Zal 1938 den Kanaal tunnel brengen? Sandsjak en Genève Huwelijksdrama Vittorio Mussolini gaat trouwen Ernstig ongeluk met een prauw voor de rechtbank Wraak van onbekenden filosoof De Glenn-Martin bommenwerpers De luchtverbinding met Australië 473e STAATSLOTERIJ HET PROJECT VAN IR. ANDRé BASDEVANT IN ONDERZOEK. Sinds ©enige weken vinden tusschen Engelsche en Fransche financieele en regeeringskringen besprekingen plaats, die betrekking hebben op 't project van den Kanaaltunnel. Naar men ons verzekert, staat daar- bij het plan van den Franschen in genieur André Basdevant op den voorgrond. Onze V.P.B.-corr. geelt daarover in bijgaand artikel nadere bijzonderheden. Zelfs de vurigste vereerders van Napoleon zullen moeten toegeven, dat de Corsicaan geen goede neus voor nieuwe technische mogelijkheden bezat. Toen men hem het stoomschip aanbood, om daarmede Enge land te veroveren, liet hij de „leugenaars" uit de wachtkamer van zijn paleis jagen. En toen de genie-officier van het Fransche leger, Francols Mathieu den keizer op zeke ren dag een geheel uitgewerkt plan voor legde, om Engeland na de verovering door een tunnel met het vasteland van Eu ropa te verhinden, maakte Napoleon op den rand van dit document de volgende kant- teekening: „Francois Mathieu is een droo- imor en een fantast!" Het duurde daarna meer dan een halve eeuw, alvorens weer eens een ingenieur den imoed vond, om het plan voor een Kanaal tunnel te ontwerpen. Hij had een paar geld mannen gevonden en begon zonder meer. aan de Fransche en de Engelsche kust schachten in de aarde te booren. De gaten zijn nog op het oögenblik te zien. men heeft deze indertijd slechts gebrekkig opgevuld. De aanleg moest echter in het jaar 1876 gestaakt worden, daar de Engelschen hun „splendid isolation" niet wilden opgeven en de Franschen wegens dezen tunnelbouw geen politieke verwikkelingen wenschten. deen spoorbaan, maar autoweg. Het werd intusschen 1920. Een Fransch Ingenieur Jean Sartiaux, legde nieuwe plan nen over. Maar zij betroffen nog steeds een onderaardschen spoorweg; die Frankrijk met, Engeland zou verbinden. In de jaren, die daarop volgden kon men steeds weer een inslapen en een ontwaken van de tunnel idee waarnemen, totdat men nu in de laat ste twee maanden zoover schijnt gekomen te zijn. dat er een principieele overeenstem ming tusschen de belanghebbende Fransche en Engelsche kringen bereikt is en dat de voornaamste moeilijkheden, die aan deze kwestie verbonden zijn, uit den weg wor den geruimd. Het meest werk waardige tunnelpro,fect, dat op het oogenblik door alle in aanmer king komende instanties en autoriteiten onderzocht wordt, stamt van den Franschen ingenieur André Basdevant. Overeenkomstig de moderne eischcn, valt de spoorweg in dit tunnelplan weg. Men wil veeleer een auto weg voor het verkeer in heide richtingen aanleggen. Het gaat daarmede als met den Mont Blanc-tunnel: Had men hem vroeger gebouwd, dan zou daaruit een spoorwegtun nel geworden zijn thans is het een auto weg. „Goedkooper en sneller"... Voor een autoweg en tegen een spoorweg verbinding pleiten vele dingen: Het verkeer kan sneller en intensiever worden en naar men beweert ook economischer. Vooral bedragen echter de aanlegkosten van een onderaardschen autoweg slechts een klein gedeelte van de som, die de constructie van -een spoorwegtunnel zou verslinden. Volgens Basdevant behoeft een tunnel voor een auto weg niet meer dan 80 millioen gulden te kosfen, terwijl een spoorwegtunnel zeker 200 millioen onkosten met zich zou brengen. Verwonderlijk zijn de calculaties van ir. Basdevant ten aanzien van den tijd, dien de bouw van den tun nel in beslag zou nemen. Men be hoeft niet door graniet of harde rot sen te booren, maar heeft hoofdzake lijk met kalkgesteente te doen. Men rekende vroeger 4 a 5 jaren ge leden met een bouwduur van 5 tot 6 jaren. Basdevant verzekert ech ter niets minder, dan dat de Kanaal tunnel, indien men nog in dit jaar met den bouw zou beginnen, reeds eind 1938 dus in omstreeks 500 dagen gereed zou kunnen zijn. Veranderde ronte. Basdevant raadt dringend aan, den Fran schen Kanaalschacht bij Blanc Aez (en dus niet bij Gris Nez) in de aarde te laten uit monden. Men heeft door middel van opme- tingen aangetoond, dat de afstand tusschen Cap Blanc Nez en een zeker punt tusschen Folkestone en Dover slechts 39 kilometer be- d'opg60 meter diepte stuit men op vasten bodem, maar men zal nog 40 meter cli p gaan, zoodat do tunnel 100 meter onder oen waterspiegel zou komen te 'Wen_ uitmondingen van den schacht langzaam te laten afloopen, heeft men aan Fransche zij 7 kilometer en aan Engelsche zijde 3 kilo meter noodig, zoodat de Kanaalscnacht l het vliegveld van Hawklngs uit de aarde zou komen. Voor do veiligheid heeft mental vantech- nische maal regelen voorgesteld. Het vraag stuk van versche lucht wil men oplMSen door middel van 60 kleine luchtverbeterings- apparaton. Voor de ontwatering wil men den bodem van don tunnel langzaam naar ie 'midden laten afdalen, zooda het waler ziel. daar verzamelt en gemakkelijk wegge, g kan worden. (ftadruk verboden!. Inzegening in de St. Josephkerk te Rome. Zooals een Stefani-telegram dezer dagen reecis in het kort meldde, zal Mussolini's oudste zoon, Vittorio, den 6en Februari a.s. te Bome in het huwelijk treden met Signo- nna Orsola Buvoli uit Milaan. De Msb. ontleent aan het Milaneesche blad „Popoio d'Italia", dat, zoals bekend, eigendom is van den Duce, de officieel© aan kondiging van Vittorio's trouwplannen. VITTORIO MUSSOLINI Sgnorina Buvoli, dochter van een in Italië welbekend zakenman, is twee en twin tig jaar oud, terwijl Vittorio twee jaar jonger is. Met haar moeder bracht zij de zomervacantie door bij de familie Mussolini in Riccioni aan de Adriatische zee en nog kort geleden waren zij de gasten van den Duce en dienst echtgenoot© te Rome. De plechtige inzegening van het huwelijk zal plaats vinden in de Sint Josephkerk, in de parochie, waar de familie Mussolini woont. In de kerk werd ook de oudste doch ter van den Duce, Edda met den tegenwoor- digen minister van buitenlandsche zaken, graaf Ciano. in den echt verbonden. De andere kinderen van den Duce zijn de achttienjarige Bruno, officier bij de ko ninklijke luchtmacht, de achtjarige Romano en de zesjarige Anna Maria, die, zooals men zich zal herinneren, 't vorig jaar zóó ernstig ziek geweest is, dat men voor haar leven vreesde. Zij is intusschen echter geheel hersteld. Vittorio heeft evenals Bruno als vlieger deelgenomen aan den oorlog in Abessynië en daarover onlangs zelfs een boek geschre ven, getiteld „Vluchten over de bergen". Naar vernomen wordt, hebben bruid en bruidegom besloten, hun wittebroodsweken te gaan doorbrengen in Hollywood. Een student, die na 152 jaar zijn werken las, tot erfgenaam be noemd. De Italiaansche bladen maakten, naar de Msb. meldt, dezer dagen melding van een interessante vondst, welke door een student, een zekere Giuseppe Lacosta, in een zaal van de Vaticaansche bibliotheek gedaan werd. Lacosta, die tot onderwerp van zijn doc torsdissertatie gekozen had „De Italiaansche filosofie in de achttiende eeuw", schonk in verband hiermede ook zijn aandacht aan de onder een dikke stoflaag bedekte werken van een al lang vergeten wljsgeerigen schrij ver, Revisa genaamd. Kortgeleden nu vond hij tusschen de bladzijden van een boek van Revisa een klein briefje, waarop de volgende woorden stonden geschreven: „Den vinder van dit briefje wordt verzocht, zich naar het gerecht voor erfeniszaken te begeven en daar de acte 102 R 1 van 5 Fe bruari 1784 te voorschijn te laten halen". Het briefje was blijkbaar door Revisa zelf onderteekend. De student begaf zich natuurlijk met zijn vondst naar de rechtbank, waar men na dagen lang te hebben gezocht, de intusschen 152 jaren oud geworden acte vond. Zij be stond hoofdzakelijk uit een gesloten enve loppe, waarop stond aangegeven, dat zij al leen tegen vertooning van een eigenhandig door Revisa geschreven papier zou mogen worden geopend. Nadat de noodige formaliteiten waren vervuld, werd de enveloppe geopend en al spoedig bleek, dat zij het testament van Revisa bevatte. Uit ergernis over het feit, dat reeds tij dens zijn leven niemand nota nam van zijn werken, had de filosoof zijn vermogen aan een lezer daarvan willen vermaken. Of zijn plan gelukt is, zal inmiddels nog moeten blijken, want ook al had Révisa de beschikking over een aanzienlijk vermogen, het Is zeer de vraag, of na 152 jaar nog veel daarvan rechtmatig in het bezit van den tot erfgenaam benoemden sudent zal kunnen worden gebracht. ONZE OOST. De eerste Glenn-Martin bommenwerper voor de luchtvaartafdeeling kon gisteren de eerste proefvlucht maken. Bij deze proefvlucht werd het toestel be stuurd door den invlieger van de Glenn- Martin-fabrieken, den heer Rowland. Onmid dellijk daarna steeg het toestel op voor een tweede vlucht, welke vlucht door Generaal Berenschot, Overste van Oyen en Kapitein Somer als passagiers werd meegemaakt. Zal de Imperial Airways de plannen van de K.L.M. in de weg staan? De „Java-bode" weet het volgende te melden omtrent de uitbreidingsplannen van de Imperial Airways. Vanaf begin 1938 zullen elke week negen vliegbooten uit Southampton vertrekken naar Egypte. Van deze vliegbooten zijn er vier bestemd voor verbindingen met Zuid- Afrika en buigen dus in Egypte in Zuide lijke richting af. De overige vijf vliegbooten gaandoor naar Singapore, vanwaar er 2 naar Australië doorvliegen terwijl de overige drie verder Oost-Azie ingaan. In de vlieghavens Tandjong-Priok en Soe- rabaja zal door Imperial Airways een kan toortje worden in gericht voor de behande ling van de zaken betreffende passagiers en bagage. Drie-en-twintig dooden. De Resident van Timor en onderhoorig- heden zond een telegram aan de regeering waarin hij mededeelt, dat een inlandsche prauw, met een bemanning van vijf koppen en 22 passagiers aan boord, op 11 Januari J.l. bij daglicht ter hoogte van de noordpunt van het eiland Rotti door een rukwind is omgeslagen. Onmiddellijk werden van de kust uit pogingen in het werk gesteld tot redding van de opvarenden, welke pogingen échter aoor de hevige branding, die daar ter plaatse staat, mislukten. Van de 27 zich aan boord bevindenden, wisten vier personen zwemmende de kust te bereiken. Thans worden nog vermist, en ver moedelijk zijn deze allen verdronken, drie leden van de bemanning, 14 mannelijke pas sagiers en 6 vrouwelijke. Tot dusver is nog geen enkel lijk van de 23 vermisten aan gespoeld. Nog geen vrede in Abessinië POLITIEKE EN RELIGIEUSE SPANNINGEN IN HBT ALEXANDRETTE-VRAAGSTUK. De vrees van Ankara voor de Pan-Arabische beweging. In het oude centrum der menschelijke ci vilisatie, dat aan de oostkust van de Mid- dellandsche Zee ligt, heerscht sinds jaren on rust. In den laatsten tijd heeft men eenige dramatische hoogtepunten beleefd-. Arabie ren en Joden bestrijden elkaar nog steeds in Palestina. In Irak, het koninkrijk aan den Tigris en den Euphraat, vond een bloedige staatsgreep plaats. En nu is tusschen twee groote mogendheden een strijd om een deel van Syrië uitgebroken, om Sandsjak, waar van de bekende havenplaats Alexandrette naar Alexander den Grooten is genoemd. Sinds de kruistochten heeft Frankrijk zich bijzonder voor de Levante geïnteresseerd. De Mohammedanen hebben de Europeanen lan gen tijd kortweg Franschen genoemd: Lode- wijk XIV gebruikte den Franschen invloed op het Osmaansche rijk indertijd, om zijn omslngelingspolitiek tegenover het Osmaan sche Rijk te kunnen doorvoeren. Toen de Turken in de 17de eeuw Weenen belegerden, stelden hij en zijn minister Richelieu zich aan de zijde van de Turken. Napoleon I heeft indertijd een leger in Syrië en zijn neef. Na poleon III, trachte ook op dit gebied zijn grooten oom na te volgen. Een mandaat vier staten. Toen na den wereldoorlog het Turksche rijk uiteenviel, werd Frankrijk's wensch ver vuld en kreeg het het Syrische mandaat, hoewel Britten en Arabieren het land eigen lijk veroverd hadden. Frankrijk oordeelde bet nuttig, het land in vier staten te verdee- len. De grootste van deze staten was de republiek Syrië, waarin ook, met zekere au tonome rechten, het gebied van Sandsjak— Alexandrette is opgenomen. Daarnaast be staan de republiek Libanon en de gouverne menten Latakia en Dzjebel Drus. Het is mogelijk, dat de verdeeling van het gebied het gevolg was van den wensch, te verdeelen om des te veiliger te kunnen heer- schen. Maar deze maatregel werd toch wel in de eerste plaats genomen wegens de ver schillen in ras, godsdienst en cultuurtoestand in de verschillende gebieden. Damascus, de hoofdstad van Syrië, Is mis schien de oudste op het oogenblik nog be woonde stad van de wereld. Zij heeft eenige honderdduizenden inwoners, waaronder een groot aantal zeer ontwikkelde Arabieren. Evenals de Bedoeïnen van de woestijn den ken deze menschen aan niets anders dan aan een Pan-Arabië. De meerderheid der Sy rische bevolking is Mohammedaansch. Hun geestelijke invloed strekt zich tot over Saoedi- Arabië uit en was tot den laatsten staats greep in Irak eveneens bemerkbaar. Damascus en Syrië kijken naar het oosten, Beiroet en Libanon naar het westen. Hier omvat de bevolking meer Christenen dan Mohammedanen en wel hoofdzakelijk de Ma ronieten. Westelijke beschaving is ook door de Fransche scholen, wier aantal reeds voor den oorlog 500 bedroeg, en de Amerikaansche universiteit in Beiroet verbreid. De Libanon republiek heeft in het verleden veel te lijden gehad onder de Turksche heerschappij. De bewoners keurden het dan ook direct goed, dat zij geen deel zouden uitmaken van de Syrische republiek, wijl zij van de Moham- medaansche Arbieren een dergelijke behan deling vreesden. Het nieuwe FranschSy rische verdrag heeft nu echter de rechten der minderheden vastgelegd. Volgens dit ver drag zal het geheele mandaatsgebied een staat gaan vormen. De nieuwe Syrische republiek. De Syrische republiek zal in de toekomst eerstens uit het bergachtige land van de Drusen bestaan. De ongeveer 40.000 Drusen vormen een zeer krijgshaftig volk en hun religie verschilt eenigszins van die der streng-geloovige Mohammedanen. Verder zal de republiek Latakia tot den nieuwen Syrischen staat behooren. Haar hoofdstad Laodicea is bekend uit de brieven van Paulus. Dit land ligt in het westen van Syrië en zijn bevolking, de Alawieten, staan eveneens bekend als zeer oorlogszuchtig. Ook zij worden door de orthodoxe Mohammeda nen als een soort keters beschouwd. Tenslotte blijft nog over Sandsjak-Alexan- drette, waarvan de inwoners een zekere con trole over de eigen aangelegenheden uitoe- Garagehouder pleegde aanslag op een vrouw. Zes jaar geëischt. Voor de Amsterdamsche rechtbank stond gister de 38-jarige garagehouder G. J. T. te recht, verdacht van poging tot moord op mevr. N. R. De dagvaarding legde hem ten laste, dat hij op 22 September jl. na in rijp beraad en kalm overleg het voornemen te hebben opgevat en het besluit te hebben genomen om Nelly R., opzettelijk van het leven te berooven, ter uitvoering van zijn voorne men, zich heeft begeven naar een perceel in ae Euterpestraat, waar de vrouw zich be vond. Toen hij tot de woning was toegelaten, trok lilj een met scherp geladen automatisch pistool, richtte het op haar borst en trok twee maal af. De schoten gingen echter niet af, daar de slagpen niet diep genoeg in de patronen sloeg. Subsidiair was poging tot doodslag ten laste gelegd. De aanslag is het gevolg van een huwe lijkstragedie. De vrouw, gehuwd met oen makelaar, woonde oorspronkelijk in En schede. Daar was het echtpaar bevriend met den garagehouder T. en zijn vrouw. De garagehouder vluchtte met de vrouw van den mpkclaar naar Amsterdam, waar ze samen gingen wonen, Na korten tijd kwam de vrouw van den garagehouder, die een kind van zes weken had, bij hen inwo nen. Lang bleef de verhouding tusschen do man en zijn vriendin niet goed. Zij wilde weer naar haar echtgenoot terug, doch hij wist haar steeds over te halen om te blijven. Tenslotte verliet zij de woning en huurde een kamer in Zuid. De wapendeskundige, inspecteur Kruyne verklaarde, dat het pistool schietklaar was, toen verd. het op de vrouw richtte. Slechts door een toeval ging het schot niet af, daar de slagpen niet ver genoeg doordrong. De vrouw, waarop de aanslag was ge pleegd, kwam hierop voor het hekje. Verd. had haar aldus verklaarde zij herhaal delijk bedreigd. Getuige was tenslotte alleen gaan wonen en had een kamer gehuurd in de Euterpestraat. Op den dag waarop zij haar kamer betrok, kwam vferd. 's avonds op bezoek. Toen hij de kamer binnen was, wierp hij de vrouw op den grond, zette zijn knie op haar borst en trok een revolver. De eerste keer drukte hij het wapen tegen het li chaam en haalde den trekker over. Ook de tweede keer weigerde hot pistool. De vrouw riep om hulp en toen kwam verd. tot zich zelf, aldus verklaarde getuige. „Hij was erg zenuwachtig en waarschijn lijk bedoelde hij het niet zoo erg". Pres.: Maar wanneer de revolver niet ge weigerd had, zou het uw dood zijn geweest. Getuige zette haar verhaal voort: Verd. had haar gesmeekt de politie buiten het geval te laten. Hij had het wapen in een kast verstopt en was weggegaan „Ik heb het eerst niet aangegeven, ik had medelijden, maar hij hield niet op. Ik kreeg brieven waarin hij weer dreigementen uit te toen heb ik aangifte gedaan. Verd.: Ik heb die revolver alleen maar in m'n handen gehad. Het wapen stond op veilig, ik wilde alleen maar pressie op haar uitoefenen. Ik hield van haar en wilde haar noch dooden, noch verwonden. Pres.: Het staat vast, dat de patroon, die voorzat door den slagpen geraakt is. De vrouw hield vol, dat verd. tweemaal de trekker had overgehaald. „Ik keek er met belangstelling na, ik was toch immers hoofdpersoon in dit drama. Hij morrelde nog wat aan het wapen, maar het lukte niet Wel riep hij: „Dit heb ik speciaal voor je gekocht in Antwerpen, nu ga je er aan". De vrouw van verdachte, als getuige ge hoord, verklaarde dat haar man met haar geld een taxi-onderneming was begonnen. De zaak was echter mis gegaan. Haar man was samen gaan wonen met mevrouw R. Later had zij eveneens haar intrek bij verd. genomen. Requisitoir. De officier van justitie, mr. Wassenbergh, zeide in zijn requisitoir, dat de feiten heel anders zijn dan verd. voorgeeft. Verd. wilde mevr. R. niet met rust laten, en hij was woedend toen zij weer naar haar man te rug wilde gaan. Toen zij hem verliet en een kamer in de Euterpestraat huurde, spoorde hij haar op, diende zich aan als haar man en kwam met getrokken revolver de kamer binnen. Deze verdachte aldus de officier maakt op mij 'n hoogst ongunstigen indruk 1IIJ Is zoowel in zijn verklaringen als In zijn brieven volkomen onwaar. Deze man wilde die vrouw niet loslaten en kon hij haar niet hebben, dan zou nie mand haar meer hebben. HIJ heeft alles ge daan wat een moordenaar doet. Alle voor zorgen waren genomen, zijn plan om haar te dooden stond vast. Ik requireer tegen dezen verdachte wegjns poging tot moord een gevangenisstraf van zes jaar. Verdachte en diens vrouw, die in de ge tuigenbank zit, barstten in snikken uit. Da verdediger, Mr. C. W. van Rhijn uit Hengelo, zeide. in zijn pleidooi, dat er z.i. van poging tot moord geen sprake was. Er ,is niet bewezen, dat de trekker op het be wuste moment is overgegaan. Dat kan eer der of later zijn gebeurd. De aangifte heeft immers pas 14 dagen later plaats gehad. Hij heeft de vrouw slechts bedreigd. Vonnis 3 Februari. in nevenstaand artikel, geschre ven in Damascus, belicht een onzer V.P.B.-correspondenten de angst der Turken voor het groeiend Ara- bië, welke vrees het geschil om Alexandrette in het leven riep. lenden, maar toch Syrisch onderdaan zijn. Er bestaat het gevaar, dat na de doorvoe ring van het FranschSyrische verdrag deze autonomie beperkt zal worden. De Franschen hebben weliswaar de rechten der minder heden vastgelegd en zich het recht voorbe houden in geval van ernst zelve in te grij pen, maar de Turken, die de meerderheid der bevolking van Sandsjak vormen, hebben daarin klaarblijkelijk even weinig vertrou wen als de regeering te Ankara, die zich het lot van haar volksgenooten door middel van een nota aan den Volkenbond heeft aange trokken. Turkije voelt bovendien weinig voor de vestiging van een zelfsfandigen Syrischen staat onmiddellijk aan zijn grenzen. Het vreest n.1., dat deze staat een middelpunt van de Pan-Arabische beweging zou kunnen wor den. Verder verwacht men in Ankara, dat een nieuwe Syrische regeering de Turksche bevolking van Sandsjak zou onderdrukken. Het voorstel tot een volksstemming hebben de Syriërs tot nog toe van de hand gewezen. Een feit is intusschen, dat ook de meerder heid van de niet-Turksche inwoners van Bandsjak er de voorkeur aan zouden geven, Turksch staatsburger te worden, wijl men aanneemt, dat dit op den duur toch zal ge beuren. De Levantyn weet n.1. uit eigen er* varing, dat het voordeeliger is, zich te rech ter tijd aan de zijde van den toekomstigen overwinnaar te scharen. (Niet officieel) 5de klasse, 3de lijst Trekking van Woensdag Zo Januari 1937 Hooge Prijzen 1000.— 4915 16435 400.— 13064 16800 18209 19179 200.— 5180 6259 6874 12874 16381 16611 100.— 1784 3437 4202 7721 7748 10124 15280 15482 16062 Prijzen van 70. 111 135 186 333 382 414 555 580 755 816 835 941 1353 1408 1578 1851 1892 1991 2127 2199 2463 2762 2972 2937 2988 3053 3245 3322 3395 3526 3528 3581 3657 3882 4041 4115 4248 4289 4300 4311 4383 4480 4736 4758 4945 5031 5128 5433 5667 5695 6300 6331 6422 6430 6431 6521 6723 6758 7080 7205 7396 7563 7598 7742 7831 7896 7904 8056 8120 8260 8443 845i 8801 9012 9027 9252 9268 9698 9803 10168 10644 10676 10693 10738 10822 11060 11190 11596 11634 11656 11747 11848 11872 11899 12109 12199 12242 12415 12503 12631 12639 12718 12753 12837 12898 12899 13011 13016 13232 13254 13255 13399 13452 13475 13496 13506 13666 13676 13738 13783 13842 14189 14195 14552 14566 14632 14660 14683 14700 15186 15242 15372 15423 15441 15445 15838 15854 16002 16209 16357 16437 16569 16641 16759 16955 17052 17114 17266 17706 17897 18005 18009 18094 18194 18215 18393 18693 18714 18762 19148 19261 19339 19347 19398 19544 19578 19581 19589 19660 19666 19842 19846 20027 20347 20465 20647 20807 20829 Nieten 45 60 92 144 146 211 237 248 389 402 494 532 556 664 668 722 775 820 857 937 981 1032 1058 1129 1155 1181 1220 1221 1232 1273 1289 1322 1415 1473 1480 1509 1538 1571 1575 1607 1608 1633 1678 1761 1860 1865 1868 1900 1960 2006 2022 2030 2093 2135 2178 2204 2237 2245 2296 2339 2372 2396 2553 2558 2563 2611 2714 2786 2806 2808 2812 2846 2863 2894 2957 2963 3009 3057 3101 3182 3198 3234 3250 3433 3471 3478 3547 3600 3632 3665 3753 3873 3974 4068 4138 4157 4168 4235 4239 4276 4304 4307 4356 4396 4456 4469 4477 4478 4594 4601 4625 4627 4637 4666 4711 4745 4779 4799 4806 4821 4823 4927 4997 5075 5126 5206 5242 5268 5303 5390 5417 5471 5485 5501 5580 5610 5651 5657 5727 5875 5984 6038 6051 6102 6105 6107 6116 6138 6162 6215 6237 6263 6327 6342 6366 6380 6396 6500 6561 6629 6647 6664 6690 6755 6756 6759 6857 6998 7000 7067 7077 7089 7105 7145 7167 7198 7230 7284 7328 7334 7469 7544 7545 7694 7713 7725 7777 7851 7922 8151 8198 8215 8225 8341 8374 8417 8475 8609 8818 8763 8799 8834 8908 8954 8957 9062 9085 9100 9101 9134 9139 9167 9227 9277 9325 9329 9338 9383 9387 9389 9500 9505 9512 9537 9572 9658 9688 9699 9704 9735 9758 9766 9767 9820 9919 9920 9933 9953 9966 9967 10152 10153 10170 10200 10208 10229 10312 10335 10398 10412 10414 10483 10563 10584 10589 10594 10655 10678 10687 10743 10767 10789 10801 10880 10910 10944 10949 10952 11041 11105 11153 11160 11227 11234 11347 11360 11364 11408 11503 11510 11551 11660 11669 11675 11762 11908 11926 11.928 11985 12102 12170 12210 12225 12239 12292 12507 12530 12563 12566 12599 12641 12761 12762 12852 12975 12985 13013 13056 13082 13269 13326 13348 13378 13417 13423 13445 13509 13539 13543 13549 13567 13574 13596 13601 13610 13630 13654 13663 13681 13768 13846 13868 13902 13922 13940 13962 14017 14050 14119 14159 14274 14295 14333 14334 14341 14345 14348 14392 14408 14444 14451 14455 14472 14491 14499 14509 14597 14606 14650 14657 14707 14743 14748 14879 14973 14974 14977 15053 15170 15173 15192 15251 15260 15334 15337 15333 15408 15483 15505 15543 15553 15623 15665 15666 15667 15742 15751 15820 15844 15952 16086 16123 16132 16211 16242 16314 16324 16370 16422 16424 16491 16514 16557 16662 16708 16749 16777 16935 16984 17008 17093 17102 17116 17149 17156 17186 17211 17221 17275 17320 17327 17334 17388 17396 17414 17527 17572 17653 17662 17708 17805 17831 17900 17920 17952 17984 18006 18011 18066 18070 18079 18155 18169 18240 18265 18294 18320 18355 18394 18432 18437 18502 18505 18582 18593 18772 18817 18836 18900 18905 18909 19007 19123 19240 19318 19319 19375 19468 19666 19706 19807 19832 19843 19862 19876 19917 20120 20195 20203 20242 20271 20275 20276 20415 2041S 20447 20486 20565 20596 20602 20633 20658 20683 20780 20788 20801 20859 20871 20919 20965 20993

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 3