DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER Opmarsch der Engelsche aangenomen Nationale verdediging gaat voor alles Verbetering spoorwegen slechts een papieren uitkomst Het „begrafenis-incident" in Roemenië regeeringstroepen Buitenlandsch Oyerzidü WftQAVI, N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ V/H C. DE BOER JR., KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 EN 412. POSTGIROREKENING 16066 V R IJ D A G 19 FEBRUARI 1937 65e JAARG. No. 7930 SPANIE Een volkerenslag bij Madrid 1 Het koloniale vraagstuk financieele voorstellen Minister Inskip plaatst zich naast Eden HELDERSCHE COURANT Verkeersfonds 1937 TE HOOGE LASTEN OP HET AUTOMOBIELVER KEER VER OORZAKEN EEN DALING VAN HET AANTAL VRACHT- EN PERSONENAUTO'S HIER TE LANDE. Aangedrongen op verkorting van den diensttijd van het spoorweg personeel, Verschenen Is het voorloopig ver slag over het wetsontwerp tot vast stelling van de begrooting van in komsten en uitgaven van het Ver keersfonds voor het dienstjaar 1937. Een der leden stelde de vraag, hoe het bedrag van f 19.120.000 bestemd voor onder houd, verbetering en aanleg van rijkswegen over de onderscheidene posten van de be- grooting is verdeeld. In het algemeen betreurde dit lid, dat niet een hooger bedrag voor onderhoud, verbetering en aanleg van rijkswegen is uit getrokken, omdat alsnu het gevaar dreigt, dat tal van rijkswegen in minder goeden «taat zullen verkeeren dan de meeste pro vinciale wegen, aan welker aanleg en ver betering met grootere voortvarendheid wordt gewerkt. Te hooge lasten voor het auto. mobielverkeer. Eenige leden vroegen wanneer de door tien minister aangekondigde algemeene maatregel van bestuur Omtrent het auto- .goederenvervoer tegemoet kan worden ge zien. ,De commissie van rapporteurs merkt hierbij op dat inmiddels verschenen is Kon. Besluit van den 12den Januari 1.1.;, waarbij is ingevoerd een vergunningsstelsel voor 't exploiteeren van motorrijtuigen tot vervoer van personen (reglement autovervoer per sonen) en naar een recent bericht in de dagbladen, waarbij wordt aangekondigd de verschijning binnen zeer korten tijd van een rijksreglement voor het vracht-, autovervoer. Vele leden verklaarden, de lasten op het automobielverkeer gelegd, te hoog te achten Ook hieraan is huns inziens de daling van het aantal vracht- en personenauto's hier te lande te wijten. Enkele leden bepleitten nogmaals, dat maast de benzinebelasting een andere hef fing zou worden ingevoerd, waarbij ook de ruwe olie zou worden belast. Vele leden zouden de onderscheidene, op het automobielverkeer drukkende belastin gen gaarne vervangen zien door één, zij het aan belangrijk verhoogde, benzinebelasting, aangevuld met een heffing op ruwe olie. Zeer vele leden vestigden de aandacht op het groote aantal verkeersongevallen ter oorzake van het gebruik, door chauffeurs, van alcohol en op de groote moeilijkheid, zulks te constateeren. Naar aanleidng hier van drongen zij aan op het nemen van wet telijke maatregelen tot keering van dat euvel. Een der leden bepleitte de totstandkoming van bepalingen tot regeling van het verkeer van voetgangers, alsook dat aan wielrijders dwingend zou worden voorgeschreven, van --duidelijk als zoodanig aangegeven rij wielpaden gebruik te maken, gelijk ook in andere landen is geschied. Sommige leden verklaarden den indruk te hebben ontvangen, dat de aanleg van de groote wegen niet in alle opzichten behoor lijk is georganiseerd. Sommige leden stelden de vraag, of in derdaad, gelijk verluidt, aan de provinciale besturen is verzocht, zooveel mogelijk van klinkers gebruik te maken te hunnent. Zoo ja, dan keurden deze leden zulks af, ook omdat klinkerwegen ongemeen kostbaar zijn wat onderhoud betreft. Vele leden zagen de indiening van een Wetsontwerp tot verbetering van tertiaire we gen met belangstelling tegemoet. De spoorwegen. Verscheidene leden betoogden, dat het nadeelige saldo van het spoorwegbedrijf ten vorigen jare niet juist is berekend, doordat de bijdragen aan de vernieuwingsrekenin gen voor gebouwen en kunstwerken 4.700.000 gulden lager zijn gesteld dan technisch en wettelijk verplicht was, zoodat men slechts op papier een betere uitkomst over 1935 heeft verkregen dan over 1934 het geval is geweest. Deze leden duchtten, dat ook het bedrag, waarop thans het verlies is geraamd, te we ten f 31.700.000 te laag is gesteld. Eenige van de hier aan het woord zijnde leden waren van oordeel, dat de leiding van het spoorwegbedrijf zich te weinig voegt naar de gewijzigde tijdsomstandighe den, hetgeen huns inziens vooral tot uiting komt bij de tarievenpolitiek, als gevolg waarvan het publick steeds meer de voor keur gaat geven aan vervoer per automo biel boven vervoer por spoor. Concurrentie van de A.T.O. Eenige leden verklaarden te hebben ver nomen, dat. de algemeene transport-onder neming zich o.a> te Utrecht is gaan toeleg gen op de uitoefening van het garagebe drijf, namelijk door handel in benzine en oliën, levering van onderdeelen en banden van automobielen, uitvoering allerlei repa raties voor particulieren, stalling en onder houd van rijtuigen e.d. Gevraagd werd, of dp.t bericht juist is. Zoo ja, dan laakten dé* hier aan het woord zijnde leden, dat aldus de A.T.O. het toch al in uiterst moeilijke omstandigheden verkec- rende particuliere automobielbedrijf onduld bare concurrentie aandoet. Enkele leden drongen aan op het aan brengen van bekleede zittingen in de rijtui gen derde klasse. Zij achtten dit gewenscht met het oog op de concurrentie van de zijde der autobusondernemers. Gaarne zouden de hier aan het woord zijnde leden voorts vernemen, of het in aanbouw zijnde nieuwe gestroomlijnde ma terieel even sterk en veilig zal zijn als het oude. De diensttijd van het spoorweg personeel. Gevraagd werd, h^oe vaak en met hoe groote ausschenperioden de keuring en de herkeuringen van machinisten geschieden. Het had de aandacht getrokken, dat de treinbestuurder, aan wiens schuld het groo te spoorwegongeval bij Woerden te wijten is geweest en die deswege ook is veroor deeld, kort nadien is afgekeurd op grond van onvoldoende gezichtssterkte. Nogmaals werd aangedrongen op verkor ting van den diensttijd van het spoorweg personeel. Het Rijkswegenplan. Tenslotte werd algemeen geconstateerd, dat de uitvoering van het Rijkswegenplan gestadig vordert en in vlot tempo geschiedt. Daarvoor werd den minister hulde ge bracht. Rome en Berlijn dienen zelf hun conclusies te trekken. De Roemeensche regeering heeft het dos sier over het incident, dat in het leven werd geroepen doordat do diplomatieke vertegen woordigers van Duitschland en Italië deel hebben genomen aan de plechtigheden bij de begrafenis van twee leden van de „IJze ren Garde", die in Spanje zijn gesneuveld, terwijl zij aan de zijde van Franco stre den, ter kennis gebracht aan de regeerin gen van Rome en Berlijn, aan die regeerin gen zelf overlatend „een conclusie te trek ken". DE FINANCIEN VAN DEN HERTOG VAN WINDSOR Sir Walter Muncton, grootrentmeester van Cornwall, is uit Londen per vliegtuig vertrokken om het weekend op het kasteel Enzesfeld door te brengen. Het bezoek, dat hij aan den Hertog van Windsor zal bren gen, staat in verband met de regeling der financiëele aangelegenheden van den Her tog. Waarschijnlijk zal Sir Walter Maandag naar Londen terugkeeren. In den sector Jarama blijven de regeeringstroepen oprukken. Zij heb ben een positie ingenomen, vanwaar uit het behaalde succes verdedigd kan worden en rukken thans op te gen den linkervleugel van de op standelingen, het meest kwetsbare punt. De operatie is te Woensdag nacht begonnen en werd gisteroch tend voortgezet. Den geheelen och tend bombardeerde de artillerie van de regeering de stellingen van de opstandelingen om een tegenaanval onmogelijk te maken. De algemeene indruk is gunstig voor de regeerings troepen. De aanval van de regeeringstroe pen op Maranosa, dat den geheelen ochtend door de artillerie der regee ringstroepen vanaf de omringende hoogten werd gebombardeerd, zal binnenkort tengevolge hebben, dat het dorp in niemandsland komt te liggen, aangezien de opstandelingen uit het dorp vluchten. In den sector Guadalajara verbe terden de regeeringstroepen hun stel lingen in de Abanades-vallei. Een aanval van de opstandelingen op El Pardo werd afgeslagen. Een volkerenslag. Uit St. Jean <te Luz seinde Un. Press gis teren, dat het lot van de Spaansche hoofd stad nu afhangt van den verbitterden slag welke Woensdagmorgen vroeg met een ont zettend offensief van de »-sode troepen in den Jarama-sector is begonnen. Generaal Franco dirigeert alle versterkin gen, waarover hij beschikt, naar dezen sec tor, om het door zijn troepen veroverde Ar- ganda-bruggenhoofd te kunnen houden. Het is intusschen een ware volkerenslag geworden. Zes brigades van de internationale roode armee, voornamelijk bestaande uit Franschen, Belgen, Polen. Tsjechen en Rus sen, vormen het sterkste deel van Miaja's aanvalstroepen, terwijl aan nationalistische zijde achter de groot.endeels door Carlistische miliciens bezette voorste linies Mooren en le den van het Vrpemdplineenlegioen (voorna melijk Duitschers, Italianen, Roemenen en Portugeezeri) in reserve staan. Een tegenoffensief der opstande lingen. Het initiatief van Generaal Miaja is door Franco met een hevige tegenaanval beant woord, waarbij ook de luchtmacht een har tig woordje medesprak. Vier vliegtuigen der regeering werden neergehaald. Generaal Miaja verklaarde aan de journa listen het volgende: „Onze strijdkrachten hebben een krachtigen aanval te verduren gehad van de opstandelingen, die verster kingen hadden ontvangen, doch het offen sief der rechtschen kon tot staan worden ge bracht. Vandaag zijn zeven jachtvliegtuigen der opstandelingen neergeschoten. De strijd in de zone van Maranosa verloopt in ons voordeel." Een van de moeilijkst oplosbare proble men voor de toekomst is dat van het ko loniale vraagstuk. Het is practisch gespro ken nog de eenigste wensch die Duitschland tegenover de mogendheden heeft. Zijn ande re eischen heeft het zelf ingewilligd, maar Duitschland voelt, dat het terugeischen van zijn koloniën, zoo maar niet voetstoots ingewilligd zal worden en het kan moei lijk, met geweld van wapenen, dezen eisch verwezenlijken, want dan staat de heele Europeesche wereld tegenover het Derde Rijk. Uit het debat, dat Woensdag in het En- gelsche Hoogerhuis en Lagerhuis over het koloniale vraagstuk gehouden is, en waar van men in ons nr. van gisteren een uit treksel vond, is gebleken, dat de Engelsche socialisten principieel niet anders tegen over de Duitsrhe koloniale eischen staan dan de regeering. Het betoog' van lord Buxton heeft doen zien, zoo zegt het Hbl hierover, dat ook de socialisten afkeerig zijn van af stand van Britsch koloniaal grondgebied, of van overdracht van Britsch mandaatgebied aan Duitschland. Zij blijken er de voorkeur aan te geven, het vraagstuk op den grond slag van behoud van het Britsch bezit slechts te vereenvoudigen door ook voor de koloniale gebieden het mandaatstelsel in te voeren en aldus het beginsel van de open deur te verruimen, zoodat Duitschland ge makkelijk de markten zou kunnen vinden, die het voor bevrediging van zijn behoefte aan grondstoffen en voor afzet van produc ten zoekt. Het is niet voor het eerst, dat al dus de gedachte van het mandaat beginsel ook voor de koloniën, die niet vroeger aan Duitschland heb ben toebehoord, wordt gelanceerd. Zij heeft echter nooit eenigen steun van belang gevonden, omdat verwe zenlijking ervan zou neerkomen op een ongemotiveerde principieele verzwakking van de souvereiniteit van de desbetreffende koloniale mo gendheden. Waar dit vraagstuk ook voor ons land van de grootste beteekenis is, is interessant en o.i. juist wat het blad hierover zegt ten opzichte van ons land. Wij laten het hier volgen: Vo oreen land als Nederlnad komt --een dergelijk beginsel vanzelf al niet in aanmerking, niet slechts we gens den hechten historischen band van eeuwen tusschen het moeder land en zijn overzeesche bezittingen, maar ook wegens de feitelijke ver houding, die practisch neerkomt op een mandaat, wegens de uitoefening waarvan onze regeering verplicht is telkens weer uitvoerige verantwoor ding af te leggen aan het parlement 'en dat practisch de „open deur" kent. Het blad trekt in twijfel of de Führer, ge zien zijn autoritaire staatsopvattingen, kan worden beschouwd als een bewonderaar van het mandatenstelsel en er op gesteld zou zijn tegenover buitenstaande derden verantwoording af te leggen wegens zijn beheer. De Führer heeft voor zooveel be kend nooit zijn voorliefde voor een man daat of voor mandaten doen blijken. De oplossing van het probleem der kolo niën is, evenals het probleem der ontwape ning van Europa, een van vertrouwen. Het theoretisch recht van Duitschland op kolo niën is voor betwisting nauwelijks vatbaar. Evenmin is het aanbod van de mogendhe den, die de koloniën bezitten, om haar grondstoffen voor Duitschland in de ruimste mate toegankelijk te stellen, theoretisch af- wijsbaar. Wij besluiten met het begin: Een van de moeilijkst oplosbare problemen is dat van het koloniale vraagstuk. Belangrijke verklaring van Baldwin. Engeland ten volle achter Genève. De financieele resolutie, waarbij de regeering wordt gemachtigd een lee ning aan te gaan tot maximum van 400 millioen pond sterling, is door het Lagerhuis met 329 tegen 145 stemmen aangenomen. De sluiting van het debat. Ministerpresident Baldwin sloot het debat en herinnerde aan de verklaringen welke hij in den verkiezingsstrijd heeft afgelegd ten aanzien van den Volkenbond, nl. dat indien de sancties mislukken zouden, de bond versterkt moest worden en dat eenige groote mogendheden die den bond verlieten, hierin teruggebracht moeten worden. Baldwin herhaalde, dat de regeering niet denkt aan aanvallend optreden, doch zich wil beveiligen tegen een aanval. Engeland kan zich niet verdedigen, noch zijn rol spe len in het handhaven van den vrede in de wereld, als zijn bewapening niet op het noodzakelijke peil wordt gebracht. Dit is het eenige doel van de uitgaven. Spreker zeide, dat leger en vloot op het oogenblik zwakker zijn dan in 1914 en Engeland kan zonder ge vaar de voorgestelde maatregelen financieren. Hij citeerde vervolgens de woorden van DE BRITSCHE DOMINIONS ZULLEN HUN EIGEN DEFEN SIE FINANCIEREN. De vroegere Britsche minister van Marine Alexander (Laboeur) heeft gistermiddag iu het Lagerhuis bij de hervatting der debatten over de weerbaarheidsleening gezegd, dat zijn partij bereid is iedere credietverleening, welke noodig is voor collectieve veiligheid binnen het kader van den Volkenbond te steunen, maar dat zij zich steeds zal verzet ten tegen iedere poging het land te storten in een herbewapening op groote schaal met nationaal politieke bedoelingen. Inskip aan het woord. Minister Inskip verklaarde: Gij kunt, zoo vaak gij wilt, praten over collectieve veiligheid en over het doen samengaan der strijdkrachten MINISTER INSKIP. maar tenslotte zal de taak van Iedere regeering welke dezen naam waard is moeten zijn zich er tegen te ver zekeren, dat geen enkele buiten- landsche vijand het van hem zal winnen. Ten aanzien van de defensie-uitgaven vragen wij Groot Brittannië te laten betalen voor zijn koloniën en onderhoorigheden, waarvoor wij verantwoordelijk zijn en waar van wij voor onze grondstoffen afhankelijk zijn. De dominions zullen hun eigen schikkin gen op hun eigen kosten en voor hun eigen verdediging treffen. De regeering is er van overtuigd, dat de heruitrusting der drie strijdende wapens het onontbeerlijk middel is om ous doel te verwezenlijken. Maar het is niet dit doel, waarnaar wij streven. Het doel blijft onder handelingen over een Europeesche regeling en de versterking van het gezag van den Volkenbond. Wij zijn bereid deel te nemen aan dit gemeenschappelijke werk van de po litieke bevrediging en oeconomisclie samen werking. Deze aanhaling van de woorden van Eden werd door de ministers met applaus begroet. Inskip voegde hieraan toe, dat het ideaal van de collectieve veiligheid zeker den plicht der nationale vei ligheid niet mag overschaduwen. Of collectieve veiligheid bestaat of niet bestaat, ons land kan zijn taak zich te verdedigen, niet prijsgeven. De minister weerlegde de bewering, dat de coördinatie der strijdkrachten niet voldoen de werd nagestreefd en lichtte zijn uiteen zettingen met enkele voorbeelden toe. Bij de bestudeering der verdedigingsvraag- stukken werken de deskundigen der verschil lende wapens nauw samen ep de kostenbe rekening voor de defensie, in het Witboek der regeering berust op deze nauwe samen werking. Inskip noemde enkele voorbeelden op, waaruit blijkt, dat zijn departement de coördinatie nastreeft, bij de regeling van le vensmiddelentransport, de vorming van mu- nitie-reserven enz. Inskip merkte tenslotte op, dat de oppositie niet zoozeer tegen het defensieprogram zelf, als wel tegen de finan ciering ervan gekant was en volgens hem was de wijze waarop de financiering ge-, schiedde Van secundair belang. BALDWIN. Eden, die de inzichten van de regeering zeer duidelijk uiteen heeft gezet: De Brit- sche wapenen zullen nooit worden gebruikt voor een aanval of voor een doel, dat niet strookt met het Volkenbondspact of het Verdrag van Parijs, Zij zullen 'worden ge bruikt voor de verdediging van het Britsche gemeenebest en kunnen gebruikt worden in de verdediging van Frankrijk en België in het geval van een niet-uitgelokten aanval. Ook zullen zij gebruikt kunnen worden om Duitschland te verdedigen, als het 't slachtoffer is van een niet-uitgelokten aan val. Men moet erkennen, dat de Volkenbond van thans niet meer de Volkenhond is van het begin der oprichting en de moei lijkheden voor hen, die in den bond willen werken voor collectieve veiligheid, zijn bijna onoverkomelijk, nu enkele van de sterkst bewapende landen zich buiten den bond bevinden. Een van de grootste oorzaken van den wankelen toestand van de laatste twee of drie jaren was het gebrek aan evenwicht tusschen de verplichtingen en de verant woordelijkheid 'van Engeland en zijn mate- rieele kracht. Indien op het oogenblik een oor log uit zou breken in Europa, dan zou dit geen plaatselijke oorlog zijn, doch hij zou geheel Europa omvat ten en dit is het ergste wat zou kunnen gebeuren. Indien de krach ten vrijwel gelijk zouden zijn dan zou men een herhaling van 1914 kunnen krijgen, doch met .grooter verschrikkingen. Het denkbeeld van een collectieve veilig heid is dat één kracht zoo overweldigend is, dat geen enkel aanvaller den strijd zal kunnen aanbinden. Dit zou het geval zijn als de Volkenbond universeel was. „Doch als gij uw verplichtingen overeen komstig de collectieve veiligheid zult moeten vervullen", zoo zeide Baldwin, „zorg dan dat gij sterk genoeg zijt om u te verdedigen. Overeenkomstig deze collectieve veiligheid moet Engeland steeds een deel van den even- tueelen schok opvangen en in ieder geval moet het een schok van de zeestrijdkrach ten opvangen. Ook vanuit de lucht loopt het land gevaar en het zou voor Engeland dus een zeer gevaarlijke houding zijn, om toe te treden tot een verdrag van collectieve vei ligheid zonder in staat te zijn volledig zijn rol hierin te vervullen en zich op voldoende wijze te verdedigen. „En hierom", zoo be sloot Baldwin zijn rede, „leggen wij u deze voorstellen inzake de landsverdediging voor".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 1