Be Secretaris- Geen bezuiniging bereikt Oiss?, Waarschijnlijk nog een laatste act e aan deze interessante zaak Een Nederlandsch'Argentijnsch handelsverdrag Een jeugdig Amsterdamsch handiet De schijndoode cliënten Dc broodprijzen Eendeneieren en paratyphus Uit de rechtsoverwegingen van het Amb tenarengerecht te Amsterdam, wel'ke tot de reeds door ons gepubliceerde beslissing hebben geleid, kunnen wij het navolgende melden. Het Gerecht stelt de vraag, of het door Korver bestreden K. B. in strijd is met eenig algemeen verbindend voorschrift. Het eenige voorschrift, dat volgens het Gerecht in aanmerking komt, is artikel 185 Gemeen tewet. welk voorschrift, voorzoover hier van belang, aan de Kroon de bevoegdheid verleent om besluiten van gemeenteraden te ■vernietigen „voorzoover zij met het alge meen belang strijden." Het Gerecht acht zich niet alleen bevoegd, maar zelfs ver plicht een onderzoek in te stellen, of het besluit van den Raad, waarbij Korver tot secretaris werd benoemd, in strijd is met het algemeen belang. Indien het Gerecht tot de slotsom mocht komen, dat dit raads besluit niet in strijd was met het algemeen belang, dan zal het K. B. dus niet in stand kunnen blijven, en zal het Gerecht dat K. B. dus moeten vernietigen als te zijn in strijd met artikel 185 der Gemeentewet. Het Gerecht overweegt, dat de formulee-- ring van art. 185 Gem.-wet de materieele eisch stelt, dat eenig besluit van een ge meenteraad met hei algemeen belang in werkelijkheid in strijd moet zijn, wil ver nietiging op dien grond kunnen volgen. De Kroon kan Haar vernietigingsbe voegdheid dus niet naar eigen believen hanteeren. De Ambtenarenrechter is dus bevoegd en verplicht te onderzoeken, of er werkelijk strijd met het algemeen belang was. Het Gerecht overweegt dan de vraag, of de benoeming van Korver tot secretaris in strijd was met het algemeen belang. De wet tot verlaging der openbare uitgaven trad eerst 1 Januari 1936 in werking. De Kroon kon gemeenten van 5000 zielen of daar beneden aanwijzen, waar de burgemeester - tevens secretaris zou zijn. Op 28 Dec. 1935, dus reeds vóór de in werking treding van die wet, werd Winkel als zoodanig bij K. B. aangewezen met ingang van 1 Januari '36. Ten processe is komen vast te staan, dat de vacature op 11 November reeds was ontstaan. Op 12 Dec. gaf de Commissaris der Koningin in Noordholland aan B. en W. van Winkel in overweging hetzij de be noeming van den burgemeester tot secreta ris „reeds nu" te bevorderen, hetzij de be noeming van een secretaris door den raad niet aan de orde te stellen, zoolang de aanwijzing van Winkel nog niet zou zijn geschied. In aansluiting hieraan gaf de Commissaris der Koningin te kennen, dat de benoeming van een ander tot secretaris zou leiden tot vernietiging van dat besluit door de Kroon, in verband met artikel 1 par. 17 van de wet tot verlaging der open bare uit^-aven. Toch benoemde de Raad op 27 Dec. 1935 Korver tot secretaris en wel met algemeene stemmen, niettegenstaande ook d« burgemeester tot de gegadigden be hoorde. Het K. B., waarbij dit raadsbesluit werd vernietigd, houdt niets in, dat be paaldelijk voor Winkel geldt, maar doet slechts een algemeen beroep op omstandig heden voor alle gemeenten van 5000 of minder zielen. De Kroon stelde zich dus kennelijk op het standpunt, dat de Raad van Winkel, sinds die wet tot verlaging der openbare uitgaven tot stand was geko men, zich moest onthouden van de benoe ming van een secretaris, tenzij de burge meester zou worden benoemd, daar anders strijd niet het algemeen belang aanwezig was. Het Gerecht is het met klager Kor ver eens, dat dit standpunt van de Kroon niet juist is. Immers, zoolang die nieuwe wet nog niet in werking getreden was, was do Raad niet alleen bevoegd maar zelfs verplicht om een secretaris te benoemen, en de Raad was vrij om een ander dan den burgemeester te benoemen. Het alge meen belang kan niet vorderen, dat de Raad bepalingen moest toepassen, welke nog niet in werking getreden waren. De gronden, in het K. B. tot vernietiging ge noemd, waren dus ontoereikend, en het Gerecht moet dus onderzoeken, of op andere gronden strijd met het algemeen belang aanwezig was, meer speciaal of de benoe ming van den klager Korver het onmogelijk maakte om een bezuiniging op de uitgaven ten laste der openibare kassen tot stand te brengen. In Maart 1936 is de burgemeester als secretaris in functie getreden krachtens de nieuwe wet. Het salaris van den burge meester als secretaris is f 1500.per jaar. terwijl een afzonderlijke secretaris een salaris van f 1800.tot f 2200.per jaar zou hebben verdiend. Met ingang van 1 Juni 1936 kreeg Korver zijn verhoogd salaris van f 1500.— per jaar met vier jaarlijksohe verhoogingen van f 50.per jaar tot f 1700.Aan het ambt van bur gemeester is een salaris verbonden van f 1900.— tot f 2300.per jaar. Het ligt vol gens het Gerecht voor de hand, dat de burgemeester tevens secretaris voor de ver vulling van het secretarisambt slechts een gedeelte van zijn werkkracht behoeft in te zetten. Hieruit volgt dus, dat ook Korver, indien zijn benoeming tot secretaris niet ongedaan gemaakt was, evenmin voor de vervulling van dit ambt den geheelen dag noodig zou hebben gehad, te meer daar in alle opzichten gebleken is, dat Korver voor dit ambt ten volle was berekend en met name daartoe niet minder geschikt was dan de burgemeester. Hieruit volgt weer. dat de heer Korver als secretaris nog tijd zou hebben gevonden om een belangrijk ge deelte te blijven doen van het werk, dat hij tot zijn benoeming had verricht als ambte naar ter secretarie. Voor een eventueelen nieuwen ambtenaar bleef dus minder en lichter werk over. Een eventueele ambtenaar zou dus rede lijkerwijs slechts aanspraak hebben gehad op een salaris, eenige honderden guldens lager dan- f 1100.- per jaar. Uit dit alles volgt dan dat eenerzijds de benoeming van Korver tot secretaris f 300.tot f 700.per jaar meer kostte dan de vereeniging der ambten van burgemeester en secretaris in den persoon van den burgemeester, terwijl anderzijds de gemeente ter bezoldiging van een ambtenaar ter secretarie zou kunnen volstaan met een uitgave van eenige hon derden guldens kleiner dan f 1100.per jaar in plaats van een uitgave van f 1500. f 1700.per jaar. Het Gerecht overweegt op grond van dat een en ander dat, ook al gaat men niet zoo ver als Korver in zijn klaagschrift doet, en al neemt men niet aan, dat een volontair ter secretarie tot bijstand van Korver voldoende geweest zou zijn toch nog uit het voorafgaande moet worden afgeleid, dat bij de bestendiging van de benoeming van Korver tot secre taris de openbare kassen minder zouden zijn bezwaard dan thans het geval is, nu de benoeming van Korver ongedaan gemaakt is ge worden. Het Gerecht is van meening, dat het be drag, dat door de samenvoeging minder be hoeft te worden uitgegeven, niettemin ten laste der rijkskas komt, omdat het van rijkswege aan te vullen tekort in de gemeen tekas uit der aard toeneemt naar mate de bedoelde rijksbijdrage in de salarissen af neemt. Dit blijft ook van kracht voor het geval de gemeente ophoudt noodlijdend te zijn. Bij de beoordeeling van bezuiniging dient te worden gelet op het resultaat van eenigen maatregel ten aanzien van alle openbare kassen tezamen. Dit geldt volgens het Ge recht stellig ter beoordeeling van hetgeen het alqemeen belang meebrengt. De wet draagt immers den naam van „Wet tot verlaging van de openbare uit gaven". Uit dit alles volgt dus, dat er geen aanleiding bestaat het besluit van den Raad tot benoeming van den heer Korver tot secretaris in strijd met het algemeen belang te achten op dezen grond, dat dit besluit an de openbare kassen in feite schade be rokkende of dreigde te worden, berokkend. Ook overigens is niet gebleken, van eenigen grond voor de stelling, dat het benoemings besluit van Korver met het algemeen be lang in strijd is. Uit het tot nu toe overwo- gene moet dus worden geconcludeerd, dat het koninklijk besluit in strijd is met het voorschrift van art. 185 der Gemeentewet en derhalve moet worden vernietigd. Deze nietigheid moet met toepassing van art. 48 der Ambtenarenwet voor gedekt ver klaard worden, daar sedert Maart 1936 de Burgemeester nu eenmaal is opgetreden als secretaris der gemeente. Door de toepassing van art. 48 voornoemd kan Korver derhalve aanspraak maken op schadevergoeding, wel ke hij dan ook gevorderd heeft, en naar het oordeel van het Gerecht terecht, daar toch uit het feitelijk vaststaande volgt, dat hij thans een geringere bezoldiging geniet dan die, welke hij als secretaris zou hebben ge noten. Het Gerecht houdt dan eenerzijds rekening met de hoegrootheid der beide evenbedoelde bezoldigingen eri anderzijds met de kans, dat KorVér om welke reden dan ook zoud hebben opgehouden op eenig oogenblik als secretaris der gemeen- DE DRIE MUSKETIERS w Ifv Êgt? l# 'r.' ff9 119. GROOTMOEDIGHEID. „Welnu", concludeerde de jonge man, „ze is tenminste van meening dat ik wat waard ben. Wie is echter de dame, waar van in den brief sprake is?" vroeg hij aan den soldaat. „Ja, hoe heette ze ook weer? Nu weet ik het: Mevrouw Bonacieux heette ze. We moesten haar naar het huis van Mylady brengen, maar ze ontkwam onderweg. Na derhand hoorden we, dat ze in een nonnen klooster gevlucht was en daar konden we haar moeilijk uithalen." De gedachte, dat Constance Bonacieux in een klooster voor den haat van Mylady veilig was, wekte in d' Artagnan mildere stemmingen. Hij keerde zich tot den gewon de, gaf hem een arm en zeide: „Kom we moeten zien, dat we in het kamp komen. Steun maar op mij, ik laat je hier zoo niet liggen", 120. HET RAPPORT. De gewonde, die een dergelijke grootmoe digheid niet kon begrijpen, stamelde ver ward: „Maar U zult me in het kamp toch niet laten hangen!" „Neen, wees gerust." De gardist, die er zonder kleerscheuren afgekomen was, had in het kamp verteld, dat al zijn kameraden waren gesneuveld. Men werd daarom prettig verrast, toen d' Artagnan zonder letsel weer in het kamp kwam. In zijn rapport aan den kapitein repte d' Artagnan met geen woord over de poging tot moord. Wel vertelde hij van de gevaren, welke hij doorstaan had, terwijl hij inder daad een uitval van de belegerden verzon, waardoor hij ook den dood van een der sol daten en de wonde van den andere ver klaarde. De kapitein sprak zijn hooge waardeering uit en den geheelen dag werd in het karwp" over niets anders gesproken dan over de heldendaad van d' Artagnan. VRIJDAG 23 APRIL. Hilversum I. Algemeen Programma., verzorgd door de NCRV. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde muziek (gramofoonplaten). 8.30 Gramofoonplaten. 9.30 Gelukwenschen. 10.30 Morgendienst. 11.00 Orgelspel. 12.00 Berichten. 12.15 Gramofoonplaten. 1.00 Ensemble Van der Horst. 2.30 Chr. lectuur. 3.00 Pianovoordracht. 4.00 Bijbellezing in het Friesch. 5.005.45 en 6.00 Strijkkwintet. 6.30 Voor tuinliefhebbers. 7.00 Berichten. 7.15 Literair halfuur. 7.45 Reportage. 8.00 Berichten ANP. Herh. SOS-Berichten. 8.15 Gramofoonplaten. 9.00 Declamatie. 9.30 Stafmuziek 5de R. I. (Om 10.00 Berich ten ANP). 10.4511.30 Gramofoonpl. Hierna: Schrift lezing. Hilversum H. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VAn. 12.00 AVRO. 4.00 VARA. 7.30 VPRO VARA. 10.40 VPRO. 11.00 VARA. W 8.00 Gramofoonplaten, 10.00 Morgenwijding. 10.20 VARA-Orkest. 11.00 Declamatie. 11.20 Vervolg orkestconcert. 12.00 Kovacs Lajos' orkest. 2.00 Causerie: „Een en ander over gel*» heidsgrafiek". 6 D°n- 2.30 Dameskoor „Bel Canto", 2.50 Hobo en orgel. 3.15 AVRO-Dansorkest. 4.00 Gramofonoplaten. 5.00 Kinderuurtje. 5.30 VARA-Orkest. 6.30 Politiek radiojournaal. 6.50 Gramofoonplaten. 7.00 Hoofdmomenten uit de geschiedenis de* Ned. arbeidersbeweging, 7.20 Gramofoonplaten. 7.30 Berichten V.G.P. 7.35 Lezen in den Bijbel. 8.00 Concert (cello en piano). 8.30 Vrijz. Prot. jeugd internationaal. 9.00 Internationaal cabaretprogramma. 10.00 Declamatie. 10.20 Orgelspel. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Avondwijidng. 11.00 Jazzmuziek (gr.pl.)' 11.3012.00 Gramofoonplaten. te te blijven fungeeren. Het Gerecht stelt dan het bedrag der schadevergoeding naar billijkheid vast op f 2500.welk bedrag ten laste van het Rijk komt. Naar wij van den raadsman van Korver vernemen, heeft de Koningin de bevoegdheid om binnen 30 dagen van deze veroordee ling van den Staat der Nederlanden in be roep te gaan bij den Centralen Raad van Beroep te Utrecht. De beslissing van dat Gerecht is dan de uiterste instantie. Wij wijzen er op, dat de Centrale Raad van Be roep deze zaak reeds eerder ter beoordeeling heeft gehad, n.1. toen het Ambtenarenge recht te Amsterdam het beroep van Korver niet-ontvankelijk verklaard had. De Centrale Raad van Beroep heeft toen de beslissing van Amsterdam vernietigd en beslist, dat er geen gronden waren voor niet-ontvankelijk- verklaring, zoodat de zaak werd terugge wezen naar het Ambtenarengerecht te Am sterdam om op de feiten af te doen. Krach tens deze terugwijzing van den Centralen Raad van Beroep heeft thans het Ambtena rengerecht te Amsterdam de hierboven weergegeven beslissing genomen «n het wil ons voorkomen, dat op grond van dezen gang van zaken het vrij waarschijnlijk kan worden geacht, dat in geval van hooger be roep van de Kroon de Centrale Raad van Beroep te Utrecht deze beslissing toch zal bekrachtigen. Het is dus niet uitgesloten, dat aan deze hoogst interessante zaak nog een laatste acte zal worden toegevoegd. Wij blijven met belangstelling het laatste ver loop volgen. Een concept-overeenkomst in studie. De besprekingen, die de Nederlandsche handelsmissie naar Zuid-Amerika, te Bue- nos-Aires heeft gevoerd, hebben ertoe ge leid, dat de onderhandelingen over een handelsverdrag tusschen Nederland en Ar gentinië in een zoodanig stadium zijn gekomen, dat spoedige overeenstemming mag worden verwacht. Er is een ontwerp-verdrag opgesteld, be staande uit vijftien artikelen, dat gebaseerd is op de wederzijdsche voorstellen en waarin de Nederlandsche handelsmissie haar desiderata heeft neergelegd. Volgens deze voorstellen zal Ar gentinië voor verschillende Neder landsche artikelen de douanetarie ven verlagen en zal Nederland de minimum-invoercontingenten voor bepaalde Argentijnsche producten verhoogen. Zoowel van Argenitijnsche als van Ne derlandsche zijde moeten de wederzijdsche desiderata nog bestudeerd worden en hoe wel goede hoop bestaat, dat men op den grondslag der thans' ontworpen voorstel len tot overeenstemming zal okmen, zijn de in het buitenland circuleerende geruchten, dat reeds een Nederlandsch-Argentijnsch handelsverdrag zou zijn gesloten, voorbarig Een zeventienjarige jongen, die ook eens een flinken slag wilde slaan, is Dinsdag avond een woning aan de Gijsbrecht van Aemstelstraat te Amsterdam, waarvan hij wist, dat er een bejaard echtpaar huisde binnengedrongen. Met een looper opende hij de buitendeur en kwam in het portaal Hier bond hij een lap voor het gezicht en nam een pistool in zijn hand. Aldus uitge rust ging hij het vertrek, waar de oude medisch en zaten binnen. Onder bedreiging met het wapen poogde hij de hevig ge schrokken oudjes geld af te persen. Mis schien zou hij ook wel in zijn vooropgeze' doel geslaagd zijn, indien niet juist op dat oogenblik een zoon van het echtpaar bin nenkwam, die na een korte worsteling den indringer overmande en hem naar het bureau Linnaeustraat overbracht. Het wa pen. dat hem daar werd afgenomen bleek bi] onderzoek een klappertjespistool te zijn.. De jongen is opgesloten, Verzekeringsmij. te Dordrecht 05 geraffineerde wijze opgelicht. Drie agenten gearresteerd. I De politie te Zwijndrecht heeft drie agen» ten van een verzekeringsmaatschappij g8. arresteerd, die er van verdacht worden de ze onderneming op geraffineerde wijze te hebben opgelicht voor een bedrag van min. stens elf duizend gulden. Zij speelden dit klaar door valsche over. lijdensacten op te stellen van lieden, die niet meer in staat waren hun verzeke ringspremie te betalen en deswege hun polis hadden ingeleverd. Na het opzeggen der verzekeringen betaalden de agenten de premie nog eenigen tijd aan de maat schappij, waarna zij deze in kennis stelden van het overlijden hunner cliënten, om vervolgens de verzekeringssom te incassee- ren. Behalve in Zwijndrecht opereerde heï complot in Hen/drik-Ido-Ambacht en Rijk oord, gemeente Ridderkerk. In de twee laatste gemeenten slaagden de oplichters er in officieele overlijdensacten te bemachti< gen. hetgeen hun werk vereenvoudigde. In ruim vijftig gevallen hebben zij hun doel vyeten te bereiken, totdat zij tegen de lamp liepen, doordat de verzekeringsmaatschappij lont rook. Een der agenten had namelijk uit eigen middelen een uilkeering gedaan aan een der verzekerden, die reeds langeiï tijd premie had betaald. De betrokkens achtte deze som echter te gering en deelde dit aan de maatschappij mede. Deze heeft toen een onderzoek ingesteld, waarvan het resultaat was, dat het complot werd ont dekt. De verdachten zijn Th. van P. uit Zwijndrecht, I. L. uit Bijsoord en M. S. uit Dordrecht. De drie mannen zijn in het huis van bewaring te Dordrecht ingesloten. Aangezien men nog niet weet, hoe Eeï drietal kans heeft gezien in Rijsoord en Hendrik-Ido-Ambacht aan officieele over- lijdensacten te komen, strekt het justitieels onderzoek zich ook tot die plaatsen uit. Aanhoudende actie tegen ver* hooging Het secretariaat van den Centralen Bonï van Nederlandsche Verbruiks coöperaties schrijft ons: Het bestuur van den Centralen Bond van Nederlandsche Verbruikscoöperaties heeft aan den minister van Landbouw en Vissche- nj een adres gezonden, waarin het bestuur er op aandringt, de heffing op buitenland- sche tarwe en den V.I.T.A.—tarweprijs zoo danig te verlagen, dat broodprijsverhoogin? in den eersten tijd kan worden voorkomen. Aangenomen kan worden, dat de brood prijzen sinds Januari j.1. algemeen met cent per 800 gram zijn gestegen. Bij een voortdurend oploopende wereldmarktprijs zullen, in dien de crisislasten op tarwe niet worden verlaagd, de broodprijzen in de naas te toekomst ongetwijfeld nog meer worden verhoogd. Nu van een eenigszins aanmerke lijke verhooging van de koopkracht van de groote massa der verbruikers nog niets valt te bemerken, moet een dergelijke stijginK van den prijs van het eerste volksvoedsel funest worden geacht. De afdeeling volksgezondheid van het pnl nisterie van Sociale Zaken schrijft: Nu en dan worden gevallen van PaI"a phusbesmetting bekend, veroorzaakt o° het gebruik van eendeneieren. h.> Om het optreden van deze ziekte door gebruik van eendeneieren te voorkomen het noodig voor direct gebruik deze eie iiard te koken (8 minuten) en ze in jj waren slechts te gebruiken, in dien hard gebakken worden. r.n Aangeraden wordt daarom: eendenel niet te gebruiken voor de bereiding pudding, vla, slagroommengsels e.d. *a vullingen, consumptieijs, zacht gebak, om: niet voor eetwaren, welke niet 01 xoldoende verhit worden,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 8