DeMa-bemanning" Indië en de Australische boter De wereld wil bedrogen zijn De laatste convooydienst van Hr* Ms. „Hertog Hendrik'' Het staalcooflict in de Vereenigde Staten vrijgelaten De bef eekenis van Von Biomberg's bezoek ItaMcd K.N.V.B. Kampioenschap van Nederland N.H.V.B. /7<z io iouJi 5 avxmds Regeering staakt bemiddelingspoging Tegen Zaterdag of Zondag in Rotterdam terug Programma voor a.s. Zondag Naar de laatste beslissingen Om een plaats in de eerste klasse. Om een plaats in de res. tweede klasse K*N*V*B*-beker Ordening Donderdag 27 Mei. Gibraltar. De convooy-dienst is gisterenavond be ëindigd, precies om 6 uur 's avonds. Dat beteekent geen oorlogswacht meer, de rust is weer teruggekeerd. Dinsdagochtend heel vroeg, werd de „Johan Maurits" door ons reeds verwacht. Eiken dag werd de reis van onze aflosser nauwkeurig bijgehouden. En ja hoor, om half zeven, op de D.W. dus, kregen wij haar in zicht. Ze ste vende rechtstreeks naar Gibraltar om olie bij te laden en de noodige inkoopeh te doen. Aangezien wij ook nog personen aan boord hadden, die op de ,.Maurits" waren overge plaatst, gingen wij 's middags voor de reede ten anker. Het was wel mogelijk, daar wij de laatste 10 dagen slechts zeer weinig schepen te convooyeeren hadden. Het lijkt wel of de Nederlandsche koopvaardij een sit-down sta king heeft. Op de reede gingen 2 officieren over en de barbier en schoenmaker. Die 2 officieren wa ren de off. v. adm. Mahieu en de luit. t. zee Biehre, de onderzoekingsofficier. Ook de adel- boist Van Renesse is aan boord van de „Maurits" geplaatst. Het laatste schip. Gisteren, Woensdag dus, zouden wij ons Taatste schip door brengen. Het was de „Kedoe". Het 55ste sinds 2 Mei. Gemiddeld dus 2 schepen per dag. Daar de „Kedoe" pas om 11 u. werd verwacht, was dit de gelegenheid voor den commandant om den dienst over te geven. 's Morgens kwamen wij dan ook op de reede ten anker. De corrynandant ging, na parade van boord, en om 11 uur lagen wij weer klaar op 5 mijl bezuiden Europa Punt, om de „Kedoe" op te wachten. „Otto Pieter" en „Janus Tulp" de lucht in. Voor het laatst ging „Otto Pieter" de lucht in, gevolgd door „Janus Tulp". U zult u afvragen wie deze „Spanjaards" zijn, die wij zoo maar aan de ha hijschen.' Ik zal het uitleggen. Zooals men weet, maken wij gebruik van seinvlaggen, om met elkaar in communicatie te komen. En dat gaat vol gens bijzondere code-groepen, vermeldt in in ternationale seinboeken. Dus om vergissingen te voorkomen worden de letters gezegd en ge praaid als namen. De begin-letter is dan de bedoelde letter. Otto Pieter beteekent dus O.P., dat weer beteekent: „stoppen, en bijdraaien ik zal u een sloep zenden". Janus Tulp (J. T.): Gij moet mij volgen! Hoewel dit niet de voorgeschreven namen zijn, zijn zij zeer makkelijk te onthouden, aan gezien dit namen zijn van echte varensge zellen, die zoo in den loop der jaren hun leven in den dienst van de Marine hebben gesleten. Zooals ik reeds zei, dit was dan voor het laatst. De „Kedoe" werd goedgekeurd voor con- vooy. Daarna gingen wij weer terug om be oosten de Rots ten anker te gaan. Geen compliment voor Tante Pos. De O. 13 en 15 kwamen aan S.B. en B.B. van ons langszij en de onderzeebootmannen werden door ons flink onthaald. Het is nu ook geen lolletje om daar 3 tot 4 weken achter een in zee te liggen. Met soms geen sloep gelegenheid met de „Hertog Hendrik" om eventueel ververschingen of post over te nemen. Over dat laatste is nog het laatste woord niet gesproken. Tante Pos heeft slecht gezorgd voor mail-verbinding. Woensdag zou er mail van huis zijn, doch alleen kilo's couranten en dagbladen en eenige brieven, die via het Departe ment kwamen. Waar hier een kleine 400 man zijn, kan ik mij niet indenken, dat na 4 weken afwezigheid, nog geen vol doende post in Holland was bijeengegaard. Deze zending is 22 Mei uit Holland ge gaan. Alle hoop is dan ook gevestigd op de ..Indrapoera, die vanmiddag Gibraltar is binnengestoomd. Engelsche bewondering voor de prestaties van de O booten. In ieder geval hebben wij het reusachtig gezellig gehad met de O-boot-menschen. Over het algemeen zijn de Engelschen met stom heid geslagen over de prestaties van onze onderzeebooten. Het record van de K XVIII is bereids door de O 15 geslagen, met 3 dagen. De langste trip van de K XVIII is 21 dagen geweest. De O 15 heeft kans gezien 24 dagen aan een stuk in zee te blijven. Daar waren de Engelsche collega's zeer verbaasd over. Dat ken je je voorstellen. Vandaag gaan wij kolen laden en daarna is het passagieren in Gibraltar. Wij hebben sinds 6.00 gisterenavond de vredesdienst weer ingepikt. De Johan Maurits van Nassau, doet nu verder het werk. STAALTRUST DREIGT DE WERKWILLIGEN ZELF TE ZULLEN BESCHERMEN. Na afloop van een onderhoud tus- schen den minister van arbeid, miss Perkins en den bondsbemiddelaar James Dewey verluidt van betrouw bare zijde, dat de bondsregeering voorloopig alle pogingen, tot bemid deling in het groote staalconflict heelt opgegeven. De toestand wordt, zegt Un. Pres, blijkbaar voorloopig als hopeloos be schouwd, zoodat de regeering een mislukking en aldus verlies van prestige wenscht te vermijden. Twee vliegtuigen, di levensmiddelen in een fabriek der Republic Steel moesten bren gen, zijn door de kogels der stakers getrof fen en tot dalen gedwongen. De toestellen zijn beschadigd, doch de bestuurders bleven ongedeerd. De directie der Republic Steel heeft de pers medegedeeld, dat de proviandeerings- pogingen door middel van vliegtuigen ge staakt worden en dat men politiebescher ming zal vragen voor de ploegen, die langs den beganen grond de werkwilligen van levensmiddelen moeten voorzien. De president der onderneming, Elliott. verklaarde: „Wanneer de politie morgen niet in staat is, onze ploegen te besoher- men, zullen wji dat zelf gewapenderhand doen'. Men is van meening, dat de toestand se dert het uitbreken der staking steeds ern stiger is geworden. Aanklacht tegen Ford. De leiders der vereenigde automobielar beiders, aangesloten hij het comité van Le wis, hebben bij de „National Labor Board' een klacht ingediend tegen de directie der Fordfabrieken, wegens „het gebruiken van brutaal geweld bij de botsingen voor de poortend er fabrieken te River Rouge in Michigan". Kdsel Ford, de zoon van Henrv Ford, heeft een oproeping gekregen, om te verschijnen voor de grand jury der rechtbank te De troit voor het afleggen van verklaringen omtrent de omstandigheden bij de vecht partijen. In de Goodvearfabrieken is de normale productie hervat. Europa dient gered van de bolsje wistische inval. Minister von Blomberg heeft gisteren in gezelschap van Mussolini het militaire vlieg veld Furbara en het station voor experimen teel onderzoek Guilonia bezocht. Korten tijd voordat Mussolini met zijn Duitschen gast op Furbara aankwam, was geheel onver wachts ook de Koning daar aangekomen. Von Blomberg besteeg na de bezichtiging van het vliegveld een driemoforig vliegtuig, dat door Musolini werd bestuurd. Men maak te een lange vlucht over de vroegere Ponte- nijnsche moerassen. Bij de bezichtiging van Furbara waren ook maarschalk Badoglio, generaal de Bono en de ministers Ciano en Alfecri aanwezig. In den namiddag heeft von Blomberg kor te beleefdheidsvisites gebracht aan maar schalk Badoglio en minister Ciano. De Italiaansche pers houdt zich nog druk bezig met het bezoek van den Duitschen minister van oorlog. Hij is hier niet alleen gekomen om demonstraties te zien, aldus de Corierre della Sera, doch zijn bezoek heeft een ernstig en practisch doel. Duitsch- land en Italië zijn van goeden wil, doch de toestand is nog onzeker en zij mogen geen risico nemen. De Gazette del Popoio schrijft, dat von Biomberg's bezoek in de eerste plaats een vredelievende betcekenis heeft, doch Italië en Duitschiand vergeten het mi litaire karakter van dit bezoek geen oogen blik. De beide landen moeten het contact tusschen hun leger uitbreiden, want deze militaire krachten tezamen zullen Europa kunnen redden van de bolsjewistische inva sie, al doet dit bolsjewisme zich dan ook voor als democratie. De uit vijftien personen bestaande bemanning van het Nederlandsche s.s. „Andra", omtrent wier lot men langen tijd in ongerustheid heeft verkeerd, is gisteren over de Spaansch-Fransche grens geleid. Zooals men zich herinneren zal, is de „Andra", welke toebehoorde aan de reede- rij Socdeco te Antwerpen en levensmiddelen naar Spanje had vervoerd, op de terugreis in ballast varende, op weg van Bilbao naar Swamsea, in het begin April door den krui ser der zeestrijdkrachten van generaal Franco, de „Almirante Cervantes" tot zin ken gebracht, waarna de opvarenden aan boord van dezen oorlogsbodem gevangen werden genomen. Kapitein was de heer Dragten uit Rotterdam. Sedert dien zijn de mannen door do Fran co-autoriteiten te San Sebastian vastgehou den. Op 24 April werd op het departement van buitenlandsche zaken te Den Haag van Hr. Ms. gezantschap te Lissabon de mede- FeyenoordBe Quick is verschoven naar 13 Juni, daar Feyenoord, versterkt met eenige prominente spelers als Caldenhove en Wels, «en eere-wedstrijd speelt tegen de beroemde Engelsche eerste league-club Arsenal. Dit belooft een zeer interessant treffen te worden, tusschen twee ploegen, die in hun land op één na de sterkste bleken te zijn. Het Stadion zal hoogst waarschijnlijk wel volloo- pen, of een deel der voetballiefhebbers moet voetbalmoe geworden zijn, hetgeen we ons in kunnen denken. Nog slechts tén plaats in de eerste klasse is nog vacant en wel in afdeeling IV, het Zuiden. Nog 3 clubs zijn hiervoor candidaat, waarvan de twee voornaamste elkaar a.s. Zondag voor de tweede maal ontmoeten, n.1. M.V.V. en Willem II. We hebben in ons Maan dagoverzicht al voorspeld, dat deze wedstrijd voor de Tilburgenaren, die cr momenteel het beste voorstaan, een uiterst moeilijke zal wor den. De uitslag zal bewijzen, dat het inderdaad het geval zal zijn. Wij houden er ernstig reke ning mede, dat de thuisclub revanche za! weten te nemen voor de j.1. Zondag geleden 34 nederlaag. Miranda heeft een goede kans om ook in tweede instantie van Middelburg te winnen. Lukt dit en verliest Willem II dan behoudt Miranda een zeer behoorlijke kans. Helder II moet winnen. Den Helder krijgt Zondag haar laatse voet balsensatie in dit seizoen: de promotiewed strijd van Helder II tegen ZF III. Zooals wij al medegedeeld hebben is Hel- der's eenige kans: winnen! Zelfs bij een gelijk spel promoveeren de Zaandammers al. Moch ten de withemden meesters van het terrein blijven, dan eindigen de 3 betrokkenen met gelijk aantal punten en zal er nog een extra halve competitie op neutraal terrein moeten volgen. De Helderschen staan dus wel voor een heel moeilijke taak, doch wij houden 'ïen hier het illustere voorbeeld van Texel voor oogen, die onder gelijke omstandigheden den laatsten promotiewedstrijd inging en ...grandioos slaagde! Wij hopen, dat de wit-zwarte reser ves hun besten vorm zullen weten te vinden en zich door een zege alsnog de mogelijkheid zullen scheppen om een plaats in de hoogere klasse te verwerven. Op het terrein van De Spartaan wordt hedenavond gespeeld CW (1)De Spartaan (2). De winnaar komt bij Eindhoven in de finale. PROVINCIAAL KAMPIOENSCHAP. Zondag reeds wordt de returnwedstrijd tus schen Wieringerwaard en ZFC 4 gespeeld. Na het gelijke spel van de roodbroeken aan den Zaan, dicht menigeen haar zeker de kans toe nu thuis in de meerderheid te blijven. We zijn benieuwd naar den uitslag. Een zege zou W. wel zeer fraai en nagenoeg onaantastbaar aan het hoofd van deze competitie plaatsen. Im mers, met ZFC 4 heeft men dan definitief afgedaan, Hollandia 3 krijgt men nog thuis en OSV 4 moet men nog een bezoek brengen. OSV 4 verloor Zondag in Hoorn van Hollandia 3 met 32! De stand luidt: Wieringerwaard 3 2 10 153 5 ZFC 4 2110 6— 23 OSV 4 3 1 0 2 8—12 2 Hollandia 3 4 1 0 3 5—17 2 PROMOTIEDEGRADATIE. Van het driemanschap Vrone OFC ZVV 4, dat zich onledig houdt met het uitma ken van de vraag, welke twee er volgend jaar ,in I A zullen plaats nemen is OFC blijkbaar verreweg de sterkste. Klopten de Oostzaners eerst Vrone met 52, thans lieten ze ZVV 4 er met 71 aan gelooven. De promotiecompetitie voor 1 B, waarin Oudorp (kampioen 2 D) uitkomt is, aangevan gen met EVC 2Oudorp 1 33. De tweede klassekampioenen ontloopen elkaar dus wei nig. Zondag treedt de hekkesluiter van, 1 B op. HRC 5, Succes 2 en JVC zetten Zondagmor gen om 10 uur den strijd voort met HRC 5 JVC. Na de overwinning te Juliangdorp heb ben de Racers op eigen veld. ongetwijfeld de beste kans. Wanneer. HRC 5 wint, staat de beslissing van deze prómótiecoippetilie vast. Doordat JVC dan nl. op nul punten blijft staan en in haar resteerende wedstrijd tegen Suc ces 2 (die er nu beide al 3 hebben) voor haar onbereikbaar geworden. DE COMPETITIE. In 4 H resteert nog den wedstrijd Succes 4 Petten 2 (10 uur), die de bezoekers met eenige inspanning in hun voordeel kunnen doen eindigen. GOUDEN KRUIS. In de finale van Den Helder, ontvangt Watervogels 2 Oudesluis, 2.30 uur. Zouden de reserves van de Kraaien voor een verrassin°- zorgen Voor district Alkmaar krijgt Petten bezoek van Bergen. Een gelijk spel is voor Bergen genoeg, maar erg gemakkelijk zal het niet gaan. deeling ontvangen, dat de bemanning van de „Andra" was vrijgelaten en naar huis gezonden was, doch hier te lande wachtte men tevergeefs op de terugkomst der zee lieden. Op 9 Mei kreeg het departement toen het bericht van den Nederlandschen consul te San Sebastian, dat de bemanning zich daar nog in verzekerde bewaring bevond. Aan den consul is toen onmiddellijk opdracht ver strekt stappen tot invrijheidstelling der Ne derlanders te ondernemen. Thans zijn deze dus eindelijk met succes bekroond. Naar wij vernemen hebben de schepelin gen, zoodra zij op Fransch grondgebied wa ren aangekomen, zich onmiddellijk telegra fisch in verbinding gesteld met de directie van het Nederlandsche Bevrachtingskantoor te Rotterdam, dat hen had aangemonsterd en dat hen thans van reisgeld zal voorzien Tegen Zaterdag of Zondag wordt de beman ning te Rotterdam terug verwacht. Een oordeel over de beperkte bo terinvoer in Indië. Eenigen tijd geleden werd op de jongste bijeenkomst van den NoordHollandschen Bond van Zuivelfabrieken reeds gesproken over den beperkten boterinvoer in Indië waarbij werd opgemerkt, dat Indië daarbij Australië bevoordeelt ter wille van haar theebelangen. In het Hlsbl. lezen wij nu hierover een be schouwing van den lieer F. Iloyer te Haar lem. De minister erkent, dat de getrof fen regeling aan den invoer van Australische boter ten goede komt maar verzuimt daarbij te vermel den, dat de verminderde import in Indië van Australische boter uit sluitend een gevolg was van de door Groot-Brittannië en dominions ge volgde protectionistische politiek. Priucipieele iout. De tijdelijke botoregeling, meent de mi nister, zal geen ernstige gevolgen voor den Ncd. boterexport kunnen hebben, aangezien daarbij nog geen 10 van den geheelen boteruitvoer zou zijn betrokken, gesteld zelfs dat Nederland de geheele Indische be hoefte aan boter zou dekken. Dit nu lijkt geen sterk argument van den minister, want afgezien nog of deze hoe veelheid al dan niet de moeite waard is voor onze zuivel-industrie, gaat het er niet in de eerste plaats om, dat het principieel verkeerd geacht moet worden, een buiten- landsch product ten koste van een binnen- landsch te gaan „beschermen". Dit is toch de omgekeerde wereld, wij kunnen en mo gen niet meer dan beide partijen op ge lijken voet te behandelen! Dat overigens van een dier ingrij penden en in zijn gevolgen vèr- strekkenden maatregelen hier niet zou kunnen worden gesproken, is wel zéér de vraag. Wij toch staan een vreemde regeering niet alleen toe, zich in onze aangelegenheden te mengen, maar dit nog wel op grond van een kennelijke bedrei ging door den minister vergoelij kend „ernstige bezorgdheid der Au stralische regeering" genoemd ten einde voor haar door natuurlijke oorzaken verminderde boterdebiet een gunstiger behandeling te ver krijgen dan ons eigen fabrikaat ge niet! Hiertegen dient met klem te worden ge protesteerdl Australië kan tóch niet buiten onze thee. Dat de Australische boterpolitiek hierbij niets ter zake zou doen, is evenmin juist. Integendeel, deze is de grondoorzaak van den verminderden boterafzet naar landen buiten het Britsche imperium. Hier wordt blijkbaar de ondeugd beloond van de partij, die met twee maten meet, door op onze on fortuinlijke boterindustrie, als de zwakste partij, ten onrechte de logische gevolgen der onzaiige Britsche Ottawa-politiek al te wen telen. En dit zooals de minister zegt om den Indischen thee-uitvoer naar Austra- ië voor représaillemaatregelen (waartegen?) van die zijde te vrijwaren. De vrees hiervoor, zooal niet denkbeeldig, is dan toch in ieder ge val grooter dan de waarschijnlijk heid, dat de Australische regeering tot deze onvriendelijke daad zou overgaan, oni de eenvoudige reden, dat consument en handel aldaar het feitelijk niet buiten onze goede en goedkoope Indische thee kunnen stellen. Men neme hiervoor kennis van het officieele rapport van dr. Mansvelt, door de Ned.-Indische re geering voor een studiereis naar Au stralië uitgezonden Maar buitendien: eenzijdige, afgedwon gen concessies leiden gewoonlijk tot steeds hoogere eischen van de ten onrechte be- oordeelde partij, die al etende honger krijgt, niet tot grootere zaken en aange namere verhouding, berustende op weder- keerig respect, zoo noodig in het onderlinge verkeer der volken. Dat de regeering bereid is, om in overleg met de betrokken instanties, te onderzoe ken of een meer bevredigende oplossing kan worden tot stand gebracht, is dan ook de éénige mededeeling, die in deze regeerings- verklaring reden tot instemming geeft. M ant dit is zeker: „Qui se fait brebis, le lonp le mange". (M ie zich voordoet als een schaap, wordt door den wolf opgegeten), van de huurautobedrijven De Minister van Waterstaat heeft dezer dagen, zoo schrijft ons de Ned. Verkeersfede- ratie, aan de Gedeputeerde Staten der Provin cies doen weten, dat het in het voornemen van Zijne Exc. ligt, art. 18 van het „Reglement Autovervoer Personen" in dien zin te wijzigen, dat op aanvragen voor vergunning tot het exploiteeren van huurauto's binnen een ge meente door B. en W. „wordt beschikt", in plaats van, zooals oorspronkelijk in het artikel stond, dat een dergelijke vergunning „wordt verleend". Dat wil dus zeggen, dat voortaan èn voor huurauto's èn voor taxi's in het alge meen dezelfde regeling zal gelden, n.1. dat een vergunning verleend, maar ook geweigerd kan worden. Dat dit oorspronkelijk voor het huurautobe- drijf niet het geval was, beteekende dat de Minister in dit bedrijf een zekere vrijheid wilde toelaten. B. en W. zouden voorwaarden kun nen stellen bij het verleenen van vergunningen, maar daar zou het ook bij moeten blijven, een ieder zou vrij zijn een huurautobedrijf te be ginnen als hij aan de daartoe gestelde voor waarden voldoet. De concurrentie had dus vrij spel, slechts getemperd door technisch en sociaal noodige voorwaarden. Nog vöör het R.A.P. voor taxi's en huur auto's '"i werking treedt 1 Juli a.s. wordt het echter ten aanzien van dit voor huur auto's zoo gewichtig punt reeds gewijzigd. Het laatste restje vrijheid verdwijnt en ook ten aanzien van huurauto's wordt ordening, d.w.z. beperking van het aantal huurautobedrijven mogelijk. Het publiek zal dit ongetwijfeld merken in hoogere tarieven, hetgeen tot ver mindering van gebruik van huurauto's zal leiden; daling van de inkomsten der bedrijven, strijd over het aantal toe te laten bedrijven, loonkwesties en beperking van arbeidsgelegen heid zullen er zeker uit voortvloeien. In die gemeenten, waar de Overheid rechtstreeks of zijdelings betrokken is in de tramexploitatie, worden de moeilijkheden uiteraard nog groo ter. Vooral als het trambedrijf noodlijdend is, zal het de Gemeente moeilijk vallen ten aan zien der huurautovergunningen een objectief standpunt te handhaven. Het is te betreuren, dat men de oorspronke lijk gedachte vrijheid niet tot werkelijkheid laat komen; waarom niet eenige jaren het resultaat van deze door sociale en technische voorwaarden toch reeds aan banden gelegde en daardoor onschuldige vrijheid afgewacht? „KWEEKPLAATS" VOOR SCHIJN- T0ERISTEN. hi Parijs en Boedapest bestaan te genwoordig organisatieswelke de incnschen aan een reis-alibi voor de geheele wereld helpen. Er zijn nog altijd genoeg menschen, voor wie een reis niet een „moeten" in den zin vau ontspanning of genezing, maar een maatschappelijken dwang beteekent. In hun kringen ia»bet uiterlijk alles. Daarom „moeten" zij in den winter naar de interna tionale wintersportplaatsen of naar Egypte, in het voorjaar naar de Rivièra en Monte Carlo, in den zomer naar de bekende zee baden of naar Noorwegen en in den herfst zoo mogelijk naar Amerika trekken. Maken zij dit alles niet mede, dan zijn zij vol gens hun eigen meening maatschappelijk niet volwaardig. Deze slaven van dwaze opvattingen kun nen wel eens in de omstandigheid komen te verkeeren, dat hun de noodige middelen ontbreken, om deze kostbare reizen te ma ken. Anderen weer, die in het geheel niet goed gesitueerd zijn, bezitten de brandende eerzucht, met de bewijzen van dergelijke reizen andere lieden naar de oogen te ste ken. Aan deze armen van geest en bc- hoeftigen in den geldbuidel bieden nu twee „organisaties", die onafhan kelijk van elkaar in Parijs en Boe dapest werken, hun liulp aan. Zij leveren nl. de bewijzen van reizen, welke nimmer gemaakt zijn. Dit gaat heel eenvoudig in zijn werk. Wie van een bekende uit het bui tenland een ansichtkaart krijgt met vreemde postzegels en een nauw keurig aangegeven datum, zal niet op de gedachte komen, dat de af zender zich in werkelijkheid niet daar bevindt. Dit alibi van een reis is spoedig vervaar digd. Het betreffende "bureau bezit prent briefkaarten uit alle landen. Men behoeft deze maar te beschrijven en de organisa tie, die agenten in alle vacantie-oorden heeft, zorgt voor de rest. Tegelijkertijd worden ook de koffers met de bekende ho telbiljetten beplakt. Het honorarium is in beide gevallen zeer matig de groote hoe veelheid moet het doen. Het meest geraffineerd werkt bet bureau in Parijs. Het beschikt niet slechts over prentbriefkaarten en hotelbiljetten, maar bovendien over briefpapier van bijna alle groote hotels, over spijskaarten van de groote oceaanschepen, gebruikte entreebil jetten van beroemde renbanen en lidmaat schapskaarten van ontelbare clubs. Mie in zijn vaderland gaarne voor een beklimmer van hooge bergen doorgaat, kan het stem pel van alle berghutten krijgen. En wie dan nog aan de reis twijfelt, kan men overtui- gen «oor hem gequiteerde rekeningen van velschillende hotels onder den neus te wrij- ven .Kortom, aan alles heeft dit bureau gedacht. Deze organisaties krijgen het van maand tot maand drukker. Gezegd moet daarbij worden, dat men opdrachten van werkelijke oplichters niet uitvoert. Maar dat is ook met noodig, want de markt der monsche- H]ke. IJdelheden is groot genoeg. 0 tot V, uur vóór zonsopgang zijn geluidssignalen verbo den: knippert dan met de koplichten als attentiesein GELU/DSS/GffAAL VERBODEH

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 5