Afbraak
Crisismaatregelen
De verdaagde
Grondstoffen-conferentie
Buitenland
Een redevoering
van Mussolini
Voorontwerp Landbouw-
ordeningswet 1937
Instelling Landbouwraden
Zal Mussolini meer troepen
aan Franco zenden?
Het itellen van regelen Inzake de
productie.
Een deel der uitvoerende en ver
ordenende taak aan het be
drijfsleven. De minister be
houdt het recht van vernieti
ging.
Naar van bevoegde zijde wordt
medegedeeld, heeft de minister van
Landbouw en Visscherij een voor
ontwerp Landbouw-ordeningswet '37
ter Fine van advies aanhangig ge
maakt bij de Centrale Commissie,
bedoeld in artikel 27 der Landbouw-
crisiswet 1933 en bij den Economi-
schen Raad.
De indiening van dit voorontwerp bij deze
colleges heeft de minister vergezeld doen
gaan van den volgenden brief:
„Hierbij doe ik Uwe commissie (resp.
Uwen raad) toekomen een voor-ontwerp
Landbouw-ordeningswet 1937 met daarbij
behoorende memorie van toelichting. Gaar
ne zal ik hieromtrent uw advies ontvangen.
Ik merk hierbij nog op, dat dit voorontwerp
een materie behandelt, waaraan zeer groo-
te moeilijkheden zijn verbonden. Teneinde
mij een juist oordeel omtrent dit vooront
werp te vergemakkelijken, zal ik gaarne
van uw advies gebruik maken. Eveneens
wacht ik het advies van den economischen
Raad (resp. de Centrale Commissie bedoeld
in artikel 27 der Landbouw-crisiswet 1933).
Teneinde bovendien alle organisaties in het
bedrijfsleven, die in deze materie belang
stellen, de gelegenheid te geven van haar
zienswijze te doen blijken, heb ik het voor
ontwerp tevens gepubliceerd."
Aan dit voorontwerp met memorie van
■toelichting, dat bij de algemeene landsdruk
kerij té 's-Gravenhage verkrijgbaar is ge
steld, is het volgende ontleend:
Algemeene opzet. Een deel
van de verordenende en regelen
de taak wordt overgedragen aan
bedrijfsorganisaties.
Het ontwerp bevat de nadere uitwerking
van de reeds in het rapport der commissie
va.n Loon aangegeven en nader door den
Minister in zijn memorie van antwoord aan
de Tweede Kamer op de Landbouwcrisis-
fondsbegrooting voor 1937 overgenomen ge
dachte om tot een meer gedecentraliseerd
systeem van uitvoering der landbouwcrisis
maatregelen te geraken. Deze nadere uit
werking bestaat hierin, dat aan organen,
te vormen uit vertegenwoordigers van het
bedrijfsleven op het gebied van den land
en tuinbouw, de uitvoering en voor een
deel ook de vaststelling van de maatre
gelen ter bevordering van de economische
beteekenis van den land- en tuinbouw wordt
opgedragen. Een zoodanig gedecentraliseerd
systeem sluit aan bij het streven, dat zich
den laatsten tijd in ons geheele nationale
bedrijfsleven heeft geopenbaard, om een
deel van de thans aan de overheid met be
trekking tot het sociaal-en economisch le
ven opgedragen regelende en uitvoerende
taak over te dragen aan organisaties, welke
uit en door een groep of groepen van on
dernemingen worden gevormd, een streven,
dat ook in de bij de thans in behandeling
zijnde grondwetsherziening voorgestelde
toevoeging van een nieuw hoofdstuk „van
openbare lichamen voor beroep en bedrijf"
tot uiting is gekomen.
Men moet zich losmaken van het
crisiskarakter der vorige wet.
schikte aanknoopingspunten aanwezig zijn
en het bedrijf Voldoende is ontwikkeld, zal
tot instelling van zoodanige organen wor
den overgegaan.
De juiste mentaliteit.
Zooals uit den geheelcn opzet van het
'wetsontwerp blijkt, treedt deze gedachte van
een geleidelijken groei in het bijzonder op
den voorgrond. Welke organen zullen wor
den gevormd en tot weike ontwikkeling
deze zullen komen, zal afhangen van de
ontwikkeling der toekomstige economische
structuur en van de wijze waarop de orga
nen van hun bevoegdheden gebruik maken.
Hierbij zal in het bijzonder van belang
zijn of zij zich een mentaliteit kunnen eigen
maken, welke en waarborg biedt, dat de
afweging der hun toevertrouwde belangen
op juiste wijze geschiedt. Gelijk van zelve
spreekt, zal steeds, doch in het bijzonder ge
durende den tijd, dat de organen nog niet
in hun taak zijn volgroeid, een krachtig
toezicht van de overheid noodig zijn.
In het ontwerp zijn dan ook ten aanzien
van dit onderdeel verschillende voorzienin
gen getroffen.
Structuur der wet Bevoegdheid
van Kroon en Minister gehandhaafd
In de Landbouwcrisiswet 1933 is de be
voegdheid tot het uitvaardigen van maatre
gelen ten behoeve van den landbouw uit
sluitend verleend aan de Kroon en aan den
Minister. Slechts de uitvoering dier maat
regelen kan aan crisisorganisaties worden
opgedragen. In het voorontwerp Landbouw-
ordeningswet 1937 is deze bevoegdheid van
Kroon en Minister gehandhaafd. Daarnaast
echter kunnen op grond van die wet be
drijfsorganen worden ingesteld, welke een
deel der thans door de overheid uitge
oefende verordenende en uitvoerende taak
kunnen overnemen.
Het wetsontwerp heeft derhalve een twee
ledig karakter, hetgeen het voordeel biedt,
dat geheel naar gelang van de ontwikkeling
van het bedrijfsleven in den land- en tuin
bouw en van de bedrijfsorganen zelf, de
door de bedrijfsorganen te verrichten ver-
ordenende taak meer of minder breed zal
zijn. Vervult een bedrijfsorgaan .zijn taak
naar behooren, dan zal deze zich allengs
kunnen verruimen. Schiet het in zijn re
gelende functies te kort, dan zal de Kroon
of de Minister de te regelen belangen weer
aan zich trekken, teneinde te voorkomen,
dat belangen worden geschaad.
De diverse bevoegdheden.
De onderwerpen, welke eenerzijds aan de
Kroon of Minister en anderzijds aan de be
drijfsorganen ter regeling zijn opgedragen,
vallen n.1. niet geheel samen. Tot ingrijpen
de regelingen, zooals het instellen van in-
en uitvoermonopolies, hinnenlandsche hef
fingen en prijsregelingen is alleen de kroon
bevoegd, zij het dan ook dat hierbij dele
gatie aan de bedrijfsorganen van uitvoe
ring, waaronder mede van regelende
bevoegdheid mogelijk is.
Bij het aan het voorontwerp ten grond
slag liggende schema van opbouw der be
drijfsorganen is in het bijzonder naar een
eenvoudige practische organisatie gestreefd.
Landbouwraden.
Voor een of meer takken van land
bouw of voor een of meer onderdee-
len daarvan kunnen door de kroon
bedrijfsorganen worden ingesteld die
onder den naam van Landbouwra
den zijn samengevat. Zoo zullen dus
h.V. kunnen worden ingesteld, een
akkerbouwraad, pluimveeraad, vee-
houderijraad, zuivelraad, tuinbouw-
raad visseherijraad. Tevens kunnen,
indipn ontwikkeling en beteekenis
van een. onderdeel van een tak van
landbouw daartoe aanleiding geven,
bedrijfsorganen voor eenige onder-
deelen worden ingesteld, b.v. een
aardappelmeelraad. bloembollen-
raad.
Hiertoe behooren In hoofdzaak teeltrege
lingen en maatregelen tot verbetering der
productie. Zoo zal dus de verdere uitbouw-
van de maatregelen, die op dit gebied reeds
tot stand zijn gekomen, zooals de kwaliteits
verbetering van bacon, melk, tuinbouwpro
ducten, het bevorderen van de fokkerij en de
tuberculosebestrijding bij het vee, door de
bedrijfsorganen ter hand genomen kunnen
worden.
De handel wordt ongemoeid gelaten.
Zooals uit de memorie van toelichting
blijkt, zullen de bemoeiingen van de Raden
bij den uitvoer voornamelijk gelegen zijn
op het terrein van kwaliteitsverbeteringen
en doeltreffende prijsregelingen. Met na
druk wordt in de memorie verklaard, dat
het geenszins in de bedoeling ligt, dat de
bedrijfsorganen zich op het gebied van den
handel zullën gaan bewegen.
Aan de functie van den handel bij den uit
voer zal in geenerlei opzicht worden ge
tornd: de organen zullen niet zelf handel
drijven, doch slechts enkele voorwaarden
kunnen stellen, waarmede bij den uitvoer
moet worden rekening gehouden.
Het verleenen van geldelijke bijdragen aan
produoenten van land en tuinbouwproduc
ten.
Hierbij is een belangrijke beperking ge
steld: het bepalen van den richtprijs is nl.
uitsluitend voorbehouden aan den Minister.
De organen kunnen dus slechts in het kader
van de gestelde richtprijzen geldelijke bij
dragen verleenen.
Zooals reeds is opgemerkt, zal toezicht van
de Overheid op de gesties der bedrijfsorga
nen niet gemist kunnen worden. Zoo zijn
dan ook, naast het algemeen toezicht, dat
door den Minister met behulp van de hem
ten dienste staande colleges van advies en
de ambtelijke instanties voor controle en
coördinatie van belangen, zal worden uitge-
VlA. Vk. - £*- -
DE „VERJONGINGSKUUR" VAN
DEN VOLKENBOND BEGINT
SLECHT.
DE OORZAKEN VAN DE MIS
LUKKING.
Zooals reeds bekend zijn de zittingen van
de commissie ter bestudeering van de ver
deeling der grondstoffen voorloopig tot 21
Juni- verdaagd, nadat er eerst, de Geneef-
sche traditie getrouw, twee sub-commissies
gevormd zijn, die hun onderzoek in de idvl-
lische stilte van het schoone Volkenbonds
paleis zullen voortzetten.
Men zou kunnen zeggen, dat men hier
met een begrafenis derde klas te doen heeft.
Van de onmiddellijk belanghebbende staten
is Polen ongetwijfeld het meest teleurge
steld. Zooals bekend waren de vertegenwoor
digers van Duitschiand en Italië weggeble
ven en derhalve vond men. reeds voor de
conferentie begon, vele lieden, die zich
afvroegen, of deze conferentie nu eigenlijk
wel noodig was, want om met Polen tot
overeenstemming te komen, zouden interne
onderhandelingen tusschen Warschau, Lon
den en Parijs zeker doelmatiger zijn.
Het falen van den Volkenbond.
De algemeene teleurstelling over het falen
van het Geneefsche instituut is reeds zoo
groot geworden, dat het mislukken van de
grondstoffen-conferentie niet veel indruk
meer heeft kunnen maken. Toch is het ver
keerd, voor deze mislukking slechts den
Volkenbond verantwoordelijk te stellen. Ge-
nève kan slechts, functioneeren. indien wer
kelijk alle belangrijke staten in den Volken
bond vertegenwoordigd zijn en wel op een
volkomen gelijke basis. Deze volkomen ge
lijke basis is misschien een utopie. Maar
eenige jaren geleden was men toch aardig
op weg. om deze utopie gedeeltelijk te ver
wezenlijken en de Volkenbondsmachine liep
toen geenszins slechts. Op het oogenblik is
dit echter weer geheel anders. Eigenlijk
bpstaat de Volkenbond reeds lang uit ver
schillende bonden, d.w.z. belangcn-gemeen
schappen der mogendheden onder eikaar en
de tegenstellingen hebben zich zoo toege
spitst, dat ook economische vraagstukken
van den tweeden rang niet meer door Ge-
nëve kunnen worden behandeld, wijl zij on
middellijk een politiek karakter aannemen.
Illusies vervliegen.
Zoo is het ook met het probleem van de
eventueele nieuwe verdeeling der grond-
sloffen gesteld. Dit vraagstuk is technisch
zonder meer op te lossen. Maar men kan
het niet oplossen, wijl juist deze oplossing
van het politieke standpunt uit, inoppor
tuun schijnt en tot de grootste conflicten
zou kunnen leiden. Dat heeft de commissie
ter bestudeering van de verdeeling der
grondstoffen zeer spoedig ingezien. Op het
oogenblik zijn zelfs de onschuldigste sta
tistieken niets anders dan gloeiende kolen,
waaraan men bang is zich te branden.
Het eenige goede aan deze ontmoedigende
situatie is het feit, dat de illusies illusies
kunnen zooals bekend allergevaarlijkst zijn
snpller vervliegen, dan vroeger biet geval
was. De groote ontwapeningsconferentie te
Genève hield men jarenlang kunstmatig in
leven. Steeds weer kwam men samen, maar
besluiten werden er niet genomen, omdat
men eenvoudig tot niets besluiten kon. Dit
maal. bij de bespreking van het vraagstuk,
hoe men de grondstoffen opnieuw zou kun-
oefend, waarborgen gesteld tegen misbruik
van de verordeningsbevoegdheid door de
bedrijfsorganen. De voornaamste dezer waai
borgen is het vernietigingsrecht van den
minister van alle besluiten en verordenin-
gen van de raden.
Instellen van landbouwfonds.
Wat de regeling der financiën betreft, de
ze is zoodanig, dat den bedrijfsorganen een
zekere mate van financieele zelfstandigheid
is gegeven, teneinde de autonome gedachte,
die bij de instelling der organen voorzit,
zooveel mogelijk te versterken. Zoo zullen
de raden elk een eigen begrooting van in
komsten en uitgaven hebben, welke echtei
de goèdkeuring van den minister zal behoe
ven. Voorts wordt een landbouwfonds inge
steld, waarin een gedeelte der inkomsten der
Raden zal vloeien, teneinde dit naar ge
lang van de behoeften over de verschillende
raden te verdeelen.
Het landbouwfonds wordt bij de wet vast
gesteld. Hierdoor wordt aan de Staten-Ge-
neraal de gelegenheid geboden zich over t
beleid van den minister met betrekking tot
de geheele uitvoering van de landbouw-
ordeningswet uit te spreken. Het toezicht
op de bègrootingen en het ffhancieel beheer
der raden zal door den Minister geschieden,
terwijl het toezicht van de algemeene re
kenkamer zich daarnaast zal kunnen doen
gelden door middel van controle op de be
steding van de bedragen, welke de bedrijfs
organen uit het landbouwfonds ontvangen.
Het tuchtrecht.
Na een hoofdstuk omtrent de bijzondere
verplichtingen van de bedrijfsgenootcn en
een regeling voor administratieve geschil
len bevat het ontwerp eenige bepalingen
ter zake van de regeling van het tuchtrecht.
Gezien de gunstige ervaringen met het
Crisis-tuchtrecht, dat op de privaatrechtelij
ke verhouding tusschen de georganiseerden
en de crisis-organisaties was opgebouwd, is,
nu deze grondslag met het verdwijnen der
crisis-organisaties zou komen te vervallen,
aan het tuchtrecht in het ontwerp een wet
telijke basis gegeven. Teneinde aan de mo
gelijkheid van dubbele berechting door den
strafrechter en den tuchtrechter een einde
te maken is voorts bepaald dat overtredin
gen v. de wet bij uitsluiting door den tucht
rechter worden berecht. In verband hierme
de is aan den tuchtrechter tevens de be
voegdheid tot inbeslagneming verleend.
nen verdeelen, geeft men tenminste direct
toe, dat dit probleem naar alle waarschijn
lijkheid niet anders kan worden opgelost,
dan door overeenkomsten tusschen een be
paald land met een ander bepaald land, of,
wat helaas ook mogelijk is, door gewapende
conflicten.
Wat zal 1937 verder brengen?
Desondanks blijft j de teleurstelling groot,
want de regeling van het internationale
grondstoffen-vraagstuk, zóu' d'e eerste etap
pe van de hervorming van den Volkenbond,
zooals men zich die voorgesteld had, vor
men. In drie etappes was voorzien: grond
stoffen, hervorming van bet Volkonbonds-
pact eri beperking der bewapening. Zouden
deze drie vraagstukken tot volle tevreden
heid aller belanghebbenden geregeld zijn,
dan zou het doel van een verjongden en
krachtiger Volkenbond inderdaad bereikt
zijn.
Nu, reeds bij de eerste etappe, die men zich
als de meest ongevaarlijke bad voorgesteld,
is men blijven steken. Men behoegt waarlijk
geen profeet te zijn, om te kunnen voor
spellen, dat ook de zitting van de com
missie ter bestudeering van de grondstoffen
in Juni al evenmin tot gunstige resultaten
zal leiden. En over hetgeen daarna komt, de
hervorming van het Volkenbondsstatuut en
de nieuwe ontwaneninssconferentie, behoeft
men zich in het geheel wel geen illusies te
maken.
Het jaar 1937 zal naar alle waarschijnlijk
heid voor de vele vrienden, die de Volken-
bon(j gelukkig nog steeds telt, weinig vreug
de en vele teleurstellingen brengen.
DIPHTERITIS IN ARGENTINIË.
In het Zuiden der Provincie Mendoza (Ar
gentinië) en in het gebied van Santa Isabel
woedt op bet oogenblik een hevige diphteri-
tis-epidemie, welke vooral onder de jeugd
talrijke sterfgevallen heeft veroorzaakt.
ZES EN TWINTIG BOERENHOEVEN
VERBRAND IN POLEN.
Op een boerderij te Krosno (Polen) is een
brand uitgebroken, die door een. feilen wind
werd aangewakkerd en oversloeg naar 25 an
dere hoeven, die alle in de asch werden ge
legd. In totaal gingen bij dezen brand 80 boe-
renbehuizingen verloren. Vijf boeren bekwa
men ernstige verwondingen.
Tegen Italië woedt een drukinkt,
storm. x
Ter gelegenheid van den achttienden ver
jaardag van de oprichting der fascistisch»
strijdhonden, heeft Mussolini van het balkon
van het Palazzo Venezia een redevoering
uitgesproken, waarin hij o.m. het volgende
zeide:
„De achttiende verjaardag van de oprich
ting der strijdhonden wordt heden yoor de
eerste maal in het Italiaansche imperium
gevierd. De herdenkingsdag valt samen met
het beëindigen van mijn Afrikaansche reis,
die dag na dag volgens een tevoren vastge
steld en zelfs gedrukt program geheel vol
gens de plannen ten uitvoer is gelegd, vol
gens een program, dat ook de analphabetert
van zekere bladen in het buitenland zouden
hebben kunnen lezen. De reis, die noch vroe
ger begonnen, noch bekort is, heeft mij ge
toond, dat het werk der Italianen begint de
woestijnsteppe te veranderen 'in vruchtbaar
land en dat de nieuwe weg langs de kust
den consulairen wegen van het oude Rome
waardig is."
„Tegen Italië", aldus ging Mussolini voort,
„woedt op het oogenblik een druk inkt storm.
Wij stellen tegenover de oneerlijkheid van
andere instanties onze onbetwistbare op
rechtheid. Met de economische belegering,
waarop na negen maanden een overgave der
belegeraars volgde, heeft liet Italiaansche
volk zijn proef doorstaan. Desondanks moet
met luider stemme worden uitgesproken,
dat deze door beroepspacifisten onderno
men veldtocht de voorbereiding vormde voor
verwarringen en conflicten. Men spreekt er
van, dat het Italiaansche volk gemakkelijk
vergeet. Dat is een dwaling. Het Italiaan
sche volk heeft er veertig jaren op gewacht
Adoea te wreken.
Zwarthemden, de leuze van den tegenwoor-
digen tijd is: indachtig blijven en zich voor
bereiden."
Het militair prestige van ItaliS.
staat op het spel.
Sprekende ©ver den terugkeer van Mus
solini naar Rome vraagt de „Daily ex
press" zich af of Mussolini er toe zal be
sluiten alle troepen, welke hij zal kunnen
mobiliseeren naar Franco te zenden, of dat
bij aan de niet-inmengings commissie zal
voorstellen alle Italiaansche troepen uit
Spanje terug te roepen. Het blad is van
meening, dat het militair prestige van
Italië op het spel staat en tijdens de jongste
gevechten is een der beste generaals van
Mussolini gesneuveld. In afwachting van de
beslissing van den Duce worden in de op-
leidingskampen nog steeds vrijwilligers voor
Spanje aangenomen.
De „Daily Herald" acht het zeer waar
schijnlijk, dat Mussolini het aantal van de
Italiaansche „vrijwilligers" in Spanje aan
zienlijk zal vermeerderen iti de hoop het
„Adoea van den Saragossaweg" te wreken.
Het blad spoort aan in het belang van het
Spaansche volk de toepassing van de niet-
inmenging krachtig tot in bijzonderheden
uit te werken, opdat het Spaansche volk
zelf ovér zijn regeeringsvorm zal kunnen
beslissen.
STARHEMBERG GESCHEIDEN.
Het Kanonieke Hof te Weenen heeft thans
uitspraak gedaan in de reeds jarenlang han
gende zaak betreffende de geldigheid van
het huwelijk van Prins Starhemberg met
prinses Marie Elisabeth, gravin Salm-Reiffer-
scheidt-Raitz. Het huwelijk is nietig ver
klaard.
VREESELIJK AUTO-ONGELUK IN
DUITSCHLAND.
Bij Allenstein in Oost-Pruisen is Maan
dag een personenauto tegen een vrachtauto
gereden. De personenauto vloog in brand.
Aangezien door de botsing de deuren van de
auto beklemd geraakt waren, konden de vier
inzittenden zich niet bevrijden en kwamen zij
jammerlijk in de vlammen om.
RESTAURATIE VAN HET OUDE
RIJKSDAGGEBOUW?
Volgens den Berlijnschen correspondent
van de „Daily Telegraph" heeft Hitier Zater
dag een bezoek gebracht aan het oude rijks
daggebouw en bestaan er plannen het ge
bouw te restaureeren en weer voor de rijks
dagzittingen in gebruik te nemen.
Hef wetsontwerp, waarin de uilwerking
van deze gedachte is vervat, is bestemd in
de plaats te treden van de Landbouw-cri
siswet 1933. Deze wet had slechts een be
perkten en tijdelijken onzet. Zij was immers
bedoeld om in de in 1933 heersrbende bui
tengewone omstandigheden bijzondere maat
regelen te treffen in het belang van den
landbouw.
Hoewel van een terugkeer tot den
normalen toestand nog moeilijk kan
gesproken worden, komt het den
Minister blijkens de memorie van
toelichting voor, dat het tot een
klaarder structuur van de nog im
mer noodzakelijke regelingen zal
leiden, indien men zich los maakt
van het crisiskarakter daarvan en
zich instelt op de noodzaak van de
handhaving daarvan voor ecp lan-
geren tijdsduur dan aanvankelijk is
voorzien.
In het wetsontwerp is dan ook' .de moge
heid geopend tot intrekking van de Land
bouw-crisiswet 1933, terwijl voorts daarin
bepalingen zijn gesteld, krachtens welke
maatregelen ten behoeve van den landbouw
kunnen worden genomen.
Van reeds bestaande organisaties
wordt gebruik gemaakt.
Het is nu de bedoeling, voor den ophouw
van die organen gebruik te maken van d-
reeds in den land- en tuinl>ouw gevoi.ndt
organisaties. De;e ophouw zal s'r- lits ge
leidelijk geschieden. Slechts daar, waar ge
Voorts kan door de Kroon in iedere pro
vincie een Provinciale Raad worden inge
steld, welke tot taak zal hebben een of meer
Landbouwraden in de uitoefening van hun
uitoefening van hun werkzaamheden bij te
staan. Door deze Provinciale Raden kunnen
ter verlichting van hun taak Provinciale
Districtscommissies worden ingesteld.
De Landbouwraden en Provinciale Raden,
welke uit ten hoogste 15 leden zullen be
staan, worden uit en door de in het be
drijfsleven gevormde organisaties opge
bouwd. Zoo zullen een deel der leden van
de raden benoemd worden door organisaties
op het. gebied van den land- en tuinbouw,
door den Minister aan te wijzen.
Voorts zullen organisaties op het gebied
van den handel en op het gebied der nij
verheid ieder een lid kunnen aanwijzen,
terwijl ook de landarbeidersorganisaties een
lid benoemen. De voorzitters van de Raden
worden door den Minister benoemd, die, zoo
hem dit gewenscht voorkomt, nog andere
leden daarin zelf kan benoemen,
De taak der Landbouwraden en
Provinciale Raden is drieledig: nl.
adviseerend, uitvoerend en verorde
nend.
Bij het toekennen van de verordenende
bevoegdheid der bedrijfsorganen is niet de
weg gekozen van de verbindendverklaring
van de besluiten der organen, doch is aan
de bedrijfsorganen bevoegdheid toegekend
tot het vaststellen van verordeningen, wel
ke voor de „bedrijfsgenooten" bindend zijn.
De voornaamste onderwerpen, waarover de
verordende bevoegdheid tifh kan uitstrek
ken, zijn:
Een zware ijsdani in de Memelrivier veroorzaakt een hooge waterstand, waar
door vele dijken in de nabijheid van TUfit bezweken. «P?.-