Stadsnieuws Gebrs. PRONK, DE STROOPER. Oranjefeesten» Uitnoodigings-O| 15, 25 en 30 cent per V2 pond. Banketbakkerij, Keizerstraat. kaarten J Drukkerij De Boer* Waar gaan we heen Hoofdpijn, Kiespijn, ^l^dez! FEUILLETON Heldersche Courant Tweede Blad De Marine-concerten» Weeiv cn Sterrenkundige vereeniging» Filmavond Geref» Kerk» Geen bouwvergunning» De 1ste Abonnements- Voorstelling» „Meisjesly ceum"» Kerkconcert Jo Vincent en Anthon v» d» Horst» Firma Prijsuitreiking Foto-wedstrijd V»V»V- „Helders Belang"» Bij het optreden der „Wiener Sangerknaben Een koor met een cultureel verleden. Licht op voor alle voertuigen DOOR PETER BARON. ^/nensdag 21 October 1936 Grafmonument A.G.A. Verstegen de bijdragen binnenkomen voor het J^monument Voor wijlen den heer A. G. A. £r tesren, in leven oud-wethouder dezer ^erSeente'en burgemeester van Koog aan de ^ern wordt door het comité medegedeeld, naast het adres van den heer D. van der da t Crocusstraat 22, ook gelden kunnen r, gestort op de girorekening van den W0 - Hor Voort Ofirnni,mmpr heer 222988 te p s. van der Vaart, gironummer Men wordt verzocht bij girostorting vermelden: Bijdrage grafmonument yerstegen. pe Marine Winter-concerten zullen, he idens onvoorziene omstandigheden, plaats hben op: 28 Oct., 18 Nov. en 16 Dec. 1936 op 27 Jan-» 24 Febr-> en 24 Mrt- 1937. Met 611 oegen kan geconstateerd worden, dat het gentai abonné's aanmerkelijk grooter is dan voorgaande jaren, er zijn echter nog een be- t1 oU/vMnovvtnnf An itAvlr»'-J/vV,ri n» perkt aantal abonnementen verkrijgbaar 2.50 plus 0.50 pl. belasting, toegang evende tot alle zes concerten voor één per- ?oon tot het balcon in Casino. Aanvragen daartoe kunnen geschieden bij de heeren Van Ballegooyen, Singel 24 of Delgorge, jjoofdgracht 27. jjet bestuur van genoemde vereeniging verzoekt ons mee te willen deelen, dat de con tributie van de vereeniging 2.50 bedraagt en niet, zooals vorige week abusievelijk gemeld werd, 3.50. In een advertentie in dit nummer wordt hekend gemaakt dat, ten bate van het orgel fonds, in de Gereformeerde Kerk, Juliana- nark, een filmavond zal worden gehouden, op Dinsdag 27 October a.s. O.a. zal worden vertoond de film van de verloving van Prinses Juliana. Voor bizonderheden zie men de betreffende advertentie. Naar wij vernemen heeft de eigenaar van het perceel Spoorstraat no. 25, een achter dat perceel, zonder toestemming van Burgemees ter en Wethouders, aangebracht balcon, na vordering van gemeentewege, heden verwij derd. Dinsdag a.s., te half negen, vangt de eerste der abonnements-tooneelvoorstellingen aan en wel met het uitstekend gerecenseerde tooneelstuk van Todor „Meisjeslyceum". Ten behoeve der abonné's vestigen wij speciaal de aandacht op de plaatsbespre king welke op Maandagavond a.s. plaats vindt. Voor de uren, enz. zie men de advertentie. Prof. Dr. G. van der Leeuw uit Groningen schrijft ons naar aanleiding van het Kerk concert van bovengenoemde Nederlandsche kunstenaars het volgende: Het zij mij vergund de aandacht te vragen van de minnaars van goede muziek voor het jaarlijksch concert, dat Jo Vincent en Anth. van der Horst in de Nieuwe Kerk aan de Weststraat, op Vrijdag 23 October, aanvang 8.15 precies, hopen te geven. Hun concerten zijn langzamerhand, evenals vroeger die van mevrouw Noordewier Reddingius (eerst in samenwerking met A. B. H. Verhey, later met Van der Horst) een goede traditie geworden. „Traditioneel" zijn zij echter allerminst, zij bieden integendeel elk najaar weer iets nieuws en interessants, naast oude en goede bekenden. Zoo begint Van der Horst ditmaal een Preludium en Fuga van Bach, maar in den loop van den avond zal hij ook moderne wer ken ten gehoore brengen: een Adagio uit de Derde Orgelsymphonie van Vierne en een Toccata en Passacaglia van S. W. Muller. Ook van de zangeres zullen wij veel moois hooren: twee bijzonder mooie aria's uit Can taten van Bach, drie van de schoonste Lie deren uit de verzameling van Reimann, waar onder één van Franck en twee oude geeste lijke Volksliederen. Dan komen de nieuwere: twee Franschen, Fauré en Chausson, benevens een Cantique spirituel van onzen voortreffelijken Neder- landschen componist Hendrik Andriessen. Tenslotte komen eenige composities, welker uitvoering zeker een merkwaardige gebeur tenis in ons muziekleven mag worden ge noemd: vier Latijnsche Psalmen (gevolgd door de Staten-vertaling) van Constantijn Huygens. Het is algemeen bekend, dat Huy- gens een voortreffelijk muziekbeoefenaar was. Maar minder bekend is het feit, dat hij een componist van beteekenis is geweest, die in de muziek de toen nieuwe en uiterst „mo derne" richting van Monteverdi volgde, den Italiaanschen opera-componist, die zijn melo dieën nauw aan den tekst deed aansluiten en wiens kracht van expressie de tijdgenooten in verbazing bracht. Ongetwijfeld zullen wij deze „Nederlandsche noviteit" met groote belang stelling aanhooren. Moge een talrijk audito rium de beide concertgevers ook ditmaal de overtuiging geven, dat hier in het Noorden van Noord-Holland hun werk niet minder Speculaas wordt op prijs gesteld dan in de rest van Nederland. Nu het na veel moeite is gelukt onze in binnen- en buitenland vermaarde zangeres hier ter plaatse te doen optreden, zal onge twijfeld het Heldersche publiek hierop rea- geeren door in grooten getale dit bijzonder concert te komen beluisteren. Haast onmogelijk lijkt het, dit niet te ver wachten! Dat Mevrouw Vincent, die een in ternationale reputatie geniet, dit seioen de uitverkorene is om onder leiding van den wereldberoemden dirigent Toscanini in Oos tenrijk op te treden, kan niemand verwon deren, waar zij bij het vertolken der werken van de grootmeesters steeds getuige geeft van zuiver stijlbegrip en prachtige vocaal vorming. Gisterenavond had in het Verkeershuis, Ka- naalweg, de prijsuitreiking plaats aan de prijswinnaars van den foto-wedstrijd, die dezen zomer georganiseerd was door de V.V.V. „Hel ders Belang". Bij afwezigheid van den voorzitter, den heer Kamman, leidde de heer Delgorge de vergade ring. Hij bedankte de deelnemers voor den ijver en toewijding waarmee zij zich aan hun taak hadden gegeven en sprak den wensch uit, bij een volgende gelegenheid, weer op hun medewerking te mogen rekenen. Spr. knoopte aan dit woord tevens een woord van propaganda vast voor de V.V.V., met gevolg, dat eenige prijswinnaars zich als lid van deze voor onze stad nuttige vereeni ging opgaven. Met een toepasselijk woord reikte de heer Dflgorge daarna de prijzen uit. Wij volstaan hier met het noemen van slechts enkele namen, omdat wij de vorige week reeds de namen van prijswinnaars, zoowel als de gewonnen prij zen, in ons blad hebben vermeld. Zooals men weet, was het doel van den wedstrijd, foto's te krijgen van Den Helder, die eventueel voor propagandistische doel einden gebruikt konden worden. Dit doel was het meest benaderd door den len prijswinnaar, den heer A. A. Cornielje, die tal van fraaie stadskiekjes had ingezonden. De meest artistieke inzending was die van den tweeden prijswinnaar, den heer W. C. J. Verberne, die eenige juweeltjes van foto's had ingezonden, terwijl de derde prijs door den heer J. Lok in de wacht was gesleept met een plaatje van de „Dorus Rijkers" in volle zee. Het jury-lid, de heer Kreuger, sprak, na de uitreiking, een kort woord over de verdienste van de verschillende inzendingen en geloofde zeker, dat de V.V.V. veel nut zou hebben van het ter beschikking gekomen materiaal, bij de samenstelling van een nieuwe gids. De prijsuitreiking werd o.m. bijgewoond door den heer Velthuijs, directeur van 't Verkeers huis. het costuum van dien tijd, Schubert's „Der Hausliche Krieg", Wij laten in dit en een volgend nummer nog eenige interessante bijzonderheden volgen dit koor betreffende. A.s. Zondagavond treden in het Casino op de „Wiener Saengerknaben" en wij zijn er zeker van, dat het een avond zal worden van groot muzikaal genot en een daverend enthousiasme. Naar wij vernemen, wordt een vrijwel ge heel nieuw program ten gehoore gebracht, doch zoowel Straus' „Blauwe Donau" als Mozart's „Schlafe mein Prinzchen" staan er op vermeld... Zooals men zich nog zal herinneren, werd bij het eerste optreden opgevoerd Offen- bach's een-act-opera „Monsieur et Madame Denis" en de in rococo-habijt gestoken jonge lui maakten een alleszins imponeerenden indruk. Ditmaal zal gegeven worden, eveneens in Van Maandag 19 tot en met Vrijdag 2$ October. Gebouw Oostslootstraat (ingang le Vroon straat), van 4 tot 10 u. Natuur Historisch Museum. Woensdag 21 October. Musis Sacrum, 8.S0 u. Propaganda-revue „Dat zal ik je bewijzen", Esperantovereen. „Nova Sento". Vrijdag 23 October. Nieuwe Kerk, 8.15 u. Kerkconeert. Zaterdag 21) October. Casino, 8 u. Gymnastiekuitvoering „Pro Patria". pijnen te verdrijven is een Mijnhardt's Poeder. Per stuk 8 ct.; doos 45 ct. Bij Uw Drogist. Het instituut der „Wiener Saengerknaben" werd gesticht bij decreet van Keizer Maximi- liaan op 7 Juli 1498 met het doel te assis- teeren bij de kerkelijke diensten in de Hof- brugkapel. Het had niet alleen een zeer gun- stigen invloed op de muzikale ontwikkeling van het kultureele leven te Weenen, maar was tevens een belangrijke instelling op het gebied van opvoeding en onderwijs, omdat aan een groot aantal begaafde, doch dikwijls in behoeftige omstandigheden grootgebrachte kinderen de mogelijkheid werd geschonken gratis een uitstekende opvoeding te genieten. De Keizerlijke familie had de kosten voor deze opvoeding op zich genomen in het door haar gestichte „Loewenburgische Konvikt" terwijl als tegenprestatie van hen verlangd werd hun heldere kinderstemmen te laten hooren bij de kerkelijke plechtigheden. Bij de ineenstorting der Habsburgsche monarchie hield deze donatie op, zoodat het koor moest worden opgeheven. Jaren bleef de Hofbrugkapel verstoken van de „Saenger knaben", hetgeen zich door een steeds minder wordend bezoek geducht liet gevoelen. Ten slotte was men zelfs door de groote onkosten, veroorzaakt door de engagementen van solis ten en koren, gedwongen de diensten geheel te staken. Belangrijke personen in het muziekleven, gaven er zich spoedig rekenschap van, dat de „Hofmusik", zooals de combinatie Wiener Philharmoniker (Staatsopera-orkest), koor van de Staatsopera en Wiener Saengerknaben genoemd werd, een éénig instituut was in het artistieke leven te Weenen en dat men, indien één der elementen hiervan zou verdwijnen, de geregelde uitvoering van unieke klassieke meesterwerken zou moeten staken. Begin 1923 organiseerde men derhalve wederom uit voeringen van plechtige Hoogmissen in de Kapel en dacht daarbij tevens aan de reorga nisatie van het instituut der „Saenger knaben". De huidige Rector, Professor Joseph Schnitt, stelde zich die reorganisatie ten doel en werd zoo de herschepper van het beroemde instituut. Regelmatig worden weer ieder jaar tientallen missen van Haydn, Mozart, Schubert, Bruckner benevens de Italiaansche klassieken ten gehoore gebracht. In een volgend nummer het een en ander over de successen n& de reorganisatie. Vergadering van het Centraal Comité der Oranjevereenigingen met de vertegenwoordigers der buurtvereenigingen. Gisteravond had in de bovenzaal van het Kegelhuis bovengenoemde vergadering plaats. Het was de voorzitter, de heer De Jong, die de aanwezigen in een kort openingswoord wel kom heette. Het deed den heer De Jong veel genoegen, dat de buurtcomité's zoo rijk ver tegenwoordigd waren. Het Centrale comité kan echter nog geen plan van feestviering voorleg gen, omdat het resultaat van de inzendingen nog niet bekend is. De Voorzitter geeft dan het woord aan den secretaris, mr. Mulder. De heer Mulder memoreert, dat op de vorige vergadering is afgesproken, dat de buurt comité's een plan de campagne aan zijn adres zouden bezorgen. Tot nu toe hebben van de ongeveer dertig buurtvereenigingen slechts negen hieraan gevolg gegeven. Verder wijst hij op het voordeel van een gezamenlijke Inkoop- vereeniging. Dit is echter een punt, dat door de buurtcomité's zelf moet worden uitgemaakt. Hierna komt de heer Nijpels met de volgende voorstellen. Ten eerste moet het centraal comité eenig houvast hebben, daarom verwacht dit comité, dat de buurtvereenigingen hun pro gramma's voor 15 November a.s. zullen in sturen en ten tweede, dat de buurtvereenigin gen een percentage of anders een eventueel overschot aan de centrale commissie zullen af staan. Dit laatste in verband met het feit, dat de inzameling danig tegenvalt. De heer Nijpels Woensdag 21 Oct17.22 uur 25) Toch was het spannend, elk oogenblik iemand te kunnen verwachten, die haar kwam ontvoeren. In gedachten was zij al aan de geurige kusten van Tahiti, toen de reuk ven de uien, die ze aan 't schillen was, haar tot de werkelijkheid terugriep. Was er wel nam in huis? Anders zou Jan vvei nam in nuis aiiucis morgen erg ongemakelijk zij n. Juffrouw Greer behoorde tot de school, die gelooft, dat 't humeur van 't mansvolk afhankelijk is het --t voer, dat het krijgt. Zij was er van over tuigd, dat men aan den eetlust van een man on zien, hoe 't met hem gesteld was. Zoolang de spijsvertering van een paard had, was a"es in orde. Daarentegen, als hij niet goed a'. was hq verliefd, ziek of dronken. Zij wist et- Zij had eenige ervaring met haar echt enoot, de „Fat". Waar was die ham toch? Juffrouw Greer vond de ham nooit. Het ücht ging uit) een zak daalde over haar hoofd, etl smoorde haar ontstelden gil. Op hetzelfde °°genblik gaf een sissende stem haar te ver staan, dat zij, als ze zich koest hield, mocht Wen leven, om op een meer gelegen tijdstip e vertellen, wat zij te "ertellen had. Juffrouw Greer wilde niet ongezeggelijk ^n en hield zich muisstil. Gevangen in een stalen greep twijfelde zij niet, of het was met haar gedaan. Maar ze werd enkel maar in een stoel gekwakt, in dien stoel vastgebonden met riemen, die in haar vleesch sneden. Juf frouw Greer verkeerde in doodsangst, maar haar „ernstige en zwijgzame" aanvaller kees verder niet eens naar haar om. Hij stond bij het open raam en tuurde op lettend in den tuin. Het maanlicht glansde op iets, dat hij in de hand hield. Plotseling drukte hij zich tegen den muur met een uit drukking, die niet veel goeds voorspelde voor zeker iemand. Die iemand was Clem Wade. Met doffe oogen en een brandende pijn in zijn schouder kwam hij langzaam langs het pad wankelen, dat door den moestuin naar jufforuw Greer'3 keuken leidde. Nu het doel in zicht was, scheen zijn laatste kracht hem te begeven, en hij slingerde herhaaldelijk. Met een ver wilderd gezicht, de eene bebloede hand tegen de donkere vlek aan zijn schouder geklemd, kwam hij onzeker op de keukendeur af. H(j had die bijna bereikt, toen hij ineens stil stond en zijn brekende oogen opsloeg. In de omlijsting van het venster had hg een ge zicht gezien, dat hij maar al te goed kende, evenals de rustige hooge stem, die tegen hem sprak. ,,'t Schijnt, dat ik mijn laatste werkje niet goed gedaan heb," zei de Strooper zacht. „Maar we kunnen het nog verbeteren." Kijkend in die lachende oogen, deed de ge wonde een wanhopige poging om te ontvluch ten en zijn leven nog wat te rekken. Maar de ander was hem te vlug af. Juffrouw Greer hoorde de twee doffe plof fen, maar ze kon slechts gissen wat er ge beurde. Dat kostte haar weliswaar niet veel moeite, want ze was nite geheel onbekend met den klank van een geluiddemper, en de gevolgen die het gebruik er van na zich sleept. Ze zat verlamd van angst in haar stoel, terwijl de Strooper lenig door het raam sprong en zich over den stervende heen boog. Hij legde iets op Clem's borst en was spoe dig in de schaduw verdwenen. Juffrouw Greer hoorde haar aanvaller gaan, maar bleef nog een heele poos doodstil zitten. Toen zij tenslotte haar stem terug kreeg, was 't eerst maar een zwak gerochel, dat zij uitbracht. Het ging over in een ang stig gegil. „Miss Teyst! Miss Teyst! Help Barbara, waar bent u?" Waanzinnig van angst worstelde zij met haar banden, en op de een of andere manier slaagde zij er in, zich vrij te maken. Nog bevend wierp zij den zak en de riemen ter zijde en sleepte zich naar het raam. Op den grond lag een gestalte, het hoofd badend in het maanlicht, en iets anders, maar volkomen onherkenbaar. Dat alleen was voldoende om haar stil te maken, maar het grimmige gezicht van Jan, zooals hij naast den ontzettend verminkten Clem knielde, was bijna even erg. „Wat is hier gebeurd?' vroeg hij, en juf frouw Greer merkte op, dat zijn stem on gewoon koud en afgemeten klonk. „Ik ik wist niet dat je terug was," hijgde zij. „Ik hoorde hem schieten hij gebruikte een geluiddemper. Wie is dat?" „Dat," zei Jan, „is Clem." „In die kleeren? Goeie hemel, wat...!" „Ik wil weten hoe dit gebeurd is!" viel Jan haar streng in de rede. Juffrouw Greer slikte en deed haar ver haal zoo goed en zoo kwaad als zg kon. In- tusschen had Jan gelezen, wat op het stukje papier stond, dat de Strooper op de borst van den vermoorde had gelegd: „De Stroo per mist nooit twee keer," was er op ge krabbeld. Vóór juffrouw Greer uitgesproken was, stak Jan het briefje weg en rees bedaard overeind. Toen hij haar voorbijging, zag zij iets in zijn hand, dat haar deed terug deinzen. Zoekend ging hij door de beneden kamers, maar hij vond er niets verdachts, en boven evenmin. Tenslotte ging hij Barbara's kamer binnen en schakelde het licht aan. Juffrouw Greer volgde hem zenuwachtig. Op elk ander oogenblik zou het gezicht van Barbara's warrig haar op het witte kussen, door een ronden en niet minder wit ten arm beschermd, Jan's bewondering heb ben opgewekt. Nu keek hij onderzoekend op haar neer, raakte haar schouder aan en schudde haar ruw. Zij bewoog zich een beetje in haar slaap, maar dat was al, en ook toen hij haar weer schudde, nog ruwer dan eerst, bereikte hij niets. Toen zag hij een glas staan op een tafeltje bij haar bed. Hij nam het in de hand en snoof de lucht op. „De Strooper doet geen half werk," zei hij. „Barbara's slaappoeiers zijn er in gedaan." Hij keerde zich om en staarde in gedach ten uit het raam. Juffrouw Greer was erg bang, alleen gelaten te worden en voegde zich bjj hem. „Mijn hemel, Jan," fluisterde zij bevend. „Wie is het toch, Jan? Ik ben bang we zjjn niet veilig met die schaduw bij ons, die komt en gaat kijk!" Dat laatste woord was bijna een gil, en toen hij de richting van haar wijsvinger volgde, zag hij in de oprijlaan de schim van een man, die na een oogenblik weer ver dwenen was. Als een bezetene stormde Jan de kamer uit, waarbij hij juffrouw Greer haast om verwierp. Krijschend smeekte zij hem, haar niet alleen te laten, en tuimelde achter hem aan de trappen af, maar bij de deur bleef zij toch staan om hem zijn dollen ren alleen te laten vervolgen. Toen hij bij de poort kwam, tuurde hij in beide richtingen, maar zoover als hij in het donker zien kon, was de weg verlaten. Daarom keerde hij weer terug, en vond juffrouw Greer op de treden van het bordes ineengedoken zitten. „We zijn hier niet veilig, zeg ik je," griende zij. „We zijn niet veilig. Wat moeten we toch doen, Jan? Wie heeft het gedaan? In 's hemelsnaam, zeg eens iets!" „De Strooper," antwoordde Jan, en liet haar het briefje zien. „De Strooper' Wie is dat?" „Hoe voor den duivel weet ik dat?" snauwde hij, en het was de eerste keer, dat zij hem hoorde vloeken. „Hoe toch in 's hemels- op met dat gejank. Ik wil nadenken." Hij ging naar binnen en liet zich in de hal in een stoel vallen. Juffrouw Greer ging hem achterna en sloot de deur. „Wat moeten we nu doen?", fluisterde zij. Barbara mag het niet weten." „Dat zal ze ook niet," beet Jan haar toe, „en hou nou je mond dicht. We zijn in geen onmiddellijk gevaar. Je zei immers, dat de Strooper een geluiddemper gebruikt heeft? Goed, niemand dan jij heeft het dus ge hoord." Zijn ongevoelige hardheid deed juffrouw Greer verstommen. Er waren sommige om standigheden, die zij nog niet goed begreep, en zij keek hem argwanend aan. „Wanneer ben je thuis gekomen?" vroeg zij. „Juist toen je begon te gillen." „Geef je je woord daarop?" Hij lachte wreed. „Denk je misschien, dat ik hem neergeschoten heb? Gek! Ik heb Clem uitgezonden om de flat van zijn broer te doorzoeken. Vermoedelijk heeft hij dat ook gedaan. Zegt je dat misschien iets?" Maar juffrouw Greer bleef hem arg-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 5