Sotija Henie
Binnenland
De personeele
belasting op
motorrijtuigen
Een blijvende
herinnering
Statistiek van
den omvang der
vakbeweging
wordt
Amerikaansche
Route van den Koninklijken
stoet op 7 Januari 1937
Van een rijdende tram
gesprongen
Opnieuw de onbewaakte
overweg
De winterslaap van de
Blauwe Donau-Expres
Frauduleus geslacht
achterhaald
Sigarenwinkel
uitgebrand
ras,per-
MSS SScn hec,t mM 5
Keuring van electriciteits-
materiaal
DINSDAG 17 NOVEMBER.
Voor dc pensioengerechtigden
Kon. HolL Loyd
Bekend wordt gemaakt, dat op 7 Januari
den huwelijksdag van H. K. H. Prinses Ju-
liana en Z. D. H. Prins Bernhard van Lippe-
Biesterfeld, de koninklijke stoet de onder
staande route zal volgen:
Van het paleis Noordeinde langs het Noord
einde, de Heulstraat, den Kneuterdijk, den
Vijverdam, het Buitenhof (rechtsom), de
Gravenstraat, de dagelijksche Groenmarkt,
naar den hoofdingang van het stadhuis te
genover de Nieuwstraat.
Vervolgens van dienzelfden hoofdingang
rechtstreeks naar den ingang van de Groote
of St. Jacobskerk, gelegen tegenover de kan
toren van het Dagblad „De Residentiebode"
aan de Riviervischmarkt.
Tenslotte van dezen ingang der kerk langs
de Riviervischmarkt, de Torenstraat, de Bil-
derdijkstraat, de Vondelstraat, het Piet Hein-
plein (rechtsom), de Anna Paulownastraat,
de Laan Copes van Cattenburch, het Nas-
sauplein, de Javastraat, de Alexanderstraat,
de Parkstraat, de Oranjestraat en de Paleis
straat terug naar het Paleis Noordeinde.
Met de bepaling van deze route is in het
belang van het publiek rekening gehou
den met de wenschelijkheid smalle verkeers
wegen en waterkanten te vermijden, terwijl
de niet-bebouwde ruimten aan de Toren
straat en de Vondelstraat en ook het Alexan-
derveld de gelegenheid bieden tot het plaat
sen van ruime tribunes, die aan het ver
keer en de opstelling van het publiek niet
in den weg staan.
De totale route is ongeveer 5 K.M. lang.
Het vermoeden bestaat, dat in
de toekomst het verbruik van
ondeugdelijk materiaal zal toe
nemen. Neem geen waarde
loos materiaal In voorraad.
Aan alle electriciteitsbedrijven in Neder
land heeft de minister van waterstaat het
.volgende schrijven gericht:
De electriciteitsbedrijven hier te lande nle-
gen zooveel mogelijk ervoor te waken, dat
voor de op hun netten aangesloten installa
ties deugdelijke' electrotechnisehe materialen
en toestellen worden gebruikt in het belang
eener veilige en doelmatige eleetriciteits-
voorziening. Ten einde op afdoende wijze ge
bruikmaking van electrotechnisehe toestellen
en materialen, welke, wegens lage prijzen,
groote aantrekkelijkheid bezitten, maar die
als zeer ondeugdelijk moeten worden be
schouwd, te voorkomen, overweeg ik de tot
standkoming van een wettelijke regeling ter
zake te bevorderen.
Aangezien elders genomen maatregelen het
vermoeden wettigen, dat het aanbod van on
deugdelijke materialen in de naaste toe
komst zal toenemen, verzoek ik uw medewer
king tot bestrijding van het aangeduide
kwaad, door een zoo noodig verscherpt toe
zicht op en keuring van de hoedanigheid der
materialen en toestellen, die in electrische
installaties in uw verzorgingsgebied worden
gebezigd.
Het verdient aanbeveling de betrokken
kringen van handel en industrie en zoo mo
gelijk ook de verbruikers van electrische
energie te waarschuwen, ten einde te voor
komen, dat, indien t.z.t. een wettelijke rege
ling op dit punt tot stand mocht komen,
het inmiddels aangeschafte of in voorraad
genomen materiaal waardeloos zou zijn.
In gesaneerde gemeenten.
In een adres aan den minister van bin-
nenlandsche zaken heeft de K.N.A.C. ver
zocht verlaging van de tarieven der perso
neele belasting naar den vijfden grondslag
voor de noodlijdende gemeenten zooveel
mogelijk te willen bevorderen.
De K.N.A.C. heeft nl. aan alle gemeente
besturen verzocht de heffing van de perso
neele belasting naar den grondslag motorrij
tuigen waar noodig en zoo mogelijk terug
te brengen tot de tarieven voor hoofdsom en
opcenten van 5 4 6 jaar geleden, omdat het
zoowel in het belang van het motorwegver-
keer als in het algemeen belang wordt ge
acht den druk van deze belasting te ver
hinderen.
Immers is in de meeste gemeenten gedu
rende de laatste jaren, veelal mede in ver
band met de waardedaling van de motor
rijtuigen als gevolg van den invloed van de
in het buitenland getroffen maatregelen op
monetair gebied, overgegaan tot min of
meer aanzienlijke verhooging van het wet
telijke tarief van de hoofdsom en/of een op
voering von het aantal opcenten, terwijl
thans door de depreciatie van het geld in
ons land de prijzen van een deel der hier
te lande geimporteerde auto's reeds zijn ge
stegen en zonder twijfel geheel aan de nieu
we valutaverhoudingen zullen worden aan
gepast.
Vermindering van den druk der belastin
gen op het automobielverkeer, waaronder
de personeele belasting een belangrijke
plaats inneemt, zal er toe leiden, dat de to
tale opbrengst niet zal verminderen, maar
toenemen, voor wat betreft de personeele
belasting en vanwege de daardoor te ver
wachten vermeerdering van het aantal der
belaste eenheden en vanwege de te ver
wachten grootere waarde der objecten, omdat
bij lageien druk spoediger tot vernieuwing
van materieel zal worden overgegaan, waar
mede bovendien nog een verkeersveilig-
heidsbelang wordt gediend.
Sommige gemeentebesturen berichtten aan
de Koninklijke Nederlandsche Automobiel
Club, dat zij de aangevoerde motieven tot
verlaging van die belasting konden onder
schrijven en daarmede rekening zou worden
gehouden.
Ook een aantal gemeenten, welke noodlij
dend zijn dan wel dit een volgend jaar zul
len worden, erkenden ,dat de aangevoerde
bezwaren niet ongegrond zijn, doch juist in
verband met die noodlijdendheid zouden
geen inkomsten prijs mogen worden gege
ven. Het gemeentebestuur van Smallingcr-
land deelde mede aan de regeering te heb
ben gevraagd goed te kunnen vinden, het
tarief voor het houden van auto's ingevolge
de personeele belasting te verlagen.
In verband met het vorenstaande heeft de
K.N.A.C. verzocht een goedgunstige beslis
sing op dit verzoek te bevorderen en heeft
zij verder op het volgen van eenzelfde ge
dragslijn voor andere „gesaneerde" gemeen
ten aangedrongen.
Jonge vrouw ernstig gewond.
Amsterdam Zondagavond te kwart
voor acht wilde een 21-jarig meisje, dat
op het achterbalcon van een bijwagen van
lijn 25 stond ter hoogte van de Kromme
Mijdrechtsstraat het rijtuig verlaten, terwijl
dit nog vrij snelle vaart had. Zij sprong
mis, doch greep zich op het zelfde oogen
blik aan de leuning vast, met het gevolg
dat zij ofschoon de conducteur onmiddel
lijk herhaalde malen signalen tot stoppen
gaf, een 15-tal meters werd meegesleurd,
waarbij zij met haar rechtervoet tusschen
de treeplank en het voetpad bekneld raakte.
Het lichaamsdeel bleek zoo ernstig ge
wond te zijn, dat het meisje, dat het onge
val aan eigen onvoorzichtigheid te wijten
heeft, in het Onze Lieve Vrouwegasthuis
moest worden opgenomen.
Wielrijder door den trein ge
grepen en gedood.
Haaksbergen, Zaterdagavond omstreeks
half elf is op den onbewaakten overweg na
bij de R.K. school in de buurtschap Veld
maat, gemeente Haaksbergen, de circa 68-
jarige ongehuwde Johannes ten Thije door
een losse locomotief aangereden, en op slag
gedood.
De machinist van genoemden trein be
merkte een verdacht geluid voor aan de
locomotief, hetwelk veroorzaakt werd door
het totaal verwrongen rijwiel, Hij stopte,
en bemerkte de aanrijding. Terugkeerend
vond hij tusschen de rails het totaal ver
minkte lijk van den ongelukkige. Het lijk
van het slachtoffer is naar het St. Anthoni-
us-gasthuis te Haaksbergen vervoerd.
Lijn 676, de officieele benaming der lucht-
verbinding van Amsterdam met Praag,
welke gevlogen wordt door de K.L.M. en
de Tsjechen, zou den 21sten Nov. gesloten
worden, totdat de Blauwe Donau de stalen
vogels in het voorjaar weer naar zijn oevers
lokt. Want de Praagsche lijn is in feite een
onderdeel van de Blauwe Donau Expres:
AmsterdamPraagWeenenBoedapest.
In October werd de laatste draad van dit
net ingetrokken, daarna gingen de K.L.M.-
vliegtuigen niet verder dan Praag, waar de
Duitseners (Deutsche Lufthansa), de Tsje
chen (Ceskoslovenska Letecka Spolecnost)
en de Oostenrijkers (Oelag) passagiers en
lading overnamen naar den Donau.
Voor de verbinding met Praag bleek zoo
veel belangstelling te bestaan, dat deze
luchtweg nog enkele dagen langer open
wordt gehouden en wel tot den 24sten No
vember.
In het voorjaar van 1935 verschenen
voor het eerst op den weg naar Praag de
K.L.M.-toestellen en wel de Fokkers F 18,
die hun laatste maanden op de Indië-route
maakten.
AmsterdamPraag werd dien zomer door
de K.L.M. en de C.L.S. gevlogen over Essen
en Leipzig. De reisduur bedroeg ruim zes
uur. Toen de uitbreidingsplannen overwo
gen werden en de verbinding met Praag
doorgetrokken zou worden naar Weenen
en Boedapest, de geboorte van de Blauwe
Donau Expres kwam de behoefte aan groo
tere snelheid naar voren. De Douglas D.C.
2 bracht uitkomst. Mede door de tusschen-
lanaingen te Essen en Leipzig te laten ver
vallen. werd de reisduur op het eerste tra
ject AmsterdamPraag tot drie uur terug
gebracht. Cijfers spreken voor zich, ze mo
gen illustreeren, dat meer snelheid langs
den luchtweg de vervoersresultaten ten
goede komt. In 1935 werden ruim drie mil
lioen pass.-k.m. aangeboden, waarvan
700.000 pass.-k.m. werden verkocht, wat een
bezettingsgraad van 20 pet. beteekende.
In 1936 bood de Blauwe Donau Expres
ruim 4% millioen pass.-k.m. aan, waarvan
2.3 millioen pass.k.m. verkocht werden of
een bezettingsgraad van 50 pet.
Z'n HOED ACHTERNA.
Een onvrijwillig bad.
Een 22-jarige jongeman te Amsterdam, is
gisteravond te ongeveer kwart voor tien een
ongeval overkomen, waaraan voor een groot
deel de stormachtige wind heeft bijgedra
gen.
Terwijl hij met zijn verloofde op de Re
guliersgracht liep, woei zijn hoed af, waar
bij het hoofddeksel in de richting van de
gracht rolde. Zoo snel zijn beenen hem dra
gen konden, rende het jongmensch naar den
walkant om zijn eigendom niet aan het
water prijs te geven. Doch op het oogenblik
dat hij den kant had bereikt gleed hij uit
en ging hij zelf in het natte element kop
je onder.
Op het hulpgeroep van het hevig geschrok
ken meisje, kwamen voorbijgangers toege
sneld, die erin slaagden de drenkeling door
handreiking op het droge te brengen,
waarna een ambulance auto van den G.G.
en G. D. voor het vervoer naar huis zorg
droeg.
HILVERSUM n.
Orkest Concerten
Omroeporkest AVRO
Nieuwsberichten A.N.P.
Gramofoonmuziek
Lichte Muze
De Minstreels AVRO
Godsdienstige Uitz.
Morgenwijding AVRO
Dansmuziek
Dansorkest AVRO
Dansorkest AVRO
Voor de jeugd
Kinderuur AVRO
Solistenconcerten.
Omroeporkest met so
list AVRO
Pianorecital AVRO
Lezingen
Het eerbiedigen van
Natuurschoon RVU
Psychol. causerie RVU
Bridgeles AVRO
Diversen
Knipcursus AVRO
Kinderkoorzang AVRO
Engelsche les AVRO
Bonte Dinsdagavond-
trein AVRO
■O
O
tv
bi>
d
a
TJ
0
0
S
<1
5.30
8.00
11.00
8.00
10.15
11.30
12.00
10.00
7.05
11.10
5.00
2.00
4.00
11.00
6.30
10.20
3.00
4.30
7.30
8.10
HILVERSUM I.
Orkest Concerten
KRO-Orkest
Nieuwsberichten A.N.P.
Gramofoonmuziek
Lichte Muze
KRO-Melodisten en
Solist
Godsdienstige Uitz.
Godsdienstig halfuur
KRO
Dansmuziek
De „Golden Band"
KRO
Solisten-concerten
Sted. Ork. v. Maas
tricht met soliste
KRO
Sport.
oporthalfuur KRO
Lezingen
Beteckenis der Theo
sofische Ver. HIRO
Wat is para psycho
logie? HIRO
Causerie HIRO
Muzikale causerie
KRO
Diversen
Vrouwenuur. KRO
Modecursus KRO
Esperanto cursus.
KRO
Radio Tooneel. KRO
■d
a
a>
•fl
o
O
8.00
10.00
11.30
ba
ai
■O
■d
12.15
5.10
4.05
4.45
2.00
3.00
■a
a
o
<1
8.00
10.30
9.15
11.15
10.35
8.30
7.35
7.15
8.10
6.40
9.30
Voor leerlingen en leerkrachten
van alle scholen aan vorstelijk
huwelijk.
's-Gravenhage, 14 November:
Het ligt in het voornemen van de regee
ring om bij gelegenheid van het a.s. huwe
lijk van H. K. II. Prinses Juliana der Ne
derlanden en Z. D. H. Prins Bernhard van
Lippe Biesterfeld een blijvende herinnering
te doen vervaardigen, die zal worden uitge
reikt aan alle leerlingen en leerkrachten an
hier te lande gevestigde inrichtingen van
lager-, (meer) uitgebreid lager-, middelbaar-,
voorbereidend hooger- en nijverheidsonder
wijs, de avondcursussen inbegrepen, bene
vens aan de leerlingen en leerkrachten van
de Nederlandsche scholen te Antwerpen en
Brussel en van de Nederlandsche cursussen
in Duitschland. Zij zal bestaan in een z.g.
rymprent, een combinatie van een toepasse
lijk dichterwoord met een zinrijke versie
ring in kleuren-druk, waartoe inmiddels op
dracht gegeven is aan een dichter en een gra
fisch kunstenaar.
Personeel zendt memorie aan
Staten-Generaal.
De „personeelscommissie Koninklijke Hol-
landsche Lloyd", geVormd uit door den Kon.
Holl. Lloyd in Juni 1935 ontslagenen, tevens
vrijwel allen pensioengerechtigden ten op
zichte van het aan hen gegeven ontslag,
hebben zich reeds meermalen met een memo
rie tot de Eerste en Tweede Kamer gericht.
Nadat bij de debatten over de begrooting
van Handel, Nijverheid en Scheepvaart in
het najaar van 1935 de kwestie der ontsla
genen ter sprake was gebracht en na een
audiëntie met minister Gelissen en daarop
volgende besprekingen met den directeur
van de Benas, den heer Zaalberg, had bij
adressante de meening postgevat, dat aan
de belangen der ontslagenen ernstige aan
dacht werd gewijd en dat binnen afzienba-
ren tijd een beslissing mocht worden ver
wacht, welke althans een gedeeltelijke tege
moetkoming zou beteekenen.
Nu wederom geruimen tijd is verloopen,
zonder dat een regeling is tot stand geko
men, en de pensioengerechtigden alreeds bij
na 1'A jaar in veelal zorgerlijke omstandig
heden verkeeftn, dringt de personeels-com-
missie er thans bij de Tweede Kamer op
aan, te willen medewerken, dat verder uit
stel van het nemen van maatregelen ten ba
te der pensioengerechtigden worde voorko
komen en dat door de Kamer zodanigen in
vloed worde uitgeoefend, dat thans eindelijk
aan de moreel zoo zeer gerechtvaardigde
verlangens van de gedupeerden op redelijken
grondslag zal worden tegemoet gekomen.
Diemerbrug. Ondanks streng toezicht
wordt in de volksbuurten van Amsterdam
nog wel eens vleesch in den handel gebracht
dat afkomstig is van frauduleus geslacht
vee. Dit vleesch is uiteraard ongekeurd, ter
wijl ook de accijnzen niet zijn betaald.
Bijks- en gemeentepolitie te Diemerbrug
zijn er thans in geslaagd benige personen
op te sporen, die zich aan deze frauduleuze
slachtingen hebben schuldig gemaakt. Een
inva. in een boerderij aan den eenzamen
dijk langs de Weespervaart zag men met
succes bekroond. Hier vond men n.1. een ter
plaatse geslachte vette koe en een dood kalf.
De bewoners van de boerderij hadden de
dieren niet zelf geslacht, doch hiertoe de
gelegenheid gegeven. Het vleesch werd in
beslag genomen.
Bijna te zelfder tijd kon men niet ver van
de boerderij een jongeman aanhouden, die
op verdachte wijze per bakfiets vleesch ver
voerde. Toen de wielrijder aan dén tand
werd gevoeld, bekende hij, dat hij de koe
zelf geslacht had. Hij had dit gedaan in een
schuurtje dat speciaal voor dit doel was in
geruimd. De politie legde beslag op een
halve koe welke in de bakfiets werd ver
voerd.
Naderhand is al het in beslag genomen
vleesch naar het abattoir in de hoofdstad
overgebracht.
Eenige processen-verbaal zijn tegen de
overtreders van de gestelde bepalingen ge-
maakt
De eigenaar op het laatste oogen
blik gered.
In den nacht van Zaterdag op Zondae
omstreeks half drie ontdekte een surveillee-
rende agent van politie dat er in de sigaren
winkel van den heer W. Vervoorn aan den
broken Gorinchem, brand was uitge-
De eigenaar, die alleen thuis was en od
de boyenverdieping sliep, kon het huis niet
inm iügf gewonen weg verlaten.
Inmiddels was een andere politieman toe
geschoten en de beide agenten konden door
mttahnifrfnzen Perceel den heer Vervoorn
met behulp van een ladder en door ppn
brandluik uit zijn benarde positie bevriidpn
Onmiddellijk nadat de heer Vervoorn het'
brandende perceel verlaten had sloegen de
vlammen mt het dak, zoodat de heer V ziin
waarschijnlijk worden gezocht' iJ?°n d/-e
branden!"" Winkel ee" kachelti« stond te
geen schade gekregen!C6el6n hebben vrijwel
SCHAATSENRIJDEN.
Hollywood. De beroemde Noorsche
kunstrijdster Sonja Henie, meervoudige we
reld- en Olympische kampioene, die tot het
professionalisme is overgegaan, zal binnen-
SONJA HENIE.
kort haar Noorsche nationaliteit verliezen
en Amerikaansche worden. Sonja Henie
die momenteel in Hollywood in films op*
treedt, heeft zelf verklaard, dat zij zoo gauw
mogelijk tot Amerikaansche genaturaliseerd
wilde worden.
De inhoud der statistiek. Ge
gevens van 1910 af. Daling
van het aantal georganiseerden
verminderd. Bij de meeste
vakcentralen echter nog verlies.
's-Gravenhage, De dezer dagen ver
schenen jaarlijksche statistiek van den om
vang der vakbeweging, samengesteld door
het centraal bureau voor de statistiek, be
vat gegevens over het verloop van het aan
tal georganiseerde werknemers in ons land
sedert 1910, met o.m. afzonderlijke cijfers
voor de verschillende richtingen, provincies,
en grootere gemeenten. Mede vindt men er
een overzicht in van de voornaamste voorval
len in de vakbeweging in binnen- en bui
tenland, bijgehouden tot September 1936.
Aan het uitgebreide materiaal, dat de
statistiek ons biedt, ontleenen wij de vol
gende bijzonderheden:
Daling van het aantal georganiseerden ver
minderd. Groei in sommige steden.
Blijkens de gegevens over de ledentallen
bleef het aantal georganiseerden in ons land
dat tot dusver begin 1933 zijn hoogste punt
bereikte, zich in dalende richting bewegen.
De achteruitgang was echter minder groot
dan het vorige jaar, zooals onderstaande cij-
fers doen zien.
Aantal georganiseerden.
Begin 1933 828.900
Begin 1934 795.800
Begin 1935 752.000
Begin 1936 728.200
Behalve minder groot was de daling ook
minder algemeen dan in 1934. Dit blijkt bijv
r,(«i /iT.eit'^at van Rcootere steden een
«MUtrecht, Groningen, Arnhem, Leiden
n Maastricht) eenige ledenwinst kon boe-
1-0Ü' WI,jl dit bet vorige jaar in geen en
kele voorkwam.
Bij de meeste vakcentralen nog
ledenverlies.
«vYa? ?.e jakcentralen kon de kleinste, het
syndicahstisch vakverbond, haar ledental
P et peil van het vorige jaar handhaven
"'jonge vijf leden nog verlies. Bij twee
,n fh"°oter, bij drie kleiner dan in 1934
a s onderstaande cijfers aantoonen.
Ledental op 1 Januari:
1934
1935
1936
19.550
12.950
12.000
321.800
298.550
285.650
115.600
112.600
108.500
190.400
180.100
173.500
46.900
46.500
44.600
2.350
2.000
2.000
Nat. Arb. Secr.
N.V.V.
Chr. Nat. Vakverb.
B.K. Werkl. Verb.
Ned. Vakcentrale
Synd. Vakverb.
Het eenheidsfront
overzicht van de voornaamste voor
vallen in de vakbeweging bevat o.m. gege
vens over den stand van het vraagstuk tot
nerstel der eenheid tusschen socialisten en
communisten, dat de laatste jaren weer
meer op den voorgrond is gekomen. Voor bij
zonderheden hieromtrent verwijzen wij ech
ter naar de publicatie zelve.