1WOENSDAGSCHE MIJMERIJ
Zes dooden bij
auto-ongeluk
Auto met N.S.B.-ers
aangevallen
Schoonheidskoninginnen en
een afgekeurde merrie
De Mijdrechtsche
millioenenzaak
Veilig rijden van
vrachtauto's
Radioprogramma
Motorfiets botst tegen auto
Avontuur met een postbode.
Iedereen heeft wel eens den indruk, dat
de houding van dezen of gene jegens hem
f is veranderd.
j Soms is het verbeelding, soms is het zeer
stellig géén verbeelding.
j Met den brievenbesteller was alle twijfel
j uitgesloten. Hij was een ander mensch te-
gen mij geworden.
Wanneer bij ons aan den rand van de
I stad woont, is men voor den brieven-
i besteller geen nummer. Dat klinkt een
beetje vreemd, want als men voor iemand
„een nummer" en-niets-dan-een-nummer is,
dan is het voor den brievenbesteller, die
eerder zal zeggen „Dag meneer 19a", of
„Dag mevrouw 14 huis" dan „Dag meneer
of mevrouw Van Weesdesteijn de Smit".
Maar daarbuiten, waar de huizen niet
schouder aan schouder staan, waar een
huis een rustpunt is, zelfs voor den post
bode, is men ook nog een beetje mensch
voor hem. Hij spreekt met den hond, hij be
kijkt den tuin en geeft nuttige wenken,
hij voorspel het weer en hij houdt de
expres-bieven vast voor de tweede bestel
ling, om ons niet wakker te porren; kort
om, wij kosteren wederzijds humane ge
voelens.
Misschien moet ik het zóó verklaren,
datimaar ik zal niet op de geschiede
nis vooruitloopen.
Het is nu ruim een week geleden, dat er
bij ons werd gebeld. Daar ik juist op dat
oogenblik dooor het raam onzen vriend
den postbode zag passeeren, wandelde ik
naar de voordeur. Maar de mat was leeg.
Ik opende verwonderd de deur en keek
den man na. Hij draaide zich juist om,
schuldbewust blijkbaar, en schudde: Nee.
Een vreemd geval. Van een brievenbestel
ler, die duizendmaal per dag ambtshalve
aan deuren schelt, is het niet aan te ne
men, dat hij er nog aardigheid in heeft,
„belletje te trekken". Hij had zich mis
schien vergist.
Van dien dag af was er Iets aan hem
veranderd. Hij was stil, gesloten, beleefd
maar kortaf. Schaamde hij zich? Die ge
dachte was belachtelijk.
Maar het vreemdste was, dat het leek
of ik ook ineens minder post kreeg!
Het moest verbeelding zijn, dacht ik.
Wanneer men eerst driemaal per dag post
krijgt mèt weervoorspelling, mèt vriend
schapsbetuigingen aan den hond, met tuin
bouwkundige adviezen, en men krijgt dan
de post-sec, dan mist men natuurlijk iets.
En toch was ik niet gerust. De post
bestellingen werden minder in aantal, zon
der dat ik daarover iets in de krant had
gelezen. Er waren dagen, dat ik heelemóal
geen post meer kreeg, en op 'n dag heb ik
hem resoluut staande gehouden.
Niets voor mij vroeg ik.
Hij deed een verlegen poging, met een
boog om mij heen te loopen.
Wat is er, post? hield ik aan. Niets
voor mij
Nee... niets bijzonders, heusch niet.
Dat wil zeggen... nee, niets van belang,
stamelde hij.
Ik voelde, dat er iets was. Ik moest er
haring of kuit van hebben. En eindelijk
kwam het hooge woord er uit:
Ik heb mijn instructies.
Wat of die instructies waren?
Hij toonde mij een krantenknnipsel. Er
stond in, dat het hoofdbestuur der P.T.T.
geweigerd had, vier millioen strooibiljetten
van „Eenheid door Democratie" te bezor
gen, omdat het bedrijf „niet van zins is,
stukken te distribueeren, die bij de ontvan
gers ontstemming zouden kunnen wekken".
Hij had gehandeld in den geest van het
hoodbestuur.Na lang aanhouden en met
veel goede woorden, en nadat ik plechtig
en nadrukkelijk had verzekerd, dat mijn
sympathie jegens het Postbedrijf in het al
gemeen zoowel als jegens hem persoonlijk
onverwoestbaar was, overhandigde de be
zorgde ziel mij de achtergehouden stuk
ken, waarvan hij had gevreesd, dat ze bij
mij „ontstemming zouden kunnen wekken".
Het waren:
Een beschrijvingsbiljet voor de Inkom
stenbelasting 1937.
Een aanmaning voor den laatsten ter
mijn der Inkomstenbelasting 1936.
Veertien verkiezingsdrukwerken en
krantjes van veertien politieke partijen.
Zes rekeningen.
Een briefkaart van een slecht-gerepu-
teerden neef, die verlof vroeg, een maand
te komen logeeren.
Ik heb het besluit van het hoofdbestuur
der P.T.T. vernietigd en sedert gisteren
loopt de dienst weer normaal. Voor mijn
tuin, zegt de postbode, moet ik nog méér
kunstmest gebruiken.
De kweeker tot een jaar ver
oordeeld.
Voor de tweede maal is de Mij
drechtsche kweeker J- B. door het
Hof te Amsterdam veroordeeld we
gens valschheid in geschrifte en ge
bruik maken van het vervalschte
geschrift, tweemaal gepleegd en wel
tot een gevangenisstraf van 1 jaar.
De procureur-generaal, mr. dr. D.
Reilingh, had anderhalf jaar ge
vorderd, nadat de rechtbank hem tot
twee jaar had veroordeeld.
Zooals men weet, deed de Mijdrechtsche
kweeker J. B. aanspraken gelden op de
millioenen-erfenis van de in 1932 te
Mijdrecht overleden weduwe mevr. van
Wieringen.
Het Hof achtte thans uit de getuigen
verklaringen bewezen, dat de acte van dé
charge en de koopacte valsch waren. Van
de valschheid van de andere geschriften,
w.o. het z.g.n. zwarte cahier waarin Mevr.
van W. erkende aan verd. geld schuldig
te zijn, werd hij vrijgesproken.
Voorbijgangers zagen een auto
met de wielen omhoog in een
sloot bij Alphen aan den Rijn.
Bij nader onderzoek bleken
de zes inzittenden om het leven
te zijn gekomen.
In den vorigen nacht te ongeveer
één uur is op den Rijksstraatweg,
even buiten de kom der gemeente
Alphen aan den Rijn, een personen
auto met zes inzittenden, die terug
keerden van den N.S.B.-Landdag te
Lunteren, in een sloot geraakt waar
bij allen jammerlijk om het leven
zijn gekomen.
De namen van de slachtoffers zijn:'
F. van den Bosch, schilder te 's-Grave-
zande; G. Jongejan, carosseriebouwer te
's-Gravezande en zijn beide zoons M. en A.
'Jongejan; Mej. Meuldijk te Hoek van Hol
land en Mej. G. de Rooy te Honselerdijk.
Het was kort voor één uur toen een wiel
rijder uit Alphen aan den Rijn den op dit
nachtelijk tijdstip verlaten Rijksstraatweg
passeerde. Nabij het erf van den veehouder
Vergeer, dat door een sloot van drie a vier
meter breedte van den weg is gescheiden,
werd zijn aandacht getrokken door een rood
licht, dat bij nadere beschouwing het ach
terlicht van een personenauto bleek te
zijn. De wagen lag met de wielen omhoog in
een sloot. Onmiddellijk waarschuwde de
wielrijder den veehouder, die niets van het
ongeluk had bemerkt en daarop stelde bei
de mannen een nader onderzoek in. Het
gelukte hun het portier, dat geheel onder
water lag, te openen, en tot hun groote ont
zetting vonden zij toen de lichamen van
vijf menschen, die geen teeken van leven
meer gaven. Zij slaagden er in de slacht
offers uit den wagen te bevrijden, doch een
onmiddellijk ter plaatse aanwezige genees
heer kon slechts den dood constateeren.
Be slachtoffers hebben geen
kans gezien uit den overvallen
wagen te geraken.
Het horloge van een der slachtoffers stond
op kwart voor één, zoodat het ongeluk pas
enkele minuten te voren was gebeurd. Waar
schijnlijk mede doordat de auto, een oude
vierpersoons Essex met zes personen over
laden is geweest, hebben de inzittenden
geen kans gezien het portier te openen. Men
kon slechts gissen welk een verschrikkelij-
ken strijd in deze beperkte ruimte even on
der de oppervlakte van het water zich moet
hebben afgespeeld.
Nadat de auto door een kraanwagen op
het droge was gebracht, vond men nog het
lijk van het zesde slachtoffer, dat één der
beide zoons van den heer Jongejan bleek
te zijn. Deze laatste schijnt den wagen te
hebben bestuurd. Daar geen der inzittenden
er het leven heeft afgebracht en niemand
van de ramp getuige is geweest, zal de oor
zaak van het ongeluk wel nooit met zeker
heid komen vast te staan.
Breuk in de stuurstang.
Em voorloopige inspectie van den wagen
heeft een breuk in de stuurstang aan het
licht gebracht. De garagehouder, die dit
heeft geconstateerd, kon echter niet ver
klaren of het hier een oude breuk betreft.
Bovendien is niet met zekerheid na te gaan
of de breuk niet door het ongeluk is ont
staan.
De weg is ter plaatse niet slecht en vol
komen recht. Men vraagt zich dus af hoe
het mogelijk is, dat de bestuurder aan den
linkerkant van den weg in de grasberm is
terecht gekomen. Wielsporen toonen aan,
dat de wagen bVi meter door de berm is
gereden en daarna over den kop is geslagen
Het vermoeden ligt dus voor den hand, dat
de bestuurder, toen hij bemerkte van den
weg te zijn geraakt, plotseling met kracht
heeft geremd.
Hij schijnt met vrij groote snelheid te
hebben gereden, althans volgens verklarin
gen van een wielrijder, die de auto kort te
voren was gepasseerd en die toen de snel
heid op pl.m. 80 k.m. schatte.
De lijken der slachtoffers zijn voorloopig
in het lijkenhuisje te Alphen aan den Rijn
opgebaard. Zij zouden heden naar de woon
plaatsen der families worden overgebracht.
Relletjes te Alphen a. d. Rijn.
Maandagavond is het in de Julianastraa.t,
in het centrum der gemeente Alphen aan
den Rijn tot ernstige ongeregeldheden geko
men, doordat een aantal opgeschoten jon
gens per auto van den landdag der N.S.B.
te Lunteren teruggekeerde deelnemers aan
hielden en met straatvuil en andere projec
tielen bekogelden.
Mede doordat het aantal nieuws
gierigen steeds aangroeide, stond de
politie tenslotte tegenover een me
nigte van ongeveer duizend perso
nen. De relletjes bereikten het hoog
tepunt toen van een autobus van de
N.S.B. een vlag werd afgetrokken en
de inzittenden naar buiten stormden
om zelf hun recht te zoeken. Gewa
pend met koppelriemen trokken zij
op de belhamels af,
Een formeele vechtpartij ontstond, waar
aan de politie met de gummistok een einde
trachtte te maken. Dit gelukte haar eerst
nadat een ruit van een woning en een ruit
van de autobus in het gevecht waren ge
sneuveld en drie personen verwondingen
hadden opgeloopen. Deze drie personen, 2
N.S.B.'ers uit Den Haag en den heer van E.
uit Alphen aan den Rijn, een voorbijganger,
die niets met de relletjes te maken had,
moesten met vrij ernstige verwondingen aan
het hoofd het politiebureau worden binnen
gedragen. Na verbonden te zijn werden zij
per auto naar hun woningen vervoerd.
VREEMDE DINGEN UIT
VERRE STREKEN.
Het is nooit uitgemaakt of jalouzie een
specifiek vrouwelijke of mannelijke eigen
schap is. maar vast staat, dat ze onder vrou
wen het meest tot uiting komt! Vooral op
schoonheidswedstrijden wordt de naijver
den niét gekroonden koninginnen van het
gezicht gelezen en het is misschien alleen
in de sportwereld, dat de overwonnen
meisjes de winnaressen de hand toeste
ken
Het is inderdaad uiterst moeilijk een
passend gezicht te trekken voor de gelegen
heid dat men, wegens een of andere uiter
lijke tekortkoming wordt afgekeurd.
Nóg moeilijker is het echter, de juiste
gelaatsuitdrukking te vinden in de situ
atie van onverdiend-gekroonde koningin.
En men kan het Koninkrijk der Schoon
heid niet wegschenken om een gril, zooals
met werel'dkoninkrijken wel gebeurt
Daarvoor is het een tè kostbaar bezit.
Gelukkig behoeven niet alle stervelingen,
die ter keuring gaan, zich om hun physio-
nomie na de prijsuitreiking te bekomme
ren.
Daar zijn bijv. de Hollandsche zwart
bonten, die bij de een of andere vee-ten
toonstelling. met het onnoozelste „gezicht"
ter wereld de juryleden passeeren en van
wege hun hoeveelheden onelegant vet den
eersten prijs behalen.
Het is dan aan den boer, wiens koeien,
óntrelauwerd uit den ring komen, om te
lachen alsof hij kiespi.m heeft!
Ook de merriën gaan mir-nichts', dir-
nichts, langs de critische blikken der stam
boek-rechters, zij het met wat méér fierheid
dan de droomerige koediieren.
En het is maar gelukkig, dat één
der merriën, die in het laatst van
de vorige week voor promotie in
het Groninger Stamboek werd afge
wezen, geen weet heeft van het ti eu-
rig figuur, dat ze gemaakt heeft..
Dat ging zóó toe. Te Groningen werden
zes merriën ter keuring geleid, waaronder
één, die reeds in het Gr. Stamboek was in
geschreven, doch "waarvan de eigenaar
meende, dat ze wat méér pluimen op den
kop verdiende. Hij presenteerde het edele
ros dus voor een hoogeren rang. Het
„Nieuwsblad van het Noorden" ontstak over
deze aanbieding in woede: „Het wil oins
voorkomen", aldus het blad, „dat velen
niet weten welke eischen aan het ster- of
preferentsdhap gesteld worden, want het is
toch wel het toppunt, dat deze merrie, die
nauwelijks de stamboekwaardigheid heeft,
het sterschap moest verwerven. Bovendien
was de merrie voor een dergelijke promotie
absoluut niet in conditie."
En een andere mededingster werd tot ster-
merrie verheven.
Gelukkig dat de gedisqualificeerde merrie
geen kranten kan lezen. Want ware dat wél
zoo, zij had nog meer spijt en verdriet ge
voeld dat haar meester, die bij het stal-
waarts gaan, eens extra de zweep legde
over het afgekeurde huidje van de ver
meende favoriete.
LIE.
De Bond van Bedrijfsauto's in
Nederland organiseert een gron
dige controle.
De Bond van Bedrijfsauto's in Nederland
onder leiding van Oud-Minister van Water
staat, het Kamerlid Ir. M. C. E. Bongaerts,
organiseert een controle van het vrachtauto-
materieel in ons land op verkeersveiligheid
en zal in samenwerking met het Weten
schappelijk Bedrijfsauto Instituut, dat deze
controle zal uitvoeren volgens toepassing
van de reglementen van Bureau Veritas in
Parijs, op den weg brengen een automobiel,
voorzien van de noodige apparaten, tenein
de op marktdagen in verschillende plaatsen
van ons land het bedrijfsauto-materieel te
gaan controleeren,
Het is de bedoeling, dat deze wa
gen een tocht door ons land zal ma
ken en plaats voor plaats en district
voor district zal bezoeken, teneinde
de automobielen van de bedrijfsau
tohouders te onderzoeken wat betreft
hun remmen, stuur, verlichting, vol
gens wettelijke voorschriften niet al
leen, maar ook zal onderzoeken de
bedrijfszekerheid van dit materiaal,
wat betreft motor, gangwissel, ban
den enz.
Deze poging, door controle van het mate
riaal aan te toonen, van hoeveel belang de
Bond van Bedrijfsautohouders in Neder
land de verkeersveiligheid der goed-onder-
houden vrachtauto's, acht, wekt van alle
kanten groote belangstelling, ook van de
zijde van onze autoriteiten.
DE DRIE MUSKETIERS
159.
HALT WERD AI
fS9
Spoedig daarna hoorde hij den hoefslag
van verscheidene paarden. Het was de kar
dinaal. die nog steeds stapvoets reed en 't
onderste deel van zijn gezicht met zijn
mantel bedekte.
„Halt werda!" riep Athos.
„Dat is geloof ik onze dappere muske
tier", sprak de kardinaal.
„Ja, monseigneur", antwoordde Porthos,
die naast Aramis achter den kardinaal
reed, „hij is het".
„Mijnheer Athos", zeide daarop de kardi
naal, „aanvaard mijn dank voor Uw uitste
kende zorgen. We zijn thans weer waar we
zijn moeten, heeren, neeh de poort aan Uw
linkerhand. Het wachtwoord is: „De koning
en Ré".
Hierop groette de kardinaal de drie
vrienden en ging gevolgd door zijn bege
leider rechtsaf.
Toen ze zoover verwijderd waren, dat de
kardinaal hen niet meer kon hooren zei
den Porthos en Aramis vrijwel gelijktijdig:
Hij heeft het papier, dat ze hem vroeg,
onderteekend".
„Ik weet het," zei Athos rustig, „ik heb
het hier",
160.
IETS BIJZONDERS?
De drie vrienden zeiden verder geen
woord. Musqueton werd naar Planchet ge
stuurd om aan zijn meester te vragen, on
middellijk nadat hij uit de loopgraaf kwam
bij de drie vrienden te komen.
Toen d'Artagnan na eenigen tijd "kwam,
zat Athos na te denken. Porthos krulde zijn
knevel en Aramis las in een klein gebeden
boekje.
„Wel, mijne heeren," zei d'Artagnan, „Ik
hoop, dat. hetgeen jullie me te zeggen heb
ben. het vertellen waard is, anders vergeef
ik het jullie nooit, mij zoo laat nog te roe
pen, in plaats van te laten slapen, nadat
we den geheelen nacht bezig zijn geweest
met het veroveren van een bastion, dat
we totaal ontmanteld hebben. Jammer, dat
jullie er niet bij waren, het is er heet toe
gegaan!."
Twee gewonden,
Maandagavond is op den straatweg Rfis
sen Holten een auto, bestuurd door dep
chauffeur W. B. uit Almelo, in botsing ge.
komen met een uit tegengestelde richting
komend motorrijwiel, waarop de inspecteur
van politie A. Bruining uit Enschede en als
duopassagiere zijn echtgenoote waren ge
zeten.
De motorrijder sloeg tegen den grond. Me
vrouw Bruining werd zeer ernstig gewond
en is in bewusteloozen toestand naar een
ziekenhuis te Almelo overgebracht.
De heer Bruining kwam er met lichte
verwondingen af. De motorfiets werd ernstig
beschadigd. De schuld ligt vermoedelijk
bij den chauffeur uit Almelo, die te veel
op de linker helft van den weg zou zijn ge
komen.
ONZE OOST,
AUTO-ONGELUK BIJ SIDOARDJO,
Inlander, zwaar gewond,
De heer Smalt, luitenant ter zee, die met
groote snelheid in zijn auto rijdende, na»
bij Sidoardjo voor een ossenkar moest uit
wijken, reed een inlander, die langs den
weg zat, aan, en verwondde dezen zwaai!
De auto sloeg verschillende malen over den
kop. De vijf inzittenden werden niet ern
stig verwond,
DONDERDAG 20 MEI 1937.
Hilversum I.
8.00—9.15 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO,
2.00—12.00 NCRV.
8.009.15 en 10.00 Gramofoonmuziek.
10.15 Morgendienst.
10.45 Gramofoonmuziek.
11.30 Godsdienstig halfuur,
12.00 Berichten.
12.15 KRO-orkest en gramofoonmuziek.
2.00 Handwerkcursus.
2.55 Gramofoonmuziek,
3.00 Vrouwenhalfuur.
3.30 Gramofoonmuziek.
3.45 Bijbellezing.
4.45 Handenarbeid v. d. jeugd,
5.15 Viool en piano.
6.15 Gramofoonmuziek.
6.45 Lezing: Bijbel-Kiosk-Arbeld te Amster
dam.
7.00 Berichten.
7.15 Journalistiek weekoverzicht.
7.45 Reportage.
8.00 Berichten ANP, Herhaling SOS-Berich-
ten.
8.15 Zangavond v. d. Bond van Christelijke
Zang- en Oratoriumvereenigingen in Ne
derland.
9.00 „De verhouding tusschen predikant en
geneesheer", causerie,
9.30 Vervolg concert.
10.10 Berichten.
10.15 Causerie over het a.s. Londensche Ste
nografie-Congres.
10.3012.00 Gramofoonmuz. Hierna: Schrift
lezing,
Hilversum H,
Algemeen programmae verzorgd door de
AVRO.
8.00 Gramofoonmuziek.
10.00 Morgenwijding.
10.15 Gramofoonmuziek.
10.30 Het Omroeporkest en solist. Iu dei
pauze: Gramofoonmuziek.
12.30 Kovacs Lajos' orkest en GramcR'011''
muziek.
2.00 De Groninger Orkestvereeniging,
4.00 Orgelspel.
4.30 Muzikale causerie (met gramofoonpl-)
5.30 Het AVRO-Aeolian-orkest.
6.30 Sportpraatje.
7.00 Het AVRO-Dansorkest.
7.30 Causerie over de a.s. Verkiezingen.
8.00 Berichten ANP. Mededeelingen.
8.10 Gramofoonmuziek.
8.30 Concertgebouw-orkest.
9.30 Radiotooneel.
10.15 Kovacs Lajos' orkest en orgelspel.
11.00 Berichten ANP. Hierna: Het AVB°'
Dansorkest.
11.3012.00 Gramofoonmuziek.