De binneninrichting van het Prinselijk Jacht V oetbalm a tch Het duikwerk op de „Van der Wijck" Dievenbende gepakt H.M. de Koningin naar Wat de pers zegt Regeling uitvoer melk- en zuivelproducten Duitschland Nederland Igls vertrokken IJzeroer in Friesland Zaterdag 16 Januari 1937* De kroningsplechtigheid in Engeland lil Derde blad fifomnstallatie enz. doch hoe dit alles er uit zaï zien, kan nog niet worden gezegd, om- dat de vraag betreffende de artistieke aan kleeding van het schip nog niet is beant woord. Aan de achterzijde heeft de deksalon twee groote openslaande deuren, waardoor men het achterdek betreedt. Eerst komt men in een soort waranda, gelegen onder het naar achter doorgetrokken dak van den deksalon, daarna eerst staat men vrij. Op het open dek komen stoelen. Daar kunnen de opva renden genieten van zon en buitenlucht, terwijl zij bij regenweer zich kunnen te rugtrekken in de veranda of wel bescher ming zoeken onder een tent, die over het achterdek kan worden gespannen. Door een gang kan men in de richting van het voorschip de hal verlaten naar de eetsalon. Behalve de gebruikelijke meubi leering, zal hier een bureau worden inge bouwd, want het verlangen is dat het schip een plaats biedt, waar de Prinses en de Prins zich kunnen terugtrekken om arbeid te verrichten. Wilde men de genoemde ruimte niet te klein maken, dan was voor een afzonderlijke werkkamer in dit schip geen plaats te vinden. Naast de gang en tusschen hal en eet salon, liggen, grenzend aan de laatste, een dienkamer en hierachter het stuurhuis. In de dienkamer komen kasten voor glaswerk en servies, een lift naar beneden naar de keuken en een doorgeef-opening naar de eetsalon In het stuurhuis worden alle be dieningsorganen en de controle-instrumen ten voor de twee hoofdmotoren aange bracht. Men vindt er het stuurrad, kompas, kaartentafel, boekenrekken, de radiotelefo- nie-installatie en alle verdere benoodigdhe- den voor de navigatie. Dit stuurhuis staat in open verbinding met de gang, waardoor het deel uitmaakt van de overige ruimten van het schip. Aldus blijven de opvarenden in contact met de kern van het scheepsbe drijf, waardoor in niet geringe mate het sportieve element in dit schip wordt ver hoogd. Het opperdek. Boven op het dekhuis en wel achter stuurhut en schoorsteen komen de roei- zeilsloep en de motorbijboot te staan, wel ke met behulp van davits overboord gevierd kunnen worden. De overgebleven ruimte kan dienen tot het nemen van zonnebaden en voor vol genot van licht en lucht. De davits zullen dank zij een bijzondere con structie inschuifbaar zijn, zoodat de hoogte van het geheel boven water, met het oog op het passeeren van vaste bruggen, zoo veel mogelijk wordt beperkt In de buik van het schip. Van de inrichting van het schip onder dek kan het volgende worden verteld. Voor de machinekamer, die in de midscheeps ligt treft men de .keuken aan en de verblijven voor de bemanning. Kapitein, machinist, dekknechts en bedienend personeel, beschik ken deels over een eigen hut en bovendien hebben zij hun eigen douche-gelegenheid. In de keuken in de onmiddellijke nabijheid zullen plaats vinden een koelkast, een warmwatervoorziening en een centrale ver warming, die des avonds in voor- of na jaar de kilte kan verdrijven en die des win ters dienst kan doen om het schip vorstvrij te houden.. Achter de machinekamer liggen de Prin selijke vertrekken, bestaande uit slaapver trekken en, badkamer. Men bereikt dit ver blijf langs een trap, die neergaat uit de hal. Langs een andere trap uit de deksalon afdalend, bereikt men in het achterschip de verblijven voor de gasten, welke bestaan uit een tweepersoonshut en twee eenper soonshutten. Deze twee kleine hutten zijn door het verwijderen van een los tusschen- schot tot een groote hut voor twee perso nen te maken. Bovendien hebben de gasten Het Prinselijk Paar zal tegen woordig zijn. Blijkens een bericht uit 's-Graven- hage zal ingevolge eene uitnoodi- ging van Zijne Britsche Majesteit en krachtens beschikking van H.M. de Koningin het Prinselijk Echtpaar tegenwoordig zijn bij de Kroning van Z. M. George VI. Hare Koninklijke Hoogheid Prin ses Juliana der Nederlanden zal daarbij Hare Majesteit vertegenwoor digen. een eigen douche-gelegenheid. Vermeld zij nog, dat zich in het waterdichte schot tus schen het Prinselijk verblijf en dat voor de gasten, een nooddeur bevindt, die achter de betimmering verborgen zal worden Mocht in geval van nood de gewone uit gang van het Prinselijk verblijf naar boven niet meer bereikbaar zijn, dan verschaft deze deur toegang tot het achterschip. Hoe groot het schip zal zijn. Nadat eenigen tijd geleden de maximum lengte en breedte en de uiterste diepgang van 't schip in ontwerp bekend zijn gemaakt uitsluitend met het doel aan belangstellen den een algemeen idee te geven van de grootte van het vaartuig, zijn thans dank zij de berekening, uit de teekening en door be proeving de maten van het schip komen vast te staan. De grootste lengte over dek gemeten bedraagt 31 meter, de lengte op de waterlijn 29.28 m., de breedte 5.50 m. en de diepgang 1.54 m. Met een halve lading motorbrandstof en water aan boord, hetgeen mogelijk is bij vaarten door kanalen, gezien de mogelijk heid tot bijvullen, wordt de diepgang van het schip aanmerkelijk minder. Van bevoegde zijde wordt ons medege deeld, dat de regelingen betreffende den uit voer van melk- en zuivelproducten naar contingenteerende landen per 16 Januari 1937 worden overgeschakeld van de Crisis uitvoerwet 1931 naar de landbouwcrisiswet 1933. De werkzaamheden ter uitvoering van deze regelingen, worden met ingang van dien datum overgenomen door de Neder- landsche zuivelcerttrale afdeeling zuivel. In de wijze, waarop deze uitvoer wordt geregeld, is vrijwel geen wijziging gebracht. Exporteurs dienen er echter rekening mede te houden, dat het noodig zal zijn, als ge organiseerde van de Nederlandsche zuivel- centrale te worden erkend en te worden toegelaten tot de groep „exporteurs". Ex porteurs die nog geen aanvraag tot erken ning hebben gezonden, wordt in overweging gegeven, dit onverwijld te doen, daar anders vertraging in de afgifte van uitvoer-certifi- caten zal kunnen ontstaan. BOTSING TUSSCHEN TWEE MOTOR RIJWIELEN Gisterenavond omstreeks 6 uiir is in de Vlierboomstraat te Den Haag de 50-jarige S. H. wonende in die straat, met zijn motor rijwiel in botsing gekomen met een ander motorrijwiel, welk laatste bestuurd werd door den 35-jarigen H. M. uit de Aardbei straat. De heer S. H. kwam zoodanig te val len dat hij met een schedelbasisfractuur en een gebroken sleutelbeen naar het Roode- Kruis ziekenhuis moest worden vervoerd. De veiligheid moet voldoen aan alle eischen. Zeven waterdich te schotten. Bij de verdeeling van de inwendige ruimte yan het r rinselijk jacht is in de eerste plaats rekening gehouden met de veiligheid der op- yarenden, die zooals vanzelf spreekt aan de allerhoogste eischen moet voldoen Een der voorzorgen, welke zijn genomen, is de verdeeling van het schip in zeven afdeelin- gen, door middel van waterdichte schotten Vier dezer schatten, die evenals de romp van het schip van Ijzer zijn, te weten het schot geheel voorin bij den steven, dat in het ach terschip en het voor- en achterschot der machinekamer, loopen ononderbroken van den eenen naar den anderen scheepswand. De overige twee hebben een doorgang, voor zien van een deur, die in gesloten stand waterdicht afsluit. Het doel der schotten is tweeledig. Zij beschermen tegen brand en behoeden voor zinken van het schip in geval yan aanvaring en van ernstige beschadi ging der scheepshuid. De afstanden tusschen de schotten zijn toch zoo gekozen, dat bij het volloopen van de ruimte tusschen twee er van, het schip blijft drijven. Bij brand be perken zij het vuur tot één ruimte en kan dit van de overige ruimte uit worden bestre den. Weliswaar is het gevaar voor brand op dit gchip al zeer gering, omdat het niet van benzinemotoren voorzien wordt, doch van Dieselmotoren, welke op olie loopen. Boven dien wordt een brandbluschinstallatie door het geheele schip aangelegd, maar, men kan hooit weten. Ongevallen komen nu eenmaal (voor, en daarom ook ging de technische com missie van het standpunt uit, dat alleen hij op het water veilig is, die op iedere moge lijkheid is voorbereid. Alle andere overwe gingen zijn ondergeschikt in rang. Alle Prinselijke verblijven liggen onder dek. De machinekamer in het midden van het schip; de Prinselijke verblijven en die voor de gasten achter deze gelegen en de keuken en verblijven der bemanning voor in het schip ontworpen, liggen alle onder dek. Het overige deel der verblijven is gebouwd op het dek, tezamen een grooten opbouw vor mend. Toch is die opbouw niet zoo hoog en zoo groot, dat hierdoor het schip een min der sierlijk uiterlijk zou bezitten. Integen deel, de opbouw accentueert de forsche lijnen yan den romp. Hij beslaat ook niet de volle breedte, zoodat men aan beide zijden langs et dekhuis van voor naar achter over het e'k kan loopen. Yoor een deel en wel meer naar het achterschip, zijn deze doorloopen overdekt. Het voordek is geheel vrij; men treft er alleen den toegang aan naar het verblijf der bemanning en de eleötrische ankerlier en verdere benoodigdheden voor de bediening der ankers van het schip. Het fraaie dekhuis. Wanneer men het dek van bet Prinselijk Jacht betreedt, in de midscheeps aan boord komende, vindt men zoowel op stuur- als bakboord een deur, die toegang geeft tot het dekhuis. Men treedt dan een hal binnen, waar men een vestiaire vindt. Achter die hal ligt een groote en zeer lichte deksalon, het vertrek, waar de opvarenden gedurende den dag, behalve gedurende de maaltijden, zullen verblijf houden, waar de Prinses en de Prins gasten zullen kunnen ontvangen, waar zij in een gezellig hoekje gezeten door de groote ramen ziende, het voorbij trekkend landschap zullen kunnen aan schouwen of wel dien blik over het wijde water kunnen laten gaan. Daar komen veel kastjes voor de dagelijksche benoodigdhe den, een meu'bileering overeenkomstig de wenscben van Prinses en Prins, de radio, De marine verricht voortreffelijk werk. Een zoo op het oog. eenvoudig bericht: „Het (Scheepsjournaal van de Van der Wijck is door duikers bovengebracht". Het is een be richt als tientallen andere kleine berichtjes. Maar voor hen, die weten wat duiken op 47 M. beteekent, onder een waterdruk van 5.7 atmosfeer, is dat bericht zoo dood-eenvoudig niet. De Castor ligt gemeerd boven het wrak en aan boord van die Castor is alles ingesteld voor het onderzoek van dat diep weggezon ken schip, de Van der Wijck, die in enkele minuten in de diepte verdween in het nach telijk" donker, vertelt de „Locomotief". De Castor heeft, den commandant meege teld, acht duikers aan boord en is overigens volledig uitgerust voor een opdracht van c^en Commandant Zeemacht, welke opdracht ge baseerd is op dienovereenkomstige verzoeken tot onderzoek van den voorzitter van den Raad van Scheepvaart. De Raad van Scheep vaart moet finesses weten, finesses van dat gene wat de tientallen getuigen hebben ver klaard, voor den havenmeester te Soerabaja. Is dat alles conform de werkelijkheid, is flat alles zoo, kan men dat over een anderen boeg eveneens bewijzen? Zoo kan men zeggen, dat de lange en moei zame taak. thans in commando opgedragen aan de acht duikers, meer weg heeft van een gerechtelijk onderzoek, dan van duik-werk- zaamheden zonder meer. Naar zes atmosfeer. Stuk voor stuk van de opdracht wordt uit gevoerd vanaf de Castor. Lange reepen ver binden voor-, midden- en achterschip van de Van der Wijck met de Castor. Lange lijnen zijn gevoerd daar naar de diepte der zee. 11 zijn als even zoovele oriënteeringspunten, van waaruit een duiker zijn speciale °1 dracht volvoert. Van die aankmoopingspun- ten uit, gaat een duiker naar de plaats die hij moet onderzoeken, naar de plek, waar hij een gesloten luik moet vinden, naar een vi taal punt, waar volgens de verklaringen de situatie zus- en-zoo dient te zijn. En er wordt gerapporteerd of die situatie inder daad zóó was, of inderdaad dat ventiel func- tionneerde en als een onomstootelijk bewijs zal straks de Raad van Schoepvaart aan de hand dezer bevindingen zijn meening vor men. Men onderschatte overigens het risico niet om van één atmosfeer, naar een druk van zes atmosfeer over te gaan. De hoofdmotoren draaien en geven den benoodigden tegen druk, een officier staat aan de luchtverdeel- kast, langzaam wordt gevierd, de duiker doet over heen- en terugtocht naar de gewenschte diepte elk twee uren. In langzame phasen wordt de afstand afgelegd. Alles is afge- snoerd, waterdicht, luchtdicht, zegt het Se- marangsche blad. De handen zijn vrij. 't zijn de eenige instrumenten die den duiker vrij uit ten dienste staan. Haaien komen aan schieten, maar gaan toch weer verweg langs. De haai schijnt bang te zijn voor dit mon strum. Waterslangen moeten worden ge weerd Enkele instrumenten zijn met schroef draad aan het pak bevestigd, het gevoel, de tastzin is in dit werk op deze diepte de hoofdzaak. Men heeft het plan van de Van der Wijck in het hoofd, tot in de fines ses. Men kent overigens een schip door-en door. Het zijn geen jongmaatjes die voor dit werk zijn uitgekozen, het zijn ervarenen. Ln het roode schip. Langs de uitgezette reepen komt men op het casco. Touwen, opgerold en makkelijk afrolbaar, gaan mee den romp van het schip in. Knoopen worden gelegd om den weg terug te vinden en om als leidraad te dienen voor een volgende. De duiker gaat in de ruimen en constateert of de stuwage op die dekken heeft plaats gehad als in het stuwage-plan staat aangegeven. Maar achter die zware ijzeren balken ligt een buiten boord-opening en zijn opdracht is het ook om zich er van te overtuigen, dat die ope ning inderdaad gesloten was en is. Van de Castor wordt een sein gegeven, dat de lier gaat werken en over een lengte van enkele tientallen meters doet die vijf-tons lier haar arbeid. Daar in dat weggezonken schip worden de stukken T-ijzer verplaatst tot de duiker zijn opdracht heeft uitge voerd en hij geen hinder meer ondervindt van in den weg liggende lading. Zóó doorkruisen deze mannen der marine hun object. Vijfentwintig meter en meer zelfs zijn zij in den romp van de Van der Wijck binnengedrongen, tastend en zoekend en vindend! Tot dan nu een eenvou dig bericht: het scheepsjournaal is op de Castor geborgen. Inderdaad, het is de plicht dezer marine mannen, ongetwijfeld. Maar tusschen plicht en plicht is wel eenig verschil. Een onder zoek, als thans al ettelijke weken aan den gang is, een onderzoek dat reeds ruim 70 duikhandelingen omvat, een onderzoek, dat zoo niet aan het groote publiek dan toch aan de bevoegde instanties een onom stootelijk beeld zal geven van de situatie aan boord van dit gekapsijsd schip, een dergelijk onderzoek vraagt algeheele toewij ding, die zooveel meer vergt dan plicht. Zij die boven blijven. En als men dan zoo leest van een scheeps journaal, dan vindt men dat wel even een aardig succes, maar men spendeert er ver der geen gedachten aan. En het is ook niet noodig, elk vak heeft zijn eigen speciale moeilijkheden, maar de intense spanning, de zenuwsloopende ervaring niet bij hen die duiken, maar bij hen die aan dek alle verrichtingen volgen, die lucht toevoeren, die luisteren en doorgeven, die spreken en trachten te verduidelijken dan komt men tot een som van scherpe emoties, die het begrijpelijk maken, dat de Commandant Zee macht periodiek verlof geeft aan de Castor om naar Soerabaja terug te keeren voor en kele dagen, want zelfs voor deze ervaren mannen is zulk een spanning niet lang op peil te houden. En het peil dient gehand haafd te worden, wil men voor hen die on der zijn, den risico-factor tot het kleinst mo gelijk minimum beperken. En ofschoon men het zich niet realiseert is het wel eens goed te formuleeren, dat één stoornis, één ver keerd begrepen sein, of één moment van physiek minder in-staat-zijn den dood be teekent. Voorloopige samenstelling. Anderiessen toch op de spilplaats De speciale cursus voor middenspelers, welke ten behoeve van- de toekomst van het Nederlandsch Elftal wordt gehouden en naar aanleiding van dezen populair uitgedruk- ten „spilcursus" verbonden commentaren hadden met andere omstandigheden den spil van het Nederlandsch Elftal helaas aanlei ding gegeven na den wedstrijd Nederland- Noorwegen te veronderstellen, dat reeds nu voor hem in de nationale ploeg door de Keuzecommissie van den KNVB een vervan ger zou zijn gevonden. Daarvan uitgaande had Anderiessen besloten zich niet langer beschikbaar te stellen. ANDERIESSEN. De Keuzecommissie verheugt zich thans te kunnen berichten, dat zij er in geslaagd is het misverstand in deze op geheel bevredi gende wijze op te lossen, waarna Anderies sen zich bereid verklaard heeft in het Ne derlandsch Elftal te zullen spelen, indien door de Keuzecommissie weer op hem een beroep zal worden gedaan. Voorloopig Nederlandsche elftal samengesteld. Het voorloopig Nederlandsch Elftal, dat Woensdag a.s. te Rotterdam, tegen Southend United een oefenwedstrijd speelt, is als volgt samengesteld: Doel: Van Male (Feijenoord). Achter: Weber (A.G.O.V.V.) en Calden- hove (D.W.S.) Midden: Pauwe (Feijenoord), Anderiessen (Ajax) en Van Heel (Feijienoord). Voor; Wels (Unitas), Van Spaendonk (Neptunes), Bakhuys (H.B.S.), Heetjans (P. E.C.) en Van Nellen (D.HC.) Reserves: Jongste (Excelsior), Wilders (Blauw Wit), Pellikaan (Longa), Vrauw- deunt (Feijenoord) en Bergman (Blauw Wit). Hierbij zij nog opgemerkt, dat Smit (Haar lem) en Halle,(Go Ahead) wqgiens ongesteld heid niet voorverkiezing in het voorloopig Nederlandsch Èlftal in aanmerking konden komen. Helers in verschillende plaatsen van het land. Den laatsten tijd hadden in Arnhem eeni ge inbraken plaats, waarbij voor een groote waarde aan goederen werd ontvreemd. O.a. werden een keer ongeveer tachtig dames mantels gestolen en bij een andere gelegen heid een hoeveelheid zijden stoffen ter waar de van meer dan 1000 gulden. Het gelukte de recherche evenwel niet, zooveel bewijsmateriaal te verzamelen, dat tot aanhouding van eenige verdachte perso nen kon worden overgegaan. In den nacht van 7 op 8 Januari j.1. werd wederom ingebroken thans in een grossier- derij, waarbij tien balen suiker werden ge stolen. Uit het ingesteld onderzoek bleek, vol gens de Msb. dat bij dezen diefstal een auto was gebruikt. Daarop werd in den nacht van Zondag op Maandag j.1. tot arrestatie van de verdachten overgegaan. Bij onderzoek in tal van garages werd de auto van de verdachten, welke zij om aan de nasporingen van de politie te ontkomen, in een particuliere garage hadden gestald, in beslag genomen. Een onderzoek in den wagen bracht aan het licht, dat daarmede suiker was vervoerd waardoor bevestigd werd, dat men op het goede spoor was. Het was bekend, dat de verdachten cön- necties hadden in verschillende plaatsen van het land. Zoowel in Zevenaar als in Nijmegen werd daarop een deel van de ge stolen goederen in beslag genomen. Ook een onderzoek in Amsterdam wees uit, dat daar gestolen goederen verkocht waren. Twee helers werden in arrest gesteld. Na lang zoeken werd ook bij een sigaren winkelier te Arnhem een groote hoeveel heid goederen in beslag genomen, waaron der de geheele voorraad ontvreemde suiker De winkelier werd eveneens gearresteerd. Alle verdachten zijn ter beschikking van de justitie gesteld. Het onderzoek duurt nog voort. KATTENDIEVEN AANGEHOUDEN Naar aanleiding van een groot aantal klachten, dat in verschillende deelen van Soest katten werden vermist, heeft de poli tie drie inwoners van Soest, n.1. R. v. d. B. J. v. d. B. en M. als verdacht van katten diefstallen aangehouden. M. fungeerde als opkooper en betaalde aan de beide „kat tenmeppers" naar gelang van de grootte en de kleur van de katten 25 cent tot 1.50 gulden per stuk. De velletjes werden als surrogaat van bont in den handel gebracht. Tegenover de politie hebben alle drie een volledige bekentenis afgelegd. Zij zijn ter beschikking van den Officier van Justitie te Utrecht gesteld. H.M. de Koningin is gisteravond met den trein van 18.11 van het station Delftsche Poort naar Innsbruck vertrokken, vanwaar zij zich naar Igls zal begeven voor een ver blijf van eenige weken. Het uur van vertrek was zorgvuldig ge heim gehouden zoodat er kort tevoren op het station niets bijzonders te zien was. Toen men evenwel te ruim half zes een deel van het perron afzette en loopers uitlegde, ter wijl ook op het Stationsplein de politie on der leiding van hoofdinspecteur Bontenbal den toegang tot het station vrij hield, wer den de gaande en komende reizigers weldra opmerkzaam gemaakt op het feit, dat er iets bijzonders aan den gang was. Inmiddels waren op het afgezette gedeelte van het perron verschenen, de burgemeester van Rotterdam, Mr. P. Droogleever Fortuijn, de hoofdcommissaris van politie Mr. L. Eint- hoven, de commissaris van den actieven dienst, de heer L. van de Pol, ir. Breukelman van de afdeeling vervoer der Nederlandsche Sporwegen, die de reis tot Geldermalsen zou meemaken, alsmede nog enkele leden van het hoogere personeel der Nederlandsche Spoorwegen. Om even over zessen vermoedde men ten onrechte, toen een roode auto met een motor rijwiel naderden, dat de Koningin in aan tocht was, doch de drie hofauto's uit Den Haag arriveerden pas eenige minuten later. Toegejuicht door het publiek, verliet de Koningin den wagen, waarop zij werd wel kom geheeten door den burgemeester, met wien zij zich, voor het vertrek, nog eenigen tijd op het perron onderhield. Daarna begaven de Koningin en haar ge volg, zich in den speciaal achter de locomo tief gehaakten Mitropa-wagen, waarop de trein precies op tijd het station vernet. Reeds een lading afgeleverd aan Italië. Naar het Hdbld. verneemt, is in de Frie- sche gemeente Opsterland, onder de dorpen Siegerswold en Duurswold, ijzerhoudende grond gevonden; in de omgeving van het riviertje De Linde ligt, vlak onder de zoden een harde laag van circa 30 cm. dikte. De exploitatie is reeds begonnen. Arbei ders laden den grond in tramwagens, welke het oer naar schepen vervoeren. Dan gaat het verder het land uit. Wij hooren, dat de eer ste lading oer reeds op weg is naar Italië, i In de Friesche oosthoek is men over deze ontdekking zeer verheugd, daar er voor heel wat menschen nu werk aan dien winkel is. Nader verneemt het blad dat men sedert drie maanden in de buurt van Siegerswoude bezig was met het exploiteeren van een veld, waar op 30 cm. onder de oppervlakte een laagje ijzerhoudende grond ter dikte van 22 cm. wordt aangetroffen, dat naar Italië werd verscheept. Thans heeft de exploitait, de heer T. Schuringa te Ter Apel het bedrijf verplaatst naar Duurswoude, waar men op een perceel van mevrouw De Jonge van Zwijnsbergen Lyclama a Nijeholt, gelegen aan het Konings- diep, het bedrijf zal voortzetten. Per kipkar ren zal de ijzerhoudende grond naar den hoofdweg worden vervoerd, vandaar per vrachtauto naar de schepen. Het zal worden uitgevoerd naar Engeland, waar het, naar wij vernemen, wordt gebruikt voor het zui veren van gas. Er werken thans twaalf man op dit bedrijf. Het Handelsblad geeft het volgende com mentaar op een mededeeling der arbeiders pers aan haar lezers: De Arbeiderspers en het Ko ningshuis. De sociaal-demoncratische Arbeiderspers heeft blijkbaar last met een deel van haar lezers die de evoluties naar rechts van de partij en haar organen blijkbaar niet in het zelfde tempo kunnen bijhouden. En zoo zijn de hoofdredactie en directie der Ar beiderspers genoopt om de volgende mede deeling te doen publiceeren die wij aan het „Volk" ontleenen: Wij krijgen aanmerkingen van abonné's over de uitvoerigheid van de reportages in ops land in ver band met het huwelijk der Prinses. Laten we er dit van zeggen: De zaak heeft niets slechts een po- litieken kant. Onze krant is ook een nieuwsblad Zij heeft tot taak, de lezers op de hoogte te stellen van wat er voor belangrijks in de wereld gebeurt. Het huwelijk van de Prinses was een gebeurtenis, waarin duizenden ook onder onze lezers, belangstel den. Wij zouden in onze taak tekort geschoten zijn, als wij niet aan deze belangstelling voldoening hadden ge schonken. En wij weten zeker, dat het overgroote deel onzer lezers on ze uitvoerige berichtgeving zeer heeft gewaardeerd. En nog wat: Laten wij toch noiet angstvallig onze deur sluiten voor alles, wat buiten ons eigen kringetje ligt. De mocratie beteekent óók: open oog hebben voor alles, wat anderen be roert. Het beteekent ruimheid van blik en geest. Enverdraagzaam heid. Onze eigen beginselen behoeven en zullen wij daarbij in geen enkel opzicht tekort doen! Wij hopen, dat onze critici dit eens rustig willen overwegen. Een op zichzelf ruim standpunt Belang stelling ook voor andersdenkenden. Maar wij noteeren toch even dat in de soc. dem. Arbeiderspers het belang van het Konings huis, dat in Nederland met de constitutio- neele monarchie verbonden is, gelijk het al zooveel langer met onze historie verbon den was, van den „vader des vaderlands" af, toch nog altijd op één lijn gesteld wordt met „alles wat buiten ons eigen kringetje ligt".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 9