De Chineesche revolte Texel r Katwijker Motorlogger bij Kamperduin op de kust gezet* Griep in Asser kazernes Marktberichten Maandag 14 December 1936 Vierde blad Zaterdagavond door den mist den koers kwijt geraakt. Gistermiddag door de Utrecht en Hector vlot gebracht. 1300 P.K. aan een tros van 500 meter I De Katwijk 112 in de branding Het incident van Tsing Tao geregeld Engelsche bommenwerper omlaag gestort Uit onze Omgeving 1300 P.Ktrekken aan de Katwijk 112 Marineberichten Stoomvaartberichten Visscherij berichten Mist over de Noordzee.., Mist: witte en gryze flarden, die spook achtig over de golven waren, nevel sluiers, die den roergangers van schepen hoogstens een meter of 10 zicht geven mist: wellicht gevaarlijker op zee dan een stevige Noord-Wester. En weer is een schip het slachtoffer geworden, en wel de Katwijker motor- logger KW 112, die, terugkeferende van de tongvangst, Zaterdagavond laat, ter hoogte van paal 25, even benoorden Camperduin dus, op de kust liep. Door den mist nit den koers. Men was aan boord van den logger, door den zeer dikken mist, volkomen den koers kwijtgeraakt en eerst toen men vlak voor de Bteenen zat, en het dus al te laat was, be greep men, dat het mis ging. En het ging mis. De branding zette de ischuit precies onder aan de glooiing, met haar neus even nog voor de keien van de vlak in de nabijheid gelegen pier. Hoewel het weer aanvankelijk stil was, begon de zee later vrij zwaar te rollen, zoodat de bemanning al spoe dig besloot het schip te verlaten. Men werd hiervoor in de gelegenheid gesteld door de inmiddels ter plaatse verschenen red- dingvlet van Petten, die de opvarenden aan wal bracht. „Utrecht" en „Hector" varen uit. De positie van den logger was verre van benijdenswaard en lang niet buiten gevaar. Wakkerde de Noord-Wester aan, en daar was alle kans op, dan zou het niet uitgesloten zijn, dat het schip kap seisde, brak, of tegen den dijk van de Hondsbossche Zeewering te pletter liep. Zonder dan ook verder tyd te verliezen verlieten des nachts om half 2 de sleep- booten „Utrecht" en „Hector", beide van de bergingsfirma Wijsmuller te Den Hel der respectievelijk de haven van Nieuwe- diep en IJmuiden en spoedden zich naar de plaats waar de wel zeer onfortuinlijke Visscherman aan de keien zat. Ook deze schepen hadden last van den nog altijd hangenden zwaren mist en zoodoende arriveerde men eerst te omstreeks 4 uur in den morgen. Verbinding. Oogenblikkelijk werden pogingen in het werk gesteld, verbinding te krijgen en de KW 112 zoo spoedig mogelijk in veiliger water te bren gen. Het vastmaken viel evenwel niet mee, gezien den grooten afstand, dien de sleepers tusschen hun schepen en den wal moesten houden. Deze bedroeg namelijk niet minder dan 500 pi eter. Doch men vorderde en toen het 10 uur in den ïnorgen was, was er contact. Mist en kou! Veel kon men echter voorshands nog niet Uitrichten, daar de wacht was op hoog tij, hetwelk evenwel eerst in den loop van den middag zou opkomen. En daar lag de „KW. 112"J zwart en troosteloos op den eersten dijk van eze vermaarde Hondsbossche Zeewering. Met zn neus bijna op de keien van de P'®r ®n m® de branding schuimende en bruischende o haar heen. Het is nog vrijwel potdicht van den mist en behoorlijk koud, zoodat de bergers van Petten, die in grooten getale aanwe zig zijn, zich om de 3 minuten warm loo pen te stampen op de bazaltblokken van den dijk. Ook aan boord van de „KW 112" heeft men het niet warm.."* Vlak by de „Prince Royal". Af en toe klaart het even op en dan ziet men ineens de spookachtige contouren van het in 1920 vergane Engelsche oorlogsschip „Prince Royal" opdoemen, dat maar enkele honderden meters meer zuidwaarts ligt. De „Prince Royal"met den mast schuin over het water als een waarschuwend uitroeptee- ken voor den passeerenden visscherman...... In de verte liggen de „Utrecht" en de „Hector, grijze schimmen, waarover wat don kere rook hangt. Hoewel het een bijzonder interessant schouw spel oplevert, deze 3 schepen zoo bij elkaar, is de belangstelling om een uur of 10 in den morgen nog vrijwel minimaal. Enkele Pette- mers en Kamperduiners komen huiverend een kijkje nemen en enkele opmerkingen plaatsen. Later wordt het drukker en tegen 12 uur staan er eenige honderden belangstellenden op den „Waker" bijeen. In de branding. Alles is nu in orde gebracht en de wacht is alleen op het hooge water. Nu, dit komt en menigeen, die zich nog op de pier waagt, er vaart dat met een paar natte voeten. Een paar kerels gaan aan boord van de 112 en het is de moeite waard te zien op welke wijze de branding hun parten speelt. Het vletje wordt als een bal op en neer gekwakt en telkens ziet men van de inzittenden niets anders dan de met zuidwesters bedekte koppen. Even vreest men, dat ze tegen den logger op zullen tornen, maar dat loopt best los. Ze ken nen de zee, deze Pettemers! Beweging! Om half 2 in den middag staat er al een aardig stuk water en een paar vletterlui wij zen ons op de „KW. 112", die volgens hen reeds lichtelijk begint te deinen. En inder daad... er zit beweging in. Eerst haast on zichtbaar, dan duidelijker. Aan den neus kun je het zien. Een heel subtiele beweging, maar toch zóóveel, dat allen zeer optimistisch ge stemd zijn over de aanstaande sleeperij. Aan boord van de sleepbooten is nu alles hurry up en we zien de crews op de achter dekken zwoegen. Het zal niet meevallen met die tros... Ze is een kleine 500 meter lang en vertegenwoordigt een enorm gewicht. In dit op zicht is het dan ook niet uitgesloten, dat zich complicaties zullen voordoen. Dan gaat men trekken. 1300 pk. De „Utrecht" heeft een directe verbin ding met de „KW 112", terwijl de „Hector" op haar beurt weer in verbinding staat met de „Utrecht". Gezamenlijk kan men op deze manier een kracht van niet minder dan 1300 pk ontwikkelen. Zwarte rook gulpt uit de schoorsteenen van de sleepers. In de kijker kun je de schroef het schuim zien rondwentelen bjj het achterschip. Het is weer het oude spel, dat we al zoo dik wijls zagen en dat telkens weer imponeert. Ge spannen turen we naar de „KW 112".., zal ze gaan Aanvankelijk is er weinig of geen gang in te krijgen. Het zand schijnt de Katwijker toch steviger vast te houden dan men aanvankelijk vermoedde. Zou ons aller optimisme te voor barig geweest zijn Telkens trekken ze aan, de „Utrecht" en de „Hector", en als een gordijn hangt de zware smook over de zee. Dan... ineens... daar breekt een bleeke zon door en met een slag scheuren de nevels uit een.. Daar is zicht en bijna op hetzelfde mo ment komt er schot in de KW. 112. Eerst heel langzaam..5 dan sneller zakt ze af. Totdat het achterschip zich schui mend in de branding boort. Nog enkele seconden en de logger is vrij. De vraag blijft nu evenwel of ze het houden zal. Het blijkt evenwel, dat er geen lek of andere ernstige averij ge maakt is, zoodat ze zee kan houden. Langzaam wordt ze weggetrokken naar de beide sleepbooten en een half uur later behoort ook dit evenement weer tot het verleden. In den namiddag is de KW. 112 door de „Hector" naar IJmuiden gebracht. Met gespannen aandacht volgt geheel China de gebeurtenissen in Sjensi. De toestand is des te erger omdat Tsjang Kai Sjek met alle macht was bekleed. Hij was de ver persoonlijking van de „Nationale Unifica tie". De revolutie van de troepen van den jongen maarschalk Tsjang Soe Liang werkte in welingelichte kringen niet ver rassend Tsjang commandeerde een leger van 200.000 man, allen vluchtelingen uit Man- sjoekwo, die hun land verlaten hebben, toen de onafhankelijkheid werd uitgeroepen. Dit leger moest de rooden bestrijden, die in het Noordwesten verzameld waren. Sedert eeni ge maanden groeide onder de mannen onte vredenheid. Zij waren hun ballingschap moe en vreesden naar Foekie te worden gezonden. Velen wilden niet langer tegen de communisten strijden en eischten oorlog tegen Japan. De komst van Tsjang Kai Sjek in October j.1. scheen hen te kalmeeren en Tsjang Soe liang beloofde Tsjang Kai sjek trouw te blij ven. Men vermoedt, dat de huidige opstand is ontketend door eenige ondergeschikten van Tsjang Soe liang. Sedert den inval in Soei Joean van de Mongolen, gesteund door buitenlandsche elementen, heerscht in China een latente agitatie. Te Peking en Sjanhai hebben de studen ten en de leden van 't „nationale heil" anti- Japansche demonstraties georganiseerd en ook in de Kwo-min-tang is een fractie, welke een verbond met Sovjet Rusland gunstig ge zind is. De laatste gebeurtenissen te Sjensi bewijzen, dat sommige elementen niet terug deinzen voor geweld om de regeering te dwingen een onverzoenlijke politiek ten aan zien van Japan te volgen. Japansche troepen zullen wor den teruggeroepen. De staking van de Chineesche koelies in de Japansche spinnerijen te Tsing Tao is ge regeld tengevolge van besprekingen, welke de Japansche consul generaal Nishi heeft gevoerd met den burgemeester. Het werk zal heden worden hervat. Nishi deelde mede, dat de Chineesche auto riteiten hebben toegestemd in de Japansche eischen om de misdadigers uit de stad te verbannen en alle anti-Japansche agitatie van personen of partijen tegen te gaan. De Japansche troepen zullen worden te ruggetrokken, zoodra de maatregelen van de Chineesche autoriteiten tot het herstel van de' orde doeltreffend zijn gebleken en de Japansche levens en eigendommen geen ge vaar meer loopen. Twee vliegers omgekomen. Gistermiddag is in de nabijheid van Dun- caster een bommenwerper van de Britsche luchtmacht omlaaggestort. Twee vliegers vonden daarbij den dood. Zes- a zevenhonderd zieken. Er heerscht onder de manschappen van het garnizoen te Assen zeer veel griep. Niet minder dan ongeveer het derde deel van de manschappen 6 700 in getal is aange tast. De griep is echter niet kwaadaardig. JULIANADORP le WINTERCONCERT VAN „KUNSTZIN" Voor een goed bezette zaal had Zondag avond de uitvoering plaats van het eerste Winterconcert door de Harmonie „Kunst zin" in het café „Prins Hendrik" van den heer Abr. Doorn. Na opening van dezen amusementsavond en andere plichtplegingen, werd het instru mentale gedeelte van het programma, be staande uit een zestal muzieknummers op onberispelijke wijze afgewerkt onder leiding van haar directeur de heer J. van Glabbeek. Daarna trad de pauze in en werd vervol gens ten tooneele gevoerd het tooneelspel in drie bedrijven door P. Mossenboff,. geti teld „De onbekende Vrouw" In aanmerking nemende dat slechts dilettanten voor het voetlicht komen, mag gezegd worden, dat de uitvoering er van heel goed te noemen was. Het publiek vond het zeker ook naar den zin, want met een dankbaar applaus werd een en ander beloond. Daarna bal na. Was de Zondaguitvoering voor het alge meen bestemd, heden Maandagavond wordt een herhaling gegeven van hetzelfde pro gramma voor gehuwden en donateurs. W1ERINGEN BURGERLIJKE STAND 4 t.m. 11 Dec. 1936. Geboren: Maria Geertruida, d. v. M. T. v. Hoesel en A. M. Schoonen; Arendje, d. v. H. Jager en M. Jager; Petronilla Joan- na Maria, d. v. J. Geerts en M. M. Vendel; Gerda Willemine, d. v. G. J. Hiddink en G. J. Nijkamp; Jan; z.v. P. C. Luijt en A. Kooij. Overleden: Antje Verfaille, 55 jaar, wed. J. Jongkind, echtgen. A. Poel. Pieter Wage- maker, 78 jaar, echtgen. v. N. Halfweeg; Leendert Spaander, 67 jaar wedn. v. M. Mus. 'T OUDE SINTERKLAASFEEST. Vooral tengevolge van het zeer gunstige weder is Zaterdag 't speciaal Texelsch Oude- Sunterklaasfeest (dat ieder jaar op 12 Dec. wordt gehouden) heel wat drukker gevierd dan 't eigenlijk Sinterklaasfeest op 5 Dec. Er waren te Den Burg zeer veel gemaskerden, waarvan vooral de aandacht werd getrokken door een groote troep Zigeuners, die zeer tot schrik van de jonge dames een beer mee voer den die nog al bewegelijk was, en door een Zigeunerin werd geleid. Ook verscheen een alleraardigste imitatie van een Poligoon- filmapparaat. Verder een race-auto „Bleu- Bigt". St. Nicolaas en Zwarte Piet waren in verschillende moderne voertuigen present o.a. in een vliegmachine en op fietsen. Ook werd sterk de aandacht getrokken door een wel wat al te overdreven voorstelling van verregaande Kindsheid van enkele oudjes. Enkele personen hadden van hun costuums veel werk gemaakt, zoodat er verschillende mooie pakjes te be wonderen waren; ook was er evenwel veel op- takelarij. In de hotels wordt reeds vele jaren op Oude- Sinterklaas geen gelegenheid voor den dans gegeven te Den Burg (op de andere dorpen wel) zoodat hier de drukte op straat reeds betrekkelijk vroeg eindigde. R.K. VOLKSBOND. Op Woensdag 16 Dec. houdt Pastoor Boonekamp van De Cocksdorp op initiatief van den R.K. Volksbond in 't St. Janshuis te Den Burg een lezing, die toegankelijk is voor leden en niet-leden der Vereen. Als onderwerp heeft de Eerw. spr. „Katholiek Soc. Actie en Liturgie". O u d e s e h i 1 d. VERDRINGT DE JAZZ DE FOLKLORE? „Ouwe-SunderkIaas"-viering. Reeds in den namiddag zagen we enkele „Ouwe Beppies" langs de straat loopen en brachten ons eenigszins in de stemming, die van de Ouwe Sunderklaas heel wat verwachtte. Inderdaad verscheenen na 8 uur enkele exem plaren, en om half 9 konden we er een 30-tal waarnemen. Men zou verwacht hebben, dat, nu het Ouwe Sunderklaasfeest met recht gevierd zou worden, evenwel is daar niets van ge komen. Blfjkbaar was de liefde voor de jazz grooter dan het besef, een oud folkloristisch gebruik in eere te.houden. In de zaal van Het Eigen ge bouw te Oudeschild, was omstreeks 10 uur een lauwe stemming waar te nemen, en toen dan ook nog eenige Sunderklazen binnenkwamen, werden dezen haast met verwondering begroet. Het is jammer dat we het constateeren moe ten, maar het feit blijkt. Elk jaar vermindert het gevoel, dezen avond naar oud gebruik te vieren, en wordt hij alleen beschouwd als een gelegenheid, om een bal te organiseeren. Bij beschikking van den Minister van Staat, Minister van Defensie a.i. zijn de volgende plaatsingen gelast: met 15 December 1936: de officier-vlieger der 2e klasse G. C. M. Scholten, op non activiteit gesteld; met 28 December 1936: de luitenant ter zee der 2e klasse J. N. J. van der Meij, bjj het departement van defensie; met 1 Januari 1937: de luitenant ter zee der le klasse N. Guilonard, belast met de be trekking van le officier bij het vliegkamp de Mak; met 18 Januari 1937: de kapitein-luitenant ter zee A. M. Hekking, belast met de betrek king van chef van den mijnendienst te Vlis- singen. Kon. Ned. Stoomboot-Maatschappij. Aurora, 11 Dec. n. Napels. Euterpe, 12 Dec. n. Amsterdam. Hercules, pass. 11 Dec. Finisterre. Nereus, 11 Dec. te Gothenburg. Oberon, 11 Dec. n. Nea Playa. Odyseus, 12 Dec. te Kopenhagen. Perseus, pass. 12 ec. Lydd. Saturnus, 12 Dec. n. Gibraltar. Theseus, 11 Dec. n. Amsterdam. Venus, 12 Dec. te Piraeus. HollandAmerika Lijn. Boschdijk, 11 Dec. v. Havana. Edam, pass. 12 Dec. Vlissingen. Nykang, pass. 10 Dec. Niton. Lochkatrine, 12 Dec. n. de Pacifiekust. HollandWest-Afrika Lijn. Maaskerk, t., 10 Dec. n. Havre. Rotterdamsche Lloyd. Slamat, u., pass. 12 Dec. Queessant. Tapanoeli, u., pass. 12 Dec. Gibraltar. Baloeran (thuisr.) 14 Dec. te Southampton en 15 Dec. te Rott. verwacht. Djambi, 12 Dec. te Rotterdam. RotterdamZuid-Amerika Lijn. Alchiba, t., 11 Dec. te Santos. Alcyone, 12 Dec. n. B. Aires. Silver JavaPacific Lijn. Kota Radja, pass. 11 Dec. Fernando Noronha.. Siantar, 11 Dec. n. Calcutta. Stoomvaart Mij. Oceaan. Memnon, 11 Dec. v. Penang. Melampus, 11 Dec. n. Batavia, via Swansea en Liverpool. HollandAfrika Lijn. Boschfontein, t., 12 Dec. n. R'dam. Springfontein, 13 Dec. n. Mozambique. HollandAustralië Ljjn. Aagtekerk, u., 12 Dec. v. Karachi. Meliskerk, u., 12 Dec. te Antwerpen. HollandOost-Azië Lijn. Meerkerk, t., 12 Dec. v. Port Said. Stoomvaart Mij. Nederland. Poelau Laut (thuisr.) 11 Dec. v. Sabang. JavaNew-York lijn. Tabinta, 11 Dec. v. St. Vincent. Tanibar, 10 Deb. te Belawan (Verb.). Kota Gede, pass. 11 Dec. Kaap de Goede Hoop Den Helder, 12 December 1936. Aangebracht door korders: Tongen 1.080.98 per kg.;Slips 0.96— 0.84 per kg.; Tarbot 0.70 per kg.; Schol le soort 14.0012.00 per kist; Schol 2e soort 8.006.50 per kist; Schar 3.002.40 pee kist; Wijting 3.202.50. Door garnalenvisschers: Levende garnalen 2.301.35 per Lit.; ge kookte garnalen 0.15 per kg. Aanvoer 12 Dec.! 199 kg zoute garnalen a 15 ct. p. kg. 650 kg Wulken 18.20.85 per 100 kg, 136 kg Kreukels 4.50 per mud. ALKMAAR, 14 December. Ter veemarkt waren heden aangevoerd? 87 vette koeien 135—250. handel redelijk, 1 graskalf 40, 1 vet kalf55, 48 nuchtere kal veren 616, 48 vete schapen 1825, 437 vet-, te varkens 3612 ct. per Kg. WARMENHUIZEN, 12 December. Roode kool f 1.101.80, gele kool f 1, Deen* sche witte kool f 0.80—1. witte kool 80 ct., nep f 6.30, drielingen f 1.70—2.50, uien f 1.30 1-80, grove uien f 1.70—1.80, peen f 1.30— 1.40. idem kleine 70 ct. Aanvoer: 38300 Kg. roode kool, 19400 Kg. gele kool, 20800 Kg, Deensche witte kool, 9000 Kg. witte kool, 500 Kg. nep, 7200 Kg. uien, 875 Kg. peen. ALKMAAR. 12 December. Op de heden gehouden veemarkt waren 7 vette schapen aangevoerd, waarvan de prijs f 20.50 en 1 bok of geit f 2.50. ALKMAAR, 12 December. Op de heden gehouden botermarkt werd betaald voor: groothandel 72%—75 cent en kleinhandel 75%—77% cent, vaten niet ge noteerd, handel matig, kipeieren groot handel f 35.25, handel matig. Eendeieren geen. BROEK OP LANGENDIJK, 14 December. Uien f 1.40—1.60, drielingen f 2.20—2.7Ö, grove uien f 1.60—1.70, peen f 1—1.20, groe ne kool f 1.10—3.10. Kroten f 0.80—1.40, roode kool f 1—1.80, gele kool f 1, D. witte kool f 0.80, bloemkool f 7.10—9.80, 2e soort f 2.70—3.90, andijvie f 0.501.10. NOORDSCHAR'WOUDE, 14 December Bevelanders f 1.80, bl. aardappelen f 1.50 uien f 1.20—1.40, drielingen 2.50, grove 1 40 1.70, roode kool f 1.50, gele kool f 1, Deen sche witte kool 80-90 ct., andijvie f 1.60—1.70. HEFFING OP BOTER. De heffing op boter en de vervoervergun* nmg voor buitenlandsche boter is voor da week van 14 tot en met 19 December vast* gesteld op f 0.80 per Kg., behoudens tus- schentijdsche wijziging.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 9