De Chineesche revolte
Texel
r
Katwijker Motorlogger bij Kamperduin
op de kust gezet*
Griep in Asser
kazernes
Marktberichten
Maandag 14 December 1936
Vierde blad
Zaterdagavond door den mist den koers kwijt geraakt.
Gistermiddag door de Utrecht en Hector vlot gebracht.
1300 P.K. aan een tros van 500 meter I
De Katwijk 112 in de branding
Het incident van Tsing
Tao geregeld
Engelsche bommenwerper
omlaag gestort
Uit onze Omgeving
1300 P.Ktrekken aan de Katwijk 112
Marineberichten
Stoomvaartberichten
Visscherij berichten
Mist over de Noordzee..,
Mist: witte en gryze flarden, die spook
achtig over de golven waren, nevel
sluiers, die den roergangers van schepen
hoogstens een meter of 10 zicht geven
mist: wellicht gevaarlijker op zee dan een
stevige Noord-Wester.
En weer is een schip het slachtoffer
geworden, en wel de Katwijker motor-
logger KW 112, die, terugkeferende van de
tongvangst, Zaterdagavond laat, ter hoogte
van paal 25, even benoorden Camperduin
dus, op de kust liep.
Door den mist nit den koers.
Men was aan boord van den logger, door
den zeer dikken mist, volkomen den koers
kwijtgeraakt en eerst toen men vlak voor de
Bteenen zat, en het dus al te laat was, be
greep men, dat het mis ging.
En het ging mis. De branding zette de
ischuit precies onder aan de glooiing, met
haar neus even nog voor de keien van de vlak
in de nabijheid gelegen pier. Hoewel het weer
aanvankelijk stil was, begon de zee later vrij
zwaar te rollen, zoodat de bemanning al spoe
dig besloot het schip te verlaten.
Men werd hiervoor in de gelegenheid gesteld
door de inmiddels ter plaatse verschenen red-
dingvlet van Petten, die de opvarenden aan
wal bracht.
„Utrecht" en „Hector" varen uit.
De positie van den logger was verre
van benijdenswaard en lang niet buiten
gevaar. Wakkerde de Noord-Wester aan,
en daar was alle kans op, dan zou het
niet uitgesloten zijn, dat het schip kap
seisde, brak, of tegen den dijk van de
Hondsbossche Zeewering te pletter liep.
Zonder dan ook verder tyd te verliezen
verlieten des nachts om half 2 de sleep-
booten „Utrecht" en „Hector", beide van
de bergingsfirma Wijsmuller te Den Hel
der respectievelijk de haven van Nieuwe-
diep en IJmuiden en spoedden zich naar
de plaats waar de wel zeer onfortuinlijke
Visscherman aan de keien zat.
Ook deze schepen hadden last van den nog
altijd hangenden zwaren mist en zoodoende
arriveerde men eerst te omstreeks 4 uur in
den morgen.
Verbinding.
Oogenblikkelijk werden pogingen in het werk
gesteld, verbinding te krijgen en de KW 112
zoo spoedig mogelijk in veiliger water te bren
gen.
Het vastmaken viel evenwel niet mee, gezien
den grooten afstand, dien de sleepers tusschen
hun schepen en den wal moesten houden.
Deze bedroeg namelijk niet minder dan 500
pi eter.
Doch men vorderde en toen het 10 uur in den
ïnorgen was, was er contact.
Mist en kou!
Veel kon men echter voorshands nog niet
Uitrichten, daar de wacht was op hoog tij,
hetwelk evenwel eerst in den loop van den
middag zou opkomen.
En daar lag de „KW. 112"J zwart en
troosteloos op den eersten dijk van eze
vermaarde Hondsbossche Zeewering. Met zn
neus bijna op de keien van de P'®r ®n m®
de branding schuimende en bruischende o
haar heen.
Het is nog vrijwel potdicht van den
mist en behoorlijk koud, zoodat de bergers
van Petten, die in grooten getale aanwe
zig zijn, zich om de 3 minuten warm loo
pen te stampen op de bazaltblokken van
den dijk. Ook aan boord van de „KW 112"
heeft men het niet warm.."*
Vlak by de „Prince Royal".
Af en toe klaart het even op en dan ziet
men ineens de spookachtige contouren van het
in 1920 vergane Engelsche oorlogsschip
„Prince Royal" opdoemen, dat maar enkele
honderden meters meer zuidwaarts ligt. De
„Prince Royal"met den mast schuin over
het water als een waarschuwend uitroeptee-
ken voor den passeerenden visscherman......
In de verte liggen de „Utrecht" en de
„Hector, grijze schimmen, waarover wat don
kere rook hangt.
Hoewel het een bijzonder interessant schouw
spel oplevert, deze 3 schepen zoo bij elkaar,
is de belangstelling om een uur of 10 in den
morgen nog vrijwel minimaal. Enkele Pette-
mers en Kamperduiners komen huiverend een
kijkje nemen en enkele opmerkingen plaatsen.
Later wordt het drukker en tegen 12 uur
staan er eenige honderden belangstellenden
op den „Waker" bijeen.
In de branding.
Alles is nu in orde gebracht en de wacht is
alleen op het hooge water. Nu, dit komt en
menigeen, die zich nog op de pier waagt, er
vaart dat met een paar natte voeten.
Een paar kerels gaan aan boord van de
112 en het is de moeite waard te zien op
welke wijze de branding hun parten
speelt. Het vletje wordt als een bal op
en neer gekwakt en telkens ziet men van
de inzittenden niets anders dan de met
zuidwesters bedekte koppen. Even vreest
men, dat ze tegen den logger op zullen
tornen, maar dat loopt best los. Ze ken
nen de zee, deze Pettemers!
Beweging!
Om half 2 in den middag staat er al een
aardig stuk water en een paar vletterlui wij
zen ons op de „KW. 112", die volgens hen
reeds lichtelijk begint te deinen. En inder
daad... er zit beweging in. Eerst haast on
zichtbaar, dan duidelijker. Aan den neus kun
je het zien. Een heel subtiele beweging, maar
toch zóóveel, dat allen zeer optimistisch ge
stemd zijn over de aanstaande sleeperij.
Aan boord van de sleepbooten is nu alles
hurry up en we zien de crews op de achter
dekken zwoegen. Het zal niet meevallen met
die tros... Ze is een kleine 500 meter lang en
vertegenwoordigt een enorm gewicht. In dit op
zicht is het dan ook niet uitgesloten, dat zich
complicaties zullen voordoen.
Dan gaat men trekken.
1300 pk.
De „Utrecht" heeft een directe verbin
ding met de „KW 112", terwijl de „Hector"
op haar beurt weer in verbinding staat met
de „Utrecht".
Gezamenlijk kan men op deze manier
een kracht van niet minder dan 1300 pk
ontwikkelen.
Zwarte rook gulpt uit de schoorsteenen van
de sleepers. In de kijker kun je de schroef het
schuim zien rondwentelen bjj het achterschip.
Het is weer het oude spel, dat we al zoo dik
wijls zagen en dat telkens weer imponeert. Ge
spannen turen we naar de „KW 112".., zal ze
gaan
Aanvankelijk is er weinig of geen gang in
te krijgen. Het zand schijnt de Katwijker toch
steviger vast te houden dan men aanvankelijk
vermoedde. Zou ons aller optimisme te voor
barig geweest zijn Telkens trekken ze aan, de
„Utrecht" en de „Hector", en als een gordijn
hangt de zware smook over de zee.
Dan... ineens... daar breekt een bleeke zon
door en met een slag scheuren de nevels uit
een.. Daar is zicht en bijna op hetzelfde mo
ment komt er schot in de KW. 112.
Eerst heel langzaam..5 dan sneller zakt
ze af. Totdat het achterschip zich schui
mend in de branding boort. Nog enkele
seconden en de logger is vrij.
De vraag blijft nu evenwel of ze het
houden zal. Het blijkt evenwel, dat er
geen lek of andere ernstige averij ge
maakt is, zoodat ze zee kan houden.
Langzaam wordt ze weggetrokken naar
de beide sleepbooten en een half uur
later behoort ook dit evenement weer tot
het verleden.
In den namiddag is de KW. 112 door de
„Hector" naar IJmuiden gebracht.
Met gespannen aandacht volgt geheel China
de gebeurtenissen in Sjensi. De toestand is
des te erger omdat Tsjang Kai Sjek met
alle macht was bekleed. Hij was de ver
persoonlijking van de „Nationale Unifica
tie". De revolutie van de troepen van den
jongen maarschalk Tsjang Soe Liang
werkte in welingelichte kringen niet ver
rassend Tsjang commandeerde een leger van
200.000 man, allen vluchtelingen uit Man-
sjoekwo, die hun land verlaten hebben, toen
de onafhankelijkheid werd uitgeroepen. Dit
leger moest de rooden bestrijden, die in het
Noordwesten verzameld waren. Sedert eeni
ge maanden groeide onder de mannen onte
vredenheid. Zij waren hun ballingschap
moe en vreesden naar Foekie te worden
gezonden. Velen wilden niet langer tegen de
communisten strijden en eischten oorlog
tegen Japan.
De komst van Tsjang Kai Sjek in October
j.1. scheen hen te kalmeeren en Tsjang Soe
liang beloofde Tsjang Kai sjek trouw te blij
ven. Men vermoedt, dat de huidige opstand
is ontketend door eenige ondergeschikten
van Tsjang Soe liang.
Sedert den inval in Soei Joean van de
Mongolen, gesteund door buitenlandsche
elementen, heerscht in China een latente
agitatie.
Te Peking en Sjanhai hebben de studen
ten en de leden van 't „nationale heil" anti-
Japansche demonstraties georganiseerd en
ook in de Kwo-min-tang is een fractie, welke
een verbond met Sovjet Rusland gunstig ge
zind is. De laatste gebeurtenissen te Sjensi
bewijzen, dat sommige elementen niet terug
deinzen voor geweld om de regeering te
dwingen een onverzoenlijke politiek ten aan
zien van Japan te volgen.
Japansche troepen zullen wor
den teruggeroepen.
De staking van de Chineesche koelies in
de Japansche spinnerijen te Tsing Tao is ge
regeld tengevolge van besprekingen, welke
de Japansche consul generaal Nishi heeft
gevoerd met den burgemeester. Het werk
zal heden worden hervat.
Nishi deelde mede, dat de Chineesche auto
riteiten hebben toegestemd in de Japansche
eischen om de misdadigers uit de stad te
verbannen en alle anti-Japansche agitatie
van personen of partijen tegen te gaan.
De Japansche troepen zullen worden te
ruggetrokken, zoodra de maatregelen van de
Chineesche autoriteiten tot het herstel van
de' orde doeltreffend zijn gebleken en de
Japansche levens en eigendommen geen ge
vaar meer loopen.
Twee vliegers omgekomen.
Gistermiddag is in de nabijheid van Dun-
caster een bommenwerper van de Britsche
luchtmacht omlaaggestort. Twee vliegers
vonden daarbij den dood.
Zes- a zevenhonderd zieken.
Er heerscht onder de manschappen van het
garnizoen te Assen zeer veel griep. Niet
minder dan ongeveer het derde deel van de
manschappen 6 700 in getal is aange
tast.
De griep is echter niet kwaadaardig.
JULIANADORP
le WINTERCONCERT VAN „KUNSTZIN"
Voor een goed bezette zaal had Zondag
avond de uitvoering plaats van het eerste
Winterconcert door de Harmonie „Kunst
zin" in het café „Prins Hendrik" van den
heer Abr. Doorn.
Na opening van dezen amusementsavond
en andere plichtplegingen, werd het instru
mentale gedeelte van het programma, be
staande uit een zestal muzieknummers op
onberispelijke wijze afgewerkt onder leiding
van haar directeur de heer J. van Glabbeek.
Daarna trad de pauze in en werd vervol
gens ten tooneele gevoerd het tooneelspel
in drie bedrijven door P. Mossenboff,. geti
teld „De onbekende Vrouw" In aanmerking
nemende dat slechts dilettanten voor het
voetlicht komen, mag gezegd worden, dat
de uitvoering er van heel goed te noemen
was. Het publiek vond het zeker ook naar
den zin, want met een dankbaar applaus
werd een en ander beloond. Daarna bal na.
Was de Zondaguitvoering voor het alge
meen bestemd, heden Maandagavond wordt
een herhaling gegeven van hetzelfde pro
gramma voor gehuwden en donateurs.
W1ERINGEN
BURGERLIJKE STAND
4 t.m. 11 Dec. 1936.
Geboren: Maria Geertruida, d. v. M. T.
v. Hoesel en A. M. Schoonen; Arendje, d.
v. H. Jager en M. Jager; Petronilla Joan-
na Maria, d. v. J. Geerts en M. M. Vendel;
Gerda Willemine, d. v. G. J. Hiddink en
G. J. Nijkamp; Jan; z.v. P. C. Luijt en A.
Kooij.
Overleden: Antje Verfaille, 55 jaar, wed.
J. Jongkind, echtgen. A. Poel. Pieter Wage-
maker, 78 jaar, echtgen. v. N. Halfweeg;
Leendert Spaander, 67 jaar wedn. v. M.
Mus.
'T OUDE SINTERKLAASFEEST.
Vooral tengevolge van het zeer gunstige
weder is Zaterdag 't speciaal Texelsch Oude-
Sunterklaasfeest (dat ieder jaar op 12 Dec.
wordt gehouden) heel wat drukker gevierd
dan 't eigenlijk Sinterklaasfeest op 5 Dec. Er
waren te Den Burg zeer veel gemaskerden,
waarvan vooral de aandacht werd getrokken
door een groote troep Zigeuners, die zeer tot
schrik van de jonge dames een beer mee voer
den die nog al bewegelijk was, en door een
Zigeunerin werd geleid. Ook verscheen een
alleraardigste imitatie van een Poligoon-
filmapparaat. Verder een race-auto „Bleu-
Bigt". St. Nicolaas en Zwarte Piet waren in
verschillende moderne voertuigen present o.a.
in een vliegmachine en op fietsen. Ook werd
sterk de aandacht getrokken door een wel wat
al te overdreven voorstelling van verregaande
Kindsheid van enkele oudjes. Enkele personen
hadden van hun costuums veel werk gemaakt,
zoodat er verschillende mooie pakjes te be
wonderen waren; ook was er evenwel veel op-
takelarij.
In de hotels wordt reeds vele jaren op Oude-
Sinterklaas geen gelegenheid voor den dans
gegeven te Den Burg (op de andere dorpen
wel) zoodat hier de drukte op straat reeds
betrekkelijk vroeg eindigde.
R.K. VOLKSBOND.
Op Woensdag 16 Dec. houdt Pastoor
Boonekamp van De Cocksdorp op initiatief
van den R.K. Volksbond in 't St. Janshuis te
Den Burg een lezing, die toegankelijk is voor
leden en niet-leden der Vereen. Als onderwerp
heeft de Eerw. spr. „Katholiek Soc. Actie en
Liturgie".
O u d e s e h i 1 d.
VERDRINGT DE JAZZ DE FOLKLORE?
„Ouwe-SunderkIaas"-viering.
Reeds in den namiddag zagen we enkele
„Ouwe Beppies" langs de straat loopen en
brachten ons eenigszins in de stemming, die
van de Ouwe Sunderklaas heel wat verwachtte.
Inderdaad verscheenen na 8 uur enkele exem
plaren, en om half 9 konden we er een 30-tal
waarnemen. Men zou verwacht hebben, dat, nu
het Ouwe Sunderklaasfeest met recht gevierd
zou worden, evenwel is daar niets van ge
komen.
Blfjkbaar was de liefde voor de jazz grooter
dan het besef, een oud folkloristisch gebruik in
eere te.houden. In de zaal van Het Eigen ge
bouw te Oudeschild, was omstreeks 10 uur een
lauwe stemming waar te nemen, en toen dan
ook nog eenige Sunderklazen binnenkwamen,
werden dezen haast met verwondering begroet.
Het is jammer dat we het constateeren moe
ten, maar het feit blijkt. Elk jaar vermindert
het gevoel, dezen avond naar oud gebruik te
vieren, en wordt hij alleen beschouwd als een
gelegenheid, om een bal te organiseeren.
Bij beschikking van den Minister van Staat,
Minister van Defensie a.i. zijn de volgende
plaatsingen gelast:
met 15 December 1936: de officier-vlieger
der 2e klasse G. C. M. Scholten, op non
activiteit gesteld;
met 28 December 1936: de luitenant ter zee
der 2e klasse J. N. J. van der Meij, bjj het
departement van defensie;
met 1 Januari 1937: de luitenant ter zee
der le klasse N. Guilonard, belast met de be
trekking van le officier bij het vliegkamp de
Mak;
met 18 Januari 1937: de kapitein-luitenant
ter zee A. M. Hekking, belast met de betrek
king van chef van den mijnendienst te Vlis-
singen.
Kon. Ned. Stoomboot-Maatschappij.
Aurora, 11 Dec. n. Napels.
Euterpe, 12 Dec. n. Amsterdam.
Hercules, pass. 11 Dec. Finisterre.
Nereus, 11 Dec. te Gothenburg.
Oberon, 11 Dec. n. Nea Playa.
Odyseus, 12 Dec. te Kopenhagen.
Perseus, pass. 12 ec. Lydd.
Saturnus, 12 Dec. n. Gibraltar.
Theseus, 11 Dec. n. Amsterdam.
Venus, 12 Dec. te Piraeus.
HollandAmerika Lijn.
Boschdijk, 11 Dec. v. Havana.
Edam, pass. 12 Dec. Vlissingen.
Nykang, pass. 10 Dec. Niton.
Lochkatrine, 12 Dec. n. de Pacifiekust.
HollandWest-Afrika Lijn.
Maaskerk, t., 10 Dec. n. Havre.
Rotterdamsche Lloyd.
Slamat, u., pass. 12 Dec. Queessant.
Tapanoeli, u., pass. 12 Dec. Gibraltar.
Baloeran (thuisr.) 14 Dec. te Southampton en
15 Dec. te Rott. verwacht.
Djambi, 12 Dec. te Rotterdam.
RotterdamZuid-Amerika Lijn.
Alchiba, t., 11 Dec. te Santos.
Alcyone, 12 Dec. n. B. Aires.
Silver JavaPacific Lijn.
Kota Radja, pass. 11 Dec. Fernando Noronha..
Siantar, 11 Dec. n. Calcutta.
Stoomvaart Mij. Oceaan.
Memnon, 11 Dec. v. Penang.
Melampus, 11 Dec. n. Batavia, via Swansea
en Liverpool.
HollandAfrika Lijn.
Boschfontein, t., 12 Dec. n. R'dam.
Springfontein, 13 Dec. n. Mozambique.
HollandAustralië Ljjn.
Aagtekerk, u., 12 Dec. v. Karachi.
Meliskerk, u., 12 Dec. te Antwerpen.
HollandOost-Azië Lijn.
Meerkerk, t., 12 Dec. v. Port Said.
Stoomvaart Mij. Nederland.
Poelau Laut (thuisr.) 11 Dec. v. Sabang.
JavaNew-York lijn.
Tabinta, 11 Dec. v. St. Vincent.
Tanibar, 10 Deb. te Belawan (Verb.).
Kota Gede, pass. 11 Dec. Kaap de Goede Hoop
Den Helder, 12 December 1936.
Aangebracht door korders:
Tongen 1.080.98 per kg.;Slips 0.96—
0.84 per kg.; Tarbot 0.70 per kg.; Schol le
soort 14.0012.00 per kist; Schol 2e soort
8.006.50 per kist; Schar 3.002.40 pee
kist; Wijting 3.202.50.
Door garnalenvisschers:
Levende garnalen 2.301.35 per Lit.; ge
kookte garnalen 0.15 per kg.
Aanvoer 12 Dec.! 199 kg zoute garnalen a
15 ct. p. kg.
650 kg Wulken 18.20.85 per 100 kg,
136 kg Kreukels 4.50 per mud.
ALKMAAR, 14 December.
Ter veemarkt waren heden aangevoerd?
87 vette koeien 135—250. handel redelijk,
1 graskalf 40, 1 vet kalf55, 48 nuchtere kal
veren 616, 48 vete schapen 1825, 437 vet-,
te varkens 3612 ct. per Kg.
WARMENHUIZEN, 12 December.
Roode kool f 1.101.80, gele kool f 1, Deen*
sche witte kool f 0.80—1. witte kool 80 ct.,
nep f 6.30, drielingen f 1.70—2.50, uien f 1.30
1-80, grove uien f 1.70—1.80, peen f 1.30—
1.40. idem kleine 70 ct. Aanvoer: 38300 Kg.
roode kool, 19400 Kg. gele kool, 20800 Kg,
Deensche witte kool, 9000 Kg. witte kool,
500 Kg. nep, 7200 Kg. uien, 875 Kg. peen.
ALKMAAR. 12 December.
Op de heden gehouden veemarkt waren
7 vette schapen aangevoerd, waarvan de
prijs f 20.50 en 1 bok of geit f 2.50.
ALKMAAR, 12 December.
Op de heden gehouden botermarkt werd
betaald voor: groothandel 72%—75 cent en
kleinhandel 75%—77% cent, vaten niet ge
noteerd, handel matig, kipeieren groot
handel f 35.25, handel matig. Eendeieren
geen.
BROEK OP LANGENDIJK, 14 December.
Uien f 1.40—1.60, drielingen f 2.20—2.7Ö,
grove uien f 1.60—1.70, peen f 1—1.20, groe
ne kool f 1.10—3.10.
Kroten f 0.80—1.40, roode kool f 1—1.80,
gele kool f 1, D. witte kool f 0.80, bloemkool
f 7.10—9.80, 2e soort f 2.70—3.90, andijvie
f 0.501.10.
NOORDSCHAR'WOUDE, 14 December
Bevelanders f 1.80, bl. aardappelen f 1.50
uien f 1.20—1.40, drielingen 2.50, grove 1 40
1.70, roode kool f 1.50, gele kool f 1, Deen
sche witte kool 80-90 ct., andijvie f 1.60—1.70.
HEFFING OP BOTER.
De heffing op boter en de vervoervergun*
nmg voor buitenlandsche boter is voor da
week van 14 tot en met 19 December vast*
gesteld op f 0.80 per Kg., behoudens tus-
schentijdsche wijziging.