Tinbaggermolen „Kantoeng" omgeslagen Dc opvarenden gered Toscanini en de Joden De film „Golqotha" in beslag genomen Kapitale boerderij afgebrand te Schayk Nog eens de verbindend verklaring der collectieve arbeidsovereenkomsten Uitgeslapen dieven Autobotsing onder water De moord op den garage houder Hes De roofmoord te Vlissin gen Motorrijder botst op auto Tragisch ongeluk te Alkmaar laguardia, Hij liet zijn winkel in brand staan HET GEVAARTE WEER BO VEN WATER GEKOMEN. BERGING MISSCHIEN NOG MOGELIJK. In een gedeelte van onze oplaag van gisteren konden wij reeds me- dedeelen, dat de in Nederland ge bouwde grootste tinbaggermolen ter wereld, de „Kantoeng", welke Don derdag jl. uit ons land vertrok met bestemming Banka, Zondagavond in het Kanaal ter hoogte van den vuurtoren Eddystone is omgesla gen. De vier runners, die zich aan boord van den baggermolen bevonden, hebben zich tij dig in veiligheid kunnen stellen. „De Kantoeng". De „Kantoeng", welke gebouwd is op de werf Gusto te Schiedam, heeft 2 millioen gulden gekost. Het gevaarte had een gewicht van 3.500 ton, terwijl de afmetingen waren 67.50 me ter lengte, 20 meter breedte, en een diepgang van 3.80 meter. Het vaartuig was in buitengewoon korten tijd gebouwdj hetgeen zijn oorzaak vond in ■het feit, dat voor het transport naar Indië rekening moest worden gehouden met de Moeson-condities in den Indischen Oceaan. Hiervoor was het noodig, dat het trans port niet later dan begin Mei te Aden zou aankomen. Men had gerekend, dat het transport on der normale omstandigheden met een ge middelden voortgang van 3Vi 4 mijl zou geschieden, terwijl voor het geheele traject circa 3 VA maand gemoeid zou zijn. Het vaartuig, dat met een staaldraad van 520 meter aan de sleepboot was verbonden, was door 4 runners bemand. Was de molen zeewaardig? Zooals vanzelf spreekt, had de molen, voor hij zee koos, de noodzakelijke certificaten van zeewaardigheid. Echter betwijfelt men in bevoegde kringen of wel alles is gedaan, om het risico van transport zoo gering mogelijk te doen ziin. Zoo meent men, dat o.a. de zware emmers en de zware bovenstukken hadden dienen te zijn afgenomen, waardoor de zeewaardig heid zeer zou zijn verhoogd. Wrak van „Kantoeng" vormt ge vaar voor de scheepvaart. Het Britsche visscherijinspectievaartuig „Colne", dat op last van de admiraliteit van Falmouth is vertrokken om te zoeken naar het wrak van den tinbaggermolen „Kan toeng", heeft vastgesteld, dat dit ligt op een mijl van de kust van Cornish, nabij Pol- perro. Het wrak, dat niet geheel onder de oppervlakte ligt, vormt een gevaar voor de scheepvaart. De „Colne" is in de nabijheid gebleven, in afwachting van de komst van sleepbooten, die draadloos van de positie op de hoogte gesteld zijn. Niet gezonken? Nadat de molen onder water was verdwe nen, zijn de sleepbooten in de nabijheid ge bleven om te zien of nog niet een en an der kon worden gered. Wie schetst echter de verbazing der zeelie den, toen gisterenmiddag het gevaarte met de kiel naar boven weer aan de oppervlakte van de zee verscheen. Waarschijnlijk zijn verschillende tanks nog gesloten en hebben zich onder water eenige zware deelen losgewerkt, waardoor het gevaarte aan de oppervlakte i6 komen drijven. Of het mogelijk zal zijn den molen, zij het dan, omgekeerd, naar een of andere haven te sleepen, is moeilijk te zeggen. Men zal daartoe het rapport van kapitein *t Sart moeten afwachten. L. in vrijheid gesteld. De justitie heeft L., verdacht van moord of medeplichtigheid aan den automoord in Den Haag op den garagehouder Hes, giste renochtend in vrijheid gesteld. Sinds Donderdag j.1. was L. in het huis van bewaring opgesloten. Tot zijn invrij heidstelling zou, naar. wij vernemen, besló ten zijn, op grond van de laatste dagen ge hoorde verklaringen van getuigen omtrent L.'s alibi op den avond van den moord. TWEE ZIEKEN PER VLIEGTUIG VERVOERD. Van Schiermonnikoog naar Eelde. Gisterenmiddag is een ambulance-vlieg tuig van het roode kruis van het vliegveld Eelde naar Schiermonnikoog vertrokken. Het toestel werd bestuurd door den instruc teur Lamberhout, terwijl de arts Brouwer medevloog. Het vliegtuig was opgestegen om te Schier monnikoog twee zieken, jongens uft de R.K. Zieken-vacantiekolonie aldaar naar Arnhem waar zij woonden, te vervoeren. Het toestel heeft de jongens laat fn den middag op Eelde gebracht, vanwaar *e per ziekenauto naar h-u-n woonplaats werden bvergebraehi. Resultaten van het ondersoek. Dr. E. C. van Rijssel uit Rotterdam heeft gistermiddag de sectie verricht op de beide slachtoffers van den roofmoord te Vlissin- gen. Het onderzoek vordert langzaam. Het eenige dat men gisteren heeft kunnen vast stellen is, dat Woensdagavond laat nog twee mannen in het café zijn geweest van wie men echter slechts een zeer vaag sig nalement bezit. De politie doet daarom nogmaals een dringend beroep op de me dewerking van het publiek, om zich direct tot de politie te wenden, wanneer men iets ontdekt, dat voor het onderzoek dienstig kan zijn. Wij herinneren er in dit ver band aan, dat het zeer waarschijnlijk is, dat de dader zelf min of meer ernstig werd gewond, hetgeen de aandacht op hem moet vestigen. Auto kwam plotseling aohter hoornen vandaan. Gistermiddag omstreeks half zes reed de heer C. D. Smit, student te Wageningen, met zijn motorrijwiel op den Rijksstraat weg aldaar, toen op den Wageningschen berg plotseling een personenauto, bestuurd door den heer C. v. d. Koppel uit Amster dam, achter de boomen vandaan kwam en den straatweg opreed. S. kon niet tijdig meer remmen en botste met groote vaart tegen de auto, waarvan het linkerportier werd ingedrukt. De motorfiets werd totaal vernield. S. is in hoogst ernstigen toestand naar het ziekenhuis „Ziekenzorg" te Wage ningen vervoerd. Op initiatief van den Ned. Zionistenbond afd. 's-Gravenhage heeft zich, zooals reeds gemeld, een comité gevormd, dat gelden heeft ingezameld, teneinde den dirigent Tos. canini een blijk van waardeering voor zijn belangeloos werk ten dienste van het Pa- lestijnsch Symphonie-orkest te doen gewor den. Het Joodsche Nationaal fonds is door de binnengekomen bijdragen in staat gesteld vier dunam bodem (ongeveer een halve H.A.) in Palestina voor het Joodsche volk aan te koopen en zulks ten name van den dirigent. Door het comité is het diploma van dezen landaankoop met een lijst van deelnemers aan dit blijk van waardeering aan den di rigent in zijn hotel toegezonden. De voorstelling plotseling afgelast. In het Gemeentelijk Concertgebouw te Haarlem zou gisteravond in twee openbare voorstellingen de film „Golgotha" worden vertoond. De vertooning is echter niet doorgegaan, aangezien vóór het begin van de eerste voorstelling een lid van den Nederland- schen Bioscoopbond de film in beslag heeft doen nemen. De redenen, welke tot deze inbeslagneming hebben geleid, zijn niet be kend. De film was gehuurd van de stich ting .Gezinsfilm", welke op haar beurt de rolprent voor vertooning in het open baar gehuurd had van het Paedagogisch filminstituut te Zutfen. De stichting „Gezinsfilm" heeft deze film reeds meer dan vijftigmaal ip het openbaar vertoond, zonder ooit moeilijkheden te heb ben gehad. Hoewel de voorstelling in Haarlem reeds eenigen tijd te voren was aangekondigd, heeft de Nederlandsche Bioscoopbond geen enkele maal gewaarschuwd, dat de film niet vertoond mocht worden. DIRECTEUR DER NED. HEIDE-MIJ. OVERLEDEN. Gistermorgen is te Oosterbeek op 54-jari- gen leeftijd overleden de heer T. van Maa- nen, directeur van de Nederlandsche Heide maatschappij. Zesjarig meisje onder een auto geraakt en gedood. Een buitengewoon tragisch ongeluk had gistermiddag plaats enkele minuten voor tweeën op de Lindenlaan tegenover de Lin- denschool. Hoewel het onderwijzend perso neel de jeugd doorloopend op het hart pleegt te drukken, dat de openbare weg geen speelplaats is, wordt dit maar al te dikwijls vergeten en zoo waren ook dezen middag weer enkele kinderen aan het knikkeren op het trottoir aan den overkant van de straat Enkele minuten van te voren had het schoolhoofd nog een aantal jongens het speelterrein opgestuurd, maar verder had hij geen kinderen gezien en dus was hij weer binnen gegaan. Nu zijn er bij de Lindenschool geen bij zondere verkeersvoorzorgsmaatregelen ge troffen. De noodzakelijkheid daarvan is nimmer gebleken, omdat de Lindenlaan weinig gebruikt werd door auto s. Het was een stille straat waar de kinderen practisch geheel veilig waren. Dus staan er geen schoolborden en er is geen verkeersagent. Wat niet wegneemt, dat er sedert de op richting van de Lindenschool nog geen en kel ongeluk is gebeurd. Door de verbree- dingswerkzaamheden aan den Singel echter is thans het groote verkeer omgelegd en gaat dit tegenwoordig door de Lindenlaan. Dezen middag nu speelde een 6-jarig meis je, Annie Dekker, uit de eerste klasse, op het trottoir aan de overzijde van den weg. Ze had daar niet behoeven te zijn, want ze woonde aan de Akerslaan en het was dus niet noodig geweest, dat ze de straat over stak. Maar kinderen doen, helaas, somtijds din gen, waarvan hun honderdmaal op het hart is gedrukt, dat ze ze moeten laten. Plotse ling is het meisje, zonder er bij na te den ken, de weg overgesneld, pardoes tegen een auto van de N.V. Betonbouw-maatschappij v.h. Kool en Wildeboer te Hoogkerk (Gr.). De auto reed met een snelheid, welke door degenen, die het ongeluk zagen gebeuren, werd geschat op hoogstens 20 K.M., dus niet bepaald vlug. De chauffeur remde uit alle macht, toen hij het ongeluk zag gebeuren, doch te vergeefs. De breede remsporen ga ven te zien, dat de zware zeswielige wagen over circa 2Vè M. tot stilstand was gebracht. Het kind holde als het ware onder de auto. De kleine, waaraan oogenschijnlijk niets te zien viel, werd de school binnen gedragen doch dr. Hoogeboom, die binnen enkele mi nuten ter plaatse was, kon slechts den dood constateeren. Het achterhoofdje was geheel verbrijzeld. Of dit het. gevolg was van het feit, dat het meisje achterover tegen den grond werd gesmakt, dan wel of de wielen over haar hoofdje zijn gegaan, scheen moei lijk te kunnen worden uitgemaakt. De politie, die een tiental minuten later verscheen, stelde een onderzoek in naar de schuldkwestie, doch, naar men ons verzeker de, zou de chauffeur vrij uit gaan. Zooals te begrijpen is, stond het ongeluk in de omgeving in het middelpunt der be langstelling en nog langen tijd zag men men- schen op de plaats des onheils, die de door de politie aangebrachte merkteekens bestu deerden en het tragische geval bespraken. Het vee kwam om. Gisteravond omstreeks half zeven is brand uitgebroken in de veestallen van de kapitale boerderij van den landbouwer H. Manders te Schayk. Het vuur breidde zich snel uit en binnen enkele minuten had het zich verplaatst naar de boerderij. De bewoners moesten in allerijl hun haardstede verlaten. De boerderij brandde geheel af, evenals de stallen, waarin zich het vee bevond. Van het vee konden slechts twee hokkelingen worden gered. Een tiental koeien en kalveren, vele var kens en eenig pluimvee kwamen in de vlammen om. Alle aanwezige landbouw werktuigen, landbouwproducten en de ge heele inboedel werd door het vuur ver teerd. De brandweer, die kort na het uitbreken van den brand ter plaatse verscheen, heeft tegen de groote vuurzee niets kunnen uit richten. Verzekering dekt gedeeltelijk de schade. De oorzaak van den brand is waarschijn lijk kortsluiting. Vrees voor verstarring. Voor komen van al te groote aanpas sing. Tijdsduur der verbindendver klaring. De positie der be drijf sr aden-staking en. Uit de memorie van antwoord op het voorloopig verslag over het wetsontwerp tot algemeen verbindend en onverbindend ver klaren van bepalingen van collectieve ar beidsovereenkomsten blijkt, dat een verbin dendverklaring door de regeering zonder meer niet gewenscht wordt geacht, daar zij verstaring kan brengen en snelle aanpas sing van de in de bedrijven wisselende om standigheden tegengaat. Dat verbindendver klaring uit dien hoofde nimmer zou zijn te aanvaarden, zou weer te sterk zijn uit gedrukt daar ze immers ten hoogste voor den duur van het collectief contract geldt. Mochten na het in werking treden van de verbindendverklaring, in ge val van belangrijk gewijzigde om standigheden partijen geen mede werking verleenen tot noodzakelijke wijziging dan kan de minister ge bruik maken van de in art. 6 van het ontwerp neergelegde bevoegd heid om de verbindendverklaring in te trekken. Een steeds dieper ingrijpende overheids bemoeiing dient niet te worden gevreesd, doch eerder een beperking van die bemoei ing voorzien, daar de bedrijfsgenooten thans meer zelf kunnen regelen. Bedrijf sr aden. De bedrijfsraden zullen hun beteekenis niet verliezen. Het ontwerpen van een collec tieve arbeidsovereenkomst blijft immers op hun terrein. Er dient op gelet dat het algemeen belang zich niet tegen de verbindendverklaring verzet. Door de leden, die de grondwettigheid van verbindendverklaring van bepalingen in de overmoedige burgemeester van New. York, wiens rede zooveel Duitsche qemoe- deren in beroering bracht. de collectieve arbeidsovereenkomst nopens beslechting van geschillen door middel van het bindend advies verdedigden, is de Re geering niet overtuigd. De practijk. Bij de uitvoering der wet valt te onderscheiden tusschen le het voor de eerste maal verbindendverklaren van bepalingen van een collectieve arbeidsovereenkomst, 2e het verlen gen der verbindendverklaring, in dien de werking dier overeenkomst na het verstrijken van den termijn, waarvoor de verbindendverklaring is uitgesproken, voortduurt en 3e het verbindendverklaren van wijzi gingen, die partijen wenschen aan te brengen van een collectieve ai- beidsovereenkomst, welke ingevolge artikel 2 algemeen verbindend zijn verklaard. De regeering geeft voorts als haar mee ning te kennen, dat onverbindendverklaring niet ten gevolge behoeft te hebben, dat een stakingwelke ten doel heeft om onverbin dend verklaarde bepalingen eener collec tieve arbeidsovereenkomst opgenomen te krijgen in individueele arbeidsovereenkom stenals een onrechtmatige daad beschouwd wordt. ONZE OOST. DIE ANDEREN TOT SLAPEN BRACHTEN. De politie te Semarang heeft dezer dagen een goeden slag geslagen met de arrestatie van een drietal personen, die in een hotel verbleven. Deze menschen kwamen uit West-Java en het lag in hun bedoeling te Semarang te opereeren. De aandacht van de politie werd op hen gevestigd, door dat zij elk een koffertje bij zich droegen, waarin zich zoo werd aan vankelijk gedacht morphine bevond. De politie dacht met morphine-smokkelaars te doen te hebben. Deze meening bleek achter af niet juist te zijn. Bij het politioneele verhoor bleek, dat ze verdoovende middelen bij zich hadden, een belangrijke hulp bij het uitoefenen van hun praktijken. Met goed succes hebben ze hun slag geslagèn in Batavia, Cheribon, Buitenzorg en Bandoeng. Als slachtoffers zochten ze welgestelde menschen uit, die ze dan met een bezoek kwamen vereeren. Het waren veelal Inlan ders. Door mooi gepraat wisten ze de be langstelling van het gezin te verkrijgen. Bij het aanbieden van ververschingen wisten ze het veelal zoover te drijven, dat het glas van den gastheer en die van de andere huisgenooten een speciale bewerking on dergingen. d.w.z. dat ze wat van het ver doovende goedje in die glazen deponeerden. Het resultaat liet gewoonlijk niet lang op zich wachten. De slachtoffers vielen spoe dig in slaap en de bende kon gemakkelijk haar slag slaan. Deze practijken, waren aan de Bataviasche politie bekend, maar het gelukte niet, de lieden te arresteeren, totdat dezer dagen de Semarangsche recherche door een toevallige omstandigheid haar slag wist te slaan. De bende bestaat uit een Chinees, een r ormosaan en twee Inlanders, van wie de een zich Pangeran noemt. Deze laatste is nog voortvluchtig. N ermoedelijk is de Formosaan leider van de bende geweest. Hij althans reisde steeds vooruit om het nieuwe operatieterrein te verkennen. Tijdens het verhoor door de politie heeft een hunner bekend. Hij ontkende echter in Batavia „gewerkt" te hebben, zooals uit an dere verklaringen is gebleken. Als operatie terrein noemde hij slechts het plaatsje In- dramajoe. Op verzoek van de politie te Batavia zijn thans de drie gearresteerden naar Batavia opgezonden, waar de zaak verder onder- zocht zal worden. teeren om verbeteringen tot stand te bren gen, welke ook duurzaam zijn. Nu herstelt men de schade op de goed koopste manier, zonder merkbaar blijvend resultaat. Aan dit jammerlijke, door de uitermate krap gemeten begrootingen, der beide zelf besturen voorgeschreven stelsel, is het te wijten geweest, dat op den weg Sragen— Ngawi een dubbel auto-ongeluk is voorge-, komen, dat voor de inzittenden wonderlijk goed is afgeloopen, hoewel aan de wagens vrij zware materieele schade werd aange richt. Op een regenachtigen middag reed een splinternieuwe Ford-wagen van slechts vijf dagen oud van Sragen in de richting van Ngawi. Eigenaar was een Solosche rijstpel- lerij-eigenaar, een Chinees. Bij een brug gekomen, bemerkte de be stuurder, dat het bandjirwater over het brugdek sloeg, zoodat alleen de brugleu ningen te zien waren. Hij reed den wagen langzaam omlaag, doch bemerkte te laat, dat het geheele brugdek was weggeslagen door den bandjir, zoodat de Ford omlaag viel en alleen het bovendek van de kap bo ven het water uitstak. De inzittenden konden zich het veege lijf redden, zonder al te zware verwondingen. Even later kwam echter van de richting Ngawi een vrachtauto door den stroomen den regen rijden, waarvan de bestuurder de zichtbare kap van de Ford voor het brugdek moet hebben aangezien. Ook de vrachtwagen zakte door de brug en onder water had toen een botsing plaats tusschen beide wagens. Later is het asverkeer om de brug geleid. DE BRITSCHE VLOOT IN DE MIDDELLANDSCHE ZEE. De Britsche sohepen wer den in het Middellandsche Zee-gebied door mijnen bedreigd en zijn van ligplaats veranderd» De Loc. meldt: In het Sragensche treft men de beruchte regenrivieren aan, welke in den drogen tijd haar bedding laten zien, doch in de westmoessons van de hooger gelegen streken enorme massa's regenwater af te voeren krijgen waardoor plotseling zware en alles vernielende bandjirs ontstaan, welke in vele gevallen even snel weer verdwijnen als ze opgekomen zijn. Dan is de groote verkeersweg van Mid den- naar Oost-Java via Ngawi naar Ma «hoen voor het verkeer tijdelijk gestremd gelukkig echter met voor langeren duur of moeten we schrijven: helaas voor zeer kor ten duur, want daardoor heeft men zich nimmer voor de bittere noodzakelijkhek gesteld gezien om groote herstellingsbedi'a pen uM de zelfbestuurskaesen te moeten vo Rotterdamsch koopman voor den rechter. In den nacht van 6 op 7 October had een surveilleerend agent te Rotterdam in een manufacturen-winkel op de hóek van de Vlietlaan en den Ouden Dijk brand ontdekt Bij onderzoek bleek, dat men hier vermoe delijk te maken had met brandstichting en dat de eigenaar van de zaak, èen koopman, hier niet geheel vreemd aan was. Hijzelf kon het vuur niet hebben aangestoken daar hij eenige dagen te voren op reis was ge gaan, maar uit eenige omstandigheden meende men te kunnen opmaken, dat de brand hem niet onwelkom was geweest. De koopman die door de Rotterdamsche rechtbank wegens het uitlokken van brand stichting tot 2 jaar gevangenisstraf was veroordeeld is in hooger beroep gekomen. Thans diende de zaak voor het Gerechts hof te 's-Gravenhage. De proc. generaal eischte nu 3 jaar gevangenisstraf. Uitspraak 22 Maart. AUTO VLOOG IN BRAND. Chauffeur op het nippertje gered. Op den Rijksstraatweg BredaTilburg had gisterenavond omstreeks zeven uur een ern stig opgeval plaats, dat nog buitengewoon goed is afgeloopen. Een vrachtauto uit Eind hoven kwam door de gladheid van den weg e slippen en botste tegen een boom. Door den schok sprong de benzineleiding, terwijl kortsluiting ontstond. In een minimum van .'l stond de wagen in lichterlaaie, terwijl 1 e chauffeur, die door den schok bewuste* nrZl ï,a? «eraakt, slechts op het laatste i u or Passeerende automobilisten an'tn C, andonde auto kon worden gered.De hrin'ri^6 u Ke^ac,en was met aardewerk» brandde goheel uit,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 4