Texel
Brief voor Indië
Boksen
WIE IN DIT BLAD
ADVERTEERT
Een nieuwe tocht van
prof* Vening Meinesz*
Marineberichten
Hartelijke ontvangst van het
Nederlandsche eskader
te Singapore.
Faust en Tosca met
1200 P.K.
Legerberichten
Pluimveeteelt*
Correspondentie*
Stoomvaartberichten
bereikt alle gezinnen van
m alle gezindten.
Te Ostende heeft men dit uitgesproken:
laten we liier te lande zorgen niet achteraan
te komen! v
De N.R. Crt. bericht, dat ze een mededee-
ling heeft ontvangen, dat de tegen Directeur
en voorzitter van het Centrale Verkoopkan
toor voor Mosselen ingediende klachten bij
den Officier van Justitie te Breda, betreffen
de gepleegde corruptie en verduistering, blij
kens van genoemden officier ontvangen be
richt van eiken grond ontbloot zijn.
We vermelden dit volgaarne, omdat er
niets nagelaten mag worden om iemand in
zijn eer te herstellen. Er is al menschelijke
ellende genoeg en het is niet noodig, die noo-
deloos te vergrooten.
Wederom wordt mededeeeling gedaan om
trent den steun aan de tongvisscherij, door
middel van een toeslag op de aangevoerde
tong van 1 Juli tot en met 30 September. Per
kilo bedraagt dit 0.0168 van de te Amster
dam, Den Helder, Rotterdam, Scheveningen,
IJmuiden en Zoutkamp aangevoerde tong. Er
buiten valt de tong van kleiner dan 23 cm.
Dat blijft jammer, want deze kleine slips
is toch ook marktwaardige visch. Welke mo
tieven daarvoor gelden is onbekend. Maar
alle beetje helpen, moet maar worden ge
dacht. In totaal zal ten hoogste 5535.85 be
schikbaar worden gesteld.
Per radio is Maandagavond bekend ge
maakt, welke gemeenten en welke hoeveel
heden visch voor verstrekking aan de werk-
loozen worden gesteld.
In de Belgische Volksvertegenwoordiging is
gepleit voor een ouderdomspensioen-ver
strekking aan oude visschers op 55-jarigen
leeftijd in plaats, zooals tot dusverre, op 65-
jarigen leeftijd.
Men meent, dat dit moeizame bedrijf ge
lijkgesteld dient te worden met dat van de
mijnwerkers, die het pensioen ook eerder krij
gen.
Het bedrijf maakt het noodzakelijk, dat
jonge krachten er aan deelnemen en een ver
vroegd ouderdomspensioen zou er toe bijdra
gen, dat deze bejaarde menschen eerder aan
den wal zouden blijven, zoodat er dus ook
voor de jongeren weer meer perspectief zou
ontstaan.
De uitvoer van Engelsche visch is, zoo
lezen we in het Visscherijblad voor Ostende,
naar Frankrijk sinds verleden week stop ko
men te staan, wegens het uitgeput zijn van
het contingent.
Er is dus betere kans van export naar
Frankrijk voor visch uit andere landen.
Weer zijn vier trawlers voor Engelsche
rekening, gebouwd, op Duitsche werven, van
stapel geloopen. Engeland gaat dus door met
zijn nieuwbouw van vischersschepen, even
als Duitschland en evenals België.
Uit het IJsselmeer komen weer enkele be
richten van aal- en palingvangst. Wel zgn de
vangsten laag en kan er van een loonende vis-
scherij nauwelijks sprake zijn. De blanke paling
is het hoogst in prijs en'noteerde tegen de
veertig cent per pond.
Voor enkelen is er dus, als het weer goed
vaarbaar is, nog een daggeld mee te winnen.
Maar de aalvisscherij loopt daar nu wel op
haar eind.
De prijzen der levende garnalen blijven te
Amsterdam nog hoog, hetgeen wel kan worden
toegeschreven aan de weinige vangstgelegen
heid door het haast bij voortduring zeer storm
achtige weer. De prijzen waren Zaterdag van
2.25 tot 3.75 per lit.
Te Scheveningen is dit jaar tot dusverre aan
gebracht voor 350.561 aan versche visch
tegen verleden jaar 348.525. Hoewel het ver
schil niet groot is, is er dus toch eenige stijging
van de opbrengst.
Scheveningen heeft een goed achterland aan
Den Haag voor de versche visch en vele ven
ters vinden daarin een bestaantje.
Het aantal winkels is er, evenals elders, ook
in de vischbranche toegenomen.
Hetgeen we er onlangs van zagen, loopen de
prijzen in de verschillende zaken nogal uiteen;
zelfs in winkels, die vrij dicht bij elkaar lagen,
was er heel wat verschil in prijs.
Er lag veel gestoomde en gebakken visch
in de etalages.
Uit Urk komen ook berichten van geringe
besommingen, gemaakt door de Noordzeevloot
door het durende slechte weer.
Het „Dagblad voor IJmuiden" meldt, dat de
V.E.M., de grootste reederij te IJmuiden 25
schepen van haar vloot voor den sloop heeft
verkocht aan de N.V. Frank Rijsdijk's In-
dustrieele ondernemingen te Hendrik-Ido-Am-
bacht.
Dat beteekent dus een heele opruiming onder
de bestaande vloot. Mag hieruit nu worden ge
concludeerd, dat ermee gepaard zal gaan een
vernieuwing dier vloot?
Dit staat lang nog niet vast. In elk geval lijkt
het ons toch wel een teeken, dat men wat over
het doode punt heen komt.
Naturüjk zal ook bij deze reederij iets te
overwinnen zijn geweest, want het is verklaar
baar, dat men er niet zoo gemakkelijk toe
overgaat om zijn schepen, die onder betere
omstandigheden waarschijnlijk nog wel jaren
hadden kunnen varen, aan den sloopmoker
prijs te geven.
Daarover zal in den boezem van de reederij
wel het een en ander te doen zijn geweest,
maar men heeft dan ten slotte blijkbaar den
knoop doorgehakt en zal willen trachten op
deze wijze tot saneering te komen.
De betere resultaten van het reederijbedrijf
In de laatste weken hebben er wellicht toe
bijgedragen om tot dezen stap te komen. Na
tuurlijk is het niet gezegd, dat deze betere
uitkomsten van blijvenden aard zullen zijn,
maar waarschijnlijk is er toch grond voor
de veronderstelling, dat er, door dit betere
resultaat, een neiging is bij zeker kapitaal om
zich voor de visscherij weer te gaan interes
seeren.
O 16
Met Hr. Ms. „O 16".
Naar wij vernemen, zal prof. dr. F. A.
Vening Meinesz, die van zich heeft doen spre
ken door zijn reis met de „K 18", binnenkort
een nieuwen tocht maken, welke eveneens ge
wijd zal zijn aan het onderzoek van het aard
magnetisme.
De tocht zal duren van 11 Januari tot
17 Maart e.k. en worden gemaakt aan
boord van Hr. Ms. „O 16".
Het „terrein" van de onderzoekingen van
prof. Vening Meinesz zal zijn de Atlantische
Oceaan.
Het Dagblad voor IJmuiden bericht, dat
een handelaar te IJmuiden er in geslaagd is
een overeenkomst met het buitenland aan te
gaan voor de levering van 600.000 kilo haring
(120 wagons).
Dit was ons ook Maandag meegedeeld, en
men wist er bij te vertellen, dat deze trans
actie was aangegaan met Czecho-Slowakije,
dat onlangs juist het contingent zoo aanzien
lijk had verminderd.
Als tegenprestatie zoo werd ons tevens
meegedeeld zou er graan van dat land wor
den afgenomen.
In elk geval is dit voor de visscherij in zijn
geheel ook weer een goed bericht.
De handelaren, die eertijds aan dit land
haring uitvoerden, kunnen aan dezen export
deelnemen.
AUTO-ONGEVAL.
Gisterenavond omstreeks kwart voor 11
reed een vrachtauto van den heer De Ridder,
van De Koog, bestuurd door den chauffeur
De Visser, op de Steenen Plaats te Den Burg
met zoo'n vaart den hoek Binnenburg
Hoogestraat om, dat hij een drietal zware
cementen palen, van het ijzeren hek, op den
stoep van de woning van den heer Jb. Bak
ker, geheel stuk reed. De auto werd ernstig
beschadigd.
De chauffeur kwam met den schrik vrij.
Hr. Ms. „HERTOG HENDRIK".
Hr. Ms. „Hertog Hendrik" is 16 November
om 10 uur te Cagliari aangekomen.
Officier-vlieger der 2e kl. E. Martare, on
langs uit Oost-Indië in Nederland terugge
keerd, wordt geplaatst bij het vliegkamp De
Kooy nabij Den Helder.
Ruim twintig buitenlandsche oorlogsschepen
liggen op het oogenblik in de haven van Sin
gapore voor anker, alwaar kapitein-ter-zee
Helfrich, commandant van het eskader in de
Nederlandsche wateren, en admiraal Harry
Yarnell, de commandant der Amerikaansche
vloot in het Verre Oosten, een bezoek aan de
Britsche vlootbasis brengen.
Deze bezoeken vallen, naar men weet,
samen met dat van Kenneth Lindsay, den
Civil Lord der Britsche admiraliteit, die zich
op weg naar Australië bevindt.
Het onder commando van kapitein-ter-zee
Helfrich staande eskader, dat twee dagen ge
leden te Singapore het anker heeft laten
vallen, bestaat uit den 6670 ton metenden
kruiser „Sumatra", den kruiser „Java", drie
torpedojagers, vier duikbooten en een eskader
vliegbooten. Onder commando van admiraal
Yarnell staan zijn vlaggeschip, de 9050 ton
metende kruiser „Augusta", benevens een
aantal andere kruisers en torpedojagers.
Samen met de zich te Singapore bevindende
Britsche oorlogsbodems vormen zij een indruk
wekkende vloot, zooals zij daar scherp tegen
den horizon afstekend, in een lange linie ge
formeerd liggen.
Gisteren zijn beleefdheidsvisites gewisseld
tusschen admiraal Yarnell, den gouverneur
der Straits Settlements, sir Shenton Thomas,
en de chefs der militaire diensten. Vervolgens
bracht de admiraal ook een bezoek aan kapi-
tein-ter-zee Helfrich.
Het Nederlandsche vlootbezoek, dat
morgen eindigt, wordt door groote harte
lijkheid gekenmerkt. Tijdens de informeele
feesten en sportbijeenkomsten zijn toe
spraken gewisseld, waarin op de nauwe
vriendschap en den goeden wil gewezen
werd, die tusschen de Britsche en de
Nederlandsche vloot in Oost-Indië be
staan.
Kap.-ter-zee Helfrich zeide o.a., dat bü een
conflict in het Verre Oosten, dat Nederland
en Engeland niet als tegenstanders zullen
optreden, Nederland van de basis Singapore
groot nut zal kunnen hebben, evenals Enge
land van Soerabaja.
Ofschoon men aan deze buitenlandsche
vlootbezoeken geen al te groote politieke be-
teekenis mag hechten, worden zijn ongetwij
feld gebruikt vooreen informeele gedachten-
wisseling.
Ook de officieren, die de beide vlootcom-
mandanten vergezellen, bezichtigden de vloot
basis. (Daily Tel. Service).
Overpeinzingen aan boord van Hr.
Ms. O 12.
Wij lezen in de „Groene Amsterdammer":
Iemand die hart heeft voor een machine
moet een goed mensch zijn.
Dierenliefde kan ten slotte berusten op
sentimentaliteit, zelfs op een onbewust
sadisme. De liefde van een man voor een
machine is zuiver.
Er ligt een wereld van verschil tusschen
een machine die enkel maar „goed verzorgd"
wordt en een die met liefde wordt verzorgd.
Je hoort het in het brommen van den motor,
je ziet het aan het glanzen van elk verbor
gen onderdeel. De man die hart heeft voor
zijn machine haalt uit een oude rommelkast
méér dan een ander uit een Model 1937.
Een onderzeeboot is van voor tot achter
één groote, ingewikkelde machine. Er is geen
plekje aan boord waar men kan staan zonder
een machine-onderdeel aan te raken zoodra
men zijn hand uitsteekt. Men leeft er hart
aan hart met de machine.
Er is bij den onderzeedienst een wissel
plaquette, dit jaar voor het eerst uitgereikt,
die wordt toegekend aan de boot die de snel
ste radioverbindingen tot stand weet te bren
gen. Op 't oogenblik hangt ze in de O 12.
Misschien gaat ze een volgend jaar naar een
andere boot. Maar ergens in de O 12 hebben
ze een zilveren plaatje gespijkerd waarop ge
graveerd staat dat zij de eersten zijn ge
weest die de plaquette hebben gekregen. Om
dat ze trotsch zijn op hun machine.
In de machinekamer van de O 12 is alles
shipshape. Natuurlijk. De diesels zijn tot in de
puntjes verzorgd. Natuurlijk. Maar als u er
binnenkomt ziet u dat vooraan de platen en
assen met groote zorg zoo zijn geschuurd
dat het licht er een speelsch relief in teekent,
en dat de machinist in sierlijke olieverfletters
de namen van zijn lievelingsopera's op de
motoren heeft geschilderd: Faust op de eene,
Tosca op de andere. De liefde van een man
voor zijn machine.
Men heeft de duikboot wel eens een bar-
baarsch wapen genoemd. Begrijpelijk. Maar
de mannen van den onderzeedienst zijn het
tegendeel van barbaren. Ze zijn zelfs geen
vechtjassen. Ze zijn vóór alles technici die
hart hebben voor hun mooie machine. En als
ze een vijandelijke duikboot tegenkwamen
zouden ze het liefst er naast gaan liggen en
bij elkaar aan boord kruipen en zien wat de
een beter had dan de ander en een zwaren tech-
nischen boom opzetten, en een beetje opsnijden
uit trots op hun eigen machine waar ze
nu eenmaal hart voor hebben.
Ze zullen het niet doen, als het zoo ver zou
komen. Ze zullen die andere machine naar de
haaien sturen als ze kunnen, en naar de
haaien gaan als het moet.
En dat zal dan een barbaarschheid zijn
maar de barbaren zitten ergens anders, tus
schen papieren en brandkasten misschien
in elk geval niet tusschen Faust en Tosca,
die hun donderend lied zingen als de O 12
uitvaart, de Noordzee op.
Yge Foppema.
Detacheering Luchtdoel-Artillerie.
Te Den Helder is een detachement van het
Korps Luchtdoel-Artillerie uit Utrecht gede
tacheerd voor het houden van schietoefeningen.
Onderscheidingsteeken voor Officieren.
Met ingang van 6 December a.s. is aan de
officieren van alle wapens der Kon. Land
macht, die 15 jaren effectieven Nederlandschen
dienst als officier tellen, het onderscheidings
teeken voor langdurigen dienst toegekend.
De uitreiking van dit onderscheidingsteeken
heeft telken jare slechts éénmaal plaats, en
wel op 6 December, den geboortedag van
wijlen Koning Willem II, door wien dit eere-
teeken is ingesteld.
Beste Piet.
Zooals je gevraagd had, ben ik verleden
Zondag eens naar je familie geweest om ze
het een en ander over jou uit de Oost te ver
tellen. Daar doe je de menschen hier toch al
tijd zoo'n goed mee, hè? Ook al krijgen ze
geregeld brieven, toch is het prettig om weer
eens iets over „de kinderen" te hooren van
iemand, die je in levende lijve op je platje
heeft zien zitten (natuurlijk heb ik over het
aantal borrels gezwegen hoor) en die de kin
deren in een „tjelana monjet" of ander luch
tig toilet over Soerabaja's straten heeft zien
rondspankeren. Overigens schijn jij ook aan
de bekende kwaal te hebben geleden, dat je
je je niet overmatig druk maakt met schrij
ven. Ja, dat is toch typisch, wij allen schij
nen in Indië het brievenschrijven te ver-
leeren, maar omgekeerd de menschen hier
kunnen zich niet voorstellen, hoe je daar des
avonds bek af van de hitte in je stoel hangt
en er met den besten wil van de wereld niet
toe komen kunt om te gaan schrijven, hoe je
er tegen op ziet om met een kleffen penhou
der in je hand de druppels van het papier
moet weren, en hoe telkens weer je brief
papier aan je armen vast kleeft. Maar toch
kan ik je de brieven-schrijverij naar huis in
je warme zorg aanbevelen en ik weet, dat ik
hiermede een wensch van vele „marine
moeders" uitspreek.
Den Haag is op het oogenblik op stelten
hoor. Gisteren werd de route bekend, waar
langs de koninklijke trouwstoet zou gaan op
7 Januari. Nu, je begrijpt, wie nu een huis
met ramen en daken op die route heeft, die
is bon af. Het Gouden Hoofd vooral schijnt
in het centrum van de belangstelling te
staan, immers vlak bij het stadhuis en vlak
bij de kerk. Ik hoorde maar je weet, er
wordt hier net als in Indië gauw overdreven
dat er voor het geheele gebouw reeds
34000 roepia's pacht voor dien éénen mor
gen was geboden en dat een enkele stoel on
geveer 70 gulden zou doen. En nu is het nog
een maand of twee voor den feestdag. Kun
je nagaan, wat dat worden zal. Er zijn al
vele aanvragen, vooral uit Engeland, ook van
allerlei menschen, die de plechtigheid willen
zien en de ramen op de route doen behoor
lijk opgeld. Gelukkig is de route vrij lang en
zullen wij, dank zij de Zweedsche gymnastiek
op het „instituut" wel met ons .hoofd boven
de menigte uitsteken, maar bovendien komen
er groote stukken onbebouwde grond bij,
waar tribunes zullen worden gebouwd. Daar
heb je b.v. het Alexanderveld en de Laan
Copes. Daar worden de plaatsen verkocht
voor liefdadige instellingen, die daar zeker
wel bij zullen varen. Ja, het zal druk worden
in het Haagje en jou, als oude Hagenaar, zal
het aan het hart gaan, dat je dat niet mee
zult kunnen maken. Maar ik zal je er alles
van vertellen, hoor. Trouwens je kunt de ge
heele stoet natuurlijk op den voet door de
radio volgen en dank zrj de K.L.M. heb je
hem binnen een week in de bios in de Pal-
menlaan.
H. M. de Koningin heeft1 in de afgeloopen
week met onze Prinses en Prins Bernhard
een tocht gemaakt met de „de Ruyter" en
ook Den Helder bezocht. Ja, dan is het jam
mer, dat ik niet in de Jutterij woont, want
ik moet de beschrijving van dergelijke groote
gebeurtenissen aan de scribenten van den
heer De Boer in Den Helder overlaten. Ook
is er een receptie geweest ten Stadhuize,
waar „toute la Marine" aanwezig was. De
oud-onderofficieren hebben, bij monde van
opper-schipper Langerak een cadeau aan
onze nieuwste kruiser aangeboden. Op de
kiek, die in het Juttertje stond, zul je vele
oud-onderofficieren van onze navy herkend
hebben. Maar schipper Langerak, die kennen
we nog van den tijd, dat we als jongen op
het Havenplein speelden, weet je nog wel?
Kom, kerel, ik ga weer eens eindigen. Nu
de Heldersche Courant een dagblad is gewor
den, weet ik nooit precies meer wanneer of
ik jou en jij mij in de krant zult zien, maar
in elk geval zal ik dezen brief maar met de
laatste lichting posten. (Ik heb hier ten min
ste een bus naast de deur en behoef voor de
laatste mailsluiting niet eerst met de sa-
brang over en dan de Oedjoeng om te loo
pen.) Daar staat tegenover, dat ik hier niet
de soos kan passeeren en dus er nimmer
nachtwerk van maken kan.
Ik hoorde bij geruchten dat „secretaris
Klaassen" weer in het clubbestuur in Den
Helder zal komen. Nu, daar hebben ze daar
een goede aan, die zijn sporen in zijn vorige
„Hollandsche term" daar al meer dan ver
diend heeft.
Dag Piet, niet te veel feesten op Sinter
klaas, hoor, maar toch ben ik blij, dat ik
dat nu weer eens echt ouderwetsch in hui-
selijken kring kan vieren.
Saluut,
HENK.
DE KLEUR VAN DEN DOOIER.
Geen aanwijzing voor het vitamine
A-gehalte.
In de Held. Crt. van ongeveer een maand
geleden verscheen onder de „Pluimvee
teeltrubriek", een artikel, waarin werd be
weerd, dat eieren met lichte dooiers, min
der A-vitaminen zouden bevatten, dan eieren
met donkere dooiers.
Ik meen, dat deze stelling foutief is.
Behalve een hoogst enkele uitzondering
(erfelijke factor) kan men als regel aan
nemen, dat de kleur der dooier wordt be
paald door het voedsel, dat de dieren ge
bruiken, waarbij maar al te vaak de individu-
eele invloed een rol speelt.
De voornaamste groepen van stoffen, die de
dooierkleur beïnvloeden zijn de xanthophills
en de carotinoïdes. Deze beide komen voor in
planten, vruchten en bladgroenten en kunnen
een gele, oranje en roode kleur hebben.
Het is bekend uit verschillende onderzoe
kingen, dat vooral de xanthophills de sterk
gekleurde dooiers veroorzaken, daarentegen de
carotinoïdes de lichtgekleurde of zgn. bl,eeke
dooiers geven.
Eechter, onder de carotinoïdes komt er één
voor, het carotine, dat als de voorlooper van
het véélbesproken vitamine A is te beschou
wen. Hiervan was genoemde anonieme schrij
ver niet op de hoogte, want onder bepaalde
omstandigheden ontstaat uit dit zgn. pro
vitamine het vitamine A. Endit vitamine
is nagenoeg kleurloos.
Waaruit volgt dat:
De kleur van den dooier geen afwijking is
voor het vitamine A-gehalte. Donker oranje
kleurige dooiers kunnen dus evengoed een
slecht vitamine A-gehalte hebben als de
lichte dooiers een hoog gehalte van deze zéér
belangrijke stof kunnen bevatten.
En wanneer lichtgekleurde eieren minder
vitamine A zouden bevatten als de donker
gekleurde, dan zouden de kuikens minder
krachtig en sterk moeten zijn.
Ondergeteekende heeft lichtgekleurde
dooiers, zijn kuikens zijn echter oersterk en
gezond, getuige de honderden attesten van af
nemers, welke attesten gaarne ter inzage lig
gen voor genoemden anoniemen schrijver.
Alles hangt van de voeding af en de leer
der voeding kan maar niet beoordeeld worden
door een vloek en een zucht.
De voeding mag bv. nooit éénzijdig zijn.
Daarom is het een grove fout, aan de dieren
te véél gele mais te verstrekken.
De maiseiwitten zijn niet volledig en zoo
kan de hen, die veel mais krijgt, niet in
goede conditie blijven en zal ook minder
eieren geven, die minder vitamine A zullen
bevatten, ondanks de donkere kleur van den
dooier.
Bovendien is het in het algemeen onjuist,
dat veel groenvoer het vitamine A in de
eieren verhoogt.
Zeker, grodnvoer is nuttig voor de kippen,
doch dit gaa^ alléén op, wanneer de andere
onderdeel aari het voeder, zooals ochtendvoer,
graanvoer, grit en houtskool in de goede
samenstelling worden verstrekt en deze met
elkander geven, wat de kippen noodig hebben.
En dan moet het een en ander bovendien
nog zéér oordeelkundig geschieden, opdat de
gewenschte resultaten bereikt worden.
P, LAFÊRE.
OPNIEUW SUCCES VOOR H. BRONS.
Naar men ons mededeelt, is H. Brons van
S. N. A. er in geslaagd Maandag j.1. in Am
sterdam zijn 6e overwinning te behalen. Hij
bókste tegen Van Dijk (Dos.) Amsterdam, die
opgaf in de tweede ronde. Brons behaalde met
deze overwinning tevens het A-klasseschap
van den N.B.B.
Abonné. Uw ingezonden stukje over „feest
versiering" moet met uw naam onderteekend
worden. Tegen opname is dan geen bezwaar,
mits de voorstelling van zaken natuurlijk
juist is, waarom wij het naar de betrokken
autoriteiten zullen zenden voor een onder
schrift.
Red. Heldersche Crt.
Stoomvaart My. Nederland.
Bengkalis, t., 17 Nov. v. Colombo.
Johan de Witt, t., 17 Nov. v. Southampton.
Poelau Laut, 17 Nov. te Batavia.
Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij.
Amazone, 16 Nov. te New-York.
Helder, pass. 16 Nov. Lundy Island.
Orpheus, 17 Nov. te A'dam.
Titus, 17 Nov. v. Hamburg.
Kon. Paketvaart Maatschappij.
Bantam, 16 Nov. v. Bangkok.
Barentsz, 16 Nov. te Zanzibar.
Bontekoe, 16 Nov. v. Kohsichangz.
Japara, 16 Nov. te L. Marqués.
Stagen, 14 Nov. te Singapore.
Swartenhondt, 13 Nov. v. Batavia.
HollandAmerika Ljjn.
Breedijk, 10 Nov. te Havana.
Binnendijk, pass. 15 Nov. Wight.
Maasdam, 15 Nov. te Philadelphia.
Nyhang, 15 Nov. te New Orleans.
Volendam, 17 Nov. te R'dam.
Silver JavaPacific Lijn.
Manoeran, 15 Nov. te Port Natal.
Salawati, 17 Nov. te Batavia.
Saparoea, 15 Nov. v. Penang.
JavaChinaJapan Lijn.
Tjibesar, 15 Nov. v. Hongkong.
Tjikembang, 15 Nov. te Hongkong.
Tjinegara, 16 Nov. te Shanghai.
JavaNew-York Ljjn.
Stentor, 15 Nov. te Penang.
Rotterdamsche Lloyd.
Indrapoera, t„ 17 Nov. te Marseille.
Kertosono, u., pass. 17 Nov. Las Palmas.
Kota Baroe, t., pass. 17 Nov. Kaap Guardaful,
Stoomvaart Mjj. Oceaan.
Alcinous, 17 Nov te Suez.
Polyphemus, 14 Nov. te Batavia.
HollandAfrika Ljjn.
Heemskerk, u., 17 Nov. te Laurenzo Marquez.
Holland, 14 Nov. v. Port Natal.
HollandOost-Azië Lijn.
Meerkerk, t., 15 Nov. v. Hongkong.
Zuiderkerk, u., pass. 15 Nov. Aden.