DeMa-bemanning"
Indië en de Australische
boter
De wereld wil bedrogen zijn
De laatste convooydienst van
Hr* Ms. „Hertog Hendrik''
Het staalcooflict in de
Vereenigde Staten
vrijgelaten
De bef eekenis van Von
Biomberg's bezoek
ItaMcd
K.N.V.B.
Kampioenschap
van Nederland
N.H.V.B.
/7<z io iouJi 5 avxmds
Regeering staakt
bemiddelingspoging
Tegen Zaterdag of Zondag in
Rotterdam terug
Programma
voor a.s. Zondag
Naar de laatste beslissingen
Om een plaats in de
eerste klasse.
Om een plaats in de res.
tweede klasse
K*N*V*B*-beker
Ordening
Donderdag 27 Mei.
Gibraltar.
De convooy-dienst is gisterenavond be
ëindigd, precies om 6 uur 's avonds. Dat
beteekent geen oorlogswacht meer, de
rust is weer teruggekeerd.
Dinsdagochtend heel vroeg, werd de „Johan
Maurits" door ons reeds verwacht. Eiken dag
werd de reis van onze aflosser nauwkeurig
bijgehouden. En ja hoor, om half zeven, op
de D.W. dus, kregen wij haar in zicht. Ze ste
vende rechtstreeks naar Gibraltar om olie bij
te laden en de noodige inkoopeh te doen.
Aangezien wij ook nog personen aan boord
hadden, die op de ,.Maurits" waren overge
plaatst, gingen wij 's middags voor de reede
ten anker. Het was wel mogelijk, daar wij de
laatste 10 dagen slechts zeer weinig schepen
te convooyeeren hadden. Het lijkt wel of de
Nederlandsche koopvaardij een sit-down sta
king heeft.
Op de reede gingen 2 officieren over en de
barbier en schoenmaker. Die 2 officieren wa
ren de off. v. adm. Mahieu en de luit. t. zee
Biehre, de onderzoekingsofficier. Ook de adel-
boist Van Renesse is aan boord van de
„Maurits" geplaatst.
Het laatste schip.
Gisteren, Woensdag dus, zouden wij ons
Taatste schip door brengen. Het was de
„Kedoe".
Het 55ste sinds 2 Mei. Gemiddeld dus 2
schepen per dag. Daar de „Kedoe" pas om
11 u. werd verwacht, was dit de gelegenheid
voor den commandant om den dienst over te
geven.
's Morgens kwamen wij dan ook op de reede
ten anker. De corrynandant ging, na parade
van boord, en om 11 uur lagen wij weer klaar
op 5 mijl bezuiden Europa Punt, om de
„Kedoe" op te wachten.
„Otto Pieter" en „Janus Tulp" de
lucht in.
Voor het laatst ging „Otto Pieter" de lucht
in, gevolgd door „Janus Tulp".
U zult u afvragen wie deze „Spanjaards"
zijn, die wij zoo maar aan de ha hijschen.' Ik
zal het uitleggen. Zooals men weet, maken
wij gebruik van seinvlaggen, om met elkaar
in communicatie te komen. En dat gaat vol
gens bijzondere code-groepen, vermeldt in in
ternationale seinboeken. Dus om vergissingen
te voorkomen worden de letters gezegd en ge
praaid als namen. De begin-letter is dan de
bedoelde letter.
Otto Pieter beteekent dus O.P., dat weer
beteekent: „stoppen, en bijdraaien ik zal u
een sloep zenden". Janus Tulp (J. T.): Gij
moet mij volgen!
Hoewel dit niet de voorgeschreven namen
zijn, zijn zij zeer makkelijk te onthouden, aan
gezien dit namen zijn van echte varensge
zellen, die zoo in den loop der jaren hun leven
in den dienst van de Marine hebben gesleten.
Zooals ik reeds zei, dit was dan voor het
laatst.
De „Kedoe" werd goedgekeurd voor con-
vooy. Daarna gingen wij weer terug om be
oosten de Rots ten anker te gaan.
Geen compliment voor Tante Pos.
De O. 13 en 15 kwamen aan S.B. en B.B.
van ons langszij en de onderzeebootmannen
werden door ons flink onthaald. Het is nu ook
geen lolletje om daar 3 tot 4 weken achter
een in zee te liggen. Met soms geen sloep
gelegenheid met de „Hertog Hendrik" om
eventueel ververschingen of post over te
nemen. Over dat laatste is nog het laatste
woord niet gesproken. Tante Pos heeft slecht
gezorgd voor mail-verbinding.
Woensdag zou er mail van huis zijn,
doch alleen kilo's couranten en dagbladen
en eenige brieven, die via het Departe
ment kwamen. Waar hier een kleine 400
man zijn, kan ik mij niet indenken, dat
na 4 weken afwezigheid, nog geen vol
doende post in Holland was bijeengegaard.
Deze zending is 22 Mei uit Holland ge
gaan.
Alle hoop is dan ook gevestigd op de
..Indrapoera, die vanmiddag Gibraltar is
binnengestoomd.
Engelsche bewondering voor de
prestaties van de O booten.
In ieder geval hebben wij het reusachtig
gezellig gehad met de O-boot-menschen. Over
het algemeen zijn de Engelschen met stom
heid geslagen over de prestaties van onze
onderzeebooten.
Het record van de K XVIII is bereids
door de O 15 geslagen, met 3 dagen. De
langste trip van de K XVIII is 21 dagen
geweest. De O 15 heeft kans gezien 24
dagen aan een stuk in zee te blijven.
Daar waren de Engelsche collega's zeer
verbaasd over. Dat ken je je voorstellen.
Vandaag gaan wij kolen laden en daarna is
het passagieren in Gibraltar.
Wij hebben sinds 6.00 gisterenavond de
vredesdienst weer ingepikt. De Johan Maurits
van Nassau, doet nu verder het werk.
STAALTRUST DREIGT DE
WERKWILLIGEN ZELF TE
ZULLEN BESCHERMEN.
Na afloop van een onderhoud tus-
schen den minister van arbeid, miss
Perkins en den bondsbemiddelaar
James Dewey verluidt van betrouw
bare zijde, dat de bondsregeering
voorloopig alle pogingen, tot bemid
deling in het groote staalconflict
heelt opgegeven.
De toestand wordt, zegt Un. Pres,
blijkbaar voorloopig als hopeloos be
schouwd, zoodat de regeering een
mislukking en aldus verlies van
prestige wenscht te vermijden.
Twee vliegtuigen, di levensmiddelen in
een fabriek der Republic Steel moesten bren
gen, zijn door de kogels der stakers getrof
fen en tot dalen gedwongen. De toestellen
zijn beschadigd, doch de bestuurders bleven
ongedeerd.
De directie der Republic Steel heeft de
pers medegedeeld, dat de proviandeerings-
pogingen door middel van vliegtuigen ge
staakt worden en dat men politiebescher
ming zal vragen voor de ploegen, die langs
den beganen grond de werkwilligen van
levensmiddelen moeten voorzien.
De president der onderneming, Elliott.
verklaarde: „Wanneer de politie morgen
niet in staat is, onze ploegen te besoher-
men, zullen wji dat zelf gewapenderhand
doen'.
Men is van meening, dat de toestand se
dert het uitbreken der staking steeds ern
stiger is geworden.
Aanklacht tegen Ford.
De leiders der vereenigde automobielar
beiders, aangesloten hij het comité van Le
wis, hebben bij de „National Labor Board'
een klacht ingediend tegen de directie der
Fordfabrieken, wegens „het gebruiken van
brutaal geweld bij de botsingen voor de
poortend er fabrieken te River Rouge in
Michigan".
Kdsel Ford, de zoon van Henrv Ford, heeft
een oproeping gekregen, om te verschijnen
voor de grand jury der rechtbank te De
troit voor het afleggen van verklaringen
omtrent de omstandigheden bij de vecht
partijen.
In de Goodvearfabrieken is de normale
productie hervat.
Europa dient gered van de bolsje
wistische inval.
Minister von Blomberg heeft gisteren in
gezelschap van Mussolini het militaire vlieg
veld Furbara en het station voor experimen
teel onderzoek Guilonia bezocht. Korten tijd
voordat Mussolini met zijn Duitschen gast
op Furbara aankwam, was geheel onver
wachts ook de Koning daar aangekomen.
Von Blomberg besteeg na de bezichtiging
van het vliegveld een driemoforig vliegtuig,
dat door Musolini werd bestuurd. Men maak
te een lange vlucht over de vroegere Ponte-
nijnsche moerassen. Bij de bezichtiging van
Furbara waren ook maarschalk Badoglio,
generaal de Bono en de ministers Ciano en
Alfecri aanwezig.
In den namiddag heeft von Blomberg kor
te beleefdheidsvisites gebracht aan maar
schalk Badoglio en minister Ciano.
De Italiaansche pers houdt zich nog druk
bezig met het bezoek van den Duitschen
minister van oorlog. Hij is hier niet alleen
gekomen om demonstraties te zien, aldus
de Corierre della Sera, doch zijn bezoek
heeft een ernstig en practisch doel. Duitsch-
land en Italië zijn van goeden wil, doch de
toestand is nog onzeker en zij mogen geen
risico nemen. De Gazette del Popoio schrijft,
dat von Biomberg's bezoek in de eerste
plaats een vredelievende betcekenis heeft,
doch Italië en Duitschiand vergeten het mi
litaire karakter van dit bezoek geen oogen
blik. De beide landen moeten het contact
tusschen hun leger uitbreiden, want deze
militaire krachten tezamen zullen Europa
kunnen redden van de bolsjewistische inva
sie, al doet dit bolsjewisme zich dan ook
voor als democratie.
De uit vijftien personen bestaande
bemanning van het Nederlandsche
s.s. „Andra", omtrent wier lot men
langen tijd in ongerustheid heeft
verkeerd, is gisteren over de
Spaansch-Fransche grens geleid.
Zooals men zich herinneren zal, is de
„Andra", welke toebehoorde aan de reede-
rij Socdeco te Antwerpen en levensmiddelen
naar Spanje had vervoerd, op de terugreis
in ballast varende, op weg van Bilbao naar
Swamsea, in het begin April door den krui
ser der zeestrijdkrachten van generaal
Franco, de „Almirante Cervantes" tot zin
ken gebracht, waarna de opvarenden aan
boord van dezen oorlogsbodem gevangen
werden genomen. Kapitein was de heer
Dragten uit Rotterdam.
Sedert dien zijn de mannen door do Fran
co-autoriteiten te San Sebastian vastgehou
den. Op 24 April werd op het departement
van buitenlandsche zaken te Den Haag van
Hr. Ms. gezantschap te Lissabon de mede-
FeyenoordBe Quick is verschoven naar
13 Juni, daar Feyenoord, versterkt met eenige
prominente spelers als Caldenhove en Wels,
«en eere-wedstrijd speelt tegen de beroemde
Engelsche eerste league-club Arsenal.
Dit belooft een zeer interessant treffen te
worden, tusschen twee ploegen, die in hun
land op één na de sterkste bleken te zijn. Het
Stadion zal hoogst waarschijnlijk wel volloo-
pen, of een deel der voetballiefhebbers moet
voetbalmoe geworden zijn, hetgeen we ons in
kunnen denken.
Nog slechts tén plaats in de eerste klasse
is nog vacant en wel in afdeeling IV, het
Zuiden. Nog 3 clubs zijn hiervoor candidaat,
waarvan de twee voornaamste elkaar a.s.
Zondag voor de tweede maal ontmoeten, n.1.
M.V.V. en Willem II. We hebben in ons Maan
dagoverzicht al voorspeld, dat deze wedstrijd
voor de Tilburgenaren, die cr momenteel het
beste voorstaan, een uiterst moeilijke zal wor
den. De uitslag zal bewijzen, dat het inderdaad
het geval zal zijn. Wij houden er ernstig reke
ning mede, dat de thuisclub revanche za!
weten te nemen voor de j.1. Zondag geleden
34 nederlaag.
Miranda heeft een goede kans om ook in
tweede instantie van Middelburg te winnen.
Lukt dit en verliest Willem II dan behoudt
Miranda een zeer behoorlijke kans.
Helder II moet winnen.
Den Helder krijgt Zondag haar laatse voet
balsensatie in dit seizoen: de promotiewed
strijd van Helder II tegen ZF III.
Zooals wij al medegedeeld hebben is Hel-
der's eenige kans: winnen! Zelfs bij een gelijk
spel promoveeren de Zaandammers al. Moch
ten de withemden meesters van het terrein
blijven, dan eindigen de 3 betrokkenen met
gelijk aantal punten en zal er nog een extra
halve competitie op neutraal terrein moeten
volgen.
De Helderschen staan dus wel voor een heel
moeilijke taak, doch wij houden 'ïen hier het
illustere voorbeeld van Texel voor oogen, die
onder gelijke omstandigheden den laatsten
promotiewedstrijd inging en ...grandioos
slaagde! Wij hopen, dat de wit-zwarte reser
ves hun besten vorm zullen weten te vinden
en zich door een zege alsnog de mogelijkheid
zullen scheppen om een plaats in de hoogere
klasse te verwerven.
Op het terrein van De Spartaan wordt
hedenavond gespeeld CW (1)De Spartaan
(2). De winnaar komt bij Eindhoven in de
finale.
PROVINCIAAL KAMPIOENSCHAP.
Zondag reeds wordt de returnwedstrijd tus
schen Wieringerwaard en ZFC 4 gespeeld. Na
het gelijke spel van de roodbroeken aan den
Zaan, dicht menigeen haar zeker de kans toe
nu thuis in de meerderheid te blijven. We zijn
benieuwd naar den uitslag. Een zege zou W.
wel zeer fraai en nagenoeg onaantastbaar aan
het hoofd van deze competitie plaatsen. Im
mers, met ZFC 4 heeft men dan definitief
afgedaan, Hollandia 3 krijgt men nog thuis
en OSV 4 moet men nog een bezoek brengen.
OSV 4 verloor Zondag in Hoorn van Hollandia
3 met 32! De stand luidt:
Wieringerwaard 3 2 10 153 5
ZFC 4 2110 6— 23
OSV 4 3 1 0 2 8—12 2
Hollandia 3 4 1 0 3 5—17 2
PROMOTIEDEGRADATIE.
Van het driemanschap Vrone OFC
ZVV 4, dat zich onledig houdt met het uitma
ken van de vraag, welke twee er volgend jaar
,in I A zullen plaats nemen is OFC blijkbaar
verreweg de sterkste. Klopten de Oostzaners
eerst Vrone met 52, thans lieten ze ZVV 4
er met 71 aan gelooven.
De promotiecompetitie voor 1 B, waarin
Oudorp (kampioen 2 D) uitkomt is, aangevan
gen met EVC 2Oudorp 1 33. De tweede
klassekampioenen ontloopen elkaar dus wei
nig. Zondag treedt de hekkesluiter van, 1 B op.
HRC 5, Succes 2 en JVC zetten Zondagmor
gen om 10 uur den strijd voort met HRC 5
JVC. Na de overwinning te Juliangdorp heb
ben de Racers op eigen veld. ongetwijfeld de
beste kans. Wanneer. HRC 5 wint, staat de
beslissing van deze prómótiecoippetilie vast.
Doordat JVC dan nl. op nul punten blijft staan
en in haar resteerende wedstrijd tegen Suc
ces 2 (die er nu beide al 3 hebben) voor haar
onbereikbaar geworden.
DE COMPETITIE.
In 4 H resteert nog den wedstrijd Succes 4
Petten 2 (10 uur), die de bezoekers met
eenige inspanning in hun voordeel kunnen doen
eindigen.
GOUDEN KRUIS.
In de finale van Den Helder, ontvangt
Watervogels 2 Oudesluis, 2.30 uur. Zouden de
reserves van de Kraaien voor een verrassin°-
zorgen
Voor district Alkmaar krijgt Petten bezoek
van Bergen. Een gelijk spel is voor Bergen
genoeg, maar erg gemakkelijk zal het niet
gaan.
deeling ontvangen, dat de bemanning van
de „Andra" was vrijgelaten en naar huis
gezonden was, doch hier te lande wachtte
men tevergeefs op de terugkomst der zee
lieden.
Op 9 Mei kreeg het departement toen het
bericht van den Nederlandschen consul te
San Sebastian, dat de bemanning zich daar
nog in verzekerde bewaring bevond. Aan den
consul is toen onmiddellijk opdracht ver
strekt stappen tot invrijheidstelling der Ne
derlanders te ondernemen. Thans zijn deze
dus eindelijk met succes bekroond.
Naar wij vernemen hebben de schepelin
gen, zoodra zij op Fransch grondgebied wa
ren aangekomen, zich onmiddellijk telegra
fisch in verbinding gesteld met de directie
van het Nederlandsche Bevrachtingskantoor
te Rotterdam, dat hen had aangemonsterd
en dat hen thans van reisgeld zal voorzien
Tegen Zaterdag of Zondag wordt de beman
ning te Rotterdam terug verwacht.
Een oordeel over de beperkte bo
terinvoer in Indië.
Eenigen tijd geleden werd op de jongste
bijeenkomst van den NoordHollandschen
Bond van Zuivelfabrieken reeds gesproken
over den beperkten boterinvoer in Indië
waarbij werd opgemerkt, dat Indië daarbij
Australië bevoordeelt ter wille van haar
theebelangen.
In het Hlsbl. lezen wij nu hierover een be
schouwing van den lieer F. Iloyer te Haar
lem.
De minister erkent, dat de getrof
fen regeling aan den invoer van
Australische boter ten goede komt
maar verzuimt daarbij te vermel
den, dat de verminderde import in
Indië van Australische boter uit
sluitend een gevolg was van de door
Groot-Brittannië en dominions ge
volgde protectionistische politiek.
Priucipieele iout.
De tijdelijke botoregeling, meent de mi
nister, zal geen ernstige gevolgen voor den
Ncd. boterexport kunnen hebben, aangezien
daarbij nog geen 10 van den geheelen
boteruitvoer zou zijn betrokken, gesteld
zelfs dat Nederland de geheele Indische be
hoefte aan boter zou dekken.
Dit nu lijkt geen sterk argument van den
minister, want afgezien nog of deze hoe
veelheid al dan niet de moeite waard is
voor onze zuivel-industrie, gaat het er niet
in de eerste plaats om, dat het principieel
verkeerd geacht moet worden, een buiten-
landsch product ten koste van een binnen-
landsch te gaan „beschermen". Dit is toch
de omgekeerde wereld, wij kunnen en mo
gen niet meer dan beide partijen op ge
lijken voet te behandelen!
Dat overigens van een dier ingrij
penden en in zijn gevolgen vèr-
strekkenden maatregelen hier niet
zou kunnen worden gesproken, is
wel zéér de vraag. Wij toch staan
een vreemde regeering niet alleen
toe, zich in onze aangelegenheden
te mengen, maar dit nog wel op
grond van een kennelijke bedrei
ging door den minister vergoelij
kend „ernstige bezorgdheid der Au
stralische regeering" genoemd ten
einde voor haar door natuurlijke
oorzaken verminderde boterdebiet
een gunstiger behandeling te ver
krijgen dan ons eigen fabrikaat ge
niet!
Hiertegen dient met klem te worden ge
protesteerdl
Australië kan tóch niet buiten
onze thee.
Dat de Australische boterpolitiek hierbij
niets ter zake zou doen, is evenmin juist.
Integendeel, deze is de grondoorzaak van
den verminderden boterafzet naar landen
buiten het Britsche imperium. Hier wordt
blijkbaar de ondeugd beloond van de partij,
die met twee maten meet, door op onze on
fortuinlijke boterindustrie, als de zwakste
partij, ten onrechte de logische gevolgen der
onzaiige Britsche Ottawa-politiek al te wen
telen. En dit zooals de minister zegt
om den Indischen thee-uitvoer naar Austra-
ië voor représaillemaatregelen (waartegen?)
van die zijde te vrijwaren.
De vrees hiervoor, zooal niet
denkbeeldig, is dan toch in ieder ge
val grooter dan de waarschijnlijk
heid, dat de Australische regeering
tot deze onvriendelijke daad zou
overgaan, oni de eenvoudige reden,
dat consument en handel aldaar het
feitelijk niet buiten onze goede en
goedkoope Indische thee kunnen
stellen. Men neme hiervoor kennis
van het officieele rapport van dr.
Mansvelt, door de Ned.-Indische re
geering voor een studiereis naar Au
stralië uitgezonden
Maar buitendien: eenzijdige, afgedwon
gen concessies leiden gewoonlijk tot steeds
hoogere eischen van de ten onrechte be-
oordeelde partij, die al etende honger
krijgt, niet tot grootere zaken en aange
namere verhouding, berustende op weder-
keerig respect, zoo noodig in het onderlinge
verkeer der volken.
Dat de regeering bereid is, om in overleg
met de betrokken instanties, te onderzoe
ken of een meer bevredigende oplossing kan
worden tot stand gebracht, is dan ook de
éénige mededeeling, die in deze regeerings-
verklaring reden tot instemming geeft.
M ant dit is zeker: „Qui se fait brebis, le
lonp le mange".
(M ie zich voordoet als een schaap, wordt
door den wolf opgegeten),
van de huurautobedrijven
De Minister van Waterstaat heeft dezer
dagen, zoo schrijft ons de Ned. Verkeersfede-
ratie, aan de Gedeputeerde Staten der Provin
cies doen weten, dat het in het voornemen van
Zijne Exc. ligt, art. 18 van het „Reglement
Autovervoer Personen" in dien zin te wijzigen,
dat op aanvragen voor vergunning tot het
exploiteeren van huurauto's binnen een ge
meente door B. en W. „wordt beschikt", in
plaats van, zooals oorspronkelijk in het artikel
stond, dat een dergelijke vergunning „wordt
verleend". Dat wil dus zeggen, dat voortaan
èn voor huurauto's èn voor taxi's in het alge
meen dezelfde regeling zal gelden, n.1. dat een
vergunning verleend, maar ook geweigerd kan
worden.
Dat dit oorspronkelijk voor het huurautobe-
drijf niet het geval was, beteekende dat de
Minister in dit bedrijf een zekere vrijheid wilde
toelaten. B. en W. zouden voorwaarden kun
nen stellen bij het verleenen van vergunningen,
maar daar zou het ook bij moeten blijven, een
ieder zou vrij zijn een huurautobedrijf te be
ginnen als hij aan de daartoe gestelde voor
waarden voldoet. De concurrentie had dus vrij
spel, slechts getemperd door technisch en
sociaal noodige voorwaarden.
Nog vöör het R.A.P. voor taxi's en huur
auto's '"i werking treedt 1 Juli a.s. wordt
het echter ten aanzien van dit voor huur
auto's zoo gewichtig punt reeds gewijzigd. Het
laatste restje vrijheid verdwijnt en ook ten
aanzien van huurauto's wordt ordening, d.w.z.
beperking van het aantal huurautobedrijven
mogelijk. Het publiek zal dit ongetwijfeld
merken in hoogere tarieven, hetgeen tot ver
mindering van gebruik van huurauto's zal
leiden; daling van de inkomsten der bedrijven,
strijd over het aantal toe te laten bedrijven,
loonkwesties en beperking van arbeidsgelegen
heid zullen er zeker uit voortvloeien. In die
gemeenten, waar de Overheid rechtstreeks of
zijdelings betrokken is in de tramexploitatie,
worden de moeilijkheden uiteraard nog groo
ter. Vooral als het trambedrijf noodlijdend is,
zal het de Gemeente moeilijk vallen ten aan
zien der huurautovergunningen een objectief
standpunt te handhaven.
Het is te betreuren, dat men de oorspronke
lijk gedachte vrijheid niet tot werkelijkheid
laat komen; waarom niet eenige jaren het
resultaat van deze door sociale en technische
voorwaarden toch reeds aan banden gelegde
en daardoor onschuldige vrijheid afgewacht?
„KWEEKPLAATS" VOOR SCHIJN-
T0ERISTEN.
hi Parijs en Boedapest bestaan te
genwoordig organisatieswelke de
incnschen aan een reis-alibi voor de
geheele wereld helpen.
Er zijn nog altijd genoeg menschen, voor
wie een reis niet een „moeten" in den zin
vau ontspanning of genezing, maar een
maatschappelijken dwang beteekent. In
hun kringen ia»bet uiterlijk alles. Daarom
„moeten" zij in den winter naar de interna
tionale wintersportplaatsen of naar Egypte,
in het voorjaar naar de Rivièra en Monte
Carlo, in den zomer naar de bekende zee
baden of naar Noorwegen en in den herfst
zoo mogelijk naar Amerika trekken. Maken
zij dit alles niet mede, dan zijn zij vol
gens hun eigen meening maatschappelijk
niet volwaardig.
Deze slaven van dwaze opvattingen kun
nen wel eens in de omstandigheid komen
te verkeeren, dat hun de noodige middelen
ontbreken, om deze kostbare reizen te ma
ken. Anderen weer, die in het geheel niet
goed gesitueerd zijn, bezitten de brandende
eerzucht, met de bewijzen van dergelijke
reizen andere lieden naar de oogen te ste
ken.
Aan deze armen van geest en bc-
hoeftigen in den geldbuidel bieden
nu twee „organisaties", die onafhan
kelijk van elkaar in Parijs en Boe
dapest werken, hun liulp aan. Zij
leveren nl. de bewijzen van reizen,
welke nimmer gemaakt zijn. Dit
gaat heel eenvoudig in zijn werk.
Wie van een bekende uit het bui
tenland een ansichtkaart krijgt met
vreemde postzegels en een nauw
keurig aangegeven datum, zal niet
op de gedachte komen, dat de af
zender zich in werkelijkheid niet
daar bevindt.
Dit alibi van een reis is spoedig vervaar
digd. Het betreffende "bureau bezit prent
briefkaarten uit alle landen. Men behoeft
deze maar te beschrijven en de organisa
tie, die agenten in alle vacantie-oorden
heeft, zorgt voor de rest. Tegelijkertijd
worden ook de koffers met de bekende ho
telbiljetten beplakt. Het honorarium is in
beide gevallen zeer matig de groote hoe
veelheid moet het doen.
Het meest geraffineerd werkt bet bureau
in Parijs. Het beschikt niet slechts over
prentbriefkaarten en hotelbiljetten, maar
bovendien over briefpapier van bijna alle
groote hotels, over spijskaarten van de
groote oceaanschepen, gebruikte entreebil
jetten van beroemde renbanen en lidmaat
schapskaarten van ontelbare clubs. Mie in
zijn vaderland gaarne voor een beklimmer
van hooge bergen doorgaat, kan het stem
pel van alle berghutten krijgen. En wie dan
nog aan de reis twijfelt, kan men overtui-
gen «oor hem gequiteerde rekeningen van
velschillende hotels onder den neus te wrij-
ven .Kortom, aan alles heeft dit bureau
gedacht.
Deze organisaties krijgen het van maand
tot maand drukker. Gezegd moet daarbij
worden, dat men opdrachten van werkelijke
oplichters niet uitvoert. Maar dat is ook
met noodig, want de markt der monsche-
H]ke. IJdelheden is groot genoeg.
0
tot V, uur vóór zonsopgang
zijn geluidssignalen verbo
den: knippert dan met de
koplichten als attentiesein
GELU/DSS/GffAAL VERBODEH