Jaap Been overleden 1 Een werkplaats op wielen Bescherming tegen lucht aanvallen Buitenland Lansbury terug in Londen Noodsein van de K.N.A.C, Met Dorus Rijkers en Janus Kuiper de grootste zeeridder van de Nederlandsche kust 400 mcnschenlcvens ontrukte hij aan de Noordzeegolven. Roekeloos fietser voor den Haagschen rechter Sabotage in de Russische industrie Duitsche huwelijksadvertentie 1937 Geen gifgassen in den Spaanschen krijg De bokser Lou Brouillard geschorst Woensdagavond 11 uur is Jacob Been, een der grootste Blauwe Zeeridders der Neder landsche kust, in zijn huisje aan de Artillerie straat, waar hij bijna 91 jaar gewoond heeft, gestorven. Jaap Been, een mensch van groot formaat, die niet minder dan 400 schipbreukelingen uit de golven haalde. Met Dorus Rijkers en Janus Kuiper vormde hij een heldentrio, waarover nog vele jaren gesproken zal worden, overal waar menschen gevonden worden, die weten wat het zeggen wil, in een open vlet een tot razernij gebrachte Noordzee te trotseeren. Een wonderlijk leven. Het is een wonderlijk leven geweest, dat van Jaap Been. Wonderlijk vooral, omdat deze man al dat gene wat hij voor zijn medemenschen gedaan heeft, zelf zoo gewoon, eigenlijk onbelangrijk vond. Hij was geen man, die er naar haakte, dat zijn daden aan de groote klok gehangen werden, en om zijn eigen woorden te gebrui ken „van kouwe drokte heb ik tabak" Het bericht van overlijden heeft stilte over den Ouden Helder gebracht. Want hoewel Been sedert verscheidene jaren zijn woning niet meer verlaten had, was hij in deze buurt van patriarchen en zeeridders een zeer ge ziene persoonlijkheid. Iemand, waar men reke ning mee hield, iemand, die iets meegemaakt had in zijn leven, iemand, die honderden en honderden keeren met den Dood van aange zicht tot aangezicht gestaan heeft. Mild zoeft de voorjaarswind van over het Marsdiep door het oude stadskwartier. Hij gaat over den dijk, waar nu de kerels van de vletten breed-uit staan en elkaar vertellen van Jaap Been, hun vriend, van zijn leven op het onbetrouwbare water, van zijn ontelbare reddingen bij Nieuwediep, bij Texel en bij Cal- lantsoog. Een leven van groot formaat. In de Artilleriestraat staan de oude vrouw tjes te praten aan de deuren. Jaap Been is dood... Jaap Been, die een stuk decorum van het oude Nieuwediep was. Zij zullen hem niet meer zien: deze man met zijn stoere lichaam en zijn wollig gepluisd kinbaardje. Voor de laatste maal is Woensdagavond de Dood gekomen. En ditmaal heeft hij Been meegevoerd naar de plaats, waar de eeuwige rust eindelijk na 91 jaren zal komen, de rust na een welbesteed leven. Een leven van groot formaat. 400 Menschenkinderen uit de golven ge- HSlld. Een getal van eerbiedswaardige grootte. Lang niet alle staan de reddingen zwart op wit. Daar hield Been niet van. Maar enkele zijn daar, die geboekstaafd zijn in de anna len der geschiedenis. De Eereljjst. November 1873: Jaap Been haalt van het Duitsche stoomschip „König Wilhelm I" 20 menschen. Januari 1874: met een haringvlet redt Been van de Zweedsche brik „Svea" de heele equi page. Februari 1876: 12 man gehaald uit de zin kende Griek „Joannis". November 1877: 18 man gesleept uit het Engelsche s.s. „Niger". Zoo gaat het door: in Augustus 1881 de Ipdding van de opvarenden der „Forsten", een llussische bark; December 1882 met een ha ringvlet het volk van de Engelsche „Strath- more" gehaald; November 1895 32 man gered van de „Lady Ruthven", een Engelsch zeil schip; December 1897 met een haringvlet 19 man gered van het Engelsche stoomschip „Harrow". Een eindelooze lijst, waaruit wqj slechts en kele reddingen namen. Het zou eens eentonig mogen worden Altijd bij de zee. Jaap Been heeft het grootste deel van zijn reddingen verricht met een eigen vlet. Vroe ger is hij enkele malen met schipper Zeeman van Huisduinen er op uit geweest en later wel eens met de Heldersche reddingvlet, maar dat waren uitzonderingen. Hij deed het anders; want bij dag en bij nacht kon men Jaap Been niet thuis aan treffen. Jaap Been stond op den dijk, bij de oude keet, die een Ridderpaleis in den loop der jaren geworden is. Daar stond hij, in z'n blauwe trui, terwijl de Marsdiepbries in z'n blond ringbaardje stoeide, te turen. Uren en uren lang. Tot dat het wilde beest bij den Razenden Bol, bij de Haaksgronden of waar ook bij de vele gevaarlijke plaatsen in de buurt van Nieuwediep, zich ging roeren. Als daar de meneeren met wit voor zich als tijgers op de zandbanken, wierpen. Maar kwam daar een schip, dan was Jaap Been met zijn mannen klaar. Er waren slechts enkele oogenblikken noodig om de altijd klaarliggen de vlet te bemannen en zoo ging het den loeienden Noordwester in, pal met den kop op de brekers, een hachelijk spel van Leven en Dood. Het waren de kerels die geen vrees kenden. Die niet maalden of daar achter iedere grond- zee de Dood op den loer lag. Zij kenden maar één doel: de menschen die daar aan het wor stelen waren met de golven op een ondergaand schip, veilig aan wal te brengen. Of men de verdiensten van dezen Ridder naar waarde heeft erkend Veel eere- teekenen heeft hij niet: zijn borst was niet gesierd met tientallen blinkende medaille's. Hij was slechts Broeder in de Orde van den Nederlandschen Leeuw, en aan den wand van het oude huis hangt een oud en vergeeld brevet van de Noord-Zuidholland- sche Reddingmaatschappij. Rijkdom heeft het menschenredden Been evenmin gebracht. Het was een leven van hard werken, en op zijn hoogen leef tijd heeft hij rond moeten komen van de 5 gulden van het Nationaal Zeemans fonds en de 4 gulden die het Broeder schap in de orde van den Nederlandschen Leeuw hem gaf. Voorts was daar een bijdrage van het Dorus Rijkers Fonds. In het oude huis. Wij zijn in het oude huis aan de Artillerie straat geweest. In de lage kamer met zijn gele planken en waar de historie haar eigen taal spreekt. Hier zitten de kinderen van Jaap Been ver gaard. Hij heeft 6 zonen gehad en allen heb ben zij het vak van hun vader gekozen: geen enkele kon aan dien wonderen roep van de zee weerstaan, zij allen hebben geleefd bij en op het water. Kerels zijn het: groote kerels, zwaar en vierkant. Met heldere oogen in de bruine koppen. Zij vertellen van hun vader daar in dat oude huis, zonder ophef, met weinig woorden. Hoe hij in z'n kleine vlet reeds als 14-jarige jongen naar zee ging, en heele dagen uitbleef. Hoe hij altijd als eerste klaar stond bij de vlet op de keien van den Nieuwediepschen zeedijk. Van zijn zwoegen om voor zijn vrouw en kinderen brood te verdienen. Een zure boter ham: nu eens visschers, dan weer losser van kolenbooten, en een volgende maal menschen- redder. Maar altijd op en bij het water. We hooren van de schipbreuk der „Harrow", de Engelschman die in 1897 bij de Zuidergronden verging. Hoe Jaap Been met 16 man in zijn vlet om 12 uur in dien helschen stormnacht zee koos, dwars door de branding, die haast niet te doorkomen was. Maar Jaap Been kende geen terug en hij bereikte de „Harrow". En er werden 19 man uitgehaald, toen was de vlet tjokvol. 2 schip breukelingen werden nog overgenomen van de reddingsboot waarin Dorus Rijkers aan het roer stond. De boot was 's morgens in tweeën gebro ken. Stranding „König Wilhelm I". En dan de redding van de opvarenden der „König Wilhelm I" bij paal 2 op het Huisduiner strand. Toen de Huisduiner en Nieuwediepsche reddingbooten daar uren en uren vochten om het behoud van schip en 130 opvarenden. Men moet de oude verslagen er op nalezen. Een helden-epos, met voorop de naam van Jaap Been. Vele verhalen vertellen ze, deze zonen van Jaap Been: stil-gebarend, met de getaande koppen scheef in het weinige zonnelicht bij het venster. De Oude Heider treurt. Treurt om het heen gaan van dezen dappere. Jaap Been, die men niet meer zal zien op den Dijk, bij de blauwe golven van het Marsdiep en bij de blanke, over de bazaltblokken zwierende meeuwen. Het wordt eenzaam daar, bij de garde. Dorus Rijkers... dood; Jan Bijl... dood; Jaap Been... dood. Er zijn er nog maar heel enkelen over. Enkelen van de garde, die snel aan het uit sterven is. Iedereen in den Ouden Helder praat nu over Jaap Been, overal waar visschers samenkomen is hij het onderwerp van ge sprek en overal hoort men slechts spreken met eerbied en waardeering. Want, en dit is geen frase, deze man, deze stille figuur, was een zeer hoog staand mensch. Een eerlijk mensch, een mensch met een groote mate van eerge voel. En geen klager! Janus Kuiper. We komen in den Ouden Helder Janus Kui per tegen; ook hij heeft het gehoord. Sti! staart hij voor zich uit: het wordt ook een zaam om Kuiper. En Kuiper vertelt ons van Been, hoe hij avontuur na avontuur beleefd heeft. Hoe hij nimmer vreesde als het ging van Leven op Dood. Een Blauwe Zeeridder, Jaap Been, in den waren zin des woords. Morgen wordt Jaap Been begraven. Morgen om 11 uur zal men hem uit zijn huisje, dat hem bijna een eeuw onderdak verschafte komen halen voor de laatste tocht. Dan zal hij door de Artilleriestraat gaan en de oude visschers zullen hun hoofden ont- blooten en denken aan al die vele tientallen van jaren dat zij met bewondering tot dezen Ridder opkeken. En hij zal teruste gelegd worden op het stille Huisduiner Kerkhof, daar bij de blonde duinen en vlak bij de ruischende muziek van het zee-orgel... En nog vele jaren zullen de winden komen over het Marsdiep, soms mild en teer, maar soms ook razend en brullend over de opge zweepte koppen op de Noordzee. Dan zullen er weer schepen vergaan en weer zullen er dapperen gevonden wor den die het als hun hoogste eer beschou wen, menschenlevens uit de hel van schuim en wind en water te halen. Zij hebben een schoon doel. Maar ook een prachtig symbool: in Jaap Been, een koning van de Heldersche kust. Had dood van twee op zijn geweten. studenten Men zal zich nog het verkeersongeval herinneren, dat in Februari van dit jaar in den Deijl te Wassenaar is gebeurd en waarbij de Leidsche studenten Swaab en Leckie zijn 'omgekomen. Op het moment, dat een auto uit de richting Haarlem komende, de kom van de gemeente wilde binnenrijden, stak een wielrijder den weg over, zoo plotseling, dat het'niet mogelijk bleek nog te remmen. De auto week naar links uit en kwam in bot sing met het motorrijwiel waarop de beide studenten gezeten waren. Deze werden er af geslingerd en vrijwel op slag gedood. De wielrijder, de 46-jarige landarbeider C. K. moest gisterenmorgen in den Haag te recht staan wegens het veroorzaken van dood door schuld. Uit het getuigenverhoor kwam vast te staan, dat verdachte, toen hij den weg wilde oversteken wel den auto had zien naderen, maar gedacht had nog gemakkelijk er voor langs te kunnen. De auto had evenwel een grootere snelheid dan de wielrijder meende en toen deze laatste nog pas midden op den weg was, was de wagen al vlak achter hem. Door sterk naar links uit te halen was de wielrijder gespaard gebleven, helaas ten koste van twee andere weggebruikers, die aan de aanrijding niet de minste schuld hadden. De president, mr. Haga, noemde dit ge val een voorbeeld van verregaande en onbe schaamde roekeloosheid, waarmee fietsers somtijds nlegen te rijden. De officier van justitie, mr. B. H. Rouf- faer wees op het tragische van dit ongeval, waarvan twee jonge menschen, die later voor de maatschappij van zeer veel hetee- kenis hadden kunnen zijn, het slachtoffer zijn geworden. Hij eischte een Irechtenis- straf van twee maanden. De verdediger Mr. E. H. Th. Kwast voer de tegen de beschuldiging aan, dat verdach te altijd op zeer voorzichtige wijze reed. waarbij het feit, dat hij voor een vrouw en negen kinderen te zorgen had, wel bewees dat hij niet met zijn leven kon spelen. Pleiter betoogde, dat honderden fietsers per dag op roekelooze wijze oversteken en dat toezicht hierop hoogst noodzakelijk is. Verdachte is nu het slachtoffer geworden van deze nalatigheid van de politie. Bovendien meende pleiter, dat de auto mobilist evenzeer schuld aan het ongeval had. Inplaats van te remmen, had hij een hoogst gevaa-rlijke manoeuvre gemaakt. De uitspraak is bepaald op 1 Mei. Aannemer wordt van overtre ding bouwverordening vrijge sproken. Een aannemer in Wassenaar had in zijn tuin een werkplaats op wielen gebouwd. Hij had dat gedaan zonder toestemming van de bouwpolitie, die dan ook onmiddel lijk procesverbaal opmaakte, omdat zij van oordeel was, dat de aannemer de bepalin gen van de bouwverordening h. overtreden De aannemer evenwel was van meening dat de werkplaats heelemaal geen bouw werk was, maar een oplegger. Immers: de werkplaats stond op wielen en kon gereden worden naar elke plaats, waar de aanne mer haar wenschte. De Haagsche kantonrechter, stelde ter plaatse een onderzoek in in tegenwoordig heid van een ambtenaar der bouwpolitie en den aannemer. De aannemer demonstreerde zijn „opleg ger" door het vehikel op den openbaren weg te rijden, waarna een tochtje door Wasse naar werd gemaakt. De werkplaats op wielen werd daarbij ge trokken door een auto. Gisterenmorgen werd deze merkwaardige zaak voor het Haagsche- kantongerecht voortgezet. De ambtenaar van het O.M. zette uitvoe rig uiteen, dat op het moment, waarop de bouwpolitie indertijd de overtreding had geconstateerd, de werkplaats practisch nog niet kon rijden.. Toen was wel degelijk van een overtreding sprake. De aannemer evenwel had zijn vehikel destijds nog niet heelemaal gereed gehad. Spr. was van oordeel dat de werkplaats op dit moment niet beschouwd kon worden als een bouwwerk in den zin der wet. Bewezen is, dat het vehikel kan rijden. Op deze gronden vroeg de ambtenaar vrijspraak. Ook de kantonrechter achtte de tenlaste legging niet wettig en overtuigend bewezen Hij sprak den aannemer vrij. Eerste berechting van overtre ding der desbetreffende wet. Woensdag heeft voor het eerst de wet be treffende bescherming tegen luchtaanvallen toepassing gevonden. Voor den politierechter te Zutfen, Mr. A. H. v. d. Giesen, hadden zich n.1. enkele personen uit Laren (G.) en uit Winterswijk te verantwoorden, die op den avond van 11 Maart, toen in de provin cie Gelderland een verdoovingsproef werd genomen, zich met verlichte rijwielen op den openbaren weg hadden bevonden. Uit het verhoor van de verbalisanten bleek dat de verdachten zonder noodzaak hun fietslantaarn hadden laten branden, ook na dat zij van de politie een waarschuwing hadden ontvangen. De officier van justitie, Mr. W. J. H. Stam, wees in zijn uitvoerig requisitoir op het groote belang van de bevolking bij het nauwkeurig opvolgen der luchtbescher mingsvoorschriften, op overtreding waarvan een maximum straf van 2 jaar en f 1000 boete staat. Omdat de verdachten behoorden tot de eerste groep van overtreders der nieuwe wettelijke bepalingen volstond hij met het eischen van een geldboete van f 25, su'os. 25 dagen hechtenis voor ieder. De politierechter bepaalde het vonnis conform den eisch. Een inwoner van Lochem, die op den avond van 11 Maart in zijn woning het licht niet had gedoofd, werd conform den eisch veroordeeld tot f 10 boete subs. 10 da gen hechtenis, omdat er omstandigheden waren, welke voor dit geval een meer cle mente straf rechtvaardigden. De rampspoed van een oorlog kan vermeden worden. Lansbury is gisteren uit Berlijn terugge keerd. Hij verklaarde te hopen een bezoek te kunnen brengen aan Mussolini. Voorts zei- de Lansbury, dat hij er van overtuigd is, dat de rampspoed, die een oorlog voor de wereld zou beteekenen, vermeden zal worden en dat hij gelooft, dat men zich van den oorlogs geest verwijdert. „Ofschoon Hitier en ik er ons rekenschap van geven, dat er moeilijk heden zijn, geloof ik, dat Hitier evenals ik zelf niet van meening is, dat met goeden wil de moeilijkheden onoverkomelijk zullen blijken." Een toespeling makende op het resultaat der niet-inmengingscommissie, zeide Lans bury "niet de reden te zien, waarom de mo gendheden niet bijeen zouden komen ten be hoeve van den internationalen vrede. Lansbury is van meening, dat het bij wijze van proef gedane aanbod van Hitier samen te komen met de andere mogendhe den, Uiteraard na raadplegingen, met open armen zou behooren te worden ontvangen. „Niemand is het meer dan ik oneens met de regeeringsvorm in Duitschland maar dat is een kwestie, welker regeling alleen aan het Duitsche volk behoort." In het Lagerhuis is de vraag gesteld of de regeering wist, dat Hitier verklaard heeft, dat de Duitsche regeering bereid is deel te nemen aan een nieuwe wereldconferentie. Baldwin antwoordde hierop dat dit het geval is. De houding der Britsche regeering, zoo zeide hij verder, ten aanzien van deze kwes tie is van tijd tot tijd duidelijk gemaakt. Uiteraard zal de Britsche regcering bereid zijn deel te nemen aan een wereldconfe rentie op voorwaarde, dat volledige en al- geheele onderzoekingen aantonen, dat een dergelijke conferentie kans van slagen heeft en mits passende voorbereidingen getroffen zijn. Ernstige schade toegebracht. Naar pas thans hekend is geworden heeft de voorzitter van den Raad van Volkscom missarissen, Molotof, eenigen tijd geleden in een bijeenkomst van het Centraal-Comité der Communistische Partij nadere mededeelingen gedaan over de sabotage in de sleutel industrieën. Hoewel nog niet alles bekend was van de door Trotzkisten en andere agenten ge pleegde sabotage, kon volgens Molotof wel gezegd worden, dat aan het bedrijfsleven en in het bijzonder aan de zware industrie ern stige schade is toegebracht. Volgens den premier hebben honderden personen, die vooraanstaande functies in de zware industrie bekleedden, en waarvan ve len lid waren van de communistische partij, zich jarenlang aan sabotage schuldig ge maakt. De verklaringen, die de beklaagden in de jongste processen tegen de contra-revolution- nairen hebben afgelegd, hebben nog lang niet alles aan het licht gebracht, en de con- tra-revolutionnaire activiteit zou dieper wortelen dan men oppervlakkig zou denken. Wegens fraude ter dood veroordeeld. Naar de „Prawda" meldt, heeft de direc teur van de electro-technische school te Mos kou, Goerewitsj, voor studiebeurzen bestemde gelden, ten bedrage van 142.000 roebel ver duisterd, voor welk feit hij ter dood veroor deeld is. „De Reichszeitung der Deutschen Erzieher publiceert de volgende advertentie: „Een predikant, sinds lang partijgenoot en Duitsch-Christeli.1 k, 33 jaar oud, blond iNoordsche afstamming, vroolijk en cultu reel, zoekt kennismaking met kern-Duitsch meisje van goede familie, met hart voor buis en beweging. Discretie verzekerd. Brie ven met portretenz", CALLANTSOQQ De heer FI. Hoek en zijn echtgenoote G. Hoek—Waij, hopen op 1 Mei a.s. den dag te herdenken waarop zij vóór 50 jaren in den echt zijn getre den. Gedurende deze halve eeuw hebben zij bijna steeds in de Groote Keeten, gemeente Callantsoog gewoond, waar de bruigom vele jaren het timmer vak heeft uitgeoefend. Beide oudjes genieten nog een uit stekende gezondheid. Op de gisteren te 's-Gravenhage gehouden jaarvergadering van de Kon. Ned. Automo biel-Club, werd het volgende gezegd; Het fiscale doel zou beter zijn gediend met meer auto's, meer rijden,, meer verbruik. Een lichaam als de K.N.A.C. heeft nooit miskend en zal nooit miskennen, dat in zwa re tijden zware lasten moeten worden gefo gen. Maar ons aller oog dient toch gericht to zijn op de toekomst en deze vraagt onafwend< baar overgang van oud op nieuw verkeer, Het landsbelang eischt niet verlenging maar verkorting van den overgangstijd. Econo mische en psychologische fouten als het leg- tèfi van een deel der spoorweglasten op het wegverkeer door het Verkeersfonds, wreken zich op het terrein der verkeers-economie en schokken het billijkheidsgevoel. Dringend bestaat behoefte aan officieel .en onpartijdig onderzoek naar de vraag, in hoeverre met lastenverlaging meer rende ment zou kunnen worden verkregen: een kwestie, welke voor zoover hem bekend nog nimmer op deze wijze in beschouwing is ge nomen. JEUGDIG INBREKER AANGEHOUDEN. Maakte Nijkerk reeds jaren on veilig. In de jaren 1935 en 1936 werden te Nij kerk inbraken gepleegd in de woningen van de dames de W., de wed. A. van der B. en den heer J. van V. Het toen door de politie ingestelde onder zoek had geen succes. Thans is zij er echter in geslaagd den dader te arresteeren. Het is de zeventienjarige A. van der C. uit Nijkerk. De jongeman is naar Zwolle overgebracht, waar hij een volledige bekentenis heeft af gelegd. De jongen is voorloopig op vrije voeten gesteld. DOODELIJK MIJNONGELUK. In den vorigen nacht is in de Dominiale mijn te Kerkrade de 29-jarige ongehuwde hulphouwer Fr. Arkenbosch, bij het verplaat sen van een transportband, onder losrakend gesteente bedolven en gedood. Engeland waarschuwU Hoewel er geen teekenen zijn, welke erop wijzen dat een van beide partijen in "e Spaanschen Burgeroorlog voornemens zijn strijdgassen te gaan gebruiken, de Britsche regeering het eenige dagen leden toch nuttig geoordeeld beide PaI' 'e,_ te waarschuwen en te wijzen op het gevojj dat het gebruik van strijdgassen zou hebD voor het aanzien van de schuldige P8rtl'' f Deze waarschuwing is overhandigd d bemiddeling van de Britsche vertegenwow digers te Hendaye en Valencia. De regeering te Valencia heeft ge- woord, dat zij niet voornemens is °ve gaan tot het gebruik van strijdgassen, t co heeft nog niet geantwoord. De I.B. U. (Internationale Boks ^er heeft den bekenden Canadeeschen w>6. Lou Brouillard voor een jaar geschor- gens onsportief optreden in verband den onlangs plaats gehad hebbenden strijd tegen Marcel Thil, waarbij dema. kampioenstitel op het spel stond. nager, Buckley, is voor zijn leven qualificeerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 8