Personenauto of
vrachtauto 7
Binnenland
Nederlandsch schip in
beslag genomen
Onrustig Tunis
Buitenland
De stijgende levens
standaard
Prof. Willem Mengelberg op
Nederlandschen bodem
Verduisteringsvlucht met
de KLM,
Auto door trein
gegrepen
De duinen op Texel
Prof* Debye naar
Amsterdam
De Baltic nog steeds
zoek
De Olympische spelen te
Berlijn
Dc verdediging van den
Franschen Middenstand
ponderdag 11 Maart 1937
Later weer vrijgelaten
Arbeider onder hijsch-
kraan gevallen en gedood
Een auto-ongeluk van de Ned.
Handelsmissie naar Brazilië
Doodelijke aanrijding
Ook Estlandsch koop'
vaardijschip aangehouden
Gistermiddag is het Nederlandsche
vrachtschip „Serooskerk" van de
Vereenigde Nederlandsche Scheep
vaartmaatschappij te 's Gravenhage
in de Spaansche wateren aangehou
den door een schip van de Franco-
vloot en opgebracht naar Ceuta.
Wij vernemen nader dat de directie van
ae Vereenigde Nederlandsche Scheepvaart-
Mij. gistermiddag omstreeks half 6 een
draadloos telegram van den kapitein van
het Nederlandsche vrachtschip „Serooskerk''
heeft ontvangen, waarin deze meedeelde,
dat een Spaansch schip hem gisterenmid
dag order had gegeven te volgen naar Ceu
ta. Dit telegram was afgezonden om 2.10
namiddag. Wel zijn onmiddellijk de depar
tementen van Buitenlandsche Zaken en van
defensie van het gebeurde in kennis gesteld
De „Serooskerk" was eenige dagen geleden
uit Rotterdam vertrokken met bestemming
naar Oost-Azië. Het schip was thans op weg
naar Genua. De „Serooskerk" was afgeladen
met stukgoederen en naar men ons meedeel
de was er, wat betreft, de lading, geen en
kele reden om tot aanhouding over te gaan.
De directie verwacht dan ook elk oogenblik
een mededeeling van den kapitein van het
schip, dat hij zijn reis kan vervolgen.
Het schip weer vrijgelaten.
Bij de reederij is nader bericht in
gekomen, dat de „Serooskerk" in den
namiddag is vrijgelaten. Het schip
heeft de reis naar Genua voortgezet
Ongeluk op terrein van Staalin
dustrie te Rotterdam. Staal
draad knapt af.
De 56-jarige voorman J. de Hoog, uit Rot
terdam, is gistermiddag op het terrein van
de staalindustrie aan den Keileweg te Rot
terdam, doordat een staaldraad afknapte,
met een bak, waarin hij gezeten was, uit een
hijschkraan gevallen, waardoor hij met het
hoofd tegen den grond sloeg.
Met een zware hersenschudding en zeer
ernstige inwendige kneuzingen is het slacht
offer naar het ziekenhuis aan den Coolsin-
gel overgebracht, Bij aankomst bleek de
man reeds te zijn overleden.
Van onzen gezant in Rio de Janeiro is
gisterenochtend een telegram ontvangen,
dat met een auto, waarin eenige leden der
Nederlandsche handelsmissie in Brazilië
waren gezeten, Dinsdagavond in de omge
ving van Rio de Janeiro een ongeluk is
gebeurd. In deze auto zaten de heeren Lam
ping, directeur der handelsaccoorden, Leig-
nes Bakhoven, lid der missie en Jhr. v. d.
.Wijck, secretaris der missie.
De beide eerstgenoemde heeren kwamen
er zonder kwetsuren af. De heer van der
.Wijck liep eenige schrammen en builen op.
FRANKRIJKS KOLONIALE PRO
BLEMEN.
DE OORZAKEN VAN DE JONGSTE
ONLUSTEN.
(Van onsen V.P.B.-correspondent).
Tunis, 9 Maart 1937.
De ernstige onlusten tusschen inheemsche
arbeiders en de gewapende vertegenwoordi
gers van de Fransche staatsmacht, hebben
luidens de berichten ver buiten de grenzen
van deze kolonie of zelfs nog van het moe
derland opzien gewekt. De arbeidersrelletjes
en stakingen in Frankrijk, die het vorig
jaar maanden hebben geduurd, hebben in
het geheel geen slachtoffers geëischt. Geen
vensterruit haast was er gebroken in Parijs
of in de provincie, doch in Tunis knalden
aanstonds de schoten en vielen tot dus
verre 16 dooden en 30 h 40 zwaargewonden.
In deze industriestad gaat het thans toe, of
de staat van beleg er was afgekondigd: de
troepen staan er met het geweer aan den
voet. Wel zijn er reeds onderhandelingen
tusschen beide partijen aangeknoopt, doch
de toestand blijft niettemin gespannen.
Een voorbereide actie?
Het. uitbreken van deze betreurenswaar
dige botsingen is des te opmerkelijker, daar
het plaats vond direct na de oriëntatiereis
van den staatssecretaris van den Quai d Or-
sav, Viénot, en na het vertrek van den pre
sident van Tunis. Guillon, naar Parijs. Dit
wekt het vermoeden, dat men met een wel-
voorbereide actie te doen heeft.
Nu mag men arbeidsconflicten in de ko
loniën nooit uitsluitend van sociaal of zelfs
maar van zuiver economisch standpunt uit
beschouwen; een belangrijk deel van de
oorzaken is steeds in het nationaliteitspro-
hl(*em gelegen ,d.w.z. in den strijd van de
inheemsche bevolking om meer rechten en
grootere zelfstandigheid. Het zou dan ook
Verhooging der steunnormen ge
vraagd.
De heer De Visser vroeg aan den minister
van Sociale Zaken:
1. Overweegt de regeering niet, nu de prij-
«nvan levensmiddelen en andere verbruiks-
artl™en stijgen, de steunuitkeeringen aan
werkloozen en de loonen in de werkverschaf
fingen te verhoogen?
0°rdeelt de regeering het niet noodza
kelijk, zoolang geen algeheele verhooging
der steunuitkeeringen en loonen sub 1 be
doeld, heeft plaats gehad, een duurtetoeslag
aan de daarbij betrokkenen te verleenen?
3. Is de regeering in elk geval bereid, de
gelden, die voor kolentoeslag aan de werk
loozen worden verstrekt, in een duurtetoe
slag om te zetten, zoodat die gelden aan de
gezinnen der werkloozen blijven ten goede
komen?
4. Heeft de regeering kennis genomen
van de berichten omtrent het ontstellend ge
brek aan kleeding, schoeisel en dekking, in
vele gezinnen van langdurig werkloozen en
acht. de regeering het niet noodig daarom
trent maatregelen te treffen, waardoor ern
stige misstanden worden opgeheven?
Ook de loonen der rilksambte
naren dienen verhoogd.
De heer De Visser heeft aan den minis
ter van Binnenlandsche Zaken de volgende
schriftelijke vragen gesteld:
1. Overweegt de regeering reeds, nu le
vensmiddelen en verbruiksartikelen in prijs
stijgen, een algemeene herziening van loo
nen en salarissen van rijkswerklieden en
ambtenaren aan de orde te stellen?
2. Zoo niet, is de regeering dan niet be
reid te overwegen, een tijdelijken duurtetoe
slag aan het personeel in 's rijksdienst te
verleenen?
Do Jan van Gent boven donker
Gelderland.
Donderdag 11 Maart (heden) zal, zooals
bereids gemeld, de K.L.M. een extra vlucht
uitvoeren boven de provincie Gelderland,
waar dien avond verduisteringsoefeningen
worden gehouden. De A.V.R.O. zal door de
microfoon, die in de kajuit van het vlieg
tuig wordt opgesteld een ooggetuigeverslag
geven van de reis boven duister Gelder
land. Het vliegtuig is de Douglas Dc2, „Jan
van Gent", met den heer Fuchs als gezag
voerder.
DE MOTORRIJDER OSKAR STEINBACH
OVERLEDEN.
De ook in ons land zeer bekende motor
rijder Oskar Steinbach is aan de gevolgen
van een noodlottig ongeval om het leven
gekomen. Bij het passeeren van een voer
tuig reed Steinbach tegen een boom, waar
door hij zeer ernstig gewond werd. Eenigen
tijd later is hij overleden.
Oskar Steinbach, de laatste jaren een be
kend D.K.W.-rijder, heeft verscheidene ma
len aan de T.T.-races te Assen deelgenomen.
In 1935 was hij kampioen van Duitschland.
KNAAPJE ONDER AUTO.
Gistermiddag omstreeks half zes is het vijf
jarig zoontje van de familie Brands te
Loon op Zand, bij het oversteken van den
Hoogen Steenweg door een personenauto,
bestuurd door den heer K. uit Tilburg aan
gereden. Ernstig aan het hoofd verwond
werd de jongen naar het ziekenhuis ver
voerd. De toestand van het knaapje is
zorgwekkend.
niet juist zijn, de toestanden in Tunis bij
voorbeeld niet die in Palestina te vergelij
ken, doch anderzijds zou men zich toch
ook weer aan al te lichtvaardige beoordee
ling schuldig maken, als men zou willen
beweren, dat alleen in de Britsche koloniën
een groeiende onafhankelijkheidsbeweging
bestaat en dat het in Frankrijks koloniale
rijk alles pais en vree is. Het koloniale pro
bleem is een van de belangrijkste van de
twintigste eeuw en elke Europeesche mo
gendheid, die koloniën bezit, ziet zich voor
de vraag gesteld, in hoeverre zij de nationa
liteitenkwestie, het probleem van bestuur
en economische exploitatie dient te herzien.
Dat er herzien moet worden, daaraan
bestaat geen twijfel; het is alleen maar de
vraag binnen welke grenzen en in welk
tempo. En dan kan men zeggen, dat in
Tunis het tempo te veel verhaast is. Nu
moet men toegeven, dat de verhoudingen
hier zeer gecompliceerd zijn. Driekwart van
de arbeiders bestaat uit inboorlingen, één
vierde slechts uit Franschen, doch vooral
sinds het volksfront-kabinet in Parijs aan
het bewind is gekomen, is men met groote
energie begonnen, de arbeiders in Tunis te
organiseeren en sindsdien eischen zij de
zelfde arbeids- en loonsvoorvvaarden als in
het moederland Theoretisch is daar weinig
tegen in te brengen, temeer daar juist Tu
nis eenige belangrijke industriecentra bezit.
Tunis beschikt namelijk over buitengewoon
rijke mijnen, die hoofdzakelijk phosphaten
leveren en wel nagenoeg een derde van de
totale wereldproductie; verder zijn er nog
zeer goede ijzer-, zink- en loodmijnen.
Aan den anderen kant kunnen de werkge
vers in Tunis niet ten onrechte aanvoeren,
dat de arbeidsvoorwaarden in de koloniën
anders zijn dan in Europa en dat boven
dien de hedrijfsonkosten veel hooger zijn,
de winstmarge dus kleiner is. Loonsverhoo-
ging zou dientengevolge veel zwaarder druk
ken op de totale kosten, nog geheel afgezien
van het feit, dat het meerendeel der inheem
sche arbeiders ongeschoolde krachten zijn,
die niet het zelfde presteeren als Europee
sche arbeiders.
Ook politiek in het spel.
Bij dezen stand van zaken kwam het
Terwijl de Italiaan ToscaninI triomphen
vierde bij het Nederlandsche publiek, heeft
onze Nederlandsche dirigent, prof. Willem
Mengelberg het Romeinsche publiek tot
enthousiasme gebracht in eenige concerten,
welke hij in de Italiaansche hoofdstad heeft
geleid.
Gisteravond bracht de trein, welke te 20.56
uur aan het Weesperpoortstation binnen-
stoomde den dirigent weder te Amsterdam.
Op het perron was het kleine gezelschap
van intieme kennissen van prof. Mengel
berg, dat mep gewoonlijk bij dergelijke ge
legenheden ziet, weer aanwezig. Er waren
eenige bloemen en vele hartelijke gelukwen-
schen. Welgemoed stapten de heer en me
vrouw Mengelberg, na de lange reis uit den
wagon en toonden zich alleen ietwat hui
verig voor het Amsterdamsche klimaat, dat
hun wel des te onvriendelijker moest aan
doen, nu zij zoo pas, zonder jas en hoed, in
de Italiaansche zon hadden kunnen wande
len en van de mooie reis hadden genoten.
Een perron is nu eenmaal niet de plaats
voor lange gesprekken, vooral niet wanneer
men een zoo lange reis achter den rug heeft
Een korte betuiging; van tevredenheid over
de te Rome opgedane ervaringen onder
streepte nog even het reeds uit de persbe
richten bekende succes. Vergezeld van eeni
ge vrienden heeft Dr. Mengelberg zoo spoe
dig mogelijk met een auto het station ver
laten om op een minder gure en meer her
bergzame plaats in intiemen kring herinne
ringen aan de reis op te halen.
De beide inzittenden sprongen
er bijtijds nit.
Gisterenavond is op den onbewaakten
overweg te Waterhuizen, onder de gemeente
Haren, een truck met aanhangwagen door
den trein, welke om 21.53 uur van Groningen
naar Winschoten vertrekt, aangereden en to
taal vernield.
De auto was midden op den overweg plot
seling blijven stilstaan; doordat de motor
afsloeg. De twee inzittenden, de chauffeur P.
Bennink en zijn broer, beiden uit Groningen,
zagen den trein naderen en sprongen net
op tijd uit de cabine. Eenige seconden later
reed de trein op het voertuig in.
De trein stopte onmiddellijk na het ge
beurde en had geruimen tijd vertraging.
De overblijfselen van den vrachtwagen,
welke op weg was naar Sappemeer, zijn
weggesleept.
Jonge vrouw is het slachtoffer.
©p den hoek van den Leusderweg en de
Van Campenstraat te Amersfoort is gister
middag de 22-jarige Mej. J. M. Leijer uit
Gorkum, die per fiets was, aangereden door
een vrachtauto en vrijwel op slag gedood.
Naar de schuldvraag wordt een onderzoek
ingesteld.
Mej. L. was in Amersfoort in pension en
bezocht hier de industrie- en huishoudschool.
In de gisteren gepubliceerde Memorie van
Antwoord voor de Eerste Kamer inzake de
begrooting van Waterstaat, zegt de Minister
dat bij de stormvloeden in October en Decem
ber 1936, evenals elders langs de kust, op
vele plaatsen afslag van de duinen op Texel
is ontstaan. Met de gebruikelijke middelen
wordt daar herwinning van den duinvoet
bevorderd.
weldra tot heftige conflicten over de nieuwe
opvatting van de arbeids- en sociale wetten.
Doch bovendien kwam er een politieke fac
tor in het spel. In Tunis, grenzend aan Ita-
liaansch Tripolis, is het tegenwoordig,
evenals trouwens in alle Afrikaansche
Middellandsche Zeegebieden door de
spanning hetzij om Abessinië, hetzij
om Spanje verre van rustig. Dit wordt
te begrijpelijker, als men weet, dat het aan
tal Italianen er even groot, zoo niet grooter
is dan der Franschen. De onafhankelijk
heidsbeweging onder de inheemsche bevol
king is in den laatsten tijd toegenomen en
verschillende vereenigingen van nationalis
ten ageeren er thans en eischen openlijk
voor Tunis dezelfde onafhankelijkheid, die
■Frankrijk eenigen tijd geleden aan Syric
heeft verleend.
Het ontbreekt dus niet aan oorzaken, die
de kloof tusschen werkgevers en werkne
mers in Tunis zoowel „sociaal" als „natio
naal" breeder maken. Dat wil zeggen, dat
de strijd deels door arbeiderseischen, deels
door nationaal ressentiment wordt ingege
ven.
De Fransche regeering heeft reeds sinds
maanden het voornemen, een deel van de
inheemsche bevolking van Tunis het kies
recht te verleenen. Dit zou ongetwijfeld een
ingrijpende hervorming zijn, die niet zou
nalaten zegenrijke vruchten af te werpen.
Geheel onverdeeld zijn de meeningen op dit
punt intusschen ook weer niet; er zijn ken
ners, die verklaren, dat thans deze maat
regel ontijdig zou zijn en dat zij de klove
slechts zou vergrooten en de nationalisten
aanmoedigen, eischen te stellen, die onver
vulbaar zijn. Uit dit alles blijkt wel, dat al
deze kwesties, of ze nu van zuiver econo-
mischen, dan wel van administratieven
aard zijn, onnoemelijk veel moeilijker zijn
dan in Europa. Op dit gebied heeft inder
daad iedere hervorming haar minder aan
gename keerzijde, daarom moet oök de
kleinste stap zeer nauwgezet overwogen
worden. Als thans naar aanleiding van deze
bloedige incidenten opnieuw een commissie
van deskundigen naar Tunis komt, zal zij
zich voor een zeer zware taak gesteld zien.
Misschien hebben toch de menschen ge
lijk, die al. lang beweren, dat koloniën een
soort van „Danaër-geschenk" zijn
De K.N.A.C. wijst op de gevorm
de jurisprudentie.
Bij herhaling ontvangt de K.N.A
C. berichten van handelsreizigers en
andere zakenlieden, dat zij bekeurd
worden op grond van het feit, dat
zij niet voldoende motorrijtuigenbe
lasting zouden hebben betaald voor
hun personenauto's, waaruit ten be
hoeve van de plaatsing van mon
sterkoffers en goederenvoorraden
de achterzitting en rugleuning zijn
verwijderd.
De belastingadministrateur stelt zich ten
deze op het standpunt dat een personen
automobiel waaruit de achterzitting en
rugleuning zijn weggenomen met het oog
merk als boven omschreven, niet kan wor
den beschouwd als te zijn ingericht voor
personenvervoer, zoodat het verhoogde ta
rief als vermeld in art. 3 eerste lid, sub. d.
der motorrijtuigenbelasting ten aanzien van
dergelijke automobielen moet worden ge
heven.
Gemelde administratie ontleent hare op
vatting aan een instructie door den minis
ter van financiën op 30 April 1935 gegeven
waarin eenerzijnds het standpunt wordt in
genomen, dat de enkele omstandigheid dat
met het motorrijtuig goederen worden ver
voerd niet voldoende is om het verhoogde
tarief der motorrijtuigenbelastingwet van
toepassing te achten, terwijl anderzijds
wordt voorgeschreven dit tarief toe te pas
sen indien, onder meer, de zitplaatsen uit
de auto zijn verwijderd.
Bij verzoekschrift van 1 October 1936 heeft
de K.N.A.C. er bij den minister van finan
ciën nogmaals op aangedrongen om voor
het geval dat alleen de achterzitting met
het bovenomschreven doel uit een auto is
weggenomen, het gewone tarief voor per-
Weinig waarschijnlijk, zegt een
landgenoot te Berlijn.
Men schrijft ons uit Berlijn:
In enkele Nederlandsche bladen is mee
gedeeld, dat onze beroemde landgenoot Prof.
Debye te Berlijn als opvolger van Prof. Zee
man voor hoogleeraar in de natuurkunde aan
de Amsterdamsche universiteit ernstig in
aanmerking komt. Dit bericht is in zoover
juist, dat de Amsterdamsche universiteit
gaarne Prof. Debye op de leege plaats van
Prof. Zeeman zou willen zien. Maar welke
universiteit ter wereld zou op Prof. Debye
niet gaarne beslag willen leggen. Heeft niet
onlangs b.v. de beroemde Amerikaansche
Harvard-universiteit Prof. Debye een leer
stoel aangeboden, en wel onder zeer verlei
delijke voorwaarden (hoog tractement, schit
terend laboratorium, enz.)
Prof. Debye heeft te Berlijn wat hij heb
ben wil: het modernste en grootste labora
torium ter wereld, geheel naar zijn plannen
gebouwd. Hij heeft slechts één uur college te
geven. Met examen-soesah heeft hij weinig
of niets te doen. Hij kan zich geheel aan
zijn wetenschappelijk werk wijden. Hij heeft
een prachtige ambtswoning. Ook de mate
rieel® positie van een Berlijnsch hoogleeraar
is beter dan van een Amsterdamsch. Wij
verwachten daarom, dat Amsterdam Debye
niet krijgt! En de Nederlandsche kolonie te
Berlijn hoopt dit van harte, want zij is
trotsch op haar Debye en wil hem niet la
ten gaan.
GEEN BUITENLANDSCHE INVLOED OP
HET HONGAARSCHE POLITIEKE LEVEN
Daranyi herhaalt zijn verklaringen.
Het aangekondigde debat in de Hongaar-
sche Kamer over de politieke gebeurtenis
sen heeft geen doorgang gevonden. Voor
dat de inferpellanten het woord namen, be
steeg minister-president Daranyi het spreek
gestoelte. Hij zeide onder meer, dat het de
taak der regeering is, de politieke bewegin
gen in het land met aandacht gade te
slaan en er zorg voor te dragen, dat die be
wegingen de grens van het wettige niet
overschrijden. Ik kan ter geruststelling der
openbare meening zeggen aldus ver
volgde hij dat de regeering dezen plicht
vervuld heeft en zal vervullen.
Het spreekt vanzelf, dat wij onzen arbeid
ter versteviging van de economische en so
ciale orde en de ontwikkeling van het land
in geen geval laten verstoren door het
streven van welke radicale beweging ook.
Aan de hand van de inlichtingen, waar
over ik beschik, kan ik verklaren dat die
arbeid inderdaad niet in gevaar gebracht
is. De regeering heeft geen reden om aan te
nemen, dat een buitenlandsche factor zelfs
ook maar langs middellijken weg invloed
tracht te verkrijgen op het Hongaarsche po
litieke leven. De regeering moet beslist pro
testeeren tegen het onverantwoordelijk ver
spreiden van geruchten: Zij acht het te
meer te betreuren, dat deze geruchten hij
een deel der openbare meening ingang heb
ben kunnen vinden, omdat men daarbij
zelfs den vertegenwoordiger van een bevrien
de mogendheid niet ontzien heeft.
GRANDI TOT GRAAF VERHEVEN.
Bij koninklijke beschikking is den ïtali-
aanschen ambassadeur te Londen, Dino
Grandi, de titel van Graaf toegekend.
sonenauto's te doen toepassen, waarop bij
ministerieele missive van 5 December 1936
werd medegedeeld, dat het voormelde stand
punt der belastingadministratie, juist
moet worden geacht.
Nu deze aangelegenheid in verschillende
deelen des lands ter beoordeeling van den
desbetreffenden politierechter is gebracht
met het resultaat dat onder meer in Roer*
mond. Assen en Groningen de verdachten,
die terzake als bovenvermeld strafrechter
lijk waren vervolgd van het hun ten laste
gelegde zijn vrijgesproken, waarbij onder
andere door den politierechter te Groningen
is overwogen dat van het desbetreffende
motorrijtuig niet kon worden gezegd dat
het niet was ingericht voor personenvervoer
omdat, al waren de achterleuning, de ach
terbank en de achterkussens daaruit ook
tijdelijk verwijderd de bedoelde auto daar
door toch niet het karakter had gekregen
van een bestelauto of motorrijtuig waarvoor
aangifte had behooren te geschieden ex art.
3, letter d. der motorrijtuigenbelastingwet
en de rechterlijke macht daarmede een
standpunt blijkt in te nemen tegengesteld
aan dat van de belastingadministratie, heeft
de K.N.A.C. gemeend met verwijzing naar
het verzoekschrift van 1 October 1936 den
minister te moeten verzoeken dit speciale
punt nogmaals onder de oogen te zien en
een instructie te dezer zake te geven welke
in overeenstemming is met de thans gevorm
de jurisprudentie.
Het motorscheepje „Baltic", thuisbehoo-
rende in Groningen, waaromtrent men in on
gerustheid verkeert, is op 24 Februari om
14.45 uur van Vlissingen naar Stroud (bij
Londen) vertrokken. Het scheepje kwam
van Zaandam en was geladen met steenen.
De bemanning, die op 25 Januari voor den
waterschout te Vlissingen werd gemonsterd,
bestaat uit den kapitein G. de Ruyter, Hoog
vliet, oud 29 jaar, den 28-jarigen stuurman
J. Nieman uit Groningen, den 22-jarigen ma
troos C. Geisterfer uit Amsterdam en den
14-jarigen kok B. J. Hofele uit Rotterdam.
Organisatiecomité 1936 ontbon
den. 3,8 millioen betalende be
zoekers.
Het organisatiecomité der spelen van de
elfde olympiade Berlijn 1936 is heden ont
bonden. De Rijkssportleider von Tscham-
mer und Osten dankte den president van
het organisatiecomité Lewald en den secre
taris-generaal Dr. Diem en alle andere le
den voor hun arbeid.
Dr. Lewald gaf nogmaals een overzicht
van de verrichte werkzaamheden en noem
de enkele interessante cijfers, Zoo heeft Ber
lijn 4784 actieve deelnemers gehad tegen Los
Angelos 1215. Er waren 3000 journalisten,
waaronder 1200 buitenlandsche. In het Olym
pisch dorp werden 6359 bewoners gehuisvest
met in totaal 82.964 overnachtingen.
In totaal werden 3.8 millioen toegangs
kaarten verkocht, welke 8.6 millioen R.M,
opbrachten.
Een taak der radicaal-socialistische
partij. Gemakkelijke credietvoor-
waarden en orde zijn noodzakelijk.
Gisteravond heeft Daladier, de minister
van oorlog en voorzitter van de radicaal-
socialistische partij een rede gehouden ini
een vergadering van het partijbestuur der
radicaal-socialisten. Hij zeide hierin o.a.
dat de verdediging van den middenstand
een essentieel deel is van de taak der partij,
want deze talrijke werkzame Franschen
hebben hun persoonlijke verantwoordelijk
heid hun spaargelden en crediet gestoken in
bescheiden, doch levende ondernemingen.
Spreker wees er op, dat 18.000 groote on
dernemingen in Frankrijk werk verschaf
fen aan vier millioen arbeiders, doch bijna
twee millioen kleine werkgevers, die min
der dan 10 arbeiders elk in dienst hebben,
geven vijf millioen Franschen werk.
Daladier wees verder op het belang voor
den middenstand, op redelijke voorwaar
den crediet te krijgen, om hun productie
te kunnen ontwikkelen. Als een van de
voorwaarden voor het toenemen van de pro
ductie noemde Daladier het eerbiedigen van
de overeenkomsten en de binnenlandsche
orde.
Door rechtsche schepen.
Het Estlandsche koopvaardijschip „Olev"
metende 2000 ton, dat van Cadiz op weg
was naar Bayonne, werd Maandagavond
gepraaid door schepen der Spaansche op
standelingen ter hoogte van de Fransche
kust.
Het schip werd door een schip der op
standelingen opgebracht naar de Spaansche
haven, Pasajas, waar het 's nachts binnen
liep. Het werd daar doorzocht. Pas gisteren
ochtend werd het toegestaan opnieuw zee
te kiezen. Het schip is thans te Bayonne
aangekomen. Tijdens het verblijf te Pasajes
heeft de Olev averij opgeloopen.
ITALIAANSCH JOURNALIST GEWOND.
Salamanca 10 Maart (Stefani) Volgens
een telegram uit Algora is de bijzondere
verslaggever van de „Giornale dTtalia"
Luigi Pome, die het offensief der rechtschen
bij Guadalajara in een auto volgde, aan
den rechterarm gewond door een granaat
scherf.
De wond is niet ernstig. Pome's chauf
feur werd in het gezicht gewond.