Visscherij Texel ZAKENNIEUWS Marineberichten Wat doen wij voor defensie Hoofdpijn, Kiespijn. Stoomvaartberichten Haven van Nieuwediep Visscherijberichten Voor elk jaar tot 1940 wordt het °ntV steeds iets ongunstiger, totdat te begin- het laatste kwartaal van 1936 op de 25 vaJ1 cv.elt)dan zal de H.R.C.O. dus voortaan c van de contributie van eiken abonné 38 cent v«,w on daB «êt 1940 elk jaar 2.per abonné be moet worden, n Centrale zal dan elke week ruim 3% ct. Het abonnementsgeld moeten derven. vaï n en ander zal wel sterk de aandacht in boezem van de H.R.C.O. hebben. Men zal wel afvragen: wat te doen? Er kunnen ziC dr;o wegen ingeslagen worden. Ten eerste: n'i bedrijf" kan de meerdere lasten, voort- geiend uit het genoemde Koninklijk Besluit, or eigen rekening noemen, hetgeen ge- V° het feit dat andere centrales in den zie° inplaats van 40 cent, 50 cent per betalen ons niet waarschijnlijk voor- t. De vraag zal dan zijn of de exploitatie 150 het bedrag dan loonend zal blijven. Ten vaa de zou men een contributieverhooging van 5 cent per week kunnen overwegen, doch b'Jt' gpreekt vanzelf, dat men onder de ge- 5 omstandigheden niet gaarne met een het geven a 2-elijk voorstel zal komen. En ten derde u men den abonné's kunnen vragen, datgene 1 t de Centrale aan de Nozema moet betalen w eigen rekening te nemen en deze bij- I aee te beschouwen als de contributie die aan de eigen omroepvereeniging betaalt, ^gal de centrale haar huidige tarieven blij- bandhaven, dan zal het zaak zijn, dat een zoo groot mogelijk getal aansluitingen ver legen wordt. ■yyij vermelden een en ander slechts in onze hoedanigheid van waarnemers, die bovendien nagaan," welke wegen al zoo ingeslagen kun- nen wórden. Wij weten niet, of de Centrale één dezer mogelijkheden al nader onder het 00<7 gezien heeft. Het leek ons echter niet ondienstig om even aan te stippen, wat de volgen van het bovengenoemde Koninklijk Besluit voor de Heldersche Centrale zijn. een nieuw taxi-snufje. We schreven de vorige week dat de zaken man in het uitdenken van nieuwe snufjes, om zijn klanten te trekken of aan zich te binden, vaak groote originaliteit aan den dag legt. Telkens weer vindt men in onze kolommen nieuwtjes, die dienen om het publiek te ge rieven. Gisteren stopte voor ons kantoor de nieuwe zeven-zits Chevrolet van de Gebr. Planjé, taxi bedrijf, Weezenstraat. In dezen gerieflijken wagen hadden de heeren Planjé een radio toestel laten bouwen, zoodat de passagiers, tijdens den rit kunnen genieten van opgewekte muziek of van een lezing, die ze niet wilden missen. Vooral op grootere trajecten is deze vinding, die men op particuliere wagens reeds toegepast vond, van belang. De gebr. Planjé zijn de eerste taxi-verhuur ders die met radio zullen rijden. Het door den heer Nelis ingebouwde toestel is het nieuwste Philips-product, dat door den heer Scheltis, Keizerstraat, geleverd werd. We hebben ons ervan overtuigd dat de weergave selectief was en voldoende sterk om ook het gesproken woord te kunnen vol gen. Vooral op de buitenwegen is de weer gave zeer zuiver. De Minister van Landbouw en Visscherij deelt in de Memorie van Antwoord aan de Tweede Kamer mee inzake het ontwerp van Wet tot wijziging van de Haringwet 1927, dat het inderdaad gelukt is, door de geoefende controle op kwaliteit en gewicht den goeden naam, die onze haring in het buitenland had, te behouden. Ook in de kringen van het bedrijf zelf was men met deze uitgeoefende controle wel tevre den. Ook voor steunharing zal een dergelijke controle worden ingevoerd. Voor alle waren kan men een soortgelijke controle aanbevelen. Tenslotte komt die aan den handel ten goede, omdat het publiek dan ook gemakkelijker koopt, wijl het de overtui ging heeft met goede waar te doen te hebben. In dit opzicht mogen we ook wijzen op de borden, die de leden van den Bond van klein handelaren in het visch- en haringbedrijf op hun karren en winkels hebben. Ook deze zijn voor den consument een tee- hen te doen te hebben met reëele verkoopers, want er zal wel nagelaten worden om, door het leveren van minder goede waar, den naam van dien Bond in opspraak te brengen. In het Visscherijblad van Ostende treffen We een eigenaardig bericht aan. Het handelt °ver den toestand te IJmuiden en we willen ®r iets uit citeeren, dat in wij de ren kring wel bekend mag zijn: ..Het grootste aantal van de groote stoom- feilers blijven de haring- en de makreelvangst Uitoefenen met schitterende resultaten. Hier- mede is de handel niet gediend; zij eischt ver scheidenheid van vischsoorten en het zal hoog 'fld worden, dat IJmuidèr Vischhandelsveree- h'ging en Reedersvereeniging contact met el- aar krijgen en deze zaak wat trachten te Regelen. Zulk een toestand is voor binnen- en bitenlandsche handelaren onhoudbaar, tevens hat het zich zeer goed gevoelen, dat de IJmui- uer treilervloot te klein is en het wordt hoog Jd, dat besloten wordt tot nieuwbouw, anders "erdwijnt IJmuiden geheel van het tooneel. Huitschiand, Engeland en Frankrijk, alle et moderne schepen, zijn straks gereed als 6 economische toestand zich verbetert, en fnuiden, eens een groote exportvisscherij- P aats, komt dan ver ten achter, omdat het let in het bezit is van schepen, die de visch- 6r°nden van IJsland en Witte Zee kunnen op oeken. Het wordt hoog tijd, dat deze zaak ens flink wordt aangepakt." lT't bericht, vermoedelijk afkomstig uit Ruiden, geeft een bepaalde zienswijze van e visscherij vraagstuk weer, die voor een ee' door ons kan worden onderschreven. VROE-GLR OPENDE. DE. BRUGWACHTER DL BRUG ZÓ O. - - SlND!» 2JJ LiN OFF1CIÜLLE PET DRAGEN DQE.N Zü HLT ZÓÓ. Meermalen hebben ook wij gepleit voor een stevige samenwerking tusschen reeder en handel, opdat de reeder zal kunnen zorgen voor de visch, die de handel behoeft. Maar dan zou er een soort belangengemeenschap dienen te ontstaan, die aan beide groepen mogelijkheid van bestaan waarborgde. Blijven deze beide groepen op zichzelf staan, dan zal de reeder die visscherij laten uitoefenen, welke hem het best een rendabel bedrijf verzekerd. Hoe meer afzet van visch er echter kan worden verkregen, des te beter zal dat den reeder ook ten goede komen. Dan zal er ook gedacht kunnen worden om de vloot moder ner in te richten en zal men meer bereid zijn veel van het oude prijs te geven. Eenigszins komt dit bericht overeen met hetgeen de Bond van Kleinhandelaren in de bladen heeft gepubliceerd. Ook deze Bond wil grooteren aanvoer van visch en dan vooral schijnbaar van rondvisch. Daarvoor hebben we thans niet de goede schepen, die geregeld de visscherij in de in het bericht genoemde wateren van IJsland en de Witte Zee zouden kunnen bevisschen. Daarvoor zouden meer moderne vaartuigen dienen te worden aangeschaft. Eertijds heb ben we daarover het oordeel van een bevoegde weergegeven. Deze wilde beginnen met min stens drie groote treilers, ingericht als de moderne vaartuigen van Engeland en Duitsch- land. Elk schip zou, geheel uitgerust, een bedrag vorderen van 160.000.zoodat reeds dan een bedrag van een half millioen beschik baar zou moeten zijn. En nu is het juist de moeilijkheid om een dergelijke som bijeen te krijgen. Maar als nu handel en reederij eens de handen in elkaar sloegen? Waarschijnlijk dat dan ook de over heid zich voor dit denkbeeld ging interesseeren. In September zijn uit Zeeland ongeveer 30.000 ton mosselen meer verzonden dan ver leden jaar in dat tijdvak. Toch is men niet tevreden over de geste van het Centrale Ver koopkantoor* voor mosselen. Waarom dat het geval is, wordt niet nader aangeduid. De motortreiler „Claesje" had Dinsdag slechts de deklast haring laten verkoopen op verlangen van den reeder. Waarschijnlijk he6ft deze gemeend, dat den volgenden dag de prij zen beter zouden zijn. Het bleek echter, dat men zich daarin had vergist, want de haring- prijs daalde, zoodat de besomming niet beant woordde aan de verwachting. Omdat de vangst buitengewoon groot was, maakte het schip toch nog een loonende besomming. Bq Kon. besluit van 10 October 1936 is met ingang van den lsten October 1936 eervol ontslag verleend aan den luitenant ter zee der le klasse Jhr. H. P. Coertzen de Koek, de luitenants ter zee der 2e klasse L. A. van Boven, J. F. Wesseling, J. C. Backer Overbeek, J. F. F. Stuy, L. A. M. C. Koene, A. W. Turk, den officier van den marinestoomvaartdienst der le klasse L. C. Kooien en den officier van den marinestoomvaartdienst der 2e klasse P. C. A. Schuier, de luitenants ter zee der 2e kl. W. Garrer en J. W. ten Hacken en den off. van den marinestoomvaartdienst der le kl. T. K. Küpper, allen behoorende tot de Konink lijke marine-reserve. Luitenants ter zee der 2e kl. J. Focke, J. F. Drjjfhout van Hooff en B. M. C. Braat zullen 2 November geplaatst worden bij den radio dienst der marine te Amsterdam. Luitenant ter zee der 2e kl. H. W. R. Krauss, van de Xe afdeeling (hydrografie) bij het departement van defensie, zal 28 October overgeplaats*- worden aan boord van Hr. Ms. pantserschip „Hertog Hendrik" te Nieuwe- diep. Wij lezen in „De Avondpost": Slag op slag hoort men tegenwoordig de stelling verkondigen, dat we niets of weinig voor onze defensie overhebben. Wij willen daar nu eens enkele begrootings- cijfers tegenover stellen. Hieronder vindt men, aangegeven ln millioenen guldens (waarbij de pensioenen zijn uitgeschakeld) de bedragen, welke ln de laatste drie jaar voor defensie doeleinden op de begrootingen werden toe gestaan of uitgetrokken: 1935 1936 1937 Landmacht Nederland: 41.8 54 56.8 Landmacht Indië: 42.6 52.9 51.3 Zeemacht Nederland: 15.7 23.2 22.6 Zeemacht Indië: 18 25.3 34.4 Deze cijfers weerleggen het verwijt ten eenenmale. Dit blijkt nog duidelijker, wanneer men de cijfers ziet voor land- en zeemacht gezamen lijk: 1935 1936 1937 Nederland: 57.6 77.3 79.4 Indië: 60.6 78.1 85.7 118.2 155.4 165.1 Hoe heeft Nederland voorts in de laatste jaren de Indische defensie gesteund? Ziehier de bedragen, door Nederland aan Indië voor dat doel uitgekeerd: 1934: niets 1935: 12 millioen 1936: 19 1937: 30 Nuchtere cijfers. Maar een welsprekend antwoord aan hen, die hun grieven doen hooren. In weerwil van de financieele omstandig- digheden, die een kabinet en een minister zoo vaak met lamheid slaan of een beperking op leggen, ziet men uit den groei in boven staande cijfers, dat er in ons defensie-beleid een activiteit is geweest, ook ten aanzien van Indië, die niet op redelijke gronden kan wor den ontkend. Al wat U noodig pijnen te verdrijven is een Mijnhardt's Poeder. Per stuk 8 ct.; doos 45 ct. BD Uw Drogist. VOOR DE NUTSBEWAARSCHOOL. Ten voordeele van de Nutsbewaarschool te Den Burg, zal de Rederijkerskamer U.D.I. te Den Burg op 20 November a.s. een uitvoering geven. Nadere mededeelingen hieromtrent volgen nog. Het succes, dat de leden dezer vereeniging in de laatst jaren steeds heb ben geoogst, bij de uitvoeringen, laat ook nu weer een prettigen avond verwachten. Onge twijfeld zal de opkomst weer groot zijn. DE R.K. TOONEELVEREENIGING I.L.B. De Tooneelvereeniging I.L.B., te Den Burg, die gedurende langen tijd niets van zich heeft laten hooren, begint nu weer opnieuw te leven. Door de leden is thans in studie geno men, het blijspel „Meneer Klaproos", Het voornemen bestaat om dit over 3 4 weken op te voeren voor de leden van de afd. Den Burg van den R.K. Volksbond. Verschillende nieuwe leden zijn tot de vereeniging toegetre den, zoodat van haar uitvoeringen, evenals voorheen, weer iets goeds verwacht mag worden. DE IJSHANDEL HEEFT EEN SLECHT JAAR GEMAAKT. Nu voor de roomijsfabrikanten het seizoen geheel geëindigd is, blijkt dat de zomer van 1936 voor dit bedrijf al bizonder nadeelig is geweest. Het weder in Juni en begin Juli (wanneer de ijsverkoop bijna uitsluitend aan de ingezetenen van Texel plaats heeft), was zeer ongunstig, daarna kwam het badseizoen met wel veel beter weer, doch ook toen was de temperatuur voor het verkoopen van veel ijs bijna steeds te laag, terwijl in het najaar de koude weer vroeg inviel. Ondanks het feit, dat de concurrentie dit jaar belangrijk minder was, is de ijsverkoop bijna de helft minder geweest dan in 1935. Vermoedelijk zal ook de minder goede financieele toestand in deze gemeente op dezen handel wel van invloed geweest zijn. VISCHAFSLAG. OUDESCHILD, 13 Oct. Heden werden aangevoerd: 560 kg wulken 16% 19 ct. 100 kg zoute garnalen 15 ct. 206 kg laffe garnalen 15 ct. Oudeschild, 14 Ost. Heden werden aangevoerd: 13 mnd. Wulken 15%—18 p. k. 150 kg gezouten garnalen 15 ct. 150 k. laffe garnalen 15 ct. Stoomvaart M(j Nederland. Moena, 14 October te Londen. Simaloer, 14 October van Batavia. Tarakan, 14 October van Batavia. Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij. Achilles, 13 October van Susak. Aurora, 14 October te Palermo. Berenice, 14 October van Kopenhagen. Boskoop, nabij Valentia. Calypso, 13 October te Cadiz. Colombia, 13 October van Barbados. Euterpe, 13 October te Bordeaux. Irene, 14 October te Kopenhagen. Juno, 13 October van Livorno. Mars, 1.3 October van Patras. Nereus, 14 October te Gothenbrug. Odysseus, 13 October te Stettin. Orestes, 13 October van Plraeus. Orpheus, 14 October van Amsterdam. Perseus, 14 October te Oporto. Hhea, 13 October van Alicante. Titus, 13 October te Calamata, De oplossing van het probleem van Tihten jal ik de volgende week behandelen. Bijzonder mooi is het volgende probleem, dat bovendien verre van gemakkelijk is: M. Adabascheff. El Ajedrez Espanol 1935. ie prijs. Wit begint en geeft mat in twee zetten Wit: Ka4, Da7, Tdr en e8, Lb3 en gi, Pc4 en c8, pi d3 en g6. Zwart: Kd5, Dd4, Lei en Ü3, pi c6, d6, e5- Ook de volgende partij is van het tournooi te Nottingham. Tartakower d5 Pc6 e5 Euwe 1 d4 2 04 Zeer weinig gespeeld. Goed kan het niet zijn. 3 Pc3 Na dc4: volgt d5. 4 cds Wit verkrijgt het centrum. 5 e3 6 e4 Zwart speelt viermaal met hetzelfde stuk Na Pd4 volgde f4. Pd4: Pf5 Pd6 7 PI3 Lg4 8 Da4f Ld7 Anders volgt Pe5 9 Dt>3 f6 10 Le3 Pe7 11 Tci Pec8 Omslachtige ontwikkeling. 12 Ld3 Le7 13 0-0 0-0 Beter eerst a6. 14 Pb5 Lbs Gedwongen. 15 Lb5: Pb5 Dit is mis Beter Kh8. 16 dót T<7 Kh8 zou een stuk kosten. 17 de7: Dd7 Beter De8. 18 Tfdl Pcd6 Na Pbdó volgt Db7: 19 Pd4 ed4: fes: a4 20 Ld4 21 es Wit wint nu een kwaliteit. 22 PesDe7: 23 Pf7 Pf7 24 Db7: Td8 25 Tc7: De6 Na Db2 kan Db3. 26 Te7 Df6 27 Dd7 Tf8 Na Td7volgt Te8f. 28 Te8 Pd6 29 Tf8 ;f Kf8: 30 Td3 Des Beter direct Da7:. 31 Kfi h5 32 Da7: PfS d3 is zwart's laatste hoop, 33 Dd7 S6 34 Tb3 Df4 35 g3 Dcit Een laatste jacht op den witten koning. 36 Kg2 Pe3+ 37 Kh3 Dfif fe3 wordt gevolgd door Dc2t en Db3 38 Kh4 Pfsf 39 Kg5 Delf 40 K16 opgegeven. Dr. P. FEENSTRA KUIPER. Ulysses, 13 October van Piraeus. Vesta, 14 October van A'dam. HollandAmerika Lijn. Beemsterdijk, pass. 13 October Cape Race. Bilderdijk, lo October van Londen. Binnendijk, 13 October van Norfolk. Damsterdijk, 13 October van Liverpool. Dinteldijk, 13 October te Cristobal. Maasdam, 14 October te Rotterdam. JavaNew York Lijn. Adrastus, 12 October te Boston. City of Khios, 13 October van L. Marqués. Kota Inten, 12 October van New York. Prometheus, 13 October te Singapore. Rhexenor, 12 October van Penang. Sembilan, 13 October van Batavia. Tanimbar, 10 October van Hampton Rds. Silver JavaPacific Lyn. Bengalen, 13 October te Penang. Manoeran, 12 October van New-Orleans. Rotterdamsche Lloyd. Dempo, 14 October van Colombo. Garoet, 13 October van Aden. Kertosono, 13 October te Hamburg. Modjokerto, pass. 13 October Quessant. Sitoebondo, 13 October te Llverpoo.. RotterdamZuid-Amerika Lijn. Alcyone, 13 October te Montevideo. Aldabi, 13 October van Montevideo, Alwaki, 14 October te Rotterdam. Emzetco Lijn. Jonge Anthony, pass. 13 October Gibraltar. Jonge Elisabeth, 14 October te Oran. HollandAfrik? Lijn. Bloemfontein, 14 October van Beira. Boschfontein, 13 October van Marseille. Jagersfontein, pass. 13 October Gibraltar. Meliskerk, 13 October te Port Natal. Randfontein, 14 October van Belra. Springfontein, 13 October van Duinkerken. HollandAustralië Lijn. Tajandoen, 13 October van Melbourne. Holland—O.-Azië Lijn. Grootekerk, 13 October van Haifa. Kon. Paketv. Maatschappij. Ombilin, 13 October van Tamatave. Nieuw Zeeland, 12 October te Singapore. Roggeveen, 13 October te Port Natal. Tasman, 12 October van Saigon. Van Rees, 13 October van Sydney. Kon. Holl. Lloyd. Montferland, 14 October van Bahla. Waterland, 14 October te Santos. Zaanland, 14 October van Las Palmas. JavaChinaJapan L(jn. Tjisalak, 13 October van Manilla. Stoomvaart-Mij. Oceaan. Achilles, 13 October van Manilla. Agamemnon, 14 October te Singapore. Polyphemus, 13 October van Swansea.' Helenus, 12 October te Hongkong. Menestheus, 13 October nabij Land's End. Sarpedon, 13 October van Kabe. 14 Oct. 19SC Aangekomen van Harlingen en vertrokken naar Londen het Eng. g.s. „Fauvette". VOORLOOPIGE COMPETITIE SCHAAKCLUB „SCHAAKMAT". De Schaakclub „Schaakmat", die haar zetel heeft in het gebouw van de C.J.M.V. in de Spoorstraat, ving begin September j.1. haar competitie aan. lederen Dinsdagavond klinkt hier het Mene Mene... tegen hen die hun schaakcapaciteiten overschat hebben. Maar er kan tenslotte ook maar één Euwe zijn. Hieronder laten we den huidigen stand der vereeniging volgen: Afdeeling I. gesp. gew. verl. rem. pnt. 1. Gerritsen 4 4 8 2. J. Marsman 3 2 15 3. J. Wyker 4 2 2 4 4. J. Hemelrijk 3 12 2 5. Kelder 3 12—2 6. A. Groen 4 3 11 Afdeeling H. gesp. gew. verl. rem. pnt. 1. A. v. Assen 4 3 17 2. A. Meyer 3 2 15 3. R. Harsman3 2 1 4 4. v. d. Bosch 4 13 2 5. Th. Heymann 4 13 2 6. C. Lelyveld 4 13 2 Afdeeling III. gesp. gew. verl. rem. pnt. 1. Geurts 3 3 6 2. Cheret 3 2 1 4 3. de Waard 8 2 1 4 4. Orlik 3 12 2 5. Vink 8 12 2 6. C. Jong 3 3 0 Afdeeling IV. gesp. gew. verl. rem. pnt. 1. Th. Smelt 4 4 8 2. Asselman 4 2 2 4 3. Ekamp 4 2 2 4 4. Heyblok 4 2 2 4 5. J. Wit 4 2 2 4 6. Heyligenberg r4 4 0 14 October 1936: Aangebracht door ko.'ders: Schol le soort p kist 7.30—5.00 Schol 2e soort f> 4.70—3.80 Schar 2.65—2.20 Wijting 1.60—1.00 Door garnalen**»® «ben* Levende garnalen Gekookte garnalen p. üt 2.50—1.75 P- kg 0.15

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 9