Kerstlichten Sneeuwkleed -morgen Kerstmis ,%m Enkele Kerstgebruiken het balcon of in den kelder in eeij groote emmer water te plaatsen, op» dat hij dit volop in zich op kaq nemen. Aan dit water heeft de hoorn erf» ter nog niet genoeg om tot Nieuw* jaar frisch te blijven, vooral niet, wanneer hij in een warme kamer staat. Men zet hem daarom in een bak oj groote emmer met nat zand en onb» trekt de emmer aan het gezicht door er rood katoen om te wikkelen. Onder den boom wordt een flink groot laken gespreid om te voorkx men, dat de dennennaalden zich door de geheele kamer verspreiden of af druipend kaarsvetvlekken veroor zaakt. KERSTGESCHENKEN IN HET OUD-ROMEINSCHE RIJK. Ter gelegenheid van den winter- zonnestilstand, vierde men ook in het oude Rome een feest, de Saturnalia* dat evenals het Germaansche joel feest door Kerstmis verdrongen is, De Saturnalia waren feesten van uit gelaten vreugde; alle standsverschil len hielden op en de meesters dienden hun slaven op dien dag. Tot de ge bruiken behoorde ook het wisselen van geschenken; bij voorkeur gaf men poppen, waskaarsen en notenjj deze gebruiken zijn dus niet speciaal met het Kerstfeest verbonden. Ook nuttige zaken werden ten geschenke gegeven; zoo spreekt Martialis van notitieboekjes uit citroenhout of ivoor, schrijftafels, een ivoren kastje voor het bewaren van gouden mun ten, tandenstokers, gouden haarspel den, parasols, pruiken en gekleurde zeep. W KERSTVARIA. Kerstkinderen. Van oudsher gelooft men, dat kin deren, die op Kerstdag geboren won den, een zeer gelukkig lot hebben, In Engeland werden de ouders van zoo'n kind door alle inwoners van hun dorp geluk gewenscht en met geschenken overladen. In Ierland hebben kerstkinderen zelfs zekere voorrechten in het bestuur der ge meente, omdat men hoopte, dat hun eigen geluk ook de gemeente tnt zegen zou zijn. De geschiedenis verhaalt ons ech ter van drie kerstkinderen, die juist zeer ongelukkig waren. Keizerin Eli* sabeth van Oostenrijk zag haat naaste bloedverwanten op tragischfl wijze van haar zijde weggerukt, ter- wil 1 zij zelf na een innerlijk eenzaam leven te Genève vermoord werd, Goethe's zoon August werd eveneens op Kerstmis geboren en had een on gelukkig leven, omdat hij voortdu rend leed onder het lot, den zoon van een groot man te zijn.. Ten slotte heeft Peter Cornelius, de componist van de vroolijke opera „De Kalief van Bagdad", zijn leven lang te strij den gehad tegen teleurstelling en tegenwerking, terwijl hij het succeS van zijn werk niet meer beleefde en in bittere armoede gestorven is. Overal wordt het Kerstfeest ge vierd, maar overal op een andere manier. Ieder vogeltje zingt zooals het gebekt is. Van al die verschillende manieren wil dit artikel iets verhalen. Niet van die feestelijkheden, welke in alle landen eender zijn, maar telkens een typeerend staaltje. In Amerika b.v. wordt Santa Claus in den Kerstnacht gevierd. De kin deren krijgen geschenken, die voor zoover mogelijk in een oude kous ge stopt worden en de volwassenen doen zich te goed aan een kerstmaal, waarvan mincepie en plumpudding, Weer branden tint'lend de feest'lijke lichtjes, Stralend door 't duister, vol wondere pracht, Weer heffen rein zich de kindergezichtjes, Zingend het lied van den heiligen nacht. Vrede op aarde! In menschen behagen! Zilveren stemmen, ontroerend van klank, Dragen hun hoop door de donkere dagen, Brengen ontroerend een waarlijken dank! Kerstlichten wenken van heinde en verre, Ook van het wijde, oneindig heelal, En boven 't al rijst de blinkende Sterre, Die ons weer heenwijst naar Bethlehem's stal! *t Need'rigst verblijf als 't paleis van een Koning, Koning van Liefde, die allen omvat, Met de aanbidding tot hoogste bekroning, Waarlijke Vrede als kostbaarste schat! Kerstlichten spreken van 't eeuwig vertrouwen, Hoe ook de nood van de tijden benauwt, Hoe zich ook dreigend de krachten ontvouwen, Die in zichzelve zoo zwak zijn gebouwd! Kerstmis, Uw Boodschap voor allen gegeven, Gaat in het zoekende, aardsche bestaan, Nog als een lichtende Ster door ons'leven, Die door haar Liefde nooit onder zal gaan! Kerstlichten, straalt langs de donkere landen, Die zich verstrikken in wereldsche macht, Kerstlichten, straalt op de biddende handen, Die zich verheffen in donkeren nacht Weest tot een leidsman voor allen, die dwalen, Allen, die trotsch in hun aardsche bestaan, Hulpeloos heerschen-en zoeken en falen, Zonder Uw Licht langs hun eindige baan! KROES. Kerstmis 1936. /Nadruk verboden.) suikerwerk hangt". Hieruit volgt echter niet, dat dit gebruik niet van veel ouderen datum kan zijn. Men neemt zelfs aan, dat het een oud gebruik der Alemannen in den Elzas was en weer opleefde omstreeks 1500. Tevoren was het een tijd lang bijna vergeten geweest. De in 1024 gestorven Bisschop Burchard van Wormes keerde zich tegen het ge bruik boomen te versieren met kaar sen en andere voorwerpen, omdat daardoor de gedachte werd opgewekt aan wonderboomen en de vereering van heilige boomen uit den heiden- schen voortijd. Als voorlooper van den kerstboom kan ook beschouwd worden de in de 17e en 18e eeuw gebruikelijke groen geverfde, houten, pyramide-vormige stellages, waarvan de hoeken ver sierd waren door verscheidene rijen kaarsen. Deze kerstpyramides heb ben zich het langst gehandhaafd te Berlijn, waar zij nog in het midden der vorige eeuw verkocht werden op de van ouds beroemde kerstmarkt. KERSTKAARTEN ONDER DE STAATSHOOFDEN. Het gebruik, elkaar kerstkaarten te sturen, gaat meer en meer ver loren. Het is echter nog altijd in zwang bij vorstenhuizen en bij presi denten. Deze kerstkaarten worden door vooraanstaande kunstenaars ontworpen en het onderwerp is elk jaar iets anders. Vele vorsten laten op de kerstkaarten gebeurtenissen uit hun eigen leven of uit de geschie denis vaii hun land afbeelden, ande ren geven de voorkeur aan godsdien stige onderwerpen. Zoo laten in En geland de koning en de prinsen hun kaarten voorzien van een voorstelling uit Engeland's geschiedenis, terwijl de koningin en de prinsessen een kribbe met het Kerstkind of een an der op Kerstmis betrekking hebbend onderwerp kiezen. Deze kaarten wor den uitsluitend verzonden aan staats hoofden en de naaste familieleden der regeerende vorsten. HOE HOUDT MEN DEN KERST BOOM ZOO LANG MOGELIJK GOED? Op zeer eenvoudige wijze kan men een kerstboom lang goed houden. Bjj het koopen van een boom moet men zich niet alleen ervan overtui gen of hg mooi van vorm is en het groen er goed uitziet, maar tevens of de stam niet uitgedroogd is, het geen het geval is bjj boomen, die reeds lang te voren geveld zijn. Men begint met het onderdeel af te zagen en den boom in den tuin of benevens kalkoen de hoofdgerechten uitmaken. Zooals op St. Nicolaas onze kinde ren een verlanglijstje opstellen ter oriëntatie van St. Nicolaas, zoo doen de Duitsche kinderen dit op Kerst mis „Weihnachten". In dit land wordt buitengewoon veel werk gemaakt van dit feest. Nergens ziet men fraaiere kerstboo- men, nergens is ook de Kerstmaaltijd met z'n „Lebkuchen", „Weihnachts- stollen", enz. zoo uitgebreid. Ook in Engeland slooft men zich uit om van Kerstmis iets bijzonders te maken. Het zingen van Christ- mas-carols is niet van de lucht en de mistletoe kent vele geheimen! De maaltijd is overvloedig en de plum pudding vormt ook hier „de kroon op het werk". Een typisch Zweedsch gebruik stamt nog uit den tijd van de hei denen, n.1. het verschijnen van de Joelbock, een monsterlijk-uitgedoste gestalte, waarin later een of ander familielid wordt herkend. De straatjongens houden er een speciaal sterrefeest op na. De Sterre- koning Judas en de Drie Koningen gaan zingende langs de huizen en het is verwonderlijk te bespeuren hoe veel Sterrekoningen en Judassen er wel niet kunnen zijn. Hoeveel veranderingen het Kerst feest zelf ook heeft ondergaan, de Kerstboom was er steeds aan verbon den. En al te zeer moet men zich daarover niet verwonderen, want vele eeuwen geleden reeds dacht men, dat bepaalde boomen zegen aanbrachten. Volgens Prof. Arnold Meyer werd het eerst melding gemaakt van een Kerstboom omstreeks 1600. Het was de stad Straatsburg, die daarvan de primeur had. Verschillende schrijvers staven dit bericht. Van uit den Elsas via Duitschland werden ook de an dere landen ermee bekend, Frankrijk in 1870 onder invloed van de Duit sche soldaten. HOE OUD IS HET GEBRUIK VAN DEN KERSTBOOM. Het opstellen van een kerstboom gedurende den kersttijd is een ge bruik, dat in Nederland nog niet zoo heel oud is. Ofschoon reeds vóór den oorlog het bjj velen de gewoonte was een kerstboom te hebben, toch is het vooral na den oorlog een zeer algemeen gebruik geworden. Het kerstfeest begint langzamerhand in de plaats te treden voor Sint Nicolaas. De oorsprong van den kerstboom ligt waarschijnlijk in Duitschland. In de zestiende eeuw meldt een kroniek schrijver uit Straatsburg: „Op Kerst avond wordt te Straatsburg in de kamer een sparreboom neergezet, waaraan men rozetten van veel kleurig papier, appels, klatergoud en

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 20