Abonneert II op dit blad V isscherij Brief voor Indië Het welstandspeil in de West-Friesche steden waar gaan we heen? nieuwe! Een vergelijkend overzicht van inkomens en vermogens Burgelijke Stand van Den Helder Hoofdelijk inkomen in den Helder het hoogst Stoomvaartberichten Tijdschriften en Weekbladen Albert Verweij in „De Stem" Visscherijberichten Marineberichten Plaatsing Licht op voor alle voertuigen Voetballen. Voor de voetbalwedstrijden schreven 9 elf tallen in. In de finale plaatsten zich de elftal len: De Kooij, Amsterdam, De Mok en v. Speijk. Het kampioenschap werd Zaterdagmiddag onder groote belangstelling gewonnen door het elftal van het vliegkamp De Kooij met 32 tegen Amsterdam. Het elftal van Hr. Ms. v. Speijk won den 3en prijs en het elftal van de afdeeling Amsterdam den 2en prijs. De boks- en worstelwedstrijden door de M.S.V. Zeemacht georganiseerd, hadden de volgende resultaten. Boksen. Klasse A. Ie prijs A. J. J. Sprenkels, Middengew.: matr. 2e kl. Zw. midd. gew.: Ie prijs matr. 2«> kl. F. v. Leersum. 2e prijs mar. Ie kl. K. Rooding. Boksen. Klasse B. Licht gew.: Ie prijs matr. 3e kl. Lobbe. L. midden gew.: Ie prijs stoker le kl. J. H. Zegwaard. Middengew.: le prijï lichtmatr. A. Riegel- man. Worstelen. Klasse A. le prijs matr. 2e kl. J. G. korp.-torp.maker J. F. Middengew.: Fragman. Licht middengew. Steidel le prijs. Worstelen. Klasse B. Licht gew.: le prijs 1.1. torp.m. P. v. Luyk. 2e pi ijs l.matr. H. J. Deetman. L. midd. gew.: le prijs matr. 2e kl. E. Kort hals. Midden gew.: le prijs marn. 3e kl. C. J. Bedorf. Midd. zw. gew.: le prijs matr. 2e kl. A. J. v. d. Gaag. 2e prijs mil.-matr. S. J. Ours. Garnalenuitvoer naar België, In België maakt men zich zeer bezorgd over het besluit, dat er weer garnalen uit Holland mogen worden ingevoerd. Men was gewoon dezen invoer daar te beperken, zoodat dit als geoorloofd werd beschouwd en waarop de vis scherij zich daar geheel had ingesteld, hetgeen natuurlijk tot schade was van de Hollandsche garnaal, die zoo goed als niet meer in België binnen kwam. Echter bestond er een overeenkomst te dien opzichte tusschen Holland en België, die de Hollandsche garnaal wel moest toelaten. Aan deze overeenkomst is blijkbaar herinnerd, zoodat er mededeeling gedaan werd aan de Belgische visscherij, dat de Hollandsche gar naal tot 1 Mei weer zou worden toegelaten, Nu loopt men in België, begrijpelijk, te hoop en de garnaleninvoer is onderwerp van bespre king geweest in de visscherskringen en zelfs in het Parlement. In elk geval wil men hiermee bereiken, dat de overeenkomst in dat opzicht niet na 1 Mei van kracht zal worden gemaakt. Vermoedelijk zal dit dan ook wel gebeuren, maar daar tegenover zullen dan ook wel andere facilitei ten voor andere zaken worden verleend. Een overeenkomst is nu eenmaal iets, waarbij beide partijen belang hebben. Voor onze garnalenvisscherij lijkt het nu niet zoo'n best vooruitzicht. Klagen de Bel gische visschers over slechten toestand in hun garnalenbedrijf, de Hollandsche vakgenooten hebben het zeker niet beter en kunnen noode eenig afzetgebied missen. De Duitsche visschersvloot. Men gaat in Duitschland nog steeds voort de visschersvloot uit te breiden met de meest moderne vaartuigen. Zelfs acht men het niet denkbeeldig, dht de uitbreiding zoo snel gaat, dat men niet de directe beschikking over ge schoolde bemanning zal hebben. Ondanks deze uitbreiding is men toch nog niet in staat aan de vischbehoefte door eigen vloot te voorzien, zoodat er invoer van visch nog steeds noodig is. Aanvoer van visch door kustvisschers te Rotterdam. Het doet steeds goed te lezen, dat de „klap perende" visch, aangevoerd door de kustvis schers, bij de handelaars een zoo gewild arti kel is. De overzichtschrijver van de „N.R.Crt." wijst daar ook altijd op. En daarom wil het ons voorkomen, dat de tijd der kustvisschers nog lang niet voorbij is, zooals men soms placht dat te suggereeren. Juist deze aanvoer van nog levende visch, die dus van niet te overtreffen kwaliteit is. kan een factor zijn, dat men, bij een stevige propaganda, meer aandacht aan deze visch zal schenken, en waarvoor een bepaald soort publiek belangstelling gaat toonen, terwijl deze consumenten er gaarne een extra cent voor over zullen hebben. Het komt er op aan, dat er waarborgen zijn, dat de consument dan ook werkelijk deze uit stekende kwaliteitsvisch krijgt te koopen. Dit wordt een kwestie van vertrouwen, maar heeft men dat vertrouwen, dan zal de consument het ook niet erg vinden als hij iets meer voor deze soort visch moet betalen. Is het mogelijk werkelijk deze visch ..klap perend" aan de consumenten elders aan te bieden? Het snelle autovervoer zal dat zeer zeker mogelijk maken. Misschien dat er een speciale inrichting in deze auto's zal moeten worden aangebracht, maar dit lijkt ons geen onoverkomenlijk bezwaar. De kustvisscherij kan voor Den Helder ook in deze richting nog van groot belang worden. De doodsklok behoeft over het vischbedrijf te dezer plaatse nog geenszins geluid te worden. vaartuigen zal dan, behoudens dispensatie van den Minister van Landbouw en Visscherij slechts voor zooveel vaartuigen een aanvoer- vergunning krijgen, als waarmede hij gedu rende de teelt 1936 de haringdrijfnetvisscherij mocht uitoefenen. Uitvaarbeurten e.d. zullen daarbij op overeenkomstige wijze als in 1936 worden geregeld. Met het oog op de haringtrawlvisscherij ligt het voorts in de bedoeling, ten hoogste vijf- en-twintig haringtrawlers in de gelegenheid te stellen versche haring en een nader te be palen aantal kantjes pekel- en steurharing aan te voeren, terwijl tevens de mogelijkheid zal worden opengelaten voor eveneens vijf-en- twintig trawlers om steurharing, afkomstig van de z.g. „Clydevisschery" aan te voeren. Het verdient derhalve aanbeveling, alvorens een vaartuig voor de uitoefening der haring- visscherij aan te koopen of uit te rusten, zich in gevallen van twijfel bij de Nederlandsche Visscherijcentrale, (Juliana van Stolbergplein -4, 's-Gravenhage) te vergewissen, of voor dat vaartuig een aanvoervergunning kan wor den verstrekt. Aanvraag-formulieren ter ver krijging dezer vergunningen zullen t.z.t. op nader bekend te maken plaatsen worden ver krijgbaar gesteld. van 20 Maart 1937. OVERLEDEN: W. Prins (M.), 3 maan den; wed. E. GroetSchager, 73 jaar. HERMAN NYPELS' KLEDINGMAGAZIJNEN DEN HELDER Toonaangevend en niet duur. Vraagt onze prijscouranten. Vertegenwoordiger te ontbieden. Beste Piet, Het is met een „bloedend" hart dat ik je dezen brief ga schrijven. Ronduit gezegd, om maar meteen met de deur in huis te vallen Ik houd met schrijven op. Deze dagen, nu er hier in Holland zooveel bij de Marine omgaat, nu er schepen naar Gibraltar gestuurd wor den, nu de „O 16" in de Spaansche wateren blijft, nu de zomer-divisie onderzeebooten ge reed gemaakt wordt, nu voel ik hoe of ik in Den Haag volkomen buiten het Nieuwediep sche leven sta. Nu valt het me des te meer op hoe of mijn brieven hier uit het Haagje weinig meer op de Marine slaan en veel meer den vorm van „Haagsche brieven" krijgen, waar in Indië bij de Marine, uit den aard der zaak natuurlijk veel minder behoefte bestaat. Dit is dus de laatste brief van een serie/ welke ik gedurende de laatste 4, 5 jaren geregeld schreef, zij het dan ook voor het grootste deel uit Indië. Ik vind het daarom zoo jammer, omdat de brieven uit Indië, die tenslotte product van overleg tusschen het Juttertje en onderget. waren, hiermede eigenlijk eindigen, want, beste kerel, dat moet mij van het hart... jij schreef niet regelmatig, terwijl de „Indische brieven" toch zoo op prijs gesteld werden. Misschien zie je in dit laatste schrijven dan ook de moreele verplichting om spoedig tot regelmatiger schrijven over te gaan. Tenslotte zijn wij beiden Jutters en weten hoeveel belang men èn in Indië èn in Holland in onze corres pondentie, speciaal de jouwe, stelde. Zoodra ik weer in Nieuwediep kon, dan hoop ik je nog eens een enkele keer te schrij ven, maar zooals gezegd, hier in Den Haag moet je alles wat de Marine betreft uit de Heldersche Courant zelf halen en dan kun je het net zoo goed zelf lezen. Elke Hoofdelijk inkomen in Den Helder het hoogst. De hoogte der inkomens en de grootte der vermogens van de bevolking eener bepaalde stad zijn geenszins uitsluitend van belang voor wie dat inkomen geniet of dat vermo gen bezit. Ook voor de gemeentehuishouding is dit alles van veel gewicht. Hoe grooter de ge middelde welstand in een stad, des te lager kunnen de belastingen zijn, eenerzijds omdat bij een meer algemeenen welstand slechts weinigen op steun van gemeentewege zijn aangewezen, anderzijds omdat dan de op brengst van een bepaald aantal belasting- opcenten zooveel te grooter is en dientenge volge met minder opcenten en dergelijke vol staan kan worden. Daarnaast is de welstand van de bevolking uiteraard van de allergrootste beteekenis voor den handeldrijvenden middenstand. Al leen wie wat heeft, kan wat besteden en naar mate de koopkracht van een stadsbevolking grooter is, in die mate kan ook het debiet van den winkelstand stijgen. Wij laten hieronder een overzicht volgen van den welstand van Den Helder, in verge lijking met de vijf andere steden van West- Friesland: Alkmaar, Hoorn, Enkhuizen, Me- demblik en Schagen, en in vergelijking met de gemiddelden van Noord-Holland en Neder land, een en ander gebaseerd op de laatst be kende officieele gegevens van de rijksbelas tingen. Een eerste maatstaf, waarin de welstand tot uitdrukking komt, is het percentage in gezetenen, dat in de rijksinkomstenbelasting is aangeslagen. Hoe hooger dat percentage is, des te algemeener is de welstand over de ge- heele bevolking verdeeld. In Nederland be draagt het percentage aangeslagenen 17.4 in Noord-Holland is het hooger en bedraagt het 23.6 De zes genoemde steden hebben naar volg orde de volgende percentages: Den Helder Alkmaar Hoorn Schagen Enkhuizen Medemblik 27.9% 23 21.7 20.5 20.4 16.1 deel der bevolking buiten den belastingplicht vallen. Daarom is het goed, het totale belast bare inkomen om te slaan over de geheele bevolking en dus te berekenen, hoeveel het belastbaar inkomen per hoofd bedraagt. Voor Nederland is dit belastbaar inkomen per hoofd 362.voor de provincie Noord- Holland 519.Dit hooge provinciale cijfer wordt vooral veroorzaakt door de forensen gemeenten, zooals in het Gooi en Kennemer- land. Rangschikken wij de zes steden in West-Friesland weer naar volgorde, dan krij gen wij: week; menschen daar in Indië, die er voor lang:er als een gewone term zitten, zooals daar zlJ Natuurlnstorisch Museum. de menschen op de werf, op het torpeao atelier en op het Departement, maar zoodra in Nieuwediep aangekomen, dan zal ik toch nog wat van me laten hooien, hoor! Ja, we zijn op het oogenblik één en al actie. De „Java" passeerde Aden reeds, de „Hertog Hendrik" is ter plaatse, de „O 16" sama djoega. De oogen van van alles wat Neder- g uityoering H.B.S.-vereeniging innpHr is 7.iin on het ooerenblik op de Marine j 6 g. eiken Woensdagmiddag van 3—6 uur, eiken Zaterdagavond van 7—10 uur, den eersten Woensdag van elke maand van 8—10 Uur den eersten Zondag van elke maand van' 3—5 u. Dinsdag 28 Maart. Woensdag 24 Maart. lanedr is, zijn op het oogenblik op gericht en het gemis aan snelle schepen voor dit doel, het beschermen van den handel in de Spaansche wateren, treedt op het oogen- Casino> 8 S0 M. Zesde Marine-concert, blik wel erg op den voorgrond. Maar de Marinestaf roeit met de riemen die ze heeft Militair Tehuis, Kanaalweg, 8.80 u. Lezing- 1. - 11 1 4 1 r\ a cl n Vl lil Ir PT1 I J. 1 1 J - TV n LT Ir\ I 1ama.. en hopelijk zal dat voldoende blijken. Je hebt natuurlijk gelezen, dat Hr. Ms. „Gelderland" en de „Gruno" ook weer in dienst komen, maar je zult begrepen hebben dat dat weer de opening beteekent van het „Artilleristisch seizoen" en dat de opleiding vuurleiders, afstandmeters en kanonniers weer beginnen gaat. Ook heb je gelezen dat overste Van Straelen commandant van de „Gelderland" wordt. Het zal Z.H.E.G. toch wel genoegen doen dit schip, waar hij zelf artillerist op werd, waar hij jaren lang offi cier der artillerie op was, waar hij het laatste jaar als eerste officier op diende, nu onder zijn bevelen te krijgen. Te meer waar het wel één van de laatste jaren zal zijn dat het schip als zoodanig dienst zal doen en ik wensch Z.H.E.G. dan ook van harte toe, dat hij ook ons nieuw te bouwen A.I.S. te com- mandeeren zal krijgen. Nu, kerel, dan eindig ik maar, voor het laatst dus, je zult de menschen ift Den Helder en ook mij een groot genoegen doen als je de .Indische brieven" regelmatig wilt schrijven. Saluut dus, en saluut „Klaas", „Lange" en Jan", welke zoo dikwijls in den aanvang van mijne brieven voorkwamen. Het ga jullie allen goed. HENK. Den Helder Alkmaar Hoorn Schagen Enkhuizen Medemblik 513— 483,—. 406— 384— 355— 259— Hierbij neemt Den Helder dus weer de eer ste plaats in. Hét inkomen per hoofd is bo vendien bijna zoo hoog als het provinciaal ge middelde en dus belangrijk méér dan het rijksgemiddelde. Ten opzichte van den ver mogenstoestand geven de vergelijkingscijfers evenwel een geheel ander beeld. Zoowel van geheel Nederland als van Noord-Holland is 2.2 der ingezetenen in de vermogensbelas ting aangeslagen. De Westfriesche steden heb ben naar volgorde de volgende percentages: Schagen Alkmaar Hoorn Enkhuizen Den Helder Medemblik 3.6% 3.2 2.3-% 2.2 1.3 1.2% Waddenharing. De grootere vangsten van haring blyven aanhouden. De. prijzen dalen reeds belangrijk. Maar de Waddenharing heeft den trek naar dit watergebied nog niet opgegeven en we hopen, dat de verwachtingen te dien opzichte niet i. dwaarheid zullen worden. AANVOER VAN HARING. Van bevoegde zijde vernemen wij, dat het in het voornemen ligt, in het Crisis-Haring- besluit 1937 een bepaling op te nemen, krach tens welke de aanvoer van haring zoowel versche als gezouten, slechts zal t—fn toege staan aan georganiseerden bij de Nederland sche Visscherijcentrale in de groep „reeders van haringdrijfnetvisschersvaartuigen", voor zoover zij voor het vaartuig, waarmee de aan voer beschiedt, in het bezit zijn van een aan voervergunning. Iedere reeder van haringdrijfnetvisschers- Den Helder neemt in dit opzicht dus de eerste plaats in, niet alleen onder de West friesche steden, maar ook tegenover het rijks- en provinciaal gemiddelde. Dit is dus héé' be vredigend te achten. Een tweede factor, waar mede rekening dient gehouden te worden bij de beoordeeling van den welstand eener stad, is het gemiddelde inkomen, dat iedere belas tingplichtige heeft. Voor het geheele land is dit gemiddelde inkomen per jaar 2105. voor Noord-Holland 2193. In de zes Westfriesche steden bedraagt het, wederom in afdalende volgorde gerangschikt: Alkmaar Hoorn Schagen Den Helder Enkhuizen Medemblik 2094— 1900— 1875— 1862— 1742— 1607— In vergelijking zakt Den Helder dus tot de vierde plaats af. Echter komen in deze cijfers twee omstandigheden niet voldoende tot hun recht. Ten eerste kan een bepaalde stad een grootere gemiddelde gezinssterkte hebben. Dan moeten dooreen genomen dus méér ge zinsleden van het inkomen van een aange slagene leven, dan in een andere plaats ge middeld het geval is. En bovendien kan, bij voorbeeld door werkloosheid, een grooter Het aantal ingezetenen, die een zeker ver mogen bezitten, is in onze stad dus wel heel wat lager dan in de overige steden in de om geving, met uitzondering slechts van Medem blik. Het gemiddeld vermogen van eiken aan geslagene bedraagt in Nederland 64.000. in Noord-Holland 74.000.—. Ook in dit op zicht zijn het weer het Gooi en Kennemer- land, die onze provincie aan een zoo hoog ge middelde helpen. In de genoemde zes steden bedraagt het gemiddelde vermogen van eiken aangeslagene: Alkmaar Enkhuizen Schagen Den Helder Hoorn Medemblik 50.000— 48.000— 45.000— 39.000— 39.000— 28.000— In dit ranglijstje moet Den Helder dus met Hoorn de vierde en vijfde plaats deelen. Slaan wij echter het belastbaar vermogen weer om over de geheele bevolking, dan moeten wij ook aan Hoorn nog voorrang verleenen. Voor geheel Nederland is het belastbaar vermogen per hoofd der bevolking 1382.voor Noord- .lolland 1625.Voor de zes steden in onze omgeving: Stoomvaart Mij. Nederland. Chr. Huygens, 19 Maart van Singapore. Enggano, t., 19 Mrt. v. Colombo. Johan de Witt, u., 19 Mrt. v. Southampton. Singkep, pass. 20 Mrt. Galata. Kon. Ned. Stoomboot My. Achilles, 19 Mrt. te Amsterdam. Bacchus, 19 Maart te Izmir. Berenice, 20 Maart van Kopenhagen. Boskoop ,u., pass. 19 Maart Dungeness. Ceres, 20 Maart te Instanbul. Deucalion, 19 Maart van Lefkandi. Euterpe, 19 Maart van Bordeaux. Ganymedes, 19 Maart van Kimassi. Gisela L. M. Russ 20 Maart van Amsterdam. Juno, 20 Maart te Rotterdam. Merope, th., 20 Maart te Havre. Nereus, 19 Maart van Lissabon. Oranje Nassau, 19 Maart van Madeira. Orestes 20 Maart van Amsterdam. Perseus pass. 20 Maart Holtenau. Rhea, pass. 20 Maart Finisterre. Stuyvesant, 19 Maart van Madeira. HollandAmerika Lijn. Beemsterdijk, 19 Maart te New-York. Binnendijk, 19 Maart te Philadelphia. Damsterdijk, 17 Maart van Cristobal. Dinteldijk, 18 Maart van Los Angelos. Edam, 19 Maart te New-York. Fermia 18 Maart te Bridgeport. Maasdam, pass. 19 Maart Scilly. Lochgoll, 18 Maart 9 u. 1 m. nam. 230 m. W. v. Land's End. Volendam, 19 Maart te New-York. Stoomvaart Mij. Oceaan. Achilles, 20 Maart van Yokohama. Aeneas, pass. 19 Maart Wight. Agamemnon 20 Maart van P. Said. Neleus. 19 Maart van Batavia. Sarpedon, 20 Maart van Penang. HollandWest-Afrika Lijn. Amstelkerk ,th„ 22 Maart te Havre verw. Jaarstroom, th., 20 Maart te Hamburg verw. Maaskerk, u., 19 Maart van Port Bouet. Reggestroom, u., 19 Maart van Accra. Kon. Paketv. Maatschappij. Bontekoe, 17 Maart van Mahe. Roggeveen, 19 Maart van Lourenzo Marqués. Van Rees, 18 Maart te Batavia. JavaNew York-Lijn. Glaucus, 19 Maart van Kaapstad. Kota Baroe, 19 Mrt. te Boston. Tanimbare, 18 Maart te New Orleans. Kotterdamsehe Lloyd. Baloeran, u., pass. 20 Maart Perim. Kota Nopan, u., pass. 19 Maart Gibraltar. Kota Radja, th., pass. 20 Maart Ouessant. Silver JavaPacific Lijn. Mapia, 19 Maart te Port Natal. Manoeran, 18 Maart van San Francisco. Sembilan, 18 Maart van Port Natal. Kon. Holl. Lloyd. Amstelland. u.. 19 Mrt. te Santos. Eemland, 20 Maart te Amsterdam. HollandAfrika Lijn. Heemskerk, th., 20 Maart van Zanzibar. HollandAustralië Lijn. Aagtekerk. t., 20 Maart te La Coubre. RotterdamZuid-Amerika Lyn. Alpherat, 20 Mrt. v. Rotterdam. JavaChinaJapan Lyn. Tjisadane, 18 Maart van Manilla. met lichtbeelden, door Ds. F. Tollenaar. Het Maart-nummer van „De Wandelaar", Bij den uitgever A. G. Schoonderbeek te Laren verscheen het Maart-nummer van „De Wandelaar", geïllustreerd maandblad, gewijd aan natuurstudie, natuurbescherming, geolo- gie, folklore, buitenleven en toerisme, onder leiding van A. V. Fey. Al dekte nog kort geleden sneeuw de vel den, dit neemt niet weg, dat de lente nabij is en het zijn geuren en kleuren van deze ko mende lente, die met deze aflevering in huis komen. Daar is allereerst het artikel „Paschen op de Veluwe", door Simon de Waard, een met veel foto's en teekeningen van vogels, torentjes, landschappen en menschen opgeluis- de beschrijving van een Paaschvacantie met fietstochten door eenzame heivlakten en droomende bosschen* Ook Jul. Terlingen was op de Veluwe en maakte een serie teekenin gen van karakteristieke typen en hoekjes, waarbij de redacteur een causerie schreef met herinneringen aan sociale toestanden in het laatst van de vorige eeuw, waarvan menig een zal opkijken. J. W. M. van de Wall geeft nieuwe bijzonderheden over „Valkerij in Ne derland", terwijl van Menno Daalder's be schouwingen over „Natuurreservaten in de Sowjet-Unie" het slot werd opgenomen. Een actueel verschijnsel is landverhuizing naar Zuid-Afrika. Eén van deze landverhuizers, Dr. G. J. Broekhuysen, begint in dit fiummer een beschrijving van de reis. Een ander actueel artikel in een tijd van abnormalen regenval en overstroomingen is „Water", door J. H. de Boer. Ornithologen onder de lezers krijgen hun gading in de artikelen „De roerdompen", door B. Sterkenburg en „De timmerman", door P. J. Schenk. Dr. A. C. de Koek schrijft ditmaal over „de afstanden der sterren" en F. G. over Fotografeeren. Ten slotte vallen nog te noe men de rubrieken gewijd aan tuinieren, ka merplanten en „De korte wandeling" met no tities over het natuurleven in Maart, Paasch- folklore èn voorjaarsstormen, alles op de be kende wijze verlucht met foto's en krabbels in en buiten den tekst, met als frontispice een teekening van Rein Stuurman: „Invallende eenden." Het Mei-nummer van „De Stem" zal geheel gewijd zijn aan leven en werk van Albert Verweij, waartoe van vele zijden medewerking is toegezegd. „Wilde Vaart" Een Hollandsch boek. 20 Maart. Aangebracht door korders: Schageu Alkmaar Enkhuizen Hoorn Den Helder Medemblik 1631— 1628— 1079— 927— 539— 354— Den Helder is nu eenmaal geen „stad van geld". D.w.z. dat de scherpe tegenstelling tus schen grooten rijkdom en diepe armoede, die in andere plaatsen van ons land soms zoo schrijnend aan den dag kan treden, zich hier niet afteekent. De welstand echter, dat laten de cijfers over de inkomens duidelijk zien, is hier gelijkmatig verdeeld en het bedrag, dat per jaar en per hoofd verteerd kan worden, steekt belangrijk boven dat van de omgeving uit. Tongen P- kg 1.20- -1.16 Slips 1.11- -0.98 Schol le soort p. kist 7.20—5.30 Schol 2e soort 5.00—4.40 Schar 2.30- -1.80 Wijting 2.25—1.90 Door haringvisschers: Haring p. tal 3.30- -2.90 Door garnalen visschers: Levende garnalen p. lit 1.35 Gekookte garnalen P- kg 0.15 Bij beschikking van den minister van staat, minister van defensie a.i. is kapitein-luitenant ter zee P. Koenraad den 19en Maart geplaatst bij het departement van defensie. Maandag 22 Mrt. lg.46 uur Bij H. P. Leopold's Uitgevers Maatschappij N.V. te Den Haag (Noordeinde) verscheen voor kort de in Nederland bekroonde roman van Willem de Geus: „Wilde Vaart", en welke roman ons land vertegenwoordigt bij den internationalen litterairen kamp. „Wilde Vaart"... wij hebben het boek gelezen een boek, dat ons de zee schildert, zoo als zij is. Ruw, wild, onbetrouwbaar. Een vijand, waarmee de zeeman heeft te worstelen, die hem belaagt, keer op keer. Naast de zee is daar het zeemansleven. Het leven van de wilde vaart, van vrachtstoomertjes, die over de wereldzeeën crossen op zoek naar lading, die zij, soms wel, en soms niet vinden. Reizen van 7, 8 en 9 maanden. Soms langer. Het is een eenvoudig boek, dit werk van Willem de Geus, maar het is op tal van plaatsen aangrijpend van realiteit en vooral hem, die de zee kent," zal dit avontuur van de „Groote Beer" iets te zeggen hebben. Bij lezing ontkomt men niet aan den indruk, dat ons land nog steeds te weinig van dit soort litteratuur bezit. Tenslotte is deze wilde vaart ook iets echt-Hollandsch, en hoewel het niet te ontkennen valt, dat met het stoom wezen veel van de oude romantiek verdwenen is, wij behooren nog steeds tot de prominente zeevarende naties. De schrijver van het boek heeft het boek opgedragen aan „Mijn maats in de midscheeps en voor- of achteruit, cheerio mannen" en uit ieder detail blijkt dat Willem de Geus dit leven aan den lijve ondervonden moet hebben. Dat hij weet wat het zeggen wil, op deze kleine scheepjes te varen, van zee tot zee, maanden achtereen op de groote lap water, zonder eenig vertier en zonder vreugd. De Geus laat zijn verhaal spelen in dezen ook, of beter JUIST voor den zeeman, zoo moeilijken tijd, met zijn crisis, zijn gebrek aan lading en de onzekerheid voor den dag van morgen. Ook hier grijnst het spook „Opleggen" aan den horizon met alle consekwenties daar aan verbonden van armoede en wanhoop. Willem de Geus heeft getracht van dit boek een stuk realiteit te maken, een boek zonder sentiment en zonder dichterlijke ontboezemin gen en hij is er goeddeels in geslaagd ook En daardoor werd het een stuk menschelijkheid. Het schip werd levend en de menschen staan voor ons ten voeten uit. Het is niet allemaal even plezierig wat we lezen over dit schip en zijn bemanning, doch ook de nota gaie ont breekt niet. Maar wie over de zee wil lezen, zooals zij werkelijk is, en over de vaart, maar niet per luxe mailstoomer, die leze dit bekroonde boek van Willem de Geus. ^Een goed boek. Een echt Hollandsch boek.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 6