Ministers droomen aan
de Rivièra
Een nieuw Amerikaansch
vliegtuigtype
De herbewapening in
Engeland
Beroepsvoetballers
in het buitenland
Zweefvliegtuigmodel zoek
Twee jeugdige N.S.B, -ers
staan terecht
^■1
EEN „KUUR"-OORD VOOR
POLITICI.
Het is heel prettig, incognito te
leven, een koning in het Casino
te ontmoeten, een prins op de
wandeling te groeten en geheel
toevallig tafel aan tafel met een
anderen minister te zitten.
Anthony Eden, de leider van het Foreltrn
Office, verblijft jn Monte Carlo. Hij rust
idaar uit.
Overste Beek, de Poalsche minister van
Buitenlandsche Zaken, is eveneens in Mon
te Carlo. Ook hij rust daar uit.
Koning Gustaaf V van Zweden ls nog
Islechts de van ouds bekende Mr. G. Hij
vertoeft in Cannes en rust eveneens uit,
tenminste voor zoover het tennisspel hem
hiertoe tijd laat.
De Rivièra is. zooals men ziet, nog steeds
'de plaats, waar staatslieden en koningen
bijzonder gaarne hun vacantie doorbrengen.
Zij vinden daar zon, bloemen, een heerlijk
windje en levensvreugde. En niet te verge
ten collega's. Het is heel prettig, aldus onze
V.P.B.-corresp., incognito te levien, een ko
ning in het casino te ontmoeten, een prins
op de wandeling te groeten en geheel toe
vallig tafel aan tafel met een anderen
minister te zitten.
En terwijl de staatslieden aan de Rivièra
aich geheel aan deze gezonde genoegens
wijden, gaat. het leven en de politiek in
den nevel en den regen van de hoofdsteden
gijn gang. Weten zij daar nog iets van?
Eigenlijk moesten zij het, maar men zou
kunnen begrijpen, dat de heeren al zeer
weinig lust hebben, om de dagbladen te
lezen.
Wat voeren de ministers Eden
en Beek aan Frankrijk's schoone
Zuidkust uit?
In Ieder geval zal Anthony Eden wel we
ten, dat zijn ietwat onverwachte vertrek
uit Londen juist op het oogenblik, dat de
Duitsche ambassadeur Von Ribbentrop daar
aankwam, den journalisten veel stof tot
schrijven gegeven heeft.
Heel wat minder geschreven ls er over
het feit, dat ook overste Beek in dit schoo
ne hoekje van Europa vertoeft en eerst het
bericht, dat hij in hetzelfde hotel als Eden
is afgestegen, heeft de belangstelling van
de nieuwsgierige menschheid vermogen op
te wekken. Wat voeren de beide ministers
tezamen aan de Rivièrrf uit? Zij rusten, zij
idroomen, maar is dat alles?
Terwijl het overduidelijk is, dat koning
Gustaaf geen politieke bedoelingen met zijn
gebruikelijke reis naar de Rivièra heeft,
zoekt men ijverig naar de oorzaken van
het feit. dat Eden en Beek appartementen
naast elkaar betrokken hebben.
Want het schijnt, dat overste Beek de
zelfde rol van bemiddelaar tusschen Frank
rijk en Duitschland denkt te gaan spelen,
die de Engelschen altijd zoo gaarne op zich
nemen. Het ligt dan ook voor de hand, te
vermoeden, dat hij met Eden zulks in
overeenstemming met Berlijn de voor
waarden voor een gemeenschappelijke be
middelaarsrol wil onderzoeken.
Geen Duitsch-Fransch probleem?
Het Derde Rllk en de Westersche
democratieën.
Indien het bovenstaande juist is, weet
men intusschen nog niet, welk een zin een
dergelijke bemiddeling op het oogenblik
zou kunnen hebben. De Duitsche rijkskan
selier heeft herhaaldelijk verklaard, dat er
geen bijzonder Duitsch-Fransch probleem,
namelijk geen territoriaal, op te lossen is.
Dat, wat Parijs en Berlijn van elkaar
scheidt, is de diepgaande tegenstelling in
de politieke doctrine. Maar ditzelfde scheidt
ook Berlijn van Londen. Het Derde Rijk en
de Westersche democratieën zijn het er in
geen enkel opzicht over eens, welke wegen
men het best kan bewandelen, om den
vrede te garandeeren. Overste Beek deelt,
hoe oprecht zijn wensch ook. mag zijn om
de Fransch-Poolsche alliantie te versterken,
de meening van den Führer, dat alleen bi
laterale verdragen den vrede in stand kun
nen houden. Dat is bekend en ook Eden
zal hem niet van het tegendeel kunnen
overtuigen. Men heeft in Londen en Parijs
nog niet vergeten, welke bezwaren er in
Polen gemaakt werden tegen het sluiten
van een eventueel Oost-pact.
De Engelsche beproefde bemid
delaars.
Overste Beek zou nu met zijn geheele
overredingskunst Eden er van moeten over
tuigen, dat de diametraal tegenover elkaar
liggende standpunten met elkaar in over
eenstemming te brengen zouden zijn. Het ls
zeer onwaarschijnlijk, dat hem dit gelukt
en nog onwaarschijnlijker is het, dat de bei
de ministers aan de Rivièra bij hun bespre
kingen obk maar het geringste tot het bij
leggen van de meeningsverschillen tusschen
Duitschland en Frankrijk zouden kunnen
bijdragen. Overigens zijn, zooals gezegd, de
Engelschen beproefde bemiddelaars en het
is welhaast onaannemelijk, dat overste
Beek in staat zou zijn, Eden een voorstel
te doen, dat deze zelf niet reeds overwogen
heeft.
Het is dan ook tamelijk doelloos, aan de
ze Rivièra-ontmoetingen een groote politie
ke beteekenis toe te kennen. Vanzelfspre
kend zullen Eden en Beek deze schoone ge
legenheid niet voorbij laten gaan. zonder
onder de palmen over een aantal problemen
te spreken.
Waarom geeft men er niet de voorkeur
aan, eens een enkele maal aan te nemen,
dat Eden werkelijk griep had, dat hij be
hoefte aan rust had en dat zijn verblijf aan
de Rivièra geenszins iets met politiek te
maken heeft.
Indien een minister van Buitenlandsche
Zaken een anderen Minister van Buiten
landsche Zaken ontmoet, wat blijft hun dan
anders over, dan over politiek te spreken.
DE K. L. M. HEEFT BESLOTEN
TOT AANKOOP VAN DRIE „LOCK
HEED SUPER ELECTRA-VLIEG-
TUIGEN",
Na de succesvolle resultaten, door
de Nederlandsche luchtvaart bereikt
met de Amerikaansche Douglas-
vliegtuigen, zal thans een nieuw
Amerikaansch vliegtuigtype zijn
intrede doen in de luchtvaart van
Nederland en Koloniën.
De K.L.M. heeft namelijk besloten
tot aankoop van drie Lockheed
Super Electra-vliegtuigen, waarvan
twee bestemd zullen zijn voor den
dienst in West-Indië, terwijl het
derde vliegtuig voornamelijk dienst
zal doen hier te lande op de bin-
nenlandsche luchtlijnen der K.L.M.
De aflevering der drie bestelde
Lockheed vliegtuigen kan in den
loop van den komenden zomer tege
moet worden gezien.
Be K.N.I.L.M. koopt eveneens
drie Lockheed-toestellen.
Van de zijde van K.N.I.L.M. ver
nemen wij, dat deze maatschappij
eveneens heeft besloten tot aankoop
van drie Lockheed-toestellen van
het type Super Electra, voor den
dienst in Oost-In dië, waar tot nog
toe gevlogen wordt met Fokker
vliegtuigen en twee Douglas D.C.
2machines. De aflevering der drie
Lockheeds aan de K.N.I.L.M. zal te
gen het najaar geschieden.
Beschrijving van de nieuwe
vliegtuigen. Zij zijn o.a. voor
zien van z.g.n. „landingsklap-
pen", die het stijgvermogen
aanzienlijk vergrooten.
De Lockheed Super Electra is het nieuw
ste product van de Amerikaansche Lock
heed fabrieken der „Lockheed Aircraft
Corporation" te Burbank, Californie en een
verbetering van de Lockheed Electra, die
in Europa voor de eerste maal werd aange
kocht door de Poolsche Luchtvaartmaat
schappij.
De Super Electra is een twee-motorig me
talen verkeerstoestel een vrijdragende mid
dendekker van een lichte aluminiumlegee-
ring. De vleugels hebben een spanwijdte van
19.96 meter, de lengte van het toestel is
13.40 meter en de hoogte 3.49 meter. De
ruime cockpit is vanzelfsprekend voorzien
van een duhbele stuurinrichting. De Cabi
ne is uiterst gerieflijk ingericht en zal,
waar de K.L.M. vliegt met een bemanning
van drie personen, ruimte bieden aan elf
passagiers. De lengte van de cabine is
5.80 meter, de hoogte 1.91 meter en de breed
te 1.66 meter. De wanden zijn gevuld met
geluiddempende stof, zoodat het geluid der
motoren in de cabine tot een minimum is
beperkt.
De voor Nederland bestemde machines
zullen elk worden uitgerust met twee
Wright-motoren van het type Cyclone f 52
elk met een capaciteit van 760 p.k. en in
dn start en vermogen van 875 p.k.
Deze geven het vliegtuig op een hoogte
van 1770 meter een maximum snelheid van
400 k.m. per uur, en bij een motorvermo
gen van 2 maal 450 p.k. op een hoogte van
3000 meter een kruissnelheid van 342 k.
m. per uur. Het benzineverbruik bij kruis
snelheid bedraagt, 1,2 liter per k.m. en is
dus uiterst zuinig. Bij proefnemingen is
gebleken, dat de machine op één motor
nog kon stijgen tot 3000 meter.
De vleugels die een totaal oppervlak
hebben van 51.2 vierkante meter, zijn voor
zien van Lockheed Fowler-landingsklappen
die het stijgvermogen aanzienlijk vergroo
ten, terwijl de landingssnelheid door de
remklappen belangrijk wordt vertraagd.
WERVELWIND BOVEN ZEDDAM.
Boven de gemeente Bergh stak Dinsdag
avond om half acht plotseling een wervel
wind op, vergezeld gaande van onweer en
hagelbuien, waardoor eenige huizen wer
den beschadigd.
In Beek (bij Bergh), waar de storm het
hevigst woedde, werden verscheidene hui
zen beschadigd. Van de woning van de fa
milie Bosman werd het dak afgerukt.
De 400 millioen pond waarover thans
wekenlang ln het parlement zal
worden gedebatteerd, vormen slechts
een begin.
Bewapeningsprogramma's zijn als
lawines dat weet men ln de City zeer
goed. Maar de steen is nu eenmaal
aan het rollen gebracht,
Op het oogenblik, dat deze regels geschre
ven worden, aldus onze V.P.B.-correspon-
dent, is het groote bewapeningsdebat in
het Lagerhuis nog niet begonnen en al
evenmin is het Witboek verschenen, dat
de regeering ter rechtvaardiging van de in-
vesteering van vele milliarden in leger,
vloot en luchtvloot heeft opgesteld. Onaf
hankelijk van de resultaten der debatten
het zullen ongetwijfeld zeer bewogen
zittingen zijn valt er uit de stemming,
die in het land heerscht, toch wel het een
en ander op te maken. Bedacht moet daar
bij worden, dat het geheele complex meer
dan iets anders de buitenlandsche en bin-
nenlandsche politiek van de komende jaren
beslissend zal beïnvloeden.
Natuurlijk oppositie en critiek
der Labour-partij. Toch schijnt
zij in te zien, dat een militair
zwak Engeland in het concert
der volken geen domineerende
rol meer vermag te spelen.
Om het maar ineens te zeggen: de La-
bour-party maakt vanzelfsprekend gebruik
van het nieuwe enorme bewapeningspro
gramma van het conservatieve kabinet, om
door middel van oppositie en critiek den
conservatieven wind uit de zeilen te van
gen. Niemand neemt hun dat kwalijk, maar
niemand neemt ook de oppositie van de
Engelsche arbeiderspartij juist ten aanzien
van dit vraagstuk al té ernstig op. Want de
psycholoeisohe verandering in den tot nog
toe traditioneelen gedachtengang van de
Britsche arbeiders is sinds een jaar zoo in
bet oog springend, dat de voorstanders van
een abstract pacifisme nog slechts een
kleine secte vormen. Dat wil niet zeggen,
dat de vroegere pacifisten van de Labour-
partij nationalisten en chauvinisten zijn ge
worden, maar zekere gebeurtenissen, in de
eerste plaats de Abessijnsche oorlog en
daarna de Spaansdie burgeroorlog, hebben
ook den meest fanatieken aanhangers van
de algemeene ontwapeningsidee en de Vol
kenbondsinstelling te bedenken gegeven,
dat een militair zwak Engeland in het con
cert der volken geen domineerende rol
meer vermag te seplcn.
Dientengevolge beweegt de critiek van de
arbeiderspartij tegen het bewapeningspro
gramma van Baldwin zich in een eigenaar
dige zig-zag-lijn.
Men verwijt namelijk de regeering eener
zij ds een te veel aan militairisme, en an
derzijds beklaagt men zich er over, dat de
conservatieven, indien zij te rechtertijd de
juiste buitenlandsche politiek hadden ge
voerd, en b.v. de Duitsche herbewapening
niet indirect hadden bevorderd, het land
thans niet tot een uitgave van vele milli
arden voor de bewapening zouden behoeven
te dwingen. In deze critiek, hoe paradoxaal
zij ook moge klinken, steekt een kern van
waarheid. Het afgezaagde spreekwoord: „Si
vis pacem para bellum" is in het moderne
Europa reeds lang weer in eere hersteld
en een grpot deel van de Engelsche bevol
king is reeds tijdens den Abessijnsehen oor
log op de gedachte gekomen, dat Engeland,
indien het toentertijd sterker geweest zou
zijn, den vrede beter had kunnen dienen.
De vier honderd millioen pond
slechts een begin? Eerst
moeten wapenfabrieken bijge
bouwd.
Hoe dan ook, Engeland zal herbewape
nen en de sommen, die thans door het ka
binet geëischt worden, vormen zonder twij
fel slechts een begin. De toestand is name
lijk zoo, dat een groot deel van de milliar
den voorloopig niet voor effectieve bewa
pening kan worden gebruikt. Want alvo
rens men wapens kan produceeren, moet
men de beschikking hebben over geschikte
fabrieken en daaraan ontbreekt in Enge
land nogal het een en ander Speciaal aan
vliegtuigfabrieken heeft Engeland behoefte
en tijdens een zeer opgewonden vergade
ring van de Conservatieve Club bestormde
viscount Swinton den minister van Defen
sie, sir Thomas Inskip, met vragen, hoe
lang het nog duren zou, alvorens de pro
ductie van vliegtuigmotoren en toestellen
op een eeuigszins behoorlijk peil zou zijn
gebracht. Het minste wat men kon verlan
gen, zou een driemaal grootere productie
dan de tegenwoordige zijn. Inskip haastte
zich te verklaren, dat hij hoopte, dat over
3 a 4 maanden deze stand bereikt zou
zijn. Op dien datum zouden de nieuwe fa
brieken wel gereed zijn.
De Minister van Financiën in
een benarde posilie. Belas-
tingverhoogingen zulen in de
toekomst moeilijk te vermijden
zijn.
Van de 400 millioen pond, die de regec-
ring thans eischt en ook krijgen zal, zal
dus voor de eigenlijke productie slechts
weinig overblijven en de situatie, waarin
de minister van Financiën. Neville Cham-
berlain, de vader van het bewapeningspro
gramma verkeert, is weinig benijdenswaar
dig, zulks te meer, daar hij algemeen als
de opvolger van Baldwin wordt beschouwd
Wanneer hij dus later, hetzij als minister
van financiën, hetzij als premier, nieuwe
middelen voor de bewapening moet vragen,
zullen verdere leeningen en belastingver-
hoogingen wel nauwelijks te vermijden
zijn.
De herbewapening is een teleur
stelling voor den „man in the
street."
De herbewapening verschaft niemand
vreugde, het minst misschien wel aan de
conservatieven zelf, die liever gezien had
den, dat de verantwoordelijkheid voor 'n der
gelijk programma naar het Fransche voor
beeld op de schouders van links zou zijn
gelegd. De man van de straat, die in En
geland zooals bekend den politieken koers
beslissend beinvloedt, is over het algemeen
geresigneerd. Hij zegt „ja" met een diepen
zucht: nadat de illusies over de almacht
van den Volkenbond en het totstandkomen
van een algemeene ontwapeningsovereen
komst geheel vervlogen zijn, moet men de
dingen zien, zooals zij zijn. Maar men ver-
gisse zich niet: indien de Engelschman een
maal begrepen heeft, dat Engeland's roem
als de sterkste zeemacht ter wereld op het
spel staat en indien hij verder inziet, dat
de veiligheid van Engeland en het empire
met oorlogsschepen alleen niet meer be
schermd kan Worden, wordt hij plotseling
zeer vasthoudend en is hij ook bei'eid te
betalen.
ELFTALLEN VAN GROOTE
FIRMA'S WORDEN DOOR DE
DIRECTIES ALS ATTRACTIE
GEBRUIKT.
Eigenaardige onsportieve me
thoden ln het buitenland, waar-
door in het kader van ama
teurs-elftallen beroeps-spelers
worden gekweekt.
Wij hebben, zegt onze sport-medewerker,
in ons voetballievend Nederland niets te
maken met beroepsvoetbal. In vele opzich
ten is dit maar gelukkig, want wanneer
wij zoo nagaan wat er in het buitenland
doorgaans allemaal aan vast zit, dan blijkt
spoedig dat de ware sport-kern danig in de
verdrukking komt en plaats moet ruimen
voor de financieele belangen.
Pogingen tot het invoeren van beroeps
voetbal in ons land zijn er al verschillende
malen gedaan; het bleven pogingen en men
slaagde niet. Ondanks de toezeggingen van
vele werklooze club-voetballers om direct
over te gaan naar een eventueele beroeps
klasse bleek men niet in staat te zijn de
noodige financieele basis te vormen om
een begin te maken, terwijl anderzijds ook
niet te verwachten is, dat de belangstelling
voor wedstrijden van nieuwe beroeps-voet
balclubs grooter dan of even groot als die
voor de gewone club wedstrijden is.
Het „koopen" en „verkoopen" van
spelers.
Wij hebben al eerdèr gezien welke exces
sen het beroepsvoetbal in het buitenland
vaak omgeven; het koopen en verkoopen
van spelers, waardoor de belangrijkheid van
een elftal plotseling ondermijnd kan wor
den door het wegkoopen b.v. van een goe
den mid-voor, is daar één van.
Thans heeft zich in verschillende steden
in het buitenland een geheel nieuwe kwestie
opgeworpen, die zeer bedenkelijke zijden
blijkt te hebben en die op een nieuwe vorm
van beroepsvoetbal neerkomt, t.w. de „fir-
ma-vereenigingen". In het bijzonder te Wee-
nen is deze kwestie op dit oogenblik urgent.
De voetballers een reuze-reclame
voor diverse firma's.
De Posterijen, de Politie, de Brandweer
de Tram en een heele reeks van groote par
ticuliere ondernemingen bezitten voetbal
elftallen. Daar is au fond niets tegen, want
het kan niet anders dan toegejuicht wor
den, wanneer op deze wijze het personeel
van groote zaken in onderling verband
sport gaat beoefenen en daarbij door hun
diverse werkgevers wordt geholpen. Maar
nu zijn er meerdere zaken die er op uit zijn
om een werkelijk eerste klas voetbalelftal
te kweeken en daarmee de aandacht te
trekken. Onnoodig te zeggen dat die belang
stelling dan automatisch overgaat, via het
voetbal-elftal, op de firma en haar pro
ducten! Voor zoover de spelers uit die
elftallen en werkzaam bij de verschillende
firma's er hun positie door verstevigen, is
daar niet het minste tegen. Maar stellig
niet goed te keuren is de volgende stap die
men heeft gedaan, om goede spelers van
andere vereenigingen naar de betreffende
firma-club te lokken door hem eenvoudig
een goede betrekking aan te bieden, waar
door hij automatisch jn het firma-elftal
komt.
Verraad.
Het ls niet zelden voorgekomen dat be
roepsvoetballers die contractueel aan hun
verecniging velbanden waren, eenvoudig
contractbreuk pleegden en dan door de ju
ridische medewerkers van hun nieuwen
werkeever werden geholpen, ten einde een
plaats te bezetten in het firma-elftal. Bo
vendien ligt het voor de hand dat vooral
de wat oudere beroepsvoetballers, die »iv
jaar opnieuw uitrekenen hoe lang Zjj
met voetballen hun brood kunnen verih
nen, er de voorkeur aan geven op
wijze een baantje te krijgen dat meer
kerheid biedt. TfSf
In het buitenland speten -(>
flrma-vereenigingen nog
broederlijk samen met de gevro,
ne elftallen.
Het wonderlijke daarbij nu ls dat derga.
lijke firma-elftallen aan de gewone eomtL.
t.itie kunnen deelnemen en andere vereen!
gingen zich uiteraard dikwijls benadeeld
gevoelen, wanneer midden in de competitie
een hunner beste spelers verdwijnt am
eenigen tijd later als tegenstander in een
der firma-teams op te duiken. Daarom
heeft men in Weenen het plan opgewor
pen om deze firma-vereenigingen rne*
meer aan de gewone competitie te laten
deelnemen maar onder te brengen in een
speciale „zaken-groep". Daarmee zou men
overigens een toestand scheppen die wij
hier te lande, zonder beroepsvoetbal J.
allang kennen. Ook wij hebben tientallen
voetbalteams van groote handelszaken en
kantoren die in onderling verband ieder
jaar hun eigen competitie hebben met een
eigen legioen van supporters die die wed
strijden bezoeken.
Niemand heeft daarvan eenige hinder en
aan den oorspronkelijken opzet om in den
vrijen tijd sport te beoefenen wordt vol-
daan zonder eenige bijbedoeling. Hieruit
blijkt zonneklaar dat wij in ons land op
dit gebied het buitenland voor zijn. Men
hoopt thans in Weenen deze onzuivere sfeer
in voetbalkringen op te lossen.
Vrijbuiters-praktijken.
Ook op andere wijze bestaan er moeilijk,
heden met beroepsspelers, getuige het ge
val Raymond Braine.
Zooals bekend heeft de Belgische Voet
balbond aan den contractueel met de ver-
eeniging SpartaPraag verbonden voetbal
ler Braine, speel-vergunning verleend in
een Belgische vereeniging, terwijl de Praag-
sche vereeniging Slavia met alle haar ten
dienste staande middelen pogingen in het
werk stelt om den Weenschen mid-voor
Bican naar Praag te halen, ofschoon hij
aan het Weensche Admira verbonden is.
Twee gevallen, die heel wat stof hebben
doen opwaaien.
Een dergelijke vrijbuiters-tactiek ln de
sport in landen die zelf het beroepsvoetbal
kennen en in dat verband zoo stevig plegen
vast te houden aan bestaande contracten
tusschen spelers en clubs, zet de heele be
roepsvoetbalsport in een kwaad daglicht
Men is te Weenen dan ook benieuwd of
de'F.I.F.A. bereid is in deze maatregelen te
treffen, waardoor het spelers, die contract
breuk hebben gepleegd, onmogelijk wordt
gemaakt in wedstrijden in andere vereeni-
gingen uit te komen.
Ontegenzeggelijk blijkt uit dit alles dat
er nog heel wat moeilijkheden aan het
beroepsvoetbal vastzit, waarom wij eens te
meer reden hebben ons te verheugen over
het feit dat ons land, als een der belang
rijkste voetbal-naties, geen beroepsvoetbal
kent.
Wij hebben geen beroepsvoetbal
noodig om het publiek tevreden
te stellen.
Onze wedstrijden zijn er niet minder be
langrijk om, ook buiten het competitie-ver
band om en niet zonder spanning zien ve
len al weer naar het aanstaande Paasch*
tournooi uit, dat na de oplossing van het
conflict tusschen Ajax en Blauwwit, thans,
evenals het vorige jaar door beide vereeni-
gingen gezamenlijk wordt georganiseerd
en deels in 't Ajax, deels in het Olympisch
stadion gehouden wordt. De enorme belang
stelling die een dergelijk tournooi telken
male wekt, bewijst dat wij geen beroeps,
voetbal noodig hebben om het publiek te
vreden te stellen. En dat is maar goed
ook.
Zondag ƒ.1. heeft de vliegtechnische club
van de Amsterdamsche Mij. voor Jonge
mannen te Amsterdam onder leiding van
haar instructeur G. Glanzer startoefeningen
gehouden met een nieuw type zweefvlieg
tuigmodel, dat speciaal geconstrueerd is
voor het maken van z.g. „thermische"
vluchten. De oefeningen slaagden goed,
doch bij de laatste start, waarbij het toe
stel een hoogte van ongeveer honderd me
ter bereikte, is het na ongeveer drie mi
nuten uit het gezicht verdwenen. Vermoede-,
lijk is het model neergekomen op een ter
rein tusschen Sloterdijk en den Bosoh-en-
Lommerweg.
Aangezien het hier een prototype be
treft, verzoekt de heer H. Glanzer den
evenuteelen vinder het model terug te
bezorgen aan zijn adres: Jan den Haen-
straat 15 huis, Aimsterdam-West, of te wil
len opgeven waar het toestel kan worden
afgehaald. Ben belooning wordt in het
uitzicht gesteld.
Verstoring van een vergadering
door ammoniakverspreding.
Gisteren stonden voor den politierechter
in Zutphen twee N.S.B.-ers terecht, n.1.' de
24-jarige handelsreiziger J. K. en de 22-ja-
rige winkelbediende H. W. B.. die op 1 De
cember te Deventer een vergadering had
den verstoord. B. had een fleschje met am
moniak, dat heen door K. was verstrekt,
tijdens de vergadering op den grond ge
worpen, en stuk getrapt, waardoor een
prikkelended amp in het lokaal was ver
spreid^ oodat de vergadering werd ver
stoord. Zij werden door den politierechter
die met hun jeugdigen leeftijd rekening
hield, resp. veroordeeld tot twintig en tien
gulden boete, subs. tien dagen hechtenis.
JONGEN VALT VAN ZOLDERTRAP.
Hij kwam op het hoofd terecht
en overleed aan aan de gevolgen.
De 12-jarige G. P. uit Luttel'herpt (bij
Heusden) viel Dinsdag van een zoldertrap
toen hij een vracht kippenvoer naar be
neden wilde brengen. Hij kwam met het
hoofd'op den grond terecht, tengevolge
waarvan een inwendige bloeding in de her
senen ontstond.
In zorgwekkenden toestand werd de jon
gen naar het Groot Ziekengasthuis in Den
Bosch vervoerd, waar hij gisterochtend om
vier uur is overleden.
JONGEN SPRONG VAN RIJDENDE AUTO.
Schedelbreuk-
Een dertienjarige jongen te Amsterdam
is gistermorgen het slachtoffer geworden
van eigen onvoorzichtigheid. De knaap was
achter op een rijdende personenauto geklom
men, welke op den hoek van de Jan Evert-
senstraat en de Witte de Withstraat zoon
vaart had dat de jongen zich niet meer kon
vasthouden en zich liet vallen. Daarbij
kwam hij zoo ernstig terecht dat hij bewus
teloos bleef liggen. De G.G. en G.D. heeft
hem naar het Wilhelminagasthuis vervoerd-
waar hij in zeer ernstigen toestand, hij had
o.a. een schedelbreuk opgeloopen, is opgo*
nomen.
„Men zegt, dat je tot over de ooren in
schud zit."
„Onzin, dat is maar een praatje, dat
crediteuren rondstrooien."