Be Secretaris-
Geen bezuiniging bereikt
Oiss?,
Waarschijnlijk nog een laatste
act e aan deze interessante zaak
Een Nederlandsch'Argentijnsch
handelsverdrag
Een jeugdig Amsterdamsch
handiet
De schijndoode cliënten
Dc broodprijzen
Eendeneieren en
paratyphus
Uit de rechtsoverwegingen van het Amb
tenarengerecht te Amsterdam, wel'ke tot de
reeds door ons gepubliceerde beslissing
hebben geleid, kunnen wij het navolgende
melden.
Het Gerecht stelt de vraag, of het door
Korver bestreden K. B. in strijd is met
eenig algemeen verbindend voorschrift. Het
eenige voorschrift, dat volgens het Gerecht
in aanmerking komt, is artikel 185 Gemeen
tewet. welk voorschrift, voorzoover hier
van belang, aan de Kroon de bevoegdheid
verleent om besluiten van gemeenteraden te
■vernietigen „voorzoover zij met het alge
meen belang strijden." Het Gerecht acht
zich niet alleen bevoegd, maar zelfs ver
plicht een onderzoek in te stellen, of het
besluit van den Raad, waarbij Korver tot
secretaris werd benoemd, in strijd is met
het algemeen belang. Indien het Gerecht
tot de slotsom mocht komen, dat dit raads
besluit niet in strijd was met het algemeen
belang, dan zal het K. B. dus niet in stand
kunnen blijven, en zal het Gerecht dat K. B.
dus moeten vernietigen als te zijn in strijd
met artikel 185 der Gemeentewet.
Het Gerecht overweegt, dat de formulee--
ring van art. 185 Gem.-wet de materieele
eisch stelt, dat eenig besluit van een ge
meenteraad met hei algemeen belang in
werkelijkheid in strijd moet zijn, wil ver
nietiging op dien grond kunnen volgen.
De Kroon kan Haar vernietigingsbe
voegdheid dus niet naar eigen believen
hanteeren. De Ambtenarenrechter is dus
bevoegd en verplicht te onderzoeken, of er
werkelijk strijd met het algemeen belang
was.
Het Gerecht overweegt dan de vraag, of
de benoeming van Korver tot secretaris in
strijd was met het algemeen belang. De wet
tot verlaging der openbare uitgaven trad
eerst 1 Januari 1936 in werking. De Kroon
kon gemeenten van 5000 zielen of daar
beneden aanwijzen, waar de burgemeester
- tevens secretaris zou zijn. Op 28 Dec. 1935,
dus reeds vóór de in werking treding van
die wet, werd Winkel als zoodanig bij K. B.
aangewezen met ingang van 1 Januari '36.
Ten processe is komen vast te staan, dat
de vacature op 11 November reeds was
ontstaan. Op 12 Dec. gaf de Commissaris
der Koningin in Noordholland aan B. en W.
van Winkel in overweging hetzij de be
noeming van den burgemeester tot secreta
ris „reeds nu" te bevorderen, hetzij de be
noeming van een secretaris door den raad
niet aan de orde te stellen, zoolang de
aanwijzing van Winkel nog niet zou zijn
geschied. In aansluiting hieraan gaf de
Commissaris der Koningin te kennen, dat
de benoeming van een ander tot secretaris
zou leiden tot vernietiging van dat besluit
door de Kroon, in verband met artikel 1
par. 17 van de wet tot verlaging der open
bare uit^-aven. Toch benoemde de Raad op
27 Dec. 1935 Korver tot secretaris en wel
met algemeene stemmen, niettegenstaande
ook d« burgemeester tot de gegadigden be
hoorde. Het K. B., waarbij dit raadsbesluit
werd vernietigd, houdt niets in, dat be
paaldelijk voor Winkel geldt, maar doet
slechts een algemeen beroep op omstandig
heden voor alle gemeenten van 5000 of
minder zielen. De Kroon stelde zich dus
kennelijk op het standpunt, dat de Raad
van Winkel, sinds die wet tot verlaging
der openbare uitgaven tot stand was geko
men, zich moest onthouden van de benoe
ming van een secretaris, tenzij de burge
meester zou worden benoemd, daar anders
strijd niet het algemeen belang aanwezig
was. Het Gerecht is het met klager Kor
ver eens, dat dit standpunt van de Kroon
niet juist is. Immers, zoolang die nieuwe
wet nog niet in werking getreden was, was
do Raad niet alleen bevoegd maar zelfs
verplicht om een secretaris te benoemen,
en de Raad was vrij om een ander dan
den burgemeester te benoemen. Het alge
meen belang kan niet vorderen, dat de
Raad bepalingen moest toepassen, welke
nog niet in werking getreden waren. De
gronden, in het K. B. tot vernietiging ge
noemd, waren dus ontoereikend, en het
Gerecht moet dus onderzoeken, of op andere
gronden strijd met het algemeen belang
aanwezig was, meer speciaal of de benoe
ming van den klager Korver het onmogelijk
maakte om een bezuiniging op de uitgaven
ten laste der openibare kassen tot stand
te brengen.
In Maart 1936 is de burgemeester als
secretaris in functie getreden krachtens de
nieuwe wet. Het salaris van den burge
meester als secretaris is f 1500.per
jaar. terwijl een afzonderlijke secretaris
een salaris van f 1800.tot f 2200.per
jaar zou hebben verdiend. Met ingang van
1 Juni 1936 kreeg Korver zijn verhoogd
salaris van f 1500.— per jaar met vier
jaarlijksohe verhoogingen van f 50.per
jaar tot f 1700.Aan het ambt van bur
gemeester is een salaris verbonden van
f 1900.— tot f 2300.per jaar. Het ligt vol
gens het Gerecht voor de hand, dat de
burgemeester tevens secretaris voor de ver
vulling van het secretarisambt slechts een
gedeelte van zijn werkkracht behoeft in te
zetten. Hieruit volgt dus, dat ook Korver,
indien zijn benoeming tot secretaris niet
ongedaan gemaakt was, evenmin voor de
vervulling van dit ambt den geheelen dag
noodig zou hebben gehad, te meer daar in
alle opzichten gebleken is, dat Korver voor
dit ambt ten volle was berekend en met
name daartoe niet minder geschikt was
dan de burgemeester. Hieruit volgt weer.
dat de heer Korver als secretaris nog tijd
zou hebben gevonden om een belangrijk ge
deelte te blijven doen van het werk, dat hij
tot zijn benoeming had verricht als ambte
naar ter secretarie. Voor een eventueelen
nieuwen ambtenaar bleef dus minder en
lichter werk over.
Een eventueele ambtenaar zou dus rede
lijkerwijs slechts aanspraak hebben gehad
op een salaris, eenige honderden guldens
lager dan- f 1100.- per jaar. Uit dit alles
volgt dan dat eenerzijds de benoeming van
Korver tot secretaris f 300.tot f 700.per
jaar meer kostte dan de vereeniging der
ambten van burgemeester en secretaris in
den persoon van den burgemeester, terwijl
anderzijds de gemeente ter bezoldiging van
een ambtenaar ter secretarie zou kunnen
volstaan met een uitgave van eenige hon
derden guldens kleiner dan f 1100.per
jaar in plaats van een uitgave van f 1500.
f 1700.per jaar.
Het Gerecht overweegt op grond
van dat een en ander dat, ook al
gaat men niet zoo ver als Korver in
zijn klaagschrift doet, en al neemt
men niet aan, dat een volontair ter
secretarie tot bijstand van Korver
voldoende geweest zou zijn toch nog
uit het voorafgaande moet worden
afgeleid, dat bij de bestendiging van
de benoeming van Korver tot secre
taris de openbare kassen minder
zouden zijn bezwaard dan thans het
geval is, nu de benoeming van
Korver ongedaan gemaakt is ge
worden.
Het Gerecht is van meening, dat het be
drag, dat door de samenvoeging minder be
hoeft te worden uitgegeven, niettemin ten
laste der rijkskas komt, omdat het van
rijkswege aan te vullen tekort in de gemeen
tekas uit der aard toeneemt naar mate de
bedoelde rijksbijdrage in de salarissen af
neemt. Dit blijft ook van kracht voor het
geval de gemeente ophoudt noodlijdend te
zijn.
Bij de beoordeeling van bezuiniging dient
te worden gelet op het resultaat van eenigen
maatregel ten aanzien van alle openbare
kassen tezamen. Dit geldt volgens het Ge
recht stellig ter beoordeeling van hetgeen
het alqemeen belang meebrengt.
De wet draagt immers den naam van
„Wet tot verlaging van de openbare uit
gaven". Uit dit alles volgt dus, dat er geen
aanleiding bestaat het besluit van den Raad
tot benoeming van den heer Korver tot
secretaris in strijd met het algemeen belang
te achten op dezen grond, dat dit besluit
an de openbare kassen in feite schade be
rokkende of dreigde te worden, berokkend.
Ook overigens is niet gebleken, van eenigen
grond voor de stelling, dat het benoemings
besluit van Korver met het algemeen be
lang in strijd is. Uit het tot nu toe overwo-
gene moet dus worden geconcludeerd, dat
het koninklijk besluit in strijd is met het
voorschrift van art. 185 der Gemeentewet
en derhalve moet worden vernietigd.
Deze nietigheid moet met toepassing van
art. 48 der Ambtenarenwet voor gedekt ver
klaard worden, daar sedert Maart 1936 de
Burgemeester nu eenmaal is opgetreden als
secretaris der gemeente. Door de toepassing
van art. 48 voornoemd kan Korver derhalve
aanspraak maken op schadevergoeding, wel
ke hij dan ook gevorderd heeft, en naar het
oordeel van het Gerecht terecht, daar toch
uit het feitelijk vaststaande volgt, dat hij
thans een geringere bezoldiging geniet dan
die, welke hij als secretaris zou hebben ge
noten. Het Gerecht houdt dan eenerzijds
rekening met de hoegrootheid der beide
evenbedoelde bezoldigingen eri anderzijds
met de kans, dat KorVér om welke reden
dan ook zoud hebben opgehouden op
eenig oogenblik als secretaris der gemeen-
DE DRIE MUSKETIERS
w Ifv
Êgt? l#
'r.'
ff9
119.
GROOTMOEDIGHEID.
„Welnu", concludeerde de jonge man,
„ze is tenminste van meening dat ik wat
waard ben. Wie is echter de dame, waar
van in den brief sprake is?" vroeg hij aan
den soldaat.
„Ja, hoe heette ze ook weer? Nu weet ik
het: Mevrouw Bonacieux heette ze. We
moesten haar naar het huis van Mylady
brengen, maar ze ontkwam onderweg. Na
derhand hoorden we, dat ze in een nonnen
klooster gevlucht was en daar konden we
haar moeilijk uithalen."
De gedachte, dat Constance Bonacieux in
een klooster voor den haat van Mylady
veilig was, wekte in d' Artagnan mildere
stemmingen. Hij keerde zich tot den gewon
de, gaf hem een arm en zeide: „Kom we
moeten zien, dat we in het kamp komen.
Steun maar op mij, ik laat je hier zoo niet
liggen",
120.
HET RAPPORT.
De gewonde, die een dergelijke grootmoe
digheid niet kon begrijpen, stamelde ver
ward:
„Maar U zult me in het kamp toch niet
laten hangen!"
„Neen, wees gerust."
De gardist, die er zonder kleerscheuren
afgekomen was, had in het kamp verteld,
dat al zijn kameraden waren gesneuveld.
Men werd daarom prettig verrast, toen d'
Artagnan zonder letsel weer in het kamp
kwam.
In zijn rapport aan den kapitein repte d'
Artagnan met geen woord over de poging
tot moord. Wel vertelde hij van de gevaren,
welke hij doorstaan had, terwijl hij inder
daad een uitval van de belegerden verzon,
waardoor hij ook den dood van een der sol
daten en de wonde van den andere ver
klaarde.
De kapitein sprak zijn hooge waardeering
uit en den geheelen dag werd in het karwp"
over niets anders gesproken dan over de
heldendaad van d' Artagnan.
VRIJDAG 23 APRIL.
Hilversum I.
Algemeen Programma., verzorgd door de
NCRV.
8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde muziek
(gramofoonplaten).
8.30 Gramofoonplaten.
9.30 Gelukwenschen.
10.30 Morgendienst.
11.00 Orgelspel.
12.00 Berichten.
12.15 Gramofoonplaten.
1.00 Ensemble Van der Horst.
2.30 Chr. lectuur.
3.00 Pianovoordracht.
4.00 Bijbellezing in het Friesch.
5.005.45 en 6.00 Strijkkwintet.
6.30 Voor tuinliefhebbers.
7.00 Berichten.
7.15 Literair halfuur.
7.45 Reportage.
8.00 Berichten ANP. Herh. SOS-Berichten.
8.15 Gramofoonplaten.
9.00 Declamatie.
9.30 Stafmuziek 5de R. I. (Om 10.00 Berich
ten ANP).
10.4511.30 Gramofoonpl. Hierna: Schrift
lezing.
Hilversum H.
8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VAn.
12.00 AVRO. 4.00 VARA. 7.30 VPRO
VARA. 10.40 VPRO. 11.00 VARA. W
8.00 Gramofoonplaten,
10.00 Morgenwijding.
10.20 VARA-Orkest.
11.00 Declamatie.
11.20 Vervolg orkestconcert.
12.00 Kovacs Lajos' orkest.
2.00 Causerie: „Een en ander over gel*»
heidsgrafiek". 6 D°n-
2.30 Dameskoor „Bel Canto",
2.50 Hobo en orgel.
3.15 AVRO-Dansorkest.
4.00 Gramofonoplaten.
5.00 Kinderuurtje.
5.30 VARA-Orkest.
6.30 Politiek radiojournaal.
6.50 Gramofoonplaten.
7.00 Hoofdmomenten uit de geschiedenis de*
Ned. arbeidersbeweging,
7.20 Gramofoonplaten.
7.30 Berichten V.G.P.
7.35 Lezen in den Bijbel.
8.00 Concert (cello en piano).
8.30 Vrijz. Prot. jeugd internationaal.
9.00 Internationaal cabaretprogramma.
10.00 Declamatie.
10.20 Orgelspel.
10.30 Berichten ANP.
10.40 Avondwijidng.
11.00 Jazzmuziek (gr.pl.)'
11.3012.00 Gramofoonplaten.
te te blijven fungeeren. Het Gerecht stelt
dan het bedrag der schadevergoeding naar
billijkheid vast op f 2500.welk bedrag ten
laste van het Rijk komt.
Naar wij van den raadsman van Korver
vernemen, heeft de Koningin de bevoegdheid
om binnen 30 dagen van deze veroordee
ling van den Staat der Nederlanden in be
roep te gaan bij den Centralen Raad van
Beroep te Utrecht. De beslissing van dat
Gerecht is dan de uiterste instantie. Wij
wijzen er op, dat de Centrale Raad van Be
roep deze zaak reeds eerder ter beoordeeling
heeft gehad, n.1. toen het Ambtenarenge
recht te Amsterdam het beroep van Korver
niet-ontvankelijk verklaard had. De Centrale
Raad van Beroep heeft toen de beslissing
van Amsterdam vernietigd en beslist, dat er
geen gronden waren voor niet-ontvankelijk-
verklaring, zoodat de zaak werd terugge
wezen naar het Ambtenarengerecht te Am
sterdam om op de feiten af te doen. Krach
tens deze terugwijzing van den Centralen
Raad van Beroep heeft thans het Ambtena
rengerecht te Amsterdam de hierboven
weergegeven beslissing genomen «n het wil
ons voorkomen, dat op grond van dezen
gang van zaken het vrij waarschijnlijk kan
worden geacht, dat in geval van hooger be
roep van de Kroon de Centrale Raad van
Beroep te Utrecht deze beslissing toch zal
bekrachtigen. Het is dus niet uitgesloten,
dat aan deze hoogst interessante zaak nog
een laatste acte zal worden toegevoegd. Wij
blijven met belangstelling het laatste ver
loop volgen.
Een concept-overeenkomst in
studie.
De besprekingen, die de Nederlandsche
handelsmissie naar Zuid-Amerika, te Bue-
nos-Aires heeft gevoerd, hebben ertoe ge
leid, dat de onderhandelingen over een
handelsverdrag tusschen Nederland en Ar
gentinië in een zoodanig stadium zijn
gekomen, dat spoedige overeenstemming
mag worden verwacht.
Er is een ontwerp-verdrag opgesteld, be
staande uit vijftien artikelen, dat gebaseerd
is op de wederzijdsche voorstellen en
waarin de Nederlandsche handelsmissie
haar desiderata heeft neergelegd.
Volgens deze voorstellen zal Ar
gentinië voor verschillende Neder
landsche artikelen de douanetarie
ven verlagen en zal Nederland de
minimum-invoercontingenten voor
bepaalde Argentijnsche producten
verhoogen.
Zoowel van Argenitijnsche als van Ne
derlandsche zijde moeten de wederzijdsche
desiderata nog bestudeerd worden en hoe
wel goede hoop bestaat, dat men op den
grondslag der thans' ontworpen voorstel
len tot overeenstemming zal okmen, zijn de
in het buitenland circuleerende geruchten,
dat reeds een Nederlandsch-Argentijnsch
handelsverdrag zou zijn gesloten, voorbarig
Een zeventienjarige jongen, die ook eens
een flinken slag wilde slaan, is Dinsdag
avond een woning aan de Gijsbrecht van
Aemstelstraat te Amsterdam, waarvan hij
wist, dat er een bejaard echtpaar huisde
binnengedrongen. Met een looper opende hij
de buitendeur en kwam in het portaal
Hier bond hij een lap voor het gezicht en
nam een pistool in zijn hand. Aldus uitge
rust ging hij het vertrek, waar de oude
medisch en zaten binnen. Onder bedreiging
met het wapen poogde hij de hevig ge
schrokken oudjes geld af te persen. Mis
schien zou hij ook wel in zijn vooropgeze'
doel geslaagd zijn, indien niet juist op dat
oogenblik een zoon van het echtpaar bin
nenkwam, die na een korte worsteling
den indringer overmande en hem naar het
bureau Linnaeustraat overbracht. Het wa
pen. dat hem daar werd afgenomen bleek
bi] onderzoek een klappertjespistool te
zijn.. De jongen is opgesloten,
Verzekeringsmij. te Dordrecht 05
geraffineerde wijze opgelicht.
Drie agenten gearresteerd.
I
De politie te Zwijndrecht heeft drie agen»
ten van een verzekeringsmaatschappij g8.
arresteerd, die er van verdacht worden de
ze onderneming op geraffineerde wijze te
hebben opgelicht voor een bedrag van min.
stens elf duizend gulden.
Zij speelden dit klaar door valsche over.
lijdensacten op te stellen van lieden, die
niet meer in staat waren hun verzeke
ringspremie te betalen en deswege hun
polis hadden ingeleverd. Na het opzeggen
der verzekeringen betaalden de agenten de
premie nog eenigen tijd aan de maat
schappij, waarna zij deze in kennis stelden
van het overlijden hunner cliënten, om
vervolgens de verzekeringssom te incassee-
ren.
Behalve in Zwijndrecht opereerde heï
complot in Hen/drik-Ido-Ambacht en Rijk
oord, gemeente Ridderkerk. In de twee
laatste gemeenten slaagden de oplichters er
in officieele overlijdensacten te bemachti<
gen. hetgeen hun werk vereenvoudigde. In
ruim vijftig gevallen hebben zij hun doel
vyeten te bereiken, totdat zij tegen de lamp
liepen, doordat de verzekeringsmaatschappij
lont rook. Een der agenten had namelijk
uit eigen middelen een uilkeering gedaan
aan een der verzekerden, die reeds langeiï
tijd premie had betaald. De betrokkens
achtte deze som echter te gering en deelde
dit aan de maatschappij mede. Deze heeft
toen een onderzoek ingesteld, waarvan het
resultaat was, dat het complot werd ont
dekt. De verdachten zijn Th. van P. uit
Zwijndrecht, I. L. uit Bijsoord en M. S. uit
Dordrecht. De drie mannen zijn in het huis
van bewaring te Dordrecht ingesloten.
Aangezien men nog niet weet, hoe Eeï
drietal kans heeft gezien in Rijsoord en
Hendrik-Ido-Ambacht aan officieele over-
lijdensacten te komen, strekt het justitieels
onderzoek zich ook tot die plaatsen uit.
Aanhoudende actie tegen ver*
hooging
Het secretariaat van den Centralen Bonï
van Nederlandsche Verbruiks coöperaties
schrijft ons:
Het bestuur van den Centralen Bond van
Nederlandsche Verbruikscoöperaties heeft
aan den minister van Landbouw en Vissche-
nj een adres gezonden, waarin het bestuur
er op aandringt, de heffing op buitenland-
sche tarwe en den V.I.T.A.—tarweprijs zoo
danig te verlagen, dat broodprijsverhoogin?
in den eersten tijd kan worden voorkomen.
Aangenomen kan worden, dat de brood
prijzen sinds Januari j.1. algemeen met
cent per 800 gram zijn gestegen. Bij een
voortdurend oploopende wereldmarktprijs
zullen, in dien de crisislasten op tarwe niet
worden verlaagd, de broodprijzen in de naas
te toekomst ongetwijfeld nog meer worden
verhoogd. Nu van een eenigszins aanmerke
lijke verhooging van de koopkracht van de
groote massa der verbruikers nog niets valt
te bemerken, moet een dergelijke stijginK
van den prijs van het eerste volksvoedsel
funest worden geacht.
De afdeeling volksgezondheid van het pnl
nisterie van Sociale Zaken schrijft:
Nu en dan worden gevallen van PaI"a
phusbesmetting bekend, veroorzaakt o°
het gebruik van eendeneieren. h.>
Om het optreden van deze ziekte door
gebruik van eendeneieren te voorkomen
het noodig voor direct gebruik deze eie
iiard te koken (8 minuten) en ze in jj
waren slechts te gebruiken, in dien
hard gebakken worden. r.n
Aangeraden wordt daarom: eendenel
niet te gebruiken voor de bereiding
pudding, vla, slagroommengsels e.d. *a
vullingen, consumptieijs, zacht gebak,
om: niet voor eetwaren, welke niet 01
xoldoende verhit worden,