Ministers droomen aan de Rivièra Een nieuw Amerikaansch vliegtuigtype De herbewapening in Engeland Beroepsvoetballers in het buitenland Zweefvliegtuigmodel zoek Twee jeugdige N.S.B, -ers staan terecht ^■1 EEN „KUUR"-OORD VOOR POLITICI. Het is heel prettig, incognito te leven, een koning in het Casino te ontmoeten, een prins op de wandeling te groeten en geheel toevallig tafel aan tafel met een anderen minister te zitten. Anthony Eden, de leider van het Foreltrn Office, verblijft jn Monte Carlo. Hij rust idaar uit. Overste Beek, de Poalsche minister van Buitenlandsche Zaken, is eveneens in Mon te Carlo. Ook hij rust daar uit. Koning Gustaaf V van Zweden ls nog Islechts de van ouds bekende Mr. G. Hij vertoeft in Cannes en rust eveneens uit, tenminste voor zoover het tennisspel hem hiertoe tijd laat. De Rivièra is. zooals men ziet, nog steeds 'de plaats, waar staatslieden en koningen bijzonder gaarne hun vacantie doorbrengen. Zij vinden daar zon, bloemen, een heerlijk windje en levensvreugde. En niet te verge ten collega's. Het is heel prettig, aldus onze V.P.B.-corresp., incognito te levien, een ko ning in het casino te ontmoeten, een prins op de wandeling te groeten en geheel toe vallig tafel aan tafel met een anderen minister te zitten. En terwijl de staatslieden aan de Rivièra aich geheel aan deze gezonde genoegens wijden, gaat. het leven en de politiek in den nevel en den regen van de hoofdsteden gijn gang. Weten zij daar nog iets van? Eigenlijk moesten zij het, maar men zou kunnen begrijpen, dat de heeren al zeer weinig lust hebben, om de dagbladen te lezen. Wat voeren de ministers Eden en Beek aan Frankrijk's schoone Zuidkust uit? In Ieder geval zal Anthony Eden wel we ten, dat zijn ietwat onverwachte vertrek uit Londen juist op het oogenblik, dat de Duitsche ambassadeur Von Ribbentrop daar aankwam, den journalisten veel stof tot schrijven gegeven heeft. Heel wat minder geschreven ls er over het feit, dat ook overste Beek in dit schoo ne hoekje van Europa vertoeft en eerst het bericht, dat hij in hetzelfde hotel als Eden is afgestegen, heeft de belangstelling van de nieuwsgierige menschheid vermogen op te wekken. Wat voeren de beide ministers tezamen aan de Rivièrrf uit? Zij rusten, zij idroomen, maar is dat alles? Terwijl het overduidelijk is, dat koning Gustaaf geen politieke bedoelingen met zijn gebruikelijke reis naar de Rivièra heeft, zoekt men ijverig naar de oorzaken van het feit. dat Eden en Beek appartementen naast elkaar betrokken hebben. Want het schijnt, dat overste Beek de zelfde rol van bemiddelaar tusschen Frank rijk en Duitschland denkt te gaan spelen, die de Engelschen altijd zoo gaarne op zich nemen. Het ligt dan ook voor de hand, te vermoeden, dat hij met Eden zulks in overeenstemming met Berlijn de voor waarden voor een gemeenschappelijke be middelaarsrol wil onderzoeken. Geen Duitsch-Fransch probleem? Het Derde Rllk en de Westersche democratieën. Indien het bovenstaande juist is, weet men intusschen nog niet, welk een zin een dergelijke bemiddeling op het oogenblik zou kunnen hebben. De Duitsche rijkskan selier heeft herhaaldelijk verklaard, dat er geen bijzonder Duitsch-Fransch probleem, namelijk geen territoriaal, op te lossen is. Dat, wat Parijs en Berlijn van elkaar scheidt, is de diepgaande tegenstelling in de politieke doctrine. Maar ditzelfde scheidt ook Berlijn van Londen. Het Derde Rijk en de Westersche democratieën zijn het er in geen enkel opzicht over eens, welke wegen men het best kan bewandelen, om den vrede te garandeeren. Overste Beek deelt, hoe oprecht zijn wensch ook. mag zijn om de Fransch-Poolsche alliantie te versterken, de meening van den Führer, dat alleen bi laterale verdragen den vrede in stand kun nen houden. Dat is bekend en ook Eden zal hem niet van het tegendeel kunnen overtuigen. Men heeft in Londen en Parijs nog niet vergeten, welke bezwaren er in Polen gemaakt werden tegen het sluiten van een eventueel Oost-pact. De Engelsche beproefde bemid delaars. Overste Beek zou nu met zijn geheele overredingskunst Eden er van moeten over tuigen, dat de diametraal tegenover elkaar liggende standpunten met elkaar in over eenstemming te brengen zouden zijn. Het ls zeer onwaarschijnlijk, dat hem dit gelukt en nog onwaarschijnlijker is het, dat de bei de ministers aan de Rivièra bij hun bespre kingen obk maar het geringste tot het bij leggen van de meeningsverschillen tusschen Duitschland en Frankrijk zouden kunnen bijdragen. Overigens zijn, zooals gezegd, de Engelschen beproefde bemiddelaars en het is welhaast onaannemelijk, dat overste Beek in staat zou zijn, Eden een voorstel te doen, dat deze zelf niet reeds overwogen heeft. Het is dan ook tamelijk doelloos, aan de ze Rivièra-ontmoetingen een groote politie ke beteekenis toe te kennen. Vanzelfspre kend zullen Eden en Beek deze schoone ge legenheid niet voorbij laten gaan. zonder onder de palmen over een aantal problemen te spreken. Waarom geeft men er niet de voorkeur aan, eens een enkele maal aan te nemen, dat Eden werkelijk griep had, dat hij be hoefte aan rust had en dat zijn verblijf aan de Rivièra geenszins iets met politiek te maken heeft. Indien een minister van Buitenlandsche Zaken een anderen Minister van Buiten landsche Zaken ontmoet, wat blijft hun dan anders over, dan over politiek te spreken. DE K. L. M. HEEFT BESLOTEN TOT AANKOOP VAN DRIE „LOCK HEED SUPER ELECTRA-VLIEG- TUIGEN", Na de succesvolle resultaten, door de Nederlandsche luchtvaart bereikt met de Amerikaansche Douglas- vliegtuigen, zal thans een nieuw Amerikaansch vliegtuigtype zijn intrede doen in de luchtvaart van Nederland en Koloniën. De K.L.M. heeft namelijk besloten tot aankoop van drie Lockheed Super Electra-vliegtuigen, waarvan twee bestemd zullen zijn voor den dienst in West-Indië, terwijl het derde vliegtuig voornamelijk dienst zal doen hier te lande op de bin- nenlandsche luchtlijnen der K.L.M. De aflevering der drie bestelde Lockheed vliegtuigen kan in den loop van den komenden zomer tege moet worden gezien. Be K.N.I.L.M. koopt eveneens drie Lockheed-toestellen. Van de zijde van K.N.I.L.M. ver nemen wij, dat deze maatschappij eveneens heeft besloten tot aankoop van drie Lockheed-toestellen van het type Super Electra, voor den dienst in Oost-In dië, waar tot nog toe gevlogen wordt met Fokker vliegtuigen en twee Douglas D.C. 2machines. De aflevering der drie Lockheeds aan de K.N.I.L.M. zal te gen het najaar geschieden. Beschrijving van de nieuwe vliegtuigen. Zij zijn o.a. voor zien van z.g.n. „landingsklap- pen", die het stijgvermogen aanzienlijk vergrooten. De Lockheed Super Electra is het nieuw ste product van de Amerikaansche Lock heed fabrieken der „Lockheed Aircraft Corporation" te Burbank, Californie en een verbetering van de Lockheed Electra, die in Europa voor de eerste maal werd aange kocht door de Poolsche Luchtvaartmaat schappij. De Super Electra is een twee-motorig me talen verkeerstoestel een vrijdragende mid dendekker van een lichte aluminiumlegee- ring. De vleugels hebben een spanwijdte van 19.96 meter, de lengte van het toestel is 13.40 meter en de hoogte 3.49 meter. De ruime cockpit is vanzelfsprekend voorzien van een duhbele stuurinrichting. De Cabi ne is uiterst gerieflijk ingericht en zal, waar de K.L.M. vliegt met een bemanning van drie personen, ruimte bieden aan elf passagiers. De lengte van de cabine is 5.80 meter, de hoogte 1.91 meter en de breed te 1.66 meter. De wanden zijn gevuld met geluiddempende stof, zoodat het geluid der motoren in de cabine tot een minimum is beperkt. De voor Nederland bestemde machines zullen elk worden uitgerust met twee Wright-motoren van het type Cyclone f 52 elk met een capaciteit van 760 p.k. en in dn start en vermogen van 875 p.k. Deze geven het vliegtuig op een hoogte van 1770 meter een maximum snelheid van 400 k.m. per uur, en bij een motorvermo gen van 2 maal 450 p.k. op een hoogte van 3000 meter een kruissnelheid van 342 k. m. per uur. Het benzineverbruik bij kruis snelheid bedraagt, 1,2 liter per k.m. en is dus uiterst zuinig. Bij proefnemingen is gebleken, dat de machine op één motor nog kon stijgen tot 3000 meter. De vleugels die een totaal oppervlak hebben van 51.2 vierkante meter, zijn voor zien van Lockheed Fowler-landingsklappen die het stijgvermogen aanzienlijk vergroo ten, terwijl de landingssnelheid door de remklappen belangrijk wordt vertraagd. WERVELWIND BOVEN ZEDDAM. Boven de gemeente Bergh stak Dinsdag avond om half acht plotseling een wervel wind op, vergezeld gaande van onweer en hagelbuien, waardoor eenige huizen wer den beschadigd. In Beek (bij Bergh), waar de storm het hevigst woedde, werden verscheidene hui zen beschadigd. Van de woning van de fa milie Bosman werd het dak afgerukt. De 400 millioen pond waarover thans wekenlang ln het parlement zal worden gedebatteerd, vormen slechts een begin. Bewapeningsprogramma's zijn als lawines dat weet men ln de City zeer goed. Maar de steen is nu eenmaal aan het rollen gebracht, Op het oogenblik, dat deze regels geschre ven worden, aldus onze V.P.B.-correspon- dent, is het groote bewapeningsdebat in het Lagerhuis nog niet begonnen en al evenmin is het Witboek verschenen, dat de regeering ter rechtvaardiging van de in- vesteering van vele milliarden in leger, vloot en luchtvloot heeft opgesteld. Onaf hankelijk van de resultaten der debatten het zullen ongetwijfeld zeer bewogen zittingen zijn valt er uit de stemming, die in het land heerscht, toch wel het een en ander op te maken. Bedacht moet daar bij worden, dat het geheele complex meer dan iets anders de buitenlandsche en bin- nenlandsche politiek van de komende jaren beslissend zal beïnvloeden. Natuurlijk oppositie en critiek der Labour-partij. Toch schijnt zij in te zien, dat een militair zwak Engeland in het concert der volken geen domineerende rol meer vermag te spelen. Om het maar ineens te zeggen: de La- bour-party maakt vanzelfsprekend gebruik van het nieuwe enorme bewapeningspro gramma van het conservatieve kabinet, om door middel van oppositie en critiek den conservatieven wind uit de zeilen te van gen. Niemand neemt hun dat kwalijk, maar niemand neemt ook de oppositie van de Engelsche arbeiderspartij juist ten aanzien van dit vraagstuk al té ernstig op. Want de psycholoeisohe verandering in den tot nog toe traditioneelen gedachtengang van de Britsche arbeiders is sinds een jaar zoo in bet oog springend, dat de voorstanders van een abstract pacifisme nog slechts een kleine secte vormen. Dat wil niet zeggen, dat de vroegere pacifisten van de Labour- partij nationalisten en chauvinisten zijn ge worden, maar zekere gebeurtenissen, in de eerste plaats de Abessijnsche oorlog en daarna de Spaansdie burgeroorlog, hebben ook den meest fanatieken aanhangers van de algemeene ontwapeningsidee en de Vol kenbondsinstelling te bedenken gegeven, dat een militair zwak Engeland in het con cert der volken geen domineerende rol meer vermag te seplcn. Dientengevolge beweegt de critiek van de arbeiderspartij tegen het bewapeningspro gramma van Baldwin zich in een eigenaar dige zig-zag-lijn. Men verwijt namelijk de regeering eener zij ds een te veel aan militairisme, en an derzijds beklaagt men zich er over, dat de conservatieven, indien zij te rechtertijd de juiste buitenlandsche politiek hadden ge voerd, en b.v. de Duitsche herbewapening niet indirect hadden bevorderd, het land thans niet tot een uitgave van vele milli arden voor de bewapening zouden behoeven te dwingen. In deze critiek, hoe paradoxaal zij ook moge klinken, steekt een kern van waarheid. Het afgezaagde spreekwoord: „Si vis pacem para bellum" is in het moderne Europa reeds lang weer in eere hersteld en een grpot deel van de Engelsche bevol king is reeds tijdens den Abessijnsehen oor log op de gedachte gekomen, dat Engeland, indien het toentertijd sterker geweest zou zijn, den vrede beter had kunnen dienen. De vier honderd millioen pond slechts een begin? Eerst moeten wapenfabrieken bijge bouwd. Hoe dan ook, Engeland zal herbewape nen en de sommen, die thans door het ka binet geëischt worden, vormen zonder twij fel slechts een begin. De toestand is name lijk zoo, dat een groot deel van de milliar den voorloopig niet voor effectieve bewa pening kan worden gebruikt. Want alvo rens men wapens kan produceeren, moet men de beschikking hebben over geschikte fabrieken en daaraan ontbreekt in Enge land nogal het een en ander Speciaal aan vliegtuigfabrieken heeft Engeland behoefte en tijdens een zeer opgewonden vergade ring van de Conservatieve Club bestormde viscount Swinton den minister van Defen sie, sir Thomas Inskip, met vragen, hoe lang het nog duren zou, alvorens de pro ductie van vliegtuigmotoren en toestellen op een eeuigszins behoorlijk peil zou zijn gebracht. Het minste wat men kon verlan gen, zou een driemaal grootere productie dan de tegenwoordige zijn. Inskip haastte zich te verklaren, dat hij hoopte, dat over 3 a 4 maanden deze stand bereikt zou zijn. Op dien datum zouden de nieuwe fa brieken wel gereed zijn. De Minister van Financiën in een benarde posilie. Belas- tingverhoogingen zulen in de toekomst moeilijk te vermijden zijn. Van de 400 millioen pond, die de regec- ring thans eischt en ook krijgen zal, zal dus voor de eigenlijke productie slechts weinig overblijven en de situatie, waarin de minister van Financiën. Neville Cham- berlain, de vader van het bewapeningspro gramma verkeert, is weinig benijdenswaar dig, zulks te meer, daar hij algemeen als de opvolger van Baldwin wordt beschouwd Wanneer hij dus later, hetzij als minister van financiën, hetzij als premier, nieuwe middelen voor de bewapening moet vragen, zullen verdere leeningen en belastingver- hoogingen wel nauwelijks te vermijden zijn. De herbewapening is een teleur stelling voor den „man in the street." De herbewapening verschaft niemand vreugde, het minst misschien wel aan de conservatieven zelf, die liever gezien had den, dat de verantwoordelijkheid voor 'n der gelijk programma naar het Fransche voor beeld op de schouders van links zou zijn gelegd. De man van de straat, die in En geland zooals bekend den politieken koers beslissend beinvloedt, is over het algemeen geresigneerd. Hij zegt „ja" met een diepen zucht: nadat de illusies over de almacht van den Volkenbond en het totstandkomen van een algemeene ontwapeningsovereen komst geheel vervlogen zijn, moet men de dingen zien, zooals zij zijn. Maar men ver- gisse zich niet: indien de Engelschman een maal begrepen heeft, dat Engeland's roem als de sterkste zeemacht ter wereld op het spel staat en indien hij verder inziet, dat de veiligheid van Engeland en het empire met oorlogsschepen alleen niet meer be schermd kan Worden, wordt hij plotseling zeer vasthoudend en is hij ook bei'eid te betalen. ELFTALLEN VAN GROOTE FIRMA'S WORDEN DOOR DE DIRECTIES ALS ATTRACTIE GEBRUIKT. Eigenaardige onsportieve me thoden ln het buitenland, waar- door in het kader van ama teurs-elftallen beroeps-spelers worden gekweekt. Wij hebben, zegt onze sport-medewerker, in ons voetballievend Nederland niets te maken met beroepsvoetbal. In vele opzich ten is dit maar gelukkig, want wanneer wij zoo nagaan wat er in het buitenland doorgaans allemaal aan vast zit, dan blijkt spoedig dat de ware sport-kern danig in de verdrukking komt en plaats moet ruimen voor de financieele belangen. Pogingen tot het invoeren van beroeps voetbal in ons land zijn er al verschillende malen gedaan; het bleven pogingen en men slaagde niet. Ondanks de toezeggingen van vele werklooze club-voetballers om direct over te gaan naar een eventueele beroeps klasse bleek men niet in staat te zijn de noodige financieele basis te vormen om een begin te maken, terwijl anderzijds ook niet te verwachten is, dat de belangstelling voor wedstrijden van nieuwe beroeps-voet balclubs grooter dan of even groot als die voor de gewone club wedstrijden is. Het „koopen" en „verkoopen" van spelers. Wij hebben al eerdèr gezien welke exces sen het beroepsvoetbal in het buitenland vaak omgeven; het koopen en verkoopen van spelers, waardoor de belangrijkheid van een elftal plotseling ondermijnd kan wor den door het wegkoopen b.v. van een goe den mid-voor, is daar één van. Thans heeft zich in verschillende steden in het buitenland een geheel nieuwe kwestie opgeworpen, die zeer bedenkelijke zijden blijkt te hebben en die op een nieuwe vorm van beroepsvoetbal neerkomt, t.w. de „fir- ma-vereenigingen". In het bijzonder te Wee- nen is deze kwestie op dit oogenblik urgent. De voetballers een reuze-reclame voor diverse firma's. De Posterijen, de Politie, de Brandweer de Tram en een heele reeks van groote par ticuliere ondernemingen bezitten voetbal elftallen. Daar is au fond niets tegen, want het kan niet anders dan toegejuicht wor den, wanneer op deze wijze het personeel van groote zaken in onderling verband sport gaat beoefenen en daarbij door hun diverse werkgevers wordt geholpen. Maar nu zijn er meerdere zaken die er op uit zijn om een werkelijk eerste klas voetbalelftal te kweeken en daarmee de aandacht te trekken. Onnoodig te zeggen dat die belang stelling dan automatisch overgaat, via het voetbal-elftal, op de firma en haar pro ducten! Voor zoover de spelers uit die elftallen en werkzaam bij de verschillende firma's er hun positie door verstevigen, is daar niet het minste tegen. Maar stellig niet goed te keuren is de volgende stap die men heeft gedaan, om goede spelers van andere vereenigingen naar de betreffende firma-club te lokken door hem eenvoudig een goede betrekking aan te bieden, waar door hij automatisch jn het firma-elftal komt. Verraad. Het ls niet zelden voorgekomen dat be roepsvoetballers die contractueel aan hun verecniging velbanden waren, eenvoudig contractbreuk pleegden en dan door de ju ridische medewerkers van hun nieuwen werkeever werden geholpen, ten einde een plaats te bezetten in het firma-elftal. Bo vendien ligt het voor de hand dat vooral de wat oudere beroepsvoetballers, die »iv jaar opnieuw uitrekenen hoe lang Zjj met voetballen hun brood kunnen verih nen, er de voorkeur aan geven op wijze een baantje te krijgen dat meer kerheid biedt. TfSf In het buitenland speten -(> flrma-vereenigingen nog broederlijk samen met de gevro, ne elftallen. Het wonderlijke daarbij nu ls dat derga. lijke firma-elftallen aan de gewone eomtL. t.itie kunnen deelnemen en andere vereen! gingen zich uiteraard dikwijls benadeeld gevoelen, wanneer midden in de competitie een hunner beste spelers verdwijnt am eenigen tijd later als tegenstander in een der firma-teams op te duiken. Daarom heeft men in Weenen het plan opgewor pen om deze firma-vereenigingen rne* meer aan de gewone competitie te laten deelnemen maar onder te brengen in een speciale „zaken-groep". Daarmee zou men overigens een toestand scheppen die wij hier te lande, zonder beroepsvoetbal J. allang kennen. Ook wij hebben tientallen voetbalteams van groote handelszaken en kantoren die in onderling verband ieder jaar hun eigen competitie hebben met een eigen legioen van supporters die die wed strijden bezoeken. Niemand heeft daarvan eenige hinder en aan den oorspronkelijken opzet om in den vrijen tijd sport te beoefenen wordt vol- daan zonder eenige bijbedoeling. Hieruit blijkt zonneklaar dat wij in ons land op dit gebied het buitenland voor zijn. Men hoopt thans in Weenen deze onzuivere sfeer in voetbalkringen op te lossen. Vrijbuiters-praktijken. Ook op andere wijze bestaan er moeilijk, heden met beroepsspelers, getuige het ge val Raymond Braine. Zooals bekend heeft de Belgische Voet balbond aan den contractueel met de ver- eeniging SpartaPraag verbonden voetbal ler Braine, speel-vergunning verleend in een Belgische vereeniging, terwijl de Praag- sche vereeniging Slavia met alle haar ten dienste staande middelen pogingen in het werk stelt om den Weenschen mid-voor Bican naar Praag te halen, ofschoon hij aan het Weensche Admira verbonden is. Twee gevallen, die heel wat stof hebben doen opwaaien. Een dergelijke vrijbuiters-tactiek ln de sport in landen die zelf het beroepsvoetbal kennen en in dat verband zoo stevig plegen vast te houden aan bestaande contracten tusschen spelers en clubs, zet de heele be roepsvoetbalsport in een kwaad daglicht Men is te Weenen dan ook benieuwd of de'F.I.F.A. bereid is in deze maatregelen te treffen, waardoor het spelers, die contract breuk hebben gepleegd, onmogelijk wordt gemaakt in wedstrijden in andere vereeni- gingen uit te komen. Ontegenzeggelijk blijkt uit dit alles dat er nog heel wat moeilijkheden aan het beroepsvoetbal vastzit, waarom wij eens te meer reden hebben ons te verheugen over het feit dat ons land, als een der belang rijkste voetbal-naties, geen beroepsvoetbal kent. Wij hebben geen beroepsvoetbal noodig om het publiek tevreden te stellen. Onze wedstrijden zijn er niet minder be langrijk om, ook buiten het competitie-ver band om en niet zonder spanning zien ve len al weer naar het aanstaande Paasch* tournooi uit, dat na de oplossing van het conflict tusschen Ajax en Blauwwit, thans, evenals het vorige jaar door beide vereeni- gingen gezamenlijk wordt georganiseerd en deels in 't Ajax, deels in het Olympisch stadion gehouden wordt. De enorme belang stelling die een dergelijk tournooi telken male wekt, bewijst dat wij geen beroeps, voetbal noodig hebben om het publiek te vreden te stellen. En dat is maar goed ook. Zondag ƒ.1. heeft de vliegtechnische club van de Amsterdamsche Mij. voor Jonge mannen te Amsterdam onder leiding van haar instructeur G. Glanzer startoefeningen gehouden met een nieuw type zweefvlieg tuigmodel, dat speciaal geconstrueerd is voor het maken van z.g. „thermische" vluchten. De oefeningen slaagden goed, doch bij de laatste start, waarbij het toe stel een hoogte van ongeveer honderd me ter bereikte, is het na ongeveer drie mi nuten uit het gezicht verdwenen. Vermoede-, lijk is het model neergekomen op een ter rein tusschen Sloterdijk en den Bosoh-en- Lommerweg. Aangezien het hier een prototype be treft, verzoekt de heer H. Glanzer den evenuteelen vinder het model terug te bezorgen aan zijn adres: Jan den Haen- straat 15 huis, Aimsterdam-West, of te wil len opgeven waar het toestel kan worden afgehaald. Ben belooning wordt in het uitzicht gesteld. Verstoring van een vergadering door ammoniakverspreding. Gisteren stonden voor den politierechter in Zutphen twee N.S.B.-ers terecht, n.1.' de 24-jarige handelsreiziger J. K. en de 22-ja- rige winkelbediende H. W. B.. die op 1 De cember te Deventer een vergadering had den verstoord. B. had een fleschje met am moniak, dat heen door K. was verstrekt, tijdens de vergadering op den grond ge worpen, en stuk getrapt, waardoor een prikkelended amp in het lokaal was ver spreid^ oodat de vergadering werd ver stoord. Zij werden door den politierechter die met hun jeugdigen leeftijd rekening hield, resp. veroordeeld tot twintig en tien gulden boete, subs. tien dagen hechtenis. JONGEN VALT VAN ZOLDERTRAP. Hij kwam op het hoofd terecht en overleed aan aan de gevolgen. De 12-jarige G. P. uit Luttel'herpt (bij Heusden) viel Dinsdag van een zoldertrap toen hij een vracht kippenvoer naar be neden wilde brengen. Hij kwam met het hoofd'op den grond terecht, tengevolge waarvan een inwendige bloeding in de her senen ontstond. In zorgwekkenden toestand werd de jon gen naar het Groot Ziekengasthuis in Den Bosch vervoerd, waar hij gisterochtend om vier uur is overleden. JONGEN SPRONG VAN RIJDENDE AUTO. Schedelbreuk- Een dertienjarige jongen te Amsterdam is gistermorgen het slachtoffer geworden van eigen onvoorzichtigheid. De knaap was achter op een rijdende personenauto geklom men, welke op den hoek van de Jan Evert- senstraat en de Witte de Withstraat zoon vaart had dat de jongen zich niet meer kon vasthouden en zich liet vallen. Daarbij kwam hij zoo ernstig terecht dat hij bewus teloos bleef liggen. De G.G. en G.D. heeft hem naar het Wilhelminagasthuis vervoerd- waar hij in zeer ernstigen toestand, hij had o.a. een schedelbreuk opgeloopen, is opgo* nomen. „Men zegt, dat je tot over de ooren in schud zit." „Onzin, dat is maar een praatje, dat crediteuren rondstrooien."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 10