Visscherij
Texel
ZAKENNIEUWS
Marineberichten
Wat doen wij voor
defensie
Hoofdpijn, Kiespijn.
Stoomvaartberichten
Haven van Nieuwediep
Visscherijberichten
Voor elk jaar tot 1940 wordt het
°ntV steeds iets ongunstiger, totdat te begin-
het laatste kwartaal van 1936 op de 25
vaJ1 cv.elt)dan zal de H.R.C.O. dus voortaan
c van de contributie van eiken abonné
38 cent v«,w
on
daB «êt 1940 elk jaar 2.per abonné be
moet worden,
n Centrale zal dan elke week ruim 3% ct.
Het abonnementsgeld moeten derven.
vaï n en ander zal wel sterk de aandacht in
boezem van de H.R.C.O. hebben. Men zal
wel afvragen: wat te doen? Er kunnen
ziC dr;o wegen ingeslagen worden. Ten eerste:
n'i bedrijf" kan de meerdere lasten, voort-
geiend uit het genoemde Koninklijk Besluit,
or eigen rekening noemen, hetgeen ge-
V° het feit dat andere centrales in den
zie° inplaats van 40 cent, 50 cent per
betalen ons niet waarschijnlijk voor-
t. De vraag zal dan zijn of de exploitatie
150 het bedrag dan loonend zal blijven. Ten
vaa de zou men een contributieverhooging van
5 cent per week kunnen overwegen, doch
b'Jt' gpreekt vanzelf, dat men onder de ge-
5 omstandigheden niet gaarne met een
het
geven
a 2-elijk voorstel zal komen. En ten derde
u men den abonné's kunnen vragen, datgene
1 t de Centrale aan de Nozema moet betalen
w eigen rekening te nemen en deze bij-
I aee te beschouwen als de contributie die
aan de eigen omroepvereeniging betaalt,
^gal de centrale haar huidige tarieven blij-
bandhaven, dan zal het zaak zijn, dat een
zoo groot mogelijk getal aansluitingen ver
legen wordt.
■yyij vermelden een en ander slechts in onze
hoedanigheid van waarnemers, die bovendien
nagaan," welke wegen al zoo ingeslagen kun-
nen wórden. Wij weten niet, of de Centrale
één dezer mogelijkheden al nader onder het
00<7 gezien heeft. Het leek ons echter niet
ondienstig om even aan te stippen, wat de
volgen van het bovengenoemde Koninklijk
Besluit voor de Heldersche Centrale zijn.
een nieuw taxi-snufje.
We schreven de vorige week dat de zaken
man in het uitdenken van nieuwe snufjes, om
zijn klanten te trekken of aan zich te binden,
vaak groote originaliteit aan den dag legt.
Telkens weer vindt men in onze kolommen
nieuwtjes, die dienen om het publiek te ge
rieven.
Gisteren stopte voor ons kantoor de nieuwe
zeven-zits Chevrolet van de Gebr. Planjé, taxi
bedrijf, Weezenstraat. In dezen gerieflijken
wagen hadden de heeren Planjé een radio
toestel laten bouwen, zoodat de passagiers,
tijdens den rit kunnen genieten van opgewekte
muziek of van een lezing, die ze niet wilden
missen. Vooral op grootere trajecten is deze
vinding, die men op particuliere wagens reeds
toegepast vond, van belang.
De gebr. Planjé zijn de eerste taxi-verhuur
ders die met radio zullen rijden. Het door den
heer Nelis ingebouwde toestel is het nieuwste
Philips-product, dat door den heer Scheltis,
Keizerstraat, geleverd werd.
We hebben ons ervan overtuigd dat de
weergave selectief was en voldoende sterk
om ook het gesproken woord te kunnen vol
gen. Vooral op de buitenwegen is de weer
gave zeer zuiver.
De Minister van Landbouw en Visscherij
deelt in de Memorie van Antwoord aan de
Tweede Kamer mee inzake het ontwerp van
Wet tot wijziging van de Haringwet 1927, dat
het inderdaad gelukt is, door de geoefende
controle op kwaliteit en gewicht den goeden
naam, die onze haring in het buitenland had,
te behouden.
Ook in de kringen van het bedrijf zelf was
men met deze uitgeoefende controle wel tevre
den. Ook voor steunharing zal een dergelijke
controle worden ingevoerd.
Voor alle waren kan men een soortgelijke
controle aanbevelen. Tenslotte komt die aan
den handel ten goede, omdat het publiek dan
ook gemakkelijker koopt, wijl het de overtui
ging heeft met goede waar te doen te hebben.
In dit opzicht mogen we ook wijzen op de
borden, die de leden van den Bond van klein
handelaren in het visch- en haringbedrijf op
hun karren en winkels hebben.
Ook deze zijn voor den consument een tee-
hen te doen te hebben met reëele verkoopers,
want er zal wel nagelaten worden om, door
het leveren van minder goede waar, den naam
van dien Bond in opspraak te brengen.
In het Visscherijblad van Ostende treffen
We een eigenaardig bericht aan. Het handelt
°ver den toestand te IJmuiden en we willen
®r iets uit citeeren, dat in wij de ren kring wel
bekend mag zijn:
..Het grootste aantal van de groote stoom-
feilers blijven de haring- en de makreelvangst
Uitoefenen met schitterende resultaten. Hier-
mede is de handel niet gediend; zij eischt ver
scheidenheid van vischsoorten en het zal hoog
'fld worden, dat IJmuidèr Vischhandelsveree-
h'ging en Reedersvereeniging contact met el-
aar krijgen en deze zaak wat trachten te
Regelen. Zulk een toestand is voor binnen- en
bitenlandsche handelaren onhoudbaar, tevens
hat het zich zeer goed gevoelen, dat de IJmui-
uer treilervloot te klein is en het wordt hoog
Jd, dat besloten wordt tot nieuwbouw, anders
"erdwijnt IJmuiden geheel van het tooneel.
Huitschiand, Engeland en Frankrijk, alle
et moderne schepen, zijn straks gereed als
6 economische toestand zich verbetert, en
fnuiden, eens een groote exportvisscherij-
P aats, komt dan ver ten achter, omdat het
let in het bezit is van schepen, die de visch-
6r°nden van IJsland en Witte Zee kunnen op
oeken. Het wordt hoog tijd, dat deze zaak
ens flink wordt aangepakt."
lT't bericht, vermoedelijk afkomstig uit
Ruiden, geeft een bepaalde zienswijze van
e visscherij vraagstuk weer, die voor een
ee' door ons kan worden onderschreven.
VROE-GLR OPENDE. DE.
BRUGWACHTER DL BRUG
ZÓ O.
- -
SlND!» 2JJ LiN OFF1CIÜLLE
PET DRAGEN DQE.N Zü HLT
ZÓÓ.
Meermalen hebben ook wij gepleit voor een
stevige samenwerking tusschen reeder en
handel, opdat de reeder zal kunnen zorgen
voor de visch, die de handel behoeft. Maar
dan zou er een soort belangengemeenschap
dienen te ontstaan, die aan beide groepen
mogelijkheid van bestaan waarborgde. Blijven
deze beide groepen op zichzelf staan, dan zal
de reeder die visscherij laten uitoefenen, welke
hem het best een rendabel bedrijf verzekerd.
Hoe meer afzet van visch er echter kan
worden verkregen, des te beter zal dat den
reeder ook ten goede komen. Dan zal er ook
gedacht kunnen worden om de vloot moder
ner in te richten en zal men meer bereid zijn
veel van het oude prijs te geven.
Eenigszins komt dit bericht overeen met
hetgeen de Bond van Kleinhandelaren in de
bladen heeft gepubliceerd. Ook deze Bond wil
grooteren aanvoer van visch en dan vooral
schijnbaar van rondvisch.
Daarvoor hebben we thans niet de goede
schepen, die geregeld de visscherij in de in
het bericht genoemde wateren van IJsland en
de Witte Zee zouden kunnen bevisschen.
Daarvoor zouden meer moderne vaartuigen
dienen te worden aangeschaft. Eertijds heb
ben we daarover het oordeel van een bevoegde
weergegeven. Deze wilde beginnen met min
stens drie groote treilers, ingericht als de
moderne vaartuigen van Engeland en Duitsch-
land. Elk schip zou, geheel uitgerust, een
bedrag vorderen van 160.000.zoodat reeds
dan een bedrag van een half millioen beschik
baar zou moeten zijn.
En nu is het juist de moeilijkheid om een
dergelijke som bijeen te krijgen. Maar als nu
handel en reederij eens de handen in elkaar
sloegen? Waarschijnlijk dat dan ook de over
heid zich voor dit denkbeeld ging interesseeren.
In September zijn uit Zeeland ongeveer
30.000 ton mosselen meer verzonden dan ver
leden jaar in dat tijdvak. Toch is men niet
tevreden over de geste van het Centrale Ver
koopkantoor* voor mosselen. Waarom dat het
geval is, wordt niet nader aangeduid.
De motortreiler „Claesje" had Dinsdag
slechts de deklast haring laten verkoopen op
verlangen van den reeder. Waarschijnlijk he6ft
deze gemeend, dat den volgenden dag de prij
zen beter zouden zijn. Het bleek echter, dat
men zich daarin had vergist, want de haring-
prijs daalde, zoodat de besomming niet beant
woordde aan de verwachting. Omdat de
vangst buitengewoon groot was, maakte het
schip toch nog een loonende besomming.
Bq Kon. besluit van 10 October 1936 is met
ingang van den lsten October 1936 eervol
ontslag verleend aan den luitenant ter zee der
le klasse Jhr. H. P. Coertzen de Koek,
de luitenants ter zee der 2e klasse L. A.
van Boven, J. F. Wesseling, J. C. Backer
Overbeek, J. F. F. Stuy, L. A. M. C. Koene,
A. W. Turk,
den officier van den marinestoomvaartdienst
der le klasse L. C. Kooien en den officier van
den marinestoomvaartdienst der 2e klasse P.
C. A. Schuier, de luitenants ter zee der 2e kl.
W. Garrer en J. W. ten Hacken en den off.
van den marinestoomvaartdienst der le kl. T.
K. Küpper, allen behoorende tot de Konink
lijke marine-reserve.
Luitenants ter zee der 2e kl. J. Focke, J. F.
Drjjfhout van Hooff en B. M. C. Braat zullen
2 November geplaatst worden bij den radio
dienst der marine te Amsterdam.
Luitenant ter zee der 2e kl. H. W. R.
Krauss, van de Xe afdeeling (hydrografie) bij
het departement van defensie, zal 28 October
overgeplaats*- worden aan boord van Hr. Ms.
pantserschip „Hertog Hendrik" te Nieuwe-
diep.
Wij lezen in „De Avondpost":
Slag op slag hoort men tegenwoordig de
stelling verkondigen, dat we niets of weinig
voor onze defensie overhebben.
Wij willen daar nu eens enkele begrootings-
cijfers tegenover stellen. Hieronder vindt men,
aangegeven ln millioenen guldens (waarbij de
pensioenen zijn uitgeschakeld) de bedragen,
welke ln de laatste drie jaar voor defensie
doeleinden op de begrootingen werden toe
gestaan of uitgetrokken:
1935 1936 1937
Landmacht Nederland: 41.8 54 56.8
Landmacht Indië: 42.6 52.9 51.3
Zeemacht Nederland: 15.7 23.2 22.6
Zeemacht Indië: 18 25.3 34.4
Deze cijfers weerleggen het verwijt ten
eenenmale.
Dit blijkt nog duidelijker, wanneer men de
cijfers ziet voor land- en zeemacht gezamen
lijk:
1935 1936 1937
Nederland: 57.6 77.3 79.4
Indië: 60.6 78.1 85.7
118.2 155.4 165.1
Hoe heeft Nederland voorts in de laatste
jaren de Indische defensie gesteund? Ziehier
de bedragen, door Nederland aan Indië voor
dat doel uitgekeerd:
1934: niets
1935: 12 millioen
1936: 19
1937: 30
Nuchtere cijfers. Maar een welsprekend
antwoord aan hen, die hun grieven doen
hooren.
In weerwil van de financieele omstandig-
digheden, die een kabinet en een minister zoo
vaak met lamheid slaan of een beperking op
leggen, ziet men uit den groei in boven
staande cijfers, dat er in ons defensie-beleid
een activiteit is geweest, ook ten aanzien van
Indië, die niet op redelijke gronden kan wor
den ontkend.
Al wat U noodig
pijnen te verdrijven is een Mijnhardt's Poeder.
Per stuk 8 ct.; doos 45 ct. BD Uw Drogist.
VOOR DE NUTSBEWAARSCHOOL.
Ten voordeele van de Nutsbewaarschool te
Den Burg, zal de Rederijkerskamer U.D.I. te
Den Burg op 20 November a.s. een uitvoering
geven. Nadere mededeelingen hieromtrent
volgen nog. Het succes, dat de leden dezer
vereeniging in de laatst jaren steeds heb
ben geoogst, bij de uitvoeringen, laat ook nu
weer een prettigen avond verwachten. Onge
twijfeld zal de opkomst weer groot zijn.
DE R.K. TOONEELVEREENIGING I.L.B.
De Tooneelvereeniging I.L.B., te Den Burg,
die gedurende langen tijd niets van zich heeft
laten hooren, begint nu weer opnieuw te
leven. Door de leden is thans in studie geno
men, het blijspel „Meneer Klaproos", Het
voornemen bestaat om dit over 3 4 weken
op te voeren voor de leden van de afd. Den
Burg van den R.K. Volksbond. Verschillende
nieuwe leden zijn tot de vereeniging toegetre
den, zoodat van haar uitvoeringen, evenals
voorheen, weer iets goeds verwacht mag
worden.
DE IJSHANDEL HEEFT EEN
SLECHT JAAR GEMAAKT.
Nu voor de roomijsfabrikanten het seizoen
geheel geëindigd is, blijkt dat de zomer van
1936 voor dit bedrijf al bizonder nadeelig is
geweest. Het weder in Juni en begin Juli
(wanneer de ijsverkoop bijna uitsluitend aan
de ingezetenen van Texel plaats heeft), was
zeer ongunstig, daarna kwam het badseizoen
met wel veel beter weer, doch ook toen was
de temperatuur voor het verkoopen van veel
ijs bijna steeds te laag, terwijl in het najaar
de koude weer vroeg inviel. Ondanks het
feit, dat de concurrentie dit jaar belangrijk
minder was, is de ijsverkoop bijna de helft
minder geweest dan in 1935. Vermoedelijk
zal ook de minder goede financieele toestand
in deze gemeente op dezen handel wel van
invloed geweest zijn.
VISCHAFSLAG.
OUDESCHILD, 13 Oct.
Heden werden aangevoerd:
560 kg wulken 16% 19 ct.
100 kg zoute garnalen 15 ct.
206 kg laffe garnalen 15 ct.
Oudeschild, 14 Ost.
Heden werden aangevoerd:
13 mnd. Wulken 15%—18 p. k.
150 kg gezouten garnalen 15 ct.
150 k. laffe garnalen 15 ct.
Stoomvaart M(j Nederland.
Moena, 14 October te Londen.
Simaloer, 14 October van Batavia.
Tarakan, 14 October van Batavia.
Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij.
Achilles, 13 October van Susak.
Aurora, 14 October te Palermo.
Berenice, 14 October van Kopenhagen.
Boskoop, nabij Valentia.
Calypso, 13 October te Cadiz.
Colombia, 13 October van Barbados.
Euterpe, 13 October te Bordeaux.
Irene, 14 October te Kopenhagen.
Juno, 13 October van Livorno.
Mars, 1.3 October van Patras.
Nereus, 14 October te Gothenbrug.
Odysseus, 13 October te Stettin.
Orestes, 13 October van Plraeus.
Orpheus, 14 October van Amsterdam.
Perseus, 14 October te Oporto.
Hhea, 13 October van Alicante.
Titus, 13 October te Calamata,
De oplossing van het probleem van Tihten jal ik de volgende week behandelen. Bijzonder
mooi is het volgende probleem, dat bovendien verre van gemakkelijk is:
M. Adabascheff.
El Ajedrez Espanol 1935. ie prijs.
Wit begint en geeft mat in twee zetten
Wit: Ka4, Da7, Tdr en e8, Lb3 en gi, Pc4 en c8, pi d3 en g6.
Zwart: Kd5, Dd4, Lei en Ü3, pi c6, d6, e5-
Ook de volgende partij is van het tournooi te Nottingham.
Tartakower
d5
Pc6
e5
Euwe
1 d4
2 04
Zeer weinig gespeeld. Goed kan het niet
zijn.
3 Pc3
Na dc4: volgt d5.
4 cds
Wit verkrijgt het centrum.
5 e3
6 e4
Zwart speelt viermaal met hetzelfde stuk
Na Pd4 volgde f4.
Pd4:
Pf5
Pd6
7 PI3
Lg4
8 Da4f
Ld7
Anders volgt Pe5
9 Dt>3
f6
10 Le3
Pe7
11 Tci
Pec8
Omslachtige ontwikkeling.
12 Ld3
Le7
13 0-0
0-0
Beter eerst a6.
14 Pb5
Lbs
Gedwongen.
15 Lb5:
Pb5
Dit is mis Beter Kh8.
16 dót
T<7
Kh8 zou een stuk kosten.
17 de7:
Dd7
Beter De8.
18 Tfdl
Pcd6
Na Pbdó volgt Db7:
19
Pd4
ed4:
fes:
a4
20 Ld4
21 es
Wit wint nu een kwaliteit.
22 PesDe7:
23 Pf7 Pf7
24 Db7: Td8
25 Tc7: De6
Na Db2 kan Db3.
26 Te7 Df6
27 Dd7 Tf8
Na Td7volgt Te8f.
28 Te8 Pd6
29 Tf8 ;f Kf8:
30 Td3 Des
Beter direct Da7:.
31 Kfi h5
32 Da7: PfS
d3 is zwart's laatste hoop,
33 Dd7 S6
34 Tb3 Df4
35 g3 Dcit
Een laatste jacht op den witten koning.
36 Kg2 Pe3+
37 Kh3 Dfif
fe3 wordt gevolgd door Dc2t en Db3
38 Kh4 Pfsf
39 Kg5 Delf
40 K16 opgegeven.
Dr. P. FEENSTRA KUIPER.
Ulysses, 13 October van Piraeus.
Vesta, 14 October van A'dam.
HollandAmerika Lijn.
Beemsterdijk, pass. 13 October Cape Race.
Bilderdijk, lo October van Londen.
Binnendijk, 13 October van Norfolk.
Damsterdijk, 13 October van Liverpool.
Dinteldijk, 13 October te Cristobal.
Maasdam, 14 October te Rotterdam.
JavaNew York Lijn.
Adrastus, 12 October te Boston.
City of Khios, 13 October van L. Marqués.
Kota Inten, 12 October van New York.
Prometheus, 13 October te Singapore.
Rhexenor, 12 October van Penang.
Sembilan, 13 October van Batavia.
Tanimbar, 10 October van Hampton Rds.
Silver JavaPacific Lyn.
Bengalen, 13 October te Penang.
Manoeran, 12 October van New-Orleans.
Rotterdamsche Lloyd.
Dempo, 14 October van Colombo.
Garoet, 13 October van Aden.
Kertosono, 13 October te Hamburg.
Modjokerto, pass. 13 October Quessant.
Sitoebondo, 13 October te Llverpoo..
RotterdamZuid-Amerika Lijn.
Alcyone, 13 October te Montevideo.
Aldabi, 13 October van Montevideo,
Alwaki, 14 October te Rotterdam.
Emzetco Lijn.
Jonge Anthony, pass. 13 October Gibraltar.
Jonge Elisabeth, 14 October te Oran.
HollandAfrik? Lijn.
Bloemfontein, 14 October van Beira.
Boschfontein, 13 October van Marseille.
Jagersfontein, pass. 13 October Gibraltar.
Meliskerk, 13 October te Port Natal.
Randfontein, 14 October van Belra.
Springfontein, 13 October van Duinkerken.
HollandAustralië Lijn.
Tajandoen, 13 October van Melbourne.
Holland—O.-Azië Lijn.
Grootekerk, 13 October van Haifa.
Kon. Paketv. Maatschappij.
Ombilin, 13 October van Tamatave.
Nieuw Zeeland, 12 October te Singapore.
Roggeveen, 13 October te Port Natal.
Tasman, 12 October van Saigon.
Van Rees, 13 October van Sydney.
Kon. Holl. Lloyd.
Montferland, 14 October van Bahla.
Waterland, 14 October te Santos.
Zaanland, 14 October van Las Palmas.
JavaChinaJapan L(jn.
Tjisalak, 13 October van Manilla.
Stoomvaart-Mij. Oceaan.
Achilles, 13 October van Manilla.
Agamemnon, 14 October te Singapore.
Polyphemus, 13 October van Swansea.'
Helenus, 12 October te Hongkong.
Menestheus, 13 October nabij Land's End.
Sarpedon, 13 October van Kabe.
14 Oct. 19SC
Aangekomen van Harlingen en vertrokken
naar Londen het Eng. g.s. „Fauvette".
VOORLOOPIGE COMPETITIE
SCHAAKCLUB „SCHAAKMAT".
De Schaakclub „Schaakmat", die haar zetel
heeft in het gebouw van de C.J.M.V. in de
Spoorstraat, ving begin September j.1. haar
competitie aan.
lederen Dinsdagavond klinkt hier het Mene
Mene... tegen hen die hun schaakcapaciteiten
overschat hebben. Maar er kan tenslotte ook
maar één Euwe zijn.
Hieronder laten we den huidigen stand der
vereeniging volgen:
Afdeeling I.
gesp. gew. verl. rem. pnt.
1. Gerritsen 4 4 8
2. J. Marsman 3 2 15
3. J. Wyker 4 2 2 4
4. J. Hemelrijk 3 12 2
5. Kelder 3 12—2
6. A. Groen 4 3 11
Afdeeling H.
gesp. gew. verl. rem. pnt.
1. A. v. Assen 4 3 17
2. A. Meyer 3 2 15
3. R. Harsman3 2 1 4
4. v. d. Bosch 4 13 2
5. Th. Heymann 4 13 2
6. C. Lelyveld 4 13 2
Afdeeling III.
gesp. gew. verl. rem. pnt.
1. Geurts 3 3 6
2. Cheret 3 2 1 4
3. de Waard 8 2 1 4
4. Orlik 3 12 2
5. Vink 8 12 2
6. C. Jong 3 3 0
Afdeeling IV.
gesp. gew. verl. rem. pnt.
1. Th. Smelt 4 4 8
2. Asselman 4 2 2 4
3. Ekamp 4 2 2 4
4. Heyblok 4 2 2 4
5. J. Wit 4 2 2 4
6. Heyligenberg r4 4 0
14 October 1936:
Aangebracht door ko.'ders:
Schol le soort p kist 7.30—5.00
Schol 2e soort f> 4.70—3.80
Schar 2.65—2.20
Wijting 1.60—1.00
Door garnalen**»® «ben*
Levende garnalen
Gekookte garnalen
p. üt 2.50—1.75
P- kg 0.15