DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER
Opmarsch der
Engelsche
aangenomen
Nationale
verdediging
gaat voor alles
Verbetering spoorwegen
slechts een papieren
uitkomst
Het „begrafenis-incident"
in Roemenië
regeeringstroepen
Buitenlandsch
Oyerzidü
WftQAVI, N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ V/H C. DE BOER JR., KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 EN 412. POSTGIROREKENING 16066
V R IJ D A G
19 FEBRUARI 1937
65e JAARG. No. 7930
SPANIE
Een volkerenslag
bij Madrid 1
Het koloniale vraagstuk
financieele voorstellen
Minister Inskip plaatst
zich naast Eden
HELDERSCHE COURANT
Verkeersfonds 1937
TE HOOGE LASTEN OP HET
AUTOMOBIELVER KEER VER
OORZAKEN EEN DALING VAN
HET AANTAL VRACHT- EN
PERSONENAUTO'S HIER TE
LANDE.
Aangedrongen op verkorting van
den diensttijd van het spoorweg
personeel,
Verschenen Is het voorloopig ver
slag over het wetsontwerp tot vast
stelling van de begrooting van in
komsten en uitgaven van het Ver
keersfonds voor het dienstjaar 1937.
Een der leden stelde de vraag, hoe het
bedrag van f 19.120.000 bestemd voor onder
houd, verbetering en aanleg van rijkswegen
over de onderscheidene posten van de be-
grooting is verdeeld.
In het algemeen betreurde dit lid, dat
niet een hooger bedrag voor onderhoud,
verbetering en aanleg van rijkswegen is uit
getrokken, omdat alsnu het gevaar dreigt,
dat tal van rijkswegen in minder goeden
«taat zullen verkeeren dan de meeste pro
vinciale wegen, aan welker aanleg en ver
betering met grootere voortvarendheid
wordt gewerkt.
Te hooge lasten voor het auto.
mobielverkeer.
Eenige leden vroegen wanneer de door
tien minister aangekondigde algemeene
maatregel van bestuur Omtrent het auto-
.goederenvervoer tegemoet kan worden ge
zien.
,De commissie van rapporteurs merkt
hierbij op dat inmiddels verschenen is Kon.
Besluit van den 12den Januari 1.1.;, waarbij
is ingevoerd een vergunningsstelsel voor 't
exploiteeren van motorrijtuigen tot vervoer
van personen (reglement autovervoer per
sonen) en naar een recent bericht in de
dagbladen, waarbij wordt aangekondigd de
verschijning binnen zeer korten tijd
van een rijksreglement voor het vracht-,
autovervoer.
Vele leden verklaarden, de lasten op het
automobielverkeer gelegd, te hoog te achten
Ook hieraan is huns inziens de daling van
het aantal vracht- en personenauto's hier te
lande te wijten.
Enkele leden bepleitten nogmaals, dat
maast de benzinebelasting een andere hef
fing zou worden ingevoerd, waarbij ook de
ruwe olie zou worden belast.
Vele leden zouden de onderscheidene, op
het automobielverkeer drukkende belastin
gen gaarne vervangen zien door één, zij het
aan belangrijk verhoogde, benzinebelasting,
aangevuld met een heffing op ruwe olie.
Zeer vele leden vestigden de aandacht op
het groote aantal verkeersongevallen ter
oorzake van het gebruik, door chauffeurs,
van alcohol en op de groote moeilijkheid,
zulks te constateeren. Naar aanleidng hier
van drongen zij aan op het nemen van wet
telijke maatregelen tot keering van dat
euvel.
Een der leden bepleitte de totstandkoming
van bepalingen tot regeling van het verkeer
van voetgangers, alsook dat aan wielrijders
dwingend zou worden voorgeschreven, van
--duidelijk als zoodanig aangegeven rij
wielpaden gebruik te maken, gelijk ook in
andere landen is geschied.
Sommige leden verklaarden den indruk
te hebben ontvangen, dat de aanleg van de
groote wegen niet in alle opzichten behoor
lijk is georganiseerd.
Sommige leden stelden de vraag, of in
derdaad, gelijk verluidt, aan de provinciale
besturen is verzocht, zooveel mogelijk van
klinkers gebruik te maken te hunnent. Zoo
ja, dan keurden deze leden zulks af, ook
omdat klinkerwegen ongemeen kostbaar zijn
wat onderhoud betreft.
Vele leden zagen de indiening van een
Wetsontwerp tot verbetering van tertiaire we
gen met belangstelling tegemoet.
De spoorwegen.
Verscheidene leden betoogden, dat het
nadeelige saldo van het spoorwegbedrijf ten
vorigen jare niet juist is berekend, doordat
de bijdragen aan de vernieuwingsrekenin
gen voor gebouwen en kunstwerken 4.700.000
gulden lager zijn gesteld dan technisch en
wettelijk verplicht was, zoodat men slechts
op papier een betere uitkomst over 1935
heeft verkregen dan over 1934 het geval is
geweest.
Deze leden duchtten, dat ook het bedrag,
waarop thans het verlies is geraamd, te we
ten f 31.700.000 te laag is gesteld.
Eenige van de hier aan het woord zijnde
leden waren van oordeel, dat de leiding
van het spoorwegbedrijf zich te weinig
voegt naar de gewijzigde tijdsomstandighe
den, hetgeen huns inziens vooral tot uiting
komt bij de tarievenpolitiek, als gevolg
waarvan het publick steeds meer de voor
keur gaat geven aan vervoer per automo
biel boven vervoer por spoor.
Concurrentie van de A.T.O.
Eenige leden verklaarden te hebben ver
nomen, dat. de algemeene transport-onder
neming zich o.a> te Utrecht is gaan toeleg
gen op de uitoefening van het garagebe
drijf, namelijk door handel in benzine en
oliën, levering van onderdeelen en banden
van automobielen, uitvoering allerlei repa
raties voor particulieren, stalling en onder
houd van rijtuigen e.d.
Gevraagd werd, of dp.t bericht juist is.
Zoo ja, dan laakten dé* hier aan het woord
zijnde leden, dat aldus de A.T.O. het toch al
in uiterst moeilijke omstandigheden verkec-
rende particuliere automobielbedrijf onduld
bare concurrentie aandoet.
Enkele leden drongen aan op het aan
brengen van bekleede zittingen in de rijtui
gen derde klasse. Zij achtten dit gewenscht
met het oog op de concurrentie van de zijde
der autobusondernemers.
Gaarne zouden de hier aan het woord
zijnde leden voorts vernemen, of het in
aanbouw zijnde nieuwe gestroomlijnde ma
terieel even sterk en veilig zal zijn als het
oude.
De diensttijd van het spoorweg
personeel.
Gevraagd werd, h^oe vaak en met hoe
groote ausschenperioden de keuring en de
herkeuringen van machinisten geschieden.
Het had de aandacht getrokken, dat de
treinbestuurder, aan wiens schuld het groo
te spoorwegongeval bij Woerden te wijten
is geweest en die deswege ook is veroor
deeld, kort nadien is afgekeurd op grond
van onvoldoende gezichtssterkte.
Nogmaals werd aangedrongen op verkor
ting van den diensttijd van het spoorweg
personeel.
Het Rijkswegenplan.
Tenslotte werd algemeen geconstateerd,
dat de uitvoering van het Rijkswegenplan
gestadig vordert en in vlot tempo geschiedt.
Daarvoor werd den minister hulde ge
bracht.
Rome en Berlijn dienen zelf hun
conclusies te trekken.
De Roemeensche regeering heeft het dos
sier over het incident, dat in het leven werd
geroepen doordat do diplomatieke vertegen
woordigers van Duitschland en Italië deel
hebben genomen aan de plechtigheden bij
de begrafenis van twee leden van de „IJze
ren Garde", die in Spanje zijn gesneuveld,
terwijl zij aan de zijde van Franco stre
den, ter kennis gebracht aan de regeerin
gen van Rome en Berlijn, aan die regeerin
gen zelf overlatend „een conclusie te trek
ken".
DE FINANCIEN VAN DEN HERTOG VAN
WINDSOR
Sir Walter Muncton, grootrentmeester
van Cornwall, is uit Londen per vliegtuig
vertrokken om het weekend op het kasteel
Enzesfeld door te brengen. Het bezoek, dat
hij aan den Hertog van Windsor zal bren
gen, staat in verband met de regeling der
financiëele aangelegenheden van den Her
tog.
Waarschijnlijk zal Sir Walter Maandag
naar Londen terugkeeren.
In den sector Jarama blijven de
regeeringstroepen oprukken. Zij heb
ben een positie ingenomen, vanwaar
uit het behaalde succes verdedigd
kan worden en rukken thans op te
gen den linkervleugel van de op
standelingen, het meest kwetsbare
punt. De operatie is te Woensdag
nacht begonnen en werd gisteroch
tend voortgezet. Den geheelen och
tend bombardeerde de artillerie van
de regeering de stellingen van de
opstandelingen om een tegenaanval
onmogelijk te maken. De algemeene
indruk is gunstig voor de regeerings
troepen.
De aanval van de regeeringstroe
pen op Maranosa, dat den geheelen
ochtend door de artillerie der regee
ringstroepen vanaf de omringende
hoogten werd gebombardeerd, zal
binnenkort tengevolge hebben, dat
het dorp in niemandsland komt te
liggen, aangezien de opstandelingen
uit het dorp vluchten.
In den sector Guadalajara verbe
terden de regeeringstroepen hun stel
lingen in de Abanades-vallei. Een
aanval van de opstandelingen op El
Pardo werd afgeslagen.
Een volkerenslag.
Uit St. Jean <te Luz seinde Un. Press gis
teren, dat het lot van de Spaansche hoofd
stad nu afhangt van den verbitterden slag
welke Woensdagmorgen vroeg met een ont
zettend offensief van de »-sode troepen in
den Jarama-sector is begonnen.
Generaal Franco dirigeert alle versterkin
gen, waarover hij beschikt, naar dezen sec
tor, om het door zijn troepen veroverde Ar-
ganda-bruggenhoofd te kunnen houden.
Het is intusschen een ware volkerenslag
geworden. Zes brigades van de internationale
roode armee, voornamelijk bestaande uit
Franschen, Belgen, Polen. Tsjechen en Rus
sen, vormen het sterkste deel van Miaja's
aanvalstroepen, terwijl aan nationalistische
zijde achter de groot.endeels door Carlistische
miliciens bezette voorste linies Mooren en le
den van het Vrpemdplineenlegioen (voorna
melijk Duitschers, Italianen, Roemenen en
Portugeezeri) in reserve staan.
Een tegenoffensief der opstande
lingen.
Het initiatief van Generaal Miaja is door
Franco met een hevige tegenaanval beant
woord, waarbij ook de luchtmacht een har
tig woordje medesprak. Vier vliegtuigen der
regeering werden neergehaald.
Generaal Miaja verklaarde aan de journa
listen het volgende: „Onze strijdkrachten
hebben een krachtigen aanval te verduren
gehad van de opstandelingen, die verster
kingen hadden ontvangen, doch het offen
sief der rechtschen kon tot staan worden ge
bracht. Vandaag zijn zeven jachtvliegtuigen
der opstandelingen neergeschoten. De strijd
in de zone van Maranosa verloopt in ons
voordeel."
Een van de moeilijkst oplosbare proble
men voor de toekomst is dat van het ko
loniale vraagstuk. Het is practisch gespro
ken nog de eenigste wensch die Duitschland
tegenover de mogendheden heeft. Zijn ande
re eischen heeft het zelf ingewilligd, maar
Duitschland voelt, dat het terugeischen
van zijn koloniën, zoo maar niet voetstoots
ingewilligd zal worden en het kan moei
lijk, met geweld van wapenen, dezen eisch
verwezenlijken, want dan staat de heele
Europeesche wereld tegenover het Derde
Rijk.
Uit het debat, dat Woensdag in het En-
gelsche Hoogerhuis en Lagerhuis over het
koloniale vraagstuk gehouden is, en waar
van men in ons nr. van gisteren een uit
treksel vond, is gebleken, dat de Engelsche
socialisten principieel niet anders tegen
over de Duitsrhe koloniale eischen staan
dan de regeering.
Het betoog' van lord Buxton heeft
doen zien, zoo zegt het Hbl hierover, dat
ook de socialisten afkeerig zijn van af
stand van Britsch koloniaal grondgebied, of
van overdracht van Britsch mandaatgebied
aan Duitschland. Zij blijken er de voorkeur
aan te geven, het vraagstuk op den grond
slag van behoud van het Britsch bezit
slechts te vereenvoudigen door ook voor de
koloniale gebieden het mandaatstelsel in te
voeren en aldus het beginsel van de open
deur te verruimen, zoodat Duitschland ge
makkelijk de markten zou kunnen vinden,
die het voor bevrediging van zijn behoefte
aan grondstoffen en voor afzet van produc
ten zoekt.
Het is niet voor het eerst, dat al
dus de gedachte van het mandaat
beginsel ook voor de koloniën, die
niet vroeger aan Duitschland heb
ben toebehoord, wordt gelanceerd.
Zij heeft echter nooit eenigen steun
van belang gevonden, omdat verwe
zenlijking ervan zou neerkomen op
een ongemotiveerde principieele
verzwakking van de souvereiniteit
van de desbetreffende koloniale mo
gendheden.
Waar dit vraagstuk ook voor ons land
van de grootste beteekenis is, is interessant
en o.i. juist wat het blad hierover zegt ten
opzichte van ons land. Wij laten het hier
volgen:
Vo oreen land als Nederlnad komt
--een dergelijk beginsel vanzelf al
niet in aanmerking, niet slechts we
gens den hechten historischen band
van eeuwen tusschen het moeder
land en zijn overzeesche bezittingen,
maar ook wegens de feitelijke ver
houding, die practisch neerkomt op
een mandaat, wegens de uitoefening
waarvan onze regeering verplicht is
telkens weer uitvoerige verantwoor
ding af te leggen aan het parlement
'en dat practisch de „open deur" kent.
Het blad trekt in twijfel of de Führer, ge
zien zijn autoritaire staatsopvattingen, kan
worden beschouwd als een bewonderaar
van het mandatenstelsel en er op gesteld
zou zijn tegenover buitenstaande derden
verantwoording af te leggen wegens zijn
beheer. De Führer heeft voor zooveel be
kend nooit zijn voorliefde voor een man
daat of voor mandaten doen blijken.
De oplossing van het probleem der kolo
niën is, evenals het probleem der ontwape
ning van Europa, een van vertrouwen. Het
theoretisch recht van Duitschland op kolo
niën is voor betwisting nauwelijks vatbaar.
Evenmin is het aanbod van de mogendhe
den, die de koloniën bezitten, om haar
grondstoffen voor Duitschland in de ruimste
mate toegankelijk te stellen, theoretisch af-
wijsbaar.
Wij besluiten met het begin: Een van de
moeilijkst oplosbare problemen is dat van
het koloniale vraagstuk.
Belangrijke verklaring van
Baldwin. Engeland ten volle
achter Genève.
De financieele resolutie, waarbij de
regeering wordt gemachtigd een lee
ning aan te gaan tot maximum van
400 millioen pond sterling, is door
het Lagerhuis met 329 tegen 145
stemmen aangenomen.
De sluiting van het debat.
Ministerpresident Baldwin sloot het debat
en herinnerde aan de verklaringen welke
hij in den verkiezingsstrijd heeft afgelegd
ten aanzien van den Volkenbond, nl. dat
indien de sancties mislukken zouden, de
bond versterkt moest worden en dat eenige
groote mogendheden die den bond verlieten,
hierin teruggebracht moeten worden.
Baldwin herhaalde, dat de regeering niet
denkt aan aanvallend optreden, doch zich
wil beveiligen tegen een aanval. Engeland
kan zich niet verdedigen, noch zijn rol spe
len in het handhaven van den vrede in de
wereld, als zijn bewapening niet op het
noodzakelijke peil wordt gebracht. Dit is het
eenige doel van de uitgaven.
Spreker zeide, dat leger en vloot
op het oogenblik zwakker zijn dan
in 1914 en Engeland kan zonder ge
vaar de voorgestelde maatregelen
financieren.
Hij citeerde vervolgens de woorden van
DE BRITSCHE DOMINIONS
ZULLEN HUN EIGEN DEFEN
SIE FINANCIEREN.
De vroegere Britsche minister van Marine
Alexander (Laboeur) heeft gistermiddag iu
het Lagerhuis bij de hervatting der debatten
over de weerbaarheidsleening gezegd, dat
zijn partij bereid is iedere credietverleening,
welke noodig is voor collectieve veiligheid
binnen het kader van den Volkenbond te
steunen, maar dat zij zich steeds zal verzet
ten tegen iedere poging het land te storten
in een herbewapening op groote schaal met
nationaal politieke bedoelingen.
Inskip aan het woord.
Minister Inskip verklaarde: Gij
kunt, zoo vaak gij wilt, praten over
collectieve veiligheid en over het
doen samengaan der strijdkrachten
MINISTER INSKIP.
maar tenslotte zal de taak van Iedere
regeering welke dezen naam waard
is moeten zijn zich er tegen te ver
zekeren, dat geen enkele buiten-
landsche vijand het van hem zal
winnen.
Ten aanzien van de defensie-uitgaven
vragen wij Groot Brittannië te laten betalen
voor zijn koloniën en onderhoorigheden,
waarvoor wij verantwoordelijk zijn en waar
van wij voor onze grondstoffen afhankelijk
zijn.
De dominions zullen hun eigen schikkin
gen op hun eigen kosten en voor hun eigen
verdediging treffen.
De regeering is er van overtuigd, dat de
heruitrusting der drie strijdende wapens
het onontbeerlijk middel is om ous doel te
verwezenlijken. Maar het is niet dit doel,
waarnaar wij streven. Het doel blijft onder
handelingen over een Europeesche regeling
en de versterking van het gezag van den
Volkenbond. Wij zijn bereid deel te nemen
aan dit gemeenschappelijke werk van de po
litieke bevrediging en oeconomisclie samen
werking.
Deze aanhaling van de woorden van Eden
werd door de ministers met applaus begroet.
Inskip voegde hieraan toe, dat het
ideaal van de collectieve veiligheid
zeker den plicht der nationale vei
ligheid niet mag overschaduwen.
Of collectieve veiligheid bestaat of
niet bestaat, ons land kan zijn taak
zich te verdedigen, niet prijsgeven.
De minister weerlegde de bewering, dat de
coördinatie der strijdkrachten niet voldoen
de werd nagestreefd en lichtte zijn uiteen
zettingen met enkele voorbeelden toe.
Bij de bestudeering der verdedigingsvraag-
stukken werken de deskundigen der verschil
lende wapens nauw samen ep de kostenbe
rekening voor de defensie, in het Witboek
der regeering berust op deze nauwe samen
werking. Inskip noemde enkele voorbeelden
op, waaruit blijkt, dat zijn departement de
coördinatie nastreeft, bij de regeling van le
vensmiddelentransport, de vorming van mu-
nitie-reserven enz. Inskip merkte tenslotte
op, dat de oppositie niet zoozeer tegen het
defensieprogram zelf, als wel tegen de finan
ciering ervan gekant was en volgens hem
was de wijze waarop de financiering ge-,
schiedde Van secundair belang.
BALDWIN.
Eden, die de inzichten van de regeering
zeer duidelijk uiteen heeft gezet: De Brit-
sche wapenen zullen nooit worden gebruikt
voor een aanval of voor een doel, dat niet
strookt met het Volkenbondspact of het
Verdrag van Parijs, Zij zullen 'worden ge
bruikt voor de verdediging van het Britsche
gemeenebest en kunnen gebruikt worden
in de verdediging van Frankrijk en België
in het geval van een niet-uitgelokten aanval.
Ook zullen zij gebruikt kunnen worden
om Duitschland te verdedigen, als het 't
slachtoffer is van een niet-uitgelokten aan
val.
Men moet erkennen, dat de Volkenbond
van thans niet meer de Volkenhond is
van het begin der oprichting en de moei
lijkheden voor hen, die in den bond willen
werken voor collectieve veiligheid, zijn bijna
onoverkomelijk, nu enkele van de sterkst
bewapende landen zich buiten den bond
bevinden.
Een van de grootste oorzaken van den
wankelen toestand van de laatste twee of
drie jaren was het gebrek aan evenwicht
tusschen de verplichtingen en de verant
woordelijkheid 'van Engeland en zijn mate-
rieele kracht.
Indien op het oogenblik een oor
log uit zou breken in Europa, dan
zou dit geen plaatselijke oorlog zijn,
doch hij zou geheel Europa omvat
ten en dit is het ergste wat zou
kunnen gebeuren. Indien de krach
ten vrijwel gelijk zouden zijn dan
zou men een herhaling van 1914
kunnen krijgen, doch met .grooter
verschrikkingen.
Het denkbeeld van een collectieve veilig
heid is dat één kracht zoo overweldigend
is, dat geen enkel aanvaller den strijd zal
kunnen aanbinden. Dit zou het geval zijn
als de Volkenbond universeel was.
„Doch als gij uw verplichtingen overeen
komstig de collectieve veiligheid zult moeten
vervullen", zoo zeide Baldwin, „zorg dan dat
gij sterk genoeg zijt om u te verdedigen.
Overeenkomstig deze collectieve veiligheid
moet Engeland steeds een deel van den even-
tueelen schok opvangen en in ieder geval
moet het een schok van de zeestrijdkrach
ten opvangen. Ook vanuit de lucht loopt het
land gevaar en het zou voor Engeland dus
een zeer gevaarlijke houding zijn, om toe
te treden tot een verdrag van collectieve vei
ligheid zonder in staat te zijn volledig zijn
rol hierin te vervullen en zich op voldoende
wijze te verdedigen. „En hierom", zoo be
sloot Baldwin zijn rede, „leggen wij u deze
voorstellen inzake de landsverdediging voor".