Het avontuur van de „Triton" Roemenie's politiek blijft stabiel De zaak der postwissel- vervalsching Nederland veiligheids centrum Veehandelaar vermist Ceuta als zeeroovershaven Gevaarlijke dagen voor een Limburger Het ziektegeval op de „De Ruyter" DE KOSTBARE LADING VERBEURD VERKLAARD DOCH VOOR HET GEBRUIK VAN DE STOOBTWINCHES WERD EEN „VERGOEDING" GEGE VEN. Onderhond met den eersten stuurman over de aanhouding van het schip in de Straat van Gibraltsr. Het vracht-stoomschip „Triton" van de Kon. Ned. Stoomboot Maat schappij, waarvan de opvarenden t avontuur hebben beleefd dat het schip in de Straat van Gibraltar door een oorlogsvaartuig der Fran co-beweging aangehouden en naar Ceuta opgebracht werd, is gisteren in het vroege morgenuur, na een door naar omstandigheden goed weer begunstigde reis, IJmuiden binnengeloopen ,van waar 't schip, na ingeklaard te zijn, naar Amster dam opstoomde. Reeds tevoren ondernomen pogingen om in de hoofdstedelijke voorhaven aan boord te gaan, waren, los van het feit, dat hiervoor de toestemming der douane-autoriteiten on ontbeerlijk ware geweest, afgestuit op de onverzettelijkheid van de directie ten deze, aangezien zij het overigens te billijken standpunt innam dat de kapitein, de heer J. R. van der VeeT, in de gelegenheid moest worden gesteld om allereerst tegen over haar of andere instanties van zijn er varingen te doen blijken, alvorens ook de pers haar aandeel zou krijgen in de bijzon derheden van het avontuur. In dit verband werd ons met groote wel willendheid toegestaan, ons te Amsterdam zelf aan boord te begeven en zoo zagen wij, staande op het terrein van de maat schappij aan de Levantkade, te ongeveer kwart over tien het schip de knik van het liaan het eind der kade omzwenken, waar het eerst met behulp van sleepbooten ge keerd werd. om daarna achteruit de haven te Worden binnengesleept. Voor de ooggetuigen van dit haven tafereel viel daarbij één ding sterk op: het feit n.1. dat de ruim 2300 bruto register-ton metende „Tri ton", die, als alles normaal zou' zijn vcrloqppn, diep beladen moest zijn geweest, hoog uit het water oprees en op deze wijze een duidelijk beeld gaf dat de voor Amsterdam bestem de lading elders was achtergeble ven Met dat al verstreek er nog geruimen tijd voor het schip, in de top van een der achtermasten waarvan de maatschappij-vlag wapperde, terwijl de driekleur van den ach tersteven woei, aan de kade-tegenover de „kap", zooals dat in K.N.S.M.-taal heet gemeerd lag en wij ons via den neergevier- den ladder aan boord konden begeven. Het was ons toen reeds bekend dat de kapitein te IJmuiden van boord was gegaan en van de sluis in een goreedstaanden auto was weg gereden, zoodat er weinig anders opzat, dan ons licht op te steken bij den eersten stuurman. Toen deze officier, de heer J. Lits, nadat de formaliteiten, welke immer vervuld «moeten worden, bij de binnenkomst van een schip uit vreemde haven, waren afge daan, eindelijk gelegenheid kreeg ons in zijn hut te. woord te staan, vatte hij aan vankelijk zijn indrukken samen in de woor den: „Wel, wat zou ik moeten vertellen. De „Triton" is aangehouden, opgebracht en gelost, dat is alles." Weldra echter kwam de heer Lits. die ove rigens de welwillendheid zelf was, door vragen onzerzijds wat meer uit den plooi en deelde hij mede, dat na 't vertrek uit de in handen der regeeringstroepen zijnde haven Valencia, waar een groote lading si naasappelen en ook stukgoederen, alles be stemd voor Nederland, waren geladen, het schip, stoomende door de Straat van Gi braltar, op 6 dezer, des morgens te onge veer 10 uur gepraiad werd door 'n gewapen- den trawler, die de Spaansche monarchis tische. vlag voerde. Eenigen tijd te voren was men een Spaansch oorlogsschip van de Franco-beweging voorbij gevaren, dat van de „Triton" niet de minste notitie had ge nomen. Met den trawler was het echter anders gesteld: op geringen afstand van de „Tri ton" werden op het oorlogsvaartuig vlag- geseinen geheschen, welke de duidelijke taal spraken: „Ik beveel u te stoppen, an ders wordt het vuur geopend". Te zelfdcr tijd werd de monding van het midscheeps op den trawler opgesteld kanon op de „Tri ton" gericht, zoodat er voor kapitein van der Veer niets andere opzat dan aan het be vel gevolg te geven. De trawler der Franco-beweging kwam niet naderbij, doch bracht opnieuw door middel van vlaggescinen het bevel over dat de „Triton" zich zonder verwijl naar de na- bijzijnde in de de handen der opstandelingen zijnde haven Ceuta moest begeven, tegen welke opdracht evenmin te tornen viel, aan gezien het kleine oorlogsvaartuig het Ne- derlandsche vrachtschip op eenigen afstand bleef volgen. Uiteraard was de stemming aan boord verdeeld en over het algemeen weinig rooskleurig. Men maakte echter wat er van te maken was en zoo kwam de „Triton" na eenige uren varen voor Ceuta aan, waarna men korten tijd later de haven binnenvoer. Toen het schip gemeerd lag, kwam er dadelijk een afdeeling Spaansche militairen onder commando van een officier aan boord, wien de. gezagvoerder een formeel schriftelijk pro test over dc aanhouding en opbrenging van de „Triton" overhandigde, welk protest voor kennisgeving werd aangenomen. De militairen maakten het zich aan boord zoo gemakkelijk mogelijk en deden de opvarenden niet den minsten overlast aan. Van bepaald contact met hen was geen sprake. Wel echter kreeg men zoo on geveer te hooren dat het schip was vast gehouden, omdat het van een vijandelijke haven kwam en er door de Franco-beweging alles op gezet werd, den handel in derge lijke havens lam te leggen. De „Triton" was zeker niet het eenige aangehouden schip dat in Ceuta lag? vroe gen wij. Allerminst, antwoordde de stuurman lachend. Er lagen verscheidene schepen van verschillende nationaliteit, o.a. Deen- sche, Zweedsche en Belgische vrachtschepen waarvan de ladingen waren geconfisceerd. Wat dat betreft, waren wij in goed gezel schap. Naar de stuurman voorts mededeelde werd den volgenden dag onder toezicht der militaire bezetting van het schip, welke aan boord bleef, begonnen met liet lossen van de lading van de „Triton". De Spanjaarden gebruikten daarvoor eigen personeel, de bemanning van het schip zelf mocht toekijken of aan den wal gaan, waar overigens, volgens den zegs man, weinig militair gedoe te zien viel. Het lossen van de kostbare! ading, die daarmede zonder eenige vergoeding of verontschul diging in het bezit der Franco-beweging overging, nam eenige dagen in beslag. Toen dc „Triton" volkomen leeg xvas, bleek het dat men op langere aanwezigheid van de „Triton" in Ceuta niet langer prijs stelde, als gevolg waarvan de kapitein op 12 dezer toestemming kreeg, de reis naar Nederland voort te zetten Tot zoover het verhaal van den stuur man, hetwelk kort daarna, toen wij ons weer aan wal hadden hegeven, nog werd aangevuld door een passagier van het schip, dien wij daar ontmoetten: Een 24-jarigen Limburger, die er wegens weldra te begrijpen redenen weinig voor voelde, zijn naam bekend te maken De jongeman in kwestie vertelde ons nl. dat hij, werkloos zijnde, voor een achttal weken op eigen gelegenheid over land naar Spanje was gegaan, waar hij, aangezien hij vroeger matroos was geweest, zich wilde laten aanmonsteren op een Spaansch vrachtschip. Hij had in Nederland verno men, dat er in Spanje veel vraag was naar buitenlandsche zeelieden, maar spoedig was hem geblek'en, dat dit .verhaal op fantasie berust moest hebben, want hij kon er niet in slagen eenig werk aan boord van een Spaansch schip te vinden. Na vele omzwervingen had hij toen ein delijk werk gevonden bij een hospitaalpost van het Amerikaansche roode kruis, dat nabij Madrid in de omgeving der loopgra ven van de regeeringstroepen werkzaam was. Hij had hier, omdat hij chauffeuren kon, een aanstelling gekregen als chauffeur van een auto van het roode kruis, waarme de aan de zijde der regeeringtroepen geval len gewonden werden „opgehaald", een ge vaarlijk karwei, dat bovendien volgens den zegsman geheel liefdewerk was, dus niet betaald werd. Na eenigen tijd had hij hiervan genoeg gekregen en was er niet zonder moeite in geslaagd, naar Valencia te komen, op de reede waarvan hij de „Triton" zag liggen, welk feit hem te meer verlangen deed naar het vaderland. Aangezien hij uniform droeg, werden zijn gangen echter nagegaan, omdat men hem zooals hij zeide niet wilde toestaan, het Spaan sche grondgebied te verlaten. De wijze, aldus onze zegsman waar op ik er eindelijk toch in geslaagd ben, aan boord van het Nederlandsche schip te ko men, blijft mijn geheimwel kan ik U zeggen, dat ik erg blij was, weer Neder- landschen bodem onder de voeten te heb ben. Ik mocht als werkend passagier de thuisreis meemaken. Het avontuur van het aanhouden en het opbrengen van dq „Tri ton" door de opstandelingen was voor mij wel buitengewoon onaangenaam, omdat men mij als men mij te Ceuta in m'n uniform zou hebben aangetroffen en een en ander zou hebben onderzocht, ongetwijfeld zonder pardon tegen den muur zou hebben ge plaatst, ongeacht het feit, dat ik niet aan de zijde der regeeringstroepen gevochten heb. IR liep dan ook aan kokskleedij. Overigens kan ik )os_ de Spanjaarden die te Ceuta lading ten, zeer goedgcefsch waren.jmt d ladmg en links en rechts sinaasappelen en wijn uitdeelden, dat het een lust vva- ;ontre- Volgens de verklaring van vertrek man, zou het schip nog, voor het vertrek uit Ceuta, 35 ton kolen hebben als „vergoeding" voor het gebr van de winches enz. tijdens het lossen.... De gezagvoerder rapporteert De „Triton" van de Koninklijke Neder landsche Stoomvaart Maa,schapP'h H de Spaansche wateren is aangehouden en spoedig daarop is vrijgegeven, n. ochtend omstreeks 7 uur IJmuiden binnen De' gezagvoerder is onmiddellijk van h°°rl1 gegaan en heeft zich naar Den Haag ven voor het uitbrengen va"/aEp^lt bu! den chef van den marinestaf, Schout-bij nacht J. T. Fürstner. Hennrte- 1 lalf elf verliet de kapitein het depa'te ment van defensie en reed ime* «te:nant ter zee le klasse C. Moolcnburg j „aar Amsterdam. De gezagvoerder van tle Triton" zal de directie van de R.N.S.M. Na zijn avonturen in de Spaansche wateren in kennis stollen. De „verlamde" hoofdschuldige tot 2i/2 jaar gevangenisstraf ver. oordeeld. De rechtbank te Amsterdam veroordeelde gisteren de 51-jarigen handelsreiziger P. P. wegens het gebruik maken van valsche geschriften tot twee-en-een-half jaar gevan genisstraf, met aftrek van voorarrest. De Of ficier van Justitie had togen den man, die deel uitmaakt van een complot misdadigers, dat zich bezig hield met het vervaardigen en aanbieden van valsche postwissels, een gevangenisstraf van vier jaar geöischt. De hoofdschuldige, de 43-jarige A. de V., die 111 donker-Rotterdam bekend staat als „de consul" en de 45-jarige J. B. stonden eveneens terecht. De zaak tegen deze beide verdachten werd echter geschorst, daar eenige getuigen niet waren verschenen. De V. bevond zich in een ziekenhuis te Parijs, waar hij wegens een „verlamming" verpleegd werd. Dezer dagen is hij echter aan de waakzame oogen van verplegêrs en politie ontsnapt en tot dusverre is het niet gelukt, hem terug te vinden. De man, die thans veroordeeld is, legde een bekentenis af. In totaal zijn 186 valsche postwissels tot een gezamenlijk bedrag 'van 5.226 gulden aangeboden en geïncasseerd. Bij de huiszoeking te Parijs heeft men ten huize van „de consul" een groot aantal for mulieren, stempels en andere ingrediënten voor de vervalsching gevonden. Direct na deze huiszoeking is de handelsreiziger P„ die toen te Brussel woonde, gearresteerd Hij bekende direct zijn medeplichtigheid. Deze man bood namelijk te Amsterdam de ver vaardigde valsche stukken aan verschillen de bijkantoren, aan. f - De zaak tegen de beide andere verdach ten zal op 2 April worden voortgezet. ZONDAG 21 MAART. 8.55 VARA, 12.00 AVRO, 5.00 VPRO, 5.30 VARA, 6.30 VPRO, 8.00 AVRO. 8.55 Gramofoonplaten. 9.00 Sportnieuws. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.20 „Een wereld in nood", causerie. 9.35 Zang, orgel en gram.pl. 10.15 Natuurhistorische causerie. 10.30 Het Residentie-orkest m.m.v. soliste. 11.15 „Van staat en maatschappij", causerie. 11.30 Vervolg concert. 12.00 Orgelspel. 12.10 „Het verschil tusschen goed leven en geloof", causerie. 12.40 Renova-kwintet. I.30 Oratorium-uitzending m. m. v. solisten, Toonkunstkoor, Jongenskoor „Zanglust" en het Concertgebouw-orkest. Na afloop: even tueel Sportnieuws ANP. 5.00 Gesprekken met luisteraars. 5.30 Kinderuurtje. 6.00 Sportreportage. 6.15 Sportnieuws ANP, hierna gramofoonpl. 6.30 „Dubbel-één-actie", causerie. 7.00 Wjjdingsdienst. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 Gevarieerd concert. 9.30 Radiojournaal 9.45 Lezing „Nederlanders op avontuur", 10.00 Het Omroeporkest en solisten. II.00 Berichten ANP. Sportreportage. Hierna tot 12.00 AVRO- Dansorkest. 8.30 KRO. 9.30 NCRV. 12.15 KRO. 5.00 NCRV. 7.45—11.30 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde muziek (gramofoonplaten). 9.50 Geref. Kerkdienst. Hierna Orgelspel. 12.15 KRO-orkest (Om 1.00 „Het Leeken- Passiespel", causerie). 2.00 Vragenhalfuur. »30 Passiespel m.m.v. sprekers en koor. 4.30 Ziekenhalfuur. 4.55 Sportnieuws. 5.00 Gewjjde muziek (gramofoonplaten). 5.50 Ned. Herv. Kerkdienst. Hierna: Gewijde muziek. 7.45 Sportnieuws. 7.50 „De Goede Week-Liturgie", causerie. 8.10 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.25 Gramofoonplaten. 8.30 KRO-Symphonie-orkest m.m.v. soliste. 9.50 Radiotooneei. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epiloog. 11.0011.30 Esperanto-lezing. MAANDAG 22 MAART 1937. Algemeen Programma, verzorgd door de AVRO. 8.00 Gramofoonplaten. 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gramofoonplaten 10.30 Lyra-Trio en declamatie. 12.00 Cantabile-orkest, zang en gramofoonpl 2.00 Gramofoonplaten. 3.00 Omroeporkest en soliste. 4.30 Muzikale causerie. 5.35 Kovacs Lajos' orkest. 6.30 AVRO-Dansorkest. 7.00 Eilmpraatje. 7.30 Zang, piano en accordeon. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.10 Omroeporkest en solisten. 9.10 Radiotooneei. 9.45 Gramofoonplaten 10.30 Kovacs Lajos' orkest. 11.00 Berichten ANP. Hierna tot 12.00 AVRO-Dansorkest en Gramofoonplaten. NCRV-Uitzending. 6.307.00 Onderwijs fonds voor de Scheepvaart. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde muziek gramofoonplaten 8.30 Gramofoonplaten. 9.30 Gelukwenschen. 10.30 Morgendienst. 11.00 Chr. lectuur. 11.30 Gramofoonplaten. 12.00 Berichten. 12.15 Gramofoonplaten. 1.00 Orgelconcert. 2.00 Voor de scholen. 2.35 Wenken voor de keuken. 3.05 Gramofoonplaten. 3.10 Voor tuinliefhebbers. 3.40 Gramofoonplaten. 3.454.45 Bijbellezing. 5.00 Stichtsch Salon-orkest. 6.30 Causerie over het Binnenaanvarings reglement en stoommachines. 7.00 Berichten. 7.15 Vragenuur. 7.45 Reportage. 8.00 Reportage ANP. 8.15 Evangelisatie-Samenkomst m.m.v. sprekers, Geref. Evang. Zangkoor au solisten. 9.45 Berichten ANP. 9.50 Reportage. 10.2011.30 Gramofoonplaten. Hierna: Schriftlezing. EERSTE INTERNATIONALE VEI LIGHEIDSCONFERENTIE TE AM STERDAM. Nederland valt de eer ie beurt de eerste internationale véiligheids» confe«entie binnen zijn grenzen te mogen ontvangen en wei op 26, 27 en 28 April a.s. De bijeenkomsten, die door Z. Exc. jhr. ir. O. C. A. van Lidt de Jeude zullenworden ge opend, hebben plaats in het Am- stelhotel te Amsterdam. Ook zullen excursies worden ge organiseerd o.a. naar de Philips Gloeilampenfabriek te Eindhoven. In het eere-eómité namen o.a. de ministers van Waterstaat, van Sociale zaken, van Ju stitie en van Staart, zitting, benevens de Commissarissen der Koningin in Noord- en Zuid-Holland, de burgemeesters van Am sterdam en 's-Gravenhage en lr. D. ya leider van de afdeeling „Veiligheid" internationaal bureau van den arbeid Genève. Genève. De conferentie heeft ten doel, de veiligheid in fabrieken, werkplaatsen, in den iandu ,jC -.ra. wor. den aangesneden: in fabrieken, werkplaatsen, in den jan bouw. het huisgezin en op den weg te b£ vorderen. De volgende onderwerpen zullen o.r :n aangesneucu. Het probleem der coördinatie van veilj heid livfiriëne; de organisatie der holgebruiK Dij sneiveiiveci, iciwiji aoor dr Joh. .J Ilanrath. de vergadering de vraag zal worden voorgelegd: „Is vermoeidheid een van de oorzaken van verkeersongevallen1"' Ongeluk of misdrijf Te Löenen, gemeente Apeldoorn, wordt sedert Woensdagmorgen de veehandelaar A. Eikendal vermist. E. is dien morgen per rijwiel naar de Paaschveetentoonstclling te Apeldoorn ge reden om vee te koopen. llij moet 's avonds met een groot bedrag aan geld eveneens per rijwiel den terugweg naar Loenen, aanvaard hebben. Toen hij Woensdagnacht laat nog niet in zijn woning teruggekeerd was, waarschuwde men de politie. Op den weg langs het Apeldoornsch- Dierensche kanaal werd Donderdagmorgen vroeg ter hoogte van de kalkzandsteenja- briek „Alba" het rijwiel van E. gevonden, eveneens ontdekte men op den berm langs het kanaal zijn jas waarin zich een leege portefeuille bevond. Op vermoeden van misdrijf heeft de politie van Apeldoorn in samenwerking met die van Loenen den geheelen Donder dag gedregd echter zonder resultaat. Omtrent de vermissing tast men nog in het duister. Een laboratorium-onderzoek heeft uitge wezen dat het ziektegeval op de „De Ruy ter", waardoor dit schip eenige dagen in quarantaire heeft gelegen, noch cholera, noch eenige andere besmettelijke ziekte was. De patiënt zal weldra het zieken huis verlaten. GEEN BREUK IN DE KLEINE -aiidw .»a.0 nstwegoiJiS-JRu 1 ENTENTE. ROMEr EN BER- LIJN VISSCHEN ACHTER HET NET. Sinds Titulescu's verrassenden val was het onduidelijk welken koers Roemenië zou inslaan. Het liberalisme van Titulescu, zijn liefde voor den -Volkenbond, zijn vriend schappelijke houding tegenover Sovjet-Rus land en zijn aandringen op versterking van de Kleine Entente 'waren karakteristiek voor het politieke denken van Roemenië, zooals het buitenland dit zag. Minder mar kant, maar toch niet te ontkennen, was zijn persoonlijkheid 'een garantie voor het feit, dat de binnênlandsche politiek zich niet naar rechts wendde. Na zijn aftreden als minister van Buitenlandsche Zaken schenen er dus groote veranderingen voor de deur te staan. Naar buiten betee- kende dit: verkoeling in de vriend schappelijke betrekkingen met de Sovjet-Unie, een verzwakking van de Kleine en misschien ook van de Balkan Entente en verwaarloozing van Frankrijk ten gunste van een politiek van overeenstemming met Italië en ook met Duitschland. De binnenlandsiche politieke gevolgen hadden moeten zijn, dat de koers zich naar rechts oriënteerde, dat de icjeotogie van een Co- dranu, den stichter van de IJzeren Garde, overheerschend zou worden en dat zoo mo gelijk de organisatie van bepaalde fascis tische staten zou worden nageaapt. De betrekkingen met Eusland en Italië. De bovenstaande verwachtingen zijn geenszins uitgekomen. De oorzaken daarvan zijn niet zonder belang. Het dringendste probleem \vas de opheldering van de be trekkingen met de Sovjet-Unie. Slechts fan tasten konden verwachten, dat de regee- nng zich plotseling tegenover Moskou zou stellen. Roemenië kan dit minder dan welke andere staat ook, want het heeft een gemeenschappelijke grens met de Sovjet- Unic Bessarabië. Misschien had de moge- ijkhoid, zich demonstratief van Rusland af te keeren, bestaan, indien het uit de archie ven opgediepte Poolsch-Roemeensche ver drag er toe geleid had. ook Polen in een anti-Russische combinatie te hetrekkon In tusschen heeft men nu Wel de Poolsch-Roe meensche vriendschap nog eens onder streept, maar deze vriendschap heeft daar door haar platonisch karakter geenszins verloren. Polen denkt er niet over, zich openlijk tegen Moskou te keeren. Nog hieven er andere mogelijkheden tot een nieuwen koers. Sinds Titulescu die in het Abessvnsche conflict te Geneve scherp togen Mussolini had geageerd, afgetreden was, bestond er geen enkel bezwaar moer vriendschappelijke betrekkingen met Rome aan te knoopen. Maar juist op het oogenhiik dat de stemming# voor een dergelijke ac tie rijp scheen, hield Mussolini te Milaan zijn beroemde rede, waarin hij het Hon- gaarsche revisionisme aanmoedigde. Daar dit revisionisme zich nu hoofdzakelijk te gen Roemenië keert moest Müssolini's rede wel als een stortbad op de Roemeensche vrienden van het Italiaanschè fascisme werken. Zoo kwam ook in dit opzicht een nieuwe koers niét tot stand. Een andere aanbidder Een andere, aanbidder had sinds lang aan de deur van Roemenië ge klopt: Duitschland. Economisch is de Duitsche positie in Roemenië zeer sterk en in politiek opzicht rekende het op het mogelijkheid, zijn invloed na den val van Titulescu te kunnen uitbreiden. Op dat oogenblik werd Berlijn -bijzonder actief. Het Sjeba- conflict brak uit en alvorens men had vastgesteld, dat het boek van den Tsjechischen gezant gedeeltelijk ver keerd begrepen en met voorbedach ten rade valsch geïnterpreteerd was, waren er reeds gevaarlijke momenten voor de Kleine Entente aangebroken. Daarbij kwam nog, dat Roemenië genoegen moest nemen met het feit, dat Zuid-Slavië eigenmachtig (zij het na Praag en Boeka' rest op de hoogte gesteld te hebben) zijn vriendschapspact met Bulgarije afsloot Kortom, er gingen steeds meer stemmen op, die verklaarden, dat de politiek van de Klei ne Entente niet meer identiek met de poli' tiek van Roemenië zou kunnen zijn. Intus- schen stortte echter de Sjeba-affaire in el kaar, over Boelgarije werden Roemenië en Zuid-Slavië het eens op de conferentie van dc Balkan-Entente te Athene en het eind resultaat was; ook hier, dat er aan de oude buitenlandsche politiek niets veranderd werd. Oude vriendschappen werden al even min verbroken, als er nieuwe, compromit- teerende gesloten werden. De hoop der fascisten ging niet in vervulling. in binnenlandsch opzicht ging het al even- zoo. De hoop van de fascistische Roemeen' sclie kringen is niet in vervulling gegaan. De laatste reconstructie van het kabinet-Ta' tare®cu. toont dit het best aan. Tatarescu t„Zich van het odium „vleesch noch visch te zijn, d.w.z. liberalisme te huichc- ~n en rechts-radicaa! te handelen, bevrijd. P t oogenblik, dat de politisceerende stu- v e orf!e. in het land dreigden te ver- oren, heeft hij energiek ingegrepen. De aan- -n re°tor van de universiteit van •lassy, Trajan Bratu, bracht de beslissing. Zij viel tegen de studenten en tegen de rechtsche n"' les lI'h A"e studentenverecnigingen X™en ontbonden, alle studentenhuizen gf ,n' 9°n nieuwe, zeer scherpe hoogeschool- t )fivindt zich in voorbereiding. Opdat ech- r niet de tegenstroomingen thans de macht wlnnJli zo«flen krijgen. is ook de vrijmet' nnt r nP' verboden. Tegelijkertijd worden „n„lle Roemeensche industriëelen strenger aangepakt, om misbruiken in dc industrie uit te roeien. litioi-'°n niun van de Perspectieven der ,P°' Tntn™ het oogenblik" afziet, kan uien he\vii7U,f1Pna'd"* opvatten, dat hij den mi 1 1 een Politiek van den g11'* e7ff! geenszins een politiek van -r if avfeeren tusschen links en Tatare«m,' ,-f? ziin- Tn (lit opzicht heeft F'don U s vool ffomeon mot do door Een ty 1 ^e,von 'iefinitie van de democratie- lVlbonft "1 ,Pn. of ®Mukkon van dc poging svsteem^ noc^ v00r noch tegen het systeem te spreken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 10