Veiligheid in de Woestijn De diefstal te Rotterdam V erradelijke vingerafdrukken ponderdag 15 October 1936 Derde blad Behalve de roovers js er het gevaar van je woestijn zelf van elke automobiel, die de woestijn intrekt, wordt aanteekening gehouden. komt deze binnen den be paalden tijd niet op zijn plaats van bestemming aan, dan weet men dat menschen van dorst dreigen om te komen. Gieren hoog speurend in de lucht Gemeentelijk crisisbureau te Eindhoven benadeeld ernstig motor-ongeluk onder helvoirt. Veilig verkeer in het natte seizoen BAGDAD. In October. VEEt is er In het half dozijn jaren, dat ik deze streken ken, reeds ver anderd en verbeterd, doch nog steeds is gebleven de bepaling, dat slechts twee maal per week, 's Dinsdags en <s vrijdags, automobielen aan de woestijn- riosten van Syrië en Irak mogen worden doorgelaten om den tocht van Damascus naar~ Bagdad of andersom te ondernemen. Op deze „convooidagen" heeft een bijzon dere bewaking van het gebied tusschen bei de genoemde steden plaats. Gepantserde en met mitrailleurs bewapende auto's pa trouilleeren dan noordelijk en zuidelijk der karavaansporen, kleine groepjes „meharis ten" (op kameelen bereden gendarmen) nemen zoowel van Syrische als Iraksche zijde aan deze veiligheidsmaatregelen deel en nu en dan komt hoog uit de lucht ook een militair vliegtuig de woestijn contro leeren. Er is en wordt alles gedaan om de veiligheid van het verkeer te verzekeren, doch" steeds blijft de mogelijkheid bestaan, dat van achter de verre woestijnhorizonten eensklaps een bende bewapende Bedoeïnen komt opdagen, die zich gemakkelijk buit hoopt te veroveren. Buiten de kuravaan- sporen zijn immers de Bedoeïnen nog im mers volkomen zonder toezicht of controle in de uitgestrekte, droge, moeilijk toegan kelijke gebieden. Behalve het (op andere dan „convooi dagen) volstrekt niet denkbeeldige gevaar voor roovers is er nog steeds een ander gevaar, dat van de woestijn zelve. Onbere kenbaar als de zee is de woestijn. Ook zij heeft haar plotseling opkomende stormen. Dan jaagt de wind het zand honderden meters hoog, er is geen uitzicht, de kara vaansporen worden onherkenbaar en zelfs, indien de chaufeur, zich houdend aan een compas ongeveer de goede richting kan bewaren, is gevaar niet buitengesloten. Het terrein is niet steeds gelijk; er zijn soms diepe kuilen en gaten. Nog geen week ge leden is'in de woestijn een automobiel in een van zulke kuilen gestort, doordat de kuil voor den chauffeur onzichtbaar was geworden tengevolge van het door een an dere automobiel opgewaaide stof. Enkele inzittenden werden daarbij gewond, doch daar het ongeluk door anderen was gezien, kon spoedig hulp worden gebracht. Hoewel aan de grensposten alleen ervaren woestijn chauffeurs worden doorgelaten en andere chauffeurs alleen onder geleide van een er varen beroepsgenoot den tocht door de woestijn mogen aanvaarden, komt het nog steeds wel eens voor, dat een chauffeur af dwaalt, vooral kort na een zandstorm, als de bodem een geheel veranderd aanzien heeft gekregen. Geraakt dan de benzine voorraad uitgeput, dan blijft er slechts één mogelijkheid over: rustig afwachten. Op de „convooidagen" wordt aan elke grenspost nauwkeurig aanteekening ge houden van eiken automobiel, van alle chauffeurs en van alle reizigers. Deze aan- teekeningen worden telegrafisch doorgege ven aan de grenspost aan de andere zijde der woestijn. Komt een der voor een woes- tijntocht vertrokken automobielen niet bin nen twee dagen aan bij den anderen grens post, dan worden hulpautomobielen en zoo noodig ook vliegmachines uitgezonden om den verloren automobiel op te sporen. Nog slechts twee weken geleden is van zoo'n verdwaalden automobiel, die zonder benzine In de eindelooze zandvlakte was blijven steken, de chauffeur er dommerwijze opuit getrokken om hulp te halen. Na drie dagen ]s de automobiel gevonden, maar niet de chauffeur. Deze is den ellendigen dorstdood gestorven en zijn lijk is reeds lang ontvleeschd door de gieren, die steeds hoog in de lucht speu rend boven de woestijn zwerven. Voor de hchamen van gestorven menschen en die ren hebben deze groote vogels een bijzon der scherpen neus. Zulke lichamen ruikén se reeds op kilometers afstand. Laat ik bekennen, dat wij in den prach- "gen autobus met de gemakkelijke stoelen ®en al deze tragische dingen niet dachten. Aue plaatsen waren bezet en er heerschte ®eh gemoedelijke stemming. De reizigers deelden elkander sigaretten uit, boden el kander vruchten of een slok bier of wijn aan en voerden gesprekken in vele talen, waarvan de overheerschende het Arabisch Ult deze streken was. Nadat we het Syrische grenspostje Aboe ojamat reeds lang achter ons hadden en alleen de woestijnhorizont ons omgaf, za gen we telkens toch nog een machtige stof wolk. Daar reed een andere automobiel, zoo wisten we, en deze wetenschap was tevens 2°eiets als een geruststelling. ln den aanvang van den woest ij ntocht Was het nog vrij koel, maar later werd het anders. Felle warmte laaide over de woes tijn, maar met de geopende venstertjes h'eef het toch nog wél uit te houden in den autobus. Bij de toenemende hitte zag ik weder de „woestijnduivels", die ik in Afrika en Azië reeds zoo dikwijls heb aan schouwd. Deze „woestijnduivels zijn hon derden meters hooge zandboozen, die door de woestijn schijnen te zwerven. Soms ziet men ze van verre aankomen, maar soms ook ziet men ze als het ware eensklaps uit den grond verrijzen, om dan een verren tocht met onbekende bestemming te onder nemen. Ook was er aan den horizont vaak het lokkende blauw van een meer, dat in werkelijkheid niet bestond en als men het naderde, plotseling vervaagde, zoodat er niets meer bleef, dan de leege gezichts einder. Twee voor mij nieuwe dingen kreeg ik in de woestijn te zien. Nog op Syrisch gebied was een nieuw gebouwtje verrezen met erbij de hooge antennes voor draadlooze tele grafie. Dit gebouwtje was, evenals de grens posten aan Syrische en Iraksche zijde na tuurlijk ingericht als fortje met hooge wal len, een stevige poort en draadversperrin gen, want even onberekenbaar als de woes tijn zijn haar bewoners, de Bedoeïnen. Dit radio-station is tevens zooiets als een red dingsstation, waar steeds verbandmiddelen, geneesmiddelen, water, voedsel en benzine voorradig zijn. Later ontwaardde ik, dicht bij het voornaamste automobielspoor twee steenen kolommen, die ik vroeger nimmer bad gezien. Dat zijn nieuw opgerichte grens steenen tusschen Syrië en Irak. Tegen het vallen van den avond kwamen we aan te Roetba, het Iraksche grensfortje met erbij eenige huisjes en zelfs een mos kee, echter zonder minaret: het begin van een dorp. In het fortje zelf, binnen de hoo ge wallen en achter de stevige poort, die 's nachts wordt gesloten, is een restaurant je en zelfs een hotel. Hier konden we eten en ons-sterken voor den nachtelijken woes tijntocht, die ons wachtte. Na een goed half uur trokken we verder. De zon was reeds ondergegaan, maar hoog boven de duisternis der woestijn hing bleek de zilveren maan. Een enkele maal ont waardde ik in het schijnsel der automobiel- lantaarns een karavaan kameelen, die lang zaam en statig voortschreden. Later waren er ergens eenige rood-gloeiende vuurtjes van kameelmest. Daar hield een karavaan rust. Toen ben ik in mijn gemakkelijken stoel ingedut, tot we bij het eerste gloren van den dageraad Ramadi bereikten, eenige huizen, een groote poort, waar de automo bielen onderdoor reizen. Hier bevindt zich het kantoor, waar de paspoorten worden nagezien en tevens is er een restaurant, waar men eten kan. Er waren eenige men schen, die me herkenden van vroeger en de hand kwamen reiken ter begroeting, al kon ik me de meesten hunner in het minst niet meer herinneren. Verder ging weder de tocht, nu door meer bewoond gebied. We bevonden ons in de nabijheid van den Euphraat, welks water hier door een uitgebreid bevloeiingsstelsel vruchtbaarheid brengt. Er zijn hier enkele dorpjes, bebouwde velden. Het landschap is niet meer zoo hopeloos verlaten. We reden over de Euphraat-brug en kwa men weder in de woestijn over een afstand van enkele tientallen kilometers, die voor een automobiel niets, maar voor een ka meelkaravaan meer dan een dagmarsch beduiden. Dan eindelijk, tegen acht uur 's morgens, lag voor ons de oude Khalifenstad Bagdad, de stad der Abassieden en dus van den grooten Khalief Haroen al Rasjid, Haroen de Wijze, die tot dit huis behoorde. Ik vond de stad terug zooals ik haar had gekend: levendig, woelig, een beetje rom melig, maar toen ik 's avonds aan de an dere zijde van den Tigris ging wandelen, bemerkte ik iets vreemds. Aan de andere zijde van de breede rivier zijn tusschen groen en onder palmen vele koffietuinen, die vroeger 's avonds steeds vol bezet waren. Nu waren ze bijna geheel verlaten. Ik vroeg naar de oorzaak en we der stuitte ik op het Palestina-vraagstuk, op de tegenstelling tusschen Joden en Ara bieren. De goden, die in de koffietuinen aan de andere zijde van den Tigris steeds de beste klanten waren, wagen zich 's avonds liever niet meer buiten, daar zij den haat der Arabieren vreezen. Het gekste is, dat de bezitters der koffie tuinen, die het zwaarste onder deze tegen stelling tusschen Joden en Arabieren heb ben te lijden, zelf Arabieren zijn. Het Palestina-vraagstuk doet zijn nood- lottigen invloed gelden in alle landen, waar Arabieren wonen, J. K. BREDERODE. DE 7500 GULDEN NOG NIET GEVONDEN. In den middag van 1 October is zooals bekend, op het terrein van de Gemeen telijke handelsinrichtingen aan de Stielt jesstraat te Rotterdam een brutale diefstal gepleegd. Een postrijtuig van de Rotterdamsche tramweg maatschappij, werd opengebroken en de dieven hebben daaruit een kist met een geldzending, waarin zich een zeer groot bedrag aan specie bevond, gestolen. In verband hiermede werden drie ver dachten in het huis van bewaring ingeslo ten. De Justitiéele dienst van de afdeeling Zuid heeft spoedig na het bekend worden van den diefstal, den 35-jarigen loswerk- man, J. J. E. van B. die op den dag van den diefstal op het terrein was gezien, ge arresteerd. Hij gaf voor, een fiets te heb ben willen leenen van den arbeider A. van der E. die in dienst is bij de R.T. M.. De ge arresteerde moest echter wegens gebrek aan bewijs worden vrijgelaten. Van der E. vertelde, dat van B. inderdaad op dien dag bij hem is gekomen om een fiets te lee nen. Daar de aanwijzingen tegen van B. sterker werden, werd hij voor de tweede maal aangehouden. De zwaarte van de kist deed al dadelijk vermoeden, dat de dieven over een trans portmiddel de beschikking hadden gehad en in verband hiermede werd een uitge breid onderzoek ingesteld bij alle verhuur ders van handwagens, bakfietsen e.d. te Rotterdam. Uit dit onderzoek bleek, dat op 1 October de 37-jarige loswerkman C. B. uit de Kamperfoeliestraat een bakfiets had gehuurd van een verhuurder in de Zweder- straat. Voorts bleek, dat deze B. 'n zwager is van den reeds eerder genoemde van B. Bij het verdere onderzoek kwam aan het licht, dat buren van B. hem op den lsten HILVERSUM II Orkest Concerten Omroeporkest Utrechts Strijkkwart. Utrechts Strijkkwart. Nieuwsberichten Gramofoonmuziek Lichte Muze Lyra Trio Melody Circle De Flierefluiters Orgelbespelingen Fierre Palla Godsdienstige Uitz. Morgenwijding Jeugd en Godsdienst Avondwijding Dansmuziek AVRO dansorkest Lezingen De mensch Zondagschoolwerk Opvoeding v. d. rijpere jeugd Voor de jeugd Na Schooltijd Solisten-concert Omroeporkest, fluit en altviool Diversen Het Plan v. d. Arbeid 8.00 10.35 11.20 12.00 10,00 12.30 4.05 2.00 5.30 8.30 9.30 7.50 11.00 11.30 3.15 5.00 2.45 7.20 9.00 10.40 8.05 10.00 11.05 7.00 Orkest Concerten Kamermuziek KRO-Orkest KRO-Orkest KRO-Orkest Nieuwsberichten Gramofoonmuziek Lichte Muze KRO-Melodisten KRO-Melodisten Orgelbespelingen E. Haak Lezingen Voor zieken en ouden van dagen Land- en tuinbouw- causerie Solisten-concert Sted. Orkest v. Maas tricht met Wiener Sangerknaben Idem 10.30 8.15 11.30 12.15 1.20 4.15 5.15 2.00 6.00 6.20 8.00 10.30 7.35 10.00 11.05 8.15 9.15 ALS HERFSTSTORMEN IN AANTOCHT ZIJN October hadden gezien, toen hij bezig was een zwaar voorwerp van een carrier te la den, daarbij geholpen door van B. Het voorwerp was de woning van B. binnen gedragen. B. ontkende aanvankelijk, iets met de zaak uitstaande te hebben. Hij had geen zwaar voorwerp in huis gehad, was niet met een carrier jn de Kamperfoeliestraat geweest en had nooit een bakfiets gehuurd. Later heet hij echter zijn aanvankelijke le zing herroepen. Hij deelde toen mede, voor van B. op den lsten October een kist met een voor hem onbekenden inhoud te heb ben vervoerd van den Breede Hilledijk naar zijn woning. Toen van B. en hij de kist eenmaal boven hadden, is de reeds ge noemde spoorwegarbeider van der E. ge komen en met z'n drieën hebben zij de kist open gemaakt, welke een groote partij zak jes met guldens en rijksdaalders bleek te bevatten. Hij verklaarde, dat hij toen pas heeft begrepen, dat er iets niet in orde was. Hij heeft daarop van B. en van der E. de deur uitgezet, echter nadat deze twee de buit hadden verdeeld. B. heeft, volgens zijn verklaring, niets gekregen. Naar aanleiding van deze verklaringen en in verband met nog enkele andere aan wijzingen, zijn B., van B., en van der E. in bewaring gesteld. Deze laatste ontkennen pertinent, iets met de zaak uitstaand te hebben. Van B. wordt van den diefstal, van der E. van me deplichtigheid en B. van heling verdacht. De kist bevatte een bedrag van 7500 gul den aan specie. De incassobank te Rotter dam had het bedrag afgezonden naar de Beetwortelsuikerfabriek te Puttershoek. Het geld is tot op heden nog niet terug gevonden. De commissaris van politie, afdeeling Zuid, heeft zooals beleend een belooning uitgeloofd voor diegenen, die het bedrag geheel of gedeeltelijk terugbrengen of aan wijzingen tot het terugbrengen kunnen ge ven. Penningmeester gearresteerd. Het gemeentelijk crisisbureau te Eindho ven heeft bij de recherche aangifte gedaan, dat deze instelling gedurende 1936 voor verschillende bedragen is benadeeld. Uit het onderzoek van de recherche bleek, dat de heer P. W. T. uit Woensel, penningmeester der landelijke vereeniging tot verzekering tegen de nadeelige gevolgen van ziekte en werkloosheid, aan de werk- loozen, die van deze vereeniging kasgelden trokken, mededeelde, dat zij uitgetrokken waren. Dit was echter niet het geval. Door het plaatsen van valsche handteekeningen, heeft T. zich op deze wijze vele bedragen toege- eigend. Hij is gisterenmorgen gearresteerd. Voor welke bedragen het gemeentelijk cri sisbureau op deze wijze is benadeeld, is nog niet bekend. Duorijdster overleden. Dinsdagavond tusschen 9 en 10 uur is 'n motorrijder, afkomstig uit Meyl (L.) tenge volge van slippen tegen een stilstaanden kermiswagen gereden op den rijksweg 's-Hertogenbosch—Tilburg, onder de gemeen te Helvoirt. De motorrijder bekwam slechts eenige ontvellingen. Zijn verloofde, mejuffrouw J. Z., afkomstig uit Terheyden (N.Br.) die op de duo zat, werd echter zeer ernstig ge wond. Nadat Dr. van Oirschot uit Helvoirt ge neeskundige hulp had verleend is zij naar het Grootziekengasthuis te 's-Hertogenbosch vervoerd, waar zij kort na aankomst is over leden. Herfst zorg voor remmen, verlichting, en witte spatborden- Deze wel zeer beachtenswaardige wenk is de leuze, waaronder de Vereeniging voor Veilig Verkeer Amsterdam op 16 dezer haar veilgheidsweek 1936 in de hoofdstad zal in zetten. Honderden voertuigen zullen, voor zien van een sprekend affiche, deze tekst onder het weggebruikend publiek uitdragen in de hoop, dat deze wenk ook ter harte zal worden genomen. Juist in het herfstseizoen waarin de steeds vroeger invallende duister nis, regenbuien en vallende bladeren het wegverkeer, speciaal op het asphalt, dubbel gevaarlijk maken, wint de waarschuwing van veilig verkeer aan beteekenis. Op alle hoeken loert de dood langs den weg, en het is dan ook niet zonder reden, dat juist in deze veiligheidsweek in het Roxy-theater de Paramount-film van dien naam zal worden vertoond. Bijzonder van pas komt ook de door Veilig Verkeer weer georgani seerde remmencontrole op het controlesta tion van het Scheldeplein, waar automobilis ten gratis de remmen van hun automobie len op hun deugdelijkheid mechanisch kun nen doen testen. De „geslaagden" wordt een z.g. veiligheids zegel uitgereikt waarop de toestand van de remmen is aangegeven. Veilig verkeer heeft bovendien deze veiligheidsweek aan gegrepen als een goede gelegenheid om een aantal der nieuwe verkeersvoorschriften van het motor- en rijwielreglement, welke binnenkort van kracht zullen worden, onder de aandacht van de burgerij te brengen. In een handig foldertje, dat in duizenden exemplaren gratis zal worden verspreid, zijn de voornaamste dier nieuwe verkeers- bepalingen opgenomen. EEN BEKENTENIS DER ZITTING Een nog jonge man heeft zich gisteren voor de Rechtbank te verantwoorden gehad Diefstal is hem ten laste gelegd. Het is een eenvoudige zaak, die de aan dacht van het rechterlijke college vraagt, doch duidelijk blijkt er het groote nut uit van de dactyloscopie, het systeem om door middel van vingerafdrukken den misdadi ger te identificeeren. De jongen hij is sedert geruimen tijd werkloos wordt ervan beschuldigd in een pension op den Achterburgwal een muntmeter te hebben opengebroken. Van de ruim f 30. had hij zich 18 toegeëigend. Een bescheiden dief, gedreven door den nood van het oogenblik. Tegenover politie en rechter-commissaris hield hij pertinent vol onschuldig te zijn. Niemand immers had hem bij zijn duister werk gezien. De „stille getuigen" zouden hem noodlottig worden. De dactyloscopi- sche dienst trof achter op den meter twee vingerdrukken aan. Er zijn punten van overeenkomst te over en het staat onom- stootelijk vast, dat het deze verdachte is, die ze daar heeft achtergelaten. De president van de rechtbank houdt hem dit feit voor. „Zou je nu niet liever bekennen. Je vingerafdrukken zijn immers gevonden De jonge man In de verdachtenbank aar zelt even. Ook tegenover zijn verdediger, die hem in het huis van bewaring had op gezocht, had hij zijn onschuld volgehouden Thans, in de rechtszaal, aarzelt hij en bekent. „Ja, ik heb het gedaan, ik had honger en nam het geld". De officier vorderde een gevangenisstraf van zes maanden. De verdediger mr. M. van Voolen, bepleitte clementie. Vonnis 27 October.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 5