Aan onze adverteerders.
Dwars door de Syrische
woestijn*
Een blik in de
toekomst*
et
nieuwe I
'oek
Ingezonden
Familie- Of
Met het oog op een technische
verandering in ons bedrijf,
kunnen 's morgens na half
negen geen adverten
ties meer worden aan
genomen.
Ons kantoor zal echter
dagelijks een half uur
vroeger voor het aannemen
van advertenties geopend
zijn en men zal dus om
half acht zijn advertentie
reeds kunnen bezorgen;
Bezorg uw advertentie;
vroegtijdig, er kan dan j
meer aandacht aan besteed
worden
j DIRECTIE H L0ERSCHE COURANT i
drukwerk» V
Drukkerij De Boer*
vShïdzunogeen ™tis ud was -
Bericht
Stoomvaartberichten
V isscherijberichten
IN VERGELIJKING MET
VROEGER IS EEN DER
GELIJKE REIS THANS
BIJNA TOT KINDERSPEL
GEWORDEN
BAGDAD. Ia Oclober.
WEDER een woestijnreis.Het ls niet
ie eerste maai, dat ik zoo'n zandzee
doortrek. Reeds driemaal maakte ik
nu den tocht dwars door ae Syrische woes
tijn, hetzij van het westen naar het oosten
(zooals thans), hetzij van het oosten naar
het westen. En eiken keer heb ik een ver
betering in de organisatie gezien. Reeds
veie jaren bestaat aen geregelde autobus
dienst van een Engelsche maatschappij.
Nairn. Deze is zonder twijfel uitstekend
maar duur. Het zijn voornamelijk groot-toe
risten, die hiervan gebruik maken en dan
Engelschen, daar dezen zoo goed als zeker
zijn in de groote, geriefelijke autobussen van
de Nairn geen „inlanders", Arabieren als
medereizigers te zullen krijgen, iets waar
van Engelschen over het algemeen een
grondigen afkeer hebben.
Nog slechts enkele jaren geleden gingen
menschen, die de Nairn-automobielen te
duur vonden, op zoek naar een gewone
auto, die de woestijnreis zou ondernemen.
Had de chauffeur van zoo'n automobiel vol
doende reizigers, dan ondernam hij den
tocht, die dan voor de passagiers aanmer
kelijk goedkooper uitkwam dan de reis met
de groote autobussen van den geregelden
dienst, al had men in zulk een kleine auto
mobiel natuurlijk niet dezelfde gemakken.
Verschillende ondernemers, die vroeger met
kleine auto's den woestijntocht onderna
men, hebben zich thans tot een maatschap
pij vereenigd en eveneens zeer groote, uit
stekend ingerichte autobussen aangeschaft,
waarin men twee klassen heeft. De reizigers
eerste klasse zitten vooraan in den autobus,
de reizigers tweede klasse zitten achteraan,
waar ze heerlijk door elkander worden ge
schud, gedurende den tocht over den soms
zeer ongelijken woestijnbodem. Van Bey-
routh over Damascus naar Bagdad koml
de reis eerste klasse op drie Engelsche pond,
dat wordt nog geen twee- en een halve cent
per kilometer.
Deze nieuwe woestijn-autobussen zijn bij
zonder ingericht. Ze hebben o.a. een bijzon
der reservoir voor drinkwater en dit reser
voir wordt met ijs gekoeld. Er is zelfs een
ijskast, waarin reizigers de dranken, die ze
medenemen, flesschen wijn. bier of soda
water, tijdelijk kunnen opbergen, zoodat ze
in de woestijn gelegenheid hebben ijskoud
bier te drinken, wat niet te versmaden valt.
Het water van de autobus staat ter vrije be
schikking van de reizigers en de onderne
mer stelt voor hen zelfs nog papieren drink-
bekertjes ter beschikking. Voor voedsel
moet men zelf zorgen. Slechts tweemaal on
derweg krijgt men gelegenheid iets te koo-
pen, namelijk ongeveer halfweg, te Roetha,
en te Radami, op Iraksch gebied, waar de
controle der paspoorten plaats heeft. De af
stand van Damascus naar Bagdad bedraagt
870 kilometer, zoo wordt officieel aangege
ven, doch in werkelijkheid is het meer. De
ze 870 kilometer gelden voor het voornaam
ste woestijnspoor, doch dat is thans zooda
nig stuk gereden, dat de meeste chauffeurs
in de eindelooze zandvlakte hun eigen weg
zoeken.
Menschen, voor wie de goedkoope auto
bussen nog te duur zijn, vinden nog wel
een goedkooper gelegenheid. Ze maken de
reis met een vrachtautomobiel. De prijs
hiervoor hangt af van vraag en aanbod.
Wat de passagiers op een vrachtauto beta
len is een eigen verdienste van de chauf
feurs. Zoo'n woestijntocht per vrachtauto
mobiel is evenwel een niet zeer aangena
me onderneming. Boven op de lading moet
men zich een zit- of ligplaats uitzoeken en
de reis per vrachtautomobiel duurt natuur
lijk veel langer dan die met de sneller loo-
pende autobussen.
Per autobus moet men, inbegrepen enkele
malen een kort oponthoud onderweg voor
controle, rekenen met een reis van goed
vier- en twintig uur.
Het was een der laatste dagen van Sep
tember, dat ik de reis van Damascus naar
Bagdad ondernam en dit was een voordeel.
Te Damascus was de herfst reeds gekomen
en in de woestijn heerschte niet de neer
slaande, ontzettende hitte, die in andere
maanden soms zoo'n tocht tot een marte
ling maakt. Eigenlijk van de warmte ge
leden hebben we nu slechts van tegen den
middag tot enkele uren voor het vallen
van de duisternis.
Een woestijnreis vangt men steeds aan
zeer vroeg in den morgen, als de zon de
nachtkoelte nog niet heeft verjaagd. Wij
vertrokken dan ook van Damascus toen
de rosse gloed van den dageraad nog aan
den hemel draaide. Het eerste gedeelte van
den tocht, enkele tientallen kilometers,
voerde ons nog door vruchtbaar land, tus
schen bebouwde velden en boomgaarden,
waar bananen, sinaasappelen en citroenen
rijpten. Het is nog steeds het water van het
kleine riviertje de Barada, dat hier zegen
brengt, het kleine riviertje, dat spoedig
daarna een droeven dood sterft in het rulle
woestijnzand. Pompen, die door steeds
kringloopende ossen, ezeltjes of kameelen
in beweging worden gebracht, brengen het
water naar hoven naar een ingewikkeld
stelsel van bewateringskanaaltjes. Door dit
vruchtbare gebied loopt een uitstekende au-
tomobielweg, die (en dat was voor mij
nieuw) nog bijna honderd kilometer de
woestijn indringt. Dan echter eindigt hij
plotseling en zijn er niet meer dan de tal
rijke „sporen", die in oostelijke richting
leiden.
In dit gedeelte der woestijn hebben de
automobielen de kameelkaravanen zoo gapd
als geheel verdrongen. Niet overal is dit net
geval. Daar, vraar de woestijn bestaat uit
bijzonder rul en bewegelijk zand. heeft de
kameel zich kunnen handhaven en zal hij
zich waarschijnlijk nog wel zeer lang hand
haven. De automobiel heeft echter, ten min
ste voor het rcizigersvervoer, ook een mede
dinger gekregen. Er bestaat in beide rlch
tingen tweemaal per week een vliegdiensf
tusschen Damascus en Bagdad. De vlieg
machines volbrengen in vier uur den tocht,
waarover de autobussen ruim vier-en-twin-
tig uren doen.
De woestijnautomobielen volgen niet de
oude karavaanwegen. Automobielen en ka
meelen hebben nu eenmaal verschillende
hindernissen. Terreinen met zeer rul, licht
bewegelijk zand vormen een ernstig be
zwaar voor auto's, echter niet voor kamee
len, wier groote, ronde, platte voetzolen
voor het zand te schijnen gemaakt. Echter
de kameel is veel langzamer. Hii maakt per
dag ongeveer hetzelfde aantal kilometers,
dat een automobiel in de woestijn per uur
kan afleggen, ook al ontwikkelt een auto
in de zandzee natuurlijk niet dezelfde snel
heid als op den weg. Een gemiddelde van
veertig kilometer per uur kan men in de
woestijn als zeer bevredigend beschouwen.
Een afstand van tweehonderd, driehonderd
en meer kilometer zonder een enkelen wa
terput vormt voor een automobiel geen
ernstig hezwaar doch is voor een kameel
karavaan zoo goed als onoverkomelijk. De
karavaansporen voor kameeltransporten
loopen over groote afstanden dus nimmer
in een rechte lijn, doch gaan steeds van
den eenen waterput naar den anderen, met
vaak sterke afwijkingen van de eigenlijke
reisrichting Ook de sporen voor het auto-
mobielverkeer loopen niet steeds volkomen
recht. De chauffeurs houden rekening niet
in de eerste plaats met de waterputten,
doch met de gesteldheid van den bodem,
doch de afwijkingen zijn over het alge
meen lang zoo groot niet als bij de sporen
voor kameel-karavanen.
Nog slechts enkele tientallen jaren gele
den voordat de automobiel zijn intocht
hield in de woestijn en voordat de vlieg
machines uitgevonden en tot een zekere
volmaaktheid gebracht waren, werd de
eenige verbinding tusschen Damascus en
Bagdad gevormd door de kameelkaravanen
die over de reis in een gunstig geval onge
veer een maand deden.
Den avond voor mijn vertrek uit Bagdad
was een drager van de woestijn-automobiel-
onderneming mijn reisgoed komen afhalen,
dat nog denzelfden avond met het reisgoed
der andere passagiers stevig was vastge
bonden op het dak van den autobus en
daarna met een stuk zeildoek was bedekt.
Voor mijn reisgoed had ik dus onderweg
geen zorg en het eenige, wat ik persoonlijk
bij me had, waren gekookte eieren, brood
en sigaretten, doch in de ijskast van den
autobus bevonden zich voor mij eenige
flesschen bier, die ik nog te Damascus had
ingeslagen.
De automobielen van den woestijndienst
zijn zeer geriefelijk ingericht. De dwars
staande zetels hebben rugleuningen, die
men laag kan draaien, zoodat deze zetels
bijna tol bedden worden.
In vergelijking met vroeger is zoo'n woes
tijnreis bijna tot kinderspel geworden.
J. K. BREDERODE.
HOE ZAL HET PRIJSVERSCHIL
ZIJN? VOOR ONGERUST
HEID GEEN REDEN.
Verschillende landen, wier ruilmiddel in de
laatste jaren gedeprecieerd is, evenals thans
de gulden, zagen zich de voordeelen van
deze waardedaling binnen betrekkelijk kor
ten tijd voor een belangrijk deel ontgaan
door ongewenschte prijsstijging in het bin
nenland
In verband hiermede heeft het A.N.P. aan
een terzake deskundige inlichtingen en ge
gevens verzocht, met betrekking tot het toe
komstige prijsverloop in ons land, speciaal
ten aanzien van de kosten van het levens
onderhoud.
Hoewel de toestand nog te weinig gecon
solideerd is om met eenige kans van sla
gén het toekomstige prijsverloop te kunnen
schetsen, zal toch wel moeten worden aan
genomen, dat op verschillend terrein eenige
prijsstijging zal optreden, vooral met betrek
king tot artikelen, welke als zoodanig of als
grondstoffen geimporteerd worden. Ander
zijds kan, met inachtneming van de maat
regelen, welke de regeering terstond na het
loslaten van den gouden standaard heeft ge
nomen, worden verwacht, dat de kosten van
het levensonderhoud niet belangrijk
door wijzigingen in het prijspeil zullen wor
den getroffen. De gegrondheid van deze ver
wachting kan blijken uit een vergelijking
van de samensteliing der uitgaven voor le
vensonderhoud met de middelen, welke tot
handhaving van het binnenlandsche prijs
peil ten dienste staan. Uit de voortreffelijke
cijfers van het bureau voor statistiek der ge
meente Amsterdam kan een duidelijk beeld
worden verkregen van de onderlinge ver
houding der verschillende uitgaafposten van
het arbeidersbudget.
'In Juni 1936 werden ter dekking van de
kosten van onderstaande levensbehoeften
door een gemiddeld arbeidersgezin de aange
geven percentages van het budget besteed:
Brood, beschuit, koek, gebak
6.06
Grutterswaren
0.63
Kruidenierswaren
2.67
Suiker
2.10
Melk
3.61
Kaas
0.72
Eieren
0.85
Vleesch
4.81
Visch
0.69
Vetten
5.43
Aardappelen
1.79
Groenten
2.61
Fruit
2.48
Dranken
0.60
Maaltijden, buitenshuis bereid
1.29
Totaal voeding
36.39
Kleeding
5.49
Schoeisel
1.29
Huishuur
19.81
Gas
1.48
Electriciteit
2.29
Brandstof
1.76
Wasch- en schoonmaakartikelen
•1.22
Woninginrichting, huisraad 3.61
■Ziekte- en begrafenisgelden, ver
zekeringen 6.03
Vereenigingen, dagbladen, tijdschrif
ten 4.62
Rooken 2.01
Ontspanning 3.61
Verkeersmiddelen 2.29
Godsdienst, liefdadigheid, steun 1.95
Studiegelden en leermiddelen 1.35
Lichamelijke verzorging 0.88
Berekende voeding inwonenden en
gasten 0.69
Dienstbode, werkster e.a. hulp 0.35 Vo
Diversen 2.89
Naast de bijzondere maatregelen, welke
tegen prijsopdrijving zijn getroffen staan de
regeering nog andere middelen ten dienste
om stijging van de kosten van het levens
onderhoud te keeren.
De prijzen van vrijwel alle voe
dingsmiddelen worden van over
heidswege door de verschillende
landbouwcrisismaatregelen bein-
vloed. De overheid heeft het derhal
ve in de hand door wijziging van
heffingen en toeslagen stijging van
de prijzen dier artikelen te remmen.
Reeds is bekend gemaakt, dat ten aan
zien van tarwe zondanige maatregelen zijn
getroffen, dat zekerheid bestaat, dat de
bloemprijs en dus de prijs van het brood,
niet beinvloed wordt door de monetaire
maatregelen. De heffing op de voornaamste
zetineelen zal evenveel worden verlaagd als
de wereldmarktprijs gestegen is. Hetzelfde
geldt ten aanzien van de crisisheffing op
suiker.
De prijs van de consumptiemelk zal niet
stij~en. De restituties bij uitvoer van kaas
en van eieren zijn verlaagd. Deze restituties
beoogden verhooging van het binnenland
sche prijspeil voor genoemde artikelen. Ver
mindering dier restituties houdt dus stijging
van de prijzen tegen.
Voor een verhooging van de prijzen van
het rundvleesch bestaat geen aanleiding, al
thans niet, zoolang nog geen vee ter markt
komt, dat voor een belangrijk deel met het
duurder geworden buitenlandsch voeder is
gemest.
Er werken thans maatregelen teneinde
de prjjzen van de varkens, welke nog steeds
op een te laag peil stonden, te verhoogen.
Er worden n.1. geregeld zware varkens uit
de markt genomen, om de prijzen te stimu-
leeren. Zoo noodig kan hiermede ieder
oogenblik worden opgehouden. Een onrede
lijke stijging van de prijzen van het var-
kensvleesch behoeft derhalve niet te worden
gevreesd.
In de nieuwe monetaire situatie is geen
aanleiding te zien tot verhooging van de
vlschprijzen.
Met terugwerkende kracht van Maandag
28 September af is de heffing op boter ver
laagd van 0.85 tot 0.75 per kg.
De toeslag - bij export van aardappelen is
vervallen, zoodat de aardappelprijs ongeveer
op hetzelfde peil blijft als voor het in wer
king treden der monetaire maatregelen
Wanneer rekening wordt gehouden met
de groote hoeveelheden groenten, die in den
laatsten tijd zijn „doorgedraaid", kan met
reden worden verwacht, dat geen verhoo
ging van de prijzen der groenten zal optre
den. Wellicht zal de te vernietigen hoeveel
heid kleiner worden.
Uit bovenstaande opsomming blijkt, dat
de uitgaven voor voeding vrijwel post voor
polst tegen verhooging zijn veilig gesteld.
Wat het overige budget betreft, zijn in
de eerste plaats maatregelen te verwachten,
welke stijging van den belangrijken post
huren zullen tegengaan.
De prijzen van gas en electriciteit worden
grootendeels dooi gemeente- of provinciale
besturen bepaald, op wier medewerking tot
het voorkomen van prijsstijging uiteraard
an worden geiekend
Van de zijde van den brandstoffenhandel
is voorts bekend gemaakt, dat de brandstof
fen tegen normale winterprijzen zullen wor
den verkocht.
De overige posten van het budget zijn
grootendeels van het binnenlandsch prijs
peil in zijn geheel afhankelijk, zoo dus de
reeds besproken kosten niet van beteekenis
verhoogd zullen worden, behoeven ook deze
uitgaven geen stijging te vertoonen.
Iets anders is de toestand wel
licht bij de kosten van klaeding en
schoeisel, waarvan de grondstoffen
voor een belangrijk deel van buiten-
landsche herkomst zijn. Doch zelfs
voor deze artikelen is de maximaal
te verwachten prijsstijging niet hoo-
ger te stellen dan nog niet één pro
cent van het geheele budget.
De toekomstige ontwikkeling van het bin
nenlandsche prijspeil, waarop het waakza
me oog der regeering bij voortduring gericht
is, kan dus in volle gerustheid worden te-
gemoetgezien.
DE CORPORATIEVE STAATSGEDACHTE
IN NEDERLAND.
Door Prof. Mr. A. C. Josephus
Jitta. Uitg. Van Loghum Slaterus
Uitgeversmaatschappij N.V. Arnhem.
Prijs ingenaaid 1.25.
Josephus Jitta beschouwt de Corperatieve
staatsgedachte vanuit het Nederlandsche
standpunt en komt tot de overtuiging, dat die
gedachte op sociaal, economisch en staatkun
dig gebied een gewichtig hulpmiddel kan zijn
tot verbetering van onze maatschappelijke en
staatkundige orde. mits men evenwel nuchter
te werk gaat en zich niet blind staart op wat
door het buitenland geimporteerd wordt.
Ervaring op het gebied der corporatieve
gedachte bezit wellicht geen land ter wereld
zóóveel als juist Nederland. Reeds in de mid
deleeuwen bestond te typische vorm van de
corporatieve gedachte in de wetenschappen,
welke zich tot dezen tijd gehandhaafd heeft.
Wij behoeven alzoo van het buitenland niets
te leeren. Integendeel. De toepassing der cor
poratieve gedachte kan, volgens Prof. Jitta,
op tweeëerlei wijzen geschieden. In engeren
zin, waarbij aan de corporaties een beperkt
aandeel in het staatsbestuur wordt verleend.
Zij geven overheid en wetgever adviezen,
welke deze lichamen echter niet verplicht zijn
op te volgen. Hun autonomie blijft binnen
enge en nauwkeurig getrokken grenzen en
onder streng toezicht der overheidsorganen.
De bestaande vertegenwoordigende, wetge
vende en uitvoerende organen blijven dus in
tact, terwijl het mogelijk is, dat zij een deei
hunner functies aan de nieuwe organen kun
nen overdragen.
Bij toepassing van deze gedachte in den
eigenlijken (dus ruimeren) zin van het woord,
wordt een orgaan gevormd, dat bestaat uit
de vertegenwoordigers van belangen en be
roepen in corporaties, waarvan het lidmaat
schap zoo noodig dringend voorgeschreven
kan worden, hetgeen men bijv. in Italië gaar
ne zou doen.
Voor de c. gedachte in engeren zin ge
voelt-de schrijver op sociaal gebied zéér veel,
in ruimeren zin moet h(j haar onvoorwaarde
lijk afwijzen. Hij vreest n.1. een verwarring
van gespecialiseerde, vaak tegenstrijdige be
langen, wat, gezien de noodzaak van nuttig
resultaat, den weg baant tot de dictatuur.
Dén zal de invloed der corporaties vrijwel
nihil zijn en Prof. Jitta illustreert-dit met een
paar authentieke uitlatingen van vooraan
staande persoonlijkheden in Italië. In een ver
gadering van den Corporatieven Raad te
Rome liet de praeses, Mussolini, eerst allle
belanghebbenden hun adviezen uitbrengen,
welke adviezen in tal van opzichten tegen
elkaar indruischten. Toen zij allen het wöord
gevoerd hadden, sloeg de voorzitter met den
vuist op tafel en sprak: „Zóó gebeurt het!"...
En de minister van Justitie in hetzelfde
land sprak in de Italiaansche volksvertegen
woordiging op 9 Maart 1928: „Wanneer wij
van den Corporatieven Staat spreken, dan is
dat juist, maar men wete goed, wat hiervan
de beteekenis is: De corp. staat is niet de
staat in handen van de corporaties, maar de
corporaties in handen van den staat"...
Op sociaal gebied kan Prof. Jitta zich met
de c. st.ged., mits toegepast in „engeren" zin,
wel vereenigen: op het gebied der economie
zal hij echter in strijd komen met het auto
cratische karakter der grootbedrijven en
daardoor grooten kans loopen op onvrucht
baarheid, terwijl zjj op staatkundig gebied
niet het minste effect zal sorteeren.
In het laatste gedeelte, „Theoretische Be
schouwingen" vestigt de schrijver er de aan
dacht op, dat individueele vrijheid en souve-
reiniteit in eigen kring van oudsher steeds
het kenmerk geweest z(jn van het Nederland
sche volk, maar dat het weer een gevolg is
van dien specifiek-Nederlandschen hang naar
het exotische om dit pas toe te geven als er
door buitenlanders op gewezen wordt Hh
noemt de Fransche schrijver Georges Duha-
mel, die zegt dat „indien ooit het individua
lisme uit de wereld gebannen zal zijn het zijn
toevlucht in Nederland zou zoeken" en voorts
„dat Nederland bij uitstek het land is, der
syndicaten, vereenigingen en georganiseerde
groepen.
De schrijver eindigt zijn belangwekkende
studie met er op te wijzen, dat de voor Ne
derland meest bruikbare corporatieve staats-
ge achte reeds jaren lang is aanbevolen door
Roomsch Katholieke, Anti-Revolutionaire en
Vrijzmnig Democratische schrijvers, zelfs toen
Mussolini nog een socialist was, niemand nog
van den Führer Hitier gehoord en de heer An-
Thans naast goudgele ook witte tW,
Dit wrijft onzichtbaar weg en daarom
Purol (wit) zoo bijzonder aangenaam Voo,
de verzorging van het gelaat. Zelfde prtj^,.
Doos 30, Tube 45 ct. Bij Apoth. en Drogiste£
(Buiten verantwoordelijkheid van de Redacti#
Niet geplaatste stukken worden
niet teruggezonden).
WANTOESTANDEN IN DE BALISTRAAT,
Geachte Redactie.
Gaarne zou ik eenige ruimte willen, om la
uw veel gelezen dagblad te komen met eea
klacht, die de meeste Balistraatbewoners
zeker zullen onderschrijven.
Het is mij een behoefte mijn verontwaardl-
ging te uiten over 2 wantoestanden in da
Balistraat.
Allereerst dat de verkeerstoestand veel te
wenschen overlaat. Daar deze straat dood
loopend is gebeurt het alle dagen, dat leve
ranciers van allerlei waren met hun auto's in
de straat achteruit rijden om zóó de Java-
straat te bereiken. J.l. Vrijdag is mijn zoontje
van een dergelijke handeling de dupe gewor-
den. Ik zou gaarne willen dat die toestand op
hield. Waarom stappen deze leveranciers niet
bij 't plantsoentje uit? Dit ware voor zooveel
jonge kinderen veel veiliger.
Ook is er Dinsdag in diezelfde straat een
ongeval geschiedt met een ander meisje. Dit
is betrekkelijk nog goed afgeloopen. Ik vind
dat aan dezen toestand een einde dient te ko
men. Terwijl in 't Centrum alles wordt ge-
daan voor veilig verkeer, heerschen in der
gelijke wijken toestanden, waar nooit een
autoriteit zich van komt overtuigen.
Het is mij tevens een behoefte te klagen
over de bestrating, die alles te wenschen over
laat. Geen fietser kan met goed fatsoen thuis
komen. Het wachten is, volgens geruchten,
op doortrekking naar Prof. Zeemanstraat.
Maar wanneer? Is overneming van het stuk
land Middenweg—Balibuurt zoo'n bezwaar?
Terwijl grond, die heden ten dage nog braak
ligt aan de Javastraat, heel wat duurder ge
kost heeft.
U dankend voor de plaatsing verblijf ik,
Hoogachtend,
J. A. RUYNEMANS.
Balistraat 39.
Stoomvaart Mij Nederland.
Christiaan Huygens, 7 October te A'dam.
J. van Oldebarnevelt, 7 October van Colombo.
Marnix v. St. Aldegonde, 6 October v. Algiers
Poelau Roebiah, 7 October te Port Said.
Tawali, 6 October van Port Soedan.
Kon. Ned Stoomboot Maatschappij.
Achilles, 7 Oct. te Venetië.
Ariadne, 6 October van Danzig.
Amor, 5 Oct. te New-York.
Ceres, 7 Oct. v. Bourgas.
Calypso, 6 October van Messina.
Crjjnssen, t„ pass. 6 Oct. Fiores.
Hebe, 6 October te Stettin.
Irene, 7 Oct. v. Kopenhagen.
Merope, 7 Oct. te Istanboul.
Orestes, pass. 6 October Gibraltar.
Orion, 7 October te A'dam.
Tiberius. 6 October van Algiers.
Triton, 6 October van Canea.
Titan, 6 Oct. v. Neaplaya.
Kon. Paketv. Maatschappij.
Bontekoe, 5 October te Hongkong.
Houtman. 6 October te Lourenzo Marqués.
Nieuw Holland, 6 Oct te Sydney.
Roggeveen, 6 October van Réunion.
Stagen, 6 October te Marqués.
Tasman, 6 October te Manila.
HollandAmerika Ljjn.
Binnendijk, 5 Oct. te Baltimore.
Burgerdijk, 4 Oct. te Houston.
Bilderdijk, pass. 6 Oct. Lizard.
Dinteldijk, 5 October te Bermuda.
Leerdam, pass. 6 Oct Bevezier.
Nictheroy, 6 Oct. te Londen.
Statendam, 7 October v. d. N. Waterweg ver
wacht.
Volendam, 6 October te New York.
Holland—West-Afrika Lijn.
Reggestroom, n October te Havre verwacht
JavaChinaJapan Ljjn.
Tjisadane, 6 October van Macasser.
JavaNew York Lijn.
Rhexenor, 6 October te Singapore
Talisse, 7 October te Kaapstad.
Kota Inten, 5 Oct v. Savanna.
Madoera, 6 Oct. te Tjilatjap.
Silver Java—Pacific Hjn.
Kota Agoeng, 7 October van Manila.
Salawati, pass. 6 October Str. Magelen.
Silverwillow, 4 Oct. v. Vancouver.
Silverbelle, 6 Oct. v. Kaapstad.
Rotterdamsche Lloyd.
Dempo, 7 October van Batavia.
Eurymedon, 6 Oct. v. Liverpool.
Kertosono, 7 October te Londen.
Sibajak, 6 October van Marseille.
Stoomvaart-Mij. Oceaan.
Achilles, 6 October van Kobe.
Agamemnon, 6 October te Hongkong.
Hector, 7 October te R'dam.
Emzetco Lijn.
Jonge Elisabeth, pas. 7 October Leixois.
Holland—Afrikr Lijn.
Boschfontein, 7 October van Dover.
Heemskerk, 7 October te R'dam.
Holland—O.-Azië H:n.
Gaasterkerk, 6 October te Shanghai.
Grootekerk, 7 October van Aden.
7 October 1936:
Aangebracht door korders:
Tongen per 1.06—0.92
®"P3 0.84-0.72
fC^01 1 p. kist 7.60—4.80
Schol n 3.85-3.00
Schar 85_2.30
Aangebracht door garnalenvisschers:
Gekookte garnalen per kg f 0.15
per lit J-33
gonimeu
Levende garnalen