoot zitten).
Voor fietsers die op een rijwielpad rijden
dat geen deel uitmaakt van een verharden
weg. is een verharde weg welke hun pad
kruist, in alle gevallen een hoofdweg. Wordt
hun pad gekruist door een niet-verharden
weg of door een ander soortgelijk rijwiel
pad, dan geldt de bestaande regel: „rechts
gaat voor".
Er zijn nieuwe voorschriften opgenomen,
waarin wordt aangegeven, hoe tijdelijke
wegafsluitingen en omleggingen moeten
worden aangegeven.
Het zware verkeer. De nieuwe
weg-indeeling. Massieve ban
den worden verboden, behalve
voor aanhangwagens.
De wegindeeling wordt grondig herzien.
Momenteel zijn de wegen in vier groote
groepen verdeeld (le. 2e en 3e klas wegen,
alsmede wegen die niet ingedeeld zijn). De
voornaamste restricties zullen in het ver
volg slechts gelden voor de z.g. b-wegen,
waarop men rijden mag mits de feitelijke
wieldruk 2400 Kg. niet overschrijdt (max.
breedte 2.10 M.)
Indien een weg niet als b-weg is aange
geven wordt hij als a-weg beschouwd (on
geveer gelijk te stellen met de huidige eer-
ste-klas-wegen). z
In het inschrijvingsbewijs wordt in het
vervolg vermeld, dat, indien aan bepaalde
eischen is voldaan, de wagen voor vee ver
voer mag worden gebezigd.
Op a-wegen gelden de volgende snelheids
beperkingen:
voor zware motorrijtuigen:
1. geen limiet voor autobussen en andere
zware motorrijtuigen op luchtbanden, mits
hun wieldruk de 2400 Kg. niet overschrijdt.
2. 60 K M. per uur voor autobussen bo
ven 2400 Kg. wieldruk.
3. 45 K.M. per uur voor andere zware
motorrijtuigen boven 2400 Kg. wieldruk.
alsmedp voor aanhangwagens boven 350 Kg.
wieldruk.
In alle bovenstaande gevallen moeten de
voertuigen voorzien zijn van luchtbanden
Hebben zij cushionhanden, dan is de maxi
mum-snelheid 20 K.M. per uur en voor aan
hangwagens met massieve banden slechts
12 K.M. ner uur.
Op b-wegen gelden de volgende snelheids
beperkingen voor zware motorrijtuigen:
1. 40 K.M. per uur voor autobussen t.m.
2400 Kg. wieldruk;
30 K M. per uur voor andere zware mo
torrijtuigen tjn. 2400 Kg. wieldruk;
3. 30 K.M. per uur voor aanhangwagens
boven 350 Kg. wieldruk.
N B. Wieldrukken boven 2400 Kg. zijn op
b-wegen niet toegelaten. Voor cushion- en
massieve banden geldt hetzelfde als voor
a-wegen.
In het bovenstaande wordt verstaan on
der:
a. autobussen, waarvan alle wielen voor
zien zijn van luchtbanden en die zijn inge
richt voor het vervoer van ten minste acht
personen buiten den bestuurder;
b. zware motorrijtuigen: motorrijtuigen
niet vallende onder a, waarvan alle wielen
voorzien zijn van luchtbanden, en waarvan
de belasting van eenig wiel meer dan 1800
Kg. bedraagt:
c. motorrijtuigen of aanhangwagens, voor
zien van cushionhanden: motorrijtuigen of
aanhangwagens, waarvan de wielen voor
zien zijn van cushionhanden of waarvan
sommige wielen van luchtbanden en de
andere van cushionhanden voorzien zijn;
d. aanhangwagens, voorzien van massie
ve banden: aanhangwagens, waarvan alle
of sommige wielen voorzien zijn van mas
sieve banden.
's-Gravenhage Do Vereen iging
van importeurs van huisbrandkolen
„Verkolim" deelt mede, dat de impor
teurs van steenkolen in den afgeloopen
week besprekingen hebben gevoerd en
zich, zij het dan ook tegen hun wil.
genoodzaakt zien de prijzen der in te
voeren kolen voor den groothandel di
reet ingaande, te verhoogen. De ver
hoogingen zullen tot het strikt noodza
kelijke beperkt blijven. Over prijsver
hoogingen in den detailhandel voor
deze soorten zal met de regeering over
leg gepleegd worden.
TELEGRAM VAN DE VER-
EENIGING VAN BROEDERIJ-
EN EN PLUIM VEEFOKBE-
DRIJVEN IN NEDERLAND
.NAAR AANLEIDING VAN DE
GEPUBLICEERDE LIJST VAN
ARTIKELEN, WAARVAN
PRIJSVERHOOGING VERBO
DEN IS.
Door de vereeniging van boerderijen
en pluimveefokbedrijven in Nederland
werd het volgende telegram aan den
minister van handel verzonden:
„Namen kennis van de lijst der arti
kelen, waarvan de prijsstijging is ver
boden. waarbij wij ook het artikel eieren
aantroffen, met deze restrictie, dat met
geringe, steeds optredende markt-
schommelingen, rekening zal worden
gehouden.
In ons aan uwe Excellentie d.d. 30
September en 1 October j.1. gerichte te
legrammen vestigden wij er reeds de
aandacht op. dat de toestand voor de
pluimveehouders reeds voor het tref
fen der monetaire maatregelen zeer
ongunstig was. zelfs zoodanig dat van
een bedri.ifsoverschot nauwelijks of in
het geheel niet gesproken kon worden.
Een stijging van den eierprijs. met een
redelijk bedrag boven de gewone na
jaarsstijging. welke laatste het gevolg
is van een verminderde prductie. Van
o.i. dan ook niet als een onredelijke
verhooging wordnn aangemerkt.
Eerbiedig en tegelijk dringend ver
zoeken wij Uwe Excellentie, met deze
omstandigheid rekening .te willen hou
den.
Voorts vestigen wii er uwer Excellen-
tie's aandacht op. dat door den zeer
geringen voorraad van voeder^raan in
ons land. de door het koers verloop de"
vrpemde valuta verhoogde graanprijs
'hans reeds tot uiting is orpVoipen.
Dankbaar van de mededeejing ken
nis genomen hebbende dat deze stü-
ging door dp regeering volledig aan de
pluimveehouders vevgoed zal worden,
vrzoeken wij teeeliik eerbiedig, met deze
mrupbetnlinc binnen den Vortsf moge-
lijken termijn een aanvang te doen
maken, aangezien bet financieele
weerstandsvermogen der pluimveehou
ders tencovolcp van hef achter ons lie
gende tüdnerk. geheel is gebroken en
de voerrel-onjneen een onrustbarende
boncfe gaan aannemen, terwijl zij als
goede burgers aan hun financieele ver
plichtingen wenschen te voldoen
Tenslotte spreken wij onze hoop uit.
dat Uwe Excellentie dusdanige maatre
gelen zal weten te treffen, dat er inder
daad ook zekerheid zal bestaan, dat de
restitutie bij den uitvoer van eieren
ten volle in het bezit der pluimveehou
ders zal komen".
UITVOERING ETERENBESLUIT
Verbod conserveermiddelen.
's-Gravenhage In verband met
gerezen moeilijkVeden ligt het in het
voornemen der regeering te bevorderen,
dat de datum van inwerkingtreden van
het verbod van het gebruik van eigeel
met conserveermiddelen in de voedings
middelen-industrie wordt verschoven
naar 1 Januari 1938
Rijkscommissie werkverruiming
concludeert tot het aannemen
van een afwachtende houding.
In de vergadering van de rijkscom
missie van advies voor de werkverrui
ming. gehouden op Zaterdag j.1., werd
o.m. besproken de veranderde situatie,
welke is ingetreden sedert Zaterdag
26 September in verband met de los
making van den gulden van den gou
den standaard.
De conclusie, waartoe de gehouden
besprekingen geleid hebben, was, dat
de tot nu toe gevolgde wijze van subsi
dieering van de Nederlandsche indus
trie. ter overbrugging van prijsverschil
len met aanbiedingen van de buiten-
la ndsche industrie, zal moeten worden
herzien.
Be commissie sprak als haar oor
deel uitdat voorshands ten deze
een afwachtende houding zal moe
ten worden aangenomen en dat
eventueele aanvragen - behoudens
speciale gevallen welke reeds direct
ten volle'te overzien zijn in be
raad zullen moten worden gehou
den totdat de situatie zich duide
lijker zal hebben afgeteekend.
De commissie achtte het met het oog
hierop van groot belang de positie van
de Nederlandsche industrie met betrek
king tot de buitenlandsche concurren
tie nauwkeurig te volgen en zou het
daarom op prijs stellen, indien de in
dustrie haar ook ongevraagd door het
verstrekken van de noodige gegevens,
deze taak zou willen vergemakkelijken.
WOENSDAG 7 OCTOBER.
HILVERSUM II 301.5 m.
ORKEST CONCERTEN.
5.30 VARA-Orkest.
PERSBERICHTEN.
8.03 en 10.00 n.m.
GRAMOFOONCERTEN.
8.00 v.m., 2.00 en 11.30 n.m.
LICHTE MUZE.
12.151.45 De Bohemiana.
8.15 Melody Circle.
GODSDIENSTIGE UITZENDINGEN.
10.00 Morgenwijding VPRO.
SOLISTENCONCERTEN.
10.05 n.m. Viool en orgel.
DANSMUZIEK.
10.30 Dansmuziek.
LEZINGEN.
9.30 v.m. Keukenpraatje.
2.30 Voor de vrouw.
11.00 Causerie „Huwelijksverhoudingen"
VOOR DE JEUGD.
3.00 Kinderuurtje.
SPORT.
7.00 Sportuitzending. L
DIVERSEN.
11.30 v.m. Uitz. voor werkloozen.
7.15 De Krekeltjes.
8.45 Radiotooneel.
HILVERSUM I 1875 m.
ORKESTCONCERTEN.
8.15 en 9.40 n.m. Arnhemsche Orkest-
vereeniging.
PERSBERICHTEN.
8.00 en 10.20 n.m.
GRAMOFOONMUZIEK.
8.15—9.30, 1.30—4.30, 10.40—11.30.
LICHTE MUZE.
3.154.30 Het Hendriks Trio.
ORGELBESPELING.
12.30 Orgelbespeling.
GODSDIENSTIGE UITZENDINGEN.
8.00 Schriftlezing.
10.30 Morgendienst.
SOLISTEN CONCERTEN.
11.0012.00 Cello recital.
2.00 Zang en piano.
LEZINGEN.
6.00 Landbouwhalfuur.
6.30 Onderwijsfonds Binnenvaart.
9.10 Causerie „Uithuizigheid".
VOOR DE JEUGD.
5.00 Kinderuur.
DIVERSEN.
10.25 n.m. Schaakcursus.
7.15 Reportage.
Uw bijzondere aandacht vraagt:
Hilversum II. VARA. 10.30 'n.m. Ram-
blers VARA-Dansorkest o.l.v. Theo Uden
Masman.
Interna'tona'e spee<a''feiten:
8.05 n.m. Stuttgart Schubert-concert
Voor de lichting
's-Gravenhage 5 October ja
circulaire, gericht aan de burgeme^u
ters der gemeenten, deelt de minjJ
van staat, minister van defensie a.i
de dat in afwachting van een aljg.
meene herziening van het dienstplicht
reglement met betrekking tot de lj^"
ting 1938 het volgende zal worden h."
paald:
1. voor de lichting 1938 wordt v0oi
den dienstplicht ingeschreven hjj
die in een der gevallen, omschreven
in art 6. eerste lid. der dienstel^
wet. verkeert op 1 October 1936;
2. voor de lichting 1938 geschiedt d#
aangifte ter inschrijving voor
ingevolge artikel 6 dier wet in te
schrijven personen in October '35
en voor de ingevolge artikel 7
te schrijven personen binnen 3o
dagen na den dag waarop het in
laatstgenoemd artikel bepaalde op
hen van toepassing is geworden.
De minister voegt in zijn circulaire
het volgende hieraan toe:
Deze bepaling vindt zijn grond in
de omstandigheid, dat vervroeging van
het tijdvak van de algemeene inschrij.
ving voor den dienstplicht wenschelijfc
is gebleken, om het getal zittingsda
gen van de keuringsraden te kunnen
uitbreiden en daardoor te komen tot
een uit oogpunt van bezuiniging ge-
wenschte vermindering van het getal
dier raden. Voor bereiking van dit doel
wordt het noodig geoordeeld, voor de
bedoelde inschrijving, in plaats van
Januari, althans ten aanzien van de
lichting 1938 de maand October aan
te wijzen.
Tot mijn leedwezen is als gevolg
van allerlei omstandigheden de regeling
van deze aangelegenheid langer ver
traagd aan aanvankelijk te verwachten
was. Met het oog op den beperkten tijd,
die thans voor de uitvoering van dezen
nieuwen maatregel beschikbaar is,
verzoek ik u. in uitzicht op het desbe
treffende koninklijk besluit reeds nu
alle maatregelen te treffen, die voor
een volledige uitvoering van dit besluit
noodig zijn.
Gewezen op de noodzakelijk-
heid tot ingrijpende vermin
dering van heffingen en be
lastingen.
's-Gravenhage In zijn Zaterdag
jl. gehouden vergadering heeft het
hoofdbestuur van de liberale staatspar
tij „de Vrijheidsbond" uitvoerige be
sprekingen gehouden over de gevolgen,
welke het loslaten van den gouden stan f
daard voor het economisch leven van
ons land kan hebben.
Het heeft uiting gegeven aan het re
sultaat dier besprekingen door het aan-
nemen van de volgende motie:
..Het hoofdbestuur van de liberale
staatspartij ..de Vrijheidsbond",
overwegende dat het huidig keer
punt in de Nederlandsche monetai
re politiek tevens een keerpunt in
de economische politiek moet betee-
kenen en een bii uitstek gunstige
gelegenheid biedt, om het econo
misch leven door het betreden van
liberale paden uit zijn neergang
te verlossen.
Acht het volstrekt noodzakelijk,
van stonde af aan heffingen en
belastingen ingrijpend te vermin
deren en daarbij krachtig en doel
bewust. zij hef ook geleidelijk, ook
de verdere belemmeringen, die
aan den handel in den weg ziin ge
legd. op te heffen en de kunstma
tige steunverleenina aan en inmen
ging in hef hertrijfsleven te likwi-
deeren om te komen tot een vrijer
internationaal ruilverkeer met her
stel van het evenwicht in de bin-
nenlandsche economische verhou
dingen.
ZANDKUIL INGESTORT
Brie-jarig kind gedood.
Oldebroek Terwijl eenige kind®*
ren Zaterdagmiddag te Wezep (ge111'
Oldebroek) in een zandkuil aan het
spelen waren, stortte een gedeelte def
kuil in. waardoor het drie-jarig poon
tje van den grondwerker J. van tFnd^
"it Wezep bedolven werd. Nadat do°r
toegeschoten hulp de kleine bevrijd waS
blokan levensgeesten reeds geweken-