Nieuwe verkeersbepalingen Ge monetaire maatregelen der regeering De Vrijheidsbond en de monetaire politiek Hooftwegen gaan voor Subsidieering aan de industrie stopgezet 'sNachfs geen geluidssignalen Veranderde verlichtings- voorschriften. Verhooging kolenprijs Aangifte dienstplicht. Gisteren is het nieuwe motor- en rijwiel reglement in het Staatsblad afgekondigd en uit de vele bepalingen en voorschriften la ten wij hier een duidelijk overzicht volgen. Voorrangwegen. De allerbelangrijkste bepaling is onge twijfeld de instelling van z.g. voorrangswe gen. Het verkeer dat daarop rijdt, heeft bij kruisingen, splitsingen, enz. voorrang zoo wel boven het voor hem van links als van rechts naderende verkeer. Hoe de voorrangswegen aangeduid zullen worden, zal op in motorrijwiel-beschikking 'te bepalen wijze aan de weggebruikers wor den kenbaar gemaakt. Niet alleen op als zoodanig aangeduide voorrangswegen heeft zoowel het van links als van rechts komende verkeer voorrang, doch bij kruising van een verharden weg met een onverharden weg of een rijwielpad wordt de verharde weg als hoofdweg be schouwd. In het nieuwe motor- en rijwielreglement is nu ook de verplichting vastgelegd, in elk geval voorrang te. verleenen aan begrafenis stoeten, tot dusverre gold deze verplichting voor trams en militaire colonnes. Inhalen van trams. Als grondregel geldt, dat men trams rechts moet voorbijrijden. Indien ter rechter zijde evenwel niet voldoende wegbreedte is, mag men de tram ook links inhalen. Een tram, die ten behoeve van de passagiers stilstaat, mag men slechts dan voorbijrijden aan de zijde waar moet worden in- of uit gestapt, indien daar een vluchtheuvel ligt of door het trampersoneel toestemming tot doorrijden wordt gegeven. Vluchtheuvels. Het langzame verkeer (fietsers, paarde- karren, enz.) moet vluchtheuvels (daaron der begrepen tramuitstapheuvels) altijd rechts voorbijrijden. Voor auto's en motor rijtuigen geldt deze verplichting eveneens, t e n z ij op den vluchtheuvel is aangegeven, dat ter weerszijden mag worden voorbijge reden. Niet hinderlijk stilstaan. Tot dusverre was alleen het rijden ver boden op zoodanige wijze, dat men de vei ligheid in gevaar brengt of de vrijheid van het verkeer belemmert, dit voorschrift is nu ook uitgebreid tot het stilstaan (zoowel met auto's, motorrijwielen en rijwielen als handkarren enz.) Het is verboden, op bruggen stil te staan. Voor uitritten en binnen 8 meter van auto- bushaltebordjes mag men alleen stilstaan voor onmiddellijk in- en uitstappen. In bochten binnen bebouwde kommen en on overzichtelijke bochten daarbuiten, binnen 8 meter van vluchtheuvels of binnen 8 me ter van straathoeken is het daarenboven ook nog toegestaan, onmiddellijk te laden of te lossen. Tusschen een half uur na zonsondergang en 10 uur des avonds mag men, indien een geluidssignaal noodig is, in plaats van zoo'n sein ook knipperen met de koplichten. Van 10 uur 's avonds tot een half uur voor zons opgang zijn geluidssignalen verboden (tenzij natuurlijk in een noodgeval, dan moet men echter tevens zichtbaar vaart verminderen). Voorts zijn nu ook bepalingen vastgesteld inzake de maximum geluidssterkte van den hoorn en in het algemeen ook van het geluid, dat het motorrijtuig voortbrengt). Voor ziekenauto's is een speciaal drietonig signaal voorgeschreven. Lantaarns van motorrijtuigen. Automobielen, motorische bakfietsen, mo torrijwielen met zijspan, kortom alle motor rijtuigen op meer dan twee wielen, moeten aan de voorzijde voorzien zijn van twee ongeveer even heldere gele of witte lichten, aangebracht op nadere te bepalen wijze (overgangstermijn tot 1 Januari 1938). Auto's, langer dan 9 meter moeten boven hun roode achterlicht een tweede rood ach terlicht voeren (lengtelicht), zoodat men direct ziet, dat men een zeer lange auto moet inhalen. De, bermlampen (mistlampen) moeten links zitten, hun stralen moeten bij nade ring van andere weggebruikers, rechts ge richt zijn. Stilstaande auto's Alleen als een auto staat op een als zoo danig aangeduid parkeerterrein of niet verder dan 30 m. van een brandende straat lantaarn, behoeven de lichten bij avond niet te branden. Een rechts langs den weg stilstaande auto behoeft slechts één lichtbron te voeren (links aangebracht, naar achteren rood en naar voren wit licht gevend). Een links van den weg stilstaande auto mag van 1 Januari 1938 af slechts één lichtbron voeren (rechts aangebracht, naar voren rood en naar achteren wit licht gevend). Verblindend licht. Voorschrift omtrent dimmen. Verblindend licht is verboden: 1. voor wielrijders onder alle omstandighe den 2. voor motorrijtuigen tijdens het stilstaan; 3. voor motorrijtuigen tijdens het rijden: a. binnen bebouwde kommen, waar straatverlichting aanwezig is; b. tijdens het tegemoetkomen van de overige weggebruikers van het moment af, dat de tegenligger zich in de gerich te stralenbundels der koplampen be vindt tot het oogenblik, waarop men el kaar gepasseerd is. Snelheid en verlichting. 1. Motorrijtuigen die niet sneller rijden dan 40 K.M. per uur behoeven den weg voor zich niet verder dan tot op 25 M. te verlichten. 2. Motorijtuigen die sneller rijden dan 40 KM. per uur moeten den weg tot min stens 100 M. voor zich verlichten. De minister van Waterstaat kan voorts bepalen, dat op sommige wegen verblin dend licht steeds verboden is (b.v. waar natrium-verlichting aanwezig is), hier moet men dus hetzij met stadslicht rijden of met gedimde koplampen. Diversen. Het is verboden, een voorrijdende auto in te halen, indien deze op zijn beurt al bezig is een voor hem uit rijdende auto voorbij te rijden. Bij het ingehaald worden moet men zooveel mogelijk rechts houden en mag men zijn snelheid niet vermeerderen. Naast den autobestuurder mogen slechts dan twee personen zitten indien de totale breedte van de bank minstens 140 c.M. be draagt (120 c.M., indien die personen nog geen 12 jaar oud zijn). Naast of voor den bestuurder mag men niet anders zitten dan op de daarvoor bestemde zitplaatsen (kin deren tot 5 iaar mogen op schoot zitten). Voor fietsers die op een rijwielpad rijden dat geen deel uitmaakt van een verharden weg. is een verharde weg welke hun pad kruist, in alle gevallen een hoofdweg. Wordt hun pad gekruist door een niet-verharden weg of door een ander soortgelijk rijwiel pad, dan geldt de bestaande regel: „rechts gaat voor". Er zijn nieuwe voorschriften opgenomen, waarin wordt aangegeven, hoe tijdelijke wegafsluitingen en omleggingen moeten worden aangegeven. Het zware verkeer. De nieuwe weg-indeeling. Massieve ban den worden verboden, behalve voor aanhangwagens. De wegindeeling wordt grondig herzien. Momenteel zijn de wegen in vier groote groepen verdeeld (le. 2e en 3e klas wegen, alsmede wegen die niet ingedeeld zijn). De voornaamste restricties zullen in het ver volg slechts gelden voor de z.g. b-wegen, waarop men rijden mag mits de feitelijke wieldruk 2400 Kg. niet overschrijdt (max. breedte 2.10 M.) Indien een weg niet als b-weg is aange geven wordt hij als a-weg beschouwd (on geveer gelijk te stellen met de huidige eer- ste-klas-wegen). z In het inschrijvingsbewijs wordt in het vervolg vermeld, dat, indien aan bepaalde eischen is voldaan, de wagen voor vee ver voer mag worden gebezigd. Op a-wegen gelden de volgende snelheids beperkingen: voor zware motorrijtuigen: 1. geen limiet voor autobussen en andere zware motorrijtuigen op luchtbanden, mits hun wieldruk de 2400 Kg. niet overschrijdt. 2. 60 K M. per uur voor autobussen bo ven 2400 Kg. wieldruk. 3. 45 K.M. per uur voor andere zware motorrijtuigen boven 2400 Kg. wieldruk. alsmedp voor aanhangwagens boven 350 Kg. wieldruk. In alle bovenstaande gevallen moeten de voertuigen voorzien zijn van luchtbanden Hebben zij cushionhanden, dan is de maxi mum-snelheid 20 K.M. per uur en voor aan hangwagens met massieve banden slechts 12 K.M. ner uur. Op b-wegen gelden de volgende snelheids beperkingen voor zware motorrijtuigen: 1. 40 K.M. per uur voor autobussen t.m. 2400 Kg. wieldruk; 30 K M. per uur voor andere zware mo torrijtuigen tjn. 2400 Kg. wieldruk; 3. 30 K.M. per uur voor aanhangwagens boven 350 Kg. wieldruk. N B. Wieldrukken boven 2400 Kg. zijn op b-wegen niet toegelaten. Voor cushion- en massieve banden geldt hetzelfde als voor a-wegen. In het bovenstaande wordt verstaan on der: a. autobussen, waarvan alle wielen voor zien zijn van luchtbanden en die zijn inge richt voor het vervoer van ten minste acht personen buiten den bestuurder; b. zware motorrijtuigen: motorrijtuigen niet vallende onder a, waarvan alle wielen voorzien zijn van luchtbanden, en waarvan de belasting van eenig wiel meer dan 1800 Kg. bedraagt: c. motorrijtuigen of aanhangwagens, voor zien van cushionhanden: motorrijtuigen of aanhangwagens, waarvan de wielen voor zien zijn van cushionhanden of waarvan sommige wielen van luchtbanden en de andere van cushionhanden voorzien zijn; d. aanhangwagens, voorzien van massie ve banden: aanhangwagens, waarvan alle of sommige wielen voorzien zijn van mas sieve banden. 's-Gravenhage Do Vereen iging van importeurs van huisbrandkolen „Verkolim" deelt mede, dat de impor teurs van steenkolen in den afgeloopen week besprekingen hebben gevoerd en zich, zij het dan ook tegen hun wil. genoodzaakt zien de prijzen der in te voeren kolen voor den groothandel di reet ingaande, te verhoogen. De ver hoogingen zullen tot het strikt noodza kelijke beperkt blijven. Over prijsver hoogingen in den detailhandel voor deze soorten zal met de regeering over leg gepleegd worden. TELEGRAM VAN DE VER- EENIGING VAN BROEDERIJ- EN EN PLUIM VEEFOKBE- DRIJVEN IN NEDERLAND .NAAR AANLEIDING VAN DE GEPUBLICEERDE LIJST VAN ARTIKELEN, WAARVAN PRIJSVERHOOGING VERBO DEN IS. Door de vereeniging van boerderijen en pluimveefokbedrijven in Nederland werd het volgende telegram aan den minister van handel verzonden: „Namen kennis van de lijst der arti kelen, waarvan de prijsstijging is ver boden. waarbij wij ook het artikel eieren aantroffen, met deze restrictie, dat met geringe, steeds optredende markt- schommelingen, rekening zal worden gehouden. In ons aan uwe Excellentie d.d. 30 September en 1 October j.1. gerichte te legrammen vestigden wij er reeds de aandacht op. dat de toestand voor de pluimveehouders reeds voor het tref fen der monetaire maatregelen zeer ongunstig was. zelfs zoodanig dat van een bedri.ifsoverschot nauwelijks of in het geheel niet gesproken kon worden. Een stijging van den eierprijs. met een redelijk bedrag boven de gewone na jaarsstijging. welke laatste het gevolg is van een verminderde prductie. Van o.i. dan ook niet als een onredelijke verhooging wordnn aangemerkt. Eerbiedig en tegelijk dringend ver zoeken wij Uwe Excellentie, met deze omstandigheid rekening .te willen hou den. Voorts vestigen wii er uwer Excellen- tie's aandacht op. dat door den zeer geringen voorraad van voeder^raan in ons land. de door het koers verloop de" vrpemde valuta verhoogde graanprijs 'hans reeds tot uiting is orpVoipen. Dankbaar van de mededeejing ken nis genomen hebbende dat deze stü- ging door dp regeering volledig aan de pluimveehouders vevgoed zal worden, vrzoeken wij teeeliik eerbiedig, met deze mrupbetnlinc binnen den Vortsf moge- lijken termijn een aanvang te doen maken, aangezien bet financieele weerstandsvermogen der pluimveehou ders tencovolcp van hef achter ons lie gende tüdnerk. geheel is gebroken en de voerrel-onjneen een onrustbarende boncfe gaan aannemen, terwijl zij als goede burgers aan hun financieele ver plichtingen wenschen te voldoen Tenslotte spreken wij onze hoop uit. dat Uwe Excellentie dusdanige maatre gelen zal weten te treffen, dat er inder daad ook zekerheid zal bestaan, dat de restitutie bij den uitvoer van eieren ten volle in het bezit der pluimveehou ders zal komen". UITVOERING ETERENBESLUIT Verbod conserveermiddelen. 's-Gravenhage In verband met gerezen moeilijkVeden ligt het in het voornemen der regeering te bevorderen, dat de datum van inwerkingtreden van het verbod van het gebruik van eigeel met conserveermiddelen in de voedings middelen-industrie wordt verschoven naar 1 Januari 1938 Rijkscommissie werkverruiming concludeert tot het aannemen van een afwachtende houding. In de vergadering van de rijkscom missie van advies voor de werkverrui ming. gehouden op Zaterdag j.1., werd o.m. besproken de veranderde situatie, welke is ingetreden sedert Zaterdag 26 September in verband met de los making van den gulden van den gou den standaard. De conclusie, waartoe de gehouden besprekingen geleid hebben, was, dat de tot nu toe gevolgde wijze van subsi dieering van de Nederlandsche indus trie. ter overbrugging van prijsverschil len met aanbiedingen van de buiten- la ndsche industrie, zal moeten worden herzien. Be commissie sprak als haar oor deel uitdat voorshands ten deze een afwachtende houding zal moe ten worden aangenomen en dat eventueele aanvragen - behoudens speciale gevallen welke reeds direct ten volle'te overzien zijn in be raad zullen moten worden gehou den totdat de situatie zich duide lijker zal hebben afgeteekend. De commissie achtte het met het oog hierop van groot belang de positie van de Nederlandsche industrie met betrek king tot de buitenlandsche concurren tie nauwkeurig te volgen en zou het daarom op prijs stellen, indien de in dustrie haar ook ongevraagd door het verstrekken van de noodige gegevens, deze taak zou willen vergemakkelijken. WOENSDAG 7 OCTOBER. HILVERSUM II 301.5 m. ORKEST CONCERTEN. 5.30 VARA-Orkest. PERSBERICHTEN. 8.03 en 10.00 n.m. GRAMOFOONCERTEN. 8.00 v.m., 2.00 en 11.30 n.m. LICHTE MUZE. 12.151.45 De Bohemiana. 8.15 Melody Circle. GODSDIENSTIGE UITZENDINGEN. 10.00 Morgenwijding VPRO. SOLISTENCONCERTEN. 10.05 n.m. Viool en orgel. DANSMUZIEK. 10.30 Dansmuziek. LEZINGEN. 9.30 v.m. Keukenpraatje. 2.30 Voor de vrouw. 11.00 Causerie „Huwelijksverhoudingen" VOOR DE JEUGD. 3.00 Kinderuurtje. SPORT. 7.00 Sportuitzending. L DIVERSEN. 11.30 v.m. Uitz. voor werkloozen. 7.15 De Krekeltjes. 8.45 Radiotooneel. HILVERSUM I 1875 m. ORKESTCONCERTEN. 8.15 en 9.40 n.m. Arnhemsche Orkest- vereeniging. PERSBERICHTEN. 8.00 en 10.20 n.m. GRAMOFOONMUZIEK. 8.15—9.30, 1.30—4.30, 10.40—11.30. LICHTE MUZE. 3.154.30 Het Hendriks Trio. ORGELBESPELING. 12.30 Orgelbespeling. GODSDIENSTIGE UITZENDINGEN. 8.00 Schriftlezing. 10.30 Morgendienst. SOLISTEN CONCERTEN. 11.0012.00 Cello recital. 2.00 Zang en piano. LEZINGEN. 6.00 Landbouwhalfuur. 6.30 Onderwijsfonds Binnenvaart. 9.10 Causerie „Uithuizigheid". VOOR DE JEUGD. 5.00 Kinderuur. DIVERSEN. 10.25 n.m. Schaakcursus. 7.15 Reportage. Uw bijzondere aandacht vraagt: Hilversum II. VARA. 10.30 'n.m. Ram- blers VARA-Dansorkest o.l.v. Theo Uden Masman. Interna'tona'e spee<a''feiten: 8.05 n.m. Stuttgart Schubert-concert Voor de lichting 's-Gravenhage 5 October ja circulaire, gericht aan de burgeme^u ters der gemeenten, deelt de minjJ van staat, minister van defensie a.i de dat in afwachting van een aljg. meene herziening van het dienstplicht reglement met betrekking tot de lj^" ting 1938 het volgende zal worden h." paald: 1. voor de lichting 1938 wordt v0oi den dienstplicht ingeschreven hjj die in een der gevallen, omschreven in art 6. eerste lid. der dienstel^ wet. verkeert op 1 October 1936; 2. voor de lichting 1938 geschiedt d# aangifte ter inschrijving voor ingevolge artikel 6 dier wet in te schrijven personen in October '35 en voor de ingevolge artikel 7 te schrijven personen binnen 3o dagen na den dag waarop het in laatstgenoemd artikel bepaalde op hen van toepassing is geworden. De minister voegt in zijn circulaire het volgende hieraan toe: Deze bepaling vindt zijn grond in de omstandigheid, dat vervroeging van het tijdvak van de algemeene inschrij. ving voor den dienstplicht wenschelijfc is gebleken, om het getal zittingsda gen van de keuringsraden te kunnen uitbreiden en daardoor te komen tot een uit oogpunt van bezuiniging ge- wenschte vermindering van het getal dier raden. Voor bereiking van dit doel wordt het noodig geoordeeld, voor de bedoelde inschrijving, in plaats van Januari, althans ten aanzien van de lichting 1938 de maand October aan te wijzen. Tot mijn leedwezen is als gevolg van allerlei omstandigheden de regeling van deze aangelegenheid langer ver traagd aan aanvankelijk te verwachten was. Met het oog op den beperkten tijd, die thans voor de uitvoering van dezen nieuwen maatregel beschikbaar is, verzoek ik u. in uitzicht op het desbe treffende koninklijk besluit reeds nu alle maatregelen te treffen, die voor een volledige uitvoering van dit besluit noodig zijn. Gewezen op de noodzakelijk- heid tot ingrijpende vermin dering van heffingen en be lastingen. 's-Gravenhage In zijn Zaterdag jl. gehouden vergadering heeft het hoofdbestuur van de liberale staatspar tij „de Vrijheidsbond" uitvoerige be sprekingen gehouden over de gevolgen, welke het loslaten van den gouden stan f daard voor het economisch leven van ons land kan hebben. Het heeft uiting gegeven aan het re sultaat dier besprekingen door het aan- nemen van de volgende motie: ..Het hoofdbestuur van de liberale staatspartij ..de Vrijheidsbond", overwegende dat het huidig keer punt in de Nederlandsche monetai re politiek tevens een keerpunt in de economische politiek moet betee- kenen en een bii uitstek gunstige gelegenheid biedt, om het econo misch leven door het betreden van liberale paden uit zijn neergang te verlossen. Acht het volstrekt noodzakelijk, van stonde af aan heffingen en belastingen ingrijpend te vermin deren en daarbij krachtig en doel bewust. zij hef ook geleidelijk, ook de verdere belemmeringen, die aan den handel in den weg ziin ge legd. op te heffen en de kunstma tige steunverleenina aan en inmen ging in hef hertrijfsleven te likwi- deeren om te komen tot een vrijer internationaal ruilverkeer met her stel van het evenwicht in de bin- nenlandsche economische verhou dingen. ZANDKUIL INGESTORT Brie-jarig kind gedood. Oldebroek Terwijl eenige kind®* ren Zaterdagmiddag te Wezep (ge111' Oldebroek) in een zandkuil aan het spelen waren, stortte een gedeelte def kuil in. waardoor het drie-jarig poon tje van den grondwerker J. van tFnd^ "it Wezep bedolven werd. Nadat do°r toegeschoten hulp de kleine bevrijd waS blokan levensgeesten reeds geweken-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 2