Naar een veiliger verkeer De langste brug der wereld WOENSDAGSCHE MIJMERIJ De K.N.A.C. organiseert opnieuw een veiligheidsweek De nieuwe auto van Koning Eduard VIII Verscheidene vraag stukken onder de oogen gezien Een bouwwerk, dat 78 millioen dollars kostte DONDERDAG 29 OCTOBER. Ter gelegenheid van de door de Koninklijke Nederlandsche Automo bielclub, (K.N.A.C.) georganiseerde zesde jaarlijksche veiligheidsweek, heeft gister in het gebouw voor Kunsten en Wetenschappen te Den Haag de Tweede Wegverkeersdag plaats gehad. De bijeenkomst werd bijgewoond door ver scheidene autoriteiten, onder wie minister Lidth de Jeude, die in zijn kort openings woord nog eens herinnerde aan zijn woor den van het vorige jaar, waarin hij den na druk had gelegd op de noodzakelijkheid van veiligheidsmaatregelen, in verband met het toenemend aantal verkeersongevallen. Het aantal slachtoffers in ons land is be denkelijk. In 1934 744 dooden en 14.192 ge wonden, in 1935 763 dooden en 14.516 ge wonden. Opvallend blijft het hooge percen tage van ongevallen, te wijten aan fouten der bestuurders van vervoermiddelen, 78.6 in 1934 en 77.1 in 1935, alzoo slechts een geringe vermindering. Bedoeld percentage dient zeer aanmerke lijk te dalen, alvorens van een veilig ver keer sprake kan zijn. Stellig zal de ver keersopleiding en zullen de veiligheids maatregelen daarop een merkbaren invloed kunnen uitoefenen. De weggebruiker kan in hooge mate tot verhooging van de veiligheid bijdragen, door zich stipt te houden aan de geschre ven, zoowel als aan de ongeschreven ver keersregelen. In het vertrouwen, dat het streven zal gericht worden op eensgezinde vruchtbare samenwerking, verklaarde spreker den twee den wegverkeersdag voor geopend. Na een inleidend woord van den voorzit ter over de bedoeling en de beteekenis van dezen tweeden verkeersdag werden verschil lende redevoeringen gehouden. Over de wettelijke verkeersmaat regelen sprak de heer J. E. van der Heijden, refe rendaris bij het departement van Water staat, die verschillende wettelijke bepalin gen memoreerde, welke reeds vroeger zijn besproken. Hij vestigde hierbij speciaal de aandacht op het feit, dat het onjuist is, te meenen, dat als men op een voorrangsweg rijdt, nu ook „het hek van den dam' is en men ten opzichte van het terzijde komende verkeer in ongebondenheid zou kunnen rijden. Uit drukkelijk verplicht het reglement den voorranghebbende een zoodanige voorzich tigheid in acht te nemen, dat de vrijheid en veiligheid van het verkeer door hem niet wordt belemmerd of in gevaar gebracht. Voor de invoering van de wegenverkeers wet zijn alweer nieuwe bepalingen in de maak. Maar het kan niet van één kant komen en de medewerking van alle weg gebruikers is noodig om te komen tot een inderdaad veilig verkeer. Tenslotte deed spreker een beroep op het aansprakelijkheidsgevoel. hetwelk ieder mensch in zichzelf moet gevoelen. Eerst dan koerst men veilig, indien men dit gevoel steeds laat spreken. Wat de verkeersinstructle betreft, achtte dr. Van Loon, zenuwarts te Den Haag, verhooging van het peil der in structeurs zeer gewenscht. De K.N.A.C. gaf in dezen reeds het goede voorbeeld en de wetgever behoeft dit instituut van gediplo meerde automobielinstructeurs slechts uit te breiden en te sanctionneeren. Ook verkeersopvoeding achtte spreker van het grootste belang. Sprekende over het gemis aan verant woordelijkheidsgevoel bij bepaalde automo bilisten achtte dr. van Loon het een wijze maatregel, indien het verboden zou zijn, een verzekering te sluiten voor het volle bedrag, zoodat bijv. altijd een eigen risico zou blijven bestaan van f 25. Dr. G. A. Prins, voorzitter van de vereeni- ging van artsenautomobilisten, sprak ver volgens over de medische keuring voor het rij bewijs. Een medische keuring voor het rijbewijs mag eenerzijds het moderne verkeer niet nog meer belasten dan thans reeds het ge val is, met nieuwe kosten of bezwarende bepalingen, anderzijds moet zij een redelij ken waarborg geven ter medebestrijding van het onveilige verkeer en dus een groot algemeen belang dienen. Na opsomming van een aantal recente ongevallpn. welke waren bewezen op me dische fouten te berusten, kwam dr. Prins tot de conclusie, dat men niet kan vertrou wen op het gezond verstand der massa, noch op het verantwoordelijkheidsgevoel van den willekeurigen enkeling, zooals de droeve ervaring afdoende heeft geleerd. Dit geldt eveneens voor het uit zich zelf niet zullen gaan chanffeeren bij daartoe onge schikt makende lichaamsgebreken, die trouwens zelfs niet altijd aan den betrok kene bekend behoeven te zijn. Het is der halve logisch, en dringend noodzakelijk, de zonder eenigen twijfel aanwezige fractie der vele directe en indirecte oorzaken en aan leidingen van verkeersongevallen, die op li chaamsgebreken of geestesafwijkingen be rusten, door met een scherp omlijnd, seri eits en uniform uitgevoerd en periodiek her haald, rekening houdend met het practi- sche leven, medische keuring, te trachten deze fractie te elimineeren. voorzoover dat menschelijkerwijze mogelijk is. Verkeereocderwij* niet alleen In de steden, maar ook op het platteland. De Heer C. J. van Wijngaarden van Rees, secretaris van het Verbond van Vereenigin- gen van Veilig Verkeer, sprak vervolgens over Verkeersonderwijs. Zijn beschouwing samenvattend is de mee ning van den heer Van Wijngaarden, dat de school een belangrijke taak voor het verkeersonderwijs heeft te vervullen. Wel iswaar zal het niet gelukken de kinderen te behoeden voor alle gevaren die hen op den weg bedreigen, maar toch moet worden getracht, de kinderen te immuniseeren te gen de gevaren van den weg. Spreker was daarom van meening, dat de verkeersopvoeding van de jeugd zoo spoe dig mogelijk ook in Nederland op intensie ve wijze bij het onderwijs dient te worden betrokken en dat niet alleen in de steden, maar ook op het platteland. Het verkeers onderwijs behoeft geen apart vak te worden, maar kan gemakkelijk ingevlochten worden bij andere schoolvakken. De lasten en lusten van het mo- torwegverkeer. Prof. mr. dr. H. Westra, president van de Algemeene Nederlandsche Verkeersfederatie sprak in zijn voordracht over de lasten en lusten van het motorwegverkeer. Gaarne, aldus spr., zou ik hebben gespro ken over de lusten en lasten van het motor wegverkeer in plaats van de lasten voorop te moeten stellen, maar dit zou een ver- teekend beeld geven van de werkelijkheid. Met enkele cijfers toonde spr. aan, hoe telkens door nieuwe lastenverzwaring de jaarlijksche toename van het aantal mo torrijtuigen steeds minder wordt. De nek slag werd toegebracht door de vervanging van de wegenbelasting door de motorrij tuigenbelasting, een verhooging betecke- nend van circa 50 pet. Het aantal motor rijtuigen, in 1935 in gebruik, geeft dan ook voor den eersten keer een teruggang te zien en wel van 1.9 pet. De voorloopige tellingen voor 1936 geven vergeleken bij die van het vorig jaar,'opnieuw vermindering van het aantal auto's. Een recente studie van de A.N.V.F. over de personeele belasting op de motorrijtui- genwet heeft in het licht gesteld dat de be weegreden voor het aannemen van den grondslag „motorrijtuigen" in 1909 toege voegd, voor onze dagen niet meer geldt dan alleen nog voor een zeer gering aantal luxe personenauto's. Deze auto is in algemeenen zin geen welstandsobject meer, het is een nuttig vervoermiddel. Voor een bespreking over de lusten van het motorwegverkeer, bepaalde spreker zich ten aanzien van 36 vooraanstaande figu ren uit het grootbedrijf. Zij hebben haar algemeen als onmisbaar genoemd voor hun bedrijf, waar het een snel en soepel, der halve economisch voordeelig vervoermid del betreft. Voor het openleggen van stre ken die afzijdig liggen, in het economische verkeer hebben de spoorwegen zeker hun sporen verdiend, doch ook de auto heeft in dit opzicht buitengewone dingen gedaan. De geestelijke evolutie op het platteland wordt zeer sterk bevorderd door de evolutie van het verkeer. De autobus is daartoe het uit gezochte vervoermiddel. OP 1 NOVEMBER OFFICIEELE OPENING VAN DE BRUG OVER DE BAAI VAN SAN FRANCISCO. SAN FRANCISCO, Oct. 1936. Op 11 November, dus juist een maand, voordat Nederland zijn brug over den Moerdijk opent, vindt on der groote plechtigheden de offici- eele opening van de brug over de Baai van San Francisco plaats. Deze brug is de langste der wereld. DEZER dagen kan Amerika aan zijn lange reCordlijst, een nieuwe triomf toevoegen: op 11 November zal de brug over de Baai van San Francisco, die de ze stad met Oakland verbindt, gereed zijn en officieel geopend worden. Het is een reus achtig bouwwerk, dat niet slechts de lang ste brug van de wereld vormt, maar boven dien een wonder van ingenieurskunst is en een eeuwenouden droom in werkelijkheid omzet. Acht mijlen lang! Na bijna drie jaren arbeid, waarbij groote moeilijkheden te overwinnen waren, is de bouw van deze meer dan acht mijlen lange brugconstructie eenige maanden voor den vastgestelden datum gereed gekomen. Eigen lijk bestaat de brug uit twee deelen, die el kaar in het midden van de Baai van San Francisco, op het eiland Yerba Buena, ra ken en ^oor een ongeveer 150 meter langen tunnel verbonden zijn. Het ongeveer 3,2 kilometer lange brugge- deelte, dat San Francisco met Yerba Buena verbindt en over het breedste deel van de baai leidt, bestaat uit twee geweldige hang brughelften, die op een pijler in het midden van de baai en op twee enorme torens aan de beide uiteinden rusten. Deze torens ver heffen zich 156 meter boven den waterspiegel van de baai en staan op vasten rotsgrond 70 meter onder het aardoppervlak. De stalen kabels, die de brug dragen, bezitten een door snede van 70 centimeter en zijn uit 128.000 kilometer staaldraad vervaardigd. De verbinding tusschen Yerba Buena en Oakland vort 't tweede deel van de brug, dat in tegenstelling met het eerste gedeelte geen hangbrug, maar een spanbrug is. De 420 meter lange bogen zijn de langste van Amerika. Slechts twee spanbruggen in de wereld bezitten dergelijke lange bogen; n.1. de brug over de St. Lawrence-rivier bij Quebec, die bogen van 540 meter lengte heeft, en die over de Firth of Forth in Schotland met bogen van 513 meter. Groote oceaanschepen knnnen er onder door varen. Beide brugdeelen van het enorme bouw werk bezitten een hoogte van 65,1 meter en dat is voldoende, om aan de allergroot ste oceaanschepen mogelijk te maken, on der de brug door te varen. Beide brugdeelen hebben een dubbeldek, dat wil zeggen, zij bezitten twee étages, waarvan de hoogste slechts voor het automobielverkeer dient, terwijl de onderste met twee sporen voor het spoorwegverkeer en zware vrachtwagens bestemd is. De totale bouwkosten van de reusachtige brug beloopen om en nabij de 78 millioen dollar 4 millioen auto's en 50 millioen men- schen zullen jaarlijks de brug gebruiken; reeds het veer, dat nog op het oogenblik San Francisco met Oakland verbindt, vervoert ongeveer 4.5 millioen auto's jaarlijks. Groote feestelijkheden. i Vanzelfsprekend zal de officieele opening van de brug met groote feestelijkheden ge vierd worden, feestelijkheden, die niet min der dan vier dagen zullen duren. De geheele Stille Züidzee-vloot zal dezen nieuwen, ook strategisch belangrijken verkeersweg met een parade en het saluut harer kanonnen be groeten; honderden vliegtuigeskaders zullen boven het bouwwerk cirkelen, regatta's, feest inflIIIIIIIMfMnHKtMNIItllIHlIHIllMMMIHIMtil nHNiNiimiiiiiiiiniimiiiiiiiiHiHHiiiiiiiiiMiiiiniiMiiiiiiiiiiiiiiHinHniiiii llltllMlllllllllllllilllllHIIIIIIIIMIIIIIinilllllllllUlllUl, De vooruitgang van weten schap en kunst. Er gaat waarlijk geen dag voorbij, of men kan zich door het dagelijksch nieuws overtuigen van de vaart, waarmee de menschheid op het gebied van kunst en wetenschap voortsnelt naar een steeds hooger plan... Zoo heeft een physioloog aan de studen ten van de beroemde Yale-Universiteit ver slag gedaan van een merkwaardig experi ment, door hem persoonlijk ondernomen. Hij had zich, ontkleed, in een ijskast be geven, met het onverwachte gevolg, dat er een oogenblik kwam, „waarop zijn gees tesgesteldheid volkomen veranderde," zoo als hij zeide. (Als men roodgloeiende spij kers in zijn vleesch hamert, zal men de zelfde ervaringen opdoen. Maar daar hoo- ren we mischien een anderen keer van). De professor zette voorts uiteen, dat in dien het bevriezingsproces had voortge duurd, op een toestand van verlamming bewusteloosheid zou zijn gevolgd. Er ;s weinig phantasie voor noodig, om de revo- iutionnare theorie op te stellen, dat waa neer men maar lang genoeg in eei ijskast blijft zitten, de bewusteloosheid op den duur overgaat in den dood. 'n Interessante professor en 'n interessant experiment. Misschien kan de volgende onthulling de wetenschap nóg een stap verder brengen: Rooster uzelf boven een zacht vuurtje en u zult eveneens opmerken, dat uw „gees tesgesteldheid volkomen verandert". U zult uzelf bijvoorbeeld heftige verwijten beginnen te maken, dat u ooit geprobeerd hebt uzelf te roosteren. Een ander blijk van vooruitgang der menschheid is gelegen in de aankondiging, dat Jack Johnson, de voormalige kampioen bokser, in Amerika gaat optreden in een... opera. Als d&t de muziek er niet bovenop helpt, helpt niemendal! In dezen moedigen stap van een onder nemend opera-directie ligt een les voor onze eigen muziekinstellingen. Als men het Concertgebouworkest liet dirigeeren door Ossendarp of Beb van Klaveren, als de Wagnervereemging een contract sloot met Buziau of Henriëtte Davids, zou me net zooveel plaatsen kwijtraken als het Stadion bij een HollandBelgië match Men kon zelfs verder gaan en een bons wedstrijd organiseeren tijdens een uitvoe ring van Parsifal, teneinde het publiek ook tijdens de meer langdradige gedeelten van de opera geboeid te houden. Als men, ge_ durende een gerekte solo, een stel humo" ristische parterre-acrobaten liet optreden een amusanten goochelaar of een man die zijn ooren heel hard kon laten kraken kon men zich veroorlooven, voor de rest van het seizoen heel goedkoope zangers te engageeren! En waarom niet bij wijze van afwisseling eens een bassist geëngageerd die duiven en gebraden kippen uit zil- instrument toovert, op oogenblikken waar op de spanning vermindert? Of solisten die tegelijk buiksprekers zijn, zoodat men meent, dat ze tusschen het publiek zitten' Een heel ander idee: Als Mengelberg zich eens door gehuurde gangsters liet ontvoeren? Als hij eens een wedstrijd door zijn orkestleden liet houden, wie het eerst door de Vijfde van Beetho ven heen was? Er moet in ieder geval iets worden ge- daan, om de muzek weer tot het volk te brengen. Handteekeningen van beroemde personen zijn hiervoor evenmin afdoende gebleken als het verzamelen van sigaren bandjes in staat was, de sigarenindustrie tè redden. Het is gebleken, dat muziek-alleen voor de groote massa niet voldoende is. Zii wil wat toe. Men vertelt van een man, die in Rotterdam regelmatig de concerten be zoekt. Als hij dorstig wordt, krijgt hij een flauwte en laat hij zich door de zaalwach ters wegdragen. Eenmaal buiten .vraagt hij om cognac. Hij zegt, dat dit goedkooper is dan in café's rond te hangen... Het is natuurlijk niet eerlijk van hem, net te doen of hij een muziekliefhebber is. Maar blijkt ook hieruit niet, dat men het in Amerika gelijk zoo vaak, bij het rechte eind heeft?' Dat de Metropolitan Opera nog steeds Shirley Temple niet heeft geëngageerd om in de pauze bonbons te verkoopen, mag dan I ook een wonder heeten. maaltijden, militaire panades, illuminaties en vuurwerken zullen elkaar afwisselen en historische optochten, die Californië, zooals het nu en zooals het vroeger was, alsmede de meest beroemde bruggen der wereld zul len toonen, vormen wel het hoogtepunt van deze feestelijkheden. Maar San Francisco is niet van plan, het bij deze triomf zijner ingenieurs te laten; HILVERSUM H. -o <D -U bto cö ■0 a HILVERSUM L jd T3 O Orkest Concerten o O a <j Orkest Concerten Omroeporkest AVRO 11.15 KRO-Orkest Cartes-sLrijkkwariet 7.05 AVRO Nieuwsberichten A.N.P Nieuwsberichten A.N.P. 8.00 11.00 Gramofoonmuziek Gramofoonmuziek 8.00 12.15 10 30 3 45 4.30 11.30 Godsdienstige Uitz. Lichte Muze Morgendienst NCRV Lyra Trio AVRO 10.30 Godsdienstig half Kovacs Lajos AVRO 12.30 uur NCRV Bijbellezing NCRV Orgelbespelingen Schriftlezing NCRV Orgelspel AVRO 1.15 Lezingen Godsdienstige Uitz. Philatelistische Morgenwijding AVRO 10.00 causerie NCRV Dansmuziek Voor de jeugd Kovacs Lajos AVRO 5.30 11.10 Handenarbeid NCRV Sport Solisten-concerten Sportpraatje AVRO 6.30 Bas en piano NCRV Voor de jeugd Diversen Voor de kinderen 4.50 Handwerkles NCRV AVRO CNV-kwartiertje NCRV Solisten-concert Propaganda avond Omroeporkest met 1.35 NCRV solisten AVRO Concertgeb.-orkest 8.15 met solist AVRO Diversen Naailes AVRO 3 00 Voor zieken en ouden 4.05 van dagen AVRO Engelsche les AVRO 7.30 •O G s O O 8.00 10.00 10.45 10.15 11.30 Uw bijzondere aandacht vraagt: Hilversum II. 8.1510.30 Bruno Walter dirigeert het Con certgebouworkest. Solist: Nathan Milstein. AVRO U) cö "O T3 12.15 3.00 4.00 5.00 5.30 2.00 Internationale specialiteiten. München. 3.30 u. n.m Herbstkantate". ■O O 8.00 10.15 6.30 10.45 11.30 7.15 6.45 8.15 terwijl de opening van de nieuwe brug ge vierd wordt, werkt men rustig verder aan de brug over de Goden Gate. Deze, die de langste hangbrug van de wereld zal worden, moet begin van het volgend jaar gereed ko men. EEN WONDERWERK VAN ELE- GANCE EN TECHNISCHE VOL MAAKTHEID. LONDEN, October 1936. ZOOJUIST is de nieuwe automobiel voor koning Eduard VIII van En geland gereed gekomen. Dit won der van elegance en technische vol maaktheid vormt op het oogenblik het on derwerp van het gesprek van den dag in Londen. Eduard VIII was als prins van Wales een geestdriftig automobilist, die alle auto races en -tentoonstellingen bezocht. Hij is zelf een uitstekend chauffeur, maar na zijn troonsbestijging rijdt hij niet zelf meer, om dat zijn hooge functie hem niet toestaat, on- noodig risico te loopen. Reeds voor den we reldoorlog leerde hij autorijden; hij was toen tertijd student in Oxford en zijn leeraar was Mr. R. W. Cracknell, een van de meest be kende Engelsche automobilisten. Het pleit voor den eenvoud van den En- gelschen heerscher, dat zijn particuliere wa gens, waarin hij bij niet-officieele gelegen heden rijdt, evenals andere auto's een num merbord dragen en zich overigens ook m niets van den wagen van een gewoon bur ger onderscheiden. De vier particuliere au to's van den koning zijn zwart, waardoor zij zich van de z.g. staatswagens onderschei den, die kastanjebruin van kleur zijn en geen nummerbord maar het koninklijke wapen dragen. De nieuwe auto van koning Eduard heek norntale afmetingen. Ook de zitplaatsen v schillen in niets van die, welke rhen 'i wone auto's aantreft. Naast den koning k* de adjudant zitten. Bovendien zijn er twee klapstoeltjes voor een eventueel g volg. Interessant is, dat de armleuning kunnen worden uitgetrokken en dan in soort schrijftafel veranderd worden, or .rbeidek Boven deze „rijdende schrijftafel" 'j> D lamp aangebracht. De wagen is van ni de koning op lange tochten kan ar- •~*"K WW.«I**TI.M auill. UV Wtt^cu lö T\ nieU* met een blauwen stof overtrokken. De n we staatswagen heeft 32 P.K. e„ Autorijden is overigens sinds 'an?.„. fa- hartstocht van de Engelsche koninkhike milie. De grootvader van den tegenw gen monarch, koning Eduard VIL bezaii speciaal voor hem gebouwden wagen, g een motor van 6 P.K. De auto werd in geconstrueerd en gold indprtijd als het ste snufje" op autogebied. unrler- De hertog van Kent bezit een 12 cy' f|cB Rolls-Royce, met ingebouwde radio. ,pI1 wagen is als talisman een beeldje van heiligen Christoffel, den besehermbe' 'e 6e automobilisten, aangebracht. Men 'jng dat de hertog een dergelijke besCbe zeer goed gebruiken kan. omdat hij d1R zelf rijdt en dan wel zeer snel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 2