Het avontuur van de „Triton"
Roemenie's politiek
blijft stabiel
De zaak der postwissel-
vervalsching
Nederland veiligheids
centrum
Veehandelaar vermist
Ceuta als zeeroovershaven
Gevaarlijke dagen
voor een Limburger
Het ziektegeval op de
„De Ruyter"
DE KOSTBARE LADING VERBEURD
VERKLAARD DOCH VOOR HET
GEBRUIK VAN DE STOOBTWINCHES
WERD EEN „VERGOEDING" GEGE
VEN.
Onderhond met den eersten
stuurman over de aanhouding
van het schip in de Straat van
Gibraltsr.
Het vracht-stoomschip „Triton"
van de Kon. Ned. Stoomboot Maat
schappij, waarvan de opvarenden t
avontuur hebben beleefd dat het
schip in de Straat van Gibraltar
door een oorlogsvaartuig der Fran
co-beweging aangehouden en naar
Ceuta opgebracht werd, is gisteren
in het vroege morgenuur, na een
door naar omstandigheden goed
weer begunstigde reis, IJmuiden
binnengeloopen ,van waar 't schip,
na ingeklaard te zijn, naar Amster
dam opstoomde.
Reeds tevoren ondernomen pogingen om in
de hoofdstedelijke voorhaven aan boord te
gaan, waren, los van het feit, dat hiervoor
de toestemming der douane-autoriteiten on
ontbeerlijk ware geweest, afgestuit op de
onverzettelijkheid van de directie ten deze,
aangezien zij het overigens te billijken
standpunt innam dat de kapitein, de
heer J. R. van der VeeT, in de gelegenheid
moest worden gesteld om allereerst tegen
over haar of andere instanties van zijn er
varingen te doen blijken, alvorens ook de
pers haar aandeel zou krijgen in de bijzon
derheden van het avontuur.
In dit verband werd ons met groote wel
willendheid toegestaan, ons te Amsterdam
zelf aan boord te begeven en zoo zagen
wij, staande op het terrein van de maat
schappij aan de Levantkade, te ongeveer
kwart over tien het schip de knik van het
liaan het eind der kade omzwenken, waar
het eerst met behulp van sleepbooten ge
keerd werd. om daarna achteruit de haven
te Worden binnengesleept.
Voor de ooggetuigen van dit haven
tafereel viel daarbij één ding sterk
op: het feit n.1. dat de ruim 2300
bruto register-ton metende „Tri
ton", die, als alles normaal zou' zijn
vcrloqppn, diep beladen moest zijn
geweest, hoog uit het water oprees
en op deze wijze een duidelijk beeld
gaf dat de voor Amsterdam bestem
de lading elders was achtergeble
ven
Met dat al verstreek er nog geruimen
tijd voor het schip, in de top van een der
achtermasten waarvan de maatschappij-vlag
wapperde, terwijl de driekleur van den ach
tersteven woei, aan de kade-tegenover de
„kap", zooals dat in K.N.S.M.-taal heet
gemeerd lag en wij ons via den neergevier-
den ladder aan boord konden begeven. Het
was ons toen reeds bekend dat de kapitein te
IJmuiden van boord was gegaan en van de
sluis in een goreedstaanden auto was weg
gereden, zoodat er weinig anders opzat, dan
ons licht op te steken bij den eersten
stuurman.
Toen deze officier, de heer J. Lits, nadat
de formaliteiten, welke immer vervuld
«moeten worden, bij de binnenkomst van
een schip uit vreemde haven, waren afge
daan, eindelijk gelegenheid kreeg ons in
zijn hut te. woord te staan, vatte hij aan
vankelijk zijn indrukken samen in de woor
den: „Wel, wat zou ik moeten vertellen. De
„Triton" is aangehouden, opgebracht en
gelost, dat is alles."
Weldra echter kwam de heer Lits. die ove
rigens de welwillendheid zelf was, door
vragen onzerzijds wat meer uit den plooi
en deelde hij mede, dat na 't vertrek uit
de in handen der regeeringstroepen zijnde
haven Valencia, waar een groote lading si
naasappelen en ook stukgoederen, alles be
stemd voor Nederland, waren geladen, het
schip, stoomende door de Straat van Gi
braltar, op 6 dezer, des morgens te onge
veer 10 uur gepraiad werd door 'n gewapen-
den trawler, die de Spaansche monarchis
tische. vlag voerde. Eenigen tijd te voren
was men een Spaansch oorlogsschip van de
Franco-beweging voorbij gevaren, dat van
de „Triton" niet de minste notitie had ge
nomen.
Met den trawler was het echter anders
gesteld: op geringen afstand van de „Tri
ton" werden op het oorlogsvaartuig vlag-
geseinen geheschen, welke de duidelijke
taal spraken: „Ik beveel u te stoppen, an
ders wordt het vuur geopend". Te zelfdcr
tijd werd de monding van het midscheeps
op den trawler opgesteld kanon op de „Tri
ton" gericht, zoodat er voor kapitein van
der Veer niets andere opzat dan aan het be
vel gevolg te geven.
De trawler der Franco-beweging kwam
niet naderbij, doch bracht opnieuw door
middel van vlaggescinen het bevel over dat
de „Triton" zich zonder verwijl naar de na-
bijzijnde in de de handen der opstandelingen
zijnde haven Ceuta moest begeven, tegen
welke opdracht evenmin te tornen viel, aan
gezien het kleine oorlogsvaartuig het Ne-
derlandsche vrachtschip op eenigen afstand
bleef volgen. Uiteraard was de stemming
aan boord verdeeld en over het algemeen
weinig rooskleurig.
Men maakte echter wat er van te maken
was en zoo kwam de „Triton" na eenige
uren varen voor Ceuta aan, waarna men
korten tijd later de haven binnenvoer. Toen
het schip gemeerd lag, kwam er dadelijk
een afdeeling Spaansche militairen onder
commando van een officier aan boord, wien
de. gezagvoerder een formeel schriftelijk pro
test over dc aanhouding en opbrenging van
de „Triton" overhandigde, welk protest voor
kennisgeving werd aangenomen.
De militairen maakten het zich aan
boord zoo gemakkelijk mogelijk en deden
de opvarenden niet den minsten overlast
aan. Van bepaald contact met hen was
geen sprake. Wel echter kreeg men zoo on
geveer te hooren dat het schip was vast
gehouden, omdat het van een vijandelijke
haven kwam en er door de Franco-beweging
alles op gezet werd, den handel in derge
lijke havens lam te leggen.
De „Triton" was zeker niet het eenige
aangehouden schip dat in Ceuta lag? vroe
gen wij.
Allerminst, antwoordde de stuurman
lachend. Er lagen verscheidene schepen
van verschillende nationaliteit, o.a. Deen-
sche, Zweedsche en Belgische vrachtschepen
waarvan de ladingen waren geconfisceerd.
Wat dat betreft, waren wij in goed gezel
schap.
Naar de stuurman voorts mededeelde
werd den volgenden dag onder toezicht
der militaire bezetting van het schip, welke
aan boord bleef, begonnen met liet lossen
van de lading van de „Triton".
De Spanjaarden gebruikten daarvoor
eigen personeel, de bemanning van het
schip zelf mocht toekijken of aan den wal
gaan, waar overigens, volgens den zegs
man, weinig militair gedoe te zien viel. Het
lossen van de kostbare! ading, die daarmede
zonder eenige vergoeding of verontschul
diging in het bezit der Franco-beweging
overging, nam eenige dagen in beslag. Toen
dc „Triton" volkomen leeg xvas, bleek het
dat men op langere aanwezigheid van de
„Triton" in Ceuta niet langer prijs stelde,
als gevolg waarvan de kapitein op 12
dezer toestemming kreeg, de reis naar
Nederland voort te zetten
Tot zoover het verhaal van den stuur
man, hetwelk kort daarna, toen wij ons
weer aan wal hadden hegeven, nog werd
aangevuld door een passagier van het
schip, dien wij daar ontmoetten:
Een 24-jarigen Limburger, die er wegens
weldra te begrijpen redenen weinig voor
voelde, zijn naam bekend te maken
De jongeman in kwestie vertelde ons nl.
dat hij, werkloos zijnde, voor een achttal
weken op eigen gelegenheid over land naar
Spanje was gegaan, waar hij, aangezien hij
vroeger matroos was geweest, zich wilde
laten aanmonsteren op een Spaansch
vrachtschip. Hij had in Nederland verno
men, dat er in Spanje veel vraag was naar
buitenlandsche zeelieden, maar spoedig was
hem geblek'en, dat dit .verhaal op fantasie
berust moest hebben, want hij kon er niet
in slagen eenig werk aan boord van een
Spaansch schip te vinden.
Na vele omzwervingen had hij toen ein
delijk werk gevonden bij een hospitaalpost
van het Amerikaansche roode kruis, dat
nabij Madrid in de omgeving der loopgra
ven van de regeeringstroepen werkzaam
was. Hij had hier, omdat hij chauffeuren
kon, een aanstelling gekregen als chauffeur
van een auto van het roode kruis, waarme
de aan de zijde der regeeringtroepen geval
len gewonden werden „opgehaald", een ge
vaarlijk karwei, dat bovendien volgens
den zegsman geheel liefdewerk was,
dus niet betaald werd.
Na eenigen tijd had hij hiervan genoeg
gekregen en was er niet zonder moeite
in geslaagd, naar Valencia te komen,
op de reede waarvan hij de „Triton" zag
liggen, welk feit hem te meer verlangen
deed naar het vaderland. Aangezien hij
uniform droeg, werden zijn gangen echter
nagegaan, omdat men hem zooals hij
zeide niet wilde toestaan, het Spaan
sche grondgebied te verlaten.
De wijze, aldus onze zegsman waar
op ik er eindelijk toch in geslaagd ben, aan
boord van het Nederlandsche schip te ko
men, blijft mijn geheimwel kan ik U
zeggen, dat ik erg blij was, weer Neder-
landschen bodem onder de voeten te heb
ben. Ik mocht als werkend passagier de
thuisreis meemaken. Het avontuur van het
aanhouden en het opbrengen van dq „Tri
ton" door de opstandelingen was voor mij
wel buitengewoon onaangenaam, omdat
men mij als men mij te Ceuta in m'n uniform
zou hebben aangetroffen en een en ander
zou hebben onderzocht, ongetwijfeld zonder
pardon tegen den muur zou hebben ge
plaatst, ongeacht het feit, dat ik niet aan
de zijde der regeeringstroepen gevochten
heb. IR liep dan ook aan
kokskleedij. Overigens kan ik )os_
de Spanjaarden die te Ceuta lading
ten, zeer goedgcefsch waren.jmt d ladmg
en links en rechts sinaasappelen en wijn
uitdeelden, dat het een lust vva- ;ontre-
Volgens de verklaring van vertrek
man, zou het schip nog, voor het vertrek
uit Ceuta, 35 ton kolen hebben
als „vergoeding" voor het gebr
van de winches enz. tijdens het lossen....
De gezagvoerder rapporteert
De „Triton" van de Koninklijke Neder
landsche Stoomvaart Maa,schapP'h H
de Spaansche wateren is aangehouden en
spoedig daarop is vrijgegeven, n.
ochtend omstreeks 7 uur IJmuiden binnen
De' gezagvoerder is onmiddellijk van h°°rl1
gegaan en heeft zich naar Den Haag
ven voor het uitbrengen va"/aEp^lt bu!
den chef van den marinestaf, Schout-bij
nacht J. T. Fürstner. Hennrte-
1 lalf elf verliet de kapitein het depa'te
ment van defensie en reed ime* «te:nant
ter zee le klasse C. Moolcnburg j
„aar Amsterdam. De gezagvoerder van tle
Triton" zal de directie van de R.N.S.M. Na
zijn avonturen in de Spaansche wateren in
kennis stollen.
De „verlamde" hoofdschuldige
tot 2i/2 jaar gevangenisstraf ver.
oordeeld.
De rechtbank te Amsterdam veroordeelde
gisteren de 51-jarigen handelsreiziger P.
P. wegens het gebruik maken van valsche
geschriften tot twee-en-een-half jaar gevan
genisstraf, met aftrek van voorarrest. De Of
ficier van Justitie had togen den man, die
deel uitmaakt van een complot misdadigers,
dat zich bezig hield met het vervaardigen
en aanbieden van valsche postwissels, een
gevangenisstraf van vier jaar geöischt.
De hoofdschuldige, de 43-jarige A. de V.,
die 111 donker-Rotterdam bekend staat als
„de consul" en de 45-jarige J. B. stonden
eveneens terecht. De zaak tegen deze beide
verdachten werd echter geschorst, daar
eenige getuigen niet waren verschenen.
De V. bevond zich in een ziekenhuis te
Parijs, waar hij wegens een „verlamming"
verpleegd werd. Dezer dagen is hij echter
aan de waakzame oogen van verplegêrs en
politie ontsnapt en tot dusverre is het
niet gelukt, hem terug te vinden.
De man, die thans veroordeeld is, legde
een bekentenis af. In totaal zijn 186 valsche
postwissels tot een gezamenlijk bedrag 'van
5.226 gulden aangeboden en geïncasseerd.
Bij de huiszoeking te Parijs heeft men ten
huize van „de consul" een groot aantal for
mulieren, stempels en andere ingrediënten
voor de vervalsching gevonden. Direct na
deze huiszoeking is de handelsreiziger P„
die toen te Brussel woonde, gearresteerd Hij
bekende direct zijn medeplichtigheid. Deze
man bood namelijk te Amsterdam de ver
vaardigde valsche stukken aan verschillen
de bijkantoren, aan. f -
De zaak tegen de beide andere verdach
ten zal op 2 April worden voortgezet.
ZONDAG 21 MAART.
8.55 VARA, 12.00 AVRO, 5.00 VPRO, 5.30
VARA, 6.30 VPRO, 8.00 AVRO.
8.55 Gramofoonplaten.
9.00 Sportnieuws.
9.05 Tuinbouwpraatje.
9.20 „Een wereld in nood", causerie.
9.35 Zang, orgel en gram.pl.
10.15 Natuurhistorische causerie.
10.30 Het Residentie-orkest m.m.v. soliste.
11.15 „Van staat en maatschappij", causerie.
11.30 Vervolg concert.
12.00 Orgelspel.
12.10 „Het verschil tusschen goed leven en
geloof", causerie.
12.40 Renova-kwintet.
I.30 Oratorium-uitzending m. m. v. solisten,
Toonkunstkoor, Jongenskoor „Zanglust" en
het Concertgebouw-orkest. Na afloop: even
tueel Sportnieuws ANP.
5.00 Gesprekken met luisteraars.
5.30 Kinderuurtje.
6.00 Sportreportage.
6.15 Sportnieuws ANP, hierna gramofoonpl.
6.30 „Dubbel-één-actie", causerie.
7.00 Wjjdingsdienst.
8.00 Berichten ANP. Mededeelingen.
8.15 Gevarieerd concert.
9.30 Radiojournaal
9.45 Lezing „Nederlanders op avontuur",
10.00 Het Omroeporkest en solisten.
II.00 Berichten ANP.
Sportreportage. Hierna tot 12.00 AVRO-
Dansorkest.
8.30 KRO. 9.30 NCRV. 12.15 KRO. 5.00
NCRV. 7.45—11.30 KRO.
8.30 Morgenwijding.
9.30 Gewijde muziek (gramofoonplaten).
9.50 Geref. Kerkdienst. Hierna Orgelspel.
12.15 KRO-orkest (Om 1.00 „Het Leeken-
Passiespel", causerie).
2.00 Vragenhalfuur.
»30 Passiespel m.m.v. sprekers en koor.
4.30 Ziekenhalfuur.
4.55 Sportnieuws.
5.00 Gewjjde muziek (gramofoonplaten).
5.50 Ned. Herv. Kerkdienst.
Hierna: Gewijde muziek.
7.45 Sportnieuws.
7.50 „De Goede Week-Liturgie", causerie.
8.10 Berichten ANP. Mededeelingen.
8.25 Gramofoonplaten.
8.30 KRO-Symphonie-orkest m.m.v. soliste.
9.50 Radiotooneei.
10.30 Berichten ANP.
10.40 Epiloog.
11.0011.30 Esperanto-lezing.
MAANDAG 22 MAART 1937.
Algemeen Programma, verzorgd door de
AVRO.
8.00 Gramofoonplaten.
10.00 Morgenwijding.
10.15 Gramofoonplaten
10.30 Lyra-Trio en declamatie.
12.00 Cantabile-orkest, zang en gramofoonpl
2.00 Gramofoonplaten.
3.00 Omroeporkest en soliste.
4.30 Muzikale causerie.
5.35 Kovacs Lajos' orkest.
6.30 AVRO-Dansorkest.
7.00 Eilmpraatje.
7.30 Zang, piano en accordeon.
8.00 Berichten ANP. Mededeelingen.
8.10 Omroeporkest en solisten.
9.10 Radiotooneei.
9.45 Gramofoonplaten
10.30 Kovacs Lajos' orkest.
11.00 Berichten ANP.
Hierna tot 12.00 AVRO-Dansorkest en
Gramofoonplaten.
NCRV-Uitzending. 6.307.00 Onderwijs
fonds voor de Scheepvaart.
8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde muziek
gramofoonplaten
8.30 Gramofoonplaten.
9.30 Gelukwenschen.
10.30 Morgendienst.
11.00 Chr. lectuur.
11.30 Gramofoonplaten.
12.00 Berichten.
12.15 Gramofoonplaten.
1.00 Orgelconcert.
2.00 Voor de scholen.
2.35 Wenken voor de keuken.
3.05 Gramofoonplaten.
3.10 Voor tuinliefhebbers.
3.40 Gramofoonplaten.
3.454.45 Bijbellezing.
5.00 Stichtsch Salon-orkest.
6.30 Causerie over het Binnenaanvarings
reglement en stoommachines.
7.00 Berichten.
7.15 Vragenuur.
7.45 Reportage.
8.00 Reportage ANP.
8.15 Evangelisatie-Samenkomst
m.m.v. sprekers, Geref. Evang. Zangkoor au
solisten.
9.45 Berichten ANP.
9.50 Reportage.
10.2011.30 Gramofoonplaten.
Hierna: Schriftlezing.
EERSTE INTERNATIONALE VEI
LIGHEIDSCONFERENTIE TE AM
STERDAM.
Nederland valt de eer ie beurt de
eerste internationale véiligheids»
confe«entie binnen zijn grenzen te
mogen ontvangen en wei op 26, 27
en 28 April a.s. De bijeenkomsten,
die door Z. Exc. jhr. ir. O. C. A. van
Lidt de Jeude zullenworden ge
opend, hebben plaats in het Am-
stelhotel te Amsterdam.
Ook zullen excursies worden ge
organiseerd o.a. naar de Philips
Gloeilampenfabriek te Eindhoven.
In het eere-eómité namen o.a. de ministers
van Waterstaat, van Sociale zaken, van Ju
stitie en van Staart, zitting, benevens de
Commissarissen der Koningin in Noord- en
Zuid-Holland, de burgemeesters van Am
sterdam en 's-Gravenhage en lr. D. ya
leider van de afdeeling „Veiligheid"
internationaal bureau van den arbeid
Genève.
Genève.
De conferentie heeft ten doel, de veiligheid
in fabrieken, werkplaatsen, in den iandu
,jC -.ra. wor.
den aangesneden:
in fabrieken, werkplaatsen, in den jan
bouw. het huisgezin en op den weg te b£
vorderen.
De volgende onderwerpen zullen o.r
:n aangesneucu.
Het probleem der coördinatie van veilj
heid livfiriëne; de organisatie der
holgebruiK Dij sneiveiiveci, iciwiji aoor dr
Joh. .J Ilanrath. de vergadering de vraag zal
worden voorgelegd: „Is vermoeidheid een
van de oorzaken van verkeersongevallen1"'
Ongeluk of misdrijf
Te Löenen, gemeente Apeldoorn, wordt
sedert Woensdagmorgen de veehandelaar
A. Eikendal vermist.
E. is dien morgen per rijwiel naar de
Paaschveetentoonstclling te Apeldoorn ge
reden om vee te koopen. llij moet 's avonds
met een groot bedrag aan geld eveneens
per rijwiel den terugweg naar Loenen,
aanvaard hebben. Toen hij Woensdagnacht
laat nog niet in zijn woning teruggekeerd
was, waarschuwde men de politie.
Op den weg langs het Apeldoornsch-
Dierensche kanaal werd Donderdagmorgen
vroeg ter hoogte van de kalkzandsteenja-
briek „Alba" het rijwiel van E. gevonden,
eveneens ontdekte men op den berm langs
het kanaal zijn jas waarin zich een leege
portefeuille bevond.
Op vermoeden van misdrijf heeft de
politie van Apeldoorn in samenwerking
met die van Loenen den geheelen Donder
dag gedregd echter zonder resultaat.
Omtrent de vermissing tast men nog in
het duister.
Een laboratorium-onderzoek heeft uitge
wezen dat het ziektegeval op de „De Ruy
ter", waardoor dit schip eenige dagen in
quarantaire heeft gelegen, noch cholera,
noch eenige andere besmettelijke ziekte
was. De patiënt zal weldra het zieken
huis verlaten.
GEEN BREUK IN DE KLEINE
-aiidw .»a.0 nstwegoiJiS-JRu 1
ENTENTE. ROMEr EN BER-
LIJN VISSCHEN ACHTER HET
NET.
Sinds Titulescu's verrassenden val was
het onduidelijk welken koers Roemenië zou
inslaan. Het liberalisme van Titulescu, zijn
liefde voor den -Volkenbond, zijn vriend
schappelijke houding tegenover Sovjet-Rus
land en zijn aandringen op versterking van
de Kleine Entente 'waren karakteristiek
voor het politieke denken van Roemenië,
zooals het buitenland dit zag. Minder mar
kant, maar toch niet te ontkennen, was
zijn persoonlijkheid 'een garantie voor het
feit, dat de binnênlandsche politiek zich
niet naar rechts wendde.
Na zijn aftreden als minister van
Buitenlandsche Zaken schenen er
dus groote veranderingen voor de
deur te staan. Naar buiten betee-
kende dit: verkoeling in de vriend
schappelijke betrekkingen met de
Sovjet-Unie, een verzwakking van
de Kleine en misschien ook van de
Balkan Entente en verwaarloozing
van Frankrijk ten gunste van een
politiek van overeenstemming met
Italië en ook met Duitschland.
De binnenlandsiche politieke gevolgen hadden
moeten zijn, dat de koers zich naar rechts
oriënteerde, dat de icjeotogie van een Co-
dranu, den stichter van de IJzeren Garde,
overheerschend zou worden en dat zoo mo
gelijk de organisatie van bepaalde fascis
tische staten zou worden nageaapt.
De betrekkingen met Eusland
en Italië.
De bovenstaande verwachtingen zijn
geenszins uitgekomen. De oorzaken daarvan
zijn niet zonder belang. Het dringendste
probleem \vas de opheldering van de be
trekkingen met de Sovjet-Unie. Slechts fan
tasten konden verwachten, dat de regee-
nng zich plotseling tegenover Moskou zou
stellen. Roemenië kan dit minder dan
welke andere staat ook, want het heeft een
gemeenschappelijke grens met de Sovjet-
Unic Bessarabië. Misschien had de moge-
ijkhoid, zich demonstratief van Rusland af
te keeren, bestaan, indien het uit de archie
ven opgediepte Poolsch-Roemeensche ver
drag er toe geleid had. ook Polen in een
anti-Russische combinatie te hetrekkon In
tusschen heeft men nu Wel de Poolsch-Roe
meensche vriendschap nog eens onder
streept, maar deze vriendschap heeft daar
door haar platonisch karakter geenszins
verloren. Polen denkt er niet over, zich
openlijk tegen Moskou te keeren.
Nog hieven er andere mogelijkheden tot
een nieuwen koers. Sinds Titulescu die in
het Abessvnsche conflict te Geneve scherp
togen Mussolini had geageerd, afgetreden
was, bestond er geen enkel bezwaar moer
vriendschappelijke betrekkingen met Rome
aan te knoopen. Maar juist op het oogenhiik
dat de stemming# voor een dergelijke ac
tie rijp scheen, hield Mussolini te Milaan
zijn beroemde rede, waarin hij het Hon-
gaarsche revisionisme aanmoedigde. Daar
dit revisionisme zich nu hoofdzakelijk te
gen Roemenië keert moest Müssolini's rede
wel als een stortbad op de Roemeensche
vrienden van het Italiaanschè fascisme
werken. Zoo kwam ook in dit opzicht een
nieuwe koers niét tot stand.
Een andere aanbidder
Een andere, aanbidder had sinds
lang aan de deur van Roemenië ge
klopt: Duitschland. Economisch is de
Duitsche positie in Roemenië zeer
sterk en in politiek opzicht rekende
het op het mogelijkheid, zijn invloed
na den val van Titulescu te kunnen
uitbreiden. Op dat oogenblik werd
Berlijn -bijzonder actief. Het Sjeba-
conflict brak uit en alvorens men
had vastgesteld, dat het boek van den
Tsjechischen gezant gedeeltelijk ver
keerd begrepen en met voorbedach
ten rade valsch geïnterpreteerd was,
waren er reeds gevaarlijke momenten
voor de Kleine Entente aangebroken.
Daarbij kwam nog, dat Roemenië genoegen
moest nemen met het feit, dat Zuid-Slavië
eigenmachtig (zij het na Praag en Boeka'
rest op de hoogte gesteld te hebben) zijn
vriendschapspact met Bulgarije afsloot
Kortom, er gingen steeds meer stemmen op,
die verklaarden, dat de politiek van de Klei
ne Entente niet meer identiek met de poli'
tiek van Roemenië zou kunnen zijn. Intus-
schen stortte echter de Sjeba-affaire in el
kaar, over Boelgarije werden Roemenië en
Zuid-Slavië het eens op de conferentie van
dc Balkan-Entente te Athene en het eind
resultaat was; ook hier, dat er aan de oude
buitenlandsche politiek niets veranderd
werd. Oude vriendschappen werden al even
min verbroken, als er nieuwe, compromit-
teerende gesloten werden.
De hoop der fascisten ging niet
in vervulling.
in binnenlandsch opzicht ging het al even-
zoo. De hoop van de fascistische Roemeen'
sclie kringen is niet in vervulling gegaan.
De laatste reconstructie van het kabinet-Ta'
tare®cu. toont dit het best aan. Tatarescu
t„Zich van het odium „vleesch noch
visch te zijn, d.w.z. liberalisme te huichc-
~n en rechts-radicaa! te handelen, bevrijd.
P t oogenblik, dat de politisceerende stu-
v e orf!e. in het land dreigden te ver-
oren, heeft hij energiek ingegrepen. De aan-
-n re°tor van de universiteit van
•lassy, Trajan Bratu, bracht de beslissing. Zij
viel tegen de studenten en tegen de rechtsche
n"' les lI'h A"e studentenverecnigingen
X™en ontbonden, alle studentenhuizen gf
,n' 9°n nieuwe, zeer scherpe hoogeschool-
t )fivindt zich in voorbereiding. Opdat ech-
r niet de tegenstroomingen thans de macht
wlnnJli zo«flen krijgen. is ook de vrijmet'
nnt r nP' verboden. Tegelijkertijd worden
„n„lle Roemeensche industriëelen strenger
aangepakt, om misbruiken in dc industrie
uit te roeien.
litioi-'°n niun van de Perspectieven der ,P°'
Tntn™ het oogenblik" afziet, kan uien
he\vii7U,f1Pna'd"* opvatten, dat hij
den mi 1 1 een Politiek van den g11'*
e7ff! geenszins een politiek van
-r if avfeeren tusschen links en
Tatare«m,' ,-f? ziin- Tn (lit opzicht heeft
F'don U s vool ffomeon mot do door
Een ty 1 ^e,von 'iefinitie van de democratie-
lVlbonft "1 ,Pn. of ®Mukkon van dc poging
svsteem^ noc^ v00r noch tegen het
systeem te spreken.