Tinbaggermolen
„Kantoeng" omgeslagen
Dc opvarenden gered
Toscanini en de Joden
De film „Golqotha" in
beslag genomen
Kapitale boerderij afgebrand
te Schayk
Nog eens de verbindend
verklaring der collectieve
arbeidsovereenkomsten
Uitgeslapen dieven
Autobotsing onder water
De moord op den garage
houder Hes
De roofmoord te
Vlissin gen
Motorrijder botst op auto
Tragisch ongeluk te
Alkmaar
laguardia,
Hij liet zijn winkel in
brand staan
HET GEVAARTE WEER BO
VEN WATER GEKOMEN.
BERGING MISSCHIEN NOG
MOGELIJK.
In een gedeelte van onze oplaag
van gisteren konden wij reeds me-
dedeelen, dat de in Nederland ge
bouwde grootste tinbaggermolen ter
wereld, de „Kantoeng", welke Don
derdag jl. uit ons land vertrok met
bestemming Banka, Zondagavond
in het Kanaal ter hoogte van den
vuurtoren Eddystone is omgesla
gen.
De vier runners, die zich aan boord van
den baggermolen bevonden, hebben zich tij
dig in veiligheid kunnen stellen.
„De Kantoeng".
De „Kantoeng", welke gebouwd is op de
werf Gusto te Schiedam, heeft 2 millioen
gulden gekost.
Het gevaarte had een gewicht van 3.500
ton, terwijl de afmetingen waren 67.50 me
ter lengte, 20 meter breedte, en een diepgang
van 3.80 meter.
Het vaartuig was in buitengewoon korten
tijd gebouwdj hetgeen zijn oorzaak vond in
■het feit, dat voor het transport naar Indië
rekening moest worden gehouden met de
Moeson-condities in den Indischen Oceaan.
Hiervoor was het noodig, dat het trans
port niet later dan begin Mei te Aden zou
aankomen.
Men had gerekend, dat het transport on
der normale omstandigheden met een ge
middelden voortgang van 3Vi 4 mijl zou
geschieden, terwijl voor het geheele traject
circa 3 VA maand gemoeid zou zijn.
Het vaartuig, dat met een staaldraad van
520 meter aan de sleepboot was verbonden,
was door 4 runners bemand.
Was de molen zeewaardig?
Zooals vanzelf spreekt, had de molen, voor
hij zee koos, de noodzakelijke certificaten
van zeewaardigheid.
Echter betwijfelt men in bevoegde kringen
of wel alles is gedaan, om het risico van
transport zoo gering mogelijk te doen ziin.
Zoo meent men, dat o.a. de zware emmers
en de zware bovenstukken hadden dienen
te zijn afgenomen, waardoor de zeewaardig
heid zeer zou zijn verhoogd.
Wrak van „Kantoeng" vormt ge
vaar voor de scheepvaart.
Het Britsche visscherijinspectievaartuig
„Colne", dat op last van de admiraliteit van
Falmouth is vertrokken om te zoeken naar
het wrak van den tinbaggermolen „Kan
toeng", heeft vastgesteld, dat dit ligt op een
mijl van de kust van Cornish, nabij Pol-
perro. Het wrak, dat niet geheel onder de
oppervlakte ligt, vormt een gevaar voor de
scheepvaart. De „Colne" is in de nabijheid
gebleven, in afwachting van de komst van
sleepbooten, die draadloos van de positie op
de hoogte gesteld zijn.
Niet gezonken?
Nadat de molen onder water was verdwe
nen, zijn de sleepbooten in de nabijheid ge
bleven om te zien of nog niet een en an
der kon worden gered.
Wie schetst echter de verbazing der zeelie
den, toen gisterenmiddag het gevaarte met
de kiel naar boven weer aan de oppervlakte
van de zee verscheen.
Waarschijnlijk zijn verschillende tanks
nog gesloten en hebben zich onder water
eenige zware deelen losgewerkt, waardoor
het gevaarte aan de oppervlakte i6 komen
drijven.
Of het mogelijk zal zijn den molen, zij het
dan, omgekeerd, naar een of andere haven
te sleepen, is moeilijk te zeggen.
Men zal daartoe het rapport van kapitein
*t Sart moeten afwachten.
L. in vrijheid gesteld.
De justitie heeft L., verdacht van moord
of medeplichtigheid aan den automoord in
Den Haag op den garagehouder Hes, giste
renochtend in vrijheid gesteld.
Sinds Donderdag j.1. was L. in het huis
van bewaring opgesloten. Tot zijn invrij
heidstelling zou, naar. wij vernemen, besló
ten zijn, op grond van de laatste dagen ge
hoorde verklaringen van getuigen omtrent
L.'s alibi op den avond van den moord.
TWEE ZIEKEN PER VLIEGTUIG
VERVOERD.
Van Schiermonnikoog naar Eelde.
Gisterenmiddag is een ambulance-vlieg
tuig van het roode kruis van het vliegveld
Eelde naar Schiermonnikoog vertrokken.
Het toestel werd bestuurd door den instruc
teur Lamberhout, terwijl de arts Brouwer
medevloog.
Het vliegtuig was opgestegen om te Schier
monnikoog twee zieken, jongens uft de R.K.
Zieken-vacantiekolonie aldaar naar Arnhem
waar zij woonden, te vervoeren.
Het toestel heeft de jongens laat fn den
middag op Eelde gebracht, vanwaar *e per
ziekenauto naar h-u-n woonplaats werden
bvergebraehi.
Resultaten van het ondersoek.
Dr. E. C. van Rijssel uit Rotterdam heeft
gistermiddag de sectie verricht op de beide
slachtoffers van den roofmoord te Vlissin-
gen. Het onderzoek vordert langzaam. Het
eenige dat men gisteren heeft kunnen vast
stellen is, dat Woensdagavond laat nog
twee mannen in het café zijn geweest van
wie men echter slechts een zeer vaag sig
nalement bezit. De politie doet daarom
nogmaals een dringend beroep op de me
dewerking van het publiek, om zich direct
tot de politie te wenden, wanneer men iets
ontdekt, dat voor het onderzoek dienstig
kan zijn. Wij herinneren er in dit ver
band aan, dat het zeer waarschijnlijk is,
dat de dader zelf min of meer ernstig
werd gewond, hetgeen de aandacht op hem
moet vestigen.
Auto kwam plotseling aohter
hoornen vandaan.
Gistermiddag omstreeks half zes reed de
heer C. D. Smit, student te Wageningen,
met zijn motorrijwiel op den Rijksstraat
weg aldaar, toen op den Wageningschen
berg plotseling een personenauto, bestuurd
door den heer C. v. d. Koppel uit Amster
dam, achter de boomen vandaan kwam en
den straatweg opreed. S. kon niet tijdig
meer remmen en botste met groote vaart
tegen de auto, waarvan het linkerportier
werd ingedrukt. De motorfiets werd totaal
vernield. S. is in hoogst ernstigen toestand
naar het ziekenhuis „Ziekenzorg" te Wage
ningen vervoerd.
Op initiatief van den Ned. Zionistenbond
afd. 's-Gravenhage heeft zich, zooals reeds
gemeld, een comité gevormd, dat gelden
heeft ingezameld, teneinde den dirigent Tos.
canini een blijk van waardeering voor zijn
belangeloos werk ten dienste van het Pa-
lestijnsch Symphonie-orkest te doen gewor
den.
Het Joodsche Nationaal fonds is door de
binnengekomen bijdragen in staat gesteld
vier dunam bodem (ongeveer een halve
H.A.) in Palestina voor het Joodsche volk
aan te koopen en zulks ten name van den
dirigent.
Door het comité is het diploma van dezen
landaankoop met een lijst van deelnemers
aan dit blijk van waardeering aan den di
rigent in zijn hotel toegezonden.
De voorstelling plotseling afgelast.
In het Gemeentelijk Concertgebouw te
Haarlem zou gisteravond in twee openbare
voorstellingen de film „Golgotha" worden
vertoond.
De vertooning is echter niet doorgegaan,
aangezien vóór het begin van de eerste
voorstelling een lid van den Nederland-
schen Bioscoopbond de film in beslag heeft
doen nemen. De redenen, welke tot deze
inbeslagneming hebben geleid, zijn niet be
kend. De film was gehuurd van de stich
ting .Gezinsfilm", welke op haar beurt
de rolprent voor vertooning in het open
baar gehuurd had van het Paedagogisch
filminstituut te Zutfen.
De stichting „Gezinsfilm" heeft deze film
reeds meer dan vijftigmaal ip het openbaar
vertoond, zonder ooit moeilijkheden te heb
ben gehad.
Hoewel de voorstelling in Haarlem reeds
eenigen tijd te voren was aangekondigd,
heeft de Nederlandsche Bioscoopbond geen
enkele maal gewaarschuwd, dat de film
niet vertoond mocht worden.
DIRECTEUR DER NED. HEIDE-MIJ.
OVERLEDEN.
Gistermorgen is te Oosterbeek op 54-jari-
gen leeftijd overleden de heer T. van Maa-
nen, directeur van de Nederlandsche Heide
maatschappij.
Zesjarig meisje onder een auto
geraakt en gedood.
Een buitengewoon tragisch ongeluk had
gistermiddag plaats enkele minuten voor
tweeën op de Lindenlaan tegenover de Lin-
denschool. Hoewel het onderwijzend perso
neel de jeugd doorloopend op het hart
pleegt te drukken, dat de openbare weg geen
speelplaats is, wordt dit maar al te dikwijls
vergeten en zoo waren ook dezen middag
weer enkele kinderen aan het knikkeren op
het trottoir aan den overkant van de straat
Enkele minuten van te voren had het
schoolhoofd nog een aantal jongens het
speelterrein opgestuurd, maar verder had
hij geen kinderen gezien en dus was hij
weer binnen gegaan.
Nu zijn er bij de Lindenschool geen bij
zondere verkeersvoorzorgsmaatregelen ge
troffen. De noodzakelijkheid daarvan is
nimmer gebleken, omdat de Lindenlaan
weinig gebruikt werd door auto s. Het was
een stille straat waar de kinderen practisch
geheel veilig waren. Dus staan er geen
schoolborden en er is geen verkeersagent.
Wat niet wegneemt, dat er sedert de op
richting van de Lindenschool nog geen en
kel ongeluk is gebeurd. Door de verbree-
dingswerkzaamheden aan den Singel echter
is thans het groote verkeer omgelegd en
gaat dit tegenwoordig door de Lindenlaan.
Dezen middag nu speelde een 6-jarig meis
je, Annie Dekker, uit de eerste klasse, op
het trottoir aan de overzijde van den weg.
Ze had daar niet behoeven te zijn, want ze
woonde aan de Akerslaan en het was dus
niet noodig geweest, dat ze de straat over
stak.
Maar kinderen doen, helaas, somtijds din
gen, waarvan hun honderdmaal op het hart
is gedrukt, dat ze ze moeten laten. Plotse
ling is het meisje, zonder er bij na te den
ken, de weg overgesneld, pardoes tegen een
auto van de N.V. Betonbouw-maatschappij
v.h. Kool en Wildeboer te Hoogkerk (Gr.).
De auto reed met een snelheid, welke door
degenen, die het ongeluk zagen gebeuren,
werd geschat op hoogstens 20 K.M., dus niet
bepaald vlug. De chauffeur remde uit alle
macht, toen hij het ongeluk zag gebeuren,
doch te vergeefs. De breede remsporen ga
ven te zien, dat de zware zeswielige wagen
over circa 2Vè M. tot stilstand was gebracht.
Het kind holde als het ware onder de auto.
De kleine, waaraan oogenschijnlijk niets
te zien viel, werd de school binnen gedragen
doch dr. Hoogeboom, die binnen enkele mi
nuten ter plaatse was, kon slechts den dood
constateeren. Het achterhoofdje was geheel
verbrijzeld. Of dit het. gevolg was van het
feit, dat het meisje achterover tegen den
grond werd gesmakt, dan wel of de wielen
over haar hoofdje zijn gegaan, scheen moei
lijk te kunnen worden uitgemaakt.
De politie, die een tiental minuten later
verscheen, stelde een onderzoek in naar de
schuldkwestie, doch, naar men ons verzeker
de, zou de chauffeur vrij uit gaan.
Zooals te begrijpen is, stond het ongeluk
in de omgeving in het middelpunt der be
langstelling en nog langen tijd zag men men-
schen op de plaats des onheils, die de door
de politie aangebrachte merkteekens bestu
deerden en het tragische geval bespraken.
Het vee kwam om.
Gisteravond omstreeks half zeven is
brand uitgebroken in de veestallen van de
kapitale boerderij van den landbouwer H.
Manders te Schayk.
Het vuur breidde zich snel uit en binnen
enkele minuten had het zich verplaatst
naar de boerderij. De bewoners moesten in
allerijl hun haardstede verlaten.
De boerderij brandde geheel af, evenals
de stallen, waarin zich het vee bevond. Van
het vee konden slechts twee hokkelingen
worden gered.
Een tiental koeien en kalveren, vele var
kens en eenig pluimvee kwamen in de
vlammen om. Alle aanwezige landbouw
werktuigen, landbouwproducten en de ge
heele inboedel werd door het vuur ver
teerd.
De brandweer, die kort na het uitbreken
van den brand ter plaatse verscheen, heeft
tegen de groote vuurzee niets kunnen uit
richten.
Verzekering dekt gedeeltelijk de schade.
De oorzaak van den brand is waarschijn
lijk kortsluiting.
Vrees voor verstarring. Voor
komen van al te groote aanpas
sing.
Tijdsduur der verbindendver
klaring. De positie der be
drijf sr aden-staking en.
Uit de memorie van antwoord op het
voorloopig verslag over het wetsontwerp tot
algemeen verbindend en onverbindend ver
klaren van bepalingen van collectieve ar
beidsovereenkomsten blijkt, dat een verbin
dendverklaring door de regeering zonder
meer niet gewenscht wordt geacht, daar zij
verstaring kan brengen en snelle aanpas
sing van de in de bedrijven wisselende om
standigheden tegengaat. Dat verbindendver
klaring uit dien hoofde nimmer zou zijn
te aanvaarden, zou weer te sterk zijn uit
gedrukt daar ze immers ten hoogste voor
den duur van het collectief contract geldt.
Mochten na het in werking treden
van de verbindendverklaring, in ge
val van belangrijk gewijzigde om
standigheden partijen geen mede
werking verleenen tot noodzakelijke
wijziging dan kan de minister ge
bruik maken van de in art. 6 van
het ontwerp neergelegde bevoegd
heid om de verbindendverklaring in
te trekken.
Een steeds dieper ingrijpende overheids
bemoeiing dient niet te worden gevreesd,
doch eerder een beperking van die bemoei
ing voorzien, daar de bedrijfsgenooten thans
meer zelf kunnen regelen.
Bedrijf sr aden.
De bedrijfsraden zullen hun beteekenis niet
verliezen. Het ontwerpen van een collec
tieve arbeidsovereenkomst blijft immers op
hun terrein.
Er dient op gelet dat het algemeen belang
zich niet tegen de verbindendverklaring
verzet.
Door de leden, die de grondwettigheid
van verbindendverklaring van bepalingen in
de overmoedige burgemeester van New.
York, wiens rede zooveel Duitsche qemoe-
deren in beroering bracht.
de collectieve arbeidsovereenkomst nopens
beslechting van geschillen door middel van
het bindend advies verdedigden, is de Re
geering niet overtuigd.
De practijk.
Bij de uitvoering der wet valt te
onderscheiden tusschen le het voor
de eerste maal verbindendverklaren
van bepalingen van een collectieve
arbeidsovereenkomst, 2e het verlen
gen der verbindendverklaring, in
dien de werking dier overeenkomst
na het verstrijken van den termijn,
waarvoor de verbindendverklaring
is uitgesproken, voortduurt en 3e
het verbindendverklaren van wijzi
gingen, die partijen wenschen aan
te brengen van een collectieve ai-
beidsovereenkomst, welke ingevolge
artikel 2 algemeen verbindend zijn
verklaard.
De regeering geeft voorts als haar mee
ning te kennen, dat onverbindendverklaring
niet ten gevolge behoeft te hebben, dat een
stakingwelke ten doel heeft om onverbin
dend verklaarde bepalingen eener collec
tieve arbeidsovereenkomst opgenomen te
krijgen in individueele arbeidsovereenkom
stenals een onrechtmatige daad beschouwd
wordt.
ONZE OOST.
DIE ANDEREN TOT SLAPEN
BRACHTEN.
De politie te Semarang heeft dezer dagen
een goeden slag geslagen met de arrestatie
van een drietal personen, die in een hotel
verbleven. Deze menschen kwamen uit
West-Java en het lag in hun bedoeling te
Semarang te opereeren.
De aandacht van de politie werd op hen
gevestigd, door dat zij elk een koffertje bij
zich droegen, waarin zich zoo werd aan
vankelijk gedacht morphine bevond. De
politie dacht met morphine-smokkelaars te
doen te hebben. Deze meening bleek achter
af niet juist te zijn.
Bij het politioneele verhoor bleek, dat
ze verdoovende middelen bij zich hadden,
een belangrijke hulp bij het uitoefenen van
hun praktijken. Met goed succes hebben ze
hun slag geslagèn in Batavia, Cheribon,
Buitenzorg en Bandoeng.
Als slachtoffers zochten ze welgestelde
menschen uit, die ze dan met een bezoek
kwamen vereeren. Het waren veelal Inlan
ders. Door mooi gepraat wisten ze de be
langstelling van het gezin te verkrijgen. Bij
het aanbieden van ververschingen wisten
ze het veelal zoover te drijven, dat het glas
van den gastheer en die van de andere
huisgenooten een speciale bewerking on
dergingen. d.w.z. dat ze wat van het ver
doovende goedje in die glazen deponeerden.
Het resultaat liet gewoonlijk niet lang op
zich wachten. De slachtoffers vielen spoe
dig in slaap en de bende kon gemakkelijk
haar slag slaan.
Deze practijken, waren aan de Bataviasche
politie bekend, maar het gelukte niet, de
lieden te arresteeren, totdat dezer dagen de
Semarangsche recherche door een toevallige
omstandigheid haar slag wist te slaan.
De bende bestaat uit een Chinees, een
r ormosaan en twee Inlanders, van wie de
een zich Pangeran noemt. Deze laatste is
nog voortvluchtig.
N ermoedelijk is de Formosaan leider van
de bende geweest. Hij althans reisde steeds
vooruit om het nieuwe operatieterrein te
verkennen.
Tijdens het verhoor door de politie heeft
een hunner bekend. Hij ontkende echter in
Batavia „gewerkt" te hebben, zooals uit an
dere verklaringen is gebleken. Als operatie
terrein noemde hij slechts het plaatsje In-
dramajoe.
Op verzoek van de politie te Batavia zijn
thans de drie gearresteerden naar Batavia
opgezonden, waar de zaak verder onder-
zocht zal worden.
teeren om verbeteringen tot stand te bren
gen, welke ook duurzaam zijn.
Nu herstelt men de schade op de goed
koopste manier, zonder merkbaar blijvend
resultaat.
Aan dit jammerlijke, door de uitermate
krap gemeten begrootingen, der beide zelf
besturen voorgeschreven stelsel, is het te
wijten geweest, dat op den weg Sragen—
Ngawi een dubbel auto-ongeluk is voorge-,
komen, dat voor de inzittenden wonderlijk
goed is afgeloopen, hoewel aan de wagens
vrij zware materieele schade werd aange
richt.
Op een regenachtigen middag reed een
splinternieuwe Ford-wagen van slechts vijf
dagen oud van Sragen in de richting van
Ngawi. Eigenaar was een Solosche rijstpel-
lerij-eigenaar, een Chinees.
Bij een brug gekomen, bemerkte de be
stuurder, dat het bandjirwater over het
brugdek sloeg, zoodat alleen de brugleu
ningen te zien waren. Hij reed den wagen
langzaam omlaag, doch bemerkte te laat,
dat het geheele brugdek was weggeslagen
door den bandjir, zoodat de Ford omlaag
viel en alleen het bovendek van de kap bo
ven het water uitstak.
De inzittenden konden zich het veege lijf
redden, zonder al te zware verwondingen.
Even later kwam echter van de richting
Ngawi een vrachtauto door den stroomen
den regen rijden, waarvan de bestuurder
de zichtbare kap van de Ford voor het
brugdek moet hebben aangezien. Ook de
vrachtwagen zakte door de brug en onder
water had toen een botsing plaats tusschen
beide wagens.
Later is het asverkeer om de brug geleid.
DE BRITSCHE VLOOT IN DE MIDDELLANDSCHE ZEE. De Britsche sohepen wer
den in het Middellandsche Zee-gebied door mijnen bedreigd en zijn van ligplaats
veranderd»
De Loc. meldt:
In het Sragensche treft men de beruchte
regenrivieren aan, welke in den drogen
tijd haar bedding laten zien, doch in de
westmoessons van de hooger gelegen streken
enorme massa's regenwater af te voeren
krijgen waardoor plotseling zware en alles
vernielende bandjirs ontstaan, welke in
vele gevallen even snel weer verdwijnen als
ze opgekomen zijn.
Dan is de groote verkeersweg van Mid
den- naar Oost-Java via Ngawi naar Ma
«hoen voor het verkeer tijdelijk gestremd
gelukkig echter met voor langeren duur of
moeten we schrijven: helaas voor zeer kor
ten duur, want daardoor heeft men zich
nimmer voor de bittere noodzakelijkhek
gesteld gezien om groote herstellingsbedi'a
pen uM de zelfbestuurskaesen te moeten vo
Rotterdamsch koopman voor den
rechter.
In den nacht van 6 op 7 October had een
surveilleerend agent te Rotterdam in een
manufacturen-winkel op de hóek van de
Vlietlaan en den Ouden Dijk brand ontdekt
Bij onderzoek bleek, dat men hier vermoe
delijk te maken had met brandstichting en
dat de eigenaar van de zaak, èen koopman,
hier niet geheel vreemd aan was. Hijzelf
kon het vuur niet hebben aangestoken daar
hij eenige dagen te voren op reis was ge
gaan, maar uit eenige omstandigheden
meende men te kunnen opmaken, dat de
brand hem niet onwelkom was geweest.
De koopman die door de Rotterdamsche
rechtbank wegens het uitlokken van brand
stichting tot 2 jaar gevangenisstraf was
veroordeeld is in hooger beroep gekomen.
Thans diende de zaak voor het Gerechts
hof te 's-Gravenhage. De proc. generaal
eischte nu 3 jaar gevangenisstraf. Uitspraak
22 Maart.
AUTO VLOOG IN BRAND.
Chauffeur op het nippertje gered.
Op den Rijksstraatweg BredaTilburg had
gisterenavond omstreeks zeven uur een ern
stig opgeval plaats, dat nog buitengewoon
goed is afgeloopen. Een vrachtauto uit Eind
hoven kwam door de gladheid van den weg
e slippen en botste tegen een boom. Door
den schok sprong de benzineleiding, terwijl
kortsluiting ontstond. In een minimum van
.'l stond de wagen in lichterlaaie, terwijl
1 e chauffeur, die door den schok bewuste*
nrZl ï,a? «eraakt, slechts op het laatste
i u or Passeerende automobilisten
an'tn C, andonde auto kon worden gered.De
hrin'ri^6 u Ke^ac,en was met aardewerk»
brandde goheel uit,