Een aparte pullover De lijn Onze „natuurlijke bestemming" Een gehaakt handtaschje Zomer-charme Een modern garnituur Zaterdag 13 Maart 1937. Vierde blad POTVISCH EN PARFUM Een vrouw, die zich goed en volgens de mode kleeden wil heel ver schillende dingen heeft met twee lijnen rekening te houden. In de eerste plaats met „de lijn", de mode-lijn, die voor ons al len een norm aangeeft en een richtsnoer is, Lentelijnen EEN CAUSERIE ZONDER ERNST Niet iedereen is in staat, bij elk toiletje een passende handtasch te koopen. Indien men echter nevenstaand mo delletje in haakzijde uitvoert, kan aan dit bezwaar gemak kelijk tegemoet worden ge komen. Men kiest slechts de zijde in de gewenschte tint èn klaar i% Kees! Hoewel het, gegeven de jongste mededee- lingen over den geur, dien potvisschen ver spreiden, haast ongelooflijk schijnt, is het toch een feit, dat de potvisch stoffen levert voor het samenstellen van parfums. Het „ambergris", grijze amber, een welriekende harsige stof, in zee opgevischt, en door de parfumfabrikanten gaarne gekocht, is af komstig uit het darmkanaal van de cachelot of potvisch! De prijs bedraagt gemiddeld 625 gulden per Eng. pond (0.45 kilogram). Onlangs werd een „vondst" gerapporteerd van 248 Eng. pond. cocarde van voren aangebracht hóórt er bij. Gaarne maken wij een uitzondering op de gangbare pullover-modellen. Als wij eens wat onze kleeding betreft tenminste wilen opvallen, dan schaffen we ons dezen aparten pullover aan, welke in twee kleuren dient uitgevoerd. Het opvallende is de pas van Angora-wol, die zoo'n luchtige charme aan het kleedingstuk verleent Bruin, beige of rose op een bruinen rok, hei-marine en maïsgeel op zwart deze combinaties kunnen steeds met succes ge dragen worden. Een vroolijk wandelcostuumpje in zacht- blauwe wol, dat, wat feestelijkheid betreft, met den teerblauwen voorjaarshemel kan wedijveren!, Naar t nieuwe voorjaar De modelijn en de individueele lijn zijn twee zaken Deze twee met elkaar in harmonie te brengen, zij het streven van iedere vrouw! ïn de tweede plaats met „haar lijn", die in haar uiterlijke verschijning belichaamd is Bn dus iets individueels. En het geheele lij- nenvraagstuk komt er op neer de eerste, de algemeene lijn, zoo goed mogelijk met de tweede, de persoonlijke lijn, te doen samen- .vallen. Ik weet niet of wel eens een heer-der schepping zijn critiseh oog over deze kolom dwalen laat. Gebeurt dit dan twijfel ik er niet aan of hij heeft, na van de eerste regels yan dit praatje te hebben kennis genomen, spottend de schouders opgehaald. En toch heeft hij geen gelijk. De kwestie van de lijn is van veel grooter belang dan op het eerste oog wel schijnt. En zij laat zich niet met een spottend lachje of een geringschattend woord afdoen. Dat zou misschien het geval zijn als de mode ons ieder seizoen kalmpjes een nieuwe lijn voorschreef, die met de natuurlijke lichaamslijn slechts in verwijderd of in het geheel geen verband staat. Maar dat is niet het geval. De modelijn wordt meer en meer de lijn van de vrouw van onzen tijd. De modelijn symboliseert de hedendaagsche Eva en geen enkele man zal willen dat zijn vrouw zich als haar grootmoeder kleedt. Hoe elegant die oude dame ook in haar tijd moge geweest zijn, haar kleederen hadden een snit, een lijn dus, die nu eenvoudig den lachlust wekken zou. Daaruit blijkt dat de lijn van zijn echtgenoote ook den man niet onverschillig laat en dat zijn o, vaak heel goedaardige! spot niet in een fundament van logica wortelt. Het is ook niet waar dat de lijn, de lichaamslijn, van de vrouw in den loop der tijden geen verandering ondergaan heeft. De ideale vrouwen der Grieksche oudheid bij voorbeeld vertegenwoordigen niet meer het moderne schoonheidsideaal. Dat ideaal vindt nu hoofdzakelijk zijn uitdrukking in slank heid en sportiviteit en het is duidelijk dat de lijn der kleeding zich daarbij heeft aan te passen. Zij moet dat ideaal zelfs onder strepen. *Nu begrijpe men echter wel dat slankheid geen synoniem van magerheid is en sporti viteit niet het tegendeel van vrouwelijkheid. Slankheid beteekent voor een vrouw in ver band met haar leeftijd en haar lengte het juiste gewicht te hebben, het gewicht dat door de tabellen van een volgens weten schappelijke methodes vastgestelde schoon heidscanon uitgedrukt wordt. En sportiviteit sluit vrouwelijkheid niet uit. Iedere sport die het vrouwelijk lichaam min of meer verman nelijkt verdient, vooral als zij in overdreven mate beoefend wordt, afkeuring. En de on elegante lijn van de sportvrouw in de on gunstige beteekenis van het woord zal men tevergeefs in de toonaangevende voor jaarsmode-collecties zoeken. Die collecties onderstrepen èn de slank heid van de moderne jonge vrouw èn haar sportiviteit, maar zij vergeten niet haar vrou welijkheid alle hulde te brengen. Wie haar individueele lijn dus kan of ook maar poogt te vereenzelvigen met de algemeene modelijn, kan er zeker van zijn dat zij zich in de goede richting voortbeweegt. En zij, wier lichaamslijn zóó ver van de algemeene kleedingslijn-1937 afwijkt, dat de lentemodel len haar charmes niet kunnen beklemtonen, mag zich er van overtuigd houden, dat de fout niet schuilt in de lijn, die men haar wil „opdringen", maar in haar eigen gestalte, die zich nog niet aan de nieuwe schoonheids normen heeft weten aan te passen. En zij zal zeker verstandig doen te onderzoeken op welk punt of welke punten haar lijn zon digt. Weet zij dat eenmaal dan kan zij, niet in haar kleeding, maar bij zichzelf, alle cor recties aanbrengen, die haar geval vraagt. De nieuwe modelijn heeft trouwens niets exclusiefs, en verschilt, in onderdeelen al thans, van modehuis tot -huis. Mevrouw Schiaparelli zweert dit seizoen bij het zand- loopertype, dat trouwens in minder uitge sproken mate in bijna alle collecties te vin den is. Den schouders is ruimte gegeven, de taille zonder aan een wespentaille te doen denken betoont de slankheid van de figuur, maar de rok verwijdt zich op haar beurt harmonisch tot de zoom toe. Hetzelfde effect bereikt met andere mid delen Lucien Lelong, in wiens collectie het zwart bijna ontbreekt en die ons japonnen laat zien, vervaardigd uit smalle en bree- dere repen stof van verschillende kleur- japonnen, die aan den regenboog denken doen. Van deze japonnen zijn de onderste banden breed om vervolgens, naarmate de taille genaderd wordt, steeds smaller te worden; boven het middel, naar boven toe, worden de banden opnieuw breeder en breeder. Zoo wordt een effect rayures" verkregen niet alleen, maar de taille ver slankt aanzienlijk en het gelukkige resul taat daarvan doet zich vooral voelen in ge vallen, waarin de draagster van zulk een robe op werkelijke slankheid niet meer prat kan gaan. Maggy Rouff geeft twee lijnen. De eerste gebruikt zij voor dames, die er belang bij hebben een niet te scherpen omtrek aan haar vormen te geven. Voor haar zijn de vaporeuse romantische japonnen, die wijd en soepel om de gestalte vallen en, in mous seline of organdi uitgevoerd, een feeërieke luchtigheid suggereeren, die de draagster in werkelijkheid meestal niet bezitten zal. De andere lijn zou Egyptisch kunnen hee- ten; zij is strak, volgt de lichaamsvormen op den voet en is, ondanks de antieke allure van de gedrapeerde rokken, even modern als Oostersch-aantrekkelijk. Ook Molyneux geeft uit twee modellen van verschillende lijn keus. Het eerste mo del geeft alle „ampleur" aan het corsage en laat de rok nauw en strak. Het andere doet het tegendeel: verwijdt de rok en sluit strak om buste en rug. Iedere vrouw weet voor zichzelf wel model haar het best kleedt, iedere vrouw weet waar ze rüimte noodig heeft en waar ze met voordeel de stof strak om de vormen leggen kan. Practisch zijn deze modellen, wat hun coupe betreft, in hooge mate. Alle andere collecties laten varianten op bovengenoemde lijnen zien. Uit wat zij zal moeten kiezen kan iedere vrouw de gevolg trekking maken in hoeverre haar perso- neele lijn de algemeene schoonheidslijn, zooals die in de kleeding haar uitdrukking vindt, nadert. De volmaakte vrouw kan alle bovengenoemde modellen zonder uitzonde ring en zonder m&eite dragen. En als zij niet zoo volmaakt is wel, de nieuwe lijn heeft, zooals ik reeds zeide, niets exclusiefs; er zijn accoordjes mogelijk en er is keus. Maar wie jong is en er wat moeite voor wil doen kan zeker bereiken, dat haar eigen lijn en die der mode nog slechts één enkele lijn vormen. Het is heusch de moeite waard daarnaar te streven en zelfs er iets voor te offeren. Parijs. GERTRUDE. HET ALTIJD WEER FLATTEUZE MODEL Een hoed met een grooten rand flatteert altijd weer. Van soepel stroo gevlochten, met een sierlijk gebogen randlijn, welke het profiel vervolmaakt, een glanzend satijnen lint in een bevaliigen strik op den rug af hangend, maakt dit hoofddeksel zijn zo- mersch entrée. De toef bloemen, als een Hoogst modern zijn gehaakte kraagjes en ceintuurs, uit opeenvolgende koorden sa mengesteld. Wij gebruiken voor nevenstaand garni tuur vierdraads wollen haakgaren in wit, blauw, rood en zwart. Men kan ook andere kleuren kiezen, doch moet zich wèl aan vierdraads wol houden, daar anders de koor den te dun worden. Een grove haakpen is ook geraden. Met een passende gesp wordt de ceintuur gesloten. De natuurlijke bestemming van de vrouw ligt naar alle wijsgeeren en önwijsgeeren zeggen in het huwelijk. En de natuurlijke idem van den man ligt op zijn kantoor, ach ter de schrijfmachine, of aan de telefoon, of achter de groene conferentietafel. Ach ja... er zijn tijden geweest, waarin een man als Kruisridder naar het Heilige Land toog, of Amerika ontdekte, of Indië veroverde, of zoo. Dat is voorbij. Wij verdienen ons brood op nuchterder en tammer wijze, wij vullen formulieren in, of ordenen een kaartsys teem, houden het grootboek bij en al zulke opwindende bezigheden meer. Ons leven is van papier geworden, ons wapen is de pen, onze levenssappen zijn inkt, ons strijdros is een bureaustoel en onze schildknaap heet: „jongste bediende" en dit mijne heeren, noemt men onze „natuurlijke bestemming"... Arme mannen! Dan heeft de vrouw 't toch heel wat be ter dan haar mannelijke soortgenoot! Reeds in het steenen tijdperk, toen de mannen elkanders schedel insloegen met knodsen, was het de natuurlijke bestemming van de vrouw, om lief te hebben, kinderen groot te brengen en er aardig uit te zien. En dat is tot op den dag van heden zoo gebleven, terwijl de Heeren der Schepping langzaam maar zeker werden verdreven uit de val leien der romantiek en opgejaagd naar kan toorlokalen en privékantoren. Och, ook de vrouw komt daar weieens, als typiste, of privé-secretaresse, maar haar natuurlijke bestemming haalt haar daar ook weer van daan en redt haar voor het te laat is, ter wijl de mannen moeten blijven zitten en facturen schrijven en staatjes invullen, tot het wèl te laat is. Zóó is het en niet an ders

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 13