Aan onze adverteerders. Dwars door de Syrische woestijn* Een blik in de toekomst* et nieuwe I 'oek Ingezonden Familie- Of Met het oog op een technische verandering in ons bedrijf, kunnen 's morgens na half negen geen adverten ties meer worden aan genomen. Ons kantoor zal echter dagelijks een half uur vroeger voor het aannemen van advertenties geopend zijn en men zal dus om half acht zijn advertentie reeds kunnen bezorgen; Bezorg uw advertentie; vroegtijdig, er kan dan j meer aandacht aan besteed worden j DIRECTIE H L0ERSCHE COURANT i drukwerk» V Drukkerij De Boer* vShïdzunogeen ™tis ud was - Bericht Stoomvaartberichten V isscherijberichten IN VERGELIJKING MET VROEGER IS EEN DER GELIJKE REIS THANS BIJNA TOT KINDERSPEL GEWORDEN BAGDAD. Ia Oclober. WEDER een woestijnreis.Het ls niet ie eerste maai, dat ik zoo'n zandzee doortrek. Reeds driemaal maakte ik nu den tocht dwars door ae Syrische woes tijn, hetzij van het westen naar het oosten (zooals thans), hetzij van het oosten naar het westen. En eiken keer heb ik een ver betering in de organisatie gezien. Reeds veie jaren bestaat aen geregelde autobus dienst van een Engelsche maatschappij. Nairn. Deze is zonder twijfel uitstekend maar duur. Het zijn voornamelijk groot-toe risten, die hiervan gebruik maken en dan Engelschen, daar dezen zoo goed als zeker zijn in de groote, geriefelijke autobussen van de Nairn geen „inlanders", Arabieren als medereizigers te zullen krijgen, iets waar van Engelschen over het algemeen een grondigen afkeer hebben. Nog slechts enkele jaren geleden gingen menschen, die de Nairn-automobielen te duur vonden, op zoek naar een gewone auto, die de woestijnreis zou ondernemen. Had de chauffeur van zoo'n automobiel vol doende reizigers, dan ondernam hij den tocht, die dan voor de passagiers aanmer kelijk goedkooper uitkwam dan de reis met de groote autobussen van den geregelden dienst, al had men in zulk een kleine auto mobiel natuurlijk niet dezelfde gemakken. Verschillende ondernemers, die vroeger met kleine auto's den woestijntocht onderna men, hebben zich thans tot een maatschap pij vereenigd en eveneens zeer groote, uit stekend ingerichte autobussen aangeschaft, waarin men twee klassen heeft. De reizigers eerste klasse zitten vooraan in den autobus, de reizigers tweede klasse zitten achteraan, waar ze heerlijk door elkander worden ge schud, gedurende den tocht over den soms zeer ongelijken woestijnbodem. Van Bey- routh over Damascus naar Bagdad koml de reis eerste klasse op drie Engelsche pond, dat wordt nog geen twee- en een halve cent per kilometer. Deze nieuwe woestijn-autobussen zijn bij zonder ingericht. Ze hebben o.a. een bijzon der reservoir voor drinkwater en dit reser voir wordt met ijs gekoeld. Er is zelfs een ijskast, waarin reizigers de dranken, die ze medenemen, flesschen wijn. bier of soda water, tijdelijk kunnen opbergen, zoodat ze in de woestijn gelegenheid hebben ijskoud bier te drinken, wat niet te versmaden valt. Het water van de autobus staat ter vrije be schikking van de reizigers en de onderne mer stelt voor hen zelfs nog papieren drink- bekertjes ter beschikking. Voor voedsel moet men zelf zorgen. Slechts tweemaal on derweg krijgt men gelegenheid iets te koo- pen, namelijk ongeveer halfweg, te Roetha, en te Radami, op Iraksch gebied, waar de controle der paspoorten plaats heeft. De af stand van Damascus naar Bagdad bedraagt 870 kilometer, zoo wordt officieel aangege ven, doch in werkelijkheid is het meer. De ze 870 kilometer gelden voor het voornaam ste woestijnspoor, doch dat is thans zooda nig stuk gereden, dat de meeste chauffeurs in de eindelooze zandvlakte hun eigen weg zoeken. Menschen, voor wie de goedkoope auto bussen nog te duur zijn, vinden nog wel een goedkooper gelegenheid. Ze maken de reis met een vrachtautomobiel. De prijs hiervoor hangt af van vraag en aanbod. Wat de passagiers op een vrachtauto beta len is een eigen verdienste van de chauf feurs. Zoo'n woestijntocht per vrachtauto mobiel is evenwel een niet zeer aangena me onderneming. Boven op de lading moet men zich een zit- of ligplaats uitzoeken en de reis per vrachtautomobiel duurt natuur lijk veel langer dan die met de sneller loo- pende autobussen. Per autobus moet men, inbegrepen enkele malen een kort oponthoud onderweg voor controle, rekenen met een reis van goed vier- en twintig uur. Het was een der laatste dagen van Sep tember, dat ik de reis van Damascus naar Bagdad ondernam en dit was een voordeel. Te Damascus was de herfst reeds gekomen en in de woestijn heerschte niet de neer slaande, ontzettende hitte, die in andere maanden soms zoo'n tocht tot een marte ling maakt. Eigenlijk van de warmte ge leden hebben we nu slechts van tegen den middag tot enkele uren voor het vallen van de duisternis. Een woestijnreis vangt men steeds aan zeer vroeg in den morgen, als de zon de nachtkoelte nog niet heeft verjaagd. Wij vertrokken dan ook van Damascus toen de rosse gloed van den dageraad nog aan den hemel draaide. Het eerste gedeelte van den tocht, enkele tientallen kilometers, voerde ons nog door vruchtbaar land, tus schen bebouwde velden en boomgaarden, waar bananen, sinaasappelen en citroenen rijpten. Het is nog steeds het water van het kleine riviertje de Barada, dat hier zegen brengt, het kleine riviertje, dat spoedig daarna een droeven dood sterft in het rulle woestijnzand. Pompen, die door steeds kringloopende ossen, ezeltjes of kameelen in beweging worden gebracht, brengen het water naar hoven naar een ingewikkeld stelsel van bewateringskanaaltjes. Door dit vruchtbare gebied loopt een uitstekende au- tomobielweg, die (en dat was voor mij nieuw) nog bijna honderd kilometer de woestijn indringt. Dan echter eindigt hij plotseling en zijn er niet meer dan de tal rijke „sporen", die in oostelijke richting leiden. In dit gedeelte der woestijn hebben de automobielen de kameelkaravanen zoo gapd als geheel verdrongen. Niet overal is dit net geval. Daar, vraar de woestijn bestaat uit bijzonder rul en bewegelijk zand. heeft de kameel zich kunnen handhaven en zal hij zich waarschijnlijk nog wel zeer lang hand haven. De automobiel heeft echter, ten min ste voor het rcizigersvervoer, ook een mede dinger gekregen. Er bestaat in beide rlch tingen tweemaal per week een vliegdiensf tusschen Damascus en Bagdad. De vlieg machines volbrengen in vier uur den tocht, waarover de autobussen ruim vier-en-twin- tig uren doen. De woestijnautomobielen volgen niet de oude karavaanwegen. Automobielen en ka meelen hebben nu eenmaal verschillende hindernissen. Terreinen met zeer rul, licht bewegelijk zand vormen een ernstig be zwaar voor auto's, echter niet voor kamee len, wier groote, ronde, platte voetzolen voor het zand te schijnen gemaakt. Echter de kameel is veel langzamer. Hii maakt per dag ongeveer hetzelfde aantal kilometers, dat een automobiel in de woestijn per uur kan afleggen, ook al ontwikkelt een auto in de zandzee natuurlijk niet dezelfde snel heid als op den weg. Een gemiddelde van veertig kilometer per uur kan men in de woestijn als zeer bevredigend beschouwen. Een afstand van tweehonderd, driehonderd en meer kilometer zonder een enkelen wa terput vormt voor een automobiel geen ernstig hezwaar doch is voor een kameel karavaan zoo goed als onoverkomelijk. De karavaansporen voor kameeltransporten loopen over groote afstanden dus nimmer in een rechte lijn, doch gaan steeds van den eenen waterput naar den anderen, met vaak sterke afwijkingen van de eigenlijke reisrichting Ook de sporen voor het auto- mobielverkeer loopen niet steeds volkomen recht. De chauffeurs houden rekening niet in de eerste plaats met de waterputten, doch met de gesteldheid van den bodem, doch de afwijkingen zijn over het alge meen lang zoo groot niet als bij de sporen voor kameel-karavanen. Nog slechts enkele tientallen jaren gele den voordat de automobiel zijn intocht hield in de woestijn en voordat de vlieg machines uitgevonden en tot een zekere volmaaktheid gebracht waren, werd de eenige verbinding tusschen Damascus en Bagdad gevormd door de kameelkaravanen die over de reis in een gunstig geval onge veer een maand deden. Den avond voor mijn vertrek uit Bagdad was een drager van de woestijn-automobiel- onderneming mijn reisgoed komen afhalen, dat nog denzelfden avond met het reisgoed der andere passagiers stevig was vastge bonden op het dak van den autobus en daarna met een stuk zeildoek was bedekt. Voor mijn reisgoed had ik dus onderweg geen zorg en het eenige, wat ik persoonlijk bij me had, waren gekookte eieren, brood en sigaretten, doch in de ijskast van den autobus bevonden zich voor mij eenige flesschen bier, die ik nog te Damascus had ingeslagen. De automobielen van den woestijndienst zijn zeer geriefelijk ingericht. De dwars staande zetels hebben rugleuningen, die men laag kan draaien, zoodat deze zetels bijna tol bedden worden. In vergelijking met vroeger is zoo'n woes tijnreis bijna tot kinderspel geworden. J. K. BREDERODE. HOE ZAL HET PRIJSVERSCHIL ZIJN? VOOR ONGERUST HEID GEEN REDEN. Verschillende landen, wier ruilmiddel in de laatste jaren gedeprecieerd is, evenals thans de gulden, zagen zich de voordeelen van deze waardedaling binnen betrekkelijk kor ten tijd voor een belangrijk deel ontgaan door ongewenschte prijsstijging in het bin nenland In verband hiermede heeft het A.N.P. aan een terzake deskundige inlichtingen en ge gevens verzocht, met betrekking tot het toe komstige prijsverloop in ons land, speciaal ten aanzien van de kosten van het levens onderhoud. Hoewel de toestand nog te weinig gecon solideerd is om met eenige kans van sla gén het toekomstige prijsverloop te kunnen schetsen, zal toch wel moeten worden aan genomen, dat op verschillend terrein eenige prijsstijging zal optreden, vooral met betrek king tot artikelen, welke als zoodanig of als grondstoffen geimporteerd worden. Ander zijds kan, met inachtneming van de maat regelen, welke de regeering terstond na het loslaten van den gouden standaard heeft ge nomen, worden verwacht, dat de kosten van het levensonderhoud niet belangrijk door wijzigingen in het prijspeil zullen wor den getroffen. De gegrondheid van deze ver wachting kan blijken uit een vergelijking van de samensteliing der uitgaven voor le vensonderhoud met de middelen, welke tot handhaving van het binnenlandsche prijs peil ten dienste staan. Uit de voortreffelijke cijfers van het bureau voor statistiek der ge meente Amsterdam kan een duidelijk beeld worden verkregen van de onderlinge ver houding der verschillende uitgaafposten van het arbeidersbudget. 'In Juni 1936 werden ter dekking van de kosten van onderstaande levensbehoeften door een gemiddeld arbeidersgezin de aange geven percentages van het budget besteed: Brood, beschuit, koek, gebak 6.06 Grutterswaren 0.63 Kruidenierswaren 2.67 Suiker 2.10 Melk 3.61 Kaas 0.72 Eieren 0.85 Vleesch 4.81 Visch 0.69 Vetten 5.43 Aardappelen 1.79 Groenten 2.61 Fruit 2.48 Dranken 0.60 Maaltijden, buitenshuis bereid 1.29 Totaal voeding 36.39 Kleeding 5.49 Schoeisel 1.29 Huishuur 19.81 Gas 1.48 Electriciteit 2.29 Brandstof 1.76 Wasch- en schoonmaakartikelen •1.22 Woninginrichting, huisraad 3.61 ■Ziekte- en begrafenisgelden, ver zekeringen 6.03 Vereenigingen, dagbladen, tijdschrif ten 4.62 Rooken 2.01 Ontspanning 3.61 Verkeersmiddelen 2.29 Godsdienst, liefdadigheid, steun 1.95 Studiegelden en leermiddelen 1.35 Lichamelijke verzorging 0.88 Berekende voeding inwonenden en gasten 0.69 Dienstbode, werkster e.a. hulp 0.35 Vo Diversen 2.89 Naast de bijzondere maatregelen, welke tegen prijsopdrijving zijn getroffen staan de regeering nog andere middelen ten dienste om stijging van de kosten van het levens onderhoud te keeren. De prijzen van vrijwel alle voe dingsmiddelen worden van over heidswege door de verschillende landbouwcrisismaatregelen bein- vloed. De overheid heeft het derhal ve in de hand door wijziging van heffingen en toeslagen stijging van de prijzen dier artikelen te remmen. Reeds is bekend gemaakt, dat ten aan zien van tarwe zondanige maatregelen zijn getroffen, dat zekerheid bestaat, dat de bloemprijs en dus de prijs van het brood, niet beinvloed wordt door de monetaire maatregelen. De heffing op de voornaamste zetineelen zal evenveel worden verlaagd als de wereldmarktprijs gestegen is. Hetzelfde geldt ten aanzien van de crisisheffing op suiker. De prijs van de consumptiemelk zal niet stij~en. De restituties bij uitvoer van kaas en van eieren zijn verlaagd. Deze restituties beoogden verhooging van het binnenland sche prijspeil voor genoemde artikelen. Ver mindering dier restituties houdt dus stijging van de prijzen tegen. Voor een verhooging van de prijzen van het rundvleesch bestaat geen aanleiding, al thans niet, zoolang nog geen vee ter markt komt, dat voor een belangrijk deel met het duurder geworden buitenlandsch voeder is gemest. Er werken thans maatregelen teneinde de prjjzen van de varkens, welke nog steeds op een te laag peil stonden, te verhoogen. Er worden n.1. geregeld zware varkens uit de markt genomen, om de prijzen te stimu- leeren. Zoo noodig kan hiermede ieder oogenblik worden opgehouden. Een onrede lijke stijging van de prijzen van het var- kensvleesch behoeft derhalve niet te worden gevreesd. In de nieuwe monetaire situatie is geen aanleiding te zien tot verhooging van de vlschprijzen. Met terugwerkende kracht van Maandag 28 September af is de heffing op boter ver laagd van 0.85 tot 0.75 per kg. De toeslag - bij export van aardappelen is vervallen, zoodat de aardappelprijs ongeveer op hetzelfde peil blijft als voor het in wer king treden der monetaire maatregelen Wanneer rekening wordt gehouden met de groote hoeveelheden groenten, die in den laatsten tijd zijn „doorgedraaid", kan met reden worden verwacht, dat geen verhoo ging van de prijzen der groenten zal optre den. Wellicht zal de te vernietigen hoeveel heid kleiner worden. Uit bovenstaande opsomming blijkt, dat de uitgaven voor voeding vrijwel post voor polst tegen verhooging zijn veilig gesteld. Wat het overige budget betreft, zijn in de eerste plaats maatregelen te verwachten, welke stijging van den belangrijken post huren zullen tegengaan. De prijzen van gas en electriciteit worden grootendeels dooi gemeente- of provinciale besturen bepaald, op wier medewerking tot het voorkomen van prijsstijging uiteraard an worden geiekend Van de zijde van den brandstoffenhandel is voorts bekend gemaakt, dat de brandstof fen tegen normale winterprijzen zullen wor den verkocht. De overige posten van het budget zijn grootendeels van het binnenlandsch prijs peil in zijn geheel afhankelijk, zoo dus de reeds besproken kosten niet van beteekenis verhoogd zullen worden, behoeven ook deze uitgaven geen stijging te vertoonen. Iets anders is de toestand wel licht bij de kosten van klaeding en schoeisel, waarvan de grondstoffen voor een belangrijk deel van buiten- landsche herkomst zijn. Doch zelfs voor deze artikelen is de maximaal te verwachten prijsstijging niet hoo- ger te stellen dan nog niet één pro cent van het geheele budget. De toekomstige ontwikkeling van het bin nenlandsche prijspeil, waarop het waakza me oog der regeering bij voortduring gericht is, kan dus in volle gerustheid worden te- gemoetgezien. DE CORPORATIEVE STAATSGEDACHTE IN NEDERLAND. Door Prof. Mr. A. C. Josephus Jitta. Uitg. Van Loghum Slaterus Uitgeversmaatschappij N.V. Arnhem. Prijs ingenaaid 1.25. Josephus Jitta beschouwt de Corperatieve staatsgedachte vanuit het Nederlandsche standpunt en komt tot de overtuiging, dat die gedachte op sociaal, economisch en staatkun dig gebied een gewichtig hulpmiddel kan zijn tot verbetering van onze maatschappelijke en staatkundige orde. mits men evenwel nuchter te werk gaat en zich niet blind staart op wat door het buitenland geimporteerd wordt. Ervaring op het gebied der corporatieve gedachte bezit wellicht geen land ter wereld zóóveel als juist Nederland. Reeds in de mid deleeuwen bestond te typische vorm van de corporatieve gedachte in de wetenschappen, welke zich tot dezen tijd gehandhaafd heeft. Wij behoeven alzoo van het buitenland niets te leeren. Integendeel. De toepassing der cor poratieve gedachte kan, volgens Prof. Jitta, op tweeëerlei wijzen geschieden. In engeren zin, waarbij aan de corporaties een beperkt aandeel in het staatsbestuur wordt verleend. Zij geven overheid en wetgever adviezen, welke deze lichamen echter niet verplicht zijn op te volgen. Hun autonomie blijft binnen enge en nauwkeurig getrokken grenzen en onder streng toezicht der overheidsorganen. De bestaande vertegenwoordigende, wetge vende en uitvoerende organen blijven dus in tact, terwijl het mogelijk is, dat zij een deei hunner functies aan de nieuwe organen kun nen overdragen. Bij toepassing van deze gedachte in den eigenlijken (dus ruimeren) zin van het woord, wordt een orgaan gevormd, dat bestaat uit de vertegenwoordigers van belangen en be roepen in corporaties, waarvan het lidmaat schap zoo noodig dringend voorgeschreven kan worden, hetgeen men bijv. in Italië gaar ne zou doen. Voor de c. gedachte in engeren zin ge voelt-de schrijver op sociaal gebied zéér veel, in ruimeren zin moet h(j haar onvoorwaarde lijk afwijzen. Hij vreest n.1. een verwarring van gespecialiseerde, vaak tegenstrijdige be langen, wat, gezien de noodzaak van nuttig resultaat, den weg baant tot de dictatuur. Dén zal de invloed der corporaties vrijwel nihil zijn en Prof. Jitta illustreert-dit met een paar authentieke uitlatingen van vooraan staande persoonlijkheden in Italië. In een ver gadering van den Corporatieven Raad te Rome liet de praeses, Mussolini, eerst allle belanghebbenden hun adviezen uitbrengen, welke adviezen in tal van opzichten tegen elkaar indruischten. Toen zij allen het wöord gevoerd hadden, sloeg de voorzitter met den vuist op tafel en sprak: „Zóó gebeurt het!"... En de minister van Justitie in hetzelfde land sprak in de Italiaansche volksvertegen woordiging op 9 Maart 1928: „Wanneer wij van den Corporatieven Staat spreken, dan is dat juist, maar men wete goed, wat hiervan de beteekenis is: De corp. staat is niet de staat in handen van de corporaties, maar de corporaties in handen van den staat"... Op sociaal gebied kan Prof. Jitta zich met de c. st.ged., mits toegepast in „engeren" zin, wel vereenigen: op het gebied der economie zal hij echter in strijd komen met het auto cratische karakter der grootbedrijven en daardoor grooten kans loopen op onvrucht baarheid, terwijl zjj op staatkundig gebied niet het minste effect zal sorteeren. In het laatste gedeelte, „Theoretische Be schouwingen" vestigt de schrijver er de aan dacht op, dat individueele vrijheid en souve- reiniteit in eigen kring van oudsher steeds het kenmerk geweest z(jn van het Nederland sche volk, maar dat het weer een gevolg is van dien specifiek-Nederlandschen hang naar het exotische om dit pas toe te geven als er door buitenlanders op gewezen wordt Hh noemt de Fransche schrijver Georges Duha- mel, die zegt dat „indien ooit het individua lisme uit de wereld gebannen zal zijn het zijn toevlucht in Nederland zou zoeken" en voorts „dat Nederland bij uitstek het land is, der syndicaten, vereenigingen en georganiseerde groepen. De schrijver eindigt zijn belangwekkende studie met er op te wijzen, dat de voor Ne derland meest bruikbare corporatieve staats- ge achte reeds jaren lang is aanbevolen door Roomsch Katholieke, Anti-Revolutionaire en Vrijzmnig Democratische schrijvers, zelfs toen Mussolini nog een socialist was, niemand nog van den Führer Hitier gehoord en de heer An- Thans naast goudgele ook witte tW, Dit wrijft onzichtbaar weg en daarom Purol (wit) zoo bijzonder aangenaam Voo, de verzorging van het gelaat. Zelfde prtj^,. Doos 30, Tube 45 ct. Bij Apoth. en Drogiste£ (Buiten verantwoordelijkheid van de Redacti# Niet geplaatste stukken worden niet teruggezonden). WANTOESTANDEN IN DE BALISTRAAT, Geachte Redactie. Gaarne zou ik eenige ruimte willen, om la uw veel gelezen dagblad te komen met eea klacht, die de meeste Balistraatbewoners zeker zullen onderschrijven. Het is mij een behoefte mijn verontwaardl- ging te uiten over 2 wantoestanden in da Balistraat. Allereerst dat de verkeerstoestand veel te wenschen overlaat. Daar deze straat dood loopend is gebeurt het alle dagen, dat leve ranciers van allerlei waren met hun auto's in de straat achteruit rijden om zóó de Java- straat te bereiken. J.l. Vrijdag is mijn zoontje van een dergelijke handeling de dupe gewor- den. Ik zou gaarne willen dat die toestand op hield. Waarom stappen deze leveranciers niet bij 't plantsoentje uit? Dit ware voor zooveel jonge kinderen veel veiliger. Ook is er Dinsdag in diezelfde straat een ongeval geschiedt met een ander meisje. Dit is betrekkelijk nog goed afgeloopen. Ik vind dat aan dezen toestand een einde dient te ko men. Terwijl in 't Centrum alles wordt ge- daan voor veilig verkeer, heerschen in der gelijke wijken toestanden, waar nooit een autoriteit zich van komt overtuigen. Het is mij tevens een behoefte te klagen over de bestrating, die alles te wenschen over laat. Geen fietser kan met goed fatsoen thuis komen. Het wachten is, volgens geruchten, op doortrekking naar Prof. Zeemanstraat. Maar wanneer? Is overneming van het stuk land Middenweg—Balibuurt zoo'n bezwaar? Terwijl grond, die heden ten dage nog braak ligt aan de Javastraat, heel wat duurder ge kost heeft. U dankend voor de plaatsing verblijf ik, Hoogachtend, J. A. RUYNEMANS. Balistraat 39. Stoomvaart Mij Nederland. Christiaan Huygens, 7 October te A'dam. J. van Oldebarnevelt, 7 October van Colombo. Marnix v. St. Aldegonde, 6 October v. Algiers Poelau Roebiah, 7 October te Port Said. Tawali, 6 October van Port Soedan. Kon. Ned Stoomboot Maatschappij. Achilles, 7 Oct. te Venetië. Ariadne, 6 October van Danzig. Amor, 5 Oct. te New-York. Ceres, 7 Oct. v. Bourgas. Calypso, 6 October van Messina. Crjjnssen, t„ pass. 6 Oct. Fiores. Hebe, 6 October te Stettin. Irene, 7 Oct. v. Kopenhagen. Merope, 7 Oct. te Istanboul. Orestes, pass. 6 October Gibraltar. Orion, 7 October te A'dam. Tiberius. 6 October van Algiers. Triton, 6 October van Canea. Titan, 6 Oct. v. Neaplaya. Kon. Paketv. Maatschappij. Bontekoe, 5 October te Hongkong. Houtman. 6 October te Lourenzo Marqués. Nieuw Holland, 6 Oct te Sydney. Roggeveen, 6 October van Réunion. Stagen, 6 October te Marqués. Tasman, 6 October te Manila. HollandAmerika Ljjn. Binnendijk, 5 Oct. te Baltimore. Burgerdijk, 4 Oct. te Houston. Bilderdijk, pass. 6 Oct. Lizard. Dinteldijk, 5 October te Bermuda. Leerdam, pass. 6 Oct Bevezier. Nictheroy, 6 Oct. te Londen. Statendam, 7 October v. d. N. Waterweg ver wacht. Volendam, 6 October te New York. Holland—West-Afrika Lijn. Reggestroom, n October te Havre verwacht JavaChinaJapan Ljjn. Tjisadane, 6 October van Macasser. JavaNew York Lijn. Rhexenor, 6 October te Singapore Talisse, 7 October te Kaapstad. Kota Inten, 5 Oct v. Savanna. Madoera, 6 Oct. te Tjilatjap. Silver Java—Pacific Hjn. Kota Agoeng, 7 October van Manila. Salawati, pass. 6 October Str. Magelen. Silverwillow, 4 Oct. v. Vancouver. Silverbelle, 6 Oct. v. Kaapstad. Rotterdamsche Lloyd. Dempo, 7 October van Batavia. Eurymedon, 6 Oct. v. Liverpool. Kertosono, 7 October te Londen. Sibajak, 6 October van Marseille. Stoomvaart-Mij. Oceaan. Achilles, 6 October van Kobe. Agamemnon, 6 October te Hongkong. Hector, 7 October te R'dam. Emzetco Lijn. Jonge Elisabeth, pas. 7 October Leixois. Holland—Afrikr Lijn. Boschfontein, 7 October van Dover. Heemskerk, 7 October te R'dam. Holland—O.-Azië H:n. Gaasterkerk, 6 October te Shanghai. Grootekerk, 7 October van Aden. 7 October 1936: Aangebracht door korders: Tongen per 1.06—0.92 ®"P3 0.84-0.72 fC^01 1 p. kist 7.60—4.80 Schol n 3.85-3.00 Schar 85_2.30 Aangebracht door garnalenvisschers: Gekookte garnalen per kg f 0.15 per lit J-33 gonimeu Levende garnalen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 6