Rond het a*s* vorstelijk
huwelijk*
De bewapening
Reddingboot
der wereld
SN'JDEN...
De „vliegkoorts"
heeft Engeland
te pakken
De bruidsdagen van
het prinselijk paar
„Prins Bernhard"
Oneerlijke brievenbesteller
Auto onder den
De trans-atlantische
luchtverbinding
Concentratie onderwijs
goederentrein
legeruitgaven sinds
1914 met vijfhonderd pro
cent gestegen maar
de begrootingen van on
derwijs, kunsten en we
tenschappen worden
steeds lager.
De illuminatie van de residentie.
's-Gravenhagc. 27 November: Naar men
weet is het rijk voornemens tijdens de bruids
dagen van het vorstelijk paar alle tot zijn
dienst behoorende gebouwen te illumineeren.
Zoo zal men bijvoorbeeld op het Korte
Voorhout de verlichting kunnen zien van het
paleis van justitie, het gouvernementshuis
en de ambtswoning van den commissaris der
koningin in de provincie Zuid-Holland, drie
gebouwen naast elkaar.
De wijze van illuminatie der rijksgebouwen
zal verschillende veranderingen, veranderin
gen, vergeleken bij vroeger, ondergaan. In
het algemeen kan van uitbreiding van illu
minatie-methoden gesproken worden. Als
voorbeelden hiervan noemde men ons de ver
lichting van het postcheque- en girogebouw
met toepassing van gasvlammen, een wijze
van verlichting, welke naar men weet
ook in de Sophialaan zal worden gebruikt.
Een bijzonder goede gedachte lijkt ons de
bijzondere zorg die aan de verlichting van
het gebouw van den Octrooiraad aan het
Witsen Eliasplein wordt besteed. Dit ge
bouw ook gelegen aan den nieuwen hoofd
verkeersweg van Den Haag (de van Alke-
madelaan) en dichtbij den Benoordenhout-
Scheweg zal hun, die uit de richting Leiden
de residentie tijdens de .bruidsdagen zullen
naderen, als een lichtbaken voorkomen, een
voorbode van de verlichting in de binnen
stad.
Het goede voorbeeld, dat het rijk in dezen
geeft, wordt door vele winkels, banken en
zelfs particulieren nagevolgd. De installa
teurs hebben het zeer druk met het ontwer
pen van projecten.
Tenslotte vertelde men ons nog een aar
dig staaltje van het enthousiasme, dat velen
yoelen voor de verlichtingsplannen.
Een leerling van een school in het Bezui-
denhoutkwartier teekende een keurig ont
werp voor de verlichting van een plein, dat
in handen van het desbetreffende wijkcomité
kwam. Het comité ging er volledig mede ac-
coord en zal, wanneer de middelen zulks
toelaten, zeker tot uitvoering van het pro
ject overgaan.
Het gemeentelijk electrisch bedrijf heeft
met het oog op het gevaar van aanraking
een verbod van het gebruik van houten lat
ten, waarin bij vorige illuminatie de gloei
lampjes gevat waren, uitgevaardigd.
Het geschenk van het corps
diplomatique.
's-Gravenhage. Het corps diplomatique
is naar wij vernemen voornemens aan
prinses Juliana en prins Bernbard ter ge
legenheid van hun huwelijk, een geschenk
aan te bieden, bestaande uit een zilveren
fruitschaal en twee zilveren candelaber.
Dit geschenk wordt vervaardigd in de fa
brieken van Begeer, van Kempen en Vos,
te Voorschoten.
Illuminatie koninklijk paleis.
's-Gravenhage. Naar wij vernemen zal
aan het koninklijk paleis in het Noordeinde
ter gelegenheid van het huwelijk van de
prinses een electrische illuminatie worden
aangebracht, welke met het ingaan der
bruidsdagen gereed zal zijn.
H. M. de Koningin heeft zelf op teeke-
iningen van het Paleis aangegeven op wel
ke wijze zij de verlichting wenscht te zien
uitgevoerd.
Nadere mededeelingen omtrent deze illu
minatie konden ons nog niet worden ver
strekt.
Oproep aan de Nederlandsche jeugd.
Getroffen door de jongste zeeram
pen aan onze, zoo gevaarlijke Neder
landsche kust, heeft zich te 's-Gra
venhage een comité van actie ge
vormd om de Noord- en Zuid-Hol-
landsche Reddingmaatschappij in ha
ren strijd tegen de woeste elemen
ten krachtdadig te steunen.
Dit comité, waarvan de heer C.
Lieuwen, directeur van de zeevaart
school te Scheveningen, voorzitter
is, heeft zich tot doel gesteld middels
de geheele Hollandse h.e
jeugd gelden bijeen te doen bren
gen voor de aanbieding van een mo-
torstrand-reddingboot aan boven
genoemde maatschappij, waaraan
den naam zal worden gegeven van
„Prins Bernhard".
Om tot dit doel te geraken, heeft meerge
noemd comité een mooi verzilverd speldje
doen vervaardigen met de goed gelijkende
beeltenis van H. K. H. Prinses Juliana en
Z. D. H. Prins Bernhard. Voor den aanmaak
van dit speldje, waarvan de kostprijs 2V2
et. bedraagt, heeft de N.V. Medaillefabriek te
Culemborg hare bemiddeling verleend.
Het comité is reeds dadelijk begonnen ver
schillende scholen te bezoeken, om de hulp
van de hoofden der hiervoor in aanmer
king komende onderwijsinrichtingen in te
roepen hun leerlingen de speldjes te doen
koópen, dan wel verkoopen tegen den prijs
van tien cent per stuk, waarvan de geheele
netto-opbrengst dus V/2 cent. per speldje, ten
bate van de reddingboot „Prins Bernhard"
komt.
Gezien het sympathieke doel waren de
reeds bezochte schoolhoofden aanstonds be
reid zich met de verstrekking te belasten
en de ontvangen „bruto" gelden namens hun
school te gireeren naar de Noord- en Zuid
Hollandsche Reddingmaatschap (postgiro no.
26363, Mauritskade 63, Amsterdam oost) met
de omschrijving „Reddingboot Prins Bern
hard".
Om verzekerd te zijn van succes, zal spoe
digst moeten worden begonnen, zoodat alles
„voor elkaar" is voor den aanvang van de
a.s. Kerstvacantie, aangezien d a n de meis
jes en jongens tijd en gelegenheid hebben
voor „hun" reddingboot een of meerdere
speldjes te plaatsen. De gebruikelijke
„straatcollecte" ware evenwel daarbij te ver
mijden.
De speldjes kunnen rechtstreeks bij de
N.V. Medaillefabriek te Culemborg worden
aangevraagd.
Naar de regeeringspersdienst meldt,
is de Staatscommissie inzake het La
ger Onderwijs met haar arbeid onge
veer gereed.
Zij heeft haar voorstellen belichaamd
in een ontwerp van wet met daarbij
behoorende memorie van toelichting,
waaromtrent volledige overeenstem
ming is verkregen en die als bijlage
van het verslag aan de regeering zul
len worden aangeboden.
Tegen hem een jaar geëischt.
Voor de Zutphensche rechtbank stond te
recht de besteller bij de posterijen te Zut-
phen A. Z., die zich in Mei 1936 schuldig had
gemaakt aan diefstal van twee geldsbedra
gen van remboursementen, resp. van f22.71
en f 28.
Waar de officier van justitie het een groot
maatschappelijk belang achtte, dat personeel
in overheidsdienst te vertrouwen is, eischte
hij een zware gevangenisstraf, n.1. een jaar.
Uitspraak over een week.
VROUW IN DEN HAAG IN BRAND
GERAAKT.
Gisterochtend omstreeks half zeven wilde
de 60-jarige juffrouw R. wonende in de
Maystraat te Den Haag, op de klok kij
ken, waartoe zij een lucifer aanstak.
De brandende lucifer viel uit haar hand
en kwam tusschen haar kleeding terecht,
waardoor deze in brand geraakte en de
vrouw zeer ernstige brandwonden aan ar
men en borst opliep.
In zorgwekkenden toèstand is he tslacht-
offer naar Bronovo vervoerd.
DE „SINT NICOLAAS SURPRISE" VOOR
HET PERSONEEL VAN DEN KON.
HOLL. LLOYD.
Zooals bekend, heeft de minister van
Handel. Nijverheid en scheepvaart, prof.
Dr. Ir. H. C.J.H.Gelisen met betrekking tot
den koninklijke Hollandschen Lloyd in
de Tweede Kamer eenige mededeelingen
gedaan omtrent een Sint Nicolaassurprise.
De personeelscommissie van den Ko
ninklijken Hollandschen Lloyd heeft thans
naar aanleiding van deze uitlating het vol
gende telegram gezonden aan de Tweede
Kamerleden Drok, Wendelaar, Smeenk,
Wijnkoop van der Put en van Houten:
„Personeelscommissie weet niet of pensi
oengerechtigden-ontslagenen deelen in St.
Nicolaasvreugde. Verzoeken daaromtrent
bericht"
Wederom een ernstig ongeval op
een onbewaakten overweg.
In den vorigen nacht te ongeveer één uur
is op den onbewaakten overweg te Akkrum
aan de spoorlijn LeeuwardenZwolle een
personenauto onder een goederentrein ge
raakt, met het gevolg, dat de bestuurder van
den auto, de ongeveer 24-jarige J. B. uit
Leeuwarden uit den wagen werd geslingerd
en zeer ernstig werd gewond. De auto werd
met den trein meegesleurd en kwam instuk-
ken en brokken langs de spoorlijn terecht.
Door een der te Akkrum gevestigde genees-
heeren, die de eerste hulp verleende, is het
slachtoffer naar het Ziekenhuis te Leeuwar
den vervoerd.
DE TOESTAND VAN MEVROUW DE
BOER-VAN RIJK IS GUNSTIG.
De gezondheidstoestand van Mevrouw E.
de Boer-van Rijk, die de vorige week met
goed gevolg is geopereerd, is naar omstan
digheden zeer bevredigend. Naar alle waar
schijnlijkheid zal mevrouw de Boer in het
begin van de volgende week het bed mogen
verlaten.
Nieuw plan voor drijvende vlieg,
velden in studie.
Een Australisch ingenieur heeft een drij
vend vliegveld ontworpen, waarvan de
plannen op het oogenblik door officieele
kringen te Londen worden bestudeerd.
De Daily Telegraph geeft enkele bijzon
derheden omtrent het ontwerp. Het voor
naamste kenmerk ervan is, dat het plat
form niet met behulp van kabels in den
zeebodem zou worden verankerd, aange
zien men gelooft dat geen kabel een der
gelijke spanning zou kunnen verdragen.
Het bouwsel zal gestabiliseerd worden
met behulp van drijvers die 45 tot 60 meter
beneden de oppervlakte der zee reiken. De
ze drijvers zouden 70 millioen gallons olie
en benzine voor schepen en vliegtuigen kun
nen bevatten.
De drijvers zouden de fundeering
vormen voor 72 stalen pilaren, die
op hun beurt het hoofddek moeten
dragen. Dit dek is U-vormig en
steekt 35 meter boven het water
oppervlak uit. De golven in den At-
lantischen Oceaan bereiken zelfs
tijdens den zwaarsten storm geen
grootere hoogte dan ongeveer 15
meter.
Ieder been van de „U" heeft een opper
vlakte van 600 X 75 meter. Eén been zou
moeten dienen als landingsterrein voor
landvliegtuigen, terwijl het andere, waarop
3 meter water komt te staan voor het op
stijgen en dalen van watervliegtuigen wordt
bestemd. Tusschen, de beide landingsplaat
sen bevindt zich een beschutte waterop
pervlakte voor het dokken van schepen,
terwijl op het verbindingsstuk der beide
beenen van de „U" dat naar de zijde van
den wind wordt gekeerd, behalve hangars
die honderden vliegtuigen zullen kunnen
bergen, een hotel gebouwd zal worden.
Vliegtuigen lichter dan 9 ton zouden vol
gens den ontwerper op eigen kracht van de
startoppervlakte kunnen opstijgen, terwijl
zwaardere machines met een gewicht tot
22.5 ton met de catapult zouden moeten
worden „afgeschoten". Teneinde te kunnen
manoeuvreeren worden 12 schroeven en 2
roeren aangebracht. De ontwerper ver
klaarde te hopen, dat twee dezer drijvende
vliegvelden spoedig in aanbouw zouden
zijn, één in Noord-Ierland en een in Wales.
Met behulp hiervan zou de luchtreis over.
den Atlantischen Oceaan verdeeld kunnen
worden in drie „sprongen" van elk 600 mijl.
Londen. November 1936.
De begrooting van den staat komt on
geveer overeen met de balans van den
koopman. Beide toonen het streven, ze e-
re feiten extra te onderstrepen en ander
op den achtergrond te laten treden
en daarbij behoeft men geenszins direc
aan vervalschte balansen te denken.
De begrootingen der zeven groote mo
gendheden Engeland, Frankrijk, de er-
eenigde Staten, Duitschland, Italiè, Rus
land en Japan toonen nu aan, dat men in
het jaar 1936 ongeveer vijf maal zooveel
voor bewapening heeft uitgegeven als in
het jaar 1914.
De zuivere bewapeningsuitgaven bedra
gen op het oogenblik ongeveer twee mil-
liard tweehonderd en negentigduizend pond
sterling!
Hoe ongekend hoog dit cijfer is, ziet men
het best, indien men zich eens voor cle
oogen houdt, hoe deze uitgaven in de ver
schillende staten zijn gestegen. Wij nemen
daarbij als vergelijkende cijfers, die van de
jaren 1914, 1931 en 1936. Engeland gaf in
1914 voor bewapeningsdoeleinden 77 milli
oen pond uit, in 1931 waren het 92 en in
1936 ongeveer 161 millioen pond. Frankrijk
gaf in dezelfde jaren 72 millioen, 134 mil
lioen en 185 millioen pond uit. Voor de
Vereenigde Staten luiden deze cijfers 50
millioen 140 millioen en 202 millioen pond
De Italianen hadden in 1914 37 millioen,
in 1931 59 millioen en in 1936 150 millioen
pond noodig. Japan gaf in 1914 voor zijn
bewapening slechts 19 millioen pond uit,
maar in 1931 was dit cijfer reeds tot 26
millioen en in 1936 tot 60 millioen pond
gestegen.
Nu komen de beide mogendheden, wier
Uit onze
groote voorraad opium in
beslag genomen.
Dat wil zeggen: Inhalen, terwijl
uit tegengestelde richting ver
keer nadert en de weg te smal
is voor drie auto's naast elkaar.
'n Manoeuvre, die bijna zeker
naar hospitaal of huis-van-be-
waring voert!
Aneta seint uit Batavia: In verband met
het voortgezet onderzoek naar aanleiding
van de Japansche schoener „Yamato Mam",
welk schip als smokkelschip was gesigna
leerd en na onderzoek op 9 November jj,
op Pasar Ikan, de binnenhaven van Bata-
via, in beslag was genomen, waarbij aan
boord 80 thail opium werd aangetroffen, kon
thans worden overgegaan tot een beslagne
ming op het nabij Billiton gelegen eiland
Toean van een hoeveelheid van 355 kilogram
opium.
Deze hoeveelheid maakte, met de reeds
aan boord van de „Yamato Maru" aange-
haalde opium de geheele voorraad uit van de
„Yamato Maru",
uitgaven het sterkst gestegen zijn. Rusland
gaf voor zijn bewapening in 1914 92 milli
oen, in 1931 156 millioen en in 1936 592
millioen pond uit.
Deze enorme som is intusscnen nog klei-
ner dan die, welke Duitschland op het oogen
blik voor zijn bewapening uitgeeft, waarbij
men echter moet bedenken, dat dit land in
tegenstelling met de andere staten een ge
heel nieuw legerapparaat moest opbouwen
Het Duitsche rijk had in 1914 voor zijn
bewapening 95 millioen, in 1931 42 milli
oen en in 1936 zelfs 940 millioen pond
noodig.
U00 pond, per minuut.
Deze cijfers spreken boekdeelen. Zij be
wijzen, dat twintig jaren na den oorlog,
die volgens de staatslieden van toendertijd
„de laatste oorlog", zou zijn, de kosten
der bewapening alle andere uitgaven over
treffen.
Op iedere minuut van dit jaar werden
en worden 4400 pond sterling voor de be
wapening der verschillende landen uitge-
geven.
De Abessijnsche oorlog, die Italië financi
eel aan den rand van den afgrond bracht
kostte in totaal 250 millioen pond.
Wat geeft men voor volksontwikkeling uit?i
En wat geeft men voor onderwijs, kun»>
sten en wetenschapen uit?
Hier wordt de verhouding nog schrik
wekkender, nog deprimeerender, indien men
aan de toekomst van Europa denkt. Frank
rijk, Engeland en ook Italië geven nog im
mer ongeveer 29% van het bedrag, dat zij
aan hun bewapening besteden, voor cul-
tureele doeleinden uit. In Duitschland is
(lit percentage, gezien de hooge bedragen,
die men voor den opbouw van het nieuwe
leger noodig heeft, natuurlijk lager. Het
•Tapansche percentage' bedraagt Ï3-.1 Rus
land zegt, dat het voor dergelijke doelein
den 55% van het bedrag, dat het aan zijn
bewapening besteed, uitgeeft.
Maar het behoeft wel geen betoog, dat
dit percentage, dat moeilijk te controleeren
valt, zeer en zeer overdreven is.
Een troost, maar een voor Europa zeer
beschamende troost is het dat de Vereenig
de Staten voor de Volksontwikkeling 75%
meer uitgaven dan voor hun bewapening.
Getallen zijn droog noch dood zij kun
nen echter zoowel vruchtbaar leven als
den dood inhouden. Terwijl men dit arti
kel leest, mag men niet vergeten, dat er
wederom rond 44.000 pond sterling voor
oorlogsmateriaal, waarmede men het leven
wil beschermen, maar den dood eigenlijk
oproept, werd uitgegeven.
Welke cultuurwaarden, wegen, electri
sche centrales, huizen, parken, en duizen
den andere mogelijkheden men voor deze
som van meer dan twee en een kwart mil-
liard pond sterling zou kunnen verkrijgen
dat mag iedere lezer zelf eens ernstig
overleggen. (v.p.b.)
De Engelsche vertaling van het
constructie-boek van den Fran-
schen luchtvaartdeskundige
Mignet, heeft een wonderlijke
uitwerking gehad in Engeland:
ieder bouwt zijn luchtvloo
De meeste uitvindingen ontstaan
uit een noodzakelijke behoefte.
„Bouw ons lichte vliegtuigen",
luidde onlangs in Engeland de
wensch van tallooze luchtvaart
enthousiasten. „Mijne heeren", al
dus het antwoord van verschillen
de vliegtuigfabrieken wijd en zijd,
„het spijt ons geen enkele opdracht
voor particuliere vliegtuigen te
kunnen aannemen, daar onze fa
briek al op volle kracht werkt
door een enorm groot aantal or
ders!
„Waarom?" vroegen de enthousiasten
botweg. Maar de fabrieken deden er het
zwijgen aan toe. Heimelijke informaties
brachten echter aan het licht dat de
Britsche her-bewapening er verantwoorde
lijk voor was. Niet alleen de vliegtuigfa
brieken werkten dag en nacht aan regee-
ringsmachines, maar ook de automobiel
fabrieken waren in vele gevallen toege
rust of er op ingericht om aan de plotselin
ge vraag naar gevechtsvliegtuigen te vol
doen, r
Aldus werd de gelegenheid tot uitvinden
door de noodzaak geschapen. In weerwil
van de handicap door de regeerings-op
drachten lieten de amateur-enthousiasten
hun geestdrift niet bekoelen.
En zoo verschenen na een paar maanden
van intensieven arheid de vruchten van
hun uitvinders-genialiteit in den vorm
van miniatuur-vliegtuigen, kleiner dan
zweefvliegtuigen en waarin zich een mo
tor bevond, die het particuliere motorvlie-
gen binnen ieders bereik bracht.
In het begin van 1935 kon men vaststel
len i dat meer dan 1000 van deze „poux du
ciel" hun voltooiing naderden in de talrij
ke schuren en werkplaatsen achter de wo
ningen van Britsche arbeiders.
Eveneens kon worden vastgesteld dat een
Britsche vertaling van het constructie-boek
geschreven door den Franschen pionier van
dit soort particuliere vliegtuigen, Mons.
Henry Mignet, in meerdere duizendtallen
per maand verkocht werd. Wanneer de hui
dige verkoopcijfers gehandhaafd worden
zullen 20.000 Engelschen dit handige boek
tegen het einde van 1936 gekocht hebhen.
Een jaar of twee geleden begreep de
heer Mignet dat het, om het vliegen even
populair te maken als het autorijden, noo
dig zou zijn om iedereen in de gelegenheid
te stellen zich tegen lage kosten een machi
ne aan te schaffen.
„Zelfs de goedkoopste machine, die thans
op de markt is, gaat boven de draagkracht
van den gewonen man, ongeacht hoe ent
housiast hij ook mag zijn" verklaarde de
Fransche uitvinder. Bovendien stelde hij
vast, dat de beste methode om zijn idee in
de practijk te brengen er in zou bestaan om
iedereen die er belangstelling voor had in
de gelegenheid te stellen, zijn eigen machi
ne te bouwen.
Hij weigerde eenvoudig om zijn talenten
te benutten voor handelsdoeleinden, in
plaats daarvan bouwde en verbeterde hij
de eerste „pou du ciel", om daarna zijn
methode in bijzonderheden te beschrijven
in het boven aangehaalde boek, dat dan
ook in het bijzonder in Engeland veel op
gang maakte.
Een luchtvaart-deskundigft beweerde:
„Maar zeer weinigen kunnen dit boek le
zen, zonder er direct mee te beginnen een
toestel te construeeren sommigen beginnen
zelfs al te bouwen nog voor zij het boek
heelemaal hebben gelezen."
Met gelijken tred in deze vermeerdering
van belangstelling in kleine vliegtuigen,
steeg het aantal van particuliere vlieg-clubs
in geheel Engeland. Het is te verwachten
dat de leden in de naaste toekomst met
in groepjes met hun miniatuur-vliegtuigen
tochten zullen organiseeren, zooals vroeger
met fietsclubs het geval was.
Deze ultra lichtgewicht-vliegtuigen mo
gen worden gevlogen zonder het gebruike
lijke lucht vaardigheids-certificaat en zijn
slechts onderworpen aan enkele redelijke
voorwaarden. De gewone eischen van het
luchtvaart-ministerie komen er op neer dat
iedere „pou du ciel" geregistreerd wordt,
waaraan ongeveer f 10.kosten zijn ver
bonden en dat de eigenaars verzekerd zijn
tegen schade aan derden, wat ongeveer
f 40.per jaar kost.
Een „luchtvloo", i.ooals ze wel genoemd
worden, volkomen in overeenstemming met
de aanwijzingen van den heer Mignet ge
construeerd, wordt samen met een tweede
machine waaraan enkele veranderingen
zijn aangebracht, opgehangen in een enor
me wind-tunnel, waarin de luchtwaardig
heid volkomen kan worden beproefd De
gedragingen van de machine worden 'daar
in vastgelegd en onvolkomenheden worden
op deze wijze nauwkeurig vastgesteld ten
gerieve van alle andere „lucht-vlooien". De
„poux du ciel" beloven een geheel nieuwe
Engeland Populariteit in
Experts hebben vastgesteld dat de enkele
moeilijkheden die bij den bouw van dei
machines gerezen zijn, in hoofdzaak moe
ten worden toegeschreven aan gemis aan
ervaring bij de bouwers om het gewicht
door Mignef U aimUge^e'n.6616"' Z°°als dat
ariatVu^die' onlangs %°merktV U
met moeilijk vast te stellen dat deze geest
drift voor „luchtv ooien" een enorm»
in «heel Engelan* hoertgeSeV'ÏÏj
grappige daarbij is dat vele van deze
„vliegtuigbouwers" veel moediger zijn dan
velen van ons, oudere piloten, die zich wel
tweemaal zouden bedenken, alvorens in
zoo'n toestel te kruipen en er de lucht mee
in te gaan!"
Niet alleen'dat de geringe afmeting van
deze vliegtuigjes de bouwers in staat stelt
om ze in betrekkelijk kleine werkplaatsen
te construeeren, maar proeven hebben be
wezen dat ze ook weinig ruimte behoeven
om te stijgen en te dalen. Een desbetref
fende proef bewees dat een van deze toe
stellen binneri een ruimte van 100 M. kon
opstijgen, vliegen en weer landen.
De constructie-bijzonderheden van de
„luchtvloo" zijn de eenvoud zelve twee
gewone vleugels, (boven elkaar), een ge
raamte voor de romp en een roerblad. Een
eenvoudig landings. en staartgestel en het
motorblok completeeren het geheel.
Eenmaal in de lucht verschilt de „lucht
vloo weinig van het gewone type vlieg
tuig, uitgezonderd dan de snelheid die tot
hoogstens 75 K.M. per uur kan worden op
gevoerd. De kosten voor deze vliegtuigje8»
zonder de motor, beloopen f 200.—. Voor
zoover de eigen-bouwers tot nu toe hebben
vastgesteld is een motor van 10 P-K. het
meest geschikt. Een compleet vliegtuig
weegt hoogstens 175 Kg.
Ov«raJ 'n Engeland worden op het oogen
blik demonstraties met de „luchtvloo" ge
houden en met geestdrift bijgewoond.
L)e gevolgen zijn niet uitgebleven. Met
verwoede ijver hebben talloozen zich op de
eigenbouw van de „luchtvloo" toegelegd.
Men treft constructeurs van 16 en van 60
jaar aan.
Sommie machines tegen de laagst mo
gelijke kostprijs gemaakt, vertoonen alleen
miiest J?°°dzakelijke en soberste uitvoe-
g, 'erwijl zij gedreven worden door ge
wone motorfiets-motoren. Anderen hebben
min machines op hijzonder luxe wijze uit
gevoerd en voorzien van 10 P.K. automo
biel-motoren.
vE^'and heeft zijn „vliegkoorts"... «n
heeft het hevig te pakken ook.