'WUS/ROGI Ayenda, Swift KOPPEN WIT GiVIEM Benauwd? DE EIMELIJKE STRIJD Wttte Ï3ic^ico-op: iC©IP 27 Mei komt „Rembrandt" in Den Helder Emaille Keuken-Uitrustingen Helders Warenhuis RiattoSAeateA,: XLu-aÜ-TAeateA Een komische film. Theeserviezen 12-pers. 2.98 Helders Warenhuis HONIG'S BOUILLONBLOKJES thans 6 voor 8 ct. en 25% zwaarder dan de meeste andere. Hoest- Oriep-Bronchitis -Asthma rVerhoog* Nederland aan den Arbeid Eetserviezen 24-deelig 7.90 Helders Warenhuis Apotheken Op- en ondergang van Zon en tijd van hoog- en laag water Licht op voor alle voertuigen Kookt op Gascomforen Helders Warenhuis Pygmalion Vrijdag in Rialto ALLE ZOMER NIEUWTJES van bij door Michael Corvin DE LAATSTE DAGEN VAN POMPEJI. Het is reeds een tweetal eeuwen geleden, dat een aanvang werd gemaakt met de opgra vingen van een stad, die 79 jaar ns Christus, door een van de grootste erruptes van de Ve3uvius, die de geschiedenis kent, onder de lava werd bedolven. En naar gel-ng deze opgravingen vorderen, werd meer en meer bekend van zeden en ge woonten ut een tijdperk, grenzende aan het begin van onze Christelijke jaartelling. Pom- peji herrees, hoewel als ruïne uit asch en lava. Sir Edward Bulwer Lytton schreef zijn ro man „De laatste dagen van Pompeji" en de bekende regisseur Merian C. Cooper haalde uit dezen roman zijn gegevens voor het tech nisch uitstekende product, dat deze week in de Witte draait. Waar het Chronologische volgorde van de gegevens betreft is het ver haal er nog al eens naast, zoo vindt n.1. de verwoesting van Pompeji plaats in 79 na Christus, terwijl de hoofdpersonen reeds ver scheidene jaren voor Christus hun plaats in het verhaal innemen. Maar dit doet geen afbreuk aan het geheel. Het is Preston Foster, de met zijn mach tige figuur als hoofdrolvertolker een eerste plaats in dt filmwerk inneemt. Die zijn veel zijdige rol speelt op een meestelijke wijze. Eerstens als gladiator. De kampioen van de arena. Op een buiten gewone wijze heeft Cooper deze sensationeele gevechten, die voor het veeleischende Romein- sche publiek werden gehouden, op een gevoe lige band vastgelegd. Ten tweede als slaven handelaar. En ten laatste, als meest over- heerschende, zijn rol van pleegvader. Zijn opofferende liefde voor zijn aangenomen zoon. Niet sentimenteel, niet overdreven, maar van geweldige realiteit. Vooral de periode, de afspeelt ten tijde van Christus' omwandeling op aarde is treffend en wars van alles wat naar profaniteit zweemt. De persoon van Christus werd niet verfilmd, niet afgebeeld, maar zijn gedachte „Hebt Uw naasten lief" leeft, ook in het hart van dezen ruwen Romein. De arena is vol. De slaven, waaronder de zoon van Marcus (Preston Foster) vechten, voor het vermaak van het duizendkoppige pu bliek, om hun leven. Op den achtergrond rookt de Vesuvius. Plot seling beeft de grond, de muren scheuren. Een paniek ontstaat. Nu vechten niet alleen de slaven om hun leven. In stroomen komt de lava omlaag. De laat ste dagen van Pompeji zjjn ten einde. De opnamen van dit gedeelte van den film, zijn indrukwekkend en van technische volmaakt heid. Marcus redt ten koste van zijn eigen leven zijn zoon. Pompeji een stad van ver maak ligt begraven om tenslotte na eeuwen haar geschiedenis te vertellen, om ons sensa tiebeluste menschen te verzadigen door een uitstekende verfilming van haar geschiedenis. Rest ons nog te vertellen, dat het voor programma uit een viertal komische shorties bestaat, die het programma van deze week tot een uniek geheel maken. Naar wij dezer dagen vernamen, zal in de week, te beginnen met 27 Mei a.s., alhier draaien de film „Rembrandt", vervaardigd in de Engelsche studio's onder regie van Alexan- der Korda en waarin Charles Laughton de titelrol vervult. Dit is een film van de topklasse geworden, waarin Laughton een fenomenale prestatie levert, een prestatie, waarover de Rembrandt- kenners het weliswaar niet allemaal volkomen eens zijn, doch waarover in filmcentra slechts één roep uitging. Charles Laughton, dezelfde, die zulk een merkwaardige hoogte bereikte in „Ruggles of red Cap" en „Mutiny on the Bounty" heeft wederom bewezen, dat hij tot de grootste sterren van het hedendaag- sche witte doek behoort. 24-deelig vanaf 8,95 Keizerstraat 75 - Firma ZOETELIEF Gigli zingt. „Jjj bent mijn leven", is de veelbelovende naam van de hoofdfilm, die deze week in Rialto, draait, en waarin Benjamino Gigli, momenteel 's-werelds vermaardste represen tant van het vermaarde bel canto, optreedt, niet zoo zeer als jeune premier, doch als zan ger van schoone liederen en en passant als uitbeelder van goed mensch. Er is reeds veel geschreven over het genre film, dat men kan aanduiden als „zang-film", misschien reeds t e veel; er zijn eindelooze kolommen druks verspild aan het feit, of Jan Kiepura wel evengoed spelen kan als zingen. Evenveel is er verhandeld over Jozef Schmidt om hetzelfde feit en tenslotte is daar Gigli, waarover men het in avant-gardistische kunstkringen ook lang niet eens is. En om de waarheid niet te kort te doen, Gigli i s geen filmer van groot formaat. In tegendeel, hij slaat af en toe zelfs de plank mis, doch tenslotte is het een even groote waarheid, dat men niet naar de bioscoop gaat om Benjamino te zien spelen, doch alleen maar om zich verloren te laten gaan aan dat wonderlijke geluidsorgaan van dezen Italiaan. Enzingen kan hij. Zingen, als een Caruso. Zingen op een wijze, die iedereen direct grijpt en hem niet meer loslaat, vóór de laatste klanken van dit won dere orgaan verstild zijn. Men krijgt in deze film hèt volle pond: van Manon Lescaut tot een brillante Aida-vertol- king. Daar tusschen door enkele specimina van heel oude Napolitaansche volksliedjes, zooals La Paloma en „Jjj bent mijn leven". Kortom, een keur van het beste wat het rijke Italiaansche program te bieden heeft. Het verhaal is simpel. Zoo simpel, dat het ons overbodig lijkt het hier weer te geven. Doch ook d a t is tenslotte bijzaak. Waar wij w e 1 de aandacht op willen vestigen, dat zijn de détails, waarin de regisseur blijk gegeven heeft van een merkwaardig juiste kijk op dat gene, wat men het filmisch inzicht zou willen noemen. En om een voorbeeld te noemen: daar, waar Gigli zingt en het volk op dat typische Zuid-Duitsche binnenplaatsje samendromt en zich overgeeft aan den schoonen zang van den onbekenden Italiaan. Men ziet het wasch- goed aan de lijnen zwieren, men ziet de ramen geopend worden en de koppen der verbaasden naar buiten steken. En let op de gelaats expressies, op al die ontelbare kleine détails, die de regisseur hier met een opmerkelijke visie gevolgd heeft. Op deze hoogte is de film niet overal, maar die gedeelten maken zeer veel goed. Zooveel, dat men er de minder geslaagde passage's, en het verminkte Duitsch van Gigli, gaarne om vergeet en zich eenige uren laaft aan een zang-film, die U al de warmte, al de poëzie en al de zonnigheid van een romantisch Italië voortoovert. En wie zou zich hieraan niet eens te buiten willen gaan? Wat het overige program betreft, dit is samengesteld uit een serie shorts, waarbij men o.a. weer eens ziet optreden de, lang zamerhand tot de onsterfelijken gaan behoo- rende, Telma Todd en Patsy Kelley. En uit den aard der zaak in een genre, dat sprankelt van dwaasheid en waarin men een verwoede' poging kan ondernemen om de logica te zoe ken, doch deze poging met geen succes be kroond zal zien. Voorts is daar een geniale techni-colour, met een sortiment originalitei- ten, die alleen maar in een Amerikaansch brein kunnen ontspruiten en voorts nog een talky uit het land der mogelijke onmogelijk heden, die met name op marinemenschen indruk zal maken. Een programma alzoo, dat er wezen mag en waaraan men vreugde kan beleven. De 3 gebroeders Marx in de Opera. Op het gebied van komieken, welke in en- semblevorm furore op het wereldtooneel ge maakt hebben, kennen we de Grocks, de Fra- tellini's en ...de Marx-brothers! Deze laatsten zijn het, die de eersten naar den kroon steken, beter gezegd naar den kroon gestoken heb ben, want zij zijn op hetzelfde peil als de ge noemden gekomen. Hoe we aan deze uitspraak komen? Wel, omdat we hen gisteravond op het witte projectiescherm van de Tivoli-bios- coop in actie gezien hebben en wel zoodanig, dat we thans bij de herinnering aan al de manipulaties, die zich voor onze oogen afge speeld hebben, nog in een lach dreigen te schieten. Was het dan zoo geestig? Ja, dat was het. Al van het begin af als één van de Marx-broeders, in een oergeestige scène, een contract voor een tenor afsluit. De impres- sario kan lezen noch schrijven, de contractant evenmin... Maar het contract wórdt getee- kend, zij het, dat alleen de slot-clausule over gebleven is, de rest van het contract zijnde verscheurd als zijnde van nul en geenerlei waarde! Dit is één van de geestige tooneel- tjes en naarmate de rolprent vordert, volgen er meer. Zelfs met een zekere climax. We herinneren ons de gebeurtenissen in de één persoons hut, welke bijkans gevuld werd door den koffer van één der Marx-broeders alléén al. En dan te zien, dat uit de koffer de rest van de familie te voorschijn treedt! Is dit tooneel al „adembenemend", hoe moet de atmosfeer in de cabine wel geweest zijn... Maar dat is niet het ergste, er komen steeds meer menschen bij, van de boord-manicure af tot den scheepstimmerman toe en het wordt zoo een hoogstvermakelijk geval van krui pende, dringende, duwende, stompende men schen, die voor- noch achteruit kunnen. De top wordt echter bereikt „in de opera". Stel U voor een modelopvoering van de „Trou badour". De ouverture weerklinkt door de eivolle zaal, musici en auditorium komen juist in de stemming, zonder dewelke men geen opera beluisteren en bezien kan. Dan plotse ling zetten de violen een lustige wals van Lanner in... de partijen voor de violen blijken door elkaar gegooid te zijn! Volgend tafereel: De held van Verdi zingt zijn Dulcinea harts tochtelijk toe. Juist zal hij voor haar op de knieën zinken, als een neervallend coulisse, waarop in helle kleuren een haringkarretje is geschilderd, hem van haar scheidt. En zoo zijn daar tal van die zotte invallen, waarom men lachen moet of men wil of niet. Dit mag als een verdienste van deze film aangemerkt worden, maar daar blijft het niet bij. Zoo tus schen al die gekheid door krijgt men toch ook enkele brokstukken van kunstgenot. Daarvoor zorgen Elsie Carlisle en Allan Jones, die, nadat zij in het begin van de film het oude, maar melodieuze „Alone" hebben ge zongen, fragmenten doen hooren uit de ,,Ri- goletto" en de „Troubadour", beide, zooals men weet, meesterwerken van den grooten Italiaan Guiseppe Verdi. Van de Marx-bro thers zelf kan men o.m. ook nog bewonderen een geestige piano-solo, waarbij de vinger techniek wonderen' doet en een fraaie harp- solo. Zooals men ziet, een film met diverse mogelijkheden, die men niet au serieux moet nemen, doch die men moet gaan zien, omdat men eens een verzetje wil hebben. Als zoo danig is zij van uitstekende hoedanigheid. De tweede film geeft weer eens een kijkje in een Amerikaansch redactiebureau, waar de redacteur alsmaar om een boy roept, en zich middelerwijze ook lustig staat te scheren. Spannend is deze rolprent overigens ook, want twee journalisten, een mannelijke en een vrou welijke (Claire Trevor), van concurreerende bladen natuurlijk, houden jacht op een ge heimzinnig man, die er zijn werk van maakt menschen in verboden land binnen te smok kelen. Het spreekt vanzelf, dat de snoodaard ontmaskerd en het tweetal een paar wordt. Keizerstraat 75 Firma Zoetelief Als Gij 's nachts niet slapen kunt door de benauwdheid op Uw borst. Als Uw ademhaling moeilijker en pijn lijker wordt door de verstopping van Uw luchtpijptakken, neem dan Akker s Abdijsiroop. Gij zult Uw benauwdheid overmeesteren, want de slijm zal zon der moeite loskomen. Vanaf den eersten lepel begint de verlichting. Dat opgeblazen, benauwde gevoel zal verdwijnen en na korten tijd zult Gij geen spoo'r meer van die borst- benauwdheid bemerken. Neem dus bij ?V- Wprlaaqdepnjze^ wértónQ 75cen+ De documentaire film betreffende de werkloosheid en haar bestrijding, tot stand gebracht onder de auspiciën van het Ministerie van Sociale Zaken en de Nederlandsche Vereeniging voor Cultu- reeie film, vervaardigd door N.V. Film fabriek „Profilti", te 's-Gravenhage, zal van 21 Mei af, gedurende 6 dagen in Rialto draaien. De film „Nederland aan den arbeid" is een aanvulling van het boek, getiteld „Het wer kende Land", dat in November van het vorig jaar verscheen. Evenals bij het boek, is ook bij deze film het doel, dat het Nederlandsche Volk ingelicht wordt omtrent den omvang van de werken, zooals deze door of vanwege de Nederlandsche Overheid tot stand zijn ge bracht. De film is vervaardigd, met steun van de Regeering, door de N.V. Filmfabriek „Profilti" en onder de auspiciën van de Nederlandsche Vereeniging voor Cultureele Films. HERMAN NIJPELS' KLEDINGMAGAZIJNEN DEN HELDER Heren-modeartikelen, overhemden, handschoenen etc. Zeer grote keuze, opvallend lage prijzen. De Regeering achtte het plicht, deze film te doen verschijnen, omdat zij de ervaring heeft opgedaan, dat enkelen tegen beter weten in, velen door ononwetendheid, van meening zijn en deze meening tot uiting brengen, dat bui ten de landsgrenzen zooveel, in ons land daar entegen zoo weinig wordt gedaan aan werk verruiming, aan bestrijding van de werkloos heid door het totstandbrengen van groote openbare werken. De film geeft, gelijk zich laat begrijpen, geen volledig beeld van de werkverschaffing, noch van de openbare werken. Volstaan moest worden met beelden en flitsen daar. De Regeering hoopt, dat mede door deze film, het Nederlandsche volk zal gaan be seffen voor zoover dit nog noodig mocht zijn dat in zware tijden de Overheid van stad en land niet heeft stilgezeten en dat zij nog dagelijks doet, wat op dit gebied gedaan moet worden. Keizerstraat 75 Firma Zoetelief Natuurhistorisch Museum. Elke week- eiken Woensdagmiddag van 3—5 uur, eiken Zaterdagavond van 7—10 uur, den eersten Woens'dag van elke maand van 8—io uu den eersten Zondag van elke maand van 35 u. Zondag 9 Mei. Casino8.15 u. A.B.C.-cabaret. „Menschen kijken U aan". Musis Sacrum, van 3.305.30 en 8 uur. Pop. attractiemiddag en -avond. Woensdag 12 Mei. Casino, 8 u. Concert Ramblers V.A.R.a. R. K. Volksbond8 u. R.K. Gemengd Koor, xrrxuuiliianu, Van Maandag 10 Mei tot 17 Mei wordt avond- en Zondagsdienst waargenomen door W. H. Kingma, Kanaalweg. Wintertijd. Zon Mei op: ond.: Hoogwater Laagwater Z 9 4.15 19.39 6.15 18.20 12.00 M 10 4.14 19.40 7.06 19.10 0.40 13.05 D 11 4.12 19.41 7.50 20.05 1.35 13.55 W 12 4.10 19.43 8.35 20.55 2.20 14.50 D 13 4.08 19.45 9.15 21.45 3.05 15.40 V 14 4.06 19.47 9.55 22.30 3.45 16.25 Z 15 4.05 19.48 10.30 23.20 4.20 16.50 Zaterdag 8 Mei20.07 uur Zondag 9 20-09 »ur Zeer voordeellg, van af f I 45, ALLE kleuren Keizerstraat 75 - Firma ZOETELIEF A.s. Vrijdag zal voor het eerst in Rialto gedraaid worden de film „Pygmalion", die voor Cinetone geproduceerd werd door den Duitschen regisseur Ludwig Berger, en waarin onze Hollandsche actrice Wiesje Bouwmeester opmerkelijke triom fen viert. We hadden het genoegen reeds enkele maanden geleden deze film in Rotterdam af te zien draaien en vestigen er de aandacht op, dat de vaderlandsche industrie hier iets bereikt heeft wat zeker bp een bijzonder hoog peil staat. Trouwens, zooals men weet is de internationale aandacht (Hollywood) inmid dels op dit Bouwmeestertje gevallen en zal zal zij te zijner tijd wel de groote oversteek ondernemen. Wij komen op deze film nog nader terug. (3) Men was wantrouwend gestemd jegens politi- seerende vrouwen, ondanks het toch reeds lang bestaande vrouwenkiesrecht en vele andere later verworven vrouwenrechten. Maar vooral moeilijk was het zich als couran tenverslaggeefster een weg te banen, wan neer men een jonge dame was. Het ondernemen van zulke experimenten behoorde niet tot de gewoonte der redactie, maar Burg had er Dr. Mersheim van over tuigd, of hem althans de belofte afgeperst, dat hij het eens met juffrouw Raleigh moest probeeren. De hoofdredacteur had tót nu toe in den loop van vier weken zijn nieuwe mede redactrice niet meer dan een keer of twee, drie voor een kort oogenblik te zien gekregen. Maar hij merkte sneller dan Burg de lichame lijke voortreffelijkheden eener vrouw op en Esther mocht hij gaarne ontmoeten. Ook moest hij na het eerste zakelijke ondernoud, dat op haar interview gevolgd was, toegeven, dat zij naar 't zich liet aanzien, werkelijk be langstelling en aanleg voor haar nieuwe werk zaamheden scheen te bezitten. Dezen morgen was hij door zijn vriend, den referendaris bij het ministerie van Buitenlandsche Zaken, op gebeld, die hem verzocht hem eens te komen opzoeken. Hij had in een klein restaurant in de Wilhelmstrasse met hem gedejeuneerd en was juist op zijn bureau teruggekomen, waar hij dadelijk juffrouw Raleigh liet ontbieden. Reeds een uur lang was Esther in haar kamer bezig met telefoneeren en het lezen van couranten. Op een blocnote had zij korte aanteekeningen gemaakt voor onderzoekingen, die zij wilde gaan doen en er onder het den ken hier en daar poppetjes bij geteekend, een gewoonte, die haar nog uit haar schooldagen bijgebleven was. Zij was juist bezig een bericht in de Vossische Zeitung, dat haar^nteresseerde, met een poppetje te vereeren, toen het toestel van de huistelefoon bromde. Aan het andere einde van den draad sprak Dr. Mersheim, die haar verzocht dadelijk bij hem te komen. Esther sprong op, liep de weinige schreden door de gang de kamer van den hoofdredacteur bevond zich op dezelfde verdieping en klopte aan. Op Mersheim's roep opende zij de deur en stond toen in het groote, kale vertrek, waar de heerscher over het blad verblijf hield. Hij zat achter zijn bureau-ministre, waaraan hij nooit werkte. Want voor het schrijven van zijn hoofdartikelen had hij een ouderwetschen lessenaar, waar men 'voor moest staan, en die dicht bij een raam tegen den muur geplaatst was, een meubelstuk zonder de minste sierlijk heid, en waarvan het schuine schrijfvlak met een stuk groen vloeicarton bedekt was. Het fraaie bureau-ministre diende slechts uitslui tend voor representatieve doeleinden en achter dit moderne gevaarte en in zijn grooten gebeeldhouwden en met leder bekleeden arm stoel geleek Dr. Mersheim nog kleiner en sier lijker, dan hij in werkelijkheid was. Hjj verzocht juffrouw Raleigh tegenover hem in een fauteuil van een gewild gemakke- lijl model plaats te nemen, zoodat haar gezicht naar het volle licht gekeerd was, al was dit op dezen somberen regendag dan ook niet al te sterk. Mersheim poetste lang en zorgvuldig zijn brilleglazen op voor hij begon: „Beste juffrouw Raleigh," en Esther keek eenigszins verwonderd op, want de chef was niet zoozeer om zijn vriendelijkheid, als wel om een zekere bijtende kortheid van stof be kend. Wat mocht dus dit zachtmoedige begin wel te beduiden hebben? Intusschen maakte Mersheim, alsof hij haar tijd wilde laten om haar gedachten te concentreeren, een korte pauze, voor hij voortging: „Het gaat om een niet onbelangrijke opdracht, die ik u zou willen geven. Zooals mijnheer Burg mij zeide, spreekt u even gemakkelijk Engelsch als uw moeder taal, wat voor deze onderneming niet zonder belang is. Ik heb berichten ontvangen, die erop wijzen, dat men van zekere zijde in Engeland probeert invloed te verkrijgen op een sterke groep van de Duitsche industrie." Esther luisterde met schitterende oogen. Zij had er nog geen vermoeden van wat zij zou moeten doen, maar zij voelde, dat het iets anders moest zijn dan het werk, dat zij tot nu toe verrichtte. Hier de menschen uit te vragen en af en toe eens een interview, pah, dat was toch maar niet veel bijzonders, waarbij in het gunst.gste geval slechts af en toe eens een grappige indiscretie kon voorkomen. Maar dit? - Voor laar geestesoog deed zich het visioen voor, dat zij, Esther Raleigh, in de echte, groote politiek binnendrong en er een middelpunt vormde. Mersheim's stem ontrukte haar aan haar droomerij. „U hebt tijdens uw verblijf bij ons reeds gelegenheid gehad de Duitsche toestan den in de industrie nader te leeren kennen. Nu, de Engelschen willen met de Chemische Trust van ons land zekere plannen van hem zelf tot stand zien te brengen, die ik voor hoogst gevaarlijk houd en tegen welker ver wezenlijking ik met alle kracht wil optreden. In Engeland bestaat een groep van mijnbouw- industrieelen. De mijneigenaars van deze technisch bij haar tijd achtergebleven industrie willen nu met één sprong voorwaarts komen en door rationeele verwerking van hun neven producten in Engeland met de vastgekoppelde voorloopig vastverbonden industrie scheppen, met welke zij zich tegen de Ameri- kaansche concurrentie kunnen, weren, maar tevens de Duitsche uitschakelen en zich dan rustig- op een groote campagne voor de toe komst voorbereiden. Begrijpt u het?" Esther knikte. Zij geloofde begrepen te heb ben, wat Mersheim bedoelde. De Engelschen wilden door een handigen zet op het schaak bord van de voordeelen profiteeren, die in het hier bedoelde geval door een Duitsch-Engelsch industrieverbond aangeboden zou worden. Waren zij eenmaal zoover, dan kon er gemak kelijk genoeg een constellatie geschapen wor den, die wijzigingen ook van politieken aard noodzakelijk maakte. En de gevolgen Zij luisterde weer naar Mersheim. „Ik zal u nog een tip geven. Ik heb den indruk, dat dit alles op een bepaald doel ge richt is. De Engelsche regeering schijnt de plannen van haar industrieelen niet ongaarne te zien, die er na den oorlog doelbewust aan werken om zich in Duitschland operatie basissen te verschaffen. Maar dat is weer een andere zaak. Mij interesseert het volgende en daarvoor zou ik naar Londen kunnen gaan: hoe ver hebben de dingen in de Engelsche steenkool-industrie zich reeds ontwikkeld, dat wil zeggen, bestaan er reeds voldongen over eenkomsten tusschen de Engelsche kolenba- ronnen over hun plannen in dit opzicht. En voorts: kan het bewezen worden, dat de En gelsche regeering dit streven steunt en komt deze zaak eventueel in het Parlement? En ten slotte: leest u nauwkeurig de Engelsche bladen. U zult bij onzen vertegenwoordiger in Londen, Dr. Linden, vernemen, welke persoon lijkheden de verschillende bladen beheerschen. In algemeenen zin trouwens zal Dr. Linden u van zeer veel dienst kunnen zijn. Het voor naamste is echter, dat u niet als politiek ver slaggeefster naar Londen moet gaan. U wordt door ons uitgezonden om artikelen te leveren uit de society. Ik laat u voldoende financieele vrijheid om goed voor den dag te komen en uw Engelsche naam zal u ook bepaalde voor deelen verschaffen, waarvan u gebruik zult moeten weten te maken." Dr. Mersheim stond op en Esther volgde zijn voorbeeld. „De taak, die ik u hier opgaf, is niet «nbe- langrjjk, juffrouw Raleigh. Niet wij of ik alleen hebben belang bij het ontdekken der door mij aangeduide overeenkomsten. U werkt niet slechts gewoon voor een courant ik hoop, dat u dit ook zonder nadere verklarin gen wel verder zult begrijpen. En nu nog dit: vertrekt u morgenmiddag met een vliegma chine. U kunt in Amsterdam overnachten en dan den volgenden morgen vex-der vliegen. Uw berichten zendt u voorloopig als brief per luchtpost rechtstreeks aan mij. Laat u mij dadelijk na uw aankomst uw adres in Londen weten. Mijnheer Burg is reeds op de hoogte. Ga hem nog maar even goedendag zeggen, Hij beval u voor deze taak aan." Esther herhaalde haar dank, Mersheim reikte haar de hand en zij stond weder op de gang, om met een van trots luid kloppend hart eerst naar Burg te gaan, dien zij in het geheim als haar vertrouweling in dit huis aanzag. Zij dacht aan haar moeder en haar broer. Zouden zij zich niet gelukkig voelen om het vertrouwen, dat men hier in haar stelde, door zulk een gewichtig werk aan haar op te dragen? Haar gezicht betrok een weinig-, want zij wist maar al te goed hoe die beiden over haar en over haar nieuwe be roep dachten. Toen zij na den dood van haar vader met veel smeeken gedaan gekregen had, dat zij tenminste nog een jaar de hoogeschool mocht blijven bezoeken voor zij op de een of andere manier haar eigen brood zou gaan verdienen, had zij dit slechts, kunnen bereiken door haar moeder te doen begrijpen, dat haar kansen om iets te kunnen worden er door zouden stijgen. Haar broeder, twee jaar ouder dan zij, en die even sterk naar haar moeder aardde als zij, Esther, het bloed van haar vader in de aderen voelde, had zich niet erg liefderijk betoond. Toen zij een week of vier geleden thuis haar voornemen te kennen gaf om in de journalistiek te gaan, hadden haar huisgenooten slechts spot over haar ver waandheid aan den dag gelegd. Zij hoorde thuis op een kantoor. Als secretaresse kón zij op een weliswaar bescheiden, maar betrekke lijk zeker inkomen rekenen. (Wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 6