Texel Brief voor Indië Boksen WIE IN DIT BLAD ADVERTEERT Een nieuwe tocht van prof* Vening Meinesz* Marineberichten Hartelijke ontvangst van het Nederlandsche eskader te Singapore. Faust en Tosca met 1200 P.K. Legerberichten Pluimveeteelt* Correspondentie* Stoomvaartberichten bereikt alle gezinnen van m alle gezindten. Te Ostende heeft men dit uitgesproken: laten we liier te lande zorgen niet achteraan te komen! v De N.R. Crt. bericht, dat ze een mededee- ling heeft ontvangen, dat de tegen Directeur en voorzitter van het Centrale Verkoopkan toor voor Mosselen ingediende klachten bij den Officier van Justitie te Breda, betreffen de gepleegde corruptie en verduistering, blij kens van genoemden officier ontvangen be richt van eiken grond ontbloot zijn. We vermelden dit volgaarne, omdat er niets nagelaten mag worden om iemand in zijn eer te herstellen. Er is al menschelijke ellende genoeg en het is niet noodig, die noo- deloos te vergrooten. Wederom wordt mededeeeling gedaan om trent den steun aan de tongvisscherij, door middel van een toeslag op de aangevoerde tong van 1 Juli tot en met 30 September. Per kilo bedraagt dit 0.0168 van de te Amster dam, Den Helder, Rotterdam, Scheveningen, IJmuiden en Zoutkamp aangevoerde tong. Er buiten valt de tong van kleiner dan 23 cm. Dat blijft jammer, want deze kleine slips is toch ook marktwaardige visch. Welke mo tieven daarvoor gelden is onbekend. Maar alle beetje helpen, moet maar worden ge dacht. In totaal zal ten hoogste 5535.85 be schikbaar worden gesteld. Per radio is Maandagavond bekend ge maakt, welke gemeenten en welke hoeveel heden visch voor verstrekking aan de werk- loozen worden gesteld. In de Belgische Volksvertegenwoordiging is gepleit voor een ouderdomspensioen-ver strekking aan oude visschers op 55-jarigen leeftijd in plaats, zooals tot dusverre, op 65- jarigen leeftijd. Men meent, dat dit moeizame bedrijf ge lijkgesteld dient te worden met dat van de mijnwerkers, die het pensioen ook eerder krij gen. Het bedrijf maakt het noodzakelijk, dat jonge krachten er aan deelnemen en een ver vroegd ouderdomspensioen zou er toe bijdra gen, dat deze bejaarde menschen eerder aan den wal zouden blijven, zoodat er dus ook voor de jongeren weer meer perspectief zou ontstaan. De uitvoer van Engelsche visch is, zoo lezen we in het Visscherijblad voor Ostende, naar Frankrijk sinds verleden week stop ko men te staan, wegens het uitgeput zijn van het contingent. Er is dus betere kans van export naar Frankrijk voor visch uit andere landen. Weer zijn vier trawlers voor Engelsche rekening, gebouwd, op Duitsche werven, van stapel geloopen. Engeland gaat dus door met zijn nieuwbouw van vischersschepen, even als Duitschland en evenals België. Uit het IJsselmeer komen weer enkele be richten van aal- en palingvangst. Wel zgn de vangsten laag en kan er van een loonende vis- scherij nauwelijks sprake zijn. De blanke paling is het hoogst in prijs en'noteerde tegen de veertig cent per pond. Voor enkelen is er dus, als het weer goed vaarbaar is, nog een daggeld mee te winnen. Maar de aalvisscherij loopt daar nu wel op haar eind. De prijzen der levende garnalen blijven te Amsterdam nog hoog, hetgeen wel kan worden toegeschreven aan de weinige vangstgelegen heid door het haast bij voortduring zeer storm achtige weer. De prijzen waren Zaterdag van 2.25 tot 3.75 per lit. Te Scheveningen is dit jaar tot dusverre aan gebracht voor 350.561 aan versche visch tegen verleden jaar 348.525. Hoewel het ver schil niet groot is, is er dus toch eenige stijging van de opbrengst. Scheveningen heeft een goed achterland aan Den Haag voor de versche visch en vele ven ters vinden daarin een bestaantje. Het aantal winkels is er, evenals elders, ook in de vischbranche toegenomen. Hetgeen we er onlangs van zagen, loopen de prijzen in de verschillende zaken nogal uiteen; zelfs in winkels, die vrij dicht bij elkaar lagen, was er heel wat verschil in prijs. Er lag veel gestoomde en gebakken visch in de etalages. Uit Urk komen ook berichten van geringe besommingen, gemaakt door de Noordzeevloot door het durende slechte weer. Het „Dagblad voor IJmuiden" meldt, dat de V.E.M., de grootste reederij te IJmuiden 25 schepen van haar vloot voor den sloop heeft verkocht aan de N.V. Frank Rijsdijk's In- dustrieele ondernemingen te Hendrik-Ido-Am- bacht. Dat beteekent dus een heele opruiming onder de bestaande vloot. Mag hieruit nu worden ge concludeerd, dat ermee gepaard zal gaan een vernieuwing dier vloot? Dit staat lang nog niet vast. In elk geval lijkt het ons toch wel een teeken, dat men wat over het doode punt heen komt. Naturüjk zal ook bij deze reederij iets te overwinnen zijn geweest, want het is verklaar baar, dat men er niet zoo gemakkelijk toe overgaat om zijn schepen, die onder betere omstandigheden waarschijnlijk nog wel jaren hadden kunnen varen, aan den sloopmoker prijs te geven. Daarover zal in den boezem van de reederij wel het een en ander te doen zijn geweest, maar men heeft dan ten slotte blijkbaar den knoop doorgehakt en zal willen trachten op deze wijze tot saneering te komen. De betere resultaten van het reederijbedrijf In de laatste weken hebben er wellicht toe bijgedragen om tot dezen stap te komen. Na tuurlijk is het niet gezegd, dat deze betere uitkomsten van blijvenden aard zullen zijn, maar waarschijnlijk is er toch grond voor de veronderstelling, dat er, door dit betere resultaat, een neiging is bij zeker kapitaal om zich voor de visscherij weer te gaan interes seeren. O 16 Met Hr. Ms. „O 16". Naar wij vernemen, zal prof. dr. F. A. Vening Meinesz, die van zich heeft doen spre ken door zijn reis met de „K 18", binnenkort een nieuwen tocht maken, welke eveneens ge wijd zal zijn aan het onderzoek van het aard magnetisme. De tocht zal duren van 11 Januari tot 17 Maart e.k. en worden gemaakt aan boord van Hr. Ms. „O 16". Het „terrein" van de onderzoekingen van prof. Vening Meinesz zal zijn de Atlantische Oceaan. Het Dagblad voor IJmuiden bericht, dat een handelaar te IJmuiden er in geslaagd is een overeenkomst met het buitenland aan te gaan voor de levering van 600.000 kilo haring (120 wagons). Dit was ons ook Maandag meegedeeld, en men wist er bij te vertellen, dat deze trans actie was aangegaan met Czecho-Slowakije, dat onlangs juist het contingent zoo aanzien lijk had verminderd. Als tegenprestatie zoo werd ons tevens meegedeeld zou er graan van dat land wor den afgenomen. In elk geval is dit voor de visscherij in zijn geheel ook weer een goed bericht. De handelaren, die eertijds aan dit land haring uitvoerden, kunnen aan dezen export deelnemen. AUTO-ONGEVAL. Gisterenavond omstreeks kwart voor 11 reed een vrachtauto van den heer De Ridder, van De Koog, bestuurd door den chauffeur De Visser, op de Steenen Plaats te Den Burg met zoo'n vaart den hoek Binnenburg Hoogestraat om, dat hij een drietal zware cementen palen, van het ijzeren hek, op den stoep van de woning van den heer Jb. Bak ker, geheel stuk reed. De auto werd ernstig beschadigd. De chauffeur kwam met den schrik vrij. Hr. Ms. „HERTOG HENDRIK". Hr. Ms. „Hertog Hendrik" is 16 November om 10 uur te Cagliari aangekomen. Officier-vlieger der 2e kl. E. Martare, on langs uit Oost-Indië in Nederland terugge keerd, wordt geplaatst bij het vliegkamp De Kooy nabij Den Helder. Ruim twintig buitenlandsche oorlogsschepen liggen op het oogenblik in de haven van Sin gapore voor anker, alwaar kapitein-ter-zee Helfrich, commandant van het eskader in de Nederlandsche wateren, en admiraal Harry Yarnell, de commandant der Amerikaansche vloot in het Verre Oosten, een bezoek aan de Britsche vlootbasis brengen. Deze bezoeken vallen, naar men weet, samen met dat van Kenneth Lindsay, den Civil Lord der Britsche admiraliteit, die zich op weg naar Australië bevindt. Het onder commando van kapitein-ter-zee Helfrich staande eskader, dat twee dagen ge leden te Singapore het anker heeft laten vallen, bestaat uit den 6670 ton metenden kruiser „Sumatra", den kruiser „Java", drie torpedojagers, vier duikbooten en een eskader vliegbooten. Onder commando van admiraal Yarnell staan zijn vlaggeschip, de 9050 ton metende kruiser „Augusta", benevens een aantal andere kruisers en torpedojagers. Samen met de zich te Singapore bevindende Britsche oorlogsbodems vormen zij een indruk wekkende vloot, zooals zij daar scherp tegen den horizon afstekend, in een lange linie ge formeerd liggen. Gisteren zijn beleefdheidsvisites gewisseld tusschen admiraal Yarnell, den gouverneur der Straits Settlements, sir Shenton Thomas, en de chefs der militaire diensten. Vervolgens bracht de admiraal ook een bezoek aan kapi- tein-ter-zee Helfrich. Het Nederlandsche vlootbezoek, dat morgen eindigt, wordt door groote harte lijkheid gekenmerkt. Tijdens de informeele feesten en sportbijeenkomsten zijn toe spraken gewisseld, waarin op de nauwe vriendschap en den goeden wil gewezen werd, die tusschen de Britsche en de Nederlandsche vloot in Oost-Indië be staan. Kap.-ter-zee Helfrich zeide o.a., dat bü een conflict in het Verre Oosten, dat Nederland en Engeland niet als tegenstanders zullen optreden, Nederland van de basis Singapore groot nut zal kunnen hebben, evenals Enge land van Soerabaja. Ofschoon men aan deze buitenlandsche vlootbezoeken geen al te groote politieke be- teekenis mag hechten, worden zijn ongetwij feld gebruikt vooreen informeele gedachten- wisseling. Ook de officieren, die de beide vlootcom- mandanten vergezellen, bezichtigden de vloot basis. (Daily Tel. Service). Overpeinzingen aan boord van Hr. Ms. O 12. Wij lezen in de „Groene Amsterdammer": Iemand die hart heeft voor een machine moet een goed mensch zijn. Dierenliefde kan ten slotte berusten op sentimentaliteit, zelfs op een onbewust sadisme. De liefde van een man voor een machine is zuiver. Er ligt een wereld van verschil tusschen een machine die enkel maar „goed verzorgd" wordt en een die met liefde wordt verzorgd. Je hoort het in het brommen van den motor, je ziet het aan het glanzen van elk verbor gen onderdeel. De man die hart heeft voor zijn machine haalt uit een oude rommelkast méér dan een ander uit een Model 1937. Een onderzeeboot is van voor tot achter één groote, ingewikkelde machine. Er is geen plekje aan boord waar men kan staan zonder een machine-onderdeel aan te raken zoodra men zijn hand uitsteekt. Men leeft er hart aan hart met de machine. Er is bij den onderzeedienst een wissel plaquette, dit jaar voor het eerst uitgereikt, die wordt toegekend aan de boot die de snel ste radioverbindingen tot stand weet te bren gen. Op 't oogenblik hangt ze in de O 12. Misschien gaat ze een volgend jaar naar een andere boot. Maar ergens in de O 12 hebben ze een zilveren plaatje gespijkerd waarop ge graveerd staat dat zij de eersten zijn ge weest die de plaquette hebben gekregen. Om dat ze trotsch zijn op hun machine. In de machinekamer van de O 12 is alles shipshape. Natuurlijk. De diesels zijn tot in de puntjes verzorgd. Natuurlijk. Maar als u er binnenkomt ziet u dat vooraan de platen en assen met groote zorg zoo zijn geschuurd dat het licht er een speelsch relief in teekent, en dat de machinist in sierlijke olieverfletters de namen van zijn lievelingsopera's op de motoren heeft geschilderd: Faust op de eene, Tosca op de andere. De liefde van een man voor zijn machine. Men heeft de duikboot wel eens een bar- baarsch wapen genoemd. Begrijpelijk. Maar de mannen van den onderzeedienst zijn het tegendeel van barbaren. Ze zijn zelfs geen vechtjassen. Ze zijn vóór alles technici die hart hebben voor hun mooie machine. En als ze een vijandelijke duikboot tegenkwamen zouden ze het liefst er naast gaan liggen en bij elkaar aan boord kruipen en zien wat de een beter had dan de ander en een zwaren tech- nischen boom opzetten, en een beetje opsnijden uit trots op hun eigen machine waar ze nu eenmaal hart voor hebben. Ze zullen het niet doen, als het zoo ver zou komen. Ze zullen die andere machine naar de haaien sturen als ze kunnen, en naar de haaien gaan als het moet. En dat zal dan een barbaarschheid zijn maar de barbaren zitten ergens anders, tus schen papieren en brandkasten misschien in elk geval niet tusschen Faust en Tosca, die hun donderend lied zingen als de O 12 uitvaart, de Noordzee op. Yge Foppema. Detacheering Luchtdoel-Artillerie. Te Den Helder is een detachement van het Korps Luchtdoel-Artillerie uit Utrecht gede tacheerd voor het houden van schietoefeningen. Onderscheidingsteeken voor Officieren. Met ingang van 6 December a.s. is aan de officieren van alle wapens der Kon. Land macht, die 15 jaren effectieven Nederlandschen dienst als officier tellen, het onderscheidings teeken voor langdurigen dienst toegekend. De uitreiking van dit onderscheidingsteeken heeft telken jare slechts éénmaal plaats, en wel op 6 December, den geboortedag van wijlen Koning Willem II, door wien dit eere- teeken is ingesteld. Beste Piet. Zooals je gevraagd had, ben ik verleden Zondag eens naar je familie geweest om ze het een en ander over jou uit de Oost te ver tellen. Daar doe je de menschen hier toch al tijd zoo'n goed mee, hè? Ook al krijgen ze geregeld brieven, toch is het prettig om weer eens iets over „de kinderen" te hooren van iemand, die je in levende lijve op je platje heeft zien zitten (natuurlijk heb ik over het aantal borrels gezwegen hoor) en die de kin deren in een „tjelana monjet" of ander luch tig toilet over Soerabaja's straten heeft zien rondspankeren. Overigens schijn jij ook aan de bekende kwaal te hebben geleden, dat je je je niet overmatig druk maakt met schrij ven. Ja, dat is toch typisch, wij allen schij nen in Indië het brievenschrijven te ver- leeren, maar omgekeerd de menschen hier kunnen zich niet voorstellen, hoe je daar des avonds bek af van de hitte in je stoel hangt en er met den besten wil van de wereld niet toe komen kunt om te gaan schrijven, hoe je er tegen op ziet om met een kleffen penhou der in je hand de druppels van het papier moet weren, en hoe telkens weer je brief papier aan je armen vast kleeft. Maar toch kan ik je de brieven-schrijverij naar huis in je warme zorg aanbevelen en ik weet, dat ik hiermede een wensch van vele „marine moeders" uitspreek. Den Haag is op het oogenblik op stelten hoor. Gisteren werd de route bekend, waar langs de koninklijke trouwstoet zou gaan op 7 Januari. Nu, je begrijpt, wie nu een huis met ramen en daken op die route heeft, die is bon af. Het Gouden Hoofd vooral schijnt in het centrum van de belangstelling te staan, immers vlak bij het stadhuis en vlak bij de kerk. Ik hoorde maar je weet, er wordt hier net als in Indië gauw overdreven dat er voor het geheele gebouw reeds 34000 roepia's pacht voor dien éénen mor gen was geboden en dat een enkele stoel on geveer 70 gulden zou doen. En nu is het nog een maand of twee voor den feestdag. Kun je nagaan, wat dat worden zal. Er zijn al vele aanvragen, vooral uit Engeland, ook van allerlei menschen, die de plechtigheid willen zien en de ramen op de route doen behoor lijk opgeld. Gelukkig is de route vrij lang en zullen wij, dank zij de Zweedsche gymnastiek op het „instituut" wel met ons .hoofd boven de menigte uitsteken, maar bovendien komen er groote stukken onbebouwde grond bij, waar tribunes zullen worden gebouwd. Daar heb je b.v. het Alexanderveld en de Laan Copes. Daar worden de plaatsen verkocht voor liefdadige instellingen, die daar zeker wel bij zullen varen. Ja, het zal druk worden in het Haagje en jou, als oude Hagenaar, zal het aan het hart gaan, dat je dat niet mee zult kunnen maken. Maar ik zal je er alles van vertellen, hoor. Trouwens je kunt de ge heele stoet natuurlijk op den voet door de radio volgen en dank zrj de K.L.M. heb je hem binnen een week in de bios in de Pal- menlaan. H. M. de Koningin heeft1 in de afgeloopen week met onze Prinses en Prins Bernhard een tocht gemaakt met de „de Ruyter" en ook Den Helder bezocht. Ja, dan is het jam mer, dat ik niet in de Jutterij woont, want ik moet de beschrijving van dergelijke groote gebeurtenissen aan de scribenten van den heer De Boer in Den Helder overlaten. Ook is er een receptie geweest ten Stadhuize, waar „toute la Marine" aanwezig was. De oud-onderofficieren hebben, bij monde van opper-schipper Langerak een cadeau aan onze nieuwste kruiser aangeboden. Op de kiek, die in het Juttertje stond, zul je vele oud-onderofficieren van onze navy herkend hebben. Maar schipper Langerak, die kennen we nog van den tijd, dat we als jongen op het Havenplein speelden, weet je nog wel? Kom, kerel, ik ga weer eens eindigen. Nu de Heldersche Courant een dagblad is gewor den, weet ik nooit precies meer wanneer of ik jou en jij mij in de krant zult zien, maar in elk geval zal ik dezen brief maar met de laatste lichting posten. (Ik heb hier ten min ste een bus naast de deur en behoef voor de laatste mailsluiting niet eerst met de sa- brang over en dan de Oedjoeng om te loo pen.) Daar staat tegenover, dat ik hier niet de soos kan passeeren en dus er nimmer nachtwerk van maken kan. Ik hoorde bij geruchten dat „secretaris Klaassen" weer in het clubbestuur in Den Helder zal komen. Nu, daar hebben ze daar een goede aan, die zijn sporen in zijn vorige „Hollandsche term" daar al meer dan ver diend heeft. Dag Piet, niet te veel feesten op Sinter klaas, hoor, maar toch ben ik blij, dat ik dat nu weer eens echt ouderwetsch in hui- selijken kring kan vieren. Saluut, HENK. DE KLEUR VAN DEN DOOIER. Geen aanwijzing voor het vitamine A-gehalte. In de Held. Crt. van ongeveer een maand geleden verscheen onder de „Pluimvee teeltrubriek", een artikel, waarin werd be weerd, dat eieren met lichte dooiers, min der A-vitaminen zouden bevatten, dan eieren met donkere dooiers. Ik meen, dat deze stelling foutief is. Behalve een hoogst enkele uitzondering (erfelijke factor) kan men als regel aan nemen, dat de kleur der dooier wordt be paald door het voedsel, dat de dieren ge bruiken, waarbij maar al te vaak de individu- eele invloed een rol speelt. De voornaamste groepen van stoffen, die de dooierkleur beïnvloeden zijn de xanthophills en de carotinoïdes. Deze beide komen voor in planten, vruchten en bladgroenten en kunnen een gele, oranje en roode kleur hebben. Het is bekend uit verschillende onderzoe kingen, dat vooral de xanthophills de sterk gekleurde dooiers veroorzaken, daarentegen de carotinoïdes de lichtgekleurde of zgn. bl,eeke dooiers geven. Eechter, onder de carotinoïdes komt er één voor, het carotine, dat als de voorlooper van het véélbesproken vitamine A is te beschou wen. Hiervan was genoemde anonieme schrij ver niet op de hoogte, want onder bepaalde omstandigheden ontstaat uit dit zgn. pro vitamine het vitamine A. Endit vitamine is nagenoeg kleurloos. Waaruit volgt dat: De kleur van den dooier geen afwijking is voor het vitamine A-gehalte. Donker oranje kleurige dooiers kunnen dus evengoed een slecht vitamine A-gehalte hebben als de lichte dooiers een hoog gehalte van deze zéér belangrijke stof kunnen bevatten. En wanneer lichtgekleurde eieren minder vitamine A zouden bevatten als de donker gekleurde, dan zouden de kuikens minder krachtig en sterk moeten zijn. Ondergeteekende heeft lichtgekleurde dooiers, zijn kuikens zijn echter oersterk en gezond, getuige de honderden attesten van af nemers, welke attesten gaarne ter inzage lig gen voor genoemden anoniemen schrijver. Alles hangt van de voeding af en de leer der voeding kan maar niet beoordeeld worden door een vloek en een zucht. De voeding mag bv. nooit éénzijdig zijn. Daarom is het een grove fout, aan de dieren te véél gele mais te verstrekken. De maiseiwitten zijn niet volledig en zoo kan de hen, die veel mais krijgt, niet in goede conditie blijven en zal ook minder eieren geven, die minder vitamine A zullen bevatten, ondanks de donkere kleur van den dooier. Bovendien is het in het algemeen onjuist, dat veel groenvoer het vitamine A in de eieren verhoogt. Zeker, grodnvoer is nuttig voor de kippen, doch dit gaa^ alléén op, wanneer de andere onderdeel aari het voeder, zooals ochtendvoer, graanvoer, grit en houtskool in de goede samenstelling worden verstrekt en deze met elkander geven, wat de kippen noodig hebben. En dan moet het een en ander bovendien nog zéér oordeelkundig geschieden, opdat de gewenschte resultaten bereikt worden. P, LAFÊRE. OPNIEUW SUCCES VOOR H. BRONS. Naar men ons mededeelt, is H. Brons van S. N. A. er in geslaagd Maandag j.1. in Am sterdam zijn 6e overwinning te behalen. Hij bókste tegen Van Dijk (Dos.) Amsterdam, die opgaf in de tweede ronde. Brons behaalde met deze overwinning tevens het A-klasseschap van den N.B.B. Abonné. Uw ingezonden stukje over „feest versiering" moet met uw naam onderteekend worden. Tegen opname is dan geen bezwaar, mits de voorstelling van zaken natuurlijk juist is, waarom wij het naar de betrokken autoriteiten zullen zenden voor een onder schrift. Red. Heldersche Crt. Stoomvaart My. Nederland. Bengkalis, t., 17 Nov. v. Colombo. Johan de Witt, t., 17 Nov. v. Southampton. Poelau Laut, 17 Nov. te Batavia. Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij. Amazone, 16 Nov. te New-York. Helder, pass. 16 Nov. Lundy Island. Orpheus, 17 Nov. te A'dam. Titus, 17 Nov. v. Hamburg. Kon. Paketvaart Maatschappij. Bantam, 16 Nov. v. Bangkok. Barentsz, 16 Nov. te Zanzibar. Bontekoe, 16 Nov. v. Kohsichangz. Japara, 16 Nov. te L. Marqués. Stagen, 14 Nov. te Singapore. Swartenhondt, 13 Nov. v. Batavia. HollandAmerika Ljjn. Breedijk, 10 Nov. te Havana. Binnendijk, pass. 15 Nov. Wight. Maasdam, 15 Nov. te Philadelphia. Nyhang, 15 Nov. te New Orleans. Volendam, 17 Nov. te R'dam. Silver JavaPacific Lijn. Manoeran, 15 Nov. te Port Natal. Salawati, 17 Nov. te Batavia. Saparoea, 15 Nov. v. Penang. JavaChinaJapan Lijn. Tjibesar, 15 Nov. v. Hongkong. Tjikembang, 15 Nov. te Hongkong. Tjinegara, 16 Nov. te Shanghai. JavaNew-York Ljjn. Stentor, 15 Nov. te Penang. Rotterdamsche Lloyd. Indrapoera, t„ 17 Nov. te Marseille. Kertosono, u., pass. 17 Nov. Las Palmas. Kota Baroe, t., pass. 17 Nov. Kaap Guardaful, Stoomvaart Mjj. Oceaan. Alcinous, 17 Nov te Suez. Polyphemus, 14 Nov. te Batavia. HollandAfrika Ljjn. Heemskerk, u., 17 Nov. te Laurenzo Marquez. Holland, 14 Nov. v. Port Natal. HollandOost-Azië Lijn. Meerkerk, t., 15 Nov. v. Hongkong. Zuiderkerk, u., pass. 15 Nov. Aden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 7