De handel en de monetaire politiek Uitbreidingsplannen van de KXJVL sm S£sdP Welke maatregelen De ontploffingsramp te Schiedam Uit onze Oost Vijf jaar K. L M.-dienst op Indië Onze KXJVX in onze West Rede van Jhr. Dr. J. C. Mollerus Onze nieuwste Douglas „de Ibis naar Parijs MOET EN MAG DE KOOPMAN NEMEN IN VERBAND MET DE GEWIJZIGDE MONETAIRE PO LITIEK. (Van onzen eigen verslaggever.) Voor een talrijk publiek hield gisteravond Jhr. Dr. J. C. Mollerus, secretaris van de Kamer van Koophandel te Haarlem, een in leiding over bovenstaand zeer belangrijk onderwerp, in de Harmonie te Alkmaar. In den nacht van 25 op 26 September werd het Fransche ruilmiddel aangepast aan de valuta der toonaangevende mogend heden en tevens werd een monetaire enten te tot stand gebracht tusschen Engeland, Frankrijk en de Vereenigde Staten. Enge land had in 1931 de wereld gesteld voor een voldongen feit, Frankrijk ging weloverwo gen tot eenzelfde maatregel over. Zwitser land volgde, daarop Nederland. België sloot zich bij de monetaire entente aan. Grieken land en Letland koppelden hun valuta vast aan het pond sterling, Tsjecho Slowakije verlegde zijn koers. Op 29 September kregen we de zwevende gulden. Wat is daaronder te verstaan? In leider geeft de voorkeur aan negatieve de finities: er is afgezien van een devaluatie met vastkoppeling van het pond, of: er is geen vast devaluatiepercent vastgesteld, zoo als elders wel het geval is geweest. Is Nederland met zijn maatregelen te vroeg, te laat of op tijd geweest? Vergelijkingen daarbij zijn zeer moeilijk. In 1931 verkeerde de wereld in een periode van dalende groothandelsprijzen. Nu is dat omgekeerd. Men zou daarom hoogstens kunnen zeg gen: het was de hoogste tijd. Spr. memoreert dan de bekende radiorede van dr. Colijn. In verband daarmee zegt hij, dat het bekende hamsteren vooral de mid denstand in de schoenen zou zijn gewreven. Dit acht hij onjuist. De minister heeft ze ker ook het oog gehad op de consument in het algemeen. Ook de „prijsopdrijvingspolitiek" is vaak verkeerd beoordeeld. Want niet iedere ver hooging van prijs is een ongemotiveerde prijsopdrijving. Indien men onmiddellijk van re- geeringswege had laten weten dat iedere devaluatie onherroepelijk prijsverhooging met zich moet mee brengen, zouden veel moeilijkheden vermeden zijn. Men had er op kunnen wijzen, dat groote sprongen onwenschelijk waren. En het komt spr. voor, dat de middenstand is beschouwd als de kop van jut, waarop gehamerd moest worden. Er is geen twijfel aan, of de scheepvaart zal van den maatregel Voordeel ondervin den; nadeelen zijn de verhoogde kosten van levensonderhoud, nieuwe clearingsmoeilijk- heden. Aan den anderen kant biedt ze goe de perspectieven voor het vreemdelingen verkeer en is het wellicht mogelijk ver schillende regeeringsmaatregelen af te bouwen. De regeling door de regeering is niet vol ledig. In art. 1 van de betreffende wet wordt ge sproken over: „Goederen, te koop aangeboden of ver kocht in den tusschenhandel, den groothan del en den kleinhandel". Ook de fabrikant had daarbij genoemd moeten zijn. Echter, de détaillist heeft zich zeer correct gedragen. Van de 237 geval len van prijsverhooging in Haarlem, is gebleken na nauwkeurig onder zoek, dat slechts 5 de moeite van een verder onderzoek waard was. Tenslotte heeft men blijkbaar gevoeld, dat men te streng is opgetreden. Zoo dient ver moedelijk de tweede ministerieele rede, die van den minister van H., N. en S. te wor den beschouwd. Spr. schetst nu de posities van den détail list voor en na 26 September. Voordien was bij inkoop van f 0.60 en verkoop van f 0.75, een bruto winst van 25 aanwezig. O dezelfde wijze redeneerend, zou hetzelf de artikel, ingekocht tegen f0.72, met een winst van 25 moeten opbrengen f 0.90. „Neen", zegt de regeering, „U verdiende f0.15, die winst moogt U behouden, doch dat is het maximum. Bij inkoop van f 0.?2 moogt U maken f 0.87." Dit laatste is onredelijk, wat spr. aan de hand van enkele voorbeelden aantoont. Onmiddellijk hieraan vastgekop peld is de loonkwestie, die straks moet komen, en die vooral dan moei lijkheden zal opleveren, wanneer het tegenwoordig vleugje opleving achter den rug zal zijn. Te Haarlem is het aantal aanvragen om trent de afwikkeling van zaken met bui- tenlandsche leveranciers zeer groot geweest. De zaak heeft allereerst een juridische kant. Volgens de bestaande rechtspraak kan de buitenlander zich niet onttrekken bij contracten, waarin de goudclausule niet is opgenomen. Practisch komt het tot de vraag: „Hoe kan ik den leverancier tot levering dw\p- gen?" En het antwoord daarop kan slechts luiden: procedeeren. Wat men te Haarlem echter steeds heeft afgeraden. Er zijn een aantal desiderata. De dualistische regeeringspolitiek moet een eind krijgen. Spr. hoopt dat dit hét geval zal zijn. Daarnaast is te hopen, dat spoedig de handelsbeperkende bepalingen ten aan zien van de contingenteeringspolitiek zullen afloopen. Echter zal dit wapen voorloopig nog noodig blijven. Voor den middenstand zou het van belang zijn, dat het depresiatie-percentage werd vastgelegd. Men weet nu vandaag dikwijls niet, waar men morgen aan toe is. Daarnaast zou het wenschelijk zijn te we ten, in welke richting de regeering haar po litiek ten aanzien van het bedrijfsleven zal leiden. Ook deze onzekerheid maakt het handel en bedrijf zeer moeilijk. De middenstand zou, om deze onzeker heid op te heffen, meer kunnen doen dan thans geschiedt, indien de organisaties zie krachtigerd eden gelden. De middens- ders kunnen in dit opzicht heel ^8 van boeren en tuinders. En spr.eindigt met de hoop uit te spreken, dat in de naaste komst in dit opzicht meer van denstand zal mogen uitgaan. „tellen Van de gelegenheid tot vra®en- M wordt een beperkt gebruik gemaa »- ik de voorraad tegen de verh?°fd o-aarne verkoopen?" zoo wenschten enkelen,faaf te weten. Het is de kwestie van de „ver vangingswaarde". Er zijn hierbij twee perioden. Die der eerste dagen, van het begin der devaluat tot b.v. begin October en die van den opvolgenden tijd. Voor zoover betreft de eerste dagen acht spr. de door de regeering gevolgde politiek juist. Nu de toestand zich echter meer en meer begint te consolideeren, is het billijk, dat de voorraden, welke nog aanwezig zijn, tegen den verhoogden prijs worden ver kocht. Immers, anders zal straks blijken, dat de aanwezige voorraad is vervangen door een kleinere. Nieuw kapitaal zou straks moeten worden geïnvesteerd, wil men straks weer de beschikking hebben over dezelfde goederenvoorraad als voorheen. Nieuwe kapitaalinvesteering is echter niet te verwachten van den middenstand, die de laatste jaren reeds zooveel klappen heeft gehad, dat de huidige toestand niet an ders dan bedroevend kan worden genoemd. Gerechtvaardigd lijkt het spr. dat het per centage, wat de kooper thans reeds meer moet betalen, hij zijn inkoop, op de voor raad wordt geslagen. De andere vragen waren „er naast", zoo als inleider zei. Ze behandelden andere on derwerpen en ze kunnen hier dus onver meld blijven. De voorzitter, de heer Arntz, voegt er nog aan toe, dat z.i. de grossier, die in de eer ste dagen van October 10 pet. meer nam, geen onrechtvaardigheid beging. Men dient er daarbij rekening mee te houden, dat de voorraad van een grossier bijna maande lijks 'wisselt en vaak nog niet betaald is. Hij geeft de vergadering den raad: Koopt niet te veel, doet als tot nu toe gedaan. I-Iij dankt jhr. Mollerus voor zijn duidelij ke uiteenzetting en sluit de bijeenkomst. Onderzoek door den inspecteur- generaal voor de scheepvaart. Amsterdam, 2 November. Naar wij ver nemen, heeft gister in verband met het on derzoek naar de oorzaak van de ontplof fingsramp aan boord van het Grieksche tankschip Petrarkas Nomikos" de inspec teur-generaal voor de scheepvaart, de heer P. van 't Haaff in gezelschap van ir. A. van Driel, hoofdingenieur-adviseur van de scheep vaart-inspectie, geruimen tijd aan boord van het schip vertoefd. Voor de groote luchtvaartten toonstelling. De „Ibis" zal naar het Zuiden trekken- Niet om de warme oevers van den ij op te zoeken, want de Ibis van de K.L. voe zich thuis in de lage landen bij de zee en haar bezoek geldt dan ook alleen de Vilie lumière waar van 13 tot 29 November de Salon aeronautique haar deuren geopend zat houden om het laatste nieuws uit de lucht vaartwereld ten toon te spreiden. Indien aan de vereischte formaliteiten tijdig voldaan kan worden, zal de K.L.M. tijdens de groote tentoonstelling de „Ibis op haar lijn naar Parijs inzetten. Dit zal de eerste keer zijn, dat de nieuwe Douglas d c. 3 zich in geregelden dienst van de K.L.M. over de grenzen begeeft. Eiken morgen zal de Ibis te 9.30 van Parijs vertrekken om voor de retourvlucht te 12.0) van Schiphol weer te starten in zuidelijke richting. Des middags hebben de Fokker fabrieken de beschikking over het toestel om het belangstellenden op le Bourget te toonen, of om het te demonstreeren in de lucht, met de volledige bemanning aan boord, t.w. ook een stewardess. Hierdoor zal Fokker, die een belangrijk aandeel heeft om het welslagen der tentoonstelling te kun nen verzekeren, in de gelegenheid zijn, de Douglas d.c. 3, waarvoor hij de licentie voor Europa heeft, wijd en zijd bekend te maken. RADIUM DRINKBEKERS. Waarschuwing van dr. L. Heyermans. De directeur van den gemeentelijken ge neeskundigen en gezondheidsdienst te Am sterdam, L. Heyermans deelt het volgende mede: Er worden op het oogenblik lezingen gehouden om radiumdrinkbrekers en radium wol-compressen aan den man te brengen, welke zouden moeten dienen ter genezing van alle mogelijke kwalen, zooals kanker, jicht, rheumatiek, hooge bloeddruk, enz. Deze lezingen worden ingeleid door Meyer Blitz, zich noemende „telepaat,h Maloitz", waarna het publiek wordt aangemoedigd door Hendrik Jan van Barneveld, om deze compressen en apparaten te koopen of wel voor een radium drinkbeker een huurcon tract te teekenen tegen 25.-— per maand. Het publiek zij in zijn eigen belang ernstig aangeraden hierop niet in te gaan. DE INBRAAK IN DE VILLA VAN H. M. DE KONINGIN. Op verzoek van de marechaussee te Apel doorn is te Amsterdam gistermorgen door de centrale recherche een jonge man aan gehouden die verdacht wordt een der da ders te zijn van den inbraak in de villa van II. M. de Koningin te Apeldoorn. D eman is naar Apeldoorn op transport gesteld. TWEE INLANDERS VOOR WILD AANGEZIEN. Weer een Jachtongeluk met doode- lijken afloop. In de desa Bago, nabij Legong Djambe, in bet district Pasiran heeft een noodlottig ongeluk plaats gehad, dat aan een persoon het leven beeft gekost, meldt het Socr. Hbld Een zekere beer Sydow, die dien morgen op jacht was gegaan, had van een afstand van zes meter twee Indianen aangeschoten, die hij voor wild aanzag. Hoe iets dergelijks op klaarlichten dag gebeuren kan, is niet recht duidelijk, doch de heer S. verklaarde in het kreupelhout van het nabijgelegen bosch geritsel te hebben waargenomen, waarop hij in cue lichting een schot loste. Het gevolg was, dat hij twee inlanders, die daar aan het hout sprokkelen waren tegelijk trof, daar hij met loopers schoot. Een der slachtoffers werd zoo geraakt, dat hij niet lang daarna aan de bekomen verwon» dingen overleed, de ander, die 13 looper. wonden heeft opgeloopen, is naar ooerab&ja vervoerd, men vreest ook voor zijn leven. De heer S. heeft bet ongeluk zelf gerap. porteerd aan den assistent wedana van Tem- peh, die terstond de autoriteiten waarschuw de èn den geneesheer. Assistent-resident Metz en de regent zijn dadelijk persoonlijk naar de plaats van het ongeluk gegaan om ter plaatse het onderzoek te leiden. Van het nog levende slachtoffer vernam men, dat zij onder het sprokkelen vrij luid met elkaar spraken, en dat even voor het schot hij zelf nog tegen zijn mak ker had gezegd, dat zij verderop naar hout moesten zoeken, want daar ter plaatse was niets meer; terwijl hij nog sprak en zich juist had opgericht werd hij getroffen. De heer S. is in verband met het onderzoek overgebracht naar de kazernes der veld politie te Klakah. DR. DOUWES DEKKER STAAT TERECHT. Aneta seint uit Batavia, Dr. E. F. E. Dou- wes Dekker staat op 1 December a.s. terecht voor den raad van justitie wegens het in het openbaar uiting geven aan gevoelens van vijandschap, haat en minachting tegen over de Europeesche bevolkingsgroep in Ned. Indië, door het uitgeven van een geschiede nisboek voor middelbare scholen in Juli '36, welk geschrift een anti-westersch en pro- Japansch propagandageschrift is voor denk beelden, welke culmineeren in de leus: „Azië voor de Aziaten". Dezelfde gevoelens zijn hierin geuit tegen over de christelijke bevolkingsgroepen van Ned.-Indië. BRIGADE MET PIJLEN BESCHOTEN. Aneta seint uit Bandoeng. De Legercom mandant ontving een telegram van den ge westelijk militair commandant van Ambog waarin werd medegedeeld, dat een dekkinp brigade, waarbij zich bevond de onderofficier F. Harting, bij den doorsteek van Digoel naar de eilandenrivier, dooi' de bevolking met pijlen is beschoten. Hierdoor werd een menadoneesche fuselier gewond, doordat een pijl door zijn hand ging. De aanvallers wis ten te ontkomen. K.L.M. kan nog steeds niet aan alle passage-aanvragen voldoen In 1940 nachtvliegen naar Indië? 's-Gravenhage 2 Nov. Bij den aanvang van den winterdienst der K.L.M. heeft de diresteur dezer maatschappij, de heer A. Plesman in een persconferentie verschillende mededeelingen gedaan, waarbij uiteraard de ontwikkeling van het luchtvaartverkeer tusschen Neder land en zijn overzeesche gewesten een bijzondere plaats innam. Niet voor niets heeft de heer Plesman bij verschillende gelegenheden ver klaard, dat hij de Indië-lijn als de ruggegraat van het K.L.M.-bedrijf beschouwt In de maand October was het juist 5 jaar geleden, dat de regelmatige weekdienst Amsterdam-Batavia officieel geopend werd. Ir. Damme, de directeur-generaal der P.T.T. behoorde o.a. tot de belangstellenden die reeds voor dag en dauw op Schiphol aanwezig waren toen de „Reiger" onder commando van Evert van Kijk, in den grau wen, neveligen najaarsochtend nog voor het aanbreken van den dag van de Amster- damsche luchthaven vertrok. Er werd toen nog gevlogen met driemo- torige fokker-toestellen, van het F 12 en later van het F. 18-type. In het derde kwartaal van 1933 bedroeg het bezettings-percentage der vliegtuigen reeds 77.93 procent. In hetzelfde kwartaal van 1934 was dit percentage gestegen tot 80.25 procent. Inmiddels was de K.L.M. overgegaan tot aanchaffing van de snelle Douglasvliegtui- gen van het type D.C. 2 en besloot zij, waar zij aan de aanvragen om passage naar Indië niet meer in voldoende mate tege moet kon komen, tot het instellen van twee diensten per week. Tengevolge van de daar voor verdubbelde vervoer-capaciteit daalde de bezettingsgraad per vliegtuig eenigszins en bedroeg in het derde kwartaal van 1935 slechts 69.0 procent, hoewel in deze perio de het aantal passagierskilometer 2.556.145 bedroeg. Spoedig bleek echter, dat de K. L.M. de ontwikkeling van het vervoer op Indië juist had gezien, want in het thans achter ons liggende derde kwartaal van 1936 steeg met een totaal van 3.565.918 pas sagierskilometer het bezettingspercentage tot boven het cijfer van 1934 en bereikte het maximum van wO.3 procent. Het spreekt vanzelf, dat 100 procent bezetting practisch nooit te bereiken is, want niet alle passa giers, die te Amsterdam boeken, hebben Ba tavia als einddoel. Bij het thans bereikte bezettingspercentage heeft men dan ook reeds een tekort aan plaatsruimte van cir ca 60 procent. Een gelukkige toevallige samenloop van omstandigheden is, dat terwijl het passa giersvervoer van Nederland naar Britsch- Indië in den laatsten tijd zoo sterk is toe genomen, juist in dezen tijd ook het ver voer tusschen Bangkok, Singapore en Ba tavia zoo belangrijk is gestegen, waardoor de leege plaatsen, die de passagiers naar Britsch-Indië achterlaten op het laatste ge deelte van de route opnieuw productief ge maakt kunnen worden. Het in dienst nemen van de nieuwe Dou- glas-machines van het type D.C. 3 zal dan ook een belangrijke vooruitgang beteeke- nen en een dringend noodzakelijke vergroo ting van de vervoerscapaciteit. Bovendien zal de K.L.M. zeker niet blijven bij een fre quentie van 2 maal per week en een reis- duur van 5K dag waar deze zeer gemak kelijk kan worden verminderd door regel-, matig nachtvliegen. Indien de ontwikkeling zoo blijft als zij thans is zal de invoering daarvan tegen 1940 tegemoet gezien kunnen worden, indien de omstandigheden thans niet voor dien tijd daartoe leiden. Of het niet onderbreken van de vlucht over een zoo langen afstand dat geen be zwaren voor de passagiers zal opleveren uit een oogpunt van comfort? Een passa gier, die als zoodanig zijn sporen verdiend heeft, oordeelt daar anders over. Het is een Nederlander, die het veelvuldigst als pas sagier van den K.L.M.-dienst Amsterdam- Batavia gebruik heeft gemaakt, n.1. Ir. J. van den Broek, directeur van de Billiton maatschappij, die ook in verband met zijn werkzaamheden in de commissie voor de tin- restrictie herhaaldelijk naar het verre Oosten moest reizen. In 1933 vloog hij met de „Pelikaan" voor de eerste maal naar Indië en sedert dien heeft hij de reis per vliegtuig zes maal gemaakt, een record, dat door geen enkelen anderen Nederlander wordt bedreigd, natuurlijk als we de leden der K.L.M.-bemanningen uitzon deren, waarvan verscheidenen er thans reeds meer dan 25 reizen hebben opzitten. De heer van den Broek dan is van oor deel, dat het reizen per vliegtuig zoo wei nig ongemak biedt, dat hij er den voor keur aan geeft, met zoo weinig mogelijk onderbrekingen door te vliegen. Dus als het niet noodig is geen tusschenlandingen, de lunch gebruiken in het vliegtuig en, zoo dra dat mogelijk is, ook 's nachts doorvlie gen. Wie de snelle ontwikkeling van de lucht vaart en van den luchtdienst op Indië waar in den loop van 1937 de moderne D. C. 2 machines reeds weer als verouderd be schouwd zullen worden en vervangen zul len zijn door de nieuwste Douglassen van het type D.C. 3 heeft gevolgd, zal niet ver baasd zijn, reeds binnen enkele jaren ook dit verwezenlijkt zal zijn. Voorbereiding van luchtlijnen rondom de Caraibische Zee. Toekomstige aansluitingen op de groote Amerikaansche luchtlij nen. 's-Gravenhage, 2 November: Toen, na de geslaagde Oceaanvlucht van de „Snip" in December 1934 de K.L.M., in het begin van 1935 de eerste Nederlandsche luchtlijn in West-Indië opende met een dienst tusschen Curacao en Aruba, stond het voor iedereen, die onze energieke Neder landsche luchtvaartmaatschappij kent, wel vast, dat zij zich met deze lijn, die een af stand van circa 8 uur varen in 35 minuten overbrugt, niet tevreden zou stellen. Na ver scheidene speciale vluchten en langdurige onderhandelingen kon de K.L.M. in Juli 1936 inderdaad reeds overgaan tot het in stellen van een tweemaal per week gevlo gen dienst van Curagao naar Venezuela, waar aansluiting wordt verkregen op de lij nen van de Pan American Airways, de groo te Amerikaansche maatschappij, die in het luchtverkeer van Midden-Amerika de belang rijkste plaats inneemt. Uitbreiding in Venezuela en naar Columbia. Het spreekt vanzelf, dat de K.L.M., bij het zoeken van expansie-mogelijkheden, in de eerste plaats rekening had te houden met de reeds bestaande luchtlijnen in dit gebied, waarbij zij er naar moest streven, concurren tie die tot moeilijkheden aanleiding kan ge ven, te vermijden, en integendeel voordeel te putten uit de reeds bestaande lijnen, door haar diensten te richten op punten, waar zij passagiers kan aanvoeren voor de reeds bestaande lijnen of waar deze als voedingslij- nen kunnen optreden voor de nieuwe, door de K.L.M. in te stellen diensten. In Venezuela zelf worden de luchtlijnen van het binnenland naar de kust geëxploi teerd door de Linea Aerepostale Venezolana, overblijfsel van de vroegere Fransche Aere postale, vliegende met Fransch personeel en oude eenmotorige Latecoere-toestellen. In Co lumbia is het luchtverkeer van het binnen land naar de kust in handen van de Scadta, een bijna geheel met Duitsch personeel wer kende onderneming. En verder is daar de groote verbinding naar het noorden en naar het zuiden, onderhouden door de reeds ge noemde pan-American Airways. Wat dus nog niet geëxploiteerd wordt zijn de verbindingen tusschen verschillende kust plaatsten onderling en tusschen de voor naamste Caraibische eilanden en de kust. En thans blijkt, hoe juist de K.L.M. gezien heeft, toen zij zich op Curaijao nestelde en daar door een der belangrijkste .commercieel-stra- tegische punten bezette, waarop anders on getwijfeld reeds door een buitenlandsche on derneming beslag zou zijn gelegd. Thans heeft men in den dienst Curacao— Aruba—Maracaibo een verbinding met Ve nezuela, die in de. eerste plaats voor uit breiding vatbaar is, gezien de toenemende beteekenis van het rijke petroleumgebied in dit land. Houdt men rekening met de geringe bevolkingsdichtheid van het land, dan heelt de K.L.M. met haar lijn naar Maracaibo geen onbevredigende resultaten geboekt. Naar het westen zou zij deze lijn willen uit breiden naar Baranquilla in Columbia een belangrijk knooppunt van luchtwegenzoo wel van de Scadta als van de Pan Ameri can Airways. Tot nog toe is deze eerste ha venstad van Columbia slechts te bereiken met vliegbooten, doch onderhandelingen zijn gaande voor den aanleg van een vlieg veld, want de K.L.M. zal ook in West-Indië a thans voorloopig met anders dan land- vhegtuigen gebruiken. In oostelijke richting hoopt de K L M bin- nen niet te langen tijd haar vleugels vérder te kunnen uitslaan, en wel door van Mara^ caibo door te kunnen vliegen naar I a Guaira, de haven van de hoofdstad Caracas en nog verder naar Ilumeremo aracds> Om deze plannen te kunnen'verwezonlü ken is in de eerste plaats overeens^mim™ met de Venezolaansche regeerino- nn i" Hoe moeilijk het is, deze ^bereTken S gen van Nederlandsche zijde warPn r!ia" in een vergevorderd stadium m J rep(is overlijden van president Cnme Pn 'ie* ontstond. Ook h'e?nfemte^egtae^inT'"8 zuela is echter Nederland en d kt mI rnzml, want ho.w.1 in Juli, bij van den dienst op Maracaibo, nog geen con tract was tot stand gekomen, kreeg de K.L.M. een tweemaandelijksche vergunning, die telkens na afloop verlengd wordt, zoo dat er niet aan getwijfeld wordt of een de finitief contract zal binnenkort gesloten kunnen worden. De verwezenlijking van de ze plannen in Venezuela vormt dan ook het eerste deel van het program der K.L.M. in West-Indië. Naar Trinidad en Barbados. Tot de plannen, die men eveneens bin nen niet te langen tijd hoopt te verwezen lijken, behoort de doortrekking van de lijn MaracaiboLa Guaria naar de Britsche Antillen-eilanden Trinidad en Barbados. Nabij Port of Spain op Trinidad is een goed vliegveld. Barbados is echter verstoken van alle luchtverkeer en hier kan de K.L. M. dan ook belangrijk pionierswerk ver richten. Besprekingen over den aanleg van een vliegveld zijn reeds geruimen tijd gaande. Toestemming van de Britsche auto riteiten zal waarschijnlijk zonder moeite verkregen worden, temeer waar de Britsche luchtvaart hier geen belangen heeft, die door concurrentie bedreigd zouden worden. Barbados is een zeer belangrijk scheep vaartcentrum, een der eerste havens, die de groote lijnen op West-Indië aandoen. Vandaar naar la Guaria of naar Maracai bo is per schip een reis van bijna zeven da gen. Per vliegtuig echter van hoogstens 1 dag, zoodat de K.L.M. met een dergelijk0 lijn vrijwel zeker zeer veel post, maar ook vele passagiers te vervoeren zal krijgen. In 21 uur van Curaijao naar New-York. Een verdere mogelijkheid van uitbreiding! eveneens van groote internationale betee kenis, ziet de K.L.M. in een lijn van Cura cao via Haiti naar Miami, aan de kust van Honda, waar aansluiting wordt verkregen op de directe lijn naar New York van de Eastern Airlines. De afstand CuracaoNeW iork die men met de Pan American Air ways via Maracaibo en Baranquilla in 5" af'eggen, zou door deze directe vüegen WOrden teruggebracht tot 21 uur Datbetde K.L.M. ernst is met deze plan- za' de verwezenlijking nog wel eve§ riii i ten wachten, moge blijken uit heé via ui steleden met de regeering van vin ooP-n confract is gesloten voor den tijd onUou-a.ar\dat de K-L.M. het recht geeft, van i 'ar|den en gebruik te maken een luchthaven nabij Port-au-Prince. Uitbreiding van personeel en m®" v terieel. Wesf°T ifs *kans geëxploiteerde lijnen 'n Amho fi maal Per week Curacao— \fnrr,V ^Len 'wpp maal per week Curacao FolrtI? beschikt de K.L.M. over twee roemnmM^o'^" van hp' fvPe F 18> ,.de' Occi'ii i i_ waarmede Hondong zijn NederuJïCH maak<e, en de Oriol, die in and als Oehoe geboekt stond.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 2