De handel en de
monetaire politiek
Uitbreidingsplannen
van de KXJVL
sm S£sdP
Welke maatregelen
De ontploffingsramp
te Schiedam
Uit onze Oost
Vijf jaar K. L M.-dienst
op Indië
Onze KXJVX in
onze West
Rede van Jhr. Dr. J. C. Mollerus
Onze nieuwste Douglas „de Ibis
naar Parijs
MOET EN MAG DE KOOPMAN
NEMEN IN VERBAND MET DE
GEWIJZIGDE MONETAIRE PO
LITIEK.
(Van onzen eigen verslaggever.)
Voor een talrijk publiek hield gisteravond
Jhr. Dr. J. C. Mollerus, secretaris van de
Kamer van Koophandel te Haarlem, een in
leiding over bovenstaand zeer belangrijk
onderwerp, in de Harmonie te Alkmaar.
In den nacht van 25 op 26 September
werd het Fransche ruilmiddel aangepast
aan de valuta der toonaangevende mogend
heden en tevens werd een monetaire enten
te tot stand gebracht tusschen Engeland,
Frankrijk en de Vereenigde Staten. Enge
land had in 1931 de wereld gesteld voor een
voldongen feit, Frankrijk ging weloverwo
gen tot eenzelfde maatregel over. Zwitser
land volgde, daarop Nederland. België sloot
zich bij de monetaire entente aan. Grieken
land en Letland koppelden hun valuta vast
aan het pond sterling, Tsjecho Slowakije
verlegde zijn koers.
Op 29 September kregen we de zwevende
gulden. Wat is daaronder te verstaan? In
leider geeft de voorkeur aan negatieve de
finities: er is afgezien van een devaluatie
met vastkoppeling van het pond, of: er is
geen vast devaluatiepercent vastgesteld, zoo
als elders wel het geval is geweest.
Is Nederland met zijn maatregelen te
vroeg, te laat of op tijd geweest?
Vergelijkingen daarbij zijn zeer moeilijk.
In 1931 verkeerde de wereld in een periode
van dalende groothandelsprijzen. Nu is dat
omgekeerd.
Men zou daarom hoogstens kunnen zeg
gen: het was de hoogste tijd.
Spr. memoreert dan de bekende radiorede
van dr. Colijn. In verband daarmee zegt hij,
dat het bekende hamsteren vooral de mid
denstand in de schoenen zou zijn gewreven.
Dit acht hij onjuist. De minister heeft ze
ker ook het oog gehad op de consument in
het algemeen.
Ook de „prijsopdrijvingspolitiek" is vaak
verkeerd beoordeeld. Want niet iedere ver
hooging van prijs is een ongemotiveerde
prijsopdrijving.
Indien men onmiddellijk van re-
geeringswege had laten weten dat
iedere devaluatie onherroepelijk
prijsverhooging met zich moet mee
brengen, zouden veel moeilijkheden
vermeden zijn.
Men had er op kunnen wijzen, dat groote
sprongen onwenschelijk waren. En het komt
spr. voor, dat de middenstand is beschouwd
als de kop van jut, waarop gehamerd moest
worden.
Er is geen twijfel aan, of de scheepvaart
zal van den maatregel Voordeel ondervin
den; nadeelen zijn de verhoogde kosten van
levensonderhoud, nieuwe clearingsmoeilijk-
heden. Aan den anderen kant biedt ze goe
de perspectieven voor het vreemdelingen
verkeer en is het wellicht mogelijk ver
schillende regeeringsmaatregelen af te
bouwen.
De regeling door de regeering is niet vol
ledig.
In art. 1 van de betreffende wet wordt ge
sproken over:
„Goederen, te koop aangeboden of ver
kocht in den tusschenhandel, den groothan
del en den kleinhandel". Ook de fabrikant
had daarbij genoemd moeten zijn.
Echter, de détaillist heeft zich zeer
correct gedragen. Van de 237 geval
len van prijsverhooging in Haarlem,
is gebleken na nauwkeurig onder
zoek, dat slechts 5 de moeite van
een verder onderzoek waard was.
Tenslotte heeft men blijkbaar gevoeld, dat
men te streng is opgetreden. Zoo dient ver
moedelijk de tweede ministerieele rede, die
van den minister van H., N. en S. te wor
den beschouwd.
Spr. schetst nu de posities van den détail
list voor en na 26 September. Voordien was
bij inkoop van f 0.60 en verkoop van f 0.75,
een bruto winst van 25 aanwezig.
O dezelfde wijze redeneerend, zou hetzelf
de artikel, ingekocht tegen f0.72, met een
winst van 25 moeten opbrengen f 0.90.
„Neen", zegt de regeering, „U verdiende
f0.15, die winst moogt U behouden, doch
dat is het maximum. Bij inkoop van f 0.?2
moogt U maken f 0.87."
Dit laatste is onredelijk, wat spr. aan de
hand van enkele voorbeelden aantoont.
Onmiddellijk hieraan vastgekop
peld is de loonkwestie, die straks
moet komen, en die vooral dan moei
lijkheden zal opleveren, wanneer het
tegenwoordig vleugje opleving achter
den rug zal zijn.
Te Haarlem is het aantal aanvragen om
trent de afwikkeling van zaken met bui-
tenlandsche leveranciers zeer groot geweest.
De zaak heeft allereerst een juridische
kant. Volgens de bestaande rechtspraak kan
de buitenlander zich niet onttrekken bij
contracten, waarin de goudclausule niet is
opgenomen.
Practisch komt het tot de vraag: „Hoe
kan ik den leverancier tot levering dw\p-
gen?" En het antwoord daarop kan slechts
luiden: procedeeren. Wat men te Haarlem
echter steeds heeft afgeraden.
Er zijn een aantal desiderata.
De dualistische regeeringspolitiek moet een
eind krijgen. Spr. hoopt dat dit hét geval
zal zijn. Daarnaast is te hopen, dat spoedig
de handelsbeperkende bepalingen ten aan
zien van de contingenteeringspolitiek zullen
afloopen. Echter zal dit wapen voorloopig
nog noodig blijven.
Voor den middenstand zou het van belang
zijn, dat het depresiatie-percentage werd
vastgelegd. Men weet nu vandaag dikwijls
niet, waar men morgen aan toe is.
Daarnaast zou het wenschelijk zijn te we
ten, in welke richting de regeering haar po
litiek ten aanzien van het bedrijfsleven zal
leiden.
Ook deze onzekerheid maakt het handel
en bedrijf zeer moeilijk.
De middenstand zou, om deze onzeker
heid op te heffen, meer kunnen doen dan
thans geschiedt, indien de organisaties zie
krachtigerd eden gelden. De middens-
ders kunnen in dit opzicht heel ^8
van boeren en tuinders. En spr.eindigt met
de hoop uit te spreken, dat in de naaste
komst in dit opzicht meer van
denstand zal mogen uitgaan. „tellen
Van de gelegenheid tot vra®en- M
wordt een beperkt gebruik gemaa »-
ik de voorraad tegen de verh?°fd o-aarne
verkoopen?" zoo wenschten enkelen,faaf
te weten. Het is de kwestie van de „ver
vangingswaarde".
Er zijn hierbij twee perioden. Die der
eerste dagen, van het begin der devaluat
tot b.v. begin October en die van den
opvolgenden tijd.
Voor zoover betreft de eerste dagen acht
spr. de door de regeering gevolgde politiek
juist.
Nu de toestand zich echter meer en meer
begint te consolideeren, is het billijk, dat
de voorraden, welke nog aanwezig zijn,
tegen den verhoogden prijs worden ver
kocht. Immers, anders zal straks blijken,
dat de aanwezige voorraad is vervangen
door een kleinere. Nieuw kapitaal zou
straks moeten worden geïnvesteerd, wil
men straks weer de beschikking hebben over
dezelfde goederenvoorraad als voorheen.
Nieuwe kapitaalinvesteering is echter niet
te verwachten van den middenstand, die
de laatste jaren reeds zooveel klappen heeft
gehad, dat de huidige toestand niet an
ders dan bedroevend kan worden genoemd.
Gerechtvaardigd lijkt het spr. dat het per
centage, wat de kooper thans reeds meer
moet betalen, hij zijn inkoop, op de voor
raad wordt geslagen.
De andere vragen waren „er naast", zoo
als inleider zei. Ze behandelden andere on
derwerpen en ze kunnen hier dus onver
meld blijven.
De voorzitter, de heer Arntz, voegt er nog
aan toe, dat z.i. de grossier, die in de eer
ste dagen van October 10 pet. meer nam,
geen onrechtvaardigheid beging. Men dient
er daarbij rekening mee te houden, dat de
voorraad van een grossier bijna maande
lijks 'wisselt en vaak nog niet betaald is.
Hij geeft de vergadering den raad: Koopt
niet te veel, doet als tot nu toe gedaan.
I-Iij dankt jhr. Mollerus voor zijn duidelij
ke uiteenzetting en sluit de bijeenkomst.
Onderzoek door den inspecteur-
generaal voor de scheepvaart.
Amsterdam, 2 November. Naar wij ver
nemen, heeft gister in verband met het on
derzoek naar de oorzaak van de ontplof
fingsramp aan boord van het Grieksche
tankschip Petrarkas Nomikos" de inspec
teur-generaal voor de scheepvaart, de heer
P. van 't Haaff in gezelschap van ir. A. van
Driel, hoofdingenieur-adviseur van de scheep
vaart-inspectie, geruimen tijd aan boord van
het schip vertoefd.
Voor de groote luchtvaartten
toonstelling.
De „Ibis" zal naar het Zuiden trekken-
Niet om de warme oevers van den ij op
te zoeken, want de Ibis van de K.L. voe
zich thuis in de lage landen bij de zee en
haar bezoek geldt dan ook alleen de Vilie
lumière waar van 13 tot 29 November de
Salon aeronautique haar deuren geopend zat
houden om het laatste nieuws uit de lucht
vaartwereld ten toon te spreiden.
Indien aan de vereischte formaliteiten
tijdig voldaan kan worden, zal de K.L.M.
tijdens de groote tentoonstelling de „Ibis
op haar lijn naar Parijs inzetten. Dit zal de
eerste keer zijn, dat de nieuwe Douglas d c.
3 zich in geregelden dienst van de K.L.M.
over de grenzen begeeft.
Eiken morgen zal de Ibis te 9.30 van Parijs
vertrekken om voor de retourvlucht te 12.0)
van Schiphol weer te starten in zuidelijke
richting. Des middags hebben de Fokker
fabrieken de beschikking over het toestel
om het belangstellenden op le Bourget te
toonen, of om het te demonstreeren in de
lucht, met de volledige bemanning aan
boord, t.w. ook een stewardess. Hierdoor zal
Fokker, die een belangrijk aandeel heeft om
het welslagen der tentoonstelling te kun
nen verzekeren, in de gelegenheid zijn, de
Douglas d.c. 3, waarvoor hij de licentie
voor Europa heeft, wijd en zijd bekend te
maken.
RADIUM DRINKBEKERS.
Waarschuwing van dr. L. Heyermans.
De directeur van den gemeentelijken ge
neeskundigen en gezondheidsdienst te Am
sterdam, L. Heyermans deelt het volgende
mede: Er worden op het oogenblik lezingen
gehouden om radiumdrinkbrekers en radium
wol-compressen aan den man te brengen,
welke zouden moeten dienen ter genezing
van alle mogelijke kwalen, zooals kanker,
jicht, rheumatiek, hooge bloeddruk, enz.
Deze lezingen worden ingeleid door Meyer
Blitz, zich noemende „telepaat,h Maloitz",
waarna het publiek wordt aangemoedigd
door Hendrik Jan van Barneveld, om deze
compressen en apparaten te koopen of wel
voor een radium drinkbeker een huurcon
tract te teekenen tegen 25.-— per maand.
Het publiek zij in zijn eigen belang ernstig
aangeraden hierop niet in te gaan.
DE INBRAAK IN DE VILLA VAN H. M.
DE KONINGIN.
Op verzoek van de marechaussee te Apel
doorn is te Amsterdam gistermorgen door
de centrale recherche een jonge man aan
gehouden die verdacht wordt een der da
ders te zijn van den inbraak in de villa van
II. M. de Koningin te Apeldoorn. D eman
is naar Apeldoorn op transport gesteld.
TWEE INLANDERS VOOR WILD
AANGEZIEN.
Weer een Jachtongeluk met doode-
lijken afloop.
In de desa Bago, nabij Legong Djambe, in
bet district Pasiran heeft een noodlottig
ongeluk plaats gehad, dat aan een persoon
het leven beeft gekost, meldt het Socr. Hbld
Een zekere beer Sydow, die dien morgen op
jacht was gegaan, had van een afstand van
zes meter twee Indianen aangeschoten, die
hij voor wild aanzag.
Hoe iets dergelijks op klaarlichten dag
gebeuren kan, is niet recht duidelijk, doch
de heer S. verklaarde in het kreupelhout van
het nabijgelegen bosch geritsel te hebben
waargenomen, waarop hij in cue lichting
een schot loste.
Het gevolg was, dat hij twee inlanders,
die daar aan het hout sprokkelen waren
tegelijk trof, daar hij met loopers schoot. Een
der slachtoffers werd zoo geraakt, dat hij
niet lang daarna aan de bekomen verwon»
dingen overleed, de ander, die 13 looper.
wonden heeft opgeloopen, is naar ooerab&ja
vervoerd, men vreest ook voor zijn leven.
De heer S. heeft bet ongeluk zelf gerap.
porteerd aan den assistent wedana van Tem-
peh, die terstond de autoriteiten waarschuw
de èn den geneesheer.
Assistent-resident Metz en de regent zijn
dadelijk persoonlijk naar de plaats van het
ongeluk gegaan om ter plaatse het onderzoek
te leiden. Van het nog levende slachtoffer
vernam men, dat zij onder het sprokkelen
vrij luid met elkaar spraken, en dat even
voor het schot hij zelf nog tegen zijn mak
ker had gezegd, dat zij verderop naar hout
moesten zoeken, want daar ter plaatse was
niets meer; terwijl hij nog sprak en zich
juist had opgericht werd hij getroffen.
De heer S. is in verband met het onderzoek
overgebracht naar de kazernes der veld
politie te Klakah.
DR. DOUWES DEKKER STAAT TERECHT.
Aneta seint uit Batavia, Dr. E. F. E. Dou-
wes Dekker staat op 1 December a.s. terecht
voor den raad van justitie wegens het in
het openbaar uiting geven aan gevoelens
van vijandschap, haat en minachting tegen
over de Europeesche bevolkingsgroep in Ned.
Indië, door het uitgeven van een geschiede
nisboek voor middelbare scholen in Juli '36,
welk geschrift een anti-westersch en pro-
Japansch propagandageschrift is voor denk
beelden, welke culmineeren in de leus: „Azië
voor de Aziaten".
Dezelfde gevoelens zijn hierin geuit tegen
over de christelijke bevolkingsgroepen van
Ned.-Indië.
BRIGADE MET PIJLEN BESCHOTEN.
Aneta seint uit Bandoeng. De Legercom
mandant ontving een telegram van den ge
westelijk militair commandant van Ambog
waarin werd medegedeeld, dat een dekkinp
brigade, waarbij zich bevond de onderofficier
F. Harting, bij den doorsteek van Digoel naar
de eilandenrivier, dooi' de bevolking met
pijlen is beschoten. Hierdoor werd een
menadoneesche fuselier gewond, doordat een
pijl door zijn hand ging. De aanvallers wis
ten te ontkomen.
K.L.M. kan nog steeds niet aan alle
passage-aanvragen voldoen In
1940 nachtvliegen naar Indië?
's-Gravenhage 2 Nov. Bij den
aanvang van den winterdienst der
K.L.M. heeft de diresteur dezer
maatschappij, de heer A. Plesman
in een persconferentie verschillende
mededeelingen gedaan, waarbij
uiteraard de ontwikkeling van het
luchtvaartverkeer tusschen Neder
land en zijn overzeesche gewesten
een bijzondere plaats innam. Niet
voor niets heeft de heer Plesman bij
verschillende gelegenheden ver
klaard, dat hij de Indië-lijn als de
ruggegraat van het K.L.M.-bedrijf
beschouwt
In de maand October was het juist 5
jaar geleden, dat de regelmatige weekdienst
Amsterdam-Batavia officieel geopend werd.
Ir. Damme, de directeur-generaal der
P.T.T. behoorde o.a. tot de belangstellenden
die reeds voor dag en dauw op Schiphol
aanwezig waren toen de „Reiger" onder
commando van Evert van Kijk, in den grau
wen, neveligen najaarsochtend nog voor het
aanbreken van den dag van de Amster-
damsche luchthaven vertrok.
Er werd toen nog gevlogen met driemo-
torige fokker-toestellen, van het F 12 en
later van het F. 18-type.
In het derde kwartaal van 1933 bedroeg
het bezettings-percentage der vliegtuigen
reeds 77.93 procent. In hetzelfde kwartaal
van 1934 was dit percentage gestegen tot
80.25 procent.
Inmiddels was de K.L.M. overgegaan tot
aanchaffing van de snelle Douglasvliegtui-
gen van het type D.C. 2 en besloot zij, waar
zij aan de aanvragen om passage naar
Indië niet meer in voldoende mate tege
moet kon komen, tot het instellen van twee
diensten per week. Tengevolge van de daar
voor verdubbelde vervoer-capaciteit daalde
de bezettingsgraad per vliegtuig eenigszins
en bedroeg in het derde kwartaal van 1935
slechts 69.0 procent, hoewel in deze perio
de het aantal passagierskilometer 2.556.145
bedroeg. Spoedig bleek echter, dat de K.
L.M. de ontwikkeling van het vervoer op
Indië juist had gezien, want in het thans
achter ons liggende derde kwartaal van
1936 steeg met een totaal van 3.565.918 pas
sagierskilometer het bezettingspercentage
tot boven het cijfer van 1934 en bereikte
het maximum van wO.3 procent. Het spreekt
vanzelf, dat 100 procent bezetting practisch
nooit te bereiken is, want niet alle passa
giers, die te Amsterdam boeken, hebben Ba
tavia als einddoel. Bij het thans bereikte
bezettingspercentage heeft men dan ook
reeds een tekort aan plaatsruimte van cir
ca 60 procent.
Een gelukkige toevallige samenloop van
omstandigheden is, dat terwijl het passa
giersvervoer van Nederland naar Britsch-
Indië in den laatsten tijd zoo sterk is toe
genomen, juist in dezen tijd ook het ver
voer tusschen Bangkok, Singapore en Ba
tavia zoo belangrijk is gestegen, waardoor
de leege plaatsen, die de passagiers naar
Britsch-Indië achterlaten op het laatste ge
deelte van de route opnieuw productief ge
maakt kunnen worden.
Het in dienst nemen van de nieuwe Dou-
glas-machines van het type D.C. 3 zal dan
ook een belangrijke vooruitgang beteeke-
nen en een dringend noodzakelijke vergroo
ting van de vervoerscapaciteit. Bovendien
zal de K.L.M. zeker niet blijven bij een fre
quentie van 2 maal per week en een reis-
duur van 5K dag waar deze zeer gemak
kelijk kan worden verminderd door regel-,
matig nachtvliegen. Indien de ontwikkeling
zoo blijft als zij thans is zal de invoering
daarvan tegen 1940 tegemoet gezien kunnen
worden, indien de omstandigheden thans
niet voor dien tijd daartoe leiden.
Of het niet onderbreken van de vlucht
over een zoo langen afstand dat geen be
zwaren voor de passagiers zal opleveren
uit een oogpunt van comfort? Een passa
gier, die als zoodanig zijn sporen verdiend
heeft, oordeelt daar anders over. Het is een
Nederlander, die het veelvuldigst als pas
sagier van den K.L.M.-dienst Amsterdam-
Batavia gebruik heeft gemaakt, n.1. Ir. J.
van den Broek, directeur van de Billiton
maatschappij, die ook in verband met zijn
werkzaamheden in de commissie voor de
tin- restrictie herhaaldelijk naar het verre
Oosten moest reizen. In 1933 vloog hij met
de „Pelikaan" voor de eerste maal naar
Indië en sedert dien heeft hij de reis per
vliegtuig zes maal gemaakt,
een record, dat door geen enkelen anderen
Nederlander wordt bedreigd, natuurlijk als
we de leden der K.L.M.-bemanningen uitzon
deren, waarvan verscheidenen er thans
reeds meer dan 25 reizen hebben opzitten.
De heer van den Broek dan is van oor
deel, dat het reizen per vliegtuig zoo wei
nig ongemak biedt, dat hij er den voor
keur aan geeft, met zoo weinig mogelijk
onderbrekingen door te vliegen. Dus als
het niet noodig is geen tusschenlandingen,
de lunch gebruiken in het vliegtuig en, zoo
dra dat mogelijk is, ook 's nachts doorvlie
gen.
Wie de snelle ontwikkeling van de lucht
vaart en van den luchtdienst op Indië
waar in den loop van 1937 de moderne D.
C. 2 machines reeds weer als verouderd be
schouwd zullen worden en vervangen zul
len zijn door de nieuwste Douglassen van
het type D.C. 3 heeft gevolgd, zal niet ver
baasd zijn, reeds binnen enkele jaren ook
dit verwezenlijkt zal zijn.
Voorbereiding van luchtlijnen
rondom de Caraibische Zee.
Toekomstige aansluitingen op de
groote Amerikaansche luchtlij
nen.
's-Gravenhage, 2 November: Toen,
na de geslaagde Oceaanvlucht van de
„Snip" in December 1934 de K.L.M., in het
begin van 1935 de eerste Nederlandsche
luchtlijn in West-Indië opende met een
dienst tusschen Curacao en Aruba, stond het
voor iedereen, die onze energieke Neder
landsche luchtvaartmaatschappij kent, wel
vast, dat zij zich met deze lijn, die een af
stand van circa 8 uur varen in 35 minuten
overbrugt, niet tevreden zou stellen. Na ver
scheidene speciale vluchten en langdurige
onderhandelingen kon de K.L.M. in Juli
1936 inderdaad reeds overgaan tot het in
stellen van een tweemaal per week gevlo
gen dienst van Curagao naar Venezuela,
waar aansluiting wordt verkregen op de lij
nen van de Pan American Airways, de groo
te Amerikaansche maatschappij, die in het
luchtverkeer van Midden-Amerika de belang
rijkste plaats inneemt.
Uitbreiding in Venezuela en
naar Columbia.
Het spreekt vanzelf, dat de K.L.M., bij het
zoeken van expansie-mogelijkheden, in de
eerste plaats rekening had te houden met de
reeds bestaande luchtlijnen in dit gebied,
waarbij zij er naar moest streven, concurren
tie die tot moeilijkheden aanleiding kan ge
ven, te vermijden, en integendeel voordeel te
putten uit de reeds bestaande lijnen, door
haar diensten te richten op punten, waar zij
passagiers kan aanvoeren voor de reeds
bestaande lijnen of waar deze als voedingslij-
nen kunnen optreden voor de nieuwe, door
de K.L.M. in te stellen diensten.
In Venezuela zelf worden de luchtlijnen
van het binnenland naar de kust geëxploi
teerd door de Linea Aerepostale Venezolana,
overblijfsel van de vroegere Fransche Aere
postale, vliegende met Fransch personeel en
oude eenmotorige Latecoere-toestellen. In Co
lumbia is het luchtverkeer van het binnen
land naar de kust in handen van de Scadta,
een bijna geheel met Duitsch personeel wer
kende onderneming. En verder is daar de
groote verbinding naar het noorden en naar
het zuiden, onderhouden door de reeds ge
noemde pan-American Airways.
Wat dus nog niet geëxploiteerd wordt zijn
de verbindingen tusschen verschillende kust
plaatsten onderling en tusschen de voor
naamste Caraibische eilanden en de kust. En
thans blijkt, hoe juist de K.L.M. gezien heeft,
toen zij zich op Curaijao nestelde en daar
door een der belangrijkste .commercieel-stra-
tegische punten bezette, waarop anders on
getwijfeld reeds door een buitenlandsche on
derneming beslag zou zijn gelegd.
Thans heeft men in den dienst Curacao—
Aruba—Maracaibo een verbinding met Ve
nezuela, die in de. eerste plaats voor uit
breiding vatbaar is, gezien de toenemende
beteekenis van het rijke petroleumgebied in
dit land. Houdt men rekening met de geringe
bevolkingsdichtheid van het land, dan heelt
de K.L.M. met haar lijn naar Maracaibo
geen onbevredigende resultaten geboekt.
Naar het westen zou zij deze lijn willen uit
breiden naar Baranquilla in Columbia een
belangrijk knooppunt van luchtwegenzoo
wel van de Scadta als van de Pan Ameri
can Airways. Tot nog toe is deze eerste ha
venstad van Columbia slechts te bereiken
met vliegbooten, doch onderhandelingen
zijn gaande voor den aanleg van een vlieg
veld, want de K.L.M. zal ook in West-Indië
a thans voorloopig met anders dan land-
vhegtuigen gebruiken.
In oostelijke richting hoopt de K L M bin-
nen niet te langen tijd haar vleugels vérder
te kunnen uitslaan, en wel door van Mara^
caibo door te kunnen vliegen naar I a
Guaira, de haven van de hoofdstad Caracas
en nog verder naar Ilumeremo aracds>
Om deze plannen te kunnen'verwezonlü
ken is in de eerste plaats overeens^mim™
met de Venezolaansche regeerino- nn i"
Hoe moeilijk het is, deze ^bereTken S
gen van Nederlandsche zijde warPn r!ia"
in een vergevorderd stadium m J rep(is
overlijden van president Cnme Pn 'ie*
ontstond. Ook h'e?nfemte^egtae^inT'"8
zuela is echter Nederland en d kt mI
rnzml, want ho.w.1 in Juli, bij
van den dienst op Maracaibo, nog geen con
tract was tot stand gekomen, kreeg de
K.L.M. een tweemaandelijksche vergunning,
die telkens na afloop verlengd wordt, zoo
dat er niet aan getwijfeld wordt of een de
finitief contract zal binnenkort gesloten
kunnen worden. De verwezenlijking van de
ze plannen in Venezuela vormt dan ook het
eerste deel van het program der K.L.M. in
West-Indië.
Naar Trinidad en Barbados.
Tot de plannen, die men eveneens bin
nen niet te langen tijd hoopt te verwezen
lijken, behoort de doortrekking van de lijn
MaracaiboLa Guaria naar de Britsche
Antillen-eilanden Trinidad en Barbados.
Nabij Port of Spain op Trinidad is een
goed vliegveld. Barbados is echter verstoken
van alle luchtverkeer en hier kan de K.L.
M. dan ook belangrijk pionierswerk ver
richten. Besprekingen over den aanleg van
een vliegveld zijn reeds geruimen tijd
gaande. Toestemming van de Britsche auto
riteiten zal waarschijnlijk zonder moeite
verkregen worden, temeer waar de Britsche
luchtvaart hier geen belangen heeft, die
door concurrentie bedreigd zouden worden.
Barbados is een zeer belangrijk scheep
vaartcentrum, een der eerste havens, die
de groote lijnen op West-Indië aandoen.
Vandaar naar la Guaria of naar Maracai
bo is per schip een reis van bijna zeven da
gen. Per vliegtuig echter van hoogstens 1
dag, zoodat de K.L.M. met een dergelijk0
lijn vrijwel zeker zeer veel post, maar ook
vele passagiers te vervoeren zal krijgen.
In 21 uur van Curaijao naar
New-York.
Een verdere mogelijkheid van uitbreiding!
eveneens van groote internationale betee
kenis, ziet de K.L.M. in een lijn van Cura
cao via Haiti naar Miami, aan de kust van
Honda, waar aansluiting wordt verkregen
op de directe lijn naar New York van de
Eastern Airlines. De afstand CuracaoNeW
iork die men met de Pan American Air
ways via Maracaibo en Baranquilla in
5" af'eggen, zou door deze directe
vüegen WOrden teruggebracht tot 21 uur
Datbetde K.L.M. ernst is met deze plan-
za' de verwezenlijking nog wel eve§
riii i ten wachten, moge blijken uit heé
via ui steleden met de regeering van
vin ooP-n confract is gesloten voor den tijd
onUou-a.ar\dat de K-L.M. het recht geeft,
van i 'ar|den en gebruik te maken
een luchthaven nabij Port-au-Prince.
Uitbreiding van personeel en m®"
v terieel.
Wesf°T ifs *kans geëxploiteerde lijnen 'n
Amho fi maal Per week Curacao—
\fnrr,V ^Len 'wpp maal per week Curacao
FolrtI? beschikt de K.L.M. over twee
roemnmM^o'^" van hp' fvPe F 18> ,.de'
Occi'ii i i_ waarmede Hondong zijn
NederuJïCH maak<e, en de Oriol, die in
and als Oehoe geboekt stond.