Texel VlUcAehij, Wat kunnenwij doen': Indien Alkmaar eens zou worden gebombarbeerd Zesde en laatste lammerenmarkt Den Hoorn Publieke verhuring De Waal Een groote hoos waargenomen Mailverzending Hr. Ms. „Hertog Hendrik Hr. Ms. „Van Meerlandt" SUCCES IN ZAKEN Wantrouwen Verslag Gemeentelijke Arbeidsbeurs Haven van Nieuwediep Doordat de aanvoer van lammeren aan de markt gisteren zeer tegenviel (er waren on geveer 1000 stuks minder aangevoerd dan vorig jaar op de laatste lammerenmarkt) en de vraag naar Texelsche lammeren blijkbaar nog zeer groot is, had de handel zulk een snel verloop, dat enkele partijen niet eens afgeladen werden. De hoogste prijs bedroeg 15.75, del aagste 11.Er is geen vee onverkocht gebleven. De prijs van de schapen viel niet mee, de beste brachten 22.50 op. Rundvee was er heel weinig, alleen enkele kalveren; gras- en fokkalveren bracht 25. tot 40.op, nuchtere kalveren gemiddeld 13.—. Varkens op de boerderij doen 23% 24% ct. p. pond, een goede big kocht men op de markt voor 3.i De eierenprijs aan de markt was slechts iets hooger dan vorige week. Hiermede zijn de gro-te lammerenmarkten dus geëindigd, de aanvoer is op de zes mark ten in totaal geweest 23865, (in 1936 werden op die markten in totaal aangevoerd 25265). Was de aanvoer vrij wat minder, de prijzen daarentegen waren belangrijk hooger dan vorig jaar. Thans werden betaald prijzen van 10.75 tot 18.terwjl in 1936 van 5 tot 11.25 werd gegeven. Waren we in de laatste jaren gewoon, dat op de laatste markten de laagste prijzen ge geven werden, dit jaar het verloop gunsti ger geweest, de prijzen op de drie eerste markten liepen nog steeds op, met de vierde markt kwam plotseling een inzinking, waar door toen wel ongeveer 2.50 per stuk min der werd geboden, doch daarna liep de prijs weer op, zoodat op de laatste markt nog flinke prijzen golden en bizonder vlot gehan deld werd. Veemarkt: 4 paarden 180—370; 4 graskalveren 2540; 6 nuchtere aklveren 1016; 8 biggen 1214; 1352 lammeren, 12.25 25.50; 25 schapen 16—24. Eierenveiling. Aangevoerd 69000 eieren;.. 58—62 kg f 2.65—3.00, 62—64 kg 2.85—3.10, 66—70 kg 3.103.50, 50—56 kg 2.30—2.65, alles per 100 stuks; oude hanen (vorige veil.) per kg 40 cent; jonge hanen (rood) per kg 45 ct. v Door Notaris Mulder werd Zaterdagavond in ,,Loodsmans Welvaren" te Den Hoorn, voor deiy heer H. Schoenmaker publiek ver huurd van 20 Juni 1937 tot 20 Maart 1938; Een boerenwoning met pl.rn. 6% ha wei- en bouwland, met daarop staande velogewas- sen te Den Hoorn. Huurder was de, heer Joh. F. Zijm voor 288. Voor de Diaconie der Ned. Herv. Gemeente te De Waal werd verhuurd „Robben Neeltje", weiland, groot 0.99.30 ha. Hurder de heer Th. Bakker Wz. voor 75.per jaar, voor den tijd van 3 jaren. Jongens van hier, die bjj Hoeve Ruysdael aan het visschen waren, hebben Zondagmid dag, tijdens het onweder, niet ver van den wal een zware hoos waargenomen. De hoos zoog geweldige hoeveelheden water uit de zee. Een zeiljacht, dat nabij de hoos in zee werd gezien, was genoodzaakt alle zeilen te strijken, en verkeerde eenigen tijd in gevaar. In- en uitvoer van aal en paling. De maandstatistiek wijst uit, dat de invoer van paling gedurende de eerste vijf maanden heeft bedragen 89.000 kg. tegen in het vorige jaar 123.000 kg. De uitvoer bedroeg over dezelfde tijdvakken in 1937 62.000 kg. in 1936 60.000 kg. Deze cijfers wijzen dus voordeel aan ten opzichte van onze aal- en palingvisscherij. Ansjovis. Ook met ansjovis houden zoowel de Nw. Rott. Crt. als De Telegraaf zich bezig. Beide beschouwingen komen hierop neer, dat men geen optimisme aan den dag legt omtrent het in de toekomst in groot kwantum voorkomen van de ansjovis in de Waddenzee. Werd in De Telegraaf het aantal ingezouten ankers dit jaar geschat op 10.000 stuks, de Nw.Rt.Crt. vermeldt, overeenkomstig de ans- jovis-verkoop-vereeniging te Amsterdam, een aantal van 4500 stuks ankers. Van beide kanten acht men de teelt als mis lukt, hoewel de hooge prijzen aan enkele vis- schers nog wel wat baten heeft gebracht. De prijs liep de laatste dagen zelfs tot boven de 50 cent. Een wel zeer hooge prijs. Invoer gepelde garnalen in België. Men weet, dat er in België al heel wat te doen is geweest over den invoer in welken vorm dan ook van garnalen uit Holland. Het liefst zouden de belanghebbenden daar allen invoer willen zien opgeheven. Nu lezen we, dat aan Nederland is toege staan per jaar een hoeveelheid van 100.000 kilo gepelde garnalen in België te mogen invoeren, hetgeen gelijk wordt gesteld met een hoeveel heid van 350.000 kilo ongepelde garnalen. Aan de Belgische importeurs zal, gerekend naar de basisjaren 1932—1933 vergunning tot den invoer worden gegeven. Het is begrijpelijk, dat men deze regeling als fnuikend voor hun eigen bedrijven gevoelt. Men heeft daar te lande de garnalenvisscherij zeer uitgebreid en heeft er tevens veel pellerijen gevestigd, hetgeen voorheen niet het geval was. Men ziet het nu zelfs zoo, dat er de pelle rijen in gevaar zullen komen. Voor de Hollandsche garnalenvisscherij is deze regeling echter van gunstige beteekenis, ofschoon onze invoer naar België nooit meer die hoogte zal bereiken, welke deze vroeger had. Aalvisscherij in het IJselmeer. De aanvoeren zijn over het geheel weer wat beter geworden in het IJselmeer. Per vaartuig wordt gemiddeld 150 pond per reis aangebracht en, omdat de prijs voor aal thans wat hooger noteert, zijn de besommingen tamelijk bevredi gend. Bot wordt er in zeer gering kwantum aan gebracht. Een belangrijke beslissing, Door den Minister van Sociale Zaken is per 1 Juni j.1. beslist, dat, in afwijking van vroeger genomen beslissingen, besloten is, dat werk loozen (en/of hun gezinsleden), die op 1 Juni in het bezit waren van een groote vischacte, met behoud hiervan niettemin voor steun in aanmerking mogen worden gebracht. Dit geldt echter niet voor vischacten, die na 1 Juni nog worden uitgereikt.. Arbeiders, die na dezen datum een groote vischacte verkrijgen, k\ nnen niet in de steun regeling worden opgenomen, c.q. gehandhaafd blijven, alvorens zij die acte hebben ingeleverd. Hieruit blijkt dus, dat werkloozen niet tege lijkertijd mogen visschen en steuntrekken. Vischprij/.en te IJmuiden. Maandag waren er weer heel wat loggers aan de markt en een vijftal trawlers. De be sommingen vielen niet tegen. Vooral de schol- prijzen waren weer hoog en ook de rond- vischprijs toonde een goed beeld. Frankeering met buitenlandsch tarief. Er is een wijziging gekomen in de verzen ding van post voor Hr. Ms. „Hertog Hendrik". De verzending wordt; 24 Juni naar Funchal, laatste buslichting aan het hoofdpostkantoor 18.20 u. en 20.55 u. 30 Juni naar Gibraltar, laatste buslichting aan het hoofdpostkantoor 16.15 u. 12 t/m 16 Juli naar Bordeaux, laatste bus lichting aan het hoofdpostkantoor 16.15. Alleen stukken, welke volledig gefran keerd zijn volgens het buitenlandsch tarief worden in deze verzendingen opgenomen. Blijkens aan het Departement van Defensie ontvangen berichten is Hr. Ms. van „Meer landt" 21 Juli van Southampton vertrokken. r -«O fe--4ocm-- »v« Naast den autobestuurder moet voor elke persoon minstens 40 cm ruimte beschik baar zijn (voor kinderen tot 12 joar: 30 cm) Op banken, die over den rug gemeten smaller zijn dan 140 cm, mogen dus geen 3 volwassenen zitten. van (Bij de „Zonnestraal-collecte a.s. Zaterdag). Wij kunnen al het leed niet keeren, Al willen wij het ook probeeren, Toch kan men 't o ..oo veel verzachten, Ach, concentreert slechts U wgedachten, Eens e'ven op den grooten strijd, Dien duurt toch al zoo'n langen tijd. En zou men vragen met succes? Het antwoord luidt dan zeker „Yes". Wij komen nu al elf jaren, En kunnen U gerust verklaren, Dat „Zonnestraal" deed al dien tijd, Wat noodig was, voor hem die lijdt. Maar daar is zeer veel geld voor noodig, En het is dus niet overbodig, Dat een beroep weer wordt gedaan, Op U, zult g(j ons laten staan? Natuurlijk niet, het is gebleken, Gij zijt nog nooit terugggeweken, Wanneer wjj kwamen met de bussen, En ,,Zonnestraal"-speldj-,s op het kussen. Dan gaaft gij wat gij maar kondt missen, Wij zullen ons wel niet vergissen, Wanneer wij zeggen ook dit jaar, Komt het weer zeker voor elkaar. Uw hand zal glijden in Uw zakken, De „Sterken" zijn er voor de Zwakken", Ook nu doet iedereen weer mee, Bestrijdt met kracht, de T.B.C. Jan Mens. De oplossing van het probleem van H<ward is 1 Tfl. Er dreigt dan Pb4, Ke5, De8T of Pb4, Kc4, Telt. Na a5 volgt Db5; na b5 Dd4, na Ke6 Pd8 en na Kc 5 Tel. D, oplossing van het probleem van Eerkes is l Tg8. Er dreigt nu Pe7j. De varianten e- treffen een ontpenning op de diagonaal gla7, tevens interferentie van Lel, Pe3, De4 cn Te3, Df6. M. Ilavel. Prochaska Memorial 1936. Ie prijs. In zaken kan men niet direct op alles „ja" zeggen. Een nuchtere bedachtzaamheid is ook hier op haar plaats, dikwijls zelfs ook een zeker wantrouwen. Dit wantrouwen is echter, om het zoo eens uit te drukken, een positief wantrouwen. Want het vloeit voort uit zekere gewaarwor dingen en uit de ervaring: „Zal er werkelijk iets van dit of dat terecht komen?" „Heeft de ervaring tot nu toe werkelijk aan getoond, dat...?" Doch geheel anders i3 het wantrouwen van een tweede soort, die zijn uitdrukking steeds vindt in „Daar zit iets -achter!" „Let op je woorden, want vroeg of laat pakt hij je erop". Een reclametekst is hier of daar wel eens wat gedwongen, onnatuurlijk, omdat het wan trouwen wordt gevreesd van hen, die er anders iets in zouden lezen, wat niet wordt gezegd. Een zakenbrief eischt een zekere koelheid, omdat hij, die hem schrijft bang is, dat de ander de zaak te licht opvat. Wantrouwen! En wel van de ergste soort. Het remt den arbeid en staat het succes in den weg. En waarom altijd die angst, daar er toch betrekkelijk weinig menschen zijn, tegen wie een dergelijk wantrouwen gerecht vaardigd is. Zichzelf vrij maken van dit negatieve wan trouwen. Openhartigheid en eerlijk gegeven vertrouwen zijn nog altijd peilers voor het soliede zakenleven. Onaangename brieven. Zakenmenschen hebben dikwijls de neiging brieven en boodschappen, welke hen onaan genaam stemmen, onbeantwoord te laten. Dit is natuurlijk glad verkeerd! Want komt er ooit een rechtskwestie, dan kan de rechter aannemen, dat wie een brief niet beant woordt het met den inhoud eens is! Onaan gename brieven en boodschappen moeten dus nooit onbeantwoord blijven. Wit begint en geeft mat in drie zetten. Wit: Khl, Df6, Tg5, Lh5, Pel. Zwart: Kd2, Pa6, pi a3, a2, b3, c6, h4 en h3. Ondergeteekende speelde met den heer Van der Kamp een kleine wedstrijd van 3 partijen om de tweede plaats in den winterwedstrijd. Hier volgt de derde partij. Eischen, waaraan onze weermacht moet beantwoorden. De maritieme medewerker van het Hbl. schrijft o.m.: Het onverwachte bombardemennt van Al- meria door de „Deutschland", die gedurende 5 uur vrijwel ongestoord een paar honderd granaten kon afvuren, deed ons afvragen wat onzen eigen weermacht zou kunnen doen in het volkomen denkbeeldige geval, dat een of andere buitenlandsche mogendheid het noo dig oordeelt om als vergeldingsmaatregel bijv. de stad Alcmaria oftewel Alkmaar, van zee uit met indirect vuur te bombardeeren (d.i. zonder het doel zelf rechtstreeks voor oogen te hebben). Gezien onze betrekkelijk korte kustlijn zou een vijandelijk oorlogsschip, dat de opdracht heeft een dergelijk bombardement uit te voe ren, ernstig gevaar kunnen loopen indien wij over oorlogsschepen beschikten, die als ge vaarlijke tegenstanders moeten worden be schouwd. Dit is echter niet het geval: het bombardeerende oorlogsschip zal toch op zijn minst 20 of 28 cm geschut aan boord hebben, zoodat het van onze lichte bovenwaterstrijd krachten niets hoeft te vreezen. Anders is het gesteld met het onderzeebootwapen. Een oorlogsschip, dat met indirect vuur een in het binnenland gelegen stad bombardeert, zal óf moeten stil liggen dan wel een vasten koers moeten sturen om kans op succes te hebben. Wij mogen aannemen, dat de marineleiding er voor gezorgd heeft, dat onze onderzeeboot- vloot grootendeels) buitengaats is. Een bombar dement is immers niet in vollen vredestijd te verwachten en zoodra de spanning tusschen mogendheid X en Nederland zoodanige afme tingen heeft aangenomen, dat daden van ge weld niet uitgesloten moeten worden geacht, zal het van wijs beleid getuigen de dislocatie van het eenige offensieve element waarover onze zeemacht in Nederland thans nog be schikt, t.w. de onderzeebootvloot, zoodanig te regelen, dat het kustgedeelte, waar vijande lijke oorlogsbodems kwam kunnen doen, goed bewaakt wordt. Juist waar het bombardeeren met in direct vuur slechts mogelijk is bij stilliggend schip of bij het varen met eenzelfden koers zullen de aanvalskansen der onderzeebooten v/d Kamp F. Kuiper. 1. c4 Pf6 Engelsch. Ik wilde echter niet op de ge wone varianten in gaan. (e5 enz.) 2. Pc3 g6 3. d4 d6 4. Pf3 Lg7 5. e4 0—0 Een bekende stel- .ing uit hei konings- indisch. 6. Le2 c5 Normaal is Pbd7 en e5 7. dc5: dc5: 8. 0—0 Pc6 Ook kon Dd8:, Td8:. 9. Le3 b6 10. Del e5 Beter lijkt Lb7. 11. Lg5 Le6 12. Tfdl Dc8 13. Lf6: Lf6: Hier was Pd5 beter. 14. Pd5 Lg6 15. b3 h6 b3 is zwak. Zwart had nu f5 moeten spelen. 16. Tbl f5 17. Ph4 Kh7 18. ef5: Lf5: 19. Pf5: Df5: Door het aarzelend spel van wit heeft Dr. 21. 22. 23. 24. zwart een aanval ge kregen. 20. f3 e4 Khl Pd4 fe4: De4: Ld3 Dh4 Tel Tae8 Het is moeilijk voor wit. Le5 dreigde. 25. Dd2 Le5 26. Te5: Te5: Na g3, Dh5 dreigt Pf3! Le4, Lg3:! 27. g3 Dg4 28. g3 Dg3t 29. Dg2 Tf4: 30. Lg6:t Kg6: Na gf4:, ,Dd3: krijg); wit 2 stukken voor den toren. Dit gebeurt nu ook. 31. gf:t Dg2:t 32. Kg2: Te2f 33. Kg3 Ta2: Laatste poging. kenmeisjes, 1 keukcnwerkjnelsje, 2 naaisters, 4 noodhmn dienstboden. 2 verkoopsters, 11 werksters. «nuip. Totaal: 69 personen. Geplaatst werden: 13 dagmeisjes, 13 dagdienstboden, 4 dienstboden noodhulp-dienstbode, 1 kamermeisje, 1 keukenmei.i.' J keukenwerkmeisje, 1 naaister, 11 werksters. 1 Totaal: 45 personen. Aan het einde der verslagmaand stonden ingeschreven: 5 aardappelschilsters, 8 dagdienstboden. 8 dsgmelsie. 1 dienstbode. 3 huishoudsters, 2 hulp in de huishoudin* 4 kantoorbedienden (1 ben. 18 J.J, 5 verkoopsters 14 ben 18 J.5 werksters. Totaal: 38 personen. 34. 35. 36. 37. b4 Tb4: Kg2 c5 Wanhoop! 38. Tb7 Tf7f Tc7 Tc6 h4 39. 40. 41. 42. cb4: Ta3f Kf5 bc5: Kf4: Kg5 Pe6 Kf6 h5 opgegeven. P. Feenstra Kuiper. vrij hoog zijn en hun aanwezigheid zal voor den vijand ernstig risico beteekenen. Taak der vliegtuigen. Behalve de onderzeeboot kan ook het vliegtuig een belangrijke rol spelen in het verjagen van vijandelijke oorlogsbodems, die de eene na de andere granaat in of vlak bij Alcmaria doen belanden. Te hooge verwachtingen mag men echter van de luchtstrijdkrachten niet koesteren. De Spaansche burgeroorlog heeft duidelijk be wezen, dat het niet eenvoudig is een varend oorlogsschip met vliegtuigbommen te raken. Ondanks het feit, dat 450 moderne Rus sische vliegtuigen en vrijwel evenveel Ita liaan en Duitsche vliegtuigen in den Spaan- schen oorlog worden gebruikt is het nog niet geluk één varend oorlogsschip te treffen. Helaas beschikt onze Marineluchtvaart dienst nu niet bepaald over veel bommenwer pers. De taak van den dienst is in hoofdzaak de opleiding van de zeevliegers, die in Indië moeten dienst doen. Voor dit doel zal hier te lande altijd een opleiding moeten zijn en het zou zeker aanbeveling verdienen den Marine luchtvaartdienst in snel tempo van moderne bommenwerpers en torpedovliegtuigen te voorzien. Wij meenen, dat het aantal marine vliegtuigen in Nederland, dat ingericht is voor het medevoeren van een torpedo op het oogen- blik wel zéér gering is. Het gebruiken van landmacht-bommenwer pers uit Soesterberg voor het werpen van bommen op een snelvarend oorlogsschip heeft zeer weinig nut, aangezien het den luchtstrijd krachten van het Leger aan oefening op dit gebied ontbreekt. Wij komen dus tot de conclusie, dat bij ge brek aan slagschepen het voornamelijk de onderzeebooten en marinevliegtuigen zullen zijn, die tegen den hypothetischen bombardeur van „Alcmaria" zullen moeten optreden. Zooals men weet is de regeering van plan pecuniae causa de tien ondqrzeebooten voor de Nederlandsche defensie (de O-klasse) te laten uitsterven. Wel zullen er hier enkele Indi sche K-booten voor opleiding van het per soneel gestationneerd worden, doch het is de bedoeling de maritieme defensie van Neder land op den duur te beperken tot mijnversper- ringen en bewakingsvaartuigen. Een zuivere statische defensie dus, die offensieve opera ties uitsluit. Wij hebben hiertegen reeds ernstige be zwaren geopperd, aangezien wij een dergelijke verzwakking van de preventieve en repres sieve werking, die van de zeemacht, be stemd voor de maritieme defensie van Neder land, kan uitgaan, ontoelaatbaar achten. over dc maand Mei 1937. Mannen. Aanbiedingen kwamen in van: 3 bakkers (1 ben. 18 J.), 8 bankwerkers <3 ben. 18 j.), 18 bollenarbeiders.-! 13 ben. 18 J.), 1 brugwachter. 8 chauf feurs, 2 colporteurs, 45 conciërges, 8 electriciens (1 ben. 18 j.25 grondwerkers, 1 incasseerder, 6 kantoorbedien den. 1 kapper ben. 18 j., 2 kellners, 2 kleermakers, 2 koks, 20 landarbeiders, 3 letterzetters, 3 loodgieters (1 ben. 18 j.). 9 loopknechts (7 ben. 18 J.), 4 machinisten, 10 met selaars (1 ben. 18 j.), 1 meubelmaker, 6 opperlieden, 2 reizigers, 3 scheepmakers (2 ben. 18 J.). 19 schilders (4 ben. 18 j.», 1 schipper, 3 slagers, 1 smid, 1 steenzetter. 2 stoffeerders (1 ben. 18 J.i, 3 stokers, 3 straatmakers. 5 stucadoors, 1 stypeur, 1 stuurman, 32 timmerlieden, 53 transportarbeiders, 5 tuinlieden (1 ben. 18 J.), 1 voerman, 60 werklieden (1 ben. 18 Jj, Totaal: 384 personen. Aanvragen kwamen in om: 2 bakkers ben. 18 j., 30 bollenarbeiders (15 ben. 18 j.), 1 brugwachter, 1 chauffeur, 1 colporteur. 42 conciërges, 4 electriciens, 6 grondwerkers, 4 kantoorbedienden, 2 kap pers (1 ben. 18 j.), 2 kleermakers (1 ben. 18 J.), 30 land arbeiders H ben. 18 j), 13 loopknechts (12 ben. 18 J.), 1 machinist, 1 magazijnbediende ben. 18 j.. 2 metselaars. 2 monteurs <1 ben. 18 j.), 14 schilders i3 ben. 18 J.i, 1 stoffeerder ben. 18 j., 1 timmerman, 44 transp.arb., 3 tuinlieden, 1 wachtsman, 34 werklieden tl ben. 18 J.), 1 winkelbediende. Totaal 243 personen. Geplaatst werden: 2 bakkers ben. 18 J., 26 bollenarbeiders tl4 ben. 18 J., 3 in Anna Paulowna), 1 brugwachter, 1 chauffeur. 1 col porteur, 42 conciërges. 3 electriciens, 6 grondwerkers, 4 kantoorbedienden, 1 kellner op Texel, 1 kleermaker uit Amsterdam. 30 landarbeiders (1 ben. 18 j.i, 10 loop knechts ben. 18 j., 1 machinist, 1 magazijnbediende ben 18 j.. 2 metselaars, 2 monteurs (1 ben. 18 1.), 9 schilders (3 ben. 18 j.) 1 stoffeerder ben. 18 J.. 1 timmerman, 44 transportarbeiders, 3 tuinlieden, 1 wachtsman, 34 werk lieden (1 ben. 18 j.). cu Totaal: 227 personen. Aan het einde der verslagmaand stonden ingeschreven: 1 architect, 1 bakschipper, 8 bakkers f2 ben 18 J 27 ïkwerkers (7 ben. 18 j.), 4 betonwerkers. 1 brugwach- 9 bollenarbeiders, 42 chauffeurs, 10 conciërges 19 ectriciens i3 ben. 18 j.)t 1 granietwerker. 86 grondwer- e:s, 1 huisknecht, 5 incasseerders, 29 kantoorbedienden -2 ben. 18 J.), 3 kappers (2 ben. 18 J.i, 8 kellners 5 .:le.ermakers, 3 koks, 1 koperslager, 1 kraandrijver,75 lanaarbeiders. 4 letterzetters, 10 loodgieters (1 ben 18 J 8 loopknechts <3 ben. 18 j.), 16 machinisten, 4 maga zijnbedienden, 2 matrozen, 24 metselaars, 2 monteurs 1 musicus. 22 opperlieden, 2 opzichters, 5 reizigers 1 rii- SS 3 scheePmakers (2 ben. 18 j i 1 schipper dienden!8"' 2 vrachlr«d^. =80 werklUn/ 3 winkel Totaal: 1043 personen. Vrouwen. Aanbiedingen kwamen in van: ^dlens^bo^en^'l^ben'.' ?8 de huishouding. 1 kfntoorbedi'endl 1 k,mera"is?e ko!," Totaal: 83 personen. 8 J'J' 13 werkste's. Aanvragen kwamen in om: STOOMV. MAATSCH. NEDERLAND. Bintang, u., 21 Juni te Banjoewangi. Enggano, u., 19 Juni v. Singapore. Johan de Witt. u., 18 Juni v. Genua. Poelau Laut, u., 18 Juni v. Suez. Poelau Tello, t., 18 Juni v. Marseille. Salabangka, t., 18 Juni v. Aden. Soemba, t., 19 Juni v. Batavia. Tawali, u., 19 Juni v. Suez. KON. NED. STOOMB. MAATSCHAPPIJ Achilles. 20 Juni te Alexandrië. Ajax, pass. 20 Juni Lydd. Alwine Russ, 19 Juni v. Stettin. Amazone, 18 Juni v. New York. Ariadne. 18 Juni v. Gibraltar. Aurora, 19 Juni v. Oran. Baarn, t., 20 Juni v. Crlstobal. Barneveld, u., 17 Juni op 300 m(]l Noord van de Azoren Bennekom. u., 17 Juni te Cristobal. Berenice, 19 Juni v. Susak. Bodegraven, u., 18 Juni v. Callao. Boskoop, 18 Juni te Antwerpen. Breda. 21 Juni te Antwerpen. Calypso, 18 Juni te Malta. Ceres, 16 Juni v. Chimbote. Costa Rica, 20 Juni te Amsterdam. Cottica, 21 Juni te Plymouth verwacht. Crijnssen, 17 Juni v. Curagao. Deucalion, pass. 20 Juni Dungeness. Euterpe, pass. 20 Juni Dungeness. Flora, 18 Juni v. Maracaibo. Ganymedes. pass. 21 Juni Lydd. Hebe, 18 Juni v. Kopenhagen. Hercules, 20 Juni v. Candia. Hermes, 20 Juni te Piraeus. Ino, 19 Juni v. Cristobal. Juno, 21 Juni v. Constanza. Mars, 20 Juni v. Istanboul. Merope, pass. 21 Juni Holtenau. Midas, 18 Juni v. Kingston. Nereus, 16 Juni te Gdynia. Oberon, 18 Juni te Amsterdam. Odysseus, 17 Juni v. Cadiz. Orestes. pass. 20 Juni Dungeness. Orion. 18 Juni te Amsterdam. Orpheus, 21 Juni te Kopenhagen. Perseus, 19 Juni te Genua. Pluto. 21 Juni te Amsterdam. Poseidon, 20 Juni te Hamburg. Rhea, 20 Juni te Palermo. Saturnus, 18 Juni v. Rotterdam. Simon Bolivar, 18 Juni v. Curagao. Stella. 18 Juni te Pyli. Stuyvesant, u., 19 Juni v. Dover, pass. 20 Juni Ouessant Telamon, 20 Juni v. Tunis. Theseus, 20 Juni v. Tunis. Tiberius. 19 Juni te Rotterdam. Titus, 19 Juni v. Rotterdam. Trajanus, 18 Juni te Amsterdam. Triton, pass. 20 Juni Dungeness. Ulysses. 18 Juni v. Malta. Venezuela, 20 Juni te Amsterdam. Venus, 20 Juni v. Sfax. Vesta, 18 Juni te Syracuse. Vulcanus, 20 Juni te Aarhus. KON. HOLL. LLOYD. Eemland, 19 Juni v. Amsterdam. Montferland, t., 18 Juni v. Rio Janeiro. Zaanland, u., pass. 19 Juni Ouessant. HOLLANDAMERIK A-LIJN. Blommersdijk, 16 Juni v. New Orleans. Beemsterdfjk, 19 Juni, 5 u. 50 m. n.m. 225 mijl Z.W. Valentia. Boschdijk, pass. 20 Juni Dungeness. Breedijk. 19 Juni v. Rotterdam. Burgerdijk. 19 Juni te Antwerpen. Damsterdijk, 17 Juni v. Swansea. Delftdijk, 19 Juni v. Glasgow. Edam, 19 Juni v. New York. Lochgoil, 18 Juni te Liverpool. Spaarndam. 19 Juni v. New York. Statendam. 19 Juni v. Southampton, pass. 20 Juni Liz-ard. Veendam, 20 Juni v. Plymouth. Volendam, pass. 18 Juni Cape Race. HOLLAND—WEST-AFRIKA-LIJN. Amstelkerk. u., 19 Juni te Accra verw. Jaarstroom. t., 18 Juni a.d. Ivoorkust. Maaskerk. 19 Juni te Rotterdam. Reggestroom, t., 19 Juni te Havre. JAVA—NEW-YORK-LIJN. Kota Inten. pass. 17 Juni Kaap de Goede Hoop. Kota Pinang, 18 Juni v. New York. Kota Nopan, 19 Juni v. New York Kota Radja, 17 Juni v. Singapore. Kota Tjandi, pass. 19 Juni Mauritius. Madoera, 21 Juni v. Dakar. Tapanoeli, 21 Juni v. Sabang. ROTTERDAMSCHE LLOYD. Baloeran, u., 21 Juni te Belawan. Blit.ar, u., pass. 17 Juni Perim. Buitenzorg, t., pass. 19 Juni Perim. Dempo, t., 20 Juni v. Sabang. Garoet, t., 19 Juni v. Sabang. Indrapoera. u., pass. 20 Juni Finistterre. Kedoe, u., pass. 20 Juni Kaap Bon. Kertosono. 20 Juni v. Rotterdam. Kota Agoeng. t.. pass. 19 Juni Perim. Modjokerto, t., 19 Juni v. Port Said. Palembang, u.. pass. 21 Juni iSagres. Sibajak, t., pass. 21 Juni Finisterre, 22 Juni nam. 5 u, të Southampton en 23 Juni v.m. 10 u. te Rotterdam verw. Sitoebondo. 17 Juni te Bintang. Weltevreden, 20 Juni v. Rotterdam. ROTTERDAM—ZUID-AMERIKA-LIJN. £!Sh£a,xt" pass 18 Juni Palma. Aldabi, t., 20 Juni v. Buenos Aires. Alphacca, t., 20 Juni v. Bahia. STOOMVAART MIJ. OCEAAN. Agamemnon. 17 Juni v. San Juan, Aeneas. 18 Juni v. Yokohama. Alcinous, pass. 20 Juni Dungeness. Antenor, 18 Juli v. Rotterdam. Ajax. pass. 18 Juni Gibraltar. Calchas. 20 Juni te Manilla. Euryades. 19 Juni v Singapore. Eurybates. 17 Juni te Suez. Menestheus. 20 Juni te Singapore. Menones, 20 Juni 10 u. 5 m. v.m. 330 mijl Z.W. v. T?"'"s End. M.vrmidon. 16 Juni te Batavia. Polydorus, 19 Juni te Amsterdam. Polyphemus, pass. 20 Juni Mumbles. kon. paketvaart maatschappij Houtman. 17 Juni v. Mombassa. Maetsuycker, 16 Juni v Singapore. Ombilin. 17 Juni te Saigon. Nieuw Zeeland, 17 Juni v. Singapore. Roggeveen. 18 Juni te Kohsichang. Sidajoe. 18 Juni te Batavier Swartenhondt. 18 Juni v. Port Elisabeth. Tasman, 18 Juni v. Batavia. SILVER-JAVA FACIFIC-I.IJN Hoegh Silverlight, 17 Juni te Soerabaja. Sllverwillow, 17 Juni v. Lourenzo Marqués. Tos&ri, 18 Juni te Bombay. EMZETCO LIJN. Jonge Anthony, pass. 18 Juni Madelra. Jonge Elisabeth, 19 Juni te Rotterdam. Jonge Johanna, 18 Juni te Aarhus. JAVA—CHINA—JAPAN-LIJN. TJibadak, 16 Juni v. Batavia. TJlkandi. 17 Juni v. Padang. TJinegara, 17 Juni v. Shanghai. TJisaroea, 16 Juni v. Manilla. vereenigde nederl. scheepv. mij. (HollandAfrika LUn.) Bloemfontein, u., 21 Juni v. Durban. Boschfontein, u„ 20 Juni v. Dover. Jagersfontein, t.. 21 Juni v. Port Said. Mellskerk, u., 20 Juni nam. 10 u. v. Antwerpen. Springfontein, 20 Juni te Hamburg. (HollandAustralië LUn). Saleier, u., 18 Juni v. Suez. (HollandOost-Azië LUn). Orootckerk. t., 20 Juni v. Datren. Helen Moller, u., 19 Juni v. Shanghai. Serooskerk, t.. 20 Juni te Genua. Streefkerk, u., 18 Juni Vllssingen gep. 21 Juni 1937. Aangekomen van Londen en .JLMHH v„ vertrok** naar Harlingen het Engelsche s.s. „F&1C0

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 6